راهنمای کامل برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی + عکس

پرورش گیاهان آپارتمانی زیبا و سالم راهی عالی برای افزودن رنگ و طراوت به خانه‌ها هستند. فرقی نمی‌کند از چند کاکتوس نگهداری می‌کنید یا مجموعه‌ای از ساکولنت‌ها، درختچه‌های آپارتمانی و سایر گیاهان را در گلخانه‌ی کوچک خود دارید، در هر صورت لازم است با اصول نگهداری از گیاهان آپارتمانی آشنا باشید و نیازهای آنها را به خوبی تامین کنید. در ادامه‌ی این مطلب گل باما تصمیم داریم به طور مفصل در خصوص نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی صحبت کنیم. ضمن اینکه برای خرید گیاهان آپارتمانی متنوع می‌توانید به گلفروشی آنلاین گل باما سر بزنید.

راهنمای کامل برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

نگهداری از گیاهان آپارتمانی – فرزندان طبیعت

در ذهن ما ایرانی‌ها باغچه و گلخانه و کنج سبز نهادینه شده است. اگرچه شاید تصویر اصلی نگهداری گل و گیاه در ذهن ما، آن حیاط‌های قدیمی با حوض آب و گلدان‌های شمعدانی اطرافش باشد اما باغبانی در فضای داخلی خانه و آپارتمان نیز به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی مدرن تبدیل شده است. نگهداری گیاه آپارتمانی البته صرفا به خاطر زیبایی آنها نیست و گیاهان تاثیر زیادی بر بهبود سلامت انسان می‌توانند داشته باشند.

اگر شما هم عاشق گیاهان هستید، بهتر است با فواید نگهداری از گیاهان آپارتمانی اشنا شوید تا بدون تعلل برای خرید گیاهان آپارتمانی جدید اقدام کنید.

(با انواع گل آویز آپارتمانی آشنا شوید.)

نگهداری از گیاهان آپارتمانی – فرزندان طبیعت

فواید نگهداری از گیاهان آپارتمانی: ۱٫ کاهش استرس

تحقیقات انجام شده در خصوص گیاهان آپارتمانی نشان داده است که نگهداری از گیاهان آپارتمانی می‌تواند احساس راحتی، آرامش و طبیعت را به انسان منتقل کند. با انجام کارهای باغبانی و نگهداری از گل و گیاه فاکتورهای بیولوژیکی مرتبط با استرس مانند ضربان قلب و فشار خون کاهش می‌یابد. در خصوص نگهداری گیاهان آپارتمانی برای استرس مطلبی مفصلی نوشته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کرده و با بهترین گیاهان برای رفع اضطراب و استرس آشنا شوید.

فواید نگهداری از گیاهان آپارتمانی: ۲٫ نگهداری گیاهان طبیعی و بهبود توجه

شاید جالب باشید بدانید نگهداری از گیاهان آپارتمانی طبیعی می‌تواند بر بهبود توجه و تمرکز نیز تاثیر زیادی داشته باشد. در تحقیقی که در این خصوص انجام شد، محققان گروهی از دانش‌آموزان را با یک گیاه مصنوعی و گروه دیگر را با گیاه واقعی در کلاس قرار دادند. اسکن مغزی شرکت‌کنندگان نشان داده، دانش‌آموزانی که با گیاهان واقعی و زنده در کلاس درس بودند، توجه بیشتری داشتند و بهتر می‌توانستند تمرکز کنند.

(با بهترین گیاهان برای نگهداری در اتاق خواب آشنا شوید.)

فواید نگهداری از گیاهان آپارتمانی: 2. نگهداری گیاهان طبیعی و بهبود توجه

فواید نگهداری از گیاهان آپارتمانی: ۳٫ مراقبت از گیاهان یک روش درمانی

افرادی که علائم بیماری روانی را تجربه می‌کند، باغبانی در خانه می‌تواند بسیار مفید باشد. محققان بررسی کرده‌اند که باغبانی‌درمانی برای افزایش احساس خوشبختی در میان افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب، زوال عقل و سایر شرایط می‌تواند مفید باشد.

طبق تحقیقات انجام شده، نگهداری از گیاهان آپارتمانی می‌تواند در کاهش مشکلات مربوط به سندرم بیماری ساختمان موثر باشد.

فواید نگهداری از گیاهان آپارتمانی: ۴٫ مراقبت از گیاهان و بهبود سریعتر بیماری‌ها

نگهداری از گیاهانِ آپارتمانی و تماشای زیبایی و طراوت آنها می‌تواند در تسریع بهبودی افراد از بیماری، جراحت یا سایر مشکلات موثر باشد. تحقیقات در این خصوص نشان داده است افرادی که در معرض فضای سبز و گیاهان بوده‌اند، زودتر از جراحی و جراحت‌ها بهبود یافته‌اند.

(از صفحه گیاهان آپارتمانی سمی بازدید کنید.)

فواید نگهداری از گیاهان آپارتمانی: 4. مراقبت از گیاهان و بهبود سریعتر بیماری‌ها

فواید نگهداری از گیاهان آپارتمانی: ۵٫ افزایش بهره‌وری با گیاهان

نگهداری از گیاهان آپارتمانی در محیط کار می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری و خلاقیت کارمندان شود. شما می‌توانید انواع گل آپارتمانی برای محل کار خود انتخاب کنید و با اصول نگهداری ساده، محیطی زیبا، جذاب و سالم برای خود ایجاد کنید. تحقیقات نشان داده افرادی که گیاهان بیشتری در محل کار خود دارند، روزهای مریضی کمتری را تجربه می‌کنند و در کار خود بهره‌وری بیشتری دارند.

فواید نگهداری از گیاهان آپارتمانی: ۶٫ گیاهان بهترین تصفیه‌کننده‌های هوا

حمایت علمی از بحث گیاه‌پالایی یا خاصیت گیاهان در تصفیه‌ی هوا، توسط ناسا ارائه شده است. محققان به دنبال راه‌هایی برای بهبود کیفیت هوا در یک فضاپیمای بسته بودند و به این نتیجه رسیدند که ریشه و خاک گیاهان آپارتمانی باعث کاهش قابل توجه ترکیبات آلی فرار موجود در هوا می‌شود. البته برای بیشترین تاثیر برای تصفیه‌ی هوا، نگهداری از گیاهان آپارتمانی زیادی لازم است اما با این وجود، با خرید گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا می‌توانید هوای خانه خود را بهبود بخشید. سرخس، گل گندمی، فیکوس ها و غیره بهترین گیاهان تصفیه‌کننده هوا هستند.

گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا به نگهداری کمی نیاز دارند و در عین حال می‌توانند سموم موجود در هوا را از بین ببرند.

(در مورد نگهداری از کاکتوس بیشتر بدانید.)

فواید نگهداری از گیاهان آپارتمانی: 6. گیاهان بهترین تصفیه‌کننده‌های هوا

نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی

اگر از گیاهان آپارتمانی نگهداری می‌کنید یا به تازگی تصمیم گرفته‌اید چند گلدان جدید به خانه‌ی خود اضافه کنید، لازم است با نکات مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی آشنا باشید. البته بیشتر گیاهان برای رشد سالم نیاز به توجه مداوم ندارند و تامین نیازهای اولیه‌ی آنها می‌تواند کافی باشد.

جدای از بحث آبیاری گیاهان، بسیاری از گیاهان آپارتمانی نیاز به مراقبت کمی دارند و فقط کافی است چند بار در سال نیازهای اساسی آنها را تامین کنید و برای هرس کردن یا تعویض گلدان اقدام کنید. اگر می‌خواهید با راز نگهداری گلهای آپارتمانی آشنا شوید با ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید.

نگهداری گل آپارتمانی هم مثل هر کار دیگری دارای اصولی است که سخت یا آسان باید آنها را رعایت کنید. گل‌ها مثل نوزادهایی هستند که نمی‌توانند نیازشان را به شما بگویند و البته قادر نیستند مثل یک نوزاد گریه کنند تا به طریقی توجه شما را جلب کرده باشند بنابراین باید حواستان به نیازهای آنها باشد.

نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی

نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی: آبیاری گیاهان آپارتمانی

برنامه آبیاری گیاهان بسته به نحوه رشد و تغییر رشد گیاهان در طول فصول مختلف، متفاوت است. نکته‌ی مهم در خصوص آبیاری انواع گلهای آپارتمانی این است که آبدهی به گیاهان را بر اساس نیاز گیاه انجام دهید و نه طبق یک برنامه‌ی مشخص!

به طور کلی گیاهانی که در یک گلدان مناسب با سوراخ زهکشی و خاک دارای زهکشی مناسب کاشته شده‌اند، باید زمانی آبیاری شوند که ۳ تا ۴ سانتی‌متر بالای خاک آنها خشک شده باشد. البته کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها به آب کمتری نیاز دارند و گیاهان آپارتمانی گلدار آبیاری بیشتری می‌خواهند.

در نگهداری از گیاهان آپارتمانی مساله‌ی آبیاری از اهمیت بالایی برخوردار است. به یاد داشته باشید بهترین زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی زمانی است که لایه‌ی بالای خاک خشک شده باشد.

نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی: آبیاری گیاهان آپارتمانی

آبیاری گیاهان آپارتمانی در تابستان و زمستان

همانطور که گفتیم اصول نگهداری از گیاهان آپارتمانی بسته به تغییر فصول، تغییر می‌کند و آبیاری گلهای آپارتمانی در زمستان با تابستان به یک صورت نخواهد بود. در فصول گرم سال بهتر است آبیاری گیاهان آپارتمانی در شب یا هنگام صبح انجام شود که هوا نسبتا خنک‌تر است. بعلاوه از آنجایی که هوای گرم باعث می‌شود گیاهان نیز رطوبت خود را از دست بدهند، بهتر است هر روز خاک آنها را بررسی کنید و در صورت لزوم گیاه را آبیاری کنید.

از سوی دیگر، آّبیاری با آغاز فصل سرد کمتر می‌شود زیرا دمای پایین نیاز گیاهان به آب را کمتر می‌کند و ابیاری زیاد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌ها شود. برای آبیاری گیاهان آپارتمانی در زمستان به هیچوجه از آب سرد استفاده نکنید.

(حتما از مطلبی که در مورد اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی نوشته‌ایم، بازدید کنید.)

آبیاری گیاهان آپارتمانی هنگام مسافرت

اگر نگران آبیاری گیاهان آپارتمانی به هنگام سفر هستید، می‌توانید از روش‌های ساده‌ای استفاده کنید که برای این منظور کاربردی است. برای مثال می‌توانید یک بتری پلاستیکی را پر از آب کرده و روی درپوش آن چند سوراخ ریز ایجاد کنید. سپس بتری را به صورت برعکس در گلدان قرار دهید. آبیاری قطره‌ای با فتیله گذاری نیز روش مطمئنی است که می‌توانید گلدان‌های خود را با آن آبیاری کنید.

برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی در ایام سفر یا گلدان‌ها را به یک دوست یا فامیل بسپارید و یا از روش‌هایی که گفتیم برای آبیاری گیاهان گیاهان آپارتمانی هنگام سفر استفاده کنید.

نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی: گیاهان را با کود تغذیه کنید

برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی باید به نیازهای تغذیه‌ای آنها نیز توجه کنید و به آنها کود مناسب بدهید. نحوه کود دهی به گیاهان آپارتمانی نیز مانند آبیاری قانون مشخصی ندارد و همه چیز به سن گیاه و فصل سال بستگی دارد. اکثر گیاهان آپارتمانی در فصل بهار و تابستان رشد زیادی دارند، بنابراین این فصول بهترین زمان کوددهی گیاهان آپارتمانی است.

در مقابل کوددهی به گیاهان آپارتمانی در زمستان معمولا انجام نمی‌شود. گیاهان در فصل سرد به خواب زمستانی می‌روند و برای جلوگیری از اختلال در رشد، بهتر است کوددهی گیاهان آپارتمانی در زمستان متوقف شود.

(برای خرید جام گل هدیه به گل باما سر بزنید.)

نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی: گیاهان را با کود تغذیه کنید

اصول کوددهی به گیاهان آپارتمانی

همانطور که آبیاری بیش از حد یک خطر در نگهداری از گیاهانِ آپارتمانی است، کوددهی بیش از حد نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد چرا که کود زیاد  می‌تواند باعث سوختن ریشه‌ها و توقف رشد گیاه شود. انواع کود گیاهان آپارتمانی وجود دارد که برای گیاهان آپارتمانی گلدار بهتر است از کودی استفاده کنید که سه عدد روی برچسب آن (به ترتیب نیتروژن، فسفر و پتاسیم) نسبتا برابر باشد.

اگر مقدار نیتروژن کود خیلی زیاد باشد، برگ‌های گیاه بیشتر رشد می‌کند و گل‌های کمتری خواهید داشت. بعلاوه برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی و جلوگیری از کمبود مواد مغذی، از کودهای حاوی ریزمغذی‌ها استفاده کنید.

بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی

کود تقویتی گلهای آپارتمانی مایع بهترین و راحت‌ترین نوع کود برای تغذیه و نگهداری از گیاهان آپارتمانی است. نحوه استفاده از کود مایع برای گلهای آپارتمانی آسان است و کافی است کود را با مقدار مناسب آب ترکیب کرده و به گیاه خود بدهید. به این صورت کود به خوبی در خاک پخش می‌شود و به بخش‌های مختلف ریشه می‌رسد.

بهترین زمان کوددهی به گیاهان آپارتمانی نیز زمانی است که گیاه در فصل رشد فعال قرار دارد و بعلاوه بسته به رشد گیاه می‌توانید برنامه کود دهی به گیاهان آپارتمانی را تنظیم کنید.

(از صفحه خرید دسته گل خواستگاری و خرید باکس گل خواستگاری بازدید کنید.)

شرایط نگهداری از گیاهان آپارتمانی: نور و فضای مناسب گیاهان

گیاهان برای رشد از فرآیند فتوسنتز استفاده می‌کنند که تنها با نور اتفاق می‌افتد. برخی گیاهان نیاز به نور کمتری دارند اما حتی این دسته از گیاهان نیز بدون دریافت نور کافی، ضعیف و کم‌رشد می‌شوند. بعلاوه نور کم باعث می‌شود گیاه بیشتر در معرض آفات و بیماری‌ها باشد. به همین خاطر است که در نگهداری از گیاهانِ آپارتمانی، نور مساله‌ی مهمی است و اگر فضای خاصی برای مراقبت از گیاهان آپارتماتی دارید، برای خرید گیاه مناسب بیشتر تحقیق کنید.

شرایط نگهداری از گیاهان آپارتمانی: نور و فضای مناسب گیاهان

بهترین مکان برای نگهداری گلهای آپارتمانی

به عنوان یک قاعده‌ی کلی، گیاهان آپارتمانی که به نور زیادی نیاز دارند، بهتر است در مقابل پنجره‌های رو به جنوب قرار گیرند. گیاهان با نور متوسط را در مقابل پنجره‌های رو به شرق یا چند متر دورتر از پنجره‌های با نور زیاد قرار دهید.

برای نگهداری از گیاهانِ آپارتمانی با نور کم مانند گیاه زاموفیلیا، پتوس و فیلودندرون، نگران نباشید. این گیاهان می‌توانند پنجره‌های رو به شمال و نور معمولی داخل ساختمان را تحمل کنند.

نور کافی برای نگهداری از گلهای آپارتمانی

جدای از فضا برای نگهداری گیاهان آپارتمانی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید را هم باید در نظر گرفت. به طور کلی چهار طبقه‌بندی برای نور خورشید وجود دارد:

  • آفتاب کامل: حدود ۶ ساعت آفتاب مستقیم (اگر آفتاب بعدازظهر را دارید، این زمان می‌­تواند کمتر هم باشد چون آفتاب بعدازظهر شدیدتر از آفتاب صبح است). این آفتاب برای بیشتر گیاهان آپارتمانی گلدار مناسب است.
  • آفتاب جزئی: ۴ تا ۵ ساعت آفتاب مستقیم که برای انواع ساکولنت از جمله انواع کاکتوس مناسب است.
  • سایه‌­ی جزئی: ۲ تا ۳ ساعت آفتاب مستقیم، که برای گیاهانی مناسب است که به فضایی روشن نزدیک پنجره‌­ها نیاز دارند اما نیازمند نور مستقیم خورشید نیستند؛ مثل گیاه گندمی.
  • سایه: ۱ ساعت نور مستقیم؛ برای مثال گل شیپوری یا برگ قاشقی

با این توصیف فکر نکنید اگر آپارتمان کم نور دارید دیگر شرایطی برای نگهداری گیاه آپارتمانی هم ندارید، فقط کافیست بسته به نور فضای خود گیاه مناسبی را انتخاب کنید.

نور کافی برای نگهداری از گلهای آپارتمانی

 

نگهداری از گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست

برخی از گیاهان برای رشد نیاز به نور زیادی دارند و در صورتی خرید آنها معقول است که یک تراس یا پنجره‌ی آفتاب‌گیر داشته باشید که ساعات زیادی از روز روشن و آفتابی باشد. گیاهان آفتاب دوست معمولا بومی استرالیا و آفریقای جنوبی هستند و برای رشد بهتر نیاز به آفتاب زیادی دارند. در مطلبی که در خصوص گیاهان آپارتمانی نیازمند به نور مستقیم نوشتیم، می‌توانید با این گیاهان آشنا شوید.

نور خورشید طبق تغییر فصل تغییر می‌کند بنابراین باید حواستان به تغییر فصل‌­ها هم باشد تا برگ­‌های گیاهتان پژمرده و بی‌­رمق نشود.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی آفتاب دوست

نگهداری از گیاهان آپارتمانی کم نور

همانطور که گفتیم گیاهان از طریق فتوسنتز رشد می‌کنند و به همین خاطر نور برای رشد گیاهان ضروری است. اما بر خلاف گیاهان آفتاب دوست، برخی از گیاهان می‌توانند در شرایط کم نور نیز به خوبی رشد کنند. بنابراین اگر آپارتمان کم نوری دارید ولی عاشق نگهداری از گیاهانِ آپارتمانی هستید، می‌توانید خرید گیاهان آپارتمانی کم نور مانند پتوس، آگلونما، سانسوریا، نخل شامادورا و غیره را در نظر داشته باشید.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست اگر در معرض آفتاب مستقیم قرار گیرند برگ‌هایشان می­‌سوزد و نور کم برای گیاهانی که نیازمند نور مستقیم آفتاب هستند باعث کم­رنگ شدن و یا زرد شدن برگ­‌های آنها می­‌شود؛ بعلاوه اینکه اگر گل می­‌دهند هم در نور کم، گل‌­های کمتری خواهند داشت.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی کم نور

روش نگهداری از گیاهان آپارتمانی: خاک مناسب

یکی از نکات مهم در نگهداری از انواع گیاهان آپارتمانی، خاک آنها است. رشد خوب گیاه از خاک مناسب ریشه‌ها شروع می‌شود و انتخاب یک مخلوط خاک گلدان باکیفیت، کلید سلامت و رشد خوب گیاه شماست. ترکیب خاک مناسب برای رشد گیاه به حفظ رطوبت خاک کمک می‌کند تا گیاهان با خیس بودن یا خشکی بیش از حد مشکلی نداشته باشند. انتخاب بهترین ترکیب خاک گلدان برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی در رشد بهتر گیاه موثر است. شما می‌توانید برای خرید خاک گیاهان آپارتمانی به گلخانه‌ها رجوع کنید و یا ترکیب خاک مناسب را در خانه بسازید.

اگر مدتی طولانی خاک گلدانتان را عوض نکنید باید حواستان به کم شدن مواد مغذی خاک باشد. نگهداری گل آپارتمانی با خاک بی‌کیفیت بعد از مدتی از طراوت گیاه شما کم خواهد کرد و چه بسا گیاه شما کاملا از بین برود. البته شاید با اضافه کردن کود و مواد مغذی مخصوص خاک این زمان را به تعویق بیاندازید.

با این حال بعد از مدتی طولانی خاک و حتی خود گلدان شما می­‌تواند باکتری هایی را در خود رشد بدهد که برای گیاهتان خیلی مطلوب نخواهد بود. بنابراین با تغییر خاک و شستن گلدان، این باکتری‌ها را حذف کنید و نفس تازه­ای به گیاه خود بدهید.

(برای خرید باکس گل ولنتاین حتما به گل باما سر بزنید.)

روش نگهداری از گیاهان آپارتمانی: خاک مناسب

طرز نگهداری از گیاهان آپارتمانی: تامین رطوبت کافی

بسیاری از گیاهان آپارتمانی محبوب، بومی آب و هوای گرمسیری یا نیمه گرمسیری هستند. این گیاهان اگرچه می‌توانند هوای نسبتا خشک را تحمل کنند اما برای رشد بهتر به رطوبت بالایی نیاز دارند. برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی لازم است رطوبت مورد نیاز آنها را تامین کنید؛ در غیر این صورت علائمی مانند پیچ خوردگی و زرد شدن برگ‌ها، ریزش جوانه‌ها، قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها و حساسیت به آفات ایجاد می‌شود.

برای مراقبت بهتر از گیاهان آپارتمانی، می‌توانید با این روش‌ها رطوبت محیط را افزایش دهید:

  • اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی چند بار در روز
  • استفاده از سینی سنگریزه و اب و قرار دادن گلدان روی آن برای تامین رطوبت در اطراف گلدان
  • قرار دادن گیاهان در یک منطقه که از طریق تعریق محیط آنها مرطوب می‌شود.

طرز نگهداری از گیاهان آپارتمانی: تامین رطوبت کافی

آموزش نگهداری از گیاهان آپارتمانی: تکثیر گیاهان آپارتمانی

تکثیر گیاهان آپارتمانی هم بخشی از فرایند نگهداری از آنهاست. تکثیر گیاه باعث جوانسازی بیشتر و کمک به رشد تازه گیاه می‌شود. بعلاوه تکثیر یک روش ارزان برای داشتن گلدان‌های بیشتر در خانه یا هدیه دادن آنها به دیگران است.

برخی از گیاهان آپارتمانی پاجوش می‌زنند که می‌توانید آنها را جدا کرده و در گلدان‌هایی جدید بکارید. گیاهان آپارتمانی بالارونده مانند فیلودندرون و پتوس نیز در جایی که ساقه‌ی آنها با خاک تماس پیدا کند، ریشه جدیدی می‌زنند که می‌توان قلمه زده و در گلدان جدید کاشت. تکثیر برخی از گیاهان نیز از طریق ریشه‌زایی برگ‌ها انجام می‌شود.

نکات نگهداری از گیاهانِ آپارتمانی مختلف است و هر گیاه روش تکثیر خاص خود را دارد. با قلمه زدن و تکثیر گیاهان آپارتمانی خود، رشد جدید را در گیاه تقویت کنید.

آموزش نگهداری از گیاهان آپارتمانی: تکثیر گیاهان آپارتمانی

روش مراقبت از گیاهان آپارتمانی: تعویض گلدان

تعویض گلدان یکی از مراحل مهم در پرورش و نگهداری از گیاهان آپارتمانی است. اما از کجا متوجه شویم که زمان تعویض گلدان گیاه ما چه زمانی است؟ برای بررسی این مساله باید ریشه‌های گیاه را بررسی کنید؛ اگر ریشه‌ها از سوراخ‌های زهکشی بیرون زده‌اند یا در گلدان فشرده شده‌اند، زمان تعویض گلدان فرارسیده است.

برای تعویض گلدان به سراغ گلدان کمی بزرگ‌تر بروید اما اگر می‌خواهید از گلدان قبلی استفاده کنید، باید مقداری از ریشه‌ها را با چاقو یا قیچی هرس استریل جدا کنید و با استفاده از خاک تازه، در گلدان بکارید. زمان تعویض گلدان بهترین زمان برای تکثیر گیاه نیز هست.

بهترین فصل برای تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی، فصل بهار و تابستان است.

(با گیاهان دفع کننده پشه آشنا شوید.)

روش مراقبت از گیاهان آپارتمانی: تعویض گلدان

نکات نگهداری گیاهان آپارتمانی: کنترل آفات گیاهان

آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی و راه‌های مبارزه با آنها به شما کمک می‌کند تا گیاهان سالم‌تری داشته باشید. آفات گیاهان آپارتمانی مانند شپشک آردآلود، شپشک، آفت کنه تار عنکبوتی، آفت مگس سفید و غیره می‌توانند گیاهان شما را بیمار کرده و ظاهر زیبای آنها را از بین ببرند. حتی اگر هنگام خرید گیاهان آپارتمانی هم به خوبی آنها را بررسی کنید، باز هم برخی از آفات ممکن است پنهان شده باشند و بعدا ظاهر شوند.

به همین خاطر بهتر است در فرآیند نگهداری از گیاهانِ آپارتمانی، بررسی برگ‌ها و ساقه‌های گیاه از نظر آفات را نیز جدی بگیرید. به دنبال حشرات، سوراخ در برگ‌ها یا مواد چسبنده روی برگ‌ها باشید که همگی می‌توانند نشانه‌ای از وجود آفت باشند. اگر آفتی پیدا کردید، گیاه آپارتمانی آلوده را از سایر گیاهان خود جدا کنید. هر چه زودتر آفات را تشخیص داده و گیاه خود را درمان کنید، بهتر است. برای از بین بردن آفات گیاهان آپارتمانی می‌توانید از حشره‌کش‌ها، روغن چریش یا حشره‌کش‌های خانگی استفاده کنید.

اگر گیاه شما دچار آفت شده، آن را از بقیه‌ی گیاهان جدا کنید تا آفت به آنها هم سرایت نکند؛ در ادامه برگ‌های گیاه آپارتمانی خود را با آب اسپری کنید. شما می‌توانید از فروشگاه‌هایی که سموم گیاهی می‌فروشند، سم مخصوص آفت گیاه خود را تهیه کنید اما اگر به هر دلیلی تمایل به استفاده از سموم شیمیایی ندارید، می‌توانید با محلولی متشکل از آب و مایع ظرفشویی سم خانگی خودتان را بسازید.

(از مطلب راه های از بین بردن آفت هزارپا در گلدان نیز بازدید کنید.)

نکات نگهداری گیاهان آپارتمانی: کنترل آفات گیاهان

نگهداری از گیاهان آپارتمانی مقاوم

نکاتی که در خصوص نگهداری از گیاهانِ آپارتمانی گفتیم، تقریبا ساده است و براوردن نیازهای اساسی یک گیاه، برای رشد و سلامت آن کافی است. با این حال برخی از افراد نگران از بین رفتن گیاهان خود هستند یا زمان کافی برای رسیدگی و مراقبت از گیاهان آپارتمانی ندارند. در این صورت خرید گیاهان آپارتمانی مقاوم بهترین انتخاب خواهد بود.

گیاهان مقاوم گیاهانی با حداقل نیاز به رسیدگی هستند؛ معمولا در صورت فراموشی گاه به گاه آبیاری دچار مشکل نمی‌شوند، آب و هوای متعادل را می‌پسندند ولی با تغییرات دمایی هم سازگار هستند. برای مثال پتوس، دیفن باخیا، سانسوریا، دراسنا و غیره برای باغبانان تازه‌کار انتخاب‌های خوبی هستند.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی مقاوم

نگهداری گیاهان آپارتمانی در آب

هیدروپونیک یا آب‌کشت روشی برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی بدون کاشتن آن در خاک است. نگهداری گیاهان آپارتمانی در آب می‌تواند روشی متفاوت و البته جذاب باشد و گلدان‌های شیشه‌ای نیز به خوبی با دکوراسیون هماهنگ می‌شوند. البته تغذیه گیاهان در آب در این روش از اهمیت زیادی برخوردار است و از کود برای گیاهان در آب نیز استفاده می‌شود.

برخی از گیاهانی که می‌توان آنها را در آب نگهداری کرد شامل انواع پتوس، فیلودندرون، لاکی بامبو، گل گندمی و غیره می‌شود. در مطلبی که در خصوص رشد گیاهان آپارتمانی در آب نوشته‌ایم، می‌توانید بیشتر با این گیاهان آشنا شوید.

نگهداری گیاهان آپارتمانی در آب

نگهداری از انواع درختچه‌های آپارتمانی

درختچه‌های آپارتمانی گیاهان خاصی برای نگهداری در آپارتمان هستند که حس طبیعت واقعی را به خانه می‌آورند. با این حال اگر از دوست‌داران نگهداری از گیاه آپارتمانی هستید، باید در انتخاب درختچه آپارتمانی دقت بیشتری به خرج بدهید. نکاتی مانند نور، شرایط مراقبت از گیاه، میزان رشد درختچه و فضای مورد نیاز آن و غیره مواردی است که در خرید درختچه آپارتمانی و نگهداری از آن باید بررسی شود.

در انتخاب درختچه آپارتمانی زینتی مناسب فقط ظاهر زیبای آنها را در نظر نگیرید، چرا که مقاومت و نیازهای گیاه نیز از اهمیت زیادی برخوردارند. چند عامل کلیدی برای انتخاب درختچه آپارتمانی شامل این موارد می‌شود:

  • نیازهای محیطی گیاه: همه‌ی گیاهان در شرایط یکسان رشد نمی‌کنند بنابراین لازم است بدانید گیاه شما بومی مناطق گرسیری، نیمه گرمسیری، خشک و غیره است و شرایط محیطی مناسبی بسته به شرایط بومی گیاه تامین کنید.
  • شرایط خاک: محیط خاک برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی از جمله درختچه‌ها باید مناسب و دارای زهکشی باشد.
  • نور خورشید: بررسی کنید آیا درختچه به آفتاب کامل نیاز دارد یا نور جزئی
  • زهکشی و آبیاری: گیاه به چه مقدار آب نیاز دارد

انتخاب درختچه مناسب اهمیت زیادی دارد اما نظارت و نگهداری کافی نیز باید انجام شود تا درختچه آپارتمانی از بیماری‌ها و آفات دور باشد و به خوبی رشد کند.

نگهداری از انواع درختچه‌های آپارتمانی

نگهداری از نخل آپارتمانی

اگر شما هم عاشق نگهداری از گیاهان آپارتمانی هستید، حتما چند نخل هم در لیست گیاهان مورد علاقه‌ی خود دارید. نخل‌ها تنوع بسیار زیادی دارند بنابراین باید در انتخاب و خرید نخل مناسب خود به اندازه کافی تحقیق کنید. البته نیازهای همه‌ی آنها تقریبا یکسان است و به راحتی با شرایط محیطی داخل خانه سازگار می‌شوند؛ البته به شرطی که نور روشن و غیرمستقیم برای آنها فراهم کنید و در بیشتر مواقع خاک آنها را مرطوب نگه دارید.

اکثر نخل‌ها در داخل خانه به خوبی رشد می‌کنند اما سعی کنید محیط مرطوب برای آنها ایجاد کنید و از قرار دادن نخل‌ها در مقابل بادهای سرد و خشک مانند سیستم تهویه مطبوع اجتناب کنید. با مراقبت مناسب درخت نخل شما سال‌های متمادی رشد می‌کند و قد می‌کشد. در هرس نخل‌ها دقت داشته باشید که هرگز آنها را از بخش بالایی کوتاه نکنید چرا که نخل‌ها از نوک مرکزی رشد می‌کنند.

برخی از نخل‌های محبوب برای نگهداری در خانه شامل نخل شامادورا، نخل اریکا، نخل لیندا، نخل ماداگاسکار، یوکا، نخل کنتیا و غیره می‌شود.

نگهداری از نخل آپارتمانی

نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

زمستان به عنوان فصل خواب گیاهان و درختان شناخته می‌شود زیرا در فصول سردتر و تاریک‌تر گیاهان رشد چندانی ندارند و به همین خاطر است که نحوه نگهداری گیاهان آپارتمانی در تابستان با دوره‌ی زمستان متفاوت است. با در نظر گرفتن نکات نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان می‌توانید شرایط را برای گیاهان خود تنظیم کنید تا آنها را سالم و شاداب نگه دارید.

در مورد نگهداری از گیاهان آپارتمانی در زمستان مطلب مفصلی نوشته‌ایم که می‌توانید به آن رجوع کنید. اما به طور کلی این را به یاد داشته باشید که در زمان نگهداری گیاهان آپارتمانی در پاییز و زمستان که گیاهان به خواب می‌روند و رشد آنها کم یا متوقف می‌شود، نباید به آنها کود بدهید و اگر می‌خواهید گیاهتان ظاهر شادابی داشته باشد، آنها را در نزدیکی پنجره یا درها با باد سرد قرار ندهید.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

آموزش نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی در وبلاگ آموزشی گل باما

این روزها تقریبا چند گلدان کوچک در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و هر کسی گلخانه‌ی کوچک خود را گل‌هایی که دوست دارد، می‌سازد. اما خوب است که با نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی آشنا باشیم و مهم‌تر از همه نیازهای گیاهان خود را بشناسیم و آنها را برآورده سازیم. برخی از گیاهان نیاز به نور زیادی دارند و برخی دیگر در شرایط کم‌نور بهتر رشد می‌کنند؛ برخی از گیاهان به آبیاری زیادی نیاز دارند و برای برخی دیگر آبیاری زیاد می‌تواند به معنای از بین رفتن آن باشد. آنچه در این مطلب گل باما به آن پرداختیم آموزش نگهداری گلهای طبیعی بود و نکاتی را بیان کردیم که هرکس باید با آنها آشنا باشد. برای خرید انواع گیاهان آپارتمانی و یا خرید گل هدیه، خرید شاخه گل و حتی خرید گل ولنتاین پیشنهاد می‌کنیم حتما به گلفروشی اینترنتی گل باما سر بزنید.

آموزش نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی در وبلاگ آموزشی گل باما

منبع

منبع

منبع

 

مقالات مرتبط

نظرات