معرفی گیاهان آلرژی زا: چه گیاهانی حساسیت زا هستند + عکس

ملاک اصلی در خرید گیاهان آپارتمانی، زیبایی آن‌ها است، اما تا وقتیکه ندانیم گرده‌ها، عطر و شیره‌ی آن‌ها برای ما میگرن و آلرژی ایجاد می‌کنند! با دانستن این موضوع، باید بیشتر گل‌ها را بشناسیم. برای آشنایی با گیاهان آپارتمانی آلرژی زا یا گیاهان حساسیت زا این مطلب از گل باما را از دست ندهید.

درختچه آپارتمانی

کدام گیاهان آپارتمانی آلرژی زا هستند؟

آیا گیاهان آپارتمانی آلرژی ایجاد می‌کنند؟ اگر گل های آپارتمانی شما را به عطسه می‌اندازند یا حساسیت پوستی برایتان ایجاد می‌کنند، نشان می‌دهد که آن‌ها گل‌ های آپارتمانی آلرژی زا هستند. اگر می‌خواهید متوجه شوید کدامیک از آن‌ها بیشتر باعث ایجاد آلرژی می‌شوند، در ادامه با گل باما (گل فروشی آنلاین) همراه شوید.

گیاهان آپارتمانی آلرژی زا: گرده‌های گیاهانمخصوصا آن‌هایی که گرده‌های سبک وزنی دارند با یک نسیم کوچک جابجا شده و موجب حساسیت می‌شوند. علاوه بر گرده‌ها، خاک گیاهان نیز گاها عامل آلرژی زااست.

نمایی از گلدان سرخس: معرفی انواع گیاهان آپارتمانی آلرژی زا

 گیاه آپارتمانی آلرژی زا : نامناسب‌تری گیاهان آپارتمانی برای افراد مبتلا به آلرژی

اگرچه بر اساس گزارش‌ها، برخی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا هستند، اما برخی دیگر با ایجاد گرده یا هاگ در هوا، می‌توانند باعث آلرژی شوند. حتی تماس با شاخ و برگ برخی از گیاهان نیز می‌‌‌تواند باعث ایجاد بثورات جلدی مثل جوش و کهیر، در افرادی با پوست حساس شوند.

البته به خاطر داشته باشید که همیشه خود گیاهان نیز مقصر تشدید شدن آلرژی شما نیستند. گاهی کپک در خاک یا برگ‌های پوشیده از گرد و غبار می‌تواند مقصر واقعی باشد. با این حال، در این متن با ۸ مدل از گیاهان آپارتمانی آلرژی‌ زا آشنا خواهید شد.

گیاهان آپارتمانی آلرژی زا: برای جلوگیری از آلرژی، علاوه بر خود گیاه، مراقبت از آن‌ها نیز ضروری است. غبارپاشی گیاهان، تعویض خاک و جلوگیری از رشد آفات از عواملی است که مشکلات آلرژیک را به حداقل می‌رساند.

(با بهترین گل و گیاه برای نگهداری در اتاق خواب آشنا شوید.)

نمایی از گلدان بنسای: گیاه آپارتمانی آلرژی زا

گیاهان آپارتمانی حساسیت زا: ۱٫ گیاه سرخس (Fern)

از آنجایی که سرخس‌ گل نمی‌دهد، برخی ممکن است تصور کنند که جزو گیاهان ضد حساسیت و ضد آلرژی هستند. اما نکته اینجا است که سرخس‌ها از طریق هاگ‌ها تکثیر می‌شوند، بنابراین این گرده‌ها می‌تواند آلرژی افراد را تحریک کند.

برگ سرخس همچنین می‌‌‌تواند باعث درماتیت تماسی یا همان اگزما، شود. این بثورات، ایجاد خشکی و سپس زخم، به هاگ نیز نسبت داده می‌‌‌شود. سرخس برگ شمشیری  واکنش‌های آلرژیک ایجاد نمی‌‌کنند، بنابراین برای دوستداران سرخس که به گونه‌های دیگر حساس هستند، گزینه‌‌ی بهتری به نظر می‌‌رسد.

گلهای آپارتمانی آلرژی زا: برای تشخیص گیاهان حساسیت زا برای کودکان، احتمالا آن‌ها دچار آبریزش بینی، اگزما، سردرد، خارش بینی و چشم می‌شوند.

نمایی از برگ‌های گیاه سرخس: گیاهان آپارتمانی حساسیت زا

گیاهان آپارتمانی آلرژی زا: ۲٫ گیاه فیکوس بنجامین (Fig)

گونه‌های تزئینی فیکوس، مانند فیکوس بنجامین  (Ficus benjamina)، حاوی پروتئین‌های لاتکس مانند در شیره خود هستند. بنابراین، این گیاهان می‌‌توانند برای افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس (پلاستیک طبیعی)، مشکل ساز باشد.

این افراد ممکن است در اثر تماس با شیره یا از طریق استنشاق آن، دچار سوزش پوست یا چشم، سرفه یا علائم دیگر شود. حواستان باشد که پاک کردن برگ فیکوس بنجامین می‌تواند پوست شما را نسبت به اشعه ماوراء بنفش خورشید حساس‌تر کند و به طور بالقوه باعث سوختگی شود.

گیاهان آپارتمانی آلرژی زا: گیاه فیکوس بنجامین، نگهداری آسانی دارد، اما بخاطر شیره‌ای که دارد جزو گیاهان حساسیت زا قرار می‌گیرد. همینطور، بلعیدن برگ این گیاه توسط حیوانات، باعث ایجاد مسمویت می‌شود.

(آیا گیاه فیکوس الاستیکا حساسیت زا است؟ این را در متن نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا بخوانید.)

نمایی از گلدان فیکوس در مقابل پنجره: گیاهان آپارتمانی آلرژی زا

گیاهان آپارتمانی حساسیت زا: ۳٫ گل ارکیده (Orchid)

‌شیره گیاه آپارتمانی ارکیده بنام”عسلک” معروف است. و در بیشتر موارد، اگر با پوست حساس تماس پیدا کند، می‌‌‌تواند “مثل زنبور عسل” نیش بزند و باعث ایجاد جوش یا تاول شود.

خوشبختانه، گرده ارکیده به قدری چسبنده است که به طور کلی مثل پروانه در هوا پرواز نمی‌کند تا باعث ایجاد مشکلات تنفسی شود. بنابراین افراد مبتلا به آلرژی، در صورتی که با دستکش آن را لمس کنند، می‌توانند این گیاه گلدار را پرورش دهند.

گیاهان آپارتمانی حساسیت زا: گیاه آپارتمانی لاکچری ارکیده، زیبا و تماشایی است، اما خیلی هم حساسیت زا است. البته فقط در تماس با پوست، از نظر تنفسی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

(برای نگهداری از کاکتوس به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گلدان ارکیده‌های سفید: معرفی گیاهان آپارتمانی آلرژی زا

گیاهان آپارتمانی آلرژی زا: ۴٫ گیاه پیچک (English Evy)

پیچک انگلیسی (Hedera helix)  و پیچک الجزایری (H. canariensis) از مجموعه پیچک‌های سمی‌‌ (Toxicodendron radicans) نیستند، اما ممکن است ترکیب فالکارینول موجود در شیره گیاه، برای خیلی از افراد حساسیت‌زا باشد.

این ماده در حین کوتاه کردن برگ پیچک‌، باعث ایجاد تاول روی پوست شود! برای جلوگیری از آلرژی پوستی، هنگام هرس از دستکش پلاستیکی یا دستکش باغبانی استفاده کنید.

گیاهان آلرژی زای آپارتمانی: گیاه پیچک انگلیسی از آن گیاهان آپارتمانی سریع الرشد است، اما در ایجاد حساسیت خیلی توانا است. البته اگر از دستکش استفاده کنید و حیوانات و کودکان را از آن دور نگه دارید، مشکل زا نیست.

نمایی از گیاه پیچک انگلیسی از مجموعه گیاهان آپارتمانی آلرژی‌ زا

گیاهان آپارتمانی آلرژی زا: ۵٫ گیاه بنفشه آفریقایی (African Violet)

خوشبختانه گیاه بنفشه آفریقایی که اغلب در خانه مادربزرگ‌ها کلکسیونی از آن‌ها را می‌بینیم، گرده زیادی تولید نمی‌کنند. اما، به دلیل بافت مخملی برگ هایشان، در جذب گرد و غبارگیر حرفه‌ای هستند!‌

متأسفانه تمیز کردن آنها به آسانی سایر برگ‌های براق گیاهان نیست. بنابراین، افراد مبتلا به آلرژی به گرد و غبار، احتمالاً باید از چنین گیاهان “گرم و مبهم” خودداری کنند.

گیاهان آپارتمانی الرژی زا: بنفشه آفریقایی از آن گل‌های زیبا و پرطرفدار خانگی است. اگر برگ‌های آن‌را زود به زود تمیز کنید، بدون ایجاد حساسیت، می‌توان از آن نهایت لذت را برد.

(آیا گل پتوس حساسیت زا است؟ به صفحه نگهداری از گیاه پتوس  مراجعه کنید.)

گیاه بنفشه آفریقایی در مجموعه گیاهان آپارتمانی آلرژی زا

گیاهان آپارتمانی حساسیت زا: ۶٫ گل داوودی (Chrystanthmums)

خیلی از افرادی به محض دیدن گل داوودی عطسه‌اشان می‌گیرد، حساسیت به گیاه داودی مربوط به گرده‌ افشانی آن است.

گرده‌های گل داودی، همراه با سایر آلرژن‌های موجود در گل‌ها و برگ‌ها، می‌‌توانند برخی از علائم تب یونجه را ایجاد کنند. همچنین، شاخ و برگ گل داوودی ممکن است در افراد حساس باعث ایجاد بثورات روی پوست شود.

گیاهان آپارتمانی آلرژی زا: گل داودی رشد خوبی دارد، و خیلی از افراد بخاطر داشتن گیاهان آپارتمانی گلدار برای پرورش آن در باغچه و خانه استقبال می‌کنند. فقط فراموش نکنید که این گیاه به شدت آلرژی زا است.

گل داوودی در مجموعه گیاهان آپارتمانی آلرژی زا

گیاهان آپارتمانی آلرژی زا: ۷٫ نخل (Palm)

اگر گیاه نخل در خانه دارد و مبتلا به آلرژی هستید، آن‌را به فردی که حساسیت ندارد، هدیه دهید! اگرچه همه نخل‌‌ آپارتمانی زینتی در داخل خانه شکوفا نمی‌‌شوند، اما گرده‌های زیادی تولید می‌کنند. البته این تولید گرده فقط مربوط به نخل‌ها نر است. گیاهان نخل ماده معمولاً قابل تحمل‌تر هستند.

گیاهان آپارتمانی آلرژی زا: نخل های زینتی جزو گیاهان آپارتمانی لوکس به حساب می‌آیند، نگهداری از آن‌ها خیلی لذت بخش است، اما نخل‌های نر حسابی حساسیت زاهستند.

نمایی از گلدان نخل آپارتمانی زینتی در مجموعه گیاهان آپارتمانی آلرژی زا

گیاهان آپارتمانی آلرژی زا: ۸٫ گیاه ارس (Juniper)

اگرچه انتظار نمی‌رود که کسی درخت ارس را داخل خانه پرورش دهد، اما گاهی اوقات به عنوان درخت بونسای در خانه‌ها ظاهر می‌شود. (آیا گل سانسوریا حساسیت زا است؟ برای پاسخ سوال به صفحه نگهداری از گیاه سانسوریا مراجعه کنید.)

اگر مبتلا به آلرژی هستید، هرگونه درخت ارس بونسای برای استفاده در محیط داخلی باید گیاه ماده باشد. (گیاه ماده، مخروط گرده تولید نمی‌‌‌کند.) از آنجاییکه گرده درخت ارس بسیار ریز و سریع پخش می‌‌‌شود، حتی در افرادی که آلرژی ندارند، حساسیت ایجاد می‌کند.

گیاهان آپارتمانی حساسیت زا: درختچه بونسای ارس اگر از نوع ماده باشد، حساسیت زا نیست ولی درخت ارس نر، با گرده‌های ریز سریعا حساسیت ایجاد می‌کند.

منبع مطلب

گیاه ارس از مجموعه گیاهان آپارتمانی آلرژی زا
div class=”fxbtn-ew12″>خرید گیاه آپارتمانی

مقالات مرتبط

نظرات