‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان

همه‌ی ما کم و بیش شنیده‌ایم که حرف زدن با گل و گیاه یا پخش موسیقی می‌تواند بر روی طراوت و شادابی آن‌ها حتی سرعت رشدشان اثر مثبت بگذارد. حالا اینکه ‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان آنقدر شدت دارد که با پخش آن می‌توان از یک درخت میوه سریع‌تر از زمان معمول محصول برداشت کرد یا نه، و اینکه آیا این موضوع هم از ژیگول‌بازی‌های قرن است یا نه را دقیقا نمی‌دانیم. بنابراین با ما همراه باشید تا بیشتر در خصوص تاثیر موسیقی بر گل و گیاه بدانید.

‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان

واقعیت یا افسانه: بررسی ‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان

سؤالاتی از این قبیل که آیا اصلا گیاهان صدایی می‌شنوند که بتواند بر روی رشدشان تأثیرگذار باشد یا که این فقط نتیجه انرژی خود ما است‌؟ کارشناسان گیاه‌شناسی را به تحقیق واداشته است. راستی اگر آن‌ها واقعا موزیک دوست داشته باشند چه؟ دیگر باید از گل فروشی علاوه بر زمان آبدهی، بپرسیم برای این گیاه ویوالدی پلی کنیم یا هری استایل را ترجیح می‌دهد؟

تاپیک وبلاگ امروز گل باما به بررسی تاثیر آهنگ و موسیقی بر رشد و سلامت گل و گیاهان آپارتمانی و غیر آپارتمانی اختصاص دارد. با ما همراه باشید.

 اثر موسیقی بر رشد گیاهان

‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان: ۱٫ آزمایش‌های متعدد اثر مثبت را تایید می‌کند!

برای صحت و سقم ‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان تحقیقات زیادی در دنیا صورت گرفته است. نتایج اکثریت آن‌ها حتی با تعیین نوع موزیک مورد پسند گیاهان، نشان از درستی این موضوع است. ولی همچنان برخی از کارشناسان با دلایل فراوان، درباره‌ی اثر موسیقی بر رشد گیاه تردید دارند.

کارشناسان زیادی بر روی اثرات مثبت موسیقی بر روی رشد گیاهان تحقیق کرده‌اند، مثلا گیاهان را در چهار گلخانه، با شرایط کاملا مشابهی قرار دادند. در گلخانه‌ی اول موزیک، در گلخانه‌ی دوم سکوت، در گلخانه‌ی سوم جملات مثبت و در گلخانه‌ی چهارم جملات منفی برای گیاه پخش شد. تحقیقات نشان می‌دهد که گیاهان گلخانه‌ی سکوت و کلمات منفی نسبت به گلخانه‌های دیگر به شدت رشد کمتری داشته‌اند. برای درک قدرت کلام بر روی گیاهان شنیدن افسانه‌ای از جزایر اسرار آمیز سلیمان بسیار تأمل‌برانگیز است.

از همه‌ی این حرف‌ها که بگذریم، چیزی که تمامی ما خوب می‌دانیم این است که گیاهان موجودات زنده‌ هستند و هر موجود زنده‌ای برای طراوات و شادابی نیاز به انرژی خوب دارد، حالا این انرژی خوب می‌تواند آواز باغبان باشد یا یک ساز آرامبخش.

(برای اطلاع از قیمت گل ولنتاین به گل باما سر بزنید.)

تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان

‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان: ۲٫ قدرت کلام و مرگ و حیات درختان

جزایر سلیمان با شش جزیره‌ی اصلی و نهصد جزیره‌ی کوچک و بزرگ در اقیانوسیه، شرق پاپوآ گینه‌ی نو و شمال وانواتو واقع شده است. از افسانه‌ها و اتفاقات عجیب و غریبی که از این سرزمین شنیده می‌شود، جزایر سلیمان را به اسم جزایر اسرارآمیز نیز می‌خوانند. یکی از همان وقایع عجیب و غریب، داستان قطع درختان تنومند و عظیم‌الجثه است.

شاید با این افسانه بیشتر به تاثیر موسیقی بر گیاهان که هیچ بلکه تاثیر جملات بر روی این موجودات لطیف پی ببریم. موضوع از این قرار است که وقتی کمر به قطع یک درخت می‌بندند، بجای اینکه خودشان را به زحمت بیاندازند و با تبر و اره برقی به جان آن بیافتند از یک روش راحت‌تر ولی جانکاه‌ بنام نفرین درخت (در گوگل با نام Curse Magic قابل جستجو است)، استفاده می‌کنند.

طبق این افسانه، جمعیتی از مردم از یک بلندی نزدیک درخت شروع می‌کنند به فریاد زدن جمله‌های منفی مثل اینکه “چقدر تو زشتی، چقدر بزرگ و بدقواره‌ای”، بعد از چند روز با تکرار این کار، درخت خشک شده و از پای می‌افتد.

‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان: فکرش را بکنید که جملات منفی تا چه حدی می‌توانند تخریب کننده باشند، و قطعا به همین اندازه جملات مثبت و موسیقی، نشاط آور و سازنده هستند.

(خرید سبد گل رز و باکس گل رز ایده‌ی خوبی برای مراسمات مختلف است.)

تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان

بررسی ‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان در بستر آزمایش‌های آکادمیک

برای اثبات تأثیر موسیقی بر طراوت و سرعت رشد گیاهان تحقیقات زیادی انجام شده است. یکی از اولین مطالعات جدی درباره تاثیر موسیقی بر گیاه در سال ۱۹۶۲ توسط دکتر T.C. Singh رئیس رشته گیاه‌شناسی دانشگاه آنامالیا انجام شد. این گیاه‌شناس هندی، تاثیر موسیقی را در گیاهان مختلف به دقت مورد آزمایش قرار داد.

او در یک محیط کنترل شده برای گیاهان (گیاه حنا) موسیقی پخش کرد و متوجه شد که رشد گیاهانی که در معرض پخش موسیقی بودند، به نسبت گیاهان در محیط معمولی، ۲۰ درصد افزایش داشته است.

او برای تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان از جمله بادام زمینی، برنج و تنباکو به نتایج مشابه‌ای رسید. برای این هدف، اسپیکرهایی را با صدای بلند در اطراف مزارع کشاورزی کار می‌گذاشت. جالب است بدانید که این محقق رشد گیاهان را با موسیقی‌های مختلف مثل فلوت، ویولن، هارمونیوم (نوعی ارگ) و حتی رقص و آواز سنتی هند بررسی کرد. در نهایت به این نتیجه رسید که ویولن از مؤثرترین سازها برای گیاهان است.

یک مهندس کانادایی با پخش موزیک ویولن آزمایشات دکتر گیاه شناس را در مزرعه گندمش تکرار کرد . گیاهان گندم با رشد ۶۶ درصدی، تأثیر موسیقی را به وضوح اثبات کردند.

(انواع باکس گل ولنتاین را در گل باما مشاهده کنید.)

آزمایش‌های آکادمیک تاثیرات موسیقی بر گل و گیاه

‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان و طراوات هر چه بیشتر آنها!

در همان سال آزمایش دیگری برای بررسی ‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان توسط یک محقق آمریکایی بنام خانم Dorothy Retallack در یک گلخانه اختصاصی بر روی انواع گیاهان صورت گرفت. این محقق همانند گیاه‌شناس هندی، با پخش موسیقی‌های مختلف، از نوع موسیقی آرام و لایت، کلاسیک، جاز و حتی موسیقی راک، رشد گیاهان را مورد بررسی قرار داد. او ‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان آپارتمانی را به نسبت موسیقی‌های مختلف اینگونه گزارش کرد:

گیاهانی که در معرض موسیقی آرام، کلاسیک و یا جاز بودند، به سمت اسپیکر رشد کردند و حتی به پایه‌های اسپیکر پیچ خوردند. اما آن گروه از گیاهانی که در معرض موسیقی راک قرار داشتند، با رشدشان از اسپیکرها فاصله گرفتند (همانند اینکه از جای کم نور دور می‌شوند) و علائمی شبیه به آبیاری بیش از حد از خود نشان دادند.

محقق دیگری در ایلینوی که نسبت به واکنش گیاهان در هنگام پخش موزیک تردید داشت، چندین آزمایش کنترل شده را در گلخانه انجام داد. او در کمال تعجب متوجه شد مجموعه گیاهان سویا و ذرتی که در معرض موسیقی قرار گرفته‌ بودند، ضخیم‌تر و سبزتر از دیگر گیاهان هستند.

(برای خرید سبد گل هدیه یا باکس گل هدیه به گل باما سر بزنید.)

تاثیرات موسیقی بر گیاهان

‌چگونگی ‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان : همانندسازی آوای پرندگان!

شاید بهترین نظریه‌ی علمی در رابطه با تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان، تأثیر امواج صوتی باشد. گیاهان از طریق فرایندی به نام جریان سیتوپلاسمی، مواد مغذی و پروتئین‌ها را با مایع سیتوپلاسم به اندام‌های خود می‌رساند. ارتعاش امواج صوتی و موسیقی به تحریک این جریان بسیار اثر دارد. در طبیعت هم شاهد رشد و طراوات گیاهان در مناطقی که آواز پرندگان بیشتر است یا نسیم بیشتری می‌وزد، بوده‌ایم.

به عبارتی دیگر، ارتعاشات امواج صوتی و حتی نسیم، موجب تسریع حرکت مواد معدنی در سلول‌های گیاهان شده و گیاه را برای تولید مواد مغذی بیشتری تحریک می‌کند. پس اگر گیاهان واکنش خوبی در مقابل موسیقی راک نشان ندادند به این منظور نیست که گیاهان موسیقی راک دوست ندارند، بلکه امواج صوتی ایجاد شده از موسیقی راک فشار زیادی بر روی سلول‌های گیاهان ایجاد کرده و رشدشان را به اختلال انداخته است.

با این اتفاق تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان به یک مسئله مهم و چالش‌برانگیز تبدیل شد.

(برای خرید سبد گل ترحیم برای تسلیت به گل باما رجوع کنید.)

‌چگونگی تاثیر موسیقی بر رشد گل و گیاه

‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان گلدار و غیر گلدار: پارامتر موثری که بالاترین‌ نیست!

زیاد شنیده‌ایم که وقتی باغبانان با گیاهانشان حرف می‌زنند و یا از سر شوق برای آن‌ها آوازی می‌خوانند، باغ و باغچه‌ی پربار و پر طراوتی دارند. با تمامی این اوصاف هنوز هیچ دلیل قاطعی مبنی بر اینکه موسیقی به رشد گیاهان کمک می‌کند وجود ندارد. محققان دانشگاه کالیفرنیا هنوز در موردتاثیر موسیقی بر رشد گیاهان مطمئن نیستند.

آن‌ها اذعان دارند که متغیرهای بسیاری مثل نور، آب، فشار هوا و شرایط خاک در این آزمایشات وجود دارد که ممکن است به درستی مدیریت نشده باشند. آنها همچنین بر اساس بررسی‌های مختلف بر این باورند که شاید گیاهان به خودی خود از موسیقی هیچ بهره‌ای نبرند و آن را بمنزله‌ی توجه زیاد باغبان به خود تلقی کنند. یعنی برای آن‌ها موسیقی با صدای پای باغبان هیچ تفاوتی ندارد، آن‌ها بیشتر یک باغبان خوب می‌خواهند تا موسیقی کلاسیک.

(انواع باکس گل لاکچری را در گل باما مشاهده کنید.)

‌تاثیرات موسیقی بر رشد گیاهان گلدار و غیر گلدار

‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان: برای آن‌ها موزیک‌های تم شاد پلی کنید!

گل و گیاه از لطیف‌ترین موجودات زنده‌ای هستند که فقط با کمی عوض شدن آب و هوا حالشان دگرگون می‌شود. برای دانستن این مطلب لازم نیست که حتما باغبان حرفه‌ای باشید، هر کسی حتی با داشتن یک گلدان کوچک یا همان پرورش لوبیاهای کوچک در دوران دبستان، که به سمت نور سر می‌چرخاندند خوب متوجه می‌شود که گل و گیاه پر از درک و احساس هستند.

اگرچه اثرات موسیقی بر روی گیاهان از لحاظ علمی هنوز برای کارشناسان جای ابهام دارد ولی برای کشاورزان و باغبانان، همچون چوپانانی که گوسفندان را با صدای فلوت آشنا کردند هیچ جای تردید ندارد.

(برای خرید درختچه آپارتمانی به صفحه مورد نظر رجوع کنید.)

نوع ملودی هم موثر است: تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان با انتخاب تم ملودی مناسب!

اگر نظریه‌ی ‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان درست باشد می‌توان طریقه‌ی اثرگذاری آن را بر طبق بررسی گیاه‌شناسان اینگونه توضیح داد که با هر یک از فرکانس‌های ارتعاشات ایجاد شده توسط صدا، روزنه گیاه با تصور ورود املاح (ارتعاش ایجاد شده توسط جریان سیتوپلاسمی) باز می‌شود. با هر بار باز شدن غیر ارادای روزنه‌ها، گیاه از مواد معدنی موجود در خاک، مخصوصا آب به مقدار بیشتری نیاز پیدا می‌کند، بنابراین رشدش افزایش می‌یابد.

با این حال اگر دوست دارید اثر موسیقی را بر روی گیاه‌تان امتحان کنید یک موسیقی کلاسیک لایت (البته آن‌ها صدای جاز را نیز دوست دارند) یا موسیقی از صدای طبیعت مثل صدای پرندگان و جیرجیرک‌ها، با صدای کم (فرکانس ۱۵۰ تا ۲۵۰ هرتز)، نهایتا یک یا سه روز در هفته‌ آن هم برای مدتی کوتاه (یک یا دو ساعت)، برایشان موزیک بگذارید.

(از صفحه سبد گل پول بازدید کنید.)

تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان

برای نگهداری از انواع گیاهان آپارتمانی موضوعات وبلاگ گل باما را دنبال کنید!

موسیقی غذای روح است و صرف نظر از اینکه آیا پخش موسیقی به رشد گیاه کمک می‌کند یا نه، این را متوجه شدیم که اگر صدا آنچنان بلند نباشد تا ارتعاشاتش موجب بهم ریختگی مایع سیتوپلاسمی شود، هیچ صدمه‌ای به گل و گیاه وارد نمی‌کند. تا زمانیکه محققان برای تأیید نظریه‌ی ‌تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان در حال بررسی هستند؛ شما هم دست به کار شوید و با تنظیم نور، شرایط آبیاری، هرس کردن و کوددهی از گیاه‌تان مراقبت کنید.

درضمن خوب است زمانیکه در حال آبدهی یا اسپری کردن برگ‌های گل و گیاه‌تان هستید کمی هم از آن‌ها تعریف کنید و یک موسیقی کلاسیک بگذارید، به این ترتیب هم حال و هوای شما عوض می‌شود و هم گیاه‌تان کیف می‌کند. برای اطمینان از اینکه آیا گیاهاتان به خوبی رشد می‌کند و یا به اندازه کافی سالم و سرحال است می‌توانید از راهنمایی ها ما در نکات مراقبت از گیاه در وبلاگ گل باما بهره‌مند شوید.

منبع: آشنایی با اصول باغبانی

مقالات مرتبط

نظرات