نگهداری گیاه سیکلامن: روش‌های کاربردی برای مراقبت گیاه سیکلامن + عکس

گیاه سیکلامن (Cyclamen) با رنگ‌های شاد و فرم جالب برگ‌ها جزو گل های آپارتمانی محبوب دنیا است. به همین خاطر، آشنایی با نحوه نگهداری از گیاه سیکلامن برای هر طبیعت دوستی الزامی است! در این متن از گل فروشی گل باما می‌خواهیم به نکات مهم در مراقبت از گیاه سیکلامن اشاره کنیم. پس با ما همراه باشید تا در خصوص طریقه نگهداری گیاه سیکلامن و بعلاوه همه چیز درباره گل سیکلمه بیشتر بدانید!

تکثیر و نگهداری گل سیکلامن:خرید گل سیکلامن

گل سیکلامن (Cyclamen) که به‌نام‌های مختلفی مثل گل سیکلمه، پنجه مریم و نگونسار نیز معروف است، گیاهی خاص و زیبا است. گیاه سیکلمه با گل‌های عجیب و غریب که بیشتر شبیه به برگ‌های رنگی است، خودنمایی می‌کند. تکثیر گل سیکلامن از طریق پیاز آن انجام می‌شود و باید پیاز سیکلامن را در عمق ۲ تا ۳ سانتی‌متری گلدان بکارید. تا زمان رشد کامل پیاز و گلدهی آن، سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید و آن را در برابر نور غیرمستقیم و هوای تازه بگذارید.

از ویژگی‌های خوب گیاه سیکلامن آرایش خوب شکوفه‌ها است که همانند تاجی بر سر برگ‌های فرورفته قرار می‌گیرند. گل‌ها با گلبرگ‌های کشیده و برگ‌‌ها با نقش و نگارهای نقره‌ای حسابی این گیاه را چشمگیر کرده است.

نگهداری گیاه سیکلامن کار آسانی است، اما کمی قلق دارد! سیکلامن گیاهی پایا است و در فصل سرد سال می‌خوابد، همین امر ممکن است کمی نگهداری آن را نسبت به گیاهان همیشه سبز، سخت کند.

(برای آشنایی با انواع گل آویز آپارتمانی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نکات و شرایط نگهداری گیاه سیکلامن

نگهداری گل سیکلامن: معرفی گیاه سیکلامن

سیکلامن یا بهتر است بگوییم سیکلامن پرسیکوم، از خانواده گیاهان علفی و تیره پامچال است. سیکلامن اگرچه تازگی‌ها در بازار گل فراوان عرضه می‌شود، اما یک گیاه قدمت‌دار و بومی مدیترانه و ایران است! همین پسوند Persicum نشانگر ایرانی بودن این گل زیبا است.

سیکلامن جنگلی را می‌توانید در جنگل‌های شمال ایران ببینید. سیکلامن برگ‌های براق با نقش و نگارهای نقره‌ای دارد و گل‌های آن معطر به رنگ‌های صورتی، قرمز، ارغوانی، سفید و خرمایی خودنمایی می‌کنند. اگر دلتان می‌خواهد که یک گیاه آپارتمانی گلده و معطردر خانه داشته باشید، نگهداری گیاه سیکلامن پیشنهاد می‌شود. این گیاه، جزو گیاهان چند ساله محسوب می‌شود بنابراین با نگهداری در شرایط مناست، عمر گل سیکلامن می‌تواند بیش از ۱۰ سال باشد.

گل سیکلامن نماد چیست: به زبان گل‌ها، اگر به کسی سیکلامن بدهید، نشانگر عشق و مهربانی صمیمانه‌ی شما است. به طور کلی، سیکلامن نماد عشق مادرانه در نظر گرفته می‌شود.

(با گل های آپارتمانی معطر آشنا شوید.)

گیاه سیکلامن و مراقبت از آن در خانه

نگهداری گل سیکلامن: قیمت گل سیکلامن

همانطور که گفته شد طریقه نگهداری گل سیکلامن کمی قلق می‌خواهد، اما با این حال، می‌توانید گل سیکلامن گلخانه‌ای را در فصل زمستان با قیمتی نسبتا مناسب تهیه کنید. اما از آنجاییکه سایر گل‌ها به ندرت در فصل زمستان به گل می‌نشینند، قیمت گل سیکلامن ممکن است بخاطر همین موضوع، امکان اینکه گران‌تر از حد معمول باشد، هم وجود دارد.

نگهداری گیاه سیکلامن: گل سیکلامن بخاطر ظاهر و رنگ‌ گل‌ها در انواع مختلفی دسته‌بندی شده است: مثل گل سیکلامن سیرا سیرا، گل سیکلامن سنسیشن و گل سیکلامن ویکتوریا.

قیمت گل سیکلامن

روش نگهداری از گیاه سیکلامن

گیاه سیکلامن برعکس سایر گیاهان آپارتمانی در فصل تابستان به خواب می‌رود و در فصل پاییز و زمستان به گل می‌نشیند. این گیاه با گرم شدن هوا با زرد شدن برگ‌ها و ریختن آن‌ها به خواب می‌رود.

اگر خانه را خنک نگهدارید، گیاه به خواب نمی‌رود اما آنچنان که باید و شاید قوی و شاداب نیست. بنابراین بهتر است شرایط را برای آن طوری فراهم کنید که بطور کامل از دوره‌ی خواب خود عبور کند. اینجا است که می‌گوییم طرز نگهداری گیاه سیکلامن قلق دارد.

نگهداری گیاه سیکلامن: گیاه سیکلامن در فصل گرما به خواب می‌رود و باید حدود دو تا سه ماه با آبیاری کم آن‌را در دوران خاموشی پشتیبانی کنید. حواستان باشد که آبیاری زیاد مخصوصا در این دوره آن را از پا در می‌آورد.

(در این صفحه با محبوب‌ ترین گل های دنیا آشنا شوید.)

نکات نگهداری گیاه سیکلامن

نگهداری گیاه سیکلامن: دمای مناسب گیاه سیکلامن

مراقبت اولیه گیاه سیکلامن با تنظیم میزان دما شروع می‌شود. سیکلامن در طبیعت در محیط‌های خنک و مرطوب رشد می‌کند. اگر دمای خانه شما در شب بیش از ۱۰ درجه سانتی گراد و در روز بیش از ۲۱ درجه باشد، سیکلامن این گیاه به مرگ تدریجی مبتلا خواهد شد!

دلیل زرد شدن برگ‌های سیکلامن دمای بیش از حد بالا است. دمای بالا باعث می‌شود که برگ‌های رنگارنگ این گیاه به سرعت محو شوند. اگر دمای خانه شما تقریبا بالا است، سیکلامن هاردی را انتخاب کنید، چون در فضای باز پرورش می‌شود و معمولاً نسبت به تغییرات دما مقاوم‌تر است.

نگهداری گیاه سیکلامن: گل سیکلامن اصلا به دما و حرارت بالاسازگار نیست! شب‌ها دمای بین ۴ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد و روزها بین ۱۵ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد باب طبع این گیاه است.

(در این صفحه با انواع کاکتوس آشنا شوید.)

دمای مناسب نگهداری از سیکلامن

نگهداری گیاه سیکلامن: آبیاری گیاه سیکلامن

بخش ضروری بعدی در مراقبت از سیکلامن این است که مطمئن شوید، این گیاه به درستی آبیاری می‌شود یا نه! سیکلامن هم به آبیاری زیاد و هم به آبیاری کم حساس است. برای اینکه کارتان راحت‌تر شود، باید مطمئن شوید که خاک گیاه دارای زهکشی عالی با محیط گلدانی خوبی است.

گیاه سیکلامن را فقط زمانی آبیاری کنید که با لمس کردن متوجه خشک بودن خاک شوید، اما حواستان باشد که گیاه را خیلی هم در این حالت خشک قرار ندهید که باعث افتادگی برگ‌ها و گل‌ها شود.

هنگام آبیاری، آب را روی خاک بریزید تا قطره‌های آب بر روی ساقه‌ها یا برگ‌ها نریزد. آب روی ساقه‌ها و برگ‌ها می‌تواند باعث پوسیدگی شود. برای آبیاری سیکلامن خاک را کاملا خیس کنید و اجازه دهید آب اضافی از منافذ گلدان تخلیه شود.

نگهداری گیاه سیکلامن: گل سیکلمه در فصل تابستان به خواب می‌رود، بنابراین با آبیاری زیاد، باعث پوسیدگی ریشه‌های این گیاه نشوید!

(در این  صفحه با گیاهان آپارتمانی گلدار آشنا شوید.)

آبیاری گیاه سیکلامن

نگهداری گیاه سیکلامن: کوددهی گیاه سیکلامن

بخش بعدی مراقبت از گیاه سیکلامن، کوددهی است. این گیاه را یک تا دو ماه یک بار با کود مایع رقیق شده و کم نیتروژن تغذیه کنید. حواستان باشد که وقتی سیکلامن در خواب است، به کود نیاز ندارد!

رفتن به حالت خواب، خیلی شبیه به مرگ گیاه است، زیرا برگ ها زرد شده و می‌ریزند. در زمان خاموشی، گیاه نمرده فقط خواب است و نیاز به مراقبت ویژه دارد. چون با عبور از مرحله‌ی خواب، ظرف چند ماه، دوباره شکوفا می‌شود.

نگهداری گیاه سیکلامن: در طول مرحله رشد، یعنی در ماه‌های مهر تا فروردین خاک گیاه را تغذیه کنید. برای اینکه گیاه گل‌دهی خوبی در فصل رشد خود داشته باشد، کوددهی را تا آخرین مراحل زنده ماندن آن ادامه دهید.

(برای آشنایی با گیاهان آپارتمانی لوکس به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

کوددهی و نگهداری گیاه سیکلامن

نگهداری گل سیکلامن در منزل و باغچه

سیکلامن مقاومی که در فضای باز کاشته می‌شود، به طور طبیعی مرحله‌ی رشد و خواب خود را طی می‌کند و برای شکوفه زدن مجدد نیازی به مراقبت اضافی ندارد.

نگهداری گل سیکلامن در خانه خیلی نیاز به دقت دارد، چون فضای خانه همیشه دمای مطبوع دارد. بنابراین باید به گیاه اجازه دهید تا فصل گرما را احساس کند، برگ‌هایش بریزد و اصطلاحا گیاه بمیرد. تحت این شرایط گیاه را در مکانی خنک و تا حدودی تاریک قرار دهید.

نگهداری گیاه سیکلامن: کوددهی به سیکلامن که بعد از یک دوره خواب طولانی بیدار شده است، نیاز به دقت دارد. حواستان باشد که بمحض بیدار شدن تا دو ماه، به آن کود ندهید.

(با خرید گل ماه تولد خردادی‌ها آن‌ها را سورپرایز کنید.)

نگهداری از سیکلامن در باغچه

نگهداری گل سیکلامن در زمستان

مراقبت از سیکلامن در فصل زمستان همانند مراقبت از گیاهان در فصل رشد بهار و تابستان است! هنگامی که سیکلامن دوره خواب خود را به پایان می‌رساند، برای شکوفه دادن مجدد‌، دوباره آبیاری آن را با خیس کردن کامل آغاز کنید. خوب است که گلدان را به مدت یک ساعت یا بیشتر در یک وان آب قرار دهید و سپس اجازه دهید که آب اضافی از منافذ گلدان خارج شود.

پیاز گل سیکلامن را بررسی کنید و مطمئن شوید که پیاز سیکلامن از گلدان بزرگ‌تر نشده باشد. اگر پیاز گل خیلی بزرگ شده و تحت فشار است، سیکلامن را در گلدان بزرگ‌تری قرار دهید. هنگامی که برگ‌ها شروع به رشد کردند، مراقبت از سیکلامن را از سر بگیرید.

نگهداری گیاه سیکلامن: گلدان سیکلامن را می‌توانید در طول تابستان به فضای بیرون ببرید تا از گرمای طبیعی هوا لذت ببرد.

(برای خرید گل عیادت به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نکات نگهداری از سیکلامن در زمستان

پرورش سیکلامن: دلیل افتادگی برگ‌ سیکلامن

افتادگی برگ های سیکلامن ممکن است نتیجه یک فرآیند طبیعی باشد. گیاهان در پاییز شروع به رشد مجدد می کنند و در زمستان به طور فعال رشد می‌کنند. تا زمانی که گرمای تابستان ظاهر می شود، گیاهان به آرامی از بین می روند و در نهایت هیچ نشانه ای از وجود آنها وجود نخواهد داشت. این فرآیند طبیعی است و ممکن است منجر به افتادگی برگ ها در سیکلامن شود.

تا پاییز صبر کنید و ببینید آیا آن را در حال رشد فعال زمستانی می‌بینید یا نه.  افتادگی گل سیکلامن نیز ممکن است به دلیل شرایط آب و هوایی باشد، تحت این شرایط به‌راحتی قابل اصلاح است.

یکی دیگر از دلایل افتادگی گل‌های سیکلامن، زمانی است که گیاه آب زیادی داشته باشد. سیکلامن ها خاک مرطوب را ترجیح می دهند اما شرایط باتلاقی که برای ریشه‌هایش اتفاق می‌افتد را دوست ندارد. اگر در زمین کاشته می‌شود، مطمئن شوید که خاک زهکشی خوبی دارد.

نگهداری گل سیکلامن در تابستان:سیکلامن، آب و هوای مدیترانه‌ای را ترجیح داده و گرما و سرمای بیش از حد را تحمل نمی‌کند. بهترین دما برای گیاه سیکلامن هوای معتدل است. افتادگی برگ‌ها روی سیکلامن یکی از علائم رایج استرس گرما یا سرما است.

مشکلات و بیماری‌های گیاه سیکلامن

نگهداری گیاه سیکلامن: نور مناسب گیاه سیکلامن

نور مناسب گیاه سیکلامن، نور روشن اما غیر مستقیم است. جای تعجب است که این گیاه از قرار گرفتن در مقابل پنجره جنوبی یا در یک منطقه گرم که موافق طبع تمامی گیاهان آپارتمانی گرمسیری است، رنج می‌برد و با افتادگی برگ‌هایش ناراحتی خود را بروز می‌دهد.

نگهداری گیاه سیکلامن: در طول فصل زمستان که گیاه در حال رشد است، قرار گرفتن در معرض نور روشن و البته غیر مستقیم برای آن جالب توجه است.

(راهنمای کامل برای نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی را در این صفحه بخوانید.)

نور مناسب نگهداری گیاه سیکلامن

نگهداری پیاز گل سیکلمه: رطوبت مناسب گیاه سیکلامن

گیاه سیکلامن نیز همانند سایر گیاهان آپارتمانی رطوبت را دوست دارد، اما نه خیس ماندن ریشه‌هایش را! در کل، گیاهانی که بیش از حد مرطوب نگه داشته شوند باعث افتادگی برگ‌ها و همچنین پوسیدگی ریشه می‌شوند.

رطوبت بیش ازحد، پیاز و ریشه گیاه را دچار بیماری قارچی می‌کند و در نهایت باعث مرگ گیاه می‌شود. سیکلامن به رطوبت اضافی واکنش نشان می‌دهد. در صورتیکه برگ هایشان اسپری می‌شوند باید تهویه خوبی داشته باشد تا برگ‌ها به سرعت خشک شوند.

نگهداری گیاه سیکلامن: برای حفظ رطوبت گیاه سیکلامن می‌توانید از سینی پر از سنگریزه و آب استفاده کنید. حواستان باشد که ریشه‌ها نباید مدت طولانی در معرض مستقیم آب قرار گیرند.

(برای آشنایی با بهترین گل های ولنتاین به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

رطوبت مناسب مراقبت از سیکلامن

نگهداری گیاه سیکلامن: علت پژمرده شدن گل سیکلمه

به طور کلی، تغذیه گیاه سیکلامن، کود کامل گیاهان آپارتمانی با ترکیب ۱۰-۱۰-۱۰ یا ۲۰-۲۰-۲۰ است. هر سه تا چهار هفته یکبار خاک گیاه را تغذیه کنید. گیاهان سیکلامن با برگ‌های زرد را با یک کود کامل گیاهان آپارتمانی با آهن افزوده تقویت کنید.

برای تقویت و طولانی شدن شکوفه، گیاهان سیکلامن را با کودهای حاوی فسفر بالا، با ترکیب ۴-۲۰-۴، در ابتدای زمستان، درست زمانی که شکوفه‌ها شروع به رشد می‌کنند، تغذیه کنید.

گیاهان سیکلامن خاک را کمی اسیدی دوست دارند، به همین دلیل، می‌توانید سالی یک بار آن‌ها را با کودهای اسیدی مهمان کنید. کود بیش از حد باعث ایجاد شاخ و برگ‌های پر می‌شود اما گلدهی را کم می‌کند.

منبع مطلب

علت پژمرده شدن گل سیکلمه
div class=”fxbtn-ew12″>خرید سیکلامن

مقالات مرتبط

نظرات