کاکتوس‌های گران قیمت : معرفی ۱۳ گونه کاکتوس کمیاب + عکس

 برخی از کاکتوس‌ها هستند که تقریبا جزو گونه‌های کمیاب محسوب می‌شوند و از قیمت بالایی برخوردارند. البته همه چیز به این ربط دارد که چقدر به کاکتوس علاقه دارید و چقدر می‌خواهید برای آن هزینه کنید. ما در ادامه‌ی این مطلب تصمیم داریم به معرفی گران ترین کاکتوس های جهان، کاکتوس های خاص و کمیاب، کاکتوس‌های گران قیمت و پرورش آن ها، انواع کاکتوس گران قیمت و گران ترین کاکتوس های جهان بپردازیم؛ کاکتوس‌هایی که حتما توجه شما را جلب خواهند کرد.

کاکتوس‌های گران قیمت

کاکتوس‌های گران‌قیمت: کاکتوس‌های کمیابی که به سختی پیدا می‌شوند

سری به گلفروشی‌ها و گلخانه‌های سطح شهر که بزنید با دنیایی بی‌نهایت از گیاهان آپارتمانی روبرو می‌شوید. کاکتوس‌ها یکی از انواع گیاهان آپارتمانی هستند که به خاطر مقاومت بالا و نیاز به نگهداری کم، طرفداران زیادی دارند. البته فقط مساله آسان بودن این گیاهان نیست؛ برخی افراد کلسکیونی از کاکتوس‌ها به خصوص کاکتوس‌های گران قیمت و کمیاب برای خودشان جمع می‌کنند و شیفته‌ی این دسته از گیاهان هستند.

بهرحال دنیای کاکتوس‌ها بسیار بزرگ و تقریبا بی‌نهایت است. محبوبیت کاکتوس‌ها نیز به عنوان بخشی از دکوراسیون خانه، به سرعت در حال افزایش است. ظاهر خاص و متفاوت کاکتوس‌ها، آنها را از سایر گیاهان متمایز می‌کند و بیشتر شبیه مجسمه‌هایی زنده به نظر می‌رسند. به معنای واقعی کلمه، هرکسی می‌تواند کاکتوس‌ها را رشد دهد؛ این گیاهان به کمی آب، آفتاب و احتمالا توجه نکردن، نیاز دارند!! البته منظورمان این است که نگهداری از آنها راحت است.

از آنجایی که برخی از کاکتوس‌ها بسیار کمیاب هستند از قیمت بالایی برخوردارند و ما تصمیم داریم در ادامه‌ی این مطلب به معرفی برخی از این کاکتوس‌های خاص و کمیاب بپردازیم. این کاکتوس‌های عجیب و غریب و گران قیمت را به دکوراسیون خانه‌ی خود اضافه کنید تا ظاهر نامتعارف و چشمگیر آنها رنگ و بویی از جذابیت را به فضای داخلی شما اضافه کند. پرورش کاکتوس های گران قیمت احتمالا سخت‌تر است اما حتما ارزشش را دارد!

(اگر در مورد خرید گل ولنتاین مردد هستید، ما برای کمک به شما اینجاییم.)

پرورش کاکتوس‌های گران قیمت

کاکتوس‌های گران قیمت: ۱٫ ژیمنوکالیسیوم میهانوویچی (Gymnocalycium Mihanovichii)

کاکتوس ژیمنوکالیسیوم میهانوویچی یا توپ روبی (Rubi Ball) با نام‌های دیگری مانند کاکتوس کلاهک قرمز یا کاکتوس هیبوتان نیز مشهور است و یکی از انواع کاکتوس‌های رنگارنگ و زیبا از خانواده‌ی کاکتوس ماه است. اگرچه این کاکتوس به طور معمول به رنگ قرمز است اما ممکن است در سایه‌های مختلفی مانند بنفش، سفید، زرد یا حتی نارنجی هم یافت شود.

ساقه‌ی کروی این کاکتوس رنگی و دارای دنده‌های سفت و سختی است که آن را به چند قسمت تقسیم می‌کند. دنده‌ها دارای نقطه‌های سفیدی هستند که خارهای قهوه‌ای به طول ۱ سانتی‌متر از آنجا می‌روید. کاکتوس گرانبها توپ روبی از نوع کاکتوس‌های گلدار است و شکوفه‌هایی به رنگ صورتی کم‌رنگ و میوه‌های سبز خاکستری می‌دهد.

کاکتوس توپ روبی حاوی مقدار کمی کلروفیل است و بنابراین برای زنده ماندن باید به گونه‌ی دیگری از کاکتوس‌ها پیوند زده شود. پیوند این کاکتوس معمولا به کاکتوس هیلوسرئوس (Hylocereus) پیوند زده می‌شود که بخش سبز پایینی را تشکیل می‌دهد. این یک رابطه‌ی انگلی است که در آن توپ روبی بالایی برای زنده ماندن به حمایت کاکتوس پایینی وابسته است.

نگهداری از این کاکتوس تقریبا راحت است. کاکتوس ژیمنوکالیسیوم میهانوویچی سایه‌ی جزئی را ترجیح می‌دهد اما چند ساعت ماندن در زیر نور مستقیم و روشن خورشید هم برای آن ضرری نخواهد داشت. اما در روزهای گرم تابستانی این گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید نباید نگهداری کنید چرا که باعث از بین رفتن آن می‌شود. خاک با زهکشی خوب و آبیاری گاه به گاه بعد از خشک شدن خاک را هم فراموش نکنید.

کاکتوس‌های گران قیمت: ژیمنوکالیسیوم میهانوویچی (Gymnocalycium Mihanovichii)

کاکتوس های گران قیمت: ۲٫ استنوسرئوس هالیانوس کریستا (Stenocereus Hollianus Cristata)

مراقبت از این کاکتوس خاردار و عجیب و غریب آسان است و می‌توان آن را به عنوان یک گیاه آپارتمانی و یا گیاهی برای فضای باز پرورش داد. ظاهر این نمونه از کاکتوس‌ گران قیمت جمع‌وجور و موجدار است و در یک فضای محدود هم تطبیق‌پذیر و سازگار است. کاکتوس استنوسرئوس هالیانوس کریستا در هر جایی دوام می‌آورد؛ چه در آفتاب کامل و چه در نیمه سایه.

خارهای این گیاه که ممکن است به رنگ سفید یا دارچینی باشند میزان از دست رفتن آب را به حداقل می‌رسانند و این باعث می‌شود استنوسرئوس یک شتر گیاهی واقعی باشد. به کاکتوس خود به اندازه‌ی کافی آب بدهید و بعد بگذارید تا آبیاری بعدی خاک آن کاملا خشک شود. خاک آن باید خاک کاکتوس با زهکشی مناسب باشد تا برای مدتی طولانی در آب ننشیند. برای رشد بهتر کاکتوس خود مطمئن شوید گردش هوای محیط آن مناسب باشد.

کاکتوس های گران قیمت: استنوسرئوس هالیانوس کریستا (Stenocereus Hollianus Cristata)

کاکتوس‌های گران قیمت: ۳٫ گیاه پشت دایناسوری (Dinosaur Back Plant)

این کاکتوس که همچنین به نام میرتیلوکاکتوس جیومتریزانز کریستیا (Myrtillocactus geometrizans cristata) نیز مشهور است یکی از گیاهان جالب و گران قیمت است که بومی بخش‌های شمالی و مرکزی مکزیک است. این کاکتوس کمیاب و گران قیمت می‌تواند به ارتفاع ۵ متر هم برسد اما زمانی که هنوز کوچک است برای نگهداری در خانه یک گزینه‌ی زیبا و عالی است.

این گیاه ظاهر منحصربفردی دارد که به خاطر تنه‌ی درختی ئر هم تنیده‌ی آن است که معمولا در حال تشکیل خوشه است. گیاه پشت دایناسوری به رنگ آبی است و ممکن است در بخش‌های نوک آن پررنگ‌تر هم باشد. این کاکتوس‌های نیمه مقاوم بدنی مومی دارند و اگر در معرض دمای منفی ۱۶ درجه‌ی سانتی‌گراد (یا ۲۵ درجه‌ی فارنهایت) قرار گیرند، آسیب می‌بینند.

گیاه پشت دایناسور به آبیاری زیادی نیاز ندارد. برای نگهداری از آن مطمئن شوید که از مخلوط خاک کاکتوس با زهکشی مناسب استفاده کنید. آنها را در زیر نور مستقیم خورشید یا در آفتاب فیلتر شده قرار دهید. این کاکتوس در فصل بهار یا تابستان شکوفه‌های کرمی و میوه‌های ریزی می‌دهد.

(چیزی به ولنتاین باقی نمانده! مطلب معانی رنگ‌های مختلف گل رز ولنتاین به کمک شما خواهد آمد.)

کاکتوس‌های گران قیمت: گیاه پشت دایناسوری (Dinosaur Back Plant)

کاکتوس‌های گران قیمت: ۴٫ کاکتوس خارپشت رنگین‌کمانی (Rainbow Hedgehog Cactus)

کاکتوس اکینوسروس ریگیدیسیموس روبریسپینوس (Echinocereus Rigidissimus Rubrispinus) به رنگ صورتی و زیبا یکی از کاکتوس‌های کلکسیونی نمایشی است که در آفتاب کامل رشد می‌کند، به شکل کروی است و روی آن با خارهای کوچک صورتی پوشیده شده است.

اگرچه این کاکتوس نسبت به سرما مقاوم است اما در مواجهه با یخبندان دوام نخواهد آورد و ممکن است از بین برود. برای کاشت کاکتوس خارپشت رنگین‌کمانی از خاک‌های غنی شده با پرلیت و با ظرفیت زهکشی بالا استفاده کنید. این کاکتوس جذاب و گران قیمت در طول زمستان به آبیاری کمی نیاز دارد و زمانی که سطح رطوبت بالاست نیازی به آبیاری ندارد.

آبیاری کاکتوس‌ها کار آسانی نیست به همین خاطر باید بدانید چند بار و چطور کاکتوس خود را آبیاری کنید. این کاکتوس رنگین‌کمانی و دوست‌داشتنی از قسمت مرکزی خود شکوفه‌های زیبایی به رنگ صورتی می‌دهد و اگر می‌خواهید یک کاکتوس رنگی و زیبا داشته باشید، این مورد مناسب شماست.

کاکتوس‌های گران قیمت: کاکتوس خارپشت رنگین‌کمانی (Rainbow Hedgehog Cactus)

کاکتوس‌های گران قیمت: ۵٫ بت زمرد (Emerald Idol) یا آپونتیا سیلندریکا کریستیا (Opuntia Cylindrica Cristata)

بت زمرد یکی از اعضای خانواده‌ی گلابی خاردار است (که در واقع میوه‌های خوراکی می‌دهند) و یک کاکتوس کمیاب و جذاب با ظاهری آنتیک و خاص است. این کاکتوس به شکل منحنی و پیچ‌دار رشد می‌کند و با دنده‌های سفیدی ک پوشیده از خارهای کوچک هستند، شناخته می‌شود.

به کاکتوس بت زمرد تنها زمانی آب بدهید که خاک آن خشک شده باشد چرا که آبیاری زیاد می‌تواند باعث پوسیده شدن ریشه‌های آن شود. این کاکتوس آفتاب دوست بیشتر ترجیح می‌دهد در یک طاقچه‌ی رو به نور روشن یا در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار داده شود. از خاک گلدان مخلوط برای آن استفاده کنید که زهکشی مناسبی داشته باشد و از قرار دادن آن در معرض یخ‌زدگی خودداری کنید چرا که گیاه شما را نابود خواهد کرد.

کاکتوس‌های گران قیمت: بت زمرد (Emerald Idol)

کاکتوس‌های گران قیمت: ۶٫ لوفوسریوس شوتی (Lophocereus Schotti) یا توتم پل (Totem Pole)

کاکتوس توتم پل از آن کاکتوس‌های متخاصم نیست و با بدنه‌ی بدون خار، صاف و بلند از سایر کاکتوس‌ها متمایز است. لوفوسریوس شوتی اگرچه رشد کندی دارد اما می‌تواند بزرگ شود و سال‌ها زنده بماند. این کاکتوس کمیاب و گران قیمت بومی شبه جزیره‌ی باجا در کالیفرنیا است و در زیستگاه اصلی خود در آفتاب کامل رشد می‌کند.

اگر این کاکتوس را به عنوان گیاهی آپارتمانی پرورش می‌دهید بهتر است آن را در نزدیکی یک پنجره‌ی رو به جنوب قرار دهید تا حداکثر نور خورشید به آن برسد. تکثیر این کاکتوس زیبا از قلمه زدن انجام می‌شود زیرا این کاکتوس گل نمی‌دهد و دانه تولید نمی‌کند. از آبیاری زیاد این کاکتوس توتم پل اجتناب کنید چرا که در غیر این صورت باعث آفت و بیماری آن می‌شود.

کاکتوس‌های گران قیمت: لوفوسریوس شوتی (Lophocereus Schotti)

کاکتوس‌های گران قیمت: ۷٫ اکینوپسیس هاکو جو (Echinopsis cv. Haku-Jo)

کاکتوس هاکو جو یکی از آن کاکتوس‌های دارای رشد سریع است و یک رقم ژاپنی است که تصور می‌شود ایجاد شده از ژن گونه‌های مختلف باشد. این کاکتوس شکلی کروی و زیبا دارد و دارای آرئول‌های پشمی است که خارهای قهوه‌ای تیز به صورت دسته‌ای روی آن رشد می‌کنند. این گیاه به سختی وارد دوره‌ی گلدهی می‌شود اما وقتی به این مرحله برسد، گل‌های سفید با بوی ملایمی می‌دهد که شبیه به شیپور هستند. مراقبت از هاکو جو آسان است؛ در فصل تابستان آن را در آفتاب کامل قرار دهید و مطمئن شوید در فصل زمستان خیس نمی‌شود.

کاکتوس‌های گران قیمت: اکینوپسیس هاکو جو (Echinopsis cv. Haku-Jo)

کاکتوس‌های گران قیمت: ۸٫ لوبیویا فاماتیمنسیس کریستاتا (Lobivia Famatimensis Cristata) یا بلال نارنجی

کاکتوس بلال نارنجی که حالت چمباتمه‌ای و محکمی دارد، یکی از انواع کاکتوس گلدار گران قیمت است که در فصل بهار یا تابستان گل‌های غول‌پیکری به رنگ قرمز، نارنجی یا صورتی می‌دهد. بدنه‌ی این کاکتوس با شبکه‌ای از خارهای نارنجی تیره پوشیده شده است. این کاکتوس ممکن است به سادگی بپوسد و ترجیح می‌دهد در طول فصل زمستان بدون آبیاری و خشک باشد. کاکتوس بلال نارنجی به یخبندان و سرما حساس نیست و بنابراین می‌تواند یک گزینه‌ی عالی برای مجموعه‌ی فضای باز شما باشد. فقط حواستان باشد آن را در خاک دارای زهکشی مناسب بکارید.

کاکتوس‌های گران قیمت: لوبیویا فاماتیمنسیس کریستاتا (Lobivia Famatimensis Cristata)

کاکتوس‌های گران قیمت: ۹٫ آپونتیا سوبولاتا (Opuntia Subulata) یا سوزن حوا

این کاکتوس بوته‌ای محبوب یکی از انواع کاکتوس‌های محبوب و گران قیمت است که رشد زیادی دارد و قد آن می‌تواند به ۶۰ سانتی‌متر برسد. کاکتوس سوزن حوا به نظر بومی کوه‌های آند در پرو است و در نور زیاد خورشید رشد خوبی دارد. این کاکتوس هم مانند سایر کاکتوس‌ها کم‌آبی را ترجیح می‌دهد و بنابراین فقط برای زنده ماندن به آب کمی احتیاج دارد.

اگر به دنبال یک کاکتوس رنگارنگ هستید این مورد مناسب شما نیست چرا که شکوفه دادن آن زمان زیادی می‌برد. با این حال هنگامی که شکوفه بدهد، گل‌های قرمز آن با میوه‌های قرمزی در زیر آنها می‌آیند. برای نگهداری از این کاکتوس لازم است آن را در برابر یخبندان محافظت کنید.

آپونتیا سوبولاتا (Opuntia Subulata) یا سوزن حوا

کاکتوس‌های گران‌قیمت: ۱۰٫ کاکتوس قلعه پری (Fairy Castle Cactus)

این یک کاکتوس دارای ظاهر جالبی است و نام خود را به این دلیل گرفته است که به نوعی شبیه یک قلعه‌ی فانتزی است. کاکتوس قلعه پری بیشتر به رنگ سبز با نقاط سفید کوچک است که در سراسر آن، به خصوص در امتداد لبه‌ها قرار دارند.

این کاکتوس یکی از انواع کاکتوس‌ گران قیمت است که نسبت به اندازه‌ی کوچک آن، قیمت بالایی دارد. بعلاوه این کاکتوس نسبتا کمیاب هم هست و تقاضای زیادی دارد. به همین خاطر است که طرفداران زیادی دارد که هزینه‌ی زیادی هم برای آن پرداخت می‌کنند.

کاکتوس‌های گران‌قیمت: کاکتوس قلعه پری (Fairy Castle Cactus)

کاکتوس‌های گران قیمت: ۱۱٫ کاکتوس دنباله‌دار لپسیم کریسوفرم (Lepismium Cruciforme Trailing Cactus)

در مواجهه با این کاکتوس شاید اول فکر کنید که اصلا هیچ شباهتی به خانواده‌ی کاکتوس‌ها ندارد؛ البته تا وقتی که به آن نزدیک نشوید به نظر یک گیاه کاملا بی خطر است اما با بررسی دقیق‌تر می‌توانید خوشه‌های کوچک خارها را در لبه‌ی برگ‌ها مشاهده کنید. این کاکتوس یکی از کمیاب‌ترین انواع کاکتوس است و برای خرید آن باید هزینه‌ی زیادی را هم پرداخت کنید. هرچقدر هم بزرگ‌تر باشد متعاقبا گران‌تر خواهد بود.

کاکتوس‌های گران قیمت: کاکتوس دنباله‌دار لپسیم کریسوفرم (Lepismium Cruciforme Trailing Cactus)

کاکتوس‌های گران‌قیمت: ۱۲٫ سولکوربوتیا روچی ویولاسیدرمس (Sulcorebutia rauschii violacidermis)

این کاکتوس یکی از انواع کوچک کاکتوس‌ها است و می‌توانید به راحتی آن را روی میز دفتر کار خود یا نزدیک پنجره‌ی آشپزخانه نگهداری کنید. این کاکتوس نام سختی دارد و به همین خاطر معمولا مردم به آن کاکتوس بنفش می‌گویند. همانطور که از نامش هم پیداست، رنگ آن بنفش تیره است و یکی از کاکتوس‌هایی است که شبیه به یک گلوله‌ی بنفش به نظر می‌رسد که روی گلدان قرار داده شده است.

کاکتوس بنفش ظاهر زیبایی دارد و حتی برای کسانی که به کاکتوس علاقه‌ای ندارند هم جذاب است. این کاکتوس هم یکی از انواع کاکتوس‌های گران قیمت است زیرا بسیار نادر و کمیاب است.

(آیا می‌دانستید هر رنگ گل رز معنای خاص خود را دارد؟ در مطلب معنی رنگ گل رز با این معانی آشنا خواهید شد.)

کاکتوس‌های گران‌قیمت: سولکوربوتیا روچی ویولاسیدرمس (Sulcorebutia rauschii violacidermis)

کاکتوس‌های گران قیمت: ۱۳٫ کاکتوس کریسمس (Christmas cactus)

اگر تعجب می‌کنید که چرا به این گیاه، کاکتوس کریسمس گفته می‌شود باید بدانید که این نامگذاری به خاطر رنگ‌های زنده و جذاب آن است. این کاکتوس گل‌های قرمز و سفید بسیار زیبا و چشمگیر و همینطور برگ‌های سبز زنده دارد که وقتی به آن نگاه کنید یاد کریسمس می‌افتید. یافتن این کاکتوس نسبتا دشوار است و صادقانه بگوییم، تقریبا پیدا کردن آن غیرممکن است!

کاکتوس‌ گران قیمت: کاکتوس کریسمس (Christmas cactus)

منبع

مقالات مرتبط

نظرات