نگهداری از گیاه یوکا: نکات کلیدی برای حفظ طراوت این درختچه‌ی مقاوم و ماندگار + عکس

ما عادت داریم که برای نگهداری از گل و گیاه در خانه، سراغ گیاهان کوچک برویم و همیشه آرزوی داشتن یک درختچه‌ی مقاوم و سرپا در خانه را سرکوب می‌کنیم. اگر در مجموعه‌ی گل‌های آپارتمانی شما جای یک درختچه خالی است، یوکا را انتخاب کنید! نگهداری از گیاه یوکا خیلی آسان است و می‌تواند با کمی رسیدگی، گیاه همیشگی خانه‌ی شما باشد. در این متن قرار است به مواردی مثل اینکه گیاه یوکا چیست؟، روش تکثیر یوکا، روش نگهداری گل یوکا در منزل، انواع گیاه یوکا، نگهداری یوکا در زمستان، خواص گل یوکا در منزل و مواردی از این قبیل بپردازیم.  

نگهداری از گیاه یوکا

معرفی گیاه یوکا

اگر عاشق درختچه‌های بلند قامت و لاکچری هستید، یوکا با برگ‌های شمشیری مستحکم و خوش فرم خود می‌تواند همان گیاه مورد علاقه‌تان باشد. بیش از ۴۰ تا ۵۰ گونه یوکا در دنیا وجود دارد که از بین این خانواده‌ی پر جمعیت فقط یک یوکا است که مناسب نگهداری در خانه است.

یوکا فیلی (Yucca elephantipes)، به لطف شاخ و برگ‌های تقریبا منعطف، اندازه‌ی قابل کنترل و سازگاری بالا با شرایط رشد داخلی، برای رشد در فضای خانه جزء مناسب‌ترین‌ها است. البته شما می‌توانید یوکا را در فضای باز هم پرورش دهید. برای آشنایی با طرز نگهداری از گیاه یوکا مثل آبیاری یوکا، خاک مناسب یوکا، نور مناسب یوکا، انواع یوکا، نگهداری از یوکا در زمستان ، تکثیر گیاه یوکا، این متن از بلاگ گل باما را از دست ندهید.

یوکا گیاهی زیبا و مقاوم است. از آنجاییکه روش نگهداری گل یوکا در منزل کار چندان دشواری نیست، این گیاه برای هدیه انتخاب مناسبی است.

روش نگهداری گل یوکا در منزل

نگهداری از گیاه یوکا: ۱٫ خاک مناسب

مراقبت از گیاه یوکا در داخل خانه با نوع خاک و نوع گلدان آغاز می‌شود. خاک سبک با زهکشی بالا، خاک مناسب برای گیاه یوکا است. گلدانی که برای گیاه یوکا انتخاب می‌کنید باید منافذ زهکشی خوبی داشته باشد. یوکا به ترکیب آنچنان غنی خاک نیازی ندارد، فقط فراموش نکنید که رطوبت بیش از حد، آن را آزار می‌دهد.

خاک‌های گلدان تجاری که حاوی مواد آلی و پرلیت هستند، خاک مخصوص گیاه یوکا است. این را هم به یاد داشته باشید که شما برای یک درختچه خاک تهیه می‌کنید، بنابراین اگر خاک زیادی سبک باشد، شاید موجب سرنگونی آن شود. خاک مورد نیاز گیاه یوکا باید نه آنقدر سبک که گیاه را سرنگون کند و نه آنقدر سخت و خشن باشد که ریشه‌ها را آزار دهد.

(برای استعلام قیمت گیاه یوکا به گلفروشی آنلاین گل باما مراجعه کنید.)

خاک مناسب یوکا، خاکی از ترکیب شن و ماسه و پرلیت است. خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد، گیاه یوکا را سرزنده و شاداب نگه میدارد. برای نگهداری گیاه یوکا خرید خاک استاندارد گلدان انتخاب خوبی است.

اهمیت خاک مناسب در نگهداری از گیاه یوکا

نگهداری از گیاه یوکا: ۲٫ نور مناسب

بمحض اینکه خاک و گلدان یوکا را در بازار گل فراهم کردید، عامل مهم بعدی برای حیات یوکا، نور است. یوکا عاشق نور است. اما نه آنقدر نور شدید و خشنی که برگ‌هایش را بسوزاند! بهترین موقعیت برای نگهداری یوکا، نور روشن و گسترده اما غیر مستقیم است.

یوکا کم نوری را تحمل می‌کند، اما رشدش به شدت آهسته شده و طراوت خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد. یوکا باید در اتاقی قرار بگیرد که پنجره دارد، فضایی با نور صفر، یوکا را از پا در می‌آورد. پیش از خرید یوکا حواستان به این موضوع باشد.

(از مطلب نگهداری از گیاه سانسوریا نیز بازدید کنید.)

 نور فیلتر شده و غیر مستقیم بهترین روش برای نگهداری از گیاه یوکا است. دقت داشته باشید که نور زیاد موجب سوختگی برگ‌ها می‌شود. دلیل قهوه‌ای شدن برگ‌های یوکا و ریزش آن‌ها نور خشن و زیاد است.

اهمیت نور مناسب در نگهداری از گیاه یوکا

نگهداری از گیاه یوکا: ۳٫ آب مورد نیاز

برای نحوه آبیاری گیاه یوکا ، بهترین زمان، وقتی است که لایه‌ی سطحی خاک (تا دو بند انگشت) خشک باشد. نکته ای که به عنوان باغبان یوکا باید در نظر داشته باشید که یوکا اگر در معرض تشنگی باشد، خیلی زود حالش خوب می‌شود اما اگر آبیاری بیش از حد باشد، ریشه‌هایش پوسیده شده و در معرض مرگ قرار می‌گیرند. بنابراین حواستان باشد که حتما خاک یوکا بین دو مرحله‌ی آبیاری کاملا خشک باشد. این روش بهترین طریقه آبیاری گیاه یوکا است.

(مطلب نگهداری از گیاه شفلرا نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

تمامی باغبانان متفق القول اظهار دارند که پیش از آنکه لایه‌های سطحی خاک خشک شوند، اقدام به آبیاری نکنید. اگر می‌خواهید در نحوه نگهداری از گیاه یوکا کم نگذارید، آبیاری یوکا در زمستان و آبیاری یوکا در تابستان را بر مبنای همین قانون انجام دهید.

اهمیت آب کافی در نگهداری از گیاه یوکا

نگهداری از گیاه یوکا: ۴٫ کوددهی

گیاه یوکا فقط به دو مرحله کوددهی در طول سال نیاز دارد. یکبار در فصل بهار و بار دیگر در نیمه تابستان. برای رشد سریع‌تر، مکمل غذای گیاه (رقیق شده) مناسب است.

(به مطلب نگهداری از گیاه زاموفیلیا نیز رجوع کنید.)

معمولا اگر نور کافی باشد و زهکشی خاک به خوبی انجام شود، به ندرت پیش می‌آید که یوکا بابت کود واکنش نشان دهد. سالی دوبار کود شیمیای و هر ماه یکبار غذای گیاه برای آن کاملا مناسب است. برای اینکه بهترین شرایط نگهداری از گیاه یوکا را فراهم کنید، حواستان باشد که کوددهی را فقط در فصل‌های رشد انجام دهید.

اهمیت کوددهی مناسب در نگهداری از گیاه یوکا

نگهداری از گیاه یوکا: ۵٫ دمای مناسب

از بین تمامی موارد مربوط به مراقبت از گیاه یوکا، درجه حرارت و رطوبت داخل خانه راحت ترین است. گیاه یوکا نسبت به بسیاری از گیاهان داخلی محبوب، دامنه دمایی وسیع‌تری را تحمل می‌کند. دمای ایده آل یوکت بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد است. با این حال، آنها در دمای ۱۰ درجه یا ۳۲ درجه سانتی گراد نیز کاملاً سرحال هستند. برخی از باغبان ها آنها را برای تابستان به خارج از منزل می‌برند، در حالی که برخی دیگر آنها را تا زمستان در گل خانه‌ی خنک نگه می‌دارند.

(از مطلب نگهداری از گیاه پتوس نیز بازدید کنید.)

یوکا اگرچه گیاه گرمسیری است، اما دمای خانه را دوست دارد. فقط از نوسانات دمایی به دور باشد. یوکا را به دور از هیترها و جریان مستقیم هوای سرد توسط کولرها، قرار دهید.

اهمیت دمای مناسب در نگهداری از گیاه یوکا

نگهداری از گیاه یوکا: ۶٫ رطوبت مناسب

در هوای بسیار خشک، لبه‌های شاخ و برگ‌های یوکا ممکن است قهوه ای شوند، اما در بیشتر خانه ها هوا رطوبت کافی برای حفظ ظاهر برگ ها فراهم است. بهتر است که گاهی اوقات برگ‌های گیاه را غبارپاشی کنیم.

(مطلب نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

در نگهداری گیاه یوکا لازم نیست خودتان را با مه پاش و حتی پاک کردن برگ‌ها (زیاد نیازی به اینکار ندارد) به زحمت اندازید. این گیاه یک گیاه مقاوم و تنومند است.

اهمیت رطوبت مناسب در نگهداری از گیاه یوکا

نگهداری از گیاه یوکا: ۷٫ نحوه‌ی تکثیر

ساده ترین راه برای تکثیر یوکا قلمه‌‌ی ساقه است. در اواخر بهار یا تابستان، با استفاده از یک چاقوی تمیز و تیز یا قیچی هرس، حدودا به اندازه ۱۰ سانتی متر از ساقه را از زیر گره شاخ و برگ برش دهید. برگ‌های قهوه‌ای یا زرد را بردارید و قلمه را در مکانی خنک، خشک و تاریک به مدت دو یا سه روز قرار دهید.

(به مطلب نگهداری از گیاه حسن یوسف نیز رجوع کنید.)

پس از تشکیل پینه در انتهای قلمه، آن را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و قلمه را با مخلوط ۵۰/۵۰ خاک گلدان و پرلیت در یک گلدان ۱۰ سانتی متری قرار دهید. همانند شرایط نگهداری گل یوکا ، تکثیر کردن یوکا نیز آسان است.

نحوه‌ی تکثیر گیاه یوکا

سپس خاک را آبیاری کنید و قلمه را در محلی با نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید. ریشه ها در عرض چهار هفته شروع به رشد می کنند. تا پایان دو ماه، گیاه باید ریشه های زیادی داشته باشد تا بتوانید آن را در ظرف بزرگتری قرار دهید.

حالا که طریقه نگهداری از گیاه یوکا را خوب آموزش دیدید، وقتش رسیده که شانس خود را برای قلمه زدن یوکا امتحان کنید. برای قلمه زدن از یک باغبان کمک بگیرید.

اهمیت نحوه‌ی تکثیر در نگهداری از گیاه یوکا

عوارض نگهداری از گیاه یوکا: آیا گیاه یوکا سمی است؟

برای نگهداری گیاه یوکا چند نکته ایمنی را باید رعایت کرد. شیره و شاخ و برگ یوکا حاوی یک ترکیب سمی است، که البته کشنده نیست، اما می‌تواند باعث ناراحتی جدی دستگاه گوارش شود. بنابراین گربه‌ها، سگ‌ها و کودکان خردسال را از آن دور نگه دارید.  علاوه بر این، شیره یوکا آلرژی‌زا است و ذرات به راحتی می‌توانند در هوا منتقل شوند. اگر به طور منظم هوای این گیاه را استشمام می‌کنید، احتمال اینکه دچار حساسیت شوید زیاد است.

(از مطلب نگهداری از گل گندمی نیز بازدید کنید.)

نگهداری گیاه یوکا فقط به شرایط آب، خاک و نور مربوط نیست. این گیاه هم برای انسان و هم برای حیوان سمی است. محدوده‌ی گیاه یوکا، محدوده‌ی ممنوعه برای حیوانات خانگی و کودکان است.

مراقبت از گیاه یوکا

نگهداری از گیاه یوکا و بیماری‌های بالقوه آن

درست زمانی که فکر می‌کنید که برای مراقبت از گیاه یوکا هیچ چیزی کم نگذاشته‌اید، برگ‌های زرد ظاهر می شوند. یوکا یکی از مقاوم‌ترین گیاهان در برابر اکثر آفات و بیماری‌ها است. اما شرایط نامناسب خاک یا نزدیکی به گیاهان آلوده می‌تواند یوکا را بیمار کند.

کنه‌های تار عنکبوتی، فلس‌ها یا شپشک‌های آردآلود ممکن است پس از سفر از یک گیاه آلوده به یوکا حمله کنند. درمان را با جداسازی یوکا از سایر گیاهان آلوده شروع کنید. بعد از آن، آفات را با یک پارچه‌ی لطیف آغشته به به محلولی از یک قسمت ایزوپروپیل الکل و سه قسمت آب از روی شاخ و برگ پاک کنید. سپس با یک حشره کش مناسب به جنگ آفات بروید.

بهتر است هر ماه یکبار گیاه را وارسی کنید. نگهداری گیاه یوکا تحت چنین شرایطی آسان‌تر است. چون در غیر اینصورت ممکن است با دیدن آفت‌ها و رنجور شدن گیاه‌تان حسابی شوکه شوید.

نحوه نگهداری از گیاه یوکا

سوالات متداول برای نگهداری از گیاه یوکا

سوالات متداول برای نگهداری از گیاه یوکا: گیاه یوکا برای آپارتمان مناسب است یا فضای باز؟

یوکا فیلی یک گیاه خانگی محبوب در اکثر مناطق آمریکا است. البته که در فضای باز نیز به خوبی رشد می‌کند.

(به مطلب نگهداری از گیاه برگ انجیری نیز مراجعه کنید.)

سوالات متداول برای نگهداری گیاه یوکا: آیا یوکا به نور خورشید فراوانی نیاز دارد؟

یوکا به شدت عاشق نور است، اما نه نور خشن و شدید، نور وسیع و فیلتر شده مناسب یوکا است. این مهمترین عاملی است که برای نگهداری یوکا در زمستان باید رعایت شود.

روش نگهداری از گیاه یوکا

سوالات متداول برای نگهداری از گیاه یوکا: هر چند وقت یکبار به یوکا آب دهیم؟

همانطور که قبلا ذکر شد، یوکا در زمانی آماده‌ی آبیاری است که لایه‌های سطحی خاک (عمق دو سانتی خاک) خشک شده باشد.

شرایط نگهداری از گیاه یوکا

سوالات متداول برای نگهداری گیاه یوکا: آیا باید برگ‌های خشک شده یوکا را آن جدا کرد؟

بهتر است اجازه دهید تا برگ‌های مرده یوکا تا مدتی روی ساقه بمانند. یوکا با برگ‌های کهنه از قسمت‌های جوان و حساس‌تر تنه‌اش محافظت می‌کند.

سوالات متداول برای نگهداری گیاه یوکا: گیاه یوکا چند سال عمر می‌کند؟

اگر در نگهداری گیاه یوکا حواستان به میزان آب، نور و خاک مناسب باشد، یوکا قابلیت اینکه چندین دهه رشد کند را دارد.

(از مطلب نگهداری از گیاه دراسنا نیز بازدید کنید.)

انواع گیاه یوکا

  • یوکای فیلامنتوسا/یوکای برگ قاشقی (Adam’s Needle/Y.Filamentosa)
  • یوکا سرنیزه اسپانیایی یا خنجر اسپانیایی/آلوئه یوکا (Spanish Bayonet/Y.aloifolia)
  • یوکا فیلی (Yucca Elephantipes)

انواع گیاه یوکا

خرید گیاه یوکا از گل فروشی آنلاین گل باما

یوکا درخچه‌ای مقاوم است و می‌تواند با کمترین دردسر، برای سال‌ها مهمان خانه‌تان باشد. اگر خانه‌ی نور گیری دارید، خرید گیاه یوکا را فراموش نکنید. از خواص گل یوکا در منزل می‌توان به تلطیف بخشی فضا و ایجاد آرامش اشاره کرد. برای خرید گیاه یوکا به گل فروشی آنلاین گل باما مراجعه کنید.

قیمت گیاه یوکا

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید یوکا

مقالات مرتبط

نظرات

هشت + شش =