آفت مگس سفید: معرفی روش‌های مبارزه با آفت مگس سفید + عکس

آیا شما هم هنگام آبیاری گیاهان آپارتمانی خود متوجه حشرات سفید و پرنده در اطراف گیاه خود شده‌اید؟ گیاهان شما کمی ضعیف‌تر از قبل به نظر می‌رسند؟ و یا روی برگ‌های آنها بدون علت حالتی چسبنده دارد؟ خب بهتر است کمی دقیق‌تر نگاه کنید چرا که احتمالا گیاه شما با آفت مگس سفید مواجه شده است. اما جای نگرانی نیست، چرا که در ادامه‌ی این مطلب تصمیم داریم در مورد سم مخصوص مگس سفید، چرخه زندگی مگس سفید، زمستان گذرانی مگس سفید، آفت کش مگس سفید، روش مبارزه با آفت مگس سفید و درمان قطعی مگس سفید صحبت کنیم.

آفت مگس سفید

آفت مگس سفید چیست؟

مگس سفید (Whitefly) دقیقا همان چیزی است که از اسمش مشخص است، مگس سفید ریز که اگر چیزی نزدیک آنها شود، بال می‌زنند. نام علمی مگس سفید گلخانه (Aleyrodidae) است و البته به آن آفت سفید بالک، مگس سفید مرکبات، عسلک پنبه (Silverleaf whiteflies) و غیره نیز گفته می‌شود. این حشره های سفید ریز، آفات حریصی هستند که هم برگ‌های داخل خانه و هم برگ‌های گیاهان فضای باز را مورد حمله قرار می‌دهند. اگر نسبت به این آفات بی‌توجه باشید، می‌توانند به سرعت تکثیر شده و باعث از بین رفتن گیاه شما شوند.

(از مطلب نگهداری از گیاه کروتون نیز بازدید کنید.)

مگس‌های سفید روی برگ‌ها و به ویژه زیر پایه‌های برگ‌ها جمع می‌شوند تا از شکارچیان و نور خورشید پنهان بمانند. آنها شیره‌ی حیاتی برگ‌ها را مانند یک خون‌آشام می‌مکند و در نهایت باعث پژمرده شدن گیاه شما می‌شوند. به همین خاطر است که ممکن است متوجه زرد شدن، خشک شدن یا سوراخ شدن برگ‌های گیاهان آپارتمانی خود شوید.

برای روش‌هاش شناسایی و مبارزه با آفت مگس سفید یا حشره سفید با ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید.

مبارزه با حشره سفید

علائم و نشانه‌های وجود آفت مگس سفید

وقتی گیاه آپارتمانی ما دچار آفت می‌شود، مساله‌ی مهم در رسیدگی به گیاه و دفع آفات، شناسایی نوع آفت است. از کجا بفهمیم گیاه آپارتمانی ما دچار افت مگس سفید شده است؟ از آنجایی که این آفات در طول روز فعال هستند تشخیص وجود آنها بسیار آسان است؛ فقط کافی است برگ‌های گیاه خود را تکان بدهید تا ابری از مگس‌های کوچک سفیدرنگ ظاهر شوند و دور و بر گیاه شما پرواز کنند.

در نگاه اول شاید متوجه این مگس‌های کوچک نشوید چرا که آنها با چسبیدن به زیر برگ‌های گیاهان آپارتمانی از نور خوشید و شکارچیان پنهان می‌شوند و همان جا هم تخم‌گذاری می‌کنند؛ لکه‌های ریز و رنگ‌پریده‌ای که در قسمت‌های زیرین برگ‌ها به صورت طرح‌های دایره‌ای مشخص می‌شوند.

(اگر می‌خواهید با انواع ساکولنت آشنا شوید، مقاله‌ی وبلاگ ما در این خصوص را از دست ندهید.)

از بین بردن مگس سفید گلدان

به خصوص برای تشخیص آفات مگس سفید گلدان باید به اطراف برگ‌های تازه روییده و رشد جدید نگاه کنید؛ بعلاوه می‌توانید از ترشحات عسلک روی برگ‌ها احساس چسبندگی کنید. دیگر نشانه‌های وجود آفت مگس سفید گیاه شامل زرد شدن برگ‌ها و افتادن آنها و به طور کلی توقف رشد گیاه است.

(از مطلب نگهداری از گیاه یوکا نیز بازدید کنید.)

نشانه‌های وجود آفت مگس سفید گیاه

مشخصات ظاهری مگس سفید برای شناسایی آن

مگس‌های سفید حشرات مثلثی شکل کوچک با بدن زرد کمرنگ یا سفید و بال‌های سفید هستند. برخی از گونه‌ها ممکن است کمی متفاوت‌تر به نظر برسند، مانند مگس سفید بالدار (banded winged whitefly) که خطوط ظریفی روی بال‌های خود دارد. این آفات نرم بدن از خانواده‌ی شته‌ها و شپشک‌های آرد آلود هستند و در واقع نوعی مگس محسوب نمی‌شوند.

این حشرات هر بار می‌توانند بیش از ۴۰۰ تخم بگذارند که در عرض یک هفته تا یک ماه از تخم بیرون می‌آیند. تخم‌ها رنگ‌پریده هستند تا زمانی که مگس‌ها در آستانه‌ی درآمدن از تخم باشند و در آن زمان است که به رنگ قهوه‌ای تغییر می‌کنند. وقتی مگس‌ها از تخم بیرون می‌آیند، لاروها در جای خود باقی می‌مانند و تغذیه می‌کنند تا زمانی که به یک مگس بالغ تبدیل شوند.

(از مطلب نگهداری از گیاه سانسوریا نیز بازدید کنید.)

اگر تعداد زیادی لارو، تخم و عسلک روی سطح برگ وجود داشته باشد، ممکن است به نظر شبیه شپشک آرد آلود باشد اما وجود حشرات بالغ در حال پرواز یک امتیاز برای شناسایی این آفت است.

ویژگی‌های ظاهری آفت مگس سفید

عسلک آفت مگس سفید

مگس‌های سفید و لاروهای آنها با مکیدن شیره‌ی گیاهان از زیر برگ‌ها تغذیه می‌کنند و باعث تضعیف گیاه می‌شوند. زمانی که این آفات تغذیه می‌کنند یک ماده‌ی چسبناک به نام عسلک از خود به جای می‌گذارند که می‌تواند آفات دیگری مانند مورچه را به خود جذب کند و همچنین می‌تواند باعث ایجاد کپک و سایر بیماری‌های قارچی در گیاه شود.

گیاهان بزرگ‌تر و سالم‌تر مدت زمان بیشتری از تغذیه‌ی انگلی این آفات زنده می‌مانند اما گیاهان کوچکتر زودتر از حمله‌ی این آفات از بین می‌روند. در هر صورت، مگس‌های سفید خوب نیستند و باید ریشه‌کن شوند. خوشبختانه یافتن این آفات نسبتا آسان است و با توجه به زمان، صبر و مداومت می‌توان با آفت مگس سفید گیاهان کاملا مقابله کرد.

(مطلب انواع کاکتوس گلدار را از دست ندهید.)

آفت مگس سفید گیاهان

آفات مشابه با آفت مگس سفید

همانطور که گفتیم آفت سفید بالک هم‌خانواده‌ی شته و شپشک آرد آلود است. شپشک‌های آرد آلود به خاطر تارهای سفیدی که دارند شبیه تارعنکبوت به نظر می‌رسند. اگر متوجه تعداد زیادی حشره‌ی کوچک سفید شدید و تارهای قابل‌توجهی نیز روی گیاه وجود دارد، احتمالا به جای مگس سفید با آفت شپشک آرد آلود مواجه هستید؛ اگرچه هر دو آفت سفید روی برگ هستند. تشخیص شته‌ها آسان‌تر است زیرا دارای بارهای بزرگتری هستند که چندین برابر بزرگ‌تر از مگس‌های سفید است.

بال‌های شته مانند بادبان کشتی به صورت عمودی جمع می‌شود درحالی که بال‌های آفت مگس سفید به سمت انتهای بدن آنها بسته می‌شود. شته‌ها نیز چندین برابر بزرگ‌تر هستند و در صورت تکان دادن گیاه، از آن جدا و منتشر نمی‌شوند. بعلاوه شته‌ها در رنگ‌های مختلفی مانند سبز، زرد و نارنجی وجود دارند، بنابراین تشخیص مگس سفید از شته نسبتا آسان است.

(مطلب نگهداری از گیاه شفلرا نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

مقایسه شته با آفت مگس سفید

چرخه‌ زندگی مگس سفید

آفت مگس سفید به صورت شفیره‌ای شروع می‌شود که از مواد گیاهی تغذیه می‌کند. این آفات در فصول سرد در نزدیکی گیاه میزبان خود زمستان گذرانی می‌کنند. سپس ماده‌های بالغ جفت‌گیری می‌کنند و در فصل بهار تخم‌گذاری می‌کنند. از ۲۰۰ تا ۴۰۰ تخم روی برگ‌های یک گیاه میزبان، گذاشته می‌شود. آنها به صورت مارپیچی روی برگ‌های بالایی رسوب می‌کنند. پس از ۱ تا ۲ هفته، تخم‌ها باز شده و شفیره‌ها بیرون می‌آیند. این شفیره‌ها «خزنده» نامیده می‌شوند و از تخم حرکت کرده، خود را صاف می‌کنند تا از برگ‌ها تغذیه کنند.

این شفیره‌ها چند بار پوست‌اندازی می‌کنند و حرکتی نمی‌کنند. شفیره‌ها شکل می‌گیرند و بالغین جوان بعد از یک هفته پدیدار می‌شوند. مگس سفید بسته به درجه حرارت، تنها در ۲۵ روز می‌تواند از تخم به مگس بالغ برسد.

(برای دفع آفات گیاهانتان می‌توانید سری به مطلب آفت گیاهان آپارتمانی بزنید.)

طول عمر آفت مگس سفید

آفت مگس سفید از کجا می‌آید؟

آفت مگس سفید از آفاتی است که هم در فضای باز و هم در داخل خانه وجود دارد و روی برگ‌های اکثر گیاهان آپارتمانی معمولی به ویژه گیاهانی با برگ‌های نرم و صاف، رشد می‌کند. این آفت در خاک زندگی نمی‌کند و برای انسان‌ها نیز آسیبی به همراه ندارد. این آفات را ممکن است بیشتر در اواسط تا اواخر تابستان که هوا گرم و مرطوب می‌شود بیشتر ببینید اما همیشه این خطر وجود دارد که آنها را از گیاهان آلوده‌ی تازه خریداری شده از گلخانه به خانه‌ی خود بیاورید.

(مطالعه مطلب نگهداری از گیاه زاموفیلیا را از دست ندهید.)

اگرچه آفت مگس سفید سرما را دوست ندارد اما می‌تواند روی گیاهان میزبان خود زمستان را سپری کند. به این ترتیب پس از زمستان گذرانی مگس سفید، در فصل بهار دوباره شاهد آفت مگس سفید روی گیاه خود خواهید بود.

زمستان گذرانی مگس سفید

روش‌های جلوگیری از بروز آفت مگس سفید

در ادامه چند روش ساده و کاربردی برای جلوگیری از آفت مگس سفید گلخانه معرفی می‌کنیم. این روش‌ها بسیار ساده و ابتدایی هستند و می‌توانید به عنوان کنترل بیولوژیک مگس سفید گلخانه از این روش‌ها استفاده کنید.

روش‌های جلوگیری از بروز آفت مگس سفید: ۱٫ اول از همه چیز گیاه را بررسی کنید و به طور معمول این کار را انجام دهید

پیش از آوردن یک گیاه جدید از گلخانه یا مغازه‌های گل‌فروشی به خانه نگاه دقیقی به تمام قسمت‌های گیاه بکنید و در هر گوشه و کنار گیاه خود به دنبال نشانه‌ای از آفت‌ها باشید. ایده‌ی خوب دیگر این است که تا زمانی که از سلامت کامل گیاه جدید خود مطمئن نشدید آن را از مجموعه‌ی گیاهان آپارتمانی خود دور نگه دارید. بعلاوه این کار در مورد خاک نیز صادق است و پیش از استفاده از خاک جدید برای گیاهان خود، بهتر است آن را چند روز به صورت جدا نگه دارید.

(مطلب راه‌های از بین بردن هزارپا در گلدان در وبلاگ گل با ما هم می‌تواند برایتان مفید باشد.)

اگر روی گیاه خود چیزی دیدید، گیاه را از باقی گیاهان جدا کنید و آن را به صورت جداگانه درمان کنید تا برای پیوستن به باقی گیاهان آماده شود. به طور کلی، توصیه بر این است که در حین انجام روال آبیاری گیاهان، به طور دوره‌ای به زیر برگ‌ها و شکاف‌ها نگاه کنید تا بتوانید هر نشانه‌ای از آلودگی را زودتر شناسایی کنید.

روش‌ جلوگیری از بروز آفت مگس سفید: بررسی منظم گیاه

روش‌های جلوگیری از بروز آفت مگس سفید: ۲٫ از مصرف کودهای نیتروژن بالا اجتناب کنید

برای جلوگیری از جذب آفات و رشد آفات جدید سعی کنید از کودهایی که بیش از حد غنی از هیدروژن هستند، استفاده نکنید. برای تهیه‌ی کود مناسب گیاهان خود با متخصصان این زمینه مشورت کنید و کودی تهیه کنید که مناسب گیاهان آپارتمانی و رشد آنها باشد.

روش‌ جلوگیری از بروز آفت مگس سفید: اجتناب از مصرف کودهای نیتروژن بالا

روش‌های جلوگیری از بروز آفت مگس سفید: ۳٫ نگهداری و مراقبت منظم گیاه

رعایت اصول نگهداری مانند هرس کردن، حذف برگ‌های پژمرده، قرار دادن گیاه در آب و هوا و محیط مناسب و فراهم نمودن رطوبت مناسب برای گیاه می‌تواند باعث تشویق گیاه به رشد شده و در نتیجه امکان ابتلای گیاه به آفات و بیماری‌ها کمتر می‌شود.

(مطلب نگهداری از گیاه پتوس را از دست ندهید.)

روش‌ جلوگیری از بروز آفت مگس سفید: نگهداری و مراقبت منظم گیاه

روش مبارزه با آفت مگس سفید

وقتی گیاهان آپارتمانی دچار آفات می‌شوند لازم است هر چه زودتر برای از بین بردن آنها اقدام شود تا سایر گیاهان آپارتمانی درگیر نشوند. از بین بردن مگس سفید گل‌های آپارتمانی کار دشواری نیست و می‌توانید این کار را به سادگی انجام دهید. برای اینکه بیشترین موفقیت را در درمان آفت مگس سفید گل داشته باشید، در اوایل صبح یا هنگام عصر، یعنی زمانی که مگس‌ها در تنبل‌ترین حالت خود هستند، به سراغ گیاه بروید. برای از بین بردن مگس سفید در خانه می‌توانید یکی از روش‌هایی که در ادامه می‌آوریم را استفاده کنید. البته ممکن است لازم باشد درمان‌ها را هر چند روز یکبار تکرار کنید تا مطمئن شوید آفت به طور کلی از بین رفته و همه چیز تحت کنترل شماست.

(پیشنهاد می‌کنیم از مطلب معنی رنگ گل رز نیز بازدید کنید.)

آفت مگس سفید گل

روش‌ مبارزه با آفت مگس سفید: ۱٫ آبپاشی کردن و شستن گیاه با آب

برای از بین بردن آفت مگس سفید، گیاه خود را به محیط باز ببرید و با شلنگ به آن آب بپاشید تا مگس‌های بالغ از روی گیاه پراکنده شود و به این ترتیب به جابجایی تخم‌ها و لاروها نیز کمک کنید. به سطح زیرین برگ‌ها و قسمت‌های تازه‌ی گیاه توجه بیشتری بکنید. سپس گیاه را از سایر گل‌های آپارتمانی خود دور نگه دارید تا در حین درمان، از انتقال حشرات به سایر گیاهان جلوگیری شود.

روش‌های مبارزه با آفت مگس سفید: شست و شوی گیاه با آب

روش‌ مبارزه با آفت مگس سفید: ۲٫ استفاده از تله چسبی زرد

برای مگس‌های سفید، رنگ زرد مانند دسته‌ای از شاخ و برگ‌های جدید و خوشمزه به نظر می‌رسد. به این ترتیب می‌توانید تله چسبی زرد یا همان کارت جذب کننده‌ی حشرات تهیه کنید. به عنوان جایگزین نیز می‌توانید از یک کارت زرد رنگ معمولی استفاده کرده و روی آن را با ژله‌ی پترولیوم یا همان وازلین بپوشانید.

در هر صورت مگس‌ها به سمت رنگ زرد جذب می‌شوند، گیر می‌کنند و می‌میرند. به خاطر داشته باشید اگر از این روش برای از بین بردن آفت مگس سفید گیاه استفاده می‌کنید، همچنان باید با تخم‌های باقیمانده در سطح زیرین گیاه مقابله کنید؛ بنابراین ایده‌ی بدی نیست که تله‌های چسبنده‌ی جدید را نیز به عنوان یک اقدام پیشگیرانه نصب کنید.

(پیشنهاد می‌کنیم سری به مطلب کاکتوس‌های گران قیمت در وبلاگ گل با ما هم بزنید.)

از بین بردن آفت مگس سفید گیاه

روش‌ مبارزه با آفت مگس سفید: ۳٫ استفاده از جاروبرقی

با دقت یک اتصال دستی روی جاروبرقی خود بگذارید و با تنظیم مکش روی درجه‌ی کم، هر چند روز یکبار سطح زیرین برگ‌های گیاه خود را جارو بکشید و تخم‌ها، لاروها و مگس‌های بالغ را به طور یکسان جمع‌آوری کنید. البته مطمئن شوید که پس از آن، جاروبرقی را داخل خانه خالی نکنید! به یاد داشته باشید که یک مگس سفید ماده می‌تواند بیش از ۴۰۰ تخم بگذارد، بنابراین مراقب باشید و از آسیب رساندن به گیاه خود خودداری کنید.

روش‌ مبارزه با آفت مگس سفید: جارو کردن سطح زیرین برگ های گیاه

روش‌ مبارزه با آفت مگس سفید: ۴٫ استفاده از اسپری‌های حشره‌کش

اسپری کردن سطح زیرین برگ‌ها با روغن چریش (Neem oil) یا اسپری صابون می‌تواند این آفات را از بین ببرد. برای اینکه بهترین نتیجه را دریافت کنید، در صبح یا عصر که هوا خنک‌تر است از این اسپری‌ها استفاده کنید. برای اینکه مانع از فتوسنتز گیاه نشوید، سعی کنید به قسمت‌های بالایی برگ‌ها اسپری حشره‌کش نزنید و البته مگس‌های سفید بالای برگ‌ها نیستند! برای تهیه‌ی اسپری چند گزینه وجود دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم:

روش‌های مبارزه با آفت مگس سفید: استفاده از حشره‌کش

اسپری صابون

برای تهیه‌ی اسپری صابون می‌توانید از ۸ قطره صابون ضرفشویی و ۱ لیتر آب گرم استفاده کنید و آن را درون یک بتری اسپری ریخته، مستقیما به برگ‌ها اسپری کنید. اول مایع را روی یک برگ خارجی امتحان کنید تا مطمئن شوید که اسپری صابون به گیاه شما آسیب نمی‌رساند؛ تنها لازم است برگ را با اسپری صابون خیس کنید و پس از ۲ روز به سراغ آن بروید.

اگر متوجه سوختگی برگ شدید، ترکیب آب و صابون را با آب بیشتر یا صابون کمتر، رقیق کنید. سطح زیرین هر برگ را با اسپری صابون اسپری کنید و پس از مدتی گیاه را بشویید تا حشرات مرده از جای خود کنده شوند چرا که ممکن است باعث جذب آفات دیگر شوند. سپس یک روز در میان این کار را تکرار کنید تا مشکل کنترل شود. این فرآیند ممکن است چند هفته طول بکشد تا به طور کامل آفت مگس سفید گیاهان از بین برود.

ترکیبی از مقادیر مساوری سرکه و آب نیز می‌تواند این کار را انجام دهد. البته لازم است ابتدا روی یک برگ امتحان کنید و مخلوط را بر این اساس رقیق کنید. در صورت نیاز هر چند روز یکبار استفاده از اسپری سرکه و آب را تکرار کنید.

از بین بردن آفت مگس سفید با اسپری صابون

روغن چریش

روغن چریش یک اسانس طبیعی است که هم در درمان آفات و هم پیشگیری از آفات معجزه می‌کند و به دلیل رایحه‌ی آن، اثرات ماندگاری دارد. برای اینکه به برگ‌های گیاه شما بچسبد می‌توانید مخلوطی از ۱ قاشق چای‌خوری روغن چریش، ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و ۱ لیتر آب درست کنید و با استفاده از یک بطری اسپری، آن را روی سطح زیرین برگ‌ها پخش کنید. اطمینان حاصل کنید مانند سایر مخلوط‌ها، آزمایش سوختگی برگ را انجام دهید و در صورت نیاز، آن را رقیق کنید. این اسپری را نیز هر چند روز یکبار مجددا استفاده کنید تا مگس‌های سفید کاملا از بین بروند و مطمئن شوید که حتما حشرات مرده را نیز از روی گیاه بشویید.

برای حفاظت از گیاه در برابر آفات آتی، می‌توانید هر چند وقت یکبار از روغن چریش به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده کنید. البته توجه داشته باشید از روغن چریش برای گیاهانی که مستقیما در معرض نور خورشید قرار دارند، استفاده نکنید زیرا روغن می‌تواند گرما را به دام بیاندازد و باعث از بین رفتن گیاه شما شود.

بهره گیری از روغن چریش برای از بین بردن آفت مگس سفید

روش‌ مبارزه با آفت مگس سفید: ۵٫ هرس و درمان گیاه

هرس کردن برگ‌ها می‌توان راه خوبی برای کنترل جمعیت کمتری از مگس‌های سفید باشد. هر برگی که دارای تخم یا لاروهای قابل مشاهده است را می‌توانید جدا کنید و آن را در ظرف الکل یا مخلوطی از مایع ظرفشویی و آب بیاندازید تا تمام آفات از بین بروند. سپس تنها کاری که لازم است انجام دهید، این است که با مگس‌های بالغ پیش از تخم‌گذاری بیشتر مقابله کنید. در این صورت استفاده از تله‌های چسبنده موثر است. البته مراقب تجدید حیات تخم‌ها هم باشید. روش هرس کردن گیاه زمانی موثر است که خیلی زود آفت مگس سفید را روی گیاه خود شناسایی کرده باشید.

هرس کردن درخت یک نوع روش مبارزه با آفت مگس سفید بوده و در کاهش جمعیت مگس‌های سفید موثر می‌باشد.

روش‌های مبارزه با آفت مگس سفید: هرس کردن برگ‌های گیاه

یک راه آسان و ایمن برای دفع آفت مگس سفید این است که یک گیاه دافع طبیعی را نزدیک گیاهان آلوده‌ی خود قرار دهید. گیاهانی با بوی قوی مانند نعناع، جعفری، گشنیز، پیاز یا هر گیاه معطر دیگری می‌تواند آفت مگس سفید را از گیاه شما دور کند. گزینه‌های دیگر برای این کار می‌تواند شامل ناسترتیوم، زینیا، مریم گلی الگانس و غیره باشد. اگر این روش را همراه با آب‌پاشی به گیاه و یک اسپری صابون استفاده کنید، می‌تواند به دور نگه داشتن مگس‌های سفید و کشتن لاروها و تخم‌ها کمک کند.

آفت‌ کش مگس سفید

همانطور که گفتیم آفات مگس سفید قدرت تکثیر بالایی دارند و می‌توانند طیف وسیعی از گیاهان از گیاهان آپارتمانی گرفته تا گیاهان گلخانه‌ای و غیره را مورد حمله قرار دهند. سفید بالک به این ترتیب یکی از مخرب‌ترین آفات در کشاورزی نیز محسوب می‌شود و می‌تواند تهدیدی جدی برای گیاهان نیز باشد.

از آنجایی که سموم و آفت‌کش‌ها می‌توانند برای محیط زیست و سلامت انسان مضر باشند، بهتر است از آنها بیش از حد استفاده نشود و ترجیح بر این است که پیش از هر چیز از روش‌های ارگانیک و خانگی برای کنترل و از بین بردن این آفات استفاده شود. برای گیاهان آپارتمانی می‌توان از اسپری صابون، اسپری روغن چریش و راه‌های دیگری که تا اینجا به آنها پرداختیم، استفاده کرد. اما در موارد وسیع این روش‌ها نمی‌توانند کاربردی باشند.

انتخاب بهترین سم برای مگس سفید

در مواردی که چاره‌ای جز استفاده از سم آفت مگس سفید وجود ندارد، برخی از این سموم می‌توانند جمعیت این آفات را کنترل کنند. برای انتخاب و خرید بهترین سم برای مگس سفید گلخانه بهتر است به مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی سموم توجه شود که در ادامه در مورد آنها صحبت می‌کنیم.

آفات مگس سفید

آفت کش مگس سفید: ۱٫ ایمیداکلوپرید (imidacloprid)

ایمیداکلوپراید یا کنفیدور یکی از سمومی است که به عنوان سم مگس سفید گلخانه و طیف وسیعی از آفات مکنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سم می‌تواند در شیره‌ی گیاهان نفوذ کند و به همین خاطر پایداری بالایی داشته و سم‌پاشی سالی یکبار کافی است. استفاده از این حشره‌کش برای گیاهان زینتی و بدون میوه مناسب است و برای سبزیجات خوراکی نباید از آنها استفاده کرد چرا که با شستن از گیاه پاک نخواهد شد و می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. این سم را نباید به صورت اسپری استفاده کرد زیرا موجب از بین رفتن حشرات مفید می‌شود.

بنابراین سم ایمیداکلوپرید جز آفت کش‌های مگس سفید می‌باشد.

سم مخصوص مگس سفید: ایمیداکلوپرید (imidacloprid)

سم مخصوص مگس سفید: ۲٫ استامی‌پرید (Acetamiprid)

حشره‌کش استامی‌پرید یا موسپیلان یکی دیگر از سموم رایج برای آفت مگس سفید است که خاصیت بسیار قوی سیستمیک و نفوذ موضعی بالا دارد. این سم به صورت پودر قابل حل در آب برای از بین بردن آفات مکنده و لاروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آستامی‌پراید در مقابل نور خورشید تجزیه می‌شود. از این سم در دوزهای بسیار کم استفاده می‌شود و به این ترتیب برای زنبورها و سایر حشرات کم‌خطر است.

(از مطلب گیاهان آپارتمانی سریع الرشد نیز بازدید کنید.)

آفت کش مگس سفید: استامی‌پرید (Acetamiprid)

سم آفت مگس سفید: ۳٫ آسفات (Acephate)

آسفات نیز حشره‌کش دیگری برای از بین بردن آفات گیاهان است اما مشابه به ایمیداکلوپرید می‌تواند برای حشرات مفید و زنبورهای عسل مضر باشد. بعلاوه این سم بوی بسیار نامطبوع و پایداری مانند بوی تخم‌مرغ گندیده از خود به جای می‌گذارد و به همین خاطر نمی‌تواند برای گیاهان آپارتمانی گزینه‌ی مناسبی باشد.

یکی از سم های مخصوص آفت سفید سم آسفات می باشد.

سم مخصوص مگس سفید: آسفات (Acephate)

آفت کش مگس سفید: ۴٫ دیافنتیورون (Diafenthiuron)

دیافنتیورون یک سم سیتمیک دیگر برای آفات مگس سفید است که اثر قابل‌توجهی بر این آفت دارد اما می‌تواند برای حشرات مفید و زنبورها سمی و مضر باشد. بعلاوه این سم برای گونه‌های آبزی نیز می‌تواند خطرناک باشد و به همین خاطر نباید از این سم در نزدیکی آکواریوم‌ها، رودخانه‌ها یا آبگیرها استفاده کرد.

سم مخصوص مگس سفید: دیافنتیورون (Diafenthiuron)

درمان قطعی مگس سفید

حقیقت این است که هیچ درمان قطعی برای از بین بردن سفید بالک وجود ندارد اما می‌توانید با انجام اقدامات پیشگیرانه‌ی اولیه این کار را تا حدی انجام دهید. برای از بین بردن قطعی مگس سفید می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از چندین روش درمانی خانگی استفاده کنید و همزمان از داروهای دفع حشرات استفاده کنید.
  • ابتدا از اسپری صابون، روغن چریش و سایر درمان‌های طبیعی استفاده کنید.
  • تله‌های چسبنده، پایه‌های چسبنده و دیگر روش‌ها را برای از بین بردن آفات استفاده کنید.
  • تنبل نشوید، به طور مداوم گیاهان آپارتمانی خود را از نظر آفات مگس سفید بررسی کنید.
  • برگ‌های گیاهان را به طور مرتب از نظر تخم و شفیره بررسی کنید.
  • گیاهان خود را هرس کنید و برگ‌های پژمرده را جدا کنید.
  • همیشه خاک و گیاهان تازه را قرنطینه کنید.
  • هرگز گیاهان فضای باز را بدون بررسی اولیه از نظر آفات به داخل خانه منتقل نکنید.

(از مطلب راهنمای کامل برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی را نیز مطالعه کنید.)

به این ترتیب، با استفاده از این روش‌ها می‌توانید کنترل بیولوژیک سفید بالک گلخانه را در دست بگیرید و به سادگی از شر این مگس‌های سفید کوچک خلاص شوید. این نکات به شما کمک می‌کند تا مانع از گسترش مگس‌های سفید در آینده شوید. همراه با نگهداری منظم و اقدامات پیشگیرانه‌ی اولیه می‌توانید این آفات را برای همیشه از گیاهان خود دور کنید. به یاد داشته باشید که این فرآیند زمان‌بر است و شاید لازم باشد روش‌های مختلف را امتحان کنید تا به نتیجه برسید.

اقدامات پیشگیرانه در خصوص از بین بردن آفت مگس سفید

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات