آفت کنه تار عنکبوتی: معرفی روش‌های طبیعی و شیمیایی مقابله با آفت کنه تار عنکبوتی + عکس

از فاصله‌ی دور که به گیاه خود نگاه می‌کنید ظاهر رنگ‌پریده‌ای دارد و کمی خشک به نظر می‌رسد … کمی به گیاه خود نزدیک شوید و به آن دقیق‌تر نگاه کنید؛ گیاه را به سمت نور بگیرید و زیر برگ‌هایش را خوب بررسی کنید. اگر تارهای ظریف و نقاط کوچکی را دیدید که در اطراف حرکت می‌کنند، باید بدانید که گیاه شما دچار آفت کنه تار عنکبوتی شده است! کنه‌های عنکبوتی بسیار ریز و عملا نامرئی هستند و خلاص شدن از شر آنها نیز آسان نیست اما می‌توانید با روش‌های کنترل بیولوژیکی، درمان‌های خانگی طبیعی یا آفت‌کش‌های شیمیایی با آنها مقابله کنید. در ادامه‌ی این مطلب بلاگ گل باما تصمیم داریم در مورد آفت کنه عنکبوتی گیاهان آپارتمانی، سم کنه تار عنکبوتی، خرید سم کنه تار عنکبوتی، آفت کش کنه تار عنکبوتی، کنه تار عنکبوتی کروتون، روش از بین بردن کنه تار عنکبوتی و بهترین سم برای کنه صحبت کنیم.

آفت کنه تار عنکبوتی

آفت کنه تار عنکبوتی چیست؟

کنه عنکبوتی (Spider mite) هم‌خانواده‌ی کنه، عنکبوت، عنکوبت خرمن و کژدم‌ها است و از خانواده‌ی عنکبوتیان محسوب می‌شود نه حشرات. این آفات به اندازه‌ی یک ذره قند هستند و بنابراین تشخیص این موجودات بیضی شکل و هشت پا بدون کمک میکروسکوپ یا ذره‌بین دشوار است. کنه‌های عنکبوتی انواع مختلفی دارند.

کنه‌ی عنکبوتی قرمز، کنه عنکبوتی کارمین، کنه عنکبوتی توت فرنگی و کنه عنکبوتی صنوبر وجود دارد. شایع‌ترین نوع این آفت، کنه عنکبوتی دو نقطه‌ای است. این آفات زرد مایل به نارنجی با یک نقطه‌ی تیره در هر دو طرف بدن خود هستند و همگی با هم به صورت مجموعه‌وار زندگی می‌کنند. این آفات به سطح زیرین برگ‌ها می‌چسبند و از کلروفیل گیاه تغذیه می‌کنند.

مشخصات آفت کنه تار عنکبوتی

آفت کنه تار عنکبوتی اگر چه برای انسان مضر نیست اما برای زندگی گیاهان کشنده است و هر کدام از این کنه‌ها سه تا چهار هفته عمر می‌کنند. علیرغم چرخه‌ی زندگی کوتاهشان، به سرعت تولیدمثل می‌کنند و کنه‌های تار عنکبوتی ماده از ۵ روزگی شروع به تخم‌گذاری کرده و چند صد عدد تخم در طول عمر خود می‌گذارند. باز شدن این تخم‌ها نیز فقط ۷۲ ساعت طول می‌کشد.

بسته به نوع، سایر کنه‌های عنکبوتی در رنگ‌های قرمز، سبز، بنفش، سیاه و شفاف متغیر هستند. آفت کنه عنکبوتی در شرایط گرم و خشک تابستان فعال است و می‌تواند با سواری روی افراد یا گیاهان دیگر از گیاهی به گیاه دیگر و از بیرون به داخل خانه منتقل شود. نشانه‌های بارز آلودگی شامل لکه‌های سفید یا زرد روی برگ‌ها، تار روی برگ‌ها و افتادن برگ‌ها است. سایر آفات نیز می‌توانند مشکلات مشابهی ایجاد کنند بنابراین پیش از بکار بردن روشی برای از بین بردن آنها، مطمئن شوید با آفت کنه تار عنکبوتی روبرو هستید.

(در مطلب آفت مگس سفید به نوع دیگری از آفتی که سلامت گیاه شما را تهدید می‌کند پرداخته‌ایم.)

کنه عنکبوتی چیست؟

علائم وجود آفت کنه تار عنکبوتی

حالا که صحبت از کنه‌ی تار عنکبوتی است لازم است نحوه‌ی تشخیص این آفت را بدانیم. اولین چیزی که احتمالا متوجه خواهید شد الگوهای نقاط نقره‌ای یا وجود لکه روی برگ‌های گیاه است. با نگاهی دقیق‌تر می‌توانید تارهای کوچک و ظریفی را در گوشه‌های ساقه‌ها یا زیر برگ‌ها مشاهده کنید و نقطه‌های کوچک سفیدی که در سرتاسر آنها پراکنده شده‌اند. این نقاط کوچک سفید در واقع کنه‌های عنکبوتی هستند!

تشخیص آنها تا زمانی که جمعیتشان زیاد شود، دشوار است. برخی از کنه‌های عنکبوتی ممکن است به رنگ قهوه‌ای و قرمز باشند و احتمالا با کنه قرمز گل‌های آپارتمانی نیز مواجه شده‌اید. نشانه‌های دیگر وجود آنها روی گیاهان آپارتمانی، لکه‌های قهوه‌ای و سوراخ در برگ‌ها است که این موجودات مزاحم آن را جویده‌اند.

مراحل رشد کنه عنکبوتی

دیدن آفت کنه تار عنکبوتی با چشم غیرمسلح دشوار است اما کنه‌های بالغ دارای هشت پا و بدن بیضی شکل کوچک هستند و می‌توانند به رنگ‌های مختلفی وجود داشته باشند. جمعیت این آفات هر دو هفته یکبار می‌تواند دو برابر شود که باعث می‌شود این آفت بسیار آزاردهنده باشد. یک کنه عنکبوتی فقط یک هفته طول می‌کشد تا بالغ شود و چند هفته‌ی بعد می‌تواند صدها تخم روی سطح زیرین برگ‌ها بگذارد. این آفات در شرایط گرم و خشک به سرعت رشد می‌کنند و در زمستان که سیستم‌های گرمایشی فعال است و هوا را خشک می‌کند، می‌توانند تبدیل به مشکل بزرگی شوند.

آفت‌های کنه تار عنکبوتی موج‌سواران باد هستند که با سوار شدن بر تارهای خود بر روی نسیم، به مناطق مختلفی می‌روند. تحرک و اندازه‌ی کوچک آنها باعث می‌شود به راحتی وارد هر مکانی شوند؛ حتی با وجود توری روی پنجره‌ها و درها!

(مطلب شپشک آرد آلود نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

علائم وجود آفت کنه عنکبوتی

تشخیص آفت کنه تار عنکبوتی

کنه‌های عنکبوتی از مواد سلول‌های گیاه تغذیه می‌کنند و همانطور که به آسیب رساندن به گیاه ادامه می‌دهند، برگ‌ها خالدار، پژمرده، قهوه‌ای یا زرد می‌شوند و می‌ریزند. این آفات روزنه‌های هوایی روی برگ‌ها را هدف قرار می‌دهند و باعث می‌شوند گیاه در برابر از دست دادن آب، آسیب‌پذیر شود. در نهایت زمانی که برگ‌ها به اندازه‌ی کافی چروکیده شده و ریختند، گیاه ضعیف شده و می‌میرد. از بین بردن آفت کنه تار عنکبوتی امکان‌پذیر است اما نیاز به فداکاری دارد! اگر برای نجات گیاه خود از آفت کنه تار عنکبوتی آماده هستید ادامه‌ی مطلب در خصوص راه‌های جلوگیری و درمان آفت کنه عنکبوتی را مطالعه کنید.

(به مطلب نگهداری از دیفن باخیا رجوع کنید.)

تشخیص آفت کنه تار عنکبوتی

جلوگیری از آفت کنه تار عنکبوتی

چه در حال حاضر در حال مقابله با آفت کنه تار عنکبوتی هستید و چه صرفا می‌خواهید محتاط باشید و اقدامات پیشگیرانه به کار ببندید، باید برنامه‌ی مراقبت از گیاهان خانگی خود داشته باشید. اگر تصمیم دارید از گیاهان خود در برابر این آفت یا سایر آلودگی‌های حشرات محافظت کنید، اقدامات پیشگیرانه‌ای وجود دارد که می‌توانید انجام دهید.

در ادامه به برخی از این اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با آفت کنه عنکبوتی اشاره می‌کنیم.

جلوگیری از آفت کنه تار عنکبوتی

روش‌های پیشگیری از آفت کنه تار عنکبوتی: ۱٫ تمیز کردن برگ‌ها

آفت کنه‌ تار عنکبوتی روی برگ‌های آغشته به گرد و غبار گیاهانی زندگی می‌کند که از کم‌آبی رنج می‌برد. یک راه خوب برای جلوگیری از رشد آفت کنه تار عنکبوتی روی گیاهان، این است که به طور دوره‌ای و منظم برگ‌های کثیف را پاک کنید و مطمئن شوید که گیاه شما آبیاری مناسبی دارد. همچنین می‌توانید به طور دوره‌ای از براق‌کننده‌های برگ استفاده کنید.

(از مطلب نگهداری از گیاه لیندا نیز بازدید کنید.)

تمیز کردن برگ‌ها

روش‌های پیشگیری از آفت کنه تار عنکبوتی: ۲٫ افزایش رطوبت محیط

از آنجایی که آفت کنه‌ تار عنکبوتی محیط‌های خشک را دوست دارند، مرطوب نگه داشتن هوای اطراف گیاهان آپارتمانی راهی عالی برای جلوگیری از نشستن آفت کنه تار عنکبوتی روی گیاه است. اول از همه می‌توانید با آبیاری مناسب گیاه شروع کنید. دستگاه‌های بخور در مجاورت گیاهان آپارتمانی نیز می‌تواند معجزه کند. اما راه‌های زیادی برای ایجاد یک محیط مرطوب وجود دارد.

برای مثال، شما می‌توانید به طور دوره‌ای آب را به صورت قطره‌ای روی گیاهان آپارتمانی خود اسپری کنید، یا یک ظرف پر از آب در نزدیکی گیاهان بگذارید تا تبخیر شود. همچنین می‌توانید پیت ماس به خاک گلدان اضافه کنید و با استفاده از یک پرده‌ی شفاف، مطمئن شوید گیاه شما در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندارد.

(مطلب آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی نیز می‌تواند برایتان کاربردی باشد.)

ایجاد رطوبت برای مقابله با کنه تار عنکبوتی

اگر محیط اتاقی که گیاهان در آنجا نگهداری می‌شوند خشک است اما گیاه به خوبی هیدراته و آبدار است، در آینده با برخی از حملات آفت کنه تار عنکبوتی مواجه خواهید شد. بنابراین بهتر است دست به کار شوید و با یکی از روش‌هایی که گفتیم رطوبت کافی برای گیاهان خود ایجاد کنید.

افزایش رطوبت محیط

روش‌های پیشگیری از آفت کنه تار عنکبوتی: ۳٫ بررسی گیاه

اگر دوست دارید در طول تابستان گیاهان خود را در تراس یا حیاط خانه نگهداری کنید، پیش از بازگرداندن آنها به داخل خانه، اقدامات احتیاطی را از نظر بررسی آفات انجام دهید. تنها چند تخم آفت کنه تار عنکبوتی لازم است تا منجر به از بین رفتن تمام گیاهان شما شود. بعلاوه هنگامی که یک گیاه آپارتمانی جدید می‌خرید، گذاشتن فوری آن کنار سایر گیاهان خانگی، می‌تواند خطرناک باشد. هنگام خرید گل و گیاه جدید حتما آنها را از نظر آلودگی‌ها و آفات احتمالی بررسی کنید و در صورت وجود هر گونه مشکل ابتدا نسبت به رفع آن اقدام کنید.

بررسی گیاه

روش از بین بردن کنه تار عنکبوتی

وجود آفات روی گیاهان اگرچه ممکن است برای انسان ضرری نداشته باشد اما می‌تواند باعث نابودی گیاهان شود. بنابراین بهتر است همیشه گل‌های آپارتمانی خود را از نظر وجود آفت بررسی کنید و پیش از آنکه آسیب آفات به گیاه زیاد شود، آن را از بین ببرید. پیش از بکار بردن هر روش درمان برای آفات، لازم است از نوع آفت روی گیاه خود مطمئن شوید. در مورد کنه‌های تار عنکبوتی نیز این موضوع صادق است. اغلب کلنی‌های کنه‌ها پیش از آنکه آسیب قابل‌توجهی به گیاه بزنند، از بین رفته‌اند.

سعی کنید تعدادی از برگ‌هایی که مشکوک به داشتن آفت کنه تار عنکبوتی هستند را روی یک صفحه‌ی کاغذ سفید ساده تکان دهید و خزنده‌های کوچکی که به صورت لکه‌های متحرک کوچک مشخص می‌شوند را بررسی کنید و یا روی تارها را به دقت نگاه کنید تا اثری از این آفات پیدا کنید. به این ترتیب می‌توانید روش‌های مختلفی که در ادامه معرفی می‌کنیم را برای از بین بردن آفت کنه تار عنکبوتی بکار بگیرید.

راه‌های مبارزه با کنه تار عنکبوتی در گیاهان آپارتمانی

روش از بین بردن کنه تار عنکبوتی: ۱٫ هرس کردن و قرنطینه کردن گیاه

اولین کاری که باید پس از کشف کنه‌های تار عنکبوتی انجام دهید، این است که گیاه آلوده را از سایر گیاهان خود جدا کنید. می‌توانید بخش‌هایی که تارهای قابل مشاهده‌ی زیادی دارند را هرس کنید و بلافاصله و بادقت آنها را دور بریزید. سپس از یک یا چند روش دیگر که در ادامه معرفی می‌کنیم برای درمان باقی گیاه خود استفاده کنید.

(به مطلب راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان نیز رجوع کنید.)

راه‌های مبارزه با آفت کنه تار عنکبوتی: 1. هرس کردن و قرنطینه کردن گیاه

روش از بین بردن کنه تار عنکبوتی: ۲٫ کنترل بیولوژیکی آفت کنه تار عنکبوتی

شکارچیان طبیعی مانند بال توریان سبز (lacewings)، کفشدوزک‌ها و کنه‌های شکارچی (Phytoseiulus persimilis) می‌توانند جمعیت کنه‌های عنکبوتی را کنترل کنند. برای تشویق این حشرات مفید برای چسبیدن به گیاه و ماندن در آنجا، از استفاده از آفت‌کش‌ها خودداری کنید. به گل‌ها و باغچه‌ها کودگیاهی بدهید و به طور مرتب آنها را آبیاری کنید. شما می‌توانید برای از بین بردن عنکبوت در گلدان، کنه‌ها و حشرات شکارچی زنده را از فروشگاه‌های گل و گیاه تهیه کنید و آنها را داخل گلدان خود رها کنید. این کنه‌ها و حشرات شکارچی می‌توانند صدها آفت کنه تار عنکبوتی را در روز مصرف کنند و هیچ خطری برای گیاهان، انسان‌ها و حیوانات خانگی نداشته باشند.

(از مطلب نگهداری از گل شاخه‌ای نیز بازدید کنید.)

راه‌های مبارزه با آفت کنه تار عنکبوتی: 2. کنترل بیولوژیکی آفت کنه تار عنکبوتی

روش از بین بردن کنه تار عنکبوتی: ۳٫ اسپری کنه‌کش‌های مبتنی بر گیاه

برای از بین بردن کنه قرمز گل‌های آپارتمانی از جمله کنه قرمز بنجامین و کنه قرمز شفلرا می‌توانید از برخی کنه‌کش‌های موجود در بازار استفاده کنید که از مواد طبیعی ساخته شده‌اند و به گیاه آسیبی نمی‌رسانند. قبل از سمپاشی کل گیاه، ابتدا اسپری خود را روی یک برگ آزمایش کنید تا مطمئن شوید به گیاه شما آسیبی نمی‌رساند. نکته‌ی حرفه‌ای که در بکار بردن این آفت‌کش‌ها وجود دارد این است که هر چند وقت یکبار از آفت‌کش‌های متفاوتی استفاده کنید تا آفت کنه تار عنکبوتی نسبت به آن مقاومت پیدا نکند. در ادامه لیستی از اسپری‌های موثر را معرفی می‌کنیم.

راه‌های مبارزه با آفت کنه تار عنکبوتی: 3. اسپری کنه‌کش‌های مبتنی بر گیاه

آفت کش کنه تار عنکبوتی: گل حشره‌کش یا پیرتروم (Pyrethrum)

این آفت‌کش از یکی از گیاهان مرتبط با گل داوودی، مشتق شده است و برای شروع می‌تواند بهترین انتخاب باشد. برخی از گونه‌های کنه‌ها می‌توانند نسبت به آن مقاومت نشان دهند بنابراین پس از سم‌پاشی نیز لازم است گیاه خود را تحت نظر داشته باشید و در صورت لزوم سم‌پاشی را تکرار کرده یا از اسپری کنه‌کش دیگری استفاده کنید.

گل حشره‌کش یا پیرتروم (Pyrethrum)

آفت کش کنه تار عنکبوتی: سینامیت (Cinnamite)

این آفت‌کش از روغن دارچین به دست می‌آید و کاملا بی‌خطر است. آفت‌کش سینامیت تخم‌ها را نمی‌کشد اما برای از بین بردن آفت کته تار عنکبوتی بالغ می‌تواند موثر باشد. این آفت‌کش را هر سه روز یکبار در طول چند هفته به گیاه خود اسپری کنید و مطمئن شوید که همه‌ی کنه‌های تار عنکبوتی را از بین برده‌اید.

سینامیت (Cinnamite)

آفت کش کنه تار عنکبوتی: روغن چریش (Neem oil)

روغن چریش یک درمان موثر برای انواع مختلفی از آفات است. این آفت‌کش از آجیل‌های درخت همیشه سبز چریش گرفته شده است و نه تنها مشکلی که در حال حاضر گیاه شما با آن مواجه است را درمان می‌کند بلکه دافعی برای آفات در آینده نیز خواهد بود. برای درمان آفت کنه تار عنکبوتی لازم است به طور منظم از روغن چریش استفاده کنید زیرا مدتی طول می‌کشد تا اثربخش باشد.

روغن چریش (Neem oil)

آفت کش کنه تار عنکبوتی: روغن رزماری (Rosemary oil)

برای استفاده از روغن رزماری به عنوان آفت کش کنه تار عنکبوتی لازم است آن را با آب رقیق کنید. این آفت‌کش می‌تواند برای مقابله با آفت کنه تار عنکبوتی موثر باشد؛ به ویژه برای گیاهان و سبزیجاتی که می‌خواهید بعدها برای خوردن آنها را برداشت کنید زیرا برای انسان کاملا غیرسمی است.

روش از بین بردن کنه تار عنکبوتی: ۴٫ استفاده از مواد شیمیایی خانگی

اگر نمی‌خواهید بیرون بروید و حشره‌کش‌های فانتزی تهیه کنید و یا حشره‌کش خودتان را درست کنید، می‌توانید به راحتی از آنچه در آشپزخانه و خانه‌ی خود دارید برای از بین بردن کنه تار عنکبوتی استفاده کنید. در ادامه به دو نوع از این محلول‌های کاربردی اشاره می‌کنیم.

راه‌های مبارزه با آفت کنه تار عنکبوتی: 4. استفاده از مواد شیمیایی خانگی

محلول از بین برنده‌ی آفت کنه تار عنکبوتی: محلول مایع ظرفشویی

برای تهیه‌ی محلول مایع ظرفشویی می‌توانید از ۱ لیتر آب گرم و ۱ قاشق چایخوری مایع ظرفشویی استفاده کنید. مایع را خوب مخلوط کرده و در یک ظرف اسپری بریزید. سپس با استفاده از یک پارچه یا اسفنج، گیاه را بشویید. برای بهترین نتیجه، لازم است این کار را تکرار کنید.

محلول مایع ظرفشویی

محلول از بین برنده‌ی آفت کنه تار عنکبوتی: استفاده از الکل مالشی (rubbing alcohol)

الکل مالشی که معمولا در خانه‌ها یافت می‌شود نیز می‌تواند به عنوان آفت کش کنه تار عنکبوتی مورد استفاده قرار گیرد. گلوله‌های پنبه را در الکل خیس کنید و روی شاخ و برگ گیاهان آپارتمانی آلوده را پاک کنید. اجازه دهید محلول مایع ظرفشویی یا الکل تا چند ساعت روی برگ‌های گیاه بماند و سپس برگ‌‌ها را کاملا با آب بشویید.

بعلاوه می‌توانید الکل مالشی را با آب مخلوط کنید و آن را روی گیاه خود اسپری کنید. شما می‌توانید از این محلول برای پاک کردن دستی برگ‌های گیاهان آپارتمانی خود استفاده کنید. برای گیاهان حساس نسبت یک به سه الکل و آب و برای گیاهان سخت‌تر نسبت یک به یک را امتحان کنید.

استفاده از الکل مالشی (rubbing alcohol)

روش از بین بردن کنه تار عنکبوتی: ۵٫ شستن گیاه

یکی از راه‌های مبارزه با آفت کنه تار عنکبوتی این است که به طور منظم گیاه خود را با یک نازل دوش دستی و با استفاده از آب ولرم بشویید. به خصوص به سطح زیرین برگ‌ها توجه داشته باشید. وقتی کنه‌ها از بین رفتند، ادامه دادن این روش دوش گرفتن گیاه هر چند وقت یکبار می‌تواند به جلوگیری از نفوذ سایر آفات به گیاه شما کمک کند.

راه‌های مبارزه با آفت کنه تار عنکبوتی: 5. شستن گیاه

روش‌های شیمیایی از بین بردن آفت کنه‌ تار عنکبوتی

مشکلات حاصل از آفت کنه تار عنکبوتی ممکن است خود به خود برطرف شود، به ویژه اگر تعداد آنها کم باشد و شکارچیان طبیعی نیز آنها را جذب کنند. اما اگر روش‌های درمان خانگی کنه تار عنکبوتی برای شما کارساز نیست، شاید وقت آن رسیده است که از سم آفت کنه تار عنکبوتی استفاده کنید. در ادامه به دو نوع بهترین سم برای کنه تار عنکبوتی اشاره می‌کنیم.

روش‌های شیمیایی از بین بردن کنه‌های تار عنکبوتی

سم کنه تار عنکبوتی: صابون حشره‌کش یا روغن باغبانی (Insecticidal soap)

در حالی که آفت‌کش‌های شیمیایی می‌توانند باعث از بین رفتن حشرات مفید شوند و بهتر است از استفاده‌ی آنها اجتناب کنید اما گزینه‌ای از این آفت‌کش‌ها وجود دارد که فقط کنه‌های عنکبوتی را از بین می‌برد و برای سایر حشرات مضر و کشنده نخواهند بود. صابون حشره‌کش یا روغن باغبانی تنها بر روی کنه‌های عنکبوتی بالغ موثر است و باید هر دو طرف برگ‌ها را پوشش دهد. این سم برای کنه قرمز و سایر انواع کنه‌های عنکبوتی موثر است و برای درمان کنه قرمز سانسوریا، کنه تار عنکبوتی کروتون و کنه تار عنکبوتی کاکتوس می‌تواند کاربرد داشته باشد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر گیاه شما تحت استرس بی‌آبی است و یا دمای محیط بسیار بالا است، نباید از صابون حشره‌کش یا روغن باغبانی استفاده کنید. برچسب‌های این محصولات را بررسی کنید و ببینید کدام گیاهان می‌توانند در برابر کارکرد این آفت‌کش مقاومت کنند چرا که برخی از گیاهان بسیار حساس هستند و ممکن است از بین بروند. صابون حشره‌کش (یا روغن باغبانی) به احتمال زیاد برای گیاهان آپارتمانی که آب و هوا تحت کنترل است، می‌تواند بهترین کارکرد را داشته باشد.

صابون حشره‌کش یا روغن باغبانی (Insecticidal soap)

سم کنه تار عنکبوتی: خاک دیاتومه (Diatomaceous earth)

خاک دیاتومه که از فسیل موجودات آبزی ساخته شده است، یک آفت‌کش آلی است که برای از بین بردن عنکبوتیان و حشرات کشنده موثر است و برای انسان ضرری به همراه ندارد. نسخه‌ی مناسب این خاک را روی گیاهان و خاک آلوده بپاشید. خاک دیاتومه اسکلت بیرونی کنه‌های عنکبوتی را از بین می‌برد و آنها را نابود می‌کند.

خاک دیاتومه (Diatomaceous earth)

نکات کلی در مورد آفت کنه تار عنکبوتی و مقابله با آن

در این مطلب وبلاگ گل باما در خصوص آفت کنه تار عنکبوتی و روش‌های مختلف مقابله با آنها صحبت کردیم. در مورد این آفت باید بدانید اگر آلودگی گیاه شما شدید نباشد، بسته به روش کنترل آفت کنه تار عنکبوتی، احتمالا چند هفته طول می‌کشد تا کاملا از شر کنه‌ها خلاص شوید. اگر اسپری‌ها را انتخاب می‌کنید، آنها را به صورت هفتگی استفاده کنید تا زمانی مشکل کنترل شود.

آفت کنه تار عنکبوتی از سلول صدها گونه‌ی گیاهی استفاده می‌کند و بنابراین هیچ‌کدام از گیاهان آپارتمانی و درختچه‌های زینتی شما از شر این آفت در امان نخواهند بود. بعلاوه گیاهان فضای باز مانند خربزه، توت فرنگی، گوجه فرنگی و درختان میوه نیز ممکن است درگیر این آفت شوند.

خرید سم کنه تار عنکبوتی

در هر صورت اگر روش‌های خانگی و اسپری‌های خانگی برای از بین بردن این آفت موثر نبودند می‌توانید نسبت به خرید سم کنه تار عنکبوتی اقدام کنید. برای این کار حتما با مراکز گل‌فروشی و باغبان‌های متخصص مشورت کنید تا بهترین سم را برای گیاهان خود انتخاب کنید. در نهایت اینکه اگر گیاه شما بیش از حد تخریب شده شاید بهتر باشد آن را دور بیاندازید تا سایر گیاهان خود را در امان نگه دارید.

نکات کلی در مورد کنه تار عنکبوتی و مقابله با آن

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات

ستاره
21 می 2023

متشکرم واقعا عالی بود. مخصوصا اینکه اول راه های طبیعی مبارزه و بعد راه های گیاهی و بعد راه های خانگی و در مرحله آخر مبارزه شیمیایی رو گفتید. خیلی متشکرم

طرلان
27 مارس 2023

خيلى مفيد و جامع بود…يه گياه كروتن داشتيم محل كار مادرم چون بهش رسيدگى لازم نميشد طفلكى اكثر برگاى قشنگش خشك شده و ريخته بود…اوردمش خونه گلدونشو تعويض و برگاشو تمييز كردم ابيارى منظم ميشه و جوونه زده اما تاراى ريز ريز دور جوونه ها شكل گرفته … الان طبق اطلاعات مفيدى كه از اين مقاله گرفتم فهميدم چيكار بايد كرد جداش كردم از بقيه گلها و مرتب غبار پاشى و شستشوش ميدم اگر نشد قدماى بعدى. مرسي مرسي واسه وقتى كه براى تهيه اين مطلب گذاشتين☺️

مهدی
17 سپتامبر 2022

سلام و روزبه خیر متشکر از فضای تعاملی و آموزنده که فراهم کردید. یاس ماداگاسکار من در حدود چهار ماه پیش علایم کنه داشت مثل زرد شدن و سقوط برگ ها و ضایات پنبه مانند در بیخ دم برگ ها به شاخه و البته خود کنه های قهوه هم دیدم. در این سه ماه مراقبت کردم و مرتب با سم آبامکتین در فواصل سه یا هفت روز سم پاشی شد . یک قوطی سم تموم شد ولی هنوز علایم از بین نرفته گیاه سر حال نیست و بازهم گلوله های پنبه ای در زیر و زاویه ی برگه و شاخه تشکیل میشه؟ ممنون میشم راه نمایی کنید.

nt
21 جولای 2022

عالی بودتوضیحاتتون ممنون آیا زرد شدن برگهای گیاه درمراحل اولیه حمله کنه اتفاق میافته؟

بهار
13 ژوئن 2022

سلام. مطلب عالی و اموزنده ای بود. تجربه من این بود که وقتی بوته گلدانی رزبری رو از افتاب به سایه منتقل کردم بسرعت و در عرض چند روز مبتلا به کنه قرمز و پر از تار شد. اولین کاری که کردم سریعا بوته رو به جای قبلی منتقل کردم و ابپاشی بافشار انجام دادم. که بسیار موثر بود.

اضافه کردن نظر جدید