معرفی انواع نخل‌ آپارتمانی زینتی

نخل آپارتمانی زینتی می‌تواند زیبایی عجیب و غریبی به خانه‌ی شما ببخشد. این گیاهان گرمسیری فضای کسل‌کننده‌ی خانه را به فضای زنده‌ای برای زندگی تبدیل می‌کنند. آنها با برگ‌های بزرگ و خوش‌فرم نه تنها چشم‌ها را بلکه دل‌ها را نیز به خود جلب می‌کنند. اگر می‌خواهید بعد از یک روز سخت کاری به منزل بروید، مطمئنا نخل‌ها با ایجاد فضایی دلچسب، خوش‌آمد گوی خوبی برایتان هستند. اگر عاشق گل و گیاه هستید و دلتان می‌خواهد یک نخل زینتی در خانه داشته باشید، سری به فروشگاه اینترنتی گل باما بزنید. نخل‌های آپارتمانی دارای شکل‌ها، اندازه‌ها و گونه‌های مختلفی هستند. بنابراین بهتر است قبل از تصمیم‌گیری برای خرید نخل آپارتمانی زینتی متناسب با فضای دکوراسیون منزل‌تان، این متن را مورد بررسی قرار دهید.

معرفی انواع نخل‌ آپارتمانی زینتی

انواع نخل آپارتمانی زینتی

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید قبل از خرید گیاه نخل آپارتمانی زینتی در نظر گرفت، میزان پتانسیلی هست که آنها برای رشد دارند. خیلی از نخل‌ها بصورت بالقوه تمایل زیادی به قد کشیدن دارند. اگر فضای کافی برای آنها داشته باشید اتفاق بسیار خوبی است، از طراوتش لذت ببرید. ولی برای نگهداری در فضای کوچک و یا منازلی که سقف معمولی دارند کمی دردسر ایجاد می‌کند. اما نگران این موضوع نباشید چون می‌توان خیلی هوشمندانه رشد آن‌ها را کنترل کرد.

مثلا نخل زینتی را از ابتدا داخل یک گلدان بزرگ نگهداری کرد. این روش دو مزیت دارد. اول اینکه رشد آن‌را می‌توان تحت کنترل قرار داد و دوم اینکه بدون جابه‌جایی گلدان در مدت زمانی طولانی برایتان لبخند می‌زنند. خوشبختانه نخل‌ها رشد کندی دارند و همین ویژگی آنها را کاملا منحصر به فرد کرده است. در اینجا ۱۵ مدل از نخل‌های آپارتمانی ارائه می‌شود که می‌توانید از میان آن‌ها مدل مورد نظرتان را انتخاب کنید.

خرید انواع نخل آپارتمانی زینتی

 

نخل آپارتمانی لیندا یا نخل دم اسبی (Ponytail Palm – Beaucarnea recurvate)

نخل آپارتمانی لیندا یا نخل دم اسبی

 

نخل دم اسبی، بومی مکزیک شرقی است. نخل لیندا برخلاف نامش، یک نخل واقعی نیست. نخل دم اسبی در یک گلدان معمولی تا حدود یک متر رشد می‌کند اما در خارج از منزل، در هوای گرم و مرطوب، تا حدود ۷ متری  یا حتی بیشتر قدر می‌کشد. البته نخل زینتی لیندا بدش نمی‌آید که در یک گلدان کوچک قرار بگیرد و چندان هم ریشه ندواند، با این روش میزان رشدش کاملا تحت کنترل قرار می‌گیرد.

تنه‌ی نخل آپارتمانی لیندا کوتاه، خوش بنیه و درشت است و به عنوان یک مخزن آب عمل می‌کند. بنابراین در زمان خشکسالی و زمانی‌ که  آبیاری آن  فراموش شده، کاملا انعطاف‌پذیر است.

تنه ضخیم در نخل لیندا یا PonyTail باعث شده است که آن را به نام‌ها مستعار دیگری مثل درخت پا فیلی بخوانند.

(برای خرید سبد گل رز یا باکس گل رز به صفحه‌ی مربوطه مراجعه کنید.)

نخل زینتی کاریوتا (Fishtail Palm – Caryota mitis)

نخل زینتی کاریوتا

 

نخل آپارتمانی کاریوتا بومی جنوب شرقی آسیا است. نخل کاریوتا دارای برگ‌هایی سبز و براق است که شبیه به دم ماهی هستند. نخل کاریوتا آپارتمانی به صورت توده‌ای رشد می‌کند. به این صورت که ساقه‌ها بصورت جداگانه از پایه شروع به رشد می‌کنند. آنها می‌توانند در داخل خانه تا سه متر قد بکشند و در محیط طبیعی تا ۱۸ متر رشد کنند.

کاریوتا به نور غیر مستقیم خورشید (صد البته محیطی روشن) احتیاج دارد و گاه گاهی از هوای مرطوب هم لذت می‌برد.

(در گل باما می‌توانید انواع باکس گل ولنتاین را مشاهده کرده و بخرید.)

نخل شامادورا – نخل گربه یا نخل آبشار (Chamadorea Cataractarum)

نخل گربه یا نخل آبشار

 

نخل آبشار، نخل گربه یا نخل کلاه مکزیکی بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است. نخل شامادورا، گیاهی پرپشت و ضخیم است که دیواری آبشاری از برگ‌های سرسبز را می‌سازد. آنها در داخل خانه تا نزدیک ۲ متر رشد می‌کنند. شاخ و برگ‌های فراوان نخل‌های آبشار می‌توانند فضای کاملا گسترده‌ای را اشغال کنند.

این گیاهان به طور طبیعی در نزدیکی نهرها و زمین‌های مرطوب رشد می‌کنند، بنابراین بر خلاف سایر نخل‌ها، به آب زیادی نیاز دارند. نخل آپارتمانی زینتی شامادورا، در محیط‌های مرطوب و سایه رشد خوبی خواهند داشت.

نخل آپارتمانی زینتی شامادورا الگانس (Chamaedorea elegans – Parlor palm)

نخل آپارتمانی زینتی شامادورا

 

نخل‌های Parlor یکی از محبوب‎ترین نخل‌ها برای رشد در محیط  آپارتمان و خانه شناخته شده است. با وجود نگهداری بسیار آسان و سازگاری عالی آن‌ها، بسیار منطقی است که جزو محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی باشند. شامادورا الگانس بومی جنوب مکزیک و گواتمالا است. شاید آنها را با نام Bella Palm نیز بخوانند.

درکل، این نخل زینتی در داخل خانه به ‌آسانی رشد می‌کند و تقریبا بین ۱ تا ۲ متر قد می‌کشد و حتی ممکن است شکوفه‌های کوچکی نیز بدهد. نخل شامادورا به‌صورت خوشه‌ای، از مجموعه‌ی از گیاهان کوچک فروخته می‌شوند و اصلا در ذهن نمی‌گنجد که به می‌توانند روزگاری به نخلی بزرگ بدل گردند. آنها رشد کندی دارند و در نور کم یا غیر مستقیم حال‌شان کاملا خوب است.

دمای متوسط برای نگهداری از نخل آپارتمانی شامادورا الگانس است و اگر کمی همراه با رطوبت باشد خیلی برایشان خوشایندتر است. برای ایجاد رطوبت می‌توانید آب را در اطراف و روی برگ‌هایش اسپری کنید.

(برای خرید باکس گل هدیه یا خرید سبد گل هدیه به گل باما سر بزنید.)

نخل آپارتمانی بامبو (Bamboo Palm)

نخل آپارتمانی بامبو

 

نخل‌های بامبو، بومی مکزیک و آمریکای مرکزی هستند. نخل‌های بامبو نامشان را از ساقه‌های بلند عصا گونه خود وام می‌‌گیرند. آنها با هم در خوشه‌های متراکم رشد کرده و برگ‌های سبز و پر تولید می‌کنند. نخل شامادورا بامبو به عنوان گیاهان سبز و پر پشت گزینه ایده‌آلی هستند.

نخل‌ زینتی بامبو رشد کندی دارد. این گیاه نور و رطوبت کم را به خوبی تحمل می‌کند. نخل‌های شامادورا بامبو ۱٫۳۰ تا ۳٫۳۰ متر قد می‌کشند و حدود ۱ تا ۱٫۳۰ نیز از عرض‌شان است.

نخل‌های بامبو اگر در نور مستقیم قرار بگیرند سرعت رشد آن‌ها خیلی بالا می‌رود، بنابراین با قرار دادن این نخل آپارتمانی در سایه رشدش را کنترل کنید.

(در گل باما با انواع گل رز آشنا شوید.)

نخل آپارتمانی زینتی شاماروپس هامیلیس (European Fan Palm – Chamaerops humilis)

نخل آپارتمانی زینتی شاماروپس هامیلیس

 

نخل بادبزنی اروپایی (European Fan) همانطور که از نامش پیدا است، نخل‌ بومی اروپا است. به طور خاص، آن‌ها در منطقه مدیترانه‌ غربی یافت می‌شوند. البته به نام نخل کوتوله مدیترانه‌ای نیز شناخته می‌شوند. نخل شاماروپس هامیلیس در مقایسه با نخل‌های دیگر، کاملا مقاوم است و می‌تواند درجه حرارت تا ۵ درجه فارنهایت را نیز تحمل کند. نخل آپارتمانی هامیلیس می‌تواند ۱٫۳۰ تا ۲٫۳۰ قد بکشد و با چیدمان برگ‌های بادبزنی شکلش ۵۰تا ۹۰ سانتی‌متر فضا اشغال کند.

(برای خرید گیاه حسن یوسف به صفحه‌ی مورد نظر رجوع کنید.)

نخل آپارتمانی ساگو یا گیاه سیکاس (Sago Palm – Cycas Revoluta)

نخل آپارتمانی ساگو یا گیاه سیکاس

 

نخل‌های ساگو، بومی جنوب ژاپن هستند؛ نخل سیکاس، یک نخل آپارتمانی واقعی نیست، اما به دلیل ظاهر مشابه، در گروه نخل‌ها قرار می‌گیرد. آن‌ها برگ‌های محکم، براق و  سبز تیره تولید می‌کند. برگ‌ها از تنه کوتاه و گوشتی نخل ساگو رشد می‌کنند.

تنه‌ی نخل ساگو بسیار کوتاه است البته ممکن است حجم زیادی از آن، در زیر خاک ادامه داشته باشد، در هر حال می‌تواند تا ۶ متر رشد کند. رشد این گیاه فوق‌العاده کند است و ممکن است ۱۰۰ سال طول بکشد تا به قد ۶ متر برسد. نخل ساگو برگ‌های سمی دارد، بنابراین مراقب حیوان خانگی‌تان باشید که مبادا برگ‌های آنها را بجوند.

نخل زینتی اریکا (Areca Palm Dypsis Lutescens)

نخل اریکا که به نخل عصای طلایی یا نخل پروانه نیز معروف است

نخل اریکا که به نخل عصای طلایی یا نخل پروانه نیز معروف است، بومی مادگاسکار و جنوب هند است. این گیاه یکی دیگر از گزینه‌های بسیار محبوب برای نخل‌های خانگی است. زیبایی خیره‌کننده این گیاه به دلیل برگ‌های پَر مانند و نازک آن است. نخل آپارتمانی اریکا می‌تواند ۱٫۳۰ تا ۲ متر رشد کند. سرعت رشد آن به میزان ۷۲ تا ۹۰ سانتی‌متر در سال می‌رسد.

نخل اریکا نور زیاد و البته غیر مستقیم را دوست دارد. اما با نبود نور کم نیز سازش می‌کند.

(برای خرید باکس گل لاکچری سری به گل باما بزنید.)

 نخل کنتیا یا نخل بهشتی (Kentia Palm – Howea Forsteriana)

نخل کنتیا، بومی استرالیا، یکی‌دیگر از گزینه‌های بسیار محبوب نخل‌ها است.

نخل کنتیا، بومی استرالیا، یکی‌دیگر از گزینه‌های بسیار محبوب نخل آپارتمانی است. چون نه تنها یک گیاه بسیار زیبا است، بلکه مراقبت از آن نیز بسیار آسان است. نخل کنتیا در برابر نور کم تحمل خوبی دارد، می‌تواند درجه حرارت پایین را نیز تحمل ‌کند و نسبتا رشد کندی دارد. این نخل دارای آن نماد عجیب و غریب گرمسیری از برگ‌های قوسی شکل و تنه‌های بلند و باریک است. این گیاهان به طور کلی با خوشه‌های ۲ تا ۳ تایی پرورش یافته و فروخته می‌شوند.

(برای خرید اگزالیس به صفحه‌ی مورد نظر رجوع کنید.)

نخل آپارتمانی پالم فن چینی (Chinese Fan – Livistona Chinesis)

نخل آپارتمانی پالم فن چینی بومی شرق آسیاست

نخل فن چینی بومی شرق آسیا است. آنها می‌توانند تا ۱۲ متر قد بکشند، اما در گلدان و داخل خانه نیز قابل پرورش هستند. برگ‌های ستاره‌ای شکل و یا بهتر است بگوییم بادبزن‌های چینی آن، به طرز بی‌نظیری جلوه‌گری می‌کنند. این برگ‎ها در صورت رشد کامل تا ۲ متر پهن می‌شوند.

نخل فن چینی یک گونه بسیار دلپذیر از نخل های آپارتمانی است که تحمل سرما، خشکسالی و نور کم را دارد.

(از صفحه سبد گل پول بازدید کنید.)

نخل کوتوله ققنوس یا نخل خرما (Pygmy Date Palm)

نخل خرما، بومی جنوب شرقی آسیا است

نخل خرما، بومی جنوب شرقی آسیا است. این گیاه به عنوان نخل خرمای مینیاتوری یا نخل کوتوله خرما نیز شناخته می‌شود. آن‌ها اغلب به صورت چندین گیاه در یک گلدان رشد یافته و فروخته می‌شوند. نخل کوتوله ققنوس، می‌تواند ۲٫۳۰ تا ۴ متر رشد کند.

قرار گرفتن در فضای پر نور، البته با نور غیر مستقیم و رطوبت متوسط تا زیاد، حال این نخل آپارتمانی را به شدت خوب می‌کند. فقط اینکه در هنگام هرس کردن حواس‎تان باشد که دستکش بپوشید، چون خارهای زیادی روی برگ‌های آن رشد می‌کنند که ممکن است به دست شما آسیب برسانند.

(در گل باما برای خرید گیاه پدیلانتوس اقدام کنید.)

نخل آپارتمانی جزایر قناری یا نخل فونیکس (Canary IsIand Date Palm – Phoenix Canariensis)

نخل آپارتمانی جزایر قناری یا نخل فونیکس

نخل‌های خرمای جزایر قناری شباهت زیادی به نخل‌های کوتوله ققنوس دارند و جای تعجب نیست که بومی جزایر قناری باشند. نخل‌های فونیکس در فضای باز ممکن است تا نزدیکی ۲۰ متر و عرض ۱۲ متر رشد کنند. اما اگر به فکر پرورش این نخل آپارتمانی در فضای بسته هستید، رشد آنها بسیار آهسته است و حدود ۱۵ سال طول می‌کشد که فقط ۳ متر قد بکشند. برگچه‌های نخل خرما مستقیم، باریک و کاملا محکم هستند.

نخل فونیکس در آب‌ و هوای مرطوب و فضای پر نور آنقدر لذت می‌برد که با خوشحالی تمام برای شما شکوفه می‌زند. اگر منتظر چنین اتفاقی هستند گلدان‌تان را در کنار پنجره یا در گلخانه بگذارید.

(برای خرید سبد گل ترحیم به گل باما سر بزنید.)

نخل زینتی راپیس – لِیدی پالم (Lady Palm – Rhapis excelsa)

نخل زینتی راپیس

نخل‌های لیدی که نخل‌ راپیس نیز نامیده می‌شوند، بومی جنوب شرقی آسیا است. برگ‌های این نخل آپارتمانی شبیه به باد بزن گرد هستند که شاخه‌های براق و به رنگ سبز تیره‌ای دارند. فقط دقت داشته باشید که این گیاه، بههرس از پایین نیاز مبرم دارد تا شکلی شبیه به درخت پیدا کند، در غیر اینصورت شبیه به یک بوته سبزی می‌شود. آن‌ها می‌توانند در هر شرایطی از ۶۰ سانتی‌متر تا ۲ متر قد بکشند، اما رشدشان بسیار کند است.

اگر می‌خواهید رشد گیاهان نخل راپیس به حداقل برسد آن‌ها را به دور از نور مستقیم یا حتی در مناطق کم نور قرار دهید.

(در گل باما می‌توانید برای خرید گیاه کروتون اقدام کنید.)

نخل آپارتمانی راونیا ریولاریس (Majesty Palm – Revenea rivularis)

نخل آپارتمانی راونیا ریولاریس

نخل‌ Majestic یا نخل ماداگاسکار بومی ماداگاسکار است. این گیاهان به رطوبت و گرما نیاز دارند. نخل راونیا رشد کندی دارد و فضاهای بدون نور را تحمل می‌کند. گرچه این گیاهان زیبا، برای فضای خانگی بسیار عالی هستند اما گاها آنقدر بزرگ و بی‌نظیر می‌شوند که مجبور می‌شوید آن‌ها را به بیرون منتقل کنید. نخل راونیا ریولاریس در زیستگاه طبیعی خود در حدود ۲۴ تا ۳۰ متر قد کشیده و برگ‌های ۲ متری تولید می‌کنند.

نخل آپارتمانی یوکا (Yucca Palm – Yucca elephantipes)

نخل آپارتمانی یوکا

نخل یوکا، عصای یوکا یا یوکا چوبی، بومی مکزیک و آمریکای مرکزی است. نخل یوکا، بخاطر برگ‌های کشیده‌ای که دارد خیلی وقت‌ها با گیاه یوکا آلوئیفولیا که به آن سر نیزه اسپانیایی نیز می‌گویند اشتباه گرفته می‌شود. برگ‌های یوکا یا elephantipes برخلاف سایر نخل‌ها که برگ‌هایشان سوزنی و اسکلت‌بندی دارند، خنجری و نوک‌تیز هستند.

این نخل آپارتمانی عاشق آفتاب است و فقط کمی سایه را تحمل می‌کند. نخل یوکا در برابر خشکی بسیار مقاوم است.

(برای خرید گل ولنتاین گل باما پیشنهادهای فوق‌العاده‌ای برای شما دارد.)

خرید نخل آپارتمانی از فروشگاه اینترنتی گل باما

در جهان گونه‌های بیشماری از گیاه نخل وجود دارد، اما فقط برخی از این گونه‌ها هستند که برای رشد در خانه به عنوان نخل آپارتمانی توصیه می‌شوند که در طول متن با آن‌ها آشنا شدید. مزیت نگهداری نخل‌ها در منزل به دلیل عمر طولانی و رشد اندک آن‌ها، بسیار آسان است.

غالبا می‌توان با تنظیم میزان نور و اندازه گلدان رشد آن‌ها را کنترل کرد. در کل نخل‌ها آنقدر زیبا و شاد هستند که می‌توانند سالن پذیرایی شما را جلوه‌ی خوبی بخشیده و فضای با طراوتی را ایجاد کنند. برای خرید اینترنتی انواع گل و گیاهان می‌توانید سری به سایت گل باما بزنید. منتظرتون هستیم 🙂

مقالات مرتبط

نظرات

20 + 9 =

اهورا
27 نوامبر 2022

درود بر شما کاش فقط راه شناسایی این گونه‌های نخل رو بیان می‌کردید. بویژه زیرگونه‌ی فونیکس (ققنوس) تشخیصشون از هم بسیار مشکله. یه نخل بنام فونیکس خریدم، هنوز پس از یک ماه جستجو در سایت های فارسی و انگلیسی، نفهمیدم بالاخره این کدوم فونیکسه! ایکاش تخصصی تر توضیح مفصل می‌دادید. امیدوارم در آینده، مقاله‌ی جامع‌تری درباره‌ی انواع گونه‌های نخل و راه تشخیص زیرگونه‌های هرگونه منتشر کنید.

بیست + دوازده =

اضافه کردن نظر جدید