معرفی گیاهان آپارتمانی مقاوم: گیاهان آپارتمانی مقاوم در برابر کم آبی یا مراقب کم را بشناسید!

گیاهان آپارتمانی نه تنها برای زیبایی و تزیین خانه‌ها بکار می‌روند بلکه به تمیزکردن محیط و هوای اطراف شما نیز کمک می‌کنند. اما اگر در نگهداری از گیاهان آپارتمانی مهارت زیادی ندارید در این مطلب می‌توانید با انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم آشنا شوید که هرکسی می‌تواند آنها را زنده و سرسبزدر خانه‌ی خود داشته باشد.

معرفی گیاهان آپارتمانی مقاوم

معرفی گیاهان آپارتمانی مقاوم

افراد زیادی هستند که دوست دارند انواع گیاهان آپارتمانی را در خانه و یا محل کار خود نگهداری کنند اما زمان کافی برای رسیدگی به این گیاهان را ندارند و یا حتی در مورد نگهداری از گیاهان نیز چیز زیادی نمی‌دانند. اگر شما مبتدی هستید جای نگرانی نیست، گل‌های آپارتمانی زیادی هست که نگهداری از آنها راحت است و با خرید آنها می‌توانید کار خودتان را ساده‌تر کنید.

راه دیگر خرید گیاهان آپارتمانی مقاوم است، گیاهانی که به طور طبیعی در شرایط سخت و نگهداری کم مقاوم هستند و حتی احتمال آلوده شدن آنها به آفات گیاهی نیز کمتر است. بنابراین با ادامه این مطلب همراه باشید تا با انواع گل و گیاه آپارتمانی مقاوم آشنا شوید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم: ۱٫ پتوس (Pothos)

پتوس با برگ‌های سبز تیره که رنگ کرم، سفید و یا زرد روی آن پاشیده شده است، یکی از گیاهان محبوب در دنیاست. این گیاه رشد سریعی در گلدان دارد و می‌توان آن را به تنهایی یا همراه با گیاهان آپارتمانی دیگر کاشت. گیاه آپارتمانی پتوس یک گیاه تصفیه کننده‌ی هوا است و می‌تواند سموم موجود در خانه را جذب کند. پتوس را می‌توانید در یک سبد آویز بکارید، این گیاه رونده است و از دیوار و یا هر چه چیزی که در نزدیکی آن است می‌تواند بالا رود.

نگهداری از این گیاه ساده است. پتوس نور روشن و غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد اما شرایط تاریکی را نیز تحمل خواهد کرد؛ اگرچه نور کم ممکن است از تنوع برگ‌های آن بکاهد. این گیاه نیاز به آبیاری زیادی ندارد و فقط زمانی که خاک آن خشک شد می‌توانید آن را آبیاری کنید. بعلاوه پتوس در طیفی از دماهای معمولی برای یک اتاق عملکرد خوبی دارد.

(برای اطلاع از قیمت گل ولنتاین به گل باما سر بزنید.)

گیاهان آپارتمانی مقاوم – پتوس

گیاهان آپارتمانی مقاوم: ۲٫ گیاه گندمی (Spider Plant)

گیاه گل گندمی یا عنکبوتی دارای شاخ و برگ‌های سبز روشن یا متنوع است و جلوه‌ی زیبایی به خانه یا محل کار شما می‌دهد. گیاه گندمی با ظاهر غیرمعمول خود طرفداران زیادی دارد و بعد از سال‌ها از زیبایی و محبوبیت آن کاسته نمی‌شود. این گیاه می‌تواند یک هفته یا بیشتر بدون آبیاری مقاومت کند.

به طور کلی گیاه گندمی خاک یکدست مرطوب را می‌پسندد و شرایط نوری روشن یا متوسط برای آن مناسب است. این گیاه در دمای اتاق ۱۵ تا ۲۴ درجه‌ی سانتی‌گراد به خوبی رشد خواهد کرد.

(خرید سبد گل رز و باکس گل رز ایده‌ی خوبی برای مراسمات مختلف است.)

گیاهان مقاوم – گیاه گندمی

گیاهان آپارتمانی مقاوم: ۳٫ دیفن باخیا (Dieffenbachia)

یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب، گیاه زیبای دیفن باخیا است. برگ‌های بزرگ و جذاب این گیاه می‌تواند تا ۳۰ سانتی‌متر رشد کند و جلوه‌ای گرمسیری به فضای خانه‌ی شما بدهد. ارتفاع دیفن باخیا نیز می‌تواند به اندازه‌ی ۱۸۲ سانتی‌متر برسد. نگهداری از دیفن باخیا نیز کار دشواری نیست. این گیاه در دمای اتاق به خوبی رشد می‌کند. خاک آن باید به طور یکدست مرطوب نگه داشته شود و برای بهترین نتیجه لازم است نور متوسط یا کم برای آن فراهم شود.

گیاهان آپارتمانی مقاوم – دیفن باخیا

گیاه آپارتمانی مقاوم: ۴٫ سانسوریا (Sansevieria)

سانسوریا، که به آن زبان مادر شوهر و یا گیاه ماری نیز گفته می‌شود یکی از سرسخت‌ترین گیاهان آپارتمانی است که می‌توانید داشته باشید. اگر کسی بتواند این گیاه را از بین ببرد می‌توان به او لقب “قاتل گیاه” را داد! سانسوریا دارای برگ‌های چرمی با نقش‌های متنوع و زیبای کرم، زرد و سبز است.

این گیاه به طور قائم رشد می‌کند و ارتفاع آن می‌تواند تا یک متر هم برسد. سانسوریا از آن دسته گیاهان آپارتمانی مقاوم است که یک نقطه‌ی آفتابی را ترجیح می‌دهد اما در هر سطح روشنایی رشد خواهد کرد. این گیاه را نباید بیش از حد آبیاری کنید و البته آبیاری بیش از حد تنها را نابود کردن این گیاه زیبا است!! آبیاری این گیاه را می‌توانید هر ده روز یکبار انجام دهید و در روزهای سرد زمستانی آبیاری می‌تواند یک بار در ماه انجام شود.

از آنجایی که این گیاه برگ‌های سخت و محکمی دارد دچار آفت نمی‌شود. سانسوریا را در یک گلدان بلند قرار دهید و از آن به عنوان یک ویترین زیبا در آپارتمان خود لذت ببرید. البته مراقب کودکان و حیوانات خانگی باشید که برگ‌های این گیاه را نخورند چرا که جویدن برگ‌های این گیاه می‌تواند باعث مسمومیت شود.

(انواع باکس گل ولنتاین را در گل باما مشاهده کنید.)

گیاهان آپارتمانی مقاوم – سانسوریا

گیاهان آپارتمانی مقاوم: ۵٫  گیاه آگلونما (Aglaonema)

گیاه همیشه سبز چینی یا آگلونما بسیار در برابر بیماری‌ها و آفات مقاوم است. این گیاه دارای برگ‌های به رنگ سبز تیره است و گل‌های سفیدی دارد که در فصل تابستان پدیدار می‌شود و پس از ریختن گل‌ها میوه‌های آن در می‌آید که به رنگ قرمز یا نارنجی است. این گیاه تقریبا در هر شرایط نوری مقاوم است.

هرچه برگ‌های آگلونما رنگ زرد یا نقره‌ای بیشتری داشته باشد به نور بیشتری نیاز دارد. انواع آگلونما با برگ‌های سبز تیره می‌توانند در سایه نیز رشد کنند. اما این گیاهان آپارتمانی مقاوم را هرگز نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. آگلومنا را زیر نورافکن سقفی قرار دهید که حدود ۶ تا ۸ ساعت در روز روشن است و گیاه شما به نور طبیعی زیادی نیاز ندارد.

آگلونما دوست دارد که در محیط گرم باشد و رطوبت محیط را نیز می‌پسندد. هفته‌ای یکبار می‌توانید به آگلونما آب بدهید و خاک آن نیز می‌تواند تا حدی مرطوب باشد. البته اگر آبیاری آن را هر از گاهی فراموش کنید مشکلی پیش نخواهد آمد. تنها چیزی که می‌تواند باعث از بین رفتن این گیاه شود، خشکی است. اگر برگ‌های آگلونما شروع به زرد شدن می‌کند، سعی کنید گیاه خود را به جای جدیدی منتقل کنید.

آگلومنا یا گیاه همیشه سبز چینی برای حیوانات خانگی سمی است بنابراین آنها را در گلخانه و جایی دور از دسترس حیوانات قرار دهید.

(برای خرید سبد گل هدیه یا باکس گل هدیه به گل باما سر بزنید.)

گیاه آپارتمانی مقاوم - آگلونما

گیاهان آپارتمانی مقاوم: ۶٫  گیاه برگ عبایی (Aspidistra Elatior)

یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم برای نگهداری در خانه یا محل کار، گیاه برگ عبایی است. این گیاه تحت هر شرایطی رشد خواهد کرد، شرایطی مانند گرما، سرما، آبیاری بیش از حد، آبیاری کم، گرد و غبار یا نور کم. بعلاوه گیاه برگ عبایی به آفات نیز مقاوم است.

این گیاه آفتاب خنک فیلتر شده را دوست دارد و خاک آن باید به طور یکدست مرطوب نگه داشته شود. بیش از ۹۳ گونه از این گیاه وجود دارد که بیشتر آنها دارای برگ‌های تیره و براق هستند. تکثیر این گیاه از طریق قلمه نیز آسان است. تنها کافی است یک برگ را داخل خاک قرار دهید تا ریشه بزند، سپس آن را به یک گلدان منتقل کنید و گیاه برگ عبایی جدید خود را پرورش دهید.

گیاهان آپارتمانی مقاوم - برگ عبایی

گیاه آپارتمانی مقاوم: ۷٫ دراسنا (Dracaena)

شما حتما با گیاه دراسنا آشنا هستید، یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم با برگ‌های نیزه‌ای بلند که در رنگ‌های متنوعی از جمله خال خال زرد یا کرم، سفید راه راه و سبز ساده وجود دارد. دراسنا در داخل منزل در کمترین شرایط ایده‌آل برای یک گیاه می‌تواند زنده بماند و کمترین نیاز به توجه را دارد.

دراسنا به نور فیلترشده‌ی زیادی احتیاج دارد. برخی از آنها زیر نور فلورسنت هم به خوبی رشد خواهند کرد. خاک این گیاه را می‌توانید مرطوب کنید اما بهتر است خیس و نمناک نباشد. دراسنا (که برخی از افراد به آن دراسینا هم می‌گویند) رطوبت هوا را دوست دارد بنابراین می‌توانید آنها را در نقاط مرطوب خانه نگهداری کنید.

برگ‌های مقاوم و محکم این گیاه در برابر آفات مقاوم هستند اما برای حیوانات خانگی می‌توانند مسموم‌کننده باشند.

(برای خرید سبد گل ترحیم برای تسلیت به گل باما رجوع کنید.)

گیاه آپارتمانی مقاوم – دراسنا

گیاه آپارتمانی مقاوم: ۸٫ کراسولا (Crassula Arborescens)

کراسولا گیاهی است که در انواع و رنگ‌های متفاوتی وجود دارد. این گیاه دارای برگ‌های گوشتی و نرم است و به خاطر طعم تند و زننده‌ی شیره‌ی آن، آفات و حشرات به این گیاه علاقه‌ای ندارند. این گیاه رشد سریعی دارد، آنقدر سریع که گاهی در یک زمان کوتاه از گلدان بزرگتر می‌شود. نگهداری از این گیاه سخت نیست و اگرچه نور خورشید را دوست دارد اما در نور متوسط نیز رشد خواهد کرد و بعلاوه گیاه کراسولا تقریبا قادر به تحمل هر دمایی است.

در نگهداری از این گونه‌ی گیاهان آپارتمانی مقاوم باید بدانید که تعویض مکرر گلدان این گیاه در سلامت و رشد آن تاثیرگذار است.

(انواع باکس گل لاکچری را در گل باما مشاهده کنید.)

گیاه آپارتمانی مقاوم – کراسولا

گیاه آپارتمانی مقاوم: ۹٫ لیندا (ponytail palm)

لیندا یا نخل دم اسبی به خاطر ساقه‌ی ضخیم و تنه مانند خود می‌تواند رطوبت را برای مدتی طولانی ذخیره کند؛ بنابراین اگر یکی دو بار آبیاری آن را فراموش کنید مشکلی برای گیاه شما پیش نمی‌آید. این گیاه نام خود را از برگ‌های باریک و بلند گرفته که از انتهای ساقه می‌روید و آن را مانند دم اسب آبشاری نشان می‌دهد.

این گیاه آپارتمانی مقاوم به خشکی ممکن است در طول ماه‌های گرم هر دو هفته یک بار به آبیاری نیاز داشته باشد اما در طول زمستان می‌توانید آن را هر ۳ یا ۴ هفته آبیاری کنید.

گیاه زیبای لیندا به عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم، به خوبی نور کم تا روشن را تحمل می‌کند و در نهایت می‌تواند به ۳ متر ارتفاع برسد. با این حال، با نگه داشتن این گیاه در گلدان کوچک می‌توانید رشد آنها را محدود کنید.

(برای خرید درختچه آپارتمانی به صفحه مورد نظر رجوع کنید.)

گیاه آپارتمانی مقاوم - لیندا

گیاه آپارتمانی مقاوم: ۱۰٫ آلوئه ورا (Aloe Vera)

یک ساکولنت با خوشه و برگ‌های دندانه‌دار و سبز خاکستری به خاطر خواص گیاهی خود مشهور است. بعلاوه نگهداری از این گیاه به عنوان یک گیاه آپارتمانی ساده است. این گیاه نیاز به آبیاری زیادی ندارد بنابراین خاک آن می‌تواند در فاصله‌ی بین دو آبیاری خشک شود. این گیاه مانند خیلی از ساکولنت‌ها رشد آهسته‌ای دارد اما با صبر و حوصله می‌تواند به نزدیک یک متر نیز برسد.

این عضو از گیاهان آپارتمانی مقاوم را در جایی روشن قرار دهید اما نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد چرا که ممکن است باعث سوختن و از بین رفتن گیاه شود.

(از صفحه سبد گل پول بازدید کنید.)

گیاهان مقاوم - آلوئه ورا

گیاه آپارتمانی مقاوم: ۱۱٫ زامیفولیا (Zamioculcas zamiifolia)

برگ‌های چرمی گیاه زامیفولیا (که به اشتباه به آن زاموفیلیا نیز گفته می‌شود) اغلب پلاستیکی به نظر می‌رسند زیرا بسیار سفت و براق هستند. زامیفولیا تنها کمی بیشتر از گیاهان مصنوعی نیاز به نگهداری دارد! آبیاری گاه به گاه تنها چیزی است که به آن نیاز دارد. این گیاه از مجموعه گیاهان آپارتمانی مقاوم به بی آبی در نور روشن شادتر است اما نور کم را نیز تحمل می‌کند. زامیفولیا رشد آهسته‌ای دارد اما می‌تواند به اندازه‌ی یک متر عرض و طول نیز رشد کند.

گیاه آپارتمانی مقاوم - زامیفولیا

گیاهان آپارتمانی مقاوم: ۱۲٫ کاکتوس لیتوپس (Lithops spp)

گیاه سنگرخ یا لیتوپس نه تنها بسیار مقاوم به خشکی است بلکه از منحصربفردترین ساکولنت‌هایی است که می‌توانید در خانه از آن نگهداری کنید. این گیاه تقریبا مانند سنگریزه به نظر می‌رسد و فقط به اندازه‌ی سنگریزه‌های واقعی نیاز به توجه دارد! آنها را در نور روشن نگهداری کنید و به آن بسیار کم آب بدهید.

در فصل‌های بهار و تابستان هر چند هفته یکبار به آنها آب بدهید و در طول زمستان نیز کاملا آبیاری به این گیاه را متوقف کنید. لیتوپس بیشتر از ۴ یا ۵ سانتی‌متر رشد نمی‌کند اما از آنجایی که این گیاه ریشه‌های بزرگی دارد بهتر است آنها را در گلدانی بکارید که فضای کافی داشته باشد.

گیاه سنگرخ یا لیتوپس

خرید گیاهان آپارتمانی مقاوم: گیاهان آپارتمانی با نیاز حداقلی به رسیدگی!

برای افرادی که دغدغه و گرفتاری زیادی دارند و ممکن است نگهداری و آبیاری گیاهان آپارتمانی خود را فراموش کنند، نگهداری از هر گیاهی عاقلانه نیست. برخی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به شرایط سخت وجود دارند که می‌توانند کمی غفلت و فراموشی را تحمل کنند و حتی خیلی از آنها ترجیح می‌دهند در جایی خشک نگه‌داری شوند. بنابراین می‌توانید بدون استرس آبیاری و نگهداری مداوم آنها از زیبایی و سرسبزی این گیاهان در خانه‌ی خود لذت ببرید.

در این مطلب به برخی از این گیاهان آپارتمانی مقاوم اشاره کردیم. اگر به دنبال گیاهان بدون زحمت و یا با مراقبت کم هستید به شما خرید گیاهان آپارتمانی مقاوم را پیشنهاد می‌کنیم.

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات

سید یاسری
09 سپتامبر 2021

سلام خداقوت مفید بود. اما کاش آبیاری کراسولا رو هم میگفتید. بازم ممنونم🥰

  • تیم تهیه محتوای گل باما
    17 سپتامبر 2021

    سلام آقای یاسری؛ چشم ما قصد داریم یک مطلب جامع درباره نحوه آبیاری گیاهان بنویسیم. بزودی این مطلب رو در صف نگارش قرار میدیم... موفق باشین

اضافه کردن نظر جدید