نگهداری از گیاه پپرومیا: نکات مراقبت از گیاه پپرومیا + عکس

پپرومیا قاشقی یکی از انواع گیاهان آپارتمانی محبوب است. اما آیا می‌دانید پپرومیا انواع مختلفی دارد؟ در ادامه‌ی این مطلب بلاگ گل باما تصمیم داریم در خصوص نگهداری از گیاه پپرومیا، بهترین شرایط رشد پپرومیا، انواع پپرومیا و خرید پپرومیا از گلفروشی آنلاین گل باما صحبت کنیم.

گیاه پپرومیا چیست؟

پپرومیا (Peperomia) گیاهی بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان، به ویژه آمریکای مرکزی است. اکثر پپرومیاها، گیاهانی چند ساله هستند که به خاطر شاخ و برگ‌های زینتی خود مورد توجه قرار می‌گیرند و چندان به خاطر گل‌هایشان چشمگیر نیستند. پپرومیا تنوع قابل‌توجهی از نظر ظاهری دارد و این یکی از نکات جالب در مورد این گیاه است. شما می‌توانید مجموعه‌ای جالب از گیاهان پپرومیا را برای خود تهیه کنید که هیچ دو نمونه از آن مشابه هم نباشند.

گیاهان پپرومیا معمولا فشرده و جمع‌وجور هستند و به ندرت در محیط داخلی بیش از ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند. به همین خاطر گیاه پپرومیا گزینه‌ی خوبی برای کاشت در گلدان و نگهداری در داخل آپارتمان‌های کوچک است.

پپرومیا به طور معمول دارای ساقه‌های محکم و برگ‌های گوشتی با ویژگی‌های ساکولنت است.

(برای خرید انواع درختچه آپارتمانی به صفحه مربوط رجوع کنید.)

گیاه پپرومیا و نکات مراقبت از ان

معرفی انواع پپرومیا

پپرومیا گیاه آپارتمانی محبوب است که با ده‌ها گونه‌ی متفاوت یکی از متنوع‌ترین گیاهان آپارتمانی است. در ادامه به معرفی چند نمونه از محبوب‌ترین انواع پپرومیا می‌پردازیم.

معرفی انواع گیاهان پپرومیا

پپرومیا هندوانه‌ای (Peperomia argyreia)

پپرومیا هندوانه‌ای یکی از انواع گیاه پپرومیا است که به دلیل ویژگی‌های متمایز شاخ و برگ که شبیه ظاهر هندوانه است، به این نام خوانده می‌شود و محبوبیت زیادی دارد. این گیاه دارای برگ‌های سبز تیره با نوارهای نقره‌ای رنگ است که از مرکز برگ‌ها در خطوط منحنی به سمت نوک برگ‌ها حرکت می‌کنند. برگ‌ها توسط دم‌برگ‌های تکی نگهداری می‌شوند که اغلب به رنگ قرمز هستند. نگهداری پپرومیا هندوانه ای مشابه با سایر انواع این گیاهان است.

نگهداری از پپرومیا هندوانه‌ای

پپرومیا کاپراتا (Peperomia caperata)

زمرد موج‌دار پپرومیا دارای ظاهری گل مانند با شاخ و برگ‌های سبز تیره، قرمز و بنفش است. برگ‌ها در طول خود دارای چین‌های عمیقی هستند که باعث می‌شود برگ‌ها کلفت به نظر برسند و انگار چروک هستند. این گونه پپرومیا ظاهری فشرده و جمع‌وجور دارد و برای رشد در یک ظرف کوچک یا تراریوم ایده‌آل است.

گیاه پپرومیا کاپراتا

پپرومیا قاشقی (Peperomia obtusifolia)

پپرومیا قاشقی یک گیاه همیشه سبز و چندساله با عادت رشد عمودی است که برگ‌هایی به رنگ سبز تیره، ساکولنتی و بیضی شکل دارد. گیاه پپرومیا قاشقی می‌تواند تا ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر رشد کند. ارقام محبوب متعددی از پپرومیا قاشقی وجود دارد که می‌توان از نمونه‌ی آنها به پپرومیا قاشقی ابلق، پپرومیا قاشقی مرمری و غیره اشاره کرد.

گیاه پپرومیا قاشقی

پپرومیا اسکاندیس (Peperomia scandens)

این گونه از گیاهان پپرومیا یک گونه‌ی کم رشد و رونده و دنباله‌دار از پپرومیا است. این گل پپرومیا رونده دارای برگ‌های سبز روشن، قلبی‌شکل با حاشیه‌ی نازک سفید یا زرد کم‌رنگ است. پپرومیا اسکاندنس یک گزینه‌ی زیبا و منحصربفرد برای کاشت در گلدان آویز می‌تواند باشد.

گیاه پپرومیا اسکاندیس

پپرومیا قاشقی برفی (Peperomia nivalis)

این گونه‌ی کوچک و رونده پپرومیا است که ویژگی‌های خاص خودش را دارد. پپرومیا قاشقی برفی دارای برگ‌های ضخیم، سبز روشن و ساکولنتی است که شکل چین‌خورده‌ی غیرمعمولی دارند. این ویژگی در تعدادی از گونه‌های پپرومیا از جمله Peperomia graveolens وجود دارد.

گیاه پپرومیا قاشقی برفی

پپرومیا روسو (Peperomia rosso)

پپرومیا روسو یکی از انواع گیاهان پپرومیا است که با برگ‌های کوچکتر، باریک‌تر و کمی نوک تیزتر از سایر انواع پپرومیا شناخته می‌شود. اما این گیاه دارای برگ‌های رنگی زیبا و نقره‌ای است.

گیاه پپرومیا روسو

گل پپرومیا پروستراتا

این گونه از گیاهان پپرومیا دارای برگ‌های گرد و مسطح زیبا با رگ‌برگ‌هایی بر روی آنها است که این برگ‌ها را شبیه به لاک لاک‌پشت می‌سازد. برگ‌های زیبای این گونه‌ی پپرومیا از ساقه‌های نازک آبشاری گیاه آویزان می‌شود و گزینه‌ی خوبی برای کاشت در گلدان آویز است.

گل پپرومیا پروستراتا

آیا پپرومیا ساکولنت است؟

بسیاری از گونه‌های پپرومیا ویژگی ساکولنت بودن را دارند اما این مساله در مورد همه‌ی آنها صادق نیست. این بدان معنی است که پپرومیا با ویژگی ساکولنت سازگاری برای کمک به ذخیره‌ی آب یا کاهش اتلاف دارد تا در شرایط خشک به خوبی عمل کنند.

ساکولنت‌ها دسته‌بندی دقیقی از گیاهان نیستند بلکه بیشتر مجموعه‌ای از سازگاری‌ها هستند که برخی از گونه‌های گیاهان از خود نشان می‌دهند. برخی از گیاهان قطعا در دسته‌ی ساکولنت‌ها قرار می‌گیرند و برخی دیگر نیز مانند پپرومیا تنها چند گونه از آنها ساکولنت هستند.

نکات مراقبت و نگهداری گیاهان پپرومیا

نحوه رشد گیاه پپرومیا

اگرچه گونه‌های زیادی از پپرومیا وجود دارد اما همه‌ی آنها کوچک هستند و رشد آهسته‌ای دارند به طوری که بیشتر آنها بیش از ۳۰ سانتی‌متر رشد نخواهند داشت و تنها تعداد کمی از گونه‌های پپرومیا می‌توانند تا ۶۰ سانتی‌متر رشد کنند. پپرومیا در دو نوع بوته‌ای و دنباله‌دار یا رونده وجود دارد اما گسترش اکثر گونه‌های پپرومیا تنها ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر است. به همین دلیل پپرومیا یکی از گیاهان آپارتمانی ایده‌آل برای فضاهای کوچک است و به ندرت نیاز به تعویض گلدان دارد.

نگهداری و رشد گیاه پپرومیا

نحوه نگهداری گیاه پپرومیا

پپرومیا یکی از گیاهان زیبا و فوق‌العاده برای نگهداری در داخل خانه است زیرا ویژگی‌های منحصربفردی دارد که آن را به یک گیاه آپارتمانی ایده‌آل تبدیل می‌کند. این گیاه با تنوع زیاد شاخ و برگ‌های زیبا و تحمل شرایط مختلف رشد، برای هر فردی که به دنبال ایجاد یک گلخانه‌ی کوچک خانگی است، مناسب است. اما شرایط نگهداری از گیاه پپرومیا چیست؟

بیشتر گیاهان پپرومیا در نور روشن و غیرمستقیم خورشید و در دمای بین ۱۸ تا ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد به خوبی رشد می‌کنند. این گیاه را باید زمانی آبیاری کرد که چند سانتی‌متر بالای خاک خشک شده باشد و در طول فصل رشد نیز می‌توان ماهی یک بار به آن کود داد. در ادامه بیشتر در خصوص طرز نگهداری گیاه پپرومیا صحبت خواهیم کرد.

نحوه نگهداری گیاه پپرومیا

نکات نگهداری از گیاه پپرومیا: آبیاری

یکی از نکات مهم در مورد شرایط نگهداری گیاه پپرومیا، میزان آبیاری آن است. شما باید گیاه پپرومیا را پس از خشک شدن کامل چند سانتی‌متر بالای خاک انجام دهید و سپس گیاه را کاملا آبیاری کنید. آبیاری پپرومیا نکته‌ای است که معمولا اشتباه انجام می‌شود.

چرا که آبیاری بیش از حد مشکل شماره یک این گیاه است و بسیاری از افرادی که از گیاه پپرومیا در خانه‌ی خود نگهداری می‌کنند، با این مشکل مواجه هستند. نشانه‌های آبیاری بیش از حد پپرومیا می‌تواند ساقه‌های پوسیده، پژمرده شدن یا زرد شدن برگ‌ها، سنگین شدن گلدان و خاک غرقاب باشد.

آبیاری هر ۷ تا ۱۰ روز پپرومیا می‌تواند کافی باشد اما برای آبیاری خشکی خاک را بررسی کنید.

(در مورد گیاهان آپارتمانی آلرژی زا بیشتر مطالعه کنید.)

نکات نگهداری و آبیاری گیاه پپرومیا

نکات نگهداری از گیاه پپرومیا: نیازهای نور

گیاهان پپرومیا در نور روشن و غیرمستقیم خورشید بهترین عملکرد را دارند. یک پنجره‌ی رو به شرق یا غرب در بیشتر مواقع سال برای این گیاهان ایده‌آل است. تنها چیزی که باید در نگهداری گیاه پپرومیا چروک به آن توجه کنید، این است که باید مطمئن باشید در طول ماه‌های گرم تابستان گیاه شما بیش از حد نور مستقیم خورشید دریافت نکند چرا که آفتاب مستقیم می‌تواند باعث سوختن برگ‌های پپرومیا شود.

اگر پپرومیا را در جایی قرار دهید که نور کافی دریافت نکند، به سمت نور موجود در محیط کج می‌شود و ظاهر کم‌پشتی به خود می‌گیرد. در این شرایط می‌توانید گیاه خود را هرس کنید تا دوباره ظاهر جمع‌وجور خود را حفظ کند. سپس گیاه را به مکان مناسبی منتقل کنید.

گیاه پپرومیا برای رشد یکنواخت باید نور کافی دریافت کند؛ در غیر این صورت به سمت نور متمایل شده و ظاهر نامتقارنی می‌گیرد.

(برای آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نور مناسب برای نگهداری از گیاه پپرومیا

نکات نگهداری از گیاه پپرومیا: نیازهای رطوبت گیاه پپرومیا

اگرچه گیاهان پپرومیا معمولا به خاطر نیاز به سطوح بالای رطوبت مشهور هستند اما این مورد در مورد اکثر گونه‌های پپرومیا صادق نیست. بسیاری از گونه‌های پپرومیا دارای برگ‌هایی با ویژگی‌های ساکولنتی هستند و می‌توانند سطوح پایین رطوبت و آبیاری کم را تحمل کنند. این ویژگی باعث می‌شود پپرومیا یک گیاه آپارتمانی ایده‌آل برای فضاهایی با سطح رطوبت بسیار پایین باشد.

بدیهی است که نیاز رطوبت بسته به نوع گیاه پپرومیا می‌تواند متفاوت باشد. اما بهترین راهنما این است که به برگ‌ها نگاه کنید. هر چه برگ‌ها ضخیم‌تر و ساکولنتی‌تر باشند، گیاه رطوبت کمتر را تحمل می‌کند.

(با انواع کاکتوس بلند آشنا شوید.)

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از گیاه پپرومیا

نکات نگهداری از گیاه پپرومیا: خاک مناسب گیاه پپرومیا

با در نظر گرفتن این مساله که آبیاری بیش از حد یکی از مشکلات رایج گیاهان پپرومیا است، باید مخلوط خاک گلدانی با زهکشی خوب برای این گیاهان فراهم کرد. معمولا یک مخلوط خاک با مقادیر مساوی پیت ماس و پرلیت یا ماسه درشت گزینه‌ی خوبی برای این گیاهان است.

خاک مناسب گیاه پپرومیا

نحوه نگهداری از گیاه پپرومیا: تعویض گلدان پپرومیا

اکثر گیاهان پپرومیا نیازی به تعویض گلدان ندارند و معمولا در گلدان‌هایی که کمی کوچک هستند، به خوبی عمل می‌کنند. بنابراین با خیال راحت گیاه پپرومیا را در گلدان کوچک بکارید و نگهداری کنید زیرا بعید است که گیاه شما دچار آسیب شود.

با این حال، به طور کلی ایده‌ی خوبی است که گلدان پپرومیا را هر ۲ یا ۳ سال تعویض کنید تا از فشرده شدن بیش از حد مخلوط خاک گلدانی اجتناب شود. بعلاوه تعویض گلدان به زهکشی بهتر خاک نیز کمک می‌کند. شما می‌توانید پپرومیا را در گلدانی با اندازه‌ی مشابه یا در صورت تمایل در گلدانی کمی بزرگ‌تر بکارید.

نگهداری و تعویض گلدان پپرومیا

مراحل تعویض گلدان پپرومیا

برای تعویض گلدان پپرومیا، گلدان جدید را با مخلوط خاک مناسب آماده کنید. نیمی از مخلوط خاک را در گلدان جدید بریزید و نصف دیگر آن را کنار بگذارید. پپرومیا را به آرامی از گلدان فعلی خود خارج کنید و تا حد امکان خاک‌های اطراف ریشه‌ها را جدا کنید.

با احتیاط گیاه را به گلدان جدید منتقل کنید و سپس باقی خاک جدید را در اطراف گیاه بریزید. خاک اطراف ریشه‌ها را به آرامی با دست سفت کنید اما این کار را بیش از حد انجام ندهید. در نهایت گیاه را به طور کامل آبیاری کنید تا مطمئن شوید پپرومیا به خوبی در گلدان جدید خود مستقر شده است.

مراحل تعویض گلدان پپرومیا

نحوه نگهداری از گیاه پپرومیا: کوددهی

گونه‌های مختلف پپرومیا نیازهای کوددهی بسیار کمی دارند و احتمالا بیشترین مشکل را با کوددهی بیش از حد گیاه خواهید داشت تا کوددهی کم. برای کوددهی و نگهداری از گیاه پپرومیا قاشقی می‌توانید از کود ۱۰-۱۰-۱۰ محلول در آب، یک بار در ماه در طول فصل رشد استفاده کنید.

در نحوه مراقبت از گیاه پپرومیا دقت داشته باشید که بیش از حد به آنها کود ندهید زیرا این کار می‌تواند باعث سمیّت برخی از مواد مغذی و کمبود برخی دیگر شود و در نتیجه به گیاه شما آسیب برساند.

(از مطلب گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا بازدید کنید.)

نکات کوددهی و نگهداری از گیاه پپرومیا

روش نگهداری از گیاه پپرومیا: نحوه‌ی هرس گیاه

در مورد هرس گیاهان پپرومیا نیاز به ظرافت زیادی نیست چرا که این گیاه به خوبی شرایط هرس را تحمل می‌کند. بنابراین از این کار صرفنظر نکنید. یکی از دلایل جذابیت گیاه پپرومیا و تمایل مردم به نگهداری از گیاه پپرومیا، ظاهر کوچک و جمع‌وجور آن است. بنابراین با هرس می‌توانید این ظاهر گیاه را حفظ کنید.

یکی دیگر از دلایل هرس کردن این گیاه می‌تواند جدا کردن بخش‌های مرده و برگ‌ها و ساقه‌های آسیب‌دیده یا بیمار باشد. تشخیص زودهنگام ساقه و برگ‌های ناسالم و جدا کردن آنها برای سلامتی گیاه ضروری است.

(گیاهان آپارتمانی نیازمند به نور مستقیم به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

هرس کردن گیاهان پپرومیا

نگهداری گل پپرومیا قاشقی و تکثیر آن

تکثیر پپرومیا کار آسان و روش خوبی برای گسترش مجموعه‌ی گیاهان یا هدیه دادن آن به دیگران است. دو راه اصلی برای تکثیر گیاهان پپرومیا وجود دارد: قلمه زدن برگ و قلمه زدن ساقه.

روشی که استفاده می‌کنید به گونه‌های پپرومیا و ترجیح شخصی شما بستگی دارد. یکی از نکاتی که باید به آن دقت کنید این است که گونه‌های مختلف پپرومیا با برش ساقه بهتر تکثیر می‌شوند زیرا با اطمینان بیشتری تنوع برگ‌ها حفظ می‌شود.

تکثیر گیاه پپرومیا با قلمه‌ی برگ

یک سینی برای فرایند تکثیر پپرومیا آماده کنید و از مخلوط مساوی کمپوست و پرلیت برای کاشت قلمه‌ها استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که همه‌ی تجهیزات مورد استفاده‌ی شما تمیز و استریل باشد زیرا مشکلات قارچی بزرگ‌ترین مشکلی است که مانع از موفقیت تکثیر با قلمه زدن پپرومیا می‌شود.

  • یک برگ سالم از گیاه جدا کنید. برگ را می‌توانید از پایه‌ی ساقه یا با ساقه‌ی متصل جدا کنید. برای این کار از قیچی یا چاقوی استریل استفاده کنید.
  • شما می‌توانید از برگ کامل استفاده کنید اما پیشنهاد ما این است که برگ را از عرض به دو نیم تقسیم کنید.
  • لبه‌ی بریده‌ی برگ را به پودر ریشه‌زایی آغشته کنید. این کار به رشد بهتر ریشه‌ها کمک می‌کند.
  • با چاقو یا قیچی یک کانال کوچک در خاک ایجاد کنید تا بتوانید قلمه برگ را ۱ تا ۲ سانتی‌متر در آن قرار دهید.
  • قلمه را در خاک فرو کرده و خاک اطراف آن را محکم کنید. سپس کاملا گیاه را آبیاری کنید.
  • روی قلمه‌ها را بپوشانید و آن را در نور غیرمستقیم در دمای معمولی خانه قرار دهید.
  • برای جلوگیری از ایجاد رطوبت بیش از حد، روزی چند ساعت پوشش قلمه‌ها را بردارید.

پس از چند روز برگ‌ها ریشه می‌دهند و رشد می‌کنند که می‌توانید آنها را در گلدان بکارید. خیلی سریع قلمه‌ها را به گلدان منتقل نکنید زیرا در این صورت ریشه‌ها کم عمق خواهند بود.

(برای آشنایی با انواع گل آویز آپارتمانی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

تکثیر گیاه پپرومیا

تکثیر گیاه پپرومیا با قلمه‌ی ساقه

در فرایند نگهداری از گیاه پپرومیا، تکثیر گیاه نیز معمولا انجام می‌شود. برای این کار می‌توانید از قلمه ساقه نیز استفاده کنید. قلمه زدن از ساقه معمولا به طور ایده‌آل در بهار انجام می‌شود. در ادامه با روش قلمه زدن پپرومیا آشنا شوید. برای این کار همان مراحل قلمه از برگ را دنبال کنید.

  • یک ساقه‌ی سالم از گیاه جدا کنید که سه جفت برگ روی آن داشته باشد.
  • جفت برگ‌های پایینی را از ساقه جدا کنید تا بخش کوتاهی از ساقه جدا شود.
  • پایین ساقه را به پودر ریشه‌زایی آغشته کنید.
  • سوراخ کوچکی در محیط گلدان ایجاد کنید و قلمه را درون آن بگذارید.
  • خاک اطراف قلمه را محکم کرده و به آن آب بدهید.

در انتها همان مراحل قلمه زدن پپرومیا از برگ‌ها را ادامه دهید.

تکثیر پپرومیا با قلمه‌ی ساقه

گلدهی گیاه پپرومیا

گیاهان پپرومیا به خاطر گل‌هایشان شناخته شده نیستند زیرا به تنهایی و بدون گل‌ها نیز ظاهر زیبا و جذابی دارند. برخی از گونه‌های پپرومیا دارای سنبله‌های گل نسبتا برجسته‌ای هستند در حالی که برخی دیگر به سختی به چشم می‌آیند. جذابیت واقعی این گیاهان بیشتر به خاطر شاخ و برگ‌های خارق‌العاده است که نگهداری از گیاه پپرومیا را محبوب ساخته است.

گلدهی گیاه پپرومیا

آیا گیاهان پپرومیا سمّی هستند؟

خوشبختانه گیاهان پپرومیا برای انسان و حیوانات خانگی کاملا ایمن هستند و هیچ خطری برای حیوانات خانگی در اثر تماس یا بلعیدن وجود ندارد. اگرچه این گیاه طعم خوبی ندارد اما اگر حیوانات خانگی شما به برگ‌های آن علاقه نشان می‌دهند، نگران نباشید.

بعلاوه نگهداری پپرومیا قلبی و سایر انواع پپرومیابرای افرادی که فرزند کوچک دارند نیز خطرناک نیست.

(برای خرید گیاه دیفن باخیا به صفحه‌ی مربوطه رجوع کنید.)

نگهداری و مراقبت از گیاه پپرومیا

نکات خرید و نگهداری از گیاه پپرومیا

هنگام خرید پپرومیا باید مطمئن شوید که یک گیاه سالم را با خود به خانه می‌برید. بنابراین باید چند نکته را مورد نظر داشته باشید. اول از همه اینکه سعی کنید این گیاه را از یک گلفروشی معتبر تهیه کنید. شما می‌توانید برای خرید گیاه پپرومیا به گلفروشی آنلاین گل باما رجوع کنید. این گیاه به دمای سرد حساس است و حمل و نقل یا شرایط نگهداری نامناسب می‌تواند باعث آسیب به گیاه شود. ممکن است اخیرا گیاه در شرایط نامناسبی قرار گرفته باشد اما هنوز در ظاهر گیاه مشخص نشده باشد.

برگ‌ها را از نظر لکه‌های سیاه، زردی، پژمردگی یا علائم آسیب فیزیکی بررسی کنید و پشت و روی برگ‌ها را نیز از نظر بیماری قارچی و آفات بررسی کنید.

(برای خرید سرخس به صفحه‌ی مورد نظر سر بزنید.)

نکات خرید و نگهداری از گیاه پپرومیا

مشکلات رایج در نگهداری از گیاه پپرومیا

علت پژمرده شدن گیاه پپرومیا

در نگهداری از پپرومیا ممکن است با مشکل پژمرده شدن این گیاهان مواجه شوید. این مشکل دو دلیل می‌تواند داشته باشد: آبیاری زیاد و آبیاری کم! به نظر می‌رسد کم‌آبی یکی از دلایل واضح پژمردگی در نگهداری گل پپرومیا روسو و سایر انواع پپرومیا است اما آبیاری بیش از حد نیز می‌تواند باعث این مشکل شود. دلیل این امر این است که در هر دو حالت، گیاه آب کافی دریافت نمی‌کند.

گیاهی که به اندازه‌ی کافی آبیاری نشده است، برگ‌های آن پژمرده، چروک و خشک می‌شود و ممکن است نوک برگ‌ها نیز ترد شود. با بررسی خاک نیز متوجه خشک بودن بیش از حد آن خواهید شد و به همین خاطر ریشه‌ها آب کافی دریافت نمی‌کنند. با آبیاری گیاه می‌توان مشکل را حل کرد.

آبیاری بیش از حد و مشکل پژمرده شدن پپرومیا

آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌های گیاه و از بین رفتن آنها شود. اگر ریشه‌ها از بین بروند، گیاه دیگر نمی‌تواند آب موجود در خاک را جذب کند. با بررسی خاک می‌توانید متوجه آبیاری بیش از حد شوید. در این صورت باید فورا برای نجات گیاه خود اقدام کنید. اگر مشکل خیلی شدید نیست، به سادگی آبیاری گیاه را متوقف کنید و بگذارید خشک شود. شاخ و برگ‌های آسیب‌دیده را جدا کنید و آبیاری را کم کنید.

با این حال اگر گیاه به شدت پژمرده شده باشد، باید آن را دوباره بکارید. ابتدا شاخ و برگ‌های اسیب‌دیده را جدا کنید و سپس گیاه را به آرامی از گلدان جدا کنید. تا حد امکان خاک مرطوب را از ریشه‌ها جدا کنید. ریشه‌ها را ارزیابی کنید و ریشه‌های پوسیده را با قیچی استریل جدا کنید. سپس گیاه را در خاک جدید با مقادیر مساوی کمپوست و پرلیت بکارید. پس از کاشت مجدد برای نگهداری از گیاه پپرومیا آن را کم آبیاری کنید و بین آبیاری‌ها حداقل یک هفته زمان بگذارید.

برای آبیاری گیاه پپرومیا بهتر است ابتدا خاک را بررسی کنید و در صورت خشک بودن چند سانتی‌متر بالای خاک به آن آب بدهید.

(باکس گل و شکلات می‌تواند یک هدیه‌ی خوب برای عزیزانتان باشد.)

مشکلات رایج نگهداری گیاه پپرومیا

مشکلات نگهداری از گیاه پپرومیا و ریزش برگ‌های آن

ریزش برگ‌های گیاه پپرومیا می‌تواند هم نشانه‌ای از چرخه‌ی طبیعی رشد این گیاه باشد و هم نشانه‌ای از مشکلات. هنگامی که شاخ و برگ‌های جدید رشد می‌کند، برگ‌های قدیمی‌تر زرد شده و می‌افتند و این کاملا طبیعی است. با این حال اگر برگ‌های متعددی از نواحی مختلف گیاه می‌ریزد می‌تواند نشانه‌ی مشکلات بزرگ‌تر باشد.

  • اگر به تازگی گیاه را خریده‌اید، احتمالا ریزش برگ‌ها به خاطر تغییر محیط یا حمل و نقل نامناسب باشد. در این صورت با نگهداری مناسب از گیاه پپرومیا، به مرور بهبود پیدا می‌کند.
  • افتادن برگ‌های پپرومیا همچنین می‌تواند نشانه‌ی آبیاری بیش از حد باشد. بنابراین به طور منظم خاک را بررسی کنید و در صورت لزوم به آن آب بدهید.
  • پپرومیا مستعد ابتلا به بیماری نیست اما ریزش برگ‌ها می‌تواند نشانه‌ی آلودگی یا بیماری باشد. بنابراین گیاه را از نظر آفات و بیماری بررسی کنید.

علت ریزش برگ‌های گیاه پپرومیا

علت زرد شدن برگ‌های گیاه پپرومیا

فرقی نمی‌کند گیاه پپرومیا قلبی داشته باشید یا گل پپرومیا سبز و یا هر گونه‌ی دیگری از پپرومیا. در هر صورت زرد شدن برگ‌های گیاه شما به خاطر دلایلی همچون آبیاری نامناسب، نور بیش از حد و یا تغییر ناگهانی دما ایجاد شود. یکی از دلایل اصلی زرد شدن برگ‌های پپرومیا نور بیش از حد خورشید است. این گیاهان معمولا در نور روشن و غیرمستقیم خورشید رشد می‌کنند و به نور مستقیم و طولانی‌مدت واکنش خوبی نشان نمی‌دهند.

پپرومیا در زیستگاه طبیعی خود در زیر سایه‌بان‌های جنگل‌های استوایی و نیمه گرمسیری یافت می‌شود و در نتیجه نور مستقیم خورشید دریافت نمی‌کند. اگرچه این گیاه محیط گرم را دوست دارد. نور مستقیم بیش از حد می‌تواند باعث پژمرده شدن و زرد شدن برگ‌ها و ایجاد لکه‌های سوخته روی نوک برگ‌ها و لبه‌های آن شود. در این صورت باید گیاه خود را به جای دیگری منتقل کنید که نور مستقیم به آن نتابد.

زرد شدن برگ پپرومیا می‌تواند به خاطر آبیاری بیش از حد آن باشد که در این صورت به نکات آبیاری بیشتر دقت کنید.

(خرید سبد گل رز برای مناسبت‌های مختلف یک هدیه‌ی ایده‌آل است.)

دلیل زرد شدن برگ‌های گیاه پپرومیا

مشکلات شرایط نگهداری از گیاه پپرومیا کاپراتا و علت پیچ خوردن برگ‌های گیاه

تاب خوردن برگ‌های پپرومیا غیرعادی است اما معمولا به خاطر کمبود مواد مغذی اتفاق می‌افتد. ابتدا گیاه خود را از نظر آفات بررسی کنید. در صورت مشاهده‌ی آفت از حشره‌کش استفاده کنید. از طرف دیگر، اگر ظاهر گیاه سالم است باید به کوددهی فکر کنید. کمبود کلسیم یکی از علل شناخته شده‌ی پیچ خوردن برگ‌های پپرومیا است. این می‌تواند نشانه‌ی آبیاری بیش از حد در یک محیط رشد اسیدی مثل پیت باشد. اسیدیته‌ی بالا باعث کاهش کلسیم در خاک و جذب آن توسط گیاه می‌شود.

کمبود نیتروژن یا فسفر در خاک نیز می‌تواند باعث جلوگیری از جذب کلسیم توسط گیاه و پیچ خوردن برگ‌های آن شود. بنابراین برای نگهداری از گیاه پپرومیا به آن کود مناسب بدهید.

مشکلات رایج نگهداری گیاه پپرومیا

بیماری‌های پپرومیا و اصول نگهداری از گیاه پپرومیا در مقابل بیماری‌ها و آفات

پپرومیا گیاهی است که در مقابل بیماری‌ها مقاوم است اما چند بیماری باکتریایی و قارچی وجود دارد که باید مراقب آنها بود. شایع‌ترین بیماری که باعث مشکل در گیاه پپرومیا می‌شود، پیتیوم (Pythium) است که باعث پوسیدگی ریشه و ساقه‌ی گیاه می‌شود و می‌تواند باعث از بین رفتن گیاه شود.

پیتیوم یک عفونت قارچی است که در شرایط بی‌هوازی خاک غرقابی رشد می‌کند. به همین خاطر است که باید از آبیاری بیش از حد پپرومیا اجتناب کنید. پیتیوم از ریشه‌ها شروع می‌شود و ممکن است پیش از تشخیص آن، بسیار پیشرفت کرده باشد. احتمالا متوجه لکه‌های سیاه روی ساقه‌های گیاه شوید که خیلی دیر شده است. اولین علامت معمولا افتادگی و پژمرده شدن گیاه است.

برای درمان گیاه از پیتیوم باید هرس تهاجمی انجام داده و بخش‌های بیمار ریشه‌ها را جدا کنید و سپس گیاه را در یک گلدان جدید با مخلوط خاک مناسب بکارید.

نگهداری و مراقبت از گیاه پپرومیا در برابر آفات و بیماری‌ها

مشکلات نگهداری از گیاه پپرومیا و ایجاد لکه روی برگ‌ها

لکه‌های سیاه روی برگ‌های پپرومیا چیزی است که باید فورا به آن توجه کنید. محتمل‌ترین مشکل بیماری عفونی لکه برگی مانند سرکوسپورا، Phyllosticta یا Rhizoctonia می‌تواند باشد. راه‌حل این است که بلافاصله گیاه را از سایر گیاهان دور کرده و بخش‌های آلوده را جدا کنید. بهتر است کل برگ‌ها را جدا کنید و گیاه را کاملا هرس کنید تا اطمینان حاصل شود تمام مناطق بیمار حذف شده‌اند.

نکات مراقبت از گیاهان پپرومیا

مشکلات نگهداری از گیاه پپرومیا و آفات

پپرومیاها نسبتا در برابر آفات مقاوم هستند اما همچنان ممکن است دچار آفاتی مانند مگس قارچ، کنه و شپشک آردآلود شود. مگس‌های قارچی، مگس‌های سیاه کوچکی هستند که روی خاک مشاهده می‌شوند. آسیب به گیاه از طریق لاروها ایجاد می‌شود و مگس‌های بالغ معمولا آسیبی برای گیاه ندارند. با کاهش آبیاری و تعویض سطح خاک می‌توان این مشکل را حل کرد. اضافه کردن مقداری پودر دارچین به روی خاک نیز می‌تواند موثر باشد.

شپشک آردآلود به صورت توده‌های سفید رنگ زیر سطح برگ‌ها و روی ریشه‌ها قابل تشخیص است. در کنار این آفات می‌تواند کپک‌ها را هم مشاهده کنید. رشد گیاهان آلوده به شپشک آردآلود معمولا متوقف می‌شود و با استفاده از صابون حشره‌کش یا اسپری روغن چریش می‌توانید این آفات را از بین ببرید.

مشکلات مراقبت از گیاه پپرومیا و آفات

خرید گیاه پپرومیا از گلفروشی آنلاین گل باما

در این مطلب گل باما در خصوص طرز نگهداری گیاه پپرومیا قاشقی و سایر انواع پپرومیا صحبت کردیم. تکثیر پپرومیا روسو و سایر انواع پپرومیا را می‌توانید از طریق قلمه ساقه یا برگ‌ها انجام دهید که در مورد آن توضیح دادیم. در گلفروشی گل باما می‌توانید قیمت گیاه پپرومیا را بررسی کرده و نسبت به خرید گیاه پپرومیا از این گلفروشی آنلاین اقدام کنید.

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید پپرومیا

مقالات مرتبط

نظرات