نگهداری از گیاه پتوس: معرفی روش های کامل نگهداری از گیاه آپارتمانی پتوس + عکس

مسلما پتوس یکی از ساده‌ترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری است؛ حتی اگر فراموش می‌کنید به اندازه‌ی کافی به گیاهان خود آب بدهید! این گیاه رونده و جذاب بومی جزایز سلیمان در اقیانوس آرام جنوبی است. پتوس را می‌توان در تمام طول سال در خانه نگهداری کرد و با رشد سریعی که دارد اغلب بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر در ماه رشد می‌کند. ما تصمیم داریم در ادامه‌ی این مطلب بلاگ گل باما به نکات نگهداری از گیاه پتوس، خاک مخصوص گیاه پتوس، آبیاری گیاه پتوس، انواع گل پتوس، نگهداری پتوس در زمستان، نگهداری از گیاه پتوس در آب، مشکلات نگهداری پتوس در آب، قیمت گل پتوس، نگهداری گیاه پتوس ابلق، نگهداری از پتوس مرمری، نگهداری گیاه پتوس ارتشی و غیره بپردازیم.

نگهداری از گیاه پتوس

گیاه پتوس چه نوع گیاهی است و چه مشخصاتی دارد؟

پتوس (Pothos) یکی از انواع گیاهان خانواده گل شیپوری است. این گیاه دارای بیش از ۱۵ گونه‌ی متفاوت است و در مناطقی مثل جنوب شرقی آسیا و جنگل‌های جزایر سلیمان رشد می‌کند. گیاه پتوس به نام‌های مختلفی مانند پتوس طلایی، پتوس مرمری، پیچک شیپوری یا همان پوپتوس نیز شناخته می‌شود.

خاستگاه اصلی رویش گیاه پتوس محیط‌های مرطوبی است که این گیاه از تنه‌ی درختان بالا رفته و از ریشه‌های هوازی خود استفاده می‎کند. همچنین، گیاه پتوس می‌تواند زمین‌های جنگلی را پوشش دهد و ارتفاع رشد آن از تنه درختان می‌تواند به ۱۲ متر هم برسد.

نگهداری گیاه پتوس در آپارتمان

در شرایط نگهداری گیاه پتوس در داخل آپارتمان این گیاه معمولا ۱٫۸ متر تا ۲٫۵ متر رشد می‌کند. برگ‌های گیاه پتوس دارای رنگ‌های متنوع زرد و سفید است و این گیاه چه در خانه نگهداری شود و چه در محیط بیرون، به ندرت گل می‌دهد. اما اگر این گیاه گل بدهد، گل‌های آن کوچک و به رنگ سفید است. در ادامه‌ی این مطلب ضمن معرفی انواع گیاه پتوس، در مورد نکات نگهداری از گیاه پتوس صحبت خواهیم کرد.

(در گلفروشی آنلاین گل باما تنوع وسیعی از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی وجود دارد.)

نکات نگهداری از گیاه پتوس

انواع گل پتوس: نگهداری از گیاه پتوس حصیری

گیاه پتوس حصیری یکی از گیاهان نادر گونه‌ی پتوس است. این گیاه بسیار گران قیمت است و جلوه‌ی زیبایی دارد. برگ‌های این گیاه نازک هستند و روی آنها سوراخ‌هایی وجود دارد؛ به همین خاطر به این گیاه پتوس حصیری گفته می‌شود. نگهداری گیاه پتوس حصیری بسیار آسان است. فقط کافی است گیاه را در معرض نور متوسط قرار دهید و آبیاری آن هم بیش از حد نباشد. حتماً سعی کنید در نگهداری پتوس در زمستان زیاد به آن آب ندهید، چون می‌تواند باعث پژمرده شدن گیاه شود.

انواع گل پتوس: نگهداری گیاه پتوس ابلق

پتوس ابلق هم یکی از گونه‌های پرطرفدار گیاه پتوس است. برگ‌های سبز این گیاه با ترکیبی از سبز کم‌رنگ، ظاهر زیبا و چند رنگی دارد. این گیاه به نور زیادی نیاز ندارد و نباید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. شرایط نگهداری گیاه پتوس ابلق مانند سایر انواع پتوس‌هاست و می‌توانید به سادگی این گیاه زیبا را در خانه‌ی خود پرورش دهید.

انواع گل پتوس: نگهداری گیاه پتوس بلک

پتوس بلک گونه‌ی جالبی از گیاهان پتوس است و همان‌طور که از نامش پیداست برگ‌های آن سبز رنگ نیست، بلکه به رنگ بنفش تیره یا رنگی شبیه رنگ سیاه است. نکاتی که در نگهداری گیاه پتوس بلک باید دقت کنید این است که این گیاه نیاز به نور زیاد آفتاب دارد.

پتوس بلک در شرایط کم‌نور هم می‌تواند رشد کند، اما رشد آن کند است. به غیر از این، شرایط نگهداری گیاه پتوس بلک کم و بیش شبیه شرایط نگهداری گیاه پتوس سبز است و شما مجبور نیستید که زحمت زیادی برای رشد و مراقبت از گیاه پتوس به خرج دهید.

(در سایت گل باما می‌توانید برای خرید پتوس پیچک بلند نیز اقدام کنید.)

نگهداری از گیاه پتوس بلک

انواع گل پتوس: نگهداری از گیاه پتوس مرمری

گیاه پتوس مرمری یکی از زیباترین انواع گیاه پتوس در بین دوستداران پتوس خانگی است. این گیاه دارای برگ‌هایی سبز با لکه‌های سفید یا سبز کم‌رنگ یا کرم رنگ است. نگهداری از گیاه پتوس مرمری هم کار آسانی است. برای رشد سریعتر این نوع پتوس، می‌توانید ماهی یک‌بار به آن کود بدهید تا خاک آن را تغذیه کنید. بنابراین، نگهداری از پتوس مرمری شبیه انواع گیاهان دیگر پتوس است و با کمی دقت می‌توانید این گیاه بسیار زیبا را در خانه خود پرورش دهید.

نگهداری از گیاه پتوس مرمری

انواع گل پتوس: نگهداری پتوس ارتشی

پتوس ارتشی که با نام پتوس سفید و سبز هم شناخته می‌شود یک گیاه بسیار زیبا است که رنگ پس‌زمینه‌ی آن سبز و براق بوده و لکه‌های سفید و مرواریدی رنگ سرتاسر آن را پوشانده است. گیاه پتوس ارتشی رشد کمی دارد و نگهداری از آن تقریباً مثل تمام انواع دیگر گیاهان پتوس است. برای مثال، این گیاه مثل سایر پتوس‌ها از نور مستقیم و غیرمستقیم و روشن لذت می‌برد. تنها نکته‌ای که باید در مورد نگهداری گیاه پتوس ارتشی رعایت کنید این است که هیچ‌وقت آن را در محیط‌های سرد قرار ندهید، زیرا به هیچ‌وجه نمی‌تواند سرما را تحمل کند.

(از مطلب نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا نیز بازدید کنید.)

در نگهداری گیاه پتوس ارتشی، از قرار دادن آن در محیط سرد اجتناب کنید.

نگهداری از گیاه پتوس ارتشی

نگهداری از گیاه پتوس

گیاه پتوس بومی مناطقی با آب و هوای مرطوب است اما به خوبی با هر شرایط آب و هوایی تطبیق پیدا می‌کند. به همین خاطر است که مراقبت و نگهداری از گیاه پتوس آسان است و خیلی از افراد تمایل به نگهداری از این گیاه در خانه یا محل کار خود دارند. گیاه پتوس می‌تواند در شرایط متنوعی زنده بماند.

برای مثال، پتوس سبز می‌تواند به خوبی خشکسالی و شرایط کم نور محیط را تحمل کند. از سوی دیگر، انواع دیگر گیاه پتوس، مثل پتوس طلایی و پتوس مرمری در شرایطی که پرنورتر هستند، بهتر رشد خواهند کرد. برای آشنایی با شرایط مختلف نگهداری و طرز نگهداری گیاه پتوس با ما همراه باشید.

مراقبت از گیاه پتوس

طرز نگهداری گیاه پتوس: ۱٫ بهترین خاک برای گیاه پتوس

اما خاک گیاه پتوس چیست؟ پتوس گیاه مقاومی است و می‌تواند در شرایط خاک متفاوت، به خوبی تاب بیاورد و رشد کند. اگر خاک زهکشی خوبی داشته باشد، پتوس مشکل چندانی نخواهد داشت. این گیاه در طبیعت در خاک‌های مختلفی با زهکشی خوب و متوسط رشد می‌کند اما اگر خاک حاصلخیز باشد، رشد گیاه بهتر است.

پتوس به عنوان یک گل آپارتمانی در خاک‌های مخلوط با زهکشی مناسب، عملکرد خوبی داشت. نوع خاک گیاه پتوس می‌تواند دارای کودهای آهسته رهش باشد که نیاز به کوددهی اضافه را کم می‌کنند. خاک مناسب برای پتوس را می‌توانید به صورت آماده از گلفروشی‌ها تهیه کنید و البته راه دیگر این است که دست بکار شوید و خودتان ترکیب خاک مناسب را به همراه کود خانگی برای گیاه پتوس بسازید.

تهیه خاک برای گیاه پتوس

در تهیه بهترین نوع خاک برای گیاه پتوس باید به این توجه داشته باشید که خاکی که تهیه می‌کنید باید سبک و نامتراکم باشد و به خوبی بتواند هوا را از خود عبور دهد. زهکشی مناسب و در عین حال جذب مناسب رطوبت نیز از ویژگی‌های خاک مناسب گیاه پتوس است.

طرز نگهداری از گیاه پتوس

نگهداری از گیاه پتوس: ۲٫ نور مناسب برای گیاه پتوس

گیاه پتوس گیاهی است که می‌تواند طیف وسیعی از شرایط نوری را تحمل کند. البته باید گفت که نور لازم برای گیاه پتوس نور غیرمستقیم خورشید است. بنابراین، اگر از گیاه پتوس در آپارتمان خود نگهداری می‌کنید آن را در نقطه‌ای از خانه بگذارید که در عین سایه بودن، نور غیرمستقیم آفتاب نیز به آن بتابد.

یکی دیگر از نکات نگهداری گیاه پتوس در خانه این است که نباید آن را در مکانی قرار دهید که نور مستقیم و داغ آفتاب بر آن بتابد. نور مستقیم آفتاب برای نگهداری گل پتوس در منزل اصلاً مناسب نیست و می‌تواند برگ‌های گیاه شما را بسوزاند. درواقع، نور مورد نیاز گیاه پتوس همان نور روشن آفتاب است که به‌طور غیرمستقیم به گیاه می‌تابد.

(به مطلب نگهداری از گیاه حسن یوسف نیز رجوع کنید.)

فراهم کردن شرایط نوری مناسب در نگهداری از گیاه پتوس

برای فراهم کردن شرایط نوری مناسب برای گیاه پتوس می‌توانید آن را در کنار پنجره قرار دهید. از آنجایی که نباید نور مستقیم به گیاه شما بتابد، پنجره‌های شرقی گزینه‌های خوبی برای نگهداری از گیاه پتوس هستند. اگرچه پتوس به نور غیرمستقیم آفتاب نیاز دارد اما می‌تواند شرایط کم نور را نیز تحمل کند. با این حال گیاهی که در شرایط کم نور قرار دارد رشد کمتری خواهد داشت و برگ‌های آن نیز عمدتا سبزرنگ هستند.

نحوه نگهداری از گیاه پتوس

نگهداری گیاه پتوس چگونه است: ۳٫ نحوه آبیاری گیاه پتوس

همانطور که گفتیم پتوس گیاه بادوامی است و اگرچه زیستگاه طبیعی آن مرطوب است اما در صورت کم‌آبی مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود. در روش آبیاری پتوس باید به این نکته توجه کنید که اگرچه پتوس محیط مرطوب را دوست دارد اما نباید خاک آن بیش از حد خیس شود. خیس ماندن بیش از حد خاک پتوس باعث پوسیدگی ریشه‌ی این گیاه می‌شود.

بعلاوه این شرایط باعث زرد شدن برگ‌ها نیز می‌شود. به این ترتیب حتما اطمینان حاصل کنید گلدان پتوس دارای سوراخ‌های زهکشی در کف است تا آب اضافی پس از آبیاری گیاه از گلدان خارج شود.

آبیاری گیاه پتوس در تابستان و بهار

نکته‌ی دیگر زمان آبیاری گیاه پتوس است. آبیاری گیاه پتوس در تابستان و بهار، یعنی فصول رشد گیاه تقریبا هفته‌ای یک بار لازم است. اما آبیاری گیاه پتوس در زمستان مشابه فصل تابستان نیست. از آنجایی که پتوس در زمستان به خواب می‌رود و رشد کندی خواهد داشت سعی کنید هر دو هفته یکبار آن را آبیاری کنید.

(به مطلب نگهداری از گیاه برگ انجیری نیز رجوع کنید.)

در آبیاری گیاه پتوس به این نکته توجه کنید که خاک آن را بیش از حد خیس نکنید.

نگهداری از گیاه پتوس: آبیاری گیاه پتوس در تابستان و زمستان

میزان آبیاری حین فرآیند نگهداری از گیاه پتوس

اطمینان از خشک بودن خاک نکته مهمی در روش آبیاری گیاه پتوس است. برای بررسی رطوبت خاک پتوس کافی است انگشت خود را تا چند سانتی‌متر در خاک فرو ببرید. اگر احساس کردید خاک آن خشک است، می‌توانید گیاه را آبیاری کنید. میزان آبیاری پتوس نیز باید به حدی باشد که آب از سوراخ‌های زهکشی زیر گلدان خارج شود.

آبیاری هنگام نگهداری از گیاه پتوس

نگهداری از گیاه پتوس در خانه: ۴٫ فراهم کردن دمای مناسب برای رشد گیاه

زادگاه اصلی پتوس جزایر سلیمان و محیط مرطوب و شرجی است. بنابراین، این گیاه در محیط‌هایی با دمای ۲۱ تا ۳۲ درجه‌ی سانتی‌گراد بهترین رشد را خواهد داشت. به این ترتیب، بهتر است پتوس را در مکانی نگهداری کنید که نسبتا در این محدوده‌ی دمایی قرار داشته باشد. با این حال پتوس می‌تواند شرایط دمایی دیگر تا ۱۲ درجه‌ی سانتی‌گراد را نیز به خوبی تحمل کند. اما دمای پایین‌تر از ۱۲درجه‌ی سانتی‌گراد باعث کاهش رشد گیاه شده و برگ‌های گیاه به رنگ سبز تیره تغییر خواهد کرد.

نگهداری از گیاه پتوس در خانه: دمای معتدل برای رشد گیاه

نحوه نگهداری از گیاه پتوس در خانه: ۵٫ کود مناسب برای گیاه پتوس

پتوس گیاهی سازگار است و معمولا به کوددهی و تغذیه‌ی زیادی نیاز ندارد. با این وجود، افزودن کود مخصوص گیاه پتوس می‌تواند روند رشد گیاه پوتوس را تسریع کند. برای کوددهی به پتوس می‌توانید از کودهای مختلفی استفاده کنید که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

طرز نگهداری از گیاه پتوس در خانه: کوددهی

کود مناسب زمان نگهداری گیاه پتوس: تفاله‌ی قهوه

یکی از موادی که می‌توان از آن به عنوان کود برای گیاه پتوس استفاده کرد، تفاله‌ی قهوه است. پس از استفاده از قهوه و گذاشتن آن در قهوه‌ساز خیلی راحت می‌توانید از تفاله‌های آن برای تهیه‌ی کود گیاه پتوس استفاده کنید. تفاله قهوه مواد مغذی خوبی برای تغذیه گیاهان دارد. تفاله‌های قهوه ماهیتی اسیدی دارند. به این ترتیب می‌توانید از تفاله‌ی قهوه به همراه کودهای آلی و کود گیاهی مایع برای کوددهی گیاه پتوس استفاده کنید.

تفاله‌ی قهوه یکی از کودهای مناسب نگهداری از گیاه پتوس

کود مناسب زمان نگهداری از گیاه پتوس: کود آلی

کود آلی نوعی کود غیر ارگانیک برای گیاهان است و برای کسانی که بوی این کود خیلی برایشان مهم نیست و بیشتر از کودهای ارگانیک استفاده می‌کنند، گزینه مناسبی است. کود آلی می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را تامین کند اما نکته‌ای که در استفاده از این کود وجود دارد این است که انتشار مواد مغذی آن به خاک متعادل نیست. شما می‌توانید این کود را به خاک پتوس خود اضافه کنید تا روند رشد آن را سریع‌تر کنید، اما اگر گزینه‌ای برای آزادسازی تدریجی مواد غذایی می‌خواهید، باید به سراغ کود دیگری بروید.

(از مطلب نگهداری از گل گندمی نیز بازدید کنید.)

کود آلی یکی از کودهای مناسب نگهداری از گیاه پتوس

کود مناسب زمان نگهداری از پتوس: کود دانه‌ای

این نوع کود بیشتر برای کوددهی گیاه پتوسی مناسب است که در محیط‌های باز و حیاط کاشته می‌شوند. کودهای دانه‌ای به شکلی قرص‌هایی هستند که باید آن‌ها را به طور مستقیم در خاک قرار دهید. سپس، کود دانه‌ای مواد غذایی خود را به یکباره و سریعا منتشر می‌کند. این مسئله برای گیاهانی که در خارج از محیط خانه هستند مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما برای پتوس داخل خانه خیلی مناسب نیست. بنابراین، اگر پتوس را به عنوان گیاهی آپارتمانی نگهداری می‌کنید از این کود استفاده نکنید.

کود دانه‌ای یکی از کودهای مناسب نگهداری از گیاه پتوس

کود مناسب زمان نگهداری از گیاه پتوس: کود مایع

کود مایع یکی از انواع بهترین کود برای گیاه پتوس است. استفاده از کود مایع آسان است و خیلی راحت می‌توانید از این کود برای گیاه پتوس در زمان آبیاری آن استفاده کنید. شما می‌توانید این کود را هم به صورت پودر هم به صورت مایع استفاده و آن را با آب ترکیب کنید. معمولاً می‌توانید یک چهارم از این کود مایع را با آب قاطی کنید. سعی کنید که محلول کود حاوی مقدار زیادی کود مایع نباشد، زیرا غلظت بالای این کود باعث می‌شود گیاه دچار سوختگی شیمیایی شود.

(به مطلب نگهداری از گیاه دراسنا نیز توجه کنید.)

کود مایع یکی از کودهای مناسب نگهداری از گیاه پتوس

نحوه نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس: ۶٫ تکثیر گیاه پتوس

تکثیر گیاه پتوس کار ساده‌ای است و به راحتی می‌توانید از قلمه زدن ساقه این گیاه را تکثیر کنید. بهتر است تکثیر پوتوس در فصل بهار و تابستان انجام شود که گیاه به طور فعال در حال رشد است. برای این کار از ابزار استریل استفاده کنید چرا که این کار باعث جلوگیری از بیماری‌های بالقوه‌ی گیاه می‌شود. ساقه را حدودا به اندازه‌ی ۱۵ سانتی‌متر با چاقو برش دهید. قلمه باید درست زیر یک گره‌ی برگ انجام شود زیرا ریشه‌ها از این قسمت رشد می‌کنند. سپس تمام برگ‌ها را به جز دو یا سه برگ بالا جدا کنید. قلمه‌ها را می‌توانید به راحتی در ظرف آب یا گلدان خاک قرار دهید.

نحوه نگهداری از گیاه پتوس یا پوتوس: قلمه زدن

ریشه‌زایی قلمه‌های پتوس در خاک

پس از بریدن قلمه‌ها می‌توانید آنها را در خاک بکارید تا ریشه بدهند. بسته به تعداد قلمه‌هایی که زده‌اید، گلدانی مناسب انتخاب کنید که دارای سوراخ‌های زهکشی نیز باشد. اطمینان حاصل کنید که گلدان و خاک آن زهکشی مناسبی دارد و قلمه‌ها پیش از اینکه فرصت ریشه‌زایی داشته باشند، دچار پوسیدگی نمی‌شوند.

برای خاک گلدان می‌توانید از مخلوط خاک گلدان با زهکشی خوب استفاده کنید. پیش از کاشت قلمه‌ها، خاک را آبیاری کنید تا ته‌نشین شود. سپس برای هر قلمه سوراخی در خاک ایجاد کنید و انتهای بریده شده‌ی ساقه را داخل سوراخ قرار دهید. اطراف خاک قلمه را نیز با انگشت محکم کنید. پس از کاشت قلمه‌ها دوباره خاک را آبیاری کنید و گلدان را در جایی قرار دهید که نور فراوان و غیرمستقیم خورشید دریافت کند.

 قلمه‌های ساقه‌ی پتوس پس از چند هفته ریشه خواهند کرد و پس از چند ماه نیز، قلمه‌ها یک سیستم ریشه‌ی کامل خواهند داشت.

نگهداری از گیاه پتوس و قلمه زدن آن

ریشه‌زایی قلمه‌های پتوس در آب

دو سوم یک ظرف را با آب پر کنید که به دمای اتاق رسیده باشد. از ظرفی کوتاه استفاده کنید که برگ‌های بالایی گیاه در آب فرو نرود. قلمه‌های ساقه پتوس را در آب قرار دهید و سپس ظرف را در جایی بگذارید که نور غیرمستقیم خورشید یا نور روشن غیرمستقیم خورشید را دریافت کند. پس از چند هفته، متوجه خواهید شد که قلمه‌های شما ریشه زده است. هر دو هفته یکبار آب ظرف را عوض کنید تا تمیز باشد. در نهایت می‌توانید به رشد قلمه‌ها در آب ادامه دهید و یا زمانی که سیستم ریشه‌ای آنها قوی شد، آنها را در خاک بکارید.

رشد قلمه ها حین نگهداری از گیاه پتوس

نگهداری از گیاه پتوس و تعویض گلدان گیاه

یکی از مسائل مهم در نگهداری از گیاهان آپارتمانی از جمله گیاه پتوس، تعویض گلدان و خاک گیاه است. وقتی گیاه محیط رشد کافی ندارد و یا خاک آن به اندازه‌ی کافی غنی نیست، لازم است این کار را هر چه سریع‌تر انجام دهید. تعویض خاک گیاه پتوس علاوه بر افزایش سرعت رشد گیاه باعث برطرف شدن مشکلات مربوط به سلامت آن نیز می‌شود. به طور کلی تعویض گلدان پتوس کار آسانی است. برای این کار لازم است گلدان را کمی کچ کنید تا بتوانید گیاه را از گلدان در آورید. این کار را به آرامی انجام دهید تا ساقه و ریشه‌های گیاه شما آسیب نبیند.

پس از آنکه گیاه را از گلدان خارج کردید، تا حد ممکن خاک‌های اضافی را از ریشه‌ها جدا کنید و سپس آن را در گلدان جدیدی که آماده کرده‌اید قرار دهید. زیر گلدان را با ترکیب خاک مناسب پر کنید و سپس گیاه را به صورت عمودی در وسط گلدان قرار دهید. در نهایت اطراف گیاه را با خاک پر کنید و سپس خاک را با فشار دست محکم کنید.

تعویض گلدان و خاک گیاه پتوس

نگهداری از گیاه پتوس در آب

در بین کسانی که گیاه پتوس پرورش می‌دهند گزینه‌ی نگهداری گیاه پتوس در آب یکی از جذابیت‌های رشد این گیاه در خانه است. شرایط نگهداری پتوس در آب بسیار آسان است و این مساله باعث می‌شود خیلی از افراد این گیاه را در آب پرورش بدهند. برای مثال، وقتی پتوس در آب رشد می‌کند، دیگر نیازی به تعویض گلدان نیست. بعلاوه نکته‌ی خوب دیگری که در مورد شرایط نگهداری از گیاه پتوس در آب وجود دارد، این است که دیگر مجبور نیستید نگران کم و زیاد بودن میزان آبیاری آن باشید و حتی نگران فراموش کردن آبیاری پتوس باشید!

همه‌ی این‌ها باعث می‌شود نگهداری پتوس در آب روشی خیلی راحت برای کسانی باشد که نمی‌خواهند با دغدغه‌ی نگهداری گیاه پتوس در خانه سروکله بزنند. البته نگهداری از گیاه پتوس در آب با مسائل و مشکلاتی نیز می‌تواند همراه باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

نگهداری پتوس در آب

مشکلات نگهداری پتوس در آب

برای نگهداری گیاه پتوس در آب ممکن است چند مشکل وجود داشته باشد. برای مثال، اگر شیشه‌ای که پتوس را در آن نگهداری می‌کنید شفاف و روشن باشد، به مرور زمان روی شیشه جلبک رشد می‌کند و از نظر ظاهری جذاب نخواهد بود. بنابراین مجبور خواهید بود هر از گاهی گیاه را از شیشه خارج کنید و آن را تمیز کنید.

یکی دیگر از مشکلات نگهداری پتوس در آب، رشد کند یا توقف رشد پتوس است. از آنجایی که فقط از آب برای نگهداری از پتوس استفاده می‌شود و ممکن است مواد غذایی زیادی به آن نرسد، رشد گیاه بسیار کند می‌شود. بعلاوه نوع آبی که برای نگهداری از پتوس استفاده می‌شود نیز مهم است. اگر از آبی استفاده کنید که حاوی مواد شیمیایی ضدعفونی کننده یا کلر است، این مسئله باعث می‌شود رنگ برگ‌های گیاه به مرو زمان از بین برود. اما برای رفع این مشکلات و تقویت گل پتوس چه کارهایی می‌توانیم بکنیم؟

یکی از مشکلات نگهداری پتوس در آب، استفاده از آبی است که دارای مواد شیمیایی است.

نگهداری گیاه پتوس در آب

انتخاب شیشه‌های تیره رنگ برای نگهداری گیاه پتوس در آب

همانطور که گفتیم شیشه‌های روشن برای پتوس انتخاب مناسبی نیستند و رشد جلبک در آنها می‌تواند زیاد باشد. بنابراین برای جلوگیری از رشد جلبک در این شیشه‌ها باید از شیشه‌های تیره رنگ استفاده کنید، زیرا شیشه‌های تیره می‌توانند تا حدی نوری که به گیاه می‌تابد را مسدود و میزان رشد جلبک در شیشه نگهداری پتوس را کند کنند. این مسئله باعث می‌شود کمتر نیاز به شستشوی شیشه باشد.

جلوگیری از رشد جلبک در زمان نگهداری گیاه پتوس در آب

آب مناسب برای نگهداری از گیاه پتوس در آب

اگر تصمیم دارید گیاه پتوس را در آب نگهداری کنید، بهتر است از آبی استفاده کنید که فاقد مواد شیمیایی و کلر باشد چرا که این مواد در آب باعث آسیب گیاه می‌شود. اگر از آب آشامیدنی لوله‌کشی استفاده می‌کنید، اجازه دهید آب یک شب بماند و سپس آن را برای گیاه خود استفاده کنید. فراموش نکنید آب ظرف را به طور مداوم تعویض کنید. ماندن آب در ظرف برای مدت طولانی باعث کدر شدن آب و رشد جلبک در آن می‌شود. بنابراین هر دو یا سه هفته یکبار آب ظرف را عوض کنید تا هم تمیز شود و هم میزان اکسیژن آب افزایش یابد.

آب مناسب نگهداری از گیاه پتوس در آب

روش تقویتی هنگام نگهداری از گیاه پتوس: استفاده از تقویت‌کننده خانگی

اگرچه نگهداری از گیاه پتوس در آب آسان است اما آب به تنهایی نمی‌توانید مواد مغذی مورد نیاز گیاه شما را تامین کند و بهتر است از راه‌های تقویت گل پتوس استفاده کنید.استفاده از داروی تقویت گل پتوس در آب مانند کود مایع می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. مقدار کودی که به آب اضافه می‌کنید نباید زیاد باشد چرا که کود بیش از حد باعث آسیب رسیدن به گیاه می‌شود. کود دهی را می‌توانید هر ۴ تا ۶ هفته انجام دهید.

استفاده از تقویت‌کننده خانگی، روش تقویتی هنگام نگهداری از گیاه پتوس

مشکلات و بیماری‌های حین فرآیند نگهداری از گیاه پتوس

مشکلات حین فرآیند نگهداری از گیاه پتوس: آبیاری بیش از حد

یکی از عوامل مشکل‌ساز در نگهداری گل پتوس در منزل آبیاری بیش از حد گیاه است. آبیاری بیش از حد گیاه باعث پژمرده شدن برگ‌های گیاه و حتی زرد شدن آنها می‌شود. بعلاوه آبیاری زیاد باعث خیس ماندن خاک شده و در نتیجه پوسیدگی ریشه‌های پتوس را به همراه خواهد داشت که در نهایت منجر به پژمرده شدن و از بین رفتن گیاه شما می‌شود.

برای جلوگیری از گندیدن ریشه گیاه باید برای آبیاری گیاه پتوس برنامه مشخص کنید. بعلاوه پیش از آبیاری مجدد گیاه، خاک را بررسی کنید؛ اگر چند سانتی‌متر بالای خاک خشک بود می‌توانید به پتوس آب بدهید. همچنین، گلدان گیاه پتوس هم باید دارای سوراخ‌های زهکشی باشد تا آب اضافی از پایین گلدان خارج شود. زمانی‌که آب خارج شد حتماً ظرف زیر گلدان را خالی کنید تا محیط زیر گلدان و خاک آن کاملاً خشک باشند.

مشکلات حین فرآیند نگهداری از گیاه پتوس: مبارزه با آفات آبیاری بیش از حد گیاه

مشکلات حین فرآیند نگهداری از گیاه پتوس: مبارزه با آفات

حشرات مزاحم و آفاتی که به گیاهان حمله و از آن‌ها تغذیه می‌کنند، می‌توانند مانع از رشد گیاه شوند یا رشد آن خیلی کند کنند. پتوس ممکن است مورد حمله‌ی آفاتی مانند شپشک آرد آلود، آفت کنه تار عنکبوتی و شپشک شود. این آفات از برگ‌ها و ساقه‌ی گیاه تغذیه می‌کنند و به مرور زمان باعث زرد شدن و افتادن برگ‌ها می‌شوند.

در موارد شدید که آفات بسیار زیاد شده است، ممکن است باعث از بین رفتن گیاه نیز بشود. اگرچه در شرایط مطلوب نگهداری، کمتر احتمال دارد گیاه پتوس مورد حمله‌ی این آفات قرار گیرد اما در صورت ایجاد مشکل می‌توانید از صابون حشره‌کش و یا اسپری روغن چریش برای از بین بردن این آفات استفاده کنید.

مشکلات حین فرآیند نگهداری از گیاه پتوس: آفات

نگهداری از گیاه پتوس در خانه

این‌که شما چه محیط رشد و تغذیه‌ای را برای گیاه پتوس خود از همان آغاز فرایند رشد تعیین می‌کنید، مسئله مهمی است. همان طور که توضیح دادیم، نگهداری گیاه پتوس در خانه هم می‌تواند در گلدان خاک و هم در ظرف آب انجام شود. تفاوتی که نگهداری پتوس در آب با نگهداری در خاک دارد این است که پتوس در خاک گلدان رشد بهتری خواهد داشت. با این حال باید مواظب باشید که خیلی بیشتر از حد به گیاه آب ندهید، چرا که ممکن است باعث پوسیدن ریشه‌ی پتوس شود.

به این ترتیب کاشتن پتوس در خاکی دارای زهکشی خوب می‌تواند باعث رشد بهتر گیاه پتوس شود. قلیایی یا اسیدی بودن خاک پتوس نیز باید بین ۶٫۱ تا ۶٫۵ باشد اما بیشتر یا کمتر بودن این ارقام نیز برای گیاه شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

در نگهداری پتوس در آب حتما به این نکته توجه کنید که بیش از حد به گیاه آب ندهید.

نگهداری از گیاه پتوس در آپارتمان

قیمت گل پتوس

با توجه به مطالبی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، نگهداری از گیاه پتوس کار خیلی آسانی است. شما به راحتی می‌توانید این گیاه را تهیه کنید و چه در خاک یا در آب پرورش دهید. این گیاه بسیار بادوام است و در شرایط محیطی مختلف می‌تواند به خوبی رشد کند. همان‌طور که گفته شد، نگهداری گیاه پتوس در زمستان، تابستان یا بهار و پاییز احتیاج به وسواس خاصی ندارد و به طور کلی پتوس گیاه مقاومی است.

قیمت گل پتوس بسته به سایز گلدان آن یا گونه‌ی آن می‌تواند متفاوت باشد. ما به شما حتماً پیشنهاد می‌کنیم که این گیاه زیبا و پردوام را برای خانه خود تهیه کنید تا هم بتوانید به خانه‌ی خود جلوه‌ای زیباتر ببخشید و هم از مزایای سلامتی داشتن گیاه در خانه خود بهره‌مند شوید.

نگهداری گیاه پتوس در زمستان، دارای شرایط خاصی نمی‌باشد و این گیاه جز گیاهان آپارتمانی مقاوم محسوب می‌شود.

نگهداری از گیاه پتوس در زمستان

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید پتوس

مقالات مرتبط

نظرات