نگهداری از گل‌ شاخه‌ای

گل‌ها زیباترین هدیه هستند و می‌توانند لبخند را به لب هر کسی بیاورند اما در عین حال عمر کوتاهی دارند، به ویژه اگر به نیازهای آنها توجه نکنید. در مقابل با انجام کارهایی ساده می‌توانید عمر گل‌های شاخه‌ای را افزایش دهید و برای مدت بیشتری از زیبایی آنها لذت ببرید. ما در این مقاله از وبلاگ گل باما تصمیم داریم درباره‌ی نگهداری از گل‌ شاخه ای نکاتی را بیان کنیم تا با استفاده از این نکات گل‌های شاخه ای زیبای خود را برای مدت بیشتری نگهداری کنید.

نگهداری از گل‌ شاخه‌ای

نگهداری از گل شاخه ای

گل‌ها زیباترین هدیه هستند و می‌توانند لبخند را به لب هر کسی بیاورند. گل‌های رز یا مریم را تصور کنید که چطور عطرشان در فضا پیچیده می‌شود و حال و هوای خوبی به خانه می‌دهند. البته شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که همیشه روی میز اتاقتان یک گلدان شیشه‌ای پر از گل‌های زیبا می‌گذارید.

این شگفت‌انگیز است که برای خودتان گل بخرید یا گل هدیه بگیرید اما گاهی اوقات عمر گل‌های شاخه‌ای بسیار کوتاه است و خیلی زود رنگ و روی خود را از دست می‌دهند. با گذشت مدتی کوتاهی گل‌های شاخه‌ای شما دیگر طراوت روز اول را ندارند و این می‌تواند ناراحت کننده باشد. ما در این مقاله از وبلاگ گل باما درباره‌ی نگهداری از گل‌ شاخه ای خواهیم گفت تا با استفاده از این نکات گل‌های شاخه ای زیبای خود را برای مدت بیشتری نگهداری کنید.

رازهای طولانی کردن عمر و نگهداری از گل‌ شاخه ای

گل‌های شاخه‌ای معمولا یک هفته تازه می‌مانند. برای نگهداری از گل‌ شاخه ای برای مدتی طولانی به چند نکته باید توجه کنید؛ از این جهت که هم روز ولنتاین نزدیک است و هم بلافاصله پس از آن روز مادر فرا می‌رسد با رعایت این نکات می‌توانید پس از خرید گل ولنتاین یا خرید گل روزمادر آنها را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنید.

  • شرایط نگهداری گل در هنگام خرید
  • هر چند وقت یک بار ساقه‌ها را می‌برید و آب گلدان را عوض می‌کنید؟
  • استفاده از مواد مغذی مخصوص گیاهان
  • دما و نور مکانی که گلهای شاخه‌ای را در آنجا نگه می‌دارید.

بهرحال شما می‌توانید عمر گل‌های شاخه‌ای خود را به سادگی بیشتر کنید. یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد بعد از گرفتن گل مرتکب می‌شوند، این است که فراموش می‌کنند ساقه‌ی گل‌ها را ببرند. هر روز شاخه‌ها را با چاقویی تیز به صورت مورب ببرید. قطع ساقه‌ها به صورت مورب باعث می‌شود جذب آب بهتر انجام شود. پس از برش اولیه، حتماً هر چند روز یکبار این کار را تکرار کنید. و فراموش نکنید آب گلدانتان را عوض کنید.

حواستان باشد در قسمت زیرین ساقه که درون آب قرار می‌گیرد برگی نباشد زیرا برگ‌هایی که در آب قرار بگیرند باعث افزایش باکتری‌ها و در نتیجه پوسیدگی زودتر گل‌های شما خواهند شد.

(برای خرید سبد گل هدیه به صفحه‌ی مورد نظر رجوع کنید.)

اهمیت آبدهی در نگهداری از گل‌ شاخه ای

گل‌های شما بدون آب زنده نخواهند ماند، به خصوص پس از قطع ساقه‌ی آنها. پس از انتخاب گلدان تمیز، آن را با آب دمای اتاق پر کنید. دقت کنید که برای نگهداری از گل‌ شاخه ای مهم است که گلدان خود را کاملاً تمیز کرده و هر دو تا سه روز یکبار آب و گل و غذای گل را تغییر دهید. قبل از اینکه گلدان را آب کنید آن را با یک مایع تمیز کننده‌ی ملایم بشویید.

نور مناسب برای نگهداری از گل‌ شاخه ای

گل‌های شاخه‌ای خود را در معرض نور مستقیم آفتاب، وسایل گرمایشی و در کنار میوه‌ها قرار ندهید. دقت کنید که گل‌های شما در یک اتاق با دمای خنک عمر طولانی‌تری خواهند داشت ولی از قرار دادن آنها در جلوی پنجره‌های باز، وسایل سرمایشی و پنکه سقفی جلوگیری کنید زیرا نگهداری از گل‌ شاخه ای در این شرایط باعث خشک شدن سریعتر آنها می‌شود.

همچنین نباید دسته گل خود را نزدیک میوه‌ها بگذارید. درست است! میوه‌های رسیده، مقادیر کمی از گاز اتیلن را آزاد می‌کنند که می‌تواند طول عمر گل‌های تازه‌ی شما را کاهش دهد. البته مهم تر از همه اینکه هنگام خرید گل، به تازه بودن آن توجه کنید.

(برای خرید سبد گل ترحیم از این صفحه بازدید کنید.)

رازهای نگهداری از گل‌ شاخه‌ای

هفت روش جالب برای نگهداری از گل‌ شاخه ای

جدای از آنچه درباره‌ی شرایط طبیعی بیشتر کردن عمر گل‌های شاخه‌ای خواندید، روش‌های دیگری هم هست که برای نگهداری از گل‌های شاخه ای می‌توانید به آنها رجوع کنید. گرچه مدت زمان عمر گل‌های شاخه‌ای بستگی به شرایط نگهداری و طول عمر خود گل دارد اما با این روش‌ها هم می‌توانید برای مدت زمان بیشتری گل‌های خود را تازه نگهدارید. اگر می‌خواهید گل‌های ولنتاین یا دسته گل سالگرد عروسی‌تان را چند روزی بیشتر با طراوت و تازه نگه دارید با ما همراه باشید.

۱- نگهداری از گل شاخه ای با پپسی!

به شما پیشنهاد می‌کنم از آخرین قطره‌های نوشابه که داخل ظرف مانده نگذرید! ¼ فنجان نوشابه‌ی گازدار را داخل گلدان پر از آب گل‌های خود بریزید. شکر موجود در نوشابه باعث می‌شود شکوفه‌های شما برای مدت زمان طولانی‌تری تازه بمانند. (البته اگر گلدان شما شیشه‌ای و شفاف است و نمی‌خواهید آب داخل آن با نوشابه کدر شود، می‌توانید از گلدانی کدر استفاده کنید یا اینکه از نوشابه‌های بی‌رنگ استفاده کنید).

نکات نگهداری گل شاخه ای: قند موجود در نوشابه برای طراوت بیشتر گل‌های شاخه‌ای شما می‌تواند موثر باشد.

(برای خرید پتوس به این صفحه سر بزنید.)

۲- روی گلبرگ‌های گل های بریده شده اسپری مو بزنید

همانطور که اسپری مو مدل موهای شما را حفظ می‌کند، می‌تواند باعث شود گل‌های بریده شده شما مدت زمان بیشتری تازه به نظر برسند. شاید فکر کنید برای نگهداری از گل‌ شاخه ای همیشه باید آب، هوا و نور مناسبی برای آن فراهم کنید اما این روش هم می‌تواند در حفظ ظاهر گل‌های شما برای مدت بیشتر مفید واقع شود.

شاید خیلی خوشایندتان نباشد و فکر کنید این کار با ماهیت و لطافت گل در تضاد است اما به ما اعتماد کنید؛ یک قدم دورتر از گل‌ها بایستید و اسپری مو را به قسمت زیرین برگ‌ها و گلبرگ‌ها بزنید.

نکات نگهداری از گل شاخه‌ای: اسپری مو می‌تواند به حفظ ظاهر گل‌های شما کمک کند.

(در گل باما با انواع گل رز آشنا شوید.)

۳- در آب گلدان سرکه‌ی سیب بریزید

همه دوست دارند شاخه گل‌های خود را تا حد امکان برای زمان بیشتری نگهداری کنند و البته چند روش خوب هم برای این کار وجود دارد. یک راه این است که قبل از گذاشتن گل‌ها در گلدان، ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب و ۲ قاشق غذاخوری شکر را با آب گلدان مخلوط کنید. حتماً هر چند روز یکبار آب گلدان را تغییر دهید (البته با سرکه و شکر بیشتر) تا طول عمر گل‌های شما هم بیشتر شود.

نکات نگهداری از گل شاخه ای: ترکیب سرکه سیب و شکر در آب گلدان، برای عمر بیشتر گل‌های شاخه‌ای خوب است.

(برای خرید گیاه اگزالیس به گل باما سر بزنید.)

۴- آسپیرین را آسیاب کنید و برای نگهداری از گل شاخه ای در گلدان بریزید

این یک روش آزمایش شده و واقعی برای بیشتر تازه نگه داشتن گل‌های رز و سایر گل‌های بریده شده است؛ به این ترتیب که قبل از قرار دادن گل‌های خود در گلدان، یک آسپیرین خرد شده را در آب بریزید و آن را حل کنید. همچنین فراموش نکنید که هر چند روز یکبار آب گلدان را عوض کنید.

نکات نگهداری گل شاخه ای: از آسپرین خرد شده در آب، برای تازه نگه داشتن گل‌های شاخه‌ای خود استفاده کنید.

(در گل باما می‌توانید برای خرید دیفن باخیا اقدام کنید.)

۵- مایع سفید کننده

گل‌های تازه ی شما با اضافه کردن ¼ قاشق چایخوری مایع سفیدکننده به ۱ لیتر آب برای مدت زمان زیادتری تازه خواهند ماند. دستورالعمل دیگر افزودن ۳ قطره مایع سفیدکننده و یک قاشق چایخوری شکر به ۱ لیتر آب است. این کار بعلاوه مانع تیره شدن آب و رشد باکتری در آن می‌شود که متعاقبا به بیشتر شدن زمان نگهداری از گل‌ شاخه ای هم می‌انجامد.

نکات نگهداری از گل شاخه: برای عمر بیشتر گل‌های شاخه‌ای، به آب آنها مایع سفیدکننده اضافه کنید.

(برای خرید باکس گل رز یا سبد گل رز به صفحه‌ی مربوطه رجوع کنید.)

۶- سکه

اگر یک سکه درون اب گلدان خود بیاندازید و کمی شکر هم به آن اضافه کنید دسته گل یا گل‌های شاخه‌ای شما برای مدت زمان بیشتری تازه خواهند ماند. مس و ترکیبات مسی موجود در سکه مثل یک اسیدی‌کننده عمل می‌کنند و مانع رشد باکتری در گلدان شما خواهند شد. الان دیگر کاملا توجیه دارد که سکه‌های سفره هفت سین را در گلدان سنبل خانه خالی کنید و ژست طبیعت دوستی بگیرید و بگویید این یک راز نگهداری از گل شاخه ای در منزل است 🙂

نکات نگهداری گل شاخه ای: انداختن یک سکه در آب گلدان باعث عمر بیشتر گل‌های شاخه‌ای شما می‌شود.

۷- شکر

شما می‌توانید نگهدارنده‌ی خود را بسازید و مدت بیشتری از گل‌ شاخه‌ای خود نگهداری کنید. ۳ قاشق غذاخوری شکر و ۲ قاشق غذاخوری سرکه‌ی سفید را در هر لیتر آب گرم حل کنید. وقتی داخل گلدان را با آب پر می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که ۷ تا ۱۰ سانتی‍متر از ساقه‌ی گلهای شما با این آب پوشانده شوند.

نکات نگهداری از گل شاخه ای: شکر، گیاه شما را تغذیه می‌کند و از طرف دیگر سرکه مانع از رشد باکتری‌ها می‌شود. با این ترکیب شگفت‌انگیز از تازه ماندن گل‌ شاخه‌ای خود برای مدت طولانی‌تر متعجب خواهید شد.

(برای خرید باکس گل لاکچری به این صفحه رجوع کنید.)

روش خلاقانه نگهداری از گل شاخه‌ای

خشک کردن گل‌ها، شیوه‌ای ابدی برای نگهداری از گل‌ شاخه ای!

حقیقت این است که هر چقدر تلاش کنید گل‌های خود را برای مدت بیشتری نگهداری کنید، درنهایت آنها طراوت خود را از دست خواهند داد و گلبرگ آنها کم کم می‌ریزد. بنابراین اگر شاخه گلی دارید که دوست دارید برای همیشه آن را نگه دارید، شاید بهتر باشد به خشک کردن آنها فکر کنید.

چطور گل‌های رز را با اسپری مو خشک کنیم؟

برای خشک کردن گل‌های رز با اسپری مو شما به طناب، کمد لباس و اسپری مو نیاز دارید. پروسه‌ی خشک کردن گل‌ها تقریباً یک هفته طول می‌کشد. ساقه‌ی گل‌های رز را کنار هم قرار دهید و سپس آنها را یکدست ببندید. طناب را دور یک چوب لباسی بپیچید تا گل رز وارونه شود.

گل رز حلق آویز را در محلی گرم و تاریک و خشک مانند کمد قرار دهید. اجازه دهید گل‌های شما کاملا خشک شود. بعد از اینکه گل رز خشک شد، برای حفظ رنگ و جلوگیری از افتادن گلبرگ‌ها، به آن کمی اسپری مو بزنید و اجازه دهید خشک شود. سپس می‌توانید آن را در گلدان مورد علاقه‌ی خود بگذارید و در جای مورد نظرتان نگه دارید.

خشک کردن گل‌ها برای نگهداری از گل‌ شاخه‌ای

ما با شما و گل باما – برای خرید انواع گل و گیاه سری به ما بزنید

امیدوارم از این مقاله اطلاعات لازم و کافی برای نگهداری از گل‌ شاخه ای بدست آورده باشید. ما در گل باما با شما هستیم تا بتوانیم شما را در خرید انواع گل و گیاه یاری کنیم. شما می‌توانید انواع سبد گل پول، باکس گل هدیه، باکس گل ولنتاین، تاج گل و باکس گل های خلاقانه را در سایت ما مشاهده نموده و هر زمان که اراده کنید برای خرید آنها اقدام کنید. هزینه ارسال محصولات گل باما در تهران و کرج رایگان هست. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله راهنمای خرید گل در وبلاگ گل باما مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

نظرات