نگهداری از گیاه سرخس: نکات نگهداری و آشنایی با انواع این گیاه + عکس

سرخس یا سرخس برگ شمشیری یکی از آن گیاهان پرپشت و جذاب است که نگهداری از آن نیز نسبتا راحت است و می‌تواند یک گیاه آپارتمانی فوق‌العاده برای تزئین خانه باشد. اگر سرخس برگ شمشیری شما در برابر باد و هوای خشک محافظت شود، در تمان طول سال با شاخه‌ها و برگ‌های سرسبزش از شما تشکر می‌کند. موضوع این مطلب بلاگ گل باما نیز در خصوص نگهداری از گیاه سرخس است و بعلاوه می‌توانید در این مطلب در خصوص آبیاری گلدان سرخس، رطوبت مورد نیاز سرخس، خاک مناسب برای گیاه سرخس، مشکلات و بیماری‌های احتمالی سرخس، انواع گیاه سرخس، نگهداری سرخس بوستون، نحوه نگهداری گل سرخس شمشیری، نگهداری سرخس در زمستان، علت خشک شدن گیاه سرخس، نگهداری از گیاه سرخس در منزل و موارد دیگر نیز اطلاعاتی کسب کنید.

نگهداری از گیاه سرخس

آشنایی با انواع گیاه سرخس

سرخس (Fern) به عنوان گیاهان آپارتمانی یک انتخاب عالی است؛ سرسبز بودن این گیاه آن را مکمل سایر گیاهان گلدار شما خواهد کرد. بعلاوه می‌توانید سرخس را در گلدان‌های سفالی یا سبدهای آویزان بکارید و از زیبایی بی‌نظیر آنها در هر دکوراسیونی لذت ببرید. انواع گیاه سرخس وجود دارد که ما در ادامه برخی از محبوب‌ترین گونه‌های سرخس را که می‌توان در خانه پرورش داد، معرفی می‌کنیم.

  • مارچوبه سرخسی (Asparagus fern) که دارای شاخه‌های پرپشت است و می‌تواند تا ۱۲۰ سانتی‌متر طول و ۹۰ سانتی‌متر عرض رشد کند.

(در گلفروشی آنلاین گل باما تنوع وسیعی از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی وجود دارد.)

نگهداری از گیاه مارچوبه سرخسی

  • سرخس لانه پرنده (Bird’s nest fern) دارای شاخه‌های پهن و صاف و بدون برش است و می‌تواند تا ۱۲۰ سانتی‌متر طول رشد کند.

نگهداری از گیاه سرخس لانه پرنده

  • سرخس بوستون یا سرخس برگ شمشیری (Boston fern/sword fern) دارای شاخه‌های قوسی شکل است که می‌تواند تا ۹۰ سانتی‌متر رشد کند.

نگهداری گیاه سرخس بوستون

  • سرخس دکمه‌ای (Button fern) دارای برگچه‌های گردی است که شبیه دکمه به نظر می‌رسد.

نگهداری از گیاه سرخس دکمه‌ای (Button fern)

  • سرخس راجی خانگی (Holly fern) دارای برگ‌های ضخیم و تکه تکه است و گیاهی بسیار مقاوم شناخته می‌شود.

نگهداری از گیاه سرخس راجی خانگی (Holly fern)

  • سرخس پرسیاوش یا پرسیاوشان (Maidenhair fern) دارای برگچه‌های آبشاری است و در نور کم به خوبی رشد می‌کند.

نگهداری از گیاه سرخس پرسیاوش یا پرسیاوشان (Maidenhair fern)

  • سرخس پای خرگوش (Rabbit’s foot fern) دارای ریزوم‌های خزدار است که در پایه‌ی گیاه رشد می‌کند.

(به مطلب نگهداری از گیاه لیندا نیز سری بزنید.)

نگهداری از گیاه سرخس پای خرگوش (Rabbit’s foot fern)

  • سرخس شاخ گوزنی (Staghorn fern) دارای برگ‌های بزرگی است که شبیه شاخ گوزن به نظر می‌رسند.

نگهداری از گیاه سرخس شاخ گوزنی (Staghorn fern)

  • سرخس درختی (Tree fern) به شکل یک ساقه‌ی چوبی ضخیم با شاخه‌های بیرون آمده از بالای آن رشد می‌کند.

(مطلب نگهداری از دیفن باخیا نیز می‌تواند برایتان جالب باشد.)

نگهداری از گیاه سرخس درختی (Tree fern)

نکات نگهداری از گیاه سرخس در منزل

اینکه گیاه سرخس در چه آب و هوایی رشد می‌کند، نکته‌ی مهمی در رعایت نکات نگهداری از آن است. گونه‌های مختلفی از سرخس‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وجود دارد، اما سرخس‌هایی نیز هستند که بومی مناطق با آب و هوایی معتدل‌تر هستند. این سرخس‌ها برای قسمت‌های خنک‌تر خانه مناسب هستند و در اتاق‌های بسیار گرم دوام نخواهند آورد. سرخس‌های گرمسیری در خانه‌هایی با گرمایش مرکزی شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند. به طور کلی برای نگهداری گیاه سرخس در آپارتمان می‌توانید شرایطی بهینه فراهم کنید که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

نگهداری گیاه سرخس در آپارتمان

نگهداری از گیاه سرخس: ۱٫ رطوبت برای نگهداری از گیاه سرخس ضروری است

همه‌ی سرخس‌ها رطوبت را دوست دارند و باید شرایط مطلوبی برای آنها فراهم شود. سرخس‌های خانگی محبوب نمی‌توانند شرایط خشک را برای مدتی طولانی تحمل کند و در این شرایط شاخه‌های آنها به سرعت قهوه‌ای شده و ریزش برگ‌ها آغاز می‌شود. بنابراین لازم است هر چند وقت یکبار، ترجیحا در هنگام صبح، سرخس‌ها را مه‌پاشی کنید. یک بطری اسپری دم دست داشته باشید و به افراد خانواده توضیح دهید که هر وقت از کنار سرخس می‌گذرند، از آن استفاده کرده و گیاه را مه‌پاشی کنند.

در خصوص نحوه نگهداری گل سرخس شمشیری و سایر انواع گیاه سرخس‌، می‌توانید گلدان آن را روی سینی سنگریزه یا دانه‌های خاک رس قرار دهید و آنها را مرطوب نگه دارید. این کار رطوبت اطراف گیاه را بدون خیس نگه داشتن ریشه‌ها، افزایش می‌دهد. گزینه‌ی دیگر نگهداری سرخس‌ها در حمام است که معمولا مرطوب‌ترین قسمت خانه شناخته می‌شود. استفاده از دستگاه بخار ساز نیز می‌تواند رطوبت اتاق را بالا برده و شرایط مطلوبی برای نگهداری از گلدان سرخس فراهم کند.

نگهداری از گیاه سرخس: حفظ رطوبت برای رشد گیاه

نگهداری از گیاه سرخس: ۲٫ آبیاری سرخس آپارتمانی

یکی از نکات نگهداری سرخس بوستون، طرز آبیاری سرخس است؛ در واقع باید خاک سرخس را مرطوب نگه دارید اما نه خیس! آبیاری سرخس در بهار و تابستان که گیاه در حال رشد است باید به طور منظم انجام شود و خاک آن مرطوب نگه داشته شود. این کار معمولا به آبیاری هفتگی برای گیاهان آپارتمانی و آبیاری مکرر برای گیاهانی که در فضای باز و گرم نگهداری می‌شوند، انجام می‌شود.

(به مطلب معرفی گیاهان آپارتمانی مقاوم نیز رجوع کنید.)

به طور مکرر خاک را با دست خود آزمایش کنید تا در برنامه‌ی زمانی مناسب به آن آب بدهید. اگر خاک گیاه خشک شود می‌تواند باعث خشک شدن و ریزش برگ‌های سرخس شود. آبیاری سرخس در زمستان و پاییز را نیز باید به یک هفته در میان کاهش دهید اما مطمئن شوید در طول این دوره از خواب، گیاه شما خشک نشود. طریقه آبیاری سرخس می‌تواند نکته‌ی مهمی در سالم نگه داشتن گیاه باشد.

برای نگهداری سرخس بوستون باید خاک را به اندازه کافی مرطوب نگه دارید.

نگهداری گیاه سرخس بوستون

نحوه نگهداری از گیاه سرخس: ۳٫ خاک یا کمپوست مخصوص گل سرخس

برای نگهداری از گیاه سرخس باید خاک و کمپوست مناسب نیز تهیه کنید. اکثر سرخس‌ها گیاهان جنگلی هستند و ریشه‌های لطیف و ظریفی دارند که با خاک سبک جنگلی سازگار است که سرشار از برگ پوسیده و مواد گیاهی پوسیده است. کمپوست مناسب نباید بدون زهکشی باشد تا ریشه‌ها غرق در آب نشوند. کمپوستی حاوی ذغال سنگ نارس فیبری یا مقدار زیادی ماسه، بهترین گزینه خاک سرخس بوستون و سایر انواع گیاه سرخس‌ است.

(از مطلب گیاهان آپارتمانی سایه دوست نیز بازدید کنید.)

هرگز نباید اجازه دهید خاک سرخس به طور کامل خشک شود؛ این یعنی در روزهای گرم لازم است هر چند روز به سرخس خود آب بدهید تا خاک آن را مرطوب نگه دارید. اگر احساس کردید قسمت بالایی خاک سرخس خشک است، آن را بررسی کرده و سپس گیاه را آبیاری کنید.

نحوه نگهداری از گیاه سرخس: خاک و کمپوست مناسب

نگهداری از گیاه سرخس در منزل: ۴٫ فراهم کردن نور کافی برای سرخس

برخلاف تصور رایج، سرخس‌ها از آن دسته از گیاهانی نیستند که شرایط سایه را می‌پسندند! سرخس به نور خورشید نازک کف جنگل سازگار شده است؛ بنابراین مطمئن شوید که سرخس شما به اندازه‌ی کافی نور روشن و فیلترشده برای رشد دریافت می‌کند. در غیر این صورت، شاخ و برگ‌های سرخس شما به رنگ زرد تغییر می‌کنند. با این حال، تنها تعداد کمی از سرخس‌ها هستند که در برابر آفتاب کامل ظهر مقاومت می‌کنند و به سرعت شروع به قهوه‌ای شدن می‌کنند.

(مطلب گیاهان آپارتمانی کم نور نیز می‌تواند برایتان جالب باشد.)

اتاقی با پنجره‌های رو به شمال یا شرق انتخاب خوبی برای نگهداری از گیاه سرخس است. سرخس‌ها را در نزدیکی پنجره قرار دهید تا آفتاب صبح یا اواخر بعدازظهر را دریافت کند و از قرار دادن آنها در برابر نور شدید خورشید در فصل تابستان اجتناب کنید. اگر سرخس‌های شما در یک اتاق بدون پنجره قرار دارد، نور مورد نیاز آن را از طریق نور مصنوعی از جمله لامپ باغبانی یا نوار فلورسنت تامین کنید.

نگهداری از گیاه سرخس در منزل: رسیدن نور کافی به گیاه

نگهداری از گیاه سرخس: ۵٫ دمای مناسب برای نگهداری از سرخس

زیستگاه اصلی سرخس و سازگاری آن مشخص می‌کند که این گیاه به چه درجه حرارتی، بالا یا پایین نیاز دارد. بیشتر سرخس‌ها سرما را دوست ندارند سرخس‌های مناطق گرمسیری دمای بین ۱۵ تا ۲۱ درجه‌ی سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهند و آن دسته از سرخس‌هایی که بومی مناطق معتدل‌تر هستند از دمای بین ۱۰ تا ۱۶ درجه‌ی سانتی‌گراد لذت می‌برند.

نگهداری از گیاه سرخس: دمای مناسب رشد گیاه

نگهداری از گیاه سرخس‌: ۶٫ به سرخس‌های خود غذا بدهید

سرخس‌های وحشی به عنوان گیاهان جنگلی، با ذخایر ثابتی از مواد عالی در حال پوسیدگی ملایم، رشد می‌کنند. در محیط خانه و آپارتمان این بدان معنی است که در طول فصل رشد، به آنها لازم است کودهای ضعیف بدهید. یک کود مایع ضعیف یا کود گلوله‌ای آهسته رهش می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای سرخس‌ها باشد.

می‌توانید چند قطره کود مایع به آبی که برای مه‌پاشی سرخس استفاده می‌کنید، اضافه کنید تا هر از گاهی گیاه خود را کوددهی کرده باشید. فراتر از این اصول، هر جنس و گونه‌ی سرخس نیازهای تخصصی‌تری دارد. بنابراین مطمئن شوید که نوع و میزان مناسب کود را برای سرخس خاص خود استفاده می‌کنید.

نگهداری سرخس در زمستان

به طور کلی سرخس‌های خود را در تابستان هر دو تا چهار هفته یکبار با کود مایع تغذیه کنید اما از کود غلیظ استفاده نکنید چرا که ممکن است به ریشه‌های گیاه شما آسیب برساند. همانطور که گفتیم می‌توانید چند قطره کود را با آب مه‌پاشی سرخس مخلوط کرده و از آن استفاده کنید. در نگهداری سرخس در زمستان به آن کود ندهید زیرا گیاه در حال استراحت است.

برای نگهداری سرخس در زمستان کافی است به آن کود ندهید.

نگهداری گیاه سرخس‌ در زمستان

نگهداری از گیاه سرخس: ۷٫ تعویض گلدان سرخس

تعویض گلدان سرخس را می‌توانید در فصل بهار انجام دهید، اما به شرطی که ریشه‌های گیاه گلدان را پر کرده باشد. در غیر این صورت، تنها لایه‌ی بالایی کمپوست گلدان را بردارید و آن را با کمپوست جدید جایگزین کنید. برای تشویق گیاه به رشد جدید، شاخ و برگ‌های آسیب‌دیده را قطع کنید. هنگامی که گلدان سرخس را عوض می‌کنید، آنها را از هم جدا کرده و به دو بخش تقسیم کنید و در گلدان‌های مجزا بکارید تا فضای بیشتری داشته باشند.

نگهداری از گیاه سرخس: تعویض گلدان گیاه

آیا سرخس‌ها مستعد ابتلا به بیماری یا آفات هستند؟

سرخس‌ها گیاهان نسبتا سالمی هستند و خوشبختانه در داخل خانه کمتر ممکن است در معرض آفات قرار گیرند. با این حال، چند مشکل وجود دارد که می‌توانید به آنها توجه داشته باشید، مشکلاتی مانند سوختگی نوک برگ‌های سرخس. سوختگی نوک برگ‌ها معمولا به خاطر کوددهی بیش از حد ایجاد می‌شود. تشخیص آن آسان است اما به راحتی با آفتاب سوختگی اشتباه گرفته می‌شود! تفاوت این است که سوختگی نوک برگ‌ها است اما آفتاب سوختگی پدیده‌ای کلی‌تر است و کل برگ‌ها را تقریبا درگیر می‌کند.

از آنجایی که سرخس‌ها به رطوبت زیادی نیاز دارند، هدف اصلی قارچ‌هایی هستند که در خاک مرطوب رشد می‌کنند. با این حال، گیاهان آپارتمانی کمتر ممکن است در معرض هاگ یا اسپور قارچی قرار گیرند. گیاه یا خاک آن را از فروشگاهی معتبر تهیه کنید تا مطمئن باشید خاک آن از قبل آلوده نشده است. بعلاوه از آبیاری از بالای سر و خیس کردن شاخ و برگ‌ها اجتناب کنید، چرا که این کار می‌تواند باعث پخش‌شدن هاگ‌های موجود شود.

بنابراین نگهداری از گیاه سرخس علت خشک شدن گیاه سرخس را به خوبی بررسی کنید.

علت خشک شدن گیاه سرخس

نبایدهای نگهداری از گیاه سرخس

نکته‌ی اصلی که هنگام نگهداری از گیاه سرخس در منزل باید از آن اجتناب کرد، خشک شدن خاک و محیط نگهداری از سرخس است. سرخس خشک یک سرخس ناراضی و ناسالم است. در اکثر مواقع متوجه خاکستری شدن و ریزش برگ‌های سرخس خواهید شد.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید آبیاری سرخس را به طور منظم انجام دهید اما همچنان دوست دارید که از سرخس به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری کنید، لازم است در مورد سرخس‌های مقاوم‌تر از گل‌فروشی‌ها پرس و جو کنید. سرخس‌ها شادابی و سبزی خاصی را به خانه‌ی شما اضافه می‌کنند. با رعایت نکات نگهداری از گیاه سرخس و فراهم کردن شرایط ایده‌ال برای این گیاه می‌توانید جلوه‌ی زیبایی به خانه‌ی خود بدهید.

خشک شدن خاک گلدان گیاه سرخس، از نباید‌های نگهداری از گیاه سرخس در منزل می‌باشد.

نحوه نگهداری از گیاه سرخس

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید سرخس

مقالات مرتبط

نظرات

11 + 10 =