نگهداری از گیاه زاموفیلیا: آموزش نگهداری و آبیاری گیاه زاموفیلیا لاکچری و زیبا + عکس

اگر به دنبال یک دکور شیک و لوکس هستید که هیچ وقت برایتان تکراری نشود و با دیدنش جان بگیرید، خرید گیاه زاموفیلیا بهترین گزینه است. گیاه زامیفولیا با برگ‌های براقِ یکدست و منظمی که دارد، نظر هر طبیعت دوستی را به خود جلب می‌کند. مقاوم بودن آن در برابر شرایط بد (کم نوری و کم آبی) و قابلیت بالا در جذب آلودگی‌های هوا، زاموفیلیا را به گیاه فول آپشن تبدیل کرده است. برای آشنایی با نکات کلیدی در طرز نگهداری از گیاه زاموفیلیا‌، قیمت گیاه زاموفیلیا، گلدهی زاموفیلیا، انواع زاموفیلیا، خاک مخصوص زاموفیلیا چیست، گیاه زاموفیلیا ابلق، تکثیر زاموفیلیا، اندازه گلدان زاموفیلیا و رشد سریع زاموفیلیا در ادامه با ما همراه باشید.

نگهداری از گیاه زاموفیلیا

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: محبوب‌ترین گیاه آپارتمانی

گیاه زاموفیلیا یا گیاه زامیفولیا با نام گیاه شناسی (Zamioculcas zamiifolia) بخاطر ظاهر زیبا و نگهداری آسان یکی از پرطرفدارترین نوع گیاهان خانگی است. گیاه زاموفیلیا که بنام گیاه Zee Zee یا ZZ Plant معروف است، با شاخ و برگ‌ها براق و خوش حالتش جزء لاکچری‌ترین دکورها برای منازل و آفیس‌ها، در سراسر جهان شناخته شده است.

اگر دستتان در نگهداری از گل و گیاه خوب نیست و تا بحال گیاهان زیادی را به کشتن داده‌اید و از خرید گیاه آپارتمانی می‌ترسید، زاموفیلیا بهترین انتخاب برای شما است. نگهداری از زاموفیلیا در آپارتمان حتی برای شما، کاری آسان و شدنی است. برای آگاهی از نکات کلیدی نحوه نگهداری از زاموفیلیا از ماهرترین باغبانان دنیا، در ادامه با گل باما همراه باشید. قیمت گیاه زاموفیلیا را در وبسایت گل فروشی آنلاین گل باما مشاهده کنید.

قیمت گیاه زاموفیلیا بنابر زمانیکه برای نگهداری آن گذاشته‌شده و همینطور نوع گلدان متفاوت است.

آنچه قرار است در این متن بخوانید:

  • آشنایی با گیاه زاموفیلیا بلک
  • انواع زاموفیلیا
  • نگهداری از گیاه زاموفیلیا
  • نحوه رشد گیاه زاموفیلیا
  • قیمت گیاه زاموفیلیا
  • گلدهی زاموفیلیا
  • نور مناسب برای گیاه زاموفیلیا
  • دمای مورد نیاز گیاه زاموفیلیا
  • نحوه آبیاری زاموفیلیا
  • کود مورد نیاز گیاه زاموفیلیا
  • خاک مناسب زاموفیلیا
  • الزامات تعویض گلدان گیاه ZZ Plant
  • هرس کردن گیاه زاموفیلیا
  • تکثیر زاموفیلیا
  • آفات و بیماری‌های گیاه زاموفیلیا
  • آیا گیاه زاموفیلیا سمی است؟
  • تصفیه هوا با زاموفیلیا
  • نقش زاموفیلیا در کاهش استرس

نگهداری از گیاه زاموفیلیا بلک

انواع زاموفیلیا

دیزاینرها همیشه به دنبال گیاهان آپاراتمانی “جدید” هستند، که بتوانند از آن‌ها در داخل خانه برای ظاهری متفاوت استفاده کنند. گیاهان زاموفیلیا شباهت زیادی به یکدیگر دارند و گاها بخاطر تیرگی برگ‌هایشان بنام گیاه زاموفیلیا بلک خوانده می‌شوند. اما دو نوع متفاوت‌تر این گیاه شامل موارد زیر است:

  • گیاه زامیفولیا بلک (‘Zamioculcas zamiifolia ‘Raven): گونه‌ای جدید از خانواده زاموفیلیا با رنگ بنفش تیره.

مراقبت از گیاه زاموفیلیا

  • گیاه زامیفولیا ابلق (‘Zamioculcas zamiifolia ‘Variegated): گیاه زاموفیلیا ابلق، که با شاخ و برگ‌های رنگارنگ سبز و زرد جلوه‌گری می‌کند. به این نوع از گیاه لاکچری زاموفیلیا اگر نور کافی نرسد، رنگ‌های روشن محو و گیاه یکدست سبز می‌شود.

نگهداری از گیاه زاموفیلیا ابلق

  • زامیکرو (Zamicro): نوع مینیاتوری گیاه زامیفولیا است. گیاه زاموفیلیا ابلق، بخاطر ظاهر متفاوتش جزء گیاهان گرانقیمت لاکچری قرار می‌گیرد.

(مطلب گیاهان آپارتمانی لوکس نیز می‌تواند برایتان جالب باشد.)

نگهداری از گیاه زاموفیلیا زامیکرو

نگهداری از گیاه زاموفیلیا

شرایط عالی نگهداری از ZZ Plant (زد زد پلنت)، خیلی آسان‌تر از شرایط نگهداری هر نوع گیاه خانگی دیگری است. گیاه زامیفولیا یک گیاه آپارتمانی تمام و کمال است که می‌تواند با حداقل امکانات، پر طراوت و درخشان بماند. از ویژگی‌های بارز گیاه ZZ Plant می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیاه زاموفیلیا با نور کم، هوای خشک و رطوبت حداقلی به آسانی کنار می‌آید.
  • اگرچه آنچنان سریع الرشد نیست، اما بدون جذب آفت و حشره، رشد بی دردسری دارد.
  • کم آبی آن را آزار نمی‌دهد. (طبق آزمایشات انجام شده، این گیاه آپارتمانی زیبا، در نور غیر مستقیم آفتاب، می‌تواند حدود ۱۶ ماه را، فقط با شش وعده آب بگذراند.)‌
  • تحت شرایط سخت آب و هوایی در فضاهای سر بسته دوام می‌آورد.
  • گیاه زامیفولیا در برابر خشکی، مقاومت قابل تحسینی دارد.
  • مقاوم در برابر بی‌لطفی باغبان (اگر باغبان سر به هوایی هستید و با سفرهای طولانی گیاه زیبایتان را در خانه نادیده می‌گیرید، اما این گیاه مهربان‌تر از این حرفا است که با پژمرده شدنش شما را تنبیه کند.)
  • و در آخر، زیبایی منحصر به فردِ برگ‌ها و ساقه‌های درخشان و خوشرنگ.

روش نگهداری از گیاه زاموفیلیا

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: ۱٫ نحوه‌ی رشد زاموفیلیا

آنطور که باغبان‌ها گزارش می‌دهند، گیاه زاموفیلیا گیاه کند رشدی است و مدت زمان زیادی طول می‌کشد که قد بکشد. اما اندازه گلدان زاموفیلیا کدام است. مثلا گیاه زاموفیلیا فقط در گلدان کوچکی به اندازه ۱۵ سانتی متر حدود ۵۰ سانتی‌متر قد می‌کشد و در گلدان‌های بزرگ‌تر، دیگر نهایتا حدود ۳۰ تا ۷۰ سانتی متر قد بکشد. و ندرتا پیش آمده که این گیاه در فضای آزاد و در مکان‌های سربسته با شرایط عالی، تا ارتفاع یک متر و نیم رشد کند.

اما چیزیکه باید به عنوان صاحب گیاه ZZ Plant بدانید این است که گیاه زامیوفیلا، جزء گیاهان کند رشد (Slow growers) است. مخصوصا اگر در محیط کم نور و در دمای سرد قرار بگیرد. رشد سریع زاموفیلیا فقط مربوط به اوایل بهار تا تابستان است، در طول فصل رشد، گیاه زاموفیلیا می‌تواند تا حدود هشت ساقه جدید تولید کند که ارتفاع هر ساقه به ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر در ماه برسد. بمحض شروع فصول سرد، رشد گیاه بشدت کم و حتی متوقف می‌شود.

(از مطلب گیاهان آپارتمانی سریع الرشد نیز بازدید کنید.)

زامیفولیا بخاطر مقاومت بالایی که دارد، به تنهایی می‌تواند در خانه‌تان یک باغ بسازد. نگهداری از گیاه زاموفیلیا با تکثیر آسان، از شاخصه‌های بی‌نظیر این گیاه خانگی است.

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: رشد کند این گیاه

قیمت گیاه زاموفیلیا

همانطور که گفته شد، گیاه ZZ Plant گیاه کند رشدی است. رشد افقی این گیاه در هر سال، به زحمت به سه سانتی متر می‌رسد. همینطور باید سال‌های زیادی بگذرد تا قطر ساقه‌ی آن‌ها به حدود ۶۰ سانتی‌متر برسد. بنابراین گیاهان زاموفیلیای قطور و قد بلندی که در بازار گل می‌بینید، مدت‌ها است که پرورش یافته‌اند. به همین دلیل است که قیمت گیاه زامبفولیا گران است.

گیاه زاموفیلیا کند رشد است، اما در عوض قدرتمند و صبور است و می‌تواند با این دو ویژگی عالی، روحیه‌ی شما را تقویت کند. اگر عاشق طبیعت هستید، گیاه زامی‌فولیا کوچک را پرورش دهید. نگهداری از گیاه زاموفیلیا در زیر نور خورشید و هوای متعادل، جلوه‌گری آن را بیش از پیش می‌کند!

نگهداری از گیاه زاموفیلیا و قیمت گیاه زاموفیلیا

گلدهی زاموفیلیا

گیاه زامیفولیا بخاطر شاخ و برگ‌های براق و خوشرنگش مشهور است، اما جالب است بدانید که گیاه ZZ Plant در دسته‌ی گیاهان گلدار قرار می‌گیرد. آن‌‌ها بندرت به مرحله‌ی گلدهی می‌رسند، اما اگر خوش‌شانس باشید می‌تواند در اواسط تابستان و اوایل پاییز برایتان گل بدهد.

(از مطلب گیاهان آپارتمانی گلدار نیز بازدید کنید.)

هنگامیکه این گیاه گرمسیری شکوفا می‌شود. گل آذین اسپادیکس بسیار کوچکی، شبیه به مانسترا زرد روشن، قهوه‌ای یا برنز، محصور شده در اسپات (غلاف)، جوانه می‌زند. گل‌های ZZ Plant معمولا به صورت پنهان در پایه‌ی شاخ و برگ گیاه رشد می‌کنند. گل‌های این گیاه هیچ عطر و بوی خاصی ندارند.

با نگهداری از گیاه زاموفیلیا می‌توانید علاوه بر برگ‌ها سبز درخشان، شاهد گل‌های زرد و سفید نیز از این گیاه باشید. اگرچه گلدهی زاموفیلیا به ندرت اتفاق می‌افتد، اما شدنی است.

گلدهی زاموفیلیا

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: ۲٫ نور مناسب برای گیاه زامیفولیا

گیاه زامیفولیا مثل همه‌ی گیاهان دیگر، در نور غیر مستقیم متوسط تا روشن، بهترین رشد را دارد. با این تفاوت که، با زیر نور مصنوعی (فلوئورسنت) نیز کنار می‌آید. با اینکه این گیاه به عنوان گیاه کم نور معروف است، اما نه اینکه نور را دوست نداشته باشد. نور برای رشد و طراوات گیاه یک عامل ضروری است و ZZ Plant نیز از این قاعده مستثنا نیست.

البته که گیاه zz Plant دربرابر کم نوری مقاوم است، اما رشد آن کاملا تحت تأثیر نور است. اگر خانه شما نور گیر است، حواستان باشد که در معرض نور مستقیم خورشید نباشد چون برگ‌های زیبایش می‌سوزند. آفتاب غیر مستقیم بعدازظهر، نور دلخواه این گیاه مهربان است. اما اگر در اتاق شما نوری نمی‌تابد، هر از گاهی آن را به تراس ببرید تا کمی از نور تغذیه کند و جان گیرد.

(به مطلب نگهداری از گیاه پتوس نیز رجوع کنید.)

نگهداری از گیاه زاموفیلیا راحت است، اما نه اینکه بدون نور زنده می‌ماند! نور کم و ملایم را از آن دریغ نکنید، مطمئنا با طراوتش از شما قدردانی خواهد کرد.

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: گیاهی کم نور

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: ۳٫ دمای مورد نیاز گیاه زاموفیلیا

متوسط دمای ایده آل گیاه ZZ Plant چیزی مابین ۱۵ تا ۲۶ درجه سانتی گراد (۶۰ تا ۸۰ درجه فارنهایت) است. با این حال، آن‌ها با افت دمای بیش از ۷ درجه سانتی گراد(۴۵ درجه فارنهایت) را نیز تحمل می‌کنند.

اما حواستان باشد که نوسانات دما ناشی از تهویه (کولرها) یا هیترها، می‌تواند رشد گیاه را مختل کنند. تنها کاری که به عنوان یک باغبان دلسوز می‌توانید برای این گیاه صبور کنید، این است که آن را به دور از هیترها و دستگاه‌های تهویه قرار دهید. نوسانات دما آن را ناراحت کرده و موجب کاهش رشدش می‌شود.

(از مطلب نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا نیز بازدید کنید.)

برای نگهداری از گیاه زاموفیلیا، دمای متعادل خانه مناسب است. حواستان باشد که آن را نزدیک شوفاژ یا درست در مقابل کولر قرار ندهید. این نواسانات دما، طراوتش را کم می‌کند.

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: دمای مناسب این گیاه

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: ۴٫ نحوه آبیاری زاموفیلیا

از دیگر ویژگی‌های خاص این گیاه صبور Zee Zee Plant، مقاومت عجیب آن به آب و هوای خشک است. خوشبختانه گیاه زاموفیلیا، آب را در ریزوم‌های خود ذخیره می‌کند، به همین دلیل است که اگر احیانا آب دادن به این گیاه را فراموش کنید، پژمرده نمی‌شود. آبیاری زاموفیلیا در بهترین حالت، دو تا سه هفته یکبار است. آبیاری زاموفیلیا در زمستان بهتر است بطور منظم هر سه هفته یکبار انجام شود.

طرز آبیاری گیاه زاموفیلیا طبق تجربه‌ی باغبان‌های حرفه‌ای، این است که قبل از آبیاری، مطمئن شوید که خاک (تا عمق دو سانتی‌متری) کاملا خشک باشد. میزان آبیاری گیاه زاموفیلیا باید در حدی باشد که خاک بتواند بخوبی زهکشی شود تا ریشه‌ها آسیب نبینند.

بهترین زمان آبیاری گیاه زاموفیلیا

بهترین زمان برای آبیاری گیاه زاموفیلیا زمانی است که خاک کاملا خشک شده باشد. آبیاری زاموفیلیا در تابستان و یا آبیاری زاموفیلیا در پاییز بر همین قاعده است، چون این گیاه بشدت در مقابل آبیاری زیاد حساس است. آبیاری فراوان موجب می‌شود تا برگ‌های گیاه زرد شده و ریشه‌های بپوسند.

(از مطلب نگهداری از گیاه حسن یوسف نیز بازدید کنید.)

برای آبیاری ZZ Plant، فقط کافی است که با دستتان تا عمق دوسانتی خاک را لمس کنید، اگر خاک کاملا خشک بود، به آن آب دهید. فراموش نکنید که آبیاری زیاد رایج‌ترین دلیل مرگ زاموفیلیا است.

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: میزان آبیاری این گیاه

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: ۵٫ کود مورد نیاز گیاه زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا عاشق کودهی است. اما آن‌ها را بطور منظم برای رشد نیاز ندارد. برای اینکه این گیاه را خوشحال کنید، فقط در طول فصل رشد آن هم ماهی یکبار، از کود مایع رقیق شده‌ی متعادل (۲۰-۲۰-۲۰) معروف به غذای گیاهان آپارتمانی، استفاده کنید. این کود برای پاجوش زدن زاموفیلیا نیز مناسب است.

کود مایع رقیق شده (مطابق دستور روی بسته) برای نگهداری از گیاه زاموفیلیا عالی است. گیاه زاموفیلیا خاک غنی دوست دارد، ولی فقط در فصل رشد!

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: کوددهی گیاه

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: ۶٫ خاک مخصوص زاموفیلیا چیست؟

خاک مناسب کاشت زاموفیلیا خاکی است که زهکشی خوبی داشته باشد. این گیاه اگر خاکش زهکشی خوبی داشته باشد، حساسیت زیادی به نوع آن ندارد. مخلوط‌ استاندارد خاک گلدان برای این گیاه کافی است. افزودن سنگ‌های پرلیت (گدازه) باعث بهبود زهکشی خاک می‌شود. خاک زاموفیلیا باید خنثی رو به اسیدی باشد.

خاکی که خوب زهکشی شود، باب دل Zz Plant است. برای نگهداری از گیاه زاموفیلیا خوب است که مقداری پرلیت یا ماسه برای زهکشی بهتر به خاک اضافه کنید.

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: خاک مناسب کاشت گیاه

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: ۷٫ اندازه گلدان زاموفیلیا

گلدانی با زهکشی عالی و هوادهی خوب، گلدان مورد علاقه‌ی گیاه زاموفیلیا است. تازمانیکه ریزوم‌های ضخیم آن به لبه گلدان فشار نیاورده‌اند، نیازی به جابه‌جایی ندارند. مانند سایر گیاهان آپارتمانی، برای تعویض گلدان بهتر است تا فصل رشد گیاه صبر کنید. چون تعویض گلدان به گیاه شوک وارد می‌کند.

اندازه گلدان زاموفیلیا نباید زیاد بزرگ باشد، چون گیاه زاموفیلیا گیاهی کند رشدی است و ریشه‌هایش در گلدان کوچک احساس بهتری دارند تا در گلدان بزرگ رها شوند! دقت داشته باشید که خاک مناسب کاشت زاموفیلیا خاکی است زهکشی خوبی داشته باشد، بنابراین حواستان به منافذ زهکش گلدان باشد.

طبق نظر اکثر باغبانان خبره، تا زمانیکه گلدان برای گیاه شما تنگ نشده، از تعویض گلدان خودداری کنید. در نحوه نگهداری از زامیفولیا، تا زمانیکه ریزوم‌ها به گلدان فشار نیاورده‌اند، تعویض آن الزامی نیست.

اندازه گلدان زاموفیلیا

نکات کلیدی برای تعویض گلدان گیاه زاموفیلیا

یکی از نکاتی که باید باغبانان گل‌های آپارتمانی در ذهن داشته باشند این است که گیاهان، مخصوصا گیاه زاموفیلیا، می‌تواند تا مدت‌های طولانی بدون نیاز به تعویض گلدان، در گلدان اولی خود احساس راحتی کرده و رشد کند.

  • گلدان گیاه زاموفیلیا را در فصل بهار و در هنگام آبیاری تعویض کنید.
  • از گلدانی که فقط یک سایز از گلدان فعلی آن بزرگتر است استفاده کنید: مثلا ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر
  • مطمئن شوید که گلدان دارای منافذ زهکشی خوبی است.
  • از مخلوط خاک با کیفیت خوب و با زهکشی عالی مثل خاک گلدان بنفشه آفریقایی استفاده کنید.
  • در هنگام تعویض، ریزوم‌های نرم و یا لطیف را حذف کنید.
  • گیاه را در گلدان جدید در همان عمقی که در گلدان قبلی رشد کرده بود، قرار دهید.
  • فضای باز گلدان را با خاک پر کنید.
  • گیاه را کاملا آبیاری کنید، و منتظر باشید تا آب اضافه از خاک تخلیه شود.
  • گیاه زاموفیلیا را به محل رشد خود، یعنی جایی دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  • حواستان باشد که گلدانی انتخاب کنید تا ریشه‌های گیاه در آب غوطه‌ور نمانند.

نکات کلیدی برای تعویض گلدان در حین نگهداری از گیاه زاموفیلیا

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: ۸٫ هرس کردن گیاه زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا نیاز به هرس مداوم ندارند، اما خوب است که برگ‌های آن را پاک کنید. برای اینکه ظاهر پُرتر به گیاه‌تان بدهید، ساقه‌های قوسی آن را هرس کنید. اگر ساقه‌های گیاه بیش از حد دراز شده‌اند، آن‌ها را کوتاه کنید. برگ‌های زرد و قهوه‌ای یا برگ‌های خیلی کهنه را از گیاه جدا کنید.

گیاه زامیفولیا آنقدر زیبا است که کم پیش می‌آید نیازی به هرس کردن داشته باشد، اگر دلتان نمی‌آید که ساقه‌ی بلندش را هرس کنید، آن را به عنوان قلمه از گیاه جدا کنید.

نگهداری از گیاه زاموفیلیا: هرس کردن ساقه های گیاه

چگونه برگ‌های گیاه زاموفیلیا را تمیز کنیم؟

برگ‌های گیاه زاموفیلیا طبیعتا براق هستند. طبق توصیه باغبانان، به هیچ عنوان از براق کننده‌های مصنوعی استفاده نکنید. این برق کننده‌های مصنوعی، منافذ گیاه را مسدود کرده و باعث مرگ آن می‌شوند.

هر هفته یا هر دو هفته یکبار، با یک پارچه لطیف مرطوب، گرد و غبار برگ‌های گیاه زاموفیلیا را پاک کنید. این عمل نگهداری از گیاه زاموفیلیا را تکمیل کرده‌اید، چون باعث می‌شود تا برگ‌ها نفس کشیده و گیاه تمام استفاده را از نور داشته باشد.

تمیز کردن برگ‌ها در حین نگهداری از گیاه زاموفیلیا

تکثیر زاموفیلیا

تکثیر زاموفیلیا عمدتا از طریق قلمه زدن ساقه یا برگ صورت می‌گیرد. بهترین روش برای تکثیر گیاه، جدا کردن ریزوم‌ها است. آن‌ها را از گیاه جدا کرده و درون ظرف دیگری بکارید:

تکثیر گیاه زاموفیلیا و نگهداری از گیاه زاموفیلیا

تکثیر ZZ Plant از ساقه

  • قسمتی از ساقه را با حداقل دو برگ برش دهید.
  • قلمه ساقه را در گلدانی جداگانه با همان خاک گیاهِ مادر بکارید.
  • گیاه جدید را در مکانی گرم و زیر نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید.

طرز نگهداری از گیاه زاموفیلیا

تکثیر گیاه ZZ Plant از برگ

  • برگ‌های سبز و سالم را از ساقه جدا کنید.
  • قبل از کاشت چند ساعت اجازه دهید تا کمی برگ‌ها خشک شوند.
  • یک گلدان را با خاک مرطوب و با زهکشی خوب پر کنید.
  • قلمه‌های برگ‌ها را در خاک مرطوب قرا دهید. (البته می‌توان برگ را در آب نیز نگهداری کرد، اما چون مدت ریشه‌دهی آن طول می‌کشد، بهتر است در خاک باشد.)
  • گلدان را در جایی روشن و گرم قرار دهید.
  • این قلمه برای تبدیل شدن به گیاه، ممکن است ماه‌ها و شاید یک سال زمان بخواهد.

نحوه نگهداری از گیاه زاموفیلیا

تکثیر زامیفولیا از طریق ریزوم

تکثیر زامیفولیا از طریق ریزوم‌ها(غده‌ها) بهترین نوع تکثیر است:

  • گیاه را از گلدان خارج کنید.
  • آن قسمت از گیاه را که ساقه‌های بلندتری دارد را انتخاب کرده و از طریق ریزوم‌ها جدا کنید.
  • ریزوم‌های جدید را در گلدان جداگانه نگهداری کنید.

طریقه نگهداری از گیاه زامیفولیا

نگهداری از گیاه زاموفیلیا و مقابله با آفات این گیاه

گیاه زاموفیلیا ندرتا دچار آفت و بیماری می‌شود و این مورد هم جزء ویژگی‌های شاخص ZZ Plant است. زاموفیلیا هیچ مشکل جدی با آفت‌ها و حشرات ندارد.

تضمینِ نبودِ حشره و آفت، مراقبت از این گیاه را بسیار آسان می‌کند. برای مراقبت ویژه از گیاه زاموفیلیا فقط باید چند مورد را رعایت کنید تا برای همیشه از شر حشرات و آفات راحت شوید:

  • نور و آب کافی
  • تمیز کردن منظم برگ‌ها، مشکل جذب آفات را به حداقل می‌رساند. (اگر آفات رایج گیاهان آپارتمانی، به گیاه شما نیز هجوم آوردند، با اسپری کردن روغن چریش یا صابون حشره کش، گیاه را درمان کنید.)

(مطلب آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی و راه‌های درمان آن نیز می تواند برای شما مفید باشد.)

نگهداری از گیاه زاموفیلیا و آفات آن

بیماری‌های حین فرآیند نگهداری از گیاه زاموفیلیا

از آنجاییکه مقاومت گیاه زامیفولیا برای صاحبان آن غیر قابل باور است؛ بیشتر اوقات بخاطر آبیاری بیش از حد، بیمار می‌شود. با آبیاری زیاد، خیلی زود ریشه‌های گیاه زاموفیلیا پوسیده می‌شوند.

از نشانه‌های پوسیدگی ریشه، زرد شدن و پلاسیده شدن برگ‌ها است. در برخی موارد نیز بوی تندی از برگ‌های گیاه استشمام می‌شود. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه، گیاه زاموفیلیا را سریعا به گلدان با خاکی که زهکشی خوبی دارد منتقل کنید. آن را در جایی که نور خورشید می‌تابد (بصورت غیر مستقیم) قرار دهید. حواستان باشد که تا خاک کاملا خشک نشده، از آبیاری آن جدا خودداری کنید.

کم پیش می‌آید که زاموفیلیا آفت زده و بیمار شود، مگر اینکه از گیاهان دیگر به آن سرایت کند یا در فضای باز نگهداری شود. اما نگران نباشید چون با محلول آب و صابون، شته‌ها و آفت‌ها را می‌توان از گیاه دور کرد. برای نگهداری از گیاه زاموفیلیا، در هنگام تمیز کردن برگ‌هایش، خوب آن‌ها را وارسی کنید تا سریعا از حضور آفات مطلع شوید.

مشکلات حین فرآیند نگهداری از گیاه زاموفیلیا

بیماری‌های حین فرآیند نگهداری از گیاه زاموفیلیا: زرد شدن برگ‌های گیاه زاموفیلیا

دلایل زیادی برای زرد شدن شاخ و برگ‌های گیاه زاموفیلیا وجود دارد:

  • برگ‌های کهنه بطور طبیعی زرد می‌شوند و این نشانگر رشد گیاه است.
  • برگ‌ها بر اثر عدم رسیدگی زرد می‌شوند که این عامل، یک هشدار است. زرد شدن برگ‌ها، می‌تواند عاملی برای بی‌‌آبی یا بی‌نوری باشد.
  • زرد شدن برگ‌های گیاه زاموفیلیا می‌تواند به علت آبیاری بیش از حد باشد.
  • گاهی بخاطر کمبود مواد مغذی موجود در خاک برگ‌ها زرد می‌شوند.
  • گاهی زرد شدن برگ‌های زامیفولیا  ناشی از آفتاب سوختگی است.

زرد شدن شاخ و برگ ها در حین نگهداری از گیاه زاموفیلیا

آیا گیاه زاموفیلیا سمی است؟

گیاه زاموفیلیا بخاطر کریستال‌های اگزالات کلسیم، ممکن است موجب تحریک پوست شوند. در هر حال محدوده‌ی گیاه زاموفیلیا، محدوده‌ی احتیاط برای ورود حیوانات خانگی و کودکان است. این مدل کریستال‌ها در گیاهان دیگر، مثل گیاه دیفن باخیا نیز یافت می‌شود. تماس با گیاه در صورتیکه شیره‌ای از آن متصاعد نشده است، خطرناک و مشکل‌زا نیست.

برای جلوگیری از تحریک پوست توسط گیاه آپارتمانی زامی‌فولیا (برای پوست‌های خیلی حساس) موارد زیر را رعایت کنید:

  • برای لمس کردن گیاه ZZ plant از دستکش استفاده کنید.
  • کودکان و حیوانات خانگی از قبیل سگ و گربه را از گیاه زیبای زاموفیلیا دور نگهدارید.
  • دست خود را بعد از لمس گیاه بشویید.

شرایط نگهداری از گیاه زاموفیلیا

آیا گیاه زامیفولیا دلیلی برای سرطان است؟

شایعه‌ی بی اساس با این موضوع که زاموفیلیا دلیلی برای سرطان است، از سال ۲۰۱۰ شکل گرفت. خوشبختانه این موضوع واقعا شایعه‌ای بیش نبوده و صحت ندارد.

نگهداری از گیاه زاموفیلیا و سرطان

موارد استفاده از گیاه زاموفیلیا

از آنجاییکه گیاه زامیفولیا به نگهداری حداقلی نیاز دارد، جزء سازگارترین گیاهان آپارتمانی معرفی می‌شود. ZZ Plant می‌تواند گیاه رومیزی کوچک یا یک گلدان بزرگ برای دکوراسیون خانه و اداره، باشد.

نگهداری حداقلی از گیاه زاموفیلیا

نگهداری از گیاه زاموفیلیا و جذب آلاینده‌ها

محبوبیت گیاه زاموفیلیا، علاوه بر ظاهر زیبا و نگهداری آسان، جذب آلاینده‌های محیط است. با این گیاه زیبا می‌توانید کیفیت هوای داخل خانه را بالا ببرید. این گیاه برای از بین بردن سموم بنزن، فرمالدئید (Formaldehyde) و نیتروژن اکسید، وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام می‌دهد.

تاثیر نگهداری از گیاه زاموفیلیا بر جذب آلاینده‌ها

کاهش اضطراب با نگهداری از گیاه زاموفیلیا

با گیاه زاموفیلیا استرس را کاهش دهید. این موجود زیبای پرطراوت، بدون نیاز به نگهداری و اضافه کردن بار مسئولیت، طبق مطالعات انجام شده، می‌توانند به کاهش اضطراب و افزایش حال خوب کمک کنند.

تاثیر نگهداری از گیاه زاموفیلیا یر کاهش استرس

خرید گیاه زاموفیلیا از گل فروشی آنلاین گل باما

اگر به دنبال یک گیاه مهربان و صبور هستید که خستگی یک روز سخت کاری را با زیبایی و طراوتش از تن‌تان بیرون بیاورد، اگر عاشق گل و گیاه هستید ولی مراقبت از گیاهان اطلاعات خوبی ندارید، گیاه زاموفیلیا بهترین گزینه است. این گیاه شما را عاشق زندگی خواهد کرد. برای خرید گیاه زامیفولیا سری به گل فروشی آنلاین گل باما بزنید.

خرید گیاه زاموفیلیا

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید زاموفیلیا

مقالات مرتبط

نظرات

شانزده − 4 =