نگهداری از گیاه برگ انجیری: معرفی نکات نگهداری و مراقبت از این گیاه محبوب و زیبا + عکس

مونسترا یا گیاه برگ انجیری با برگ‌های بزرگ و زیبا و برش‌های روی آن شناخته می‌شود؛ گیاهی گرمسیری که مراقبت از آن در هوای سرد می‌تواند کمی سخت‌تر از حد معمول باشد اما بسیار زیبا و جذاب است. البته نکات نگهداری از گیاه مونسترا یا برگ انجیری کار را بسیار ساده می‌سازد و حتی به عنوان یک تازه‌کار نیز می‌توانید یک مونسترای سرحال داشته باشید. اما طریقه نگهداری از گیاه برگ انجیری چیست؟این موضوعی است که تصمیم داریم در این مطلب بلاگ گل باما به آن بپردازیم؛ با اصول نگهداری از گیاه برگ انجیری، میزان آبیاری گیاه برگ انجیری، خاک مناسب برای گیاه برگ انجیری، انواع گیاه برگ انجیری، رشد سریع برگ انجیری، نگهداری برگ انجیری در آب، برگ انجیری ساده، نگهداری گیاه برگ انجیری در آپارتمان، قیمت گیاه برگ انجیری و غیره در این مطلب آشنا شوید.

نگهداری از گیاه برگ انجیری

معرفی گیاه برگ انجیری (Monstera deliciosa)

مونسترا دلیکیوسا که معمولا به آن گیاه پنیر سوییسی (Swiss cheese plant) گفته می‌شود به خاطر برگ‌های سوراخ‌دار بزرگ و جذابی که دارد، محبوب است. این گیاه استوایی بومی جنگل‌های بارانی جنوب مکزیک و آمریکای مرکزی است و می‌تواند در آپارتمان یا فضای باز تا چند متر ارتفاع رشد کند.

(از مطلب نگهداری از گیاه دراسنا نیز بازدید کنید.)

معمولا سوراخ‌های روی برگ‌های گیاهان به این خاطر است که باد راحت‌تر از میان آنها حرکت کند و یا نور مانند پنجره از آن‌ها عبور کند. اما چرا برگ گیاه برگ انجیری سوراخ دارد؟ تئوری امروزی این است که سوراخ‌های روی برگ‌های این گیاه اجازه می‌دهد نور بیشتری جذب شود و این ویژگی در جنگل‌ها برای رشد بهتر مونسترا حیاتی است. برای استعلام قیمت گیاه برگ انجیری به گلفروشی آنلاین گل باما مراجعه کنید.

نگهداری از گیاه برگ انجیری در آپارتمان

نگهداری از گیاه برگ انجیری

مراقبت از گیاه برگ انجیری بسیار آسان است، این گیاه عاشق رشد کردن و بالا رفتن است و دارای ریشه‌های هوازی است که از ساقه به سمت پایین رشد می‌کنند و به زمین و هر آنچه به آن تکیه کرده‌اند، محکم می‌شود. این ریشه‌ها در طبیعت باعث می‌شوند گیاه به درخت مجاور خود متصل شود.

بنابراین برای نگهداری از گیاه برگ انجیری در آپارتمان می‌توانید یک پایه در مرکز گلدان قرار دهید تا شرایط زیستگاه طبیعی این گیاه را شبیه‌سازی کنید. تامین آب و غذای منظم وظیفه‌ی اصلی شما در مراقبت از گیاه برگ انجیری است. همچنین ممکن است لازم باشد گیاه را هرس کنید تا اندازه‌ی دلخواه شما را داشته باشد.

(در سایت گلفروشی گل باما می‌توانید نسبت به خرید برگ انجیری کوتاه و برگ انجیری فر اقدام کنید.)

برای آشنایی بیشتر با نکات و شرایط نگهداری از گیاه برگ انجیری ساده با ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید.

نحوه نگهداری از گیاه برگ انجیری: میزان نور

نحوه نگهداری از گیاه برگ انجیری: ۱٫ میزان نور مورد نیاز

گیاه برگ انجیری نور روشن و غیر مستقیم خورشید را ترجیح می‌دهد. این گیاه گرمسیری است و اگر نوری که گیاه در زیستگاه طبیعی خود دریافت می‌کند را تامین کنید، به خوبی رشد می‌کند. برگ انجیری در طبیعت روی زمین و زیر درختان بزرگ در مناطق بسیار آفتابی رشد می‌کند و بنابراین این گیاه نور روشن و غیرمستقیم خورشید را دوست دارد. در نگهداری از گیاه برگ انجیری در تابستان اطمینان حاصل کنید که گیاه شما در معرض نور مستقیم خورشید قرار نداشته باشد زیرا این شرایط می‌تواند باعث سوختگی برگ‌های بزرگ و زیبای آن شود.

(مطلب گیاهان آپارتمانی کم نور نیز می‌تواند برایتان جالب باشد.)

از آنجایی که برگ انجیری در طبیعت در نزدیکی زمین رشد می‌کند، می‌تواند نور کم را به خوبی تحمل کند اما این شرایط باعث می‌شود رشد گیاه کم باشد. این گیاه برای رشد به نور زیادی نیاز دارد. اگر مونسترا را در جایی تاریک نگهداری کنید، برگ‌های آن زرد می‌شوند و با مشاهده‌ی این علامت لازم است آن را به نقطه‌ای از آپارتمان منتقل کنید که نور بهتری داشته باشد.

تامین نور کافی یکی از نکات نگهداری از گیاه برگ انجیری است.

طرز نگهداری از گیاه برگ انجیری: آب دادن به گیاه

طرز نگهداری از گیاه برگ انجیری: ۲٫ آبیاری گیاه برگ انجیری

مونسترا یا برگ انجیری گیاهی گرمسیری است و این بدان معناست که گیاه شما دوست دارد در خاکی مرطوب رشد کند. وقتی صحبت از آبیاری و نحوه آبیاری گیاه برگ انجیری می‌شود، لازم است به محض خشک شدن سطح بالای خاک گلدان، به آن آب بدهید. با استفاده از انگشت خود می‌توانید میزان رطوبت خاک را بسنجید. اگر ۵ سانتی‌متر بالای خاک خشک شده است، وقت آن رسیده که به گیاه خود آب بدهید. بهتر است پیش از خشک شدن کامل خاک آبیاری گیاه مونسترا یا برگ انجیری را انجام دهید زیرا خشک شدن خاک با ریزش برگ‌های آن همراه خواهد بود.

(مطلب نگهداری از گیاه سرخس نیز می‌تواند برایتان جالب باشد.)

علامت دیگری که نشان می‌دهد گیاه شما در حال خشک شدن است و در نگهداری گیاه برگ انجیری باید دقت بیشتری به خرج دهید، زمانی است که متوجه لبه‌های قهوه‌ای و خشک برگ‌ها می‌شوید. اگر گیاه برگ انجیری را خیلی زیاد آبیاری کنید نیز با علائم خاصی روبرو خواهید شد. آبیاری بیش از حد مونسترا باعث زرد شدن برگ‌های گیاه می‌شود. وقتی اجازه دهید گیاه به شما بگوید چه چیزی می‌خواهد، کمک به رشد آن آسان‌تر خواهد بود. گیاه برگ انجیری به سادگی با علائم خود نشان می‌دهد چه مشکلی دارد و به همین خاطر برای افراد تازه‌کار گیاه مناسبی است.

زرد، قهوه‌ای یا سیاه شدن نوک برگ‌ها

وقتی نوک برگ‌های گیاه برگ انجیری شما زرد، قهوه‌ای یا سیاه شده است، این نشانه‌ی واضحی از آبیاری بیش از حد گیاه است. بهترین کار در این شرایط این است که آبیاری را متوقف کنید، آب اضافی را از خاک تخلیه کنید و سپس اجازه دهید پیش از آبیاری مجدد، خاک خشک شود. اگر متوجه شدید که ریشه‌ی گیاه دچار پوسیدگی شده است، بهتر است گیاه را جدا کرده و در خاک تازه‌ی خشک بکارید.

همانطور که گفتیم می‌توانید از انگشت خود برای تشخیص زمان آبیاری برگ انجیری استفاده کنید: گیاه خود را زمانی آبیاری کنید که ۵ تا ۷ سانتی‌متر بالای خاک خشک شده است. اگر خشک بودن خاک را بررسی نکنید با خطر آبیاری بیش از حد گیاه برگ انجیری مواجه خواهید شد.

(به مطلب نگهداری از دیفن باخیا رجوع کنید.)

شرایط نگهداری از گیاه برگ انجیری: خاک مورد نیاز گیاه

شرایط نگهداری از گیاه برگ انجیری: ۳٫ خاک مناسب

گیاه برگ انجیری عاشق خاک مرطوب است اما با خاک خیس به خوبی کنار نمی‌آید. برای فراهم کردن رطوبت مطلوب و مناسب گیاه برگ انجیری و کمک به رشد آن، باید از خاک با زهکشی خوب استفاده کنید. یک گلدان مناسب دارای سوراخ‌های زهکشی در کف آن می‌تواند از ته نشین شدن آب در ته گلدان جلوگیری کند؛ خاک میزان رطوبت مورد نظر گیاه مونسترا را حفظ می‌کند و آب‌های اضافی نیز از سوراخ‌های زهکشی ته گلدان خارج می‌شود. این کار به شما کمک می‌کند از آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه‌ی گیاه برگ انجیری جلوگیری کنید.

طرز نگهداری از گیاه برگ انجیری: رطوبت مورد نیاز گیاه

طریقه نگهداری از گیاه برگ انجیری: ۴٫ رطوبت مناسب برای گیاه

گیاه برگ انجیری عاشق رطوبت است و در زیستگاه طبیعی خود نیز در رطوبت بالایی رشد می‌کند. به همین دلیل ایده‌ی خوبی است که هر روز گل برگ انجیری خود را با اسپری آب، مه‌پاشی کنید. اگر یک دستگاه بخار ساز در خانه‌ی خود دارید نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. روش دیگر برای افزایش رطوبت محیط رشد گیاه برگ انجیری گذاشتن سینی سنگریزه زیر گلدان و ریختن آب در آن است. به این ترتیب به مرور زمان آب موجود در سینی تبخیر شده و رطوبت مورد نیاز برگ انجیری را تامین می‌کند.

تامین رطوبت کافی یکی از نکات مراقبت از گیاه برگ انجیری است.

طرز نگهداری از گیاه برگ انجیری: دمای مناسب برای گیاه

 طرز نگهداری از گیاه برگ انجیری: ۵٫ دمای مناسب برای گیاه

گیاه برگ انجیری در کنار رطوبت و نور غیر مستقیم خورشید، دمای گرمتر را نیز دوست دارد. دمای معمولی خانه برای اکثر گیاهان آپارتمانی و همینطور گیاه برگ انجیری عالی است. تنها چیزی که در نگهداری گیاه برگ انجیری در منزل باید در نظر داشته باشید این است که گیاه را نباید نزدیک باد سرد قرار دهید. گیاه برگ انجیری به دمای سرد حساس است و وقتی در معرض دمای پایین یا افت ناگهانی دما قرار می‌گیرد، شوکه می‌شود و این شوک می‌تواند باعث از بین رفتن گیاه شود.

بنابراین بهتر است از قرار دادن گیاه در معرض باد سرد اجتناب کنید و هنگام نگهداری گل برگ انجیری در زمستان نیز این نکته را در نظر داشته باشید.

نگهداری از گیاه برگ‌ انجیری: 6. تعویض گلدان گیاه

نگهداری از گیاه برگ‌ انجیری: ۶٫ تعویض گلدان گیاه مونسترا

گیاه برگ انجیری تقریبا رشد سریعی دارد و این بدان معناست که می‌توانید گلدانی بزرگ‌تر برای ریشه‌های فعلی آن تهیه کنید. این کار باعث می‌شود گل برگ انجیری فضای کافی برای رشد داشته باشد. اگر برگ انجیری شما شرایط خوبی دارد و به طور مداوم رشد می‌کند، می‌توانید هر دو سال یکبار گلدان آن را تعویض کنید که گیاه رشد بیشتری نسبت به گلدان دارد و فضای بیشتری می‌خواهد.

اما اگر فکر می‌کنید گیاه به اندازه‌ی کافی رشد کرده و نمی‌خواهید بزرگ‌تر شود، می‌توانید از ایده‌ی تعویض گلدان بگذرید و آن را به اندازه‌ی دلخواه خود هرس کنید. این کار به کنترل رشد برگ انجیری کمک می‌کند.

رشد سریع برگ انجیری

اگر گیاه برگ انجیری در خانه دارید حتما متوجه رشد سریع برگ انجیری در طول چند ماه شده‌اید که طبیعتا به صورت افقی رشد می‌کند. شما می‌توانید از یک پایه‌ی پوشیده با خزه استفاده کنید که باعث می‌شود به جای رشد افقی، گیاه به صورت عمودی رشد کند. اگر ترجیح می‌دهید گیاه برگ انجیری به جای پهن شدن، بلند شود، این پایه‌ی خزه‌ای می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد. این کاملا به ترجیحات شما بستگی دارد و ضروری نیست.

رشد سریع برگ انجیری

نگهداری از گیاه برگ انجیری: ۷٫ کوددهی به گیاه برگ انجیری

همانطور که گفتیم برگ انجیری رشد سریعی دارد و احتمالا تصور می‌کنید که به کود زیادی نیاز دارد اما اینطور نیست! برگ انجیری یا مونسترا به کوددهی زیادی نیاز ندارد، حتی در طول دوره‌ی رشد. در طول فصل بهار و تابستان، یعنی فصول رشد، می‌توانید ماهی یکبار به گیاه خود کود بدهید و در طول دوره‌ی خواب، یعنی پاییز و زمستان نیز به هیچ‌وجه نباید به گیاه کود دهید. در این مدت گیاه در حال استراحت است و برای دوره‌ی رشد بعدی آماده می‌شود. بعلاوه حتما در مورد کود مخصوص گیاه برگ انجیری از یک گلفروشی‌ سوال کنید و کود مناسبی برای گیاه خود بخرید.

نگهداری برگ انجیری در آب

تکثیر گیاه برگ انجیری

تکثیر گیاه برگ انجیری از اکثر گیاهان آپارتمانی ساده‌تر است و راه‌های زیادی نیز برای تکثیر این گیاه وجود دارد. اولین راه این است که گیاه برگ انجیری را هرس کنید و قسمت بزرگ‌تری از ساقه را ببرید. به این ترتیب به مونسترا رطوبت و مواد مغذی کافی بدهید تا به خودی خود رشد ریشه‌ها را شروع کند.

نگهداری برگ انجیری در آب

راه دیگر این است که صبر کنید روی ساقه‌ی گیاه برگ انجیری، ریشه‌های هوازی رشد کند. در این هنگام است که گیاه آماده‌ی تکثیر است و می‌توانید ساقه را از زیر ریشه‌های هوازی قطع کنید. سپس قسمت ریشه‌ی هوازی را در آب قرار دهید. نگهداری گیاه برگ انجیری در آب باعث می‌شود، گیاه رشد کرده و ریشه‌های جدیدی درآورد. هنگامی که ریشه‌ها به خوبی رشد کردند، قلمه‌ی شما آماده‌ی کاشت در خاک است و می‌توانید گیاه جدید خود را داشته باشید.

یکی از راه‌های تکثیر گیاه برگ انجیری نگهداری آن در آب است.

مراقبت از گیاه برگ انجیری در برابر آفات

آفات احتمالی حین نگهداری از گیاه برگ انجیری

برگ انجیری یکی از گیاهان مقاوم است و وقتی در شرایط ایده‌آل رشد می‌کند، کمتر احتمال دارد که دچار آفت شود. اما وقتی گیاه تحت استرس و شوک باشد و ضعیف شده باشد در معرض آفاتی مانند شپشک، شپشک آرد آلود و کنه‌های عنکبوتی قرار می‌گیرد. با گوش دادن به گیاه خود، نگهداری درست از گیاه برگ انجیری و ایجاد شرایط ایده‌آل می‌توانید از این آفات جلوگیری کنید. اما اگر متوجه آفات شدید هم نگران نباشید.

(در مطلبی به معرفی گیاهان آپارتمانی مقاوم پرداخته‌ایم.)

اقدامات مقابله با آفات گیاه برگ انجیری

اولین قدمی که باید بردارید این است که مطمئن شوید گیاه شما نور و آب مورد نیاز خود را دریافت می‌کند و هدف این است که مطمئن شویم گیاه برگ انجیری قادر به بهبودی از این آفات است. در مرحله‌ی بعدی لازم است ساقه‌ها و برگ‌های گیاه خود را به دقت با آب صابون تمیز کنید. این کار باعث از بین رفتن آفات می‌شود و به شما امکان می‌دهد به سادگی از شر این آفات خلاص شوید.

مهم‌ترین نکته در هنگام مقابله با آفات این است که با روشی مناسب که گیاه شما ترجیح می‌دهد، به آن فرصت مبارزه بدهید؛ یعنی نور مناسب، برنامه‌ی آبیاری منظم و محیطی با رطوبت بالا برای برگ انجیری فراهم کنید. وقتی آفات از بین بروند گیاه شما می‌تواند سریعا بهبود یافته و دوباره رشد کند.

شرایط نگهداری از گیاه برگ انجیری

نگهداری از گیاه برگ انجیری و خطر سمی بودن آن

گیاهان استوایی اغلب سمی هستند و متاسفانه گیاه برگ انجیری نیز از این قاعده مستثنا نیست. شیره‌ی ساقه و برگ‌های مونسترا می‌تواند باعث سوء هاضمه و استفراغ در انسان و حیوانات خانگی شود. بنابراین سعی کنید گیاه برگ انجیری را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید؛ به ویژه اگر احتمال می‌دهید آنها از برگ و ساقه‌ی گیاه برگ انجیری بخورند.

نحوه نگهداری از گیاه برگ انجیری

مراقبت و نگهداری از گیاه برگ انجیری

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم، گیاه برگ انجیری از آن دسته گیاهان آپارتمانی است که نگهداری از آن برای افراد مبتدی می‌تواند بسیار ساده باشد. با رعایت نکات نگهداری گیاه برگ انجیری که در این مطلب به آن اشاره کردیم می‌توانید به رشد گیاه خود کمک کنید و شرایط مطلوبی را برای آن فراهم کنید.

با مراقبت از گیاه برگ انجیری، می‌توانید سال‌ها این گیاه را در کنار خود داشته باشید و آن را به اندازه‌ی دلخواه خود رشد دهید. بعلاوه اگر کودک یا حیوانات خانگی دارید حتما اقدامات امنیتی را برای حفاظت از آنها انجام دهید، چرا که مونسترا گیاهی سمی است.

نکات تکمیلی نگهداری از گیاه برگ انجیری

روی هم رفته، این گیاه برای افراد مبتدی و تازه‌کار مناسب است زیرا نیازهای خود را به خوبی نشان می‌دهد؛ اگر خشک و کم آب باشد برگ‌های آن خشک و قهوه‌ای می‌شود و اگر در آبیاری آن زیاده‌روی شود، برگ‌های آن زرد می‌شود. با شناخت این علائم می‌توانید بدون مشکل از آن نگهداری کنید، شاهد رشد سریع برگ انجیری باشید و از زیبایی بی‌نظیر آن لذت ببرید.

انواع گیاه برگ انجیری

  • برگ انجیری آدانسونی یا برگ انجیری ریز (Monstera Adansonii)
  • مونسترا دلیکیوسا (Monstera Deliciosa)
  •  برگ انجیری دوبیا (Monstera dubia)
  • مونسترا استندلیانا (Monstera standleyana)
  • انواع گیاه برگ انجیری: مینی مونسترا (Monstera minima)

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید برگ انجیری

مقالات مرتبط

نظرات

چهارده − 3 =