نگهداری گیاه اگزالیس: روش های نگهداری از گیاه اگزالیس + عکس

گیاه آپارتمانی اگزالیس با شاخ و برگ‌های بنفش خیره کننده و چشم نواز، در بین گل های آپارتمانی شما ستاره خواهد شد! نگهداری گیاه اگزالیس با آن همه ظرافت و زیبایی در فضای داخلی خانه کار آسانی است.

نگهداری گیاه اگزالیس

گل اگزالیس (Oxalis) بزرگ‌ترین سرده از خانواده Oxalidaceae است؛ بطوریکه از ۹۰۰ گونه موجود در این خانواده، ۸۰۰ گونه مربوط به اگزالیس‌ها است. یک سرده بزرگ از گیاهان گلدار اگزالیس با بیش از ۵۵۰ گونه بومی آب و هوای گرمسیری آمریکای جنوبی و جنوب آسیا است. نگهداری گیاه اگزالیس با این همه زیبای و ظرافت شاید به نظر سخت باشد، اما با اجرای چند دستورالعمل ساده، کار کاملا آسانی است. گیاه آپارتمانی اگزالیس با نام‌های مختلفی مثل اکسالیس، گل عشق، گل پروانه‌ ای یا شبدر تزئینی و خیلی از اسامی دیگر، خوانده می‌شود.

نگهداری گیاه اگزالیس: اگزالیس و شبدر زینتی نه تنها نگهداری راحتی دارد، بلکه در طیف رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی موجود است و می‌تواند تطبیق خوبی با دکور منزل شما داشته باشد.

(برای خرید درختچه آپارتمانی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نگهداری گیاه اگزالیس

طرز نگهداری از گیاه اگزالیس پروانه‌ای

گیاه آپارتمانی اگزالیس بخاطر برگ‌های مثلثی شکل‌اش شبیه به بال‌های پروانه‌ها است و به‌همین خاطر به‌نام اگزالیس پروانه‌ ای هم معروف است. در اگزالیس‌ها، پدیده‌ای بنام Nyctinasty روی می‌دهد، این پدیده، نوعی حرکت ریتمیک شبانه روزی در پاسخ به شروع تاریکی است.

این گیاه، کیفیت و نوع نور را از طریق گیرنده‌ها حسی خود دریافت می‌کند و در نهایت باعث افتادگی مشخصه برگچه‌ها می‌شود. با چنین حساسیتی، هنگام شب بسته و با طلوع خورشید باز می‌شود.

نگهداری گیاه اگزالیس: گیاه اگزالیس با برگ‌های شبدری شکل ارغوانی، در شب بسته و در طول روز باز می‌شوند.

(برای خرید نخل به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

مراقبت از اگزالیس پروانه‌ای

اکسالیس گل عشق

اگزالیس بخاطر برگ‌های بنفش تیره و مثلثی شکلش گیاهی رؤیایی است. مخصوصا اینکه در شب بسته و با طلوع خورشید باز می‌شود. اگرچه برگ‌های رنگارنگ آن ستاره‌هایی تماشایی هستند، در بهار هم با گل‌های کوچک و شیپوری شکل به رنگ‌های صورتی یا سفید، نهایت زیبایی‌اش را به رخ می‌کشد. شکوفه‌های این گل رؤیایی، چند هفته بر روی گیاه می‌مانند.

نگهداری گیاه اگزالیس: اگزالیس گیاهی زینتی با شکوفه‌های کوچک و معطر است که مراقبت آسانی دارد. این گیاه بخاطر ظاهر جذابش کلکسیون گل‌های آپارتمانی شما را تکمیل می‌کند.

(برای خرید گل رز به این صفحه مراجعه کنید.)

گیاه اکسالیس

نگهداری گیاه اگزالیس در باغچه

خبر خوب اینکه، کسانی که در آب و هوای معتدل زندگی می‌کنند می‌توانند گیاه آپارتمانی اگزالیس را در باغچه یا درون گلدان پرورش دهند. انجمن سلطنتی باغبانی به گیاه اگزالیس (Purple Shamrock) جایزه شایستگی باغ را اعطا کرده است. اگر از شبدر بنفش، به درستی مراقبت شود، فضای داخلی شما را با رنگ برجسته خود در سال‌های متمادی زیبا نگه خواهد داشت.

طرز نگهداری گیاه اگزالیس: گیاه اگزالیسهمانطور که از ظاهر ظریفش مشخص است، اگر می‌خواهید در باغچه نگهداری شود، باید حواس‌تان به میزان نور و دما باشد.

(برای نگهداری از گیاه پتوس به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نگهداری از گیاه اگزالیس در باغچه

نکات اساسی در مراقبت از گیاه اگزالیس Oxalis Triangularis

  • خاک مناسب اگزالیس: گیاه شبدر ارغوانی را در مخلوط خاک گلدانی غنی با زهکشی خوب رشد دهید.
  • نور مناسب گیاه اگزالیس: گیاه اگزالیس عاشق نور است، حالا نور مستقیم در ظهرهای زمستانی و نور غیر مستقیم روشن در روزهای تابستانی! فراموش نکنید که این گیاه اصلا بی‌نوری را تاب نمی‌آورد.
  • آبیاری گیاه اگزالیس: گیاه اگزالیس را هر ۱ تا ۲ هفته یکبار آبیاری کنید و اجازه دهید تا خاک بین هر دو نوبت آبیاری خشک شود. آبیاری این گیاه نسبت به افزایش و کاهش نور، متفاوت است. در نور شدیدتر آبیاری بیشتر و در نور کمتر، آبیاری کمتر.
  • رطوبت مورد نیاز گیاه اگزالیس: اگزالیس در هر سطح رطوبتی رشد خوبی خواهد داشت.
  • درجه حرارت مناسب گیاه اگزالیس: دمای بین ۱۸-۳۰ درجه سانتیگراد، مناسب‌ترین دما برای رشد این گیاه است.

نکات مهم مراقبت از گیاه اگزالیس

مشکلات پرورش گیاه اگزالیس

به طور کلی گیاه اگزالیس آفات را به خود جذب نمی‌کند، اما از مشکلات متداولی که در پرورش گیاه اگزالیس روبه‌رو می‌شویم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زرد شدن برگ‌های گیاه اگزالیس: آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه
  • قهوه ای شدن نوک برگ‌ های اگزالیس: رطوبت کم
  • رشد کند گیاه اگزالیس: اگر گیاه به خواب رفت، به آرامی آن‌را کود دهید، نور کافی و آبیاری منظم گیاه را سرحال می‌آورد.

(برای نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا به این صفحه مراجعه کنید.)

مشکلات پرورش گیاه اگزالیس

نکات مهم برای مراقبت از گیاه اگزالیس

  • گیاه اگزالیس سمی است و در صورت مصرف توسط حیوانات خانگی مثل گربه‌ها، سگ‌ها و انسان‌ها تحریک کننده است.  گیاهان آپارتمانی اگسالیس را دور از دسترس کودکان کوچک و حیوانات خانگی قرار دهید.
  • آبیاری را پس از خشک شدن یک سوم بالای خاک انجام دهید و در ماه‌های فصل سرد سال، پاییز و زمستان، میزان را کاهش دهید. حواستان باشد که از خشکسالی طولانی مدت در فصل رشد به شدت جلوگیری کنید.
  • با تهیه‌ی یک سینی پر از سنگریزه، رطوبت مورد نظر گیاه را در طول فصل رشد تأمین کنید.
  • کود سبک را هر چهار هفته یکبار محلول در آب، در بهار و تابستان انجام دهید و در ماه‌های سرد سال، این مقدار را به هر شش هفته  یکبار کاهش دهید.
  • به طور مرتب گیاه را بررسی کنید، کنه‌های عنکبوتی یکباره گیاه را از پا در می‌آورند. بنابراین بمحض دیدن علائم، آن را نابود کنید.
  • با کاهش میزان آبیاری و درجه حرارت، یک دوره استراحت را در ماه های پاییز و زمستان فراهم کنید. دوره های خواب موفقیت آمیز، با رشد جدید و رویش گل های احتمالی، در ماه های بهار یا تابستان شما را شگفت زده خواهد کرد.

(برای نگهداری از گیاه حسن یوسف به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نکات مهم مراقبت از گیاه اگزالیس

نگهداری گیاه اگزالیس: ۱٫ نور مناسب گیاه اگزالیس

گیاه اگزالیس عاشق نور است. اما حواستان باشد که نور مستقیم و قوی، برگ‌هایش را می‌سوزاند، اما با این حال نور دوست دارد! برای داشتن گیاه اگزالیس پرپشت و زیبا، یک مکان با غیر مستقیم روشن عالی است. یا چند ساعت آفتاب صبح یا عصر برای حفظ رشد با کیفیت آن بی‌نظیر است.

هرگز اگزالیس را در یک مکان تاریک با حداقل نور قرار ندهید، زیرا پوسیدگی ریشه و فوتوتروپیسم (بسته شدن برگ‌ها در اثر بی‌نوری) به سرعت فراگیر می‌شود. یک پنجره رو به شمال، شرق یا غرب، یا یک ایوان نیمه سایه، بهترین مکان برای پرورش اگزالیس است.

روش نگهداری گیاه اگزالیس: برای فراهم کردن شرایط رشد بهتر، شبدر زینتی بنفش خود را در مکانی سرپوشیده قرار دهید که نور روشن غیر مستقیم دریافت کند. اگر شرایط نور داخل خانه خیلی ضعیف باشد، گیاه تمایل به ساقه دار شدن دارد.

(برای نگهداری از گیاه برگ انجیری به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نور مناسب نگهداری از گیاه اگزالیس

نگهداری گیاه اگزالیس: ۲٫ آبیاری گیاه اگزالیس

پرورش گیاه اگزالیس ساده است، به شرط اینکه در صورت نیاز آن‌ها را آبیاری کنید. در طول دوره رشد، خاک را نسبتاً مرطوب نگه دارید و هرگز اجازه ندهید خشکسالی مداوم بر رشد آن تأثیر بگذارد.

در طول ماه‌های پاییز و زمستان، به مقدار کم آبیاری کنید و از آبیاری بیش از حد در طول دوره خواب آن خودداری کنید. گیاه پس از دوره رشد به چند ماه استراحت نیاز دارد، بنابراین بارگیری بیش از حد آن با خاک خیس باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

طرز نگهداری گیاه اگزالیس: گیاه اکسالیس ریشه‌های حساسی دارد که در صورت آبیاری بیش از حد، خیلی زود پوسیده و از بین می‌رود.

(نگهداری از گل گندمی را در این صفحه آموزش ببینید.)

اهمیت آبیاری در مراقبت از گیاه اگزالیس

علائم آبیاری کم و زیاد گیاه اگزالیس

علائم آبیاری کم گیاه اگزالیس، کاهش رشد و ریزش برگ است. این مسائل معمولاً به دلیل گرما/نور بیش از حد، تعویض گلدان، شوک پیوند (علائم مشابه کم آبیاری) است.

از طرف دیگر، علائم آبیاری بیش از حد شامل زرد شدن سریع برگ‌ها، رشد صفر و مرگ گیاه است. همیشه به خاطر داشته باشید که اگزالیس ها در مکان‌های روشن و خشک با گردش هوا، خوب رشد می‌کنند.

اگر آبیاری را فراموش کنید، شبدر ارغوانی بیشتر رضایت دارد تا آبیاری بیش از حد که منجر به خیس ماندن زیاد ریشه‌ها و پوسیدگی آن‌ها شود.

روش نگهداری گیاه اگزالیس: مرطوب بودن مداوم خاک می‌تواند گیاه شما را از بین ببرد، بنابراین طرز آبیاری صحیح در ماندگاری این گیاه، ضروری است. در طول فصول رشد از بهار تا تابستان، زمانی گلدان را آبیاری کنید که خاک تا عمق دو سانتی خشک شده باشد.

علائم آبیاری کم و زیاد گیاه اگزالیس

نگهداری گیاه اگزالیس: ۳٫ آبیاری گل اگزالیس در زمستان

در طول فصل خواب، پاییز و زمستان، هر دو تا سه هفته یکبار گیاه اگزالیس را آبیاری کنید. با لمس کردن خاک، به راحتی می توان بررسی کرد که آیا اگزالیس بنفش به آب نیاز دارد یا خیر! در طول فصل خواب گیاه رشد خود را به حالت تعلیق درآورده است بنابراین مطابق فصل رشد، به آب نیاز ندارد. برای آبیاری، از آب با دمای اتاق استفاده کنید نه از آبی که خیلی سرد است.

نحوه نگهداری گیاه اگزالیس: گیاه اگزالیس در طول فصل خواب هر دو تا سه هفته یکبار، با بررسی خشکی آب، نیاز به آبیاری دارد.

آبیاری و نگهداری گیاه اگزالیس در زمستان

نگهداری گیاه اگزالیس: ۴٫ رطوبت مناسب گیاه اگزالیس

در فصل زمستان وقتی هیترها در خانه کار می‌کنند، یک سینی پر از سنگریزه برای گلدان اگزالیس تهیه کنید، تا رطوبت مورد نیاز گیاه حفظ شود. هوای خشک چیزی جز پژمردگی و قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها و ضعیف شدن کل گیاه، در پی ندارد!

نگهداری گیاه اگزالیس: رطوبت مناسب، موجب رشد صحیح اگزالیس بنفش می‌شود. برای تأمین رطوبت گیاه اگزالیس زیاد خودتان را به دردسر نیاندازید، چون میانگین سطح رطوبت در فضای داخل خانه معمولاً کافی است.

(نگهداری از گیاه دراسنا را در این صفحه آموزش ببینید.)

رطوبت مناسب برای رشد گیاه اگزالیس

نگهداری گیاه اگزالیس: ۵٫ خاک مناسب اگزالیس

گیاه اگزالیس در مخلوط‌ خاک گلدانی با زهکشی عالی، خوب رشد می‌کند. پیازها یا ریشه‌های این گیاه، اگر در خاک‌های خیلی سنگین رشد کند، به دلیل اینکه آب زیادی در خود نگه می‌دارد، خیلی زود پوسیده می‌شوند.

برای داشتن بهترین نتیجه، از مخلوط گلدانی غنی و سبک با کود آهسته رهش، استفاده کنید. خیلی از انواع خاک‌های گلدانی سنگین هستند و به درستی زهکشی نمی‌شوند، که می تواند منجر به مشکلات پوسیدگی ریشه اگزالیس شوند. بنابراین در انتخاب خاک اگزالیس خیلی دقت به‌خرج دهید.

نگهداری از گیاه اگزالیس: برای داشتن گیاه اگزالیس پر برگ و شاداب، خاک سبک با زهکشی بالا، مناسب آن است.

خاک مناسب پرورش و رشد گیاه اگزالیس

نگهداری گیاه اگزالیس: ۶٫ دمای مناسب اگزالیس

دمایی که بهترین رشد را برای اگزالیس سبز و بنفش فراهم می‌کند، دمای بین ۶۰ درجه فارنهایت تا ۷۵ درجه فارنهایت است. وقتی دمای داخل خانه خیلی گرم شود، شاخ و برگ آن پژمرده می‌شود. در زمستان که فضای داخل خانه به دلیل وسایل گرمایشی گرم‌تر است، حواستان باشد که گیاه در کنار هیتر و بخاری قرار نگرفته نباشد.

نگهداری گیاه اگزالیس: خوشبختانه برای نگهداری گیاه اکسالیس به دمای بالا نیاز نیست، دمای متعادل خانه مناسب حال گیاه است. فقط در زمستان آن را در مقابل هیتر و اجاق گاز قرار ندهید.

(برای نگهداری از گیاه سرخس به این صفحه مراجعه کنید.)

دمای مناسب مراقبت از اگزالیس

نگهداری گیاه اگزالیس: ۷٫ کود مناسب اگزالیس

بعد از اینکه تکلیف آبیاری گیاه اگزالیس مشخص شد، تغذیه گیاه از دیگر دغدغه‌های باغبانان است. این گیاه فقط در طول فصل بهار تا تابستان نیازمند تغذیه است. در پاییز و زمستان که گیاه به خواب رفت، تغذیه را متوقف کنید.

اگر مخلوط گلدانی شما حاوی کود آهسته رهش است، تا سه ماه تغذیه اگزالیس بر عهده می‌گیرد. اگر تصمیم به ادامه تغذیه با استفاده از مخلوط آهسته رهش دارید، دانه ها را روی خاک پخش کنید و پس از استفاده، به خوبی گیاه را آب دهید.

طرز نگهداری از گیاه اگزالیس: مخلوط کود محلول در آب مخصوص گیاهان آپارتمانی، مناسب گیاه اکسالیس است. برای حفظ ظاهر و رشد بهتر شبدر زینتی، آن را هر دو تا سه هفته یکبار کود دهید.

کود مناسب برای نگهداری از گیاه اگزالیس

پرورش اگزالیس در خاک غنی

پس از مصرف مداوم کود، نمک‌ها در خاک رسوب می‌کنند، که این عاملی برای سوخته شدن شاخ و برگ گیاه است بنابراین خاک نیاز به شستشوی دوره‌ای دارد. ظرف خود را به سینک ببرید و اجازه دهید و اجازه دهید که آب به آرامی برای حدود پنج دقیقه از داخل خاک عبور کند. با این روش، نمک‌ها از خاک حذف می‌شود. احتمالاً فقط هر چهار تا شش ماه یکبار باید خاک نمک ها را بشویید.

نگهداری از گیاه اکسالیس: برای اینکه خاک با انباشته شدن نمک مانع رشد گیاه اگزالیس نشود، هر شش ماه یکبار نمک خاک را بشویید.

(برای مبارزه با آفت کنه تار عنکبوتی به این صفحه مراجعه کنید.)

پرورش اگزالیس در خاک غنی

نگهداری گیاه اگزالیس: ۸٫ هرس گل اگزالیس

به غیر از جدا کردن شاخ و برگ مرده، مخصوصاً وقتی گیاه به حالت خواب می‌رود، گیاه اگزالیس به هرس نیازی ندارد. برای جدا سازی شاخ و برگ‌ها، از ابزار تیز و تمیز استفاده کنید.

طرز نگهداری گیاه اگزالیس: گیاه اگزالیس به ندرت نیاز به هرس کردن دارد، برگ‌ها خشک و آسیب دیده را با ابزار تیز و تمیز از گیاه جدا کنید.

هرس گل اگزالیس

نگهداری گیاه اگزالیس: ۹٫ مراقبت اگزالیس در زمان خواب

بعد از چندین ماه رشد سریع، اگر برگ های اگزالیس شروع به قهوه ای شدن و خشک شدن  کردند، نگران نشوید. این گیاه وارد دوره خواب می‌شود که معمولاً در تابستان اتفاق می‌افتد و فرصتی برای استراحت و شارژ مجدد، برای شروع دوره دیگری از رشد است.

هنگامی که شاخ و برگ شروع به قهوه ای شدن کرد و دوباره از بین رفت، آبیاری را کاهش دهید و اجازه دهید برگ های آسیب دیده خشک شوند. گیاه خود را به مدت ۲ تا ۴ هفته به مکانی خنک و تاریک منتقل کنید تا گیاه کاملا استراحت کند.

پس از این دوره، گلدان را به مکان روشن‌تری برگردانید. آبیاری معمولی را شروع کنید و به گیاه کود دهید تا رشد جدید را تحریک کنید. تحت این شرایط، گیاه شما باید قوی‎‎تر از گذشته بازگردد.

نگهداری از گیاه اگزالیس: خواب گلدان اگزالیس در داخل خانه، کمی غیرقابل پیش بینی است، و گاهی اوقات گیاه چندین چرخه رشد قوی دارد و به دنبال آن در طول سال از بین می‌رود. خفتگی گیاه می تواند در دمای بالاتر از ۸۰ درجه فارنهایت (۲۷ درجه سانتیگراد) شروع شود.

(برای نگهداری گیاه دیفن باخیا به این صفحه مراجعه کنید.)

مراقبت و نگهداری گیاه اگزالیس در زمان خواب

نگهداری گیاه اگزالیس: ۱۰٫ تعویض گلدان گیاه آپارتمانی اگزالیس

این گیاه فقط هر چند سال یکبار نیاز به گلدان مجدد دارد تا خاک تازه اضافه شود. اگر قصد ندارید که گیاه را تکثیر کنید و فقط خاک را عوض می‌کنید، به دنبال گلدانی به اندازه یک سایز بزرگتر باشید. بهترین زمان برای تعویض گلدان، در فصل زمستان در مرحله خواب گیاه است.

نگهداری گیاه اگزالیس: اگر گیاه اکسالیس شما به اندازه کافی بزرگ شد، آن را در اواخر فصل زمستان به گلدانی با یک سایز بزرگ‌تر منتقل کنید.

تعویض گلدان گیاه آپارتمانی اگزالیس

بیماری‌های گیاه اگزالیس

در بیشتر موارد، گیاه اگزالیس نسبتاً عاری از مشکلات جدی و بیماری هستند. با این حال، آبیاری بیش از حد یا رشد آن در شرایط خیلی مرطوب می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در پوسیدگی ریشه شود:

بیماری‌های گیاه اگزالیس

درمان پوسیدگی ریشه اگزالیس

وقتی مشکل پوسیدگی باشد، پیازهای زیرزمینی سیاه و لطیف می‌شوند و در نهایت کل گیاه فرو می‌ریزد و می‌میرد. وقتی این اتفاق می‌افتد، امیدی به زندگی دوباره گیاه نیست. برای داشتن گیاه اگزالیس پر پشت و تازه، آبیاری را زمانی شروع کنید که چند سانتی‌متر بالای خاک خشک شد و مطمئن شوید که گیاه اگزالیس را در خاکی که به خوبی زهکشی می‌‌شود، پرورش دهید.

نگهداری گیاه اگزالیس: گیاه اگزالیس ریشه‌های حساسی دارد. برای جلوگیری از پوشیدگی ریشه، آن را در خاکی با زهکشی بالا پرورش دهید.

(برای نگهداری از گیاه لیندا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

پوسیدگی ریشه گیاه اگزالیس و درمان آن

بیماری گیاه اگزالیس

دو مشکل دیگر که می‌تواند گیاه اگزالیس را تحت تأثیر قرار دهد، آفت قارچ سفیدک پودری و زنگ است. این مشکلات معمولاً زمانی رخ می‌دهند که هوا سرد است، رطوبت زیاد است و گیاه نور کافی دریافت نمی‌کند. شناسایی هر دو مشکل آسان است:

کپک پودری: کپک پودری به صورت لکه‌های سفید پودری روی گیاه ظاهر می‌شود که تمام قسمت‌های شبدر از جمله شکوفه ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در موارد شدید، ماده پودری می‌تواند کل گیاه را می‌پوشاند.

زنگ: زنگ به صورت لکه‌های کوچک و زرد روشن روی شاخ و برگ ظاهر می‌شود و همچنین به صورت یک ماده پودری سفید رنگ که تمام قسمت‌های گیاه را می‌پوشاند.

اکثر اوقات این مشکلات شدید نیستند و به ندرت نیاز به درمان دارند: در این مواقع گیاه را به مکان گرم‌تر و روشن‌تر منتقل کنید و در صورت امکان با کاهش میزان رطوبت، آن را سرحال بیاورید.

نگهداری گیاه اگزالیس: برای رفع مشکل زنگ یا کپک پودری، گیاه اگزالیس را با قارچ‌کش اسپری کنید و مطابق دستورالعمل روی برچسب عمل کنید.

بیماری گیاه اگزالیس

مشکلات آفات در نگهداری از گیاه اگزالیس

هنگامی که صحبت از آفات احتمالی در اگزالیس آپارتمانی می‌شود، دو آفت آن را تهدید می‌کند: کنه‌ عنکبوتی و شپشک آرد آلود. در موارد شدید آلودگی، هر دو آفت نه تنها می‌توانند گیاه عشق شما را از بین ببرد و بلکه به سایر گیاهان آپارتمانی شما سرایت می‌دهد، بنابراین بمحض رؤیت سریع باید آن را درمان کنید، چون شناسایی هر دو آفت آسان است.

شپشک‌ آردآلود: شپشک‌ آردآلود در اگزالیس به صورت توده‌هایی از یک ماده پنبه‌ای سفید ظاهر می‌شوند، آن‌ها شیره‌ی گیاه را می‌مکند.

کنه‌ عنکبوتی: کنه‌ عنکبوتی حشرات ریزی هستند که تارهای ظریفی را روی شبدر بنفش می‌چرخانند. در صورتیکه گیاه دربرابر هجوم شپشک‌های آردآلود درمان نشود، خیلی زود از پا در می‌آید.

نگهداری گیاه اگزالیس: هر دو آفت (کنه عنکبوتی و شپشک آرد آلو) را با اسپری کردن حشره‌کش بر روی شاخ و برگ و سایر نواحی اگزالیس یا با یک صابون حشره کش یا چریش درمان کنید. درمان را طبق دستورالعمل روی برچسب محصول انجام دهید.

مشکلات آفات در نگهداری گیاه اگزالیس

دلیل زرد شدن برگ های اگزالیس

اگر شاخ و برگ اگزالیس شروع به زرد شدن کرد، معمولاً به این معنی است که شما آب زیادی به گیاه می‌دهید یا گلدان منافذ زهکشی خوبی ندارد. اگر خاک و ظرف مشکلی ندارند، دفعات آبیاری را کاهش دهید.

در طول فصول رشد از بهار تا تابستان، زمانی که سطح بالای خاک خشک شد، آن‌را آبیاری کنید. احتمالاً هر هفته یک بار، به آبیاری نیاز دارد. و زمانیکه اگزالیس در پاییز و زمستان خواب است، آبیاری را به هر دو تا سه هفته یک بار کاهش دهید.

نگهداری گیاه اگزالیس: دلیل زرد شدن برگ اگزالیس، عدم آبیاری صحیح است. اگر خاک زهکشی خوبی نداشته باشد و آب بیشتر از نیاز گیاه باشد، برگ‌ها زرد می‌شوند.

(برای مبارزه با آفت مگس سفید به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

علت زرد شدن برگ های اگزالیس

دلیل لکه‌های سفید روی برگ های اگزالیس

اگر روی برگ اگزالیس، لکه‌های سفیدی ایجاد شد، نشانه‌ای از دو مشکل قارچی کپک پودری یا بیماری زنگ است. اگر مشکل بیماری زنگ باشد، لکه های ریز زرد روشن روی برگ‌ها نیز اضافه می‌شود.

هر دو مشکل ناشی از کمبود نور، دمای سرد و رطوبت زیاد است. برای بهبود شرایط گیاه، آن را به فضایی روشن و گرم منتقل کنید و رطوبت را کم کنید. برای کنترل مشکل، کل گیاه را با قارچ کش اسپری کنید.

نگهداری گیاه اگزالیس: در صورت مشاهده‌ی لکه‌های سفید گیاه را بررسی کنید، احتمالا مشکل قارچ باشد، تحت این شرایط، با اسپری قارچ کش مشکل حل می‌شود.

لکه‌های سفید روی برگ های اگزالیس

آیا گیاه اگزالیس سمی است؟

برگ‌های شبدر ارغوانی طعم تلخی دارند که معمولاً باعث می‌شود گربه‌ها و سگ‌ها زیاد سمتش نروند. گیاه اگزالیس حاوی اسید اگزالیک است و در صورت مصرف زیاد، کودکان و حیوانات خانگی را مسموم می‌کند.

نگهداری از گیاه اگزالیس: گیاه اگزالیس را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

منبع مطلب

سمی بودن یا نبودن گیاه اگزالیس
div class=”fxbtn-ew12″>خرید اگزالیس

مقالات مرتبط

نظرات