نگهداری از گیاه کروتون: حفظ طراوت گیاه کروتون با نکات طلایی + عکس

اگر در بازار گل چشمتان به گیاهی افتاد که برگ‌های رنگارنگش شبیه به رنگ بال‌های پروانه‌هاست، تعجب نکنید این گیاه مصنوعی نیست بلکه یک گیاه طبیعی با نام کروتون است. کروتون (Croton) آنقدر برگ‌های زیبا و جذاب دارد که با آمدنش به خانه کورتون روح شما می‌شود. برای اینکه با انواع گل کروتون، قیمت گیاه کروتون، نگهداری گل کروتون در خانه، تکثیر گیاه کروتون، نگهداری کروتون قطره طلا،  نگهداری از گیاه کروتون رشته ای، علت ریزش برگ‌ گل کروتون و سایر مواردی از این قبیل آشنا شوید، در ادامه با گل باما همراه باشید.

نگهداری از گیاه کروتون

نگهداری از گیاه کروتون

گیاه کروتون بخاطر رنگارنگ بودن برگ‌هایش به عنوان یک گیاه تزئینی خاص در جهان معرفی شده است. اگرچه گیاه گرمسیری است و عاشق نور و گرما، اما با رنگ‌های آتشین پاییزی‌اش، حال و هوای عاشقی به خانه می‌بخشد. اگر در خانه پنجره‌ای آفتاب گیر دارید، همه چیز برای خرید گیاه کروتون مهیا است!

نگهداری از گیاه کروتون با وجود نور کافی، خیلی لذت بخش و آسان است. گونه گیاهان کروتون با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و شکل‌های مختلف در جهان موجود است. اگر می‌خواهید رمز شادابی برگ‌های خوشرنگ کروتون را بدانید، این متن از وبلاگ گل باما که برای آموزش نحوه نگهداری از گیاه کروتون است را از دست ندهید.

(برای مشاهده قیمت کروتون ابلق به گل فروشی اینترنتی گل باما مراجعه کنید.)

آنچه در این متن می‌خوانید: آشنایی با گیاه کروتون، نگهداری گل کروتون در خانه، قیمت گیاه کروتون (کروتون گورخری، کروتون پرتقالی، کروتون رشته ای، کروتون آکوبا)، تکثیر گیاه کروتون.

مراقبت از گیاه کروتون

قیمت گیاه کروتون

گیاه کُروتون بخاطر زیبایی بی‌حدش در تمام دنیا طرفداران زیادی دارد. مطمئنا مهربانی و انعطاف‌پذیری آن نیز برای پرآوازه بودنش، بی‌تأثیر نیست. بخاطر همین، نگهداری از گیاه کروتون نه تنها دردسر آفرین نیست، بلکه لذت بخش است و به آدم روحیه می‌دهد. گیاه کروتون در یک گلدان سنگی زیبا برای دکور در سالن پذیرایی یا به عنوان یک گیاه متفاوت در باغچه‌ی حیاط مناسب است.

گیاه کروتون در شرایط مناسب بین ۳۰ سانتی‌متر تا ۳ متر قد می‌کشد. جالب اینکه اگر در نحوه نگهداری از گیاه کروتون کمی بیشتر وسواس بخرج دهید، اگرچه با وجود برگ‌های درخشان، گلدهی کروتون چندان به چشم نمی‌آید، اما گاها در فصل رشد با شکوفه‌های کوچک از شما قدردانی می‌کند. بسته به اینکه چقدر باغبان برای پرورش آن زحمت کشیده باشد، قیمت گیاه کروتون متغیر است.

(از مطلب نگهداری از گیاه یوکا نیز بازدید کنید.)

قیمت گیاه کروتون بسته به نوع گلدان و اینکه چقدر باغبان برای پرورش آن زمان گذاشته است، کاملا متفاوت است. با آموزش روش نگهداری از گیاه کروتون، می‌توانید کروتون جوان را با قیمت ارزان به منزل بیاورید.

قیمت گیاه کروتون

نکات کلیدی برای نگهداری از گیاه کروتون در خانه

خیلی از مردم فکر می کنند که نگهداری از گیاه کروتون با چنین برگ‌های رنگارنگی خیلی سخت است، اما واقعیت این است که نگهداری از گیاه کروتون‌ با رعایت چند نکته‌ی کلیدی چندان هم سخت نیست. یکی از مهمترین چیزهایی که باید در نگهداری از گیاه کروتون دقت کرد این است که آن‌ها از “جا به جایی” خوششان نمی آید. به همین دلیل، وقتی گیاه شما را به خانه می‌برید، ابتدا دچار شوک می‌شود.

برای نگهداری گل کروتون در خانه، باید مطمئن شوید که نور غیر مستقیم و نور مستقیم زیادی به گیاه می‌رسد. خاک با ترکیب سبک و زهکشی بالا مناسب است. به عنوان یک گیاه آپارتمانی، کروتون رطوبت بالا دوست دارد بنابراین گهگاهی با مه پاش رطوبت آن را تأمین کنید. دقت کنید که آبیاری زیاد ریشه‌های گیاه را می‌پوساند بنابراین برنامه‌ی منظمی برای آبیاری آن داشته باشید.

(از مطلب نگهداری از گیاه سانسوریا نیز بازدید کنید.)

نگهداری گل کروتون در خانه

نگهداری از گیاه کروتون: ۱٫ نور مناسب

برای اینکه حسابی از رنگ و طراوات کروتون لذت ببرید، آن را حدود شش یا هشت ساعت در روز در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید. در داخل خانه، کروتون باید در کنار پنجره‌ی رو به شرق یا غرب باشد تا در تمام طول روز نور خورشید را دریافت کند.

بدون نور کافی، برگ‌های گیاه کروتون بجای رنگ‌های گرم و آتشین، سبز رنگ می‌شوند. اگرچه کروتون‌ها عاشق نور هستند، اما نور شدید و خشن، برگ‌های آن را می‌سوزاند. در صورتیکه آفتاب خیلی داغ است، برای گیاه، سایه‌بان درست کنید یا جایی با نور فیلترشده برای آن تدارک ببینید.

(مطلب نگهداری از گیاه شفلرا نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

برای اینکه در نگهداری از گیاه کروتون سنگ تمام بگذارید و طراوات و شادابی آن را تضمین کنید، نور را از آن دریغ نکنید. تا وقتیکه نور باشد، برگ‌ها رنگارنگ و درخشان خواهند بود.

اهمیت نور مناسب برای نگهداری از گیاه کروتون

نگهداری از گیاه کروتون: ۲٫ خاک مناسب

کروتون (Corton) را در خاکی سبک، غنی و با زهکشی خوب بکارید. خاک استاندارد گلدان به همراه کمی کمپوست خاک خوبی برای کروتون است. ترکیب پیت ماس و کمپوست ارگانیک به عنوان خاک برای گیاهان کروتون عالی است. حواستان باشد که از خاک‌های سنگی با سطح pH بالا یا کلسیم زیاد برای این گیاه استفاده نکنید. هنگام انتخاب گلدان، به  قدرت زهکشی آن دقت کنید. در صورت نیاز منافذ بیشتری برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه و هوادهی خوب خاک ایجاد کنید.

(به مطلب نگهداری از گیاه زاموفیلیا نیز رجوع کنید.)

در نگهداری از گیاه کروتون حواستان باشد که خاک اسیدی نباشد! زهکشی عالی خاک از نکات کلیدی برای حفظ طراوات کروتون است.

اهمیت خاک مناسب برای نگهداری از گیاه کروتون

نگهداری از گیاه کروتون: ۳٫ آبیاری

طبق نظر باغبانان ماهر، بهتر است آبیاری گیاهان بر اساس یک قانون کلی، یعنی خشک شدن لایه‌های سطحی خاک در بین دو نوبت آبیاری، تنظیم شود. در طول فصل رشد، خاک گیاه کروتون خود را به طور مکرر بررسی کنید و هر زمان که لایه‌های بالایی خاک خشک بودند، گیاه را به خوبی آبیاری کنید.

آنقدر به گیاه آب دهید تا دیگر سطح بالایی خاک خشک نباشد. گیاهان کروتون در فصل سرما به آب زیادی نیاز ندارند. خاک گیاه را با احتیاط کنترل کنید. برای تأمین رطوبت گیاه کروتون بهتر است زیرگلدانی را پر از سنگ کرده و درون آن آب بریزید.

(از مطلب نگهداری از گیاه پتوس نیز بازدید کنید.)

دلیل پژمرده شدن گیاه کروتون، ممکن است آبیاری بیش از حد باشد. اما اگر برگ‌های  پایینی کروتون خشک شده و می ریزند، نشان می‌دهد که گیاه تشنه است. به این منظور بهتر است که برنامه آبیاری خود را به صورت فصلی تنظیم کنید.

اهمیت نگهداری از گیاه کروتون و آبیاری آن

نگهداری از گیاه کروتون: ۴٫ کوددهی مناسب

گیاه کروتون خاک غنی را دوست دارد. بنابراین اگر در فصل رشد هر ماه با کود رقیق شده، خاک آن را غنی می‌کنید، می‌توانید این نوع کوددهی را تا یک ماه پس از شروع فصل سرما نیز ادامه دهید. ولی حواستان باشد که کوددهی کروتون در ادامه‌ی فصل سرما برای آن خطرناک است.

(مطلب نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

خاک غنی با زهکشی عالی یکی دیگر از نکات کلیدی در نگهداری از گیاه کروتون است. کوددهی گیاه کروتون در فصل رشد، آن را سرحال می‌آورد.

اهمیت کوددهی در نگهداری از گیاه کروتون

نگهداری از گیاه کروتون: ۵٫ دمای مناسب

گیاه کروتون به عنوان یک گیاه گرمسیری، به طور طبیعی هوای گرم و دلپذیر را دوست دارد. البته با هوای متعادل خانه نیز کنار می‌آید. اما دمای مطلوب آن، چیزی بین ۱۵ تا ۲۱ درجه سانتی گراد (۶۰ تا ۷۰ درجه فارنهایت) است. دمای پایین برای گیاه کروتون آزاردهنده است. بادهای سرد به گیاه استرس وارد می‌کنند و در صورت تداوم گیاه را از پا می‌اندازند.

(به مطلب نگهداری از گیاه حسن یوسف نیز رجوع کنید.)

برای نگهداری از گیاه کروتون آن را در معرض هوای سرد کولر و تهویه قرار ندهید. همینطور حواستان باشد که در فصول سرد با باز و بسته شدن درب ورودی و پنجره‌ها، ورود هوای سرد موجب آزردگی گیاه نشود.

اهمیت دمای مناسب در نگهداری از گیاه کروتون

نگهداری از گیاه کروتون: ۶٫ تکثیر گیاه

شما می توانید یک گیاه کروتون جدید را به روش های مختلفی تکثیر کنید. فقط حواستان باشد که شیره‌ی گیاه کروتون سمی است، بنابراین در هنگام لمس کردن گیاه دستکش فراموش نشود.

تکثیر و نگهداری از گیاه کروتون از طریق قلمه ساقه

کروتون‌ها از سال‌ها پیش به منظور تزئین گیاهان دیگر و یا طراحی دکور استفاده می‌شدند، بنابراین برای تکثیر آن، انگیزه‌های زیادی وجود داشت. برای تکثیر گیاه کروتون از طریق قلمه ساقه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک قسمت از ساقه سالم گیاه را با حداقل سه برگ برش زنید.
  • قلمه را در یک ظرف آب، در فضای گرم و نورانی نگهداری کنید.
  • هر دو روز یکبار آب را تعویض کنید.
  • در عرض چند هفته قلمه ریشه می‌زند و می‌توانید آن را در خاک سبک بکارید.

(از مطلب نگهداری از گل گندمی نیز بازدید کنید.)

اگر می‌خواهید قلمه را مستقیما در خاک قرار دهید، حتما انتهای قلمه را هورمون ریشه زایی بزنید و آن را در مخلوط خاک کوکو یا پیت ماس، ماسه و ورمیکولیت بکارید. ‌روی گلدان قلمه‌ها را با کیسه‌ی پلاستیکی بپوشانید.

تکثیر گیاه کروتون

تکثیر و نگهداری از گیاه کروتون از طریق جدا کردن ریشه ها

یکی دیگر از راه‌های خوب برای تکثیر گیاه کروتون، جدا کردن گیاه از ریشه‌ها (به دو قسمت) در هنگام تعویض گلدان است. فقط به یاد داشته باشید که گیاهان زیاد تمایلی به تعویض گلدان ندارند، بنابراین پس از تعویض گلدان منتظر ریزش برگ باشید. صبور باشید و مثل همیشه به مراقبت از آنها ادامه دهید. آنها به زودی بهبود یافته و حالشان خوب می‌شود.

(به مطلب نگهداری از گیاه برگ انجیری نیز مراجعه کنید.)

تکثیر گیاه کروتون و جدا کردن گیاه از ریشه‌ها

تکثیر و نگهداری از گیاه کروتون از تکنیک لایه بندی

برای تکثیر گیاه کروتون می‌توانید از تکنیک بی‌خطر لایه بندی استفاده کنید. برای انجام این کار، یک ساقه محکم را پیدا کنید و یک شکاف کوچک و مورب روی آن ایجاد کنید. شکاف باید تقریبا تا نیمه ساقه را طی کند. شکاف را با هورمون ریشه‌زایی بپوشانید. برای باز نگه داشتن شکاف از خلال دندان یا چوب کبریت استفاده کنید.

تکثیر گیاه کروتون

حالا مقداری خزه اسفاگنوم مرطوب را در اطراف شکاف قرار دهید و آن را با یک پوشش پلاستیکی بانداژ کنید. حواستان به خزه باشد، در صورت نیاز آن را مرطوب کنید. با مراقبت درست، در عرض چند هفته، ریشه ها باید شروع به رشد کنند. آنها را از زیر پوشش پلاستیکی خواهید دید.

هنگامی که ریشه‌ها را مشاهده کردید، زمانش رسیده تا “باند پلاستیکی” را بردارید و از با استفاده از یک قیچی تیز یا چاقوی هرس استریل شده، گیاه جدید را از والد جدا کنید. فوراً گیاه جدید را در گلدانی که با خاک سبک و با زهکشی بالا آماده کرده‌اید، بکارید.

(از مطلب نگهداری از گیاه دراسنا نیز بازدید کنید.)

حالا که خیلی خوب با روش نگهداری از گیاه کروتون آشنا شدید، حتما تکثیر گیاه برایتان کار لذت بخشی خواهد بود. روش‌های بالا را با کمک گرفتن از یک باغبان حرفه‌ای اجرا کنید.

تکثیر گیاه کروتون با استفاده از تکنیک لایه بندی

نگهداری از گیاه کروتون: ۷٫ تعویض گلدان

تعویض گلدان کروتون یا هر نوع گیاه دیگری، زمانی واجب می‌شود که دیگر گلدان فعلی برای گیاه کوچک باشد. اگر گیاه کروتون شما آنقدر بزرگ شده است که در گلدان خود احساس راحتی نمی‌کند، گلدان جدیدی که فقط یک سایز از گلدان فعلی بزرگ‌تر است برایش انتخاب کنید. از مخلوط خاک گلدان در گلدان جدید بریزید و گیاه را با دقت از گلدان قدیمی خارج کنید.

ریشه ها را به آرامی تکان دهید تا بدون آسیب از خاک قبلی جدا شوند و به پخش شدن آنها در گلدان جدید کمک کنید. اگر گیاه به شدت به ریشه چسبیده است، ممکن است لازم باشد از چاقو برای جدا کردن آنها استفاده کنید. گیاه خود را روی یک لایه خاک، در کف گلدان جدید قرار دهید. قسمت بالای ریشه باید حدود سه سانتی متر زیر لبه گلدان قرار گیرد. اطراف ریشه را با مخلوط گلدان تازه پر کنید و گیاه را کاملاً آبیاری کنید. در صورت نیاز خاک بیشتری اضافه کنید.

(به مطلب نگهداری از گیاه لیندا نیز رجوع کنید.)

برای اینکه در طرز نگهداری از گیاه کروتون به دردسر نیافتید، از همان ابتدا یک جایگاه خوب و مناسب برای آن پیدا کنید چون از جا به جایی بیزار است! همینطور از تعویض گلدان! گلدان جدید نباید خیلی بزرگتر از تجمع ریشه‌ها باشد.

اهمیت تعویض گلدان در نگهداری از گیاه کروتون

نگهداری از گیاه کروتون: ۸٫ هرس کردن

گیاه کروتون به معنای واقعی به هرس کردن نیاز ندارد. به طور معمول،گیاهان کروتون فقط برای حذف شاخ و برگ های بیمار یا مرده هرس نیاز دارد. برای هرس کردن گیاهان، همیشه از یک ابزار بسیار تیز و تمیز استفاده کنید تا از آسیب رساندن به گیاه یا انتشار عفونت به سایر اعضای گیاه جلوگیری شود.

هرس کردن گیاه کروتون

برای هرس کردن کروتون، برگ‌ها و ساقه ها را از وسط نبرید. اگر شاخه ای بیمار است، حتما آن را به طور کامل بردارید. بهتر است بریدن شاخه را درست بالای یک گره یا یک برگ انجام دهید. هرس ظاهر گیاه را منظم و می‌کند.

فقط فراموش نکنید که قطع بیش از حد در یک زمان می تواند باعث آزردگی گیاه شود. هرگز بیش از یک سوم یک شاخه‌ی سالم را قطع نکنید. و این نکته را در ذهن داشته باشید که تا زمانیکه برگ های جدید رشد نکرده‌اند، دیگر برای هرس کردن گیاه دست به چاقو نشوید.

(از مطلب نگهداری از گیاه سرخس نیز بازدید کنید.)

در هنگام هرس کردن کروتون از تماس مستقیم با شیره‌‌ی گیاه خودداری کنید. شیره این گیاه در بهترین حالت تحریک کننده و در بدترین حالت سمی است. دستکش یکبار مصرف بپوشید و بعد از هرس دستان خود را بشویید.

اهمیت هرس کردن در نگهداری از گیاه کروتون

نگهداری از گیاه کروتون و مشکلات آن

نگهداری از گیاه کروتون و مشکلات آن: بی رنگ و رو شدن گیاه

اگر گیاه کروتون شما کاملاً سالم به نظر می‌رسد اما برگ‌ها طراوات همیشگی را ندارند و دیگر خبری از آن رنگ‌های پویا نیست، یا به عبارتی دیگر رنگ‌ها بی رمق و برگ‌ها سبز یکدست شده‌اند، دلیلش فقط کمبود نور است. اگرچه اکثر گونه‌های کروتون در سایه با نور جزئی، عملکرد خوبی دارند. اما فراموش نکنید که این گیاه عاشق نور است.

(به مطلب نگهداری از گیاه دیفن باخیا نیز رجوع کنید.)

مورد دیگری که کروتون را به این شکل در می‌آورد، دما است. دمای ایده آل برای این گیاهان بین ۱۵ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است. گرمای زیاد یا سرمای زیاد می‌تواند بر روی رنگ برگ اثر گذارد.

مشکلات حین نگهداری از گیاه کروتون: بی رنگ و رو شدن گیاه

نگهداری گیاه کروتون و مشکلات آن: وجود لکه‌های خاکستری بر روی برگ‌ها

اگر گیاه کروتون در معرض نور شدید خورشید قرار بگیرد، لکه‌های خاکستری روی برگ‌ها نمایان می‌شود. اگر گیاه خانگی است و در گلدان است آن را جا به‌ جا کنید و اگر در باغچه است، از یک چتر برای ایجاد سایه‌بان استفاده کنید.

مشکلات حین نگهداری از گیاه کروتون: وجود لکه‌های خاکستری بر روی برگ‌های گیاه

نگهداری از گیاه کروتون و مشکلات آن: تغییر شکل برگ‌ها

اگر برگ‌های گیاه کروتون شما بصورت چین خورده رشد می‌کنند؛ ممکن است دلیل آن کود بیش از حد باشد. اگر این اتفاق افتاد، کوددهی را به دو نوبت در سال خلاصه کنید.

مشکلات حین نگهداری از گیاه کروتون: تغییر شکل برگ‌های گیاه

نگهداری از گیاه کروتون و مشکلات آن: ریزش برگ گل کروتون

از جابجایی بیش از حد گیاه جلوگیری کنید. دلیل شایع ریزش برگ‌ها همین عامل است. یکی دیگر از مشکلات رایج که باعث از بین رفتن برگ می شود، کمی آبی و یا حمله‌ی آفات است.

مشکلات حین نگهداری از گیاه کروتون: ریزش برگ گیاه

نگهداری از گیاه کروتون و آفات آن

نگهداری از گیاه کروتون و آفات آن: کنه‌های عنکبوتی (Spider Mites)

گیاهان کروتونی که در داخل خانه نگهداری می شوند، اغلب به آفت کنه‌های عنکبوتی دچار می‌شوند. تشخیص این کنه‌ها روی کروتون‌ها معمولا دشوار است. کنه‌های عنکبوتی معمولا باعث ایجاد لکه‌های زرد می‌شوند. در صورت عدم درمان، ممکن است باعث از بین رفتن برگ‌ها شوند.

برای از بین بردن کنه‌های عنکبوتی، برگ‌ها را با یک دستمال لطیف مرطوب پاک کنید. همینطور، سعی کنید سطح رطوبت اطراف گیاهان خود را بالا نگه دارید تا از هجوم کنه عنکبوتی جلوگیری شود.

مقابله با آفات در حین نگهداری از گیاه کروتون

نگهداری از گیاه کروتون و آفات آن: آفات سپردار (Plant Scale)

اگر کروتون در خارج از فضای خانه نگهداری شود، مستعد ابتلا به چند آفت دیگر است. کنه فلس دار یکی از همان آفت‌ها است. آفت سپردار، حشرات ریزی هستند که مشاهده‌ی آن‌ها بر روی گیاه، مخصوصا گیاهی مثل کروتون که برگ‌های رنگی رنگی دارد بسیار دشوار است. اگر به موقع متوجه حضور آن‌ها شوید می‌توانید با محلول ملایم روغن چریش و آب، برگ‌ها را  یک بار در هفته یا بیشتر (بنابر شدت ماجرا)، گیاه را درمان کنید.

مقابله با آفات سپردار در حین نگهداری از گیاه کروتون

نگهداری از گیاه کروتون و آفات آن: شپشک آرد آلود (Mealybugs)

شپشک آرد آلود حشرات ریز و کرکی هستند که دوست دارند روی گیاه زندگی کنند و خانه بسازند! آن‌ها شیره‌ی گیاه را می‌مکند. برای درمان گیاه از آلودگی شپشک آرد آلود، برگ‌ها را با پنبه‌ی آغشته به الکل تمیز کنید. اگر راه کار قبلی جواب نداد، از صابون حشره‌کش یا روغن چریش، کمک بگیرید. تمیز کردن منظم برگ‌ها با روغن حشره‌کش ارگانیک چریش باعث مرگ آن‌ها می‌شود.

مقابله با شپشک آرد آلود در حین نگهداری از گیاه کروتون

نگهداری از گیاه کروتون و آفات آن: تریپس (Thrips)

تریپس همیشه مشکل ساز است، به خصوص برای گیاهان کروتون! این حشرات ریز را می‌توان با جریان شدید آب از روی گیاه جدا کرد. طبق نظر کارشناسان، حتما صبح زود قبل از آنکه فعال شوند، به آنها حمله کنید. ممکن است لازم باشد این کار را هر روز به مدت یک هفته انجام دهید تا آلودگی به طور کامل ریشه کن شود. تریپس را می‌توان مانند سایر آفات، با روغن چریش یا صابون حشره‌کش نابود کرد.

مقابله با آفت تریپس در حین نگهداری از گیاه کروتون

نگهداری گیاه کروتون و آفات آن: هزار پا (Caterpillar)

هزار پا با نام مستعار (کاترپیلار)، به عنوان یکی دیگر از آفات گیاه کروتون است. اگر دیر بجنبید، این موجودات کروتون‌های رنگارنگ را از بین می‌برند. تمیز کردن منظم برگ‌ها با محلول روغن چریش ممکن است آنها را منصرف کند. ‌

مقابله با آفت هزار پا در حین نگهداری از گیاه کروتون

نگهداری از گیاه کروتون و بیماری‌های آن

نگهداری از گیاه کروتون و بیماری‌های آن: بیماری ادم (Oedema)

بیماری ادم یک اختلال فیزیولوژیکی است که منجر به تاول زدن گیاه می‌شود. مشکل ادم مسئله قارچی و باکتریایی نیست که به سایر گیاهان سرایت کند، این مشکل ناشی از آبیاری زیاد است. اگر برگ‎‌‌های گیاه کروتون شما تاول زده است، آبیاری را کاهش دهید تا گیاه به حالت طبیعی برگردد.

بیماری ادم و نگهداری از گیاه کروتون

نگهداری گیاه کروتون و بیماری‌های آن: بیماری گال (Crown Gall)

باکتری به نام (Agrobacterium tumefaciens) عامل بیماری گال یا اصطلاحا گال تاج Crown Gall است. این باکتری در خاک ساکن شده و باعث ایجاد کیسه تاج در ریشه ساقه یا گلبرگ‌های می شود. برای مشکل زدایی خاک گیاه را عوض کنید.

نگهداری از گیاه کروتون و جلوگیری از بیماری گال (Crown Gall)

نگهداری از گیاه کروتون و بیماری‌های آن: بیماری سوختگی برگ یا لکه برگی (Leaf Bright)

بیماری سوختگی برگ با اصطلاح علمی (آنتراکنوز Anthracnose) توسط قارچ ایجاد می شود. این بیماری به صورت لکه های نرم و سیاه روی برگ های گیاه ظاهر می شود. قارچ کش‌ها شاید بتوانند به کروتون شما کمک کنند.

بیماری سوختگی برگ یا لکه برگی و نگهداری از گیاه کروتون

نگهداری گیاه کروتون و بیماری‌های آن: بیماری کپک پودری (Powdery Mildew)

بیماری کپک پودری در گیاهانی اتفاق می‌افتد که دائما برگ‌های آن‌ها خیس و مرطوب است. همانطور که از نام این بیماری مشخص است، ماده‌ی سفید رنگ پوردی روی برگ‌ها را می‌پوشاند.

بیماری کپک پودری (Powdery Mildew):

نگهداری گیاه کروتون: گیاه کروتون دوستداشتنی ولی سمی

گیاه کروتون جزء گیاهان سمی است. با این حال برخی از گونه‌های کروتون به عنوان گیاه دارویی استفاده می‌شدند. تا زمانیکه برگ‌ها خورده نشوند و یا با شیره‌ی آن تماس نداشته باشید، به شما آسیبی نمی‌رسد. یک شیره سفید و چسبنده در زمانیکه گیاه آسیب می‌بیند، به عنوان مکانیسم دفاعی، از آن آزاد می‌شود.

اگر این شیره به پوست بخورد باعث تحریک می‌شود. اگر دهان و چشمان خود را با دست آلوده لمس کنید، ممکن است مشکلات جدی‌تری برای شما به وجود آورد.به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام هرس کردن و یا حتی غبار پاشی برگ‌ها، از دستکش استفاده کنید و پس از اتمام کار نیز آن‌ها را بشویید.

احتمال سمی بودن گیاه کروتون

در صورتیکه پوستتان تحریک شد، آن را با دقت بشویید و از پماد هیدروکورتیزون ۲٫۵% استفاده کنید. اما اگر کودک یا حیوان خانگی شما تکه‌ای برگ آن را بلعید، حتما به پزشک مراجعه کنید. شیره‌ی گیاه کروتون یک پاک کننده‌ی قوی است و بوی بدی دارد. بنابراین مسمویت تصادفی آن بعید است. در هر حال کودکان و حیوانات را از آن دور نگهدارید.

نگهداری از گیاه کروتون و احتمال سمی بودن گیاه

مراقبت از گیاه کروتون :جلوگیری از علائم مسمومیت با کروتون

متأسفانه گیاه کروتون با تمام زیبایی، کاملا سمی است. یعنی از شیره گرفته تا برگ و ساقه! د‌ر صورت بلعیده شدن برگ‌هایش توسط کودکان یا حیوانات خانگی علائم آن شامل: اسهال، حالت تهوع و استفراغ است. در اثر تماس شیره‌ی آن با پوست و یا چشم ممکن است باعث سوزش چشم، بثورات جلدی و تاول شود.

محوطه‌ی قرار گرفتن گلدان کروتون، محوطه‌ی ممنوعه برای کودکان و حیوانات خانگی است. بخاطر همین علائم، به محل کاشت کروتون در باغچه و نگهداری گل کروتون در خانه باید بیشتر دقت کرد. درضمن، در هنگام هرس کردن یا تعویض گلدان دستکش را فراموش نکنید.

انواع گل کروتون

  • کروتون قرمز (Red iceton)
  • کروتون لکه طلا (Gold Dust)
  • کروتون پنجه کلاغی (Oakleaf)
  • کروتون رشته ای (Zanzibar)
  • کروتون Mother & Daughter Plant
  • کروتون Eleanor Roosevelt Croton
  • کروتون پترا (Corton Petra)
  • کروتون پرتقالی
  • کروتون گور خری

نگهداری کروتون قطره طلا دقیقا مشابه سایر انواع کروتون‌ها است و برای نگهداری از گیاه کروتون رشته‌ ای باید آنرا از قرار گرفتن در معرض هوای سرد دور نگه دارید.

نگهداری گل کروتون در خانه

خرید گیاه کروتون از فروشگاه اینترنتی گل باما

گیاه کروتون بخاطر رنگ‌های خیره کننده‌اش در درون گلدان‌های مختلف انتخاب عالی برای دکور خانه شما باشند. اگر اتاق خواب آفتاب‌گیری دارید، در زمستان آن را با کروتون‌های رنگی رنگی پر کنید. این گیاه عاشق نور است. اگر در مورد اینکه شرایط باب دلش است یا نه شک دارید، ملاک را رنگ برگ‌هایش قرار دهید. نگهداری از گلدان کروتون فقط به میزان تابش نور خورشید در فضای خانه دارد.

اگر برگ‌های رنگی رنگی آن، تبدیل به برگ‌های سبز یکدستی شدند، نور کافی نیست. اگر رنگ قرمز آتشین غالب بر سایر رنگ‌ها شد، نور زیاد است. خاک سبک و مغذی، نور کافی، رطوبت بالا، دمای متعادل شرایط عالی برای نگهداری از کروتون است. اگر بخوبی نحوه مراقبت از گیاه کروتون دقت نظر داشته باشید، در تمام فصول سال درخشان و زیبا خواهد بود. برای خرید انواع کروتون سری به گل فروشی آنلاین گل باما بزنید.

طرز نگهداری از گیاه کروتون

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید کروتون

مقالات مرتبط

نظرات