نگهداری از گیاه آرالیا: بهترین ترفندها برای مراقبت از گل آرالیا + عکس

گیاه آرالیا به‌خاطر شاخ و برگ های زیبا و نگهداری آسان بیش از یک قرن است که جزء گیاهان آپارتمانی محبوب بشمار می‌آید. با چنین قدمتی معلوم است که خیلی خوب با محیط خانه کنار می‌آید، بنابراین نگهداری از گیاه آرالیا کار آسانی است که اجداد ما با آن خو گرفته‌اند!  آرالیا با توجه به زیستگاه‌اش نور فراوان و غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد، اما خوشبختانه با نورکم هم کنار می‌آید و می‌توانید گیاه جذابی برای خانه شما باشد.

طرز نگهداری گیاه آرالیا: گل آرالیا چیست؟

گیاه آرالیا (Aralia) در طبقه بندی گیاه شناسی با نام Polyscias scutellari شناخته می‌شود. گیاه آرالیا بیش از ۶۰ گونه دارد. و با این خانواده‌ی بزرگ جای تعجب نیست که  انواع گل آرالیا با مدل‌های مختلف، برخی از آن‌ها درختچه‌ آپارتمانی با برگ‌های پَر مانند (به عنوان آرالیا مینیاتوری) و برخی دیگر با برگ‌های پهن برش خورده، مثل گیاه برگ انجیری که بنام گل آرالیا برگ انجیری معروف است، خودنمایی کنند. آن‌ها عمدتاً در کوه‌های جنگلی آسیا و آمریکا یافت می‌شود. انقدر نگهداری از گیاه آرالیا کار آسانی است که هر طبیعت دوستی برای داشتن آن ترغیب می‌شود!

برخی از گونه‌های آرالیا ساقه‌های چوبی و برگ‌های پهنی دارد و برخی دیگر برگ‌های پَر مانند، که آن را برای پرورش بونسای محبوب کرده است. آن‌ها گیاهان کوهستانی هستند و می‌توانند در شرایط نوری مختلف زندگی کنند و به طور کلی نگهداری آسانی دارند. گیاه آرالیا به دلیل قد بلند و برگ‌های پهن در یونان به نام “سایه زیاد” شناخته می‌شود.

نگهداری از گیاه آرالیا: گیاه آرالیا یا گیاه آرالیا ژاپنی جزو گیاهان آپارتمانی همیشه سبز است و در زیستگاه خود تا حدود ۳ تا ۶ متر قد می‌کشد.

(برای نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

طرز نگهداری گیاه آرالیا

شرایط نگهداری از گیاه آرالیا: خرید گل آرالیا

از آنجاییکه گیاه آرالیا قدمت طولانی در خانواده گیاهان آپارتمانی دارد، خیلی از باغبان علاقه‌ی زیادی به نگهداری این گونه‌ی اصیل دارند. آرالیا گیاهی کند رشد است و پرورش آن بصورت یک گیاه بالغ و باطراوات زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل قیمت گل آرالیا ممکن است کمی گران بنظر رسد، اما ارزشش را دارد. آرالیا با نگهداری آسان و ماندگاری بالا، یک گیاه خانگی وفادار است.

نحوه نگهداری از گیاه آرالیا: از خوبی‌های گیاه آرالیااین است که کمتر دچار آفت و بیماری می‌شود، اما شاید در برخی افراد باعث حساسیت پوستی شود.

(برای نگهداری از گیاه حسن یوسف به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

شرایط نگهداری از گیاه آرالیا

انواع گل آرالیا

یکی از بهترین چیزهایی که در مورد گیاهان آپارتمانی آرالیا وجود دارد این است که اگر نور کافی در دفتر یا خانه خود نداشته باشید، بازهم به راحتی رشد می‌کنند.

برگ‌های برش خورده و پهن آن‌ را زیباتر کرده است. بیایید انواع مختلفی از مجموعه گیاهان آپارتمانی آرالیا را که در بازار گل یافت می‌شود را با یکدیگر بررسی کنیم:

نگهداری گل آرالیا برگ پهن: گل آرالیادارای برگ‌های پنجه‌ای شکل چند لبه است و به انواع مختلف: گل آرالیا قرمز، آرالیا ابلق و امثالهم در بازار موجود است.

(برای نگهداری از گیاه پتوس این صفحه را از دست ندهید.)

انواع گل آرالیا

نگهداری از گیاه آرالیا: مینگ آرالیا

مینگ آرالیا (POLYSCIAS FRUTICOSA) شاخ و برگ‌های برش خورده و زیباتری نسبت به الباقی هم نوع‌هایش دارد. مینگ آرالیا یک درختچه آپارتمانی کوچک ولی باشکوه است که برای افزودن ظرافت به فضاهای بیرونی و فضاهای داخلی با رطوبت بالا مانند حمام یا آشپزخانه، بخوبی کنار می‌آید.

شرایط نگهداری از گیاه آرالیا:آرالیا مینگزیبایی خیره کننده‌ای دارد، مخصوصا اگر حاشیه برگ‌هایش به رنگ کرم باشد! آرالیا مینگ هر آنچه از طبیعت آسیایی بخواهید، در بر دارد!

(برای نگهداری از گیاه برگ انجیری به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گیاه مینگ آرالیا

انواع گل آرالیا: فابیان آرالیا

فابیان آرالیا (Fabian aralia)‌، با برگ‌های دلمه‌ای شکل و سبز تیره خودنمایی می‌کند. این برگ‌ها گاهی آنقدر تیره هستند که بنام گل آرلیا بلک هم خوانده می‌شوند.

فابیان آرالیا بصورت عمودی رشد کرده و دارای یک تنه چوبی بزرگ است. این گیاه زیبایی عجیب و غریبی دارد و برای نگهداری در خانه هایی با نور روشن، عالی است.

نگهداری از گیاه آرالیا: از آنجاییکه فابیان آرالیا برگ‌های سبز تیره‌ای دارد، به نور بیشتری نسبت به سایر گونه‌ها نیاز دارد.

(نکات طلایی نگهداری از گیاه گل گندمی را در این صفحه بخوانید.)

معرفی گیاه فابیان آرالیا

نگهداری از گیاه آرالیا: آرالیا مینیاتوری

دانه برف مینگ آرالیا، با شاخ و برگ‌های سرخس‌دار، پر از شاخه‌های باریک است که مستقیماً در گیاهان بالغ رشد می‌کنند. گیاه دانه برف مینگ آرالیا یک گیاه لایه لایه است و برای پرورش بونسای بی‌نظیر است.

آرالیا مینگ به آرامی رشد می‌کند اما می‌تواند به بیش از سه متر قد بکشد. اگر به دنبال گیاه مینیاتوری کاملا شرقی هستید، آرالیا مینیاتوری فوق العاده است.

روش نگهداری از گیاه آرالیا: گل ارالیا درختی می‌تواند یک بونسای زیبا با ارتفاع سه متر برایتان بسازد. برگ‌های برش خورده زیبایی آن را چند برابر می‌کند.

(برای نگهداری از گیاه دراسنا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گیاه آرالیا مینیاتوری

بونسای آرالیا بالفور

گیاه بونسای بالفور آرالیا، با نمایش برگ‌های برش خورده و برگچه‌های گرد، بیش از یک قرن است که محبوب بوده است. برگ‌های سبز زمردی، سفید و یا قرمز رنگ است. در هر حال حواستان باشد که این گونه، در مقابل آفتاب مستقیم دوام نمی‌آورد. بنابراین اگر آن را در فضای باز نگهداری می‌کنید، زیر سایبان باشد.

نگهداری از گیاه آرالیا:گیاه آرالیا اگر کند رشد است اما در عوض می‌تواند تا مدت‌ها به عنوان گیاه خانگی کم دردسر طبیعت زیبای خانه شما باشد.

(برای نگهداری از گیاه دیفن باخیا این صفحه را از دست ندهید.)

بونسای آرالیا بالفور

مینگ آرالیا ابلق

مینگ آرالیا ابلق دارای شاخ و برگ‌های پر مانند با لبه‌های کرم رنگ در انتهای برگ‌ها است. مینگ آرالیا یک درخت کوچک باشکوه است که برای افزودن ظرافت به فضاهای بیرونی و فضاهای داخلی با رطوبت بالا مانند حمام یا آشپزخانه عالی است. گل آرالیا ابلق به غیر از سبز و سفید به رنگ طلایی و کرمی خودنمایی می‌کند.

شرایط نگهداری آرالیا ابلق: گل آرالیا ابلق زیبایی و ظرافت خاصی دارد برای نگهداری از آن‌ باید حواستان به رطوبت دلخواه‌اش باشد.

مینگ آرالیا ابلق

آرالیا دروغین

آرالیا دروغین، آرالیا تاج طلا یا آرالیا کاذب (PLERANDRA ELEGANTISSIMA) یکی از گونه‌های زیبای، خانواده آرالیا است. این گیاه با برگ‌های سبز پردار و با لبه‌های طلایی نمایش می‌شود. این گیاه آپارتمانی جذابیت بصری فوق العاده‌ای را به هر خانه‌ای اضافه می‌کند.

یک گونه‌ی دیگر از آرالیا دروغین، با برگ‌های دندانه‌دار شرابی رنگ و لبه‌های برنز خودنمایی می‌کند که بسیار زیبا است. شرایط نگهداری آرالیا دروغین نیز شبیه به سایر آرالیاها است. به دور از نور مستقیم خورشید و جایگاه ثابت بدون سرما و گرمای بیش از حد!

نگهداری از گیاه آرالیا: گیاه آرالیا دروغین به‌خاطر رنگ شرابی برگ‌هایش، به‌نام گل آرالیا قرمز معروف است.

(برای مبارزه با آفت مگس سفید به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گیاه آرالیا دروغین

آرالیا ژاپنی

آرالیا ژاپنی نام دیگر آرالیا برگ پهن است و نمونه‌ای زیبا از خانواده بزرگ آرالیا است. آرالیا ژاپنی یک درختچه‌ی تزئینی است و در فضای خانه نیز می‌تواند تا حدود دو متر رشد کند. برای نگهداری از گیاه آرالیا ژاپنی آن را در فضای مرطوب و گرم حفظ کنید.

نگهداری از گیاه آرالیا ابلق: گیاه آرالیا ابلق بخاطر حفظ رنگ‌ برگ‌هایش، باید بیشتر به فکر نور مورد نیازش بود.

گیاه آرالیا ژاپنی

نگهداری از گیاه آرالیا

در این بخش دستـور العمل‌های باغبانان ماهر را در نگهداری از گیاهان آرالیا را برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم. در این راهنما با طرز درست آبیاری آرالیا، شرایط نور، دما، رطوبت و هرگونه مراقبت اضافی که ممکن است برای کمک به رشد آن نیاز داشته باشد، آشنا خواهید شد:

نور مورد نیاز گیاه آرالیا

از دغدغه‌های نگهداری گیاه آپارتمانی، میزان نور است. اگر خانه‌ی شما پنجره‌های بزرگ جنوبی دارد، می‌توانید آن را به یک باغ رؤیایی تبدیل کنید. آرالیا عاشق نور غیر مستقیم روشن است و البته به آسانی می تواند با نور کم هم کنار بیاید.

نور مستقیم بیش از حد، برگ‌ها را می‌سوزاند و نور کم هم دلیلی بر رشد آهسته و زرد شدن برگ‌ها است. برای حفظ رشد یکنواخت گیاه، گلدان را هر ماه بچرخانید. اگر نگران هستید که نور کافی در خانه خود ندارید، یک چراغ رشد تهیه کنید.

نگهداری از گیاه آرالیا: گیاهان آپارتمانی آرالیا را در نور متوسط تا روشن پرورش دهید. آنها نور متوسط را تحمل می کنند، اما در یک نقطه روشن سریعتر رشد کرده و سرسبز می‌شوند.

(برای مبارزه با شپشک آرد آلود به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نور مورد نیاز برای نگهداری از گیاه آرالیا

شرایط نگهداری از گیاه آرالیا:آبیاری آرالیا

برای آبیاری آرالیا یک قانون کلی وجود دارد: آن را زمانی آبیاری کنید که ۵۰ درصد حجم خاک خشک شده باشد. همیشه قبل از آبیاری رطوبت خاک را بررسی کنید. در زمان آبیاری، آن را آنقدر کامل آب دهید که از منافذ زهکشی گلدان خارج شود و آب اضافی در زیرگلدانی بریزد.

نحوه نگهداری از گیاه آرالیا: به گیاه آپارتمانی آرالیا به اندازه‌ای آب دهید که گیاه پژمرده نشود. بهتر است قبل از آبیاری مجدد، اجازه دهید سطح بالایی خاک گلدان خشک شود.

شرایط نگهداری و آبیاری گیاه آرالیا

طرز نگهداری از گیاه آرالیا: میزان رطوبت مورد نیاز آرالیا

آرالیا عاشق رطوب است. زیرگلدانی گیاه را پر از سنگریزه کنید تا همیشه یک منبع عالی برای رطوبت دهید گیاه در دسترس باشد. آرالیا قرمز عاشق رطوبت است، اگر احساس کردید کمی از طراوتش کاسته شده، آن را هفته‌ای یک روز در حمام نگهداری کنید.

نگهداری گل آرالیا برگ پهن: اگر می‌خواهید گیاه آرالیای سرحال و باطرواتی داشته باشید، حواستان به میزان رطوبت دلخواه گیاه باشد. زیر گلدانی آن را با پر از سنگریزه و آب کنید.

(گل آپارتمانی مناسب محل کار را در این صفحه بیابید.)

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از گیاه آرالیا

خاک مناسب نگهداری از گیاه آرالیا

آرالیا به یک خاک گلدان ارگانیک با کیفیت خوب و با زهکش کافی نیاز دارد. خاک گلدان غنی شده برای گیاه آرالیا مناسب است.

برای نگهداری از گیاه آرالیا خاک مناسب مثل کمپوست با زهکشی بالا، تهیه کنید.

خاک مناسب نگهداری از گیاه آرالیا

دمای مناسب نگهداری از گیاه آرالیا

گیاه آرالیا در دمای بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. کلا آرالیا از دمای بالا خوشش نمی‌آید. هر چقدر دما بیشتر شود، ساقه‌ها بی‌جان و نازک خواهند شد.

نگهداری از گیاهان آرالیا: برای اینکه آرالیای شما ساقه‌های جان‌دار و قوی داشته باشد، آن را در دمایی ثابت نگهداری کنید. نزدیک هیتر و اجاق گاز جای خوبی نیست.

دمای مناسب نگهداری و مراقبت از گیاه آرالیا

تغذیه و کود گیاه آرالیا

برای تغذیه گیاه آرالیا، ماهی یکبار در بهار و تابستان که برگ‌های جدید تولید می‌کند با کودهای گیاهان آپارتمانی ضعیف، آن‌را تغذیه کنید. همیشه قبل از استفاده از کود، از مرطوب بودن خاک مطمئن شوید.

نگهداری از گیاه آرالیا:حواستان باشد که گیاهان آپارتمانی آرالیا را در بهار و تابستان کود دهید. این گیاه، فقط به یک یا دو بار کوددهی در سال نیاز دارد.

(با گیاهان آپارتمانی ضد استرس در این صفحه آشنا شوید.)

تغذیه و کوددهی گیاه آرالیا

‌آیا گیاه آرالیا سمی است؟

در صورت بلعیدن قسمتی از گیاه آرالیا، برای انسان و حیوانات خانگی سمی محسوب می‌شود. مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی، گیاهان آپارتمانی آرالیا نیز اگر خورده شوند سمی هستند. آن‌ها ممکن است هنگام خوردن کمی ناراحتی و استفراغ ایجاد کنند. بنابراین دور از حیوانات و کودکان نگهداری شود.

نگهداری از گیاه آرالیا: گیاه آرالیا را دور از دسترس حیوانات و کودکان قرار دهید، این گیاه سمی است!

نکات نگهداری از گیاه آرالیا

‌بیماری و مشکلات نگهداری از گیاه آرالیا

گیاه آرالیا معمولا زیاد در معرض آفات و بیماری قرار نمی‌گیرد. از مشکلات عدیده‌ی گیاه آرالیا می‌توان به شل شدن برگ‌هایش اشاره کرد. برای جلوگیری از بیماری آرالیا موارد زیر را در ذهن داشته باشید:

  • گیاه آرالیا را زیاد جابجا نکنید.
  • آبیاری زیاد
  • نمک زیاد خاک
  • کودهی کم یا بیش از حد

(در این صفحه با بهترین گیاهان آپارتمانی مناسب اتاق خواب آشنا شوید.)

مشکلات نگهداری از گیاه آرالیا

ترفندهای نگهداری از گیاه آرالیا

  • برای حفظ طراوات و شادابی آرالیا، سعی کنید گلدان آن را خیلی جابجا نکنید، زیرا تطبیق با یک محیط ثابت برای آن خیلی اهمیت دارد. در صورت جابجایی زیاد، ممکن است با کمی ریزش برگ مواجه شوید و بعد از تطبیق با محیط، حالش خوب می‌شود.
  • برگ‌های بالغ گیاه را که تغییر رنگ داده‌اند، با ابزارهای تمیز و تیز، هرس کنید.
  • آرالیا در نور متوسط تا روشن بهترین رشد را دارد، و اجازه ندهید که آفتاب سوزان، برگ‌ها را نابود کند.
  • آرالیا را هر از گاهی در حمام یا آشپزخانه که رطوبت بالاتری دارند، قرار دهید، با طراوات برگ‌هایش از شما قدردانی خواهد کرد.
  • گیاه آرالیا را به اندازه آبیاری کنید، در اثر آبیاری زیاد برگ‌هایش پژمرده و بد فرم می‌شوند.
  • گیاه آپارتمانی آرالیا، هر دو سال یکبار به گلدان مجدد نیاز دارد، برای انتخاب گلدان فقط مطمئن شوید که گلدان زهکشی خوبی دارد.

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید آرالیا

مقالات مرتبط

نظرات