نگهداری از گیاه شفلرا: معرفی گیاه چتری بی ادعا و روش‌های نگهداری آن + عکس

کم پیش می‌آید که عاشق طبیعت باشید و گیاه شفلرا را نشناسید؛ گیاه شفلرا ( Schefflera Plant) با برگ‌های چتری شکل خود مدت‌ها است که در گروه گیاهان آپارتمانی تزئینی جای گرفته است. زیبایی بی‌حد و حصر، رشد سریع و همینطور مراقبت آسان از گیاه شفلرا از دیگر دلایل محبوبیت آن است. برای آنکه در نگهداری از گیاه شفلرا سنگ تمام بگذارید و طراوات آن را در منزل‌تان همیشگی کنید، این متن از وبلاگ گل باما را از دست ندهید. در این متن با آشنایی از نحوه نگهداری شفلرا، قیمت گیاه شفلرا، نگهداری شفلرا در منزل، انواع شفلرا، نگهداری شفلرا در بالکن، تعویض گلدان شفلرا، بیماری های گل شفلرا، نگهداری گیاه شفلرا ابلق، نگهداری گیاه شفلرا در خانه و آپارتمان مواردی دیگر به یک باغبان حرفه‌ای تبدیل می‌شود.

نگهداری از گیاه شفلرا

نگهداری از گیاه شفلرا

شفلرا جز گل‌های آپارتمانی تزئینی است که بخاطر برگ‌های چتر مانندِ منحصر به فردش، پرآوازه است. معمولا برگ‌های آن یکدست سبز یا بصورت ابلق گونه (سبز روشن و تیره) در بازار یافت می‌شوند. به دلیل آنکه نگهداری از گیاه شفلرا کار آسانی است، خیلی از افرادی که آگاهی اندکی از باغبانی دارند، به خرید شفلرا اقدام می‌کنند.

آنچه در این متن می‌خوانید: گیاه شفلرا چیست؟ انواع شفلرا، نحوه نگهداری از شفلرا (آبیاری مناسب شفلرا، نور مناسب شفلرا و خاک مناسب شفلرا)، کودهی شفلرا، نحوه تکثیر گیاه شفلرا و جزئیاتی مربوط به اینکه آیا گیاه شفلرا سمی است؟ در این متن آورده شده است.

(از مطلب محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی زینتی نیز دیدن کنید.)

ظاهر متفاوت و مقاومت بالا، نگهداری گیاه شفلرا در خانه را به کاری لذت بخش تبدیل می‌کند. اگر شرایط برای رشدش خوب باشد، می‌تواند تا مدت‌های طولانی یک گیاه همیشه سبز باطراوات برایتان بماند.

نگهداری گیاه شفلرا در خانه

گیاه شفلرا (Schefflera Plant) چیست؟

گل شفلرا یک تیره از خانواده‌ی گیاهان گرمسیری Araliaceae است، که به دلیل سازگاری بالا در فضای خانه قابل نگهداری است. گیاه شفلرا بومی تایوان و هاینان چین است، درختچه‌ای همیشه سبز که در آب و هوای گرم و مرطوب بخوبی رشد می‌کند. زیبایی این گیاه علاوه بر چینش جذاب برگ‌ها به رویش بی‌قاعده‌ی ساقه‌هایش هم بر می‌گردد، که طبیعتی بکر در خانه می‌سازد.

در طبیعت ارتفاع شفلرا گاها به بیش از سه متر نیز می‌رسد. معمولا نوع تزئینی آن به گل نمی‌نشیند، ولی در عوض خیلی مقاوم است و با فضای متعادل خانه بخوبی کنار می‌آید. گیاه شفلرا، این گیاه گرمسیری، به دلیل برگ‌های سبز و زرد روشنش که به صورت چترهای کوچک، رشد می‌کنند، بنام گیاه چتر (Umbrella plant) یا درخت چتر (Umbrella tree) معروف است.

اگر به دنبال یک طبیعت بکر برای خانه‌تان هستید، خرید گیاه شفلرا ایده‌ای بی‌نظیر است. با رعایت کردن نکات طلایی برای نگهداری از گیاه شفلرا برگ‌های چتر مانند چرمی و براقش طراوت نشاط آوری را نثارتان خواهد کرد.

نکات طلایی برای نگهداری از گیاه شفلرا

طرز نگهداری از گیاه شفلرا و معرفی انواع شفلرا

دو نوع رایج از گیاهان آپارتمانی شفلرا عبارتند از:

گیاه شفلرا اربوریکولا (Schefflera arboricola)

گیاه شفلرا اربوریکولا (Schefflera arboricola) که به آن شفلرا کوتوله یا درخت چتر نیز گفته می‌شود، همان نوع رایج گیاه شفلرا است که در بازار گل زیاد دیده‌اید. این گیاه دارای برگ‌های سبز رنگ و کوچک است و ارتفاع آن به دو متر می‌رسد.

این نوع نیز خودش شامل ارقام “Renate” و “Gold Caplla” (انواع شفلرا ابلق) است، که هر دوی آن‌ها با نام شفلرا عرضه می‌شوند. نگهداری از گیاه شفرا ابلق با شرایط نگهداری از شفلرای معمولی تفاوت چندانی ندارد؛ فقط اینکه نور بیشتری می‌طلبد.

نگهداری از گیاه شفلرا اربوریکولا Schefflera arboricola

گیاه شفرا اکتینوفیلا (Schefflera actinophylla)

گیاه شفلرا اکتینوفیلا (Schefflera actinophylla) دارای برگ‌های سبز درشت و کشیده‌ای  است و معمولا ارتفاع این نوع از گیاه شفلرا به ۵ متر می‌رسد.

نگهداری شفلرا در منزل چندان سخت نیست، اگرچه که بنظر رشد آهسته‌ای دارد، ولی در عوض می‌تواند تا مدت‌های طولانی بدون کمترین دردسری در کنار شما بماند. گیاه شفلرا ابلق برای اینکه تنوع رنگی برگ‌های خود را حفظ کند به نور بیشتری نیاز دارد.

نگهداری از گیاه شفرا اکتینوفیلا Schefflera actinophylla

قیمت گیاه شفلرا

قیمت گل شفلرا به نسبت زحمتی که باغبان برای پرورش آن کشیده است و همینطور نوع گلدان کاملا متغیر است. برای استعلام بهترین قیمت گیاه شفلرا به گل فروشی آنلاین گل باما مراجعه کنید.

نحوه نگهداری از گیاه شفلرا

یکی از ویژگی‌های بارز گیاه شفلرا ایجاد حس آرامش و نشاط است. ظرافت و رنگ‌آمیزی برگ‌ها، آرامش خاصی را به انسان می‌بخشد. برای شفلرا در خانه‌تان همانند یک مهمان ویژه، یک جایگاه خوب مشخص کنید. جایگاهی که نورانی باشد، تعادل دما داشته باشد یعنی هی سرد و گرم نشود و به دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان خردسال باشد. برای نگهداری گیاه شفلرا در خانه موارد زیر را در گوشه‌ی ذهن داشته باشید:

مراقبت از گیاه شفلرا

نگهداری از گیاه شفلرا: ۱٫ نور مناسب شفلرا

شفلرا اگرچه که می‌تواند در نور کم زنده بماند ولی باغبا‌نان صرافتا می‌گویند که شفلرا عاشق نور است. حداقل چهار ساعت نور غیر مستقیم ولی روشن را برای حفظ طراوت و زیبایی خود می‌پسندد.

فقط حواستان باشد که نور باید فیلتر شده بر آن بتابد. یعنی از پشت پنجره! اگر شفلرا را در تراس و یا حیاط خانه نگهداری می‌کنید، مراقبش باشید، چون نور مستقیم برگ‌های لطیفش را می‌سوزاند. نور کم موجب می‌شود که گیاه شفلرا از ریخت و قیاقه بیافتد شاخه‌هایش بدون برگ فقط قد بکشند و اصطلاحا دچار سوء تغذیه شوند. این مورد بهترین روش نگهداری از شفلرا است. برای نگهداری شفلرا در بالکن مورد دیگری که باید رعایت شود این است که شفلرا بشدت در مقابل سرما حساس است. در فصل سرما آن را بجای گرمی منتقل کنید.

(از مطلب گیاهان آپارتمانی سایه دوست نیز بازدید کنید.)

گیاه شفلرا را در مکانی قرار دهید که نورانی باشد اما نور مسقیم نه! (جایی در نزدیکی پنجره‌ی رو به جنوب). برای نگهداری از گیاه شفلرا اگر می‌خواهید از طراواتش کیف کنید، جایی نورانی و دنج برایش بیابید. نور کم آن را بی‌رمق کرده و برگ‌هایش زرد شده و یکی در میان می‌رویند.

نگهداری شفلرا در بالکن

نگهداری از گیاه شفلرا: ۲٫ خاک مناسب برای شفلرا

شفلرا به خاکی با زهکشی عالی نیاز دارد. خاک با زهکشی مناسب از مسائل مهم در ماندگاری گیاه شفلرا است. بهترین ترکیب خاک برای گیاه شفلرا پیت ماس، کوکو پیت و ماسه است. خاک شفلرا بهتر است خنثی رو به اسیدی باشد.

خاک مناسب برای شفلرا خاک سبکی است که به راحتی آب اضافه را از لابه‌لای ریشه‌ها تخلیه کند. زهکشی عالی خاک طراوت گیاه شفرا را تضمین می‌کند.

بهترین ترکیب خاک برای نگهداری از گیاه شفلرا

نگهداری از گیاه شفلرا: ۳٫ کود مناسب برای شفلرا

خاک گیاه شفلرا را با کود‌دهی در فصل رشد تغذیه کنید. در زمان رشد هر دو هفته یکبار با کود مایع رقیق شده خاک را غنی کنید.

(به مطلب نگهداری از گیاه زاموفیلیا نیز رجوع کنید.)

کود محلول شده در آب برای نگهداری گیاه شفلرا ایده‌ی خوبی است، اما حواستان باشد که کوددهی فقط باید در زمان رشد باشد و کوددهی زیاد شفلرا را پژمرده می‌کند.

استفاده از کود محلول شده در آب برای نگهداری از گیاه شفلرا

نگهداری از گیاه شفلرا: ۴٫ انتخاب گلدان مناسب

برای انتخاب گلدان شفلرا، فقط مجاز هستید، گلدانی را برگزینید که فقط کمی بزرگتر از ریشه‌های آن باشد. اگر گلدان توانایی خروج آب اضافه‌ی خاک را نداشته باشد، به شدت بر روی رشد گیاه تأثیر منفی می‌گذارد. بنابراین گلدانی را انتخاب کنید که منافذ زهکشی آن کاملا باز و مناسب باشد و بتواند آب اضافه را به راحتی از خاک خارج کند. دقت کنید که گلدان خیلی بزرگ تأثیر بدی بر روی رشد گیاه دارد.

گلدان مناسب شفلرا گلدانی است درست در حد و اندازه‌ی ریشه‌های آن، نه آنچنان عمیق و نه آنچنان وسیع! گلدان خیلی عمیق و بزرگ بر روی رشد گیاه تأثیر منفی دارد.

انتخاب گلدان مناسب برای نگهداری از گیاه شفلرا

تعویض گلدان شفلرا

تحت شرایط عالی، شفلرا خوب رشد می‌کند و تعویض کردن گلدان آن در صورتیکه واقعا گلدان سابق جایی برای ریشه‌هایش ندارد و رشدش در فصل رویش کم شده، واجب می‌شود، در غیر اینصورت به تعویض گلدان اقدام نکنید که هر بار تعویض گلدان به گیاه شوک وارد می‌کند.

(از مطلب نگهداری از گیاه پتوس نیز بازدید کنید.)

برای نگهداری از گیاه شفلرا طبق توصیه باغبانان، در فصل رشد برای تعویض گلدان اقدام کنید. به همراه تعویض گلدان خاک گیاه را نیز نو کنید و بعد از تعویض گلدان شفلرا به آن آب دهید تا از زهکشی کامل خاک و گلدان مطمئن شوید.

تعویض گلدان شفلرا

نگهداری از گیاه شفلرا: ۵٫ آب مناسب برای شفلرا

نگهداری از گیاه شفلرا برای افرادیکه دائما در حال سفر هستند، بسیار آسان است، چون این گیاه در برابر کم آبی کاملا مقاوم است. فقط با مقدار کمی آب در مدت زمان طولانی زنده می‌ماند. برای اینکه زمان آبیاری شفلرا ابلق/شفلرا معمولی دستتان بیاید، هر بار قبل از آبیاری با دستتان تا عمق دو سانتی‌متری خاک را لمس کنید (حدود دو بند انگشت)، اگر خاک کاملا خشک بود، وقتش است که شفلرا را آبیاری کنید. از آبیاری زیاد به شدت خودداری کنید. آبیاری زیاد باعث پوسیدن ریشه‌ها می‌شود.

در خوشبینانه ترین حالت، آبیاری شفلرا هفته‌ای یکبار مناسب است. برای آبیاری شفلرا در تابستان یا آبیاری شفلرا در پاییز ملاک شما خشک شدن خاک بین هر دو آبیاری است. اگر هوا گرم است فاصله‌ی دو آبیاری را کمتر کنید. مثلا هر هفته دو بار و اگر هوا خنک است ده روز یکبار مناسب است.

برگ‌های آویزان و بی‌حال نشانه‌‌ای از بی‌آبی است و زرد شدن برگ‌ها بدون رویش برگ جدید، نشانی از آبیاری بیش از حد است. بنابراین برای نگهداری از گیاه شفلرا طبق همان قانون خشک شدن خاک تا عمق دو سانتی‌متری را پیش بگیرید.

نگهداری از گیاه شفلرا و آبیاری آن

نگهداری از گیاه شفلرا: ۶٫ رطوبت مناسب آن

شفلرا نسبت به رطوبت فضا زیاد بهانه گیر نیست، اما اگر می‌خواهید در نگهداری از این گیاه سنگ تمام بگذارید، برگ‌هایش را غبار روبی کنید و گاها با دستگاه بخور محیط اطرافش را مرطوب کنید. رطوبت مناسب شفلرا حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد خیلی مطلوب است.

اگر رطوبت اطراف گل شفلرا کم است، می‌توانید در زیرگلدانی پر از سنگ شفلرا کمی آب بریزید. فقط مراقب باشید که رطوبت آنقدر زیاد نباشد که موجب آزردگی ریشه‌ها شود.

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از گیاه شفلرا

نگهداری از گیاه شفلرا: ۷٫ تمیز کردن برگ‌های شفلرا

معمولا روی گیاهان خانگی کم گرد و خاک می‌نشیند، اما دقت داشته باشید که همان گرد و خاک، فتوسنتز گیاه را کند می‌کند. هر ماه یکبار، زمان خوبی برای غبار روبی برگ‌های گیاه شفلرا است. با استفاده از یک دستمال لطیف مرطوب این کار را انجام دهید.

(به مطلب نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا نیز رجوع کنید.)

برای نگهداری از گیاه شفلرا لازم نیست که برگ‌هایش را با استفاده از روغن‌های براق کننده‌ی صنعتی تمیز کنید. استفاده از این براق کننده‌ها باعث مسدود شدن سلول‌ها برگ شده و نفس کشیدن گیاه را با مشکل روبه رو می‌کند.

روش نگهداری از گیاه شفلرا

نگهداری از گیاه شفلرا: ۸٫ دمای مناسب شفلرا

دمای مناسب گیاه شفلرا همان دمای متعادل خانه است. البته فراموش نکنید که شفلرا یک گیاه گرمسیری عاشق نور است. بنابراین دمای بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد برایش مطلوب‌ترین است. حواستان باشد که نسبت به سرما حساس است. آنرا به دور از تماس مستقیم هوای سرد قرار دهید. گاها شاید یک سوز از درز پنجره موجب آزارش شود.

برای نگهداری از گیاه شفلرا دمای متعادل خانه بدون نواسانات دمایی عالی است. آن را در نزدیکی هیترها و یا در معرض مستقیم باد کولر قرار ندهید.

دمای مورد نیاز نگهداری از گیاه شفلرا

آفت گیاه شفلرا

شفلرا می‌تواند هدف خیلی از آفت‌های معمول گیاهان خانگی باشد. هر بار که گیاه را آب می‌دهید یا هر ماه که قرار است برگ‌هایش را غبار روبی کنید، به دقت شاخ و برگ‌هایش را وارسی کنید. بمحض اینکه گیاه مورد حمله‌ی آفت‌ها قرار گیرد با آفت کش‌های طبیعی مثل صابون قارچ کش یا روغن چریش، گیاه را حفاظت کنید. با آگاهی زود هنگام از حضور آفت‌ها، دفع آن‌ها کار آسانی است و به گیاه لطمه‌ای وارد نمی‌شود.

(مطلب نگهداری از گیاه حسن یوسف نیز می‌تواند برای شما کاربردی باشد.)

اگر در هنگام نگهداری از گیاه شفلرا روی برگ‌های آن لکه‌های قهوه‌ای یا سفیدک مشاهده کردید، در نزدیکترین زمان ممکن، با صابون قارچ کش به جنگ آفت‌ها بروید و گیاه‌تان را نجات دهید.

طرز نگهداری از گیاه شفلرا

بیماری‌های حین فرآیند نگهداری از گیاه شفلرا

بیماری‌های حین فرآیند نگهداری از گیاه شفلرا: رشد نکردن گل شفلرا

اگر گیاه شفلرا رشدش خیلی آهسته یا متوقف شده است، به احتمال خیلی زیاد گلدان برایش خیلی کوچک است.

بیماری‌های حین فرآیند نگهداری گیاه شفلرا: آویزان شدن برگ‌های شفلرا

علت آویزان شدن برگهای شفلرا به احتمال خیلی زیاد برای کم‌آبی و یا کم نوری است. برای نگهداری از گیاه شفلرا آن را به جای بهتر با شرایط بهتری قرار دهید.

نحوه نگهداری از گیاه شفلرا

چگونه گیاه شفلرا پرپشت شود؟

برای پرپشت شدن گیاه شفلرا آن را در مقابل نور قرار دهید. نور مناسب دلیل زیبایی و طراوت شفلرا است.

نگهداری از گیاه شفلرا و هرس کردن آن

یکی از زیبایی‌های شفلرا رویش وحشی آن است. شما می‌توانید با یک چاقوی تیز (تیز بودن چاقو یا قیچی بسیار مهم است، چون اگر کند باشد هنگام هرس کردن به دیگر ساقه‌ها صدمه می‌زند)، شاخه‌های کهنه و پژمرده و یا شاخه‌های جوانی که باعث آشفتگی ظاهر شفلرا می‌شوند را جدا کنید. زیاد نگران بریدن شاخه‌های جوان نباشید، آن‌ها بسرعت رشد خواهند کرد.

هرس کردن گیاه شفلرا کار چندان سختی نیست، چون به راحتی می‌توانید برگ‌ها و شاخه‌های کهنه و زرد شده را بدون اینکه ریتم و ظاهر باقی شاخه‌ها را بهم بریزد، قابل انجام است.

نگهداری از گیاه شفلرا و نحوه هرس کردن این گیاه

گلدهی گیاه شفلرا

از گیاه شفلرایی که در خانه و آپارتمان رشد می‌کند، نمی‌توان آنچنان توقع گلدادن داشت. چون معمولا گیاهان برای گلدهی نیاز به گرده‌افشانی دارند. اما گلدهی شفلرایی که در فضای باز (تراس یا حیاط) نگهداری می‌شود، دور از انتظار نیست! شاید بخت با شما یار باشد و شکوفه‌های سفید و صورتی آن را دیدید.

گلدهی گیاه شفلرا در آپارتمان توقع زیادی است. اما اگر شرایط نگهداری گیاه شفلرا در آپارتمان خیلی عالی باشد، شاید با شکوفه‌های سفید و صورتی شما را شگفت زده کند.

گلدهی گیاه شفلرا

نگهداری از گیاه شفلرا و نحوه تکثیر آن

ساده‌ترین راه برای تکثیر شفلرا استفاده از قلمه‌های ساقه است:

  1. یک ساقه قوی را انتخاب کرده و برش دهید. ساقه را درست از زیر گره برگ (محل اتصال برگ‌ها به ساقه اصلی)، جدا کنید. (حدود ده سانت کافی است)
  2. ساقه را با چاقوی تیز از تنه‌ی اصلی جدا کنید. ساقه‌ی بریده شده را در ظرف آب قرار دهید. (یا آن را به هورمن ریشه زایی آغشته کرده و مستقیما در گلدان کوچکی در خاک بکارید. فقط حواستان باشد که خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد و همینطور گلدان. حدود چند هفته طول می‌کشد تا قلمه ریشه بزند.)
  3. اگر قلمه‌ها را در آب گذاشته‌اید، حواستان باشد که اگر ریشه‌ها به طول هفت سانت شدند، آن‌ها را به خاک منتقل کنید. و اگر قلمه را از همان ابتدا در خاک کاشته‌اید، می‌توانید بعد از ریشه دواندن، آن را به گلدان جدیدی برای ادامه‌ی رشد انتقال دهید.

تکثیر شفلرا را می‌توان به چهار روش: قلمه زدن، خوابانیدن شاخه، خوابانیدن هوایی شاخه و کاشت دانه انجام داد. اما بهترین و سریع‌ترین روش، قلمه زدن است.

راه‌های قلمه زدن و نگهداری از گیاه شفلرا

آیا گیاه شفلرا سمی است؟

گیاه شفلرا هم برای انسان و هم برای حیوان بخاطر تولید کلیسم اگزالات سمی است. شیره‌ی گیاه شفلرا باعث حساسیت روی پوست و بلعیدن شاخه و ریشه‌ی آن موجب مسمومیت می‌شود. توصیه شده است برای لمس گیاه از دستکش استفاده کنید و آن را به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

آیا گیاه شفلرا سمی است؟

خرید گیاه شفلرا از گل فروشی آنلاین گل باما

شفلرا از آن گیاهان جذابی است که هر فردی دوست دارد یک گلدان از آن را در خانه داشته باشد. برگ‌های چتری سبز کم رنگ و پر رنگ آن دل هر طبیعیت دوستی را می‌برد. کافی است فقط کمی حس طبیعت دوستی در وجودتان باشد، نگهداری از گیاه شفلرا برایتان کار آسانی است! رشد سریع و تولید برگ‌ها و ساقه‌های بی‌قاعده طبیعت زیبایی در منزل‌تان می‌سازد. برای خرید گیاه شفلرا یا سوال درباره طریقه نگهداری از شفلرا به گل فروشی آنلاین گل باما مراجعه کنید.

خرید گیاه شفلرا از گل فروشی آنلاین گل باما

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید شفلرا

مقالات مرتبط

نظرات

دائمی
16 جولای 2022

باسلام گل شفلرامن ازسه شاخه ان شاخه وسط کم کم سیاه شدوبرگهایش ریخت وخیلی کچلک شدهدوشاخه دیگرهم کم کم برگهاش دارن میریزن نور واب کافی هم دارنکنارپنجره اولش خیلی زیبا بودممنون میشم دلیش تانابودی کامل ان برام بگید چکارکنم دوباره جون بگیره

اضافه کردن نظر جدید