نگهداری از گیاه سانسوریا: معرفی و مراقبت از انواع سانسوریای رعنا و زیبا + عکس

اگر قصد دارید روحی تازه به خانه‌ی خود ببخشید، خرید گیاه سانسوریا انتخاب هوشمندانه‌ای است. نگهداری از گیاه سانسوریا آنقدر آسان و بی‌دردسر است که شما را برای خرید گیاهان آپارتمانی دیگر ترغیب می‌کند. با رعایت چند نکته‌ی ساده مثل زمان آبیاری سانسوریا ، خاک مناسب سانسوریا و مواردی اینچنینی نه تنها در نگهداری از آن همه فن حریف می‌شوید، بلکه با روش‌های آسان تکثیر سانسوریا به یک باغبان حرفه‌ای تبدیل می‌شوید که به هر دوست و آشنایی خرید آن را توصیه می‌کنید. برای آشنایی بیشتر با مراقبت از گیاه سانسوریا،انواع سانسوریا، سانسوریا ابلق، بهترین گلدان برای گل سانسوریا، نگهداری گل سانسوریا در منزل و رشد سریع سانسوریا در ادامه با گل باما همراه شوید.

نگهداری از گیاه سانسوریا

آشنایی با گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا با نام علمی (Sansevieria stuckyi) که بنام گیاه مار یا گیاه زبان مادرشوهر شناخته می‌شود، گیاهی قدمت‌دار است که اخیرا با تبلیغات زیاد دیزاینرها و طراحان داخلی، حسابی سر زبانه‌ها افتاده و تبدیل به یک گیاه لاکچری شده است.

این گیاه از نظر زیبایی بی‌نظیر است، ولی آنچه که باعث شده نظرها به سمت او جلب شود، مقاومت آن در فضای خانه و طرز نگهداری از گیاه سانسوریا است. این گیاه با بیش از هفتاد گونه با نام‌های مختلف (سانسوریا ابلق، سانسوریا پا کوتاه، سانسوریا شمشیری و غیره) بسیار متنوع است و نگهداری آسانی دارد.

(برای مشاهده سانسوریا شمشیری ابلق (لاکچری‌ترین نوع گیاه سانسوریا) به گل فروشی آنلاین گل باما مراجعه کنید.)

گیاه سانسوریا به نام گیاه نامیرا نیز معروف است. این گیاه بخاطر زیبایی و مقاومت بالا، یکی از محبوب‌ترین نوع گیاهان خانگی است. سانسوریای مهربان تمام تلاشش را می‌کند تا حد زیر نور فلوئورسنت نیز گیاهی با طراوت و زیبا باشد.

روش نگهداری از گیاه سانسوریا

نگهداری از گیاه سانسوریا و گلدهی آن

گلدهی گیاه سانسوریا در داخل خانه تقریبا غیر ممکن است؛ مگر اینکه سانسوریا را در فضای باز نگهداری کنید. چون گرده افشانی سانسوریا توسط پراونه‌ها انجام می‌شود. با این حال افراد خوش شانسی پیدا می‌شوند که شکوفه‌های رؤیایی آن را ببینید، گل‌های سفید کوچکی که رایحه‌ی دلپذیری دارند.

(به مطلب نگهداری از گیاه شفلرا نیز رجوع کنید.)

 اگر در نگهداری از گیاه سانسوریا کم نگذارید، شاید با گلدهی شما را سوپرایز کند. اما در هر حال، سانسوریا گیاه مهربان و سخاوتمندی است و با پاجوش‌های فراوان از محبت شما قدردانی خواهد کرد.

طریقه نگهداری از گیاه سانسوریا

نگهداری از گیاه سانسوریا: ۱٫ نور مناسب

برخلاف اکثر گیاهان آپارتمانی، گیاه سانسوریا تقریبا با هر شرایط نوری (نور زیاد یا نور کم) مقابله کرده و دوام می‌آورد. اما اگر می‌خواهید نور مناسب گیاه سانسوریا را برایش فراهم کنید، بهتر است در فضایی به دور از نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. اگر در فضای باز است آن را در زیر سایه‌بان قرار دهید و اگر در خانه نگهداری می‌شود قرار گرفتن در جایی که نور از پشت پرده توری به آن بتابد، شرایطی عالی است. برگ‌های آن نسبت به نور حساس هستند و خیلی زود در اثر تابش مستقیم آفتاب می‌سوزند.

در نگهداری از گیاه سانسوریا حواستان به میزان نور دلخواه آن باشد. میزان نور در تیره و روشن شدن رنگ برگ‌های گیاه سانسوریا تأثیر مستقیم دارد. هر چقدر نور بیشتر رنگ‌ها پویاتر و پررنگ‌تر و هر چقدر بهره‌مندی آن از نور کمتر باشد، رنگ پریده‌تر و روشن‌تر خواهد شد.  البته که عاشق نور غیر مستقیم است، اما این بدان منظور نیست که بصورت مستمر همیشه سایه نشین باشد.

نور مناسب گیاه سانسوریا و نگهداری از گیاه سانسوریا

نگهداری از گیاه سانسوریا: ۲٫ دمای مورد نیاز

سانسوریا گیاه مقاومی است و با دمای متعادل خانه کنار می‌آید. دمای مناسب سانسوریا بین ۱۸ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد است. گیاه زبان مادر شوهر، با افت دما تا ۷ درجه سانتی‌گراد هم کنار می‌آید اما دیگر پایین‌تر از این دما برای آن غیر قابل تحمل است و گیاه را کم کم از بین می‌برد. قرار گرفتن در سرمای طولانی مدت یا یخ زدگی‌، گیاه را از پا در می‌آورد.

بنابراین اگر گلدان سانسوریا را در تراس یا حیاط نگهداری می‌کنید در فصول سرد آن را به جایی با دمای متعادل انتقال دهید. نکته‌ی دیگری که درباره‌ی دمای مناسب گیاه سانسوریا باید گفت، این است که نوسانات دما برای آن و اکثر گیاهان آپارتمانی آزار دهنده است. بنابراین حواستان باشد که سانسوریا را نزدیک هیتر و یا در معرض مستقیم هوای کولر و تهویه‌ها قرار ندهید.

(از مطلب نگهداری از گیاه زاموفیلیا نیز بازدید کنید.)

اگر می‌خواهید برای نگهداری از گیاه سانسوریا سنگ تمام بگذارید، هوای گرم برای این گیاه استوایی بهترین گزینه است و طراوتش را به رخ می‌کشد. اما با دمای متعادل خانه (بدون نوسانات عجیب و غریب، مثل نفوذ دائمی هوای سرد از درز درب و پنجره) بخوبی کنار آمده و سالم می‌ماند.

نگهداری از گیاه سانسوریا و دمای مناسب سانسوریا

نگهداری از گیاه سانسوریا: ۳٫ آبیاری

آبیاری گیاه سانسوریا از مواردی است که به مرگ و زندگی گیاه می‌انجامد! گیاه مار به آبیاری زیاد بسیار حساس است؛ ریشه‌هایش اگر مدت زمان طولانی در آب غوطه ور باشند، به سرعت می‌پوسند. برای اینکه از آبیاری مناسب گیاه سانسوریا مطمئن شوید، باید خاک را تا عمق دو سانتی‌متری لمس کنید اگر خاک خشک بود، آنگاه زمان خوبی برای آبیاری است.

در مواردی که گیاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد، با در نظر داشتن قانون خشک شدن خاک تا عمق دو سانتی متری، تعداد دفعات آبدهی را زیاد کنید. با این قانون، آبیاری سانسوریا در زمستان و یا آبیاری سانسوریا در پاییز و فصول دیگر کاملا مشخص است. معمولا هفته‌ای یکبار مناسب‌ترین زمان برای آبیاری گیاهان خانگی از جمله سانسوریا است.

(به مطلب نگهداری از گیاه پتوس نیز رجوع کنید.)

برای نگهداری از گیاه سانسوریا دقت داشته باشید که آب را به آرامی و بطور یکنواخت در اطراف گیاه بریزید و راستی حواستان به زهکشی و خروج آب از منافذ زهکش گلدان باشد.

نگهداری از گیاه سانسوریا و آبیاری گیاه سانسوریا

نگهداری از گیاه سانسوریا: ۴٫ کوددهی

گیاه سانسوریا زیاد به کوددهی خاک حساس نیست. همین که خاک زهکشی خوبی داشته باشد برایش کافی است. اما برای تغذیه خاک همان کود مایع رقیق شده یا کود گیاهان آپارتمانی (زینتی) کفایت می‌کند. طبق دستورالعمل روی بسته کودهی را انجام دهید. فقط فراموش نکنید که کودهی باید در فصول رشد انجام شود، در غیر اینصورت رشد گیاه را مختل می‌کند.

کودهای رقیق شده و با نسبت ۱۰-۱۰-۱۰، کودهای مناسبی برای تغذیه خاک سانسوریا هستند. برای تکمیل کردن نگهداری از گیاه سانسوریا در فصل رشد، خاکش را غنی کنید.

کودهی به گیاه سانسوریا و نگهداری از گیاه سانسوریا

نگهداری از گیاه سانسوریا: ۵٫ خاک مناسب

مخلوط خاک گلدان با زهکشی خوب، مثل خاک کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها، مخصوصا با اضافه شدن ماسه و پرلیت، خاک مناسب برای گیاه سانسوریا است. البته مخلوط خزه و پرلیت نیز می‌‌تواند مناسب باشد. در نظر داشته باشید که خاک مناسب سانسوریا، خاکی است که خیلی خوب زهکشی شود و آب اضافه را به راحتی از اطراف ریشه‌ها خالی کند. چون در غیر اینصورت موجب پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود.

باغبانان توصیه میکنند که مخلوط خاک سانسوریا بهتر است که ترکیبی از شن، ماسه، رس و مواد آلی باشد. این خاک موجب رشد سریع‌ سانسوریا می‌شود. البته خاک کوکوپیت برای سانسوریای جوان که تازه قلمه زده شده و همینطور خاک مناسب سانسوریای شمشیری است. خاک پیت ماس برای سانسوریت کاملا مناسب است، چون باعث تقویت گیاه می‌شود.

رشد سریع‌ سانسوریا

نگهداری از گیاه سانسوریا: ۶٫ بهترین گلدان برای گل سانسوریا

گیاه سانسوریا ترجیح می‌دهد در گلدانی باشد که ریشه‌هایش را جمع و جور کند، و تنها زمانی به تعویض گلدان نیاز دارند که ریشه‌هایشان از سوراخ زهکشی گلدان بیرون زده باشد! (در صورت رشد سریع، تعویض گلدان هر دو سال یکبار به همراه تعویض خاک می‌تواند مناسب باشد.) فقط فراموش نکنید که گلدان فقط یک سایز بزرگ‌تر شود.

برای نگهداری از گیاه سانسوریا گلدان پهن کم عمق بهترین گزینه است. ریشه‌های سانسوریا در خاک عمیق احساس آرامش نمی‌کنند و با قرار گرفتن در گلدان بزرگ رشدش به شدت کاهش می‌یابد.

بهترین گلدان برای گل سانسوریا

نگهداری گل سانسوریا در منزل

سانسوریا یک گیاه خانگی ایده‌آل است، تنها وظیفه‌ی شما برای مراقبت از این گیاه، اول آب دادن هر هفته است و دیگر غبار روبی آن با یک پارچه‌ی لطیف مرطوب است. برای پاک کردن برگ‌های گیاه سانسوریا، اکیدا از مواد شیمیایی براق کننده استفاده نکنید. این مواد شمیایی جلوی نفس کشیدن برگ‌ را می‌گیرد.

در نگهداری از گیاه سانسوریا حواستان باشد که وسوسه نشوید برگ‌های آن را با روغن‌های صنعتی براق کنید. چون مانع نفس کشیدن برگ‌ها شده و موجب پژمردگی گیاه می‌شود.

نحوه نگهداری از گیاه سانسوریا

نحوه‌ی تکثیر گیاه سانسوریا

  • چگونه گیاه سانسوریا را تکثیر کنیم؟
  • روش‌های تکثیر گیاه سانسوریا چیست؟
  • کدام روش زودتر جواب می‌دهد؟

قلمه زدن گیاه سانسوریا یکی از روش‌های مرسوم برای تکثیر گیاه سانسوریا است. اما اگر می‌خواهید سریع‌تر به نتیجه برسید بهترین روش استفاده از ریزوم‌ها است. هر چقدر گیاه سانسوریا بالغ‌تر باشد، ریزوم‌های بیشتری دارد. از آنجاییکه نگهداری از گیاه سانسوریا آسان است، تکثیر این گیاه بسیار لذت بخش است. برای تکثیر سانسوریا یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

نگهداری از گیاه سانسوریا و نحوه‌ی تکثیر آن

تکثیر گیاه سانسوریا از طریق برگ و نگهداری از گیاه سانسوریا

برای تکثیر گیاه سانسوریا از طریق برگ، باید قلمه را از یک برگ سالم و قوی با رنگ سبز تقریبا یکدست انتخاب کنید. این روش برای افراد صبور توصیه می‌شود. لوازم مورد نیاز: گیاه بالغ سانسوریا، یک گلدان با خاک مرطوب (کمی) و با زهکشی عالی یا یک ظرف بلند پر از آب، یک چاقوی تیز و تمیز و یک جفت دستکش.

برای تکثیر گیاه سانسوریا از طریق برگ، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک برگ سالم را از گیاه مادر انتخاب کنید. قلمه برگ باید حدودا ۳۰ سانتی متر باشد.
  • برگ منتخب را با یک چاقوی تیز و تمیز، در جهتی که رشد کرده است به تکه‌های ۸ سانتی‌متری، برش زنید.
  • برش برگ خیلی اهمیت دارد، حواستان باشد سمتی باید داخل خاک یا آب قرار گیرد که منتهی به ریشه باشد.
  • چند روز قبل از کاشت به قلمه‌ها اجازه‌ی استراحت دهید، تا جای برش کمی خوب شود.
  • هنگامیکه قلمه‌ها برای ریشه‌زایی آماده شدند، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
  • پیشنهاد می‌شود برای ریشه‌زایی بهتر، انتهای قلمه را به قارچ کش یا ریشه‌زا آغشته کنید.
  • ظرف یا گلدان بلندی را که آماده‌کرده‌اید، با آب پر کنید.
  • برگ قلمه را در آن قرار دهید، بهتر است یک چهارم برگ در آب غوطه‌ور شود.
  • ترجیحا این ظرف را در مکانی به دور از نور مستقیم قرار دهید.
  • هر دو روز یکبار آب را عوض کنید.
  • ممکن است کمی طول بکشد، اما بمحض اینکه ریشه دوانید، آن را در گلدانی با خاک مرطوب بکارید.

طرز نگهداری از گیاه سانسوریا

تکثیر و نگهداری از گیاه سانسوریا با ریشه زایی قلمه‌ها در خاک

اگر بخواهید قلمه‌ها را مستقیما در خاک بکارید، باید انتهای برش خورده را در خاک مرطوب با زهکشی بالا قرار دهید. ریشه زدن این قلمه می‌تواند حدود ۲ الی ۴ هفته طول بکشد. و سپس تولید برگ‌های جوان یک ماه دیگر زمان می‌برد.

شرایط نگهداری از گیاه سانسوریا

تکثیر و نگهداری از گیاه سانسوریا با قلمه ریزوم

ریزوم‌ها، گره‌‌های سفید رنگ زیر زمینی گیاه هستند که از آن‌ها ریشه و شاخه تولید می‌شود. تکثیر گیاه مار توسط ریزوم‌ها و همینطور پاجوش‌ها (ریزوم‌های جوانه زده) بهترین و سریع‌ترین روش ممکن است.

مواد لازم برای تکثیر گیاه سانسوریا با ریزوم:

  • گیاه سانسوریا تنومند و قوی که دارای ریزوم باشد.
  • حداقل دو گلدان
  • چاقوی تیز و یک جفت دستکش

طریقه تکثیر سانسوریا از ریزوم:

  • گیاه را از گلدان خارج کنید.
  • ریزوم‌های قوی‌تر که دارای یک یا دو برگ هستند را به همراه ریشه، از گیاه مادر جدا کنید. حواستان باشد که با چاقوی کند به گیاه اصلی آسیب نرسد.
  • قلمه را در گلدان جدیدی که حاوی خاکی مرطوب در گلدانی با زهکشی مناسب است، بکارید.

مراقبت از گیاه سانسوریا

نگهداری از گیاه سانسوریا و آفات آن

گیاه سانسوریا اگرچه در مقابل خشکی مقاوم است، اما نسبت به سرما و آبیاری بیش از حد بشدت حساس است. از آفت‌های معمول گیاه سانسوریا، می‌توان به حمله شته‌ها، حلزون‌ها، شپشک‌های آرد آلود، کنه‌های تار عنکبوتی اشاره کرد. که خوشبختانه هیچ کدام از این‌ها خطرناک نیستند و با یک مراقبت سطحی از بین می‌روند.

 نگهداری از گیاه سانسوریا و آفت گیاه سانسوریا

آیا گیاه سمی است؟

ساقه های گیاه سانسوریا زیبا و دلفریب بنظر آیند، اما هم برای انسان و هم برای حیوانات خانگی سمی هستند. بلعیدن گوشه‌ای از ساقه‌ی آن منجر به خارج شدن آب بیش از حد از دهان، اسهال و استفراغ می‌شود.

نگهداری از گیاه سانسوریا و خطر سمی بودن آن

انواع سانسوریا

  • سانسوریا شمشیری (Sansevieria Trifasciata)
  • سانسوریا پاکوتاه (Sansevieria Trifasciata Var.Hahnii)
  • سانسوریا لوله‌ای/نیزه آفریقایی (Sansevieria Cylindrica)
  • سانسوریا مهتابی (Sansevieria Moonshine)
  • سانسوریا گراسیلیس (Sansevieria gracilis)
  • سانسوریا کانالیکولاتا (Sansevieria Canaliculata)
  • سانسوریا پتنس (Sansevieria Patens)
  • سانسوریا باله نهنگی (Sansevieria Masoniana)
  • سانسوریا فیشری (Sansevieria Fischeri)

خرید گیاه سانسوریا از گل فروشی آنلاین گل باما

با قدکشیدن سانسوریا، حصاری زیبا از طبیعت در منزل شکل می‌گیرد. تنها قد کشیدن آن، نشانه‌ی رشد کردنش هست، بنابراین برای دکور در اتاق‌هایی با فضای محدود، بهترین گزینه است. نگهداری از گیاه سانسوریا با روشی آسان و رنگبندی جذاب برگ‌، آن را به یک دکور جاندار متفاوت برای ورودی‌ها و پاسیوها تبدیل کرده است.

گیاه سانسوریا با تصفیه کردن هوا و افزایش میزان اکسیژن در شب، گیاه مطلوبی برای اتاق خواب است. برای خرید گیاه آپارتمانی سانسوریا به وبسایت گل فروشی آنلاین گل باما مراجعه کنید.

نگهداری از گیاه سانسوریا و خرید آن

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید سانسوریا

مقالات مرتبط

نظرات

19 + 5 =