آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی و راه های درمان

آفت گیاهان آپارتمانی: قاتل خاموش گلدان‌های شما

بیشتر ما احتمال حملات آفات را مخصوص گل و گیاهانی که در فضای باز هستند می‌دانیم. اما متأسفانه گیاهان آپارتمانی از وجود آفات حتی در محیط امن خانه نیز ایمن نیستند و  هر از گاهی علیرغم رسیدگی یک باغبان ماهر، باز هم آفات به گل و گلدان‌های تزئینی داخل منزل پاتک می‌زنند و گیاهان را در جلوی چشم صاحب خانه مبتلا می‌کنند. اما جای نگرانی نیست، چون با انجام راه‌کارها و تجربه‌های باغبان‌های مشهور دنیا، درباره‌ی روش‌های آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی و راه‌های درمان، می‌توان در کمال آرامش از شر آفات گیاهان راحت شد. البته این نکته را فراموش نکنید که تمامی راهکارها زمانی جواب می‌دهند که به موقع اقدام کرده باشید؛

آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی و راه های درمان

تحت این شرایط است که گیاهان از این نبرد جان سالم به در خواهند برد. در این مطالب درباره انواع قارچ گیاهان آپارتمانی آفات چسبنده گیاهان آپارتمانیحشرات موذی که آفت گیاهان آپارتمانی به حساب می‌آیند – سموم دفع آفات گیاه آپارتمانی  انواع بیماری گیاهان آپارتمانی و به طور کلی در این زمینه هر مطلبی که برای شما کاربردی باشد صحبت کرده‌ایم.

دفع آفات گیاهان آپارتمانی: روش‌های ارگانیک شیمیایی؟ 

در این متن سعی داریم که برای ریشه کن کردن آفات، پیش از آنکه یکراست به فکر پاشیدن سم و آفت کش باشید، اول روش‌های ساده یا به قولی ارگانیک را امتحان کنید. در واقع، هیچ یک از ما دوست نداریم که بر روی گیاه نازنینمان و همینطور اطراف اتاق و سالن پذیراییمان سموم شیمیایی را اسپری کنیم. مگر اینکه دیگر واقعا مجبور باشیم.

اما حقیقت تلخی که باید به آن اشاره کنیم این است، که نگهداری گیاهان در داخل یک فضای بسته، رفع آفات را به روش ارگانیک به شدت محدود یا کاملا از بین برده است. به عنوان مثال، شته‌ها بیشتر اوقات توسط کفشدوزک‌ها خورده می‌شوند ولی در فضای خانه که کفشدوزکی پیدا نمی‌شود. بنابراین در حین توضیحات علاوه بر روش ارگانیک، در صورت لزوم، مجبور خواهیم شد که روش‌های شیمیایی را نیز لحاظ کنیم.

درمان آفت گیاه آپارتمانی

انواع متداول آفت گیاهان آپارتمانی: از شناسایی تا درمان

متداول‌ترین نوع آفات گیاهان خانگی، به همراه علائم شناسایی و درمان‌های پیشنهادی در لیست زیر آورده شده‌اند. اگر آفات گیاهان شما چیزی غیر از موارد ذکر شده است، از طریق نظرات خود به ما اطلاع دهید تا سعی کنیم با اطلاعات کامل‌تری شما را راهنمایی کنیم.

قبل از اینکه بحث آفات گیاهان را با جزئیات آغاز کنیم، یادآور شویم که در برخی موارد گیاهان شما به جای اینکه دچار آفات شوند، به بیماری مبتلا شده‌اند که باید نوع بیماری گیاه را در صفحه انواع بیماری و آسیب گیاهان بررسی کنید.

آفات متداول گیاهان خانگی

آفت گیاهان آپارتمانی: شته (Aphids)

شته‌ها Aphids معمولا شیره‌ گیاهان را از بخش نرم گیاه که در حال رشد است می‌مکند. این بخش در حال رشد می‌تواند در نوک هر شاخه، برگ یا گل گیاه باشد. در هر حال شته‌ها می‌توانند به هر قسمت از گیاه حمله کنند. متأسفانه شته‌ها زیاد جلوی چشم نیستند و بصورت پنهانی کار خود را در زیر برگ‌ها شروع می‌کنند. آن‌ها بیشتر به رنگ سبز هستند، ولی در برخی موارد در اندازه‌های کوچک به رنگ سیاه و خاکستری نیز یافت می‌شوند. چیزیکه در مورد شته‌ها ناراحت کننده است، سرعت تکثیر بالای آن‌ها است.

شناسایی علائم وجود شته (Aphids)

یکی از علائم خوب در شناسایی شته‌ها، تمایل آن‌ها به فعالیت گروهی است. همین امر موجب می‌شود تا تشخیص آن‌ها به سادگی انجام شود. معمولا بر روی گیاه و خاک گلدان رسوبات چسبناکی (عسلک) بجای می‌گذارند. همینطور بقایایی از پوسته‌‌ی خاکستری یا سفید بر روی گیاه، از نشانه‌های وجود شته است. گیاهانی که طولانی مدت در معرض حمله‌ی شته‌ها قرار گرفته‌اند، به بیماری یا ویروس‌ها مبتلا می‌شوند، برگ‌هایشان بصورت رندومی زرد شده و رشدشان مخدوش می‌شود.

معرفی، شناسایی و درمان آفت شته یا Aphids

روش درمان آفت گیاهان آپارتمانی شته (Aphids)

کنترل ازدیاد و نابودی شته‌ها کار چندان سختی نیست. در بیشتر موارد با مخلوط  آب گرم و صابون می‌توان از شر آن‌ها راحت شد. اگرچه این روش نیز از نظر تئوریک یک درمان شیمیایی است، اما در مقایسه با سموم و آفات کش‌های دیگر، ملایم‌تر است.

روش ارگانیک درمان آفت شته

۱٫ شما می‌توانید با حوصله و دقت تک تک آن‌ها را با دستتان از روی گیاه جدا کنید. اما اگر تعداد آن‌ها زیاد است و یا وقت انجام این کار را ندارید مراحل بعدی را امتحان کنید.

۲٫ محلول آب گرم و مقدار کمی صابون مایع یا مایع ظرفشویی را بر روی گیاه اسپری کنید. مقدار صابون باید به حدی باشد که با تکان دادن ظرف، محلول کف کند.

۳٫ شته‌ها را هدف قرار دهید و تمامی قسمت‌های گیاه را که شته‌ها فرا گرفته‌اند، با دقت تمام اسپری کنید. شاید مجبور باشید تمامی گیاه را با آب و صابون اسپری کنید، چاره‌ای نیست این شته‌ها در حال مکیدن شیره‌ی جان گیاه هستند.

۴٫ حواستان باشد، با اسپری کردن گاه و بی‌گاه، گیاهان را به بیماری دیگری مبتلا نکنید. به این منظور گیاه را هنگام اسپری کردن به پهلو نگه دارید یا خاک آن‌ها بپوشانید تا ریشه‌ها از ورود آب و صابون در امان باشند.

۵٫ بعد از اینکه حسابی شته‌ها را با مخلوط آب و صابون محاصره کردید، حدود ۵ دقیقه صبر کرده و سپس گیاه را با آب تمیز شستشو دهید تا اگر هر آفتی در خاک مخفی شده و جا خوش کرده است بیرون برود. اما باید حواستان باشد که خاک با تعبیه شدن منافذ ته گلدان، کاملا زهکشی شود.

۶٫ برخی اوقات همین یک بار کافی است و اثرات شته کاملا از بین می‌رود. اما اگر می‌خواهید این عمل را تکرار کنید، پاکسازی بعدی را به  هفته‌های آتی موکول کنید.

روش شیمیایی درمان آفت شته

اگر به یک آفت کش قوی‌تر نیاز دارید به دنبال محصولاتی باشید که حاوی پرمرتین Permethrin، پیر ترین Pyrethrin و یا روغن نئم Neem Oil باشند. در صورت استفاده از اسپرهای شیمیایی بر روی سرخس‌های خیلی مراقب باشید، چون آن‌ها به سموم شیمیایی بسیار حساس هستند.

آفت گیاهان آپارتمانی : هزارپا (millipedes / Centipedes)

در کل وجود هزارپا ها از نوع Centipedes و Millipedes در خاک باغ و باغچه، اثرات مفیدی دارند. مثلا هزارپای Centipedes حشرات کوچک و دیگر آفات گیاهان را شکار می‌کند. همینطور کرم Millipedes با خوردن و خرد کردن شاخ و برگ‌های ریخته شده، به تجزیه‌ی مواد آلی کمک کرده و کار گیاهان را برای دریافت مواد مغذی آسان می‌کند. اما دیدن آن‌ها در گلدان تزئینی خانه بسیار ناخوشایند و نگران کننده است. بیشتر اوقات منظره وجود این نوع کرم‌ها در خاک گلدان بیش از آنکه برای گیاه مضر باشد، صاحب گیاه را شوکه و وحشتزده می‌کند.

معرفی آفت هزارپا گیاه خانگی

شناسایی علائم وجود هزارپا (Centipedes و Millipedes)

به ندرت پیش می‌آید که این کرم‌های هزارپا به گیاهان آسیب بزنند و از ظاهر گیاه متوجه‌ی حضورشان شویم. احتمالا آن‌ها را فقط در حین خزیدن بر روی خاک دیده‌اید. معمولا در هنگام آبیاری سر و کله‌شان پیدا می‌شود و در سطح خاک مقابل چشمانتان رژه می‌روند.

روش درمان آفت گیاهان آپارتمانی هزارپا (Centipedes و Millipedes)

برای درمان آفت هزارپا در گلدان می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید. اما اینجا به طور خلاصه روش درمان این آفت را توضیح داده ایم:

روش ارگانیک درمان آفت هزارپا

۱٫ معمولا وجود چندین کرم درون خاک گلدان اتفاق نادری است. اکثر اوقات یک جفت کرم هزارپا در خاک گلدان پیدا خواهید کرد که می‌توانید به آرامی آن‌ها را از خاک برداشته و درون خاک باغچه در خارج از منزل قرار دهید، تا به فعالیت خود ادامه دهند.

۲٫ اما اگر این کرم‌ها تولید مثل کرده و تعداد بیشتری از آن‌ها در خاک گلدان یافتید، باید روش‌تان را تغییر دهید. در این حالت باید خاک گلدان را با پاکسازی خاک اطراف ریشه، کاملا عوض کنید.

درمان و از بین بردن آفت هزارپا از گیاه گلدانی

روش شیمیایی درمان آفت هزارپا

استفاده از سموم شیمیایی در این مورد که به راحتی از طریق ارگانیک قابل درمان است، چندان توصیه نمی‌شود. اما در صورت نیاز می‌توانید، در یک سطل، محلول آب ولرم و صابون مایع درست کنید. سپس در صورتیکه از زهکشی خاک گیاه اطمینان کامل دارید، این محلول را تماما در خاک گلدان خالی کنید، بطوریکه تمامی ریشه‌ها در آب غوطه‌ور شوند. حدود نیم ساعت اجازه دهید تا خاک گیاه در این محلول خیس بخورد. بعد از اتمام زمان مشخص شده، آب تمیز را برای شستشوی خاک از محلول شیمیایی و همینطور آفت مورد نظر، بر روی خاک گلدان بگیرید. تحت این شرایط، کرم‌ها در آب غرق شده یا توسط مواد شیمیایی موجود در صابون از بین می‌روند.

آفت گیاهان آپارتمانی: شپشک آرد آلود (Mealybugs)

آفت شپشک آردی Mealybugs جزو خانواده شپشک‌های فلسی Scale Insects است و آسیب رساند آن به گیاه از طریق مکیدن شیره‌ی گیاه صورت می‌گیرد. آفت شپشک آرد آلود بزرگ‌تر از آفت‌های دیگر است و بیشتر شبیه به خرخاکی سفید رنگ پشمالو است. آن‌ها به صورت خوشه‌ای تجمع می‌کنند و با یک نگاه قابل رویت هستند و شاید به نظرتان یک گوله پنبه بیاید. اگر بسرعت به داد گیاه‌تان نرسید شاهد زرد شدن شاخ و برگ و نهایتا ریزش آن‌ها خواهید بود.

آفت شپشک آردی گیاهان آپارتمانی

شناسایی علائم وجود شپشک آرد آلود (Mealybugs)

معمولا آن‌ها همانند نقطه‌های سفید برجسته بر روی گیاه، کاملا مشهود هستند. کلنی‌های شپشک‌های آردی، بصورت گروهی در قسمت‌های زیرین برگ و محل اتصال برگ و ساقه، تجمع می‌کنند. شپشک‌های آردی شکل یا همان Mealybugs موجب می‌شوند که گیاه پژمرده و بی‌آب بنظر برسد و بقایای چسبناکی بر روی برگ‌های گیاه دیده شود. با زیاد شدن این آفت بسرعت برگ‌های گیاه به ریزش می‌افتد.

شناسایی و درمان آفت شپشک آرد آلود از گیاهان آپارتمانی

روش درمان آفت گیاهان آپارتمانی شپشک آردی (Mealybugs)

روش ارگانیک درمان آفت شپشک آردی

اگر زود اقدام کرده باشید، می‌توانید با تکان دادن آهسته، جدا کردن آن‌ها با دست و اسپری کردن آب، گیاه را از شر این آفت نجات دهید.

روش شیمیایی درمان آفت شپشک آردی

۱٫ اگر آلوده شدن گیاه به شپشک آردی آنقدر زیاد است که بصورت ارگانیک کاری از پیش نمی‌رود، از روش درمان شته استفاده کنید.

۲٫ روش دیگر، استفاده از محصولات حاوی اسیدهای چرب طبیعی یا موادی که حاوی سورفاکتانت هستند، می‌تواند مناسب باشد.

آفت گیاهان آپارتمانی : کنه عنکبوت قرمز (Red Spider Mites)

از بین تمامی آفات گیاهان خانگی، کنه عنکبوت قرمز Red Spider Mites که با نام کنه قرمز یا کنه تار عنکبوتی نیز معروف است، وحشتناک‌تر است. خسارت وارده به گیاه توسط این آفت لزوما بدترین نیست، اما سرایت و از بین بردن آن نیازمند حوصله و دقت فراوان است.

همانطور که از اسمش مشخص است این آفت جزو خانواده‌ی عنکبوتیان است ولی همانند سایر عنکبوت‌ها با تنیدن تار به دنبال تغذیه از حشرات نیست، و دقیقا همانند کنه، به گیاه می‌چسبد و شیره‌ی برگ‌های آن را می‌مکد. آفت کنه عنکبوت قرمز، برای محافظت از کلنی خود و باز کردن جاده‌‌ای به منظور دسترسی به نقاط مختلف گیاه تار می‌تند. اگر این آفت را راحت بگذارید، در مدت زمان اندکی یک کلان شهر با جاده‌های مختلف بر روی گیاه شما می‌سازد.

کنه عنکبوت قرمز Red Spider Mites

شناسایی علائم وجود کنه عنکبوت قرمز (Red Spider Mites)

تارهای چسبناک بر روی گیاه، بارزترین نشانه‌های وجود این آفت است. البته وجود لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی برگ‌های گیاه نیز از دیگر نشانه‌های آفت کنه قرمز است. دلیل لکه‌های قهوه‌ای، سوراخ شدن سلول‌های برگ و بافت گیاهی است که بخاطر تغذیه عنکبوت از کلروفیل گیاه، ایجاد می‌شود.

شناسایی و درمان آفت گیاهان آپارتمانی کنه عنکبوت قرمز

روش درمان آفت گیاهان آپارتمانی، کنه عنکبوت قرمز (Red Spider Mites)

روش ارگانیک درمان آفت کنه عنکبوت قرمز

۱٫ این کنه‌های قرمز از آب و محیط مرطوب متنفر هستند. همانطور که پیش از این هم گفتیم، دفع آفت کنه، همانطور که از نامش هم مشخص است، اصلا کار راحتی نیست و زمان می‌برد. اما اگر به محض اینکه متوجه حضورش شدید، می‌توانید با شستشوی هفتگی گیاه با آب ولرم، شهر سازی کنه را از بین برده و تعداد آن‌ها را کم کنید. در طول هفته با اسپری کردن آب، شاخ و برگ گیاه را مرطوب نگه دارید.

۲٫ اگر چندین گیاه شما به این آفت دچار شده‌اند یا کنه قرمز در وسعت زیاد به باغ و باغچه‌ی شما هم آسیب وارد کرده، ارزشش را دارد که از کنه‌های شکار گر Phytosieulus persimilis استفاده کرد. این کنه‌های شکارگر از Red Spider mites تغذیه می‌کنند و اگر دمای محیط به بالاتر از ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد، خیلی سریع تکثیر می‌شوند.

روش شیمیایی درمان آفت کنه عنکبوت قرمز

از محصولاتی که حاوی اسیدهای چرب طبیعی هستند یا آن‌هایی که با ماده‌ی شیمیایی سورفاکتانت (سورفاکتانت ماده‌ی شیمیایی است که از یک دوسر آب و از طرف دیگر به یک دم روغن دوست ترکیب شده است) فرموله شده‌اند، استفاده کنید.

آفت گیاهان آپارتمانی: حشرات فلسی (Scale Insects)

شناسایی و ریشه کن کردن حشرات فلسی Scale Insects که به نام حشره‌ی لاکزا نیز معروف هستند، کار دشواری است. حشرات فلسی، با پوسته‌ی قهوه‌ای بیرونی سختی که دارند خیلی محکم به گیاه می‌چسبند، همانند صدف‌های دریا که در هنگام جزر و مد بر روی ساحل جا خوش کرده‌ و تکان نمی‌خورند. از آنجاییکه‌ این حشرات بصورت منظم و با فاصله روی گیاه خود را استتار می‌کنند، به سختی قابل دیدن هستند و خیلی اوقات با لکه‌های طبیعی روی گیاه اشتباه گرفته می‌شوند، به همین دلیل شناسایی و رفع آن‌ها در بیشتر اوقات دیر می‌شود.

آفت حشرات فلسی یا حشرات لاکزا

شناسایی علائم وجود حشرات فلسی (Scale Insects)

لازم نیست به دنبال آفت لاکزا باشید، عسلک چسبناک بر روی گیاه، حضور او را فاش می‌کند. اگر گیاه آفت‌زده نزدیک پنجره باشد، شیشه پنجره با تولید عسلک کثیف می‌شود، یا دیوار و پرده به حالتی که انگار دود گرفته است، به رنگ سیاه در می‌آید. به محض تماشای این منظره، زیر برگ‌ها یا روی ساقه‌های گیاه را وارسی کنید، مطمئنا وجود لکه‌های گرد و یا مستطیلی شکل شما را شوکه خواهد کرد.

روش درمان آفت گیاهان آپارتمانی حشرات فلسی (Scale Insects)

حشرات فلسی یا همان آفت لاکزا، فقط بخاطر وجود سپر محافظتی که دارند کمی ترسناک بنظر می‌آیند. اگر بتوانید که این دیوار دفاعی را خراب کنید در نبرد با این آفت پیروز خواهید شد. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که با یک حرکت از شر این آفت خلاص شوید. لاروهای حشرات فلسی، بسیار کوچک و پرتحرک هستند، معمولا رفع کردن آ‌ن‌ها آسان است. ولی به سرعت بزرگ شده و همانند یک لاکزای بالغ رفتار می‌کنند، بنابراین سرعت شناسایی برای مبارزه با این آفت بسیار تأثیر گذار است.

روش شناسایی و درمان آفات گیاهان آپارتمانی حشرات فلسی

روش ارگانیک درمان آفت حشرات فلسی

۱٫ اگر تعداد Scale Insects کم باشد، با کشیدن دست بر روی ساقه و برگ و جدا کردن آن‌ها، می‌توانید گیاه‌تان را از شر این حشره و اثرات بد مواد شیمیایی حفاظت کنید.

۲٫در این روش به کمک یک ماده‌ی شیمیایی ضدعفونی کننده، یعنی پنبه‌ی آغشته شده به الکل که معمولا در منزل یافت می‌شود، می‌توان به مبارزه‌ی این آفت رفت. این روش بسیار کارآمد است و گیاه شما را از شر حشره لاکزا راحت می‌کند.

روش شیمیایی درمان آفت حشرات فلسی

۱٫ روشی که برای رفع شته‌ها ذکر شد، در نرم کردن لاکزاها و از بین بردن ‌آن‌ها نیز کاربردی است. پس از پنج دقیقه اسپری کردن مواد شیمیایی، روی شاخه و برگ گیاه را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

۲٫ اگر با روش‌های بالا جواب نگرفتید، از ماده‌ی شیمیایی قوی‌تری مثل پرمترین Permethrin، دریس Derris (البته مصرف این ماده‌ی شیمیایی به دلیل اثرات منفی بر روی سلامتی انسان در بسیار از کشورها ممنوع است) و یا مواد شیمیایی حاوی مالاتیون Malathion را مصرف کنید. اگر گیاه شما از خانواده‌ی سرخس‌ها است، سعی کنید از روش‌های دیگر استفاده کنید و در آخرین مرحله وارد این عملیات شوید، چون سرخس‌ها بسیار به این نوع ماده‌ی شیمیایی حساس هستند.

آفت گیاهان آپارتمانی: مگس سیاه (Sciarid flies) / پشه قارچ (fungus gnats)

هیچ چیز بدتر از این نیست که حشره‌های کوچک در اطراف گیاه‌تان ظاهر شود. در ابتدا فقط سعی دارید که آن‌ها را دور کنید و وقتی تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود به دنبال این هستید که اصلا این پشه‌ها از کجا می‌آیند و در نهایت مقر آن‌ها را در اطراف پایه‌ی گیاه محبوب‌تان می‌یابید. آفت مگس سیاه Sciarid Flies /پشه قارچ Fungus gnats از شایع‌ترین نوع آفت‌های گیاهان خانگی است. ولی روی هم رفته، آنقدر که باعث آزار صاحب‌خانه می‌شوند و منظره‌ی زشتی می‌سازند، به گیاه آسیبی نمی‌زنند.

مگس سیاه و پشه قارچ آفت گیاهان آپارتمانی

شناسایی علائم وجود مگس سیاه (Sciarid Flies)/پشه قارچ (Fungus gnats)

مگس یا بهتر است بگوییم مگسک‌های دو میلی‌متری که در نزدیکی گیاه یا بر روی سطح خاک جست و خیز می‌کنند. لاروهای آن، کرم‌های کوچک و ظریفی به طول یک سانت هستند که تمایل دارند تا زمان پرواز زیر سطح خاک بمانند، به همین دلیل تشخیص آن‌ها، پیش از پرواز دشوار است.

شناسایی و درمان مگس ساه

روش درمان آفت گیاهان آپارتمانی مگس سیاه (Sciarid Flies)/ پشه قارچ (Fungus gnats)

روش ارگانیک درمان آفت مگس سیاه و پشه قارچ

۱٫ این مگسک‌های مزاحم از رطوبت و مواد آلی موجود در خاک تغذیه می‌شوند. به همین منظور، هر قطعه‌ای از گیاه که بر روی خاک افتاده بردارید و سعی کنید سطح خاک را تا جایی که ممکن است خشک نگهدارید. برای خلاصی از این آفت، آبیاری پایین روش خوبی است و با خشکی سطح خاک، کم کم جمعیت پشه‌های قارچ کاهش می‌یابد.

۲٫ نماتدها Nematodes یا کرم‌های لوله‌ای، موجودات خوب و محبوبی برای مبارزه با آفات پشه‌های قارچ و مگس‌های سیاه هستند. نماتدها کرم‌های میکروسکوپی هستند که با خوردن لاروهای انواع مگس و دیگر حشرات، برای پاکسازی خاک‌ها در ابعاد وسیع استفاده می‌شوند. برای استفاده از نماتدها ابتدا باید آن‌ها را با آب مخلوط کنید تا فعال شوند، سپس مستقیما به همراه آب، به پای گلدان آسیب دیده بریزد. آن‌ها لاروها را می‌خورند و باعث شکست چرخه‌ی شکل‌گیری آن‌ها می‌شود.

روش شیمیایی درمان آفت مگس سیاه و پشه قارچ

پیر تروئید Pyrethroid و سموم حاوی پیر ترین Pyrethrin برای کنترل گسترش این آفت مناسب هستند. اما اگر قبل از سمپاشی، تخمگذاری کرده باشند‌، لاروها ظرف چند هفته ظاهر می‌شوند و باید مجددا درمان را شروع کرد.

آفت گیاهان آپارتمانی: لیسک ها و حلزون ها (Slugs و Snails)

در اکثر مواقع، سر و کله‌ی لیسک‌ها و حلزون‌ها Slugs / Snails زمانی پیدا می‌شود که گیاهان را در ماه‌‌های گرم سال، در خارج از خانه قرار می‌دهید. حلزون‌ها هم از لحاظ اندازه و هم از لحاظ میزان آسیبی که به گیاهان وارد می‌کنند، آفت وحشتناکی است. ولی با این حال، روش مقابله با آن نسبت به سایر آفت‌ها آسان‌تر است.

لیسک‌ها و حلزون‌ها آفات گیاهان آپارتمانی

شناسایی علائم وجود لیسک ها و حلزون ها (Slugs و Snails)

طریقه‌ی شناسایی آن‌ها بخاطر شدت آسیبی که برگ‌ها می‌زنند، کار آسانی است. سوراخ‌های بزرگ و آسیب دیدن وسعت عظیمی از برگ کار هیچ آفتی جزو حلزون‌ها و لیسک‌ها نیست. معمولا در طول شب بر روی گیاهان ظاهر شده و با طلوع خورشید خود را پنهان می‌کند. اما اثرات مواد لغزنده بر روی برگ‌ها، رد پای این آفت را نشان می‌دهد.

درمان آفت گیاه گلدانی خانگی حلزون و لیسک

روش درمان آفت گیاهان آپارتمانی لیسک ها و حلزون ها (Slugs و Snails)

روش ارگانیک درمان آفت لیسک و حلزون

۱٫اگر گیاهان شما در فضای بیرون قرار دارند، آسان‌ترین راه حل قرار دادن آن‌ها در یک مکان حفاظت شده است. مثلا آن‌ها را آویزان کنید یا روی بلندی بگذارید. حلزون‌ها بصورت غریزی مسیر گیاه دلخواه‌شان را خوب به یاد می‌سپارند. بنابراین حتی اگر گیاه را جابه‌جا هم کنید، از گزند حلزون به دور می‌ماند.

۲٫برای محفوظ ماندن گیاه محبوبتان از این آفت سمج، یک غروب کشیک بدهید و در یک عملیات هوشمندانه، زمانیکه در حال سر زندن به گیاه شما است، آن را غافل گیر کنید. آن را از گیاه جدا کنید و به منطقه‌ای دور از گیاه‌تان به چرخه‌ی طبیعت برگردانید. با این روش، بدون خطرات مواد شیمیایی گیاه‌تان را نجات داده‌اید.

آفت گیاهان آپارتمانی: دم فنری (Springtails)

آفت دم فنری Springtails، حشراتی کوچک، سفید و خاکستری رنگ هستند که در مواد آلی پوسیده شده‌ی خاک زندگی می‌کنند. اگرچه آن‌ها کوچک هستند ولی به دلیل برجستگی که دارند، حتی در میان کمپوست تیره نیز به راحتی قابل تشخیص هستند. آن‌ها بیشتر به کک شباهت دارند. آن‌ها به دلیل اینکه هیچ آسیبی به گیاهان نمی‌رسانند، اصلا در مجموعه آفت‌ها قرار نمی‌گیرند، ولی وجود چنین موجودی در خاکِ یک گلدان آپارتمانی، اصلا جالب نیست. مخصوصا زمانیکه به گیاه آب می‌دهید و شاهد حرکات آن بر روی خاک گیاه محبوبتان هستید.

آفت دم فنری

شناسایی علائم وجود آفت دم فنری (Springtails)

در زمان آبدهی گیاه، متوجه حشره‌ی کک مانند سفید رنگی می‌شوید، که بر روی سطح خاک به این طرف و آنطرف می‌پرند.

روش درمان آفت گیاهان آپارتمانی آفت دم فنری (Springtails)

همانطور که در بخش قبلی گفته شد این موجود جزو آفت‌ها به حساب نمی‌آید، ولی در هر حال خلاصی از این کک سفید کار زمان بری است:

روش ارگانیک درمان آفت دم فنری

ساده‌ترین راه برای کاهش تعداد و کنترل آن، آبیاری کمتر است. دم فنری‌ها برای زنده ماندن به آب نیاز دارند. فقط حواستان باشد بجای از بین بردن دم فنری‌ها، گیاهتان را از کم آبی از دست ندهید. چون برخی از گیاهان به تشنگی طولانی مدت عادت ندارند.

آفت گیاهان آپارتمانی: تریپس (Thrips)

تریپس Thrips یکی از وحشتناک‌ترین نوع آفت در گیاهان آپارتمانی است. در تجربه‌ی باغبانان ماهر، صحبت از تریپس یا Thunder Flies همانند یک کابوس است. این آفت بی‌رحم، در عرض مدت کوتاهی به شاخ و برگ گیاهان آسیب می‌زند و ظاهر آن‌ها را بهم می‌ریزد و در صورت عدم درمان، باعث مرگ گیاه می‌شود. برای درک وخامت این آفت، در باغ خانگی ما، قبل از اینکه بفهمیم چه اتفاقی افتاده، یک آلودگی جزئی، موجب از بین رفتن گیاه مانسترا Monstera معروف به گیاه برگ انجیری و یک نخل شامادورا Palour Palm شد.

فقط تعداد کمی از گیاهان آپارتمانی در برابر این آفت مقاوم هستند یا بهتر است بگوییم که برای این آفت جذاب نیستند. وگرنه، آفت تریپس از هر فرصتی برای نفوذ به گیاهان آپارتمانی استفاده می‌کند. خلاص شدن از شر این آفت وحشتناک نیز دشوار است، مگر اینکه با وسواس خاصی برای نابودی آن همت بگذارید. آنقدر این آفت سرسخت است و احتمال دارد که با پیش بردن روش‌های پیشنهادی اینجا، باز هم موفق نشوید که گیاه را نجات دهید. اگر در نبرد با این آفت پیروز نشدید، برای جلوگیری از سرایت آفت به سایر گیاهان و قبول این ریسک، مجبور می‌شوید که گیاه را قرنطینه کرده و نهایتا آن را دور بیاندازید.

معرفی آفت گیاه آپارتمانی تریپس

شناسایی علائم وجود آفت تریپس (Thrips)

تریپس، به ویژه لاروهای تریپس، به سختی قابل تشخیص هستند. آن‌ها معمولا تمایل دارند که در زیر برگ گیاهان با رنگی مشابه زندگی کنند. رنگ ‌آن‌ها به خوبی با رنگ برگ ترکیب می‌شود، به همین دلیل تشخیص‌شان بسیار دشوار است. آن‌ها مثل گرد و غباری روی شاخ و برگ گیاهان را می‌پوشانند. این وضعیت استتار معلوم می‌شود که با آفت سرسختی روبه‌رو هستیم و به هیچ عنوان نباید آن را دست کم گرفت.

در بیشتر مواقع، زمانی متوجه وجود این آفت می‌شویم که برگ گیاهان دچار لکه، خطوط قهوه‌ای و زرد رنگ شده است. شاید در آن لحظه تصور کنید که گیاه دچار کم آبی است، چون هیچ اثری از آفت بر روی گیاه مشاهده نمی‌کنید. در نتیجه با آبیاری بیشتر، موجب می‌شود که باقی برگ‌‌ها نیز به رنگ زرد روشن تبدیل شوند. بنابراین اگر بین این دو عامل شک دارید، با یک وارسی کوتاه مدت برگ‌ها، متوجه خواهید شد که این کار تریپس است یا کم آبی!

شناسایی و درمان آفت تریپس گیاهان خانگی

روش درمان آفت گیاهان آپارتمانی آفت تریپس (Thrips)

روش ارگانیک درمان آفت تریپس

استفاده از حشره شکارگر که در بخش‌های قبلی خدمتتان معرفی شد، روش درمان ارگانیک آفت تریپس است‌. لاروهای حشره شکارگر آفت را با احتیاط فقط بر روی برگ‌های بیمار شده قرار دهید بطوریکه به سایر قسمت‌های گیاه سرایت نکند. سپس برگ‌های بیمار را از  جدا کرده و سریعا از گیاه دور کنید.

روش شیمیایی درمان آفت تریپس

۱٫ استفاده از اسپری‌های ارگانیک مثل پیروتروم طبیعی Natural Pyrethrum یا روغن نئم Neem Oil می‌تواند به گیاه شما کمک کند. برای درمان، این مواد باید چند بار در هفته به گیاه اسپری شوند. دقت داشته باشید که قسمت‌های بالایی گیاه که به آفت دچار هستند باید در معرض مستقیم مواد آفت کش قرار بگیرند نه خاک گیاه.

۲٫ اگر اسپری ارگانیک نتوانست این آفت را شکست دهد، باید به فکر حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌های حرفه‌ای مانند Lambda-cyhalothrin یا Deltamethrin باشید. اثرات حشره‌کش‌ها تا مدت‌های طولانی دوام دارد، در هنگام استفاده به دقت دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنید.

 

مقالات مرتبط

نظرات

محمد نکوکار
03 اکتبر 2022

دروووود بر شما عزیزان بسیار بسیار مطالب مفید و لازم در سایت ارائه دادید بسیار شیوا و روان . خدا قووووت

مهدیه
02 آگوست 2022

گیاه کاروتن من مدت طولانی است که با مشکلات زیادی روبروست، رشدش خیلی کم شده برگها کوچک شده است یک شاخه گیاه از بالا به نابودی می‌رود برگها شل می‌شوند خشک می‌شوند می‌ریزند برگ جدید نمی‌زند وبه خشک شدن ساقه رسیده

اضافه کردن نظر جدید