نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا: روش‌های مراقبت از این گیاه گرمسیری + عکس

اگر به دنبال یک گیاه آپارتمانی خاص با ظاهری جسورانه هستید، گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا (Ficus elastica) یک گزینه‌ی بسیار ایده‌آل برای شماست. این گیاه نگهداری و مراقبت آسانی دارد و برای افراد مبتدی یا کسانی که وقت کافی برای رسیدگی به گیاهان خود را ندارند، عالی است. بعلاوه قیمت گل فیکوس الاستیکا نیز مناسب است. اگر به تازگی فیکوس الاستیکا خریده‌اید و یا قصد خرید گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکارا دارید با ادامه‌ی این مطلب بلاگ گل باما همراه باشید تا در مورد روش نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا، آبیاری، نور و دمای مورد نیاز فیکوس الاستیکا، نگهداری فیکوس ابلق، انواع گل فیکوس، نگهداری فیکوس شرابی، نگهداری گل فیکوس در زمستان و سایر نیازمندی‌های این گیاه بیشتر بدانید.

نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا

آشنایی با گیاه فیکوس الاستیکا

فیکوس الاستیکا گیاهی متعلق به خانواده‌ی بزرگ فیکوس است که شامل بیش از ۹۰۰ گونه‌ی متفاوت از درخت‌ها و درختچه‌ها می‌شود. فیکوس الاستیکا نیز شامل ارقام مختلفی است که عمدتا در رنگ شاخ و برگ‌ها متفاوت هستند.

همه‌ی گونه‌ای فیکوس الاستیکا گیاهانی همیشه سبز با برگ‌های ضخیم، بزرگ و چرمی هستند و محدوده‌ی بومی آنها از هیمالیا تا سوماترا، مالزی و جاوه است. این گیاه به خاطر محبوبیت و سهولت نگهداری، می‌تواند در فضای باز و نقاطی که سرد و یخبندان نباشد، به خوبی رشد کند. بعلاوه، می‌تواند برای کسانی که در نقاط سرد دنیا زندگی می‌کنند، یک گیاه خانگی مقاوم و بی‌دردسر باشد.

نگهداری گیاه فیکوس الاستیکا

انواع گل فیکوس

فیکوس الاستیکا یک گیاه آپارتمانی جذاب است که با برگ‌های بزرگ و براق خود، ظاهری چشم‌گیر دارد. برگ‌های گیاه الاستیکای استاندارد به رنگ سبز است اما در ارقام مختلف رنگ شاخ و برگ‌ها می‌تواند کاملا متفاوت باشد. برخی از انواع گل فیکوس را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • فیکوس الاستیکا دکورا (Decora): این گیاه دارای شاخ و برگ‌های سبز تیره با نوار میانی سفید است.

نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا دکورا (Decora)

  • فیکوس الاستیکا روبرا (Rubra): این گیاه دارای شاخ و برگ سبز تیره با نوار میانی قرمز است.

نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا روبرا (Rubra)

  • فیکوس الاستیکا سه رنگ (Tricolor): این گیاه دارای برگ‌های سبز با تکه‌های صورتی و کرم است.

نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا سه رنگ (Tricolor)

  • فیکوس الاستیکا روبوستا (Robusta): این گیاه برگ‌های سبز بزرگی می‌دهد که طول هر کدام از آنها به ۴۵ سانتی‌متر می‌رسد.

نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا روبوستا (Robusta)

  • فیکوس الاستیکا دوشری (Doescheri): این گیاه برگ‌های متنوعی به رنگ خاکستری و کرم با رگ‌برگ‌های صورتی می‌دهد.

نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا دوشری (Doescheri)

  • فیکوس الاستیکا واریگاتا (Variegata): این گونه از فیکوس برگ‌های کوچکتری به رنگ‌های زرد و سبز تولید می‌کند. فیکوس الاستیکا حاشیه طلایی که دارای برگ‌هایی با حاشیه‌ی طلایی رنگ است.

نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا واریگاتا (Variegata)

  • فیکوس الاستیکا شرابی (Burgundy): این گونه از فیکوس الاستیکا دارای شاخ و برگ‌های عمیق، ضخیم، شرابی مایل به سیاه است که روی ساقه‌هایی قرمز رشد می‌کنند. نگهداری فیکوس شرابی با نور روشن و رطوبت کافی ساده است.

(در گلفروشی آنلاین گل باما تنوع وسیعی از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی وجود دارد.)

نگهداری فیکوس شرابی

  • فیکوس الاستیکا بلک (Black): این گیاه دارای برگ‌های سبز تیره است که از دور تقریبا سیاه به نظر می‌رسد. برای نگهداری فیکوس بلک نور روشن و غیرمستقیم زیادی نیاز است.

نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا بلک (Black)

نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا

گیاه فیکوس الاستیکا گیاهی نسبتا مقاوم است اما برای یافتن تعادل مناسب با محیط خود، نیاز به مراقبت‌هایی خاص دارد. این بدان معناست که برای سالم نگه داشتن فیکوس الاستیکا باید نور زیاد، خاک مرطوب (اما نه خیس) و کود کافی برای آن فراهم کنید. این گیاه دارای برگ‌هایی مومی است که با رنگ صورتی مرجانی شروع می‌شود و در نهایت به سبز تیره می‌رسد. این گیاه با رشد خود ممکن است خمیده شود، بنابراین شاید لازم باشد یک ساقه‌ی چوبی کنار آن بگذارید تا گیاه را صاف نگه دارد.

به طور کلی نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا آسان است و می‌تواند در نور کم هم به خوبی رشد کند. بزرگترین اشتباهاتی که ممکن است در مورد این گیاه انجام شود و می‌تواند باعث از بین رفتن آن شود، آبیاری بیش از حد و جابجا کردن زیاد گیاه در خانه یا منتقل کردن آن به نقطه‌ای با نور کم یا دمای سرد است؛ چرا که افت ناگهانی دما یا بادهای سرد برای این گیاه خوب نیست. در ادامه‌ی این مطلب می‌توانید با شرایط نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا بیشتر آشنا شوید.

نگهداری گل فیکوس الاستیکا

نحوه نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا: ۱٫ خاک مناسب فیکوس الاستیکا

گیاه فیکوس الاستیکا طیف وسیعی از شرایط خاک را تحمل می‌کند اما به شرطی که دارای زهکشی خوبی باشد. با این حال، از آنجایی که فیکوس را به عنوان گیاه آپارتمانی در گلدان می‌کارید، لازم است از یک مخلوط خاک خوب و حاصلخیر استفاده کنید تا گیاه شما شرایط رشد خوبی داشته باشد.

خاک خالص برای کاشت فیکوس الاستیکا مناسب نیست چرا که خاک سنگینی است و رطوبت زیادی را در خود حفظ می‌کند که منجر به پوسیدگی ریشه‌ی گیاه خواهد شد. اگر خاک گلدان را با یک ماده‌ی دیگر مانند مخلوط خاک گلدان یا پیت ترکیب کنید و فقط حدود ۵۰ درصد از خاک خالص را داشته باشید، بهتر است و باید خاک را به حدی سبک کنید که به خوبی زهکشی شود.

(به مطلب نگهداری از گیاه برگ انجیری نیز رجوع کنید.)

استفاده از مخلوط‌های گلدانی برای نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا

در غیر این صورت، بهترین گزینه استفاده از مخلوط گلدان حاصلخیز است زیرا دارای زهکشی مناسبی است و آب زیادی در خود نگه نمی‌دارد. بسیاری از مخلوط‌های گلدانی حاوی کودهای آهسته رهش هستند که به تغذیه‌ی گیاه فیکوس الاستیکا نیز کمک می‌کند؛ به ویژه اگر کوددهی به گیاه خود را اغلب فراموش می‌کنید.

شما همچنین می‌توانید مخلوط خاک را با استفاده از قسمت‌های مساوی پیت، پوست درخت کاج و ماسه درشت آماده کنید.  مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای رشد خوب گیاه فیکوس الاستیکا به خاطر داشته باشید این است که مطمئن شوید گیاه شما خاک حاصلخیزی دارد که به خوبی زهکشی می‌کند.

استفاده از خاک خوب و حاصلخیز لازمه‌ی نگهداری گیاه فیکوس الاستیکا می‌باشد.

نحوه نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا: خاک خوب و حاصلخیز

شرایط نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا: ۲٫ نور مورد نیاز گیاه

وقتی نوبت شرایط نور مناسب برای رشد بهتر گیاه فیکوس الاستیکا می‌رسد، میزان نور و جای قرار دادن گیاه بستگی به نوع فیکوس الاستیکا دارد. آن دسته از فیکوس‌هایی که دارای برگ‌های سبز یک‌دست هستند نسبت به سایر انواع گل فیکوس الاستیکا می‌توانند شرایط نور کمتری را در محیط آپارتمان تحمل کنند.

برای اینکه رنگ برگ گیاه شما به خوبی حفظ شود، فیکوس الاستیکای رنگارنگ را در مکانی قرار دهید که نور روشن و غیرمستقیم دریافت کند. قرار دادن گیاه در نقظه‌ای با نور کم باعث می‌شود فیکوس الاستیکا تا حدی رنگ شاخ و برگ‌های خود را از دست بدهد.

(مطلب نگهداری از گل گندمی نیز می‌تواند برایتان کاربردی باشد.)

نگهداری فیکوس ابلق

نگهداری فیکوس ابلق هم با نور روشن و غیرمستقیم سازگار است و در عین حال می‌تواند مناطق کم نور آپارتمان را نیز به خوبی تحمل کند. در هر صورت، هر نوع گیاه فیکوس الاستیکا که دارید، نباید آنها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید چرا که آفتاب مستقیم باعث سوختگی برگ‌های گیاه می‌شود. گیاه فیکوس الاستیکا که در شرایط نور کم رشد می‌کنند، تمایل به رشد صاف و کم‌پشت دارند؛ بنابراین برای رفع این وضعیت، گیاه را به منطقه‌ای منتقل کنید که نور بیشتری به آن برسد.

اگر تصمیم دارید گیاه فیکوس الاستیکا را به محیط باز منتقل کنید، این کار را زمانی انجام دهید که هوا گرم و بهاری است و آن را در نقطه‌ای قرار دهید که نیمه آفتاب و نیمه سایه است. اگر شرایط نوری در فضای باز خیلی آفتابی باشد، در نهایت شاخ و برگ‌های گیاه شما می‌سوزد.

نگهداری فیکوس ابلق

نحوه نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا: ۳٫ شرایط دمای مناسب برای گیاه

وقتی صحبت از دمای مطلوب نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا در آپارتمان می‌شود، باید این نکته را به یاد داشته باشید که این گیاه بومی مناطق گرمسیری جهان است که در طول سال بدون یخبندان رشد می‌کند. برای شاداب نگهداشتن گیاه فیکوس الاستیکا و رشد خوب آن، دمای محیط داخلی آپارتمان باید بین ۱۰ تا ۲۹ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد؛ البته این گیاه دمای داخلی تا ۴ درجه‌ی سانتی‌گراد را نیز تحمل می‌کند. اگر دمای داخلی خانه برای شما مناسب است می‌توانید مطمئن باشید که فیکوس الاستیکا نیز در این دما راحت است.

اگر گیاه فیکوس الاستیکا را در خارج از منزل و دمای گرم می‌کارید، باید به یاد داشته باشید که قبل از رسیدن ماه‌های سرد، گیاه را به داخل خانه منتقل کنید. در غیر این صورت، گیاه شما از سرما آسیب می‌بیند و ممکن است منجر به از بین رفتن گیاه نیز شود.

یکی از نکات نگهداری گل فیکوس الاستیکا، فراهم کردن دمای مناسب است.

شرایط نگهداری گیاه فیکوس الاستیکا: دمای متعادل

روش نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا: ۴٫ آبیاری گیاه فیکوس الاستیکا

برای فراهم کردن بهترین شرایط رشد برای گیاه فیکوس الاستیکا، مطمئن شوید که هنگام آبیاری ریشه‌های گیاه کاملا خیس شود. این یعنی تا زمانی به گیاه آب بدهید که آب اضافی از سوراخ‌های زهکشی زیر گلدان خارج شود. با این حال، گیاه شما نباید برای مدت طولانی در آب بنشیند چرا که ممکن است باعث پوسیدگی ریشه‌ی گیاه شود.

بنابراین پس از حدود نیم ساعت، آب جمع شده در ظرف زیر گلدان را خالی کنید. در طول فصل رشد، شاید لازم باشد هفته‌ای یک بار فیکوس الاستیکا را آبیاری کنید. برای دانستن زمان آبیاری فیکوس الاستیکا می‌توانید انگشت خود را تا چند سانتی‌متر در خاک فرو ببرید و اگر خاک خشک بود، گیاه را آبیاری کنید.

نگهداری گل فیکوس در زمستان

با این حال، در نگهداری گل فیکوس در زمستان که رشد آن کند می‌شود، احتمالا آبیاری یک هفته در میان کافی است. برای آبیاری در زمستان نیز انگشت خود را در خاک فرو ببرید و اگر احساس کردید چند سانتی‌متر بالایی خاک خشک است، به آن آب بدهید تا زمانی که از سوراخ‌های زهکشی پایین گلدان خارج شود.

برای بهترین نتیجه، از آبی استفاده کنید در طول شب مانده و به دمای اتاق رسیده است و همچنین می‌توانید از آب باران برای آبیاری گیاه فیکوس الاستیکا استفاده کنید. اگر متوجه شدید که شاخ و برگ‌های گیاه شما شروع به زرد شدن کردند، احتمالا به این خاطر است که گیاه شما آب کافی دریافت نکرده است.

نحوه نگهداری گیاه فیکوس الاستیکا: 4. آبیاری مناسب

نکات نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا: ۵٫ نیاز گیاه فیکوس به رطوبت

گیاه فیکوس الاستیکا در محیط بومی خود در مناطقی رشد می‌کند که رطوبت ثابت وجود دارد. بنابراین، برای رشد سالم گیاه خود و جلوگیری از مشکلات احتمالی، ضروری است که رطوبت مورد نیاز را برای رشد گیاه فیکوس الاستیکا فراهم کنید.

بعلاوه، گیاه آپارتمانی فیکوس الاستیکا را در نقطه‌ای قرار ندهید که هوا به طور طبیعی خشک است، جاهایی مانند نزدیک سیستم‌های گرمایشی یا دریچه‌ی هوا. نگران نباشید به راحتی می‌توانید رطوبت مورد نیاز گیاه فیکوس الاستیکا را در داخل خانه تامین کنید و برای این کار می‌توانید یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • یک بطری اسپری آب آماده کنید و چند بار در هفته به گیاه خود آب اسپری کنید. شما نمی‌توانید بیش از حد مه‌پاشی کنید، بنابراین اگر روزانه برگ‌های فیکوس الاستیکا را با آب اسپری کنید، گیاه شما دچار مشکل نخواهد شد.
  • می‌توانید یک سینی بزرگ را با سنگریزه‌های کوچک پر کنید و گلدان فیکوس الاستیکا را روی آن قرار دهید. این ظرف را پر از آب کنید تا رطوبت موجود در سنگ‌ها به ایجاد رطوبت در اطراف گیاه فیکوس شما کمک کند.
  • اگر حمام بزرگی دارید که شرایط نوری خوبی نیز دارد می‌توانید گیاه فیکوس الاستیکا را در آنجا قرار دهید. با جریان مداوم آب از طریق دوش گرفتن و غیره، به طور طبیعی رطوبت کافی برای گیاه شما ایجاد می‌شود.

روش نگهداری گیاه فیکوس الاستیکا: استفاده از بطری اسپری آب

نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا: ۶٫ اصول کوددهی به گیاه فیکوس الاستیکا

به طور کلی گیاه فیکوس الاستیکا نیاز به کود زیادی ندارد اما استفاده‌ی منظم از کود در فصل رشد باعث می‌شود گیاه برگ‌های بزرگ و براقی بدهد و به حفظ سلامتی گیاه نیز کمک می‌کند. تنها زمانی باید به گیاه خود کود بدهید که گیاه در حال رشد است ، یعنی فصل‌های بهار و تابستان. هنگامی که زمستان می‌رسد، گیاه به حالت استراحت و خواب می‌رود و رشد آن کند می‌شود، بنابراین باید کوددهی به فیکوس الاستیکا متوقف شود.

در طول فصل رشد، می‌توانید از کود محلول در آب استفاده کنید و هنگام آبیاری گیاه به آن کود بدهید. این کوددهی برای شادابی و رشد مناسب فیکوس الاستیکا، یک بار در ماه کافی است. برای کوددهی گیاه فیکوس الاستیکا می‌توانید از گزینه‌های مختلفی استفاده کنید:

  • می‌توانید از گرانول‌های آهسته‌رهش استفاده کنید و آنها را روی خاک گلدان بپاشید. هر دو ماه یکبار می‌توانید این کار را تکرار کنید. این کودهای آهسته رهش با هر بار آبیاری در خاک تجزیه می‌شوند و اکثر آنها دو تا سه ماه کافی هستند تا مجددا به خاک کود اضافه کنید. همیشه سعی کنید برای استفاده از این محصولات، دستورات محصول خاصی که می‌خرید را دنبال کنید.
  • می‌توانید از ترکیبات محلول در آب استفاده کنید که معمولا به صورت نیمه قوی استفاده می‌شوند. کود را در آب حل کنید و با آن گیاه خود را آبیاری کنید.
  • یک ترکیب متعادل محلول در آب نیز برای گیاهان آپارتمانی و گیاهانی که در فضای باز نگهداری می‌شوند، مناسب است. این ترکیب را با نیمه قدرت محلول کنید و زمانی که به فیکوس الاستیکا آب می‌دهید از این کود به جای آب استفاده کنید.

نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا: استفاده‌ی منظم از کود در فصل رشد

مشکلات گیاه فیکوس الاستیکا در کوددهی

کودها معمولا در طول زمان باعث تجمع نمک در خاک می‌شوند و لازم است خاک را به طور دوره‌ای بشویید تا این نمک از بین برود. اگرچه گیاه فیکوس الاستیکا تا حد متوسطی شرایط نمک در محیط خود را تحمل می‌کند اما نمک زیاده از حد در خاک می‌تواند باعث سوختن شاخ و برگ‌های گیاه شود. از بین بردن تجمع نمک آسان است.

بسته به اندازه‌ی گیاه فیکوس الاستیکا، می‌توانید گلدان گیاه را به سینک ظرفشویی و یا حمام ببرید و اجازه دهید آب به مدت ۵ دقیقه در خاک جریان داشته باشد تا نمک‌ها را به طور کامل شستشو دهد. سپس اجازه دهید آب از زیر گلدان خارج شود و پس از اتمام تخلیه، گلدان را به محل نگهداری بازگردانید.

مشکلات حین نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا در کوددهی

نکات هرس در نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا

نکته‌ای که در هرس کردن گیاه فیکوس الاستیکا باید بدانید این است که این گیاه با برش خوردن، شیره‌ای از خود ترشح می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد حساسیت پوستی شود. بنابراین لازم است هنگام هرس فیکوس الاستیکا حتما از دستکش استفاده کنید. اگر گیاه شما هنوز کوچک است و به طور متوسط تا ۱ متر ارتفاع دارد، نیازی به هرس کردن آن نیست.

با این حال، هنگامی که گیاه به ارتفاعی رسید که ترجیح می‌دهید همانقدر بماند، می‌توانید شاخه‌های بالایی را هرس کنید. برای هرس فیکوس الاستیکای آپارتمانی می‌توانید از چاقو استفاده کنید اما اگر شاخه‌ها خیلی ضخیم هستند، از قیچی باغبانی تیز استفاده کنید.

هرس کردن فیکوس الاستیکا

برای اینکه گیاه شما شاخه بزند و پرپشت‌تر شود، می‌توانید شاخه‌های کناری را هرس کنید. هر شاخه‌ای که هرس کنید، چند شاخه‌ی جدید رشد می‌کند و گیاه شما پرپشت می‌شود. از آنجایی که گیاه در طول ماه‌های زمستان به خواب می‌رود و تا فصل بهار رشد نخواهد کرد، در ماه‌های سرد نیاز به هرس کردن فیکوس الاستیکا نیست.

با این حال این کار آسیبی به گیاه نمی‌رساند و در صورت لزوم می‌توانید برگ‌های مرده، آسیب‌دیده یا بیمار را از گیاه جدا کنید. علاوه بر این، برای جلوگیری از انتقال بیماری به فیکوس، از چاقو و قیچی باغبانی تمیز استفاده کنید. برای تمیز کردن این تجهیزات تنها کافی است تیغه‌ها را با الکل تمیز کنید.

نکات هرس در نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا

تعویض گلدان فیکوس الاستیکا

نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا بدون دردسر است و این گیاه می‌توانید تا چند سال در یک گلدان به خوبی رشد کند. اگر گیاه را به تازگی خریده‌اید و گلدان آن کوچک است، شاید لازم باشد تعویض گلدان فیکوس الاستیکا را انجام دهید. این کار باعث می‌شود گیاه شما فضای کافی برای رشد داشته باشد. همیشه گیاه را به گلدانی منتقل کنید که بزرگ‌تر از گلدان قبلی است. کاشتن فیکوس الاستیکا در گلدانی بسیار بزرگ باعث می‌شود خاک بیشتر خیس بماند و در نتیجه سلامتی گیاه به خطر بیفتد.

بعلاوه اگر گلدان کوچک باشد، ریشه‌های فیکوس الاستیکا فضای کافی نخواهند داشت و رشد گیاه متوقف می‌شود. در بیشتر مواقع، وقتی گلدان کوچک است، ریشه‌ها از سوراخ‌های زهکشی بیرون می‌آیند. برای تعویض گلدان فیکوس الاستیکا می‌توانید از هر گلدانی که دارای سوراخ زهکشی است، استفاده کنید. فرآیند تعویض گلدان این گیاه آسان است و نیاز به کار خاصی نیست. مراحل این کار را می‌توانید در ادامه دنبال کنید:

  1. گیاه فیکوس الاستیکا را به آرامی از ظرفی که در آن رشد می‌کند، درآورید و ریشه‌ها را با دقت از هم جدا کنید.
  2. یک چهارم گلدان جدید را با یک مخلوط گلدانی بارور و دارای زهکشی خوب پر کنید و گیاه را داخل آن قرار داده، باقی گلدان را نیز با خاک پر کنید.
  3. اطمینان حاصل کنید گیاه را در گلدانی بسیار عمیق‌تر از گلدان قبلی نمی‌کارید. خاک اطراف گیاه را با دست محکم کنید.
  4. پس از کاشت، گیاه را آبیاری کنید تا ریشه اشباع شود. تا زمانی آبیاری کنید که از سوراخ‌های زهکشی زیر گلئان خارج شود.
  5. گلدان فیکوس الاستیکا را در جایی قرار دهید که نور روشن و غیرمستقیم آفتاب دریافت کند.

نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا و تعویض گلدان

تکثیر گیاه فیکوس الاستیکا

برای تکثیر گیاه فیکوس الاستیکا و رشد و نگهداری از گیاهان جدیدتر، می‌توانید در ماه‌های گرم بهار که گیاه در حال رشد است، این کار را انجام دهید. این مراحل ساده است و حتی اگر تازه‌کار هستید هم می‌توانید آن را با موفقیت به انجام برسانید.

  1. با استفاده از ابزار هرس تمیز، یک قسمت ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری از انتهای شاخه را جدا کنید.
  2. تمام برگ‌ها به جز یکی دو برگ بالا را از شاخه جدا کنید. این کار به قلمه اجازه می‌دهد انرژی خود را برای ایجاد ریشه‌های جدید صرف کند، نه رشد برگ‌های جدید.
  3. از آنجایی که قسمت بریده شده، از خود شیره ترشح می‌کند، اجازه دهید قلمه حدود ۳۰ دقیقه قبل از کاشته شدن، استراحت کند.
  4. یک گلدان مناسب انتخاب کنید که زیر آن سوراخ‌های زهکشی داشته باشد و آن را با یک مخلوط گلدانی سبک پر کنید. خاک را آبیاری کنید تا ته‌نشین شود.
  5. یک سوراخ چند سانتی‌متری در مرکز گلدان ایجاد کنید تا بتوانید انتهای قلمه را در آن قرار دهید.
  6. پیش از کاشت قلمه فیکوس الاستیکا در خاک، انتهای قلمه را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید.
  7. سپس قلمه را در سوراخی که در خاک ایجاد کرده‌اید، فرو کنید و خاک اطراف آن را با انگشتان خود محکم کنید.
  8. دوباره خاک را آبیاری کنید تا زمانی که آب اضافی از سوراخ‌های زهکشی زیر گلدان خارج شود. خاک را مرطوب نگه دارید اما نه خیس تا گیاه شما ریشه بزند.
  9. گلدان را در محیطی سرپوشیده قرار دهید که نور غیر مستقیم خورشید دریافت کند.

به طور کلی حدود ۴ تا ۶ هفته زمان لازم است تا قلمه‌ی فیکوس الاستیکا ریشه بزند. پس از این مدت، گیاه احتمالا سیستم ریشه‌ی خوبی خواهد داشت. می‌توانید قلمه را به آرامی لمس کنید؛ اگر ریشه زده باشد می‌توانید استحکام آن در خاک را حس کنید.

نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا و تکثیر آن

بیماری‌ها، آفات و مشکلات نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا

نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا در آپارتمان معمولا با مشکلات کمی همراه است و احتمالا ایجاد آفت و بیماری در این گیاه نسبتا کم است. بزرگترین مشکل این گیاه را می‌توان پوسیدگی ریشه از آبیاری بیش از حد و مرطوب ماندن بیش از حد خاک است که به خاطر سنگین بودن و بدون زهکشی بودن خاک و یا بزرگ بودن گلدان ایجاد می‌شود.

پوسیدگی معمولا با سیاه شدن شاخ و برگ‌ها، پژمرده شدن فیکوس الاستیکا و در نهایت افتادن ناگهانی ساقه و شاخه و برگ گیاه ظاهر می‌شود. در موارد شدیدتر پوسیدگی، کاری نمی‌توانید انجام دهید و باید گیاه را دور بیاندازید. با این حال اگر مشکل تازه به وجود آمده می‌توانید گیاه خود را نجات دهید.

  • گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه‌ها را بررسی کنید.
  • با استفاده از ابزار هرس استریل شده، ریشه‌هایی که پوسیده شده یا آسیب دیده‌اند را جدا کنید.
  • گیاه را در خاک تمیز و دارای زهکشی خوب بکارید و تنها زمانی به آن آب بدهید که چند سانتی‌متر بالای خاک خشک شده باشد.

برخی از آفت‌هایی که ممکن است به گیاه فیکوس الاستیکا حمله کنند نیز در ادامه بررسی می‌کنیم.

مشکلات نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا

مشکلات نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا: آفات گیاه و مبارزه با آنها

کنه‌های عنکبوتی: تشخیص کنه‌های تار عنکبوتی آسان است؛ این حشرات کوچک هستند و روی برگ‌های گیاه را می‌پوشانند. کنه‌ها آب گیاه را می‌مکند و اگر آنها را از بین نبرید باعث از بین رفتن گیاه می‌شوند.

شپشک آرد آلود: این آفات نیز آب گیاه را می‌مکند و به صورت توده‌های پنبه‌ای مانند در امتداد شاخه‌ها و برگ‌ها ظاهر می‌شوند. شپشک آرد آلود نیز می‌تواند باعث از بین رفتن گیاه شود و در صورت کنترل نشدن به سایر گیاهان آپارتمانی نیز سرایت کند.

برای رفع مشکلات آفت گیاه فیکوس الاستیکا، به محض تشخیص این آفات روی گیاه باید آن را با صابون حشره‌کش یا روغن چریش اسپری کنید و مطمئن شوید هر دو طرف برگ‌ها را اسپری می‌کنید. بهتر است به برچسب محصولی که استفاده می‌کنید نیز دقت کنید.

(مطلب آفت مگس سفید نیز می‌تواند برایتان جالب باشد.)

وجود آفات در حین نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید الاستیکا

مقالات مرتبط

نظرات