انواع گل رز: معرفی زیباترین انواع گل رز در ایران و جهان + عکس

در این بخش از وبلاگ گل باما می‌خواهیم درباره انواع گل رز که ملکه گل‌ها است، بنویسیم. گل رز همان گل سرخ شازده کوچولو است که آن را آواره‌ی سیاره‌های دیگر کرده است!

انواع گل رز: ملکه گل ها

خانواده‌ی گل سرخ، یک خانواده‌ی بزرگ است که هر چه گیاه دوستداشتنی سراغ دارید، در آن جای گرفته است: توت فرنگی، تمشک، آلو، هلو و گیلاس! خانواده‌ی گل سرخ، گویا یکسره از بهشت آمده‌است! انواع گل رز، با ۱۵۰ گونه و بیش از ۲۰ هزار رقم که هر ساله صدها گونه به آن اضافه می‌شود، قدمتی ۷۰ میلیون ساله دارد! با چنین وسعتی که تمام نیمکره‌ی شمالی سیاره‌ی زمین را پر کرده است، به سختی می‌توان انواع رز را در یک متن کوتاه آورد.

شگفتی‌های ملکه گل‌ها بسیار زیاد است و بیهوده نیست که آن را نماد عشق می‌دانند و روز ولنتاین را با هدیه آن تبریک می‌گویند. یکی از ارقام گل رز، گل ملی کشور ما یعنی گل محمدی است. چیز دیگری که درباره‌ی گل رز جالب توجه است، عطر دلنشین آن است که گران‌ترین اسانس دنیا است و هر گرم آن معادل یک گرم طلا قیمت‌گذاری می‌شود.

انواع گل رز: گل رز به نام‌های گل سرخ، گل محمدی، وَرد و به زبان تاجیکی گل صد برگ معروف است.

(برای سفارش تاج گل به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل رز ملکه گل ها

انواع گل رز: ویژگی‌های گل رز

گل رز با ۱۵۰ گونه گیاهی نیمه سبز یا برگریز بصورت درختچه چند ساله و بالا رونده است. اجزاء گیاه رز شبیه سایر گل‌ها منتها با چاشنی عشق و احساس همراه است:

  • برگ: برگ‌های دندانه‌دار
  • خار: خارهای بی‌آزار بدون پیوستگی به آوند که به‌راحتی جدا می‌شوند.
  • کاسبرگ: فقط در زمانیکه غنچه است دیده می‌شود.
  • گلبرگ: نهایت زیبایی گل‌
  • پرچم: اندام نر گیاه
  • کلاله: از اندام مادگی گیاه
  • نهنج یا گل بنه: تخمدان گیاه رز

انواع گل رز: گل رز هلندی از خانواده گل رز دو رگه چای است و بخاطر عطر و ظاهر زیبایش معروف است.

(برای سفارش باکس گل به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

مشخصات انواع گل رز

انواع گل رز

طبق نظر پژوهشگران، خانواده‌ی دوستداشتنی گل رز به سه گروه تقسیم می‌شوند:

  • رز خودرو
  • رز باغی قدیمی
  • رز باغی جدید

انواع گل‌های رز

انواع گل رز: رزهای خودرو

قدمت رزهای خودرو به میلیون‌های سال پیش بر می‌گردد. رزهای خودرو یک نشان همسان دارند و آن تعداد گلبرگ‌ها است و آن را می‌توان گل رز ۵ گلبرگی نامید. گل رز خودرو در فصل بهار گل می‌دهد. طبق گزارش پژوهشگران فقط ۴۰ گونه‌ی آن‌ها در ۲۸ استان ایران می‌رویند! معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

رزهای خودرو

گل رز گالیکا یا گل رز فرانسوی

گل رز گالیکا (Rosa gallica) گل رز فرانسوی، خوش عطرترین نوع گل رز است. این گل رز پای ثابت تولید عطر در دنیا است. جالب است بدانید که در حدود ۱۲ قرن پیش در ایران باستان، این گل برای مراسم مذهبی کشت می‌شده است! این گل در رنگ‌های قرمز، بنفش و صورتی پررنگ خود نمایی می‌کند.

انواع گل رز طبیعی: گل رز بخاطر زیبایی خیره کننده‌ای که دارد انواع گل رز مصنوعی در رنگ‌های متنوع تولید می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد. گل رز هدیه‌ای زیبا و عاشقانه است.

(برای خرید دسته گل به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل رز گالیکا یا گل رز فرانسوی

گل محمدی

گل محمدی (Rosa damascena) یا گل گلاب، که نام گل ملی ایران را نیز یدک می‌کشد، یکی دیگر از گونه‌های معروف و خوش عطر گل رز است.

در گذشته، فقط همین نوع از رز را گل می‌نامیدند و به آبی که از آن گرفته می‌شود گلاب می‌گفتند! گل محمدی یک گونه دو رگه از گل رز گالیکا و نسترن شیرازی است. در کشورهای ترکیه و بلغارستان از گل محمدی برای عطرسازی استفاده می‌شود.

گل مجمدی در دوران هخامنشی در استان فارس پرورش داده می‌شد و اینگونه می‌گویند که توسط سربازی به اروپا برده شد. شکسپیر هم شیفته‌ی این گل بوده و در آثارش از آن یاد می‌کند.

گل محمدی از انواع گل رز زیبا و معطر

گل رز آلبا

گل رز آلبا (Rosa Alba) فقط در فصل بهار به گل می‌نشیند عطر ملایمی دارد و بیشتر به رنگ سفید می‌روید. این گونه می‌گویند که گل رز آلبا با علامت اختصاری A، نماد رز سفید در جنگ های داخلی انگلستان (جنگ رزها) بوده است.

انواع گل رز عطری: گل رز عطری منبع تمامی عطرهای گرانقیمت دنیا است. عطرهای اصل فرانسوی حاوی اسانس گل سرخ است.

گل رز آلبا

گل رز سنتیفولیا

گل رز سنتیفولیا یا گل سرخ صد پر (Rosa Centifolia)، بخاطر گلبرگ‌های زیادش به این نام معروف است. این رز وحشی خودرو هم رایحه‌ای بی‌نظیر دارد و عطرهای فرانسوی از آن وام می‌گیرند.

انواع گل رز باغچه: انواع گل رز رونده و درختچه‌ای را می‌توان در باغچه با آبیاری منظم در آب و هوای بهار تا تابستان به گل می‌نشیند.

(برای خرید سبد گل به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواع گل رز - گل رز سنتیفولیا

گل رز زرد

گل رز زرد یا نسترن زرد (Rosa Foetida)، از سر گل‌های رز درختچه‌ای است که حسابی تیغ‌های محکمی دارد. از نظر ظاهری سطح رویی آن گاها قرمز، و در سطح زیری زرد رنگ است ولی اکثر اوقات تمام زرد خودنمایی می‌کند.

به صورت خودرود در دشت‌های آذربایجان و کردستان و همینطور در تهران یافت می‌شود. گل نسترن زرد برای درست کردن مربا عالی است.

انواع گل رز رنگی: گل رزبه اندازه‌ی قدمتی که دارد و به اندازه‌ی تنوعی که دارد رنگارنگ هستند. اما از بین همه‌ی آن‌ها گل سرخ به نام گل عشق از محبوبیت بالایی برخوردار است.

گل رز زرد

گل رز ماسک

گل رز ماسک یا گل رز عنبر یا نسترن شیرازی (Rosa Musk) یکی دیگر از گونه‌های گل رز وحشی است. اگرچه گل رز ماسک در هیمالیا می‌روید اما خیلی از رزهای امروزی از آن پیوند خورده‌اند! گل رز عنبر گیاهی درختچه‌ای با طول ۳ متر است.

انواع گل رز قرمز: گل رز به رنگ زرد و صورتی و سفید محشر است، اما با تمام این زیبایی هیچکدام به اندازه گل رز سرخ طرفدار ندارد!

گل رز ماسک

گل رز چینی

گل رز چینی (Rosa Chinesis) در کشور چین می‌روید. به شدت زیبا است و در چهار فصل سال می‌روید. گل رز چینی از سری گل های رز درختچه‌ای است.

انواع گل رز خودرو: گل رز چینی

گل رز گیگانتی

گل رز گیگانتی (Rosa Gigantea) مثل گل رز ماسک اگرچه که در جنوب غربی جمهوری خلق چین می‌روید، اما خیلی از گونه‌های جدید گل رز از آن وام گرفته‌اند. گل رز گیگانتی بوی تندی دارد و گلبرگ‌های آن به شکل شمشیری خودنمایی می‌کنند.

انواع گل رز رونده: گل رز را می‌توان بصورت شاخه بریده به مدت یک هفته در خانه نگهداشت و همینطور گل رز رونده را در باغچه کاشت تا در بهار و تابستان برایتان گل دهند و حیاط و باغچه را زیبا کنند.

(برای خرید گل خواستگاری به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل رز گیگانتی

گل رز خوشه ای

رز خوشه ای یا رز ژاپنی (Rosa multiflora)، از خوشه‌های خودرو گل رز است که شرق آسیا چین، ژاپن و کره می‌روید. این رز، گیاه بومی ژاپن است که در کارتون‌های ژاپنی و کارتپستال‌های آن‌ها نیز زیاد دیده شده است. رز خوشه‌ای درختچه‌ای رونده با ارتفاع کم است. رزها به رنگ سفید و بصورت دسته‌ای می‌رویند.

انواع گل رز مقاوم: یکی از مقاوم‌ترین گونه‌های گل رز نوع گل رز چای است، که البته جزو دسته گل‌های مدرن قرار می‌گیرد.

گل رز خوشه ای

 گل رز لوسیا

گل رز لوسیا (Rosa Luciae) این گل رز وحشی نیز از سری گل‌های بومی ژاپنی است، منتها در مناطق ساحلی می‌روید. این مدل از گل رز، بخاطر درخشش برگ‌ها به زبان ژاپنی به نام برگ درخشان نیز معروف است. گل رز لوسیا سفید رنگ است و در گروه رزهای رونده قرار می‌گیرد.

(برای آشنایی با گل آویز آپارتمانی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

 گل رز لوسیا

انواع گل رز: رزهای باغی قدیمی

پیش از آنکه معرفی گل رزها باغی قدیمی را آغاز کنیم نیاز است که توضیحی کوتاه در این باره داده شود. رزهای باغی قدیمی به گل‌های گفته می‌شود که پیش از اولین گل رز مدرن (رز لا فرانس) پرورش پیدا کرده‌اند. بنابراین گل‌های هیبریدی رز به دو مجموعه پیش از لا فرانس و قبل از آن دسته بندی می‌شوند.

به دلیل اینکه آنچنان خوش رنگ و لعاب نیستند و زمان گلدهی کوتاهی دارند، هیچ وقت به اندازه رزها باغی جدید معروف نشدند. گل رز باغی قدیم به چهار دسته بزرگ تقسیم می‌شوند.

انواع گل رز: مجموعه رز های باغی قدیمی مناسب گل های رز برای باغچه هستند. آن‌ها گرد و با گلبرگ‌های زیاد خودنمایی می‌کنند. این گل‌ها اگر از گل محمدی و گل گالیکا منشأ گرفته باشند که خوش رایحه هستند.

انواع گل رز و رزهای باغی قدیمی

گل رز ایرانی

گل رز ایرانی اولین گروه گل رز باغی قدیم است. انواع گل رز موجود در ایران به حدود ۴۰ گونه می‌رسد. در کل گل رز ایرانی به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • گل گلاب یا گل محمدی: گل محمدی که معرف حضورتان است که بخاطر بوی خوشش بسیار محبوب است و بیشتر در فصل بهار به گل می‌نشیند.
  • گل رز گالیکا: گل رز گالیکا خوش عطر و بزرگ است. به رنگ قرمز تا صورتی پر رنگ خود نمایی می‌کند.

انواع گل رز ایرانی

گل رز اروپایی

  • گل رز آلبا: گل رز آلبا به عنوان رز سفید معروف است و عطر ملایمی دارد. گل رز سفید بدون خار است و گلبرگ‌های ردیف و منظمی دارد.
  • گل رز سنتیفولیا: رز سنتیفولیا که بخاطر گلبرگ‌های زیادش گل صدبرگ یا رز کلمی معروف است. این گیاه رایحه مطبوعی دارد.
  • گل رز موس: گل رز موس بخاطر اینکه روی غنچه و ساقه‌ی آن که به گل متصل است خارهای زیادی دارد.

(برای رشد گیاهان آپارتمانی در آب به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواع گل رز اروپایی

گل رز چینی

  • رز چینی: رز چینی در چهار فصل سال گل می‌دهد.
  • رز چای: از ترکیب رز چینی و رز گیگانتی به وجود آمده است و عطر چای دارد.

انواع گل رز چینی

گل رز خوشه‌ای

  • رز دورگه پریچوال: رز پریچوال خیلی شبیه به گل محمدی است و در بهار و تابستان به گل می‌نشیند.
  • رز گل بوربون: گل رز بوربون از ترکیب گل گلاب و رز چینی به وجود آمده است.
  • رز اگلندتریاگل رز اگلندتریا از سری گل‌های معطر است.
  • رز پورتلند: رز پورتلند از ترکیب گل محمدی و رز چینی به وجود آمده است.

انواع گل رز خوشه ای

انواع گل رز: رزهای باغی جدید

رزهای باغی جدید از زمان پیدایش گل رز لا فرانس به بعد گفته می‌شود. گل رز لا فرانس از پیوند گل رز چای و رز دورگه پرپچوال به وجود آمده است. تمایز گل رز باغی قدیمی و گل رز باغی جدید در این است که گل باغی رز جدید را می‌توان به عنوان شاخه بریده استفاده کرد.

  • رز دورگه چای: گل رز دورگه چای (Hybrid tea rose) نام یکی از طبقه‌بندی رسمی گل رز است. خواستگاه این گل کشور فرانسه است. گل رز دور رگه چای گل‌های بزرگ و با محور غنچه بالا است. گل دورگه چای محبوب‌ترین نوع رز در سراسر دنیا است.
  •  رز فلوریبوندا: از سری رزهای پرورشی و گل های رزی باغی جدید است. این مدل گل رز از ترکیب رز دو رگه چای و رز پولیانتا گرفته و سپس با رز چینی و رز خوشه‌ای ترکیب شده است. گل رز فلوریبوندا تنوع رنگی زیادی دارد. این گل به عنوان گل بریده ساقه محکمی دارد.
  • رز مینیاتور: گل رز مینیاتور یا گل ساناز از گل رز چینی شکل گرفته است. این گل در باغ و گلدان کاشته می‌شود.
  • رز بالارونده: گل رز بالارونده، برای کاشتن در باغ و باغچه عالی است.
  • گل رز درختچه‌ای: گل رز درختچه‌ای، به سمت بالا رفته و شاخه‌های آن بصورت کمان خم می‌شود.

(برای آشنایی با گیاهان آپارتمانی نیازمند به نور مستقیم به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواع گل های رز باغی جدید

رزهای انگلیسی

رزهای انگلیسی مجموعه‌ای بزرگ از خانواده گل رز است. رزهای انگلیسی از پرورش دهنده‌ی انلگیسی بنام دیوید اوستین به دست آمده است. گل رز انگلیسی از ترکیب رزهای قدیمی، دورگه‌های گل باغی جدید رز چای و گل رز فلوریبوندا ایجاد شده است. رزهای انگلیسی عطر و ظاهر گل‌ رزهای قدیمی را دارا است.

رزهای انگلیسی گل‌های جدیدی هستند که زیبایی و انحناپذیری شاخه و عطر رزهای باغی قدیمی و گلدهی چهار فصل و تنوع گل‌های رز باغی جدید را دارند.

گل رزهای انگلیسی

دسته بندی رزها بر اساس ویژگی‌ها ظاهری

انواع گل رز بوته ای

  • گل رز ایستاده برافراشته مجموعه‌ای از رزها مثل رز دورگه چای، رز مینیاتوری و رز فلوریبوندا است. از مشخصه‌ی بارز گل رز ایستاده این است که بدون تکیه گاه محکم و ایستاده می‌ماند.
  • گل رز نیمه رونده درختچه نوعی از گل رز است که شاخه‌ها محکم به سمت بالا رشد می‌کنند ولی انتهای آن به صورت مورب خم می‌شود.
  • گل رز رونده مجموعه گل رزهای رونده به به نوعی گفته می‌شود که گل رز در انتهای آن شکفته نشده و به همین دلیل رشد شاخه با رویش گل متوقف نمی‌شود.

انواع گل رز بوته ای

انواع گل رز رونده

گل رز رونده چند دسته تقسیم می‌شوند:

رز بالارونده: نیاز به تیکه گاه دارد و برای پوشش نرده‌ها و دیوارها استفاده می‌شود.

رز پریشان: رز پریشان شاخه‌های نرم بالا رونده دارد و بدون استفاده از تکیه گاه شاخه‌ها بصورت پرانتز قوس‌دار رشد می‌کند.

رز پریشان خزنده: این مدل رز شاخه‌های نرم و ظریفی دارد و ساقه‌ی آن به دلیل ظرافتی که دارد در سطح زمین پخش می‌شود.

(برای اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل رز رونده

انواع گل رز بر اساس تعداد گلبرگ‌ها

  • گل رز تک ردیفه: گل رز تک ردیفه شامل پنج گلبرگ است.
  • گل رز نیمه پر گلبرگ: گل رز نیمه پر گلبرگ شامل ۶ تا ۲۰ گلبرگ دارد.
  • گل رز پر گلبرگ: گل رز پر گلبرگ بیش از ۲۰ گلبرگ دارد.

انواع گل رز بر اساس گلبرگ‌ها

انواع گل رز بر اساس شکل گلبرگ

  • گل رز لبه شمشیری: در گل رز لبه شمشیری همانطور که از نامش پیدا است، لبه گلبرگ به صورت سه گوش است.
  • گل رز گرد: گل رز گرد لبه گلبرگ مورب است.
  • گل رز موج دار: در گل رز موج دار سراسر گلبرگ مواج است.

انواع گل رز با شکل گلبرگ

انواع گل رز بر اساس طرز باز شدن گل

گل رز محور غنچه بالا: در گل رز با محور غنچه، گلبرگ‌ها به دور هم پیچیده‌اند و قسمت مرکزی گل برآمده است.  شبیه به رزهای دورگه‌ی چای است.

گل رز فنجانی شکل: در گل رز فنجانی شکل، تمامی گلبرگ‌ها به طرف داخل تمایل دارند و قسمت مرکزی ندارد. شبیه به گل رز آبراهام داربی است.

گل رز رزت: گل رز رُزت شبیه به گل رز جین آستن است. گلبرگ‌ها هر چقد به مرکز گل نزدیک‌تر باشد، اندازه‌اشان کوچک‌تر می‌شود.

گل رُزت ربعی: یکی از انواع رزت است که در آن گلبرگ‌های یک گل به چهار قسمت تقسیم می‌شوند. شبیه به گل رز قصر گلامیس است.

گل رز مسطح: گل رز مسطح تعداد گلبرگ‌های کمی دارند و پرچم کاملا دیده می‌شود. شبیه گل رز کوکتل است.

گل رز کروی یا نیمه کروی: گل رز کروی یا نیمه کروی گلبرگ‌های کوچک و باریک و درهم فشرده هستند. لبه‌های گلبرگ به عقب برگشته و گلبرگ به صورت کروی یا نیمه کروی به نظر می‌آید. ذر انواع مینیاتور زیاد دیده می‌شود.

(برای آشنایی با گیاهان آپارتمانی سمی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواع گل رز بر اساس طرز باز شدن گل

انواع رز شاخه بریده

گل های شاخه بریده رز به ۴ دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • رز شاخه بلند به رزهای بریده‌ی تک شاخه‌ای است که طول ساقه بین ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر است.
  • رز چای به رزهای بریده‌ی دورگه‌ی گفته می‌شود که تک شاخه هستند.
  • رز سویت هارت یا رزهای مینیاتوری کوچک‌تر از رزهای چای هستند.
  • رزهای اسپری رزهای خوشه‌ای هستند که روی یک شاخه چند غنچه دارند.

منبع مطلب

انواع گل رز شاخه ای
div class=”fxbtn-ew12″>خرید گل رز

مقالات مرتبط

نظرات

سیما
01 آگوست 2023

پروردگارا شکرت ،این همه زیبائی آدمو به وجد میاره😍😍😍😍💚💚💚💚❤️❤️❤️❤️❤️

اضافه کردن نظر جدید