گیاهان آپارتمانی سمی: نام گیاهان آپارتمانی سمی را بخاطر بسپارید + عکس

صدها مدل از گل های آپارتمانی پر زرق و برق دار و لاکچری در دنیا موجود هستند که با دستورالعمل‌های ساده، می‌توانید آن‌ها را پرورش دهید. اما در بین این موجودات دوستداشتنی برخی، حاوی مواد شیمیایی با اثرات ناخوشایند و حتی کشنده هستند که آن‌ها را به گیاهان آپارتمانی سمی تبدیل می‌کند.

درختچه آپارتمانی

معرفی گل های سمی

گیاهان آپارتمانی سمی آنچنان که اسم‌شان ترسناک است، خودشان ترسناک نیستند و با کمی مراقبت می‌توان آن‌ها را کنترل کرد، آن‌ها شبیه به گیاه خودکشی نیستند که حتی لمس کردنشان شما را مسموم کنند و از پا اندازند! میزان سمی بودن گیاهان متفاوت است.

برخی از برخی دیگر سمی‌ترند! خبر خوب این که باید مقادیر زیادی از آن‌ها بلعیده شود تا آسیب واقعی ایجاد کنند. اما با این حال، اگر کودکان و حیوانات خانگی کنجکاوی دارید که ممکن است بخواهند گیاهان را بجوند یا خرد کنند، از پرورش این گونه‌ها خودداری کنید یا مراقبت ویژه‌ای داشته باشید.

گیاهان سمی با لمس کردن یا بلعیدن برگ توسط حیوانات خانگی یا کودکان، باعث تحریک پوست، ناراحتی معده و سوزش دهان و گلو و شاید اثرات شدیدتر می‌شوند.

در صورت مسمومیت کودک و حیوان خانگی با گیاه آپارتمانی چه کنیم؟

از همین ابتدا بگوییم که اگر مشکوک هستید که کودک یا حیوان خانگی در اثر خوردن یا دست زدن به گیاه آپارتمانی مسموم شده‌اند، خونسردی خود را حفظ کنید و با پزشک یا دامپزشک خود تماس گرفته یا سریعا به اورژانس بروید.

معرفی گل های و گیاهان آپارتمانی سمی

گیاهان آپارتمانی سمی: ۱٫ دیفن باخیا (Dumb Cane)

گیاه دیفن باخیا در محیط کم نور رشد کرده و حال و هوای گرمسیری به دکوراسیون خانه می‌دهد. یکی از نام‌های رایج این گیاه، عصای گنگ است و این به دلیل علائمی است که هنگام خوردن آن رخ می‌دهد.

شیره گیاه دیفن باخیا باعث سوختن و تورم زبان شده و در موارد شدید، ورود و خروج  هوا را مشکل‌ساز می‌کند. مصرف بالای این گیاه، هم برای انسان و هم برای حیوانات خانگی کشنده است.

استندهای گیاهان آپارتمانی شیکی در فروشگاه‌ها  موجود است که می‌توانید این گیاه را از دسترس نوزادان و سگ‌های کوچک دور نگه دارید.

طرز نگهداری گیاه دیفن باخیا

 نور روشن و غیرمستقیم، برای آبیاری اجازه دهید تا حدود دو سانتی متر از سطح خاک خشک شده باشد. برای نگهداری گیاه دیفن باخیا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

گیاهان آپارتمانی سمی: گیاه دیفن باخیا از آن گیاهان آپارتمانی پرطرفدار است، اما این گیاه سمی است، اگر کودک کنجکاو، سالمند مبتلا به آلزایمر و حیوان خانگی دارید، حواستان باشد که بلعیدن برگ و لمس شیره موجب مسمومیت می‌شود.

گیاه دیفن باخیا از مجموعه گیاهان آپارتمانی سمی

گیاهان آپارتمانی سمی: ۲٫ پیچک انگلیسی (English Ivy)

گیاه پیچک انگلیسی یکی از بهترین گیاهان رونده است. برای طراحی دکور این گیاه می‌تواند ظرف مدت کوتاهی از قفسه کتاب گرفته تا سقف خانه را پُر می‌کند.

از آنجاییکه جزو گیاهان آپارتمانی سریع الرشد به حساب می‌آید و از هر کجایی سرک می‌کشد نگهداری این گیاه، مخصوصا اگر حیوان خانگی دارید، کمی چالش برانگیز است.

برای مواجه شدن با مشکلات جدی، باید مقادیر زیادی از پیچک انگلیسی مصرف شود. فقط در ذهن داشته باشید که تمام قسمت‌های گیاه، می‌تواند علائمی مانند تحریک پوست، سوزش گلو‌ و تب ایجاد کند.

از آنجا که پیچک انگلیسی گیاهی رونده است، آن را در گلدان آویز بگذارید تا دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار بگیرد.

طرز نگهداری از گیاه پیچک انگلیسی

 نور روشن تا متوسط مناسب این گیاه است. برای آبیاری هم حواستن باشد خاک بدون آسیب رسیدن به ریشه‌ها همیشه مرطوب باشد.

گیاهان آپارتمانی سمی: تمام قسمت‌های گیاه رونده و زیبای پیچک انگلیسی سمی است. برای جلوگیری از مسمومیت آن را در گلدان آویز و استند قرار دهید.

(برای آشنایی با انواع گل به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از گیاه پیچک انگلیسی، از مجموعه گیاهان آپارتمانی سمی

گیاهان آپارتمانی سمی: ۳٫ گل لیلی ایستر (Easter Lily)

رایحه گل لیلی ایستر بی‌نظیر و شکوفه‌های سفید خالص آن چشم‌نواز است. اگرچه گل‌های زیبای آن فریبنده هستند، اما اگر گربه‌ها این گل‌های زیبا را ببلعند، بیمار می‌شوند.

اگر حتی قطعه‌ای کوچک از آن توسط گربه‌ها بلعیده شود، در عرض ۱۸ ساعت منجر به مرگ گربه در اثر نارسایی کلیه می‌شود. خوشبختانه این گیاه برای کودکان سمی نیست.

طرز نگهداری از گل لیلی استر

نور روشن و غیرمستقیم، آبیاری کامل، زمانی که خاک خشک است.

گیاهان آپارتمانی سمی: گل لیلی ایستر جزو گیاهان آپارتمانی سمی برای گربه است. اگر گربه قطعه‌ای کوچک از این گیاه را خوردند، سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

(برای آشنایی با گیاهان آپارتمانی مناسب اتاق خواب به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل لیلی ایستر؛ گیاهان آپارتمانی سمی

گیاهان آپارتمانی سمی: ۴٫ اسپاتی فیلوم (Peace Lily)

گیاه اسپاتی فیلوم از محبوب‌ ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه به‌نام نیلوفر صلح، فقط در صورتی سمی است که مقادیر زیادی از برگ‌های آن خورده شود.

اگر حیوانات خانگی یا کودکان خردسال در خانه دارید، مجبور هستید که از برگ‌های سبز تیره و گل‌های سفید زیبای آن، از دور لذت ببرید (مثلاً بالای قفسه کتاب)! هر چقدر اسپاتی فیلوم بالغ‌تر شود، رنگ شاخ و برگ سبز چشمگیرتر می‌شود.

طرز نگهداری از گیاه اسپاتی فیلوم

نور روشن و غیر مستقیم تا نور کم، برای آبیاری هم اجازه دهید خاک بین دو  وعده کاملا خشک شود.

گیاهان آپارتمانی سمی: گیاه اسپاتی فیلوم زیبا و تصفیه کننده‌ی هوا است، اما باید حواستان باشد که حیوانات خانگی و کودکان‌‌تان با بلعیدن برگ‌های درخشنده‌اش مسموم نشوند.

اسپاتی فیلوم از مجموعه گیاهان آپارتمانی سمی

گیاهان آپارتمانی سمی: ۵٫ گل نرگس (Daffodils)

اگر قصد دارید که گل نرگس یا گل سنبل را در داخل خانه پرورش دهید و از گل‌های زیبای آن در فصل بهار بهره‌مند شوید، حواستان باشد که اگر شکوفه‌ها و گل‌هایش توسط انسان و یا حیوان بلعیده شود، سمی هستند.

خوردن پیاز این گیاه، باعث مشکلات شدید معده، فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم و حتی مرگ می‌شود. اطمینان حاصل کنید که نرگس‌ها را روی استند یا قفسه‌ای نگه دارید که بالاتر از سطح زمین باشد، یا آن‌ها را درون تراریوم نگهدارید.

طرز نگهداری از گیاه نرگس

 نور غیر مستقیم و خاک مرطوب، مناسب پرورش این گیاه در داخل خانه است.

گیاهان آپارتمانی سمی: پرورش گل نرگس در نزدیکی فصل بهار، خیلی خوشایند و دوستداشتنی است، اما مراقب باشید که این گل‌های چشمگیر موجب مسمومیت حیوان خانگی و کودکان نشود.

(جالب‌ترین گیاهان آپارتمانی محل کار را در گل باما بیابید.)

گل نرگس؛ گیاهان آپارتمانی سمی

گیاهان آپارتمانی سمی: ۶٫ فیلودندرون (Philodendron)

هیچ گروه از گیاهان به اندازه فیلودندرون ها در داخل خانه استفاده نمی‌شود، اما متأسفانه برای انسان و حیوانات خانگی سمی هستند. خوردن آنها می‌تواند باعث سوزش و تورم لب‌ها، زبان و گلو، همراه با استفراغ و اسهال شود.

مانند پیچک، فیلودندرون ها یک گیاه رونده است، بنابراین نگهداری از آن‌ها کمی چالش برانگیز است. آن‌ها را در آویز قرار دهید.

طرز نگهداری از گیاه فیلودندرون

 نور روشن تا متوسط ​​و خاک مدام مرطوب مناسب پرورش گیاه فیلودندرون در خانه است.

گیاهان آپارتمانی سمی: فیلودندرون یکی از پرطرفدارترین نوع گیاهان آپارتمانی است، این گیاه اگر توسط حیوانات و کودکان خورده شود باعث مسمومیت می‌شود.

فیلودندرون؛ گیاهان آپارتمانی سمی

گیاهان آپارتمانی سمی: ۷٫ پتوس (Pothos)

یکی از گونه‌های نزدیک به گیاه فیلودندرون، گیاه پتوس است. این گیاه به راحتی رشد می‌کند، اما متأسفانه در صورت بلعیدن، علائمی مشابه فیلودندرون ایجاد می‌کند.

اگر نمی‌توانید از برگ‌های قلبی شکل این گیاه زیبا دل بکنید، آن را در یک سبد آویزان نگهداری کنید تا دور از دسترس باشد.

طرز نگهداری از گیاه پتوس

 نور روشن تا کم، و اجازه دهید خاک بین دو آبیاری خشک شود.

گیاهان آپارتمانی سمی: گیاه پتوس در صورت بلعیده شدن برگ گیاه پتوس، موجب سوزش و تورم لب‌ها و استفراغ و اسهال می‌شود.

(برای آشنایی با انواع کاکتوس بلند به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

پتوس؛ گیاهان آپارتمانی سمی

گیاهان آپارتمانی سمی: ۸٫ نخل سیکاس (Sago Palm)

با وجود نخل سیکاس یا نخل ساگو مینیاتوری خانه خود را شبیه به یک سرزمین استوایی کنید. یکی از قدیمی‌ترین گیاهان زنده روی زمین، نخل ساگو است؛

چون آن‌ها توسط حیوانات خرده نمی‌شود مدت‌ها زنده می‌ماند. تمام قسمت‌های این گیاه از جمله دانه‌ها و ریشه‌ها سمی هستند. خوردن نخل ساگو باعث استفراغ و اسهال می‌شود و ممکن است در نهایت منجر به نارسایی کبد شود.

طرز نگهداری از گیاه نخل ساگو

نور روشن تا متوسط، و اجازه دهید خاک بین دو آبیاری خشک شود.

گیاهان آپارتمانی سمی: نخل‌ ساگو از قدیمی‌ترین گیاهان روی زنده است، چون توسط حیوانات خورده نمی‌شود. دانه‌ها و ریشه‌های این گیاه سمی است و منجر به نارسایی کبد می‌شود.

(برای آشنایی با انواع نخل آپارتمانی زینتی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نخل سیکاس؛ گیاهان آپارتمانی سمی

گیاهان آپارتمانی سمی: ۹٫ زاموفیلیا (ZZ Plant)

گیاه ZZ یا گیاه زاموفیلیا در برابر خشکسالی و شرایط نور کم در منازل و ادارات قابل استفاده است. اما تمام قسمت‌های این گیاه سمی هستند.

آن را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید و در صورت لمس این گیاه، دستان خود را بشویید یا دستکش بپوشید. این گیاه بی‌توجهی را تحمل می‌کند، بنابراین نیازی به تماس زیاد با آن نخواهید داشت.

طرز نگهداری از گیاه زاموفیلیا

نور روشن تا کم و اجازه دهید خاک بین دو آبیاری خشک شود، برای آشنایی بیشتر به صفحه نگهداری از گیاه زاموفیلیا مراجعه کنید.

گیاهان آپارتمانی سمی: گیاه زاموفیلیا گیاه حرفه‌ای برای پرورش در خانه است؛ با این گیاه می‌توانید یک باغچه‌ی خانگی تدارک ببینید، اما زاموفیلیا جزو گیاهان سمی است و در صورت بلعیده شدن و یا لمس برگ‌ها مسمومیت ایجاد می‌کند.

منبع مطلب

زاموفیلیا؛ گیاهان آپارتمانی سمی
div class=”fxbtn-ew12″>خرید گیاه آپارتمانی

مقالات مرتبط

نظرات