راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان: ۷ روش موثر برای از بین بردن هزارپا

درگیر شدن گیاهان به آفات یکی از مشکلاتی است که اکثر افراد در نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی با آن مواجه می‌شوند. آفاتی مانند کنه عنکبوتی، شته، شپشک آرد آلود، هزارپا و غیره شاید در ابتدا به نظر بی‌اهمیت باشند اما می‌توانند در مدت کوتاهی گیاه شما را از بین ببرند. بنابراین مبارزه با آفات و مهم‌تر از همه پیشگیری از آفات از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه این مطلب گل باما تصمیم داریم در خصوص از بین بردن هزارپا در گلدان نکاتی را بیان کنیم.

راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان

از بین بردن هزارپا در گلدان

امروزه نگهداری از گیاهان آپارتمانی بخشی از زندگی مدرن شده است. گیاهان زیبایی که فضای سبز و دلنشینی را به آپارتمان‌های کوچک و جمع‌وجور ما اضافه می‌کنند و البته علاوه بر گرم‌تر و دلپذیرتر کردن خانه، به تامین اکسیژن تازه، دفع سموم و زیباتر ساختن محیط نیز کمک می‌کنند.

با این حال این زیبایی‌های طبیعی گاهی اوقات طعمه‌ی بیماری‌ها و حشرات می‌شوند. درحالی که بسیاری از این مشکلات به راحتی قابل رفع هستند اما برخی دیگر ممکن است باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیر به گیاهان شوند. یکی از رایج‌ترین مشکلات صاحبان گیاهان آپارتمانی، آلوده شدن گیاهان به حشرات است؛ موضوع این مطلب ما نیز هزارپا و راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان گیاهان آپارتمانی است.

اگر در اطراف گلدان گیاهان خود هزار پا دیدید نگران نباشید. اگرچه این موجود کوچک به نظر ترسناک است، اما راه‌های از بین بردن آن نسبتا آسان است. بهرحال اگر زود دست به کار شوید هم بهتر است و آسیب قابل‌توجهی به گیاهان شما وارد نخواهد کرد. از آنجایی که هزارپاها گیاه‌خوار هستند آسیبی به انسان وارد نمی‌کنند اما مطمئنا برای گیاهان شما مضر خواهند بود.

به این ترتیب دانستن راه‌های رهایی از این آفت به شما کمک می‌کند گیاهان خود را از آسیب حفظ کنید. در این مطلب هم با راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان آشنا شوید و در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.

(برای خرید گیاه پتوس به صفحه مورد نظر رجوع کنید.)

هزارپا چیست: راه‌های از بین بردن هزارپا کدامند؟

برای مقابله با هر بیماری، آفت یا حشرات، شناختن آنها می‌تواند بسیار مهم باشد. به این ترتیب آشنایی با هزارپا نیز مهم است. اگرچه هزارپا شبیه حشرات است اما در گروه بندپایان طبقه‌بندی می‌شود و دارای بدنی کشیده و متشکل از چند بخش، با دو ردیف پا است. بسیاری از هزارپایان گیاه‌خوار هستند و از محیط‌های همیشه روشن و خشک دوری می‌کنند.

هزارپاها معمولا در مکان‌های مرطوب و تاریک مانند زیرزمین یا زیرسنگ‌ها و کنده‌ها پیدا می‌شوند. این موجود کوچک از انسان تغذیه نمی‌کند و بر خلاف حشره‌ای مانند موریانه، به ساختمان و مبلمان آسیب نمی‌رساند. با این حال گیاهان آپارتمانی و کمپوست‌های خاک را می‌خورد.

البته شاید جالب باشد بدانید هزارپاها می‌توانند فواید قابل‌توجهی نیز داشته باشند. آنها می‌توانند از توده‌ی کمپوست و مواد گیاهی در حال تجزیه تغذیه کنند. این موجود کوچک سپس محتوای خورده شده را شکسته و در محیط اطراف آزاد می‌کند و در نهایت خاک را با مواد مغذی ضروری، غنی می‌سازد. به همین خاطر برخی از دوستداران گل و گیاه ممکن است پیشنهاد کنند از راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان استفاده نکنید.

اگر احساس می‌کنید همه چیز از کنترل خارج شده و گیاهان آپارتمانی شما در معرض آسیب جدی هستند، بهتر است هرچه زودتر راهی برای از بین بردن هزارپا در گلدان گیاهان آپارتمانی خود بکار ببرید.

(از صفحه سبد گل پول بازدید کنید.)

هزارپا چیست

راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان گیاهان آپارتمانی

راه‌های مختلفی برای از بین بردن هزارپا در گلدان وجود دارد اما بهتر است پیش از استفاده از روش‌های تهاجمی و شیمیایی از روش‌های ارگانیک و ساده‌تر استفاده کنید. به این ترتیب اگر این موجودات با روش‌های ساده‌تر از بین بروند دیگر نیازی به روش‌های شیمیایی وجود نخواهد داشت.

همانطور که پیش‌تر گفتیم مادامی که هزارپا از گیاهان مرده یا کمپوست خاک تغذیه می‌کند می‌تواند بسیار مفید هم باشد. اما به محض آلوده شدن شاخه‌ها و برگ‌های جوان گیاهان آپارتمانی، ممکن است لازم باشد اقدامی انجام دهید.

نشانه‌ی دیگری که باید شما را آماده‌ی استفاده از راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان کند، تکثیر سریع آنهاست؛ این موجود خیلی سریع تکثیر می‌شود و تعداد بیشتری از آنها گیاهان شما را تهدید خواهند کرد.

(برای خرید درختچه آپارتمانی به صفحه مورد نظر رجوع کنید.)

راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان: ۱٫ برداشتن هزارپاها از گلدان

یکی از ساده‌ترین راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان و یا بهتر بگوییم خلاص شدن از شر آنها، جدا کردن آنها از گلدان است! برای این کار می‌توانید از دست و یا یک پنس گیاهی استفاده کنید. البته برداشتن این بندپایان با دست قطعا انسان دلیر و شجاعی را می‌طلبد و تنها در صورتی کاربردی است که از لمس حشرات نمی‌ترسید.

اگر ترجیح می‌دهید این نمونه‌ی کوچک از بندپایان را مستقیما با دست لمس نکنید، می‌توانید از یک پنس یا وسیله‌ی مشابه و حتی دستکش‌های باغبانی استفاده کنید. این کار کمی نیاز به دقت و حوصله دارد اما تقریبا می‌توان گفت ایمن‌ترین راه برای حذف هزارپا از گلدان است و احتمال بروز آلرژی را نیز به حداقل می‌رساند.

در هر صورت هنگام برداشتن این بندپایان باید مراقب باشید که فشار زیادی به آنها وارد نکنید و هزارپا را له نکنید. له کردن این آفات باعث ترشح ماده‌ی شیمیایی غیرمعمولی می‌شود که بوی نامطبوعی دارد و بعلاوه این بوی بد نیز ممکن است باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شدید شود.

به ندرت ممکن است هزارپا دست شما را نیش بزند و گزش این آفت نیز ممکن است باعث تحریک پوستی یا مسمومیت خفیف شود. بنابراین بهترین راه برداشتن و جدا کردن هزارپا با دستکش است.

(انواع باکس گل لاکچری را در گل باما مشاهده کنید.)

راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان

راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان: ۲٫ استفاده از تله برای از بین بردن هزارپا در گلدان

کاملا طبیعی است که نخواهید هیچ تماس یا ارتباط نزدیکی با هزارپا داشته باشید. در این صورت از راه‌های دیگری برای از بین بردن هزارپا در گلدان باید استفاده کنید. برای این کار می‌توانید تله‌هایی را بسازید که در ادامه ساخت یک نمونه تله را آموزش می‌دهیم.

تله‌ی بتری پلاستیکی برای حذف هزارپا در گلدان

برای درست کردن یک تله نیاز به یک بتری پلاستیکی با درپوش، شلنگ نازک و چسب خواهید داشت. برای آماده کردن این تله یک تکه میوه درون بطری بیاندازید. درپوش بتری را به اندازه‌ی قطر شلنگ سوراخ کنید و شلنگ را از آن عبور دهید تا بخشی از آن درون بتری قرار گیرد. این شلنگ را می‌توانید با نوار چسب روی بتری محکم کنید.

بتری را طوری روی خاک گلدان خود قرار دهید که شلنگ در تماس با خاک باشد. هزارپاهای درون گلدان به به احتمال زیاد به میوه‌ی درون بطری جذب می‌شوند و برای تغذیه از آن به داخل بطری پلاستیکی حرکت می‌کنند. پس از داخل شدن، هزارپاها دیگر قادر به خارج شدن از بطری نخواهند بود.

از این تله می‌توانید تا زمانی استفاده کنید که همه‌ی هزارپاها از بین بروند. این روش از بین بردن هزارپا در گلدان شاید کمی زمان بگیرد اما به حذف تعداد قابل‌توجهی از هزارپاها می‌انجامد.

(برای خرید سبد گل ترحیم برای تسلیت به گل باما رجوع کنید.)

تله‌ی بتری پلاستیکی برای حذف هزارپا در گلدان

۳٫ استفاده از حیوانات دیگر برای از بین بردن هزارپا از گلدان و خاک

درست همانند هزارپاها که از گیاهان تغذیه می‌کنند، برخی از حیوانات هستند که هزارپا را به عنوان یک غذا می‌خورند. البته تنها دردسر آوردن این حیوانات به باغ یا گلدان است. این روش هم بیشتر برای فضاهای بیرونی کاربرد دارد و برای گیاهان آپارتمانی عملا بی‌استفاده است! حیواناتی مانند کبوتر، مرغ و حتی قورباغه از این حشره به عنوان تغذیه استفاده می‌کنند.

خوراک دام را روی سطح خاک بریزید و مرغ‌ها یا کبوتر را در باغ یا حیاط خود رها کنید و اجازه دهید از آنها تغذیه کنند. به این ترتیب به مرور زمان هزارپاها نیز به عنوان طعمه خورده خواهند شد. این روش را باید دائما تکرار کنید تا از شر هزارپاها خلاص شوید.

یی از راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان استفاده از حیوانات دیگر مانند مرغ و کبوتر است که از این حشرات به عنوان تغذیه استفاده می‌کنند.

(برای خرید سبد گل هدیه یا باکس گل هدیه به گل باما سر بزنید.)

۴٫ استفاده از خاک دیاتومه به عنوان یکی از راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان

خاک دیاتومه از بقایای فسیلی جلبک‌های تک سلولی معروف به دیاتوم، بدست می‌آید. این موجودات در نزدیکی بستر رودخانه‌ها، نهرها، اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها و هر جایی که آب هست، یافت می‌شوند. خاک دیاتومه به صورت پودر یکی از راه‌های معقول و مناسب برای از بین بردن هزارپا در گلدان است. البته این خاک نه تنها برای هزارپا، بلکه برای شته، شپشک آردی، هیره یا مایت‌ها و سوسک ژاپنی نیز عمل می‌کند.

این خاک را می‌توانید از گلفروشی‌ها تهیه کنید. پودر دیاتومه دارای لبه‌های میکروسکوپی است که در مفاصل این حشرات قرار می‌گیرد. لبه‌های تیز پودر دیاتومه باعث آسیب رساندن به پوسته‌ی خارجی حشرات می‌شود و بدن آنها را بی‌آب می‌سازد. کم آب شدن بدن هزارپا فورا باعث از بین رفتن آنها می‌شود.

اگر نمی‌خواهید پودر دیاتومه را در خاک پخش کنید می‌توانید آن را روی گیاهان آپارتمانی آلوده اسپری کنید. با تماس هزارپا با این خاک، فورا این موجودات می‌میرند. این پودر ارگانیک است و طی چند روز هزارپاها در گلدان کاملا از بین خواهند رفت.

لازم به ذکر است که خاک دیاتومه کمی سمی است و بهتر است تنها مواقعی آن را اسپری کنید که بچه‌ها و حیوانات خانگی در اطراف نباشند. علاوه بر این بهتر است این پودر استنشاق نیز نشود و به همین خاطر هنگام اسپری کردن آن، از ماسک استفاده کنید. برای پخش نشدن پودر در هوا می‌توانید آن را با آب مخلوط کرده و سپس اسپری کنید. با خشک شدن آب، پودر دوباره غلیظ شده و اثرات جادویی خود را برای از بین بردن هزارپا در گلدان نشان خواهد داد.

(انواع باکس گل ولنتاین را در گل باما مشاهده کنید.)

استفاده از خاک دیاتومه

۵٫ استفاده از اسید بوریک به عنوان یک سم قوی برای از بین بردن هزارپا در گلدان

به جای خاک دیاتومه برای از بین بردن هزارپاها و سایر آفات می‌توانید از اسید بوریک استفاده کنید. اسید بوریک مکانیسمی مشابه با خاک دیاتومه دارد. بدن هزارپا با لبه‌های تیز میکروسکوپی این ماده بریده می‌شود و به بدن آنها آسیب می‌رسد. این مساله باعث می‌شود بدن هزارپا به تدریج کم آب شده و سرانجام از بین برود.

اگرچه استفاده از خاک دیاتومه برای از بین بردن هزارپا در گلدان بسیار موثرتر است اما اگر در خانه کودک و یا حیوان خانگی دارید اسید بوریک روش ایمن‌تری برای مبارزه با این آفت است.

(خرید سبد گل رز و باکس گل رز ایده‌ی خوبی برای مراسمات مختلف است.)

۶٫ اسپری مواد شیمیایی یکی از راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان

استفاده از روش‌های شیمیایی را همیشه آخرین گزینه‌ی انتخابی خود قرار دهید. اگر سایر تکنیک‌هایی که تا اینجا در مورد آنها صحبت کردیم ناکافی بودند و سرعت رشد و تکثیر هزارپاها بیشتر بود به سراغ روش‌های شیمیایی بروید. اسپری مواد شیمیایی از این جهت مناسب نیست که می‌تواند سایر سبزیجات و میوه‌هایی که در اطراف گیاه شما هستند را آلوده کند.

شما می‌توانید مقداری سموم شیمیایی دفع آفات را به خاک گیاهان آپارتمانی خود اضافه کنید. آفت‌کش‌ها خیلی زود هزارپاها را از بین می‌برند اما تا مدتی در خاک گلدان شما باقی می‌مانند و ممکن است باعث از بین رفتن حشرات مفید خاک نیز شوند. آن دسته از مواد شیمیایی که برای از بین بردن هزارپا در گلدان گیاهان آپارتمانی موثر هستند شامل بندیوکارب، سیفلوترین، کرباریل، پروپوکسور و پیرترین می‌شود.

سموم دفع آفاتی تهیه کنید که شامل یک یا چند مورد از این مواد شیمیایی باشد. برای استفاده از سموم نیز کاملا مطابق با دستورالعمل روی بسته‌ی آن عمل کنید تا گیاه شما آسیب نبیند.

(برای اطلاع از قیمت گل ولنتاین به گل باما سر بزنید.)

اسپری مواد شیمیایی یکی از راه‌های از بین بردن هزا رپا در گلدان

۷٫ تعویض خاک گلدان یکی از راه‌های موثر از بین بردن هزارپا در گلدان

اگر تعداد هزارپاها در خاک گلدان شما بیش از حد کنترل رسیده است و راه موثری برای از بین بردن آنها وجود ندارد، برای از بین بردن هزارپا در گلدان بهتر است خاک آلوده را کاملا تعویض کنید. پس از دور ریختن خاک، گیاه خود را در گلدانی جدید و با خاکی تمیز بکارید. پیش از این کار از عدم وجود هزارپا روی گیاه خود مطمئن شوید.

تعویض خاک گلدان راهی موثر برای از بین بردن هزارپا در گلدان

راه‌های پیشگیرانه از هزارپا در گلدان

اگر خاک گیاهان شما دچار آفت هزارپا شده است، با استفاده از هر یک از روش‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، می‌توانید برای از بین بردن هزارپا در گلدان اقدام کنید. هر روش نیز مزایا و معایبی دارد که می‌توانید متناسب با شرایط خود از آنها استفاده کنید. با این حال بهترین راه شاید پیشگیری از حمله‌ی این آفت به گیاهان باشد. برخی از روش‌های پیشگیرانه و آسان برای به حداقل رساندن حمله‌ی هزارپاها وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

* نظارت منظم باغ و گلدان‌ها و از بین بردن مواد گیاهی مُرده یا آسیب‌دیده. چرا که گیاهان پوسیده و مُرده هزارپا را به خود جذب می‌کنند.
* هر گونه وسایل و تجهیزات اضافی و بدون مصرف را که حشراتی مانند هزارپا یا حلزون ممکن است به عنوان پناهگاه استفاده کنند، از بین ببرید.
* از آبیاری بیش از حد گیاهان اجتناب کنید چرا که هزارپایان جذب محیط‌های مرطوب می‌شوند.
* همیشه آب اضافی گیاهان خود را تخلیه کنید و از گلدان‌هایی با زهکشی مناسب استفاده کنید.

شما گیاهان آپارتمانی را از کجا خریداری می‌کنید؟

امیدواریم مطلبی که نوشتیم توانسته باشد به خوبی راه مبارزه با هزارپا در گلدان گیاهان آپارتمانی را به شما توضیح داده باشد. ما همیشه در تلاش هستیم تا در وبلاگ گل باما با موضوعات کاربردی به سراغ مخاطبانمان برویم. اگر اینروزها سودای خرید یک گلدان گل آپارتمانی جدید را در سر می‌پرورانید؛ سری به غرفه گیاهان آپارتمانی در فروشگاه گل باما بزنید. همچنین از شما دعوت می‌کنیم در پیج اینستاگرام گل باما هم عضو باشید. به امید دیدار شما، به همین زودی‌ها…

مقالات مرتبط

نظرات

ابی
23 نوامبر 2022

سلام ما خونم طبقه سوم هست ولی توی خونه‌مون ند هزارپا گوشت خوار حدود ۵ تا ۷ سانتی متری مشاهده کردیم احتمال دارد از گلدون بیرون اومده باشند ودر ضمن خاک گلدون ها رو کلا ۳ ماهه عوض کردیم

اضافه کردن نظر جدید