روز جهانی گل و گیاه (National Flower & Plant Day)

داستان شازده کوچولو خاطرتان هست؟ داستان همان گل سرخی ‌که با خودشیفتگی، شازده کوچولو را آواره سیاره‌ها کرد؟ یادتان هست وقتی شازده کوچولو به زمین خودمان رسید، باغی پر از گل‌های زیبا دید و با خودش گفت ای گل سرخِ از خودشیفته‌ی من، خوب شد که نیستی و نمی‌بینی، وگرنه حتما احساس بدبختی می‌کردی! بله اینجا، زمین، سرزمین همان گل‌های زیبا و رؤیایی است. خودمانیم، هیچ عاشقی را سراغ دارید که با گل سرخ و میخک آشنا نباشد؟ خلاصه اینکه حیف است جهانی به بهانه‌ی این گل‌ها عاشق شوند، ولی روزی در این جهان به افتخار آن‌ها نامگذاری نشود. در این متن قرار است چند خطی درباره روز ملی گل و گیاه (National Flower & Plant Day) برایتان بگوییم.  

روز جهانی گل و گیاه (National Flower & Plant Day)

تاریخ روز ملی گل و گیاه National Flower Day

فصل جوانه زدن و به گل نشستن زمین، فصل بهار است؛ روز ملی گل و گیاه National Flower and Plant Day نیز در همین فصل است. در روز ۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۲ مجمع عمومی سازمان ملل روز ۲۱ مارس را به عنوان روز جهانی جنگل‌ها یا International Day of Forests معرفی کرد. روز جهانی جنگل‌ها برای دوستداران محیط زیست که در شهر و خانه‌های آپارتمانی و به دور از جنگل زندگی می‌کنند ولی به عنوان یک انسان خود را مدیون طبیعت می‌دانند با نام روز جهانی گل و گیاه جشن گرفته می‌شود.

با نزدیک شدن به بهار و آغاز فصل گرما، زمان خوبی برای کاشت گل و گیاه و جشن گرفتن سرزندگی طبیعت است. طبق تقویم جهانی، ۱۲ مارس روز ملی درختکاری (با فاصله چند روزی در کشور خودمان) و ۲۱ مارس روز ملی گل و گیاه است.

روز ملی گل و گیاه در ایران به دلیل آمادگی بیشتر زمین برای پذیرش کاشت گل و گیاه، ۲۵ خرداددر نظر گرفته شده است. در واقع ما ایرانی‌ها با کاشت درخت به استقبال بهار می‌رویم و با کاشت گل و گیاه به استقبال تابستان!

(انواع باکس گل لاکچری را در گل باما مشاهده کنید.)

روز ملی گل و گیاه: بزرگداشت عضو همیشه حاضر در غم‌ها و شادی‌های ما

اگر کمی بر روی وجود گل در زندگی‌مان دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که هیچ جا و هیچ مراسم مهمی نیست که گل حضور نداشته باشد. برای جشن و سرور شب عید، اگر حیاط و باغچه داشته باشید که گل بنفشه، وگرنه گل سنبل و گل شب بو، پای ثابت خانه‌ها است.

از مراسمات آشنایی و دلبری و خرید گل ولنتاین یا باکس گل ولنتاین گرفته تا پای خواستگاری و سفره‌ی عقد هم که حضور گل، اجباری است. در مراسمات غم و اندوه هم بدون گل و سبد گل ترحیم نمی‌شود که طی شود. 

در هر خانه‌ی شیک و مدرن تا خانه‌‌های کوچکتر و نه چندان تشریفاتی، گل طبیعی جزو تزئینات نباشد دیگر حتما گل مصنوعی به چشم می‌خورد. خلاصه اینکه در نظر گرفتن یک روز برای گل و گیاه که همراهِ ثابتِ شادی و غم ما آدم‌ها است، چندان راهی دوری نمی‌رود. در روز ملی گل و گیاه ایران در ۲۵ خرداد باید با کاشت و هدیه گل، به یکدیگر یادآوری کنیم که زندگی بدون وجود گل‌ها چه بی رنگ و رو می‌شد.

روز ملی گل و گیاه

گل ملی ایران (National Flower of Iran)

قطعا با گل ترمه آشنایی دارید، همان نقش و نگارهایی که بر روی پارچه‌ها و ظروف سنتی حک می‌شود. ترمه نماد درخت سروناز است. درخت سروناز نمادی از ایران است. البته رد گل نیلوفر آبی Lotus در نقش و نگارهای باستانی و همینطور اشعار شاعران ایرانی، زیاد به چشم می‌خورد و نشانگر توجه نیاکان ما به گل و گیاه بوده است. اما نهایتا درسال ۱۳۷۴ با نظر اساتید و ریاست انجمن باغبانی ایران، گل رز سرخ محمدی به عنوان گل ملی کشور ایران انتخاب شد.  

گل ملی ایران National Flower of Iran

روز ملی کاشت گیاه یا همان روز درختکاری

روز ملی کاشت گیاه یا بهتر است بگوییم روز ملی درختکاری در تقویم جهانی برابر با ۱۲ مارس است اما بنا بر جو آب و هوایی، روز درختکاری در ایران ۱۵ اسفند ماه است. در ۱۵ اسفند ماه، زمین آماده است تا با پذیرش نهال‌های جوان به استقبال بهار برود. پس چه خوب است همانطور که برای روز چهارشنبه سوری، شاخ و برگ خشک را برای تدارک آتش فراهم می‌کنیم، امسال برای روز درختکاری هم به دنبال کاشت یک نهال، حالا اگر نشد کاشت جوانه‌ی پوتوس یا حداقل دیگر کاشت هسته‌ی میوه، در خاک باشیم، خلاصه یک جوری دِین خود را به زمین، ادا کنیم.

روز ملی درختکاری، روز ملی گل و گیاه و یا همان روز ملی جنگل‌ها تنها بهانه‌ای برای تشکر از زمین است.

(برای خرید درختچه آپارتمانی به صفحه مورد نظر رجوع کنید.)

روز ملی کاشت گیاه یا همان روز درختکاری

تاریخچه‌ی روز ملی گل و گیاه (National Flower & Plant Day)

اطلاعات دقیقی از اینکه نامگذاری روز ملی گل و گیاه، ایده و فکر چه کسی بوده تاکنون مشخص نشده است. اما چیزیکه مسلم است، عشق و ارادات به گل‌ و گیاه است. از خانواده گل‌ها، با بیش از ۴۰۰٫۰۰۰ گونه، حتما باید قدردانی کرد. جالب است بدانید که مصری‌ها حدود ۲٫۵۰۰ سال قبل از میلاد حضرت مسیح، گل‌ها را درون گلدان می‌گذاشتند و برای قدردانی از زنده‌ها و همینطور یادبود در گذشتگان بکار می‌بردند.

از همان سال‌های دور، حتی انواع گل نیز برای پیشینیان نشانگر نمادی خاص بود، به عنوان مثال مصری‌ها گل نیلوفر آبی Lotus را که به عنوان نماد تولدی دوباره و روان پاک است، در داخل مقبره‌ها قرار می‌دادند. البته وجود گل‌ها فقط به زیبایی بخشی آن‌ها ختم نمی‌شود. بلکه آن‌ها فواید بیشماری در چرخه‌ی طبیعت دارند.

اگر روحیه‌ی ما به وجود گل‌ها بسته است، خیلی از حشرات و پرندگان حیات‌شان به وجود آن‌ها وابسته است. مثلا برخی از پرندگان فقط از شهد گل‌ها تغذیه و یا فقط با گرده‌افشانی گل‌ها تولیدمثل می‌کنند.

(از صفحه سبد گل پول بازدید کنید.)

چگونه روز ملی گل و گیاه را جشن بگیریم؟

در روز ملی گل و گیاه Flower Day، خرید گل ساده‌ترین روش برای پیوستن به مجموعه بزرگ دوستداران گل و گیاه است. اگر باغچه دارید، که بهتر از این نمی‌شود، گل بکارید؛ و اما اگر دستتان در نگهداری گل و گیاه خانگی خوب نیست و تا بحال چندین گل و گیاه را به هلاکت رسانده‌اید، هیچ نگران نباشید، حتما در صفحه گیاهان آپارتمانی مقاوم یک گیاه خوب و مقاوم پیدا خواهید کرد. اگر به گیاهان معرفی شده رضایت نمی‌دهید با هدیه گل به دوستانتان می‌توانید در این جشن شرکت کنید.

از دسته گل دوستداشتنی لاله گرفته تا گل‌های رز رنگارنگ در یک سبد گل رز یا باکس گل رز، یا که اصلا خرید یک گلدان کوچک کاکتوس و یا گلدان‌های آویزی پوتوس. اصلا همین که برای ارج نهادن این روز پا به گل فروشی محل بگذارید یا که گذری به سایت گل فروشی داشته باشید کار بس ارزشمندی کرده‌اید.

چگونه روز ملی گل و گیاه را جشن بگیریم؟

خرید ویژه‌ در روز ملی گل و گیاه از فروشگاه اینترنتی گل باما

با همراهی موجودات لطیف و دوست‌داشتنی مثل گل و گیاه آسان می‌شود از شر سیاهی‌ها گریخت. خرید گل را فقط به روز ملیِ گل و گیاه و زمان خاصی محدود نکنید. چرا زمانی که احساس افسردگی می‌کنید برای خودتان یک دسته گل در محل کارتان سفارش نمی‌دهید؟ دسته گلی از گل‌های رنگارنگ رز و فریزیا می‌تواند حسابی حال شما را جا بیاورد. برای خرید سبد گل هدیه با باکس گل هدیه برای مناسبت‌های مختلف نیز هرگز تکراری نمی‌شود. اگر تصمیم به خرید گل گرفته‌اید همین حالا به گل فروشی اینترنتی گل باما سفارش دهید.  

شازده کوچولو از گل پرسید: آدم‌ها کجایند؟

گل گفت: باد به اینور و آنورشان می‌برد، اینکه ریشه در خاک ندارند حسابی اسباب دردسرشان شده!

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات