نگهداری گیاه برگ عبایی: آشنایی با طرز نگهداری گیاه برگ عبایی + عکس

اگر به دنبال گل آپارتمانی هستید که تا ۵۰ سال برایتان سبز و شاداب بماند، گیاه برگ عبایی را انتخاب کنید. نگهداری گیاه برگ عبایی خیلی آسان است و با چند ترفند ساده، می‌توانید تا مدت‌ها، از طبیعت زیبای آن بهره‌مند شوید.

نگهداری از گیاه برگ عبایی آپارتمانی

گیاه برگ عبایی (Aspidistra elatior) یا گیاه (Cast Iron Plant) از خانواده سوسن، بومی چین و ژاپن است. گیاه برگ عبایی زمانی برای خودش از محبوب ترین گیاهان آپارتمان بود، اگرچه با روی کار آمدن گیاهان آپارتمانی لوکس مثل گیاه باباآدم و فیکوس الاستیکا و امثالهم کمی از محبوبیت افتاده ولی در عصر ویکتوریایی جزو محبوب‌ ترین گیاهان آپارتمانی بود! محبوبیت این گیاه آنقدر زیاد بود که در سال ۱۹۳۶ رمانی با نام “پرواز آسپیدیسترا” نوشته جورج اورول منتشر شد؛ (البته خود کتاب هیچ ربطی به مراقبت از گیاهان آپارتمانی ندارد!).

گیاه برگ عبایی حالا در خانه‌های مدرن، کمتر رایج است، اما اگر از آن خوب پذیرایی کنید، می‌تواند تنها گیاه لاکچری خانه‌ی شما شود. لازم به ذکر است که کاهش محبوبیت گیاه برگ عبایی، ربطی به پیچیده بودن یا سخت بودن نگهداری این گیاه ندارد. برعکس، این گیاه آنقدر مهربان است که کاملاً قادر به مقابله با نور ضعیف،کیفیت پایین هوا (دماهای گرم یا سرد)، کم آبی و خیلی از بی‌توجهی‌ها است. بطوریکه نام مستعارش کارخانه چدن است!

نگهداری گیاه برگ عبایی: گیاه برگ عبایی برگ‌های بزرگ پارویی شکل، به رنگ سبز تیره دارد که به آرامی رشد می‌کند (تنها چند برگ در یک سال).

(برای آشنایی با انواع گل آویز آپارتمانی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نگهداری ازگیاه برگ عبایی آپارتمانی

خرید گیاه برگ عبایی

گیاه برگ عبایی گیاهی کند رشد است. از مضرات رشد بسیار آهسته این است که زمان زیادی طول می‌کشد تا به اندازه قابل فروش برسد، بنابراین خرید گیاه برگ عبایی می‌تواند برایتان خیلی گران تمام شود. به همین خاطر است که قیمت گیاه برگ عبایی نسبتا بزرگ گران است و هم قیمت، گیاهان آپارتمانی مد روز فروخته شود. البته که از لحاظ زیبایی دست کمی از گیاهان لاکچری ندارد.

با این حال، ارزش خرید، برای تزئین دکور داخلی خانه را دارد. برگ عبایی، گیاه آپارتمانی بسیار بخشنده و زیبایی است. بدون اینکه شما را زیاد به دردسر بیاندازد، دقیقا در مناطقی که گیاهان دیگر کم می‌آورند، کاملاً شاد و سرحال زندگی می‌کند. آن‌ها همچنین پتانسیل باورنکردنی در طول عمر بالا دارند؛ خیلی از باغبان‌های خانگی گیاه برگ عبایی به سن ۵۰ سالگی و بالاتر را در خانه دارند. یک گلدان متوسط با حدود ۱۵ برگ بزرگ حدود ۴۰ دلار / ۳۰ پوند یا بیشتر قیمت دارد.

نگهداری گیاه برگ عبایی: قیمت گیاه برگ عبایی در اندازه‌ی نسبتا متوسط و بزرگ بخاطر کند آهسته‌ای که دارد، گرانقیمت است.

(برای آشنایی با رشد گیاهان آپارتمانی در آب به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

خرید گیاه برگ عبایی

انواع گیاه برگ عبایی

رایج‌ترین گونه گیاه برگ عبایی گونه‌ A. elatior (که گاهی با نام A. lurida نامیده می‌شود) است که برگ‌های سبز رنگ و پهنی دارد. طرز مراقبت از گیاه برگ عبایی از هر نوعی که باشد آسان است، اما برخی از آن‌ها بخاطر نقش و نگاری که روی برگ‌هایشان دارند، نیازمند نور بیشتری هستند.

آن‌ها برای حفظ خطوط یا نشانه‌های خود به نور بیشتری نیاز دارند. آن‌ها همچنین می‌توانند از نظر دما مقاومت کمتری داشته باشند و نسبت به واریته سبز خود کمی کندتر رشد کنند. انواع گیاه برگ عَبایی خالدار بنام گیاه “راه شیری” معروف است. این گیاه بخاطر لکه‌های سفید بر روی برگ‌ها سبز، نمایی جذاب دارد.

شرایط نگهداری گیاه برگ عبایی: گیاه برگ عبایی چه سبز یکدست و چه رنگارنگ باشد، نیازهای مراقبتی ساده‌ای دارد.

(گیاهان آپارتمانی نیازمند به نور مستقیم به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواع گل برگ عبایی

طریقه نگهداری گیاه برگ عبایی: نور مناسب گیاه برگ عبایی

تأمین نور مورد نیاز گیاهان آپارتمانی مهم‌ترین بخش ماجرا است. اما در مورد گیاه برگ عبایی موضوع فرق می‌کند. این گیاه با کم نوری سازگار است. اگر در نور مستقیم خورشید نباشد، تقریباً می‌تواند با هر میزان نوری کنار آید. این گیاه در سایه‌ی کامل، شاید بی‌جان شود، اما در مقابل آفتاب مستقیم زنده نمی‌ماند!

البته که همانند سایر گیاهان آپارتمانی از نور روشن کیف می‌کند. بنابراین یک پنجره رو به شمال، یا یک موقعیت سایه‌/روشن را در عمق اتاق، جایگاه خوبی برای گیاه برگ عبایی است.

در نگهداری گیاه برگ عبایی نیازی به نور مسقیم ندارید، این گیاه با نور کم سازگار است.

(اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی ترفندی عالی برای حفظ طراوت آن‌ها)

نگهداری گیاه برگ عبایی و تامین نور مناسب

نکات نگهداری گیاه برگ عبایی: آبیاری برگ عبایی

این گیاهِ برگ عَبایی در برابر آبیاری گاه به گاه و پراکنده به راحتی مقابله می‌کند و می تواند با وجود خاک خشک رشد کند. این گیاه آپارتمانی همانند کاکتوس نیست و برای رشد واقعی به مقدار معقولی آب در طول فصل رشد نیاز دارد، فقط حواستان باشد که بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود.

برای مراقبت از گیاه برگ عَبایی نیازی به آبیاری منظم نیست، این گیاه با آبیاری نامنظم کنار می‌آید.

(با گیاهان آپارتمانی سمی آشنا شوید.)

نگهداری از برگ عبایی و نکات آبیاری آن

آبیاری برگ عبایی در تابستان

نکته‌ی مهم در آبیاری برگ عبایی در تابستان، خاک در هنگام آبیاری باید مرطوب شود و آنقدر خیس نماند که ریشه‌ها پوسیده شوند. و در ماه‌های زمستان فقط به اندازه‌ای که زندگی‌اش تداوم داشته باشد و پژمرده نشود، آبیاری کنید. اگر یک منطقه تاریک یا سایه‌دار را برای زندگی آن انتخاب کرده‌اید، نیاز به آب کمتر می‌شود، بنابراین مراقب باشید در آبیاری زیاده‌روی نکنید، زیرا آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

در مکان‌های کم نور و یا جایی که دما به طور کلی خنک‌تر است، به عنوان مثال در زمستان، بعید است که بیش از یک بار در هر دو هفته یا شاید حتی کمتر، به آبیاری نیاز داشته باشد. قاعده ای که باید رعایت کنید این است که لایه‌های سطحی خاک خشک شده باشد.

برای مراقبت برگ عَبایی، گیاه را زمانی آبیاری کنید که سطح خاک تا عمق دو سانتی متری، کاملا خشک شده باشد.

(با گیاهان آپارتمانی آلرژی زا آشنا شوید.)

آبیاری برگ عبایی در فصل تابستان

روش نگهداری گیاه برگ عبایی: رطوبت و غبار پاشی گیاه برگ عبایی

میزان رطوبت برای این گیاه چندان اهمیتی ندارد. این گیاه با هوای خشک یا مرطوب، کنار می‌آید، پس خودتان را برای مرطوب نگهداشتن محیط به دردسر نیاندازید.

شرایط نگهداری گیاه برگ عبایی بدون نیاز به رطوبت خاص بسیار آسان است و هر باغبان تازه‌کاری می‌تواند از پس نگهداری آن برآید.

مه‌پاشی گیاه برگ عبایی

نگهداری گیاه برگ عبایی: کوددهی گیاه برگ عبایی

گیاه برگ عبایی خود را در طول فصل رشد تقریباً هر دو یا سه ماه یکبار با محلول تغذیه گیاه آپارتمانی با قدرت معمولی تغذیه کنید. آن‌ها کوددهی سنگینی را دوست ندارند، بنابراین با کوددهی زیاد و سنگین خودتان را به دردسر نیاندازید.

روش نگهداری از گیاه برگ عبایی کاری چندان پیچیده و دردسرآور نیست، با کوددهی دو بار در فصل رشد، برای تغذیه خاک این گیاه کافی است.

(با گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات آشنا شوید.)

نگهداری گیاه برگ عبایی و نکات کوددهی

نگهداری گیاه برگ عبایی: درجه حرارت گیاه برگ عبایی

محدوده دمایی بین ۷ درجه سانتیگراد (۴۵ درجه فارنهایت) تا ۲۹ درجه سانتیگراد (۸۵ درجه فارنهایت) برای گیاه آپارتمانی برگ عبایی ایده آل است، بنابراین نیازی نیست که دمای خانه خود را برای مراقبت ویژه از گیاه بالا و پایین کنید. اگر این گیاهان در خارج از خانه رشد کنند، می‌توانند با دمای پایین تا ۱۰- درجه سانتیگراد (۱۴ درجه فارنهایت) مقابله کنند.

توصیه می‌کنیم با زندگی گیاه برگ عبایی ۵۰ ساله در فضای باز آن‌هم در زمستان، ریسک نکنید. بمحض اینکه دمای فضای بیرون، پایین آمد آن‌ها را به داخل خانه بیاورید.

طرز نگهداری برگ عبایی به این صورت است که ان را در دمای ثابت خانه به دور از هیترها و سوز درب پنجره‌ها قرار دهید، تا طراوتش همیشگی باشد.

دمای مناسب نگهداری گیاه برگ‌عبایی

مراقبت از گیاه برگ عبایی: تعویض گلدان برگ عبایی

گیاه برگ عبایی فقط گاهی اوقات به تعویض گلدان نیاز دارند. این گیاه به شدت از ایجاد اختلال در ریشه خود متنفر است و مانند آفتاب زیاد، تعویض گلدان، زندگی گیاه را تهدید می‌کند.

برای گیاهان جوان نباید بیش از یک بار در سال تعویض گلدان داشته باشید. و برای یک گیاه برگ عبایی بالغ حداکثر هر سه یا چهار سال یکبار این کار را انجام دهید. حواستان باشد که گلدان جدید فقط یک سایز از گلدان فعلی بزرگ‌تر باشد.

برای مراقبت از گیاه برگ عبایی، تعویض گلدان را در هر سه یا چهار سال یکبار انجام دهید. از آنجاییکه بَرگ عبایی گیاهی کند رشد است، به تعویض گلدان نیاز ندارد.

(با گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه آشنا شوید.)

تعویض گلدان برگ عبایی

نکات نگهداری گیاه برگ عبایی: تکثیر برگ عبایی

اگر می‌خواهید گیاه برگ عبایی خود را تکثیر کنید، در زمان تعویض گلدان این کار را انجام دهید و گیاه را با از ریشه به قسمت‌های دلخواه تقسیم کنید. در هنگام تقسیم بندی گیاه، هر دسته باید حداقل دو یا سه ساقه داشته باشد.

ریشه‌ها سفید و رشته مانند آن، در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی  محکماند ولی بسیار حساس‌اند و تحمل آسیب را ندارند. بنابراین اگر تصمیم دارید گیاه خود را تکثیر کنید، بهتر است سعی کنید این کار را با دست انجام دهید و در حین حرکت ریشه‌ها را باز کنید، نه اینکه با بیل یا چاقو به آن‌ها آسیب بزنید.

در مراقبت برگ عَبایی، تنها نقطه ضعف، ریشه‌ها هستند. ریشه‌های به ظاهر قوی ولی بسیار حساس! در هنگام تکثیر گیاه حواستان به ریشه‌های حساس باشد.

(با گیاهان آپارتمانی مناسب اتاق خواب را در این صفحه آشنا شوید.)

روش تکثیر گیاه برگ عبایی

سرعت رشد گیاه برگ عبایی

مهم نیست که گیاه برگ عبایی را در چه شرایطی نگهداری می‌کنید، گیاه برگ عبایی همیشه به کندی رشد می‌کند. برای مثال، گیاه برگ عبایی معمولاً در هر بهار فقط سه یا چهار برگ سبز روشن دارد. این‌ها به آرامی بزرگ می‌شوند و در بقیه فصل رشد به سبز تیره‌تر تبدیل می‌شوند.

رشد کند گیاه برگ عَبایی جزو ویژگی‌های طبیعی این گیاه است و ربطی به مراقبت باغبان ندارد.

سرعت رشد برگ عبایی

ارتفاع گیاه برگ عبایی

حداکثر ارتفاع و گسترش برای این گیاهان معمولاً حداکثر بیش از ۱ متر نیست. اما حقیقتا گیاه برگ عبایی آپارتمانی در خانه، به ندرت به این ارتفاع می‌رسند. آن‌ها در فضای خانه نهایتا به ارتفاع ۵۰ سانتی‌متر می‌رسند.

با رعایت نکات در مراقبت برگ عبایی، این گیاه را می‌توان تا ارتفاع ۵۰ سانتی متر در خانه پرورش داد. بوته‌ای با برگ‌های سبز پهن، دکور چشمگیری در سالن خانه می‌سازد.

(با گیاهان آپارتمانی ضد استرس در این صفحه آشنا شوید)

نحوه نگهداری از برگ عبایی

گلدهی گیاه برگ عبایی

خیلی شگفت‌انگیز است که بتوانیم از گیاه سرسخت برگ عبایی گل داشته باشیم! اما اگر خیلی خوش‌شانس باشید یک گل بنفش در کنار بوته، از خاک بیرون می‌آید. گل گیاه برگ عبایی رایحه‌ی خاصی ندارند، آن‌ها از زمین بیرون می‌آیند و در سطح خاک می‌مانند؛ به این دلیل که توسط حلزون‌ها و سایر حشرات در زیستگاه طبیعی خود گرده‌افشانی می‌شوند.

طبیعی است که در هر نوبت فقط یک گل از آن می‌روید و به طور معمول هر کدام چند هفته دوام خواهند داشت. فقط گیاهان بالغ، اگر در معرض نور باشند، می‌توانند گل دهند.

گیاه برگ عَبایی به ندرت به گل می‌نشیند، اما محال نیست! اگر در معرض نور خوب و کاملی باشد، گل بنفشی در کنار بوته از خاک بیرون می‌آید.

گلدهی گیاه برگ عبایی

آیا گیاه برگ عبایی سمی است؟

گیاه زیبای برگ عبایی خیلی گیاه مهربانی است و این مزیت را دارد که برای افراد، گربه‌ها یا سگ‌ها سمی نیست. بنابراین با خیال راحت می‌توان آن‌را در کنار سالن و اتاق خواب نگهداری کنید.

یکی از ویژگی‌های خوب در نگهداری گیاه برگ عباییاین است که سمی نیست و بدون دغدغه می‌توان در کنار حیوان خانگی آن را پرورش داد.

(دلیل قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی را در این صفحه جویا شوید.)

طریقه نگهداری از گیاه برگ عبایی

نکات نگهداری گیاه برگ عبایی: غبار پاشی گیاه

برگ‌های بزرگ گیاه برگ عبایی گرد و غبار زیادی به خود می‌گیرند. اگرچه گرد و غبار به گیاه آسیبی نمی‌رساند، اما ظاهر گیاه شما را کدر می‌کند. بنابراین، آن‌ها را هر شش ماه یکبار بشویید تا به بهترین شکل ظاهر شوند.

از آنجاییکه برگ عبایی، برگ‌های بزرگی دارد، غبار پاشی را برای زیباتر شدن ظاهر گیاه، در برنامه نگهداری گیاه برگ عبایی لحاظ کنید.

شرایط رشد گیاه برگ عبایی

نحوه مراقبت از گیاه برگ عبایی Aspidistra Recap

  • سطوح نور کم تا متوسط: گیاه آپارتمانی برگ عبایی سازگاری بالایی با هر سطح نوری به جزء تاریکی کامل یا آفتاب کامل کنار می‌آید.
  • آبیاری کم تا متوسط: حداکثر هفته ای یکبار، این گیاه را خوب آبیاری کنید و اجازه دهید که خاک تا نوبت بعدی، کاملا خشک شود.
  • درجه حرارت: دمای متوسط اتاق برای گیاه برگ عبایی عالی است.
  • کوددهی: هر دو یا سه ماه یک بار به آن کود دهید.

(گل آپارتمانی برای محل کار را در این صفحه انتخاب کنید.)

نحوه مراقبت از گیاه Aspidistra Recap

نکات طلایی برای نگهداری گیاه برگ عبایی

  • هرگز گیاه خود را در زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • ریشه برگ عَبایی از خیس ماندن زیاد منتفرند.
  • گلدان گیاه برگ عبایی را زود به زود عوض نکنید.

نکات مهم نگهداری گیاه برگ عبایی

مشکلات نگهداری گیاه برگ عبایی

گیاه برگ عبایی گیاهی کاملا مقاوم است. این گیاه می‌تواند راهروهای تاریک، دمای خنک و هوای آلوده را تحمل کند، اما اگر با تمام این صبوری‌ها باز هم مشکل‌دار است، به موارد زیر توجه کنید:

مشکلات رایج نگهداری از گیاه برگ‌عبایی

قهوه ای شدن نوک برگ‌های گیاه عبایی

دلیل اینکه چرا نوک برگ گیاه برگ عبایی قهوه‌ای می‌شود، نیاز به تأمل دارد. برای بررسی دلایل، موارد زیر را بخوانید و آن را با تکنیک‌های مراقبتی خود تطبیق دهید تا متوجه شوید اشتباه کار کجا است. با متوجه شدن عیب کار، قسمت‌های قهوه ای را بدون آسیب رساندن به الباقی برگ‌، جدا کنید:

  • متداول‌ترین دلیل قهوه ای شدن نوک برگ‌ها، آبیاری کم باشد. میزان آبیاری را کمی بیشتر کنید احتمالا مشکل برطرف می‌شود.
  • دومین علت شایع قهوه ای شدن نوک برگ عبایی، قرار گرفتن در یک مکان بسیار گرم و خشک است. شاید گلدان نزدیک رادیاتور یا اجاق گاز راحت نباشد! شرایط گرم در فواصل کوتاه خوب است، اما در دوره‌های طولانی، مشکل ساز است. با بهبود سطح رطوبت فضا، به رشد آن کمک کنید.
  • ثالثاً، آفاتی مانند کنه‌های عنکبوتی می‌توانند در طول زمان نوک برگ‌ها را قهوه‌ای کند.

(چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌ شوند؟ دلایل را در این صفحه بررسی کنید.)

قهوه ای شدن نوک برگ‌های گیاه برگ عبایی

دلیل قهوه ای شدن لبه های برگ عبایی

گیاه برگ عبایی، مطلقاً نمی‌تواند نور مستقیم خورشید را تحمل کند. این گیاه برای رشد خوب، به یک مکان سایه / روشن یا نور فیلتر شده خورشید نیاز دارد، هر چیزی بیشتر از آن، موجب سوختن برگ‌ها می‌شود.

مشکلات نگهداری گیاه برگ عبایی: دلیل زرد شدن برگ‌ عبایی

زرد شدن برگ‌هاهمراه با بزرگ شدن گیاه، حالتی طبیعی است و جای نگرانی نیست. اما اگر برگ‌ها به صورت توده‌ای زرد می‌شوند، یا در یک پروسه‌ی زمانی کوتاه، یکی یکی زرد می‌شوند، این یک مشکل است و باید به آن رسیدگی کرد:

  • هوای سرد: قرار گرفتن در معرض هوای سرد یا یخبندان، شدیدا می‌تواند باعث زرد شدن سریع و انبوه گیاه شود.
  • تعویض مکرر گلدان: با تعویض گلدان، موجب آزار و اذیت ریشه‌های گیاه نشوید. یک گیاه بالغ هر سه سال یکبار نیاز به تعویض گلدان دارد.
  • آب بیش از حد: گیاه برگ عبایی ترجیح می‌دهد خشک باشد تا مرطوب. خاک فقط باید مرطوب باشد، نه اینکه خیس بماند. اگر خاک بیش از حد از آب اشباع شود، ریشه‌ها آسیب می‌بینند و این مشکل را با زرد شدن برگ‌ها نمایش می‌دهد.

(برای آشنایی با گیاهان پاییزی به این صفحه مراجعه کنید.)

زرد شدن برگ‌ عبایی

شرایط نگهداری گیاه برگ عبایی: دلیل زرد شدن ساقه برگ عبایی

گاهی بجای زرد شدن برگ‌ها، تک تک ساقه‌ها به این مشکل دچار می‌شوند. آن‌ها زرد می‌شوند تا به بقیه گیاه اجازه زنده ماندن بدهند و بعد از اینکه یک برگ کاملاً زرد شد، مثل این بود که سیگنالی به برگ دیگر می‌فرستد تا آن هم شروع به زرد شدن کند. تحت این شرایط باید ریشه‌ها را بررسی کرد، و ساقه‌ای که انبوهی از برگ‌های زرد را در بر دارد، از کل گیاه جدا کرد و گیاه را از خطر مرگ نجات داد!

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید گیاه برگ عبایی

مقالات مرتبط

نظرات