انواع کاکتوس گلدار : معرفی ۳۹ نوع کاکتوس گلدار + عکس

کاکتوس‌ها گیاهانی هستند که به راحتی رشد می‌کنند و فقط خاردار و معمولی نیستند بلکه برخی از انواع کاکتوس‌های گلدار وجود دارد که زیباترین شکوفه‌ها را می‌دهند و دکور خانه یا فضای باغچه‌ی حیاط شما را زیباتر می‌سازند.  انواع کاکتوس گلدار در دنیا وجود دارد که می‌توانند رقیبانی جدی برای درختچه‌ها و گیاهان گلدار شما باشند. پس اگر می‌خواهید با این کاکتوس‌های منحصربفرد آشنا شوید با ما همراه باشید تا انواع کاکتوس گلدار با عکس، انواع کاکتوس گلدار با اسم، کاکتوس توپی بچه زا و انواع کاکتوس گرد گلدار را بشناسید.

انواع کاکتوس گلدار

انواع کاکتوس‌ گلدار

کاکتوس از خانواده‌ی کاکتسه (cactaceae)، گیاهی منحصربفرد و محبوب است و به خاطر تنوع گسترده‌ای از گونه‌های خود، هر کدام شکل و ظاهری متمایز دارند. این گیاهان در آب و هوای خشک و گرم رشد می‌کنند و بر خلاف سایر گیاهان، به آبیاری کمی نیاز دارند و در خاک‌هایی با زهکشی مناسب به خوبی دوام می‌آورند. کاکتوس‌ها آب را در بدنه‌ی خود ذخیره می‌کنند و در زمان‌های خشکسالی از آن برای زنده ماندن استفاده می‌کنند.

کاکتوس و ساکولنت اصطلاحاتی هستند که اغلب به جای هم استفاده می‌شوند با این حال اگرچه همه‌ی کاکتوس‌ها جزو خانواده‌ی ساکولنت‌ها محسوب می‌شوند اما همه‌ی ساکولنت‌ها کاکتوس نیستند. کاکتوس‌ها ساختارهایی به نام آرئول دارند؛ شکل‌های بالشتکی کوچکی که خارها، شاخه‌ها یا موها روی آنها رشد می‌کند و به این ترتیب کاکتوس‌ها از ساکولنت‌ها متمایز می‌شوند.

در حالی که کاکتوس‌ها معمولا به عنوان گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شوند اما این گیاهان در آپارتمان‌ها هم به خوبی رشد می‌کنند. برخی از انواع کاکتوس‌ها از نوع گلدار هستند و طرفداران زیادی دارند و ما تصمیم داریم در ادامه به معرفی انواع کاکتوس‌ گلدار جدید به همراه عکس انواع کاکتوس گلدار را معرفی کنیم.

(دوست دارید بدانید گل ماه تولد شما چیست؟ پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را در وبلاگ گل با ما از دست ندهید.)

انواع گل کاکتوس‌ گلدار

انواع کاکتوس گلدار: ۱٫ کاکتوس پینکوشن خاردار (Spiny Pincushion Cactus)

این کاکتوس توپی خاردار بومی کشور مکزیک است و به شکل خوشه‌ای از ساقه‌های ستونی یا کروی رشد می‌کند و در فصل بهار می‌توانید از دیدن شکوفه‌ای صورتی روشن آن که به شکل قیف هستند، لذت ببرید. خارهای مرکزی کاکتوس توپی خاردار (Mammillaria spinosissima) به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای یا زرد است. بدن ستونی این کاکتوس به ارتفاع ۳۰ و قطر ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد. آرئول‌ها دایره‌ای و دارای ۲۰ تا ۳۰ خار شعاعی مایل به سفید به طول ۱ سانتی‌متر و ۷ تا ۱۵ خار مرکزی هستند. گل‌های قیفی شکل کاکتوس پینکوشن خاردار به رنگ‌های صورتی، ارغوانی یا قرمز و به صورت تاجی بر بالای گیاه ظاهر می‌شوند.

این کاکتوس معمولا به عنوان گیاهان آپارتمانی پرورش داده می‌شوند. کاکتوس توپی بچه زا قرار گرفتن در معرض آفتاب کامل و آب و هوای گرم را ترجیح می‌دهد و دمای زمستان نباید کمتر از منفی ۴ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. آبیاری این کاکتوس گلدار باید به طور متوسط باشد و زمانی آبیاری انجام شود که خاک آن کاملا خشک شده است. از اواسط پاییز تا اوایل بهار بهتر است آبیاری متوقف شود و یک بار در بهار نیز با کود معدنی به آن کود بدهید. رطوبت بیش از حد دشمن این کاکتوس گلدار است بنابراین حواستان به میزان آبیاری و زهکشی مناسب خاک باشد.

انواعِ کاکتوس گلدار:کاکتوس پینکوشن خاردار (Spiny Pincushion Cactus)

انواع کاکتوس گل دار: ۲٫ کاکتوس عنکبوتی (Spider Cactus)

این گونه از انواع کاکتوس گلدار دارای خارهای فرفری بلند و منحصربفرد است و در فصل تابستان گل‌های صورتی بزرگی تولید می‌کند و یکی از زیباترین کاکتوس‌های گلدار این لیست است. ژیمنوکالیسیوم اهنانتموم هورستی (Gymnocalycium oehnanthemum x horstii) یکی از انواع  کاکتوس گرد گلدار و کروی به قطر حداکثر ۲۵ سانتی‌متر است و ظاهری چمباتمه‌زده و خارهای خمیده به سمت بدن دارد. ژیمنوکالیسیوم‌ها کاکتوس‌هایی با مراقبت کم هستند و به طور متوسط اگر هر دو یا سه سال گلدان آنها تعویض شود، رشد خوبی خواهند داشت. گل‌های این نوع کاکتوس گلدار معمولا به رنگ روشن است. برای مراقبت از این کاکتوس باید حواستان باشد که اگر دما به زیر ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد باید آنها را در زیر شیشه یا محیطی گرم قرار داد.

انواع کاکتوسِ گل دار: کاکتوس عنکبوتی (Spider Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۳٫ کاکتوس جواهری لینکولن (Lincoln Gem Cactus)

این یک گونه‌ی کاکتوس سریع‌الرشد و گلدار است که توده‌هایی از ساقه‌های بلند ستونی و گل‌های زیبای زرد روشن تولید می‌کند. این کاکتوس به نور زیادی در طول سال نیاز دارد اما با این حال بهتر است در گرمترین ساعات روز آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. دمای متعادل برای کاکتوس جواهری لینکولن مناسب است و این کاکتوس در سرما نیز دوام می‌آورد اما تنها به شرطی که خاک آن خشک باشد. تنها زمانی به کاکتوس خود آب بدهید که خاک آن خشک شده باشد؛ آبیاری هفته‌ای یک بار در بهار و تابستان برای آن کافی است و در فصل پاییز و زمستان نیز آّبیاری آن را به هر دو ماه یکبار کاهش دهید. خاک کاکتوس جواهری لینکولن باید زهکشی مناسبی داشته باشد و معمولا نیازی به کوددهی نیز وجود ندارد و سالی یکبار کوددهی کافی است.

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس جواهری لینکولن (Lincoln Gem Cactus)

انواع کاکتوس‌های گلدار: ۴٫ کاکتوس جام شاه (Claret Cup Cactus)

کاکتوس جام شاه با نام علمی (Echinocereus triglochidiatus) یکی از انواع کاکتوس های گلدار است که با شکوفه‌های نارنجی روشن و جذاب خود، جلوه‌ی زیبایی ایجاد می‌کند. میوه‌های این کاکتوس نیز آبدار و دارای طعمی شبیه توت فرنگی است. این کاکتوس بومی مناطق بیابانی جنوب غربی آمریکا است و در شرایط مطلوب می‌تواند تا ارتفاع ۲۵ سانتی‌متر و عرض ۱۰ سانتی‌متر رشد کند و البته در شرایط مشابه زیستگاه خود، رشد بیشتری خواهد داشت. کاکتوس جام شاه دارای رشد طولانی و استوانه‌ای است و تعداد زیادی گل در بالای ساقه‌های آن شکوفا می‌شود و تا چند روز باقی می‌ماند. رنگ گل‌ها بر اساس تفاوت‌های ژنتیکی و نوع خاک ممکن است کمی متفاوت باشد.

(اگر به نگهداری از گل گیاه شاخه‌ای علاقه دارین، مقاله‌ی وبلاگ ما در این خصوص را از دست ندهید.)

انواع کاکتوس‌های گلدار: کاکتوس جام شاه (Claret Cup Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۵٫ کاکتوس مامیلاریا (Mammillaria Cactus)

مامیلاریا یکی از بزرگترین گونه‌های کاکتوس‌ها است که بومی مکزیک است اما برخی از گونه‌های آن نیز در ونزوئلا، کلمبیا و امریکای مرکزی و غیره یافت می‌شود. بسته به گونه‌ی این کاکتوس، آنها می‌توانند به صورت منفرد و یا به صورت توده‌ای رشد کنند  شکل کروی یا دراز کوچکی ایجاد کنند. گل‌ها قیفی شکل هستند و اندازه‌ی آنها نیز متفاوت است و رنگ این گل‌ها نیز می‌تواند از سفید تا زرد، صورتی و قرمز متفاوت باشد. این گل‌ها معمولا به صورت حلقه‌ای دور ساقه‌ی کاکتوس می‌رویند. کاکتوس مامیلاریا میوه نیز می‌دهد که معمولا قرمز و دراز هستند. نگهداری از این کاکتوس آسان است و به خوبی با خشکسالی سازگار است؛ این گیاه آب را در بدن خود ذخیره کرده تا در مواقع خشکسالی بقای خود را حفظ کند.

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس مامیلاریا (Mammillaria Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۶٫ کاکتوس پاف پودری (Powder Puff Cactus)

کاکتوس پاف پودری یک کاکتوس کوچک است که با خارهای سفید بلند پوشیده شده است. این کاکتوس زیبا در فصل تابستان گل‌های قرمز مایل به نارنجی می‌دهد. این کاکتوس برای رشد به نور خورشید فراوان و هوای گرم نیاز دارد و تا زمانی که دما بین ۲۱ تا ۲۷ درجه‌ی سانتی‌گراد و حداقل ۸ ساعت نور خورشید باشد، گیاه شما شادمان خواهد بود. در طول زمستان نیز گیاه شما به خواب می‌رود و می‌توانید آن را در یک اتاق سرد و خشک نگهداری کنید. قرار گرفتن در دمای ۱۶ تا ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد به گلدهی گیاه در فصل بهار کمک می‌کند. خاک کاکتوس پاف پودری باید دارای زهکشی مناسبی باشد و بین آبیاری‌ها باید اجازه دهید خاک آن کاملا خشک شود.

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس پاف پودری (Powder Puff Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۷٫ کاکتوس رز پینکوشن (Rosy Pincushion Cactus)

این کاکتوس نام خود را به خاطر گل‌های صورتی زیبا و پرباری که در طول سال می‌دهد، گرفته است. این کاکتوس بدنه‌ای کروی تا استوانه‌ای شکل دارد که تا ۱۲٫۵ سانتی‌متر ارتفاع و قطر ۷٫۵ سانتی‌متر رشد می‌کند. این کاکتوس دارای ۴ خار مرکزی مایل به قرمز و خوشه‌های ۱۵ تا ۱۸ تایی خارهایی مو مانند است. حلقه‌ی گل‌ها معمولا در تمام طول سال وجود دارند. برای اینکه گلدهی کاکتوس رز پینکوشن بهتر باشد، گیاه باید دوره‌ی سرمای زمستان را بدون آبیاری بگذراند. اگر نیاز باشد می‌توانید در طول فصل گرم، گلدان مامیلاریا را تعویض کنید ولی پیش از این کار مطمئن باشید خاک آن کاملا خشک باشد.

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس رز پینکوشن (Rosy Pincushion Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۸٫ کاکتوس شلوسر (Schlosser Cactus)

کاکتوس شلوسر یک کاکتوس توپی معمولی به صورت کروی و استوانه‌ای است که به صورت منفرد و تا ارتفاع ۲۰ و قطر ۱۲ سانتی‌متر رشد می‌کند. این کاکتوس دارای خارهای متراکم، کوتاه، سفت و مستقیم با خارهای شعاعی سفید است. کاکتوس شلوسر گل‌های زرد لیمویی می‌دهد. نگهداری از این گیاه آسان است و در فصل تابستان به آبیاری زیادی نیاز دارد اما در فصل زمستان بهتر است خاک آن خشک بماند. برای رشد بهتر این کاکتوس آن را در محیط‌های دارای نور زیاد قرار دهید اما در ساعات بسیار گرم بهتر است در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرد.

انواع کاکتوسِ گلدار:کاکتوس شلوسر (Schlosser Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۹٫ کاکتوس ستون فقرات دوقلو (Twin-Spine Cactus)

کاکتوس ستون فقرات دوقلو یا مامیلاریا ژمینی‌اسپینا (Mammillaria geminispina) یک گونه‌ی گرد و کپه‌ای است که با خارهای نقره‌ای پوشیده شده است. این گیاه گل‌های صورتی جذابی می‌دهد که به صورت تاج بر بالای کاکتوس می‌رویند و در اواسط بهار تا اوایل تابستان شکوفا می‌شوند. کاکتوس ستون فقرات دوقلو به ویژه در مناسق نیمه گرمسیری، خشک یا آب و هوای مدیترانه‌ای قرارگرفتن در موقعیت نیمه سایه را ترجیح می‌دهد و در مناطقی که تابستان‌های سردتری دارند باید در معرض آفتاب کامل قرار گیرد.

در بهار و تابستان به اندازه‌ی متعادل به کاکتوس خود آب بدهید و در پاییز زمانی که خاک کاملا خشک شده آبیاری کنید و در تابستان آبیاری را به طور کامل قطع کنید. این کاکتوس نیازی به هرس کردن و کوددهی ندارد و تقریبا نسبت به آفات نیز مقاوم است اما رطوبت دشمن آن است.

(برای دفع آفات گیاهانتان می‌توانید سری به مطلب آفت گیاهان آپارتمانی بزنید.)

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس ستون فقرات دوقلو (Twin-Spine Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۱۰٫ کاکتوس کوتوله‌ی کلاه ترکی (Dwarf Turk’s Cap Cactus)

این نوع کاکتوس بومی کشور کوبا است و در طبیعت در حال انقراض است. کاکتوس کوتوله‌ی کلاه ترکی یک واریته‌ی کوچک و دیررشد است که با خارخای مسی رنگ و شکوفه‌های صورتی تاج‌دار شده است. این کاکتوس نسبتا سختگیر است و نیازهای خاص خودش را دارد. خاک آن هرگز نباید به طور کامل خشک شود، حتی در زمستان و بعلاوه نسبت به ترکیب خاک، زهکشی، سطح آب، نور خورشید و فاکتورهای دیگری که تقریبا غیرقبل کنترل هستند، حساس است. به همین خاطر این گیاه کاکتوس مناسبی برای همه‌ی افراد نیست.

انواعِ کاکتوس گلدار: کاکتوس کوتوله‌ی کلاه ترکی (Dwarf Turk’s Cap Cactus)

انواع کاکتوس گل دار: ۱۱٫ کاکتوس سولکوربوتیا (Sulcorebutia Cactus)

این گیاه فشرده، کوچک، گرد و مقاوم به سرما دارای توده‌ای از خارهای متقاطع است و گل‌های صورتی زنده و زیادی می‌دهد. کاکتوس سولکوربوتیا نسبت به سرما مقاوم است و گل‌های پربار و رنگی زیبایی می‌دهد. برای اینکه گیاه رشد خوبی داشته باشد به نور خورشید نیاز دارد و تقریبا گیاه نگهداری کمی می‌خواهد و رشد آن آسان است. در آب و هوای گرم آبیاری آن باید متعادل باشد و در فصل سرد زمستان، ابیاری به طور کامل قطع شود.

انواع کاکتوس گل دار: کاکتوس سولکوربوتیا (Sulcorebutia Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۱۲٫ کاکتوس بادکنکی (Balloon Cactus) یا (Notocactus magnificus)

نوتوکاکتوس باشکوه به نگهداری کمی نیاز دارد و به همین خاطر گزینه‌ی خوبی برای تازه‌کارها است. این گیاه نیاز به هیچ مراقبت خاصی ندارد و می‌تواند در شرایط محیطی مختلفی دوام بیاورد و رشد کند. می‌توان کاکتوس بادکنکی را در خانه و یا حیاط پرورش داد اما به سرما و یخبندان مقاوم نیست و می‌تواند به آن آسیب بزند.

اگر نوتوکاکتوس را در حیاط می‌کارید باید جایی باشد که حداقل ۶ ساعت از نور صبحگاهی را دریافت کند و در اوج گرما نیز بهتر است سایبان روی آن باشد تا از آفتاب‌سوختگی جلوگیری شود. اگر این کاکتوس را به عنوان گل آپارتمانی نگهداری می‌کنید باید آن را در یک مکان آفتابی مانند نزدیکی پنجره‌ای رو به جنوب قرار دهید تا مطمئن شوید گیاه شما نور کافی دریافت می‌کند. کاکتوس بادکنکی نسبت به خشسالی مقاوم است و آبیاری زیاد می‌تواند باعث پوسیدن ریشه‌ها و از بین رفتن آن شود.

انواعِ کاکتوس گلدار: کاکتوس بادکنکی (Balloon Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۱۳٫ کاکتوس کلاه اسقفی (Bishop’s Hat Cactus)

کاکتوس کلاه اسقفی بدون خار و با ساقه‌ای کروی تا استوانه‌ای به شکل ستاره رشد می‌کند و بومی مناطق کوهستانی شمال و مرکز مکزیک است. گل‌های مینا مانند روی کاکتوس کلاه اسقف می‌روید و به رنگ زرد با مرکز قرمز یا نارنجی است. هر کدام از گل‌ها تنها چند روز دوام می‌آورند اما پشت سر هم می‌رویند و برای مدتی طولانی وجود دارند. این شکوفه‌های زیبا معطر هم هستند.

اگر یک کاکتوس کلاه اسقفی جوان دارید آن را در معرض آفتاب کامل قرار ندهید و گیاه تنها در دوران بلوغ می‌تواند آفتاب کامل بگیرد و به طور کلی در سایه‌ی روشن بهتر عمل می‌کند. این کاکتوس بسیار مقاوم است اما اگر آن را در خاکی غنی یا با آب زیاد پرورش دهید از بین می‌رود. خاک کاکتوس کلاه اسقفی باید زهکشی خوبی داشته باشد، در تابستان و بهار آبیاری به اندازه‌ی متوسط و در پاییز و زمستان کاملا خشک بماند.

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس کلاه اسقفی (Bishop’s Hat Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۱۴٫ کاکتوس کلاه راهب (Monk’s Hood Cactus)

کاکتوس کلاه راهب بومی فلات مرکزی مکزیک است و به طور گسترده به عنوان گیاه آپارتمانی خریداری می‌شود. این کاکتوس فرم هندسی جالبی دارد و اگر از بالا به آن نگاه کنید شبیه ستاره‌ای با ۸ دنده است. این کاکتوس در اواخر بهار شکوفا می‌شود و گل‌های زرد مایل به کرم به عرض ۶ سانتی‌متر و دارای رایحه‌ای خوب می‌دهد. نگهداری از کاکتوس کلاه راهب راحت است به شرطی که نور زیادی دریافت کند و آبیاری آن به اندازه باشد. در زمستان گیاه به خواب می‌رود و به نصف میزان آبی که در بهار و تابستان به آن می‌دادید، احتیاج دارد. برای رشد بهتر، گیاه را در دمای ۲۱ درجه‌ی سانتی‌گراد نگهداری کنید.

انواعِ کاکتوس گلدار: کاکتوس کلاه راهب (Monk’s Hood Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۱۵٫ کاکتوس مامیلاریا داسیاکانتا (Mammillaria dasyacantha Cactus)

مامیلاریا داسیاکانتا یکی از زیباترین گونه‌های مامیلاریا است که گل‌های صورتی روشن آن با خارهای عمدتا سفید، تضاد زیبایی ایجاد می‌کنند. این کاکتوس پوشیده از خارهای پشم مانند و سفید است و گل‌های صورتی چشمگیر با مرکز زرد آن در فصل تابستان می‌روید. اگر شرایط رشد مناسب برای این کاکتوس مامیلاریا فراهم باشد می‌توانید شکوفه‌های صورتی رنگ و زیبای آن را در فصل تابستان ببینید.

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس مامیلاریا داسیاکانتا (Mammillaria dasyacantha Cactus)

انواع کاکتوس گل دار: ۱۶٫ کاکتوس آیلسترا (Aylostera Cactus)

کاکتوس آیلسترا از انواع کاکتوس‌ گرد گلدار است که معمولا به صورت یک توده رشد می‌کند. این کاکتوس‌ها گل‌هایی می‌دهند که نسبت به بدنه‌ی آنها بزرگ است و ظاهر قیفی شکل دارد که اغلب روی گیاه امتداد یافته و به سمت بالا خمیده می‌شود. این کاکتوس‌ها هیچ دنده‌ی آشکاری ندارند اما دارای غده‌های منظمی هستند. رشد این کاکتوس آسان است و مقادیر زیادی بذر تولید می‌کند که در اطراف گیاه جوانه می‌زنند. کاکتوس آیلسترا به خوبی با خشکسالی سازگار است و برای کاشت در فضای باز مناسب نیست.

(اگر در مورد خرید گل ولنتاین مردد هستید، ما برای کمک به شما اینجاییم.)

انواعِ کاکتوس گل دار: کاکتوس آیلسترا (Aylostera Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۱۷٫ کاکتوس آیلوسترا نارواسنسیس (Aylostera narvaecensis Cactus)

کاکتوس آیلوسترا نارواسنسیس یا روبوتیا هلیوسا (Rebutia heliosa) بومی کشور بولیوی است و دارای شاخ و برگ سبز تیره متضاد با خارهای سفید آن است و شکوفه‌های مینا مانند این کاکتوس کوچک به رنگ نارنجی خیره‌کننده در فصل بهار شکوفا می‌شود. برای بهترین نتیجه، کاکتوس روبوتیا هلیوسا را در کمپوست کاکتوس و در یک گلدان بکارید و آن را در نور روشن خورشید قرار دهید. این کاکتوس معمولا به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شود اما می‌توان در روزهای گرم تابستانی آن را به یک پاسیوی آفتابی هم منتقل کرد. در طول فصل رشد به طور منظم باید آبیاری شود و ماهی یکبار به آن کود داده شود. در طول پاییز نیز آبیاری را متوقف کنید.

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس آیلوسترا نارواسنسیس (Aylostera narvaecensis Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۱۸٫ کاکتوس بشکه‌ی طلایی (Golden Barrel Cactus)

گیاه کاکتوس بشکه‌ای یا اکینوکاکتوس گروسونی (Echinocactus grusonii) یک نمونه‌ی جذاب و شاد از انواع کاکتوس‌ گرد گلدار است که تا ارتفاع ۱ متر و قطر ۱ متر رشد می‌کند. این کاکتوس شبیه بشکه است و به همین خاطر به آن کاکتوس بشکه‌ای گفته می‌شود. مراقبت از کاکتوس بشکه‌ی طلایی راحت است؛ این کاکتوس به ندرت به آب نیاز دارد اما با این حال، ابیاری منظم رشد آن را تسریع می‌کند. در هر بار آبیاری خاک آن را کاملا خیس کنید و تا آبیاری بعد بگذارید خاک آن کاملا خشک شده باشد. این گیاه ماندن در آب را دوست ندارد و اگر خاک آن خیس بماند ریشه‌های آن پوسیده و از بین می‌رود. به همین خاطر باید خاک آن زهکشی مناسبی داشته باشد.

انواع کاکتوس گلدار: کاکتوس بشکه‌ی طلایی (Golden Barrel Cactus)

انواع کاکتوس گل دار: ۱۹٫ کاکتوس پیرزن (Old Lady Cactus)

کاکتوس پیرزن یا مامیلاریا هانیانا (Mammillaria hahniana) هیچ شباهتی به یک خانم مسن ندارد اما به این نام شناخته می‌شود. این گونه کاکتوس کوچک با خارهای سفید است که به سمت بالا و پایین می‌روند. این کاکتوس بومی مکزیک است و خاک با زهکشی خوب و دمای گرم را دوست دارد و می‌تواند در هوای آزاد در آب و هوای گرم یا داخل خانه به عنوان گیاه آپارتمانی رشد کند. کاکتوس مامیلاریا هانیانا با بی‌توجهی هم رشد می‌کند. تنها زمانی به آن بدهید که کاملا خاک آن خشک شده باشد و در پاییز به تدریج میزان آبیاری آن را کاهش دهید.

انواعِ کاکتوس گل دار: کاکتوس پیرزن (Old Lady Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۲۰٫ کاکتوس چانه‌ای (Chin Cactus)

این یک کاکتوس گرد به رنگ سبز مایل به آبی با خارهای کمی خمیده است که وقتی جوانتر است یک سایه‌ی کهربایی غنی دارد که کم کم با رشد گیاه، محو می‌شود. این کاکتوس در فصل بهار و تابستان شکوفه‌هایی معطر و به رنگ صورتی تیره می‌دهد. سرعت رشد این کاکتوس نسبتا زیاد است و به راحتی گل می‌دهد.

در طول فصول سرد بهتر است خاک آن خشک بماند و در حداقل دمای صفر درجه‌ی سانتی‌گراد، خاک آن را خشک نگه دارید. بین آبیاری‌ها نیز مطمئن شوید خاک آن خشک شده باشد. کاکتوس چانه‌ای روشنایی زیاد را تحمل می‌کند اما نور فیلتر شده و سایه‌ی بعدازظهر را ترجیح می‌دهد.

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس چانه‌ای (Chin Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۲۱٫ کاکتوس بشکه‌ی آتش مکزیکی (Mexican Fire Barrel Cactus)

فروکاکتوس پیلوسوس (Ferocactus pilosus) یا کاکتوس بشکه‌ی آتش مکزیکی با خارهای ضخیم و قرمز رنگی که دارد شناخته می‌شود. در مراحل اولیه‌ی رشد این کاکتوس شکل کروی دارد و سپس به صورت استوانه‌ای و بلند می‌شود. این کاکتوس زیبا گل‌هایی به رنگ قرمز و زرد می‌دهد. گلدان بشکه‌ی آتش مکزیکی را در نقطه‌ای قرار دهید که در اکثر ساعات روز نور خورشید دریافت کند. در زمان رشد به طور منظم به کاکتوس خود آب بدهید و مطمئن شوید پیش از هر آبیاری، خاک آن کاملا خشک شده باشد. اگر کاکتوس شما در آفتاب قرار دارد، روی بدنه‌ی آن آب نریزید تا دچار آفتاب سوختگی نشود.

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس بشکه‌ی آتش مکزیکی (Mexican Fire Barrel Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۲۲٫ کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus)

کاکتوس کریسمس یک گیاه آپارتمانی محبوب و گلدار زمستانی است که زیبایی‌بخش دکور خانه‌ی شما خواهد بود. نه تنها نگهداری از این گیاه آسان است، بلکه به راحتی هم تکثیر می‌شود و می‌توانید آن را به دوستان خود هم هدیه بدهید. این کاکتوس در شرایط متوسط خانه با مراقبت متوسط به خوبی رشد می‌کند؛ با نور کم سازگار است اما اگر در معرض نور شدیدتر قرار گیرد بهتر گل می‌دهد. با این حال نور مستقیم خورشید باعث سوختن برگ‌های آن می‌شود و بهتر است آن را در یک مکان مناسب نگهداری کنید.

رطوبت برای کاکتوس کریسمس نیز بسیار مهم است. این گیاه در طول رشد فعال خود در بهار و تابستان به آبیاری مکرر و کامل نیاز دارد و خاک آن باید کمی مرطوب باشد. بین آبیاری‌ها اجازه دهید سطح رطوبت خاک کاهش یابد و کمی خشک شود. بعلاوه می‌توانید یک هفته در میان به کاکتوس کریسمس کود بدهید.

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus)

انواع کاکتوس‌های گلدار: ۲۳٫ کاکتوس قلعه پری (Fairy Castle Cactus)

کاکتوس قلعه پری یا آکانتوسرئوس تتراگونوس (Acanthocereus tetragonus) بومی آمریکای شمالی است و با ساقه‌های عمودی متعددی که ارتفاع‌های مختلفی دارند شبیه به یک قلعه به نظر می‌رسد. این کاکتوس به آفتاب فراوان و خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد. کاکتوس را در یک گلدان سفالی بدون لعاب بکارید تا رطوبت اضافی آن تبخیر شود. کاکتوس قلعه پری در خاک مناسب کاکتوس رشد خوبی خواهد داشت و آن را در یک مکان آفتابی روشن به دور از هوا یا تهویه‌ی هوا قرار دهید. موقع آبیاری به آن به اندازه‌ی آب بدهید که از سوراخ‌های زهکشی ته گلدان خارج شود و سپس تا آبیاری بعدی صبر کنید خاک آن کاملا خشک شده باشد.

مراقبت از کاکتوس قلعه پری در زمستان نیز اسان است و میزان آبیاری آن را لازم است نصف کنید. در بهار با یک کود مناسب به آن کود بدهید و این کار را ماهیانه همراه با آبی که به آن می‌دهید انجام دهید. اما در فصل زمستان کوددهی را متوقف کنید.

انواع کاکتوس‌های گلدار: کاکتوس قلعه پری (Fairy Castle Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۲۴٫ کاکتوس ستاره‌ی دریایی (Starfish Cactus)

این گیاه به نام گل مردار (Carrion flower) نیز شناخته می‌شود و دارای ساقه‌های نرم و فاقد ستون فقرات و پوستی ضخیم است. کاکتوس ستاره‌ی دریایی در فصل تابستان گل‌های زیبای پنج برگ قرمز تا قهوه‌ای می‌دهد. نگهداری از کاکتوس ستاره‌ی دریایی نسبتا ساده است و در شرایط نوری مختلف به خوبی رشد می‌کند. در گرمای تابستان می‌توانید آن را به حیاط منتقل کنید و در آفتاب کامل تا جزئی رشد می‌کند. نور صبح با مقداری محافظت در برابر پرتوهای تند ظهر برای این کاکتوس مناسب است. این کاکتوس به رطوبت ثابت نیاز دارد. گیاه ستاره‌ی دریایی ریشه‌های شلوغ را دوست دارند، بنابراین آنها را در گلدانی به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر با خاکی با زهکشی خوب بکارید و در اوایل بهار با رقیق کردن کود، به آن کود بدهید.

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس ستاره‌ی دریایی (Starfish Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۲۵٫ کاکتوس عید پاک (Easter Cactus)

کاکتوس عید پاک یا هاتیورا گارتنری (Hatiora gaertneri) در نور شدید و غیرمستقیم خورشید بهترین عملکرد را دارد. این کاکتوس بر خلاف کاکتوس‌های بیابانی، در طول روز به دمای خنک‌تری نیاز دارد و در دمای شبانه‌ی ۱۳ تا ۱۶ درجه‌ی سانتی‌گراد شکوفا می‌شود. خاک را کمی مرطوب نگه دارید و اجازه دهید قبل از آبیاری مجدد خشک شود. مراقبت خوب از کاکتوس عید پاک به معنی تعویض گلدان گیاه هر دو سال یکبار در فصل بهار است. اگر محیط خانه‌ی شما خشک است برای آن رطوبت تامین کنید؛ می‌توانید گلدان را روی سینی پر از سنگریزه و کمی آب قرار دهید تا تبخیر آب، هوای اطراف آن را مرطوب کند.

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس عید پاک (Easter Cactus)

انواع کاکتوس گل دار: ۲۶٫ کاکتوس کوتوله‌ی عید پاک (Dwarf Easter Cactus)

هاتوریا رُزا (Hatiora rosea) با گیاه هاتوریا گارتنری مرتبط است و گل‌های صورتی مایل به قرمز فراوان و معطری می‌دهد. این گیاه در جنگل‌های استوایی پرباران برزیل رشد می‌کند و اگرچه معمولا در نزدیکی درخت‌ها است اما در زمین‌های سنگی هم یافت می‌شود. این کاکتوس در نور غیرمستقیم خورشید و نور صبحگاهی رشد خوبی خواهد داشت و خاکی با زهکشی مناسب را ترجیح می‌دهد.

انواع کاکتوس های گل دار: کاکتوس کوتوله‌ی عید پاک (Dwarf Easter Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۲۷٫ کاکتوس لیدی فینگر (Ladyfinger Cactus)

این گونه‌ی کوچک که با نام کاکتوس توری طلایی نیز شناخته می‌شود به صورتی رشد می‌کند که شبیه لیدی فینگر می‌شود. این کاکتوس نه تنها به مراقبت کمی نیاز دارد بلکه ساقه‌های کوچک و گل‌های صورتی زیبایی نیز می‌دهد. نگهداری از کاکتوس لیدی فینگر آسان است و صرفا لازم است آن را در شرایط مناسب قرار دهید. این کاکتوس بومی مکزیک است و اگر قصد دارید آن را در فضای باز پرورش دهید به آب و هوای گرم و بیابانی مشابه نیاز دارید. در غیر اینصورت به راحتی می‌توانید از آن به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری کنید. کاکتوس لیدی فینگر رطوبت بالا و خاک خیس را تحمل نمی‌کند. گلدان آن را در یک نقطه‌ی آفتابی یا کمی سایه بدهید و گهگاهی آن را با کود رقیق آبیاری کنید. با رعایت همین چند نکته می‌توانید انتظار داشته باشید کاکتوس لیدی فینگر شما به خوبی رشد کند.

انواع کاکتوسِ گلدار:کاکتوس لیدی فینگر (Ladyfinger Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۲۸٫ کاکتوس بیورتیل (Beavertail Cactus)

کاکتوس بیورتیل یا آپونتیا باسیلاریس (Opuntia basilaris) بیشتر به عنوان کاکتوس گلابی خاردار شناخته می‌شود و کاکتوسی توده‌ای و پراکنده با برگ‌های صاف، سبز مایل به خاکستری و پارو مانند است. این کاکتوس با شکوفه‌های درخشان و بنفش خود در بهار و اوایل تابستان به زیبایی می‌درخشد. پرورش کاکتوس بیورتیل آسان است و تا زمانی که نور کامل خورشید و تقریبا هر نوع خاک شنی با زهکشی خوب برای آن فراهم باشد، راضی خواهد بود. هرگز اجازه ندهید گیاه شما در خاک خیس با زهکشی ضعیف بنشیند. کوددهی نیز به طور کلی برای آن لازم نیست اما می‌توانید محلول رقیق شده در آب را گاهی در طول بهار و تابستان استفاده کنید.

(چیزی به ولنتاین باقی نمانده! مطلب معانی رنگ‌های مختلف گل رز ولنتاین به کمک شما خواهد آمد.)

انواع کاکتوسِ گلدار:کاکتوس بیورتیل (Beavertail Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۲۹٫ کاکتوس خارپشت توت فرنگی (Strawberry Hedgehog Cactus)

اکینوسرئوس انگلمانی (Echinocereus engelmanii) مانند بسیاری از کاکتوس‌های این خانواده، خوشه‌های بزرگ و گرد تشکیل می‌دهد. ساقه‌های کاکتوس جوجه تیغی توت فرنگی نسبت به سایر کاکتوس‌های این خانواده بلندتر و متراکم‌تر است و ۲ تا ۴ خار مرکزی و ۷ تا ۱۴ خار شعاعی کوتاه‌تر دارد که همگی به رنگ سفید تا قهوه‌ای روشن هستند. این کاکتوس میوه‌های خوراکی با طعم توت فرنگی به طول ۵ سانتی‌متر می‌دهد. این کاکتوس در خاکی با زهکشی خوب و آفتاب کامل به خوبی رشد می‌کند. زهکشی عالی برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه‌ها ضروری است.

انواعِ کاکتوس گلدار:کاکتوس خارپشت توت فرنگی (Strawberry Hedgehog Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۳۰٫ کاکتوس ارکیده (Orchid Cactus)

این گونه‌ی کاکتوس به خاطر گل‌های ۱۰ سانتی‌متری زیبایی که به رنگ صورتی، قرمز، سفید، نارنجی و زرد است، مورد تحسین قرار می‌گیرد و به طور کلی یک گزینه‌ی عالی برای کاشت در سبدهای آویزان است. برای نگهداری از این کاکتوس یک مکان با نور فیلتر شده انتخاب کنید؛ مکانی که در آن آفتاب کامل صبحگاهی داشته باشد اما در مقابل، در برابر نور زیاد ظهر پناه بگیرد. در طول دوره‌ی رشد در بهار و پاییز از کود رقیق شده‌ی ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کنید. پس از شروع گلدهی، دیگر به کاکتوس خود کود ندهید. این کاکتوس از دمای خنک لذت می‌برد و در فصل زمستان باید چند هفته در دمای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار گیرد. با این حال دمای کمتر از ۱ درجه‌ی سانتی‌گراد آن را از بین می‌برد.

از آبیاری بیش از حد گیاه که باعث پوسیدن ساقه و ریشه‌ها می‌شود خودداری کنید و هر زمان که خاک گیاه خشک شد به آن آب بدهید. مراقبت از گیاه کاکتوس ارکیده تماما در مورد متعادل کردن نیازهای آب و نور است و کمتر احتمال دارد دچار آفات شوند. با مدیریت خوب برای یک فصل کامل شکوفا می‌شوند و احتمالا میوه هم می‌دهند.

انواع کاکتوس گلدار: کاکتوس ارکیده (Orchid Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۳۱٫ کاکتوس بادام زمینی (Peanut Cactus)

کاکتوس بادام زمینی یک گیاه جالب با ساقه‌های انگشت مانند و گل‌های خیره‌کننده است که در بهار یا تابستان می‌رویند. مراقبت از کاکتوس بادام زمینی تا حد زیادی بستگی به شرایط محیطی دارد. در نقاط گرم باید آن را در سایه قرار داد و در مناطق خنک‌تر، آفتاب کامل برای آن نیاز است. اگر از کاکتوس بادام زمینی به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می‌کنید تا حد امکان به آن آفتاب بدهید. چه در حیاط و چه در گلدان، دقت کنید خاک آن زهکشی خوبی داشته باشد زیرا ریشه‌های این کاکتوس به پوسیدگی حساس است. بنابراین زمانی به آن آب بدهید که ۴ سانتی‌متر از بالای خاک خشک شده باشد. در زمستان سرد نیز آبیاری را متوقف کنید.

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس بادام زمینی (Peanut Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۳۲٫ کاکتوس دم موش (Rat Tail Cactus)

اگرچه جوندگان معمولا حیوانات محبوبی نیستند اما کاکتوس دم موش یکی از آن گیاهان جذاب و دوست‌داشتنی است که نگهداری از آن آسان است. کاکتوس دم موش به طور طبیعی در شکاف‌ها کم خاک مانند شکاف‌های سنگی رشد می‌کند. این گیاه بومی مکزیک است. این گیاه به آبیاری مناسب نیاز دارد.

در طول فصل بهار آنها را عمیقا خیس کنید و سپس پیش از آبیاری مجدد صبر کنید خاک آن کاملا خشک شود. در زمستان نیز اجازه دهید خاک آنها کاملا خشک باشد و در مکانی سردتر آن را نگهداری کنید. این کار باعث می‌شود گیاه شما در بهار شکوفه بدهد. رطوبت بیش از حد باعث پوسیدن ساقه‌ها می‌شود اما شرایط بیش از حد خشک نیز کنه‌های عنکبوتی را ایجاد می‌کند.

اطمینان حاصل کنید خاک کاکتوس دم موش شما دارای زهکشی مناسبی باشد. مراقب آفات و بیماری‌ها هم باشید تا هر گونه تهدیدی را هر چه زودتر از بین ببرید. در تابستان گیاه را به فضای باز منتقل کنید. دمای حداقلی برای نگهداری از کاکتوس دم موش ۶ درجه‌ی سانتی‌گراد است و در صورت احتمال یخبندان، گیاه را به داخل خانه منتقل کنید.

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس دم موش (Rat Tail Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۳۳٫ کاکتوس مهتابی (Moonlight Cactus)

کاکتوس مهتابی با نام علمی سلنیسرئوس اسپینولوسوس (Selenicereus spinulosus) دارای ساقه‌های سبز آبی و گل‌های قرمز است که در شب شکوفا می‌شوند. کاکتوس مهتابی که کاکتوس ماه نیز نامیده می‌شود بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکا است. این کاکتوس به خاطر گل‌های سفید بزرگ و معطری که معمولا شب‌ها باز می‌شوند و از بزرگترین گل‌های خانواده‌ی کاکتوس‌ها است، شناخته می‌شود. گل‌ها اغلب فقط یک شب دوام می‌آورند و معمولا توسط پروانه‌ها گرده‌افشانی می‌شوند.

انواعِ کاکتوس گلدار: کاکتوس مهتابی (Moonlight Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۳۴٫ کاکتوس مامیلاریا پلی‌درا (Mammillaria Polyedra Cactus)

کاکتوس مامیلاریا پلی‌درا در ابتدا به صورت منفرد است و سپس به صورت خوشه‌ای رشد می‌کند. این کاکتوس را می‌توان همراه با سایر کاکتوس‌ها در یک گلدان کاشت؛ جایی که با گل‌های ریز و زیبایش در رنگ‌های صورتی و قرمز، عالی به نظر برسد. ساقه‌ی کاکتوس مامیلاریا پلی‌درا به ارتفاع ۱۰ تا ۱۳ سانتی‌متر و عرض ۱۲ سانتی‌متر به صورت کروی و کوتاه رشد می‌کند.

انواعِ کاکتوس گلدار: کاکتوس مامیلاریا پلی‌درا (Mammillaria Polyedra Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۳۵٫ کاکتوس مشعل نقره‌ای (Silver Torch Cactus)

کاکتوس مشعل نقره‌ای گیاه چشم‌نواز و زیبایی است که در رنگ، اندازه و فرم‌های مختلف یافت می‌شود. این کاکتوس به آفتاب کامل نیاز دارد اما در گرمترین مناطق، ترجیح می‌دهد پناهگاهی از گرمای ظهرگاهی داشته باشد. خاک آن باید زهکشی مناسبی داشته باشد اما نیازی نیست حاصلخیز باشد. آبیاری گیاه در بهار و تابستان زمانی انجام می‌شود که بالای خاک خشک باشد. در فصل پاییز باید آبیاری به هر ۵ هفته یکبار کاهش پیدا کند. در زمستان بهتر است خاک آن خشک بماند.

انواعِ کاکتوس گلدار: کاکتوس مشعل نقره‌ای (Silver Torch Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۳۶٫ کاکتوس دوقلوی کاکلی (Crested Twin Spined Cactus)

کاکتوس دوقلوی کاکل‌دار یکی از معروف‌ترین کاکتوس‌ها است که به دلیل خارهای سفید متراکم با موهای بسیار ظریف که به آن حالتی پشمی می‌دهد، محبوبیت دارد. گل‌های این کاکتوس در رنگ‌های صورتی و قرمز با رگه‌های میانی تیره در فصل تابستان و پاییز شکوفا می‌شود. نگهداری از این گیاه ساده است و نیاز به هیچ مراقبت خاصی ندارد اما نور برای آن بسیار مهم است تا جایی که گیاه را نسوزاند. در طول تابستان می‌توانید گیاه را به بیرون منتقل کنید که دما تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. خاک آن باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا ریشه‌ها بتوانند نفس بکشند و نپوسند. این کاکتوس یک استراحت کوتاه زمستانه دارد و در این مدت باید خاک آن خشک بماند.

Crested Twin Spined Cactus

انواع کاکتوس گل دار: ۳۷٫ کاکتوس مامیلاریا لاوی (Mammillaria laui Cactus)

کاکتوس مامیلاریا لاوی یک کاکتوس فشرده با خارهای ریز است که در مقایسه با اندازه‌ی خود گل‌های بزرگی به رنگ صورتی تولید می‌کند. این گونه‌ی کاکتوس بومی مکزیک است که بدنه‌ی گرد آن به ارتفاع حداکثر ۶ سانتی‌متر می‌رسد. کاکتوس مامیلاریا لاوی نیاز به نور کامل خورشید، سایه‌ی نور یا نور فیلترشده‌ی داخلی دارد. در زمستان نیز دمای آن نباید کمتر از ۴ درجه‌ی سانتی‌گراد شود. آبیاری آن در فصل بهار می‌تواند هر ۱۵ روز یکبار انجام شود، در تابستان هر ۷ روز یکبار، در پاییز هر ۲۰ روز یکبار و در زمستان نیز آبیاری آن را متوقف کنید. این کاکتوس نسبت به آفات مقاوم است اما به رطوبت زیاده از حد حساس است.

انواع کاکتوسِ گل دار: کاکتوس مامیلاریا لاوی (Mammillaria laui Cactus)

انواع کاکتوس گلدار: ۳۸٫ کاکتوس لوله هلندی (Dutchman’s Pipe Cactus)

اپی‌فیلوم اکسی‌پتالوم (Epiphyllum oxypetalum) یا لوله هلندی به خاطر گل‌های سفید و عجیب و غریبی که دارد، محبوب است. این گل‌ها در شب شکوفا می‌شوند و به همین خاطر به این کاکتوس، ملکه‌ی شب نیز گفته می‌شود. به این کاکتوس خاک مناسب کاکتوس با زهکشی مناسب بدهید و آن را در سایه‌ی جزئی یا نور روشن و غیرمستقیم خورشید قرار دهید. هنگام آبیاری خاک را کاملا خیس کنید و آبیاری را مرتبا انجام دهید. پیش از هر بار آبیاری اجازه دهید بالای خاک کاملا خشک شود. وقتی دمای هوا خنک شد آن را به داخل خانه منتقل کنید و آبیاری در زمستان را به یک یا دو بار در ماه کاهش دهید.

انواع کاکتوسِ گلدار: کاکتوس لوله هلندی (Dutchman’s Pipe Cactus)

 

انواع کاکتوس گلدار: ۳۹٫ کاکتوس لوبیویا (Lobivia Cactus)

لوبیویا فاماتیمنسیس (Lobivia famatimensis) یکی از کاکتوس‌هایی است که تنوع کمی دارد اما وقتی نوبت به گل‌های زرد قناری می‌رسد، بسیار جذاب و باشکوه است. این کاکتوس به شکل کروی تا استوانه‌ای رشد می‌کند و در فصل تابستان شکوفا می‌شود. برای نگهداری از این کاکتوس لازم است هر دو سال یکبار خاک آن را تعویض کنید و آن را در نقطه‌ای بسیار آفتابی قرار دهید. در بهار و تابستان به آن آب بدهید اما در طول زمستان بهتر است خاک آن خشک بماند. دمای تابستان برای نگهداری این کاکتوس می‌تواند بین ۱۸ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد و دمای زمستان نیز نباید به کمتر از ۴ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد.

انواع کاکتوس های گلدار: کاکتوس لوبیویا (Lobivia Cactus)

چکار کنیم که انواع کاکتوس های گلدار ما شکوفا شوند؟

یکی از سخت‌ترین کارها ایجاد شرایط مناسب برای گل دادن کاکتوس‌ها است؛ مخصوصا وقتی این گیاهان را به عنوان گیاهان آپارتمانی نگهداری می‌کنید. دلیل آن نیز این است که کاکتوس‌ها برای تحریک گلدهی خوب به شرایط بیابانی‌مانند نیاز دارند. اما در ادامه تصمیم داریم نکاتی را بیان کنیم که به شما کمک می‌کند محیط مناسبی برای تحریک گلدهی کاکتوس‌های بیابانی و کاکتوس‌های کریسمس فراهم کنید.

کاکتوس‌ها در تمام طول سال به روشنایی و نور گرم نیاز دارند تا بتوانند شکوفا شوند. آنها همچنین باید به بلوغ برسند و یک دوره‌ی خواب را بگذرانند. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بفهمید کاکتوس شما شکوفا می‌شود یا خیر این است که کاکتوسی بخرید که قبلا شکوفا شده است. به این ترتیب متوجه می‌شوید که کاکتوس شما به اندازه‌ی کافی بالغ شده است. بعلاوه هر کدام از انواع کاکتوس که در این مطلب به آنها اشاره کردیم از نوع کاکتوس‌های گلدار بودند و می‌توانید به سراغ این موارد بروید.

وقتی که یک کاکتوس خریدید باید محیط مناسبی برای آن فراهم کنید تا از شکوفایی آن اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید که کاکتوس‌های بیابانی در طول فصل رشد به نور آفتاب روشن و داغ نیاز دارند و در طول زمستان نیز باید چندین ماه در نقطه‌ای خنک‌تر و تاریک قرار گیرند. اما چطور محیط مناسبی برای کاکتوس گل دار فراهم کنیم؟

راهکار برای شکوفه دادن انواع کاکتوس های گلدار

دمای مناسب برای شکوفه دادن انواع کاکتوس گلدار

اگر می‌خواهید کاکتوس گلدار شما شکوفا شود باید آن را در دمای مناسب نگهداری کنید. کاکتوس‌ها در ماه‌های گرم تابستان به طور فعال رشد می‌کنند و شکوفا می‌شوند و در ماه‌های خنگ استراحت می‌کنند. اگر می‌خواهید کاکتوس شما در فصل بهار شکوفا شود باید آن را در طول زمستان در دمایی مناسب قرار دهید (۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد). درحالی که گیاه شما استراحت می‌کند، رشد آن متوقف می‌شود و انرژی آن صرف ایجاد جوانه‌های گل می‌کند.

در فصل بهار باید به آهستگی دمای اطراف گیاه خود را افزایش دهید. اکثر کاکتوس‌ها دماهای گرم‌تر را دوست دارند و می‌توان آنها را از محیط داخلی سرپوشیده به آفتاب کامل و قرار گرفتن در معرض نور بهار و تابستان قرار داد. بعلاوه می‌توانید کاکتوس‌های اپارتمانی خود را در نزدیکی پنجره‌ای رو به جنوب قرار دهید تا نور کافی خورشید دریافت کند. این نقطه در فصل زمستان نیز مناسب است زیرا نور خورشید به طور طبیعی چندان روشن نخواهد بود و بعلاوه دمای نزدیک پنجره نسبتا خنک‌تر از بقیه‌ی خانه است.

(قرار است به عیادت کسی بروید اما نمی‌دانید چه گلی مناسب است؟ در مطلب گل عیادت، به شما در انتخاب گل مناسب کمک می‌کنیم.)

دمای مناسب برای نگهداری انواع کاکتوس گلدار

نور مناسب برای شکوفه دادن کاکتوس‌های گل دار

اگر کاکتوس و ساکولنت‌های خود را در طول فصل رشد در فضای بیرونی نگهداری می‌کنید، آنها را جایی قرار دهید که حداکثر گرما و نور را داشته باشد (البته این بستگی به نوع کاکتوس هم دارد، برای برخی کاکتوس‌ها آفتاب مستقیم می‌تواند مضر باشد). کاکتوس را در معرض نور خورشید قرار دهید و مطمئن شوید که خاک آن زهکشی خوبی دارد تا از پوسیدگی ریشه‌ی آن جلوگیری شود.

نور مناسب برای رشد کاکتوس‌های گل دار

آبیاری کاکتوس‌های گل دار

اگرچه کاکتوس‌ها به شدت به خشکی مقاوم هستند اما در طول فصل رشد به آب بیشتری نیاز دارند (مخصوصا اگر می‌خواهید انواع کاکتوس گلدار شما شکوفا شوند). حواستان به خاک کاکتوس‌ها باشد و زمانی که چند سانتی‌متر بالای خاک خشک شد، به طور کامل آن را آبیاری کنید. اگر کاکتوس شما در یک ظرف است، اجازه دهید آب از سوراخ‌های زهکشی گلدان به طور کامل خارج شود و سپس ظرف زیر گلدان را خالی کنید تا گلدان کاکتوس در آب ننشیند.

هدف شبیه‌سازی یک طوفان باران بیابانی است که زمین را خیس کند و به دنبال آن خورشید درخشان که خاک را سریعا خشک کند. کاکتوس در حالت استراحت نیازی به آبیاری ندارد و بین آبیاری‌های کم در فصل زمستان باید اجازه دهید خاک آن کاملا خشک شود. به طور کلی، رطوبتی که ذخیره کرده است باید در طول ماه‌های زمستان کافی باشد. با این حال، مه‌پاشی ایده‌ی خوبی است اما از آنجایی که ممکن است کنه‌های عنکبوتی ایجاد شود، استفاده از دستگاه بخور مفید است.

آبیاری کاکتوس‌های گل دار

کاکتوس‌های گلدار چه زمانی و به چه کودی نیاز دارند؟

کاکتوس‌ها به کود زیادی نیاز ندارند. فقط در طول فصل رشد کوددهی کنید و فقط از نوع کود مخصوص کاکتوس‌ها استفاده کنید. برای گلدهی بهتر انواع کاکتوس گلدار، باید نیتروژن کم و پتاسیم و فسفر زیاد باشد.

انواع گل کاکتوس‌های گلدار

انواع گل کاکتوس‌های گلدار مانند جواهراتی هستند که از بدن خاردار مادر خود شکوفا می‌شوند. کاکتوس‌ها می‌توانند صاحبان خود را با گل‌های زیبا و رنگارنگی از جمله سفید، قرمز، صورتی، زرد و غیره خوشحال کنند. برخی از کاکتوس‌ها شکوفه‌های بزرگ و چشمگیری می‌دهند درحالی که برخی دیگر شکوفه‌های ریز و ظریف دارند. مهم نیست کاکتوس شما چه نوع شکوفه‌ای می‌دهد چرا که به هر نوعی که باشد با عطر و زیبایی بی‌نظییر خود شما را مدهوش خواهند کرد.

انواع گل کاکتوس‌ گلدار

کاکتوس‌های کریسمس چگونه گل می‌دهند؟

گل‌های انواع کاکتوس گلدار تعطیلات مانند کاکتوس عید پاک و کاکتوس کریسمس نسبت به کاکتوس‌های بیابانی به مراقبت متفاوتی نیاز دارند. کاکتوس‌های بیابانی به نوعی آبیاری نیاز دارند که شبیه طوفان باران کویری باشد. کاکتوس وودلند یا اپی‌فیتیک باید خیلی کم مرطوب نگه داشته شوند تا رشد خوبی داشته و بتوانند شکوفا شوند. پس از اینکه کاکتوس تعطیلات شما شکوفا شدن می‌توانید اجازه دهید کاملا استراحت کند و آبیاری را متوقف کنید مگر اینکه برگ‌های آن شروع به چروک شدن کند. پس از مدتی استراحت، می‌توانید ببینید که جوانه‌های جدیدی روی کاکتوس فصلی شما شروع به شکل‌گیری می‌کند. وقتی این نشانه‌ها را دیدید می‌توانید آبیاری سبک را شروع کنید و زمانی که شکوفه‌ها شروع به شکل‌گیری کردند مقدار آبیاری را افزایش دهید.

کاکتوس‌های کریسمس از انواع کاکتوس گلدار

منبع

مقالات مرتبط

نظرات

لی لی
29 آگوست 2023

ممنون عالی بود هم محتوا کامل بود هم عکسهای باکیفیت وزیاد

اضافه کردن نظر جدید