نگهداری از گل گندمی: معرفی نکات نگهداری از گیاه عنکبوتی + عکس

گیاه گل گندمی (Spider Plant) با برگ‌های زیبا و بلند و ظاهر پرپشتی که دارد یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است. این گیاه از آن دسته گیاهان مقاومی است که برای باغبانان تازه‌کار می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی باشد؛ چرا که نگهداری گل گندمی در آپارتمان بسیار ساده است و می‌توان به سادگی از پس نیازهای این گیاه زیبا برآمد. این گیاه به خوبی رشد می‌کند و حتی در چالش‌برانگیزترین شرایط نیز جوانه‌های جدیدی می‌دهد که زیبایی گل گندمی را دوچندان می‌کند. گل گندمی ابلق و سبز دو نمونه از انواع گل گندمی هستند. ما تصمیم داریم در این مطلب بلاگ گل باما در خصوص نگهداری از گل گندمی ابلق و سبز، شرایط نور گل گندمی، خاک مناسب برای گل گندمی، تکثیر گل عنکبوتی، نگهداری گل گندمی در منزل، ریشه گل گندمی، هرس گل گندمی و نگهداری گل گندمی در آپارتمان موارد دیگر صحبت کنیم.

نگهداری از گل گندمی

نگهداری از گل گندمی

رشد گیاه گل گندمی یا گیاه عنکبوتی نسبتا سریع است و اگر آن را در گلدانی آویز کاشته باشید، می‌تواند تا یک متر از گلدان آویزان شود. یک گیاه گل گندمی بالغ می‌تواند بین ۶۰ تا ۸۰ سانتی‌متر پهنا و ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر طول رشد کند. برگ‌های باریک این گیاه نیز بلند و کشیده است. گیاه گل گندمی گیاه بسیار سازگاری است و تقریبا در همه جای جهان به عنوان گیاه آپارتمانی از آن نگهداری می‌شود.

به عنوان یک گل آپارتمانی، گیاه گل گندمی در سبدهای آویز جلوه‌ی بسیار زیبایی خواهد داشت و گیاهچه‌هایی تولید می‌کند که به راحتی می‌توان گل گندمی را با آنها تکثیر کرد. در شرایط نگهداری از گل گندمی، این گیاه می‌تواند برای چندین دهه زندگی کند. گل گندمی گیاهی بسیار مقاوم است و برای تازه‌کارها می‌تواند یک گزینه‌ی عالی باشد.

شرایط نگهداری از گل گندمی

گلدهی گیاه گل گندمی

گل گندمی گل‌هایی می‌دهد که روی شاخه‌هایی به طول ۷۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. با این حال، گل‌های ستاره‌ای شکل این گیاه معمولا کوچک هستند و از آنجایی که عمر کوتاهی دارند نیز کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. گل‌ها به صورت دسته‌های یک تا شش‌تایی در امتداد ساقه شکوفا می‌شود.

(در گلفروشی آنلاین گل باما تنوع وسیعی از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی وجود دارد.)

این گل‌های سفید کوچک خیلی زود می‌میرند و آنهایی که زنده می‌مانند سبز مایل به سفید هستند. بعضی از گیاهان گل گندمی فقط در جوانی گل می‌دهند و وقتی که بزرگ‌تر می‌شوند دیگر گل نمی‌دهند و برخی دیگر نیز تنها زمانی شکوفه می‌زنند که به گیاهان بالغی تبدیل شده باشند.

عکس گل گندمی

نکات نگهداری از گل گندمی یا گیاه عنکبوتی

نگهداری و مراقبت از گیاه عنکبوتی یا گل گندمی خیلی آسان است. این گیاه به توجه زیادی نیاز ندارد و برای افراد پرمشغله‌ای که وقت اضافه برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی ندارند، یک گزینه‌ی فوق‌العاده است.

از آنجایی که گل گندمی رشد گسترده‌ای دارد و تمایل دارد از گلدان آویزان شود، می‌توانید آن را روی میز قرار دهید و یا گل گندمی را در گلدان آویز بکارید تا ساقه‌های قوس‌دار آن بتوانند به راحتی از گلدان آویزان شوند. به این ترتیب گیاهچه‌ها یا بچه‌های گل گندمی در انتهای ساقه‌های اطراف ظرف آویزان می‌شوند.

نگهداری از گل گندمی در حیاط منازل

علاوه بر این، تکثیر گل عنکبوتی نیز آسان است؛ تنها کافی است گیاهچه‌ها را جدا کنید و آنها را در گلدان بکارید و یا در ظرف آب قرار دهید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن ریشه بدهند. نگهداری از گل گندمی در حیاط یا خانه در اکثر اقلیم‌ها امکان‌پذیر است اما حواستان باشد گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا در این شرایط، ممکن است برگ‌های گیاه شما بسوزد. گیاه گل گندمی به عنوان گیاه آپارتمانی یک انتخاب عالی است چرا که به نگهداری کمی نیاز دارد و بعلاوه به بهبود کیفیت هوا نیز کمک می‌کند.

در ادامه در مورد نکات نگهداری از گل گندمی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

روش نگهداری از گیاه گل گندمی: 1. نور مناسب برای گیاه گل گندمی

روش نگهداری از گل گندمی: ۱٫ نور مناسب

نکته‌ی مهم این است: گل گندمی چقدر نور می‌خواد؟ گل گندمی به عنوان یک گیاه آپارتمانی، نور غیرمستقیم خورشید را ترجیح می‌دهد. اتاق خواب و اتاق حمام که نور در آنها کمتر است می‌تواند جای خوبی برای این گیاهان باشد. یک پنجره‌ی آفتابی با نور غیرمستقیم روشن برای این گیاهان یک انتخاب عالی است.

گل گندمی به عنوان یک گیاه آپارتمانی به خوبی زیر نور فلورسنت یا لامپ رشد می‌کند. نور مورد نیاز گل گندمی بر ظاهر، شکوفه‌دهی و تولیدمثل گیاه عنکبوتی تاثیر زیادی دارد. شدت نور بر ظاهر گیاه شما می‌تواند تاثیر داشته باشد. به طور کلی، هرچه نور غیرمستقیم خورشید بیشتر باشد، گل گندمی شما برگ‌ها و جوانه‌های سالم‌تری خواهد داشت.

(از مطلب نگهداری از گیاه دراسنا نیز بازدید کنید.)

نگهداری از گل گندمی در فضای مناسب

نور همچنین بر سرعت شکوفایی و تولید مثل گل گندمی نیز تاثیر می‌گذارد. گیاهانی که در نور روشن رشد می‌کنند نسبت به گیاهانی که در نور کمتری هستند، گل‌ها و گیاهچه‌های بیشتری تولید می‌کنند. اگر گل گندمی را در فضای باز نگهداری می‌کنید باید بدانید که این گیاه شرایط کم نور را نیز تحمل می‌کند اما یک نقطه‌ی سایه با نور غیرمستقیم خورشید را ترجیح می‌دهد. اگر گیاه را در فضای باز می‌گذارید آن را از آفتاب ظهر دور نگه دارید.

نگهداری گل گندمی در منزل: 2. نیازهای گل گندمی به دما و رطوبت

نگهداری گل گندمی در منزل: ۲٫ نیاز به دما و رطوبت مطلوب

گیاه گندمی طیف گسترده‌ای از دماها را تحمل می‌کند. این گیاه شرایط گرم و مرطوب را ترجیح می‌دهد، جایی که دما کمتر از ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد نباشد. دمای مناسب رشد برای نگهداری از گل گندمی بین ۱۸ تا ۳۲ درجه‌ی سانتی‌گراد در طول روز و بالای ۱۲ درجه‌ی سانتی‌گراد در طول شب است. البته دقت کنید اگر گل گندمی را در دمای ثابت ۱۸ درجه سانتی‌گراد پرورش می‌دهید، گیاه شما به خوبی زندگی می‌کند اما رشد و تکثیر زیادی نخواهد داشت. این گیاه گرمای شدید گاه به گاه را نیز تحمل می‌کند اما دمای ثابت بالای ۳۲ درجه نیز برای آن توصیه نمی‌شود.

(به مطلب نگهداری از گیاه سرخس نیز رجوع کنید.)

شرایط رطوبت کم می‌تواند نوک برگ‌های گیاه گل گندمی را قهوه‌ای کند. گیاه خود را از دریچه‌های تهویه مطبوع و هواکش‌ها دور نگه دارید. اسپری کردن آب و مه‌پاشی نیز می‌تواند برای سلامت گیاه شما بسیار مفید باشد. برای نگهداری از گل گندمی، از تغییرات ناگهانی گرما و سرما خودداری کنید. به عنوان مثال، گیاه خود را در مکانی قرار ندهید که از پنجره سرما می‌آید و هوای گرم و خشک نیز از دریچه‌ی گرما پخش می‌شود.

طرز نگهداری از گیاه گل گندمی: 3. نحوه آبیاری گل گندمی

نگهداری از گل گندمی: ۳٫ نحوه آبیاری

گل گندمی گیاهی گرمسیری است و به آبیاری زیادی نیاز ندارد. با این حال، هر زمان که خاک خشک شود باید به آن آب بدهید. توصیه‌ی ما این است که آبیاری و نگهداری از گل گندمی را به طور منظم انجام دهید تا خاک به طور یکنواخت برای سیستم ریشه‌ها مرطوب بماند. برنامه و زمان آبیاری گل گندمی به دمای محیط، میزان نور محیط و فصل رشد بستگی دارد. گیاه گندمی در ماه‌های گرم‌تر که گیاه به طور فعال در حال رشد و تولید مثل است به آب بیشتری نیاز دارد و بنابراین آبیاری گل گندمی در تابستان باید با دقت و وسواس بیشتری انجام شود. در مقابل آبیاری گل گندمی در زمستان و ماه‌های سرد باید کمتر انجام شود.

(مطلب نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان نیز می تنواند برایتان جالب باشد.)

گل گندمی به کلر و فلوراید در آب لوله‌کشی حساس است و در صورت امکان بهتر است با آب تصفیه شده یا آب مقطر گیاه را آبیاری کنید. اگر از آب لوله کشی برای آبیاری گیاه گندمی استفاده می‌کنید، پیش از استفاده از آن برای خنثی کردن مواد شیمیایی، اجازه دهید آب یک شب بماند.

نگهداری از گیاه گل گندمی: 4. کوددهی به گیاه گندمی

نگهداری از گل گندمی: ۴٫ کوددهی

گل گندمی به کود زیادی نیاز ندارد؛ با این حال، این گیاه به کودهای مایع محلول در آب که برای گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به خوبی پاسخ می‌دهد. بنابراین می‌تواند نصف مقدار کود را با آب مخلوط کرده و هر چند هفته یک بار در طول بهار و تابستان به گیاه خود کود بدهید. کود باید فاقد فلوراید و حاوی بورون کم باشد. استفاده از کود غلیظ می‌تواند باعث قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گیاه گندمی شود. با پایان فصل بهار و تابستان، کوددهی به گل گندمی را متوقف کنید چرا که گیاه وارد چرخه‌ی استراحت خود می‌شود.

نگهداری از گیاه گل گندمی: 5. خاک مورد نیاز گل گندمی

نگهداری از گل گندمی: ۵٫ خاک مورد نیاز

سوال مهمی که ممکن است برای خیلی از افراد پیش آید این است که خب خاک گل گندمی باید چی باشه؟! گیاه عنکبوتی یا گل گندمی برخلاف خیلی از گیاهان آپارتمانی دیگر، در انواع مختلف خاک رشد می‌کند اما در خاک‌های سست، لومی (مثل خاک رس) و دارای زهکشی خوب عملکرد بهتری خواهد داشت. ترکیب خاک استانداردی که برای بنفشه‌ی آفریقایی هم بکار برده می‌شود، یک انتخاب عالی است و یا می‌توانید خاک باغچه را با مواد سبکی مانند ورمیکولیت، پوست درخت کاج، الیاف نارگیل، پرلیت و پوده (پیت) ترکیب کنید و خاک مناسب برای گیاه گل گندمی را بسازید.

اما خاک گل گندمی اسیدی باشد یا قلیایی؟ بهتر است بدانید گیاه گندمی خاک خنثی را ترجیح می‌دهد اما در یک مخلوط گلدانی کمی اسیدی یا کمی قلیایی نیز به خوبی رشد می‌کند. سنگ آهک و یا دولومیت، می‌توانند افزودنی خوبی برای کمک به افزایش سطح PH خاک باشند. هر مخلوط خوب و سبک گلدان و گلدانی که دارای سوراخ‌های زهکشی در قسمت زیرین آن باشد، برای گل گندمی خوب عمل می‌کند.

نگهداری از گیاه گل گندمی: 6. تعویض گلدان و جابجایی گیاه گندمی

نگهداری از گل گندمی: ۶٫ تعویض گلدان و جابجایی

تعویض گلدان و پیوند زدن گیاه گل گندمی کاملا اختیاری است. این گیاهان آپارتمانی که در نور روشن رشد می‌کنند، می‌توانند کل گلدان را محاصره کنند. بنابراین شاید بهتر باشد هر چند سال یکبار برای تعویض گلدان گل گندمی اقدام کنید. در این موارد، گلدانی نسبتا بزرگ‌تر از توپ ریشه گل گندمی انتخاب کنید.

نیازی به کاشت مجدد یا گلکاری مجدد گیاه مادر اصلی نیست. گیاه مادر می‌تواند برای مدت نامحدودی در گلدان اصلی خود کاملا شاداب بماند، مگر اینکه ریشه‌ی آن رشد زیادی کرده باشد که فضای داخلی گلدان دیگر برای آن کافی نباشد. هنگام تعویض گلدان، تعویض خاک گلدان گل گندمی را نیز فراموش نکنید؛ از خاک مناسب گیاه استفاده کنید تا از سلامت رشد گل گندمی مطمئن باشید.

هرس و نگهداری از گل گندمی

هرس گل گندمی

کوتاه کردن گاه به گاه برگ‌ها و شاخه‌های گیاه عنکبوتی باعث می‌شود گیاه شما سالم‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد. هرس گل گندمی معمولا در طول بهار و تابستان انجام می‌شود تا گیاه در اندازه‌ی قابل کنترل‌تری نگهداری شود. با استفاده از قیچی تیز مخصوص هرس می‌توانید برگ‌های قهوه‌ای یا زرد را در پایه‌ی گیاه جدا کنید. برای برداشتن گیاهچه‌های گل گندمی، ساقه‌ها را به سمت پایه باید برش دهید. اگر ریشه‌های گیاه شما رشد زیادی کرده و از سوراخ‌های زهکشی هم بیرون آمده، بهتر است بعد از هرس نسبت به تعویض گلدان نیز اقدام کنید.

نگهداری گل گندمی در آب

گلدان‌های شیشه‌ای حاوی آب و گیاهان سرسبزی که درون آنها رشد می‌کنند، صحنه‌ی جذاب و زیبایی است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند اما آیا می‌شود گل گندمی را در آب نگهداری کرد؟ لازم است بدانید گل گندمی می‌تواند برای مدت محدودی در آب یا با استفاده از سیستمی به نام کشت هیدروپونیک (کشت‌آب) زنده بماند.

کشت‌آب روشی است که در آن از یک نوع محیط رشد بی‌اثر (برای مثال، سنگریزه‌های رسی یا LECA، سنگدانه‌های رس منبسط‌شده‌ی سبک وزن) به جای خاک استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توانید گیاه گل گندمی را برای ریشه‌زایی بچه‌ها در آب قرار دهید و پس از ریشه دادن، آنها را به خاک گلدان منتقل کنید تا رشد بهتری داشته باشند.

تکثیر گل گندمی – کاشت گیاهچه‌ها در خاک

تکثیر گل عنکبوتی

تکثیر گل عنکبوتی از گیاهچه‌های آن بسیار آسان است. باید اجازه دهید گیاهچه‌ها به خوبی روی ساقه رشد کنند تا ریشه بزنند و سپس ریشه‌ها را در گلدانی جداگانه با خاکی دارای زهکشی مناسب بکارید. پس از کاشت گیاهچه‌ها آن را آبیاری کنید تا خاک مرطوب شود. بعلاوه روش دیگر برای تکثیر گل عنکبوتی، کندن گلوله‌ی ریشه و جدا کردن آن به چند قسمت است. هر قسمت را در یک گلدان متفاوت بکارید و شاهد رشد و زیبایی آن باشید.

شما همچنین می‌توانید گیاهچه‌های گل گندمی را در آب بگذارید تا ریشه کنید. گیاهچه‌های کوچک را در ظرف یا لیوانی با آب تصفیه شده قرار دهید. گل گندمی در آب ریشه می‌زند اما نباید آب با برگ‌های آن تماسی داشته باشد. سپس ظرف را در مکانی ثابت با نور غیرمستقیم قرار دهید؛ هر روز آب ظرف را عوض کنید تا از رشد باکتری و کپک در آن جلوگیری شود. هنگامی که گیاهچه‌ها ریشه زدند، آنها را به گلدان یا سبد آویز منتقل کنید.

بنابراین شما می‌توانید با روش‌های بالا نسبت به تکثیر گل عنکبوتی اقدام کنید.

بیماری‌ها و آفات گیاه عنکبوتی یا گل گندمی

مشکلات حین نگهداری از گل گندمی

مشکلات حین نگهداری از گل گندمی: آفات

همانطور که گفتیم گل گندمی گیاهی مقاوم است و نگهداری از گل گندمی نیز فرآیند نسبتا ساده‌ای است. این گیاه کمتر احتمال دارد که دچار بیماری یا آفت شود اما اگر متوجه شاخ و برگ‌های پژمرده‌ی آن شدید، احتمالا گیاه شما دچار آلودگی به آفاتی مانند آفت مگس سفید، آفت کنه‌ی تار عنکبوتی، شپشک آرد آلود یا شته شده است.

پاک کردن برگ‌ها با آب سرد یا گرم با یک قطره مایع یا صابون ظرفشویی می‌تواند به از بین بردن این آفات کمک کند. اگر آلودگی به آفات جدی‌تر و بیشتر است می‌توانید از روغن چریش یا صابون حشره‌کش استفاده کنید. از یک گوش پاک‌کن پنبه‌ای برای برداشتن شته‌ها استفاده کنید، گوش پاک‌کن را آغشته به الکل کنید و سپس برگ‌ها را با آن تمیز کنید.

چرا گل گندمی بچه نمیده؟

مشکلات حین نگهداری از گل گندمی: بچه ندادن گل گندمی

مشکل دیگری که در مورد گل گندمی یا گیاه عنبکوتی ممکن است با آن مواجه شوید این است که چرا گل گندمی بچه نمیده! باید بدانید که گیاه شما یا خیلی جوان است و یا در گلدان خیلی بزرگی آن را کاشته‌اید. گیاه را به گلدانی با اندازه‌ی مناسب منتقل کنید که نه خیلی بزرگ باشد و نه خیلی کوچک. به این ترتیب در شرایط ایده‌آل نگهداری از گل گندمی، شاهد رشد گیاهچه‌های آن خواهید بود.

مشکلات حین نگهداری از گیاه گل گندمی: قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گل گندمی

مشکلات حین نگهداری از گل گندمی: قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها

قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گیاه عنکبوتی مشکل رایجی است که اغلب به خاطر قرار گرفتن گیاه در مقابل نور شدید آفتاب، رطوبت کم، خشک شدن بیش از حد خاک، آبیاری بیش از حد یا مواد شیمیایی آب ایجاد می‌شود. در این مواقع می‌توانید ضمن فراهم کردن شرایط مناسب برای گیاه خود، نوک قهوه‌ای برگ‌ها را با قیچی جدا کنید.

نگهداری گل گندمی در آپارتمان

مزایای نگهداری گل گندمی در آپارتمان

مطالعات نشان داده است که گیاه گل گندمی که با نام گیاه عنکبوتی نیز شناخته می‌شود، یکی از گیاهانی است که با جذب عناصر مضر موجود در هوا به بهبود کیفیت هوای داخل خانه کمک می‌کند. اگرچه نگهداری از گل گندمی شاید تفاوت چندانی در هوا ایجاد نکند اما نمی‌توان تاثیر آن بر رفاه عمومی خانه و ساکنان را نادیده گرفت. گیاه گندمی بومی مناطق گرمسیری است و می‌توانید آن را در داخل یا خارج از خانه، به دو راز نور مستقیم خورشید نگهداری کنید و از فواید آن بر تصفیه‌ی هوا لذت ببرید.

راهنمای کامل نگهداری از گیاه گل گندمی

راهنمای کامل برای نگهداری از گل گندمی

سری به گلفروشی‌ها و گلخانه‌ها که بزنید با دنیایی از گیاهان زیبا و شگفت‌انگیز مواجه می‌شوید؛ آنقدر که اگر به دنبال گیاه خاصی نباشید سردرگم می‌شوید که کدام یکی را بخرید و اصلا اگر می‌شود همه‌ی آنها را بخرید! اما خب برخی گیاهان آپارتمانی شرایط خاصی برای نگهداری لازم دارند و گیاهانی وسواسی و حساس به شمار می‌آیند.

اگر تصمیم دارید گیاهی مقاوم داشته باشید که با کمی بی‌توجهی هم مشکلی نداشته باشد، گل گندمی یک انتخاب عالی برای شماست. گل گندمی گیاهی با رشد خوب است که با بی‌توجهی هم به رشد خود ادامه می‌دهد. گیاه عنکبوتی یا گل گندمی برای هر سبک زندگی می‌تواند انتخاب خوبی باشد. به طور خلاصه برای نگهداری از گل گندمی نکات زیر را رعایت کنید:

  • هر زمان که ۵ سانتی‌متر بالای خاک خشک بود گل گندمی را آبیاری کنید.
  • از قرار دادن گل گندمی در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید؛ نور متوسط غیرمستقیم بهتر است.
  • در طول ماه‌های بهار و تابستان می‌توانید به گیاه خود کود بدهید.

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید گیاه گل گندمی

مقالات مرتبط

نظرات