شپشک آرد آلود: معرفی راه های مبارزه با آفت شپشک آردی + عکس

 آفت‌هایی مانند آفت شپشک و آفت شپشک آرد آلود ممکن است گیاهان را مورد حمله قرار دهند. رهایی از شر این آفات ممکن است کمی طول بکشد اما غیر ممکن نیست! ما هم در ادامه‌ی این مطلب وبلاگ گل باما تصمیم داریم در مورد آفت شپشک، شپشک آرد آلود، شپشک آرد آلود مرکبات، شپشک آرد آلود حسن یوسف، دلیل وجود شپشک آرد آلود، مبارزه بیولوژیک با شپشک آرد آلود، الکل برای شپشک آرد آلود، شپشک آرد آلود آگلونما، انواع شپشک، درمان شپشک آرد آلود، سم آفت شپشک آرد آلود، آفت شپشک حسن یوسف و آفت شپشک شفلرا صحبت کنیم.

شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود و راه‌های مقابله با آن

شپشک (Scale Insects) و شپشک آرد آلود (Mealybugs) همانند شته‌ها همگی از راسته‌ی هموپترا (Homoptera) هستند. اگرچه شاید اکثر افراد این را ندانند اما شپشک آرد آلود نیز مشابه شپشک است و به شپشک آردی نیز معروف است. شپشک‌ها به چندین خانواده تقسیم می‌شوند که سه خانواده‌ی اصلی آن شامل Coccidae یا شپشک‌های نرم، Diaspididae یا شپشک‌های سپردار و در نهایت Pseudococcidae یا شپشک آرد آلود می‌شود.

شپشک و شپشک آرد آلود آفاتی هستند که از گیاهان تغذیه می‌کنند و از نظر باغبانان یکی از سرسخت‌ترین آفات در گیاهان شناخته می‌شوند که شپشک آرد آلود مرکبات نیز یکی از همین آفات است. بسیاری از شپشک‌ها آنقدر کوچک هستند که با پوست گیاهان ترکیب می‌شوند و تشخیص آنها دشوارتر می‌شود. اما هنگامی که می‌دانید به دنبال چه چیزی هستید، می‌توانید بهترین روش کنترل را برای محافظت از گیاهان و درختچه‌های خود بکار ببندید.

آفت شپشک در میان گیاهان آپارتمانی

آفت شپشک در گیاهان آپارتمانی آفاتی با ظاهر درشت هستند که شیره‌ی برگ و ساقه‌ی گیاهان را می‌مکند و باعث توقف رشد گیاه یا تغییر شکل برگ‌ها، زرد شدن برگ‌ها، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی برگ‌ها و در نهایت ریزش آن‌ها می‌شود. این آفات معمولا روی ساقه و مفصل برگ‌های گیاهان آپارتمانی آلوده و در امتداد رگ‌برگ‌های برگ آویزان شده‌اند اما در هر جای دیگری از گیاه نیز ممکن است وجود داشته باشند. شپشک‌های آردی نیز حشراتی هستند که شیره‌ی برگ‌ها و ساقه‌های گیاهان را می‌مکند و باعث توقف رشد گیاه و زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌شوند.

(پیشنهاد می‌کنیم مطلب محبوب ترین گیاهان آپارتمانی زینتی را از دست ندهید.)

شپشک چیست

انواع شپشک گل: ۱٫ شپشک نرم (Soft Scales)

شپشک‌های نرم از خانواده‌ی Coccidae دارای پوشش بیرونی نرم مومی هستند که نمی‌توان آن را جدا کرد یا از بدن حشره جدا کرد. اندازه‌ی این گونه شپشک از ۰٫۲۵ سانتی‌متر تا ۰٫۶ سانتی‌متر متغیر است و نسبت به سایر شپشک‌ها بزرگ‌تر است. رنگ آفت شپشک نرم با گیاه میزبان در تضاد است. پوشش‌های مومی ماده‌های بالغ روی برگ یا ساقه‌های گیاه بلند می‌شود و ممکن است ظاهری گرد یا کشیده داشته باشد. اکثر شپشک‌های نرم که روی گیاهان می‌بینید، ماده هستند. هر شپشک نرم ماده معمولا بدون جفت‌گیری صدها تا هزاران تخم‌گذاری می‌کند. ماده‌ها همیشه بدون بال هستند و نرها بال دارند.

شپشک‌های نرم یکی از مشکل‌سازترین انواع آفات هستند. این گونه‌ها هنگام آلوده کردن گیاهان زینتی در فضای باز، یک یا دو نسل در سال تولید می‌کنند اما در داخل خانه یا گلخانه می‌توانند در طول ماه‌های زمستان که هوای داخل گرم‌تر است، چندین نسل تولید کنند. تحت این شرایط، بسیاری از مراحل زندگی ممکن است در یک زمان وجود داشته باشد. شفیره‌ها ممکن است متحرک باقی بمانند و آزادانه بین ساقه و شاخ و برگ گیاهان حرکت کنند و از آب آنها تغذیه کنند. این حشرات عسلک از خود به جای می‌گذارند که می‌تواند منجر به ایجاد کپک دودی شود.

انواع شپشک: شپشک نرم (Soft Scales)

انواع شپشک گل: ۲٫ شپشک‌های سپردار (Armored Scales)

شپشک‌های سپردار از خانواده‌ی Diaspididae کوچکترین نوع شپشک‌ها هستند که اندازه‌ی آنها بین ۰٫۱ تا ۰٫۲ سانتی‌متر متغیر است. این آفات دارای یک پوشش مومی ضخیم هستند که مانند سپر، حشره را می‌پوشاند. این پوشش را می‌توان برداشت یا بلند کرد و حشره‌ی زیر آن را مشاهده کرد. شپشک‌های زرهی ماده و نر اغلب دارای پوسته‌های متفاوتی هستند که ممکن است فرد تصور کند با دو گونه‌ی مختلف از آفت شپشک زرهی روبرو است.

شپشک‌های سپردار دارای سه شکل پوشش اصلی هستند: گرد، مردمکی و پوسته صدف. با پوست‌اندازی حشرات، پوشش برای هر مرحله از زندگی، به پوشش قبلی اضافه می‌شود و این می‌تواند به شما کمک کند تا سن آفت شپشک سپردار را تخمین بزنید. این آفات علاوه بر پوشش ضخیم، از جهات مختلفی با شپشک‌های نرم متفاوت هستند:

  • آنها معمولا از طریق جفت‌گیری تولیدمثل می‌کنند.
  • ماده‌ها معمولا هر ساله یک نسل تولید می‌کنند که شامل تعداد کمی تخم می‌شود.
  • آنها مستقیما از سلول‌های گیاه و آوند چوبی (بافت‌هایی که آب را هدایت می‌کنند) تغذیه می‌کنند؛ بنابراین اثری از عسلک قندی یا کپک دودی وجود نخواهد داشت.
  • آنها باعث افول تدریجی گیاهان می‌شوند و علائم گیاهان آلوده شامل نازک شدن تاج گیاهان می‌شود.

(در مقاله‌ای به نگهداری از گل شاخه‌ای پرداخته‌ایم.)

انواع شپشک: شپشک‌های سپردار (Armored Scales)

انواع شپشک گل: ۳٫ شپشک آرد آلود (Mealybugs)

شپشک‌های آرد آلود از خانواده‌ی Pseudococcidae هیچ پوشش محکمی ندارند و با بدن پشم‌مانند خود از سایر شپشک‌ها متمایز می‌شوند. شپشک‌های آرد آلود که در فضای باز وجود دارند معمولا فقط یک نسل در سال تولید می‌کنند اما آنهایی که روی گیاهان خانگی زندگی می‌کنند یا گیاهان زینتی در گلخانه‌ها را آلوده می‌کنند، می‌توانند نسل‌های بیشتری در سال تولید کنند. آفت شپشک آرد آلود از بافت آبکشی تغذیه می‌کند و از خود عسلک بر جای می‌گذارد که می‌تواند باعث ایجاد کپک دودی شود. مورچه‌های عاشق شکر تمایل دارند از شپشک آرد آلود در برابر دشمنان محافظت کنند و حتی شاید آنها را به خاطر عسلکشان، به گیاهان دیگر منتقل کنند.

انواع شپشک: شپشک آرد آلود (Mealybugs)

انواع شپشک گل: ۴٫ شپشک‌های غول‌پیکر (Giant Scales)

شپشک‌های غول‌پیکر از خانواده‌ی Monophlebidae از بزرگترین گونه‌ی شپشک‌ها محسوب می‌شوند. این حشرات معمولا با شپشک آرد آلود اشتباه گرفته می‌شوند زیرا آنها دارای یک ساک تخم بیرونی هستند و پاهایشان به خوبی توسعه یافته است. وقتی شپشک غول پیکر روی گیاه باشد، وجود عسلک و کپک دودی نیز رایج است. شپشک بالشتک پنبه‌ای معمولا در بامبوهای زینتی و درختچه‌های میخک زینتی وجود دارد. اگر این آفات کنترل نشوند می‌توانند گیاهان میزبان را از بین ببرند.

انواع شپشک: شپشک‌های غول‌پیکر (Giant Scales)

ویژگی‌های متمایزکننده‌ی شپشک و شپشک آرد آلود

شپشک‌ها انگل‌های گیاهی هستند. تعداد کمی از این گونه‌ها می‌توانند گیاه میزبانی که از آن تغذیه می‌کنند را از بین ببرند. اما اکثر گیاهان در طول چند سال افول آهسته‌ای را تجربه می‌کنند. معمولا افراد تصور می‌کنند این خشک شدن و از بین رفتن گیاه به خاطر آبیاری یا هرس کردن گیاه است، مگر اینکه از وجود آفت شپشک آگاه شوید. آفت شپشک و شپشک آردی توسط حشره‌شناسان در یک خانواده گروه‌بندی می‌شوند زیرا عادات و چرخه‌ی زندگی مشابه دارند.

ویژگی‌های شپشک آرد آلود

ویژگی‌های شپشک آرد آلود: ۱٫ ظاهر سفید و پنبه‌ای این حشرات

آفت شپشک یا حشرات فلس‌دار نام خود را از ظاهر شبیه به فلس یا صدف خود روی گیاهان میزبان گرفته است. آنها با یک پوشش یا لایه‌ی مومی پوشانده شده‌اند که حشره و تخم‌های آن را در زیر پنهان کرده و از آنها محافظت می‌کند. شپشک‌های آرد آلود بدنی سفید و پنبه‌ای یا مومی دارند و فاقد آن پوشش سفت شپشک‌ها هستند.

ویژگی‌های شپشک آرد آلود: ظاهر این حشرات

ویژگی‌های شپشک آرد آلود: ۲٫ تغذیه‌ی آفت شپشک و شپشک ارد الود

شپشک و شپشک‌های آرد آلود مانند سوسک‌ها یا کرم‌ها از بافت برگ مصرف نمی‌کنند. این آفات دارای بخش‌های دهانی مکنده هستند که از لوله‌های نخ‌مانند تشکیل شده و مانند نی عمل می‌کند. این ساختار به آنها امکان می‌دهد تا مایعات را از عروق یا سلول‌های گیاه خارج کنند. گونه‌هایی که از بافت آبکشی تغذیه می‌کنند (بافت‌هایی که غذا را هدایت می‌کند)، فضولات مایع قندی به نام عسلک از خود به جای می‌گذارند. عسلک از گیاه می‌ریزد و روی هر چیزی که زیر گیاه یا درختچه‌ی آلوده قرار دارد، جمع می‌شود. این پوشش عسلک می‌تواند منجر به رشد قارچ‌های کپک دودی شود. البته این عسلک‌ها لزوما نشانه‌ی وجود آفت شپشک و شپشک آرد الود روی گیاهان نیستند، زیرا بسیاری از آفات مانند شته‌ها و مگس‌های سفید نیز این مایع را تولید می‌کنند.

(مطلب راهنمای کامل برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی نیز می‌تواند برایتان کاربردی باشد.)

ویژگی‌های شپشک آرد آلود: تغذیه‌ی آفت شپشک و شپشک ارد الود

ویژگی‌های شپشک آرد آلود: ۳٫ مراحل رشد آفات شپشک و شپشک ارد آلود

رشد این حشرات از تخم به شفیره و از شفیره به حشره‌ی بالغ پیشرفت می‌کند. شپشک‌های آرد آلود یک ساک تخمک برای نگهداری و حفاظت از تخم‌ها تولید می‌کنند، در حالی که شپشک‌ها تخم‌ها را زیر پوشش فلس‌دار خود می‌گذارند. به شفیره‌های تازه بیرون آمده خزنده گفته می‌شود زیرا این مرحله معمولا برای اکثر گونه‌ها یک مرحله‌ی حرکت و پراکنده شدن است. خزنده‌ها ممکن است روی همان گیاه بمانند و یا توسط حیوانات، سایر حشرات و باد به گیاهان مجاور پراکنده شوند. آنها در این مرحله پوشش مومی ندارند و بیشتر در برابر دشمنان طبیعی و حشره‌کش‌ها حساس هستند.

هنگامی که خزنده‌ها شروع به تغذیه کردن می‌کنند، معمولا تا اولین پوست‌اندازی یا ریزش اسکلت بیرونی، رشد می‌کنند. شپشک‌ها، به غیر از گونه‌های شپشک‌های نرم، در اولین پوست‌اندازی پاهای خود یا توانایی استفاده از آنها را از دست می‌دهند. شپشک‌های آرد آلود، از سوی دیگر، پاهای عملکردی خود را حفظ می‌کنند. اکثر شپشک‌ها و شپشک‌های آرد آلود دارای دوره‌ی خزندگی مشابهی هستند؛ به این معنی که تخم‌ها همزمان در منطقه‌ی مورد نظر از تخم بیرون می‌آیند.

ویژگی‌های شپشک آرد آلود: مراحل رشد آفات شپشک و شپشک ارد آلود

دلیل وجود شپشک آرد آلود

وقتی وجود شپشک یا شپشک آرد آلود را روی برگ‌های گیاه خود کشف کنید، احتمالا اولین سوالی که برایتان پیش می‌آید این است که این آفت‌ها از کجا آمده‌اند و علت به وجود آمدن شپشک آرد آلود روی گیاه شما چیست؟! شپشک‌ها بسیار ریز و موذی هستند و بسیاری از اوقات هرگز متوجه نمی‌شوید از کجا آمده‌اند و قادر به کشف دلیل وجود شپشک آرد آلود نخواهید بود. حشرات گیاهان آپارتمانی ممکن است از هر جایی وارد خانه شوند بنابراین تنها لازم است حواستان به گیاهان آپارتمانی باشد تا در صورت ایجاد هر گونه مشکل بتوانید سریعا نسبت به درمان آنها اقدام کنید. در ادامه چند مورد از رایج‌ترین مکان‌هایی که ممکن است شپشک و شپشک آردآلود از آنجا آمده باشند را می‌آوریم:

  • یک گیاه آپارتمانی جدید که اخیرا به خانه آورده‌اید.
  • خاک گلدان آلوده
  • استفاده‌ی مجدد از گلدان یک گیاه آلوده
  • بیرون بردن گیاهان آپارتمانی در فصل تابستان
  • محصولات تازه یا گل‌های بریده شده از باغ
  • یک پنجره‌ی باز چرا که این خزنده‌ها بسیار کوچک هستند و ممکن است سوار بر باد به داخل خانه منتقل شوند.

(به مطلبی که درباره معرفی خوشبوترین گیاهان و گل های آپارتمانی معطر نوشتیم مراجعه کنید.)

دلیل وجود شپشک آرد آلود

راه های درمان شپشک آرد آلود

مانند هر گونه آفت دیگری، هنگامی که شپشک یا شپشک آرد آلود روی گیاهان آپارتمانی دیده می‌شوند، تمایل داریم گیاه آلوده را جدا کرده و سریعا درمان را شروع کنیم. استفاده از سم آفت شپشک آرد آلود به طور کلی پیشنهاد نمی‌شود چرا که اکثر شپشک‌ها به این آفت‌کش‌ها مقاوم هستند و بعلاوه می‌توانند نسبت به آفت‌کش‌های شیمیایی که معمولا از آنها استفاده می‌شود، مقاومت پیدا کنند. همچنین در بیشتر مراحل زندگی شپشک‌ها، آفت‌کش نمی‌تواند به پوسته‌ی بیرونی سخت آنها نفوذ کند. بنابراین خانواده و حیوانات خانگی خود را در امان نگه دارید و درمان خانگی شپشک آرد آلود را به جای آفت کش شپشک آرد آلود امتحان کنید. در ادامه به معرفی روش‌های مختلف برای از بین بردن آفت شپشک آرد آلود و شپشک معرفی می‌کنیم.

درمان شپشک آرد آلود

درمان شپشک آرد آلود و شپشک روی گیاهان آپارتمانی: ۱٫ استفاده از الکل

یکی از راه‌های رایج برای از بین بردن و کشتن اکثر آفت های شپشک استفاده از یک پنبه‌ی آغشته به الکل برای شپشک است. برای اینکه الکل برای شپشک آرد آلود موثر باشد باید مستقیما با آن تماس داشته باشد. این حشرات دوست دارند پنهان شوند، به همین خاطر هنگام از بین بردن آنها با پنبه‌ی آغشته به الکل حتما گیاه را از زوایای مختلف بررسی کنید و به اطراف پایه‌ی ساقه نگاه کنید تا ببینید اثری از آنها در آنجا هست یا خیر. بعلاوه باید بدانید این آفات می‌توانند در ریشه‌های گیاه نیز وجود داشته باشند. برای از بین بردن موثر شپشک‌ها باید از چند روش درمانی مختلف استفاده کنید و آنها را تکرار کنید، چرا که از بین بردن آفت شپشک زمان‌بر است.

استفاده از الکل برای شپشک آرد آلود، یکی از راه‌های مقابله با این آفت است.

درمان آفت شپشک آرد آلود: استفاده از الکل

درمان شپشک آرد آلود و آفت شپشک: ۲٫ ساختن اسپری مخصوص

برای از بین بردن آفت‌هایی مانند آفت شپشک و شپشک آردی می‌توانید صابون حشره‌کش ارگانیک بخرید و یا حشره‌کش خانگی خود را برای گیاهان آپارتمانی درست کنید. دستورالعمل ساخت این اسپری متشکل از ۱ قاشق غذاخوری صابون مایع ارگانیک ملایم در ۱ لیتر آب است. سپس این محلول را مستقیما روی شپشک‌ها و روی برگ‌های گیاه آلوده‌ی خود اسپری کنید. اگر گیاه شما کوچک است می‌توانید آن را به حمام یا درون سینک ببرید و برگ‌ها را با این محلول آب و صابون بشویید، تا جایی که شپشک‌ها کاملا از بین بروند. باید توجه داشته باشید که برخی از انواع صابون‌ها می‌توانند برای گیاهان خطرناک باشند، بنابراین بهتر است پیش از اسپری کردن محلول روی گیاه، آن را روی یک یا دو برگ امتحان کنید و در صورت بی‌خطر بودن ادامه دهید.

(پیشنهاد می‌کنیم مطلب گیاهان آپارتمانی کم نور را نیز مطالعه کنید.)

استفاده از اسپری محلول آب و صابون، جز راه‌های مقابله با شپشک آردی می‌باشد.

 

درمان آفت شپشک آرد آلود: ساختن اسپری مخصوص

درمان شپشک آرد آلود و آفت شپشک: ۳٫ استفاده از روغن چریش

روغن چریش برای گیاهان آپارتمانی یک حشره‌کش طبیعی است و برای از بین بردن شپشک و شپشک آرد آلود از روی گیاهان آپارتمانی و زینتی، بسیار موثر است. امتیاز دیگر روغن چریش این است که این ماده دارای اثر ماندگار است و به پیشگیری از آفات در آینده نیز کمک می‌کند. می‌توانید کنسانتره‌ی روغن چریش را با قیمت مناسب خریداری کنید و یک بطری آن برای مدت طولانی دوام خواهد داشت. اگر این روغن را تهیه کردید باید آن را با کمی صابون مایع ملایم مخلوط کنید تا روغن با آب مخلوط شود. این کار آسان است و تنها کافی است دستورالعمل‌های روی برچسب را دنبال کنید. به جای روغن چریش می‌توانید از روغن‌های باغبانی مخصوص یا اسپری موم فلفل تند برای از بین بردن آفت شپشک و شپشک آرد آلود استفاده کنید.

روغن چریش یک راهکار طبیعی برای مقابله با شپشک آرد آلود است.

درمان شپشک آرد آلود: استفاده از روغن چریش

درمان شپشک آرد آلود و آفت شپشک: ۴٫ مبارزه بیولوژیک با شپشک آرد آلود

جمعیت شپشک‌ها و شپشک‌های آرد آلود اغلب توسط دشمنان طبیعی تحت کنترل قرار می‌گیرد. انگل‌واره‌ها زنبور یا مگس‌هایی هستند که از این آفات به عنوان غذا و محلی برای رشد استفاده می‌کنند. این انگل‌واره‌ها تنها زمانی آشکار می‌شوند که از حشره‌ی میزبان بیرون بیایند و معمولا یک یا چند سوراخ کوچک در پوشش مومی شپشک‌ها ایجاد می‌کنند. حشرات طبیعی مانند کنه‌ها، عنکبوت‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا نیز معمولا به شپشک‌ها حمله می‌کنند. به این دلیل است که استفاده از کنترل‌های شیمیایی برای از بین بردن این آفات ضروری یا امکان‌پذیر نیست.

درمان آفت شپشک آرد آلود: دشمنان طبیعی و مبارزه بیولوژیک با شپشک آرد آلود و شپشک

راه‌های بیشتر برای مقابله با شپشک‌های آرد آلود

برای از بین بردن آفات یکبار استفاده از یک روش کافی نیست و نمی‌توانید انتظار داشته باشید با یک بار درمان برای همیشه از شر شپشک و شپشک‌های آرد آلود خلاص شوید. برای این کار لازم است چند بار در هفته گیاه خود را بررسی کنید و هر آفت جدیدی را از بین ببرید و البته نکات زیر را نیز دنبال کنید:

نکات مقابله با شپشک‌ آرد آلود

راه‌های مقابله با شپشک‌های آرد آلود: ۱٫ جایگزین کردن لایه‌ی بالای خاک

آفت شپشک و شپشک آرد آلود می‌تواند در خاک گیاهان آپارتمانی پنهان شود بنابراین اگر گیاهی با هجوم مکرر این آفت روبرو است می‌توانید سعی کنید چند سانتی‌متر سطح بالای خاک را برداشته و با خاک گلدان تازه جایگزین کنید. برای مثال حتما با آفت شپشک سفید حسن یوسف مواجه شده‌اید. برای مبارزه با شپشک آرد آلود حسن یوسف می‌توانید نسبت به تعویض لایه‌ی بالایی خاک آن اقدام کنید.

راه‌های مقابله با شپشک‌های آرد آلود: جایگزین کردن لایه‌ی بالای خاک

راه‌های مقابله با شپشک‌های آرد آلود: ۲٫ تمیز کردن محیط اطراف

خزنده‌ها می‌توانند گیاه را ترک کنند و سپس دوباره به گیاه شما حمله کنند. بنابراین گیاه را از محل همیشگی نگهداری آن بردارید و شکاف‌ها و نقاطی که آفات گیاهی می‌توانند در آن پنهان شوند را تمیز کنید. حتما اطراف لبه‌ی بیرونی و لبه‌های داخلی گلدان، سینی گلدان و زیر گلدان را از نظر وجود آفت شپشک بررسی کنید و این نقاط را از وجود این آفت پاک کنید.

راه‌های مقابله با شپشک‌ آرد آلود: تمیز کردن محیط اطراف

راه‌های مقابله با شپشک‌های آرد آلود: ۳٫ هرس کردن برگ‌های آلوده‌ی گیاه

اگر هجوم آفت شپشک به گیاه شما بسیار زیاد است می‌توانید برگ‌های آلوده را از گیاه جدا کنید و آنها را در سطل زباله‌ای خارج از خانه بریزید. با این حال هرگز تمام برگ‌های یک گیاه آپارتمانی را از آن جدا نکنید و صرفا برگ‌هایی که شرایط بدی دارند را دور بریزید. برای باقی برگ‌های گیاه خود می‌توانید از سایر روش‌های از بین بردن شپشک استفاده کنید.

(خواندن مقاله معرفی گیاهان آپارتمانی مقاوم  را نیز به شما توصیه می‌کنیم.)

راه‌های مقابله با شپشک‌ آرد آلود: هرس کردن برگ‌های آلوده‌ی گیاه

راه‌های مقابله با شپشک‌های آرد آلود: ۴٫ ضدعفونی کردن گلدان

اگر تصمیم گرفتید پس از نابود کردن شپشک‌ها، خاک گلدان را تعویض کرده و گیاه را دوباره بکارید، حتما پیش از استفاده‌ی مجدد از گلدان آن را استریل کنید. شپشک‌ها و شپشک‌های آرد آلود گیاهان آپارتمانی می‌توانند در لبه‌ها و شکاف‌های گلدان پنهان شوند و به راحتی می‌توانند هر گیاهی که درون گلدان کاشته می‌شود را مورد هجوم قرار دهند. گلدان را با آب و صابون به خوبی بشویید و آن را کاملا استریل و ضدعفونی کنید.

راه‌های مقابله با شپشک‌ آرد آلود: ضدعفونی کردن گلدان

راه‌های مقابله با شپشک‌های آرد آلود: ۵٫ گیاه را درمان کنید

از براق‌کننده‌ی برگ مبتنی بر چریش استفاده کنید که یک حشره‌کش طبیعی برای گیاهان آپارتمانی است. این ماده را می‌توانید به طور مرتب استفاده کنید تا زمانی که مطمئن شوید که گیاه شما از آفت شپشک و شپشک آردآلود پاک شده است. از این براق‌کننده‌ها می‌توانید برای از بین بردن شپشک آرد آلود آگلونما و همینطور آفت شپشک شفلرا استفاده کنید.

از بین بردن این آفت کار آسانی نیست و احتمالا شما به بیش از یک روش خاص برای این کار نیاز دارید. حتی اگر تمام آفات بالغ را از بین ببرید، تخم‌ها و شفیره‌ها هستند که به راحتی نادیده گرفته می‌شوند. مبارزه با شپشک روی گیاهان آپارتمانی می‌تواند خسته‌کننده باشد اما ارزش آن را دارد تا گیاه مورد علاقه‌ی خود را نجات دهید.

راه‌های مقابله با شپشک‌ آرد آلود: گیاه را درمان کنید

سم آفت شپشک آرد آلود

اگر حمله‌ی آفت شپشک و شپشک آرد آلود به گیاهان آپارتمانی شما تازه باشد و جمعیت این آفات و آسیب آنها به گیاه زیاد نباشد، راه‌های بیولوژیک و ساده‌ای که تا اینجا در مورد آنها صحبت کردیم می‌تواند کارساز باشد اما گاهی اوقات لازم است تحت شرایطی، از سم آفت شپشک آرد آلود استفاده شود. این آفت می‌تواند خسارت زیادی به گیاه بزند و با پنهان شدن در پشت برگ‌ها باعث لوله‌ای شدن برگ‌ها می‌شوند و پناهگاهی برای خود ایجاد می‌کنند که به همین خاطر ممکن است روش‌های گفته شده چندان برای از بین بردن آنها موثر نباشد. به این ترتیب لازم است از سموم استفاده شود که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

سم آفت شپشک آرد آلود

سم مالاتیون برای آفت شپشک آرد آلود

مالاتیون یکی از کم‌خطرترین سموم فسفره است و معمولا در شامپوهایی که برای درمان شپش سر مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز بکار برده می‌شود. این سم کم‌خطر است و عوارض کمی دارد. این سم به صورت پودر برای از بین بردن آفت‌هایی مانند مگس، پشه، سوسک، کک، شپشک و غیره بکار برده می‌شود. نحوه‌ی عملکرد آن نیز به گونه‌ای است که باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی حشره می‌شود و با ایجاد اختلال در تنفس یا سیستم عصبی آنها، باعث مرگ آفات می‌شود.

نحوه‌ی استفاده از سم مالاتیون

برای استفاده از این سم باید آن را روی گیاه اسپری کرد و یا گیاه را در آن شناور کرد. همچنین می‌توانید موقع آبیاری گیاه، این سم را به صورت محلول روی خاک بریزید. این کار باعث می‌شود آفت شپشک که در ریشه‌ی گیاه لانه گزیده نیز از بین برود. برای استفاده از آن لازم است به دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی سم دقت کنید و یا با یک متخصص در مورد میزان مصرف سم مالاتیون برای گیاهان آپارتمانی مشورت کنید. بعلاوه لازم به ذکر است این سم برای انسان می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد و از طریق پوست نیز جذب می‌شود؛ بنابراین موقع استفاده از آن حتما دستکش بپوشید.

برای جلوگیری از آسیب گیاه، بهتر است در ساعات گرم روز از سم مالاتیون روی گیاهان استفاده نکنید. بعلاوه اگر این سم در معرض گرما قرار گیرد، قدرت سمیت آن بیشتر می‌شود و بنابراین بهتر است سم را در مکانی مناسب به دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کنید.

(در مقاله‌ای به معرفی انواع نخل آپارتمانی زینتی به این موضوع می‌پردازیم.)

استفاده از سم مالاتیون برای آفت شپشک آرد آلود

سم دیازینون برای شپشک آرد آلود

دیازینون یکی دیگر از سم‌هایی است که می‌توان برای از بین بردن آفت شپشک و شپشک آرد آلود آفت گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار داد. این آفت‌کش نیز برای انسان می‌تواند مضر باشد و به همین خاطر هنگام استفاده از آن حتما باید دستکش پوشید. دیازینون قابلیت نفوذ در لایه‌های بافت‌های گیاهی دارد و بنابراین برای از بین بردن آفاتی که در برگ‌ها، ریشه‌ها و منافذ گیاهان زندگی می‌کنند، مناسب است.

این سم از پرمصرف‌ترین سموم ارگانوفسفره است و برای کنترل آفات زیادی بکار برده ی‌شود. نحوه‌ی عملکرد این سم به این طریق است که اثر تنفسی، تماسی و گوارشی آفات را تحت تاثیر قرار داده و باعث از بین بردن آنها می‌شود.

مصرف سم دیازینون برای شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود و اهمیت مبارزه با آن

آفت‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانند گیاهان آپارتمانی، درختان و سایر گیاهان را مورد حمله قرار دهند. آفت شپشک آرد آلود و شپشک نیز از همین دسته هستند. این آفات کوچک و بیضی شکل هستند و روی برگ‌های گیاه یک موم از خود به جای می‌گذارند. شپشک‌ها هوای گرم را دوست دارند و در محیط خانه بیشتر ممکن است وجود داشته باشند. شپشک‌های آرد آلود با آفت شپشک مرتبط هستند و با مکیدن آب گیاه میزبان خود باعث آسیب به گیاه و در نهایت از بین بردن آنها می‌شوند. آسیب این آفات به گیاه باعث زرد شدن و افتادن برگ‌ها می‌شود و عسلک حاصل از آنها نیز می‌تواند باعث ایجاد کپک دودی روی برگ‌ها شود.

به این ترتیب اگر از گل‌های آپارتمانی نگهداری می‌کنید، لازم است به طور مرتب این گیاهان را از نظر آفت مورد بررسی قرار دهید و در صورت دیدن هرگونه نشانه‌ای از آفت شپشک یا شپشک آرد آلود با توجه به روش‌هایی که در این مطلب گفتیم، نسبت به از بین بردن آنها اقدام کنید. جدای از این مساله که شپشک آرد آلود برای انسان مضر است یا خیر، این آفت می‌تواند باعث از بین رفتن گیاهان آپارتمانی شود بنابراین هر چه زودتر باید با آنها مقابله شود.

برای مشاهده انواع گل و گیاهان آپارتمانی به سایت گل باما سز بزنید.

اهمیت مبارزه با آفت شپشک آرد آلود

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات

حسین
22 جولای 2022

عالی و کامل بود دستتون درد نکنه

حمیدی
25 ژوئن 2022

عالی بود. جامع و کامل. تشکر

اضافه کردن نظر جدید