انواع کاکتوس: معرفی ۱۳۱ نوع کاکتوس + عکس

 بیشتر کاکتوس‌ ها از سرزمین‌های خشک و بیابانی سرچشمه می‌گیرند و عادت کرده‌اند بتوانند روزها و هفته‌ها بدون آبیاری دوام داشته باشند. ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع مختلف کاکتوس، از جمله انواع کاکتوس بدون تیغ، انواع کاکتوس دراز، انواع کاکتوس گوشتی، انواع کاکتوس ساکولنت، انواع کاکتوس گرد، انواع کاکتوس اپونتیا، انواع کاکتوس گران قیمت، انواع کاکتوس ستونی و گلدار آشنا کنیم.

انواع کاکتوس

انواع کاکتوس از حیث رنگ، شکل و اندازه

انواع مختلفی از کاکتوس وجود دارد که در طیف وسیعی از اشکال، رنگ‌ها و اندازه‌ها هستند و به این ترتیب می‌توانید به دنبال کاکتوسی باشید که مناسب سلیقه و سبک دکوراسیون خانه‌ی شما باشد. البته برخی از کاکتوس‌ها اگر نور کافی هم دریافت کنند، شکوفه‌های زیبایی به رنگ سفید، صورتی، قرمز، نارنجی، زرد یا بنفش خواهند داشت.

(پیشنهاد می‌کنیم سری به مطلب گیاهان آپارتمانی گلدار در وبلاگ گل با ما هم بزنید.)

انواع مختلف کاکتوس

معرفی انواع کاکتوس‌های مختلف

انواع کاکتوس: ۱٫ آکانتوکالیسیوم گلاسیوم (Acanthocalycium glaucum)

نام این کاکتوس از کلمه‌ی یونانی آکانتا به معنی خار و ستون فقرات و کالیکس (calyx) به معنی پوشش و کاسه گرفته شده است که اشاره به غلاف یا کاسه‌ی گل دارد که خارها روی آن رشد می‌کنند. این گیاه به صورت تکی است و به صورت یک کاکتوس کوچک و کروی رشد می‌کند و ارتفاع رشد آن حداکثر تا ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد.

در طول فصل تابستان این شانس را خواهید داشت که گل‌های زرد و خیره‌کننده‌ی آن را تماشا کنید که متاسفانه تنها یک روز ماندگاری خواهند داشت. برای کاشت این کاکتوس از خاک با زهکشی مناسب و دارای ماسه استفاده کنید (ترکیب خاک معمولی کاکتوس مناسب است) و از گلدانی استفاده کنید که به اندازه‌ی کافی عمیق باشد تا ریشه‌های گیاه در آن رشد کند. گلدان را می‌توانید در داخل و یا خارج از خانه نگهداری کنید اما باید به خاطر داشته باشید که این کاکتوس نیاز به مکانی بسیار روشن و جریان هوا دارد.

(در این متن با زیباترین کاکتوس های جهان آشنا شوید!)

انواع مختلف کاکتوس: 1. آکانتوکالیسیوم گلاسیوم

انواع کاکتوس: ۲٫ آکانتوکالیسیوم تیونانتوم (Acanthocalycium thionanthum)

کاکتوس آکانتوکالیسیوم تیونانتوم به خاطر تیغ‌های خوش فرم و زیبای خود شناخته می‌شود. این کاکتوس به اندازه‌ی ۱۰ سانتی‌متر رشد می‌کند و شاخه‌هایی سبز و کروی شکل روی بدنه‌یآن می‌روید.این گیاه به علاوه از انواع کاکتوس‌ گلدار است و در شرایط مناسب گل‌های زرد و زیبایی روی آن می‌روید.

اگر از این کاکتوس به خوبی نگهداری کنید، بسیار زیبا خواهد بود. این نوع ساکولنت مانند سایر انواع کاکتوس‌های ساکولنت‌ نیاز به آبیاری معمولی دارد. روش آبیاری برای سالم ماندن آن بسیار مهم است. گیاه نباید روی آب بنشیند و در واقع از آبیاری زیاد به آن باید اجتناب شود. آکانتوکالیسیوم تیونانتوم نیاز به آفتاب و نور کامل دارد و در شرایط سرما خیلی مقاوم نخواهد بود. بعلاوه همانطور که گفتیم آبیاری بیش از حد نیز باعث از بین رفتن گیاه می‌شود.

(در این متن لیستی از انواع کاکتوس بلند برایتان فراهم کرده‌ایم.)

انواعِ مختلف کاکتوس: 2. آکانتوکالیسیوم تیونانتوم

انواع کاکتوس: ۳٫ کاکتوس میوه بلوطی (Ariocarpus confuses)

این نوع کاکتوس یکی از انواع زیبای کاکتوس‌ها است که حداکثر ارتفاع آن حدودا ۲ تا ۱۶ سانتی‌متر (۱ اینچ) خواهد بود. این گیاه هنگامی که گل می‌دهد می‌توانید از آن انتظار گل‌های صورتی داشته باشید. فصل گلدهی آن نیز بین اواخر پاییز و اوایل زمستان است.

رشد این گیاه نسبتا کند است اما در کمپوست خاک با زهکشی خوب، آبیاری کافی در فصل رشد، به خوبی رشد خواهد کرد. بعلاوه استفاده از کود کم نیتروژن نیز می‌تواند برای رشد گیاه مناسب باشد. تهدید اصلی برای از بین رفتن گیاه، پوسیدگی ریشه‌ها است. خاک این کاکتوس در سرما باید خشک باشد. آبیاری نیز باید از قسمت زیرین گیاه انجام شود تا بخش پشم مانند آن تیره و خراب نشود.

این کاکتوس را می‌توانید در آفتاب کامل و یا سایه‌ی روشن قرار دهید. در نهایت اینکه کاکتوس میوه بلوطی تنها می‌تواند دمایی تا منفی ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد را تحمل کند.

(نگهداری کاکتوس را در این صفحه آموزش ببینید.)

انواع مختلف کاکتوس: 3. کاکتوس میوه بلوطی

انواع کاکتوس: ۴٫ آریوکارپوس الفانتیدنس (Ariocarpus kotschoubeyanus subsp. Elephantidens)

آریوکارپوس یکی از انواع کاکتوس کوچک و نسبتا حساس است که باید از آن در برابر سرما محافظت شود (حداکثر تحمل دمای سرد تا منفی ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد). این کاکتوس بسیار مسطح است و گل‌های ستاره‌ای کوچک تولید می‌کند. در بیشتر موارد ارتفاع این کاکتوس تنها چند سانتی‌متر خواهد بود و بیشتر به صورت یک توده دیده می‌شود.

آبیاری این گیاه از قسمت پایه به حفظ زیبایی آن کمک می‌کند و باعث می‌شود قسمت‌های پشمی روی برگ‌ها سالم بماند و رنگ و رو رفته یا پوسیده نشود. آریوکارپوس را می‌توانید در سایه و نور و یا معرض مستقیم نور خورشید قرار دهید.

(با کاکتوس های گران قیمت در این صفحه آشنا شوید.)

انواعِ مختلف کاکتوس: 4. آریوکارپوس الفانتیدنس

انواع کاکتوس: ۵٫ کاکتوس اختری (Ariocarpus lloydii)

این کاکتوس زیبا بیشتر به خاطر شکل و شمایل زیبایی که دارد، شناخته می‌شود. وقتی کاکتوس بالغ می‌شود ارتفاع آن حداقل ۲ سانتی‌متر و حداکثر به ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد. از ویژگی‌های ظاهری آن نیز می‌توان به بدنه‌ی سبز تیره و حتی زرد رنگ آن اشاره کرد. این کاکتوس از نوع کاکتوس گلدار است و گلی به رنگ صورتی می‌دهد.

آبیاری بیش از حد این کاکتوس و غرغآب کردن خاک آن باعث پوسیدن گیاه شما می‌شود. کاکتوس Ariocarpus lloydii برای رشد بهتر نیاز به آفتاب کامل دارد.

(انواع کاکتوس گلدار مناسب فضای خانه و باغچه!)

انواع مختلف کاکتوس: 5. کاکتوس اختری

انواع کاکتوس: ۶٫ کاکتوس‌های زرهی (Armatocereus oligogonus)

کاکتوس زرهی نوعی از کاکتوس‌های درخت مانند از آمریکای جنوبی است که ارتفاع آن می‌تواند به ۱۲ متر برسد. بارزترین ویژگی این نوع کاکتوس‌ها تکه تکه شدن ساقه‌ی آنها است چرا که چرخه‌ی رشد هر ساله باعث ایجاد گره در بدنه‌ی کاکتوس می‌شود. تعداد این گره‌ها در بدنه‌ی کاکتوس زرهی معمولا بین ۳ تا ۱۶ گره است. تیغ‌های برخی از گونه‌های کاکتوس زرهی بسیار بزرگ است و البته برخی دیگر نیز خارهای کمتری دارند و یا کاملا بدون خار هستند.

(برای خرید باکس گل به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواعِ مختلف کاکتوس: 6. کاکتوس‌های زرهی

انواع کاکتوس: ۷٫ آروجادوا پنیسیلاتا (Arrojadoa penicillate)

این نوع کاکتوس که به آن کاکتوس آروجادو پنیسیلاتا یا رشته‌ای می‌گویند به صورت توده‌های درختچه‌ای و متشکل از ساقه‌های نازک استوانه‌ای است که از قسمت پایینی گیاه رشد می‌کنند. ساقه‌ی این کاکتوس ممکن است به قطر ۸ سانتی‌متر نیز برسد اگرچه برخی گونه‌های کاکتوس آروجادو ممکن است بسیار نازک‌تر باشند و ارتفاع آنها به حدودا ۲ متر برسد.

کاکتوس آروجادو پنیسیلاتا هر فصل از قصد انتهایی گلدهی می‌کند. گل‌های آن نیز لوله‌های نرم مانند آبنبات هستند و رنگ‌های درخشانی مانند صورتی، قرمز، سفید یا زر دارند. گل‌ها حداکثر دو روز ماندگاری دارند و سپس سیاه شده و می‌افتند.کاکتوس‌های آروجادو از نوع کاکتوس‌های میوه‌دار هستند و میوه‌ی آنها توت‌های کوچک آبدار به رنگ صورتی، بنفش یا قرمز است.

(برای خرید باکس گل تولد به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواع مختلف کاکتوس: 7. آروجادوا پنیسیلاتا

انواع کاکتوس: ۸٫ آروجادوا تئونیسنیانا (Arrojadoa theunisseniana)

این کاکتوس نیز از خانواده‌ی کاکتوس‌های آروجادوا است و با ظاهر بلند و کشیده‌ی خود شناخته می‌شود. این کاکتوس جز انواع کاکتوس دراز می‌باشد. گل‌های این نوع کاکتوس نیز به رنگ صورتی و ژله‌ای یا آبنبات مانند است و پس یک یا دو روز سیاه شده و می‌افتد. این کاکتوس برای رشد مناسب به آفتاب مستقیم دارد و در مناطق سایه و بدون نور رشد کافی نخواهد داشت.

(برای خرید باکس گل لاکچری تنوع زیادی برایتان آماده کرده‌ایم!)

انواعِ مختلف کاکتوس: 8. آروجادوا تئونیسنیانا

انواع کاکتوس: ۹٫ آرتروسرئوس روندونیانوس (Arthrocereus rondonianus)

این کاکتوس بومی مناطق برزیل است و زیستگاه طبیعی آن مناطق خشک و صخره‌ای است. این کاکتوس بیشتر به صورت وحشی در طبیعت رشد می‌کند و در حالت بلوغ به ۱۶ تا ۶۰ سانتی‌متر ارتفاع می‌رسد. کاکتوس آرتروسئریوس رونداندیوس دارای ساقه‌های نازک و بلند است که تیغ‌ها دور تا دور آن را می‌پوشانند و گلهایی به رنگ صورتی می‌دهد.

(برای خرید دسته گل رز این صفحه را از دست ندهید!)

انواع مختلف کاکتوس: 9. آرتروسرئوس روندونیانوس

انواع کاکتوس: ۱۰٫ آستروفیتوم کاپوت مدوسا (Astrophytum caput-medusae)

این کاکتوس شاید از نظر ظاهری خیلی جذاب نباشد اما یکی از کاکتوس‌های کمیاب در دنیاست. این گیاه رشد آهسته‌ای دارد و متشکل از ساقه‌هایی است که از قسمت زیرین رشد می‌کنند. این کاکتوس از انواع کاکتوس‌ گلدار است و گل‌های زیبایی به رنگ سفید و زرد می‌دهد.

آبدهی به این کاکتوس باید به طور متوسط انجام شود تا از پوسیدن آن جلوگیری شود. این کاکتوس به عنوان یک گیاه خانگی نیاز به آفتاب کامل و سایه نسبی دارد.

(انواع سبد گل رز را در این صفحه مشاهده کنید.)

انواعِ مختلف کاکتوس: 10. آستروفیتوم کاپوت مدوسا

انواع مختلف کاکتوس: ۱۱٫ کاکتوس کلاه اسقفی (Astrophytum coahuilense)

کاکتوس کلاه اسقفی یک کاکتوس جذاب با رشد آهسته است که از نظر ظاهری خیلی شبیه به کاکتوس میریوستیگما (myriostigma) است اما از نظر ویژگی‌هایی مانند میوه، گلدهی و دانه‌ها با هم متفاوت هستند. کاکتوس کلاه اسقفی رشد آهسته‌ای دارد و بالغ شدن گیاه شاید سال‌ها طول بکشد اما برای رشد بهتر لازم است در محیطی بسیار آفتاب‌گیر باشد و چند ساعتی نیز بتواند در معرض نور خورشید قرار گیرد. با مراقبت درست از این گیاه می‌توانید شاهد گلدهی آن نیز باشید که گلهایی به رنگ زرد می‌دهد.

(برای نگهداری گیاه اگزالیس مطلبی کامل برایتان آماده کرده‌ایم.)

انواع مختلف کاکتوس: 11. کاکتوس کلاه اسقفی

انواعِ مختلف کاکتوس: ۱۲٫ کاکتوس ستونچه درفشی (Austrocylindropuntia exaltata)

کاکتوس ستونچه درفشی نوع دیگری از کاکتوس است که البته به آن سنجاق حوا (Eve’s pin) هم گفته می‌شود. ارتفاع این کاکتوس می‌تواند به ۴ متر هم برسد ، و در خانواده‌ی کاکتوس های دراز قرار می‌گیرد. کاکتوس ستونچه درفشی به محیطی نسبتا خشک، بستر شنی و همینطور آفتاب مستقیم برای رشد نیاز دارد.

(نگهداری از گیاه سیکلامن را در این صفحه بخوانید.)

انواعِ مختلف کاکتوس: 12. کاکتوس ستونچه درفشی

انواع مختلف کاکتوس: ۱۳٫ کاکتوس شافری (Austrocylindropuntia shaferi)

کاکتوس شافری، یک کاکتوس استوانه‌ای کوچک است که ارتفاع آن به ۳۰سانتی‌متر و بیشتر می‌رسد و قطعات آن تقریبا ۱۵ سانتی‌متر طول و ۳ سانتی‌متر قطر دارند. این کاکتوس نیز همانند سایر انواع کاکتوس به آبیاری کمی نیاز دارد و بهتر است در معرض نور مستقیم خورشید باشد.

(اگر به گیاهان آپارتمانی لوکس علاقه دارین، مقاله‌ی وبلاگ ما در این خصوص را از دست ندهید.)

انواع مختلف کاکتوس: 13. کاکتوس شافر

انواعِ مختلف کاکتوس: ۱۴٫ کاکتوس ایلوستیا نارواسنیس (Aylostera narvaecensis)

این نوع کاکتوس یک کاکتوس خوشه‌ای کوچک است که از قسمت زیرین منشعب شده و گروه‌های کوچکی از کاکتوس را با عرض حدودا ۱۵ سانتی‌متری تشکیل می‌دهد. این کاکتوس از انواع کاکتوس‌های گلدار است و با گلدهی تمام سطح کاکتوس را گل‌هایی زیبا می‌پوشاند. گل‌های کاکتوس ایلوستیا نارواسنیس به رنگ صورتی است و گیاه برای رشد به سایه و آفتاب نیاز دارد.

(نگهداری از سیکاس را در این صفحه آموزش ببینید.)

انواعِ مختلف کاکتوس: 14. کاکتوس ایلوستیا نارواسنیس

انواع مختلف کاکتوس: ۱۵٫ کاکتوس توپی (Ball Cactus)

کاکتوس توپی بومی علفزارهای آمریکای جنوبی است و عموما ظاهری کوچک و کروی یا استوانه‌ای دارد. این نوع کاکتوس دارای دنده‌های عمیق و خوشه‌هایی از خار است. گل‌های کاکتوس توپی معمولا به رنگ زرد یا قرمز هستند و در امتداد تاج ظاهر می‌شوند.

این کاکتوس می‌تواند به صورت تکی باشد و یا از قسمت پایه رشد کرده و تکثیر شود. برای رشد بهتر کاکتوس توپی می‌توانید آن را در معرض نور غیرمستقیم آفتاب قرار دهید. نور مستقیم در ساعات بعدازظهر نیز می‌تواند برای آن مناسب باشد. این گیاه بی‌آبی را به خوبی تحمل می‌کند و رشد خوبی دارد.

(نگهداری از گیاه آرالیا را در این صفحه آموزش ببینید.)

انواع مختلف کاکتوس: 15. کاکتوس توپی

انواعِ مختلف کاکتوس: ۱۶٫ کاکتوس دُم بیور (Beaver tail cactus)

کاکتوس دِم بیور یا گلابی خاردار بومی بیابان‌های آمریکا و مکزیک است. این گیاه برای نگهداری در یک محیط آفتابی کاملا مناسب است. با این حال اگر آب و هوا سرد باشد، لازم است کاکتوس در داخل خانه نگهداری شود. این کاکتوس به طور کلی عاری از بیماری‌ها است و به مراقبت کمی احتیاج دارد. شکوفه‌های زیبای کاکتوس دُم بیور، مرغ مگس‌خوار و گرندگان، زنبورها و حشرات مفید را به خود جذب می‌کند.

همانطور که گفتیم نگهداری از این کاکتوس ساده است، به شرطی که نور کامل خورشید و تقریبا هر نوع خاکی با زهکشی مناسب برای آن فراهم کنید. آبیاری این کاکتوس هر دو یا سه هفته باید انجام شد و دیگر نیازی به آبیاری اضافی نیست. هرگز اجازه ندهید کاکتوس در خاک مرطوب و بدون زهکشی بماند. کوددهی به آن نیز مورد نیاز نیست اما می‌توانید در فصل بهار و تابستان به آن کود مایع رقیق بدهید.

(مطلبی کامل درباره نگهداری از گیاه پپرومیا برایتان آماده کرده‌ایم.)

انواعِ مختلف کاکتوس: 16. کاکتوس دُم بیور

انواع مختلف کاکتوس: ۱۷٫ کاکتوس لانه‌ی پرنده (Bird’s Nest Cactus)

کاکتوس لانه‌ی پرنده یک کاکتوس کروی با خارهای نرم طلایی رنگ است که تقریبا تمام بدن آن را می‌پوشاند. خوشه‌های این کاکتوس در کنار هم شبیه لانه‌ی پرنده به نظر می‌رسد و به همین خاطر به آن کاکتوس لانه‌ی پرنده گفته می‌شود.

نحوه‌ی نگه‌داری کاکتوس لانه پرنده

این کاکتوس به خشکی مقاوم است و به مراقبت و توجه کمی نیاز دارد. نور زیاد آفتاب این کاکتوس‌ها را بیش از حد شاد نگه می‌دارد. نور کافی و روشن باعث رشد بهتر این کاکتوس و گلدهی آن می‌شود. در روزهای گرم تابستان نیز برای جلوگیری از آفتاب سوختگی بهتر است آن را کمی در سایه قرار دهید.

پیش از آنکه خاک کاکتوس خشک نشده به آن ندهید و زمان آبیاری آن را کاملا سیراب کنید. در زمستان بهتر است به کاکتوس لانه پرنده آب ندهید اما کمی غبارپاشی می‌تواند ایده‌آل باشد. نور ناکافی و آبیاری بیش از حد برای این کاکتوس از اشتباهاتی رایجی است که آن را از بین می‌برد.

(با انواع گل رز در این صفحه آشنا شوید.)

انواع مختلف کاکتوس: 17. کاکتوس لانه‌ی پرنده

انواعِ مختلف کاکتوس: ۱۸٫ کاکتوس کلاه اسقف (Bishop’s Cap)

کاکتوس کلاه اسقف با ساقه‌ای کروی تا استوانه‌ای و به شکل یک ستاره رشد می‌کند. این گیاه بومی مناطق کوهستانی شمال و مرکز مکزیک است و به عنوان یک گیاه مقاوم شناخته می‌شود. معمولا این کاکتوس گلهای زیبایی شبیه مینا و به رنگ زرد با مرکز قرمز یا نارنجی می‌دهد که هر گل تقریبا چند روز دوام می‌آورند.

برای نگهداری از یک کاکتوس کلاه اسقف جوان بهتر است آن را در معرض آفتاب کامل قرار ندهید اما در بلوغ می‌تواند آفتاب کامل بگیرد. به طور کلی قرار دادن این کاکتوس در سایه روشن بهتر است. کاکتوس کلاه اسقف بسیار مقاوم است مگر آنکه آن را در خاک غنی قرار دهید و آن را زیاده از حد آبیاری کنید. در فصل بهار و تابستان آبیاری متوسط کافی است و در فصل پاییز و زمستان و به طور کلی به محض خنک شدن هوا، آبیاری به آن را متوقف کنید.

(برای نگهداری از گیاه پدیلانتوس این صفحه را از دست ندهید.)

انواعِ مختلف کاکتوس: 18. کاکتوس کلاه اسقف

انواع مختلف کاکتوس: ۱۹٫ کاکتوس تاج اسقف (Bishop’s Miter)

این کاکتوس نیز بومی شمال و مرکز مکزیک است. کاکتوس تاج اسقف دارای ساقه‌ی بدون انشعاب است که تقریبا کروی است و با افزایش سن گیاه کشیده می‌شود و به سه تا هشت قسمت دنده‌ای تقسیم می‌شود. برای نگهداری از این کاکتوس نور آفتاب فراوان لازم است.

در طول فصل رشد دمای معمولی اتاق برای آن مناسب است و در فصل پاییز و زمستان نیز دمایی بین ۷ تا ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برای استراحت گیاه کافی است. بعلاوه در طول فصل رشد می‌توانید به این کاکتوس به اندازه‌ی متوسط آب بدهید و بین آبیاری‌ها دقت کنید که سه چهارم خاک خشک شده باشد. در باقی سال نیز تنها به اندازه‌ای آب بدهید که از خشک شدن کامل گیاه جلوگیری شود.

(برای نگهداری از گیاه برگ عبایی مطلبی کامل برایتان آماده کرده‌ایم.)

انواع مختلف کاکتوس: 19. کاکتوس تاج اسقف

انواعِ مختلف کاکتوس: ۲۰٫ کاکتوس بشکه‌ی آبی (Blue Barrel Cactus)

کاکتوس بشکه‌ای بومی شمال و مرکز مکزیک است و معمولا در کوه‌ها و بین سنگ‌ها رشد می‌کند. کاکتوس‌های بشکه‌ای نام خود را به خاطر شکل و نوع رشدشان که گرد و چمباتمه زده است، گرفته‌اند. در ابتدا به صورت تکی رشد می‌کند و زمانی که بزرگتر شد بشکه‌های جدیدی در اطراف آن می‌روید.

رنگ این کاکتوس خاکستری یا سبزآبی است و کاکتوس بشکه‌ی آبی دارای خوشه‌های خار است. کاکتوس مرکزی اصلی تا حدود ۵۶ سانتی‌متر ارتفاع و قطر ۵۱ سانتی‌متر رشد می‌کند و در فصل بهار گل‌های زرد رنگ قیفی در قسمت تاج کاکتوس می‌روید و سپس میوه‌های گرد و سفید آن نمایان می‌شود.

(سورپرایز روز پدر و آشنایی با ۱۸ ایده برای خرید هدیه روز پدر!)

نگهداری از کاکتوس بشکه آبی

نگهداری از کاکتوس بشکه‌ی آبی آسان است اما رشد آهسته‌ای دارد. برای رشد بهتر یک خاک غنی با زهکشی خوب و یک نقطه‌ی آفتابی ضروری است. اگر آن را در گلدان می‌کارید زهکشی بسیار مهم است زیرا ماندن آب در خاک باعث پوسیدگی آن می‌شود. آبدهی به این کاکتوس باید بسیار کم باشد و اگر گیاه خود را در معرض آفتاب مستقیم قرار داده‌اید موقع آبیاری روی خود کاکتوس آب نریزید چرا که می‌تواند باعث سوختگی سطحی گیاه شود.

انواعِ مختلف کاکتوس: 20. کاکتوس بشکه‌ی آبی

انواع مختلف کاکتوس: ۲۱٫ کاکتوس مغزی (Brain Cactus)

کاکتوس مغزی یک کاکتوس کوچک و ظریف است که می‌توانید آن را در یک ظرف با سایر کاکتوس‌ها بکارید. اکثر کاکتوس‌ها به آبیاری بیش از حد و زهکشی ضعیف حساس هستند اما کاکتوس مغزی در واقع رطوبت را در چین‌ها و شکاف‌های خود حفظ می‌کند. این مساله در جاهایی که پشه و حشرات وجود دارد می‌تواند باد باشد و باعث کپک و پوسیدگی گیاه می‌شود. برای جلوگیری از تجمع رطوبت روی گیاه بهتر است کاکتوس مغزی را از قسمت پایه‌ی آن آبیاری کنید.

(برای خرید سبد گل خواستگاری به این صفحه مراجعه کنید.)

کاکتوس مغزی: از انواع کاکتوس ساکولنت

کاکتوس مغزی یک ساکولنت بومی مناطق خشک است و به رطوبت بسیار حساس است. این کاکتوس باید در مکان‌های خشک و با کمترین میزان رطوبت قرار داده شود. رطوبت بیش از حد و همینطور آبیاری زیاد می‌تواند باعث آسیب رساندن به گیاه شود. گلدان کاکتوس مغزی را در محلی نیمه آفتابی قرار دهید که اشعات خورشید باعث سوختن آن نشود. پیش از آبیاری اجازه دهید خاک آن خشک شود و در زمستان نیز نصف مقدار همیشگی به آن آب بدهید.

انواع مختلف کاکتوس: 21. کاکتوس مغزی

انواعِ مختلف کاکتوس: ۲۲٫ کاکتوس مداد شاخه‌ای چویا (Branched Pencil Cholla)

کاکتوس مداد شاخه‌ای چویا یک کاکتوس درختی چند ساله است که در حالت بلوغ ارتفاع آن به دو متر می‌رسد. این کاکتوس دارای شاخه‌های باریک متعددی است که از قسمت‌های استوانه‌ای تشکیل شده است. گل‌های این گیاه کوچک و به رنگ نارنجی، صورتی یا قهوه‌ای است. میوه‌ی این کاکتوس نیز یک بدنه‌ی کوچک خشک و خاردار به طول ۲ سانتی‌متر است. کاکتوس مداد شاخه‌ای چویا یک کاکتوس همیشه سبز و مقاوم به خشکی است و برای رشد خوب به آفتاب کامل نیاز دارد.

(برای خرید باکس گل ولنتاین به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواعِ مختلف کاکتوس: 22. کاکتوس مداد شاخه‌ای چویا

انواع مختلف کاکتوس: ۲۳٫ کاکتوس انجیر تیغی ( Prickly Pear Cactus)

کاکتوس گلابی خاردار، انجیر تیغی یا کاکتوس راکتی نوعی کاکتوس با خارهای جدا شدنی است؛ به این معنی که برای هر باغی مناسب نیست. این کاکتوس برای مناطق گرمسیری مناسب است. کاکتوس گلابی خاردار از بخش‌های راکت‌مانند پهت و مسطح و ضخیم تشکیل شده است که با خار پوشیده شده است.

حدود ۱۸۱ نوع از این کاکتوس در دنیا وجود دارد که از گیاهان کم رشد با حداکثر ۳۱ سانتی‌متر تا کاکتوس‌های غول پیکر با ۵٫۵ متر را شامل می‌شود. کاکتوس گلابی خاردار نگهداری کمی لازم دارد و نیازمند خاکی با زهکشی مناسب است.در طول ریشه‌زایی گیاه باید هر دو یا سه هفته آبیاری شود. این گیاه به آب و هوای گرم و خشک متکی است.

(برای خرید تاج گل ترحیم این صفحه را از دست ندهید.)

انواع مختلف کاکتوس: 23. کاکتوس انجیر تیغی

انواعِ مختلف کاکتوس: ۲۴٫ کاکتوس خرگوشی (Bunny Ear Cactus)

کاکتوس خرگوشی یا اپونتیا میکروداسیس بومی مکزیک و مناطق خشک و بیابانی است. با فراهم کردن شرایط مشابه شرایط زیست می‌توان این کاکتوس را بدن زحمت نگهداری کرد. تنها چیزی که لازم است یک اتاق خشک و با رطوبت کم و یک نقطه‌ی آفتابی است.

اگر کاکتوس خرگوشی را در گلدان نگهداری می‌کنید توجه کنید که خاک آن باید زهکشی خوبی داشته باشد. گلدان‌های بدون لعاب می‌توانند برای این کاکتوس کشنده باشند چرا که رطوبت را در خود نگه می‌دارند.

انواعِ مختلف کاکتوس: 24. کاکتوس خرگوشی

انواع مختلف کاکتوس: ۲۵٫ کاکتوس دکمه‌ای (Button Cactus)

کاکتوس دکمه‌ای بومی مناطق ماداگاسکار است و با نام علمی اپیتلانتا میکرومریس شناخته می‌شود و البته به آن کاکتوس توپ پینگ پونگ هم گفته می‌شود. این کاکتوس برای اتاق‌های آفتابی انتخاب خوبی است. کاکتوس دکمه‌ای مانند اکثر کاکتوس‌ها نقاط آفتابی را دوست دارد تا بتواند در معرض نور خورشید قرار گیرد.

کاکتوس دکمه‌ای مانند سایر کاکتوس‌ها به آبیاری معمولی نیاز دارد. این گیاه رطوبت را دوست ندارد و به پوسیدگی ریشه نیز بسیار حساس است به همین خاطر خاک آن باید زهکشی خوبی داشته باشد. بهتر است پیش از خشک شدن خاک به آن آب ندهید. این کاکتوس هوای گرم را دوست دارد اما در هوای سردی که کمتر از ۷ درجه‌ی سانتی‌گراد نباشد هم دوام می‌آورد.

(برای خرید دسته گل لاکچری به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواع مختلف کاکتوس: 25. کاکتوس دکمه‌ای

انواعِ مختلف کاکتوس: ۲۶٫ کاکتوس کابیگا (Cabega)

کاکتوس کابیگا با نام علمی آستراسفالکسروس دایبوسکی (Austrocephalocereus dybowskii) یکی از کاکتوس‌های کمیاب است که در شرایط نگهداری ایده‌آل رشد خوبی خواهد داشت. برای نگهداری از کابگا آن را در یک اتاق روشن و آفتابی قرار دهید.

پیش از آبیاری نیز خاک آن باید به طور کامل خشک شده باشد. اگر خاک گیاه خیس باشد آبیاری مجدد آن باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. این کاکتوس به کوددهی زیادی نیاز ندارد اما دادن مواد مغذی اضافی به آن هر چند وقت یکبار می‌تواند به سبز ماندن و رشد بهتر آن کمک کند.

(بهترین انواع جام گل رز را در این صفحه بیابید.)

انواعِ مختلف کاکتوس: 26. کاکتوس کابیگا

انواع مختلف کاکتوس: ۲۷٫ کاکتوس خارپشت توت‌فرنگی (Calico Cactus)

کاکتوس کالیکو بومی مناطق بیابانی جنوب آمریکا و مکزیک است. این کاکتوس به صورت خوشه‌ای رشد می‌کند و گاهی به بیست شاخه یا بیشتر می‌رسد. گل‌های سرخابی روشن آن در فصل بهار می‌روید و ظاهر قیف شکل دارند.

میوه‌ی این کاکتوس هم بسیار خاردار است؛ در ابتدا به رنگ سبز و سپس صورتی می‌شود و هنگام رسیدن خشک می‌شود. بعلاوه خارهای روی میوه به راحتی جدا می‌شوند. رشد این گیاه بسیار کم است و تا به بلوغ کامل نرسد گل نمی‌دهد.

(بهترین باکس گل نامزدی را در این صفحه بیابید!)

انواع مختلف کاکتوس: 27. کاکتوس خارپشت توت‌فرنگی

انواعِ مختلف کاکتوس: ۲۸٫ کاکتوس شمعدان (Candelabra Cactus)

کاکتوس میرتیلوکاکتوس کوچال که معمولا به آن کاکتوس شمعدانی یا کوچال گفته می‌شود یکی از انواع کاکتوس گلدار است. علاوه بر زیبایی و تزیینی بودن، این کاکتوس نقش مهمی در تصفیه‌ی هوای محیط نیز دارد. گل‌های ریز و مسحورکننده‌ی کاکتوس شمعدانی حشرات و پرندگان و مرغ مگس‌خوار را به خود جذب می‌کند. این کاکتوس بعلاوه به خاطر میوه‌های خوش طعم هم محبوب است. پس از ریزش گل‌ها میوه‌های آبدار ظاهر می‌شوند که برای انسان و حیوان قابل خوردن است. این میوه‌ها شبیه بلوبری هستند و طعمی مشابه توت فرنگی دارند.

این کاکتوس محیط‌های گرم و خشک مشابه با زیستگاه خود را ترجیح می‌دهد و در طول زمستان برای محافظت در برابر از سرما بهتر است آن را در داخل خانه نگهداری کنید. کاکتوس شمعدانی کوچک را بهتر است در سایه روشن قرار دهید و به محض بالغ شدن می‌تواند نور آفتاب را تحمل کند.

(برای خرید انواع تاج گل لاکچری به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواعِ مختلف کاکتوس: 28. کاکتوس شمعدان

انواع مختلف کاکتوس: ۲۹٫ کاکتوس بشکه آب نباتی (Candy Barrel Cactus)

کاکتوس بشکه آب‌نباتی یکی از انواع کاکتوس گرد است که با افزایش سن بزرگتر شده و به ارتفاع ۷۰ سانتی‌متر و قطر ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. وقتی این کاکتوس جوان است رنگ سبز روشن دارد و با بیشتر شدن سن آن، به رنگ خاکستری یا مایل به آبی تغییر رنگ می‌دهد.

این کاکتوس رشد آهسته‌ای دارد و می‌تواند در آفتاب کامل یا سایه روشن به خوبی دوام بیاورد. خاک مناسب برای کاکتوس بشکه آب نبات مخلوطی از ۵۰ درصد خاک برگ و ۵۰ درصد ماسه‌ی درشت باید باشد. این کاکتوس در برابر خشکی بسیار مقاوم است؛ در فصل بهار هر ۱۵ روز یکبار، در فصل تابستان ۸ تا ۹ روز یکبار و در فصل پاییز هر ۲۰ تا ۲۵ روز یکبار به آبیاری نیاز دارد و در فصل زمستان نیز نباید به آن آب دهید.

(بهترین انواع دسته گل عروس را در این صفحه بیابید.)

انواع مختلف کاکتوس: 29. کاکتوس بشکه آب نباتی

انواعِ مختلف کاکتوس: ۳۰٫ کاکتوس کارماین کوب (Carmine Cob)

کاکتوس کارماین کوب (Carmine Cob) یکی از انواع کاکتوس گلدار محسوب می‌شود که بسیار زیبا است. این کاکتوس با داشتن ساقه‌های خاردار و گل‌های رنگارنگ بسیار محسور کننده است و به عنوان یک کاکتوس زینتی پرطرفدار شده است. کاکتوس کارماین کوب را می‌توان همراه با سایر انواع کاکتوس ساکولنت که شرایط نگهداری مشابهی دارند در یک گلدان کاشت.

این کاکتوس در زیستگاه طبیعی خود در شرایط آب و هوای خشک و بارندگی بسیار کم رشد می‌کند و به محیط‌های گرم و آفتابی علاقمند است. از اواخر پاییز تا اوایل بهار گیاه به خواب می‌رود و نیاز به هیچگونه توجهی ندارد.

(گل آویز آپارتمانی بهترین دکور برای آپارتمان و ادارات)

انواعِ مختلف کاکتوس: 30. کاکتوس کارماین کوب

انواع مختلف کاکتوس: ۳۱٫ کاکتوس پنجه گربه (Cat’s Claw)

کاکتوس پنجه گربه‌ای گیاهی بومی بیابان چی‌واوا در آمریکای جنوبی است. این کاکتوس بارها در گروه‌های اشتباه طبقه‌بندی شده و در نهایت به نامی رسیده است که از زبان یونانی سرچشمه گرفته و به معنای قلاب ماهی است. از جمله نام‌های دیگر این کاکتوس کوچک و زیبا می‌توان به کاکتوس ماهی‌گیر، خارپشت گل قهوه‌ای، کاکتوس کلاه ترکی و خارپشت تگزاسی اشاره کرد.

این گیاه در زمان بلوغ تنها ۱۵ سانتی‌متر بلند می‌شود و ممکن است کمی گرد یا کشیده شود. کاکتوس پنجه گربه فاقد ساقه است اما توسط تیغ‌هایی بلند و قرمز رنگ و خارهای بژ کوتاه‌تر پوشانده شده است. پوست گیاه به رنگ سبز مایل به آبی است و در فصل بهار گل‌های قیفی شکل به رنگ قرمز تا قهوه‌ای می‌دهد. هر شکوفه حدودا ۷٫۶ سانتی‌متر است و به یک میوه‌ی ضخیم و قرمز رنگ تبدیل می‌شود.

از آنجایی که کاکتوس پنجه گربه‌ای فاقد شاخه یا برگ است نیازی به هرس کردن ندارد. لازم است در فصل بهار به این کاکتوس غذای رقیق‌شده‌ی مخصوص کاکتوس داده شود. بین آبیاری‌ها اجازه دهید خاک خشک شود و از قرار دادن گلدان کاکتوس پنجه گربه‌ای در ظرف آب خودداری کنید چرا که باعث می‌شود ریشه‌ها آب را جذب کرده و بپوسند. در فصل پاییز و زمستان آبیاری گیاه را به نصف کاهش دهید.

کاکتوس پنجه گربه‌ای رشد آهسته‌ای دارد و اگر می‌خواهید گل آن را ببینید باید زمان زیادی صبر کنید.

(برای رشد گیاهان آپارتمانی در آب به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواع مختلف کاکتوس: 31. کاکتوس پنجه گربه

انواعِ مختلف کاکتوس: ۳۲٫ کاکتوس چانه‌ای (Chin Cactus)

کاکتوس چانه‌ای یا پرچانه بومی آرژانتین و برخی دیگر از قسمت‌های آمریکای جنوبی است. این کاکتوس به محافظت در برابر آفتاب نیاز دارد و حتی در سایه‌ی جزئی هم به خوبی رشد می‌کند. این کاکتوس هم مانند سایر کاکتوس‌های صحرایی (بیابانی) به خاک، آب و مواد مغذی مشابه نیاز دارد و در مجموع گیاهی است که نگهداری از آن ساده و راحت است.

حدودا ۵۰ گونه کاکتوس چانه‌ای وجود دارد که بسیاری از آنها به عنوان گیاهان زینتی فروخته می‌شوند. یکی از رایج‌ترین آنها نیز به عنوان کاکتوس آب‌نباتی (Lollipop Cactus) یا کاکتوس ماه (Moon Cactus) فروخته می‌شود.

کاکتوس پرچانه مانند اکثر کاکتوس‌های دیگر ریشه‌های عمیقی ندارد و می‌توان آن را در یک گلدان کم‌عمق کاشت. این گیاه به عنوان یک گیاه آپارتمانی مناسب است و تحمل سرما را ندارد. یک نقطه‌ی روشن اما فیلترشده برای آن ایده‌آل است و بعلاوه برای کاشت آن نیز از خاک کاکتوس با زهکشی خوب استفاده کنید. آبیاری را زمانی انجام دهید که خاک آن خشک شده باشد؛ در تابستان یک هفته‌ای یکبار کافی است و در زمستان نیز بهتر است گیاه را خشک بگذارید.

(به خاطر کمبود نور در منزلتان از نگهداری گیاه اجتناب می‌کنید؟ در مطلب گیاهان آپارتمانی سایه دوست، به شما در انتخاب گیاه کمک می‌کنیم.)

انواعِ مختلف کاکتوس: 32. کاکتوس چانه‌ای

انواع مختلف کاکتوس: ۳۳٫ کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus)

کاکتوس کریسمس با نام علمی اشلومبرگرا گیاه بسیار محبوب و زیبایی است که در فصل زمستان گل می‌دهد و یک انتخاب ایده‌آل به عنوان گیاه آپارتمانی است. نه تنها مراقبت از این گیاه آسان است بلکه به راحتی نیز تکثیر می‌شود و به این ترتیب می‌تواند هدیه‌ی خوبی برای کریسمس یا سایر مراسمات باشد.

بنابر توصیه‌های نگهداری از کاکتوس کریسمس، این گیاه در شرایط متوسط خانه یا مراقبت متوسط به خوبی رشد می‌کند. این کاکتوس با شرایط نور کم سازگار می‌شود اما اگر در معرض نور بیشتر قرار گیرد راحت‌تر شکوفه می‌دهد. با این حال نور بیش از د مستقیم خورشید می‌تواند برگ‌های این گیاه را بسوزاند بنابراین آن را در منطقه‌ای مناسب نگهداری کنید تا از سوختن آن جلوگیری شود.

آبیاری کاکتوس کریسمس

بعلاوه به رطوبت نیز برای کاکتوس کریسمس مهم است. این گیاه به آبیاری مکرر در طول فصل رشد خود یعنی بهار و تابستان نیاز دارد و باید خاک آن را مرطوب نگه دارید. اجازه دهید بین آبیاری‌ها رطوبت خاک آن کم و خشک شود اما این میزان خشکی نباید زیاده از حد باشد. همچنین اجازه ندهید خاک آن بیش از حد در آب بنشیند چرا که باعث پوسیده شدن ریشه‌ها و ساقه‌ی گیاه می‌شود.

استفاده از محلول کود ملایم نیز هر چند هفته یکبار برای آن مفید است. این گیاه دمایی بین ۱۵ تا ۲۱ درجه‌ی سانتی‌گراد و رطوبت متوسط تا بالا را ترجیح می‌دهد. قرار دادن یک سینی سنگریزه‌ی پر از آب در زیر ظرف کاکتوس کریسمس می‌تواند راه خوبی برای افزودن رطوبت به خانه باشد.

(در این صفحه با انواع گیاهان آپارتمانی نیازمند به نور مستقیم آشنا شوید.)

انواع مختلف کاکتوس: 33. کاکتوس کریسمس

انواعِ مختلف کاکتوس: ۳۴٫ کاکتوس جام شاه (Claret Cup Cactus)

کاکتوس خارپشت کلارت کاپ یکی از کاکتوس‌های بیابانی زیبا است که در آب و هوای گرم و خشک به خوبی رشد می‌کند. اگر به پرورش این کاکتوس علاقمند هستید اولین چالشی که با آن مواجه خواهید بود پیدا کردن یکی از آنهاست! به هر حال اولین قانون این است که نباید به کاکتوس کلارت کاپ بیش از حد آب بدهید.

اگرچه این گیاه به رطوبت نیاز دارد اما بهتر است در شرایط خشک نگهداری شود و خاک آن نباید خیس باشد. برای کاشتن کاکتوس کلارت کاپ از مخلوط خاک شنی یا خاک مخصوص کاکتوس استفاده کنید و آن را در گلدانی بدون لعاب بکارید تا رطوبت اضافی آن تبخیر شود. در فصل زمستان نیز آبیاری باید بسیار کم باشد و کوددهی نیز متوقف شود.

(بایدها و نبایدهای اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی را در این صفحه آموزش ببینید.)

انواعِ مختلف کاکتوس: 34. کاکتوس جام شاه

انواع مختلف کاکتوس: ۳۵٫ کلیستوکاکتوس یا کاکتوس‌های پوشیده گل (Cleistocactus)

یکی از کاکتوس‌هایی که زیاد کشت می‌شود، کاکتوس کلیستوکاکتوس است. شکوفه‌های زیادی روی انواع کاکتوس این گونه ظاهر می‌شود اما کاملا باز نمی‌شوند و این گیاه حس انتظار را القا می‌کند که هرگز برآورده نمی‌شود. گل‌های این کاکتوس در شرایط کاملا مساعد باز می‌شوند که این مساله تقریبا بسیار نادر است. این گیاه بومی کوه‌های منطقه‌ی آمریکای جنوبی است. ساقه‌های متعدد از یک پایه رشد می‌کند و کوچک می‌ماند. این کاکتوس‌ها کوچک اما متعدد هستند.

نگهداری از گونه‌ی کاکتوس‌های کلیستوکاکتوس اگر در مکان مناسبی قرار گیرند، ساده است. این گیاه به آفتاب کامل و خاک با زهکشی مناسب نیاز دارد. در مناطقی که خیلی گرم است یک نقطه‌ی روشن کافی است.در فصل بهار و تابستان زمانی به این گیاه آب بدهید که چند سانتی‌متر بالای خاک آن خشک باشد. در فصل پاییز نیز آبیاری را به هر ۵ هفته یکبار تقلیل دهید و در زمستان نیز آبیاری به آن را متوقف کنید چرا که رطوبت و دمای سرد باعث پوسیده شدن ریشه‌ی آن می‌شود.

(در این صفحه با گیاهان آپارتمانی سمی آشنا شوید.)

انواع مختلف کاکتوس: 35. کلیستوکاکتوس

انواعِ مختلف کاکتوس: ۳۶٫ کاکتوس داروش پیچیده (Clumpy Mistletoe)

این کاکتوس یک کاکتوس اپی‌فیتیک با ریشه‌های قوی است که از شاخه‌های کوچک تشکیل شده است. شاخه‌ها در ابتدا صاف هستند و با رشد به صورت آویخته در می‌آیند. شاخه‌های اصلی محکم هستند و تا ۵۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند. گل‌های سفید روی شاخک‌های کوچک این کاکتوس می‌روید. کاکتوس داروش پیچیده در برابر نور مستقیم آفتاب دوام نمی‌آورد و آفتاب مستقیم می‌تواند باعث سوختن شاخه‌های آن شود. با این حال بدون نور کافی این گیاه شکوفه نمی‌دهد. بهترین شرایط این است که این کاکتوس است آفتاب صبح و سایه‌ی بعدازظهر را دریافت کند.

این کاکتوس در برابر بی‌آبی مقاوم نیست و باید به طور منظم آبیاری شود. با وجود این، آبیاری بیش از حد نیز می‌تواند باعث سست شدن ساقه‌ها و از بین رفتن آنها شود.

(با گیاهان آپارتمانی آلرژی‌زا در این صفحه آشنا شوید.)

انواعِ مختلف کاکتوس: 36. کاکتوس داروش پیچیده (Clumpy Mistletoe)

انواع مختلف کاکتوس: ۳۷٫ کاکتوس قلاب ماهیگیری (Common Fishhook Cactus)

کاکتوس قلاب ماهی‌گیری معمولا دارای یک بدنه‌ی تنها است که تا ۲۵ سانتی‌متر ارتفاع و ۷٫۵ سانتی‌متر قطر، رشد می‌کند. هر مجموعه‌ی تیغ‌ها از ۳ یا ۴ تیغه‌ی قلاب مانند و خارهای معمولی و صاف زیادی تشکیل شده است. گل این کاکتوس قطری حدودا ۴ سانتی‌متری دارد و معمولی رنگ آن صورتی یا بنفش است.

میوه‌ی آن نیز قرمز، درخشان و گوشتی است و حاوی دانه‌های سیاه زیادی است. برای اینکه گلدهی گیاه بهتر باشد باید در طول زمستان در مکانی سرد نگهداری شده و آبیاری به آن متوقف شود.

(در این صفحه با انواع سبد گل تولد آشنا شوید.)

انواع مختلف کاکتوس: 37. کاکتوس قلاب ماهیگیری (Common Fishhook Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۳۸٫ کاکتوس بشکه‌ای گرد (Compass Barrel Cactus)

کاکتوس بشکه‌ای کالیفرنیا با نام‌های دیگری مانند بشکه آریزونا، بشکه قرمز، قطب‌نمای معدنچی و کاکتوس بشکه‌ای قطب‌نما شناخته می‌شود و بومی بیابان‌های جنوب غربی آمریکا است. این کاکتوس بسیار آهسته رشد می‌کند، ابتدا به صورت کروی و سپس به صورت استوانه‌ای شکل تغییر می‌کند و گاهی به ارتفاع ۲٫۵ متر و عرض نیم متر نیز می‌رسد.

کاکتوس بشکه‌ای کالیفرنیا به ندرت منشعب می‌شود و همانطور که از نام آن مشخص است ستون‌های منفرد، تنومند و بشکه‌ای تشکیل می‌دهد. این کاکتوس از بالا تا پایین با خارهای بلندی پوشانده شده که رنگ آنها می‌تواند از قرمز تا زرد و سفید متغیر باشد.

با بالا رفتن سن کاکتوس این خارها به رنگ خاکستری در می‌آیند و در اطراف کاکتوس خم می‌شوند. سه نوع تیغ روی این کاکتوس بشکه‌ای وجود دارد، یک تیغ بلند مرکزی که به ۱۳ سانتی‌متر می‌رسد؛ سه تیغ کوتاه‌تر و ۸ تا ۲۸ خار کوتاه شعاعی. این تیغ‌ها آنقدر اطراف کاکتوس را می‌پوشانند که دیدن گوشت سبز آن دشوار است. در فصل بهار و اوایل تابستان نیز گل‌های زرد با مرکز قرمز در کنار کاکتوس و به سمت خورشید رشد می‌کند.

کاکتوس بشکه‌ای کالیفرنیا همانند اکثر گیاهان بیابانی، خاک سنگی یا شنی، زهکشی خوب و آفتاب کامل را ترجیح می‌دهد. این کاکتوس در برابر خشکی و آفات بسیار مقاوم است و در سمت سایه‌دار خود بیشتر و سریع‌تر رشد می‌کند. این مساله باعث می‌شود این کاکتوس به سمت جنوب یا جنوب غربی متمایل شود و به همین خاطر هم به آن قطب‌نما گفته می‌شود.

(خرید باکس گل مردانه هدیه‌ای مناسب برای روز مرد!)

انواع مختلف کاکتوس: 38. کاکتوس بشکه‌ای گرد (Compass Barrel Cactus)

انواعِ مختلف کاکتوس: ۳۹٫ کاکتوس کانسولئا فالکاتا (Consolea Falcata)

کاکتوس کانسولئا فالکاتا یک گونه‌ی کمیاب است که تنها در یک منطقه در شمال غربی هائیتی یافت می‌شود. این کاکتوس تقریبا در ۵۰۰۰ متری ساحل می‌روید و به خاطر سیل‌ها تعداد این کاکتوس‌ها اکنون به ۱۲ عدد کاهش یافته که بسیار نگران‌کننده است.

کاکتوس کانسولئا فالکاتا : از خانواده‌ی کاکتوس‌های بدون تیغ

کاکتوس کانسولئا فالکاتا یک کاکتوس شبه درخت است که بازوهایی تیره، براق و سبز رنگ دارد. برگ‌های پهن آن معمولا بیشتر از آنکه پهن باشند درازند. این نوع کاکتوس از انواع کاکتوس بدون تیغ یا دارای تیغ‌های بسیار کمی است و برای کسانی که فرزندان کوچک دارند، انتخاب بهتری است.

کاکتوس کنسولیا فالکاتا گرمسیری است و در فصل تابستان رشد می‌کند و نگهداری و تکثیر ان ساده است. این کاکتوس را می‌توان به عنوان درختچه یا حتی درخت مینیاتوری پرورش داد.

انواعِ مختلف کاکتوس: 39. کاکتوس کانسولئا فالکاتا (Consolea Falcata)

انواعِ مختلف کاکتوس: ۴۰٫ کاکتوس کوپیاپوآ هومیلیس (Copiapoa Humilis)

کاکتوس کوپیاپوآ هومیلیس یک کاکتوس کوچک است که گاهی اوقات یک ساقه‌ی تنها است اما معمولا از قسمت پایه انبوه می‌شود. ساقه‌ها معمولا به رنگ سبز زیتونی کمرنگ تا پررنگ هستند و پشم‌های فراوانی در قسمت بالایی آن تولید می‌شود. این کاکتوس تا ۶ سانتی‌متر ارتفاع و ۹ سانتی‌متر قطر رشد می‌کند. ساقه‌های جوان به رنگ بنفش – قرز مایل به سیاه هستند و تیغ‌ها نیز خاکستری مایل به سفید یا زرد مایل به سیاه هستند.

بر خلاف شرایط خاص این کاکتوس در زیستگاه خود، نگهداری از آن تقریبا آسان است. کاکتوس کوپیاپوآ هومیلیس باید در معرض آفتاب کامل یا نیمه آفتاب قرار گیرد و در مکانی نگهداری شود که جریان هوا در آن خوب باشد. آبیاری آن نیز باید کم باشد و بین آبیاری‌ها خاک باید خشک شود. در طول تابستان شاید بهتر باشد به جای آبیاری به آن آب اسپری کنید و این کار را در اول صبح انجام دهید که هوا در حال گرم شدن است.

انواعِ مختلف کاکتوس: 40. کاکتوس کوپیاپوآ هومیلیس (Copiapoa Humilis)

انواع مختلف کاکتوس: ۴۱٫ کاکتوس کرین اپونتیا اینویکتا (Corynopuntia Invicta)

این کاکتوس بومی آمریکای شمالی است و در ۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریا می‌روید و در خاک‌های سنگی و خاک‌های ماسه‌ای بین بوته‌ها یافت می‌شود. کاکتوس کورینوپونتیا اینویکتا درختچه‌ای کم رشد و دارای انشعاب‌های فراوان است. آرئول‌های آن تقریبا دایره‌ای شکل و به رنگ خاکستری است و قطر آنها تا ۱٫۵ متر می‌رسد. گل‌های این کاکتوس زرد است و به قطر ۴ تا ۶ سانتی‌متر می‌رسد.

انواع مختلف کاکتوس: 41. کاکتوس کرین اپونتیا اینویکتا (Corynopuntia Invicta)

انواعِ مختلف کاکتوس: ۴۲٫ میوه اژدها (Costa Rica nightblooming cactus)

کاکتوس میوه اژدها یا پیتاهای کاستاریکایی یک گونه‌ی کاکتوس بومی کاستاریکا و نیکاراگوئه است. این گونه به خاطر میوه‌ی پیتاهایا، پیتایا یا میوه‌ی اژدها پرورش داده می‌شود اما همچنین یک گیاه زینتی چشمگیر با گل‌های زیبا است.

انواعِ مختلف کاکتوس: 42. میوه اژدها (Costa Rica nightblooming cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۴۳٫ کاکتوس ستون پنبه‌ای (Cotton Pole)

این کاکتوس بومی آمریکای جنوبی است. کاکتوس ستون پنبه‌ای دارای ساقه‌هایی است که به ارتفاع ۰٫۵ متر می‌رسد؛ بدنه‌ی آن سبز تیره است اما با پشم‌های سفیدی پوشیده شده است که تیغ‌ها را نیز می‌پوشاند. این کاکتوس در فصل تابستان گل‌های قرمزی به قطر ۳ سانتی‌متر می‌دهد. کاکتوس ستون پنبه‌ای را می‌توان در گلدان یا باغچه و در کنار ساکولنت‌های دیگر کاشت. این گیاه می‌تواند در معرض مستقیم یا نیمه سایه رشد کند و تحمل سرما تا ۳ درجه‌ی سانتی‌گراد را دارد.

به عنوان خاک می‌توان از مخلوط ۲۵% ماسه سیلیس درشت، ۲۵% پیت بلوند، ۲۵% پیت سیاه و ۲۵% خاک گرمسیری استفاده کرد. آبیاری به این گیاه باید متعادل باشد و تا زمانی که خاک آن خشک نشده نباید به آن آب داد. در طول زمستان نیز باید آبیاری به این کاکتوس متوقف شود. کاکتوس ستون پنبه‌ای در برابر آفات مقاوم و در برابر آبیاری زیاد حساس است.

(برای دفع آفات گیاهانتان می‌توانید سری به مطلب آفت گیاهان آپارتمانی بزنید.)

انواع مختلف کاکتوس: 43. کاکتوس ستون پنبه‌ای (Cotton Pole)

انواعِ مختلف کاکتوس: ۴۴٫ کاکتوس شیطان خزنده (Creeping Devil)

کاکتوس استنوکرئوس اروکا (Stenocereus Eruca) که با نام شیطان خزنده شناخته می‌شود، گونه‌ای متمایز از کاکتوس‌ها است که در گروه کاکتوس‌های گلدار قرار می‌گیرد. این کاکتوس در گروه‌های بزرگ و در تپه‌های ساحلی یا دشت‌های شنی رشد می‌کند.

وقتی این کاکتوس‌ها در محیط‌های معتدل و مرطوب کشت می‌شوند می‌توانند بسیار سریع و تا حدود ۶۰ سانتی‌متر در سال رشد کنند. در آب و هوای گرم و خشک رشد این گیاه کمتر خواهد بود. کاکتوس شیطان خزنده یک کاکتوس تزئینی با نگهداری راحت است و می‌تواند با سایر گونه‌های کاکتوس و حتی در کنار گیاهان گلدار و رنگارنگ به خوبی کنار بیاید.

این کاکتوس روزهای طولانی قرار گرفتن زیر آفتاب را دوست دارد و هنگامی که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می‌گیرد سالم‌تر رشد می‌کند. همانند اکثر کاکتوس‌ها، کاکتوس شیطان خزنده آب را در خود ذخیره می‌کند و زمانی باید آبیاری شود که خاک آن خشک شده باشد. خاک آن نیز باید زهکشی مناسبی داشته باشد و می‌توان در تابستان به آن کود مایع داد.

انواعِ مختلف کاکتوس: 44. کاکتوس شیطان خزنده (Creeping Devil)

انواع مختلف کاکتوس: ۴۵٫ کاکتوس اپیفیلوم اگزیپتالوم (Dutchman’s Pipe Cactus)

کاکتوس اپیفیلوم اگزیپتالوم که با نام‌هایی مانند لوله هلندی و ملکه‌ی شب (Queen of the Night) نیز شناخته می‌شود، کاکتوس گرمسیری فوق‌العاده جذابی است که گل‌های سفید خوشبو و معطر می‌دهد که تا صبح بسته می‌شود. هیچ برگ واقعی وجود ندارد اما ساقه‌های مسطح هست که می‌توانند به سادگی ریشه بدهند.

به این گیاه، مخلوط خاک متوسط ساکولنت / کاکتوس با زهکشی خوب بدهید و آن را در سایه‌ی جزئی یا نور غیر مستقیم و روشن قرار دهید. هنگام آبیاری، خاک آن را کاملا خیس کنید و اجازه دهید پیش از آبیاری بعدی، بالای خاک آن خشک شده باشد. وقتی هوا سرد است گیاه را به داخل خانه منتقل کنید و آبیاری آن را در زمستان به ۱ یا ۲ بار در ماه کاهش دهید.

انواع مختلف کاکتوس: 45. کاکتوس اپیفیلوم اگزیپتالوم (Dutchman's Pipe Cactus)

انواعِ مختلف کاکتوس: ۴۶٫ اچینوپسیس (Echinopsis)

گونه‌ی اچینوپسیس کاکتوس‌ها متشکل از انواع مختلفی است و بومی آمریکای جنوبی است. این گروه از کاکتوس‌ها شامل کاکتوس‌های ستونی می‌شود که گونه‌های بزرگ آن برای کشت در محیط‌های بزرگ و گونه‌های کوچکتر برای نگهداری در خانه مناسب هستند. کاکتوس اچینوپسیس، کوچک و گرد با خارهای تیز و گل‌های بسیار رنگارنگ است. این کاکتوس در طول فصل رشد نور زیاد را دوست دارد و در زمستان نیز نور جنوبی برای آن مناسب است.

برای آبیاری اجازه دهید مخلوط خاک بین دو آبیاری کاملا خشک شود و سپس آن را کاملا آبیاری کنید. زهکشی خاک بسیار ضروری است و نباید بگذارید خاک آن غرغاب شود. در زمستان آبیاری آن را متوقف کنید اما گاهی اوقات آن را غبارپاشی کنید.

انواعِ مختلف کاکتوس: 46. اچینوپسیس (Echinopsis)

انواع مختلف کاکتوس: ۴۷٫ فروکاکتوس هیستریکس (Ferocactus-Hystrix)

کاکتوس هیستریکس یک کاکتوس بشکه‌ای منفرد است که با خارهایی قوی پوشانده شده است. این کاکتوس با تاجی از گل‌های زرد در بالای ساقه شکوفا می‌شود. گل‌ها سپس به میوه‌ای تبدیل می‌شوند که رسیده شده و با آب و دانه‌ها منفجر می‌شود. این کاکتوس بومی مکزیک مرکزی است و نمونه‌های بالغ آن می‌توانند تا ۹ سانتی‌متر ارتفاع و ۷۸ سانتی‌متر قطر برسند. این کاکتوس در برابر سرمازدگی دوام نمی‌آورد اما اگر خطر یخ‌زدگی وجود دارد می‌توانید آن را به داخل خانه منتقل کنید تا نزدیک پنجره‌ی آفتابی یا زیر نور رشد کند.

کاکتوس هیستریکس برای جلوگیری از پوسیدگی به نور شدید خورشید، زهکشی عالی و آب کم نیاز دارد. گلدان این کاکتوس باید دارای سوراخ‌های زهکشی باشد و از خاک مناسب کاکتوس با ۷۰ یا ۸۰ درصد شن و ماسه معدنی مانند ماسه درشت یا پرلیت آن را پر کنید. پیش از خشک شدن خاک نیز آن را آبیاری نکنید.

انواع مختلف کاکتوس: 47. فروکاکتوس هیستریکس (Ferocactus-Hystrix)

انواعِ مختلف کاکتوس: ۴۸٫ کاکتوس گلابی خاردار (Engelmann Prickly Pear)

کاکتوس گلابی خاردار متعلق به گونه‌ی (Opuntia) است و انواع مختلفی از آن وجود دارد. از نام‌های دیگر کاکتوس گلابی خاردار می‌توان به گلابی خاردار لاله (tulip prickly pear)، گلابی خاردار نوپال (nopal prickly pear)، گلابی خاردار تگزاس (Texas prickly pear) و سیب کاکتوس اشاره کرد.

کاکتوس گلابی خاردار: جزئی از انواع کاکتوس گوشتی

گلابی خاردار  مانند سایر انواع کاکتوس در این گونه، بخش‌بندی می‌شود و چندین بخش کوچک مسطح روی آن رشد می‌کند. بسته به تنوع این بخش‌ها می‌توانند خارهایی داشته باشند که طول آنها تا ۷٫۵ سانتی‌متر رشد می‌کند. این کاکتوس به اندازه‌ی ۱٫۲ تا ۱٫۸ متر ارتفاع و ۴٫۵ متر قطر رشد می‌کند. این کاکتوس در پایان فصل بهار هر سال گل‌های زرد رنگ می‌دهد و پس از آن میوه‌های صورتی تیره ظاهر می‌شود که قابل خوردن است.

این کاکتوس گوشتی انواع مختلفی از خاک را تحمل می‌کند به شرطی که آب در آن ننشیند. آفتاب کامل نیز برای رشد آن مهم است. رطوبت اضافی دشمن واقعی این کاکتوس است و آب دادن زیاده از حد به آن باعث پوسیدن ریشه‌ها و خراب شدن گیاه می‌شود. بعلاوه کمبود جریان هوا نیز باعث خراب شدن آن می‌شود.

انواعِ مختلف کاکتوس: 48. کاکتوس گلابی خاردار (Engelmann Prickly Pear)

انواع مختلف کاکتوس: ۴۹٫ کاکتوس سوزن حوا (Eve’s Needle Cactus)

کاکتوس سوزن حوا با نام علمی ستونچه‌ی درفشی (Austrocylindropuntia subulate) گونه‌ای از کاکتوس درختی و بومی کوه‌های آند کشور پرو است. برگ‌های این گیاه شبیه درفش و به رنگ سبز مایل به زرد است و در یک گیاه بالغ تا ۱۲ سانتی‌متر رشد می‌کند. کاکتوس سوزن حوا در زیستگاه بومی تا ۴ متر رشد می‌کند اما در شرایط کشت گلدانی بسیار کوچکتر خواهد بود. این کاکتوس را می‌توانید در خاک مناسب ساکولنت و کاکتوس و گلدان سفالی با زهکشی مناسب بکارید و این کاکتوس باید در هوای آزاد و در آفتاب رشد کند و آبیاری آن در زمستان باید محدود باشد.

انواع مختلف کاکتوس: 49. کاکتوس سوزن حوا (Eve's Needle Cactus)

انواعِ مختلف کاکتوس: ۵۰٫ کاکتوس قلعه پری (fairy castle cactus)

کاکتوس قلعه پری با نام علمی آکانتوسرئوس تتراگونوس(Acanthocereus Tetragonus) بومی آمریکای شمال، جنوب و مرکزی است. این گیاه رشد کمی دارد و می‌تواند در نهایت به ارتفاع ۲ متر برسد. ساقه‌های کاکتوس قلعه پری پنج ضلعی و با خارهای پشمی در هر سطح است. اندام‌ها به رنگ سبز روشن هستند که با افزایش سن چوبی و قهوه‌ای می‌شوند. کاکتوس قلعه پری به ندرت شکوفه می‌دهد و برای گلدهی به شرایط رشد عالی نیاز دارد. گل‌های این کاکتوس بزرگ و سفید هستند و معمولا تا زمانی که گیاه ۱۰ ساله یا بیشتر نباشد گل نمی‌دهد.

کاکتوس قلعه پری یک گیاه کاملا آفتابی است که به خاک با زهکشی خوب نیاز دارد. کاکتوس را در گلدان بدون لعاب سفالی بکارید تا رطوبت اضافی آن بخار شود. این کاکتوس در خاک مناسب کاکتوس رشد بهتری خواهد داشت و آن را در یک مکان آفتابی قرار دهید که دور از جریان هوا یا تهویه‌ی مطبوع باشد. آبیاری به کاکتوس قلعه پری را تا زمانی ادامه دهید که آب از سوراخ‌های زهکشی آن خارج شد و سپس اجازه دهید خاک آن تا آبیاری بعدی کاملا خشک شود. مراقبت از این کاکتوس در زمستان ساده‌تر است و باید آب آن را به نصف کاهش دهید.

انواعِ مختلف کاکتوس: 50. کاکتوس قلعه پری (fairy castle cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۵۱٫ فروکاکتوس شوارتزی (Ferocactus Schwarzii)

فروکاکتوس شوارتزی با نام‌های دیگری مانند بشکه‌ی بزرگ یا کاکتوس بشکه‌ای هم شناخته می‌شود و بومی مکزیک است. این کاکتوس‌ها سبز مایل به خاکستری و دارای ظاهری کروی شکل هستند که به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر می‌رسند. فروکاکتوس شوارتزی دارای ۱۳ تا ۱۹ دنده‌ی تیز با آرئول‌های نزدیک به هم است که روی هر کدام ۴ خار زرد رنگ وجود دارد.

کاکتوس شوارتزی در بهار و اوایل تابستان گل می‌دهد؛ این گل‌ها روی قسمت بالایی گیاه درمی‌آیند و به رنگ زرد هستند. این کاکتوس را می‌توان در معرض نور مستقیم خورشید و یا نیمه سایه قرار داد. آب و هوا نیز باید خشک و گرم باشد و در زمستان دمای محیط نباید به کمتر از ۶ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد.

خاک مورد استفاده برای کاکتوس شوارتزی می‌تواند مخلوطی از ۶۰% خاک گرمسیری یا خاک برق و ۴۰% ماسه درشت باشد. کاشت یا پیوند آن نیز باید در فصل بهار انجام شود. در روزهای گرم تابستانی می‌توانید هر ۷ یا ۸ روز، در بهار هر ۱۵روز و در پاییز هر ۲۰ روز یکبار به آن آب بدهید و در فصل زمستان نیز آبیاری گیاه را متوقف کنید. پیش از آبیاری نیز توجه داشته باشید خاک آن کاملا خشک شده باشد.

انواع مختلف کاکتوس: 51. فروکاکتوس شوارتزی (Ferocactus Schwarzii)

انواعِ مختلف کاکتوس: ۵۲٫ کاکتوس قلاب ماهی‌گیری (Fishhook Cactus)

کاکتوس قلاب ماهیگیری با نام علمی مامیلاریا شیدینا (Mammillaria Schiedeana) یک کاکتوس جذاب با رشد کم، ساقه‌های سبز پررنگ و تیغ‌های سفید کرمی است. این کاکتوس به صورت تنها و یا مجموعه‌ای از ساقه‌ها رشد می‌کند. ساقه‌ها کروی و در قسمت بالایی کم و بیش گرد هستند و قطر آن‌ها حدودا ۶ سانتی‌متر است.

این کاکتوس گل‌هایی به رنگ سفید یا کرمی می‌دهد که ۱٫۵ سانتی‌متر هستند و در فصل زمستان شکوفه می‌کنند. برای گلدهی بهتر این کاکتوس، باید آن را در زمستان در جایی خنک نگهداری کنید و آبیاری به آن را نیز متوقف کنید.

انواعِ مختلف کاکتوس: 52. کاکتوس قلاب ماهی‌گیری (Fishhook Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۵۳٫ کاکتوس اچینو (Giant Barrel Cactus)

کاکتوس اچینو با نام‌های دیگری مانند بیزناگای غول‌پیکر و کاکتوس بشکه‌ای بزرگ نیز شناخته می‌شود و بومی مناطق مرکزی و شمالی مکزیک است. این کاکتوس از انواع کاکتوس کروی و گرد است که با افزایش سن بزرگتر شده و به ارتفاع ۱٫۵ متر و قطر ۱ متر می‌رسد.

کاکتوس بشکه‌ای بزرگ به رنگ سبز مایل به خاکستری با سایه‌هایی متمایل به قرمز است و در جوانی ۸ دنده (در بزرگسالی ۵۰ دنده) راست، گرد و پهن دارد. این کاکتوس دارای آرئول‌های پشمی است با ۸ خار شعاعی و یک خار مرکزی. گل‌های این کاکتوس به رنگ زرد است و در قسمت بالایی کاکتوس می‌روید. کاکتوس بشکه‌ای غول‌پیکر از اواخر بهار تا اواسط تابستان گل می‌دهد.

این کاکتوس رشد آهسته دارد؛ در جوانی نور سایه را ترجیح می‌دهد اما در بزرگسالی آفتاب مستقیم برای آن بهتر است. کاکتوس بشکه‌ای غول پیکر نباید در زمستان در معرض دمایی کمتر از ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار گیرد. در تابستان آبیاری آن باید منظم باشد اما آبیاری را تا خشک شدن کامل خاک به تعویق بیاندازید. در زمستان نیز آبیاری باید قطع شود. این کاکتوس نیازی به کود یا هرس کردن ندارد. این کاکتوس نسبت به بیماری‌ها و آفات مقاوم است اما به رطوبت بیش از حد حساس است.

انواع مختلف کاکتوس: 53. کاکتوس اچینو (Giant Barrel Cactus)

انواع مختلفِ کاکتوس: ۵۴٫ ژیمنو کالیسیوم ساگلیونیس (Giant Chin Cactus)

کاکتوس ژیمنوکالیسیوم ساگلیونیس (Gymnocalycium saglionis) یک کاکتوس کروی با رشد آهسته است که تا ۹۰ سانتی‌متر ارتفاع رشد می‌کند. برنه‌ی آن تقریبا استوانه‌ای و کم و بیش مسطح است تا به قطر ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد و رنگ آن می‌تواند از سبز کم‌رنگ تا سبز آبی متغیر باشد. خارها قهوه‌ای مایل به زر، قرمز یا سفید هستند و با گذشت زمان خاکستری شده و ۴ سانتی‌متر می‌شوند. گل‌های این کاکتوس نیز سفید یا مایل به قرمز است و میوه‌ی آن نیز گرد، مایل به قرمز یا صورتی تیره با دانه‌های ریز و براق قهوه‌ای سیاه است.

انواع مختلف کاکتوس: 55. کاکتوس شاخ بزی (Goat’s Horn Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۵۵٫ کاکتوس شاخ بزی (Goat’s Horn Cactus)

کاکتوس شاخ بزی با نام علمی (Astrophytum senile) کاکتوسی با رشد آهسته و بومی مناطق شمال مکزیک است. این کاکتوس به خاطر خارهای زیبای منحنی که شبیه شاخ بز به نظر می‌رسد به این نام خوانده می‌شود. این کاکتوس در اوایل رشد خود گرد است اما با گذشت زمان شکل تخم‌مرغی به خود می‌گیرد و کاکتوسی ستونی می‌شود. کاکتوس شاخ بز از بالا ظاهری شبیه ستاره دارد و معمولا ۸ دنده از نقطه‌ی مرکزی آن خارج می‌شود.

برای نگهداری از این کاکتوس آن را در معرض نور خورشید قرار دهید. این کاکتوس در برابر خشکی مقاوم است و پیش از آبیاری اجازه دهید خاک آن کاملا خشک شود. برای کاشت آن نیز از خاک مخصوص ساکولنت و کاکتوس با زهکشی مناسب استفاده کنید.

(مطلب راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان در وبلاگ گل با ما هم می‌تواند برایتان مفید باشد.)

انواع مختلف کاکتوس: 55. کاکتوس شاخ بزی (Goat’s Horn Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۵۶٫ کاکتوس استروفیتوم کاپریکورن (Gods Horn Cactus)

کاکتوس استروفیتوم کاپریکورن به نام کاکتوس شیپور خدایان نیز شناخته می‌شود. این کاکتوس با رشد خوب و رسیدن به بلوغ به ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. ویژگی اصلی ظاهری این گیاه ساقه‌ی سبز تا نسبتا سبز تیره‌ی آن است که روی آن خارهای تیره و مجعد رشد می‌کند. این کاکتوس گل‌هایی به رنگ زرد می‌دهد. این کاکتوس نور کامل خورشید را ترجیح می‌دهد؛ آبیاری آن نیز باید متناسب باشد چرا که آبیاری بیش از حد باعث پوسیدن آن می‌شود.

انواع مختلف کاکتوس: 56. کاکتوس استروفیتوم کاپریکورن (Gods Horn Cactus)

 انواع مختلف کاکتوس: ۵۷٫ کاکتوس بشکه طلایی (Golden Barrel Cactus)

کاکتوس بشکه طلایی با نام علمی (Echinocactus grusonii) یک گونه‌ی جذاب و شاد است. این کاکتوس ظاهری گرد دارد و به اندازه‌ی ۱ متر ارتفاع و ۱ متر قطر همانند یک بشکه، رشد می‌کند. این کاکتوس خارهای خطرناک و دراز دارد و مانند بسیاری دیگر از کاکتوس‌های بشکه‌ای، سوزن‌های سفت و زردرنگ آن به صورت خوشه‌ای در امتداد دنده‌های کاکتوس رشد می‌کند.

در حالی که خیلی‌ها معتقدند آفتاب کامل برای این کاکتوس ضروری است، اما کاکتوس بشکه طلایی آفتاب جنوب غربی در طول گرم‌ترین روزهای تابستانی را دوست ندارد. هنگامی که کاکتوس را بکارید تا جایی که بتواند سعی می‌کند از این موقعیت دور شود. با این حال آفتاب کامل از جهات دیگر مناسب است و گاهی اوقات باعث رشد شکوفه‌های زرد کم رنگ و زنگوله‌ای در بالای کاکتوس می‌شود.

کاکتوس بشکه طلایی به مراقبت کمی نیاز دارد. این کاکتوس به ندرت آبیاری می‌خواهد با این حال آبیاری منظم به رشد آن کمک می‌کند. هنگام آبیاری خاک آن را کامل خیس کنید و تا خشک شدن کامل خاک آن را آبیاری نکنید. این کاکتوس رطوبت را دوست ندارد و اگر خاک آن خیس بماند باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن آن می‌شود. بنابراین لازم است آن را در خاکی با زهکشی خوب بکارید.

انواع مختلف کاکتوس: 57. کاکتوس بشکه طلایی (Golden Barrel Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۵۸٫ کاکتوس چویای طلایی (Golden Cholla)

ساقه‌های سبز (cylindropuntia echinocarpa) یا کاکتوس چویای طلایی همانند دیگر کاکتوس‌های چویای آریزونا و کالیفرنیا با تیغ‌های زیادی پوشانده شده و به آسانی از آن جدا می‌شود. این گیاه به صورت توده‌های بزرگ رشد می‌کند و روی یک تنه‌ی کوتاه و ضخیم متمرکز است. بخش‌های جداگانه‌ی این کاکتوس حداکثر ۱۵ سانتی‌متر و بسیار پرخار است. این کاکتوس در فصل بهار گلدهی دارد و گل‌های آن نیز به رنگ سبز مایل به زرد است.

انواع مختلف کاکتوس: 58. کاکتوس چویای طلایی (Golden Cholla)

انواع مختلف کاکتوس: ۵۹٫ کاکتوس دم موش طلایی (Golden Rat Tail)

کاکتوس دم موش طلایی بومی کشور بولیوی است و با نام علمی (Cleistocactus winteri) نیز شناخته می‌شود. این نوع کاکتوس دارای ساقه‌هایی آویزان و مارپیچ و پوشیده از خار است که طول آنها به ۱ متر می‌رسد. گل‌های زیبا و لوله‌ای آن نیز به رنگ قرمز مایل به نارنجی است و معمولا در اواخر تابستان پدیدار می‌شود.

کاکتوس دم موش طلایی رشد سریعی دارد و در سنگ‌های صخره‌ای، برای پوشاندن دیوارها یا کاشت در حاشیه‌ی باغچه یا گلدان مناسب است. کاکتوس دم موش طلایی برای رشد بهتر به نور مستقیم خورشید نیاز دارد اما سایه‌ی روشن را ترجیح می‌دهد. برای مثال می‌توانید آن را در معرض شرق یا غرب قرار دهید. دمای محیط اطراف این کاکتوس نیز در فصل زمستان نباید کمتر از ۴ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد.

انواع مختلف کاکتوس: 59. کاکتوس دم موش طلایی (Golden Rat Tail)

انواع مختلف کاکتوس: ۶۰٫ کاکتوس خارپشت توت فرنگی سبز (Green Strawberry Hedgehog Cactus)

کاکتوس خارپشت توت فرنگی سبز یکی از انواع کاکتوس میوه‌دار با گل‌های سرخابی و روشن است که در فصل بهار شکوفا می‌شوند. این کاکتوس معمولا در مناطق بیابانی جنوب غربی ایالات متحده رشد می‌کند و معمولا به صورت خوشه‌ای و گاهی با ۲۰ ساقه یا بیشتر است. طول هر ساقه‌ی این کاکتوس به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد.

اکثر میوه‌های کاکتوس خارپشت توت فرنگی سبز خوراکی و معمولا به رنگ قرمز یا نارنجی است. طعم آن نیز شبیه به توت فرنگی است و به همین خاطر با این نام خوانده می‌شود. این کاکتوس هم مانند سایر کاکتوس‌ها به خاک با زهکشی خوب نیاز دارد و اگر ریشه‌ها برای مدتی طولانی مرطوب بمانند مستعد پوسیدگی هستند. آفتاب کامل برای این کاکتوس مناسب است اما سایه‌ی جزئی را نیز تحمل می‌کند.

انواع مختلف کاکتوس: 60. کاکتوس خارپشت توت فرنگی سبز (Green Strawberry Hedgehog Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۶۱٫ کاکتوس ژیمنوکالیسیوم (Gymnocalycium)

کاکتوس ژیمنو کالیسیوم یا کاکتوس پرچانه با نام علمی (Gymnocalycium Pflanzii) بومی بولیوی، پراک و آرژانتین است. این کاکتوس دارای بدنه‌ی سبزرنگ و کروی است که به قطر  سانتی‌متر می‌رسد. این کاکتوس گل‌هایی به رنگ صورتی مایل به سفید یا نارنجی می‌دهد که در بالای کاکتوس ظاهر می‌شوند. کاکتوس ژیمنوکالسیوم می‌تواند در نور کامل یا سایه نور قرار گیرد و در دمای سرد و زمستان تا ۳ درجه‌ی سانتی‌گراد نیز دوام می‌آورد. خاک مناسب این کاکتوس می‌تواند مخلوطی از ماسه سیلیس درشت و خاک آتشفشانی باشد.

برای آبیاری این کاکتوس زیبا در فصل بهار و تابستان تا خشک شدن کامل خاک صبر کنید. در فصل پاییز ماهی یک بار آبیاری کافی ست و در زمستان نیز بهتر است آبیاری را متوقف کنید. برای رشد بهتر، در اواسط بهار به آن کود معدنی مخصوص کاکتوس بدهید. کاکتوس ژیمنوکالیسیوم در برابر آفات و بیماری‌ها مقاوم است اما رطوبت می‌تواند برای آن کشنده باشد. بنابراین بهتر است این گیاه را در خاکی با زهکشی خوب بکارید.

انواع مختلف کاکتوس: 61. کاکتوس ژیمنوکالیسیوم (Gymnocalycium)

انواع مختلف کاکتوس: ۶۲٫ ژیمنوکالیسیوم فریدریکی (Gymnocalycium Friedrichii)

کاکتوس ژیمنوکالیسیوم فریدریکی جز انواع کاکتوس ساکولنت است که به ساکولنت کوتوله معروف هستند و این به خاطر اندازه‌ی بسیار کوچک آنها است. این کاکتوس معمولا با نام مستعار کاکتوس چانه‌ای شناخته می‌شود. با پرورش و مراقبت از این گیاه زیبا، ممکن است موفق شوید رشدی کمی بیشتر از ارتفاع معمول ۴ تا ۵ سانتی آن را ببینید اما هرگز به یک کاکتوس بزرگ تبدیل نمی‌شود و همیشه یک کوتوله باقی می‌ماند. کاکتوس ژیمنوکالیسیوم فریدریکی بومی مناطق دورافتاده‌ی پاراگوئه است، جایی که به آب و هوای گرم و خشک و بارندگی کم عادت کرده است.

انواع مختلف کاکتوس: 62. ژیمنوکالیسیوم فریدریکی (Gymnocalycium Friedrichii)

انواع مختلف کاکتوس: ۶۳٫ ریپسالیس ریشه مویی (Hairy Stemmed Rhipsalis)

کاکتوس ریپسالیس ریشه مویی با نام علمی ریپسالیس پلوکارپا (Rhipsalis Pilocarpa) با مجموعه‌ای از ساقه‌های آویزان که به ۴۰ سانتی‌متر می‌رسند، شناخته می‌شود. گل‌های این کاکتوس سفید و به قطر ۳ تا ۴ سانتی‌متر است که در انتهای ساقه‌ها پدیدار می‌شود. میوه‌های آن نیز قرمز و تزئینی است. این کاکتوس به عنوان کاکتوس آویزی در گلخانه‌ها کاشته می‌شود.

این گونه‌ی ریپسالیس نور کامل یا سایه را دوست دارد و دمای قابل تحمل آن در زمستان نیز تا ۶ درجه‌ی سانتی‌گراد است. این گیاه را در بهار و تابستان با آب بدون آهک آبیاری کنید تا بستر آن کاملا خشک نشود (هرگز خاک آن را سیلاب را نکنید). در تابستان نیز به صورت دوره‌ای ساقه‌ها را با آب بدون آهک اسپری کنید.

انواع مختلف کاکتوس: 63. ریپسالیس ریشه مویی (Hairy Stemmed Rhipsalis)

انواع مختلف کاکتوس: ۶۴٫ کاکتوس ارکیده‌ای (Hooker’s Orchid Cactus)

کاکتوس ارکیده‌ای با نام علمی (Epiphyllum hookeri) یک کاکتوس بالارونده است که از مکزیک و آمریکای مرکزی نشات می‌گیرد. این کاکتوس اغلب با نام کاکتوس ارکیده‌ی هوکر یا کاکتوس بالارونده شناخته می‌شود و ساقه‌های باریک و گوشتی با لبه‌های موج‌دار دارد.

کاکتوس ارکیده‌ای گلهای سفید و بزرگی می‌دهد که به شدن معطر هستند. این کاکتوس به خاطر گل‌های سفید و زیبایی که شبانه باز می‌شوند مشهور است. این گل‌ها در فاصله‌ی یک شب گلدهی خود را به پایان می‌رسانند و صبح دوباره بسته می‌شوند. کاکتوس ارکیده هوکر در سایه‌ی جزئی و در خاک دارای زهکشی خوب، بهتر رشد می‌کند.

انواع مختلف کاکتوس: 64. کاکتوس ارکیده‌ای (Hooker's Orchid Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۶۵٫ اچینوکاکتوس تگزنسیس (Horse crippler cactus)

کاکتوس اچینوکاکتوس تگزنسیس اغلب با نام کاکتوس فلج‌کننده‌ی اسب شناخته می‌شود زیرا ساقه‌های سفت و صاف آن با خارهای قوی پوشانده شده و در قسمت جلگه‌ای تگزاس و نیومکزیکو پنهان شده است که می‌تواند برای هر حیوانی که روی آن بایستد خطرناک باشد.

این گیاه تحمل خوبی در برابر سرمازدگی و بارندگی‌های متغیر دارد، بنابراین سازگاری آن با مناطق مرطوب‌تر بیشتر است. این گیاه گل‌های صورتی زیبا و میوه‌های قرمز جذاب می‌دهد و یکی از کاکتوس‌های محبوب در میان طرفداران کاکتوس است. این مساله تا حدی به خاطر انعطاف‌پذیری بالای گیاه، مقاومت آن در برابر سرما و حتی آبیاری زیاد است.

انواع مختلف کاکتوس: 65. اچینوکاکتوس تگزنسیس (Horse crippler cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۶۶٫ اچینوکاکتوس جانسونی (Johnson’s beehive cactus)

این کاکتوس کوچک و کم رشد در ابتدا شکل تخم‌مرغی دارد اما به مرور زمان مخروطی شکل می‌شود و به ارتفاع ۱۰ سانتی‌متر و قطر ۷ سانتی‌متر می‌رسد. کاکتوس اچینو جانسونی اغلب از کنار پایه یا حتی بالاتر جوانه می‌زد و یا ۲ یا ۳ شاخه اضافه می‌کند.

سطح این گیاه سبز مات است و دارای چندین ردیف از غده‌های هرمی‌ شکل به ارتفاع حدود ۳ سانتی‌متر است. ۱۰ تا ۱۶ خار وجود دارد که صاف، سفت و محکم هستند و به سمت بیرون رشد می‌کنند، ۱ تا ۴ خار هم در مرکز آنها وجود دارد. خارها در ابتدا سیاه هستند و سپس با گذشت زمان به رنگ خاکستری تغییر می‌کنند.

انواع مختلف کاکتوس: 66. اچینوکاکتوس جانسونی (Johnson's beehive cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۶۷٫ چویای پرنده (Jumping Cholla)

چویای پرنده یک کاکتوس با نام علمی (Cylindropuntia Bigelovii) بومی کالیفرنیا و آریزونا و شمال غربی مکزیک است. این کاکتوس در مناطق بیابانی می‌روید؛ گیاه جذابی است و به خاطر توده‌ی جامد خارهای بسیار ترسناکی که ساقه‌ها را کاملا می‌پوشاند، ظاهری پفکی و نرم دارد. از فاصله‌ی دور ساقه‌ها نرم و مبهم به نظر می‌رسند و به همین خاطر به این کاکتوس خرس عروسکی چویا (teddy-bear cholla) هم گفته می‌شود.

خرس عروسکی چویا گیاهی ایستاده است که ۰٫۳ تا ۲ متر ارتفاع دارد. شاخه‌ها بالای تنه و تقریبا افقی هستند. شاخه‌های پایینی معمولا می‌ریزند و تنه نیز با افزایش سن تیره می‌شود. خارهای سفید نقره‌ای که درواقع شکلی از برگ برای این گیاه هستند، به طور کامل از ساقه دفاع می‌کنند.

انواع مختلف کاکتوس: 67. چویای پرنده (Jumping Cholla)

 انواع مختلف کاکتوس: ۶۸٫ اکینوپسیس فرموسا (Koko)

اکینوپسیس گونه‌ای از کاکتوس‌ها و بومی آمریکای جنوبی است. این گونه از کاکتوس‌ها از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند؛ از انواع کروی کوچک گرفته تا انواع کاکتوس ستونی بزرگ. کاکتوس کوکو گل‌های زیبا با رنگ نارنجی یا قرمز می‌دهد که عمر کوتاهی دارند. نگهداری از این گیاه بسیار آسان است و به خوبی در برابر خشکسالی مقاوم است. کاکتوس کوکو می‌تواند انتخاب خوبی به عنوان گیاه آپارتمانی باشد.

 انواع مختلف کاکتوس: 68. اکینوپسیس فرموسا (Koko)

انواع مختلف کاکتوس: ۶۹٫ کاکتوس مامیلاریا الونگاتا (Lady Finger Cactus)

کاکتوس مامیلاریا الونگاتا (Mammillaria elongate) که به کاکتوس لیدی فینگر نیز معروف است خوشه‌هایی از ساقه‌های استوانه‌ای شکل است که خارهای قهوه‌ای مایل به زرد آن را پوشانده و ظاهری قهوه‌ای طلایی به گیاه می‌دهد. این گیاه گل‌هایی به رنگ سفید می‌دهد؛ مقاومت آن در برابر خشکی زیاد است و اصول مراقبت از آن نیز به طور کلی ساده است.  

انواع مختلف کاکتوس: 69. کاکتوس مامیلاریا الونگاتا (Lady Finger Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۷۰٫ کاکتوس مامیلاریا حیدری (Little Nipple Cactus)

کاکتوس مامیلاریا حیدری (Mammillaria Heyderi) با نام کاکتوس غده کوچک نیز شناخته می‌شود و بومی مکزیک است. این کاکتوس کروی است با قطر ۱۰ سانتی‌متر و معمولا به صورت منفرد رشد می‌کند. این کاکتوس بیشتر از آنکه از طول رشد کند از عرض رشد می‌کند و قطر بیشتری دارد. این کاکتوس بسیار کوتاه است و تشخیص آن در زمستان، زمانی که زیر سطح زمین است، می‌تواند دشوار باشد. این کاکتوس در بهار و تابستان معمولا بالاتر از سطح زمین و قابل رویت است. کاکتوس مامیلاریا در تابستان سایه‌ی روشنن یا آفتاب کامل را دوست دارد.

انواع مختلف کاکتوس: 70. کاکتوس مامیلاریا حیدری (Little Nipple Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۷۱٫ کاکتوس سنگ زنده (Living Rock)

کاکتوس آریوکارپوس فیساراتوس (Ariocarpus Fissuratus) که با نام کاکتوس اختری یا کاکتوس سنگ زنده نیز شناخته می‌شود، بومی مکزیک و تگزاس است و در خاک غنی از سنگ آهک زندگی می‌کند. این گونه از کاکتوس رشد کمی دارد.

این کاکتوس از سلول‌های گوشتی و مثلثی خود شکل یک گل رز ستاره‌ای را ایجاد می‌کند که فاقد خار است و تقریبا روی سطح زمین قرار می‌گیرد. هر گیاه دارای یک ریشه‌ی بزرگ شلغم مانند است که در زیر سطح خاک قرار می‌گیرد و برای ذخیره‌ی آب استفاده می‌شود. این کاکتوس معمولا دارای یک مرکز پوشیده از پشم است که از آن گل‌های زیبای صورتی یا بنفش در فصل پاییز می‌روید.

غده‌های بزرگ مثلث شکل این گیاه در انتهای خود دارای آرول‌های پشمی با خارهای ریز هستند. این کاکتوس در اوایل پاییز گل‌های زیبایی به رنگ سفید یا صورتی می‌دهد که به قطر ۵ سانتی‌متر می‌رسند. کاکتوس آریوکارپوس فیساراتوس به افتاب کامل یا نور مناسب نیاز دارد و آب و هوای محل نگهداری آن نیز باید گرم و خشک باشد.

این کاکتوس در برابر خشکسالی بسیار مقاوم است؛ در فصل تابستان هر ۱۵ روز یکبار، در بهار هر ۲۵ تا ۳۰ روز یکبار، در فصل پاییز هر ۴۰ روز یکبار به آب نیاز دارد و در فصل زمستان نیز باید آبیاری به ان متوقف شود.

انواع مختلف کاکتوس: 71. کاکتوس سنگ زنده (Living Rock)

انواع مختلف کاکتوس: ۷۲٫ کاکتوس مامیلاریا دیکسانتوسنترون (Mammillaria Dixanthocentron)

این کاکتوس بومی کشور مکزیک است؛ با رنگ سبز مایل به خاکستری و بدنه‌ی کروی شکل که در بلوغ به ۱۸ سانتی‌متر ارتفاع می‌رسد و شکل استوانه‌ای می‌گیرد. این کاکتوس گل‌هایی به رنگ قرمز مایل به بنفش و میوه‌های به رنگ صورتی می‌دهد.

کاکتوس مامیلاریا آفتاب کامل و تهویه‌ی هوا را ترجیح می‌دهد و دمای محیط آن در فصل زمستان نباید کمتر از ۲ درجه‌ی سانتی‌گراد شود. در فصل بهار آبیاری به آن را می‌توانید هر ۱۲ تا ۱۵ روز انجام دهید. این فاصله در تابستان ۷ روز و در پاییز ۲۰تا ۲۵ روز خواهد بود. در فصل زمستان نیز نباید آن را آبیاری کنید.

انواع مختلف کاکتوس: 72. کاکتوس مامیلاریا دیکسانتوسنترون (Mammillaria Dixanthocentron)

انواع مختلف کاکتوس: ۷۳٫ مامیلاریا فرموسا (Mammillaria Formosa)

کاکتوس مامیلاریا فرموسا یکی از زیباترین کاکتوس‌های موجود است. این کاکتوس به عنوان یک کاکتوس منفرد شناخته می‌شود و با گذشت زمان به صورت یک تپه درمی‌آید. این کاکتوس با رشد و رسیدن به بلوغ به ارتفاع ۵ تا ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد.

بدنه‌ی این کاکتوس با خارهای کوچک قهوه‌ای پوشانده شده است. این کاکتوس آفتاب کامل را ترجیح می‌دهد و با آبیاری زیاده از حد می‌میرد. این کاکتوس در برابر سرما نیز مقاومت چندانی ندارد و بنابراین بهتر است در فصل زمستان به داخل خانه منتقل شود.

انواع مختلف کاکتوس: 73. مامیلاریا فرموسا (Mammillaria Formosa)

انواع مختلف کاکتوس: ۷۴٫ کاکتوس مامیلاریا گروزونی (Mammillaria Grusonii)

مامیلاریا گروزونی کاکتوس زیبای بومی مکزیک است که به صورت منفرد رشد می‌کند و می‌تواند تا ۳۰ سانتی‌متر ارتفاع و ۲۵ سانتی‌متر عرض رشد کند. این کاکتوس یکی از گونه‌های بزرگ کاکتوس‌های مامیلاریا است. برای کاشت و نگهداری از آن توجه داشته باشید که این گیاه خاک با زهکشی خوب را دوست دارد و باید در مکانی با نور زیاد قرار گرفته شود.

انواع مختلف کاکتوس: 74. کاکتوس مامیلاریا گروزونی (Mammillaria Grusonii)

انواع مختلف کاکتوس: ۷۵٫ مامیلاریا هاگیانا (Mammillaria Haageana)

کاکتوس هاگیانا یکی از گونه‌های زیبای کاکتوس بومی مکزیک جنوبی و مرکزی است. این کاکتوس بدنی گرد و کروی دارد و به ۲۵ سانتی‌متر ارتفاع می‌رسد. کاکتوس مامیلاریا هاگیانا بر روی غده‌های خود آرئول‌های پشمی دارد؛ روی آنها خارهای شعاعی کوتاه متعدد و ۳ خار مرکزی بلندتر قرار دارد. گل این کاکتوس قرمز است و در بالای بدنه‌ی کاکتوس رشد می‌کند. کاکتوس هاگیانا سایه‌ی روشن یا بسیار روشن را دوست دارد اما به آفتاب مستقیم نیازی ندارد و دمای محیط آن نیز نباید از ۴ درجه سانتی‌گراد کمتر شود.

انواع مختلف کاکتوس: 75. مامیلاریا هاگیانا (Mammillaria Haageana)

انواع مختلف کاکتوس: ۷۶٫ کاکتوس بالشتکی (Lace spine Pincushion Cactus)

کاکتوس مامیلاریا لاسیاکانتا یا کاکتوس بالشتکی یک گیاه کوچک و جذاب است که رشد آرامی دارد. این کاکتوس به صورت گرد و کروی است و تنه‌ی سبز آن توسط خارهای کوچکی پوشانده شده که موهای سفید دارند.

این کاکتوس از انواع کاکتوس گلدار است و گل‌های صورتی کوچک آن به زیبایی این کاکتوس می‌افزاید. کاکتوس بالشتکی آفتاب کامل را ترجیح می‌دهد. این گیاه با آبیاری زیاده از حد از بین می‌رود، بنابراین بهتر است به آبیاری آن توجه داشته باشید و پیش از خشک شدن خاک آن را آبیاری نکنید.

انواع مختلف کاکتوس: 76. کاکتوس بالشتکی (Lace spine Pincushion Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۷۷٫ کاکتوس مامیلاریا پرزدلاروسا (Mammillaria Perezdelarosae)

مامیلاریا پرزدلاروسا کاکتوس کوچک و زیبایی است که در ابتدا به صورت تکی است اما به آرامی به صورت خوشه‌ای رشد می‌کند. بدنه‌ی این کاکتوس به طور کلی با تیغ‌ها پوشانده شده و ارتفاع کاکتوس تا ۷٫۵ اسنتی‌متر و قطر آن تا ۵ سانتی‌متر رشد می‌کند. آرئول‌های این کاکتوس ۳۰ تا ۶۰ تیغ سفید تقریبا ۰٫۲۵ سانتی‌متری و یک خار بزرگتر قهوه‌ای تیره در مرکز به طول ۱٫۵ سانتی‌متر دارد.

برای رشد بهتر کاکتوس مامیلاریا پرزدلاروسا باید آن را در فصل زمستان در مکانی سرد قرار دهید و آبیاری به آن را نیز متوقف کنید. خاک این کاکتوس نباید در آب بنشیند چرا که باعث پوشیده شدن ریشه‌ی گیاه و از بین رفتن آن می‌شود. در طول فصل رشد به کاکتوس خود کود بدهید تا رشد بهتری داشته باشد.

(می‌دانستید پخش موسیقی می‌تواند بر روی طراوت و شادابی گیاه شما اثر بگذارد؟ ما در مقاله‌ی تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان به این موضوع می‌پردازیم.)

انواع مختلف کاکتوس: 77. کاکتوس مامیلاریا پرزدلاروسا (Mammillaria Perezdelarosae)

انواع مختلف کاکتوس: ۷۸٫ ماتوکانا آئوریفلورا (Matucana) / (Matucana aureiflora)

کاکتوس ماتوکانا با نام علمی (Matucana aureiflora) یک کاکتوس کوچک و کروی بومی کشور پرو است و در دره‌های کوهستانی رشد می‌کند. این گیاه رشد خوبی دارد و در بهار و تابستان گل‌های زرد رنگ و باشکوهی می‌دهد.

برای رشد بهتر گیاه، لازم است آن را در معرض نور مستقیم یا سایه‌ی جزئی قرار دهید و آن را از آفتاب گرم تابستان نیز محفوظ کنید. این گونه از کاکتوس را در گلدانی عمیق بکارید تا برای ریشه‌های آن جای کافی وجود داشته باشد و خاک نیز زهکشی مناسبی باید داشته باشد. در زمستان مراقب باشید گیاه شما یخ نزند و آبیاری به آن را هم قطع کنید.

انواع مختلف کاکتوس: 78. ماتوکانا آئوریفلورا (Matucana) / (Matucana aureiflora)

انواع مختلف کاکتوس: ۷۹٫ ماتوکانا مدیسانیروم (Matucana) /  (Matucana Madisoniorum)

این کاکتوس نیز کوچک با بدن کروی و رنگ سبز مایل به خاکستری است که تا رسیدن به ارتفاع ۱۵ سانتی‌متر رشد می‌کند. این گونه از کاکتوس ماتوکانا دارای ۷ تا ۱۲ دنده‌ی تخت و پهن است. خارهای آن تیره، انعطاف‌پذیر و خمیده هستند و روی هر آرئول تا ۵ تیغ می‌تواند وجود داشته باشد. البته گاهی اوقات هیچ تیغی روی آن نیست و یا تنها یک تیغ وجود دارد. گل‌های زیبا و لوله‌ای نیز در بهار یا تابستان شکوفا می‌شوند و به رنگ قرمز، سفید یا نارنجی هستند.

انواع مختلف کاکتوس: 79. ماتوکانا مدیسانیروم (Matucana) /  (Matucana Madisoniorum)

انواع مختلف کاکتوس: ۸۰٫ ملوکاکتوس باهینسیس (Melocactus Bahiensis)

ملوکاکتوس باهینسیس یک کاکتوس کوچک با رشد کم است که ظاهری کروی و بدنه‌ای سبز مایل به خاکستری دارد و می‌تواند به ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر برسد. این کاکتوس ۱۰ تا ۱۲ دنده‌ی نسبتا برجسته دارد. تعداد ۷ تا ۱۰ خار شعاعی خاکستری و ۱ تا ۴ خار مرکزی به همین رنگ بر روی آرئول‌های سفید رنگ این گیاه ظاهر می‌شوند.

این گونه از ملوکاکتوس را می‌توان در معرض نور مستقیم خورشید یا نیمه سایه قرار داد و رشد خوبی در این شرایط خواهد داشت. در زمستان درجه حرارت محیط نگهداری این کاکتوس نباید کمتر از ۱۳ درجه‌ی سانتی‌گراد شود.

انواع مختلف کاکتوس: 80. ملوکاکتوس باهینسیس (Melocactus Bahiensis)

انواع مختلف کاکتوس: ۸۱٫ ملوکاکتوس ارنستی (Melocactus Ernestii)

ملوکاکتوس ارنستی با بالغ شدن کامل به حدود ۴۵ سانتی‌متر ارتفاع می‌رسد. ویژگی اصلی این گیاه ساقه‌های سبز پوسیده شده از خار است و قسمت کلاه مانندی که وسط بدنه‌ی کاکتوس قرار دارد. این کاکتوس گل‌های کوچک صورتی رنگ و زیبایی می‌دهد. نگهداری از این گیاه ساده است و نسبت به خشکسالی مقاومت بسیار بالایی دارد. برای رشد بهتر این گیاه به آفتاب کامل یا سایه‌ی روشن نیاز دارد.

انواع مختلف کاکتوس: 81. ملوکاکتوس ارنستی (Melocactus Ernestii)

انواع مختلف کاکتوس: ۸۲٫ ملوکاکتوس زانتنری (Melocactus Zehntneri)

ملوکاکتوس زانتنری یکی دیگر از کاکتوس‌های خانواده‌ی کاکتوس‌های کلاه ترکی است. این گیاه به صورت تنها رشد می‌کند و با تاج پشمی خود به خوبی شناخته می‌شود که پوشیده از پشم و به رنگ نارنجی یا قرمز است. گیاه نابالغ ملوکاکتوس زانتنری شبیه به کاکتوس بشکه‌ای کوچک است و در ظاهر آن چیزی وجود ندارد که ملوکاکتوس بودن آن را نشان دهد. ساقه یا بدنه‌ی این گیاه کروی یا استوانه‌ای شکل است و گل‌های بنفش کوچک که خود گرده افشانی می‌کنند، در بالای گیاه می‌روید.

انواع مختلف کاکتوس: 82. ملوکاکتوس زانتنری (Melocactus Zehntneri)

انواع مختلف کاکتوس: ۸۳٫ فرو کاکتوس پیلوسیوس (Mexican Fire Barrel)

کاکتوس بشکه‌ای آتش مکزیکی یک گونه‌ی نادر است که با نام علمی فروکاکتوس پیلوسیوس (Ferocactus Pilosus) شناخته می‌شود. این کاکتوس بومی شمال مکزیکی است و در صخره‌های سنگ آهک رشد می‌کند، به همین خاطر به آن کاکتوس آهک مکزیکی هم گفته می‌شود.

این کاکتوس دارای خارهای متراکم قرمز رنگ است و به همین علت نام کاکتوس بشکه‌ای آتش مکزیکی به آن نسبت داده شده است. این گیاه تحمل زیادی در برابر دما دارد، در آفتاب کامل رشد می‌کند و میوه‌ی به رنگ زرد/قرمز می‌دهد.

انواع مختلف کاکتوس: 83. فرو کاکتوس پیلوسیوس (Mexican Fire Barrel)

انواع مختلف کاکتوس: ۸۴٫ عظیم‌الجثه مکزیکی (Mexican Giant Cardon)

گونه‌ی کاردون غول‌پیکر یکی از بلندترین کاکتوس‌های زنده‌ی جهان است که با ارتفاع ۱۹٫۲ متر و تنه‌ی تنومندی تا قطر ۱ متر که دارای چندین شاخه‌ی ایستاده است، به ثبت رسیده است. این کاکتوس با نام علمی (Pachycereus Pringlei) و به نام‌های دیگری مانند کاکتوس فیلی شناخته می‌شود و بومی مناطق شمالی مکزیکی است. این گیاه معمولا با عنوان کاردون شناخته می‌شود، کلمه‌ای که از زبان اسپانیایی به معی خار گرفته شده است.

انواع مختلف کاکتوس: 84. عظیم‌الجثه مکزیکی (Mexican Giant Cardon)

انواع مختلف کاکتوس: ۸۵٫ کاکتوس دم روباهی میسوری (Missouri Foxtail Cactus)

کاکتوس اسکوباریا میسوریینسیس (Escobaria Missouriensis) که با نام کاکتوس دم روباهی میسوری شناخته می‌شود، کاکتوسی منفرد و یا خوشه‌ای با برآمدگی‌های گرد است. این کاکتوس به ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر و قطر ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌کند و روی هر آرئول خود ۶ تا ۲۱ خار دارد. این خارها روشن، سفید یا خاکستری هستند و به مرور زمان به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای تغییر می‌کنند.

گل‌های کاکتوس دم روباهی میسوری به رنگ زرد-سبز است و حدودا تا ۵ سانتی‌متر رشد می‌کند. این گل‌ها در اواخر بهار یا اوایل تابستان پدیدار می‌شوند. میوه‌ی این کاکتوس نیز حداکثر ۱۰ میلی‌متر قطر دارد و به رنگ نارنجی متمایل به قرمز است.

کاکتوس دم روباهی میسوری به پوسیدگی بسیار حساس است و بنابراین خاک آن باید دارای زهکشی خوب باشد تا آب اضافی از گلدان آن خارج شود. این گیاه بعلاوه به رطوبت هوا نیز حساس است و رطوبت محیط نگهداری از آن باید کم باشد. در طول زمستان این گیاه نباید آبیاری شود و آبیاری در هوای سرد باعث مرگ آن می‌شود.

انواع مختلف کاکتوس: 85. کاکتوس دم روباهی میسوری (Missouri Foxtail Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۸۶٫ کاکتوس میترا (Mitra)

کاکتوس میترا با نام علمی آستروفیتوم میریوستیگما ندوم (Astrophytum myriostigma nudum) دارای بدنه‌ای کروی یا گاهی ستونی و به رنگ سبز روشن، سبزآبی، خاکستری سبز یا سبز مایل به قرمز وجود دارد. این گیاه می‌تواند به ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متر برسد و شکل یک ستاره است. دنده‌ها معمولا ۵ تا هستند اما از ۳ تا ۸ تا متغیرند. وقتی این گیاه به سن ۶ سالگی می‌رسد می‌تواند از بهار تا اوایل تابستان شکوفه بدهد که به رنگ زرد کمرنگ یا ابریشمی هستند.

نگهداری از این گیاه نسبتا ساده است؛ به خاک معدنی با زهکشی خوب و کمی هوموس نیاز دارد. در فصل بهار و تابستان آبیاری آن باید کم باشد و تا پیش ازخشک شدن خاک نباید به آن آب بدهید. اضافه کردن کمی کود مایع به آب آن نیز ایده‌آل است. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه و یخ‌زدگی، از اوایل پاییز تا پایان زمستان خاک آن باید خشک باشد. این گیاه تا ۷ درجه‌ی سانتی‌گراد مقاوم است و در طول فصل سرد آن را در مکانی سرد نگهداری کنید. این گیاه بهترین رشد خود را در آفتاب کامل تا سایه روشن خواهد داشت و با مقدار کافی نور، گیاه زیبا و سالم به نظر می‌رسد.

انواع مختلف کاکتوس: 86. کاکتوس میترا (Mitra)

انواع مختلف کاکتوس: ۸۷٫ کاکتوس مامیلاریا هانیانا/پیرزن (Old Lady Cactus)

کاکتوس پیرزن با نام علمی مامیلاریا هانیانا (Mammillaria Hahniana) شناخته می‌شود. مامیلاریا گونه‌ای بزرگ از کاکتوس‌ها است که بومی آمریکای مرکزی هستند. مراقبت از کاکتوس پیرزن بسیار ساده است و به همین خاطر یک انتخاب خوب برای کسانی است که در نگهداری از کاکتوس، تازه‌کار هستند. با مراقبت خوب و قرار دادن گیاه در یک موقعیت خوب، این کاکتوس شما را با گل‌های صورتی خود شگفت‌زده خواهد کرد.

کاکتوس پیرزن: از انواع کاکتوس گرد

کاکتوس پیرزن یک کاکتوس گرد و چاق است و در هر آرئول حداکثر ۳۰ خار کوتاه سفید دارد. به طور کلی این گیاه همانند یک کاکتوس بشکه‌ای کوچک است که با خز برفی پوشانده شده استو این کاکتوس تا ۱۰ سانتی‌متر طول و ۲۰ سانتی‌متر عرض، رشد می‌کند.

کاکتوس پیرزن نیازی به توجه ندارد. با خشک شدن خاک به آن آب بدهید و در پاییز آبیاری به آن را به مرور کم کنید. به طور کلی نیازی به کوددهی وجود ندارد اما در فصل بهار می‌توانید غذای کاکتوس به آن بدهید.

انواع مختلف کاکتوس: 87. کاکتوس مامیلاریا هانیانا/پیرزن (Old Lady Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۸۸٫ کاکتوس پیرمرد (Old Man of the Andes)

کاکتوس اوریوسرئوس سلسیانوس (Oreocereus Celsianus) معمولا با نام کاکتوس پیرمرد شناخته می‌شود. اوریوسرئوس به معنی کوه است و کاکتوس پیرمرد به خاطر موهای بلندی که ساقه‌ی ستونی آن را به طور متراکم پوشانده است، نامیده می‌شود.

این گیاه به ارتفاع ۳ متر می‌رسد و روی کوه‌های بلند مانند نگهبان برفی به نظر می‌رسد. این گیاه برای پرورش در حیاط و باغ هم بسیار ایده‌آل است. کاکتوس پیرمرد با زهکشی مناسب را ترجیح می‌دهد؛ نحل رشد آن باید نور روشن تا آفتاب کامل و جریان هوای کافی داشته باشد. در روزهای ابری، مرطوب و روزهای سرد زمستانی نیز ترجیحا نباید آبیاری شود تا از یخ‌زدگی آن جلوگیری شود.

انواع مختلف کاکتوس: 88. کاکتوس پیرمرد (Old Man of the Andes)

انواع مختلف کاکتوس: ۸۹٫ کاکتوس پیرمرد کوه (Old Man of the Mountain)

کاکتوس پیرمرد کوه با نام علمی اوریوسرئوس ترولی (Oreocereus Trollii) بومی مکزیک است و به آب و هوای گرم و خشک و نور روشن نیاز دارد. موهای بلند آن برای خنک نگه داشتن گیاه در زیستگاه طبیعی آن رشد می‌کند. این گیاه در فضای باز تا ۱۳ متر ارتفاع رشد می‌کند اما به عنوان یک گیاه آپارتمانی در گلدان رشد کندی دارد.

کاکتوس‌های پیرمرد بیشتر به عنوان گیاهان آپارتمانی پرورش داده می‌شوند؛ این گیاهان کوچک می‌مانند و به راحتی در گلدان نگهداری می‌شوند. برای رشد کاکتوس در محیط داخل خانه لازم است آن را رو به پنجره‌ی جنوبی یا غربی قرار دهید و دمای محیط نیز حداقل باید ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد.

کاکتوس پیرمرد کوه را در مخلوطی از ماسه، پرلیت و خاک معمولی بکارید؛ از گلدان بدون لعاب استفاده کنید تا رطوبت اضافی را به خود جذب کند. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه می‌شود. بهتر است این گیاه را در مکانی گرم و افتابی بگذارید و البته آن را از نظر حشرات و آفت بررسی کنید.

انواع مختلف کاکتوس: 89. کاکتوس پیرمرد کوه (Old Man of the Mountain)

انواع مختلف کاکتوس: ۹۰٫ کاکتوس لوله‌ای (Organ Pipe Cactus)

این کاکتوس لوله‌ای با نام علمی (Stenocereus thurberi) در مکان‌های گرم رشد می‌کند و به ۷٫۸ متر ارتفاع می‌رسد. با این حال رشد این کاکتوس آهسته است و کاشت آن در یک گلدان راهی جذاب برای رشد یک کاکتوس متفاوت می‌تواند باشد. کاکتوس لوله‌ای در خاک ریز و با زهکشی خوب، رشد می‌کند و کاشت آن در گلدان سفالی بدون لعاب به تبخیر آب و رطوبت اضافی کمک کرده و مانع از پوسیدن گیاه می‌شود. کاکتوس لوله‌ای بومی مناطق گرمسیری آریزونا است و آب و هوای گرم و خشک را ترجیح می‌دهد.

آبیاری کاکتوس لوله‌ای اهمیت زیادی دارد. آبیاری بیش از حد از شایع‌ترین علل خرابی این گیاه است. در اوایل بهار کمی غذای کاکتوس به آب آبیاری آن اضافه کنید و در زمستان نیز آبیاری این گیاه را متوقف کنید.

انواع مختلف کاکتوس: 90. کاکتوس لوله‌ای (Organ Pipe Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۹۱٫ کاکتوس تیغ کاغذی (Paper Spine Cactus)

تفروکاکتوس آرتیکولاتوس (Tephrocactus Articulatus) یا کاکتوس تیغ کاغذی بومی غرب آرژانتین است. این کاکتوس کوچک و دارای اپیدرم‌های خاکستری-سبز است که ارتفاع آنها به ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد. قطعات کاکتوس شکل کروی دارند و به راحتی از گیاه جدا می‌شوند.

این کاکتوس گل‌هایی به رنگ سفید، زرد یا صورتی می‌دهد که قطر آنها به ۴٫۵ سانتی‌متر می‌رسد. کاکتوس تیغ کاغذی رشد آهسته‌ای دارد و به نور کامل یا سایه‌ی نور علاقمند است. همیشه آبیاری این گیاه را به اندازه‌ی متوسط انجام دهید؛ صبر کنید خاک آن کاملا خشک شده باشد و سپس آبیاری کنید. در زمستان نیز آبیاری به آن باید متوقف شود. کوددهی به آن نیز می‌تواند یک بار در فصل بهار انجام شود.

انواع مختلف کاکتوس: 91. کاکتوس تیغ کاغذی (Paper Spine Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۹۲٫ کاکتوس پارودیا (Parodia)

کاکتوس پارودیا واراسی (Parodia Warasii) بومی برزیل است و در شکاف دیوارهای سنگی در مکان‌های مختلف رشد می‌کند. پارودیا یک کاکتوس ستونی کوتاه است که معمولا به صورت منفرد رشد می‌کند و به آرامی خوشه‌ای می‌شود.

ساقه‌ها با افزایش سم بلند و راست می‌شوند و ارتفاع آنها تا ۶۰ سانتی‌متر و قطر ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. این گونه از کاکتوس جز انواع کاکتوس گلدار است و در تابستان گل‌های زرد بزرگی با درخشندگی ساتن مانند در اطراف تاج گیاه می‌روید.

انواع مختلف کاکتوس: 92. کاکتوس پارودیا (Parodia)

انواع مختلف کاکتوس: ۹۳٫ کاکتوس بادام زمینی (Peanut Cactus)

کاکتوس بادام زمینی با نام علمی (Echinopsis Chamaecereus) یک ساکولنت جالب بومی آرژانتین، با ساقه‌های انگشت مانند و گل‌های خیره‌کننده در فصل بهار و تابستان است. این کاکتوس خوشه‌ای و یا تشک مانند و با ریشه‌های کم‌عمق است؛ ساقه‌های فراوانی دارد که شبیه انگشتان دست یا بادام زمینی به نظر می‌رسند.

این گیاه در اواخر بهار و اوایل تابستان، گل‌های درشت و زیبایی به رنگ قرمز و نارنجی می‌دهد که بیشتر سطح کاکتوس را می‌پوشاند. کاکتوس بادام زمینی به خاطر ظاهر منحصربفرد و گل‌های زیبایی که می‌دهد در مناطق گرمسیر بسیار محبوب است؛ به سرعت رشد می‌کند و ظرف چند سال فضا را پر می‌کند.

انواع مختلف کاکتوس: 93. کاکتوس بادام زمینی (Peanut Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۹۴٫ کاکتوس چویای مدادی (Pencil Cholla)

کاکتوس چویای مدادی با نام علمی (Cylindropuntia Arbuscula) در منطقه‌ی آریزونا رشد می‌کند. ساقه‌های این گیاه به رنگ سبز روشن و بسیار نازک است و معمولا عرض آنها بیشتر از ۱٫۵ سانتی‌متر نیست. این کاکتوس دارای میوه‌های سبز رنگ گلوشید است. خارهای چویای مدادی به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای است و تا ۳٫۵ سانتی‌متر و رو به پایین است.

انواع مختلف کاکتوس: 94. کاکتوس چویای مدادی (Pencil Cholla)

انواع مختلف کاکتوس: ۹۵٫ کاکتوس پیوت (Peyote)

لوفوفورا ویلیامسی (Lophophora Williamsii) یا کاکتوس پیوت که بنام کاکتوس کاکل‌دار نیز شناخته می‌شود بومی مناطق گرمسیری تگزاس و مکزیک است. پیوت یک کاکتوس بدون ستون فقرات و کوچک است که بیش از ۶ هزار سال است برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیوت کاکتوس کوچک، نیمکره‌ای، بدون ستون و گوشتی با قسمت‌های گرد کوچک است که در قسمت‌های بالایی تار موهای زرد سفید دارد. به طور طبیعی این گیاه در خاک‌های رسی و ماسه‌ای و در شیب‌های ملایم رشد می‌کند و نیاز به سایه‌ی جزئی دارد. رشد و پرورش این کاکتوس در اکثر کشورهای غربی غیرقانونی است.

(پیشنهاد می‌کنیم مطلب گیاهان آپارتمانی مقاوم را از دست ندهید.)

انواع مختلف کاکتوس: 95. کاکتوس پیوت (Peyote)

انواع مختلف کاکتوس: ۹۶٫ کاکتوس پاف پودری (Powder Puff Cactus)

مامیلاریا بوکازانا (Mammillaria Bocasana) تنها برای نگهداری در محیط‌های بیرونی مناسب است و به نور مستقیم خورشید و هوای گرم احتیاج دارد. این کاکتوس رشد سریع دارد و گل‌های زیبای سفید یا قرمز می‌دهد.

بدن کاکتوس به رنگ سبز مایل به آبی است و مشتکل از ساقه‌های کوتاهی است که زمین را در آغوش گرفته‌اند. کل گیاه از موهای سفید ابریشممی پوشیده است که خارهای منحنی قرمز یا زرد را در گرفته‌اند. نگهداری از کاکتوس پاف پودری بسیار آسان است؛ نور زیاد و آب کم احتیاج دارد. دمای هوای محیط نگهداری این گیاه باید حدودا ۲۱ تا ۲۷ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد و حداقل ۸ ساعت در معرض آفتاب قرار داده شود.

انواع مختلف کاکتوس: 96. کاکتوس پاف پودری (Powder Puff Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۹۷٫ کاکتوس گلابی خاردار (Prickly Pear Cactus)

کاکتوس گلابی خاردار با نام علمی (Opuntia spp) یک گیاه با رشد خوب است که خارهای زیادی دارد و به همین خاطر ممکن است برای کاشت در هر باغچه‌ای مناسب نباشد. این گیاه برای کاشت در مناطق گرم بسیار ایده‌آل است. این گیاه از بخش‌های پهن، مسطح و ضخیمی تشکیل شده که با خار پوشانده شده است.

حدودا ۱۸۱ گونه گلابی خاردار وجود دارد که برخی از آنها تنها ۳۱ سانتی‌متر رشد می‌کنند و برخی دیگر با رشدی تا ۵٫۵ متر از انواع کاکتوس غول‌پیکر هستند. نگهداری از کاکتوس گلابی خاردار آسان است. این گیاه به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد تا آب اضافی از آن خارج شود. این گیاه آب و هوای گرم و خشک را ترجیح می‌دهد.

انواع مختلف کاکتوس: 97. کاکتوس گلابی خاردار (Prickly Pear Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۹۸٫ کاکتوس اسکوباریا ویوی‌پارا (Purple Pincushion)

کاکتوس بالشتک بنفش با نام علمی اسکوباریا ویوی‌پارا (escobaria vivipara) یکی از گسترده‌ترین انواع کاکتوس در ایالات متحده است که تحمل خوبی در برابر سرما دارد و با زیستگاه‌های زیادی سازگار شده است.

این گیاه ظاهری کروی دارد که عمدتا قطر آن کمتر از ۵ سانتی‌متر است اما گاهی اوقات به ۲۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد؛ به صورت منفرد رشد می‌کند و یا خوشه‌های کمی با ۲۰ ساقه یا بیشتر می‌سازد.

سطح این کاکتوس پوشیده از غده‌هایی برجسته است که دارای ۱۰ تا ۴۰ خار شعاعی سفید و ۳ تا ۱۲ خار مرکزی هستند که در جهات مختلف به سمت بیرون قرار گرفته‌اند. این گیاه در بین و اواخر تابستان گل‌های زیبایی می‌دهد و پس از آن میوه‌های سبزرنگ ظاهر می‌شود.

انواع مختلف کاکتوس: 98. کاکتوس اسکوباریا ویوی‌پارا (Purple Pincushion)

انواع مختلف کاکتوس: ۹۹٫ کاکتوس ملکه‌ی شب (Queen of the Night)

کاکتوس سلنسیرئوس گراندیفلوروس (Selenicereus Grandiflorus) معمولا با نام کاکتوس ملکه‌ی شب شناخته می‌شود. این کاکتوس بومی جزایر کارائیب و آمریکای شمالی است. کاکتوس ملکه‌ی شب یک گیاه هوازی است که از درخت‌ها و سنگ‌ها بالا می‌رود تا به نور برسد. این کاکتوس ریشه‌های هوازی دارد و شبیه بقیه‌ی کاکتوس‌ها به نظر نمی‌رسد.

گراندیفلوروس در زبان لاتین به معنی گل بزرگ است که نام مناسبی برای شکوفه‌های بزرگ این گیاه محسوب می‌شود. گل‌های سفید خامه‌ای با رایحه‌ی وانیل، گرده‌افشان‌های شبانه را به خود جذب می‌کند. گلدهی شبانه باعث شده این گیاه با نام مستعار ملکه‌ی شب خواهنده شود و بعلاوه عطر خوش گل‌های این گیاه نیز هوای نیمه شب را معطر می‌کند.

کاکتوس ملکه‌ی نیمه شب را می‌توان به عنوان یک گیاه آپارتمانی پرورش داد و شرایط اصلی رشد آن حداقل دمای ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد و فضای زیاد است. این گیاه باید در جایی با نور مناسب قرار داده شود، مانند یک پنجره‌ی بزرگ. این گیاه در طبیعت تحت سایه رشد می‌کند و عدم وجود سایه می‌تواند باعث سوختن گیاه جوان شود.

انواع مختلف کاکتوس: 99. کاکتوس ملکه‌ی شب (Queen of the Night)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۰۰٫ کاکتوس رنگین کمان (Rainbow Cactus)

کاکتوس (Echinocereus Pectinatus) که به نام کاکتوس رنگین کمان نیز شهرت دارد، دارای ظاهری کروی تا استوانه‌ای است و اغلب به صورت تنها رشد می‌کند. ساقه‌های این گیاه به ۳۵ سانتی‌متر ارتفاع و حدودا ۱۳ سانتی‌متر قطر می‌رسد. خارها نیز به رنگ زرد، صورتی یا مایل به قهوه‌ای هستند.

نگهداری از این گیاه آسان است. یکی از فاکتورهای اصلی در نگهداری از آن نیز جلوگیری از خیس بودن همیشگی خاک است زیرا ریشه‌های این گیاه بسیار ضعیف است و در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد. به این ترتیب می‌توان کاکتوس رنگین کمان را با نور روشن، آبدهی کم و اضافه کردن مقداری کود نگهداری کرد.

انواع مختلف کاکتوس: 100. کاکتوس رنگین کمان (Rainbow Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۰۱٫ کاکتوس دم موش (Rat Tail Cactus)

کاکتوس دم موش با نام علمی (Aporocactus Flagelliformis) یکی از کاکتوس‌های جذاب و دوست‌داشتنی بومی مکزیک است که به راحتی در ترک‌های کم خاک مانند شکاف‌های سنگی رشد می‌کند. این گیاه دارای ساقه‌های بلند و ظریفی است که از لبه‌ی گلدان آویزان می‌شوند. رنگ گیاه در جوانی سبز است اما به مرور زمان به رنگ بژ تغییر می‌کند. کاکتوس دم موش به ندرت گل می‌دهد اما اگر گلدهی داشته باشد گل‌های آن به رنگ صورتی درخشان تا قرمز درخشان هستند. طول شکوفه‌ها نیز تقریبا ۷٫۶ سانتی‌متر و به صورت لوله‌ای است و روی ساقه‌های بالغ ظاهر می‌شود.

نگهداری از کاکتوس دم موش

آبیاری به این گیاه بسیار مهم است؛ در فصل تابستان آن را کاملا سیراب کنید و اجازه دهید آب اضافی از گلدان خارج شود و برای آبیاری بعدی تا خشک شدن خاک صبر کنید. در فصل زمستان خاک باید خشک بماند و محیط آن نیز کمی خنک باشد. این کار باعث می‌شود گیاه شما در فصل بهار گلدهی داشته باشد.

رطوبت اضافی می‌تواند باعث پوسیدگی ساقه‌ها شود اما محیط بسیار خشک نیز باعث ایجاد آفت کنه عنکبوتی می‌شود. بنابراین این گیاه را در یک مکان با شرایط متعادل قرار دهید. کمترین دمای قابل تحمل برای کاکتوس دم موش ۶ درجه‌ی سانتی‌گراد است و بنابراین با سرد شدن هوا آن را به داخل خانه منتقل کنید.

انواع مختلف کاکتوس: 101. کاکتوس دم موش (Rat Tail Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۰۲٫ کاکتوس ریبوتیا (Rebutia) 

کاکتوس‌های ریبوتیا کاکتوس‌های کوچک و جذابی به شکل کروی هستند و معمولا یک توده‌ی کوچک را تشکیل می‌دهند. این کاکتوس گل‌هایی می‌دهد که نسبت به بدنه‌ی گیاه بزرگ است؛ گل‌ها قیفی شکل هستند که اغلب بر روی گیاه امتداد یافته و خم می‌شوند.

این کاکتوس نگهداری نسبتا ساده‌ای دارد و دانه‌های زیادی ممکن است تولید کند که در اطراف گیاه مادر جوانه می‌زنند. ریبوتیا به خوبی با خشکسالی سازگار است و می‌تواند آب را در خود ذخیره کند و در خشکسالی دوام بیاورد. این گیاه اغلب در گلخانه‌ها کشت می‌شود و به عنوان گیاه آپارتمانی بسیار ایده‌آل است.

انواع مختلف کاکتوس: 102. کاکتوس ریبوتیا (Rebutia) 

انواع مختلف کاکتوس: ۱۰۳٫ کاکتوس وینگارتیا تیغ زرد  (Weingartia Neocumingii)

کاکتوس ریبوتا (Weingartia) یکی از انواع کاکتوس‌های گلدار و گران قیمت است که با گل‌های نارنجی روشن یا نارنجی متمایل به قرمز خود شناخته می‌شود. ساقه‌ی آن معمولا به صورت استوانه‌ای کروی کوتاه با عرض ۱۰ و ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر است. گل‌های نارنجی و زیبای این کاکتوس معمولا روی تمام بدن گیاه می‌روید و به ویژه معمولا یک حلقه در قسمت بالایی کاکتوس تشکیل می‌دهد. گل‌ها در اوایل فصل تابستان می‌رویند و معمولا ۵ تا ۶ هفته باقی می‌مانند.

این کاکتوس به آفتاب کامل یا سایه‌ی روشن نیاز دارد. در تابستان به طور منظم باید آبیاری شود اما آبیاری نباید بیش از حد باشد. بهتر است به طور منظم گلدان کاکتوس ریبوتا را عوض کنید؛ تعویض گلدان باعث افزایش اندازه‌ی ساقه‌ها و تعداد گل‌ها می‌شود. گلدان را هر ساله عوض کنید تا به اندازه‌ی ۱۰ سانتی‌متر برسد و پس از آن تعویض گلدان هر ۲ یا ۳ سال یکبار کافی خواهد بود.

( اگر برای نگه‌داری اصولی از گیاهتان اطلاعات کافی ندارید، مطلب راهنمای کامل برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی به کمکتان خواهد آمد.)

انواع مختلف کاکتوس: 103. کاکتوس وینگارتیا تیغ زرد  (Weingartia Neocumingii)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۰۴٫ ریبوتا آلبی‌فلورا (Rebutia albiflora)

کاکتوس ریبوتا آلبی‌فلورا یا (Aylostera albiflora) یا  یک کاکتوس کوچک بومی جنوب آمریکا است که در گروه‌های کوچک رشد می‌کند و می‌تواند گل‌های سفید و زیبایی بدهد. این کاکتوس هم مانند بسیاری از کاکتوس‌ها در مخلوطی از خاک رس با زهکشی خوب که به ریشه‌های آن اجازه می‌دهد بین آبیاری‌ها خشک شود، بهتر عمل می‌کند. این گیاه ترجیح می‌دهد در سایه‌ی جزئی رشد کند؛ جایی که بتواند بدون سوختن از تمام مزایای تابش نور خورشید بهره‌مند شود.

انواع مختلف کاکتوس: 104. ریبوتا آلبی‌فلورا (Rebutia albiflora)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۰۵٫ ریبوتیا هلیوسا (Rebutia Heliosa)

کاکتوس ریبوتیا هلیوسا بومی بولیوی است؛ کاکتوس کوچک با بدنه‌ی سبز متمایل به خاکستری و شکل کروی که چنگک تولید می‌کند و ارتفاع آن به ۴ سانتی‌متر می‌رسد. این کاکتوس گل‌های نارنجی چشمگیری می‌دهد که در فصل بهار شکوفه می‌دهد.

کاکتوس ریبوتیا هلیوسا در معرض نور مستقیم و در آب و هوای گرم رشد می‌کند و مهم است که در فصل زمستان در دمایی بیشتر از ۳ درجه‌ی سانتی‌گراد نگهداری شود. در بهار و تابستان آبیاری به آن باید منظم باشد و تا خشک شدن خاک نیز نباید آبیاری شود. در زمستان نیز نباید این گیاه را آبیاری کرد.

برای رشد بهتر کاکتوس ریبوتیا هلیوسا می‌توانید یکبار در فصل بهار و یک بار در اوایل تابستان به آن کود معدنی مخصوص کاکتوس بدهید. اگر آبیاری به گیاه به اندازه‌ی کافی باشد معمولا دچار آفت یا مشکلات و بیماری نمی‌شود.

انواع مختلف کاکتوس: 105. ریبوتیا هلیوسا (Rebutia Heliosa)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۰۶٫ آپونتیا دکمه قرمز (Red Buttons Opuntia)

این گیاه بومی آمریکای جنوبی سات و در ارتفاعات پایین کوه‌های آند در اکوادور و پرو می‌روید و جز انواع کاکتوس اپونتیاست. این گیاه در سایه‌ی جزئی تا آفتاب کامل رشد خوبی دارد. بخش‌های مسطح گیاه ممکن است بدون تیغ یا دارای تیغ‌های تصادفی باشند که معمولا در قسمت بالایی آنها وجود دارد. گل‌ها روی بخش‌های مسطح کاکتوس می‌روید و جلوه‌ی زیبایی به آن می‌دهد.

کاکتوس آپونتیا دکمه قرمز در فصل رشد یعنی بهار و تابستان به آبیاری منظم احتیاج دارد و در طول زمستان آبیاری باید بسیار اندک و یا حتی بدون آبیاری باشد.

انواع مختلف کاکتوس: 106. آپونتیا دکمه قرمز (Red Buttons Opuntia)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۰۷٫ کاکتوس مشعل قرمز (Red Torch Cactus)

کاکتوس مشعل قرمز با نام علمی (Echinopsis Huascha) بومی جنوب آمریکا و به رنگ سبز روشن و شکل ستونی است که از قاعده به ارتفاع ۳۵ سانتی‌متر منشعب می‌شود. این کاکتوس دارای ۱۴ دنده‌ی کوچک با آرئول‌های گرد است که در آنها ۸ یا ۹ خار شعاعی به رنگ کرمی و به طول ۰٫۵ تا ۱ سانتی‌متر و یک خار ضخیم‌تر در وسط وجود دارد. گل‌های جذاب و قرمز این گیاه در راس آن جوانه می‌زند و ۸ سانتی‌متر طول و ۵ سانتی‌متر عرض دارد.

کاکتوس مشعل قرمز رشد سریعی دارد و برای رشد به آفتاب مستقیم و آب و هوای گرم و خشک نیاز دارد. در زمستان نیز دما نباید کمتر از ۳ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. در فصل بهار و تابستان آبیاری باید به صورت منظم باشد و پیش از آبیاری خاک آن باید کاملا خشک شده باشد. با شروع فصل پاییز آبیاری را کم کنید و در زمستان نیز آبیاری را متوقف کنید.

انواع مختلف کاکتوس: 107. کاکتوس مشعل قرمز (Red Torch Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۰۸٫ کاکتوس میستلتو (Mistletoe Cactus)

کاکتوس ریپسالیس باچیفرا (Rhipsalis baccifera) یا (Mistletoe) از انواع کاکتوس ساکولنت گرمسیری و بومی جنگل‌های بارانی در مناطق گرم است. این کاکتوس در فلوریدا، مکزیک و برزیل یافت می‌شود و برای رشد به سایه یا سایه‌ی جزئی نیاز دارد. درحالی که اکثر کاکتوس‌ها در مناطق گرم، آفتابی و خشک یافت می‌شوند، کاکتوس ریپسالیس از نظر نیاز به نور و رطوبت منحصربفرد است.

کاکتوس میستلتو به نام کاکتوس زنجیره‌ای نیز شناخته می‌شود و در زیستگاه گرمسیری خود به صورت هوازی رشد می‌کند. این کاکتوس دارای ساقه‌های مدادی است که طول آنها ممکن است به ۲ متر برسد. این گیاه به تنه‌ی درختان، در گوشه‌ی شاخه‌ها و شکاف صخره‌ها می‌رویند. این گیاه نگهداری و نیازهای کمی دارد و به عنوان گیاه آپارتمانی در پنجره‌ی شمالی یا غربی عالی است.

کاکتوس ریپسالیس باچیفرا باید در خاکی با زهکشی خوب کاشته شود. برای ایجاد رطوبت بیشتر می‌توانید زیر گلدان یک سینی پر از سنگریزه و آب قرار دهید. گیاه به ندرت نیاز به کوددهی دارد و به جز نور متوسط و رطوبت، نیازهای کمی دارد. برای کوددهی می‌توانید نصف غذای کاکتوس را در فصل بهار به آن بدهید؛ در بهار و تابستان آبیاری کنید و در زمستان آبیاری را قطع کنید.

انواع مختلف کاکتوس: 108. کاکتوس میستلتو (Mistletoe Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۰۹٫ ریپسالیس نوس آرموندی (Rhipsalis Neves Armondii)

کاکتوس ریپسالیس نوس آرموندی دارای ساقه‌های بلند و باریک و سبز است که تا طول ۱۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند و موهای کوتاهی دارند. این ساقه‌ها به صورت خمیده شاخه می‌شوند و در انتهای آنها می‌تواند یک گل سفید و زیبا شکوفا شود.

این گونه از کاکتوس بومی برزیل است و به خاطر زیستگاه گرمسیری خود، در محیط‌های سرد به خوبی دوام نمی‌آورد. بنابراین با سرد شدن هوا می‌توانید این گیاه را به داخل خانه منتقل کنید تا روی پنجره‌ی آفتابی یا نور شدید رشد کند.

برای جلوگیری از پوسیدگی این گیاه به نور مستقیم خورشید، زهکشی عالی و آب کم نیاز دارد. برای کاشت این گیاه از گلدان دارای سوراخ زهکشی و از خاک کاکتوس با زهکشی خوب با ۵۰ تا ۷۰ درصد شن و ماسه‌ی معدنی استفاده کنید. به اندازه‌ی کافی آن را آبیاری کنید تا آب از سوراخ‌های گلدان خارج شود و پیش از آبیاری مجدد صبر کنید تا خاک آن کاملا خشک شده باشد.

انواع مختلف کاکتوس: 109. ریپسالیس نوس آرموندی (Rhipsalis Neves Armondii)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۱۰٫ ساگوارو (Saguaro)

کاکتوس ساگوارو با نام علمی (Carnegiea gigantea) یکی از بزرگترین کاکتوس‌های جهان محسوب می‌شود و جز انواع کاکتوس دراز است. این کاکتوس ستونی و به شکل درخت است که با افزایش سن شاخه یا بازو روی آن ایجاد می‌شود؛ البته برخی از آنها هرگز شاخه نمی‌زنند. این بازوها به طور کلی به سمت بالا می‌روند و بیش از ۲۵ عدد می‌توانند باشند. ساگوارو با خارهای محافظ، گل‌های سفید در اواخر بهار و میوه‌های قرمز در تابستان پوشیده می‌شود.

مهم‌ترین فاکتورها در رشد این گیاه آب و دما است. اگر ارتفاع بالا باشد، سرمای هوا و یخ‌زدگی می‌تواند باعث از بین رفتن آن شود.

انواع مختلف کاکتوس: 110. ساگوارو (Saguaro)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۱۱٫ کاکتوس ستاره‌ای (Sand Dollar Cactus)

کاکتوس دلار شنی که با نام علمی کاکتوس ستاره‌ای (Astrophytum asterias) نیز شناخته می‌شود، یک کاکتوس کوتاه و بدون خار است که تا ۶ سانتی‌متر ارتفاع و ۱۵ سانتی‌متر قطر رشد می‌کند. بدنه‌ی آن صاف، بدون انشعاب، سبز پررنگ و با ۵ تا ۱۱ دنده و آرئول‌های پشمی است.

گل‌های این کاکتوس نیز زرد و دارای مرکز نارنجی-قرمز است که تا قطر ۷٫۵ سانتی‌متر رشد می‌کنند و در فصل بهار پدیدار می‌شوند. پس از گل‌ها، میوه‌های صورتی یا قرمز مایل به خاکستری ظاهر می‌شود که با موهای پشمی پوشانده شده است.

کاکتوس دلار شنی گیاهی قوی نیست و نیاز به صبر زیاد دارد. آبیاری آن را به طور منظم انجام دهید و در طول فصل رشد آن را تغذیه کنید. هر سال گلدان کاکتوس خود را تعویض کنید تا به آن فضای کافی برای رشد بدهید. این گیاه به آب و هوای گرم و خشک نیاز دارد و برای جلوگیری از پوسیدگی، سعی کنید در آبیاری آن زیاده‌روی نکنید.

انواع مختلف کاکتوس: 111. کاکتوس ستاره‌ای (Sand Dollar Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۱۲٫ کاکتوس خارپشت اسکارلت (Echinocereus Coccineus)

کاکتوس خارپشت اسکارلت با نام علمی (Echinocereus Coccineus) یک کاکتوس انبوه است که گروه‌های بزرگ با بیش از ۱۰۰ ساقه را تشکیل می‌دهد. ساقه‌ها نیمه راست، سبز پررنگ و با حداکثر ۴۰ سانتی‌متر ارتفاع و ۵ سانتی‌متر قطر هستند.

این کاکتوس ممکن است بسیار تیغ‌دار و یا بدون تیغ باشد. تیغ‌ها متمایل به زرد هستند که با بالا رفتن سن گیاه به رنگ خاکستری تغییر می‌کنند. این کاکتوس در فصل بهار گل می‌دهد که رنگ آن‌ها از نارنجی تا صورتی متغیر است.

یکی از فاکتورهای مهم در نگهداری از این کاکتوس خیس نبودن خاک آن است زیرا ریشه‌های این گیاه بسیار ضعیف است و در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد. به این ترتیب نور روشن، آبیاری کم و مقداری کود می‌تواند باعث رشد بهتر گیاه شما شود. این کاکتوس رشد کمی دارد و فقط لازم است سالی یکبار گلدان آن را تعویض کنید.

انواع مختلف کاکتوس: 112. کاکتوس خارپشت اسکارلت (Echinocereus Coccineus)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۱۳٫ کاکتوس هفت ستاره (Seven Stars)

کاکتوس هفت ستاره با نام علمی (Ariocarpus furfuraceus) بومی شمال مکزیک است. این گیاه رشد آهسته‌ای دارد و دارای غده‌های بزرگی است که قطر آنها به ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد. این کاکتوس گل‌هایی به رنگ صورتی یا سفید می‌دهد که قطری ۵ سانتی‌متری دارند.

کاکتوس هفت ستاره به آفتاب کامل یا نور مناسب و آب و هوای خشک و گرم نیاز دارد و دمای محیط آن نباید کمتر از ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. این گیاه نسبت به خشکسالی بسیار مقاوم است و در تابستان هر ۱۵ روز یکبار، در بهار ۲۵ تا ۳۰ روز یکبار و در پاییز هر ۴۰ روز یکبار آبیاری کافی است. در زمستان نیز باید آبیاری آن را متوقف کنید.

انواع مختلف کاکتوس: 113. کاکتوس هفت ستاره (Seven Stars)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۱۴٫ کاکتوس مشعل نقره‌ای (Silver Torch) 

کاکتوس مشعل نقره‌ای اندازه‌ی متوسط و رنگ سبز روشن دارد که از پایه به صورت مستقیم رشد می‌کند و تا ۱۲۰ سانتی‌متر ارتفاع می‌رسد. این کاکتوس دارای ۱۶ تا ۲۰ دنده با ۴۰ خار مایل به زرد شعاعی و ۴ تا ۵ خار مرکزی است. گل‌های زیبای قرمز رنگ این گیاه نیز در سمت جنوبی آن رشد می‌کند. این کاکتوس رشد سریعی دارد و به عنوان یک گیاه آپارتمانی مناسب است. کاکتوس مشعل نقره‌ای به آفتاب مستقیم و هوای گرم و خشک نیاز دارد و دمای زمستان نیز نباید کمتر از صفر درجه‌ی سانتی‌گراد باشد.

انواع مختلف کاکتوس: 114. کاکتوس مشعل نقره‌ای (Silver Torch) / (Cleistocactus hyalacanthus)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۱۵٫ کاکتوس مشعل نقره‌ای (Cleistocactus strausii)

این گونه از کاکتوس مشعل نقره‌ای نیز یک کاکتوس ستونی است که از قاعده منشعب می‌شود و تا ارتفاع ۲ متر رشد می‌کند. این گیاه دارای ۲۵ دنده پوشیده شده از خارهای پشمی است و بعلاوه ۴ خار مرکزی بلندتر هم دارد. گل‌های زیبای آن در بهار و پاییز شکوفا می‌شود و سپس میوه‌هایی سبز رنگ می‌دهد.

کلیستوکاکتوس استراوسی به آفتاب مستقیم و دمای گرم و خشک نیاز دارد و اگر خاک آن خشک باشد در برابر سرما مقاومت می‌کند. مهم است که گلدان این گیاه پهن باشد چرا که ریشه‌های آن رشد زیادی دارند. در تابستان به آبیاری منظم نیاز دارد (تا زمانی که خاک آن کاملا خشک شود) و از اواسط پاییز تا اوایل بهار آبیاری آن باید متوقف شود.

انواع مختلف کاکتوس: 115. کاکتوس مشعل نقره‌ای (Cleistocactus strausii)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۱۶٫ کاکتوس گلوله برفی (Snowball Cactus) 

کاکتوس گلوله برفی یا (Mammillaria Candida) یا یک کاکتوس کروی و منفرد است که رنگ سبز مایل به آبی دارد و تا ارتفاع ۱۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. روی هر آرئول ۳۰ تا ۵۰ خار شعاعی سفید به طول ۵ میلی‌متر و ۱۲ خار سفید یا صورتی مرکزی وجود دارد. گل‌های صورتی این گیاه در بالای کاکتوس و در فصل بهار پدیدار می‌شود.

این کاکتوس را می‌توان در حیاط، تراس، بالکن، نزدیک پنجره، فضای داخلی خانه و هرجایی که تهویه‌ی مناسب دارد، نگهداری کرد. مامیلاریا کاندیدا نیاز به آفتاب کامل و دمای بالا دارد و دمای زمستان نباید کمتر از ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. این کاکتوس آبیاری کمتر از حد معمول نیاز دارد. در بهار و تابستان پس از خشک شدن خاک می‌توان به آن آب داد و در اواسط پاییز تا اوایل بهار نیازی به آبیاری وجود ندارد.

انواع مختلف کاکتوس: 116. کاکتوس گلوله برفی (Snowball Cactus) / Mammillaria Candida

انواع مختلف کاکتوس: ۱۱۷٫ کاکتوس پارودیا اسکوپا / Parodia Scopa

پارودیا اسکوپا یک کاکتوس توپ مانند یا کروی کوتاه با یک تاج پشمی و گل‌های زرد کم‌رنگ است. گل‌های این کاکتوس در تابستان پدیدار می‌شود و جلوه‌ی زیبایی به گیاه می‌دهد. ساقه‌ی این کاکتوس تا ۵۰ سانتی‌متر ارتفاع و ۱۰ سانتی‌متر قطر رشد می‌کند.

کلمه‌ی اسکوپا به معنی جارو است و اشاره به تیغ‌های بلند این گیاه دارد. کاکتوس پارودیا اسکوپا نور مستقیم خورشید را دوست ندارد و نسبت به سایر انواع کاکتوس آب بیشتری می‌خواهد. با این حال نباید آب در خاک آن بنشیند و خاکی با زهکشی خوب برای آن مهم است. برای اینکه گیاه شما گلدهی بهتری داشته باشد باید در طول زمستان در مکانی سرد قرار گیرد و آبیاری نشود.

گلدان کاکتوس پارودیا اسکوپا را می‌توانید در طول فصول گرم عوض کنید، پیش از تعویض گلدان مطمئن شوید خاک آن کاملا خشک باشد؛ سپس خا‌ک‌های قدیمی و ریشه‌های مرده یا پوسیده را جدا کنید .

انواع مختلف کاکتوس: 117. کاکتوس پارودیا اسکوپا / Parodia Scopa

انواع مختلف کاکتوس: ۱۱۸٫ گیاه سوتول (Sotol Plant)

گیاه سوتول یا دازیلیریون (Dasylirion) بوته‌ی همیشه سبز است با ترکیب دایره‌ای برگ‌های بلند و باریک که لبه‌هایی خاردار دارند. رنگ این بوته از سبز تیره تا سبز آّی و نقره‌ای می‌تواند باشد. دایره‌ی برگ‌ها در بالای ساقه‌ی چوبی قرار می‌گیرد که با گذشت زمان و افزایش سن گیاه، شبیه درخت می‌شود. گیاه سوتول بومی بیابان‌ها و کوهستان‌های جنوب غربی آمریکا و مکزیک است و به خشکسالی و هوای خشک عادت دارد. نگهداری از دازیلیریون ساده است و می‌تواند برای تزیین باغچه گزینه‌ی ایده‌آلی باشد.

(اگر به گیاهان آپارتمانی زینتی علاقه مندید، می‌توانید این مطلب را در وبلاگ ما مطالعه کنید.)

انواع مختلف کاکتوس: 118. گیاه سوتول (Sotol Plant)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۱۹٫ کاکتوس آکانتوکالیسیوم کلیمپلیانوم (Spiny lilac flower cactus)

آکانتوکالیسیوم کلیمپلیانوم (Acanthocalycium Klimpelianum) که به طور معمول با نام کاکتوس گل یاس بنفش خاردار شناخته می‌شود بومی کشور آرژانتین است. این گیاه با رشد مناسب به قطر ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد. ویژگی اصلی کاکتوس گل یاس بنفش خاردار، تیغ‌های بلند قهوه‌لی تا سفید است که از آرئول‌های آن رشد می‌کند. این گیاه آفتاب کامل را ترجیح می‌دهد و می‌توان آن را در فضای بیرون خانه نگهداری کرد. گل‌های زیبای این کاکتوس به رنگ سفید است و در شرایط مناسب نگهداری پدیدار می‌شود.

انواع مختلف کاکتوس: 119. کاکتوس آکانتوکالیسیوم کلیمپلیانوم (Spiny lilac flower cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۲۰٫ گیاه ستاره‌ای (Star Plant)

کاکتوس کلاه کشیشی (Astrophytum Ornatum) یا گیاه ستاره‌ای، یکی از بلندترین و بزرگترین گونه‌های آستروفتیوم محسوب می‌شود و بومی فلات مرکزی مکزیک است. این کاکتوس از انواع کاکتوس ستونی است که به ۱ متر ارتفاع می‌رسد. در جوانی به رنگ سبز تیره با لکه‌های نقره‌ای کوچک است.

این کاکتوس ۸ تا ۹ دنده‌ی مارپیچ با خارهایی به طول ۳ سانتی‌متر  و زرد دارد. گل‌های زیبای گیاه ستاره‌ای در اواسط بهار و اواخر تابستان پدیدار می‌شوند و به رنگ زرد هستند. کاکتوس (Astrophytum Ornatum) به آفتاب کامل یا سایه‌ی روشن نیاز دارد و دمای هوا در زمستان برای این گیاه نباید کمتر از ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. بعلاوه زهکشی خاک باید عالی باشد تا آب اضافی از آن خارج شود.

انواع مختلف کاکتوس: 120. گیاه ستاره‌ای (Star Plant)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۲۱٫ سنگ ستاره‌ای (Star Rock)

کاکتوس سنگ ستاره‌ای با نام علمی (Ariocarpus kotschoubeyanus) یک کاکتوس ژئوفیت بسیار مسطح است که دایره‌ای از برگ‌های ستاره‌ای تشکیل می‌دهد. در اکثر موارد این گیاه به ارتفاعی بیشتر از چند سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین نمی‌رسد و اگرچه می‌توانند توده تشکیل دهند اما اغلب فقط یک بدنه‌ی کوچک به صورت سطح صاف روی زمین دیده می‌شود. با این حال این گیاه ریشه‌ی بزرگی در زیر زمین دارد.

کاکتوس سنگ ستاره‌ای دارای تاج پشمی است که از آن گل‌های صورتی – بنفش ۲٫۵ تا ۵ سانتی‌متر می‌روید که ۲ برابر ارتفاع خود عریض است و گسترده می‌شود. گل‌ها روزانه هستند و ۳ تا ۴ روز بیشتر دوام ندارند.

انواع مختلف کاکتوس: 121. سنگ ستاره‌ای (Star Rock)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۲۲٫ کاکتوس خارپشت توت فرنگی (Strawberry Hedgehog Cactus)

اکینوسرئوس استرامینئوس (Echinocereus Stramineus) یا کاکتوس خارپشت توت فرنگی یک کاکتوس انبوه است که در زمان بلوغ گروه‌هایی با بیش از ۱۰۰ ساقه می‌سازد. ساقه‌ها متشکل از ۱۰ تا ۱۳ دنده هستند و بین آنها شیارهای عمیقی وجود دارد. این گیاه در تابستان گل‌های زیبا و بزرگی به رنگ صورتی روشن یا بنفش – قرمز می‌دهد که ۱۲ سانتی‌متر هستند و جلوه‌ی زیبایی به گیاه می‌دهند.

پس از آن میوه‌های خوردنی با طعم توت فرنگی با طول ۵ سانتی‌متر پدیدار می‌شود. کاکتوس خارپشت توت فرنگی گیاهی دوست‌داشتنی برای نگهداری در باغچه‌ی سنگی یا گلدان است. این گیاه ۱۰ تا ۱۳ سانتی‌متر رشد می‌کند و به خوبی در خاک با زهکشی مناسب و آفتاب کامل رشد می‌کند.

انواع مختلف کاکتوس: 122. کاکتوس خارپشت توت فرنگی (Strawberry Hedgehog Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۲۳٫ کاکتوس مامیلاریا پروفیلرا (Texas Nipple Cactus)

کاکتوس نیپل تگزاس با نام علمی مامیلاریا پروفیلرا (Mammillaria Prolifera) یک کاکتوس کم رشد بومی آمریکای مرکزی است که معمولا منشعب می‌شود و توده‌ای به قطر ۶۰ سانتی‌متر تشکیل می‌دهد. ساقه‌های این کاکتوس به رنگ سبز تیره، کروی یا استوانه‌ای و به ارتفاع ۹ سانتی‌متر است.

غده‌های روی این کاکتوس به شکل استوانه‌ای یا مخروطی و به طول حدودا ۸ میلی‌متر، پهن و بدون شیرآبه هستند. خارهای شعاعی ۲۵ تا ۴۰ خار شبیه مو است و اغلب با خارهای مرکزی ادغام شده‌اند. خارهای شعاعی به طول ۳ تا ۱۲ میلی‌متر و خارهای مرکزی ۴ تا ۹ میلی‌متر هستند. گل‌های سفید مایل به زرد یا کرمی و صورتی این کاکتوس در بالای گیاه می‌روید.

انواع مختلف کاکتوس: 123. کاکتوس مامیلاریا پروفیلرا (Texas Nipple Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۲۴٫ تلوکاکتوس (Thelocactus)

تلوکاکتوس یا کاکتوس پستانکی با نام علمی (Thelocactus Bicolor) بومی مکزیک و جنوب غربی ایالات متحده است و با نام‌های دیگری همچون شکوه تگزاس، غرور تگزاس و کاکتوس ستون فقرات حصیری نیز شناخته می‌شود. تلوکاکتوس دارای بدنه‌ای استوانه‌ای یا بیضی و یا گرد است و پوستی به رنگ سبز مایل به خاکستری یا سبز مایل به آبی دارد که به ارتفاع ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد. این کاکتوس ۸ تا ۱۲ دنده‌ی مارپیچ با شکاف عمیق دارد. آرئول‌های دایره‌ای شکل روی تلوکاکتوس با ۹ تا ۱۸ خار شعاعی زرد یا سفید و ۴ خار قرمز مرکزی مشخص می‌شوند.

تلوکاکتوس گل‌هایی به رنگ بنفش یا صورتی یا قرمز می‌دهد که قطر ۷ سانتی‌متری دارند و در بالای گیاه پدیدار می‌شود. این کاکتوس نیاز به نور مستقیم خورشید و آب و هوای گرم و خشک دارد و دمای آن در زمستان نباید کمتر از ۴ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. آبیاری این گیاه در تابستان هر ۷ تا ۱۰ روز، در بهار ۱۲ تا ۱۵ روز یکبار و در پاییز ۲۰ تا ۲۵ روز یکبار می‌تواند انجام شود و در زمستان نیز آبیاری باید قطع شود. در فصل بهار می‌توانید یک بار به آن کود معدنی مخصوص تابستان بدهید و تکرار این کار در اوایل تابستان نیز باعث بهبود گلدهی گیاه شما می‌شود.

انواع مختلف کاکتوس: 124. تلوکاکتوس (Thelocactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۲۵٫ کاکتوس انگشتانه (Thimble Cactus)

کاکتوس انگشتانه با نام علمی مامیلاریا گراسیلیس (Mammillaria Gracilis) یک کاکتوس کوچک بالشتکی است که با خارهای سفید پوشیده شده است. این کاکتوس در خوشه‌های پربار رشد می‌کند و اگر به آن فضای کافی داده شود می‌تواند به یک تپه‌ی بزرگ گسترش یابد. کاکتوس‌های کوچک روی ساقه به راحتی جدا می‌شوند اما دوباره ریشه می‌زنند. این کاکتوس بومی مکزیک است و شکوفه‌های مینیاتوری کرمی یا صورتی تولید می‌کند.

این گونه‌ی کاکتوس در برابر سرمای شدید و یخبندان دوام ندارد و اگر خطر یخ‌زدگی وجود دارد بهتر است آن را به داخل خانه منتقل کنید تا در نزدیکی نور پنجره یا نور شدید رشد کند. این کاکتوس به نور خورشید، زهکشی خوب خاک و آب کم نیاز دارد.

انواع مختلف کاکتوس: 125. کاکتوس انگشتانه (Thimble Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۲۶٫ کاکتوس توتم پل (Totem Pole Cactus)

کاکتوس توتم پل با نام علمی پاچایسرئوس شوتی (Pachycereus Schottii) یک کاکتوس با رشد آهسته و معمولا بدون تنه است متشکل از تعداد زیادی شاخه‌های ستونی بلند که از پایه رشد می‌کنند. ساقه‌ها خاکستری سبز هستند و یک شکوفه‌ی مومی بالای آنها وجود دارد.

این کاکتوس‌ها ۵ تا ۸ دنده دارند و تا ارتفاع ۴ متر و عرض ۱۶ سانتی‌متر می‌توانند رشد کنند. نوک ساقه‌های بالغ پوشیده از سیخک‌های موم مانند و پیچ‌خورده است که تا ۱۰ سانتی‌متر طول دارند. این گیاه برای رشد باید آفتاب و گرمای کافی دریافت کند. اگر کاکتوس توتم پل را در گلدان می‌کارید زهکشی خاک و تعویض منظم گلدان از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع مختلف کاکتوس: 126. کاکتوس توتم پل (Totem Pole Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۲۷٫ اپونتیا اکیوس (Tree Prickly Pear)

کاکتوس اپونتیا اکیوس (Opuntia Echios) یا گلابی خاردار درختی جز انواع کاکتوس اپونتیا می‌باشد که می‌تواند به ارتفاع ۴٫۶ متر و قطر ۱۲۰ سانتی‌متر برسد. این گیاه عمدتا در جزایر گالاپاگوس یافت می‌شود و یک گونه‌ی کمیاب است. کاکتوس گلابی خاردار درختی گل‌های زرد می‌دهد. برای رشد مناسب نیازمند آفتاب کامل است و البته سرمای هوا را نمی‌تواند تحمل کند. آبیاری بیش از حد دشمن این کاکتوس است و باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن آن می‌شود.

انواع مختلف کاکتوس: 127. اپونتیا اکیوس (Tree Prickly Pear)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۲۸٫ چویا دم موشی (Whipple’s Cholla)

نوع معمول کاکتوس سلیندروپونتیا ویپلی (Cylindropuntia Whipplei) یک بوته‌ی ایستاده با ۱۸۲ سانتی‌متر ارتفاع یا بیشتر و ساقه‌های ۷٫۵ تا ۱۵ سانتی‌متری است که از تنه‌ی مرکزی چوبی آن منشعب می‌شوند.

این گیاه رشد کمی دارد و در محیط‌هایی با شرایطی کمتر مطلوب یافت می‌شود؛ معمولا ساقه‌ها کوتاهتر هستند و نزدیک زمین می‌مانند و ممکن است تیغ‌های کمتری هم داشته باشند. ساقه‌های چویای دم موشی به رنگ سبز روشن یا گاهی سبز ارغوانی است؛ برآمدگی‌های مشخص و خوشه‌های از ۳ تا ۸ خار سفید یا متمایل به زرد دارد که هر کدام بین ۲٫۵ تا ۵ سانتی‌متر طول دارند.

چویا نسبت به سرمازدگی بسیار مقاوم است و در ارتفاعات بالاتر از ۸۰۰۰ پا یافت می‌شود. این گیاه بیشتر شبیه چویای نقره‌ای است اما نسبت به آنها تیغ کمتری دارد. بعلاوه میوه‌ی چویای نقره‌ای بسیار خاردار است درحالی که میوه‌ی ویپل چویا بدون تیغ است.

انواع مختلف کاکتوس: 128. چویا دم موشی (Whipple's Cholla)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۲۹٫ کاکتوس وورتلبری (Whortleberry Cactus)

کاکتوس (Myrtillocactus Geometrizans) که معمولا با نام کاکتوس وورتلبری شناخته می‌شود یک کاکتوس پرشاخه است که شبیه کاکتوس شمعدان به نظر می‌رسد و تا ۴٫۵ متر ارتفاع رشد می‌کند. ساقه‌ها به رنگ آبی خاکستری و با قطر ۱۰ سانتی‌متر هستند. هر ساقه ۵ تا ۸ دنده دارد و آرئول‌ها حدودا ۲٫۵ سانت از یکدیگر فاصله دارند. هر آرئول عموما ۳ تا ۵ خار ۱٫۳ سانتی‌متری دارد. گل‌های این کاکتوس نیز سبز متمایل به سفید است و میوه‌های خوردنی آن قرمز تیره هستند.

در فصل تابستان کاکتوس وورتلبری باید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد و در زمستان نیز یک نقطه‌ی روشن و خنک برای آن مناسب است. این کار باعث می‌شود گیاه بهتر استراحت کند و گلدهی بهتری داشته باشد.

این گیاه مراقبت کمی نیاز دارد و آبیاری زیادی نمی‌خواهد. پیش از آبیاری اطمینان حاصل کنید که خاک آن کاملا خشک شده باشد و در زمستان نیز خاک آن باید کاملا خشک باشد. دمای هوا نباید کمتر از منفی ۴ درجه‌ی سانتی‌گراد شود؛ در غیر اینصورت گیاه شما از بین خواهد رفت.

(مطمئنا مطلب گیاهان آپارتمانی سریع الرشد در وبلاگ گل با ما خیلی بکارتان می‌آید.)

انواع مختلف کاکتوس: 129. کاکتوس وورتلبری (Whortleberry Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۳۰٫ کاکتوس بشکه‌ای پشمالو (Woolly-headed Barrel Cactus)

کاکتوس سرپنبه‌ای (Echinocactus Polycephalus) یا کاکتوس بشکه‌ای پشمالو یک کاکتوس خاردار متراکم است که در اوایل رشد به صورت تکی است و پس از آن توده‌های گسترده‌ای از ۲۰ تا ۳۰ سر را تشکیل می‌دهد. ارتفاع این توده‌ها معمولا در حدود ۶۰ سانتی‌متر و عرض آنها ۱۲۰ سانتی‌متر است. این گیاه بدنه‌ای سبز تیره تا خاکستری و خارهای زیبایی به رنگ قرمز یا صورتی است.

انواع مختلف کاکتوس: 130. کاکتوس بشکه‌ای پشمالو (Woolly-headed Barrel Cactus)

انواع مختلف کاکتوس: ۱۳۱٫ گیاه گورخری یا زبرا (zebra plant)

کاکتوس زبرا (Haworthia Fasciata) یک ساکولنت کوچک است که دایره‌ای از برگ‌های مثلثی و سبز با برجستگی‌های سفید روی آن، تشکیل می‌دهد. این رزت‌ها می‌توانند تا ۱۸ سانتی‌متر ارتفاع و ۱۵ سانتی‌متر قطر رشد کنند. گل‌های گیاه زبرا نیز سفید و لوله‌ای است و در فصل تابستان روی یک خوشه‌ی ۳۰ سانتی‌متری رشد می‌کند.

اگرچه بیشتر گونه‌های این کاکتوس می‌توانند نور مستقیم خورشید را تحمل کنند اما کاکتوس زبرا موقعیت‌های نیمه سایه‌دار را ترجیح می‌دهد و نور بیشتر نیز برای رنگ برگ‌های آن لازم است. تا پیش از خشک شدن خاک به این کاکتوس آب ندهید و در زمستان نیز آبیاری را به ماهی یکبار کاهش دهید. بعلاوه هرگز اجازه ندهید آب وارد برگ‌های آن شود.

انواع مختلف کاکتوس: 131. گیاه گورخری یا زبرا (zebra plant)

انواع کاکتوس‌ها

در لیست بالا تعداد ۱۳۱ کاکتوس مختلف را معرفی کردیم. با این حال مهم است که با برخی از نام‌های عمومی که ممکن است با آنها روبرو شوید، آشنا شوید، این نام‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاکتوس لیدی فینگر (Ladyfinger cactus)
  • کاکتوس پیرزن (Old lady cactus)
  • کاکتوس دم موشی (Rat tail cactus)
  • کاکتوس چویا (Cholla cactus)
  • کاکتوس توتم پل (Totem pole cactus)
  • کاکتوس پر (Feather cactus)
  • کاکتوس ستاره‌ای (Star cactus)
  • کاکتوس ماه (Moon cactus)

انواع دیگری از کاکتوس مانند کاکتوس‌های گلابی خاردار هم وجود دارد که بیشتر به یک خانواده از کاکتوس‌ها اشاره دارد.

انواع کاکتوس‌ها

راهنمای خرید کاکتوس

معمولا تصوری که افراد مختلف از کاکتوس دارند همان کاکتوس‌های گرد و بشکه‌ای است گرچه این نوع کاکتوس تنها یک نژاد معمولی از کاکتوس‌ها است و خانواده‌ی کاکتوس‌ها خیلی بزرگتر و گسترده از همین یک نژاد است. انواع مختلفی از کاکتوس‌ها وجود دارد که می‌توانند زیبایی‌بخش دکوراسیون خانه یا محل کار شما باشند. در حقیقت می‌توان گفت بیش از ۲۰۰۰ گونه کاکتوس در جهان وجود دارد. پیش از اینکه به خرید بهترین کاکتوس بپردازید در نظر بگیرید که می‌خواهید آنها را کجا نگهداری کنید، آیا به دنبال کاکتوس گلدار هستید و اینکه کاکتوس‌ها بومی کدام منطقه هستند و چه شرایط نگهداری لازم دارند.

(با گل و گیاهان سال ۲۰۲۱ آشنا هستین؟ در این مطلب ما به شما گیاهان امسال را معرفی می‌کنیم)

خرید انواع کاکتوس

انواع کاکتوس‌های خانگی

کاکتوس‌ها می‌توانند یک انتخاب خوب برای تزیین دکوراسیون داخلی خانه‌ها و اداره‌ها باشند. این گیاهان مقاوم و زیبا معمولا به نگهداری کمی نیاز دارند و به آسانی در محیط‌های داخلی خانه رشد می‌کنند. با این حال اگر تصمیم دارید از کاکتوس در خانه نگهداری کنید مهم است که گونه‌ای از کاکتوس را انتخاب کنید که بتواند در چنین محیطی زندگی و رشد کند. در ادامه تصمیم داریم برخی از انواع کاکتوس خانگی را معرفی کنیم:

  •  کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus)

اگر برای تعطیلات یا کریسمس به دنبال یک گیاه خاص و غیرمعمولی هستید بی‌شک کاکتوس کریسمس یا اشلومبرگرا (Schlumbergera) یک انتخاب ایده‌آل است. علت نام‌گذاری کاکتوس کریسمس این است که این گیاه نزدیک فصل کریسمس که روزها نسبتا کوتاه‌تر هستند گل می‌دهد و البته با نگهداری مناسب در فصل پاییز و بهار شکوفا می‌شود. این کاکتوس از نوع جنگلی است و به همین خاطر از نظر ظاهری با سایر کاکتوس‌ها متفاوت است. گل‌های کاکتوس کریسمس بسته به نوع آن معمولا به رنگ نارنجی، صورتی، قرمز یا سفید است.

ارتفاع این گیاه آپارتمانی می‌تواند بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر و عرض آن نیز بین ۱۵ تا ۴۵ سانتی‌متر باشد. اندازه‌ی دقیق کاکتوس کریسمس تا حد زیادی بستگی به اندازه‌ی گلدان آن دارد. این گیاه نیز مانند اکثر کاکتوس‌ها در برابر خشکی مقاوم است و نیاز به نگهداری زیادی ندارد.

انواع کاکتوس‌های خانگی

  • کاکتوس ایستر یا عید پاک (Easter Cactus)

همانطور که از نام این کاکتوس می‌توانید تشخیص دهید، کاکتوس عید پاک هم خانواده‌ی کاکتوس کریسمس است. این گیاه آپارتمانی زیبا نیز از نوع کاکتوس‌های جنگلی است اما در مقایسه با کاکتوس کریسمس، این کاکتوس بومی جنگل‌های خشک‌تر است. شکوفه‌های کاکتوس عید پاک می‌تواند به رنگ قرمز، سفید، هلویی، نارنجی و حتی بنفش باشد.

کاکتوس ایستر برخلاف سایر کاکتوس‌ها به کمی رطوبت نیاز دارد. بنابراین اگر در منطقه‌ای خشک زندگی می‌کنید حتما برای این کاکتوس کمی رطوبت به محیط اضافه کنید. برای این کار می‌توانید گلدان کاکتوس عید پاک را روی یک ظرف پر از آب قرار دهید. این گیاه معمولا از نظر ارتفاع رشد کمی دارد و نهایتا تا ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. عرض کاکتوس نیز به اندازه‌ی گلدان آن بستگی دارد.

کاکتوس ایستر

  • کاکتوس‌های بیابانی (Desert Types)

انواع کاکتوس‌های بیابانی احتمالا با آنچه از کاکتوس در ذهن دارید، شباهت بیشتری دارد. این کاکتوس‌ها می‌توانند گیاهان آپارتمانی فوق‌العاده‌ای باشند. اگرچه تیغ این کاکتوس‌ها برای افرادی که به آن نزدیک می‌شود می‌تواند آزاردهنده باشد اما این نوع کاکتوس‌ها سمی نیستند و خطری برای حیوانات یا کودکان ندارند.

انواع مختلفی از کاکتوس‌های بیابانی وجود دارد که می‌توانند گزینه‌ی خوبی به عنوان گیاه آپارتمانی باشند. در واقع، بیش از ۱۰۰ گونه‌ی جداگانه کاکتوس وجود دارد که می‌توانید بر اساس ظاهر، گلدهی یا ریشه‌ی آنها، انتخاب کنید.

کاکتوس‌های بیابانی

انواع کاکتوس برای نگهداری در فضای باز

کاکتوس‌ها می‌توانند گیاه مناسبی برای باغچه‌ها نیز باشند. این گیاهان نه تنها یک ظاهر جدید و منحصربفرد به باغچه می‌دهند بلکه نگهداری از آنها نیز ساده و راحت است. همانند کاکتوس‌های آپارتمانی در مورد نگهداری از کاکتوس در فضای باز نیز محدودیت‌های کمی وجود دارد. این نوع کاکتوس‌ها را می‌توان در اشکال مختلفی که در آن قرار دارند، گروه‌بندی کرد که می‌توانید چند نوع آنها را با هم بکارید تا جلوه‌ی زیباتری به باغچه‌ی خود بدهید. اما کدام کاکتوس‌ها برای نگهداری در فضای باز مناسب هستند؟

  • کاکتوس بشکه‌ای (Barrel Cacti)

کاکتوس‌های بشکه‌ای یا کروی درست شبیه یک بشکه به نظر می‌رسند. این گیاهان می‌توانند تا ۹۱ سانتی‌متر شد کنند اما برخی از گونه‌های آنها نیز ممکن است کوچکتر بمانند. به طور معمول یک کاکتوس بشکه‌ای بزرگ قیمت بالاتری دارد و بنابراین می‌توانید کاکتوس‌های کوچکتر را با قیمت‌های پایین‌تری تهیه کنید. برخی از انواع کاکتوس بشکه‌ای شامل این موارد می‌شود:

  • کاکتوس بشکه طلایی (Golden Barrel)
  • کاکتوس بشکه‌ی ماهی‌گیر (Fishhook Barrel)
  • کاکتوس کلاه راهب (Monk’s Hood)
  • کاکتوس آبی (Blue Barrel)

هر کدام از این کاکتوس‌ها به خاک خشک و آفتاب زیاد علاقه دارند. اگر در جایی زندگی می‌کنید که هوای سرد یا خاک خیس دارد، بهتر است کاکتوس بشکه‌ای را درون گلدان بکارید. به این ترتیب هنگامی که شرایط برای آنها سخت شد می‌توانید گیاهان را به داخل منتقل کنید.

انواع کاکتوس برای نگهداری در فضای باز

  • کاکتوس‌های ستونی (Columnar Cacti)

کاکتوس‌های ستونی که به عنوان انواع سرئوس (cereus) نیز شناخته می‌شوند از نظر ظاهری لاغر و کشیده هستند. تقریبا می‌توان گفت ۱۷۰ نوع کاکتوس ستونی وجود دارد که هر کدام از آنها ویژگی‌های خودشان را دارند. نقطه‌ی مشترک همه‌ی آنها این است که این کاکتوس‌ها بیشتر از اینکه پهن باشند، بلند هستند.

در واقع، برخی از آنها ممکن است طول ۱۰ برابری نسبت به عرض خود داشته باشند. انواع کاکتوس ستونی طول عمری غیرعادی دارند و برخی از آنها ممکن است تا بیش از ۲۰۰ سال نیز عمر کند. شاید جالب باشد بدانید این کاکتوس‌ها هزاران سال بخشی از رژیم غذایی انسان بوده‌اند.

کاکتوس‌های ستونی

  • کاکتوس گلابی خاردار (Prickly Pear Cactus)

سومین گونه‌ی کاکتوس‌های فضای باز نوع گلابی خاردار یا اوپونتیا (Opuntia) است. این کاکتوس که یکی از انواع کاکتوس برگدار در نظر گرفته می‌شود، به جای داشتن بخش بشکه مانند یا قسمت‌های ستونی، دارای سطوح صاف و گوشتی زیادی است که شبیه برگ‌های بزرگ به نظر می‌رسد. اکثر این کاکتوس‌ها گل‌های زیبایی به رنگ نارنجی، صورتی، بنفش یا قرمز می‌دهد. رنگ برگ‌ها نیز از سبز روشن تا آبی ملایم متغیر است. کاکتوس گلابی خاردار در اندازه‌های مختلفی وجود دارد. برخی انواع کوچک‌تر آن کمتر از ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند در حالی که برخی دیگر به ۲ متر هم می‌رسد.

افزودن کاکتوس گلابی خاردار می‌تواند تکمیل‌کننده‌ی کاکتوس‌های ستونی و بشکه‌ای باشد. انواع کاکتوس گلابی خاردار نیز شامل مواردی مانند:

  • گلابی خاردار ریش‌دار (Bearded Prickly Pear)
  • گلابی خاردار کور (Blind Prickly Pear)
  • گلابی خاردار دُم بیور (Beavertail Cactus)
  • گلابی خاردار جوجه تیغی (Hedgehog Prickly Pear)
  • گلابی خاردار قهوه‌ای (Brown-Spined Prickly Pear)
  • گلابی خاردار میوه تیغ‌دار

و غیره می‌شود.

کاکتوس گلابی خاردار

انواع کاکتوس گل‌دار

وقتی افراد به دنبال گیاهان گلدار برای باغ خود می‌گردند به ندرت پیش می‌آید که کاکتوس هم یکی از انتخاب‌ها باشد. با این حال، انواع مختلفی از کاکتوس وجود دارد که گل‌های زیبا و منحصربفردی می‌دهند که بوی خوبی هم دارند.

برخی کاکتوس‌ها در بیشتر سال شکوفا می‌شوند در حالی که برخی دیگر از کاکتوس‌ها تنها زمان کوتاهی گلدار می‌شوند. برخی از گل‌ها هنگام غروب آفتاب باز می‌شوند و برخی دیگر نیز در روشنایی روز، که در هر صورت زیبایی و جذابیت خاص خودشان را دارند. قیمت انواع کاکتوس گلدار نیز به اندازه، سن و نژاد گیاه بستگی دارد.

انواع کاکتوس گل‌دار

انواع کاکتوس بدون گل

همه‌ی کاکتوس‌ها گلدار نیستند اما نداشتن گل هم چیزی از زیبایی کاکتوس‌ها کم نمی‌کند. شما می‌توانید کاکتوس‌های مختلفی در سایه رنگ‌های مختلف، با تیغ‌های طلایی و شکل‌های مختلف پیدا کنید. هر کاکتوس منحصربفرد است و زیبایی خاصی به باغچه یا خانه‌ی شما می‌دهد.

مراقبت از کاکتوس‌های بدون گل بسیار راحت است و از آنجایی که منتظر روییدن شکوفه نیستید مراقبت از آن ساده است. خارها برای مدتی طولانی آب را در خود نگه می‌دارند و کاکتوس‌ها می‌توانند برای مدتی طولانی بدون آب بمانند. قیمت و اندازه‌ی کاکتوس‌های بدون گل نیز متفاوت است. برخی از آنها رشد کمی دارند و برخی دیگر می‌توانند به ارتفاع ۱۸۲ سانتی متر نیز برسند.

منبع

مقالات مرتبط

نظرات