نگهداری از گیاه دراسنا: معرفی انواع دراسنا و روش های نگهداری از آن + عکس

گیاهان آپارتمانی مختلف می‌توانند حس طبیعت را به خانه‌های ما اضافه کنند و تاثیر زیادی بر روحیه‌ی افراد داشته باشند. البته همه‌ی گیاهان سخت‌گیر نیستند و شما می‌توانید تجربه‌ی لذت یک گیاه سرسبز را با خرید و نگهداری از گل دراسنا شروع کنید؛ گیاهی که برای افراد پرمشغله یک انتخاب ایده‌ال است. مراقبت از گیاه دراسنا بسیار آسان است و احتمالا در برابر فراموشی‌های گاه به گاه به خوبی مقاومت می‌کند و مهم‌تر از همه انواع مختلفی از دراسنا وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید. پس با ما همراه باشید تا در این مطلب بلاگ گل باما با نکات نگهداری از دراسنا،نحوه آبیاری گیاه دراسنا، خاک مناسب دراسنا، انواع گیاه دراسنا، گیاه دراسنا صورتی، نگهداری گل دراسنا کامپکت، دراسنا قرمز، نگهداری از گیاه دراسنا پرچمی، نگهداری گیاه دراسنا بلالی و غیره آشنا شوید.

نگهداری از گیاه دراسنا

نگهداری از گیاه دراسنا و معرفی انواع گیاه دراسنا

گیاه دراسنا (dracaena) یک گیاه آپارتمانی زینتی محبوب است که در آب و هوای نیمه گرمسیری می‌توان آن را هم در داخل خانه و هم در فضای باز نگهداری کرد. دراسینا یا دراسنا در داخل خانه حدودا تا ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر (۳ فوت) رشد می‌کند و ظاهر درختی پرپشت به خود می‌گیرد. برگ‌های براق آن نیز به طول ۳۰ و عرض چند سانتی‌متری می‌رسد. گیاه دراسنا از خانواده‌ی مارچوبه‌سانان است و حدود ۴۰ گونه را شامل می‌شود.

(در سایت گلفروشی گل باما می‌توانید نسبت به خرید دراسنا سبز نیز اقدام کنید.)

انواع گیاه دراسنا: دراسنا رفلکسا و نحوه‌ی نگهداری دراسنا

نحوه نگهداری از گیاه دراسنا

نگهداری از گیاه دراسنا فوق‌العاده آسان است؛ فقط کافی است آنها را در جایی مانند پشت یک پنجره‌ی روشن یا پرده‌ی شفاف با نور فیلتر شده قرار دهید. از قرار دادن گلدان دراسنا در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید چرا که باعث سوختن گیاه می‌شود.

(به مطلب نگهداری از گیاه لیندا نیز رجوع کنید.)

دراسنا می‌تواند نور کم را تحمل کند اما نور متوسط غیرمستقیم برای آن بهتر است. این گیاه همچنین محدوده‌ی دمایی داخل خانه را تحمل می‌کند؛ دمای بین ۱۵ تا ۲۱ درجه‌ی سانتی‌گراد در طول روز و کمی سردتر در طول شب برای آن مناسب است. فقط مطمئن شوید که آنها را در جایی نگذارید که احتمال کاهش دما به زیر ۱۲ درجه‌ی سانتی‌گراد وجود دارد و گیاه را از دریچه‌های سرمایش یا گرمایش نیز دور نگه دارید تا از سرما و سوزش گرما در امان باشد.

برای آشنایی بیشتر با طرز نگهداری از گیاه دراسنا پرچمی، نگهداری از گیاه دراسنا کامپکت و سایر انواع گیاه دراسنا با ما همراه باشید.

نگهداری از گیاه دراسنا: نحوه آبیاری این گیاه

طرز نگهداری از گیاه دراسنا: ۱٫ نحوه آبیاری گیاه

برای آبیاری گیاه دراسنا کامپکت، آبیاری گیاه دراسنا پرچمی و سایر انواع گیاه دراسنا حتما لازم است از آب تصفیه شده یا آب باران استفاده کنید، زیرا دراسنا به نمک‌های فلوراید که به طور رایج ممکن است در آب لوله‌کشی وجود داشته باشد، حساس است. خاک را مرطوب نگه دارید اما هرگز نباید خیس باشد و پیش از هر بار آبیاری اجازه دهید قسمت بالای خاک کاملا خشک شود.

رطوبت بیش از حد یا زهکشی ضعیف می‌تواند باعث زرد شدن و ریزش برگ‌ها شود و احتمالا منجر به پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه شما خواهد شد.

(از مطلب نگهداری از گیاه سرخس نیز بازدید کنید.)

تامین رطوبت مورد نیاز گیاه دراسنا

اگرچه این گیاهان استوایی گیاهانی سازگار هستند اما در آب و هوای با رطوبت بالا رشد بهتری خواهند داشت. با قرار دادن گلدان در یک سینی کم‌عمق که پر از سنگ‌های کوچک است و اضافه کردن آب به اندازه‌ای که سنگ‌هارا بپوشاند، می‌توانید رطوبت داخل خانه را افزایش دهید. آب تبخیر شده به تامین رطوبت اضافی کمک می‌کند و همچنین مه‌پاشی شاخ و برگ‌ها هر چند روز یکبار نیز می‌تواند کاملا کاربردی باشد.

نگهداری از گیاه دراسنا: کوددهی این گیاه

نکات نگهداری از گیاه دراسنا: ۲٫ میزان و چگونگی کوددهی

دراسنا گیاهی با رشد آهسته است و به کود زیادی نیاز ندارد. شما می‌توانید علائم ناراحتی گیاه از جمله زرد شدن یا قهوه‌ای شدن برگ‌ها را تحت کنترل داشته باشید که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی کمبود مواد مغذی باشد. با این حال شما می‌توانید در طول فصل بهار و تابستان، ماهی یکبار به دراسنا کود مایع متعادل و رقیق شده بدهید. برخی باغبانان این کار را کمتر انجام می‌دهند و کوددهی دراسنا را یک بار در فصل بهار و یک بار در اواخر فصل تابستان انجام می‌دهند.

(مطلب نگهداری از دیفن باخیا نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

در طول زمستان نیز که رشد گیاه به طور طبیعی کم می‌شود، بهتر است به آن کود ندهید. همچنین تعویض گلدان یا خاک گلدان هر دو سال یکبار می‌تواند به سلامت و تغذیه‌ی گیاهان شما با مواد مغذی، کمک کند.

نگهداری از گیاه دراسنا: قلمه زدن گیاه دراسنا

نگهداری از گیاه دراسنا: ۳٫ تکثیر گیاه

دراسنا یکی از آن گیاهان با رشد کم است. اگر تمایل دارید دراسناهای بیشتری داشته باشید می‌توانید جوانه‌های کوچک آن را از گلفروشی‌ها تهیه کنید و یا اینکه خودتان آن را به روش قلمه زدن تکثیر کنید.

ساده‌ترین روش برای تکثیر دراسنا، برش از بالای گیاه است که شامل بریدن قسمت بالایی تنه و دقیقا زیر خط برگ‌ها می‌شود. پیش از برش مطمئن شوید حداقل چند گره روی ساقه وجود داشته باشد. نگران آسیب زدن به گیاه مادر نیز نباشید چرا که سریعا شروع به جوانه زدن برگ‌های جدید می‌کند. قلمه را می‌توانید مستقیما در گلدانی از خاک مرطوب بکارید و یا آن را در ظرفی بگذارید که یک چهارم آن با آب خنک پر شده است. گلدان شما باید به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد که قلمه دراسنا از بین نرود.

(برای استعلام قیمت دراسنا کامپکت به گل فروشی آنلاین گل باما مراجعه کنید.)

نحوه قلمه زدن گیاه قلمه دراسنا

قرار دادن قلمه‌ها در آب، روند رشد آن را سرعت می‌بخشد و البته روش جالبی برای نظارت بر روند رشد ریشه‌های آن است به این ترتیب هر چند روز یکبار آب را عوض کنید و ریشه‌ها را از نظر سلامت بررسی کنید. زمانی که ریشه‌ها به خوبی رشد کرده و به اندازه‌ی چند سانتی‌متر رسیدند می‌توانید آنها را در در یک گلدان دارای خاکی با زهکشی مناسب، بکارید. گلدان را با خاک متخلخل غنی از مواد آلی پر کنید و مطمئن شوید که حتما ریشه‌ها را به طور کامل در خاک دفن کرده‌اید.

اما اگر قلمه را در خاک کاشته‌اید، گلدان را در مکانی گرم (دمایی بین ۱۸ تا ۲۴ درجه‌ی سانتی‌گراد) قرار دهید که در معرض نور غیرمستقیم خورشید باشد. اولین نشانه‌های رشد ریشه‌ها در یک یا دو هفته‌ی اول مشخص می‌شود. برای بررسی رشد ریشه می‌توانید خیلی آرام ساقه‌ی گیاه را بکشید، اگر ریشه‌ها رشد کرده باشند می‌توانید مقاومت آن را احساس کنید.

نگهداری از گیاه دراسنا: ترکیب خاک مناسب گیاه دراسنا

نحوه نگهداری از گیاه دراسنا: ۴٫ تعویض گلدان

برای کمک به تامین مواد مغذی خاک و همینطور برای جلوگیری از بسته شدن ریشه‌ی دراسنا، لازم است هر دو سال یکبار گلدان آن را تعویض کنید و از خاک مناسب برای گیاه دراسنا استفاده کنید. همچنین گلدانی انتخاب کنید که چند سانتی‌متر از گلدان قبلی بزرگتر باشد. یک یا دو روز پیش از تعویض گلدان دراسنا پرچمی، به آن خوب آب بدهید تا خاک مرطوب شود.

این کار باعث می‌شود راحت گیاه را از خاک و گلدان جدا کنید. با احتیاط گیاه را از گلدان خارج کنید و ریشه‌هایی که احتمالا از سوراخ‌های زهکشی خارج شده‌اند را با چاقو جدا کنید. توپ ریشه را در گلدان جدید که با خاک گلدان مرطوب احاطه شده، قرار دهید و سپس آن را به طور کامل آبیاری کنید.

تعویض خاک گلدان گیاه دراسنا

اگر گیاه شما بسیار بزرگ و سنگین است، به جای تعویض گلدان می‌توانید چند سانتی‌متر بالای خاک را با خاک تازه جایگزین کنید. تغییر سطح بالایی خاک یک بار در سال به شما کمک می‌کند تا بدون آسیب رساندن به ریشه‌های گیاه، به آن مواد مغذی کافی برسانید.

مشکلات احتمالی نگهداری از گیاه دراسنا

مشکلات احتمالی حین نگهداری از گیاه دراسنا

به طور کلی لازم نیست نگران مشکلات احتمالی گیاهان دراسنا باشید و نگهداری از گیاه دراسنا بسیار آسان است. اما چند آفات و بیماری وجود دارد که می‌تواند گیاه شما را تحت تاثیر قرار دهد و بهتر است آماده‌ی رویایی با آنها باشید. در ادامه در مورد نگهداری از گیاه دراسنا و مبارزه با آفات و بیماری‌های این گیاه صحبت می‌کنیم.

مشکلات احتمالی حین نگهداری از گیاه دراسنا: مقابله با آفات

مشکلات احتمالی حین نگهداری از گیاه دراسنا: شته، شپشک و شپشک آردآلود

تعداد کمی از حشرات هستند که از تغذیه از شاخ و برگ دراسنا لذت می‌برند. خوشبختانه کنترل آفات معمولا بسیار آسان است؛ مشروط بر اینکه به صورت دوره‌ای گیاه خود را از نظر آفات مورد بررسی قرار دهید. برای مثال، شته‌ها حشرات ریزی هستند که ممکن است به صورت خوشه‌ای روی گیاه زندگی کنند و از آب ساقه‌ها، برگ‌ها و جوانه‌ها تغذیه کنند. این شته‌ها باعث پژمردگی و کاهش قدرت گیاه می‌شوند. شپشک و شپشک آرد آلود نیز حشرات بدون بال با پوشش مومی شکل هستند و به صورت توده‌ی پنبه‌ای به نظر می‌رسند.

راه‌های از بین بردن آفت‌های گیاه دراسنا

این آفات ممکن است در لای شاخ و برگ‌های گیاه پنهان شوند و علائم وجود این آفت به صورت رشد کم گیاه و ریزش برگ‌ها قابل تشخیص است. شته‌ها، شپشک و شپشک‌های آردآلود ماده‌ای به نام عسلک از خود به جای می‌گذارند که مورچه‌ها را به خود جذب می‌کند. سطح کم این آفات را می‌توان با شستن منظم گیاه به وسیله‌ی جریان آب از بین برد و در صورت لزوم نیز می‌توان آنها را با آفت‌کش اسپری کرد.

آلودگی‌های شدید را می‌توانید با استفاده از اسپری روغن چریش یا صابون حشره‌کش خانگی کنترل کنید. می‌توانید با ترکیب یک قاشق غذاخوری صابون مایع با یک لیتر آب گرم، یک صابون حشره‌کش ساده برای از بین بردن این آفات درست کنید. برای جلوگیری از آفات می‌توانید کمی سیر یا فلفل تند به مخلوط اضافه کنید و سر و ته برگ‌ها را روزانه سم‌پاشی کنید تا آفات به طور کامل از بین بروند.

(در مطلب آفت مگس سفید به نوع دیگری از آفتی که سلامت گیاه شما را تهدید می‌کند پرداخته‌ایم.)

مشکلات احتمالی حین نگهداری از گیاه دراسنا: آفت کنه تار عنکبوتی

مشکلات احتمالی حین نگهداری از گیاه دراسنا: کنه عنکبوتی

کنه‌های عنکبوتی یکی دیگر از آفاتی هستند که ممکن است به گیاه دراسنا حمله کنند. این آفات بسیار کوچک هستند و ممکن است آنها را به صورت لکه‌های متحرک ریز روی برگ‌ها مشاهده کنید. این آفات باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و زرد روی شاخ و برگ گیاه می‌شوند و البته ممکن است متوجه تارهای نازک آنها نیز بشوید.

آفت کنه عنکبوتی شرایط خشک را ترجیح می‌دهد و اغلب در گیاهانی که به آنها آب بسیار کمی داده می‌شود، دیده می‌شود. اسپری کردن شاخ و برگ گیاه با جریان قوی آب می‌تواند کنه‌ها را از بین ببرد. روغن چریش را نیز می‌توان در صورت لزوم به اسپری آب اضافه کرد.

بیماری‌های گیاه دراسنا

بیماری‌های گیاه دراسنا

اگرچه نگهداری از گیاه دراسنا بسیار آسان است اما ایده‌ی خوبی است که هر از گاهی گیاه خود را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید عاری از بیماری‌ها است. اکثر آفات و بیماری‌ها را می‌توان با فراهم کردن حداقل شرایط مناسب رشد کنترل کرد و اگر نیازها و اصول اولیه را پوشش داده‌اید، لازم نیست نگران چیزی باشید.

نگهداری از گیاه دراسنا و بیماری‌های این گیاه

پوسیدگی نرم

این یک بیماری باکتریایی است که منجر به ایجاد لکه‌های نرم قهوه‌ای روی ریشه و پایه‌ی ساقه می‌شود و با بوی بدی همراه است.  هیچ درمانی برای پوسیدگی نرم وجود ندارد بنابراین پیشگیری بهتر است. برای پیشگیری از ایجاد این مشکل در گیاه دراسنا لازم است زهکشی خوبی برای گیاه فراهم کنید و از آبیاری بیش از حد گیاه پرهیز کنید. شما همچنین می‌توانید در هنگام خرید گل و گیاه، به دنبال گیاهان سالم و عاری از بیماری باشید. گیاه آلوده را بهتر است دور بیاندازید.

عفونت قارچی گیاه دراسنا

لکه برگی

این عفونت توسط قارچ Fusarium moniliforme ایجاد می‌شود و در بسیاری از انواع گیاهان دراسنا شایع است. این بیماری باعث ایجاد لکه‌هایی روی برگ‌های جوان می‌شود. لکه‌ها از نظر اندازه و رنگ متفاوت هستند و اغلب به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز یا خرمایی با حلقه‌های زرد به نظر می‌رسند. برای کنترل لکه برگی می‌توانید آبیاری گیاه را در پایه‌ی گیاه انجام دهید و از ریختن آب اضافی در ظرف زیر گلدان پس از آبیاری، خودداری کنید.

انواع گیاه دراسنا

  •  دراسنا رفلکسا (Dracaena Reflexa)
  • گیاه دراسنا صورتی (Dracaena Marginata)
  • دراسنا بلالی (Dracaena Massangeana)
  • دراسنا کامپکت (Dracaena Compacta)

برای نگهداری گل دراسنا کامپکت به آب و هوای گرم (۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد) و سطح رطوبت متوسط (۲۰ تا ۴۰ درصد) نیاز است. نگهداری گیاه دراسنا بلالی بسیار آسان است و این گیاه به آرامی رشد می‌کند.

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید دراسنا

مقالات مرتبط

نظرات