نگهداری از گیاه سیکاس: آشنایی با روش نگهداری از نخل سیکاس

سیکاس رولوتا (Cycas Revoluta) یا نخل ساگو یک گیاه آپارتمانی زیبا با نگهداری آسان است. البته این گیاه نخل نیست اگرچه شرایط مراقبتی یکسانی با نخل دارد. سیکاس به عنوان گیاه فضای باز میلیون‌ها سال است که وجود داشته و یکی از قدیمی‌ترین گیاهانی است که امروزه به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شود. در ادامه این مطلب تصمیم داریم در خصوص نگهداری سیکاس در آپارتمان و فضای بازو شرایط نگهداری گیاه سیکاس صحبت کنیم. برای اطلاع از قیمت سیکاس و خرید گیاه سیکاس به گلفروشی آنلاین گل باما سری بزنید.

خرید درخچه آپارتمانی

معرفی گیاه سیکاس

سیکاس امروزه یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب و باشکوه است که طرفداران زیادی دارد. اگرچه سیکاس را با نام نخل سیکاس نیز می‌شناسند اما این گیاه در اصل نخل نیست اما مراقبت از آن تا حدی مشابه با گیاه نخل است. اکثر افراد این گیاه را به عنوان گیاه آپارتمانی می‌شناسند اما سیکاس یکی از قدیمی‌ترین گیاهان در فضای باز است که امروزه به عنوان گیاه آپارتمانی از آن نگهداری می‌شود.

در دهه‌ی گذشته گیاه سیکاس محبوبیت بیشتری پیدا کرد زیرا مردم متوجه نگهداری آسان گیاه سیکاس و همینطور رشد کم آن شدند. بعلاوه اینکه سیکاس نیاز به تعویض گلدان ندارد و برای افرادی که به گرده یا گل گیاهان آلرژی دارند نیز مناسب است زیرا در دسته گیاهان آلرژی زا قرار نمی‌گیرد. اگر نگهداری از گیاه سیکاس به خوبی انجام شود، برگ‌های آن به ندرت می‌ریزد و رشد یک یا دو برگ جدید در سال به این معنی است که این گیاه رشد کمی دارد.

در مورد نگهداری از گیاه سیکاس مراقب باشید چرا که این گیاه برای حیوانات و انسان سمّی است.

(با بهترین گل و گیاه برای نگهداری در اتاق خواب آشنا شوید.)

معرفی گیاه سیکاس

خطرات نگهداری از گیاه سیکاس

علیرغم ظاهر بی‌ضرر و بدون خطر گیاه سیکاس، این گیاه تماما برای حیوانات و انسان‌ها سمّی است. بسیاری از گیاهان آپارتمانی دارای ویژگی سمّیت کمی هستند اما یا مزه‌ی بدی دارند و به اندازه‌ی کافی از گیاه خورده نمی‌شود که باعث آسیب شود و یا سمّیت آنها به حدی نیست که ایجاد مشکل کند.

اما در مورد نخل ساگو یا گیاه سیکاس این مساله کاملا متفاوت است و سیکاس یکی از گیاهان سمی برای حیوانات خانگی است. بنابراین اگر حیوان خانگی شما گیاهان آپارتمانی را می‌خورد و یا کودک کنجکاوی دارید، از نگهداری گیاه سیکاس در خانه اجتناب کنید.

با این حال اگر از این نظر مشکلی ندارید، گیاه سیکاس یک گیاه آپارتمانی زیبا با مراقبت کم و آسان است که می‌تواند برای افراد تازه‌کار گزینه‌ی خوبی باشد.

خطرات نگهداری گیاه سیکاس

چگونه از گیاه سیکاس نگهداری کنیم

گیاهان سیکاس گیاهانی مقاوم و همیشه سبز هستند که در ماسه یا سنگ سخت رشد می‌کنند. سیکاس گیاهی دوپایه است و گیاهان نر و ماده‌ی جداگانه وجود دارد. گیاه ماده دانه تولید می‌کند و گیاه نر مخروط‌هایی کاج پر از گرده تولید می‌کند.

نخل ساگو (sago palm) گیاهی است که به کندی رشد می‌کند و عمری طولانی دارد. ارتفاع این گیاه معمولا به ۹۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر می‌رسد. اگرچه گاهی اوقات ارتفاع این گیاه به ۳ متر نیز ممکن است برسد. اگر شما هم مایل به خرید و نگهداری گیاه سیکاس هستید، در ادامه در مورد نحوه نگهداری از گیاه سیکاس صحبت خواهیم کرد.

نگهداری بونسای سیکاس و گیاه بونسای معمولی مشابه است و با رعایت اصول نگهداری می‌توانید گیاه سالمی داشته باشید.

(با انواع گیاهان مناسب پاییز آشنا شوید.)

نکات نگهداری گیاه سیکاس

نحوه نگهداری گیاه سیکاس: نور مناسب سیکاس

استاندارد طلایی برای اکثر گیاهان آپارتمانی نور روشن است اما اکثر گیاهان نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند و این مساله در مورد گیاه سیکاس نیز صادق است. نور زیاد باعث آسیب به برگ‌های گیاه می‌شود. بعلاوه اینکه اگر گیاه در معرض نور کم باشد برای مدتی طولانی با مشکلی مواجه نخواهد شد اما برای سلامت بهتر گیاه لازم است آن را برای طولانی مدت در سطوح پایین نور قرار ندهید.

برای نگهداری سیکاس در خانه حتما گیاه را در نور روشن بدون نور مستقیم خورشید قرار دهید.

نور مناسب برای نگهداری گیاه سیکاس

نگهداری سیکاس در منزل: آبیاری

آبیاری سیکاس در بهار و تابستان

فصل بهار و تابستان فصل رشد گیاهان آپارتمانی است و برای نگهداری از گیاه سیکاس باید به برنامه‌ی آبیاری آن دقت داشته باشید. هر بار به خوبی به گیاه خود آب بدهید و پیش از آبیاری مجدد اجازه دهید سطح خاک آن کاملا خشک شود. آبیاری باید منظم اما محدود باشد تا از خیس شدن بیش از حد و پوسیدگی ریشه‌های گیاه جلوگیری شود.

برای نگهداری گیاه سیکاس در فصل بهار و تابستان آبیاری هر ۲ یا ۳ روز می‌تواند کافی باشد. هر دو هفته نیز کود مایع به آب آن اضافه کنید تا گیاه رشد بهتری داشته باشد.

(اگر از طرفداران نگهداری از کاکتوس هستید، در مورد نگهداری کاکتوس بیشتر مطالعه کنید.)

نگهداری سیکاس در منزل

آبیاری سیکاس در پاییز و زمستان

با شروع فصل پاییز و زمستان در نگهداری گیاه سیکاس و آبیاری آن باید بیشتر دقت کنید. با شروع فصل سرما آبیاری را کمتر کنید و فقط زمانی که یک یا دو سانتی‌متر بالای خاک خشک بود ، آن را آبیاری کنید تا کل خاک مرطوب شود. می‌توان گفت در فصل پاییز و زمستان آبیاری هر ۱۵ روز یکبار کافی است اما این مساله به محل قرارگیری گیاه سیکاس شما نیز بستگی دارد. به این معنی که اگر گیاه شما در آفتاب کامل قرار دارد، مطمئنا به آبیاری بیشتری نیاز خواهد داشت.

در نگهداری سیکاس در زمستان دقت کنید که در فصل پاییز و زمستان که گیاه رشد نمی‌کند، نباید به آن کود بدهید.

آبیاری سیکاس در پاییز و زمستان

نحوه نگهداری گیاه سیکاس: رطوبت و دمای نگهداری

سیکاس گیاه بدون دردسری است و سطح رطوبت خانه‌ی شما هر چقدر که باشد، برای گیاه شما مناسب است. در مورد دمای مناسب نگهداری از سیکاس نیز معمولا دمای معمول خانه برای گیاه مناسب است. با این حال برای سلامت گیاه و جلوگیری از آسیب رسیدن به برگ‌ها و بدنه‌ی گیاه، توصیه می‌شود دما کمتر از ۵ درجه‌ی سانتی‌گراد یا ۴۱ درجه‌ی فارنهایت نباشد.

نحوه نگهداری گیاه سیکاس

طرز نگهداری از سیکاس: کاشت و تعویض گلدان سیکاس

یکی از نکات نگهداری گیاه سیکاس، تامین مخلوط خاک خوب و مناسب برای این گیاه است. خاک مناسب سیکاس را می‌توانید با ⅓ کمپوست اصلاح کنید. برای اطمینان از گلدان‌هایی با زهکشی مناسب که تنها یک سوراخ در کف آن وجود دارد، استفاده کنید و سنگریزه‌های سفالی یا سنگ‌های کوچک را در کف گلدان بریزید تا یک لایه تشکیل شود. این کار از مسدود شدن سوراخ زهکشی کف گلدان جلوگیری می‌کند.

  • زهکشی خاک سیکاس را با ماسه، پرلیت یا چند مشت گلوله خاک رس مخلوط کنید تا برای نگهداری گیاه سیکاس محیط خاکی مناسب‌تری ایجاد شود.
  • گیاه را در گلدانی با اندازه‌ی مناسب بکارید و برای آن از خاک مناسب گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.
  • اگرچه ممکن است لازم باشد هر ۲ یا ۳ سال یکبار در فصل بهار گلدان سیکاس را تعویض کنید اما اگر نیاز به تعویض گلدان نیست سطح خاک را با خاک غنی تعویض کنید.

ریشه‌های سیکاس نباید در آب غوطه‌ور شوند زیرا این مساله می‌تواند باعث از بین رفتن گیاه شود. بنابراین حتما کف گلدان سنگریزه بریزید.

(از مطلب گیاهان آپارتمانی گلدار بازدید کنید.)

کاشت و تعویض گلدان سیکاس

نگهداری سیکاس در باغچه: کاشت و نگهداری گیاه سیکاس در فضای باز

اگر قصد کاشت و نگهداری از گیاه سیکاس در فضای باز و حیاط دارید، به این نکات دقت داشته باشید:

  • از مخلوط خاک باغچه و ماسه برای کاشت گیاه سیکاس استفاده کنید.
  • گیاه را در محل توخالی یا فرورفته نکارید زیرا ممکن است آب در آنجا جمع شود و در صورت بارندگی زیاد باعث خفه شدن ریشه‌های گیاه شود.

به طور کلی بیشتر گیاهان سیکاسسرما را تحمل نمی‌کنند به غیر از سیکاس رولوتاکه می‌تواند در دمای زیر صفر زنده بماند.

نگهداری سیکاس در باغچه

پرورش و نگهداری گیاه سیکاس: قرار دادن گیاه در نقطه‌ی مناسب

سیکاس از آن دسته گیاهانی است که به خوبی می‌توان در خانه‌ها و آپارتمان‌ها از آن نگهداری کرد و البته سیکاس رولوتا می‌تواند دماهای سرد را نیز به خوبی تحمل کند.

  • نگهداری گیاه سیکاس در آپارتمان در دمای بین ۲۰ تا ۲۲ درجه‌ی سانتی‌گراد ایده‌آل است و گیاه برای رشد به نور کافی و همینطور نور مستقیم نیاز دارد.
  • گیاه سیکاس را در نزدیکی یک پنجره‌ی رو به جنوب یا غرب قرار دهید تا روشنایی و نور آفتاب کافی را به خوبی دریافت کند.

اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنید که کاملا تاریک است بهتر است از خرید و نگهداری گیاه سیکاس صرفنظر کنید زیرا این گیاه برای رشد و طراوت باید نور کافی دریافت کند.

(از مطلبی که در مورد گیاهان آپارتمانی سایه دوست نوشته‌ایم، بازدید کنید.)

پرورش و نگهداری گیاه سیکاس

روش نگهداری گل سیکاس در خانه: آبیاری و کوددهی سیکاس

نکته‌ی مهم دیگر طریقه نگهداری گیاه سیکاس و کوددهی به آن است. در کوددهی به گیاه سیکاس دقت داشته باشید که این گیاه به نیتروژن بیشتری نسبت به فسفر و پتاسیم نیاز دارد. این یعنی نسبت نیتروژن در کود باید بیشتر از پتاسیم و فسفر آن باشد. برای مثال کود ۱۸-۸-۸ یا ۲۴-۸-۸ برای سیکاس عالی است. به طور معمول کود حیوانی دارای مقدار زیادی نیتروژن است و کود پرندگان و کود بز بیشترین میزان نیتروژن را دارد. راه‌های دیگری نیز برای افزایش نیتروژن وجود دارد:

  • از باقیمانده‌ی هرس گیاهان برای تهیه‌ی کود گیاهی استفاده کنید. این کود خیلی سریع تجزیه می‌شود و نیتروژن زیادی آزاد می‌کند.
  • تفاله‌ی قهوه‌ی استفاده شده نیز گزینه‌ی خوبی است و محتوای نیتروژن بالایی نیز دارد.
  • برخی از کودهای تخمیر شده چای را می‌توان در خانه تهیه کرد. برای مثال چای گزنه دارای میزان زیادی نیتروژن است. همچنین شبدر را به عنوان یک مالچ سبز در اطراف گیاه خود بکارید.

روش نگهداری گل سیکاس در خانه

بیماری‌ها و مشکلات نگهداری از گیاه سیکاس

پیچ خوردن برگ‌های سیکاس

یکی از مشکلاتی که ممکن است در نگهداری گیاه سیکاس با آن مواجه شوید، پیچ خوردن برگ‌های سیکاس است. اگر برگ‌های گیاه سیکاس پیچ خورده است این مساله بدون شک به خاطر کمبود نور یا آبیاری بیش از حد است. برای رفع این مشکل لازم است گیاه خود را در مکان مناسب‌تری با نور مناسب قرار دهید و آبیاری آن را کاهش دهید تا گیاه شما سلامت شود.

بیماری‌ها و مشکلات نگهداری از گیاه سیکاس

علت زرد شدن برگ سیکاس

اگر شاهد تولید برگ جدید سیکاس هستید و برخی از برگ‌های گیاه شما نیز زرد می‌شود، این چرخه‌ی طبیعی رشد گیاه است. درختان، حتی درختان همیشه سبز، برگ‌های قدیمی خود را از دست می‌دهند تا رشد جدید داشته باشند. بنابراین با زرد شدن برگ گیاهان می‌توانید به سادگی اجازه دهید برگ‌ها خشک شده و بیفتند یا پس از پایان خشک شدن برگ‌ها، آنها را جدا کنید.

با این حال، اگر رشد جدیدی در گیاه نمی‌بینید و گیاه شما به نظر ناسالم می‌رسد، میزان آبیاری و زهکشی گیاه را بررسی کنید. در نهایت شاید لازم باشد گیاه را هر دو هفته یکبار با کود مایع تقویت کنید.

در نگهداری گیاه سیکاس لازم است بدانید وقتی یک برگ زرد می‌شود، چه به دلیل آفت، سرمازدگی یا کمبود مواد مغذی، برگ دیگر سبز نمی‌شود اما می‌توانید گیاه خود را تقویت کنید تا شاخه‌های جدید و سالمی تولید کند.

(با گیاهان آپارتمانی آویز آشنا شوید.)

علت زرد شدن برگ سیکاس

علت قهوه‌ای شدن برگ‌های سیکاس

یکی از مشکلات رایج باغبانان، قهوه ای شدن برگ های گیاهان است. قهوه‌ای شدن برگ‌های سیکاس ممکن است به خاطر قرار گرفتن گیاه در معرض نور خورشید، کمبود رطوبت یا افزایش سن ایجاد شود. بنابراین سعی کنید برای نگهداری گیاه سیکاس آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید؛ به ویژه در گرم‌ترین زمان‌های روز. بعلاوه اینکه اگر هوای خانه شما بسیار خشک است، برای گیاه رطوبت فراهم کنید. این کار را می‌توانید با یک سینی سنگریزه یا دستگاه بخارساز انجام دهید تا از قهوه‌ای شدن برگ‌ها جلوگیری شود.

در نهایت اینکه در نگهداری از گیاه سیکاس، قهوه‌ای شدن برگ‌ها بخشی طبیعی از چرخه‌ی زندگی گیاه است.

علت قهوه‌ای شدن برگ‌های سیکاس

علت دراز شدن برگ سیکاس

همانطور که گفتیم سیکاس گیاهی است که نیاز به نور روشن و کافی دارد و برای نگهداری گیاه سیکاس لازم است آن را در محلی روشن و البته به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. نور کم باعث می‌شود گیاه شما رشد هرز و علفی داشته باشد.

اگر گیاه نور کافیدریافت کند، برگ‌های تازه و جوان سیکاس کوتاه می‌مانند اما در غیر اینصورت برگ‌ها بلند شده و با فاصله‌ی زیاد بین برگچه‌ها رشد می‌کنند.

مراقبت از گیاه سیکاس

نگهداری از گیاه سیکاس و مشکلات مربوط به آفات

آفت کنه عنکبوتی قرمز

در نگهداری از نخل سیکاس یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید، آفات گیاهان آپارتمانی مانند کنه های عنکبوتی قرمز هستند. از آنجایی که نخل سیکاس در مورد رطوبت چندان حساس نیست، ممکن است آن را در نقطه‌ای بسیار خشک قرار داده باشید و این می‌تواند باعث رشد کنه‌های عنکبوتی قرمز شود که هوای خشک را دوست دارند. تارهای چسبنده نشانه‌ای از وجود این آفات است که با مشاهده‌ی آن باید نسبت به درمان گیاه اقدام کنید و اقدامات بهتری برای نگهداری گیاه سیکاس در نظر بگیرید.

آفات و مشکلات نگهداری از گیاه سیکاس

شپشک در گیاه سیکاس

خوشبختانه گیاه سیکاس به سادگی غذای کافی برای رشد یک مجموعه‌ی بزرگ از حشرات شپشک یا شپشک آرد آلود را فراهم نمی‌کند اما همچنان ممکن است در فرآیند مراقبت از گیاه سیکاس با این آفت مواجه شوید. گاهی اوقات در نگهداری گیاه سیکاس یک لکه ساده روی برگ با یک حشره شپشک اشتباه گرفته می‌شود، بنابراین لازم است با دقت گیاه خود را بررسی کنید. اگر مطمئن هستید گیاه سیکاس دچار شپشک شده، برگ‌های آلوده را قطع کنید و یا از الکل مالشی برای پاک کردن و از بین بردن آفت استفاده کنید.

نکات نگهداری گیاه سیکاس

خرید گیاه سیکاس از گلفروشی آنلاین گل باما

سیکاس که برخی به آن نخل سیکاس نیز می‌گویند، گیاهی با نیازهای مراقبتی کم است که به همین خاطر می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای افراد و باغبانان تازه‌کار باشد. گیاه سیکاس به عنوان یک درخت در طبیعت رشد می‌کند اما امروزه به عنوان گیاه آپارتمانی نیز مورد توجه زیادی قرار گرفته است. شاید جالب باشید، برخی از بخش‌های این گیاه با خواص گل سیکاس همراه است و می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. البته با خرید گیاه سیکاس و نگهداری گیاه سیکاس می‌توانید از زیبایی آن نیز لذت ببرید.

این گیاه در دو جنس نر و ماده وجود دارد که می‌توانید عکس گل سیکاس نر و ماده را در سایت‌های مختلف مشاهده کنید. برای اطلاع از قیمت گیاه سیکاس و خرید گیاه سیکاس پیشنهاد می‌کنیم سری به گلفروشی آنلاین گل باما بزنید.

منبع مطلب

خرید گیاه سیکاس
div class=”fxbtn-ew12″>خرید سیکاس

مقالات مرتبط

نظرات