گل (Flower): معرفی ۳۰۱ مدل از انواع گل مناسب کاشت در باغچه و نگهداری در خانه + عکس

 

گل‌ (‌Flower) نماد زندگی، امید، زیبایی، عشق، نشاط و رشد است. اگر دوستدار طبیعت و گل‌ها هستید، از لیست ۳۰۱ گل که ما برایتان تهیه کرده‌اید، در گسترش آن‌ها پیش‌قدم شوید! اگر به دنبال گل‌های متنوعبرای باغ و باغچه هستید و یا دوست دارید آن‌ها را در پاسیو و تراس یا به عنوان گل آپارتمانی در خانه نگهداری کنید، تا پایان این متن از گل فروشی آنلاین  گل باما با ما همراه شوید.

گل (Flower)

معرفی انواع گل مناسب برای باغچه و نگهداری در آپارتمان

با لیست ۳۰۱ گل، انتخاب گل مناسب سلیقه شما، که می‌تواند گُل شاخه‌ بریده در گلدان و یا بوته‌ای زیبا در حیاط خانه شما باشد، دیگر کار چالش برانگیزی نیست. شما در این متن با نام و خصوصیات مهم گُل‌ های معروف و پرطرفدار دنیا به همراه عکس، آشنا خواهید شد. در نظر گرفتن بهترین گُل متناسب با شرایط آب و هوایی و فضای مورد نیاز برای پرورش، شامل موارد مهمی است که ما در حین معرفی گل‌ ها به آن می‌پردزایم.

فرقی نمی‌کند که به دنبال بوته‌ی گُل برای فضای خالی باغ‌تان هستید و یا شاخه گل برای گُل آرایی میزتان بخواهید، شما بهترین مدل را در این متن خواهید یافت.

(برای خرید انواع درختچه آپارتمانی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

۱٫ رز وحشی/بومادران (Achillea Desert Eve Deep Rose)

نام علمی: (Yarrow)

بومادران که بنام گل رز صحرایی نیز خوانده می‌شود، جزئی از مجموعه گیاهان وحشی (Desert Eve) است؛ گُل بوماداران یک گیاه چند ساله، با شاخ و برگ‌های درخشان (خوراکی) و خوشه‌های پهن از گُل‌های رز صورتی روشن است.

در اواخر بهار زمان شکوفایی گل بومادران است و باغ شما را شکوفه‌ باران می‌کند.  رز وحشی، معطر است و مرکز زرد رنگ کرکی شکل دارد. فقط اینکه حواستان باشد برای گربه‌ها سمی هستند. اما اگر دلتان می‌خواهد پروانه‌ها به باغ‌تان زیاد سر بزنند، بومادران بکارید، پروانه‌ها عاشق این گیاه هستند.

گل بومادران مصرف دارویی فراوانی دارد و شما می‌توانید برگ‌های آن را به عنوان چاشنی در سالاد خود استفاده کنید.

نمایی از گل بومادران یا گل رز وحشی در باغچه

(راهنمای خرید گل در گُل باما اطلاعات خوبی در اختیارتان خواهد گذاشت)

۲٫ گل دیزی آفریقایی (African Daisy)

نام علمی: (Osteospermum)

گیاه دیزی آفریقایی (شبیه گل ژربرا)، برای هر کسی که دوست دارد باغچه‌اش در طول تابستان تا پاییز پر از شکوفه‌های درخشان و زیبا باشد، انتخاب درجه یکی است. در طبیعت بیش از ۷۰ گونه دیزی آفریقایی و در لیست انجمن باغبانی رویال حدود ۹۰۰ گونه پرورش یافته از گیاه دیزی موجود است.

گلبرگ‌های گل دیزی آفریقایی دقیقا مثل گل ژربرا، اطراف مرکز آن قرار گرفته‌اند و هر شاخه یک گُل را نگهداری می‌کند. گلبرگ‌های برخی از گونه‌ها دارای رنگ‌ها متنوع و خیره کننده‌ای هستند. بیشتر گلبرگ‌ها مسطح هستند و اما برخی از آنها مثل (Osteospermum Sunny Philip) گلبرگ های قاشقی شکل تولید می کنند.

گُل دیزی آفریقایی بسته به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و امکان پرورش گونه‌ی مورد نظر، می‌توانند یک ساله یا چند ساله باشند.

گل دیزی آفریقایی رنگین کمانی از رنگ‌ها را در خود دارد

(راستی می‌دانید گل ماه تولد شما چیست؟ متن مورد نظر را مطالعه کنید.)

۳٫ زنبق آفریقایی (African Lily)

نام علمی: (Agapanthus Africanus)

اگرچه که زنبق آفریقایی، فقط بومی آفریقای جنوبی است، اما با نام‌های مثل گُل ستاره بیت الحم (Star of Bethlehem) یا گُل سوسن نیل (lily of the Nile) نیز خوانده می‌شود. گیاه زنبق آفریقایی یک گیاه همیشه سبز است که ارتفاع آن به یک متر می‌رسد. ساقه‌های ایستاده و محکمی برای نمایش شکوفه‌های آبی، یاسی و سفید رنگ دارد.

گل زنبق آفریقایی عاشق رطوبت است، بنابراین باغچه‌های ساحلی و ویلاهای نزدیک دریا فضای مناسبی برای پرورش این گُل است.

گل سوسن آفریقایی با شکوفه‌های یاسی شکل منظره‌ای دلنواز از طبیعت است

(برای آشنایی با محبوب‌ ترین گیاهان آپارتمانی متن مورد نظر را از دست ندهید.)

۴٫ گل همیشه بهار آفریقایی (African Marigold)

نام علمی: (Tagetes erecta)

گل همیشه بهار آفریقایی که بنام  گُل همیشه بهار بزرگ (Big Marigold) نیز خوانده می‌شود، بوته‌‌ای یکساله است که به دلیل رویش گل‌های دوتایی بزرگ، خیلی تماشایی و ارزشمند است. اندازه هر گُل همیشه بهار آفریقایی حدود ۵ تا ۱۰ سانتی متر است و در رنگ‌های نارنجی، سفید و زرد خودنمایی می‌کنند.

گیاه همیشه بهار آفریقایی، گلدهی طولانی دارد. تقریبا از اوایل تابستان تا اولین یخبندان با گل‌هایش باغ شما را رنگارنگ نگه می‌دارد. درضمن، برای گلدهی به کمک کمی نیاز دارد و شما را به دردسر نمی‌اندازد.

گل همیشه بهار آفریقایی نگهداری آسانی دارد و برای تزئین اطراف تخت در باغ، حاشیه‌ها و گلدان‌های پاسیو ایده‌آل هستند.

گل همیشه بهار آفریقایی نگهداری آسانی دارد و برای تزئین اطراف تخت در باغ، حاشیه‌ها و گلدان‌های پاسیو ایده‌آل هستند.

(بهترین گل های ولنتاین را در متن مورد نظر جستجو کنید!)

۵٫ بنفشه آفریقایی (African Violet)

نام علمی: (Streptocarpus Saintpaulia)

گل بنفشه آفریقایی یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی گلدار است. بیشتر گونه‌های گُل بنفشه آفریقایی در دل طبیعت، زیر پوشش گیاهان دیگر، زندگی می‌کنند. به همین دلیل، آن‌ها به دما و نور متوسطی نیاز دارند تا بتوانند در داخل خانه دوام بیاورند.

گُل بنفشه آفریقایی با گلبرگ‌های پرزدار و حاشیه‌دارش تقریبا در هر رنگی خودنمایی می‌کند. اگر در نور روشن و مطمئنی باشند که آن‌ها را آزار ندهد، تقریبا هر روز شکوفه دارند! شاخ و برگ‌های سبز یا رنگارنگ با بافتی ضخیم از ویژگی‌های گُل بنفشه آفریقایی است.

گل بنفشه آفریقایی گیاهی حساس است، آن به به نور غیر مستقیم و احتیاط در هنگام آبیاری (بدون اینکه آب روی گلبرگ‌هایش بریزد) نیاز دارد.

بنفشه آفریقایی گیاهی حساس و زیبا

۶٫ گیاه آلپنروز (Alpenrose)

نام علمی: (Rhododendron Ferrugineum)

گل آلپنروز درختچه‌ای همیشه سبز با ساقه‌های برافراشته و ایستاده و برگ‌های سبز تیره و براق است که در دسته‌ی گُل‌های خوشه‌ای صورتی تا زرشکی قرار می‌گیرد. این گیاه فوق‌العاده زیبا در اوایل تابستان گُل می‌دهد و بصورت خوشه‌ای، بر روی ساقه‌ی راست و کشیده، رشد می‌کند.  آلپنروز می‌تواند تا ارتفاع یک متر و نیم رشد کند.

گُل آلپنروز برعکس بنفشه آفریقایی، آفتاب کامل را به نیمه سایه ترجیح می‌دهد، بنابراین می‌تواند در تابستان‌ها حسابی شما را به وجد آورد.

گل آلپنروز گیاهی همیشه سبز و با خوشه‌های خوش رنگ گل

(برای آشنایی با گل مناسب دسته گل روز مادر به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

۷٫ گل آماریلیس (Amaryllis)

نام علمی: (Hippeastrum)

گل آماریلیس، گیاهی از خانواده گُل نرگس است. گُل آماریلیس از همان گیاهانی است که در کریسمس هدیه داده می‌شود. گیاه آماریلیس به لطف شکوفه‌های درشت و رنگی رنگی که روی ساقه‌های محکم و استوار خودنمایی می‌کند، حسابی دلربا است.

طبق دسته‌بندی گیاه‌شناسان پنج نوع آماریلیس وجود دارد: گیاه آماریلیس درشت، گیاه آماریلیس دوگل، گیاه آماریلیس گُل کوچک، گیاه آماریلیس سیبیستر و گیاه آماریلیس شیپوری. (برای نگهداری از گل شاخه‌ای به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

معروف‌ترین آن‌ها، گیاه آماریلیس گل درشت است که یک تک گل بزرگ است که بر روی ساقه‌ای محکم، تا حدود ۲۵ سانتی متر رشد می‌کند. هر چه پیاز گل بزرگ‌تر باشد، ساقه و گل بیشتری تولید می‌کند.

گل آماریلیس عاشق نور است و در فضاهایی که آفتاب خوبی دارد، به راحتی شکوفه می‌زند.

گل آماریلیس عاشق نور است

۸٫ گیاه لوتوس آمریکایی (American Lotus)

نام علمی: (Nelumbo Lutea)

گل لوتوس آمریکایی به اندازه نیلوفر آبی، محبوب نیست، اما از نظر زیبایی با گلبرگ‌های سفیدرنگ خالص و مرکز زردش، دست کمی از نیلوفرآبی ندارد! این گیاه تا حدود ۳۰ سانتی متر قد می‌کشد و همانند یک مجسمه ظریف خودنمایی می‌کند.

گیاه لوتوس آمریکایی یک گیاه چند ساله‌ی آبزی است و گاهی با برگ‌های چتری شکلش بیننده را حیرت‌زده می‌کند. این گیاه بومی شرق آمریکای شمالی است. (اگر به دنبال راهنمای کامل برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی هستید ما متن خوبی را برایتان تدارک دیده‌ایم.)

گُل لوتوس آمریکایی گیاهی آبزی، ظریف و زیبا است. این گیاه را می‌توان در برکه‌ی نزدیک باغ پرورش داد و از زیبایی بی‌نظیرش لذت برد.

گل لوتوس آمریکایی گیاهی آبزی با نگهداری آسان

۹٫ ویستریا آمریکایی (American Wisteria)

نام علمی: (Wisteria Frutescens)

گُل ویستریا آمریکایی گیاه رونده سرسخت با ساقه‌های دوقلو است که از اواخر بهار تا تابستان شکوفه می‌دهد. خوشه‌های آبشاری بنفش تا نخودی رنگ این گیاه با عطر دلپذیر، دل هر طبیعت دوستی را روانه‌ی دنیای خیال می‌کند!

ویستریا آمریکایی نسبت به گونه‌های ویستریای چینی و ویستریایی ژاپنی آسیب کمتری به ساختمان‌ها وارد می‌کند. این گیاه می‌تواند تا نه متر رشد کند و سرازیر ‌شود، فقط باید با استفاده از یک تکیه‌گاه آن را مورد حمایت قرار دهید. (برای آشنایی با انواع نخل آپارتمانی به صفحه مورد مراجعه کنید.)

گُل ویستریا آمریکایی گیاهی رونده است که با خوشه‌های آبشاری از گل‌های بنفش تا نخودی رنگ جلوه‌گری می‌کند.

گل ویسنریا گیاهی رونده با گل‌ها خوشه‌ای

۱۰٫ گل میله ماهیگیری فرشته (Angle Fishing Rod)

نام علمی: (Dierama pulcherrimum)

میله ماهیگیری فرشته که بنام (Wand Flower) و (Fairy Wand) معروف است، بعنوان گیاه همیشه سبز در هر باغ و بوستانی جای دارد! مخصوصا در جاهاییکه بتوان از ساقه‌های قوس‌دار آن بیشتر استفاده کرد، مثلا لبه‌ها باغچه‌ها، دیوارها، یا حاشیه حوض‌ها.

ساقه‌های نازک و قوس‌دار، از گل‌های زنگوله مانند به رنگ سفید و صورتی و یا سرخابی کم‌رنگ را در ابتدای تابستان به مدت چند هفته شکوفا می‌شوند. نگهداری از گل میله ماهیگیری فرشته کار آسانی است، آن‌ها عاشق آفتاب کامل و خاک عنی هستند. (برای تبریک قدم نو رسیده از  ایده خرید گل برای تولد نوزاد استفاده کنید.)

گیاه میله ماهیگیری فرشته گیاهی همیشه سبز با ظاهری زیبا و عجیب و رنگ‌های شاد، می‌تواند گُل سر سبد باغ شما باشد.

گل میله ماهیگیری فرشته با گل‌های شیپوری و ساقه قوس دار

۱۱٫ گیاه زوفا انیسون (Anise Hyssop)

نام علمی: (Agastache foeniculum)

گل زوفا انیسون که بنام (Hummingbirds Mint) نیز معروف است، با ساقه‌های کشیده، خطوط عمودی خوشرنگی را به هر باغی اضافه می‌کند. این گیاه با خشک‌شدن برگ‌هایش عطر خوشایندی از خودشان متصاعد می‌کنند. (برای ملاقات بیماران از ایده خرید گل عیادت استفاده کنید.)

گیاه زوفا انیسون خواص دارویی فراوانی دارد و بعنوان دمنوش و یا درست کردن ژله قابل استفاده است. گیاه زوفا انیسون یک گیاه چند ساله با خوشه‌های عمودی است. این گیاه از تابستان تا پاییز به مدت طولانی گُل می‌دهد، مقاوم است و مراقبت آسانی دارد.

گل زوفا انیسون علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که دارد، گیاهی دارویی و پر خاصیتی است.

گل زوفا انیسون خوشه‌هایی از شکوفه‌های فشرده بنفش رنگ

۱۲٫ گیاه زنبق آزتک (Aztec Lily)

نام علمی: (Sprekelia formosissima)

گل زنبق آزتک یک گل پیازی، چند ساله است که به دلیل شکوفه‌های شیپوری شکلش پرطرفدار است. شکوفه‌های این گیاه قرمز و پرجنب و جوش هستند. گل‌های گیاه به اندازه ۱۵ سانتی‌متر رشد می‌کند و متشکل از سه گلبرگ قوسی به سمت بالا و سه گلبرگ آویزان است. گیاه زنبق آزتک در اواخر بهار و گاهی در پاییز شکوفه می‌زند.

اگر در محلی با آب و هوای معتدل زندگی می‌کنید، می‌توانید گیاه زنبق آزتک را در بیرون بکارید و پرورش دهید. آن‌ها عاشق آفتاب هستند و از بودن در هوای آزاد لذت می‌برند. گیاه زنبق آزتک تا حدود ۱۲ سانتی متر قد می‌کشد. (برای خرید گل روز زن با جدیدترین ایده‌ خلاقانه برای سوپرایز مادر آشنای شوید.)

گیاه زنبق آزتک گیاهی با گل‌های شیپوری است که عاشق آفتاب هستند.

گل زنبق آزتک با گل های شیپوری شکل

۱۳٫ گل تکمه‌ای (Bachelors Button)

نام علمی: (Centaurea cyanus)

گیاه تکمه‌ای که بنام گل گندم یا گل ذرت (Cornflower) شناخته می‌شود، گیاهی با شکوفه‌های کوچک زیبا است که در رنگ‌های آبی روشن، صورتی و قهوه‌ای مانند گُل مرواید جلوه‌گری می‌کند. گل تکمه‌ای گیاه یک ساله است که از اواخر بهار تا اواخر تابستان شکوفا می‌شوند. ‌آن‌ها ساقه‌های بلند، دو شاخه‌ای دارند. (برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان چه کنیم؟)

گُل تکمه‌ای آهنربایی برای پروانه‌ها هستند و از بودن در آفتاب کامل تا نیمه سایه لذت می‌برد.

گل تکمه ای از اواخر بهار تا اواخر تابستان به گل می‌نشیند

۱۴٫ گل زنگوله‌ای چینی (Balloon flower)

نام علمی: (Platycodon grandifloras)

گل زنگوله‌ای چینی که یک گیاه چند ساله علفی است که با گُل‌های زنگوله‌ای شکل به رنگ آبی تیره تا صورتی روشن جلوه‌گری می‌کند. حالا چرا این گل‌های زنگوله‌ای شکل بنام گل بالن معروف هستند؟ چون جوانه‌های این گیاه همانند بالن چینی شکوفا می‌شوند.

ساقه‌های این گیاه ظریف هستند، حواستان باشد که چیزی به آن‌ها ضربه وارد نکند تا بخوبی از گُل‌ها حافظت کند. برای اینکه طبیعت زیبایی از این گیاه داشته باشید، آن‌ها را بصورت گروهی پرورش دهید. (معانی مختلف رنگ رز در ولنتاین را در گل باما بخوانید.)

گیاه زنگلوله‌ای چینی که بنام گُل بالن نیز معروف است، گُل‌های زنگوله‌ای شکل ظریف بر روی ساقه‌های ظریف هستند.

گل زنگوله ی چینی شبیه به بالن جشنی از رنگ و شادی در باغ تان راه می اندازد

۱۵٫ گیاه الیسوم (Basket of Gold)

نام علمی: (Aurinia saxatilis)

گل الیسوم جزء گیاهان چند ساله همیشه سبز است که در ظرف شش هفته باغ شما را به یک فرش طلایی پر از ُمنقش می‌کند. این گیاه آنقدر جذاب است که حتی وقتی گل نمی‌دهد، می‌تواند با شاخ و برگ‌های خاکستری مایل به سبز، دلربایی کند!

این گیاه عاشق آفتاب کامل است اما از سایه بعد از ظهر در آب و هوای گرم نیز لذت می‌برد. اردوی خوبی برای حشرات گرده‌افشان است و نگهداری آسانی دارد. (برای آشنایی با انواع گیاهان آپارتمانی سریع الرشد به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل الیسوم گیاهی همیشه سبز است که با گل‌های زرد و شاخ و برگ‌های خاکستری مایل به سبز طبیعتی زیبا می‌سازد.

گل السیوم گیاهی همیشه سبز با شکوفه های زرد

۱۶٫ گیاه سبد هندی (Bear Grass)

نام علمی: (Xerophyllum tenax)

گیاه Bear Grass  که بیشتر با نام علمی Xerophyllum tenax در دنیا معروف است، گیاهی چند ساله گلدار، بومی آمریکای شمالی است. این گیاه با ساقه‌های بلند تا یک متر و نیم رشد می‌کند! آن‌ها گل‌های سفید کمی معطر را حمل می‌کنند.

این گیاهان در طبیعت دوام زیادی نمی‌آورند چون گل‌هایش باب دل آهوان و ساقه‌هایش غذای مورد علاقه خرس‌ها است. این گیاه به اشکال مختلف، بصورت پراکنده در باغ‌ها دیده می‌شود ولی وقتی بصورت گروهی پرورش داده می‌شوند، طبیعت زیبایی می‌سازند. (برای آشنایی با گیاهان آپارتمانی کم نور به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گیاه سبد هندی یا علف خرس گیاهی چند ساله و سبزیجات مورد علاقه حیوانات جنگلی است.

گل Bear Glass گیاهی چند ساله بومی آمریکا است

۱۷٫ گل زنبق آیریس (Bearded Irises)

نام علمی: (Iris germanica)

هزاران گونه از گل زنبق در دنیا وجود دارد و گل زنبق آیریس Iris یکی از برجسته‌ترین نوع این خانواده است. گل زنبق شامل سه گلبرگ عمودی و سه گلبرگ آویزان با ریشه و مرکز تولید گرده افشانی، است. بیشتر زنبق‌ها در از بهار شکوفا می‌شوند و برخی هم مجددا در تابستان و پاییز به گل می‌نشینند.

گل زنبق‌ عاشق آفتاب است و با رنگ‌های غلیظ و اشباع شده خودنمایی می‌کنند.

گل زنبق آیریس عاشق آفتاب است

۱۸٫ گل ترنج وحشی یا موناردا (Monarda didyma)

نام علمی: (Monarda didyma)

گیاه موناردا یکی از اعضای خانواده گیاه نعناع است و رایحه‌ی لذت بخشی دارد و خیلی‌ها آن‌را ترنج وحشی می‌نامند. گونه‌های زیادی از گیاه موناردا در دنیا وجود دارد که ۱۶ گونه‌ی آن بومی آمریکای شمالی است.

گیاه ترنج وحشی یکی از پرزرق و برق‌ترین گیاهان چند ساله تابستانی است و در میان باغبانان از محبوبیت بالایی برخوردار است. این گیاه با رنگ قرمز اسکارلت تا شش هفته شکوفا می‌شوند و بر ساقه‌های بلند و مستحکم دلربایی می‌کنند. (برای آشنایی با محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی زینتی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل موناردا با شکوفایی گل‌هایی به رنگ قرمز برای تزئین باغ در فصل تابستان یکی از بهترین‌ها است.

گل موناردا یا ترنج وحشی گیاهی چند ساله است که در تابستان به گل می‌نشیند.

۱۹٫ گل پروانه / گل زنبور / گل بیبلاسوم (Beeblossom)

نام علمی: (Gaura lindheimeri)

گیاه پروانه یا گل زنبور با نام علمی گائورا لیندایمری، یک گیاه چند ساله بومی تگزاس و لوئیزیانا است. ساقه‌های ظریف و علفی شکل از گل‌های زیبای سفیدی نگهداری می‌کنند. این گل‌های سفید رنگ با تناژی از رنگ صورتی، از دور بسیار شبیه به یک دسته پروانه هستند.

گل پروانه از اوایل تابستان تا پاییز شکوفا می‌شوند. بنابراین می‌توانید مدت‌ها شاهد زیبایی بی‌نظیر این گیاهان پروانه شکل باشید. (برای آشنایی با گل‌های آپارتمانی معطر به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل پروانه به مراقبت کمی نیاز دارد و وقتی بصورت دسته‌ای پرورش یابد، منظره‌ی زیبایی می‌سازد.

گل پروانه با شکوفه‌های سفید پروانه‌ای شکل و شاخه‌ها ارغوانی

۲۰٫ گل رز بگونیا (Begonia)

نام علمی: (Begonias tuberhybrida)

گل رز بگوینا هیبریدا یکی از محبوب‌ترین نوع خانواده بزرگ گل رز بگونیا است و با شکوفه‌های طولانی شما را به خیال‌انگیز خاطرتان عمرتان می‌برد. خانواده گل رز بگونیا باکیفیتِ عالی و زیبایی منحصربه‌فردی که دارند، برای هر باغی با هر شرایطی  قابل پرورش هستند. اصلا گل رز از هر خانواده‌ای باشد چه گل رز هلندی و چه گل رز ایرانی، هیجان انگیز و عاشقانه است.

آن‌ها در انواع متنوع رنگ‌ها، اشکال مختلف گلبرگ‌ها و همینطور عادات گوناگون موجود هستند. فقط حواستان باشد که گل رز بگونیا در مناطق سایه‌دار رشد می‌کند، تحت این شرایط، نگهداری سختی ندارد. قرار دادن آن‌ها بر روی آویزها و سبدهای دیواری بسیار طبیعت زیبایی می‌سازد.

گل رز بگونیا همانند سایر هم خانواده‌هایش گیاهی جذاب و تماشایی است. گل رز بگونیا عاشق نور غیر مستقیم است و آبیاری منظم را دوست دارد.

گل رز بگونیا هیبریدا در طرح ها و رنگ های دلنواز

۲۱٫ گیاه آرامیلیس بلادونا (Belladonna Lily)

نام علمی: (Amaryllis belladonna)

گل آرامیلیس بلادونا که بنام نیلوفر جرسی (Jersey Lily) یا (Naked Ladies) نیز معروف است، از سری گیاهان پیازدار است. این گیاه دارای خوشه‌های بزرگ از گل‌های صورتی شیپوری شکل با گلویی سفید و زرد است.

گل آرامیلیس با رایحه‌ای شیرین، هم برای انسان و هم برای جذب حشرات گرده افشان عالی است. گیاه آرامیلیس در اواخر تابستان تا پاییز خودنمایی می‌کند. این گیاه تا نزدیکی یک متر رشد می‌کند و مراقبت آسانی دارد. (با بازارهای گل تهران آشنایی دارید؟ ما در وبلاگ گل باما آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.)

گل آرامیلیس بلادونا گیاهی با گل‌های صورتی شیپوری و عطر معطر است. این گیاه تا حدود یک متر قد می‌کشد.

گل آرامیلیس بلاندو با گل‌های شیپوری و معطر

۲۲٫ گل شاهپسند بوته‌ای (Bigleaf Lantana)

نام علمی: (Lantana camara)

گیاه شاهپسند بوته‌ای، درختچه‌ای همیشه سبز پرپشت با دسته‌ای از شکوفه‌ها رنگارنگ است که با انسجام و نظم خاصی نمایش می‌شوند. گل‌های رنگی رنگی قرمز، بنفش، نارنجی، زرد و سفید در کنار یکدیگر منظره‌ی دلربایی را می‌سازند که انسان را به وجد می‌آورد.

رنگ‌بخشیدن به باغ و باغچه از وظایف گل شاهپسند است. با شروع فصل سرما، جای گل‌ها را توت‌های بنفشی می‌گیرد که پرندگان و حیوانات کوچک با آن جشن می‌گیرند. (برای آشنایی با گیاهان آپارتمانی مقاوم سری به وبلاگ گل باما بزنید.)

گل شاهپسند بوته‌ای گیاهی زیبا و مقاوم است که می‌تواند در تمام طول تابستان به باغچه‌ی شما طبیعتی زیبا ببخشد.

گل شاهپسند بوته‌ای گل مورد علاقه پروانه‌ ها

۲۳٫ گل ژیپسوفیلا / گل نفس کودک (Baby’s Breath)

نام علمی: (Gypsophila paniculata)

اگرچه که گل ژیپسوفیلا عمدتا به عنوان گیاه جانبی برای تزئین سایر گل های درشت و دسته گل مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما با زیبایی بی‌نظیری که دارد، لایق جایگاه اختصاصی در باغچه‌ی شما است. این گیاه چند ساله، ابرهایی از گل‌های ریز صورتی و سفید می‌آفریند که به خودی خود بدون اضافه کردن هیچ گل دیگری زیبا و عاشقانه است.

تپه‌های این گیاه تا نزدیکی ۹۰ سانتی متر رشد می‌کند و گل‌ها تا پاییز کنارتان خواهد ماند. (یکی از درختچه‌های محبوب آپارتمانی کاج مطبق است، برای نگهداری از آن نگاهی به متن راهنمای کامل نگهداری از کاج مطبق در فضای آپارتمان بیاندازید.)

گل ژیپسوفیلا یکی از دلبرترین نوع گیاهان تزئینی هستند با شکوفه‌های ریز صورتی و سفید دسته گلی تماشایی می‌سازند.

گل ژیپسوفیلا اغلب به عنوان گل جانبی در تزئین دسته گل مورد استفاده قرار می‌گیرد

۲۴٫ گیاه انگور خرس (Bearberry)

نام علمی: (Arctostaphylos uva-ursi)

گیاه انگور خرس یا گیاه Manzanitas یک درختچه‌ای همیشه سبز و کند رشد است و همین رشد کند آن را برای مقابله با زمستان مقاوم کرده است. ساقه‌های قرمز و برگ‌های سبز براق ارمغان این گیاه زیبا است. (با خرید گل ماه تولد خردادی‌ها آن‌ها را سوپرایز کنید.)

جالب است که در زمستان هم با رنگ قرمز و ارغوان شما را شگفت زده می‌کند. از اواسط تا اواخر بهار، خوشه‌های برازنده‌‌ای از گل‌های سفید تا صورتی به نمایش می‌گذارد. پس از چند هفته، شکوفه‌ها جای خود را به توت‌های قرمز خوش‌رنگی می‌دهند که منبع ضروری از مواد مغذی برای پرندگان و سایر حیوانات از جمله خرس‌ها است.

گل انگور خرس یک درختچه همیشه سبز با گل های سفید و صورتی است. گل ها با اولین نیسم سرما جای خود را به توت های قرمز خوشرنگی می‌دهند.

گل انگور خرس از اواسط تا اواخر بهار به گل می‌نشیند

۲۵٫ گل پینک کلود یا زیب گیاه (Beauty Bush)

نام علمی: (Kolkwitzia amabilis)

گل پینک کلود یک گیاه برگریز است که تا حدود ۳ متر قد می‌کشد. این گیاه با شکوفه‌های صورتی از اواسط تا اواخر بهار به گل می‌نشیند و تا چندین هفته طبیعت زیبایی می‌سازد. با ریختن شکوفه‌ها، میوه‌های کپسول مانندی که پرندگان را شاد می‌کند، از آن می‌روید. سپس با ریزش برگ‌ها، پاییزی زیبا می‌سازد. (برای آگاهی از تأثیر موسیقی بر رشد گیاهان مطلب مفصلی برایتان تدارک دیده‌ایم.)

گل پینک کلود گیاهی برگریز با شکوفه‌های صورتی است. گل پینک کلود هم بهاری زیبایی می‌سازد و هم پاییز برگریزی!

گل پینک کلود یک گیاه برگریز است

۲۶٫ گل پرنده بهشتی (bird of Paradise)

نام علمی: (Strelitzia)

گل استرلیتزیا  یک سرده از پنج گونه گیاهان گلدار چند ساله است که معمولا به‌عنوان  پرنده بهشتی خوانده می‌شود. گل استرلیتزیا شبیه به یک بادبزن، گلبرگ‌ها را با رنگ‌های مختلف، معمولا متضاد، در خود نگه داشته است. این گیاه توسط پرندگان گرده افشانی می‌شود و برای رشد در فضای باز به آفتاب روشن و خاک با زهکشی بالا نیاز دارد.

گل استرلیتزیا که بنام گل پرنده بهشتی نیز معروف است، گیاهی زیبا و رنگارنگ با ماندگاری بالا است که به عنوان شاخه گل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گل استرلیتزیا که بنام گل پرنده بهشتی نیز معروف است

۲۷٫ گیاه رودبیکا یا سوسن چشم سیاه (Black eyed Susan)

نام علمی: (Rudbeckia fulgida)

گل رودبیکا گیاه گلداری است که گونه‌های زیادی در کل دنیا دارد. هر بوته سوسن چشم سیاه حدود ۸۰ گل زرد طلایی و ستاره‌ای شکل می‌دهد. گل سوسن چشم سیاه یا رودبیکا از اواسط تابستان تا اوایل پاییز شکوفا می‌شود. اگر باغ شما آفتابی است، این گیاه رشد خوبی در آن خواهد داشت. (روز جهانی گل و گیاه روزی به افتخار زیبایی بی حد و حصر طبیعت!)

گل رودبیکا با تولید گل‌های زرد و ستاره‌ای شکل شور و هیجان خوبی به باغ شما می‌دهد.

گل رودبیکا گیاه گلداری است که گونه‌های زیادی در کل دنیا دارد

۲۸٫ گل چشمان سیاه سوزان Black Eyed Susan Vine

نام علمی: (Thunbergia alata)

 پیچک تونبرگ یا پیچک چشم سیاه، یک گیاه همیشه سبز با برگ‌های قلبی شکل و برخی اوقات هم برگ‌های متنوع است. از لابه‌لای، شاخ و برگ فراوان این گیاه، گل‌های زیبای نارنجی مایل به زرد با مرکزیت بزرگ به رنگ بنفش تیره دیده می‌شود. البته گیاه رودبیکا را می‌توان در رنگ‌های متنوع در دنیا به ثمر می‌آید. (برای آشنایی با راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان به متن مورد نظر نگاهی بیاندازید.)

گیاه چشمان سیاه سوزان، از ابتدای تابستان تا پاییز شکوفه می‌دهد و به دلیل رشد سریعی که دارد خیلی زود به ارتفاع دو متر می‌رسد.

گل پیچک تونبرگ یا پیچک چشم سیاه یک گیاه همیشه سبز

۲۹٫ گل دیسنترا یا گل قلب خونین (Bleeding heart)

نام علمی: (Dicentra spwctabilis)

گیاه دیسنترا یا گل قلب خونین یک گیاه قدمت دار چند ساله، با شاخ و برگ‌های ظریف و علفی شکل است. ساقه‌های قوسی شکل، با گل‌های صورتی و گلبرگ‌ها سفید بیرون‌زده شبیه به اشک، از ویژگی‌های ظاهری و منحصربه فرد این گیاه است، به همین خاطر، به آن قلب خونین می‌گویند.

گل قلب خونین، فقط به مدت ۴ الی ۶ هفته در اواخر بهار شکوفا شده و در اواسط تابستان کلا ناپدید می‌شوند. آن‌ها برای حاشیه باغ‌ها بهترین گزینه هستند. (با خرید گل تیر ماهی‌ها آن‌ها را سورپرایز کنید.)

گل قلب خونین با ظاهری عجیب ولی زیبا، برای افرادیکه به دنبال گیاهی خاص هستند، بهترین گزینه است.

گل قلب خونین فقط به مدت 4 الی 6 هفته در اواخر بهار شکوفه می‌زند

۳۰٫ گل زنبق سا یا چمن چشم آبی (Blue eyed Grass)

نام علمی: (Sisyrinchium angustifolium)

گیاه چمن چشم آبی گیاهی چند ساله، تقریبا همیشه سبز، با شاخ و برگ‌‌های چمنی مانند باریک و متراکم است که با گل‌های ستاره‌ای شکل به رنگ بنفش و آبی تزئین شده است.. این گیاه با مرکز سیاه رنگ و پرچم‌های زرد روشن زیبایی خیره کننده‌ای دارد.

روئیدن این گل در گذرگاه‌ها، در میان صخره‌ها و سایر گیاهان طبیعی خارق‌العاده است. بمحض اینکه شرایط موافق طبعش باشد بذر می‌دهد و به آفتاب جزئی هم قانع است. (هیچ دکوری به اندازه گیاهان آپارتمانی لوکس زیبا و دلربا نیست.)

گل چمن چشم آبی با گل‌های ستاره‌ای شکل بنفش و آبی و برگ‌های چمنی شکل جلوه‌گری می‌کند.

گل قلب خونین، فقط به مدت 4 الی 6 هفته در اواخر بهار شکوفه می‌زند

 

۳۱٫ گیاه بیلوبا (Blue Lechenaultia)

نام علمی: (Lechenaultia biloba)

گیاه Blue lechenaultia بومی استرالیای غربی است و در سال ۱۸۳۹ کشف شد. این گیاه به صورت درختچه‌ای رشد کرده و معمولا به آسانی به ارتفاع یک متر می‌رسد. از اواسط تابستان تا اوایل پاییز به گل می‌نشیند. گل بیلوبا آخرین گلی است که با آمدن فصل پاییز از باغچه‌ی شما رخت می‌بندد.

گل‌های این گیاه به رنگ آبی روشن و کرم رنگ تا آبی تیره هستند. گل بیلوبا گلبرگ‌های شش‌تایی زیبایی شبیه به دانه‌های برف کشیده‌ای دارد. برای سالم ماندن به خاکی با زهکشی بالا نیاز دارد. (برای آشنایی با گیاهان آپارتمانی سایه دوست به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل بیلوبا جزء گیاهان سریع الرشد است، اما برای اینکه چیزی مانع این سرعت نباشد، آن را در خاکی با زهکشی بالا نگهداری کنید.

گل بیلوبا آخرین گلی است که با آمدن فصل پاییز از باغچه‌ی شما رخت می‌بندد.

۳۲٫ گل ساعتی (Blue Passion Flower)

نام علمی: (Passiflora caerulea)

گل ساعتی که بنام گیاه Common Passion Flower نیز معروف است، بر طبق نظر انجمن باغبانان رویال برنده بهترین گیاه رونده است. گیاه ساعتی گیاه رونده و پرجنب جوش، نقریبا همیشه سبز با پیچک‌های دو قلو است.

گل‌های هفت سانتی‌متری با ظاهری عجیب و غریب، از تابستان تا پاییز بصورت پراکنده ظاهر شده و سپس تبدیل به میوه‌های نارنجی رنگ تخم مرغی شکل می‌شوند. (برای آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی و راه‌های درمان آن‌ها این متن را از دست ندهید.)

گل ساعتی به رسیدگی کمی نیاز دارد و اگر جای وسیعی به آن اختصاص دهید، حسابی جلوه‌گری خواهد کرد.

گل ساعتی به نگهداری کمی نیاز دارد

۳۳٫ گل اختر آبی یا گیاه آسونیگا (Bluestar)

نام علمی: (Amsonia tabernaemontana)

گل اختر آبی یا گل آسونیگا که یک گیاه چند ساله گلدار است، زود شکوفه می‌دهد و با شاخ و برگ‌های جذابش حسابی دلربایی می‌کند. شاخ و برگ‌های گیاه آسونیگا در فصل پاییز و با کم شدن شدت نور، به رنگ طلایی در می‌آید. (برای آشنایی با محبوب‌ترین گل های دنیا متن مورد نظر را مطالعه کنید.)

گیاه آسونیگا، گل‌های ستاره‌ای شکلی هستند که بصورت خوشه‌ای در بالای ساقه‌های محکم، نگهداری و محافظت می‌شوند. مقاومت این گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها، آن را به گزینه‌ای عالی برای همه باغ‌های آمریکایی تبدیل کرده است.

گیاه اختر آبی برای رشد به خاک‌های مرطوب و لومی نیاز دارد. تحت این شرایط با گل‌های ستاره‌ای و شاخ و برگ‌های خوش فرم، جلوه‌گری می‌کند.

گل اختر آبی برای رشد به خاک‌های مرطوب و لومی نیاز دارد

۳۴٫ گیاه Bluet

نام علمی: (Houstonia caerulea)

گیاه Bluet که بنام گیاه لیدی کواکر Quaker Ladies نیز شناخته می‌شود، یک گیاه چند ساله است که با شکوفه‌های ظریف و سفید خودنمایی می‌کند. گل‌های گیاه Bluet از چهار گلبرگ تشکیل شده‌اند که نوک آن‌ها به رنگ آبی کم رنگ و قسمت داخلی گلبرگ‌ها به رنگ سفید است، که با مرکز زرد رنگ ترکیب عالی پیدا می‌کند.

این گل وحشی، به صورت توده‌های کوچک، معمولا در میان خزه‌های اطراف پایه درختان بزرگ رشد می‌کند. (برای آشنایی با دنیا کاکتوس‌ها لیست معرفی انواع کاکتوس را از دست ندهید.)

گل Bluet برای رشد به خاک شنی نیاز دارد. کاشتن این گیاه در مسیر سنگی باغ‌ها عالی است.

گل Blute گیاهی دو رنگ است نوک گلبرگ آبی و سمت نزدیک مرکز سفیدبا مرکز زرد

۳۵٫ گل فلامینگو/جوستی سیا و گیاه مشعلی (Brazilian Plume)

نام علمی: (Justica carnea)

گیاه جوستی سیا که بنام فلامینگو نیز معروف است، درختچه‌ای همیشه سبز با گل‌های مشعل گونه به رنگ صورتی تا زرشکی است. گل مشعلی مرغ مگس‌خوار و پروانه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند و از اوایل تابستان تا پاییز شکوفه می‌زند.

اگر شرایط رشد مهیا باشد، گل مشعلی می‌تواند تا نزدیکی دو متر رشد کند. گیاه جوستی سیا سایه را دوست دارد. در گلدان‌ها خیلی خودنمایی می‌کند و می‌تواند یک گیاه آپارتمانی بی‌نظیر باشد. (معرفی رنگ گل رز برای شما که عاشق این گل هستید خیلی کاربردی است.)

جوستی سیا با گل‌های مشعل‌گونه و رنگ‌های آتشین، از سری گل‌های آپارتمانی گلدار است.

گل جوستی سیا با گل‌های مشعل‌گونه و رنگ‌های آتشین

۳۶٫ گل حنا (Busy Lizzie)

نام علمی: (Impatiens walleriana)

گیاه حنا یک گیاه چند ساله علفی برای مناطق گرمسیری است. گیاه حنا یکی از شناخته‌ترین نوع گونه‌های Impatiens است. شکوفه‌های این گیاه دارای پنج گلبرگ است و در رنگ‌های متنوعی موجود است.

آن‌ها معمولا از اوایل تابستان تا اواخر پاییز شکوفه می‌زنند. مراقبت از گیاه حنا بسیار آسان است. (اگر عاشق کاکتوس هستید متن انواع کاکتوس گلدار مناسب شما است.)

گل حنا با رنگ‌های متنوع، رنگین کمانی از رنگ‌ها است و برای رشد با مراقبت آسان، شما را زیاد به دردسر نمی‌اندازد.

گل حنا یک گیاه چند ساله علفی برای مناطق گرمسیری است

۳۷٫ گیاه دم موشی قفائی (Butterfly Bush)

نام علمی: (Buddleja davidii)

گل دم موشی با زیبایی غیر قابل انکارش، نظر خیلی از باغبانان را برای حاشیه دیوارها و کنار تخت‌ها به خود جلب کرده است. گیاه دم موشی، گیاهی برگریز پر شکوفه است.

گل زیبای دم موشی شاخه‌های قوسی شکلی دارد که از لوله‌های مخروطی شکل پر از گل‌های کوچک و روشن تشکیل شده است. آن‌ها از اواسط تابستان تا اولین سرما شکوفه دارند. گیاه دم موشی گیاه محبوب پروانه‌ها است. (شپشک آرد آلود یکی از رایج‌ترین و سمج‌ترین نوع آفت گیاهان آپارتمانی است، با روش‌های مقابله با آن آشنا شوید.)

گل دم موشی خیلی فراتر از نامی که بر روی آن گذاشته‌اند، زیبا و تماشایی است. مخروطی پر از شکوفه‌های کوچک و یاسی رنگ از ویژگی‌های ظاهری این گل زیبا است.

گل دم موشی مخروطی پر از شکوفه‌های کوچک و یاسی رنگ

۳۸٫ گل شقایق کالیفرنیا یا شقایق باغی (California Poppy)

نام علمی: (Eschscholzia californica)

گل شقایق کالیفرنیا که بنام گل شقایق طلایی یا گل شقایق باغی نیز معروف است، با رنگ‌های داغ، شور و هیجان خاصی به باغ شما می‌دهد. گل شقایق کالیفرنیا در رنگ‌های سفید، قرمز، صورتی، کرم و نارنجی هستند. (برای مبارزه با آفت مگس سفید  متن مورد نظر را از دست ندهید.)

گل شقایق کالیفرنیایی به آرامی رشد می‌کند و یک گل ابریشمی تکی یا گل دوتایی بر روی یک ساقه نمایش می‌دهد. مراقبت از آن‌ها کار سختی نیست و در طول بهار تا پاییز یا حتی در طول زمستان به گل می‌نشینند.

گل شقایق کالیفرنیا با رنگ‌های آتشین و گلدهی در طول بهار و پاییز طبیعتی زیبا و خارق العاده می‌سازد.

گل شقایق کالیفرنیایی به آرامی رشد می‌کند و یک گل ابریشمی تکی یا گل دوتایی بر روی یک ساقه نمایش می‌دهد

۳۹٫ گل شیپوری (Calla Lily)

نام علمی: (Zantedeschia aethiopica)

گل شیپوری اتیوپیایی که برخی اوقات بنام گل سوسن آروم Arum Lily نیز خوانده می‌شود، گیاهی گلدار، بومی آفریقای جنوبی است. آن‌ها به آفتاب کامل و خاک دائما مرطوب نیاز دارند و در آب و هوای نیمه گرمسیری و گرمسیری چند سالی عمر می‌کنند.

بطور کلی دو نوع گل زانتدشیا وجود دارد: گل شیپوری یا زانتدشیا هاردی که معمولا سفید رنگ و ظریف ولی مقاوم است و می‌تواند در فصل زمستان هم زنده بماند و در بهار به گل می‌نشیند. نوع دیگر گل شیپوری زنتدشیا تندر است که تقریبا در تمامی رنگ‌های رنگین کمان حتی به رنگ سیاه نیز موجود است و در فصل بهار به گل می‌نشیند.

گل شیپوری اتیوپیایی گیاهی مقاوم، عاشق گرما و خاک مرطوب است. این گیاه در فصل بهار خیلی با شکوه به گل می‌نشیند.

گل شیپوری اتیوپیایی گیاهی مقاوم، عاشق گرما و خاک مرطوب است

۴۰٫ گل کاملیا ساسانکوا (Calmellia)

نام علمی: (Camellia sasanqua)

حدود ۲۵۰ گونه گل کاملیا در دنیا وجود دارد، و گل کاملیا ساسانکوا یکی از گونه‌های پاییزی جذاب است. همانطور که با بادهای سرد پاییزی همه گل‌ها از باغ محو می‌شوند، گل کاملیا باز می‌شود و با رنگ گرمش باغ را شاد می‌کند. بسته بجایی که زندگی می‌کنید، آن‌ها می‌توانند تا زمستان به گلدهی خود ادامه دهند.

بوته‌ی گل کاملیا می‌تواند تا حدود ۳ متر قد می‌کشد و عرض هر گل کاملیا به حدود ۸ سانتی متر می‌رسد. اما زنده ماندن گل‌ها فقط محدود به چند روز است. رنگ گل کاملیا سفید، صورتی روشن، قرمز گیلاسی با رایحه‌های مختلف، شما را شگفت ‌زده خواهد کرد. (نگهداری از گیاه لیندا را در گل باما آموزش ببینید.)

گل کاملیا یکی‌دیگر از گل‌های پاییز جذاب است، این گل با رنگ‌های سفید، صورتی و قرمز، کنار درختان برگریز، زیبایی پاییز هزار رنگ را صد برابر می‌کند.

گل کاملیا سفید، صورتی روشن، قرمز گیلاسی با رایحه‌های مختلف

۴۱٫ گل بنفشه کانادایی (Canada Violet)

نام علمی: (Violet Canadensis)

این گیاه دوستداشتنی که بنام گل بنفشه کانادیی معروف است، یک گیاه چند ساله‌ی بوته‌ای است. این گیاه با پنج گلبرگ سفید با رنگ پایه زرد و رگه‌های بنفش بر روی گلبرگ‌ها منتخب، از دور فریاد می‌زند که من جزء خانواده‌ی بزرگ بنفشه‌ها هستم!

برگ‌های قلبی شکل و به رنگ سبز تیره، از مشخصات بارز بنفشه کانادایی است. بنفشه کانادایی در باغ گل‌های وحشی یا در جنگل در پای درختان خود را به دور از نور مستقیم پنهان می‌کند.

بذرهای سالم این گیاه را می‌توان به دور از نور مستقیم، به راحتی پرورش داد. (برای نگهداری از دیفن باخیا خودتان را به دردسر نیاندازید، ما تمامی اطلاعاتی که نیاز دارید برایتان فراهم کرده‌ایم.)

گل بنفشه کانادایی گونه‌ای جذاب و زیبایی دیگر از خانواده بنفشه‌ها است. این گیاه بیشتر گلی وحشی است و مانند سایر اعضای خانواده‌اش به دور از نور مستقیم رشد می‌کند.

بنفشه کانادایی به دور از نور مستقیم پرطراوات و شاداب خواهد ماند

۴۲٫ گل آبنباتی/ گل آبنبات کوهی/ گیاه اگزالیس (Candy Cane Sorrel)

نام علمی: (Oxalis Versicolor)

طبیعت گونه‌های زیادی از گل اگزالیس را به ما پیشنهاد می‌دهد. یکی از تماشایی‌ترین نوع خانواده اگزالیس گل آبنباتی است که با رنگ‌های متضاد، طبیعتی زیبا می‌سازد. گل آبنباتی در اواسط تابستان تا اوایل پاییز به گل می‌نشیند.

گلبرگ‌های این گیاه با پیچ و تاب دادن رنگ سفید و قرمز دقیقا شبیه به آبنبات هستند. این گیاه بومی آفریقای جنوبی و عاشق آفتاب است. (آفت کنه عنکبوتی یکی از رایج‌ترین نوع آفت‌های گیاهان آپارتمانی است با روش‌های دفع این آفت آشنا شوید.)

گل آبنباتی گونه‌ای جذاب و شگفت‌انگیز از خانواده اگزالیس است. گل آبنباتی برای حفظ رنگ‌هایش به آفتاب نیاز دارد.

اگزالیس گل آبنباتی با رنگ‌های متضاد

۴۳٫ گل ایبریس / گیاه کندیتافت (Candytuft)

نام علمی: (Iberis sempervirens)

گل ایبریس یکی از ناب‌ترین گل‌های سفید است که می‌تواند در هر باغی آن‌‌ها را پرورش داد. گیاه کندی تافت یک گیاه چند ساله با ساقه مستحکم چوبی است. این گیاه در بهار تا اوایل تابستان به گل می‌نشیند و باغ را به زیبایی بی‌حد می‌رساند.

خوشه‌های بزرگ از گل‌های سفید و یاسی که با خال‌های زرد تزئین شده‌اند در کنار شاخ و برگ سبز تیره، خیلی بی‌نظیر هستند. این گیاه بصورت بوته‌ای رشد می‌کنند و در آب و هوای متعادل همیشه سبز است.

گل ایبریس با خوشه‌هایی بزرگ از گل‌های سفید و خال‌ خال‌های زرد در هوای معتدل، طبعیتی زیبا می‌سازند.

گل ایبریس خوشه‌های بزرگ از گل‌های سفید و یاسی با خال‌های زرد

۴۴٫ گل اختر (Canna Lily)

نام علمی: (Canna)

در طبیعت حدود ده گونه از گل اختر دیده می‌شود؛ آن‌ها کانا لیلی حقیقی نیستند اما در حد و اندازه لیلی‌ها زیبا هستند. گیاه کانا از گیاهان چند ساله علفی گرمسیری و نیمه گرمسیری است. آن‌ها دارای برگ‌های بزرگ و مسطح هستند که به تدریج باز می‌شوند و رنگ‌های سبز و گاه رنگارنگ خود را آشکار می‌سازند.

گل‌های گل اختر از بالای برگ‌ها جوانه می‌زنند و بیشتر به رنگ قرمز، نارنجی و زرد هستند. آن‌ها زنبورها و سایر حشرات را به سمت خود جلب می‌کنند. (با رعایت مواردی که در راهنمای نگهداری از سرخس آورده شده است، نگهداری از این گیاه کار آسانی است.)

گل اختر بدون اینکه شکوفه بدهد، فقط با وجود برگ‌های درشت و مسطحی که دارد، تماشایی است.

گل‌های گل اختر از بالای برگ‌ها جوانه می‌زنند و بیشتر به رنگ قرمز، نارنجی و زرد

۴‌۵٫ گل یاس آبی (Cape Leadwort)

نام علمی: (Plumbago auriculata)

گل یاس آبی گیاهی همیشه سبز است. این گیاه با خوشه‌هایی از گل‌های آبی پنج برگِ متراکم بر روی شاخه‌های کوتاه، جلوه‌گری می‌کند. گل یاس آبی، بومی آفریقای جنوبی است.

این گیاه از فصل بهار تا تابستان شکوفا می‌شود و ارتفاع آن به حد سه متر می‌رسد. این گیاه برای پرورش در فضاهای مدیترانه‌ای عالی است. (نگهداری از گیاه دراسنا را در گل باما آموزش ببینید.)

گل یاس آبی گیاهی همیشه سبز و بومی آفریقای جنوبی است. یاس آبی با گل‌های آبی شکل، در آب و هوای مرطوب به خوبی رشد می‌کند.

گل یاس آبی گیاهی همیشه سبز و بومی آفریقای جنوبی

۴۶٫ گل سرو تاک (Cardinal Climber)

نام علمی: (Ipomoea quamoclit)

گیاه سرو تاک رشد سریع دارد و گیاهی نیرومند است. این گیاه می‌تواند در یک فصل تا حدود ۶ متر قد بکشد و تمام دیوارها را پر کند. شاخ و برگ‌های سبز روشن و سرخس مانندی دارد و در تابستان تا پاییز به گل می‌نشیند.

گل‌های ستاره‌ای شکل خوش رنگی دارد که عرض آن حدود سه سانتی‌متر است. رنگ قرمز روشن و شهد غنی آن‌ها محل جذب پروانه‌ها و حشرات گرده‌افشان است. این گیاه به آفتاب کامل و یک تکیه‌گاه نیاز دارد تا جان بگیرد. (برای نگهداری از گل گندمی به متن مورد نظر مراجعه کنید.)

گل سروتاک گیاهی مقاوم، رونده و زیبا است که با گل‌های ستاره‌ای شکل قرمز رنگ جلوه‌گری می‌کند. گل سروتاک برای رشد به آفتاب کامل نیاز دارد.

گل سرو تاک، گل‌های ستاره‌ای شکل خوش رنگی دارد که عرض آن حدود سه سانتی‌متر است.

۴۷٫ گل کاردینال (Cardinal flower)

نام علمی: (Lobelia cardinalis)

گل کاردینال یکی از بهترین نوع گیاهان برای ساخت طبیعتی شیرین در اواخر تابستان است. گیاه کاردینال گیاهی چند ساله است و خوشه‌های گل آن پر از شکوفه‌های دو لبی قرمز است. گیاه کاردینال تا حدود دو متر قد می‌کشد. همه‌ی باغبان‌ها عاشق چنین گیاهی هستند!

اما متأسفانه این گیاه زیبا عمر کوتاهی دارد و ولی ظاهر دراماتیک و درخشانش ارزش این همه انتظار را دارد. گل کاردینال عاشق خاک‌های مرطوب است. (نگهداری از گیاه برگ انجیری با رعایت نکات متن مورد نظر کار آسانی است.)

گل کاردینال گیاهی چند ساله با خوشه‌هایی از گل‌های قرمز جلوه‌گری می‌کند. اگرچه گیاهی مقاوم است اما گل‌ این گیاه عمر کوتاهی دارد.

گیاه کاردینال گیاهی چند ساله است و خوشه‌های گل آن پر از شکوفه‌های دو لبی قرمز

۴۸٫ گل میخک (Carnation)

نام علمی: (Dianthus caryophyllus)

گل میخک که به‌عنوان گل Clove pink نیز معروف است، گیاهی چند ساله علفی، با ساقه‌های باریک و دارای شکوفه‌های معطر است. اعتقاد بر این است که گل میخک از منطقه مدیترانه‌ای که حدود ۲٫۰۰۰ سال پیش در ادبیات یونان کشف شده است، سرچشمه گرفته باشد.

میخک‌ها مجموعه رنگ‌های زیبای بنفش روشن تا صورتی کمرنگ را در برگرفته‌اند. میخک عاشق آفتاب کامل است و با زهکشی بالای خاک خیلی سریع رشد می‌کند. گل میخک به عنوان شاخه گل در مراسمات جشن و عزا استفاده می‌شود.

گل میخک گلی زیبا است و اعتقاد بر این است که اولین بار با اشک حضرت مریم روییده باشد. میخک با نور مستقیم خورشید جان می‌گیرد.

میخک عاشق آفتاب کامل با زهکشی بالای خاک

۴۹٫ گل نعناع گربه‌ای (Catmint)

نام علمی: (Nepeta nervosa)

گل نعناع گربه‌ای اگرچه چندان شناخته شده و معروف نیست، اما شکوفه‌های زیبا و خوش عطری دارد که نمی‌شود از آن‌ها به راحتی گذشت. گیاه نعناع گربه‌ای از خوشه‌های متراکمی از شکوفه‌های آبی تا بنفش رنگی هستند.

گیاه نعناع گربه ای از اواسط تابستان تا اویل پاییز به گل می‌نشیند. این گیاه به عنوان گل شاخه‌ای عالی و ماندگاری بالایی دارند. (برای نگهداری از گیاه حسن یوسف به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل نعناع گربه‌ای با خوشه‌های متراکم به رنگ‌های بنفش و آبی جلوه‌گری می‌کند. گل نعناع گربه‌ای بخاطر زیبایی خاصی که دارند به عنوان شاخه گل برای تزئین جام گل زیاد استفاده می‌شود.

گل نعناع گربه‌ای با خوشه‌های متراکم به رنگ‌های بنفش و آبی

۵۰٫ گل لاله واژگون کله‌ماری (Checkered Lily)

نام علمی: (Fritillaria meleagris)

اگر به دنبال یک گل با طرح منحصربه‌فردی هستید، گل لاله واژگون شطرنجی (کله‌ماری)، همان گیاه است. شکوفه‌های زنگوله‌ای شکل این گیاه به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای، بنفش یا سرمه‌ای تیره با نقطه‌های سفید است که به آن شکل شطرنجی می‌بخشد.

این گیاه روی ساقه‌های بلند و باریکی می‌نشیند؛ گل لاله واژگون کله ماری در طول بهار با گلدهی شکوفه‌های طراحی شده، جلوه‌گری می‌کند.

گل لاله واژگون کله ماری یا گل لاله واژگون شطرنجی با ظاهری عجیب و غریب حیرت همگان را بر می انگیزد، این گیاه در طول بهار به گل می‌نشیند.

گل لاله واژگون کله ماری در طول بهار با گلدهی شکوفه‌های طراحی شده

۵۱٫ گل بوقلمون (قرنفل دائمی/ میخک قرنفل اسکارلت) (Chinese Pink)

نام علمی: (Dianthus chinesis)

گل بوقلمون یا میخک چینی، گیاهی چند ساله یا دوساله است. گل بوقلمون بخاطر گلبرگ‌های مسطح با رنگ‌های متضاد به رنگ سفید و صورتی بسیار ارزشمند است.

آن‌ها به شدت ظرافت‌ خاصی دارد که زیبایی را به هر باغی اضافه می‌کند. گل‌های میخک صورتی روی ساقه‌های باریک و برگ‌های سوزنی شکل، می‌نشیند. (برای نگهداری از گیاه فیکوس به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل میخک اسکارلت که معروف به گل بوقلمون است، با ظرافت‌های خاص و گلبرگ‌های جذاب نظر باغبانان حرفه‌ای را به خود جلب می‌کند.

گل بوقلمون بخاطر گلبرگ‌های مسطح با رنگ‌های متضاد به رنگ سفید و صورتی

۵۲٫ گل داوودی (Chrysanthemum)

نام علمی: (Chrysanthemum indicum)

گل داوودی یکی از محبوب‌ترین گل‌ها در سراسر جهان است. این گل به‌عنوان مادر باغ Garden mom نیز شناخته می‌شود. گل داودی، یک گل تماشایی است و در اشکال و رنگ‌های مختلف، مثل گل داوودی رشته‌ای، گل داوودی مینیاتوری، گل داوودی مارگریتی و گل داوودی مهندسی در دسترس است.

در فصل رشد، شاخ و برگ تیره جای خود را به ساقه‌هایی می‌دهد که گل‌های فراوانی را حمل می‌کنند. این گیاه چند ساله علفی است که به آفتاب کامل نیاز دارد و در پاییز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. گیاه داودی نگهداری آسانی دارد و برای هر باغبانی با هر سطح مهارتی بهترین انتخاب است.

گل داودی بعد از گل رز معروف‌ترین و پرطرفدارترین گل جهان است. گل داودی بخاطر فشرده بودن گلبرگ‌هایش گزینه‌ای عالی برای تهیه سبد گل است.

گل داودی بعد از گل رز معروف‌ترین و پرطرفدارترین گل جهان است

۵۳٫ گیاه کلماتیس کاراکاسانا (Clematis)

نام علمی: (Clematis)

گل کلماتیس جزء خانواده‌ی (Ranuculaceae) هستند. آن‌ها به دوازده گروه اصلی تقسیم می‌شوند و شامل بیش از ۳۰۰ گونه و صدها گیاه هیبریدی می‌شوند. با این همه گونه‌های جورواجور، انسان در انتخاب کاملا گیج می‌شود.

وجه اشتراک این گیاهان، رونده بودن و گلدار بودن طولانی آن‌ها است. گیاه کلماتیس با سایه‌ای از رنگ‌ها و دوره‌های شکوفایی مختلف در طول سال، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. (برای نگهداری از گیاه پتوس به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل پیچ کلماتیس گیاهی رونده و خوش عطر است، اکثر باغبان‌ها بخاطر طولانی بودن مدت گلدهی آن در زمان‌های مختلف، آن را گزینه‌ای بی‌رقیب در باغ می‌دانند.

گل پیچ کلماتیس گیاهی رونده و خوش عطر است

۵۴٫ گل جیمزیا (Cliffbush)

نام علمی: (Jamesia Americana)

گل جیمزیا از خانوداه هورتانسیا، یک درختچه برگریز بوته‌ای است که می‌تواند تا ارتفاع دو متر قد بکشد. شاخ و برگ این گیاه درشت و دندانه‌دار و در زیر کرکی هستند.

گیاه زیبای جیمزیا در اواخر بهار گل‌های مومی سفید و صورتی معطری می‌دهد. گیاه جیمزیا به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد. (برای نگهداری از زاموفیلیا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل جیمزیا با گل‌های مومی شکل سفید و صورتی که عطر بهار دارند، خود نمایی می‌کند. این گیاه با خاکی که بخوبی زهکشی شود، سازگار است.

گل جیمزیا با گل‌های مومی شکل سفید و صورتی که عطر بهار دارند

۵۵٫ گل رز رونده (Climbing Rose)

نام علمی: (Rosa)

هیچ گلی به پای زیبایی و جلوه‌گری گل رز رونده نمی‌رسد. فرقی نمی‌کند که کجا کاشته شود: کنار دیوار باغ یا توی گلدان روی ایوان، در هر حال، گل‌های زیبایی هستند که با طیف وسیعی از رنگ‌ها و شکل‌های مختلف دلبری می‌کنند.

گل رز رونده تا حدود سه متر قد می‌کشد و عطر دلپذیری دارد. اکثر آن‌ها در طول تابستان و دوباره در پاییز به گل می‌نشینند. (نگهداری از گیاه شفلرا  را در وبلاگ گل باما آموزش ببینید.)

گل رز یکی از زیباترین و رمانتیک‌ترین نوع گل دنیا است. طیف وسیع رنگ‌ها با شکل‌های مختلف و سازگاری بالای این گیاه با شرایط از ویژگی‌های گل رز رونده است.

گل رز رونده تا حدود سه متر قد می‌کشد و عطر دلپذیری دارد

۵۶٫ گل شانه خروس (Cockscomb)

نام علمی: (Celosia cristata)

گل شانه خروس یا گل تاج خروس بخاطر ظاهر منحصر‌به‌فردش، به این نام شهرت یافته است. این گیاه بطور سنتی در انواع رنگ‌های قرمز، زرد، صورتی، نارنجی و سفید نیز موجود است.

گل شانه خروس عادات رشد نامنظمی دارد، بطوریکه برخی اوقات در حد چند اینچ و گاهی به اندازه چند فوت گل‌هایش رشد کرده و شگفت‌آفرینی می‌کنند! گل تاج خروس گیاهی یکساله است. اما برای گلدهی سال بعد خود به اندازه کافی بذر افشانی می‌کند.

گل تاج خروس گلی زیبا با رنگ‌های گرم مثل قرمز، زرد، نارنجی و گاهی هم سفید در دسترس است. گل تاج خروس به عنوان گل شاخه‌ای در تاج گل و باکس گل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گل تاج خروسی گلی زیبا با رنگ‌های گرم مثل قرمز، زرد، نارنجی و گاهی هم سفید

۵۷٫ گل مغربی (common Evening Primrose)

نام علمی: (Oenothera biennis)

گل مغربی یک گل کاسه‌ای شکل زرد رنگ است که در بالای ساقه‌ای ارغوانی رنگ قرار می‌گیرد. این گیاه زیبا از اوایل تابستان تا اوایل پاییز به گل می‌نشیند. گل مغربی را بنام گل پامچال عصر نیز می‌خوانند، چون شکوفه‌های آن در عصر باز شده و تا صبح روز بعد باز می‌مانند.

جالب است بدانید که گیاه مغربی با شاخ و برگ‌هایش خوراکی است و عطر لیمو می‌دهد. شب‌ها پروانه‌های شب پرواز و روزها، زنبورها را به سمت خود جذب می‌کند. (برای نگهداری از سانسوریا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل مغربی از سری گل‌های دارویی، با ظاهری زیبا و دلفریب است. گل مغربی به رنگ زرد فرح بخشی است و از اوایل تابستان تا اوایل پاییز به گل می‌‍‌نشیند.

گیاه مغربی با شاخ و برگ‌هایش خوراکی است و عطر لیمو می‌دهد

۵۸٫ گل اولکس (Common Gorse)

نام علمی: (Ulex Europaeus)

گل اولکس یک درختچه همیشه سبز است که گل‌های زرد کوچک فراوانی بر روی آن می‌روید. گل اولکس رایحه نارگیل می‌دهد. در طول سال شکوفا است، ولی در بهار به اوج خود می‌رسد.

این گیاه جذابیت منحصربه‌فردی دارد اما در دسته‌ی گیاهان اوج آتش Fire-climax plant محسوب می‌شود، به این معنا که در مناطق خیلی گرم، به راحتی آتش می‌گیرد.

گل اولکس در دماهای بالا زنده می‌ماند و به همین خاطر برای مناطق سرد، یکی از بهترین گزینه‌ها است. (نگهداری از گیاه یوکا با دستورالعمل‌های موجود در متن بسیار آسان است.)

گل اولکس درختچه‌ای همیشه سبز است که در طول سال همیشه گل می‌دهد ولی در بهار باغ را شکوفه باران می‌کند.

گل اولکس یک درختچه همیشه سبز است که گل‌های زرد کوچک فراوانی بر روی آن می‌روید.

۵۹٫ گل یاس خوشه‌ای (Common Lilac)

نام علمی: (Syringa vulgaris)

گل یاس خوشه‌ای که بنام یاس بنفش هم معروف است، یک درختچه برگریز و یکی از زیباترین نوع درختچه‌های گلدار در دنیا است.

یاس بنفش در اواخر بهار به مدت چهار هفته یا بیشتر شکوفه‌های فراوانی می‌دهد که باعث می‌شود آن را به عنوان ماندگارترین درختچه‌ی گلدار در دنیا بنامیم. گل یاس خوشه‌ای رایحه‌ای تازه دارد و در رنگ‌های پاستلی خودنمایی می‌کند. آن‌ها تا نزدیکی‌های پنج متر قد می‌‌کشند.

گل یاس خوشه‌ای در اواخر بهار با رنگ‌های پاستلی عنوان ماندگارترین درختچه‌ی گلدار را به خود اختصاص داده است.

گل یاس خوشه‌ای که بنام یاس بنفش هم معروف است

۶۰٫ گل پنیرک (Common Mallow)

نام علمی: (Malva sylvestris)

گیاه پنیرک یک گیاه دو ساله یا چند ساله است؛ ساقه‌های عمودی لطیفی دارد که گل‌های بنفش پاستلی روشن از آن پدید می‌آید. هر گلبرگ گل پنیرک با رگه‌هایی تیره‌تری تزئین شده‌ است.

آن‌ها از تابستان تا پاییز شکوفه‌ می‌زنند. پنیرک گیاه مورد علاقه‌ی زنبورها است. این گیاه بومی جزایر بریتانیا است و برای باغ‌ها و ویلاها بهترین گزینه است. پرورش آسانی دارد، در آفتاب کامل یا نیمه سایه خیلی خوب رشد می‌کند. (برای نگهداری از گیاه کروتون به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل پنیرک خواص دارویی فراوانی دارد، و در آفتاب کامل یا نیمه سایه بخوبی رشد می‌کند.

ساقه‌های عمودی لطیفی دارد که گل‌های بنفش پاستلی روشن

۶۱٫ گل ارکیده خالدار (Common Spotted Orchid)

نام علمی: (Dactylorhize fuchsia)

گل ارکیده خالدار از نوع گیاهان غده‌ای و زمینی است که خوشه‌هایی از ۲۰ تا ۷۰ گل سفید، صورتی یا بنفش تولید می‌کند. هر گلبرگ گل ارکیده خالدار با خال‌های تیره و روشن تزئین شده‌ است.

گل ارکیده خالدار از اواخر بهار تا اوایل تابستان گل می‌دهد. گل ارکیده آن هم از نوع گل ارکیده خال‌دار، گلی زیبا و  مقاوم است که شرایط سخت را تاب می‌آورد.

گل ارکیده خال‌دار که بنام گل ارکیده انگشتی هم نامیده می‌شود تا حدود ۳۰ سانتی متر قد می‌کشد. کاشت این گیاه در دمای متعادل و سایه عالی است.

گل ارکیده خالدار با گل‌های سفید، صورتی یا بنفش خودنمایی می‌کند، این گل با خال‌های تیره و روشن تزئین می‌شود.

گل ارکیده خالدار با گل‌های سفید، صورتی یا بنفش

۶۲٫ گل شاهپسند وحشی (Common Vervain)

نام علمی: (Verbena offcinalis)

گل شاهپسند وحشی که بنام گیاه مقدس نیز معروف است، فقط یک گیاه زیبا نیست، بلکه هزاران سال است که به‌عنوان گیاه دارویی، برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود!

گل شاهپسند وحشی سنبله‌ای متشکل از گل‌های یاسی شکل کوچک بر روی ساقه‌ی ۴۰ سانتی‌متری خودنمایی می‌کند. اینگونه می‌گویند که این گیاه نگهبان باغ در برابر ارواح شیطانی است!

گل شاهپسند وحشی با گل‌های متراکمی از شکوفه‌های بنفش بر روی ساقه‌ای محکم خودنمایی می‌کند.

گل شاهپسند وحشی سنبله‌ای متشکل از گل‌های یاسی شکل کوچک

۶۳٫ گل آهار (Common Zinnia)

نام علمی: (Zinnia Elegance)

گل آهار با شکوفه‌های رنگارنگ منظره‌ای بی‌نظیر در باغ و حیاط خانه شما می‌‌سازد. گل آهار از اوایل تابستان تا اولین سرما با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف شکوفا می‌شود.

گل آهار معمولا تا حدود یک متر و نیم رشد می‌کند. این گیاه عاشق هوای آزاد است، بنابراین وسوسه نشوید که آن‌ها را متراکم‌تر کنار هم بکارید.

گل آهار با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، در شکل و اندازه‌های مختلف، طبیعتی زیبا و چشمگیر می‌سازد.

گل آهار از اوایل تابستان تا اولین سرما گل می‌دهد

۶۴٫ گیاه لوکاندرون (Conebush)

نام علمی: (Leucadendron salignum)

گل لوکاندرون درختچه‌ای همیشه سبز است و بخاطر برگ‌های درخشانش بسیار زیبا و پرطرفدار است. اگرچه گیاه لوکاندرون از نظر فنی گل نیست، اما بخاطر برگ‌های قرمز و کرم رنگش، مانند یک گل زیبا بنظر می‌رسد.

رنگ شاخ و برگ‌های این گیاه در طول فصل با تغییر شدت نور، تغییر می‌کند. گل لوکاندرون عاشق نور است و برای آن دسته افرادی که به دنبال گیاهان خاص هستند، ایده‌آل است.

گل لوکاندرون با برگ‌های قرمز و کرم درختچه‌ای زیبا و همیشه سبز است که می‌تواند در باغچه‌ی حیاط شما طبیعتی چشم‌نواز بسازد.

گل لوکاندرون با برگ‌های قرمز و کرم رنگش جلوه گری می‌کند

۶۵٫ گل سرخارگل (Coneflower)

نام علمی: (Echinacea)

گل سرخارگل (اکیناسه) یکی دیگر از گزینه‌های جذاب و رنگارنگ برای باغ‌ها هستند. این گیاه بخاطر گلبرگ‌های روشن و خوش‌رنگش ظاهری جذاب و خیره کننده دارد. گل سرخارگل همانند گل مروارید و آسترها، از خانواده کاسنی است.

گونه‌های زیادی از گل سرخارگل در دنیا وجود دارد، آن‌ها توسط ساقه‌های بلند حفاظت می‌شوند. این گیاه بدون نگهداری و حفاظت، به آسانی رشد می‌کند.

گل سرخارگل بخاطر گلبرگ‌های روشن و خوش رنگش که شبیه به گل مروارید است، گزینه‌ای عالی برای رنگ و رو بخشیدن به باغچه‌ها است.

گل سرخارگل همانند گل مروارید و آسترها است

۶۶٫ گل ریشه زاج/ گل سرخ بر/ گیاه هیوچرس (Coral Bells)

نام علمی: (Huchera)

گیاه ریشه زاج بومی آمریکای شمالی و سایه دوست است. گیاه ریشه زاج که به نام گل سرخ‌بر نیز معروف است، از گیاهان تقریبا همیشه سبز است که با ساقه‌های ظریف و گل‌های زنگوله‌ای شکل زیبایی‌اش صد چندان می‌شود.

شاخ و برگ‌های بنفش و برنز بعد از ناپدید شدن شکوفه‌ها، زیبایی گیاه را حفظ می‌کند. این گل‌ها برای باغ‌های سایه‌دار عالی هستند و یک پوشش جذاب در اطراف زمین کلبه و ویلا ایجاد می‌کند.

گل ریشه زاج گیاهی سایه دوست است که با ساقه‌های ظریف و گل‌های زنگوله شکل جلوه‌گری می‌کند.

گل ریشه زاج گیاهی سایه دوست است که با ساقه‌های ظریف و گل‌های زنگوله

۶۷٫ گل شمعدانی وحشی (Cranesbill)

نام علمی: (Geranium wlassovianum)

اگرچه گونه‌های زیادی از شمعدانی هاردی در دنیا وجود دارد، اما گیاه شمعدانی وحشی یکی از بهترین‌ها است. گل‌های نعلبکی شکل به رنگ بنفش تیره، با مرکز سفید، رگه‌های تیره‌تر و برگچه‌های زیبا، بسیار آن را جذاب کرده است.

برگ‌های این گیاه به دلیل تغییر رنگ‌شان از بنفش تا سبز طلایی، آن را تماشایی کرده است. گل شمعدانی ساده برای زیباتر شدن باغچه‌ی اطراف خانه بسیار ایده‌آل است.

در طبیعت می‌توان انواع زیادی از شمعدانی‌ها را پیدا کرد، یکی از پرطرفدارترین نوع شمعدانی‌ها، شمعدانی هاردی است که با گل‌های نعلبکی شکلش جلوه‌گری می‌کند.

شمعدانی هاردی با گل‌های نعلبکی شکل

۶۸٫ گیاه ماهونیا (Creeping Mahonia)

نام علمی: (Mahonia repens)

درختچه ماهونیا که به‌عنوان گیاه Oregon Grape نیز شناخته می‌شود، یک درختچه همیشه سبز است. در بهار، گل‌های معطر زرد رنگی تولید می‌کند و در اواخر تابستان، آن‌ها جای خود را به توت‌های آبی و بنفش خوش‌رنگی می‌دهند که شبیه به انگورهای کوچک است.

شاخ و برگ‌های این گیاه تا زمستان سبز باقی می‌ماند و با کاهش شدت نور، رنگش تغییر می‌کند. این گیاه در هر فصل با زیبایی خارق‌العاده‌ای جلوه‌گری می‌کند.

گل ماهونیا درختچه‌ای همیشه سبز که از اوایل بهار تا اواخر تابستان با گل‌های معطر زرد رنگش جلوه‌گری کرده و در زمستان با برگ‌های خوش فرمش باغ شما را زیبا نگه می‌دارد.

گل ماهنویا با خوشه‌های گل های زرد و معطر

۶۹٫ گل مازوس (Creeping Mazus)

نام علمی: (Mazus reptans)

گل مازوس یک گیاه چند ساله است که در اکثر سال سبز است. گل مازوس از اواخر بهار تا اوایل تابستان با شکوفه‌های آبی تا بنفش و خال‌های سفید و زرد، طبیعت زیبا و حیرت انگیزی می‌سازد. این گیاه بومی هیمالیا است، گل مازوس در فضای سایه و نیمه سایه به خوبی رشد می‌کند.

گل مازوس از اواخر بهار تا اوایل تابستان با شکوفه‌های آبی و بنفش باغ شما را پر گل خواهد کرد.

گل مازوس با گل‌های پروانه ای شکل بنفش و آبی

۷۰٫ گیاه فلوکس یا گل آتشی (Creeping Phlox)

نام علمی: (Phlox subulata)

گیاه فلوکس یا گل آتشی یک گیاه چند ساله همیشه سبز است. گیاه فلوکس به عنوان پوشش سبز زمین با گل‌های ستاره‌ای شکل در رنگ‌های صورتی، بنفش و سفید، فرش رنگارنگی می‌سازد.

گیاه فلوکس از اوایل بهار تا تا اواسط تابستان شکوفا است. این گیاه بومی آمریکای شرقی است و بطور طبیعی در مناطق خشک و صحرایی می‌روید.

گل فلوکس با گل های ستاره ای شکل صورتی، بنفش و سفید، گیاهی مقاوم در برابر کم آبی است.

گل فلوکس با گل های ستاره ای شکل صورتی، بنفش و سفید

۷۱٫ گل امپریال یا فریتیلاریا (Crown Imperial)

نام علمی: (Fritillaria imperialis)

گیاه امپریال یا لاله واژگون یک گیاه علفی- پیازی است که با منظره‌ای از گل‌های زنگوله‌‎‌‌‌ای شکل نارنجی رنگ واژگون یک گل رؤیایی است. بالای گل‌های واژگون، تاجی از برگ‌های ریز قرار دارد که آن را تا حدودی شبیه به آناناس می‌کند.

گل امپریال گیاه کشیده و بلند قامتی است و گاها تا نزدیک ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر قد می‌کشد. زمان گلدهی آن‌ها از اواسط تا اواخر بهار است. عطری نظیر عطر مشک دارند و حشرات گرده‌افشان را به سمت خود جلب می‌کنند.

گل امپریال یا لاله واژگون، گلی آناناسی شکل دارد که عطر مشک می‌دهد.

گل امپریال با لاله‌های واژگون و برگ‌های آناناسی شکل

۷۲٫ گیاه مرجان مینیاتوی (Crown of Thorns)

نام علمی: (Euphorbia milii)

گل مرجان یک درختچه‌ی همیشه سبز که با گل‌های پراکنده زرد کوچک که توسط گلبرگ‌ها صورتی و قرمز نگهداری می‌شود. شاخه‌های گوشتی پوشیده از خارهای بلند، تیز و سیاه و برگ‌های سبز روشن از مشخصات بارز گل مرجان است.

طبق افسانه‌ها، تاج خاری که حضرت عیسی مسیح بر سر داشت از همین گیاه است. گل مرجان گل فوق‌العاده‌ای است و به محض اینکه شرایط مهیا باشد، گل می‌دهد.

گل مرجان گیاهی خاردار ولی همیشه گلدار است. برگ‌های سبز روشن و گلبرگ‌های صورتی و قرمز از ویژگی‌های ظاهری این گیاه است.

گل مرجان گیاهی همیشه گلدار

۷۳٫ گل شاه اشرفی / گیتی شویدی (Cupcakes White)

نام علمی: (Cosmos bipinnatus)

گل شاه اشرفی که با نام‌های متفاوتی مثل گل کیهانی، گل گیتی شویدی و حتی گل ستاره نیز معروف است، یک گیاه مقاوم با ظاهری دلفریب است.

گل شاه اشرفی با گل‌های بزرگ تک به عرض ده سانتی متر، خیلی زیبا بنظر می‌رسد. رنگ گلبرگ‌های سفید براق قاشقی مانند، آن را شبیه به یک کاپ کیک کرده است.

شاخ و برگ سبک و پر مانند، این گیاه بیش از پیش زیبا و ظریف جلوه می‌دهد. گل کیهانی به آفتاب کامل نیاز دارد تا زیبایی خود را کاملا هویدا کند.

گل شاه اشرفی با گلبرگ‌های بزرگ سفید براق و مرکز زرد رنگ و شاخ و برگ‌های لطیف، مناسب افرادی است که عاشق گل درشت سفید رنگ هستند.

گل شاه اشرفی به آفتاب کامل نیاز دارد

۷۴٫ گیاه سیکلامن پرسیکوم (Cyclamen)

نام علمی: (Cyclamen persicum)

حدود ۲۰ گونه گل آپارتمانی سیکلامن در دنیا وجود دارد. این گیاه به دلیل اینکه بصورت گسترده در هر گل فروشی در دسترس است، به نام سیکلامن (دوچرخه سوار) معروف شده‌است. این گیاه یک گیاه چند ساله است و با گل‌های معطرش از پاییز تا اواخر بهار طبیعت زیبایی می‌سازد.

اگر جزء افرادی هستید که برای رنگ بخشیدن به باغ‌تان دنبال گیاه گلدار زمستانی هستید، گل سیکلامن بهترین نمونه است. گل سیکلامن با گلبرگ‌هایی شبیه به بال پروانه و برگ‌های طرح قلبی شکل و کشیده‌اش خودنمایی می‌کند.

گل سیکلامن یک گیاه آپارتمانی زیبا است و درست در زمانیکه اکثر گل‌ها به خواب می‌روند برایتان گل می‌دهد. گل سیکلامن گیاهی معطر است.

گیاه سیکلامن گیاه آپارتمانی با گل‌ها رنگارنگ

۷۵٫ گل نرگس (Daffodil)

نام علمی: (Narcissi)

گل نرگس یکی از دلرباترین گیاهان برای رنگ و رو دادن به باغ‌ است. آن‌ها گل‌های پیازداری هستند که بخاطر زیبایی بی‌حدِ گل‌های شیپوری شکل و زردرنگ‌شان، مورد توجه قرار می‌گیرند.

گل نرگس به شامل گونه‌های مختلفی است و در کل به ۱۲ طبقه تقسیم می‌شوند. کشت گل نرگس آسان است و سال به سال باز می‌گردند. آن‌ها در فصل بهار، جشن رنگ و عطر به‌پا می‌کنند.

گل نرگس با عطر نافذ و ظاهری زیبا یکی از جذاب‌ترین گل شاخه‌ای است. پرورش گل نرگس به عنوان گیاه آپارتمانی یا برای کشت در باغچه امکان‌پذیر است.

گل نرگس خوش عطرترین گل دنیا

۷۶٫ گل کوکب (Dahlias)

نام علمی: (Dahlia)

در دنیا بیش از ۴۲ گونه گل کوکب با هزاران فرم و شکل مختلف موجود است. به این معنا که شما می‌توانید مطابق با سلیقه‌تان نوع خاصی را برای پرورش در باغ‌تان انتخاب کنید. گل کوکب بر اساس اندازه و شکل به هشت گروه اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند.

برخی از آن‌ها کاملا گرد و برخی دیگر نوک تیز هستند. گل کوکب، گل ملی مکزیک است. برای پرورش این گل زیبا و مرموز به آفتاب کامل نیاز دارید. با آفتاب کامل، گُل کوکب از تابستان تا پاییز برای‌تان گل می‌دهد.

اگر باغ‌تان حسابی آفتاب گیر است و به دنبال پرورش گلی درشت و چشمگیر هستید، گُل کوکب انتخاب درجه یکی است.

گل کوکب برای رشد به آفتاب کامل نیاز دارد

۷۷٫ گل زنبق وحشی /زنبق رشتی /سوسن یکروزه (Day Lily)

نام علمی: (Hemerocallis)

اگر چه گُل زنبق وحشی بنام گل سوسن یکروزه (Day Lily) معروف است، اما در اصل یک گیاه چند ساله کامل است. گُل زنبق وحشی، به راحتی در هر محیطی رشد می‌کند و در برابر آفات و خشکی استقامت خوبی دارد.

گُل سوسن یکروزه طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را پوشش می‌دهد. در دنیا حدود ۶۰٫۰۰۰ مدل گُل زنبق وحشی ثبت شده است.

گُل زنبق وحشی یا گُل سوسن یکروزه برای کاشت در آب و هوای خشک بهترین گزینه است. این گیاه گُل‌های شیپوری دو رنگی دارد.

گل زنبق وحشی شبیه به گل لی لی یوم

۷۸٫ گل سنبل هلندی (Dutch Hyacinth)

نام علمی: (Hyacinthus orientalis)

گل سنبل یک گیاه محبوب برای کاشت در باغ‌ها و همینطور شاخه گُل زیبا برای درست کردن دسته‌گل‌ عروس در سراسر جهان است.

آن‌ها دارای پیازهایی هستند که در فصل بهار شکوفه می‌زنند. گُل سنبل به رنگ‌ها مختلف، حتی به رنگ سیاه، موجود است. رایحه‌ی نافذ سنبل غنی و تازه است، بنابراین آن را در جایی بکارید که بتوانید از عطرش لذت ببرید. برگ‌های سبز روشن زیبایی آن را صد چندان می‌کند. گُل سنبل عاشق نور کامل است.

گُل سنبل به رنگ‌ها مختلف، حتی به رنگ سیاه، موجود است و رایحه‌ی نافذی دارد.

گل سنبل به رنگ سفید، صورتی، بنفش و حتی سیاه یافت می‌شود

۷۹٫ گل شب بوی زرد (Dutchmans Breeches)

نام علمی: (Dicentra cucullaria)

گل شب بوی زرد یک گیاه چند ساله بوته‌ای با ظاهر عجیب و غریب است. بوته‌ی این گیاه شامل برگ‌های سبز آبی پرزدار است. گیاه شب بوی زرد، شبیه به شلوار (پانتالونی)، به رنگ سفید با نوک زرد است.

ساقه‌های قوسی شکل، به آن زیبایی خاصی می‌بخشند اما متأسفانه بلافاصله بعد از گُلدهی می‌میرند. آن‌ها در باغ‌های نیمه سایه، رشد خوبی خواهند داشت.

گُل شب بوی زرد یک گیاه چند ساله بوته‌ای با ظاهر عجیب و غریب است. بوته‌ی این گیاه شامل برگ‌های سبز آبی پرزدار است. گیاه شب بوی زرد، شبیه به شلوار (پانتالونی)، به رنگ سفید با نوک زرد است.

متأسفانه گل شب بوی زرد، عمر کوتاهی دارد.

۸۰٫ گل نیلوفر آبی (Egyptian Blue Water Lily)

نام علمی: (Nymphaea caerulea)

گل نیلوفر آبی یک گیاه آبزی جذاب برای باغبانانی است که دوست دارند گیاهان آبزی را در مجموعه گیاهان باغ‌شان پرورش دهند. پدهای نیلوفر تا حدود ۴۰ سانتی متر رشد می‌کند و بر روی سطح آب شناور می‌شود.

گُل نیلوفر آبی، دارای گلبرگ‌های عمودی آبی رنگ با برگچه‌های زرد ضخیمی است. این گیاه تمام تابستان گل می‌دهد و به آب آرام نیاز دارد. متأسفانه نیلوفر آبی در معرض انقراض است.

گُل نیلوفر آبی، دارای گلبرگ‌های عمودی آبی رنگ با برگچه‌های زرد ضخیمی است و در معرض انقراض است.

گل نیلوفر آبی یکی از زیباترین گیاهان لیست 301 گل است

۸۱٫ گل لوندر انگلیسی (English Lavender)

نام علمی: (Lavandula angustifolia)

گیاه لوندر انگلیسی یک درختچه‌ی بوته‌ای با برگ‌های معطر به رنگ سبز خاکستری است. ساقه‌های بلند با خوشه‌های متراکم از شکوفه‌ها معطر، از بنفش تیره تا بنفش کمرنگ، تابستان خوش عطری را برایتان می‌سازد.

گیاه لوندر به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد. گیاه لوندر را باید پشت پنجره اتاق خوابتان بکارید تا از عطر تابستانی آن عاشق شوید. اسطوخودوس فرانسوی یا اسپانیایی نام دیگر این گیاه است و برای مناطق گرم بهترین گزینه است.

گیاه لوندر دارای ساقه‌های بلند با خوشه‌های متراکم از شکوفه‌ها معطر، از بنفش تیره تا بنفش کمرنگ است.

گیاه لوندر انگلیسی یک درختچه‌ی بوته‌ای با برگ‌های معطر به رنگ سبز خاکستری است

۸۲٫ گل رز انگلیسی (English Rose)

نام علمی: (Rosa)

گونه Rosa بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ نوع است، بنابراین برای کاشت گل رز در حیاط خانه و کنار ویلا در باغ و باغچه انتخاب‌های زیادی خواهید داشت. مراقبت از گُل رز، گُل عشق، کار چندان آسانی نیست.

اما گل رز انگلیسی یکی از انعطاف‌پذیرترین‌های این خانواده‌ی بزرگ است و می‌تواند در تمام طول فصل گل دهد و با رایحه دلپذیرش شما را عاشق کند. بوته‌های سرسبز و معطر این گیاه بسیار مقاوم هستند.

گل رز انگلیسی به آبیاری منظم و خاک با زهکشی بالا نیاز دارد. گُل رز انگلیسی گیاهی چند ساله چوبی و زینتی است. گُل رز انگلیسی را در طیف وسیعی از رنگ‌ها خواهید داشت.

گُل رز انگلیسی یکی از انعطاف‌پذیرترین‌های این خانواده‌ی بزرگ است و می‌تواند در تمام طول فصل گل دهد و با رایحه دلپذیرش شما را عاشق کند.

گل رز انگلیسی یکی از انعطاف‌پذیرترین‌های این خانواده‌ی بزرگ است

۸۳٫ گل جاوید/ گل بی‌مرگ (Everlasting Flower)

نام علمی: (Helichrysum bracteatum)

گل جاوید یک گُل تابستانی است که با رنگ‌های شاد متناسب هر باغ و باغچه‌ای است. گُل جاوید می‌تواند گیاهی چند ساله یا یک گیاه یکساله کوتاه عمر باشد.

گلبرگ‌های گُل جاوید از جنس کاغذی محکمی هستند با رنگ‌های زرد، نارنجی، صورتی یا قرمز و سفید اطراف دیسک زرد مرکزی را احاطه کرده است.

آن‌ها در تابستان تا پاییز شکوفا هستند و بعد از خشک شدن همچنان شکل و رنگ خودشان را حفظ می‌کنند و به همین خاطر بنام گُل جاوید و بی‌مرگ خوانده می‌شود.

گُل جاوید که بنام گُل بی مرگ نیز خوانده می‌شود، در تابستان تا پاییز شکوفا هستند و بعد از خشک شدن همچنان شکل و رنگ خودشان را حفظ می‌کنند.

گل جاوید از جنس کاغذی محکمی هستند با رنگ‌های زرد، نارنجی، صورتی یا قرمز و سفید

۸۴٫ گل کالیاندرا (Fairy Duster)

نام علمی: (Calliandra californica)

گل کالیاندرا یک درختچه چوبی همیشه سبز است. گُل کالیاندرا شبیه به آتش یا گردگیر پر است. این گیاه زیبا با ظاهری عجیب و غریب خود، در تمام طول سال شکوفا است ولی اوج زیبایی آن در فصل بهار تا پاییز است.

دلیل دوست داشتنی بودن این گیاه، شاخ و برگ‌های سرخس مانند آن است که قائم و محکم می‌ایستند. این گیاه عاری از آفت یا بیماری است.

گُل کالیاندرا در تمام طول سال شکوفا است ولی اوج زیبایی آن در فصل بهار تا پاییز است.

گل کالیاندرا عاری از آفت یا بیماری است.

۸۵٫ گل زنبق وحشی (Fairy Iris)

نام علمی: (Dietes grandiflora)

گل زنبق وحشی گیاهی همیشه سبز ریزوماتوز است که گُل‌های بزرگی همانند سایر زنبق‌ها دارد. گُل زنبق وحشی متشکل از شش گلبرگ سفید است که سه گلبرگ آن با نقاط قهوه‌ای و الباقی آن با نوار زرد تزئین شده بودند. از وسط این گیاه، سه بازوی یاسی زیبایی جلوه‌گری می‌کند. فصل مورد علاقه‌ی این گیاه تابستان است.

گُل زنبق وحشی متشکل از شش گلبرگ سفید است که سه گلبرگ آن با نقاط قهوه‌ای و الباقی آن با نوار زرد تزئین شده بودند.

گل زنبق وحشی گیاهی همیشه سبز

۸۶٫ گل آستلیب (False Bucks Beard)

نام علمی: (Astilbe japonica)

گل آستلیب بومی ژاپن و اخیرا به ایالت نیویورک معرفی شده است. در دنیا بیش از ۱۸ گونه از جنس گُل آستلیب وجود دارد. گُل آستلیب یک گیاه چند ساله علفی مقاوم است. ظاهر زیبای این گیاه با پره‌های براق شکل گرفته است. این گیاه برای کاشت کنار برکه بهترین انتخاب است.

گُل آستلیب یک گیاه چند ساله علفی مقاوم است. ظاهر زیبای این گیاه با پره‌های براق شکل گرفته است.

گل آستلیب عاشق خاک مرطوب است

۸۷٫ گل آنمون کاذب (شقایق کاذب) (False Rue Anemone)

نام علمی: (Enemion biternatum)

گُل آنمون کاذب، یک گیاه چند ساله وحشی است که بخاطر گُل‌های ظریف و جذابش، دوستداشتنی و ارزشمند است. گلبرگ‌های سفید خالص که در اطراف برچه‌های زرد (مجموع پرچم و بساک گُل) روشن آن جمع شده است، زیبایی این گیاه را صد چندان کرده است.

گیاه آنمون وحشی در تابستان خواب است ولی در پاییز با برگ‌های جدید خودنمایی می‌کند. این گیاه عاشق باران است، بنابراین کاشت و نگهداری آن در مناطق مرطوب عالی است.

گُل آنمون کاذب، یک گیاه چند ساله وحشی است که بخاطر گُل‌های ظریف و جذابش، دوستداشتنی و ارزشمند است.

گل آنمون کاذب عاشق خاک مرطوب است

۸۸٫ پری گل یا گل فن (Fan Flower)

نام علمی: (Scaevola aemula)

پری گل یا گُل بادبزنی و گُل فن یک گیاه استرالیایی است. پری گُل از بهار تا پاییز شکوفا می‌شود و بدون نگهداری خاصی گُل می‌دهد. گل فن پنج گلبرگ دارد و به شکل بادبزنی پهن می‌شود.

پری گُل به رنگ‌های شاد آبی روشن، صورتی، بنفش و سفید با مرکز زرد و سفید جلوه‌گری می‌کند. آن‌ها در برابر خشکی حسابی مقاوم هستند و هوای شور و ساحلی آزارش نمی‌دهد.

پری گل یا گُل بادبزنی و گُل فن یک گیاه استرالیایی است. پری گُل از بهار تا پاییز شکوفا می‌شود.

پری گل در باغ‌های ساحلی خوب رشد می‌کند

۸۹٫ گل بابونه (Feverfew)

نام علمی: (Tanacetum parthenium)

گل بابونه گیاه چندساله اما با گُل‌های کوتاه عمری است که تابستان با شکوفه‌های کوچک سفید خودنمایی کرده و خیلی زود ناپدید می‌شوند. بسته به نوع گونه با شکوفه‌های دیزی باز تا توپ‌های گرد متغییر هستند. گُل بابونه را می‌توان بصورت شاخه گُل بریده و معطر استفاده کرد.

گل بابونه گیاه چندساله اما با گُل‌های کوتاه عمری است که تابستان با شکوفه‌های کوچک سفید خودنمایی کرده و خیلی زود ناپدید می‌شوند.

گل بابونه معطر و درمانی

۹۰٫ گل کمانچه (Fiddleneck)

نام علمی: (Phacelia tanacetifolia)

گل کمانچه بومی جنوب غربی ایالات متحده و شمال غربی مکزیک است. گُل کمانچه از خانواده گُل گاوزبان، بهترین گیاه برای زنبور عسل است و در باغ‌ها حضور جذابی دارد.

این گُل با خوشه‌هایی از شکوفه‌های زنگوله‌ای آبی و پرچم‌های بلند جلوه‌گری می‌کند. این گیاه از اواخر بهار تا حدود پنج ماه شکوفه می‌دهد. گُل کمانچه یک گیاه یکساله مقاوم و عمدتا عاری از بیماری و آفت است.

گُل کمانچه با خوشه‌هایی از شکوفه‌های زنگوله‌ای آبی و پرچم‌های بلند جلوه‌گری می‌کند.

گل کمانچه یک گیاه یکساله مقاوم

۹۱٫ گل میخک آتشی (Fire Pink)

نام علمی: (Silene virginica)

گل میخک آتشی گیاهی چند ساله است که با دسته‌هایی از گُل‌های قرمز خودنمایی می‌کند. ساقه‌های باریک و سبزرنگ این گیاه در برابر آفتاب می‌درخشد.

گُل میخک آتشی گل‌های وحشی هستند که در جنگل‌ها یافت می‌شوند و سرشار از شهد شیرین است. گرده‌افشان‌ها عاشق گُل میخک هستند. گُل میخک آتشی به نور کامل نیاز دارد.

گُل میخک آتشی گل‌های وحشی هستند که در جنگل‌ها یافت می‌شوند و سرشار از شهد شیرین است. گرده‌افشان‌ها عاشق گُل میخک هستند. گُل میخک آتشی به نور کامل نیاز دارد.

گل میخک آتشی با گل‌های قرمز

۹۲٫ گیاه فشفشه /گل مرجانی سخت/ گل روسلیا (Firecracker Bush)

نام علمی: (Bouvardia ternifolia)

گیاه فشفشه با گُل‌های شیپوری سرخ رنگش، بوته‌ی کوچکی است. بر روی این بوته، آنقدر گُل می‌روید که کاملا شاخ و برگ‌ها را می‌پوشاند.

گیاه فشفشه، پروانه‌ها و سایر گرده‌افشان‌ها را به سمت خود جذب می‌کند، زیرا این گیاه مملو از شهد غنی هستند. برای رشد، نیاز به آفتاب کاملا دارد. این گیاه از اواخر بهار تا پاییز شکوفا است.

گیاه فشفشه با گُل‌های شیپوری سرخ رنگش، بوته‌ی کوچکی است. بر روی این بوته، آنقدر گُل می‌روید که کاملا شاخ و برگ‌ها را می‌پوشاند.

گیاه فشفشه با گل‌های شیپوری سرخ رنگ

۹۳٫ گیاه کرساندار (Firecracker Flower)

نام علمی: (Justicia rizzinii)

گل کرساندار به نام گیاه فوشیا برزیلی شناخته نیز می‌شود، درختچه‌ای همیشه سبز بوته‌ای با برگ‌های سبز تیره است.

این گیاه در میان برگ‌ها، خوشه‌هایی از گل‌های لوله‌ای شکل کشیده، قرمز تا زرد شبیه به شعله‌های آتش دارد. گُل کرساندار طبیعت زیبا و چشمگیری در باغ و حیاط خانه می‌سازند. این گیاه به سایه جزئی و خاک مرطوب نیاز دارد.

گُل کرساندار درختچه‌ای همیشه سبز بوته‌ای با برگ‌های سبز تیره و گُل‌های شیپوری قرمز و زرد است.

گل کرساندار درختچه‌ای همیشه سبز

۹۴٫ گل پنج‌لکی / گل کوچولوی چشم آبی/ گل نموفیلا (Fivespot)

نام علمی: (Nemophila maculate)

گل پنج نقطه‌ای یک گیاه سالانه کوچک است که گُل‌های سفید رنگ کاسه‌ای شکلی را حمل می‌کند. گیاه نموفیلا پنج گلبرگ دارد که هر کدام یک لکه بنفش دارند.

گیاه کوچولوی چشم آبی، از اواسط بهار تا اواسط تابستان به گُل می‌نشیند. این گیاه آنقدر زیبا است که گرده‌افشان‌ها نمی‌توانند در مقابل آن مقاومت کنند. هوای معتدل رو به خنک برای این گیاه دلچسب است، البته در برابر هوای گرم و مرطوب نیز تحمل خوبی دارد.

گل پنج نقطه‌ای یک گیاه سالانه کوچک است که گُل‌های سفید رنگ کاسه‌ای شکلی را حمل می‌کند. گیاه نموفیلا پنج گلبرگ دارد که هر کدام یک لکه بنفش دارند.

گیاه نموفیلا پنج گلبرگ دارد که هر کدام یک لکه بنفش دارند

۹۵٫ گل لادن (Flame Nasturtium)

نام علمی: ( Tropaeolum speciosum)

گل لادن جزء گیاهان علفی یکساله و چند ساله است و حدود ۸۰ گونه از آن‌ها در دسترس است. گُل لادن بومی شیلی و گیاهی مقاوم است.

گُل لادن گیاهی رونده و عاشق نور است. برای به دست آوردن نور بیشتر به ساقه گیاهان دیگر پیچ خورده و بالا می‌رود. شکوفه‌های قرمز به حالت قیفی شکل با برگ‌های زیبای پنجه‌ای شکل است.

گُل لادن بومی شیلی و گیاهی مقاوم است. گُل لادن گیاهی رونده و عاشق نور است.

گل لادن عاشق نور است

 

۹۶٫ گیاه کالانکوئه کریسمس (Flaming Katy)

نام علمی: (Kalanchoe blossfeldiana)

گیاه کالانکوئه یک ساکولنت بوته‌ای و همیشه سبز است. گیاه کلانکوئه با خوشه‌هایی از شکوفه‌های صورتی، قرمز، نارنجی و زرد که در بالای برگ‌های ضخیم و براق قرار می‌گیرد، جلوه‌گری می‌کند.

برگ‌های پوسته پوسته این گیاه در تمام سال زیبا و براق است. گیاه کالانکوئه در طول سال دو بار به گُل می‌نشیند. گیاه کالانکوئه یک گیاه آپارتمانی است.

گیاه کلانکوئه با خوشه‌هایی از شکوفه‌های صورتی، قرمز، نارنجی و زرد که در بالای برگ‌های ضخیم و براق قرار می‌گیرد، جلوه‌گری می‌کند.

گل کالانکوئه و خوشه‌هایی صورتی

۹۷٫ گل فلامینگو (Flamingo Flower)

نام علمی: (Anthurium andraeanum)

گل فلامینگو که بنام گل آنتوریوم نیز نامیده می‌شود، گیاهی همیشه سبز است. گُل آنتوریوم با ظاهری عجیب، می‌تواند در تمام طول سال شکوفا باشد.

گُل آنتوریوم به رنگ قرمز، با ظاهری مومی شکل و قوی است. برای نگهداری از این گیاه جذاب فقط کافی است رطوبت آن را تأمین کنید و خاک غنی در اختیارش قرار دهید.

گُل آنتوریوم به رنگ قرمز، با ظاهری مومی شکل و قوی است. برای نگهداری از این گیاه جذاب فقط کافی است رطوبت آن را تأمین کنید و خاک غنی در اختیارش قرار دهید.

گل آنتوریوم در زیر نور آفتاب و خاک غنی خوب رشد می‌کند

۹۸٫ گل فلانل/ گل حنا (Flannel Flower)

نام علمی: (Actinotus helianthi)

گل فلانل بومی استرالیا است. گُل فلانل با ظاهری ستاره شکل جزء خانواده دیزی نیست. این گیاه درختچه‌ای علفی پوشیده از موهای ریز و کرکی بافتنی مانند است. این گُل، گلبرگ‌های سفید و نازک هستند و معمولا در بهار گُل می‌دهند.

گل فلانل بومی استرالیا است. گُل فلانل با ظاهری ستاره شکل جزء خانواده دیزی نیست.

گل فلانل بومی استرالیا

۹۹٫ گل ابری (Floss Flower)

نام علمی: (Ageratum houstonianum)

گل ابری (FlossFlower) به زبان یونانی به معنای عمر طولانی است. این گیاه زیبا و عجیب و غریب از اواسط تابستان تا پاییز شکوفا می‌شوند.

این گیاه یکی از گیاهان یکساله است که می‌تواند سایه جزئی را تحمل کند. گُل ابری در رنگ‌های آبی، بنفش، صورتی، قرمز و دورنگ یافت می‌شود. گُل فلوس، اگر به موقع آبیاری شود، طراوات زیبایی می‌‌آفریند.

گُل ابری در رنگ‌های آبی، بنفش، صورتی، قرمز و دورنگیافت می‌شود.

گل ابری به زبان یونانی به معنای عمر طولانی

۱۰۰٫ گل Flower Cornlily

نام علمی: (Ixia polystachya)

گل Cornlily گونه‌های زیادی دارد، ولی یکی از آن‌ها به فراوان در Cape آفریقا یافت می‌شود. گُل ایکسیا گُل‌های ستاره‌ای شکل سفید و زرد با کاسبرگ کشیده و پسته مانندی است.

آن‌ها گیاهان چند ساله است و حدود بیست شکوفه روی ساقه آن‌ها حمل می‌کند. این گیاه به رنگ‌های زرد، قرمز و صورتی یافت می‌شود.

گُل ایکسیا گُل‌های ستاره‌ای شکل سفید و زرد با کاسبرگ کشیده و پسته مانندی است.

گل ایکسیا به رنگ‌های زرد، قرمز و صورتی یافت می‌شود

۱۰۱٫ گل به ژاپنی (Flowing Quince)

نام علمی: (Chaenomeles speciosa)

گُل به ژاپنی درختچه‌ای برگریز است که با گل‌های زیبایی به رنگ قرمز، نارنجی، صورتی و سفید خودنمایی می‌کند. این گیاه زیبا در اواخر زمستان تا اوایل بهار شکوفا شده و پس از آن به میوه‌های سبز مایل به زردی به نام به تبدیل می‌شود. درخت به، ظاهری نامرتب و خاردار است. گیاه به ژاپنی بسیار زیبا و دلفریب است.

گُل به ژاپنی درختچه‌ای برگریز است که با گل‌های زیبایی به رنگ قرمز، نارنجی، صورتی و سفید خودنمایی می‌کند. این گیاه زیبا در اواخر زمستان تا اوایل بهار شکوفا می‌شود.

گل به ژاپنی درختچه‌ای برگریز

۱۰۲٫ گل توتون (Flowering Tobcco)

نام علمی: (Nicotiana alata)

گل توتون یکی از پرکاربردترین گیاهان تجاری غیرغذایی در دنیا است. به لطف گُل‌های ظریف و رنگ‌های متنوعش می‌توان آن را یک گیاه زینتی گلدار نام برد. گُل توتون یکی از خوش رایحه‌ترین واریته‌های گونه نیکوتیانا است. این گیاه را در باغ کنار پنجره اتاق نشیمن و یا اتاق خوابتان بکارید تا از عطرش مست شوید!

گل توتون یکی از پرکاربردترین گیاهان تجاری غیرغذایی در دنیا است. به لطف گُل‌های ظریف و رنگ‌های متنوعش می‌توان آن را یک گیاه زینتی گلدار نام برد.

گل توتون یکی از خوش رایحه‌ترین گل‌های دنیا

۱۰۳٫ گل فراموشم نکن (Forget-me-not)

نام علمی: (Myosotis sylvatica)

گل فراموشم نکن یک گیاه چند ساله است که با گُل‌های ریز آبی روشن و گاهی صورتی و سفید با مرکز سفید یا زرد خودنمایی می‌کند.

گُل فراموش نکن از بهار تا تابستان به گل می‌نشیند و شهد و گرده‌ی آن تمامی حشرات گرده‌افشان را عاشق می‌کند. این گیاه بوته‌ای کم ارتفاع از شاخ و برگ‌های سبز کم‌رنگ خود تشکیل می‌دهد.

گُل فراموش نکن از بهار تا تابستان به گل می‌نشیند و شهد و گرده‌ی آن تمامی حشرات گرده‌افشان را عاشق می‌کند.

گل فراموش نکن از بهار تا تابستان به گل می‌نشیند

۱۰۴٫ گل لاله عباسی (Four o’Clock Flower)

نام علمی: (Mirabilis jalapa)

گل لاله عباسی گیاهی چند ساله بوته‌ای گدار است که با گُل‌های شیپوری پنج برگ با گلبرگ‌های رنگارنگ، جلوه‌گری می‌کند.

گُل لاله عباسی معمولا با گلبرگ‌های قرمز و سرخابی می‌رویند. گُل لاله عباسی بخاطر نحوه شکوفایی به گُل ساعت ۴ نیز معروف است؛ چون معمولا گل‌ها در نزدیکی‌های عصر شکوفا شده و تا صبح روز بعد، باز می‌مانند.

گُل لاله عباسی علاوه بر ظاهر دلفریب، عطر خوبی دارد، آن را در جایی بکارید که بتوانید از حضورش لذت ببرید! فقط اگر حیوان خانگی دارد، حواستان باشد که گیاهی سمی است.

گُل لاله عباسی علاوه بر ظاهر دلفریب، عطر خوبی دارد، آن را در جایی بکارید که بتوانید از حضورش لذت ببرید! فقط اگر حیوان خانگی دارد، حواستان باشد که گیاهی سمی است.

گل لاله عباسی برای حیوانات سمی است

۱۰۵٫ گل انگشتانه (Foxglove‌)

نام علمی: (Digitalis purpurea)

گل انگشتانه که بنام گُل دستکش روباه (Foxglove) نیز معروف است، گُل‌های لوله‌ای شکل خالداری دارد که بصورت واژگون و خوشه‌ای می‌رویند.

گُل انگشتانه با گُل‌های شیپوری شکل به رنگ بنفش با خال‌های سفید، یا بالعکس، خودنمایی می‌کند. گُل انگشتانه از اوایل بهار تا اواسط تابستان به گُل می‌نشینند. این گیاه پرندگانی که در پاییز به دنبال بذر هستند را به سمت خود جلب می‌کند. فقط حواستان باشد که این گیاه سمی است.

گل انگشتانه که بنام گُل دستکش روباه (Foxglove) نیز معروف است، گُل‌های لوله‌ای شکل خالداری دارد که بصورت واژگون و خوشه‌ای می‌رویند.

گل انگشتانه گیاهی سمی است

۱۰۶٫ گل روندلتیا (Fragrant Rondeletia)

نام علمی: (Rondeletia odorata)

گل روندلتیا که بنام رز پاناما نیز شناخته می‌شود، از نظر ظاهری اصلا شبیه به رز نیست و هیچ عطری هم ندارد! در عوض، خوشه‌های گردی پر از گل و شکوفه تولید می‌کند.

هر گُل کوچک از پنج گلبرگ نارنجی با گلویی زرد رنگ تشکیل شده است. گُل رندلتیا رنگ جیغ آبنباتی دارد که در هر باغی حسابی خود را نشان می‌دهد. این گیاه در بیشتر سال شکوفا است و پروانه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند.

گُل روندلیتا پنج گلبرگ نارنجی با گلویی زرد رنگ تشکیل شده است. گُل رندلتیا رنگ جیغ آبنباتی دارد که در هر باغی حسابی خود را نشان می‌دهد.

گل روندلیتا در بیشتر سال شکوفا است

۱۰۷٫ گل پلومریا (Frangipani)

نام علمی: (Plumeria rubra)

گُل پلومریا از آن گیاهان خوش عطر و گیرا است که با قرار گرفتن مارپیچ گونه‌ی گلبرگ‌هایش چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

گُل پلومریا در حد پنج سانتی متر با گلبرگ‌های سفید و شاید، گاهی قرمز و صورتی با مرکزیت زرد رنگ، بسیار تماشایی است.

گُل پلومریا در مناطق گرمسیری، در تمام طول سال گل می‌دهد. شکوفه‌های چرمی این گیاه روی درختچه‌ای برگریزی می‌روید. این همان گلی است که کودکان می‌توانند به راحتی برای خود تاج گل درست کنند.

گُل پلومریا در مناطق گرمسیری، در تمام طول سال گل می‌دهد. شکوفه‌های چرمی این گیاه روی درختچه‌ای برگریزی می‌روید.

گل پلومریا در تمام طول سال شکوفا است

۱۰۸٫ گل فریزیا (Freesias)

نام علمی: (Fresia)

گُل فریزیا گلی علفی از خانواده Iridaceae است. روی ساقه‌های نازک و قوسی شکل، حدود ۵ تا ۱۰ عدد گُل شیپوری شکل به رنگ‌های سفید، قرمز، آبی، صورتی و گاها زرد می‌روید.

گُل فریزیا بخاطر عطر تازگی که دارد و همینطور ظاهر زیبا، به عنوان گل شاخه‌ای، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به لطف رنگ‌های شادی که دارد، همیشه پای مهمانی‌ها و جشن تولدها است. برای پرورش این گیاه، به آفتاب کامل و خاک با زهکشی عالی نیاز است.

گُل فریزیا گلی علفی از خانواده Iridaceae است. روی ساقه‌های نازک و قوسی شکل، حدود ۵ تا ۱۰ عدد گُل شیپوری شکل به رنگ‌های سفید، قرمز، آبی، صورتی و گاها زرد می‌روید.

گل فریزیا عطر تازگی می دهد

۱۰۹٫ گل گوشواره (Fuchsias)

نام علمی: (Fuchsia)

گل گوشواره درختچه‌ای کوچک با گُل‌های زیبا و عجیب و غریب است. در خانواده فوچسیا بیش از ۱۱۰ گونه با ظاهر گوناگون وجود دارد.

گُل گوشواره یکی از خیره‌کننده‌ترین نوع گُل‌های تابستانی است. شکوفه‌های صورتی، بنفش، هلویی، سفید و یا دورنگه این گیاه بصورت خوشه‌های گوشواره‌ای آویزان هستند. گُل گوشواره عادات مختلفی برای رشد دارد.

گُل گوشواره یکی از خیره‌کننده‌ترین نوع گُل‌های تابستانی است. شکوفه‌های صورتی، بنفش، هلویی، سفید و یا دورنگه این گیاه بصورت خوشه‌های گوشواره‌ای آویزان هستند.

گل گوشواره عادات مختلفی برای رشد دارد

۱۱۰٫ گل بی‌صبر (Garden Balsam)

نام علمی: (Impatiens balsamina)

گل بی‌صبر گیاهی یک ساله و بومی هند است. گُل‌ها سه سانتی متری بی‌صبر، به رنگ‌های ارغوانی، یاسی، قرمز و سفید هستند. برگ‌های این گیاه بصورت مارپیچی با لبه‌های دندانه‌دار رشد می‌کنند. پرندگان شهد خوار و دیگر گرده‌افشان‌ها عاشق این گیاه هستند. گُل بی صبر بعنوان گیاه زینتی در گلدان نگهداری می‌شود.

گل بی‌صبر گیاهی یک ساله و بومی هند است. گُل‌ها سه سانتی متری بی‌صبر، به رنگ‌های ارغوانی، یاسی، قرمز و سفید هستند.

گل بی صبر بعنوان گیاه زینتی در گلدان نگهداری می‌شود.

۱۱۱٫ گل پیونی/ گل صدتومنی (Garden Peony)

نام علمی: (Paeonia officinalis)

گل پیونی که بنام گل صدتومنی نیز معروف است، بومی اروپای جنوبی است. این گیاه زیبا ابتدا فقط برای مقاصد دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی کم کم بخاطر زیبایی بی‌حدش بعنوان گیاه زینتی در نظر گرفته شد.

گُل پیونی در اواخر بهار شکوفه می‌دهد، رنگ آن از قرمز تیره تا صورتی روشن است. در دنیا گُل پیونی با ظاهرهای مختلفی رشد می‌کند. اگر قصد دارید گُل پیونی در باغ‌تان پرورش دهید، نگهداری آسان و عمر طولانی دارد.

گُل پیونی در اواخر بهار شکوفه می‌دهد، رنگ آن از قرمز تیره تا صورتی روشن است. در دنیا گُل پیونی با ظاهرهای مختلفی رشد می‌کند.

گل پیونی یا گل صدتومنی

۱۱۲٫ گیاه دافنه (Garland Flower)

نام علمی: (Daphne cneorum)

گُل دافنه یا گُل گارلند یک درختچه همیشه سبز رونده است که بخاطر خوشه‌های متراکم از گل‌های صورتی روشن و بسیار معطرش معروف است.

گُل دافنه در بهار بطور پراکنده به گُل می‌نشیند و در تابستان که شرایط مطلوب‌تر است، به قدری سر سبز و زیبا می‌شود که همه نظرها را به‌خود جلب می‌کند. گُل دافنه عاشق آفتاب کامل است.

گُل دافنه بخاطر خوشه‌های متراکم از گل‌های صورتی روشن و بسیار معطرش معروف است.

گُل دافنه عاشق آفتاب

۱۱۳٫ گیاه لیاتریس (Gayfeather)

نام علمی: (Liatris spicata)

گل لیاتریس بخاطر خوشه‌های کرکی عمودی و شاخ و برگ‌های علف مانندش بسیار جذاب و تماشایی است. شکوفه‌‌های قرمز، بنفش و سفید زیبایی این گیاه را صد چندان می‌کند.

گُل لیاتریس در طول چهار هفته حسابی شکوفه می‌زند و سپس، با تبدیل شدن به غذای مورد علاقه پرندگان آماده‌ی فصل سرما می‌شود. گُل لیاتریس پرورش آسانی دارد.

گل لیاتریس بخاطر خوشه‌های کرکی عمودی و شاخ و برگ‌های علف مانندش بسیار جذاب و تماشایی است.

گُل لیاتریس پرورش آسانی دارد.

۱۱۴٫ گل ژربرا جامزونی (Gebera Daisy)

نام علمی: (Gerbera jamesonii)

گل ژربرا که به نام گُل ترانسوال دیزی نیز شناخته می‌شود، گُلی محبوب در سراسر دنیا است. گُل ژربرا بخاطر گلبرگ‌های رنگارنگش مشهور است.

این گیاه راست قامت همیشه سبز، در طول سال شکوفا است ولی در اوایل تابستان به اوج زیبایی خود می‌رسد. گُل ژربرا به عنوان گل شاخه‌ای پای ثابت مهمانی‌ها و جشن‌ها است.

گُل ژربرا در طول سال شکوفا است ولی در اوایل تابستان به اوج زیبایی خود می‌رسد.

گل ژربرا پای ثابت جشن ها و مهمانی ها

۱۱۵٫ گل شب بو (Gillyflower)

نام علمی: (Matthiola incana)

گل شب بو بنام گیاه Vintage stock نیز خوانده می‌شود، گیاهی خوش عطر و رنگ است. گُل شب بو با خوشه‌هایی از گُل‌های بهم پیوسته بر روی ساقه‌ای راست قامت، با عطری نافذ و قوی حسابی در دنیا نامدار است.

رنگ بنفش و سفید از رنگ‌های معمول این گیاه است. گُل شب بو به عنوان شاخه گُل، مخصوصا برای تدارک گُل عرض تبریک، طرفدار زیاد دارد.

گُل شب بو با خوشه‌هایی از گُل‌های بهم پیوسته بر روی ساقه‌ای راست قامت، با عطری نافذ و قوی حسابی در دنیا نامدار است.

گل شب بو خوش عطرترین گل دنیا

۱۱۶٫ گل گلایول (Gladioli)

نام علمی: (Gladiolus)

گل گلایول به نام‌های دیگری، مثل نیلوفر شمشیری معروف است. ساقه‌های برافراشته گُل‌های قیفی شکلی را از وسط تا نوک ساقه تولید می‌کنند.

گُل گلایول طیف وسیعی از رنگ‌ها را در بر می‌گیرد. پرورش گلایول در هر باغی امکان‌پذیر است و می‌تواند طبیعتی زیبا برایتان بسازد. از آنجا که یکی از نمادهای گُل گلایل روح پاک است به عنوان گل عرض تسلیت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گُل گلایول طیف وسیعی از رنگ‌ها را در بر می‌گیرد. پرورش گلایول در هر باغی امکان‌پذیر است و می‌تواند طبیعتی زیبا برایتان بسازد.

۱۱۷٫ گیاه تکمه‌ای یا تاج خروس کره‌ای (Globe Amaranth)

نام علمی: (Gomphrena globose)

گل تاج خروس کره‌ای بومی آمریکای مرکزی است که به آفتاب کامل نیاز دارد. گُل تاج خروس گلوب در طول تابستان تا پاییز دائما شکوفا است.

گُل‌های بادوام به شکل پوم پوم (منگوله‌های کاموایی) در رنگ‌های مختلف زیبایی، شادی‌آفرین هستند. مرغ‌های مگس‌خوار، پروانه‌ها و چلچله‌ها عاشق این گیاه هستند.

گل تاج خروس کره‌ای بومی آمریکای مرکزی است که به آفتاب کامل نیاز دارد. گُل تاج خروس گلوب در طول تابستان تا پاییز دائما شکوفا است.

گل تاج خروس عاشق آفتاب است

۱‌‌‌۱۸٫ گل کره‌ای اروپایی (Globe Flower)

نام علمی: (Trollius europaeus)

گل کره‌ای اروپایی یک گُل زرد بزرگ کاسه‌ای شکل است. گُل کره‌ای اروپایی ظاهری بسیار ظریف و لطیف دارد، این گیاه از اواخر بهار به بعد فرشی طلایی بر روی زمین می‌گسترد. آن‌ها عاشق محیط‌های مرطوب هستند، و وقتی در گروه‌های بزرگ کاشته می‌شوند بسیار فریبنده و دلبر می‌شوند.

گل کره‌ای اروپایی یک گُل زرد بزرگ کاسه‌ای شکل است. گُل کره‌ای اروپایی ظاهری بسیار ظریف و لطیف دارد، این گیاه از اواخر بهار به بعد فرشی طلایی بر روی زمین می‌گسترد.

گل کره ای گل های کاسه ای شکل زرد رنگ

۱۱۹٫ گیاه شکر تیغال (Globe Thistle)

نام علمی: (Echinops bannaticus)

گیاه شکر تیغال یا اکینپس از خانواده گُل آفتابگردان است. این گیاه چند ساله توده‌ای است سرهای آبی تا خاکستری کره‌ای شکل تولید می‌کند.

گُل شکر تیغال از اواسط تا اواخر تابستان رشد و بذر افشانی می‌کند. این گیاه نگهداری کمی می‌خواهد و برای باغبانان مبتدی گزینه‌ای ایده‌آل است.

گیاه شکر تیغال یا اکینپس از خانواده گُل آفتابگردان است. این گیاه چند ساله توده‌ای است سرهای آبی تا خاکستری کره‌ای شکل تولید می‌کند.

گل شکر تیغال نگهداری آسانی دارد

۱۲۰٫ گیاه گلوکسینیا (Gloxinia)

نام علمی: (Sinningia speciose)

گل گلوکسینیا از نظر ظاهری تقریبا شبیه به بنفشه آفریقایی است. گُل گلوکسینیا به رنگ‌های سفید، بنفش، صورتی، قرمز و یا آبی خود نمایی می‌کنند.

بیشتر گلبرگ‌های گُل گلوکسینیا حاشیه دار هستند. گُل گلوکسینیا یک گیاه چند ساله گرمسیری است و هوای معتدل با سایه جزئی را ترجیح می‌دهد.

این گیاه فقط یک بار در سال شکوفا می‌شود و از بین می‌رود. برای اینکه دوباره از دیدن این طبیعت زیبا لذت ببرید باید مجددا این گیاه را بکارید.

گل گلوکسینیا از نظر ظاهری تقریبا شبیه به بنفشه آفریقایی است. گُل گلوکسینیا به رنگ‌های سفید، بنفش، صورتی، قرمز و یا آبی خود نمایی می‌کنند.

گل گلوکسینیا گیاهی یکساله است

۱۲۱٫ گیاه یاس زرد (Golden Bell)

نام علمی: (Forsythia suspense)

گُل یاس زرد که بنام Forsythia weeping شناخته می‌شود، درختچه‌ای بزرگ و برگریز است. گیاه یاس زرد گل‌های فراوانی به رنگ زرد روشن تولید می‌کند که از اوایل تا اواسط بهار شکوفا می‌شوند.

گُل یاس زرد، رنگ و رویی به باغ می‌دهد و فضای آن را کاملا بهاری و شاد می‌کند به همین خاطر، همیشه جزء ایده‌های باغبان‌های باسلیقه است. گُل یاس زرد به نگهداری خاصی نیاز ندارد و پرورش آن بسیار آسان است.

گُل یاس زرد که بنام Forsythia weeping شناخته می‌شود، درختچه‌ای بزرگ و برگریز است. گُل یاس زرد به نگهداری خاصی نیاز ندارد و پرورش آن بسیار آسان است.

گل یاس زرد درختچه ای بزرگ و برگریز

۱۲۲٫ گل بابونه زرد (Golden Marguerita)

نام علمی: (Anthemis tinctoria)

گل بابونه زرد، گیاهی زیبا، شاد و معطر است. این گُل می‌تواند باغ شما را در طول تابستان و گاهی‌اوقات طولانی‌تر، گُل باران کند.

گُل‌های بابونه زرد، بجزء مرکز گنبدی شکل بیرون زده، دیزی مانند هستند. گیاه بابونه زرد، بسیار قوی و ماندگار است و نگهداری آسانی دارد. گُل بابونه زرد عاشق نور آفتاب است و مرکز جذب پروانه‌ها است.

گل بابونه زرد، گیاهی زیبا، شاد و معطر است. این گُل می‌تواند باغ شما را در طول تابستان و گاهی‌اوقات طولانی‌تر، گُل باران کند.

گل بابونه زرد، گیاهی زیبا، شاد و معطر

۱۲۳٫ گیاه لیزوماکیا (Gooseneck Loosestrife)

نام علمی: (Lysimachia clechroides)

گُل لیزوماکیا گیاهی چند ساله خوشه‌ای، بومی چین و ژاپن است. خوشه‌های قوسی شکل و ظریف این گیاه پر از شکوفه‌های ستاره‌ای شکل است، ظاهری شبیه به گردن غاز می‌سازد.

برگ‌های گیاه لیزوماکیا از پایین به بالا، به رنگ قرمز مایل به نارنجی است و به خاطر این همه زیبای، ظرافت و رنگ جزء گزینه‌های باغبان‌های خوش سلیقه است.

گُل لیزوماکیا گیاهی چند ساله خوشه‌ای، بومی چین و ژاپن است. خوشه‌های قوسی شکل و ظریف این گیاه پر از شکوفه‌های ستاره‌ای شکل است، ظاهری شبیه به گردن غاز می‌سازد.

گل لیزوماکیا گیاهی چند ساله خوشه‌ای

۱۲۴٫ گل کلاغک (Grape Hyacinth)

نام علمی: (Muscari armeniacum)

گل کلاغک بخاطر مقاومت بالایی که در برابر سرما دارد، یک گیاه ایده‌آل برای پرورش آسان است. خوشه‌هایی از گُل‌های آبی کبالتی به شکل انگور در بالای ساقه‌ی سبز نازک این گیاه رشد می‌کند. گُل کلاغک از اواسط تا اواخری بهار شکوفا می‌شوند و ارتفاع آن گاها به بیست سانتی‌متر می‌رسد.

گل کلاغک متشکل از خوشه‌‌ی گُل‌های آبی کبالتی به شکل انگور در بالای ساقه‌ی سبز نازک است.

گل کلاغک از اواسط تا اواخری بهار شکوفا می‌شوند

۱۲۵٫ گیاه رعنا زیبا (Great Blanket Flower)

نام علمی: (Gaillardia aristata)

گل رعنا زیبا قرمز یک گل وحشی چند ساله با عمر طولانی است. گُل رعنا زیبا نیز شکوفه‌های دیزی شکل دارد. مرکز قرمز/زرد با گلبرگ‌های دیزی شکل که به رنگ قرمز و زرد تغییر می‌کنند، ظاهر این گیاه زیبا را می‌سازند. گُل رعنا زیبا قرمز از اواخر بهار تا پاییز شکوفا می‌شود. نگهداری از گل رعنا زیبا قرمز تقریبا ساده است.

گُل رعنا زیبا با مرکز قرمز/زرد با گلبرگ‌های دیزی که به رنگ قرمز و زرد تغییر می‌کنند، ظاهر این گیاه زیبا را می‌سازند.

نگهداری از گل رعنا زیبا قرمز تقریبا ساده است

۱۲۶٫ گل کاغذی کبیر (Great Bougainvillea)

نام علمی: (Bougainvillea spectabilis)

گل کاغذی کبیر یک درختچه‌ی زینتی خاردار، بومی آمریکای جنوبی است. گُل کاغذی گیاهی همیشه سبز و عاشق رطوبت است.

گُل کاغذی شکوفه‌های کوچکی دارد اما برگچه‌های مومی شکل اطراف آن، با رنگ فوق العاده و اشباع شده‌ای آن‌را بزرگ و زیبا جلوه می‌دهند.

رنگ‎‌‌ های غلیط و شاد مثل زرد، نارنجی، قرمز، سرخابی، بنفش و حتی سفید طیف وسیعی از رنگ‌های، پرشور و حال این گیاه زیبا است. این گیاه در مناطق ساحلی پرورش آسانی دارد.

گُل کاغذی شکوفه‌های کوچکی دارد اما برگچه‌های مومی شکل اطراف آن، با رنگ فوق العاده و اشباع شده‌ای آن‌را بزرگ و زیبا جلوه می‌دهند.

گل کاغذی کبیر یک درختچه‌ی زینتی خاردار

۱۲۷٫ گل رز زمینی (Groundcovder Roses)

نام علمی: (Rosa)

گل رز زمینی درختچه‌ای رونده با برگ‌های براق و ساقه‌های خاردار است. گُل رز زمینی، بوته‌ای انبوه و متراکم از شکوفه‌های تک یا دوتایی است.

گُل رز زمینی معطر و طیف وسیعی از رنگ‌ها را در برمی‌گیرد. گُل رز زمینی یک از ساده‌ترین گروه گل‌ها رز و در برابر بیماری بسیار مقاوم هستند. گُل رز برای پوشاندن شیب‌ها در باغ‌ها عالی است.

گل رز زمینی درختچه‌ای رونده با برگ‌های براق و ساقه‌های خاردار است. گُل رز زمینی، بوته‌ای انبوه و متراکم از شکوفه‌های تک یا دوتایی است.

گُل رز زمینی، بوته‌ای انبوه و متراکم از شکوفه‌های تک یا دوتایی است

۱۲۸٫ گیاه نرین رزا یا سوسن جرسی (Guernsey Lily)

نام علمی: (Nerine sarniensis)

گل نرین رزا که بنام سوسن جرسی نیز معروف است، گیاهی پیازی است که شکوفه‌های شیپوری شکل می‌رویاند. گُل نرین به رنگ قرمز، صورتی یا سفید با گلبرگ‌های مواج و پرچم‌های زرد زیبایی شگفت انگیزی دارد.

یکی دیگر از زیبایی‌های این گیاه، درخشش رنگین کمانی است که در زیر نور خورشید دارند. فقط اینکه، آن‌ها در چند هفته آخر تابستان به گل می‌نشینند ولی حسی از آتش استوایی برایتان تداعی خواهند کرد و جشنی شور انگیز از رنگ و نور به پا می‌کنند.

گُل نرین رزا که بنام سوسن جرسی نیز معروف است، گیاهی پیازی است که شکوفه‌های شیپوری شکل می‌رویاند. گُل نرین به رنگ قرمز، صورتی یا سفید با گلبرگ‌های مواج و پرچم‌های زرد زیبایی شگفت انگیزی دارد.

گل نرین رزا بومی مناطق گرمسیری

۱۲۹٫ گیاه خرچنگی آویزان (Hanging Lobster Claw)

نام علمی: (Heliconia rostrate)

گل خرچنگی آویزان گاهی اوقات به نام گُل پرنده دروغین بهشتی نیز خوانده می‌شود، یک گیاه همیشه سبز بزرگ است که شکوفه‌های برجسته و زینتی از آن می‌روید.

خوشه‌ی گُل‌های عجیب و غریب این گیاه، در طول بهار و تابستان از ساقه‌های بلند شبیه به موز آویزان می‌شوند. برگچه‌های قرمز روشن با نوک زرد مایل به سبز، گل این گیاه را شبیه به خرچنگ می‌کند. میوه‌های آبی تیره با خشک شدن این گل پدیدار می‌شوند. پرنده‌ها عاشق شهد این گل هستند.

گُل خرچنگی آویزان گاهی اوقات به نام گُل پرنده دروغین بهشتی نیز خوانده می‌شود، یک گیاه همیشه سبز بزرگ است که شکوفه‌های برجسته و زینتی از آن می‌روید.

گل خرچنگی آویزان گیاهی همیشه سبز

۱۳۰٫ گیاه اسپاراکسیس /گل هارلکین (Harlequin Flower)

نام علمی: (Sparaxis tricolor)

گیاه اسپاراکسیس سه رنگ شکوفه‌های درخشان با رنگ‌های روشن و طرح‌دار، گُل زیبایی برای هر باغ می‌تواند باشد. گُل اسپاراکسیس سه رنگ گیاه چند ساله‌ای اس که با ساقه‌های سیمی شکل پنج گل ستاره‌دار را حمل می‌کند.

هارلکین‌ها به رنگ قرمز، زرد، نارنجی، سفید با مرکزیت زرد با حلقه‌ای از رنگ مشکی خودنمایی می‌کنند. گُل اسپاراکسیس عاشق آفتاب کامل است و نگهداری کمی نیاز دارد.

گیاه اسپاراکسیس سه رنگ شکوفه‌های درخشان با رنگ‌های روشن و طرح‌دار، گُل زیبایی برای هر باغ می‌تواند باشد.

گُل اسپاراکسیس عاشق آفتاب کامل است و نگهداری کمی نیاز دارد.

۱۳۱٫ گل برگنیا (Heartleaf Bergenia)

نام علمی: (Bergenia cordifolia)

در تمام مسیر سیبری، این گیاه همیشه سبز و مقاوم با گُل‌های زیبای صورتی مایل به زرد خودنمایی می‌کند. گُل برگنیا، بصورت بوته‌ای رشد می‌کند و در بالای برگ‌های چرمی و قلبی شکل قرار می‌گیرد.

برگ‌های این گیاه‌ زیبا در زمستان به رنگ ارغوانی و برنز در می‌آیند و جزئی از شگفتی‌‌های فصل سرما می‌شود. گیاه برگنیا نگهداری آسانی دارد.

گُل برگنیا، بصورت بوته‌ای رشد می‌کند و در بالای برگ‌های چرمی و قلبی شکل قرار می‌گیرد.

گیاه برگنیا نگهداری آسانی دارد.

۱۳۲٫ گیاه چای ترش / گل هیبسکاس (Hibiscus)

نام علمی: (Hibiscus)

گل هیبسکاس شامل صد گونه است که همگی بومی مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری جهان هستند. گُل‌های بزرگ با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها با پرچم‌های برجسته از ویژگی‌های ظاهری این گُل زیبا است.

گُل چای ترش گیاهی یکساله از درختچه‌های چوبی و کوچک است. از ویژگی‌های جالب توجه گیاه چای ترش این است که در طول عمر رنگ خود را تغییر می‌دهد.

گُل چای ترش با گُل‌های بزرگ و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و پرچم‌های برجسته و خوشه‌ای، گُل بی‌نظیری است.

گُل چای ترش گیاهی یکساله

۱۳۳٫ گل خشخاش آبی هیمالیا (Himalayan Blue Poppy)

نام علمی: (Meconopsis baileyi)

گُل خشخاش آبی هیمالیا یک خشخاش واقعی نیست، و از نگهداری نیاز به مراقبت‌های متفاوتی نسب به سایر خشخاش‌ها دارد.

این گُل بخاطر رنگ رؤیایی و آرامش‌بخشی که دارد پر طرفدار است. این گیاه چند ساله و کوتاه قد، گزینه‌ای ایده‌آل برای باغچه خانه شما است!

شکوفه‌های بزرگ فنجانی شکل، با پرچم‌های نارنجی نقاشی زیبا و دلفریب است. گُل خشخاش هیمالیا عاشق سایه است و تابستان‌های خنک را دوست دارد.

گُل خشخاش آبی هیمالیا یک خشخاش واقعی نیست، و برای نگهداری، نیاز به مراقبت‌های متفاوتی نسب به سایر خشخاش‌ها دارد.

گل خشخاش هیمالیا عاشق سایه است

۱۳۴٫ گل ختمی بری /ختمی پر پر (Hollyhock)

نام علمی: (Alcea roses)

گل ختمی بری یا گُل ختمی پرپر که بنام گُل هالی هوک نیز معروف است، یک گیاه زینتی فوق العاده زیبا است که بخاطر شاخه‌های استوار و بلندش، حضور شادی در هر باغ و باغچه دارد.

گُل ختمی پرپر یک گیاه دوساله قوی است. گُل ختمی با انبوهی از گُل‌های قیفی شکل بزرگ، تا دو متر رشد می‌کند. گُل ختمی بری به رنگ‌ها مختلف: قرمز، صورتی، بنفش، سفید، گاها سیاه و همینطور دو رنگ جلوه‌گری می‌کند.

گُل ختمی بری به رنگ‌ها مختلف: قرمز، صورتی، بنفش، سفید، گاها سیاه و همینطور دو رنگ جلوه‌گری می‌کند.

گل ختمی شاخه های استوار و محکمی دارد

۱۳۵٫ گل لوناریا (Honesty)

نام علمی: (Lunaria annua)

گل لوناریا گیاهی دوساله تماشایی با شکوفه‌های یاسی شکل لطیف و کوچکی است که در بالای شاخ و برگ‌های سرسبز علفی شکل می‌روید.

گُل لوناریا فقط چند هفته در اواسط بهار شکوفه می‌دهد. شکوفه‌های این گیاه با سر دانه‌های سکه مانند نقره‌ای رنگ جایگزین می‌شوند و به همین خاطر، نام دیگر آن دلار نقره‌ای است.

گُل لوناریا فقط چند هفته در اواسط بهار شکوفه می‌دهد. شکوفه‌های این گیاه با سر دانه‌های سکه مانند نقره‌ای رنگ جایگزین می‌شوند و به همین خاطر، نام دیگر آن دلار نقره‌ای است.

گل لوناریا فقط چند هفته در اواسط بهار شکوفه می‌دهد

۱۳۶٫ گیاه زنوبیا (زن در زنجیر) (Honeycup)

نام علمی: (Zenobia pulverulenta)

گل زنوبیا یک گیاه تقریبا همیشه سبز است که خیلی سریع گسترش پیدا می‌کند. ساقه‌های قرمز و قوسی شکل با برگ‌های مومی سبز تا خاکستری رنگ که در پاییز به رنگ زرد متمایل به قرمز تغییر پیدا می‌کنند از شگفتی‌های این گیاه خارق‌العاده است.

در فصل بهار خوشه‌هایی از گُل‌های زنگوله‌ای شکل با رایحه بادیان روی این ساقه‌های زیبا پدید می‌آیند. این گیاه غالبا با گیاه سوسن دره Lily of the valley اشتباه گرفته می‌شود. گُل زنوبیا عاشق خاک‌های مرطوب است و رشد کندی دارد.

گُل زنوبیا با ساقه‌های قرمز و قوسی شکل دارای برگ‌های مومی سبز تا خاکستری رنگ و شکوفه‌های زنگوله‌ای است.

گُل زنوبیا عاشق خاک‌های مرطوب است و رشد کندی دارد.

۱۳۷٫ گل آخیمنس (Hot water Plant)

نام علمی: (Achimenes longiflora)

گُل آخیمنس تا حدودی شبیه به بنفشه آفریقایی است و به نام گُل اشک مادر یا گُل جادویی نیز خوانده می‌شود. گُل اشک مادر گیاهی چند ساله با شکوفه‌های ماندگار در فصل تابستان تا پاییز است.

گُل آخیمنس، دارای گُل‌های شیپوری شکل در رنگ‌های متنوعی است. گلبرگ‌های این گُل معمولا با نوارها تیره و گلویی زرد تزئین می‌شوند. این گیاه برای آویزهای دیواری ایده‌آل است.

گُل آخیمنس، دارای گُل‌های شیپوری شکل در رنگ‌های متنوعی است. گلبرگ‌های این گُل معمولا با نوارها تیره و گلویی زرد تزئین می‌شوند. این گیاه برای آویزهای دیواری ایده‌آل است.

گُل آخیمنس تا حدودی شبیه به بنفشه آفریقایی است

۱۳۸٫ گل ادریسیا یا گل هیدرانژا (Hydrangea)

نام علمی: (Hydrangea arborescens)

گل ادریسیا، بومی شرق آمریکا است و از اوایل تابستان تا پاییز به گُل می‌نشیند. خوشه‌ی گنبدی شکل از گُل که صدا شکوفه ریز را در خود جای داده است.

گُل هورتانسیا به رنگ سبز لیمویی باز می‌شود و به تدریج به رنگ کرم مایل به سفید تغییر پیدا می‌کند. درختچه‌ی برگریز پهنی است که برگ‌ها آن در پاییز به زرد تغییر پیدا می‌کنند.

گل ادریسیا، بومی شرق آمریکا است و از اوایل تابستان تا پاییز به گُل می‌نشیند. خوشه‌ی گنبدی شکل از گُل که صدا شکوفه ریز را در خود جای داده است.

گل هورتاسیا درختچه ای برگریز

۱۳۹٫ گل یخ بنفش (Ice Plant)

نام علمی: (Delosperma nubigenum)

گل یخ بنفش بومی مناطق کوهستانی آفریقای جنوبی است. گُل یخ بنفش یک گیاه ساکولنت همیشه سبز است که گل‌های زرد روشن شبیه به خانواده دیزی‌ها تولید می‌کند.

گُل یخ بنفش یا به عبارتی دیگر گُل دلوسپرما به دلیل شکوفایی مداوم خود از بهار تا پاییز، زیاد مورد استقبال قرار می‌گیرد. شاخ و برگ این گیاه گوشتی، در زمستان به یک فرش برنز تبدیل می‌شود. گُل یخ بنفش عاشق آفتاب کامل و خاک خشک یا رطوبت متوسط است.

گل یخ بنفش بومی مناطق کوهستانی آفریقای جنوبی است. گُل یخ بنفش یک گیاه ساکولنت همیشه سبز است که گل‌های زرد روشن شبیه به خانواده دیزی‌ها تولید می‌کند.

گل یخ بنفش عاشق آفتاب کامل و خاک خشک یا رطوبت متوسط است.

۱۴۰٫ گل خشخاش ایسلند (Iceland Poppy)

نام علمی: (Papaver nudicaule)

گل خشخاش ایسلندی گیاهان چند ساله و مقاومی است اما زمان گُل دهی کوتاهی دارند. گُل‌های کاسه‌ای شکل با رنگ‌های جذاب از ویژگی‌ها بارز این گیاه زیبا است.

گُل خشخاش ایسلندی در بالای ساقه‌های تیره و بلند در میان شاخ و برگ‌های پر گونه که رنگ سبزآبی دارد، می‌نشیند. گُل خشخاش ایسلندی کمی معطر است و معمولا به رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی، صورتی و زرد یافت می‌شود.

گُل خشخاش ایسلندی در بالای ساقه‌های تیره و بلند در میان شاخ و برگ‌های پر گونه که رنگ سبزآبی دارد، می‌نشیند.

گل خشخاش ایسلندی از سری گل‌های کاسه ای شکل

۱۴۱٫ گیاه گیلاردیا/ گل چرخ آتشین (Indian Blanket)

نام علمی: (Gaillardia pulchell)

گل گیلاردیا که بنام گُل چرخ آتشین نیز معروف است، با رنگ‌های تند و آتشین خود، گویا چاشنی هر باغی است. این گیاه برخلاف نامش (Indian Blanket) بومی آمریکا است. گُل‌های وحشی دیزی شکل خود را بصورت پراکنده نمایش می‌دهد.

گُل گیلاردیا از اواخر بهار تا پاییز شکوفه می‌زند. این گیاه سرشار از شهد و گرده است. گُل گیلاردیا را می‌توانید به آسانی در باغ خود پرورش دهید.

گُل گیلاردیا از اواخر بهار تا پاییز شکوفه می‌زند. این گیاه سرشار از شهد و گرده است. گُل گیلاردیا را می‌توانید به آسانی در باغ خود پرورش دهید.

گل گیلاردیا بومی آمریکا

۱۴۲٫ گل سرخ ریشه (Indian Pink)

نام علمی: (Spigelia marilandica)

گل سرخ ریشه یک گیاه جنگلی با دسته‌هایی از گُل‌های شیپوری شکل قرمز رنگ که داخل آن‌ها زرد است، خودنمایی می‌کند.

این گیاه بسیار ظریف است، لبه‌های گُل‌های شیپوری شکل آن به سمت خارج می‌چرخند و ستاره‌ای زرد رنگ از آن بیرون می‌آید که به سمت آسمان است.

گُل سرخ ریشه، شکوفه‌هایی لاغر اندام هستند اما طول آن‌ها به پنج سانتی‌متر می‌رسد. گُل سرخ ریشه با سایه میانه خوبی دارد.

گُل سرخ ریشه یک گیاه جنگلی با دسته‌هایی از گُل‌های شیپوری شکل قرمز رنگ که داخل آن‌ها زرد است، خودنمایی می‌کند.

گُل سرخ ریشه با سایه میانه خوبی دارد.

۱۴۳٫ گیاه ستاره ایتالیایی/ گُل آستر (Italian Asters)

نام علمی: (Aster amellus)

گیاه آستر ایتالیایی به دلیل اینکه جزء اولین گیاهانی است که در اواخر فصل گُلدهی به گل می‌نشیند و رنگ‌های زیبایی را به طبیعت تزریق می‌کند، مشهور است.

گُل آستر، گُل‌های ستاره‌ای شکل به رنگ آبی با مرکزیت زرد روشن هستند. گُل آستر با رشد متراکم، گیاهی چندساله کند رشد است که برای تزئین حاشیه باغ‌های صخره‌ای عالی است. زنبورها و پروانه‌‌ها عاشق این گیاه زیبا هستند. راستی گیاه آستر در مقابل کم آبی بسیار مقاوم است.

گیاه آستر ایتالیایی به دلیل اینکه جزء اولین گیاهانی است که در اواخر فصل گُلدهی به گل می‌نشیند و رنگ‌های زیبایی را به طبیعت تزریق می‌کند، مشهور است.

گیاه آستر در مقابل کم آبی بسیار مقاوم است

۱۴۴٫ گُل نردبان یعقوب (Jacobs Ladder)

نام علمی: (Polemonium caeruleum)

گل نردبان یعقوب یک گیاه چند ساله بهاری است و بخاطر گُل‌های فنجانی شکل که در بالای شاخ و برگ سرسبز می‌روید، مورد توجه قرار می‌گیرد.

گُل نردبان یعقوب گیاهی بلند بالایی است و هر پله‌ی آن یک گُل زیبا است و به همین خاطر بنام نردبان بهشت نیز خوانده می‌شود. گُل‌های نردبان بهشت، معمولا به رنگ آبی تیره با برچه‌های زرد (برچه به آنچه که در سر کلاله است می‌گویند)، است.

گل نردبان یعقوب یک گیاه چند ساله بهاری است و بخاطر گُل‌های فنجانی شکل که در بالای شاخ و برگ سرسبز می‌روید، مورد توجه قرار می‌گیرد.

گل نردبان یعقوب گیاهی بلند بالایی است

۱۴۵٫ گل شقایق ژاپنی/ گل شقایق نعمانی (Japanese Anemone)

نام علمی: (Anemone hupehensis)

گُل شقایق ژاپنی یکی از بهترین نوع از خانواده Buttercup است. گُل آنمون ژاپنی از اواخر تابستان تا پاییز شکوفا می‌شود. انبوهی از گُل‌های صورتی یا سفید دوتایی به شکل فنجان، زیبایی بی‌نظیر این گیاه است.

حلقه‌ای از پرچم‌های طلایی در اطراف مرکز گیاه، زیبایی آن را صد چندان می‌کند. گُل شقایق ژاپنی یکی از ماندگارترین گل‌ها چند ساله است. گُل شقایق ژاپنی عاشق آفتاب است و گاها تا یک و نیم متر رشد می‌کند.

گُل شقایق ژاپنی یکی از بهترین نوع از خانواده Buttercup است. گُل آنمون ژاپنی از اواخر تابستان تا پاییز شکوفا می‌شود. انبوهی از گُل‌های صورتی یا سفید دوتایی به شکل فنجان، زیبایی بی‌نظیر این گیاه است.

گل شقایق ژاپنی عاشق آفتاب است

۱۴۶٫ زنبق ژاپنی (Japanese Iris)

نام علمی: (Iris ensata)

گُل زنبق ژاپنی یکی از زیباترین نوع زنبق‌ها در دنیا هستند. گُل زنبق می‌تواند موج‌دار و ژولیده، تکی، دوتایی یا گرد باشند. زنبق ژاپنی فاقد آن پرچم‌ها بلند است و بیشتر شبیه به ارکیده هستند.

زنبق ژاپنی به رنگ آبی، صورتی، بنفش، بنفش –قرمز، سفید با نقطه‌های زرد در مرکز، خودنمایی کنند. گُل زنبق ژاپنی گیاهی بلند بالا است و شاید تا حدود دو متر نیز قد بکشد. زنبق عاشق خورشید است و در تابستان به گل می‌نشیند.

گُل زنبق ژاپنی یکی از زیباترین نوع زنبق‌ها در دنیا هستند. گُل زنبق می‌تواند موج‌دار و ژولیده، تکی، دوتایی یا گرد باشند. زنبق ژاپنی فاقد آن پرچم‌ها بلند است و بیشتر شبیه به ارکیده هستند.

زنبق عاشق خورشید است

۱۴۷٫ سوسن غوک پر مو (Japanese Toad Lily)

نام علمی: (Tricyritis hirta)

گل سوسن غوک پر مو یا گُل سوسن غوک ژاپنی، گُل‌هایی شبیه به ارکیده دارد که با برگ‌های کرک‌دار پوشیده شده است.

این گیاه در اطراف نهرها و صخره‌های سنگی رشد می‌کند و عاشق سایه است. سوسن غوک پر مو گیاهی چند ساله سایه دوست است. گُل سوسن غوک پر مو، گُل‌هایی به رنگ سفید تا بنفش کم رنگ دارد که با صدها لکه‌های کک و مک طور بنفش و گلویی زرد تزئین شده است.سوسن غوک پر باید در باغ‌های مرطوب کاشته شود.

گل سوسن غوک پر مو یا گُل سوسن غوک ژاپنی، گُل‌هایی شبیه به ارکیده دارد که با برگ‌های کرک‌دار پوشیده شده است.

گل سوسن غوک پر باید در باغ‌های مرطوب کاشته شود.

۱۴۸٫ گل خورشیدی یا گل سوسن کفیر (Kaffir Lily)

نام علمی: (Clivia miniata)

گل خورشیدی که بنام گُل سوسن ناتال (Natal Lily) نیز نامیده می‌شود، گیاهی همیشه سبز است که خوشه‌هایی بزرگی از گل‌ها را در بر می‌گیرد.

گُل خورشیدی به رنگ نارنجی تا قرمز با گلویی زرد و قیفی شکل خودنمایی می‌کند. هر خوشه‌ی این گیاه ۲۰ تا ۱۵ گل را در بر می‌گیرد. این گل نیاز به رسیدگی دارد بنابراین اگر در گلدان باشد، گلدهی موفقی خواهد داشت.

گل خورشیدی که بنام گُل سوسن ناتال (Natal Lily) نیز نامیده می‌شود، گیاهی همیشه سبز است که خوشه‌هایی بزرگی از گل‌ها را در بر می‌گیرد.

گُل خورشیدی به رنگ نارنجی تا قرمز با گلویی زرد و قیفی شکل خودنمایی می‌کند

۱۴۹٫ گیاه کانگورو (Kangaroo Paw)

نام علمی: (Anigozanthos flavidus)

گل کانگورو یک گیاه چند ساله و بومی استرالیا است. گُل کانگورور گیاهی همیشه سبز است و شکوفه‌های منحصربه‌فردی به رنگ، زرد، نارنجی، قرمز، صورتی و سبز تولید می‌کند.

گُل‌های کانگورو بصورت خوشه‌ای با لوب‌های نوک تیز و منحنی شکل تولید می‌کند. این گیاه بجزء یخبندان در برابر همه چیز مقاوم است.

گُل‌های کانگورو بصورت خوشه‌ای با لوب‌های نوک تیز و منحنی شکل تولید می‌کند. این گیاه بجزء یخبندان در برابر همه چیز مقاوم است.

گل کانگورور گیاهی همیشه سبز است

۱۵۰٫ گیاه شکر پاره (king Protea)

نام علمی: (Protea cynarodies)

گل شکر پاره گُل ملی آفریقای جنوبی به عنوان گُل Cape Artichoke Flower نامیده می‌شود. برخی از باغبان‌ها، گُل شکر پاره را یک گل منحصر‌به‌فرد از دنیایی دیگر می‌دانند.

گُل شکر پاره درختچه‌ای همیشه سبز است که بخاطر سرگُل‌های غول پیکرش معروف شده است. سرگُل این گیاه شامل یک دسته گل مرکزی از گل‌های داخلی کوچک است که با شاخه‌های رنگارنگ احاطه شده است. معمولا گُل‌های شکر پاره متشکل از ۶ تا ۱۰ سرگل است. گُل شکر پاره به آفتاب کامل نیاز دارد.

گُل شکر پاره درختچه‌ای همیشه سبز است که بخاطر سرگُل‌های غول پیکرش معروف شده است. سرگُل این گیاه شامل یک دسته گل مرکزی از گل‌های داخلی کوچک است که با شاخه‌های رنگارنگ احاطه شده است.

گُل شکر پاره درختچه‌ای همیشه سبز

۱۵۱٫ گیاه تونبرگیا (King Mantle)

نام علمی: (Thunbergia erecta)

اگر به دنبال اضافه کردن گیاهان سلطنتی به باغ خود هستید، گیاه Kings Mantle گزینه‌ای ایده‌آل است. گُل تونبرگیا گیاهی رونده است و تا ارتفاع دو متر قد می‌کشد.

گیاه تونبرگیا با گُل بنفش بزرگی با مرکزیت زرد رنگ می‌سازد. گُل تونبرگیا در تابستان تا پاییز به گُل می‌نشیند. گُل زیبای تونبرگیا بخاطر خوش رنگی گلبرگ‌هایش محل جذب پروانه‌ها و زنبورها است.

گیاه تونبرگیا با گُل بنفش بزرگی با مرکزیت زرد رنگ می‌سازد. گُل تونبرگیا در تابستان تا پاییز به گُل می‌نشیند. گُل زیبای تونبرگیا بخاطر خوش رنگی گلبرگ‌هایش محل جذب پروانه‌ها و زنبورها است.

گُل تونبرگیا در تابستان تا پاییز به گُل می‌نشیند.

۱۵۲٫ کاکتوس مامیلاریا/ کاکتوس پینکوشن توری (Lacespine Pincushion Cactus)

نام علمی: (Mammillaria lasiacantha)

کاکتوس پینکوشن توری بخاطر ظاهر جالبش بنام کاکتوس توپ گلف نیز شناخته می‌شود. کاکتوس مامیلاریا با خارهای سفید و صورتی کم‌رنگش ظاهری توری شکل دارد.

گل‌های سفید و صورتی با خط تیره از وسط و اطراف پرچم‌های زرد تیره بر روی این کاکتوس زیبا، جلوه‌گری می‌کنند. گیاه کاکتوس با تیغ‌‌های منظم که ظاهری توری شکل می‌گیرد و شکوفه‌های ظریف و زیبا، یک گیاه شگفت انگیز در باغ است.

کاکتوس پینکوشن توری بخاطر ظاهر جالبش بنام کاکتوس توپ گلف نیز شناخته می‌شود. کاکتوس مامیلاریا با خارهای سفید و صورتی کم‌رنگش ظاهری توری شکل دارد.

کاکتوس مامیلاریا با خارهای سفید و صورتی کم‌رنگش ظاهری توری شکل دارد

۱۵۳٫ گیاه پای شیر (Ladys Mantle)

نام علمی: (Alchemilla mollis)

گُل پای شیر یک گیاه چند ساله است و بخاطر بوته‌های متراکم پر شاخ و برگ دندانه‌دار و کرک‌دار پرطرفدار است. گُل پای شیر از اواخر بهار تا اوایل تابستان با گل‌های ستاره‌ای شکل، به رنگ سبز و زرد خودنمایی می‌کند.

این گیاه با حاشیه‌های ظریف به رنگ سبز روشن، ظاهری زیبا و شگفت انگیز دارد. گُل پای شیری مصرف دارویی فراوانی دارد. فقط حواستان باشد که گُل پای شیر گیاهی تهاجمی است و پرورش آن در کنار سایر گیاهان نیاز به دقت دارد.

گُل پای شیر یک گیاه چند ساله است و بخاطر بوته‌های متراکم پر شاخ و برگ دندانه‌دار و کرک‌دار پرطرفدار است. گُل پای شیر از اواخر بهار تا اوایل تابستان با گل‌های ستاره‌ای شکل، به رنگ سبز و زرد خودنمایی می‌کند.

گل پای شیر با گل‌های ستاره‌ای شکل زرد رنگ

۱۵۴٫ گل ارکیده کفش بانو (Ladys Slipper Orchid)

نام علمی: (Cypripedium macranthos)

گل ارکیده کفش بانو یک ارکیده زمینی و مقاوم است که در اواخر بهار با گل‌های صورتی و سرخابی خودنمایی می‌کند. گلبرگ‌های پایین این گیاه شکل پاپوش است به همین خاطر به نام گُل ارکیده کفش بانو مشهور شده است.

این مدل از گُل ارکیده روی گلبرگ‌هایش رگه رگه دارد و با مرکز سفید و زرد خودنمایی می‌کند. برگ‌های این گُل به رنگ سبز روشن رگبرگ‌دار هستند ولی با این حال صاف و یکدست نمایش می‌شوند. برای نگهداری بهتر، آن‌ها را درون گلدان مراقبت کنید.

گل ارکیده کفش بانو یک ارکیده زمینی و مقاوم است که در اواخر بهار با گل‌های صورتی و سرخابی خودنمایی می‌کند. گلبرگ‌های پایین این گیاه شکل پاپوش است به همین خاطر به نام گُل ارکیده کفش بانو مشهور شده است.

۱۵۵٫ گل اشرفی (Lance-Leaf Tickseed)

نام علمی: (Coreopsis lanceolata)

گُل اشرفی یک گیاه چند ساله علفی است که با گل‌های بزرگ زرد و درخشان مثل گُل مروارید خودنمایی می‌کند. گُل اشرفی با مرکزیت زرد که با کلاله‌های تیره احاطه شده است، رنگ قرمز را به این گیاه اضافه می‌کند.

گلبرگ‌های این گُل دندانه‌دار هستند و بالای ساقه‌های حساس و شاخ و برگ‌ها تیره آن قرار گرفته‌اند. حشرات گرده‌افشان عاشق این گل هستند.

گُل اشرفی در برابر خشکسالی مقاوم است، رطوبت و گرما را هم بخوبی تحمل می‌کند. گُل اشرفی برای پرورش گیاهی مهربان و کم توقع است.

گُل اشرفی یک گیاه چند ساله علفی است که با گل‌های بزرگ زرد و درخشان مثل گُل مروارید خودنمایی می‌کند. گُل اشرفی با مرکزیت زرد که با کلاله‌های تیره احاطه شده است، رنگ قرمز را به این گیاه اضافه می‌کند.

گل اشرفی یک گیاه چند ساله علفی

۱۵۶٫ گل زبان پس‌قفا/ دلفینیوم/ زبان در قفا (Larkspur)

نام علمی: (Delphinium)

گُل دلفینیوم بیش از ۳۰۰ گونه است، آن‌ها گُل‌های چند ساله هستندکه بخاطر شکل و شمایل زیبایشان که بصورت خوشه‌هایی از گُل‌های شیپوری است، در دنیا معروف شده‌اند.

شکوفه‌های گُل دلفینیوم با رنگ‌های بنفش، آبی، صورتی و سفید خودنمایی می‌کنند. گُل دلفینیوم مناسب افرادی است که دوست دارند باغ‌شان در بین گُل‌های بلند قامت محاصره شود! گُل دلفینیوم تا حدود سه متر قد می‌کشد. کاشت این گیاه در آب و هوای گرم کمی چالش برانگیز است.

گل دلفینیوم مناسب افرادی است که دوست دارند باغ‌شان در بین گُل‌های بلند قامت محاصره شود! گُل دلفینیوم تا حدود سه متر قد می‌کشد.

گُل دلفینیوم تا حدود سه متر قد می‌کشد

۱۵۷٫ گیاه رز لنتن / خربق سیاه/ رز نوئل (Lanten Roses)

نام علمی: (Helleborus orientalis)

گُل رز لنتن بومی آب و هوای خشک ترکیه و یونان است. گُل رز لنتن در دین مسیحیت، به عنوان گُل روزه نامیده می‌شود. کاشت این گیاه در باغ‌هایی که پس از سرمای زمستان نیاز به رنگ و رویی دارند، بی‌نظیر است.

گُل رز لنتن گیاهی سریع الرشد است و با گُل‌های نعلبکی شکل و ظریفش زیبایی بی‌حدی دارد. هر گیاه رزلنتن توانایی تولید ۵۰ گل را با ماندگاری دو ماهه دارد.

گُل رز لنتن گیاهی سریع الرشد است و با گُل‌های نعلبکی شکل و ظریفش زیبایی بی‌حدی دارد.

گُل رز لنتن بومی آب و هوای خشک ترکیه و یونان

۱۵۸٫ گل شیرین بیان (Licorice Root)

نام علمی: (Glycyrrhiza glabra)

گل شیرین بیان یکی از گیاهان دارویی خارق‌العاده از خانواده Fabaceae است. گُل شیرین بیان بخاطر ریشه‌های شیرین و معطرش ارزشمند است.

البته، با وجود شکوفه‌های زیبا که شبیه به مخروط‌های عمودی یاسی و بنفش هستند، طبیعت خوبی می‌سازند. این گیاه هم خوش عطر است و هم از نظر دارویی بسیار پرخاصیت است.

گل شیرین بیان یکی از گیاهان دارویی خارق‌العاده از خانواده Fabaceae است. گُل شیرین بیان بخاطر ریشه‌های شیرین و معطرش پرورش می‌یابد.

گل شیرین بیان بخاطر ریشه‌های شیرین و معطرش ارزشمند است

۱۵۹٫ گل ایملیا/منگوله یاسی (Lilac Tasselflower‌)

نام علمی: (Emilia sonchifolia)

گل ایملیا که بنام (Cupids) نیز نامیده می‌شود، گیاه یکساله گرمسیری، بومی آسیا است. گُل ایملیا گیاهی بلند بالا است که سرگل‌های صورتی و یاسی شکل می‌دهد.

این گل بصورت کوزه شکل است که بیش از ۳۰ تا ۶۰ گلچه می‌دهد. کاشتن این گیاه در کنار تخت و حاشیه‌های باغچه عالی است. فقط حواستان باشد که این گیاه را در نزدیکی باغچه‌های آشپزخانه نکارید که ممکن است اثرات منفی داشته باشد.

گُل ایملیا که بنام (Cupids) نیز نامیده می‌شود، گیاه یکساله گرمسیری، بومی آسیا است. گُل ایملیا گیاهی بلند بالا است که سرگل‌های صورتی و یاسی شکل می‌دهد.

گُل ایملیا گیاهی بلند بالا است که سرگل‌های صورتی و یاسی شکل می‌دهد

۱۶۰٫ گل موگه / زنبق دره (Lily of the Valley)

نام علمی: (Convallaria majalis)

گل موگه عاشق سایه است، بنابراین در زیر سایه کلبه و ویلا که برای گیاهان دیگر چالش برانگیز است، مناسب کاشت این گیاه زیبا است.

گُل موگه گیاهی کند رشد ولی ماندگار و چند ساله است. گُل موگه با ساقه‌های قوسی شکل تا ۱۵ گل زنگوله‌ای شکل زیبا با رایحه‌ای دلپذیر تولید می‌کند. گُل موگه به عنوان گیاهی گرانقیمت بعنوان گل جانبی در دسته‌گل‌ها استفاده می‌شود.

گُل موگه عاشق سایه است، بنابراین در زیر سایه کلبه و ویلا که برای گیاهان دیگر چالش برانگیز است، مناسب کاشت این گیاه زیبا است.

گل موگه عاشق سایه است

۱۶۱٫ گل مگنولیا دنوداتا (Lily Tree)

نام علمی: (Magnolia denudate)

گل مگنولیا دنوداتا یکی از رؤیایی‌ترین و زیباترین گُل‌های دنیا است. گُل مگنولیا دنوداتا بر روی درختی برگریز می‌روید. شکوفه‌های فنجانی شکل که بصورت عمودی باز می‌شوند و در رنگ‌های کرم تا عاجی جلوه‌گری می‌کند. گُل مگنولیا از اواخر زمستان تا اوایل بهار شکوفه می‌زند. درخت مگنولیا دنوداتا کانون باغ شما می‌شود.

گل مگنولیا دنوداتا یکی از رؤیایی‌ترین و زیباترین گُل‌های دنیا است. گُل مگنولیا دنوداتا بر روی درختی برگریز می‌روید.

گُل مگنولیا از اواخر زمستان تا اوایل بهار شکوفه می‌زند

۱۶۲٫ گل لیسیانتوس/گل لیزیانتوس (Lisianthus)

نام علمی: (Eustoma russellianum)

گل لیسیانتوس، بومی مناطق گرم‌تر مانند جنوب آمریکا، مکزیک و کارائیب است. گُل لیسیانتوس گیاهی یکساله علفی است که با گُل‌های قیفی شکل روی ساقه‌های بلند خودنمایی می‌کند.

گُل لیسیانتوس به رنگ صورتی، بنفش، سفید و آبی است. گُل لیسیانتوس نیاز به نگهداری زیادی دارد ولی بعنوان گل شاخه‌ای ماندگاری بالایی دارد.

گُل لیسیانتوس به رنگ صورتی، بنفش، سفید و آبی است. گُل لیسیانتوس نیاز به نگهداری زیادی دارد ولی بعنوان گل شاخه‌ای ماندگاری بالایی دارد.

گل لیسیانتوس نیاز به نگهداری زیادی دارد

۱۶۳٫ گل جگرواش (Liverleaf)

نام علمی: (Hepatica nobilis)

گل جگرواش گیاهی کوچک همیشه سبز است که در جنگل‌ها رشد می‌کند. گُل جگرواش با شکوفه‌های آبی ظریف که البته گاها هم با شکوفه‌های سفید و یاسی، خودنمایی می‌کند.

شکوفه‌های گُل جگرواش دیزی مانند هستند و با مرکزیت زرد و پرچم‌های سفید تزئین می‌شوند. گُل جگرواش برای حاشیه‌های باغ بسیار زیبا است.

گُل جگرواش با شکوفه‌های آبی ظریف که البته گاها هم با شکوفه‌های سفید و یاسی، خودنمایی می‌کند.

گُل جگرواش با شکوفه‌های آبی ظریف

۱۶۴٫ گیاه سیاه دانه دمشقی (Love in a Mist)

نام علمی: (Nigella damascene)

گل سیاه دانه دمشقی یک گیاه یکساله با ظاهری عجیب و غیر متعارف است. شاخ و برگ‌ها ظریف که بصورت تارعنکبوت در اطراف گیاه روئیده آن را شبیه گلی در مه سبز نمایش می‌دهد.

شکوفه‌های گل سیاه دانه دمشقی، به رنگ بنفش تا آبی با با پرچم‌ها و کلاله‌های سبزرنگ، از اوایل تا اواخر تابستان به گُل می‌نشیند.

گُل سیاه دانه رنگ بنفش تا آبی با با پرچم‌ها و کلاله‌های سبزرنگ، از اوایل تا اواخر تابستان به گل می‌نشیند.

گل سیاه دانه رنگ بنفش تا آبی با با پرچم‌ها و کلاله‌های سبزرنگ

۱۶۵٫ گیاه باروتک (Love Lies Bleeding)

نام علمی: (Amaranthus caudatus)

گل باروتک بخاطر گُل‌های منگوله مانند بلند و غیر متعارفش که پر از شکوفه‌های کوچک زرشکی رنگ، در کنار برگ‌های بزرگ سبز، مشهور شده است.

آبشار گُل‌ باروتک که بنام (Cattails) نیز معروف است، برای تزئین دیواره‌ها و حاشیه‌های باغ بخاطر بلندی ریسه‌های گُلش بی‌نظیر است. گُل باروتک عاشق آفتاب کامل و خاک مرطوب با زهکشی مناسب است.

گل باروتک بخاطر گُل‌های منگوله مانند بلند و غیر متعارفش که پر از شکوفه‌های کوچک زرشکی رنگ، در کنار برگ‌های بزرگ سبز، مشهور شده است.

گُل باروتک عاشق آفتاب کامل

۱۶۶٫ گیاه نویتا (Macedonian Scabious)

نام علمی: (Knautia macedonica)

گل نویتا گیاهی چند ساله علفی است که با انبوهی از گُل‌های پفکی جلوه‌گری می‌کند. گُل نویتا به رنگ زرشکی از اوایل تابستان تا پاییز شکوفه می‌زند.

گُل نویتا بخاطر رنگ چشم گیری که دارد، انواع حشرات گرده‌افشان را به سمت خود جلب می‌کند. آب و هوای خنک شب‌های تابستان بهترین زمان برای رشد این گیاه است. گُل نویتا نگهداری آسانی دارد.

گل نویتا گیاهی چند ساله علفی است که با انبوهی از گُل‌های پفکی جلوه‌گری می‌کند. گُل نویتا به رنگ زرشکی از اوایل تابستان تا پاییز شکوفه می‌زند.

گل نویتا نگهداری آسانی دارد.

۱۶۷٫ گل نجم آبی (Madeiran squill)

نام علمی: (Scilla madeirensis)

گیاه نجم آبی یک گیاه چند ساله پیازی کمیاب است. گُل نجم آبی بومی جزایر مادیرا است. این گُل از اواخر پاییز تا اوایل زمستان، درست در زمانیکه همه‌ی گُل‌ها به خواب زمستانی می‌رود، می‌روید.

گُل نجم آبی مخروطی پر از شکوفه است. پر از گُل‌های ریز که روی آن نقاط زرد رنگی حک شده است. شاخ و برگ گُل نجم آبی سرسبز و گوشتی است. این گیاه برای پرورش کمی نیاز به دقت دارد.

گُل نجم آبی مخروطی پر از شکوفه است. پر از گُل‌های ریز که روی آن نقاط زرد رنگی حک شده است.

گل نجم آبی یک گیاه چند ساله پیازی کمیاب

۱۶۸٫ گل لیلیوم مدونا (Madonna Lily)

نام علمی: (Lilium candidum)

گُل لیلیوم مدونا تاریخ نمادین بزرگی دارد و قدمت آن به حدود ۳۰۰۰ سال قبل می‌رسد. گُل لیلیوم مدونا که بنام لیلیوم کاندیدیوم نیز معروف است، در سطح زمین پیاز تشکیل می‌دهد و ساقه‌هایش تا حدود یک و نیم متر قد می‌کشند.

لیلیوم مدونا در تابستان به گل می‌نشیند و با عطری شیرین خودنمایی می‌کند. رنگ آن‌ها سفید خالص و روی گلویش رنگ زرد پاشیده شده است. گل لیلیوم مدونا یک قطعه از بهشت است.

لیلیوم مدونا در تابستان به گل می‌نشیند و با عطری شیرین خودنمایی می‌کند. رنگ آن‌ها سفید خالص و روی گلویش رنگ زرد پاشیده شده است. گل لیلیوم مدونا یک قطعه از بهشت است.

گل لیلیوم مدونا در تابستان به گل می‌نشیند و با عطری شیرین خودنمایی می‌کند. رنگ آن‌ها سفید خالص و روی گلویش رنگ زرد پاشیده شده است. گل لیلیوم مدونا یک قطعه از بهشت است.

گل لیلیوم مدونا در تابستان به گل می‌نشیند و با عطری شیرین خودنمایی می‌کند.

۱۶۹٫ گیاه آستارنتیا ستاره‌گون (Majorwort)

نام علمی: (Astranita major)

گل آستارنتیا ستاره‌گون گیاهی چند ساله با گُل‌های خوشه‌ای رنگارنگ است. گُل آستارنتیا از از گُل‌های ریز فراوان تشکیل شده است که مانند سنجاق روی کوسن قرار گرفته‌اند.

گُل آستارنتیا روی ساقه‌های تیره رنگ که توسط برگ‌های سرسبز احاطه شده است، می‌نشیند. گُل آستارنتیا از اواخر بهار تا اوایل تابستان با زیبایی خارق‌العاده‌ای به گل می‌نشیند.

آب و هوای آفتابی نه چندان گرم، با خاک دائما مرطوب، باب دل گُل آستارنتیا است. گُل آستارنتیا رشد آسانی دارد و برای حاشیه‌های باغ‌ها عالی است.

گل آستارنتیا ستاره‌گون گیاهی چند ساله با گُل‌های خوشه‌ای رنگارنگ است. گُل آستارنتیا از از گُل‌های ریز فراوان تشکیل شده است که مانند سنجاق روی کوسن قرار گرفته‌اند.

گل آستارنتیا رشد آسانی دارد و برای حاشیه‌های باغ‌ها عالی است.

۱۷۰٫ گیاه لیخنیس (Maltese Cross)

نام علمی: (Lychnis chalcedonica)

گیاه لیخنیس یک گیاه چند ساله است که پرورش آسانی دارد. گیاه لیخنیس بر روی ساقه‌‎های بلند بالا با شاخه‌ و برگ‌های سبز روشن می‌روید.

گل‌های قرمز رنگ با کلاله‌های صورتی شکل از ویژگی‌های بارز این گیاه زیبا است. گیاه لیخنیس در مکان‌های آفتابی و مرطوب به آسانی رشد می‌کند.

گل‌های قرمز رنگ با کلاله‌های صورتی شکل از ویژگی‌های بارز این گیاه زیبا است. گیاه لیخنیس در مکان‌های آفتابی و مرطوب به آسانی رشد می‌کند.

گیاه لیخنیس در مکان‌های آفتابی و مرطوب به آسانی رشد می‌کند.

۱۷۱٫ گل آفتابگردان ماکسیمیلیان هلیانتوس (Maximilian Sunflower)

نام علمی: ( Helianthus maximiliani)

گل آفتابگردان ماکسیمیلیان از گونه‌های آمریکای شمالی است و در سفر شاهزاده‌ Wied Neuwied به آنجا، به این اسم نامگذاری شد.

گُل آفتابگردان ماکسیمیلیان همانند سایر هم خانواده‌هایش جسورانه قد می‌کشد و مزرعه‌ای زیبا و دلکش می‌سازد. آفتابگردان ماکسیمیلیان با ساقه‌های بلند، کرک‌دار و ضخیم خود گل‌های زرد درشت آفتابگردان را حمل می‌کند. گُل آفتابگردان ماکسیمیلیان از اواخر تابستان تا پاییز به گل می‌نشیند.

آفتابگردان ماکسیمیلیان با ساقه‌های بلند، کرک‌دار و ضخیم خود گل‌های زرد درشت آفتابگردان را حمل می‌کند. گُل آفتابگردان ماکسیمیلیان از اواخر تابستان تا پاییز به گُل می‌نشیند.

گُل آفتابگردان ماکسیمیلیان از اواخر تابستان تا پاییز به گُل می‌نشیند

۱۷۲٫ گل انجبار / گل پرسیکاریا بیسترتا (Meadow Bistort)

نام علمی: (Bistorta officinalis)

گل انجبار گیاهی گلدار و بومی اروپا و بخش‌هایی از آسیا است. گُل انجبار گیاهی چند ساله علفی است که از اواخر بهار تا اواخر پاییز به گل می‌نشیند.

گُل انجبار ساقه‌های بلندی دارد که گُل‌های یاسی و صورتی رنگی را حمل می‌کند. یکی از ویژگی‌های ظاهری گُل انجبار کلاله‌های آن است که حالت کرکی به گل می‌دهد. این گیاه به خاک مرطوب نیاز دارد.

گُل انجبار گیاهی گلدار و بومی اروپا و بخش‌هایی از آسیا است. گُل انجبار گیاهی چند ساله علفی است که از اواخر بهار تا اواخر پاییز به گل می‌نشیند.

گل انجبار گیاهی گلدار و بومی اروپا و بخش‌هایی از آسیا است

۱۷۳٫ گیاه تالیکتروم (Meadow Rue)

نام علمی: (Thalictrum aquilegifolium)

گُل تالیکتروم یک گیاه چند ساله است که تقریبا حدود یک و نیم متر قد می‌کشد. گُل تالیکتروم به دلیل شاخ و برگ‌های توری شکل سبز آبی خود همراه با خوشه‌های متراکم گل‌های کرکی شکل، معروف است.

گُل‌های قاصدکی این گیاه زیبا، به رنگ‌های روشن صورتی، بنفش و سفید جلوه‌گری می‌کنند. گُل تالیکتروم از اواخر بهار شکوفا می‌شود. گُل تالیکتروم پرورش آسانی دارد.

گُل تالیکتروم یک گیاه چند ساله است که تقریبا حدود یک و نیم متر قد می‌کشد. گُل تالیکتروم به دلیل شاخ و برگ‌های توری شکل سبز آبی خود همراه با خوشه‌های متراکم گل‌های کرکی شکل، معروف است.

گل تالیکتروم پرورش آسانی دارد

۱۷۴٫ عروس چمن‌زار اروپایی (Meadowsweet)

نام علمی: (Filipendula ulmaria)

گُل عروس چمن‌زار اروپایی گیاهی علفی چند ساله است که معمولا در علفزارهای مرطوب یافت می‌شود. گُل ملکه علفزار با گُل‌های ظریف سفید و کرمی رنگ که بصورت فشرده کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، خودنمایی می‌کند.

گُل ملکه علفزار بسیار خوش عطر است و از تابستان تا پاییز شکوفه می‌زند. این گیاه بخاطر عطر نافذی که دارد زنبورها را بسمت خود جلب می‌کند. گُل عروس چمن زار مناسب کاشت در باغ‌های مرطوب و کنار نهرها است.

گُل عروس چمن‌زار اروپایی گیاهی علفی چند ساله است که معمولا در علفزارهای مرطوب یافت می‌شود.

گُل تالیکتروم یک گیاه چند ساله است که تقریبا حدود یک و نیم متر قد می‌کشد. گُل تالیکتروم به دلیل شاخ و برگ‌های توری شکل سبز آبی خود همراه با خوشه‌های متراکم گل‌های کرکی شکل، معروف است.

۱۷۵٫ گیاه ستاره مکزیکی/ شاه اشرفی مکزیکی (Mexican Aster)

نام علمی: (Cosmos bipinnatus)

گُل آستر مکزیکی که بنام Garden Cosmos به معنای باغ کیهان معروف است، یک گیاه یک ساله، تقریبا مقاوم است. گُل آستر اگرچه عمر کوتاهی دارد اما خودش بذر افشانی می‌کند و بعد از چندین سال دوباره ظاهر می‌شود.

گُل‌ها پهن و درشت با رنگ‌های شاد که حاشیه گلبرگ‌هایش نگارین است، خودنمایی می‌کند. اگر قصد کاشت گیاه آستر مکزیکی را دارید، آن را در یک جای امن بکارید، چون بادهای تند ساقه‌های ظریف آن را می‌شکند.

گُل آستر مکزیکی که بنام Garden Cosmos به معنای باغ کیهان معروف است، یک گیاه یک ساله، تقریبا مقاوم است.

ل آستر مکزیکی Garden Cosmos به معنای باغ کیهان

۱۷۶٫ کوردونسیلو/ مریم گلی (Mexican Bush Sage)

نام علمی: (Salvia leucantha)

گُل کوردونسیلو یک گیاه همیشه سبز بوته‌ای چند ساله است که از نظر ظاهری یکی از زیباترین گونه خانواده Salvias است. کوردونسیلو با کاسبرگ‌های بنفش رنگ گل‌های کرکی سفید رنگی را احاطه کرده است. شکوفه گُل کوردنسیلو روی خوشه‌های بلند می‌نشیند. کوردونسیلو از اواخر تابستان تا اولین یخبندان جلوه گری می‌کند.

گُل کوردونسیلو یک گیاه همیشه سبز بوته‌ای چند ساله است که از نظر ظاهری یکی از زیباترین گونه خانواده Salvias است.

گل کوردونسیلو یک گیاه همیشه سبز بوته‌ای چند ساله است

۱۷۷٫ آفتابگردان مکزیکی (Mexican Sunflower)

نام علمی: (Tithonia rotundifolia)

گُل آفتابگردان مکزیکی که بنام گُل طلایی نیز معروف است، یک گیاه یک ساله است که با شکوفه‌های ستاره‌ای شکل همه را مجذوب خود می‌کند.

آفتابگردان مکزیکی با رنگ نارنجی و زرد روشن از اواسط تابستان تا پاییز خودنمایی می‌کند. آفتابگردان مکزیکی همانند سایر اعضای خانواده‌اش گیاهی قد بلند است و با برگ‌های پشمالو و قلبی شکل، با شکوه و با صلابت است. این گیاه می‌تواند یک گلدان شکیل و لاکچری برایتان بسازد.

آفتابگردان مکزیکی همانند سایر اعضای خانواده‌اش گیاهی قد بلند است و با برگ‌های پشمالو و قلبی شکل، با شکوه و با صلابت است.

گل آفتابگردان مکزیکی با گلبرگ های ستاره ای شکل

۱۷۸٫ گل کالیبراچوآ/ گل نفیس آمپل (Million Bells)

نام علمی: (Calibrachoa)

گُل کالیبراچوآ که به نام گُل میلیون بلز شناخته می‌شود، یک گیاه مدرن برای تزئین باغ است. گُل‌های پهن زنگوله‌ای شکل با رنگ‌ها متفاوت، که گاهی بصورت دورنگ طرح‌دار و راه راه شکوفه می‌زنند.

گُل نفیس آمپل خیلی وقت‌ها با گُل اطلسی مقایسه می‌شود. گُل نفیس آمپل یک گیاه دنباله‌دار است که در آویزها گیاهی لاکچری و استثنایی است.

گُل کالیبراچوآ که به نام گُل میلیون بلز شناخته می‌شود، یک گیاه مدرن برای تزئین باغ است. گُل‌های پهن زنگوله‌ای شکل با رنگ‌ها متفاوت، که گاهی بصورت دورنگ طرح‌دار و راه راه شکوفه می‌زنند.

گُل کالیبراچوآ یا گُل میلیون بلز

۱۷۹٫ پیچ نیلوفر آتشین (Mini Lobata)

نام علمی: (Ipomoea lobate)

پیچ نیلوفر آتشین که بنام پرچم اسپانیایی نامیده می‌شود، با گُل‌های قیفی شکل که از رنگ قرمز تا زرد بصورت آبشاری قرار می‌گیرند.

گُل پیچ نیلوفر آتشین با رنگ‌های قرمز و زرد کاملا شبیه به شعله‌های آتش جلوه‌گری می‌کنند. گُل‌های پیچ نیلوفر در اواخر تابستان رنگ خود را به تدریج از دست می‌دهند و یکدست کرم رنگ می‌شوند.

پیچ نیلوفر گیاهی رونده است و گاها تا ۵ تا ۶ متر قد می‌کشد! پیچ نیلوفر آتشین برای درابست‌ها و پوشاندن حصارهای ناخوشایند عالی است. برگ‌های این گیاه معمولا سه لبه و به رنگ سبز روشن هستند.

گُل پیچ نیلوفر آتشین با رنگ‌های قرمز و زرد کاملا شبیه به شعله‌های آتش جلوه‌گری می‌کنند. گُل‌های پیچ نیلوفر در اواخر تابستان رنگ خود را به تدریج از دست می‌دهند و یکدست کرم رنگ می‌شوند.

گل پیچ نیلوفر آتشین که بنام پرچم اسپانیایی نامیده می‌شود

۱۸۰٫ گل ارینژیوم (Miss Willmotts Ghost)

نام علمی: (Eryngium giganteum)

گیاه ارینژیوم یک گیاه گُلدار با ظاهری غیر عادی است. این گیاه در کنار گُل‌های رنگارنگ فوق العاده بنظر می‌رسد. سرگل تخم مرغی شکل گُل ارینژیوم پر از گُل‌های ریز است که به رنگ سبز کم رنگ خودنمایی کرده و با گذشت زمان به رنگ آبی روشن تغییر می‌کند.

دور سر گل این گیاه با برگچه‌های نقره‌ای محاصره می‌شود که ظاهری شبح گونه به آن می‌دهد. گُل آرنژیوم در مقابل خشکی بسیار مقاوم است.

گیاه ارینژیوم یک گیاه گُلدار با ظاهری غیر عادی است. این گیاه در کنار گُل‌های رنگارنگ فوق العاده بنظر می‌رسد.

گل ارینژیوم پر از گُل‌های ریز

۱۸۱٫ نرگس درختی/یاس درختی/ یاس شیروانی (Mock Orange)

نام علمی: (Philadelphus coronaries)

گل نرگس درختی یک درختچه برگریز است که شاخه‌های بلند و محکمی دارد. گُل نرگس درختی از اواخر بهار شکوفه‌های متراکم فنجانی شکل و معطری تولید می‌کند.

گُل‌های رؤیایی سفید با کلاله‌های زرد، زیبایی این گیاه را بیش از پیش می‌کند. این درختچه‌ی زیبا بعد از بلوغ، صدها گُل می‌دهد. گُل نرگس درختی بخاطر زیبایی بی‌نظیرش مرکز باغ شما خواهد شد.

گُل نرگس درختی از اواخر بهار شکوفه‌های متراکم فنجانی شکل و معطری تولید می‌کند.

گل نرگس درختی یک درختچه برگریز است

۱۸۲٫ نیلوفر پیچ (Morning Glory)

نام علمی: (Ipomoea purpurea)

نیلوفر پیچ یک گیاه رونده زیبا و سالانه است. گُل نیلوفر با شکوفه‌های شیپوری شکل بنفش رنگ جذاب و تماشایی است. گُل نیلوفر پیچ صبح‌ها باز می‌شوند تا گلوی سفید رنگ خود را نمایش دهند و در وقت عصر بسته می‌شوند.

به همین دلیل بنام گُل صبحگاه نیز معروف است. گُل نیلوفر پیچ سریع الرشد است و می‌تواند تا ده متر قد بکشد. حشرات گرده افشان عاشق این گیاه خوش رنگ و لعاب هستند.

نیلوفر پیچ یک گیاه رونده زیبا و سالانه است. گُل نیلوفر با شکوفه‌های شیپوری شکل بنفش رنگ جذاب و تماشایی است.

گل نیلوفر پیچ سریع الرشد است

۱۸۳٫ گل توسکا جادوگر (Mountain witch Alder)

نام علمی: (Fothergilla major)

گُل توسکا جادوگر یک درختچه برگریز است که به کندی رشد می‌کند. توسکا جادوگر بومی جنوب شرقی آمریکا است. گُل توسکا جادوگر با گُل‌های سفیدش که شبیه به گلوله‌ی کاموایی است، جادوگر باغ‌ها است.

برگ‌های این گیاه زیبا، در پاییز از سبز به نارنجی، قرمز و بنفش تغییر می‌کند. گُل توسکا جادوگر راست قامت است و تقریبا عاری از بیماری است. توسکا جادوگر به نور کامل نیاز دارد تا به بهترین شکل جلوه‌گری کند.

گُل توسکا جادوگر با گُل‌های سفیدش که شبیه به گلوله‌ی کاموایی است، جادوگر باغ‌ها است.

گل توسکا جادوگر یک درختچه برگریز است

۱۸۴٫ گل ماه گل عطری/ گل شامگاه‌زی/ گل نیلوفر سفید (Moonflower)

نام علمی: (Ipomoea alba)

ماه گل عطری گیاهی فوق‌العاده و منحصر به فرد است و بخاطر شیوه عجیب شکوفه‌زدنش باعث شگفتی است. گُل ماه گُل یا گُل شامگاه‌زی در هنگام غروب باز و با دیدن آفتاب صبح بسته می‌شود.

گُل نیلوفر سفید به رنگ سفید است که با ستاره‌ای سبز رنگ در هنگام غروب خودنمایی می‌کند. گُل نیلوفر سفید بخاطر عطر نافذ و شاخ و برگ‌های قلبی شکل که سریعا همه جا را پوشش می‌دهد، پرطرفدار است.

گُل ماه گُل یا گُل شامگاه‌زی در هنگام غروب باز و با دیدن آفتاب صبح بسته می‌شود.

گُل نیلوفر سفید گلی عطری است

۱۸۵٫ گل چلیپا / گل استوک رایحه شب (Night-Scented Stock)

نام علمی: (Matthiola longipetala)

گل استوک رایحه شب گیاه یکساله است و بخاطر عادت گلدهی در شب، با این نام خوانده می‌شود. گل استوک رایحه شب در عصر باز می‌شوند و عطر شیرین فوق‌العاده‌ای از خود منتشر می‌کند. گل‌های کوچک و ظریف، به رنگ سفید تا یاسی، رنگ رایج گل استوک رایحه شب است. گل چلیپا از بهار تا پاییز به گل می‌نشیند و می‌تواند شب‌های خوش عطر و عاشقانه‌ای برایتان تدارک ببیند.

۱۸۶٫ گل تریلیوم (Nodding Wakerobin)

نام علمی: (Trillium flexipes)

گل تریلیوم گیاهی معروف در غرب آمریکا است. گُل تریلیوم گیاهی بوته‌ای چند ساله است که با برگ‌های سبز، بزرگ و قلبی شکل طبیعتی زیبا و تماشایی می‌سازد.

گُل تریلیوم از اواسط تا اواخر بهار به گُل می‌نشیند. گُل‌های تریلیوم شامل سه گلبرگ بزرگ سفید است که یک درمیان با آرایش کاسبرگ‌های سبز با مرکزیت سیاه، آرایش شده است. گُل تریلیوم فضای نیمه سایه را می‌پسندد.

گل تریلیوم گیاهی معروف در غرب آمریکا است. گُل تریلیوم گیاهی بوته‌ای چند ساله است که با برگ‌های سبز، بزرگ و قلبی شکل طبیعتی زیبا و تماشایی می‌سازد.

گُل تریلیوم از اواسط تا اواخر بهار به گُل می‌نشیند

۱۸۷٫ گل رام (Obedient Plant)

نام علمی: (Physostegia virginiana)

گل رام گیاهی چند ساله علفی است که بخاطر ساقه‌های بلند بالا و گُل‌های شیپوری شکلی که بصورت خوشه‌ای روی آن را می‌پوشاند، پرطرفدار است.

گُل رام (سنبله‌ها) انعطاف‌پذیر هستند و به راحتی به هر طرف خم می‌شوند، به همین خاطر نام آن‌ها گُل رام یا گُل مطیع است. گُل رام از تابستان تا پاییز به گل می‌نشیند و حشرات گرده‌افشان را حسابی خوشحال می‌کند. گُل رام عاشق آفتاب است.

گل رام گیاهی چند ساله علفی است که بخاطر ساقه‌های بلند بالا و گُل‌های شیپوری شکلی که بصورت خوشه‌ای روی آن را می‌پوشاند، پرطرفدار است.

گُل رام عاشق آفتاب است.

۱۸۸٫ گل عنکبوتی اوهایو (Ohio Spiderwort)

نام علمی: (Tradescantia ohiensis)

گل عنکبوتی اوهایو یا گُل برگ بیدی، به عنوان یک گیاه چند ساله علفی قوی با شکوفه‌ها سه گلبرگی، غالبا به رنگ آبی و گاهی اوقات هم زرد با پرچم‌های زرد روشن، است.

فرصت خودنمایی گُل عنکبوتی اوهایو فقط یک روز است. اما بوته‌ی این گُل به مدت شش هفته مدام در حال شکوفایی است و هر روز با شکوفه‌ای جدید، زندگی جدیدی را آغاز می‌کند. گُل عنکبوتی اوهایو یا گُل برگ بیدی، گیاهی نسبتا سازگار است.

گل عنکبوتی اوهایو یا گُل برگ بیدی، به عنوان یک گیاه چند ساله علفی قوی با شکوفه‌ها سه گلبرگی، غالبا به رنگ آبی و گاهی اوقات هم زرد با پرچم‌های زرد روشن، است.

گل عنکبوتی اوهایو یا گُل برگ بیدی، به عنوان یک گیاه چند ساله علفی قوی

۱۸۹٫ کاکتوس بانوی پیر /کاکتوس مامیلاریا هانیانا (Old Lady Cactus)

نام علمی: (Mammillaria hahniana)

کاکتوس پیر جزء خانواده‌ی بزرگ مایلاریا است که حدود ۲۰۰ گونه از کاکتوس‌های مختلف را در خود جای داده است. کاکتوس پیر بومی مکزیک است.

کاکتوس مامیلاریا برای رشد کافی باید در هوای گرم و خاک مرطوب به عمل آید. گل کاکتوس بانوی پیر، کاکتوسی گرد و قشنگ است که سرتاسر آن با تیغ‌های ستاره‌مانندی پوشیده شده است.

در تابستان یک حلقه از گُل‌های بنفش و قرمز بر روی سر دارد، که آن را شبیه مادربزرگ خوش سلیقه‌ای که تاج گل برسر دارد نمایش می‌دهد. کاکتوس بانوی پیر به خاک شنی و متخلخل برای رشد نیازمند است.

کاکتوس مامیلاریا برای رشد کافی باید در هوای گرم و خاک مرطوب به عمل آید. گل کاکتوس بانوی پیر، کاکتوسی گرد و قشنگ است که سرتاسر آن با تیغ‌های ستاره‌مانندی پوشیده شده است.

کاکتوس بانوی پیر به خاک شنی و متخلخل برای رشد نیازمند است

۱۹۰٫ گل خر زهره (Oleander)

نام علمی: (Nerium oleander)

گل خر زهره که بنام گُل پینفوپدیا نیز معروف است، درختچه‌ای گُلدار است که در تمام طول سال مخصوصا تابستان‌ها که به اوج خود می‌رسد، با شکوفه‌های صورتی و سفید خودنمایی می‌کند.

گُل خرزهره شکوفه‌های پنج گلبرگی، سفید، قرمز و صورتی است که در انتهای هر شاخه بصورت خوشه‌ای رشد می‌کنند، آن‌ها گاها بوی شیرینی می‌دهند. گُل خر زهره گل مورد علاقه ونسان ون گوگ بوده و در بیشتر کارهای هنری او ردپایی از این گیاه دیده می‌شود.

گل خر زهره که بنام گُل پینفوپدیا نیز معروف است، درختچه‌ای گُلدار است که در تمام طول سال مخصوصا تابستان‌ها که به اوج خود می‌رسد، با شکوفه‌های صورتی و سفید خودنمایی می‌کند.

۱۹۱٫ گل اورینتال (Oriental Lily)

نام علمی: (Lilium orientalis)

گل لیلییوم اورینتال یا نیلوفرهای شرقی، بخاطر گل‌های بسیار درشت و خوش عطری که دارند پرطرفدار هستند. گُل لیلیوم اورینتال از اواسط تا اواخر تابستان به گل می‌نشینند.

گُل لیلیوم اورینتال به رنگ سفید، صورتی، قرمز، زرد و گاها با برخی طرح‌های اضافه مثل خال‌ها دورنگ می‌شوند. این گُل عطر نافذی دارد. طبق گزارشات اعلام شده، گُل لیلیوم ارینتال برای گربه‌ها سمی است. گُل اورینتال اگر در آفتاب کامل باشد، پرورش آسانی دارد.

گُل لیلیوم اورینتال به رنگ سفید، صورتی، قرمز، زرد و گاها با برخی طرح‌های اضافه مثل خال‌ها دورنگ می‌شوند. این گُل عطر نافذی دارد.

گل لیلیوم ارینتال برای گربه‌ها سمی است

۱۹۲٫ گل خشخاش شرقی / شقایق (Oriental Poppy)

نام علمی: (Papaver orientale)

گُل خشخاش شرقی گل‌ها فوق‌العاده زیبایی هستند که جایشان در هر باغ و بوستانی خالی است. گُل‌هایی بزرگ و درخشان ابریشم گونه، در رنگ‌های سفید، قرمز، نارنجی، صورتی با مرکز تیره خودنمایی می‌کنند.

گُل‌های خشخاش شرقی تا حدود یک و نیم متر قد می‌کشند. عاشق نور خورشید هستند ولی در تابستان‌های خنک ماندگاری بیشتری دارند.

گُل شقایق دارای  گُل‌هایی بزرگ و درخشان ابریشم گونه، در رنگ‌های سفید، قرمز، نارنجی، صورتی با مرکز تیره است.

۱۹۳٫ والک بلند (Ornamental Onion)

نام علمی: (Allium giganteum)

گُل والک بلند یکی از جادویی‌ترین نوع گیاهان دنیا است! والک بلند از بلندترین عضو خانواده Allium ها است. گُل والک بلند با توپکی پر از شکوفه‌های بنفش و سفید ستاره‌ای شکل کوچک خودنمایی می‌کند. گل‌های رؤیایی والک بلند از اواخر بهار تا اوایل تابستان به گل می‌نشینند و شکوفه‌های ماندگار و زینتی را به نمایش می‌گذارند.

گل‌های رؤیایی والک بلند از اواخر بهار تا اوایل تابستان به گل می‌نشینند و شکوفه‌های ماندگار و زینتی را به نمایش می‌گذارند.

گل والک بلند با توپکی پر از شکوفه‌های بنفش و سفید ستاره‌ای شکل کوچک

۱۹۴٫ گل مینا چشم گاوی (Ox-Eye Daisy)

نام علمی: (Leuanthemum vulgare)

گُل مینا چشم گاوی یک گیاه چند ساله مقاوم است که بخاطر نمایش گل‌های زیبا پرطرفدار است. اگر به دنبال یک گُل مرواریدی شکل با گلبرگ‌های سفید و مرکز زرد هستید، گُل مینا جذاب‌ترین نوع این مدل گل‌ها است.

گُل مینا چشم گاوی تا شش هفته شکوفا است و به اندازه دو متر قد می‌کشد. گُل مینا چشم گاوی عاشق گرمای تابستان است.

اگر به دنبال یک گُل مرواریدی شکل با گلبرگ‌های سفید و مرکز زرد هستید، گُل مینا جذاب‌ترین نوع این مدل گل‌ها است.

۱۹۵٫ گل صدف (Oyster Plant)

نام علمی: (Mertensia maritima)

گل صدف یک گیاه چند ساله علفی پراکنده است که شکوفه‌هایی بیضی شکل با برگ‌های آبی تا سبز نمایش می‌دهد. برگ‌های این گیاه طعم صدف می‌دهند.

گُل صدف از اواخر بهار، با خوشه‌هایی از گُل‌های زنگوله‌ای شکل نمایش می‌دهد. گُل صدف به رنگ صورتی جوانه می‌زند و به رنگ آبی روشن باز می‌شوند و روی شاخه‌ها می‌نشینند. گُل صدف روی خاک شنی رشد می‌کند، این گیاه، آفتاب جزئی را ترجیح می‌دهد.

گل صدف یک گیاه چند ساله علفی پراکنده است که شکوفه‌هایی بیضی شکل با برگ‌های آبی تا سبز نمایش می‌دهد. برگ‌های این گیاه طعم صدف می‌دهند.

گل صدف روی خاک شنی رشد می‌کند

۱۹۶٫ گل اوزارک ساندروپس/ پامچال میسوری (Ozark Sundrops)

نام علمی: (Oenothera macrocarpa)

گل اوزارک ساندروپس که برخی اوقات بنام گُل پامچال میسوری نیز خوانده می‌شود، گُلی با شکوفه‌های زرد رنگ بزرگ و عطری است که در بالای برگ‌های باریک و براق می‌روید.

گُل پامچال میسوری گیاهی چند ساله کند رشد است. گُل پامچال میسوری یک روز باز می‌شود، اما از اواخر بهار تا اوایل پاییز فراوان به گل می‌نشیند.

گُل پامچال میسوری گیاهی چند ساله کند رشد است. گُل پامچال میسوری یک روز باز می‌شود، اما از اواخر بهار تا اوایل پاییز فراوان به گل می‌نشیند.

گل پامچال میسوری گیاهی چند ساله کند رشد

۱۹۷٫ اجورثیا کریسانتا (Paperbush)

نام علمی: (Edgeworthia chrysantha)

گل اجورثیا کریسانتا درختچه‌ای بوته‌ای شکل و برگریز است که ارتفاع آن به حدود ۳ متر می‌رسد. گُل اجورثیا کریسانتا به دلیل عطر فراوان و زیبایی خارق العاده بهترین گزینه از دنیای گُل‌ها است.

ساقه‌های خالی از برگ، خوشه‌هایی از گُل‌های ریز به رنگ سفید و زرد است که از اواخر زمستان تا اوایل بهار به گُل می‌نشیند.

در ژاپن از این گیاه زیبا برای تهیه کاغذ کیفیت بالا استفاده می‌کنند. اگر در جستجوی گیاهی همیشه سبز با مقاومت بالا هستید، این گیاه فوق العاده است.

گل اجورثیا کریسانتا درختچه‌ای بوته‌ای شکل و برگریز است که ارتفاع آن به حدود ۳ متر می‌رسد. گُل اجورثیا کریسانتا به دلیل عطر فراوان و زیبایی خارق العاده بهترین گزینه از دنیای گُل‌ها است.

گل اجورثیا کریسانتا درختچه‌ای بوته‌ای شکل

۱۹۸٫ گل شب پاراگوئه (Paraguay Nightshade)

نام علمی: (Lycianthes rantonnetii)

گل شب پاراگوئه که بنام بوته سیب‌زمینی آبی نیز شناخته می‌شود، درختچه‌ای سریع الرشد با ساقه‌های قوسی شکل و شکوفه‌های زرد متمایل به بنفش روشن تزئین شده است.

گُل شب پاراگوئه یک گیاه شبگرد مرگبار است، یعنی حواستان باشد که هیچ قسمت از این گیاه را نخورید که بشدت سمی است.

گُل شب پاراگوئه از تابستان تا پاییز به گل می‌نشیند و برای رشد به آفتاب کامل با خاک‌های مرطوب با زهکشی خوب نیاز دارد.

گل شب پاراگوئه که بنام بوته سیب‌زمینی آبی نیز شناخته می‌شود، درختچه‌ای سریع الرشد با ساقه‌های قوسی شکل و شکوفه‌های زرد متمایل به بنفش روشن تزئین شده است.

گل شب پاراگوئه گل سریع الرشد

۱۹۹٫ گل طوطی منقار (Parrots Beak)

نام علمی: (Lotus berthelotii)

گل طوطی منقار یک گیاه همیشه سبز رونده، بومی جزایر قناری است. برگ‌های نقره‌ای سوزنی مانند که روی گُل‌های نارنجی و زرشکی رنگ، پخش شده‌اند.

شکوفه‌های این گیاه خیلی شبیه به منقار طوطی است. پرورش گُل طوطی منقار برای افرادیکه به دنبال گیاه عجیب و غریب هستند، این گیاه فوق العاده است. گُل طوطی منقار عاشق هوای خنک است و در هوای گرم آنچنان که باید شکوفا نمی‌شود.

گُل طوطی منقار عاشق هوای خنک است و در هوای گرم آنچنان که باید شکوفا نمی‌شود.

گل طوطی منقار یک گیاه همیشه سبز رونده

۲۰۰٫ گل پولساتیلا (بادلرزان) (Pasque Flower)

نام علمی: (Pulstatilla vulgaris)

گل پوستیلا گُل‌های چند ساله هستند که با پرورش آسان، خیلی زود به گُل می‌نشیند. گُل پوستیلا گل‌های بزرگ به عرض ۵ تا ۷ سانتی‌متر دارد.

یک گیاه پوستیلا می‌تواند تا ۳۰ شکوفه زنگوله شکل دهد. گُل بادلرزان به رنگ بنفش تا آبی با مرکزیت زرد رنگ پر از کلاله‌های کرکی شکل تغییر رنگ می‌دهد. شاخ و برگ‌های سرخس مانند از ویژگی‌های جالب توجه این گیاه است.

گل پوستیلا گُل‌های چند ساله هستند که با پرورش آسان، خیلی زود به گُل می‌نشیند. گُل پوستیلا گل‌های بزرگ به عرض ۵ تا ۷ سانتی‌متر دارد.

گُل پوستیلا گل‌های بزرگ به عرض 5 تا 7 سانتی‌متر دارد

۲۰۱٫ گل اسپاتی فیلوم (Peace Lily)

نام علمی: (Spathiphyllum cochlearispathum)

گل اسپاتی فیلوم گیاهی گُلدار است که آفتاب مستقیم را دوست ندارد، به همین خاطر برای فضاهایی که سایه دار است، گیاهی فوق‌العاده است.

گُل اسپاتی فیلوم گیاهی قاشقی شکل است. این گیاه شاخ و برگ‌های درخشان و جذابی دارد که حتی بدون گُل عالی و بی‌نظیر است.

گُل اسپاتی فیلوم گیاهی قاشقی شکل است. این گیاه شاخ و برگ‌های درخشان و جذابی دارد که حتی بدون گُل عالی و بی‌نظیر است.

گل اسپاتی فیلوم عاشق سایه است

۲۰۲٫ گل آنافالیس/ گل مروارید ابدی (Pearly Everlasting)

نام علمی: (Anaphalis margritacea)

گل مروارید ابدی گیاه چند ساله بوته‌ای است که با گُل‌های دکمه‌ای شکل زیبا جلوه‌گری می‌کند. گُل مروارید با مرکزیت زرد کوچک و گلبرگ‌های سفید بصورت متراکم زیبا و تماشایی است. گُل مروارید ابدی بعنوان گُل شاخه‌ای برای دسته گل است. این گل از اواسط تابستان تا پاییز جلوه‌گری می‌کند.

گُل مروارید با مرکزیت زرد کوچک و گلبرگ‌های سفید بصورت متراکم زیبا و تماشایی است.

گل مروارید ابدی در اواسط تابستان تا پاییزگل می‌دهد

۲۰۳٫ گل لینین پِرنه (Perennial Flax)

نام علمی: (Linum perenne)

گل لینین که بنام گُل کتان مسهلی در ایران معروف است، شکوفه‌های بسیار ظریف با برگ‌های باریک و گُل‌های نعلبکی شکل آبی روشن با گلوی زرد و پرچم‌های سفید است.

گُل لینین گُل‌های کوچک به اندازه دو سانتی‌متر است. گُل لینین از اواخر بهار تا ۱۲ هفته گل می‌دهند. گُل لینین فقط یک روز دوام می‌آورد. گُل کتان بصورت توده‌ای رشد می‌کند. گُل کتان مسهلی رشد آسانی دارد و مناسب مناطق گرم و خشک است.

گل لینین که بنام گُل کتان مسهلی در ایران معروف است، شکوفه‌های بسیار ظریف با برگ‌های باریک و گُل‌های نعلبکی شکل آبی روشن با گلوی زرد و پرچم‌های سفید است.

گُل کتان مسهلی رشد آسانی دارد

۲۰۴٫ گل نخود (Perennial Sweet Pea)

نام علمی: (Lathyrus latifolius)

گل نخود یک گیاه چند ساله رونده است، و بخاطر زیبایی و ماندگاری بالا، عنوان نخود جاودانه را بخود اختصاص داده است. گیاه نخودگل، اگرچه ساقه و شکوفه‌های سفید ظریفی دارد، اما گیاهی قدرتمند است. گُل نخود در امتداد زمین رشد می‌کند و فرشی سبز می‌بافد. گیاه نخود گل در تمام تابستان شکوفا است.

گل نخود یک گیاه چند ساله رونده است، و بخاطر زیبایی و ماندگاری بالا، عنوان نخود جاودانه را بخود اختصاص داده است.

گیاه نخود گل در تمام تابستان شکوفا است

۲۰۵٫ گل آلاله ایرانی (Persian Buttercup)

نام علمی: (Ranunculus asiaticus)

گل آلاله ایرانی گیاهی فوق العاده زیبا است و از زیبایی زیاد گُل مورد علاقه گل‌فروشی است. گُل آلاله ایرانی گیاهی چند ساله یا یک ساله در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها مثل سفید، نارنجی، صورتی، زرد و قرمز است.

گلبرگ‌های این گیاه بسیار نازک و کاغذی و لایه‌لایه است. گُل آلاله ایرانی روی شاخه و برگ‌های سرسبز می‌نشیند. این گُل زیبا از اوایل تابستان تا حدود شش هفته شکوفا می‌شود. گُل آلاله عاشق تابستان‌های خنک است.

گُل آلاله ایرانی روی شاخه و برگ‌های سرسبز می‌نشیند. این گُل زیبا از اوایل تابستان تا حدود شش هفته شکوفا می‌شود.

گل آلاله عاشق تابستان‌های خنک

۲۰۶٫ گل آلسترومریا (Peruvian Lily)

نام علمی: (Alstromeria aurea)

گل آلسترومریا از یک خانواده بزرگ و متنوع است و این نوع یکی از سرسخت‌ترین گونه از این خانواده است. گُل آلسترومریا گیاهی چند ساله غده‌ای است که از خوشه‌هایی ابا گُل‌های کوچک ارکیده مانند تشکیل شده است.

گُل آلسترومریا بصورت رنگ‌های نارنجی، زرد، قرمز و گاها گلبرگ‌های راه راه و خالدار نمایش می‌شود. گُل آلسترومریا در اوایل تا اواسط تابستان شکوفه می‌زند و باغ شما را پر از گل می‌کند. گُل آلسترومریا یک گیاه برجسته با پرورش آسان است.

گُل آلسترومریا گیاهی چند ساله غده‌ای است که از خوشه‌هایی ابا گُل‌های کوچک ارکیده مانند تشکیل شده است.

گُل آلسترومریا یک گیاه برجسته با پرورش آسان است.

۲۰۷٫ گل اطلسی (Petunia)

نام علمی: (Petunia)

گل اطلسی سرده‌ای با بیش از ۲۰ گونه گیاه گُلدار است. گُل اطلسی یک گیاه گُلدار یک ساله و بومی آمریکای جنوبی است.

گُل اطلسی صدها رقم دارند، بنابراین با رنگ‌ها و الگوهای مختلف می‌توان گیاه مورد نظر خود را انتخاب کنید. گُل‌های شیپوری شکل هر نوع آب و هوایی را غیر از یخبندان، تحمل می‌کند.

گل اطلسی سرده‌ای با بیش از ۲۰ گونه گیاه گُلدار است. گُل اطلسی یک گیاه گُلدار یک ساله و بومی آمریکای جنوبی است.

گل اطلسی یک گیاه گُلدار یک ساله

۲۰۸٫ گل کالمیا لاتیفولیا / گل برگ بو گوسفندی (Pig Laurel)

نام علمی: (Kalmia angustifolia)

گل کالمیا لاتیفولیا درختچه‌ای بوته‌ای، همیشه سبز است. گُل کالمیا در تابستان با گُل‌های نعلبکی شکل صورتی رنگ و گلوهای سبز و پرچم‌های سفید عالی و بی‌نظیر است.

گُل کالمیا شاخ و برگ سبز آبی براقی دارد که در پاییز به رنگ قرمز تغییر می‌کند. گُل کالمیا لاتیفولیا عاشق خاک‌های نیمه مرطوب و فضای نیمه سایه است.

گل کالمیا لاتیفولیا درختچه‌ای بوته‌ای، همیشه سبز است. گُل کالمیا در تابستان با گُل‌های نعلبکی شکل صورتی رنگ و گلوهای سبز و پرچم‌های سفید عالی و بی‌نظیر است.

گل کالمیا لاتیفولیا درختچه‌ای بوته‌ای، همیشه سبز است

۲۰۹٫ گل درخشنده/ گل اسکابیوزا (Pincushion Flower)

نام علمی: (Scabiosa atropurpurea)

گُل درخشنده یا گُل بالشتکی یک گیاه چند ساله یا یکساله با شکوفه‌های توپر و بالشتکی طور است. رنگ گُل درخشنده، رنگ‌های تند و  شرابی هستند.

گلبرگ‌های پر مانندی که همرنگ مرکز گُل هستند، آن را درشت‌تر و برجسته‌تر نمایش می‌دهد. گُل درخشنده از بهار تا پاییز شکوفه می‌زند. گُل درخشنده عاشق آفتاب کامل است.

گُل درخشنده یا گُل بالشتکی یک گیاه چند ساله یا یکساله با شکوفه‌های توپر و بالشتکی طور است. رنگ گُل درخشنده، رنگ‌های تند و  شرابی هستند.

گل درخشنده عاشق آفتاب کامل است.

۲۱۰٫ گل زنبق بزرگ آناناس (Pineapple Lily)

نام علمی: (Eucomis pallidiflora)

گل زنبق بزرگ آناناس که بعنوان گُل نیلوفر آناناسی غول پیکر نیز شناخته می‌شود، یک گیاه پیازی شکل با ظاهری عجیب و غریب است.

گُل نیلوفر آناناسی بومی آفریقای جنوبی است و خیلی شبیه به آناناس است: گل‌ها سفید رنگ که روی ساقه‌ای سترگ با دقت چیده شده‌اند! گُل زنبق آناناس در تابستان شکوفه می‌زند.

گل زنبق بزرگ آناناس که بعنوان گُل نیلوفر آناناسی غول پیکر نیز شناخته می‌شود، یک گیاه پیازی شکل با ظاهری عجیب و غریب است.

گل زنبق آناناس در تابستان شکوفه می‌زند

۲۱۱٫ گوجه گل (Pink Flowering Almond)

نام علمی: (‌Prunus trilloba)

گوجه گل درختچه‌ای با گل‌های سفید و صورتی کم رنگ است که با کلاله‌های ظریف، تزئین شده است. درختچه‌ی گوجه گُل از خیلی لحاظ شبیه به گُل بادام است!

گوجه گُل منظره‌ای تماشایی در هر باغ و بوستانی می‌سازد. با یک نسیم، امواجی از رنگ‌ها ملایم در باغ می‌آفریند. درختچه گوجه گُل بومی چین است، اما بخاطر زیبایی منحصر به فردش در کل دنیا محبوب است.

گوجه گل درختچه‌ای با گل‌های سفید و صورتی کم رنگ است که با کلاله‌های ظریف تزئین شده است.

درختچه گوجه گُل بومی چین است

۲۱۲٫ گیاه هوستا (Plantain Lily)

نام علمی: (Hosta sieboldiana)

گل هوستا بخاطر شاخ و برگ‌های زیبا و اینکه عاشق سایه است، گیاهی ارزشمند است. گُل هوستا با شکوفه‌های شیپوری شکل با رنگ‌های ارغوانی و سفید بر روی شاخه‌های بلند قرار می‌گیرد. شاخ و برگ‌های این گیاه به رنگ سبز آبی است.

گُل هوستا بخاطر شاخ و برگ‌های زیبا و اینکه عاشق سایه است، گیاهی ارزشمند است.

گل هوستا با شکوفه‌های شیپوری شکل

۲۱۳٫ گل آنمون تاجدار (Poppy Anemone)

نام علمی: (Anemone coronaria)

گل آنمون تاجدار شکوفه‌های خشخاش گونه‌ای هستند که در طیف گسترده‌ای از رنگ‌های قرمز، صورتی، بنفش، آبی، سفید یا بصورت دو رنگ نمایش می‌شوند.

گُل آنمون تاجدار با مرکز تیره و کلاله‌های کرکی بصورت تک گُل و دوگُل جلوه‌گری می‌کند. گُل آنمون تاجدار از اواسط تا اواخر بهار شکوفا می‌شوند. گُل آنمون تاجدار به عنوان گُل شاخه‌ای فوق‌العاده است.

گل آنمون تاجدار شکوفه‌های خشخاش گونه‌ای هستند که در طیف گسترده‌ای از رنگ‌های قرمز، صورتی، بنفش، آبی، سفید یا بصورت دو رنگ نمایش می‌شوند.

گل آنمون تاجدار از اواسط تا اواخر بهار شکوفا می‌شوند

۲۱۴٫ گل کالندولا (Pot Marigold)

نام علمی: (Calendula offcinalis)

گل کالندولا که بنام گُل ماریگلد و همیشه بهار، نیز معروف است، گُلی یکساله، ولی جذاب و تماشایی است. گُل همیشه بهار از اواخر بهار تا اواخر سرما به گُل می‌نشیند.

گُل کالندولا بومی جنوب اروپا است. این گُل رؤیایی گیاهی سریع‌الرشد و نگهداری آسانی دارد. گُل کالندولا شکوفه‌های دیزی مانند به رنگ سفید، زرد، نارنجی و گاهی هم با رنگ‌ها متضاد در نوک گلبرگ‌ها، زیبایی بی‌حد و حصری پیدا می‌کند.

گل کالندولا که بنام گُل ماریگلد و همیشه بهار، نیز معروف است، گُلی یکساله، ولی جذاب و تماشایی است. گُل همیشه بهار از اواخر بهار تا اواخر سرما به گُل می‌نشیند.

گل کالندولا بومی جنوب اروپا است

۲۱۵٫ گل ساکسی فراژ (Purple Mountain Saxifrage)

نام علمی: (Saxifrage oppositifolia)

گل ساکسی فراژ یک گیاه همیشه سبز حصیری شکل محبوب در باغ‌ها است. اگر در باغ شما راه سنگی وجود دارد، پرورش گُل ساکسی فراژ فرش سبز تیره با گُل‌های بنفش روشن یا سرخابی ایده‌ی ناب و عالی است. گُل ساکسی فراژ بومی نواحی کوهستانی مرتفع است. این گل به خاک غنی نیاز دارد.

گُل ساکسی فراژ فرش سبز تیره با گُل‌های بنفش روشن یا سرخابی است.

گل ساکسی فراژ بومی نواحی کوهستانی مرتفع است

۲۱۶٫ گیاه هویج وحشی (Queen Annes Lace)

نام علمی: (Daucus carota)

هویج وحشی یک گیاه سفید، گُلدار است. گیاه هویج وحشی گُلی با ساقه‌های مستحکم است که تا یک و نیم متر قد می‌کشد.

گُل هویج وحشی چتری متراکم از گُل‌های ریز و سفید است. گُل هویج وحشی گاهی با مرکز قرمز کوچک، رنگ و روی جدیدی می‌گیرد.

ریشه گُل هویج وحشی وقتی که هنوز جوان و تر و تازه است، خوردنی است. فقط حواستان باشد که این گیاه تا حد زیادی به سم شوکران شبیه است.

گُل هویج وحشی چتری متراکم از گُل‌های ریز و سفید است. گُل هویج وحشی گاهی با مرکز قرمز کوچک، رنگ و روی جدیدی می‌گیرد.

گل هویج وحشی تا حد زیادی به سم شوکران شبیه است

۲۱۷٫ گل اپیفیلوم اگزیپتالوم / گل ملکه شب (Queen of the Night)

نام علمی: (Epiphyllum oxypetalum)

گل ملکه شب گلی عجیب و غریب است که بنام گُل کاکتوس ارکیده نیز خوانده می‌شود. گُل ملکه شب با عطر نافذ و شکوفه‌های سفید درخشنده دقیقا همانند ملکه در باغ شما جلوه‌گری می‌کند.

گُل ملکه شب گاها به عرض ۱۵ سانتی متر می‌رسد. گُل ملکه شب فقط برای یک شب باز می‌شوند و خاطره‌ای شگفت انگیز در ذهن‌ها می‌سازد.

گُل ملکه شب گلی عجیب و غریب است که بنام گُل کاکتوس ارکیده نیز خوانده می‌شود.

گل ملکه شب فقط برای یک شب باز می‌شوند

۲۱۸٫ گل پرسنیا /بروملیاد (Quesnelia)

نام علمی: (Quesnelia arvensis)

گل پرسنیا از جنس بروملیاد، بومی برزیل است. ارتفاع گُل پرسنیا به نزدیکی یک متر می‌رسد و با برگ‌های تیره و خارهای آشکارا، رشد می‌کنند.

گُل پرسنیا با شکوفه‌های قرمز و گلبرگ‌های آبی که بصورت گل‌های در هم فرورفته هستند، جلوه‌گری می‌کند. گُل برمولیاد شبیه به پاپیون‌های چند لایه هدیه‌های کریسمس است. گُل پرسنیا برای مناطق ساحلی که خاک مرطوبی دارند گزینه‌ای ایده‌آل است.

گُل پرسنیا با شکوفه‌های قرمز و گلبرگ‌های آبی که بصورت گل‌های در هم فرورفته هستند، جلوه‌گری می‌کند.

گل پرسنیا از جنس بروملیاد، بومی برزیل است

۲۱۹٫ گل نیلوفر باران صورتی /زفیرانتس گرندیفلورا (Rain Lily)

نام علمی: (Zephyranthes grandiflora)

گل نیلوفر باران صورتی یک گیاه چند ساله پیاز دار است که با گُل‌های صورتی روشن و بزرگ جلوه‌گری می‌کند. گُل نیلوفر باران با گلوی سفید و کلاله‌های زرد نازک خیلی شبه به نیلوفرهای آبی رنگ هستند. گُل نیلوفر باران از اواسط تا اواخر تابستان به مدت چندین هفته شکوفه می‌زند.

گل نیلوفر باران صورتی یک گیاه چند ساله پیاز دار است که با گُل‌های صورتی روشن و بزرگ جلوه‌گری می‌کند.

گُل نیلوفر باران از اواسط تا اواخر تابستان به مدت چندین هفته شکوفه می‌زند.

۲۲۰٫ گیاه اردوی سرخ /گل سیلن دیوایکا (Red Campion)

نام علمی: (Silene dioica)

گل اردوی سرخ که بنام گُل Adders نیز خوانده می‌شود، یک گُل وحشی تقریبا همیشه سبز است. گُل اردوی سرخ در مراتع مرطوب خیلی خوب پرورش می‌یابد.

گُل اردوی سرخ توده‌هایی از برگ‌های پرزدار با گل‌های صورتی بسیار ظریف با گلوی سفید رنگ است. گُل اردوی سرخ گلی زیبا با نگهداری آسان است. گُل اردوی سرخ در فضای نیمه سایه خوب رشد می‌کند.

گُل اردوی سرخ توده‌هایی از برگ‌های پرزدار با گل‌های صورتی بسیار ظریف با گلوی سفید رنگ است.

گُل اردوی سرخ در فضای نیمه سایه خوب رشد می‌کند

۲۲۱٫ گل گرزی/گل پوکر قرمز داغ (Red Hot Poker)

نام علمی: (Kniphofia rooperi)

در دنیا حدود ۷۰ گونه Kniphofia genus وجود دارد و گل گرزی و یا گل پوکر قرمز داغ یکی از خیره‌کننده‌ترین آن‌ها است. گُل‌های بزرگ و تخم مرغی شکل، که در بالای ساقه‌های مستحکم قرار می‌گیرد.

سرگُل سرخ این گیاه کم کم به رنگ زرد تبدیل می‌شود. گُل پوکر قرمز داغ حسابی قد می‌کشد و گاها تا دو متر نیز می‌رسد. ساقه‌های بلند، ضخیم ابهت این گیاه هستند. گُل پوکر قرمز داغ گیاهی چند ساله است که در اواخر تابستان شکوفه می‌شود.

گل گرزی یک گیاه درشت است که حدود دو متر قد می‌کشد. گُل پوکر قرمز داغ گیاهی چند ساله است که در اواخر تابستان شکوفه می‌شود.

گل گرزی دارای گُل‌های بزرگ و تخم مرغی شکل است

۲۲۲٫ گیاه لیلی عنکبوتی / گل لیکوریس رادیاتا/ گیاه سوسن عنکبوتی قرمز (Red Spider Lily)

نام علمی: (Lycoris radiate)

گل سوسن عنکبوتی قرمز یک گیاه پیازی است که یک چتر با چهار و شش گُل قرمز دارد. گلبرگ‌های فر با کلاله‌های مژه‌ای شکل، زیبایی شگفت انگیزی به این گیاه می‌بخشد.

گل سوسن عنکبوتی قرمز از اواخر تابستان تا اوایل پاییز به شکوفه می‌نشیند. گُل لیلی عنکبوتی یک گیاه زینتی کمیاب است.

گل سوسن عنکبوتی قرمز یک گیاه پیازی است که یک چتر با چهار و شش گُل قرمز دارد.

گُل لیلی عنکبوتی یک گیاه زینتی کمیاب است.

۲۲۳٫ کاکتوس اچینوپسیس (Red Torch Cactus)

نام علمی: (Echinopsis huascha)

کاکتوس اچینوپسیس از نوع کاکتوس ستونی است که بصورت توده‌ای رشد می‌کند. کاکتوس اچینوپسیس از بهار تا اوایل تابستان، با ساقه‌های لوله‌ای شکل خود، گُل‌های قیفی شکلی نمایش می‌دهد که معمولا به رنگ قرمز، نارنجی و زرد هستند.

طول شکوفه‌های کاکتوس اچینوپسیس به حدود ۸ سانتی‌متر و عرض ۶ سانتی متر می‌رسد. گُل کاکتوس اچینوپسیس عاشق آفتاب و آبیاری تدریجی است.

کاکتوس اچینوپسیس از بهار تا اوایل تابستان، با ساقه‌های لوله‌ای شکل خود، گُل‌های قیفی شکلی نمایش می‌دهد.

گل کاکتوس اچینوپسیس عاشق آفتاب و آبیاری تدریجی است.

۲۲۴٫ گیاه والرین قرمز / گل والرین کاذب قرمز/ گل سنبل طیب قرمز (Red Valerian)

نام علمی: (Centranthus ruber)

گل والرین قرمز یک گیاه چند ساله محبوب است که به راحتی رشد می‌کند و در مقابل آفات و بیماری‌ها مقاوم است. گرده‌افشان‌ها عاشق این گیاه هستند.

گُل والرین قرمز از اوایل تابستان تا پاییز به گُل می‌نشیند. گُل والرین کاذب قرمز با خوشه‌های متراکم ستاره‌ای شکل به رنگ زرشکی با شاخ و برگ‌های سبز آبی جلوه گری می‌کند. گُل والرین قرمز تا حدود یک و نیم متر رشد می‌کند.

گل والرین قرمز یک گیاه چند ساله محبوب است که به راحتی رشد می‌کند و در مقابل آفات و بیماری‌ها مقاوم است. گرده‌افشان‌ها عاشق این گیاه هستند.

گل والرین قرمز یک گیاه چند ساله

۲۲۵٫ گل خرفه سنگی (Rock Purslane)

نام علمی: (Calandrinia grandiflora)

گیاه گوشتی یا اصطلاحا ساکولنت گل خرفه سنگی که در بوته‌ای از برگ‌های باریک سبز-آبی‌، رشد می‌کند. گل خرفه سنگی از بهار تا پاییز، بر روی ساقه‌های بلند شکوفه‌های سرخابی بزرگ نمایش می‌دهد. گیاه ساکولنت خرفه سنگی گیاهی یکساله است که در مناطق خنک‌ و سایه بیشتر بار می‌دهد.

گل خرفه سنگی از بهار تا پاییز، بر روی ساقه‌های بلند شکوفه‌های سرخابی بزرگ نمایش می‌دهد.

گل خرفه سنگی در مناطق معتدل گلدهی بیشتری دارد

۲۲۶٫ گل رز صخره‌ای (Rock Rose)

نام علمی: (Cistus monspeliensis)

گل رز صخره‌ای گیاهی همیشه سبز و بومی جنوب آفریقا است. گل رز صخره‌ای با برگ‌های باریک و سطحی چسبنده است.

گُل رز صخره‌ای خوشه‌هایی دوتایی و هشت‌تایی از گُل تولید می‌کند که هر گُل دارای پنج گلبرگ سفید و پنج کاسبرگ است. شکوفه‌های گُل رز صخره‌ای ظاهری چروکیده دارند و خیلی شبیه به پارچه کرپ به نظر می‌آیند.

گُل رز صخره‌ای خوشه‌هایی دوتایی و هشت‌تایی از گُل تولید می‌کند که هر گُل دارای پنج گلبرگ سفید و پنج کاسبرگ است.

گل رز صخره‌ای گیاهی همیشه سبز

۲۲۷٫ گل ساپوناریا اوسیمویدس (Rock Soapwort)

نام علمی: (Saponaria ocymoides)

گل ساپوناریا اوسیمویدس یک گیاه چند ساله تقریبا همیشه سبز است که حدود سه تا چهار هفته به گُل می‌نشیند. گُل ساپوناریا اوسیمویدس دارای گُل‌های صورتی روشن فراوان  است که با شاخ و برگ سبز زیتونی پوشیده شده است.

گیاه ساپوناریا اوسیمویدس گیاه رونده است که به راحتی می‌تواند روی سطوح را بپوشاند. رشد گُل ساپوناریا اوسیمویدس در آب و هوای سرد آسان‌تر از پرورش در آب و هوای گرم تابستانی است.

گُل ساپوناریا اوسیمویدس دارای گُل‌های صورتی روشن فراوان  است که با شاخ و برگ سبز زیتونی پوشیده شده است.

گل ساپوناریا اوسیمویدس دارای گُل‌های صورتی روشن است

۲۲۸٫ گل تاج الملوک هیبرید / گل کلمباین آلمانی (Rocky Mountain Columbine)

نام علمی: (Aquilegia caerulia)

گل تاج الملوک یا گل کلمباین آلمانی گیاهی چند ساله بومی مونتانا و نیومکزیکو است. گُل تاج الملوک که بنام گُل کوه صخره‌ای کلمباین معروف است، با گُل‌های دو رنگ بنفش و سفید با پرچم‌های پرپشت زرد رنگ، با مرکز متضاد، از ویژگی‌های ظاهری این گیاه زیبا است. گُل تاج الملوک شاخ و برگ‌های سرخس مانندی دارد و در بین بهار و تابستان به مدت چهار تا شش هفته به گل می‌نشیند.

گُل تاج الملوک شاخ و برگ‌های سرخس مانندی دارد و در بین بهار و تابستان به مدت چهار تا شش هفته به گل می‌نشیند.

گل تاج الملوک که بنام گُل کوه صخره‌ای کلمباین

۲۲۹٫ گل سیلفیوم (Rosinweed)

نام علمی: (Silphium integrifolium)

گل سیلفیوم یک گُل وحشی شبیه به آفتابگردان است. نام گُل سیلفیوم (Rosinweed) از نام شیره‌ای که از ساقه‌ی گیاه ترشح می‌شود، گرفته شده است.

گُل سیلفیوم بصورت پراکنده و البته تهاجی رشد می‌کند، بنابراین باید در جایی کاشته شود که مزاحم گیاهی نشود. گُل سیلفیوم شکوفه‌های زرد شادابی تولید می‌کند که در برابر گرما و خشکی مقاوم هستند.

گُل سیلفیوم شکوفه‌های زرد شادابی تولید می‌کند که در برابر گرما و خشکی مقاوم هستند.

گل سیلفیوم یک گُل وحشی شبیه به آفتابگردان

۲۳۰٫ گیاه سیر گلگون/ سیر رزی (Rosy Garlic)

نام علمی: (Allium roseum)

گل رزی گارلیک یک گیاه چند ساله زیبا است که بنام Ornamental Garlic نیز خوانده می‌شود. گُل رزی گارلیک رایحه‌ی شیرین نافذی دارد.

گُل رزی گارلیت ساقه‌های بلندی دارد که از گُل‌های ستاره‌ای شکل به رنگ سفید تا صورتی پر رنگ حفاظت می‌کند. شاخ و برگ‌های سبز و مستحکم از ویژگی‌های شاخص این گیاه است. گل رزی گارلیک در زیر نور خورشید خیلی خوب رشد می‌کند. عطر نافذ این گیاه، باعث جذب پروانه‌ها است.

گل رزی گارلیک در زیر نور خورشید خیلی خوب رشد می‌کند. عطر نافذ این گیاه، باعث جذب پروانه‌ها است.

گل رزی گارلیک عاشق نور است

۲۳۱٫ گیاه رامپیون سر گرد (Round Headed Rampion)

نام علمی: (Phyteuma orbiculare)

گل رامپیون سر گرد که بنام گُل پراید ساسکس Pride of Sussex نیز شناخته می‌شود، گیاهی علفی و چند ساله است. این گیاه ساقه‌های ۵۰ سانتی‌متری با برگ‌های مختلفی دارد که بر سر آن خوشه‌هایی از گُل که پر از شکوفه‌های ریز است خودنمایی می‌کند.

سر گُل‌ها از شاخک‌های کوچک آبی و بنفش که گاها با نقطه‌های سفید خالدار می‌شود، تزئین شده است. زیبایی این گُل‌ها با تعداد زیاد شگفت انگیز است.

گل رامپیون سر گرد که بنام گُل پراید ساسکس Pride of Sussex نیز شناخته می‌شود، گیاهی علفی و چند ساله است.

گل رامپیون سر گرد که بنام گُل پراید ساسکس Pride of Sussex نیز شناخته می‌شود

۲۳۲٫ گیاه برگ جگرواش یا گل هپاتیکا امریکانا (Roundleaf Liverleaf)

نام علمی: (Hepatica Americana)

گُل هپاتیکا امریکانا جزء اولین گیاه وحشی است که شکوفا می‌شود. گُل‌های ظریف کاسه‌ای شکل که معمولا به رنگ آبی روشن تا بنفش هستند، آن‌ها را به یکی از منابع مهم برای گرده‌افشانی تبدیل کرده است. ارتفاع گیاه هپاتیکا به ۲۲ سانتی متر می‌رسد و زمین را با مخلوطی از رنگ آبی و سبز حیرت انگیز می‌کند.

گُل هپاتیکا امریکانا جزء اولین گیاه وحشی است که شکوفا می‌شود؛ گُل‌های ظریف کاسه‌ای شکل که معمولا به رنگ آبی روشن تا بنفش هستند.

گل هپاتیکا با شکوفه‌های آبی روشن

۲۳۳٫ گل زعفران (Saffron Crocus)

نام علمی: (Crocus sativus)

گل زعفران بخاطر پرچم‌های قرمز رنگ گرانبهایش معروف دنیا است. زعفران یکی از گرانبهاترین ادویه در جهان است. گل زعفران یک شکوفه پاییزی است که با گُل‌ها بزرگ بنفش با رگه‌هایی تیره‌تر جلوه‌گری می‌کند.

ارتفاع این گیاه ده سانتی متر است و می‌تواند در یک باغچه‌ی محافظت شده پرورش یابد. گُل زعفران گیاهی چند ساله است و با آفتاب کامل میانه‌ی خوبی دارد.

گُل زعفران یک شکوفه پاییزی است که با گُل‌ها بزرگ بنفش با رگه‌هایی تیره‌تر جلوه‌گری می‌کند.

گُل زعفران گیاهی چند ساله

۲۳۴٫ گل ریحانی (Stain Flower)

نام علمی: (Clarika amoena)

گل ریحانی که بنام وداع با بهار Farewell to Spring نامیده می‌شود، بومی شمال غربی کالیفرنیا است. گُل ریحانی گیاهی چند ساله با گُل‌های فنجانی شکل با گلبرگ‌های براق ساتنی گونه است.

گُل ریحانی به در رنگ‌های متنوعی موجود است: مثل یاسی، قرمز و صورتی که گاها با خال‌هایی در رنگ‌های متضاد تزئین می‌شود. گُل ریحانی از اواخر بهار تا اواسط تابستان به گُل می‌نشیند.

گُل ریحانی گیاهی چند ساله با گُل‌های فنجانی شکل با گلبرگ‌های براق ساتنی گونه است.

گل ریحانی به رنگ یاسی قرمز و صورتی

۲۳۵٫ گل آرمریا یا گل میخک دریایی (Sea Thrift)

نام علمی: (Armeria maritima)

گل آرمریا گیاهی همیشه سبز، بومی بریتانیا است. گُل آرمریا بصورت فشرده رشد می‌کند و ساقه‌های باریکی دارد که دسته‌هایی از گل‌های صورتی، یاسی و سفید را نگهداری می‌کند.

گُل آرمریا در نیمه دوم بهار تا تابستان بصورت پراکنده جلوه‌گری می‌کند. گُل آرمریا عاشق آفتاب است و خاک‌ها سبک را دوست دارد.

گُل آرمریا بصورت فشرده رشد می‌کند و ساقه‌های باریکی دارد که دسته‌هایی از گل‌های صورتی، یاسی و سفید را نگهداری می‌کند.

گل آرمریا گیاهی همیشه سبز

۲۳۶٫ گیاه اریگرون / گل پیر بهار یا گل ستاره ساحلی (Seaside Daisy)

نام علمی: (Erigeron glaucus)

گل اریگرون بومی مناطق ساحلی کالیفرنیا است. گُل اریگرون گیاهی چند ساله کند رشد است که زمین را با گُل‌های ستاره‌ای شکل یاسی و صورتی‌اش به بهشتی کوچک بدل می‌کند.

مرکز این دیزی‌های خوش فرم، به رنگ روح بخش زرد روشن است. گیاه اریگرون شاخ و برگ‌های چرمی دارد و از اواسط بهار تا اواخر تابستان به گل می‌نشیند.

گل اریگرون بومی مناطق ساحلی کالیفرنیا است. گُل اریگرون گیاهی چند ساله کند رشد است که زمین را با گُل‌های ستاره‌ای شکل یاسی و صورتی‌اش به بهشتی کوچک بدل می‌کند.

گل اریگرون گیاهی چند ساله کند رشد

۲۳۷٫ گل ناقوس صربی یا گل زنگوله انتهایی (Serbian Bellflower)

نام علمی: (Campanula poscharskyana)

گل ناقوس صربی یک گیاه چند ساله و رونده است. گُل ناقوس صربی همانطور که از نامش مشخص است گُل‌های زنگوله‌ای شکلی دارد بصورت آبشاری از روی بلندی‌ها آویزان می‌شوند.

شکوفه‌های بنفش کم رنگ ستاره‌ای با کلاله‌های زرد رنگ، طبیعتی زیبا به گُل بخشیده است. گُل ناقوس صربی گیاهی تقریبا همیشه سبز است. گُل ناقوس صربی از خانواده بزرگ گیاهان استکانی است، رشد آسانی دارد و منظره‌ی زیبایی را می‌سازد.

گُل ناقوس صربی همانطور که از نامش مشخص است گُل‌های زنگوله‌ای شکلی دارد بصورت آبشاری از روی بلندی‌ها آویزان می‌شوند.

گُل ناقوس صربی گیاهی تقریبا همیشه سبز است

۲۳۸٫ گیاه دوزینه یا گل دوز (Shooting Star)

نام علمی: (Dodecatheon meadia)

گل دوزینه یا گیاه گل دوز گُلی برجسته و زیبا که بنام گل پراید اوهایو نیز خوانده می‌شود. این گیاه چترهایی بزرگ از ۸ تا ۲۰ شکوفه تشکیل می‌دهند.

گُل دوز به رنگ‌های صورتی تیره تا صورتی روشن و گاهی هم سفید، جلوه‌گری می‌کند. گُل دوزینه با گلبرگ‌های پنج برگی روبه بالا و کلاله‌های رو به پایین که دقیقه شبیه به چتری است که در هوای آزاد رها است. گُل دوز از اواخر بهار به مدت یک ماه گل می‌دهد.

گل دوزینه یا گیاه گل دوز گُلی برجسته و زیبا که بنام گل پراید اوهایو نیز خوانده می‌شود. این گیاه چترهایی بزرگ از ۸ تا ۲۰ شکوفه تشکیل می‌دهند.

گُل دوز از اواخر بهار به مدت یک ماه گل می‌دهد.

۲۳۹٫ گل پنستمون (Showy Beardtongue)

نام علمی: (Penstemon spectabilis)

گل پنستمون، گُلی همیشه بهار و بومی کالیفرنیا است. گُل پنستمون از گل‌ها دو رنگ شبیه به لب و دهان است. در فصل رشد، ساقه‌های برگ‌دار که نسبت به شاخ و برگ‌های دیگر متفاوت هستند، جای خود را به صد شکوفه می‌دهند. گُل پنستمون به سرعت رشد می‌کند و نقش مهمی در جابجایی گرده‌ها دارد.

گل پنستمون، گُلی همیشه بهار و بومی کالیفرنیا است. گُل پنستمون از گل‌ها دو رنگ شبیه به لب و دهان است.

گل پنستمون با شکوفه‌های بنفش

۲۴۰٫گیاه استبرق خودنما/ علف شیری خودنمایی (Showy Milkweed)

نام علمی: (Asclepias sepciosa)

گل استبرق خودنما/علف شیری خودنمایی یک گیاه چند ساله بومی آمریکا است. گُل استبرق خودنما بنام گُل ابریشم نیز معروف است.

گُل استبرق خودنما بخاطر شکوفه‌های منحصر به فردش، پر طرفدار و ارزشمند است. گُل استبرق خودنما از اواخر بهار با خوشه‌هایی کروی شکل که با گل‌های صورتی و سفید معطر، خودنمایی می‌کند.

پروانه‌ها و زنبورها نمی‌توانند در مقابل این گیاه خوش عطر و رنگ مقاومت کنند. اگر عاشق جذب پروانه‌ها هستید، جایی برای گل استبرق خودنما پیدا کنید.

گُل استبرق خودنما از اواخر بهار با خوشه‌هایی کروی شکل که با گل‌های صورتی و سفید معطر، خودنمایی می‌کند.

گل استبرق خودنما با گل‌های ستاره شکل صورتی و سفید

۲۴۱٫ گل هبه (Showy Speedwell)

نام علمی: (Hebe speciose)

گل هبه یکی از گیاهان عجیب و غریب زینتی است. گُل هبه بومی آمریکا است و با برگ‌های براق و همیشه سبزش جالب توجه است.

گُل هبه بصورت بوته‌ای رشد می‌کند و در فصل رشد، گل‌های کوچک گندم گونه‌ای که هر کدام دو پرچم بلندی دارند نمایش می‌دهد.

گل هبه یکی از گیاهان عجیب و غریب زینتی و بومی آمریکا است.

گل هبه بصورت گندم به رنگ بنفش

۲۴۲٫ گیاه برونرا / گل با گلوس سیبری (Siberian Bugloss)

نام علمی: (Brunnera macrophylla)

سیبری باگلوس یا گُل برونرا یک گیاه علفی چند ساله است که با برگ‌های بزرگ و قلبی شکل و شکوفه‌های آبی رنگ زیبایش خودنمایی می‌کند.

گُل برونرا با برگ‌های سبز تیره که گاهی هم بصورت رنگارنگ نمایش می‌شود همراه با شکوفه‌های آبی روشن، بسیار زیبا و دلبر است.  گل برونرا گلی رؤیایی است و نگهداری آسانی دارد.

سیبری باگلوس یا گُل برونرا یک گیاه علفی چند ساله است که با برگ‌های بزرگ و قلبی شکل و شکوفه‌های آبی رنگ زیبایش خودنمایی می‌کند.

گل سیبری باگلوس یا گُل برونرا یک گیاه علفی چند ساله

۲۴۳٫ گل لوپین نقره‌ای (Silver Lupine)

نام علمی: (Lupinus albifrons)

گل لوپین نقره‌ای یا سیلور لوپین یکی از خوشبوترین و زیباترین لوپین‌ها در دنیا است. گُل لوپین گیاهی همیشه سبز است که برگ‌های نخل گونه زیبایی به رنگ خاکستری دارد. از بهار، خوشه‌های بلند این گیاه به شکوفه‌های نخودی شکل آبی تا سرخابی مزین می‌شود. این گیاه تا حدود سه متر قد می‌کشد. در خاک شنی یا سنگی عملکردی عالی دارد.

گُل لوپین نقره‌ای، گیاهی همیشه سبز و یکی از خوشبوترین و زیباترین خانواده لوپین‌ها است.

گل لوپین گیاهی همیشه سبز است

۲۴۴٫ گیاه لوئیزیا / گل لویزیا/ گل لویسیا (Siskiyou Lewisia)

نام علمی: (Lewisia cotyledon)

گل لوئیزیا یکی از ظریف‌ترین گُل‌های دنیا است. گُل لوئیزیا پرورش آسانی دارد و با گُل‌های رزی شکل و شاخ و برگ‌های گوشتی خودنمایی می‌کند.

گُل لوئیزیا از اواخر بهار با گُل‌های رنگارنگ، صورتی کم رنگ تا سرخابی، زرد و نارنجی به گُل می‌نشیند. هر گلبرگ گُل لوئیزیا معمولا دو رنگه است و همین، جذابیت این گیاه را صد چندان می‌کند. گُل لوئیزیا تا حدود ۵۰ سانتی متر قد می‌کشد.

گُل لوئیزیا پرورش آسانی دارد و با گُل‌های رزی شکل و شاخ و برگ‌های گوشتی خودنمایی می‌کند.

گل لوئیزیا تا حدود 50 سانتی متر قد می‌کشد

۲۴۵٫ گل دوتسیا (Slender Deutzia)

نام علمی: (Deutiza gracilis)

گل دوتسیا یکی از محبوب‌ترین نوع از میان خانواده Deutzia است. گُل دوتسیا گُل‌های زینتی زیبایی تولید می‌کند، که می‌تواند تا ارتفاع یک و نیم متری قد بکشد. گُل دوتسیا با گل‌های سفید و معطر در فصل بهار باغ را شکوفه باران می‌کند.

گُل دوتسیا بخاطر گل‌های مینیاتوری معطر و ستاره‌ای شکل رو به بالایش پر طرفدار است.

گل دوتسیا در فصل بهار گل می‌دهد

۲۴۶٫ گیاه میمون (Snapdragon)

نام علمی: (Antirrhinum majus)‌

گل میمون یا گُل اسنپدراگون برگفته از ظاهر گُل است: به این صورت که، با فشردن بخشی از گیاه، گویا که دهان آن باز می‌شود. این گل با ظاهری متحرک، گیاهی جذاب و مورد پسند باغبانان و کودکان است.

گُل میمون گیاهی چند ساله است اما گل‌های آن عمر کوتاهی دارند. گُل میمون از بهار تا پاییز شکوفه می‌زند. گُل میمون گیاهی معطر است و با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها طبیعت زیبایی می‌سازد. زنبورها و حشرات گرده‌افشان عاشق این گیاه خوش عطر و رنگ هستند.

گُل میمون گیاهی چند ساله است اما گل‌های آن عمر کوتاهی دارند. گُل میمون از بهار تا پاییز شکوفه می‌زند. گُل میمون گیاهی معطر است و با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها طبیعت زیبایی می‌سازد.

گل میمون گیاهی معطر است

۲۴۷٫ گل هلنیوم (Sneezeweed)

نام علمی: (Helenium autumnale)

گل هلنیوم گیاهی چند ساله با ساقه‌های استوار است. گُل هلنیوم در اواخر تابستان، درست زمانیکه اکثر گیاهان به خواب می‌روند، گُل می‌دهد. در فصل پاییز، گل‌های دیزی خوش رنگ و لعاب روی ساقه‌های بلند آن که با برگ‌های باریک پوشیده شده است می‌رویند. اطراف مرکز برجسته گل با گلبرگ‌های زرد تیره روشن احاطه می‌شود. گُل هلنیوم در مقابل بیماری مقاوم است و هر نوع خاکی را تحمل می‌کند.

گل هلنیوم گیاهی چند ساله با ساقه‌های استوار است. گُل هلنیوم در اواخر تابستان، درست زمانیکه اکثر گیاهان به خواب می‌روند، گُل می‌دهد.

گُل هلنیوم در مقابل بیماری مقاوم است

۲۴۸٫ گیاه زنگوله زمستانی یا گل بهمن (Snowdrop)

نام علمی: (Galanthus nivalis)

گل زنگوله زمستانی یا گل بهمن یکی از محبوب‌ترین گُل‌هایی است که می‌توان در باغ‌ها یافت. گُل زنگوله زمستانی یکی از معدود گل‌هایی است که زمستان‌ها از زیر پتوی برف سر برمی‌آورد.

گُل زنگوله زمستانی گیاهی چند ساله پیازی کوچک است که با عطری لطیف، اول بهار را مژده می‌دهد. گُل‌های سفید با خال سبز رنگ، از ویژگی‌های جالب توجه گُل بهمن است. گُل زنگوله زمستانی در هر کجا که کاشته شود، بخوبی جلوه‌‌گری خواهد کرد.

گُل زنگوله زمستانی گیاهی چند ساله پیازی کوچک است که با عطری لطیف، اول بهار را مژده می‌دهد.

گُل زنگوله زمستانی گیاهی مقاوم در برابر سرما

۲۴۹٫ گل برف زمستانه / گل سراستیوم/ گل برف در تابستان (Snow in Summer)

نام علمی: (Cerastium tomentosum)

گل برف زمستانه که بنام گُل ستاره اورشلیم Jerusalem Star نیز مشهور است، گیاهی چند ساله است ولی گل‌هایش عمر کوتاهی دارند.

گُل برف زمستانه در تابستان با پوشش گُل‌های سفید ستاره شکل، زمین را مثل برف سفید می‌کند. گُل برف با شکوفه‌های سفید و لبه‌های کنگره دار و شاخ و برگ‌های نقره ای و خاکستری، به گیاهی زینتی شگفت انگیزی تبدیل می‌شود. گُل برف در تابستان گیاهی کند رشد است و برای تزئین زمین و همینطور دیوارهای سنگی باغ گزینه‌ای ایده‌آل است.

گُل برف دارای شکوفه‌های سفید و لبه‌های کنگره دار و شاخ و برگ‌های نقره ای و خاکستری است.

گل برف با گل‌های سفید ستاره‌ای شکل باغ شما را پر گل می‌کند

۲۵۰٫ گیاه قطره برفی / گل برف/ گل شقایق سیلوستریس (Snowdrop Windflower)

نام علمی: (Anemone sylvestris)

گل قطره برفی یا گُل شقایق سیلوستریس یک گُل ظریف است که در اواخر بهار به گل می‌نشیند. گُل قطره برفی با شکوفه‌های زیبایی، جای شاخ و برگ سبز تیره را روی ساقه‌های ظریف می‌گیرد.

گُل قطره برف به رنگ سفید خالص، با لایه‌ی زیرین صورتی و برچه‌های زرد، شگفت انگیز است. گُل قطره برف معطر است و در زیر سایه جزئی یا کامل بخوبی رشد می‌کند.

گل قطره برفی یا گُل شقایق سیلوستریس یک گُل ظریف است که در اواخر بهار به گل می‌نشیند. گُل قطره برفی با شکوفه‌های زیبایی، جای شاخ و برگ سبز تیره را روی ساقه‌های ظریف می‌گیرد.

گُل قطره برف معطر است

۲۵۱٫ گل ترومپت فرشته برفی (Snowy Angles Trumpet)

نام علمی: (Brugmansia suaveolens)

گل شیپور فرشته صورتی یا گُل ترومپت فرشته برفی یک درختچه اسرار آمیز است! این گیاه درختچه‌ای تقریبا همیشه سبز است که با شکوفه‌های صورتی آویز جلوه‌گری می‌کند. گُل ترومپت فرشته برفی از اواسط تابستان تا پاییز گل‌های سفید تولید می‌کند.

گونه‌های دیگر گُل شیپور فرشته صورتی با رنگ‌های مختلفی مثل صورتی و قرمز نیز وجود دارند. گُل شیپور فرشته برفی عطری خوشمزه دارد که عصرها باغ را برمی‌دارد.

گُل شیپور فرشته برفی نیاز به تغذیه کامل دارد، خاک غنی، آفتاب کامل و آبیاری سر وقت آن را سرحال خواهد کرد. گُل شیپور فرشته برفی اگرچه نام فرشته را یدک می‌کشد اما اگر بلعیده شود، بسیار سمی و خطرناک است.

گُل شیپور فرشته صورتی با رنگ‌های مختلفی مثل صورتی و قرمز نیز وجود دارند. گُل شیپور فرشته برفی عطری خوشمزه دارد که عصرها باغ را برمی‌دارد.

گُل ترومپت فرشته برفی از اواسط تابستان تا پاییز گل‌ می دهد.

۲۵۲٫ گیاه مهر سلیمان (Solomons Seal)

نام علمی: (Polygonatum multiflorum)

گل مهر سلیمان گیاهی چند ساله است. اگر از کاشت هر گیاهی دلسرد شده‌اید، گُل مهر سلیمان با شرایط شما کاملا کنار می‌آید! گیاهی سایه دوست و پر کننده‌ی تمامی فضاهای کسل کننده و خالی!

ساقه‌های قوسی شکل با دسته‌های شش تا ده تایی گُل‌های کرم رنگ با نوک‌های سبز، طبیعتی است که گُل مهر سلیمان برایتان خواهد ساخت. شکوفه‌های گیاه مهر سلیمان در پایان فصل رشد، جای خود را به توت‌های آبی و سیاهی می‌دهد که پرندگان را خوشحال کند. گل مهر سلیمان در پاییز زرد می‌شود.

گُل مهر سلیمان با ساقه‌های قوسی شکل با دسته‌های شش تا ده تایی گُل‌های کرم رنگ با نوک‌های سبز خودنمایی می‌کند.

گل مهر سلیمان گیاهی چند ساله است.

۲۵۳٫ گل زنبق ویرجینا (Southern Blue Flag)

نام علمی: (Iris virginica)

گل زنبق ویرجینیا که بنام گُل پرچم آبی جنوبی نیز معروف است، گیاهی چند ساله با ساقه‌های بلند است که در اواخر بهار روی آن‌ها دو تا سه گُل آبی مایل به بنفش می‌روید. گُل زنبق ویرجینیا با رگه‌های زرد رنگ حسابی شگفت انگیز و زیباتر می‌شود. گل زنبق ویرجینیا گیاهی آبزی و عاشق خاک‌های مرطوب است.

گُل زنبق ویرجینیا گُلی آبی است که با رگه‌های زرد رنگ حسابی شگفت انگیز و زیباتر می‌شود. گُل زنبق ویرجینیا گیاهی آبزی و عاشق خاک‌های مرطوب است.

گل زنبق ویرجینیا گیاهی آبزی و عاشق خاک‌های مرطوب است

۲۵۴٫ گیاه زنگوله آبی اسپانیایی یا گل هیاسینتوئید (Spanish Bluebell)

نام علمی: (Hyacinthoides hispancia)

گل بلوبل اسپانیایی گیاهی پیازدار است که برای کاشت در هر باغی، با نگهداری اندک، عالی و مقاوم است. گُل زنگوله آبی اسپانیایی ساقه‌های محکمی دارد گُل‌های زنگوله شکل آویز را حمل می‌کند. شکوفه‌های گُل زنگوله آبی اسپانیایی به رنگ بنفش- آبی، یاسی – صورتی یا سفید است. این گُل آفتاب کم و سایه کامل را برای رشد می‌پسندد.

گُل زنگوله آبی اسپانیایی ساقه‌های محکمی دارد گُل‌های زنگوله شکل آویز را حمل می‌کند.

گل زنگوله آبی اسپانیایی آفتاب کم و سایه کامل را دوست دارد

۲۵۵٫ گل سیزاب (Speedwells)

نام علمی: (Veronica longifolia)

گل سیزاب که بنام گُل Long-leaved Speedwell نیز معروف است، بخاطر گُل‌های فراوان و زیبایش مورد توجه قرار می‌گیرد. گُل سیزاب مراقبت آسانی دارد و با شکوفه‌های ماندگارش می‌تواند طبیعتی خارق العاده در فضای آزاد بسازد.

گُل سیزاب یا به عبارتی دیگر، گُل ورونیکا تا حدود دو متر قد می‌کشد و به رنگ سفید، صورتی، آبی و بنفش در دنیا موجود است. گُل ورونیکا به آفتاب کامل نیاز دارد و بخاطر رنگ جالبی که دارد، گرده‌افشان‌ها را به سمت خود جلب می‌کند.

گُل سیزاب یا به عبارتی دیگر، گُل ورونیکا تا حدود دو متر قد می‌کشد و به رنگ سفید، صورتی، آبی و بنفش در دنیا موجود است.

گل ورونیکا به آفتاب کامل نیاز دارد

۲۵۶٫ گیاه عنکبوتی (Spider Flower)

نام علمی: (Cleome hassleriana)

گل عنکبوتی یک گیاه یک ساله سریع الرشد است. گُل عنکبوتی با خوشه‌های بزرگی از گُل‌های کوچک که گویا در هوا معلق هستند و در تار عنکبوت افتاده‌اند، جلوه‌گری می‌کند.

در دنیا مجموعه‌ی زیادی از گُل‌های عنکبوتی وجود دارد ولی این نوع از گُل عنکبوتی بسیار معطر است و با گُل‌های بنفش، صورتی و سفید و برچه‌های بلند تیغ‌دار جلوه‌گری می‌کند.

گُل عنکبوتی از تابستان تا اولین یخبندان به گُل می‌نشیند و بعد از دست دادن شکوفه‌ها، سرگُل‌های آن نصیب پرندگان می‌شود. گُل عنکبوتی نگهداری آسانی دارد و اگر بصورت دسته‌ای کاشته شود، طبیعتی زیبا می‌سازد.

گل عنکبوتی یک گیاه یک ساله سریع الرشد است. گُل عنکبوتی با خوشه‌های بزرگی از گُل‌های کوچک که گویا در هوا معلق هستند و در تار عنکبوت افتاده‌اند، جلوه‌گری می‌کند.

گل عنکبوتی نگهداری آسانی دارد

۲۵۷٫ گل گرویلیا (Spider Flower)

نام علمی: (Grevillea)

در خانواده گیاه گرویلیا بیش از ۳۰۰ نوع گل موجود است. گل عنکبوت خانواده گرویلیا بوته‌های همیشه سبزی هستند که با گل‌های کوچک و عنکبوتی شکل و گاهی هم شبیه به مسواک خودنمایی می‌کنند. گل عنکبوت گرویلیا در رنگ‌های متنوع و به مدت طولانی دوام می‌آورند.

گل عنکبوت خانواده گرویلیا بوته‌های همیشه سبزی هستند که با گل‌های کوچک و عنکبوتی شکل و گاهی هم شبیه به مسواک خودنمایی می‌کنند.

گل عنکبوت گرویلیا در رنگ‌های متنوع و به مدت طولانی دوام می‌آورند.

۲۵۸٫ گیاه ثعلب ماکولاتوم/ گل ارکیده ماکولاتوم/ گل زیگوپتالوم خال‌دار (Spotted Zygopetalum)

نام علمی: (Zygopetalum maculatum)

گل ارکیده ماکولاتوم یا گُل زیگوپتالوم خال‌دار بومی کوه‌های پرو، برزیل و بولیوی است. گل ارکیده ماکولاتوم در بهار با رونمایی از ۸ تا ۱۲ عدد گل به اندازه تقریبا سه سانتی‌متر، جلوه‌گری می‌کند.

ردیف گُلبرگ‌های بالایی معمولا به رنگ سبز و خال‌های نامنظم قرمز تزئین شده است و ردیف گُلبرگ‌های پایینی به رنگ سفید با رگه‌های زرشکی هستند.

گُل ارکیده ماکولاتوم گیاهی اسرار آمیز و عجیب است. این گیاه رطوبت را دوست دارد اما نه خیسی طولانی مدت را و عاشق نور غیر مستقیم است.

گل ارکیده ماکولاتوم یا گُل زیگوپتالوم خال‌دار بومی کوه‌های پرو، برزیل و بولیوی است. گل ارکیده ماکولاتوم در بهار با رونمایی از ۸ تا ۱۲ عدد گل به اندازه تقریبا سه سانتی‌متر، جلوه‌گری می‌کند.

گل ارکیده ماکولاتوم یا گُل زیگوپتالوم خال‌دار

۲۵۹٫ گل زیبای بهار (Spring Beauty)

نام علمی: (Claytonia virginica)

گل زیبای بهار، گیاهی چند ساله‌ی ظریف و بومی آمریکای شمالی است. گُل زیبای بهار خوشه‌هایی از شکوفه‌های ستاره‌ای شکل است که به رنگ صورتی کم رنگ و سفید با رگه‌هایی از صورتی پر رنگ خودنمایی می‌کند. گل زیبای بهار منبع شهد برای گرده‌افشان‌ها است.

گل زیبای بهار، گیاهی چند ساله‌ی ظریف و بومی آمریکای شمالی است. گُل زیبای بهار خوشه‌هایی از شکوفه‌های ستاره‌ای شکل است.

گل زیبای بهاری صورتی کم رنگ و سفید با رگه‌هایی از صورتی پر رنگ

۲۶۰٫ گیاه شکوفه بهار (Spring Blossom)

نام علمی: (Jaborosa integrifolia)

گل شکوفه بهاری یک گیاه چند ساله است که وجود ریزوماتوز آن را به خانواده سیب زمینی پیوند می‌دهد. گُل شکوفه بهاری بومی آمریکای جنوبی است. این گُل‌های ریز سفید رنگ بسیار شبیه به ستاره دریایی است. وجود ستاره دریایی در باغ روی زمین چیزی شگفت انگیز است که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت.

گل شکوفه بهاری یک گیاه چند ساله است که وجود ریزوماتوز آن را به خانواده سیب زمینی پیوند می‌دهد. گُل شکوفه بهاری بومی آمریکای جنوبی است.

گل شکوفه بهاری یک گیاه چند ساله است

۲۶۱٫ گل ستاره بهاری (Spring Starflower)

نام علمی: (Iphenion uniflorum)

گل ستاره بهاری گیاهی کوچک چند ساله از خانواده بزرگ آماریلیس است. گُل‌های ستاره‌ای شکل شش گلبرگی آن به رنگ‌های آبی، صورتی و سفید یافت می‌شوند. از ویژگی‌های ظاهری جالب توجه این گیاه، وجود یک خط در وسط هر گلبرگ است. پرچم‌های زرد رنگ نیز از دیگر زیبایی‌های خارق العاده این گیاه است. گُل ستاره بهاری رایحه‌ای شیرین دارد و باغبان‌ها برای بوییدن عطر آن بسیار مشتاق هستند.

گل ستاره بهاری گیاهی کوچک چند ساله از خانواده بزرگ آماریلیس است. گُل‌های ستاره‌ای شکل شش گلبرگی آن به رنگ‌های آبی، صورتی و سفید یافت می‌شوند.

گُل ستاره بهاری رایحه‌ای شیرین دارد

۲۶۲٫ گیاه یاس ستاره‌ای (Star Jasmine)

نام علمی: (Trachelospermum jasminoides)

یاس ستاره‌ای گیاهی همیشه سبز با گُل‌های ستاره‌ای شکل فراوان و خوش عطر است. گُل‌های ستاره ای شکل این گیاه آنقدر فراوان است که تمامی شاخ و برگ‌ها را می‌پوشاند.

شاخ و برگ‌های گُل یاس ستاره‌ای براق، تیره و بیضی شکل هستند. با پشتیبانی دیوارها و تکیه‌گاه‌ها گُل یاس ستاره‌ای می‌تواند تا ده متر رشد کند. گُل یاس ستاره‌ای بوی بهشت می‌دهد و گزینه‌ای عالی برای باغبان‌های تازه کار است.

شاخ و برگ‌های یاس ستاره‌ای براق، تیره و بیضی شکل هستند. با پشتیبانی دیوارها و تکیه‌گاه‌ها گُل یاس ستاره‌ای می‌تواند تا ده متر رشد کند.

گل یاس ستاره‌ای بوی بهشت می‌دهد

۲۶۳٫ گل ستاره بیت الحم/ گل شیر مرغ (Star of Bethlehem)

نام علمی: (Ornithogalum magnum)

گیاه ستاره بیت الحم گُلی پیازی است که بومی کوه‌های قفقاز در گرجستان است. این گیاه خوشه‌ای از گُل‌های کوچک و ستاره‌ای شکل است. گُل‌های سفید این گیاه یک نوار سبز در زیر گلبرگ‌های خود دارد و از پایین به بالا شکوفه می‌زند. این گیاه تا حدود ۹۰ سانتی متر قد می‌کشد. گُل ستاره بیت الحم آفتاب کامل را به سایه ترجیح می‌دهد. گُل ستاره بیت الحم معمولا عاری از بیماری و آفات است.

گل ستاره بیت الحم گُلی پیازی است که بومی کوه‌های قفقاز در گرجستان است. این گیاه خوشه‌ای از گُل‌های کوچک و ستاره‌ای شکل است.

گل ستاره بیت الحم معمولا عاری از بیماری و آفات است

۲۶۴٫ گیاه نئورژیلا/ گل چشمان پرستاره (Starry Eyes)

نام علمی: (Nierembergia gracilis)

گیاه نئورژلیا، گیاهی چند ساله همیشه سبز است که بوته‌ی آن، حدود یک متر ارتفاع و پهنا دارد. گُل نئورژیلا با شاخ و برگ‌های سبز تیره و گل‌های سفید و ستاره‌ای طبیعتی زیبا می‌سازد. گُل نئورژیلا با خطوط ارغوانی ملایم که در اطراف گلوی خود، ظرافت بی‌نظیر خود را به رخ می‌کشد.

گیاه نئورژیلا با شاخ و برگ‌های سبز تیره و گل‌های سفید و ستاره‌ای طبیعتی زیبا می‌سازد.

گل نئورژیلا گیاهی سفید رنگ با بساک های زرد

۲۶۵٫ گل راعی/ گل خار مریم سنت جان (Johns Wort)

نام علمی: (Hypericum calycinum)

اگر می‌خواهید از تابستان تا پاییز فرشی از خورشید طلایی در باغ خود اضافه کنید، گیاه راعی بهترین نوع است. بوته‌ی گُل راعی آنقدر به گُل می‌نشیند که تقریبا تمامی شاخ و برگ‌های آن را می‌پوشاند. گُل راعی از نظر ظاهری تا حدودی شبیه به گُل رز است. برچه‌‌ی برجسته دارد که بالای آن را بساک قرمز پوشانده است و زیبایی چشمگیری به آن می‌بخشد. گُل راعی برای حاشیه باغ‌ها گزینه‌ای ایده‌آل است.

گُل راعی از نظر ظاهری تا حدودی شبیه به گُل رز است. برچه‌‌ی برجسته دارد که بالای آن را بساک قرمز پوشانده است و زیبایی چشمگیری به آن می‌بخشد.

گل راعی گل زرد طلایی

۲۶۶٫ گیاه استون کراپ/ گل ناز (Stonecrop)

نام علمی: (Sedum)

گل ناز یا گل سدم، با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف در دسترس است. گُل ناز بسته به نوع سلیقه شما در سه نوع محبوب: گُل سدم عمودی، گُل سدم خزنده و گُل سدم پفکی. گُل ناز گیاهی چند ساله است که با گل‌هایی شبیه به گُل کلم بروکلی که پر از گُل‌های ریز است، جلوه‌گری می‌کند. گُل ناز می‌تواند در فصل رشد با شکوفه‌های خوشرنگ شما را شگفت‌زده کند. این گیاه، محلی برای جذب پروانه‌ها و زنبورها است.

گل ناز یا گل سدم، با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف در دسترس است. گُل ناز بسته به نوع سلیقه شما در سه نوع محبوب: گُل سدم عمودی، گُل سدم خزنده و گُل سدم پفکی.

گل ناز یا گل سدم محلی برای جذب پروانه ها و زنبورها است.

۲۶۷٫ گل کلماتیس کارکاسانا (Sugarbowl Clematis)

نام علمی: (Clematis scottii)

گیاه کلماتیس یک گیاه چند ساله علفی است که با شکوفه‌ها کوزه‌ای شکل آویز، جلوه‌گری می‌کند. گُل‌های گُل کلماتیس معمولا به رنگ بنفش تیره، گاهی صورتی و سفید نمایش می‌شود. گُل کلماتیس از اوایل بهار تا اواخر تابستان شکوفا می‌شود.

گیاه کلماتیس یک گیاه چند ساله علفی است که با شکوفه‌ها کوزه‌ای شکل آویز، جلوه‌گری می‌کند.

گل کلماتیس به رنگ بنفش تیره، گاهی صورتی و سفید

۲۶۸٫ گیاه سان شاین میموسا (Sunshine Mimosa)

نام علمی: (Mimosa strigillosa)

سان شاین میموسا شکوفه‌ای برجسته است که بعنوان گُل پودری Powder Puff نیز شناخته می‌شود. گُل میموسا یک گیاه چند ساله و رونده است. گُل سان شاین میموسا از بهار تا اواخر تابستان به گُل می‌نشیند و با شکوفه‌های توپی شکل خود که به رنگ یاسی و صورتی است، خودنمایی می‌کند. برچه‌ها با رنگ زرد، زیبایی این گیاه را بیش از پیش می‌کند. گُل میموسا بومی آمریکا و خلیج مکزیک است. گُل میموسا عاشق آفتاب و خاک شنی است.

گیاه سان شاین میموسا از بهار تا اواخر تابستان به گُل می‌نشیند و با شکوفه‌های توپی شکل خود که به رنگ یاسی و صورتی است، خودنمایی می‌کند.

گل میموسا عاشق آفتاب و خاک شنی

۲۶۹٫ گل نخود شیرین (Sweet Pea)

نام علمی: (Lathyrus odoratus)

گُل نخود شیرین درختچه‌ای برگریز است که به دلیل شکوفه‌های بسیار معطرش ارزشمند است. گُل نخود با شکوفه‌های لوله‌ای شکل کوتاه به رنگ سفید و کرم و با برچه‌های بلند ظاهری جالب دارد. گُل نخود شیرین از اواخر زمستان تا اوایل بهار به گُل می‌نشیند. طول و عرض این گیاه حدود یک و نیم متر است، بنابراین به راحتی می‌توانید آن را در کنج باغ خود داشته باشید. فقط حواستان باشد که آن را جایی بکارید که عطر زمستانی آن به مشامتان برسد!

گُل نخود شیرین درختچه‌ای برگریز است که به دلیل شکوفه‌های بسیار معطرش ارزشمند است. گُل نخود با شکوفه‌های لوله‌ای شکل کوتاه به رنگ سفید و کرم و با برچه‌های بلند ظاهری جالب دارد.

گل نخود شیرین درختچه‌ای برگریز است

۲۷۰٫ گیاه پیچ آبجویی / گل پیچ امین الدوله (Sweetest Honeysuckle)

نام علمی: (Lonicera fragrantissima)

پیچ آبجویی یا گل پیچ امین الدوله یک گیاه سالانه بوته‌دار رونده است و بخاطر عطر و طعم شیرینی که دارد، گیاهی ارزشمند است. گل پیچ امین الدوله دارای گُل‌های خوشه‌ای به رنگ‌های پاستلی است که در بالای ساقه‌های بلند بالا قرار می‌گیرد. گُل پیچ آبجویی پنج گلبرگی موج دار است. گُل پیچ آبجویی از بهار تا پاییز به گُل می‌نشیند. آب و هوای معتدل بهترین شرایط برای جان گرفتن این گیاه زیبا است.

گیاه پیچ آبجویی یا گل پیچ امین الدوله یک گیاه سالانه بوته‌دار رونده است و بخاطر عطر و طعم شیرینی که دارد، گیاهی ارزشمند است.

گل پیچ امین الدوله شامل گُل‌های خوشه‌ای به رنگ‌های پاستلی

۲۷۱٫ گل واتسونیا (Table Mountain Watsonia)

نام علمی: (Watsonia tabularis)

گیاه واتسونیا گیاهی همیشه سبز است که با خوشه‌هایی ۲۰ تا ۳۰ تایی از گل‌های شیپوری، جلوه‌گری می‌کند. شکوه این گیاه بی‌حد و حصر زیبا و ظریف است. ساقه‌های بنفش رنگ با گُل‌های صورتی پاستلی، بیشتر شبیه به یک گل آسمانی است تا زمینی! گُل واتسونیا می‌تواند تا ۲ متر و نیم رشد کند. اگر گُل واتسونیا بصورت دسته‌ای کاشته شود، طبیعتی زیبا می‌سازد.

گیاه واتسونیا گیاهی همیشه سبز است که با خوشه‌هایی ۲۰ تا ۳۰ تایی از گل‌های شیپوری، جلوه‌گری می‌کند. شکوه این گیاه بی‌حد و حصر زیبا و ظریف است.

گل واتسونیا با ساقه‌های بنفش رنگ و شکوفه‌های صورتی پاستلی

۲۷۲٫ گیاه شاهپسند ارغوانی (Tall Verbena)

نام علمی: ( Verbena bonariensis)

گیاه شاهپسند ارغوانی یک گیاه چند ساله است. گُل شاهپسند ارغوانی همانطور که از نامش مشخص است، با خوشه‌هایی از شکوفه‌های یاسی و بنفش در بالای ساقه‌های باریک دلبری می‌کند.

گُل شاهپسند ارغوانی وقتی در مسیر نسیم تکان می‌خورند، تماشایی هستند. گُل شاهپسند ارغوانی پر از شهد است و گُل مورد علاقه‌ی پروانه‌ها و سایر حشرات گرده‌افشان‌ها است. این گیاه سریع الرشد است و تا حدود سه متر رشد می‌کند.

گیاه شاهپسند ارغوانی یک گیاه چند ساله است. گُل شاهپسند ارغوانی همانطور که از نامش مشخص است، با خوشه‌هایی از شکوفه‌های یاسی و بنفش در بالای ساقه‌های باریک دلبری می‌کند.

گل شاهپسند ارغوانی پر از شهد است

۲۷۳٫ گل شمعدانی‌ هلندی (Tender Geraniums)

نام علمی: (Pelargonium)

شمعدانی هلندی گیاهی لطیف و خوش نقش است که از هر خانم خاندار و هر باغبان ماهری یکی از آن‌ها را در خانه و باغ خودشان دارد. گُلدهی شمعدانی هلندی طولانی و نگهداری آسانی دارد. گل‌های شمعدانی هلندی در رنگ‌های قرمز، نارنجی و سفید جلوه‌گری می‌کنند. شمعدانی هلندی گیاهی یکساله است.

گل‌های شمعدانی هلندی در رنگ‌های قرمز، نارنجی و سفید جلوه‌گری می‌کنند. شمعدانی هلندی گیاهی یکساله است.

شمعدانی هلندی طولانی و نگهداری آسانی دارد

۲۷۴٫ گیاه تلخ بیان (Texas Mountain Laurel)

نام علمی: (Sophora secundiflora)

همیشه باغ و باغچه‌ی خانه یک فضا برای کاشتن گُل دارد و گُل تلخ‌بیان گزینه‌ای مناسب برای تمامی باغ‌ها و باغچه‌ها است. گُل تلخ‌بیان در بهار، خوشه‌های خوش رنگ آبی – بنفش و معطر تولید می‌کند. عطر این گُل شبیه به عطر انگور و آدامس است.

پروانه‌ها و زنبورها عاشق این گیاه خوش عطر و رنگ هستند. پس از اینکه شکوفه‌های این گیاه می‌ریزند، غلاف‌های بذری شکلی تولید می‌کند که درخت کریسمس را با آن تزئین می‌کنند. گُل تلخ بیان درختچه‌ای بسیار مقاوم است و برای نگهداری در پاسیوها، عالی است.

گیاه تلخ‌بیان در بهار، خوشه‌های خوش رنگ آبی – بنفش و معطر تولید می‌کند. عطر این گُل شبیه به عطر انگور و آدامس است.

گل تلخ بیان درختچه‌ای بسیار مقاوم

۲۷۵٫ گل ببر (Tiger Flower)

نام علمی: (Tigride pavonia)

گل ببر که بنام گُل طاووس یا گُل صدف مکزیکی نیز معروف است، در تابستان طبیعتی خیره کننده می‌سازد. شکوفه‌های درشت با رنگ‌های ترکیبی شاد مثل صورتی، قرمز، زرد، نارنجی یا سفید با خال خال‌هایی با رنگ متضاد، عالی است. عرض گل ببر به ۱۲ سانتی متر می‌رسد. هر گُل ببر فقط یک روز بصورت کامل شکوفا می‌شود.

گُل ببر که بنام گُل طاووس یا گُل صدف مکزیکی نیز معروف است، در تابستان طبیعتی خیره کننده می‌سازد.

گُل ببر فقط یک روز بصورت کامل شکوفا می‌شود

۲۷۶٫ گیاه لیلیوم ببر (Tiger Lily)

نام علمی: (Lilium lancifolium)

گیاه لیلیوم ببر یکی از عجیب و غریب‌ترین نوع گل‌ها است. شکوفه‌های نارنجی روشن و خال خال‌های تیره، گُل لیلیوم ببر را متمایز می‌کند. گُل لیلیوم ببر بسیار مقاوم و رشد آسانی دارد. گیاه بالغ لیلیوم ببر می‌تواند تا ۴۰ گل را در خود جای دهد. گُل لیلیوم ببر به آفتاب کامل نیاز دارد.

گیاه لیلیوم ببر یکی از عجیب و غریب‌ترین نوع گل‌ها است. شکوفه‌های نارنجی روشن و خال خال‌های تیره، گُل لیلیوم ببر را متمایز می‌کند.

گل لیلیوم ببر بسیار مقاوم و رشد آسانی

۲۷۷٫ گل نمسیا (Toothed Aloha)

نام علمی: (Nemesia denticulate)

گیاه نمسیا گُلی رونده و بومی آفریقای جنوبی است. گُل نمسیا گیاه چند ساله و نیمه مقاوم است، که گاهی بصورت یکساله رشد می‌کند. گُل نمسیا از تابستان تا اوایل پاییز گُل‌های زیبای بنفش روشن با گلوهای زرد تولید می‌کند. گُل نمسیا شبیه به اسنپدراگون هستند. گُل نمسیا بخاطر پرورش آسان، گیاهی عالی برای باغبانان تازه‌کار است.

گل نمسیا گُلی رونده و بومی آفریقای جنوبی است. گُل نمسیا گیاه چند ساله و نیمه مقاوم است، که گاهی بصورت یکساله رشد می‌کند

گل نمسیا بخاطر پرورش آسان، گیاهی عالی برای باغبانان تازه‌کار است

۲۷۸٫ گیاه گازانیا اسپلندنس (Treasure Flower)

نام علمی: (Gazania)

گیاه گازانیا اسپلندنس گُل‌های چند ساله است که با شکوفه‌های دیزی شکل خودنمایی می‌کند. گُل گازانیا اسپلندنس با لبه‌های تیره، خال‌ها، حلقه‌ و گلبرگ‌های رنگارنگ گیاهی بزرگ و جذاب است. رنگ‌های شاد مثل قرمز، صورتی، نارنجی و سفید از رنگ‌های رایج گُل گازانیا اسپلندنس است. دو نوع گُل گازانیا در دنیا موجود است: گُل گازانیا رونده و گُل گازانیا بوته‌ای. گُل گازانیا اسپلندنس عاشق آفتاب کامل است.

گیاه گازانیا اسپلندنس گُل‌های چند ساله است که با شکوفه‌های دیزی شکل خودنمایی می‌کند. گُل گازانیا اسپلندنس با لبه‌های تیره، خال‌ها، حلقه‌ و گلبرگ‌های رنگارنگ گیاهی بزرگ و جذاب است.

گُل گازانیا اسپلندنس عاشق آفتاب کامل است

۲۷۹٫ گل لاواترا (Tree Mallow)

نام علمی: (Lavatera maritima)

گیاه لاواترا یک گیاه چند ساله تقریبا همیشه سبز است که در مناطق گرمسیری زندگی می‌کند. گُل لاواترا دو رنگ است قسمت نزدیک به مرکز یاسی تیره و قسمت خارجی یاسی روشن است. درختچه لاواترا در طول تابستان بصورت گسترده شکوفه می‌زند و در فصول دیگر بصورت پراکنده به گُل می‌نشیند. گُل لاواترا تقریبا بدون آفت است.

گُل لاواترا یک گیاه چند ساله تقریبا همیشه سبز است که در مناطق گرمسیری زندگی می‌کند. گُل لاواترا دو رنگ است قسمت نزدیک به مرکز یاسی تیره و قسمت خارجی یاسی روشن است.

گل لاواترا یک گیاه چند ساله تقریبا همیشه سبز

۲۸۰٫ گیاه پیچ اناری (Trumpt Vine)

نام علمی: (Campsis radicans)

گیاه پیچ اناری یک گیاه رونده چوبی و مستحکم است که گُل‌های زیادی به نمایش می‌گذارد. شکوفه‌های گُل پیچ انار بصورت خوشه‌ای در انتهای هر شاخه خودنمایی می‌کند. گُل پیچ اناری شیپوری شکل است و به اندازه شش سانتی متر طول دارد و در رنگ‌های سرخ و نارنجی نمایش می‌شود.

گُل پیچ انار از اوایل تا اواخر تابستان به گل می‌نشیند. اگر قصد کاشتن گُل پیچ انار را در باغ و باغچه خود دارید حواستان باشد که این گیاه به سازه‌ها آسیب وارد می‌کند. این گیاه روی داربست فوق‌العاده زیبا است.

گیاه پیچ اناری یک گیاه رونده چوبی و مستحکم است که گُل‌های زیادی به نمایش می‌گذارد. شکوفه‌های گُل پیچ انار بصورت خوشه‌ای در انتهای هر شاخه خودنمایی می‌کند.

گل پیچ اناری شیپوری شکل است

۲۸۱٫ گل لاله (Tulip)

نام علمی: (Tulipa)

بر اساس نوع گُل، اندازه و زمان شکوفه زدن، ۱۵ گروه از گُل لاله  در دنیا وجود دارد. با وجود چندین هزار نوع و رقم، انتخاب یک نوع گُل لاله کار بسیار دشواری است. گُل لاله Tulip یکی از محبوب‌ترین نوع از لاله‌ها است. گُل لاله نماد بهار است. سرهای تک یا دوتایی، لبه‌های حاشیه‌دار یا ساده، رنگین کمانی از رنگ‌ها است. گُل لاله معمولا به عنوان گیاه چند ساله کاشته؛ ولی بعد از مدتی عملکرد آن‌ها خیلی ضعیف می‌شود.

گُل لاله Tulip یکی از محبوب‌ترین نوع از لاله‌ها است. گُل لاله نماد بهار است. سرهای تک یا دوتایی، لبه‌های حاشیه‌دار یا ساده، رنگین کمانی از رنگ‌ها است.

گُل لاله نماد بهار است

۲۸۲٫ گیاه ایکمیا فاسکیاتا / گل گلدان نقره‌ای (Urn Plant)

نام علمی: (Aechmea fasciata)

گیاه ایکمیا فاسکیاتا گلی همیشه سبز، لطیف و چند ساله است که با گُل رزتی خیره کننده، خطوط نقره‌ای و برگ‌های سبز، گویا گل و گلدان را با هم دارد.

گیاه ایکمیا فاسکیاتا در سه سالگی بالغ می‌شود و بعد از آن، به یک سنبله گل صورتی با براکت‌های صورتی و نقره‌ای که شکوفه‌های بنفش آن را احاطه کرده، تبدیل می‌شود. این گل تا حدود یک و نیم متر قد می‌کشد و به شدت نیازمند سایه است.

گیاه ایکمیا فاسکیاتا گلی همیشه سبز، لطیف و چند ساله است که با گُل رزتی خیره کننده، خطوط نقره‌ای و برگ‌های سبز، گویا گل و گلدان را با هم دارد.

گل ایکمیا فاسکیاتا گلی همیشه سبز

۲۸۳٫ گیاه ویرجینیا/ گل گوزن شیرین (Virginia Sweetspire)

نام علمی: (Itea virginica)

گیاه بوته ویرجینیا یا گُل گوزن شیرین درختچه‌ای گِرد پوشیده از با ظاهری گندم گونه، پر از گُل‌های ستاره‌ای شکل است. شکوفه‌های معطر با رنگ کرم و سفید، بوته ویرجینیا را زیبا و دوستداشتنی کرده است.

گُل‌دهی این گیاه طولانی مدت و نگهداری آسانی دارد. گُل بوته ویرجینیا تا حدود ۲۰ سانتی متر قد می‌کشد.  گُل گوزن شیرین که نام دیگر بوته ویرجینیا است، عاشق خاک مرطوب است، بنابراین کاشتن آن‌ها در حاشیه نهرها عالی است.

گیاه بوته ویرجینیا یا گُل گوزن شیرین درختچه‌ای گِرد پوشیده از با ظاهری گندم گونه، پر از گُل‌های ستاره‌ای شکل با رایحه‌ای شیرین است.

گل بوته ویرجینیا یا گُل گوزن شیرین با رایحه ای شیرین

۲۸۴٫ گل وایولت اسلیپرز (Violet Slipper Flower)

نام علمی: (Jovellanan violacea)

گیاه وایولت اسلیپرز گیاهی چند ساله علفی، تقریبا همیشه سبز است. گُل وایولت اسلیپرز بنظر یک گُل دو قسمتی است که با گلبرگ‌های دندانه‌دار، مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. گُل وایولت اسلیپرز بصورت ستاره‌ای برجسته نمایش می‌شوند. گُل وایولت اسلیپرز معمولا به رنگ بنفش با خال‌های کوچک و گلوی زرد نمایش می‌شود. گُل وایولت اسلیپرز در طول تابستان به گُل می‌نشیند و طبیعتی زیبا می‌سازد.

گیاه وایولت اسلیپرز گیاهی چند ساله علفی، تقریبا همیشه سبز است. گُل وایولت اسلیپرز بنظر یک گُل دو قسمتی است که با گلبرگ‌های دندانه‌دار، مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند.

گل وایولت اسلیپرز گیاهی چند ساله علفی، تقریبا همیشه سبز

۲۸۵٫ گیاه افعی رسمی (Vipers Bugloss)

نام علمی: (Echium vulgare)

گیاه افعی رسمی گیاهی یکساله و دوساله است که بصورت قائم رشد می‌کند. خوشه‌های استوانه‌ای از گُل‌های زنگوله‌ای شکل است که معمولا به رنگ بنفش با برچه‌های صورتی تولید می‌کند. گُل افعی رسمی می‌تواند تا ۵۰ سانتی‌متر رشد کنند. گیاه افعی رسمی بومی بریتانیا است.

گل افعی رسمی گیاهی یکساله و دوساله است که بصورت قائم رشد می‌کند. خوشه‌های استوانه‌ای از گُل‌های زنگوله‌ای شکل است که معمولا به رنگ بنفش با برچه‌های صورتی تولید می‌کند.

گل افعی رسمی بومی بریتانیا است

۲۸۶٫ گیاه شب بوی خیری (Wallflower)

نام علمی: (Erysimum cheiri)

گل شب بوی خیری گیاهی چند ساله، تقریبا همیشه سبز است که عمر کوتاهی دارد. گُل شب بوی خیری از سنبله‌هایی با ۲۰ تا ۳۰ گُل زرد-نارنجی تشکیل شده است. شکوفه‌های گُل شب بوی خیری، رایحه‌ای شیرین دارند و در رنگ‌های مختلف در دنیا در درسترس هستند. گُل شب بوی خیری در بهار، در آفتاب کامل، به گُل می‌نشینند. گُل شب بوی خیری در دسته گُل‌های خشک، عضوی مهم است.

گل شب بوی خیری گیاهی چند ساله، تقریبا همیشه سبز است که عمر کوتاهی دارد. گیاه شب بوی خیری از سنبله‌هایی با ۲۰ تا ۳۰ گُل زرد-نارنجی تشکیل شده است.

شکوفه‌های گُل شب بوی خیری، رایحه‌ای شیرین دارند

۲۸۷٫ گیاه نیلوفر آبی (Water Lily)

نام علمی: (Nymphaea)

گل نیلوفر آبی یک گُل زیبا از تیره Nymphaea است. گُل نیلوفر گیاهی آبزی است که حدود ۳۰ گونه دارد. گیاه نیلوفر آبی هاردی با سایر نیلوفرهای آبی گرمسیری، کیفیتی متفاوت دارد. گُل نیلوفر آبی نه تنها رنگین کمانی از رنگ‌ها است، بلکه به سالم نگهداشتن برکه در باغ شما نیز کمک می‌کند. گُل نیلوفر آبی با کاهش جلبک‌ها و جذب مواد مغذی در برکه، برای ماهی‌ها پناهگاهی تمیز نگه می‌دارد.

گُل نیلوفر آبی نه تنها رنگین کمانی از رنگ‌ها است، بلکه به سالم نگهداشتن برکه در باغ شما نیز کمک می‌کند.

گُل نیلوفر گیاهی آبزی

۲۸۸٫ گل استاتیس (Wavyleaf Sea Lavender)

نام علمی: (Limonium sinuatum)

گُل استاتیس گیاهی چند ساله است. گُل استاتیس خوشه‌های ضخیم از گُل‌های کوچک و قیفی شکل دارد که روی ساقه‌های بال‌دار حمل می‌شود. گیاه استاتیس از تابستان تا اوایل پاییز شکوفا می‌شود.

گُل استاتیس به رنگ‌های یاسی، صورتی، بنفش، زرد، نارنجی و سفید در دسترس هستند.  گیاه استاتیس یکی از محبوب‌ترین نوع در گل‌های خشک است. گُل استاتیس تحمل نمک بالایی دارد، به همین خاطر برای باغ‌های ساحلی ایده‌آل‌ترین است.

گُل استاتیس به رنگ‌های یاسی، صورتی، بنفش، زرد، نارنجی و سفید در دسترس هستند. گُل استاتیس یکی از محبوب‌ترین نوع در گل‌های خشک است.

گُل استاتیس خوشه‌های ضخیم از گُل‌های کوچک و قیفی

۲۸۹٫ گیاه هویا کارنوزا/ گل شمعی (Wax Plant)

نام علمی: (Hoya carnosa)

گل شمعی یا گُل هویا کارنوزا به عنوان گُل چینی نیز معروف است؛ بخاطر شکوفه‌های زیبا و رایحه‌ی شیرینی دارد جزء گیاهان آپارتمانی گلدار قرار می‌گیرد. گُل هویا کارنوزا به شکل چتری از گُل‌های ستاره‌ای است. گُل شمعی به رنگ صورتی سفید و صورتی روشن است. گُل شمعی شهد زیادی دارد و گرده‌افشان‌ها را عاشق خود می‌کند.

گل شمعی یا گُل هویا کارنوزا که به نام  گُل چینی نیز معروف است بخاطر شکوفه‌های زیبا و رایحه‌ی شیرینی دارد جزء گیاهان آپارتمانی گلدار قرار می‌گیرد.

گل شمعی یا گُل هویا کارنوزا

۲۹۰٫ گل ایکسوار/ گل شعله جنگل (West Indian Jasmine)

نام علمی: (Ixora coccinea)

گل ایسکورا که بنام گُل شعله جنگل و همینطور یاس غربی هند نیز معروف است، گیاهی استوایی است که معمولا در مناطق گرمسیری آسیا فراوان یافت می‌شود.

گُل ایسکورا در آب و هوای گرمسیری، در تمام طول سال گُل می‌دهد. گُل ایکسورا به نام شمعدانی جنگلی نیز خوانده می‌شود. سرگل‌ گنبدی شکل گُل ایسکورا، به رنگ‌های متنوع صورتی، نارنجی، زرد، قرمز یا سفید در دسترس است. گُل ایکسورا در واقع درختچه‌ای همیشه سبز است که علاوه بر گُل‌های درخشان و درشت شاخ و برگ براق و زیبایی دارد.

گُل ایسکورا در آب و هوای گرمسیری، در تمام طول سال گُل می‌دهد. گُل ایکسورا به نام شمعدانی جنگلی نیز خوانده می‌شود.

گُل ایکسورا در واقع درختچه‌ای همیشه سبز

۲۹۱٫ گیاه ماندویلا (White Diplandenia)

نام علمی: (Mandevilla boliviensis)

گل ماندویلا گیاهی عجیب و غریب، بومی بولیوی است. گُل ماندویلا در طول تابستان با گُل‌های قیفی شکل خود، جلوه‌گری می‌کند. گُل‌های سفید با گلوی نارنجی و برگ‌های سبزه تیره از خصوصیات بارز این گُل زیبا است. گُل ماندویلا تا ارتفاع حدود ۶ متر قد می‌کشد. گُل ماندویلا گیاهی گرمسیری و عاشق آفتاب است.

گل ماندویلا گیاهی عجیب و غریب، بومی بولیوی است. گُل ماندویلا در طول تابستان با گُل‌های قیفی شکل خود، جلوه‌گری می‌کند.

گُل ماندویلا گیاهی گرمسیری است و عاشق آفتاب

۲۹۲٫ ارکیده مرغ ماهی‌خوار/ ارکیده مینای سفید (White Egret Orchid)

نام علمی: (Habenaria radiate)

گل ارکیده مینای سفید یا گُل ارکیده مرغ ماهی‌خوار یک گیاه مقاوم است، که بخاطر ظاهر عجیب و غریب خود، شبیه مرغ سفید در حال پرواز، در دنیا پرآوازه است. عرض شکوفه‌های گُل ارکیده مرغ ماهی‌خوار با در نظر گرفتن دو بال پرواز، حدود ۵ سانتی متر است، که روی یک ساقه مستحکم قرار می‌گیرد.

هر ساقه حدودا ۸ شکوفه را نگهداری می‌کند. گیاه ارکیده مرغ ماهی خوار به مدت چهار هفته در اواخر تابستان به گُل می‌نشیند. گُل ارکیده مینای سفید را می‌توان بیشتر در تالاب‌های استوایی پیدا کرد.

گل ارکیده مینای سفید یا گُل ارکیده مرغ ماهی‌خوار یک گیاه مقاوم است، که بخاطر ظاهر عجیب و غریب خود، شبیه مرغ سفید در حال پرواز، در دنیا پرآوازه است.

گُل ارکیده مرغ ماهی‌خوار یک گیاه مقاوم

۲۹۳٫ گیاه سر لاک پشت / گل عشبه (White Turtlehead)

نام علمی: (Chelone glabra)

گُل سر لاک پشت یا عشبه گیاهی چند ساله است که در اواخر تابستان تا پاییز با خوشه‌هایی از گُل‌های دو لبه خودنمایی می‌کند. شکوفه‌های این گیاه عجیب به رنگ سفید و صورتی هستند و از نظر ظاهری خیلی شبیه به سر لاکپشت نمایش می‌شوند. گُل‌ها با شاخ و برگ‌های تیز تا نزدیکی‌های یک متر رشد می‌کنند. گیاه سرلاکپشت در خاک متوسط تا مرطوب به خوبی رشد می‌کند ولی در کل، عاشق مناطق بارانی است.

گُل سر لاک پشت یا عشبه گیاهی چند ساله است که در اواخر تابستان تا پاییز با خوشه‌هایی از گُل‌های دو لبه خودنمایی می‌کند.

گل سرلاکپشت عاشق مناطق بارانی است

۲۹۴٫ گل تله شیپوری سفید / گل سارسنیا لئوکوفیلا (White-Topped Pitcher Plant)

نام علمی: (Sarracenia leucophylla)

گُل سارسنیا لئوکوفیلا گیاهی چند ساله‌ی گوشتخوار است. گیاه سارسنیا لئوکوفیلا شبیه به شیپوری ایستاده است. این گیاه با رنگ سبز جوانه می‌زند و به تدریج به رنگ سفید با رگه‌های قهوه‌ای، فراوان در دهانه‌ی شیپور، تزئین می‌شود.

در فصل بهار، گل‌های قرمز روشنی که تا حدودی معطر هستند نیز به این گیاه اضافه می‌شوند. حشرات وقتی اسیر این گیاه عجیب و غریب می‌شوند، توسط شهد به گلوی گیاه راه پیدا می‌کنند. این گیاه تا حدود  ۷۲ سانتی متر رشد می‌کند. گل گوشتخوار سارسنیا لئوکوفیلا برای پرورش به خاکی مرطوب نیازمند است.

گُل گوشتخوار سارسنیا لئوکوفیلا گُل های شیپوری سفید با رگه‌های قهوه‌ای و تقریبا عطری است.

گل گوشتخوار سارسنیا لئوکوفیلا نیاز به خاک مرطوب دارد

۲۹۵٫ بنفشه سه رنگ (Wild Pancy)

نام علمی: (Viola tricolor)

گل بنفشه سه رنگ بخاطر ظرافت و ترکیب رنگ فوق العاده گُلبرگ‌هایش محبوب است. این گیاه، تا حدود ۶ سانتی‌متر قد می‌کشد. گُل‌های بنفشه سه رنگ، روی ساقه‌های نازک و ظریف بصورت پراکنده رشد می‌کنند. گُلبرگ‌های این گیاه معمولا به سه رنگ بنفش تیره، یاسی و سفید با رگه‌ها و لکه‌های متضاد جلوه‌گری می‌کنند.

بنفشه سه رنگ از بهار تا پاییز به گُل می‌نشیند. بنفشه سه رنگ عاشق هوای خنک است؛ به همین خاطر، برای اضافه کردن رنگ به پاییز هزار رنگ، گزینه‌ای ایده‌آل است.

گُل بنفشه سه رنگ بخاطر رنگ متفاوت گُلبرگ‌هایش (بنفش، یاسی و سفید) به این نام معروف است. بنفشه سه رنگ عاشق هوای پاییز است.

گل بنفشه سه رنگ عاشق هوای پاییز است

۲۹۶٫ گل تاج الملوک (Winky Double Red-White)

نام علمی: (Aquilegia vulgaris)

گُل تاج الملوک یکی از جذاب‌ترین گیاهان در دنیا است که هم برای پرورش در باغ و هم برای نگهداری در گلدان عالی است. گل تاج الملوک از اواخر بهار تا اوایل تابستان با گُل‌های درشت خودنمایی می‌کند. گیاه تاج الملوک با ساقه‌های محکم، گل‌های رنگارنگ زرشکی و سفید را نگهداری می‌کند. گیاه تاج الملوک با ظاهری جذاب و نگهداری آسان، برای کاشت در هر باغی عالی است.

گُل تاج الملوک طراحی خاصی دارد که گویا دو گُل در یک گُل جمع شده‌اند! یگ گُل چهار گلبرگ فنجانی سفید قرمز بر روی گُل ستاره‌ای شکل تمام قرمز سوار شده است.

گل تاج الملوک گیاهی مجلل برای نگهدری در باغ و گلدان

۲۹۷٫ گیاه تورنیا فورنیری (Wishbone Flower)

نام علمی: (Torenia fournieri)

گُل تورنیا فورنیری یک گیاه یکساله سایه دوست است. گُل‌های شیپوری شکلِ دو لبه‌ی دو رنگ (گلبرگ تیره با لبه روشن و بالعکس)، از زیبایی‌های شگفت انگیز طبیعت است. برچه‌های زرد به شکل استخوان جناغ، باعث شده که نام این گیاه در برخی نواحی گُلِ جناغی باشد. گیاه تورنیا فورنیری از اوایل تابستان تا اولین یخبندان به گل می‌نشیند.

گُل تورنیا فورنیری خیلی شبیه به گُل عباسی است، این گیاه پیچ زیبا با گُل ‌های شیپوری و برچه‌های جناغی شکل جلوه‌گری می‌کند.

گل تورنیا با گل‌های شیپوری شکل با لبه‌های آبی

۲۹۸٫ گل اقونیطون (Wolfs Bane)

نام علمی: (Aconitum napellus)

گُل آقونیطون گُلی است که با خوشه‌‎هایی از شکوفه‌های آبی رنگ، از اواسط تا اواخر تابستان خودنمایی می‌کند. گیاه آقونیطون یا گُل تاجل الملوک تاپل عاشق آفتاب کامل است. این گیاه بخاطر اینکه گیاهی سمی است؛ بنام گُل کلاه شیطان یا گُل ملکه زهرها نیز خوانده می‌شود. برای نگهداری از این گیاه نیاز به دستکش دارید! و باید دور از دسترس حیوانات و کودکان قرار بگیرد.

گُل آقونیطون با خوشه‌هایی از گل‌های آبی براق خودنمایی می‌کند. گیاه آقونیطون بسیار گیاهی سمی است و برای لمس آن حتما باید از دستکش استفاده کنید.

گل آقونیطون با خوشه‌هایی از گل های آبی تیره

۲۹۹٫ گیاه رنگ پریده/ گل دماغه / گل جواهر زرد (Yellow Jewelweed)

نام علمی: (Impatients pallida)

گُل رنگ پریده بخاطر شکوفه‌های منحصر به فردش در دنیا معروف است. گُل رنگ پریده گیاهی برگی است که با گل‌های آویز زرد رنگ با لکه‌های قرمز، خود نمایی می‌کند. گیاه رنگ پریده بر خلاف نامش رنگ زرد فرح بخشی دارد و از ظرافت به گوشواره‌ شبیه هستند. گیاه رنگ پریده بنام گُل جواهر زرد نیز معروف است.

این گیاه از اوایل تابستان تا اولین یخبندان به گُل می‌نشیند.به  گُل جواهر زرد Touch-me-Nots نیز می‌گویند؛ زیرا غلاف این گیاه بسیار لطیف است و با کوچک‌ترین تماسی می‌ترکند. گیاه جواهر زرد فقط در باغ‌های مرطوب خوب رشد می‌کند.

گُل جواهر زرد که بنام‌های زیادی ملقب است، گیاهی حساس و زیبا است. گیاه جواهر زرد در باغ‌های ساحلی خوب رشد می‌کند.

گل جواهر زرد به خاک مرطوب نیاز دارد.

۳۰۰٫ علف بیدی (Yellow Loosestrife)

نام علمی: (Lysimachia punctata)

گیاه علف بیدی گیاهی چند ساله است که بنام گُل پادشاه مقدونیه نیز خوانده می‌شود. بنابراین، اگر به دنبال گیاهی درخور یک پادشاه هستید، این گیاه همانی است که می‌خواهید. گیاه علف بیدی از بهار تا تابستان به گُل می‌نشیند. ساقه‌های عمودی پر از گل‌های زرد فنجانی شکل با مرکزیت قرمز است، که شما را شیفته‌ی خود می‌کند. گیاه علف بیدی پرورش آسانی دارد و خیلی سریع پخش می‌شود.

گُل علف بیدی برخلاف اسمش بجای علف از بهار تا تابستان گل باران است. شکوفه‌های زرد پنج گلبرگی استکانی شکل باغ شما را پر از شور و نشاط می‌کند.

گل علف بیدی پرورش آسانی دارد و خیلی سریع پخش می‌شود.

۳۰۱٫ گیاه کتانی / گل نوروزی (Yellow Toadflax)

نام علمی: (Linaria vulgaris)

گُل کتانی گیاهی چند ساله است که با گُل‌های زرد و سفید فراوان، روی ساقه‌های مستحکم و عمودی خود نمایی می‌کند. گیاه کتانی تا حد زیادی شبیه به گیاه اسنپدراگون است. گل کتانی از اواخر بهار تا اولین سرما گل می‌دهد. گل کتانی در دسته گیاهانی سمی قرار می‌گیرد. آن‌ها در زیر نور خورشید رشد خوبی خواهند داشت.

گُل کتانی تا حدودی ظاهرش شبیه به گل مریم است فقط اینکه با شکوفه‌های زرد را هم در برمی‌گیرد. گیاه کتانی گیاهی سمی است.

گل کتانی عاشق نور است

خرید شاخه‌گل و گل آپارتمانی از گل باما

امیدواریم از گشت و گذار در کنار ۳۰۱ نوع گُل و گیاه حسابی لذت برده باشید. با توضیح مختصر در مورد نیازهای گیاه، نام رایج آن و نکته‌های مهم گیاه‌شناسی، برای پرورش آن‌ها به عنوان گیاه آپارتمانی و یا در باغچه خانه‌تان، دست بکارشوید!

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات

چهار + 19 =

پرنیا
04 مارس 2023

خیلییی ممنون عالی بود.

یک + 2 =

اضافه کردن نظر جدید