نگهداری از گیاه لیندا: معرفی روش‌های نگهداری از گیاه دم اسبی + عکس

سرسبزی گیاهان و حس زندگی چند شاخه گل تازه همان چیزی است که می‌تواند حال ما را خوب کند. برای لذت داشتن طبیعت می‌توانید سری به گل‌خانه‌ها و گل‌فروشی‌ها بزنید و چند گیاه آپارتمانی برای خود بخرید. در این میان اگر چشمتان به گیاه آپارتمانی زیبای لیندا افتاد از آن غافل نشوید! نگران نکات نگهداری از گیاه لینداهم نباشید چرا که ما تصمیم داریم در این مطلب بلاگ گل باما در خصوص نحوه نگهداری از گیاه لیندا، آبیاری گیاه لیندا، خاک مناسب برای لیندا، تعویض گلدان، هرس، تکثیر لیندا، مشکلات لیندا، قیمت گیاه لیندا، اندازه گلدان لیندا و موارد دیگر نکاتی را بیان کنیم.

نگهداری از گیاه لیندا

نگهداری از گیاه لیندا

حتما شما هم با گل لیندا یا نخل دم اسبی مواجه شده‌اید. لیندا یا نخل دم اسبی یک گیاه زیبای گرمسیری است که می‌تواند حس تازه‌ی جنگل را به خانه‌ی شما بیاورد. با این حال، اگرچه ممکن است به آن نخل دم اسبی بگوییم اما لیندا واقعا یک نخل از خانواده‌ی نخل‌ها (Arecaceae) نیست و بیشتر با گیاه یوکا هم‌خانواده است و یک ساکولنت محسوب می‌شود.

نام علمی لیندا (Beaucarnea recurvata) است که بعید است تا حالا به گوشتان خورده باشد! با این حال ممکن است آن را با نام پافیلی هم شنیده باشید. این نام‌گذاری به این خاطر است که گیاه لیندا دارای یک تنه‌ی خشن است که ظاهری شبیه به پوست فیل دارد. این تنه در پایه‌ی خود دارای شکل پیازی است که به شکل پای فیل به نظر می‌رسد.

(در گلفروشی آنلاین گل باما تنوع وسیعی از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی وجود دارد.)

معرفی گیاه لیندا

نخل لیندا از خانواده‌ی مارچوبگان (Asparagaceae) در شرق مکزیک سرچشمه می‌گیرد. برگ‌های این گیاه از رزت کوچکی که روی ساقه یا تنه‌ی گیاه است، رشد می‌کند و بلند، سبز و مجعد شده، ظاهری دم اسبی به گیاه می‌دهد. نخل دم اسبی که در طبیعت مکزیک رشد می‌کند، گیاهی همیشه سبز است که می‌تواند تا بیش از ۴٫۵ متر رشد کند. اما گیاه لیندا به عنوان یک گیاه آپارتمانی کوچک‌تر می‌ماند، اگرچه می‌تواند همچنان به چند متر هم برسد، با برگ‌هایی که تا چند متر رشد کرده و از گیاه آویزان می‌شوند.

مراقبت از گیاه لیندا

چگونه از گیاه لیندا مراقبت کنیم؟

لیندا (Ponytail palm) از آن دسته گیاهانی است که می‌توان آن را در فضای باز کاشت؛ جایی که خاک شنی وجود داشته باشد و کاملا آفتابی باشد. اگر لیندا در فضای باز رشد می‌کند، بهتر است در مخلوط خاک گلدان کاکتوس یا ساکولنت کاشته شود و در نقطه‌ای قرار گیرد که کاملا آفتابی است. به این ترتیب در یک مکان مناسب، لیندا گیاهی است که تقریبا بدون مشکل است، به شرطی که مقدار کمی آب در فواصل منظم دریافت کند.

(به مطلب آفت مگس سفید رجوع کنید.)

معرفی روش‌های نگهداری از گیاه لیندا

اما بیشتر مواقع لیندا به عنوان یک گیاه آپارتمانی خریداری می‌شود و از آن دسته گیاهانی است که نگهداری بسیار آسانی دارد؛ در واقع این طور است که لیندا را بکار و فراموشش کن! البته به این شرط که نور کافی برای رشد و همینطور مقدار آب ثابت در طول فصل رشد دریافت کند. با این حال به خاطر داشته باشید که گیاه آپارتمانی لیندا رشد بسیار کمی دارد و بنابراین انتظار نداشته باشید طی یکی دو فصل گیاه شما از یک لیندای کوچک رومیزی به یک گیاه بزرگ تزئینی تبدیل شود. در ادامه در مورد نکات نگهداری از لیندا بیشتر توضیح می‌دهیم.

نحوه نگهداری از گیاه لیندا

نگهداری از گیاه لیندا: ۱٫ لیندا برای رشد به چه مقدار نور نیاز دارد؟

لیندا مانند سایر اعضای خانواده‌ی ساکولنت‌ها، نور زیادی را دوست دارد. نور خورشید روشن و غیرمستقیم به گیاه دم اسبی کمک می‌کند تا به عنوان یک گیاه آپارتمانی رشد خوبی داشته باشد. از قرار دادن لیندا در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید و اگر تصمیم دارید در طول فصل تابستان لیندا را به فضای باز و حیاط خانه منتقل کنید، حواستان باشد که آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

اگر در آپارتمان خود، نقطه‌ای با نور غیرمستقیم فراوان ندارید، می‌توانید یک موقعیت نوری متوسط برای آن فراهم کنید. در این شرایط گیاه شما مشکلی نخواهد داشت، فقط رشد آن نیز کمتر می‌شود و البته برخی افراد اندازه‌ی کوچک گیاهان آپارتمانی را ترجیح می‌دهند!

روش نگهداری از گیاه لیندا

نگهداری از گیاه لیندا: ۲٫ آبیاری، دما و رطوبت مناسب برای لیندا

در نگهداری از گیاه لیندا یا دم اسبی مساله‌ی نیاز به آب، دما و رطوبت بسیار ساده است. اول از همه اینکه لیندا را باید جز گیاهانی دسته‌بندی کنید که باید از آبیاری بیش از حد آن اجتناب شود و این مساله برای سالم نگه داشتن لیندا بسیار ضروری است. آبیاری بیش از حد لیندا می‌تواند باعث پوسیده شدن ریشه‌های آن شود.

بنابراین آبیاری گیاه لیندا به این صورت است که به طور کامل آن را آبیاری کنید و بگذارید گیاه بین جلسات آبیاری حشک شود. پس از خشک شدن ۵ سانتی‌متر بالای خاک می‌توانید دوباره آن را آبیاری کنید که تقریبا یک بار در هفته یا بیشتر می‌شود.

آبیاری گیاه لیندا

این گیاهان بسیار مقاوم به خشکی هستند زیرا می‌توانند آب را در تنه‌ی خود ذخیره کنند. مثل سایر گیاهان آپارتمانی، در طول فصل زمستان به لیندا آب کمتری بدهید (یکبار در ماه یا بیشتر). این گیاه بعلاوه محدوده‌ی نرمال دمای خانه را به خوبی تحمل می‌کند.

نخل لیندا به دلایل مختلفی یک گیاه آپارتمانی فوق‌العاده است که مهم‌ترین آنها توانایی لیندا برای رشد در رطوبت کم است. نگهداری گیاهانی که نیاز به رطوبت بالایی دارند در داخل آپارتمان دشوار است اما در مورد نگهداری از گیاه لیندا با این مشکل مواجه نخواهید شد.

شرایط نگهداری از گیاه لیندا

نگهداری از گیاه لیندا: ۳٫ خاک مناسب برای کاشت گل لیندا چیست؟

گل لیندا در مورد خاک و گلدان کمی سخت‌پسند است. این گیاه خاک با زهکشی خوب مانند خاک ساکولنت را ترجیح می‌دهد. به این ترتیب برای تهیه خاک مناسب لیندا می‌توانید یک بسته خاک ساکولنت آماده تهیه کنید و یا برای کاهش هزینه‌ها خودتان این خاک را آماده کنید.

از آنجایی که لیندا دوست ندارد ریشه‌هایش در آب بنشیند، خاک باید زهکشی خوبی نیز داشته باشد و بعلاوه گلدان نیز باید دارای سوراخ‌های زهکشی کافی باشد. اگر لیندا را در گلدانی می‌کارید که سوراخ زهکشی ندارد، اطمینان حاصل کنید که یک لایه‌ی زهکشی در کف گلدان ایجاد کنید و گیاه را زیاد آبیاری نکنید.

طرز نگهداری از گیاه لیندا

نگهداری از گیاه لیندا: ۴٫ سرعت رشد و تعویض گلدان لیندا

نخل لیندا به ندرت نیاز به تعویض گلدان دارد چرا که به آرامی رشد می‌کند و اگر دوست دارید می‌توانید آنها را چند سال در یک گلدان نگهداری کنید. نخل دم اسبی یا همان نخل لیندا وقتی در گلدان خود راحت است، ظاهر شادابی دارد و البته رشد آنها نیز محدود به اندازه گلدان لیندا است.

بهتر است برای کاشت لیندا گلدانی انتخاب کنید که حدود ۵ یا ۶ سانتی‌متر پهن‌تر از پیاز گیاه باشد. برای تعویض گلدان، توپ ریشه را شل کنید و آن را در خاک تازه و کم عمق بکارید تا قسمت بالای ریشه در سطح خاک باشد. دفن کردن حتی قسمت کوچکی از ساقه می‌تواند منجر به پوسیدگی آن شود.

بنابراین اندازه گلدان لیندا باید ۵ یا ۶ سانتی متر پهن‌تر از پیاز گیاه باشد.

نگهداری گیاه لیندا

مشکلات گیاه لیندا

اگرچه نگهداری و مراقبت از گیاه لیندا بسیار ساده است اما خب این گیاه ممکن است با مشکلاتی نیز همراه باشد. اگر نوک برگ‌های زیبا و مجعد گیاه شما قهوه‌ای می‌شود، ممکن است چندین علت داشته باشد که می‌توانید مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنید. اما دلایل قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گیاه لیندا چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

اول از همه، بررسی کنید گیاه شما بیش از حد آفتاب می‌گیرد یا خیر؛ نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث سوختن نوک برگ‌های گیاه لیندا شود. دوم، عادات آبیاری گیاه را بررسی کنید. اگر خیلی کم به گیاه خود آب می‌دهید، قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها نشانه‌ی خشکی بیش از حد گیاه است.

در نهایت، اگر به گیاه خود کود می‌دهید، مطمئن شوید که از کود زیادی استفاده نمی‌کنید. لازم است طبق دستورالعمل کود ساکولنت به لیندا کود بدهید و این ذهنیت را نداشته باشید که هر چه بیشتر بهتر!!

(مطلب گیاهان آپارتمانی کم نور نیز می‌تواند برایتان مفید باشد)

قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گیاه لیندا

همانطور که قبلا هم گفتیم، آبیاری بیش از حد می‌تواند منجر به پوسیدن ریشه‌های گیاه شود. برگ‌هایی که در حال زرد شدن هستند و یا تنه‌ی گیاه لیندا که به نظر نرم می‌رسد و در حال پوسیدن است، نشانه‌ی پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری بیش از حد است. بنابراین باز هم روی این نکته تاکید می‌کنیم که مانند همه‌ی ساکولنت‌ها، گیاه لیندا را بیش از حد آبیاری نکنید. بعلاوه اگر برگ‌هایی پایینی شروع به قهوه‌ای شدن کردند و از بین رفتند، می‌توانید آنها را کوتاه کنید.

مشکلات حین نگهداری از گیاه لیندا

نحوه‌ی تکثیر گیاهان نخل دم اسبی یا لیندا

در نگهداری از گیاه لیندا که صحبت از هرس و رشد آن می‌شود، حتما می‌پرسید که چطور این گیاه تکثیر می‌شود؟ خب پاسخ این است که خیلی راحت! معمولا در اطراف تنه‌ی این گیاهان پایه‌های کوچکی جوانه می‌زند که این نوزادان به گیاهان بزرگی تبدیل می‌شوند. اما به یاد داشته باشید رشد گیاه لیندا بسیار کند است بنابراین این مساله یک شبه اتفاق نمی‌افتد. شما می‌توانید این بچه‌ها را جدا کنید و اجازه دهید چند روز ریشه‌های آنها در هورمون قرار گیرد و سپس آنها را در گلدانی دیگر بکارید.

نحوه‌ی تکثیر گیاه لیندا

نخل لیندا و جلوگیری از آفات

به طور کلی، نخل لیندا گیاهی است که کمتر دچار آفات می‌شود اما گاهی اوقات، در شرایط خاص خانه ممکن است انبوهی از شپشک‌های آرد آلود، کنه‌های عنکبوتی و شپشک را به خود جذب کند. شپشک آرد آلود به عنوان آفتی مخرب، معمولا در محیط گرم و خشک به گیاه حمله می‌کند. این آفات دارای دهان بلند و خرطومی هستند که از آن برای سوراخ کردن گیاهان و تخلیه‌ی مایعات استفاده می‌کنند. در نتیجه با خشک شدن شیره‌ی آن، برگ‌های گیاه زرد می‌شود و می‌افتد.

بدتر از آن مدفوع شپشک آرد آلود عسل‌مانند چسبناک و شیره مانند است که محل مناسبی برای رشد کپک دودی می‌شود. این کپک می‌تواند رشد گیاه را متوقف کند و یا در فتوسنتز تداخل ایجاد کند و در نهایت باعث از بین رفتن گیاه شود.

(از مطلب شپشک آرد آلود نیز بازدید کنید.)

اما چطور این آفات را کنترل کنیم؟ برای رهایی از شر شپشک‌های آرد آلود در نخل لیندا باید کمی صبر و حوصله داشته باشید. سه روش مختلف وجود دارد که همه‌ی آنها برای نگهداری از گیاه لیندا ایمن هستند: محلول‌های شیمیایی، درمان‌های خانگی و شکارچیان طبیعی. به عنوان یک قاعده‌ی کلی، ابتدا باید با احتیاط برگ‌های آلوده‌ی گیاه را جدا کنید و گیاهان آلوده را جدای از بقیه‌ی گیاهان آپارتمانی خود نگهداری کنید تا انتقال آلودگی و آفت بین گیاهان به حداقل برسد.

نگهداری از گیاه لیندا و جلوگیری از آفات

استفاده از محلول‌های شیمیایی برای نگهداری از گیاه لیندا

روی آفت‌کش‌هایی تمرکز کنید که حاوی پیرترین (pyrethrin) هستند و به طور خاص برای کنترل شپشک‌های آردآلود ساخته شده‌اند. پیرترین یک عصاره‌ی گیاهی غیرسمی است که در صورت مخلوط شدن با سایر مواد، در برابر انواع آفات به خوبی عمل می‌کند. آفت‌کش روغن چریش ارگانیک برای کنترل آفات گزینه‌ی بسیار خوبی است.

(به مطلب آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی رجوع کنید.)

مراقبت گیاه لیندا

بهره گیری از درمان‌های خانگی برای نگهداری از گیاه لیندا

یکی از بهترین ترفندهای عمومی برای کنترل آفات این است که مستقیما آنها را با یک پنبه‌ی آغشته به الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد بردارید. همچنین می‌توانید به آرامی شاخ و برگ گیاه را به طور منظم پاک کنید تا هم حشرات و هم قارچ‌هایی که ممکن است روی گیاه قابل مشاهده نباشند را از بین ببرید. علاوه بر این می‌توانید روغن اسپری چریش یا صابون حشره‌کش خود را بسازید و به سادگی آفات را از بین ببرید.

اسپری الکلی ۱۰ درصد الکل مالشی و ۹۰ درصد آب یا مخلوط ۵۰ به ۵۰ آب و ایزوپروپیل با یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، می‌تواند روش‌های خوبی برای از بین بردن آفت لیندا باشد. پیش از استفاده‌ی کلی از این آفت‌کش خانگی، ابتدا ان را روی بخش کوچکی از گیاه امتحان کنید تا مطمئن شوید گیاه به آن حساسیت ندارد. بعلاوه از اسپری کردن هر گونه آفت‌کش زمانی که گیاه در آفتاب کامل قرار دارد، خودداری کنید.

از بین بردن آفت گیاه لیندا

بهره گیری از شکارچیان طبیعی برای نگهداری از گیاه لیندا

بسیاری از حشرات دشمنان طبیعی شپشک‌های آرد آلود هستند و برای گیاه لیندا نیز ضرری ندارند. این شکارچیان طبیعی می‌تواند شامل حشراتی مانند کفشدوزک، حشره‌ی بال توری، زنبور پارازیتوئید و غیره شود. از آنجایی که این حشرات، سایر آفات رایج گیاهان را شکار می‌کنند، یک جایگزین طبیعی عالی هستند.

نقش حشرات در نگهداری از گیاه لیندا

لیندا گیاهی زیبا و منحصربفرد برای نگهداری در آپارتمان

نخل دم اسبی، نخل لیندا، گیاه پافیلی یا هر نام دیگری که به انواع لیندا می‌دهید، فرقی نمی‌کند؛ لیندا یک گیاه زیبا با ظاهر منحصربفرد و عمر طولانی است که بدون توجه و مراقبت خاصی به خوبی رشد می‌کند و نگهداری از آن بسیار راحت است البته مشروط بر اینکه زیاده از حد به آن آب ندهید چرا که آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدن ریشه‌ها و تنه‌ی گیاه شما شده و در نهایت باعث از بین رفتن آن شود.

با توجه به نکاتی که در این مطلب در مورد نگهداری از گیاه لیندا گفتیم، می‌توانید شرایط ایده‌آل برای گیاه خود فراهم کنید و شاهد سلامت و رشد خوب آن باشید. اگر قصد خرید این گیاه زیبا را دارید باید بدانید که قیمت گیاه لیندا با توجه به اندازه‌ی آن متفاوت است و معمولا سایزهای بزرگ‌تر لیندا قیمت بیشتری دارند.

نکات نگهداری از گیاه لیندا

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید نخل لیندا

مقالات مرتبط

نظرات

2 × سه =