زمان تعویض گلدان گیاه: بهترین زمان برای تعویض گلدان گیاهم چه موقعی است؟ + تصویر

بی‌محابا برای تعویض گلدان اقدام نکنید! تغییر گلدان و جابجایی گیاه باید در زمان مناسب، آن هم در خاک و گلدانی مناسب انجام شود. در غیر اینصورت بخاطر شوکی که به گیاه وارد می‌شود، از دست رفتن گیاه دور از انتظار نیست. برای بررسی زمان تعویض گلدان گیاه و گل های آپارتمانی تا پایان این مطلب با گل باما همراه شوید.

زمان تعویض گلدان گیاه

برای هر گیاه آپارتمانی، زمانی فرا می‌رسد که به ارتقای محل زندگی خود نیاز دارد. و زمان تعویض گلدان گیاه بخش مهمی از زندگی گیاه است که قاعدتا باید منجر به طروات و شکوفایی بیشتر شود. ولی گاهی، با ایجاد استرس، موجب مرگ گیاه می‌شود! به همین خاطر، برآن شدیم تا برای بررسی زمان تغییر گلدان انواع گل و  درختجه آپارتمانی نظر کارشناسان گل و گیاه را جویا شویم. در این متن، نشانه‌های زمان حدودی تغییر گلدان را با تجربه‌ی باغبان‌های حرفه‌ای برایتان آورده‌ایم:

زمان تعویض گلدان گیاه

نشانه‌های زمان تعویض گلدان گیاه

متاسفانه باید بگوییم که قانون خاصی برای تعویض گلدان وجود ندارد! زمان تغییر گلدان بسته به نوع گیاه، سن و شرایط خانه کاملا متفاوت است. اما طبق تجربه باغبانان حرفه‌ای، به طور کلی، گیاهان جوان و در حال رشد، بیشتر از گیاهان بالغی که حسابی از جایگاه‌شان راضی هستند، نیاز به گلدان جدید دارند.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص اینکه گیاه نیاز به گلدان جدید دارد این است که بررسی کنید و ببینید آیا ریشه‌ها آنقدر بزرگ شده‌اند که از منافذ زهکشی گلدان (سوراخ‌های زیر گلدان) بیرون زده‌اند یا خیر؛ یا اینکه، ممکن است متوجه شوید که گیاه شما به آرامی توسط ریشه‌هایش از گلدان به سمت بالا رانده می‌شود.

این‌ها نشان می‌دهد که گلدان فعلی برای گیاه تنگ است و ریشه‌ها به فضای بیشتری برای رشد نیاز دارند. زمان تعویض گلدان بزرگ هم مشابه همین شرایط باید در گیاه دیده شود.

زمان تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی بر اساس نوع و سن گیاه متفاوت است. ولی یک قانون کلی وجود دارد و آن بیرون زدن ریشه‌ها از منافذ زهکش گلدان است. با چنین نشانه‌ای می‌توانید با خیال راحت گیاه را به گلدان جدید جابجا کنید.

(برای خرید باکس گل ولنتاین ارزان قیمت به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

زمان تعویض گلدان گیاه آپارتمانی

آیا زرد شدن برگ گیاهان ربطی به زمان تعویض گلدان گیاه دارد؟

ریزش و زرد شدن برگ‌ها، در حالی که می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات مختلف گیاه باشد، می‌تواند اعتراضی برای جای تنگ ریشه‌ها باشد. اما تشخیص این مهم، که آیا دلیل اصلی زرد شدن و ریزش برگ‌ها مربوط به جای تنگ ریشه‌ها است یا خیر، خیلی حساس است. چون تعویض گلدان برای یک گیاه تحت استرس، اصلا توصیه نمی‌شود و به بیان دیگر حال آن را بدتر می‌کند!

بنابراین مهم است که قبل از تعویض گلدان، اطمینان حاصل کنید که گیاه شما این علائم را به دلیل مشکلات دیگری مانند آبیاری بیش از حد، کم آبی یا کمبود نور نشان نمی‌دهد. در هر حال، شرایط زندگی برای حمایت از یک گیاه قوی و سالم وجود ندارد. چون گیاه برای حفظ بقاء و انرژی خود شروع به قربانی کردن شاخ و برگ‌هایش کرده است!

از نشانه‌های دیگر زمان تعویض گلدان می‌تواند رشد کند گیاه یا زرد شدن برگ‌ها باشد. اما تشخیص این حالات گیاه، کمی بیشتر نیاز به تجربه دارد! بنابراین تمامی علائم را بررسی کنید. اگر از شرایط مطلوب رشد گیاه مطمئن شدید، در آخر برای جابجایی گلدان اقدام کنید.

(انواع باکس گل لاکچری قیمت مناسب را از گل باما بخواهید.)

نحوه صحیح تعویض خاک گلدان

زمان تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی

گیاهان جوان اگر رشد خوبی در سال داشته باشند، شاید یک بار در سال، زمان مناسبی برای تعویض گلدان آن‌ها باشد. اگرچه اکثرا رشد کندی دارند و فقط اضافه کردن یک پوشش خاک جدید بر روی گلدان (چند سانتی متر خاک تازه در روی گلدان فعلی) برای آن‌ها مفیدتر باشد.

اواخر زمستان و ابتدای بهار بهترین زمان تعویض گلدان گیاه است. چون گیاهان از خواب زمستانی خود بیدار شده و تشنه مواد مغذی تازه و فضای بیشتری برای رشد هستند. هوا گرم و روشن است و خاک بین دو آبیاری به سرعت خشک می‌شود‌ و ریشه‌ها احساس خوبی دارند.

اگر بهار را از دست دادید، تابستان هنوز زمان مناسبی برای تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی است. اما روزهای خیلی گرم و خشک را انتخاب نکنید که گیاهان از شدت گرما دچار استرس می‌شوند و سازگاری با شرایط برای آن‌ها سخت است.

از نشانه‌های دیگر زمان تعویض گلدان، بزرگ بودن گیاه نسبت به گلدان است، اگر احساس می‌کنید جای گیاه و گلدان از نظر قد و اندازه با یکدیگر مناسب نیست، در اوایل بهار برای جابجایی گیاه اقدام کنید.

زمان تعویض گلدان در زمستان

۱٫ زمان تعویض گلدان گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا که به نام گیاه زبان مادرشوهر هم معروف است، معمولاً هر ۳ تا ۴ سال یکبار نیاز به تعویض گلدان پیدا می‌کند. بهترین زمان از سال برای تغییر گلدان گیاه سانسوریا اواخر زمستان یا اوایل بهار است.
گلدان تراکوتا (سفالی) برای گیاه سانسوریا عالی است. ، زیرا اجازه می‌دهند خاک سریع‌تر از گلدان‌های پلاستیکی خشک و از آسیب به ریشه‌های جلوگیری می‌شود. از مخلوط گلدانی با زهکشی خوب استفاده کنید. مخلوط گلدانی “کاکتوس ها و ساکولنت ها” عالی است؛ زیرا در برابر اشباع بیش از حد آب مقاوم‌تر هستند.

زمان تعویض خاک گلدان سانسوریا

خاک گلدان دائمی نیست، چون بر اثر آبیاری املاح خود را از دست می‌دهد. به همین خاطر هر چند وقت یکبار، متناسب با حال گیاه باید درصدد تعویض خاک گلدان برآمد. اگر رشد گیاه سانسوریای شما خیلی کند شده، اگر خشک شدن خاک شدت گرفته و اگر گیاه با وجود شرایط عالی رشد، حالش خوش نیست، وقت تعویض خاک گلدان است. خاک با زهکشی بالا مخلوطی از خاک برگ، ماسه، پرلیت و ورمی کولیت مناسب سانسوریا است.

حواستان باشد که گیاه سانسوریا به گلدان عمیق نیاز ندارد، هر چقدر گلدان عمیق‌تر، ریشه‌ها بیشتر غرق آب می‌مانند و خطر پوسیدگی آن‌ها زیاد می‌شود.

زمان تعویض گلدان بعد از خرید

۲٫ زمان تعویض گلدان گیاه یشم

گلدان گیاه یشم جوان را هر ۲ تا ۳ سال یکبار تعویض کنید تا خوب رشد کند. زمان تعویض گلدان گیاه یشم بالغ، هر ۴ تا ۵ سال یک بار یا در صورت لزوم، آن را تعویض کنید. پیوند آن را در اوایل بهار، درست قبل از شروع فصل رشد انجام دهید. پس از تعویض گلدان به مدت یک هفته یا بیشتر، از آبیاری گیاه خودداری کنید. درباره سایز و نوع گلدان هم مطابق گیاه سانسوریا عمل کنید.

وقت تعویض خاک گلدان یشم

یشم گیاهی است که می‌تواند حسابی با کم آبی کنار آید، بنابراین حواستان باشد که خاکی سبک برای آن در نظر گیرید. فقط اینکه گیاهان یشم در خاک اسیدی با pH بین ۶ تا ۶٫۵ رشد خوبی دارند.

البته که  آن‌ها در مورد سطح pH خاکشان خیلی سختگیر نیستند، و می‌توانند با خاک کمی قلیایی زنده بمانند. مشکلات تنها زمانی رخ می‌دهد که سطح pH خاک بسیار بالا یا پایین باشد که منجر به کمبود مواد مغذی می‌شود.

برای جابجایی گیاه یشم جوان ۳ سال یکبار، اگر رشد خوبی داشت، عالی است. درضمن، نیازی به گلدان عمیق نیست و گلدان سفالی هم برای حفظ رطوبت مورد نیاز ریشه‌ها انتخاب مناسبی است.

زمان تعویض گلدان گیاهان بزرگ

۳٫ زمان تعویض گلدان گیاه شفلرا

زمان تعویض گلدان گیاه شفلرا، زمانی است که فضای گلدان قدیمی کاملا پر شده باشد. برای اینکه خیالتان از زمان درست تعویض گیاه راحت باشد، تا آخرین لحظه که ریشه‌ها از سوراخ‌های زهکشی بیرون زده‌اند یا در اطراف گلدان پیچ می‌خورند، صبر کنید.

وقت تعویض خاک گلدان شفلرا

 اگر شفلرا در داخل خانه رشد می‌کند، آن را در گلدانی با خاک غنی، سبک و با زهکشی خوب بکارید. اما اگر آن را در خارج از منزل پرورش می‌دهد، خاک لومی شنی با زهکشی خوب و همینطور با pH کمی اسیدی ایده آل است. از کاشت شفلرا در فضای باز که خاک خیلی مرطوب یا غرقابی دارد، خودداری کنید.
جابجایی گلدان شفلرا خیلی وسواس می‌خواهد، این گیاه نسبت به جای جدید واکنش از خود نشان می‌دهد، بنابراین تا زمانیکه ریشه‌ها از سوراخ زهکش بیرون نیامدند صبر کنید.

زمان تعویض گلدان سفالی

۴٫ زمان تعویض گلدان گیاه لیندا

نخل‌ لیندا دوست دارد که گلدانش کمی شلوغ باشد و ریشه‌هایش جای تنگ را می‌پسندند، بنابراین زمان تعویض گلدان لیندا را تاجاییکه امکان دارد عقب اندازید. برای لیندا گلدانی را انتخاب کنید که بیش‌تر دو سایز، پهن‌تر از پایه گیاه نباشد. همچنین زهکشی خوبی داشته باشد.

خاک مناسب لیندا

در کل خاک مناسب گیاهان آپارتمانی باید خاکی سبک باشد. چون آب را به خوبی از خود عبور داده و از پوسیدگی ریشه‌های جلوگیری کند. برای لیندا از خاک مخلوط ساکولنت یا کاکتوس استفاده کنید که آبکشی سریع دارد.

به عنوان نمونه، می توانید ۱ قسمت خاک استاندارد گلدان را با ۱ قسمت ماسه و ۱ قسمت پرلیت مخلوط کنید تا مخلوط خاک مناسب را به دست آورید. در بهار از کود کاکتوس‌ها و ساکولنت استفاده کنید.

گلدان نه چندان عمیق و پهن، دو برابر بزرگتر از توپ ریشه‌ها، آن هم در زمانیکه دیگر ریشه‌ها از زهکش گلدان بیرون آمده‌اند، وقت جابجایی لیندا به گلدان جدید است.

زمان تعویض خاک گلدان در منزل

۵٫ زمان تعویض گلدان گیاه گندمی

زمان تعویض گلدان گیاه گل گندمی تنها زمانی ضروری است که ریشه‌ها از سوراخ زهکشی نمایان شده باشند و گیاه خودش را به بیرون از گلدان فشار دهد. اگر قصد دارید گیاه گندمی خود را تکثیر کنید، فصل بهار زمان مناسبی است. از تعویض گلدان گیاه گندمی در زمستان خودداری کنید.

خاک مناسب گیاه گندمی

گیاهان عنکبوتی خاک گلدان سست و غنی را دوست دارد. برای این گیاه خاکی استفاده کنید که هم بتواند رطوبت را حفظ کند و همچنین اجازه تخلیه آب اضافی را برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه دهد.

گیاه گل گندمی قوی و منعطف است، اما اگر گلدان آنرا بی‌موقع جابجا کنید، خیلی زود واکنش نشان می‌دهد. گل گندمی خیلی دیر به دیر به جابجایی گلدانجدید تن می‌دهد.

(مطلبی کامل درباره نگهدای از گیاه فیلوندرون برایتان نوشته‌ایم.)

زمان شوک تعویض گلدان گیاه

۶٫ زمان تعویض گلدان گیاه پتوس

پتوس با خوشحالی می‌تواند سال‌ها در یک گلدان رشد کند. در واقع، آن‌ها ترجیح می‌دهند که در یک گلدان همیشگی باشند، بنابراین بهتر است جای آن‌ها را تغییر ندهید. با این حال، اگر رشدش کند شود، یا رنجور شد، ممکن است زمان انتقالش به گلدان جدید فرا رسیده باشد. بهترین زمان تغییر گلدان گیاه پوتوس، در بهار یا اوایل تابستان است.

زمان تعویض خاک پتوس

خاک مناسب گیاه پوتوس، ترکیبی از خاک باغچه، پیت ماس، خاک برگ و شن نرم است. حواستان باشد تا آب به راحتی از خاک عبور کرده و مانع پوسیدگی آن نشود.

پتوس به همیشگی‌ها عادت دارد! تا زمانیکه گلدان کاملا برایش تنگ نشده و ریشه‌ها از زهکش گلدان بیرون نزده‌اند، به گلدانش دست نزنید!

زمان تغییر گلدان گیاه

۷٫ زمان تعویض گلدان گیاه فردوس

زمان تغییر گلدان گیاه فردوس زمانی است که ریشه‌ها از منافذ زهکشی خارج شده باشند. در غیر اینصورت گیاه کند رشد فردوس نیازی به تغییر گلدان ندارد. گیاه فردوس گیاه مقاومی است و می‌تواند سال‌ها در یک گلدان رشد کند.

خاک مناسب گیاه فردوس

زمان تعویض خاک گلدان فردوس زمانی است که گیاه فردوس کاملا بی‌جان باشد. خاکی که خوب زهکشی شود مثل مخلوطی از خاک برگ، شن نرم و خاک باغچه برای گیاه فردوس مناسب است.

برای جابجایی گیاه فردوس به گلدان جدید، باید مثل سایر گیاهان آپارتمانی به دنبال نشانه‌ها باشید، در غیر اینصورت برای گلدان جدید برنامه نریزید.

زمان مناسب تعویض گلدان گیاه

۸٫ زمان تعویض گلدان گیاه قاشقی

چه زمانی برای تعویض گلدان گیاه قاشقی مناسب است؟ هنگامی که گیاه رشد قابل توجهی داشت، با ریشه‌هایش در سطح یا از سوراخ های زهکشی بیرون زدند، وقت آن است که گیاه را در گلدان جدیدی با یک اندازه بزرگتر بکارید. این اتفاق معمولاً هر دو تا سه سال یکبار می‌افتد، زیرا گیاه قاشقی رشد آهسته و ثابتی دارد.

زمان تعویض خاک گلدان گیاه آپارتمانی

خاک مناسب گیاه گل قاشقی خاکی است که زهکشی خوبی داشته باشد. دو قسمت پیت ماس، دو قسمت ماسه، دو قسمت خاک برگ و یا خاک باغچه مناسب گیاه قاشقی است. اگر گیاه قاشقی شما با رشد کندش سرحال نیست، زمان تعویض خاک آن رسیده است.

از آنجاییکه گیاه گل قاشقی رشد آهسته و کندی دارد، حالا حالا نیاز به گلدان جدید ندارد. زمان مناسب تعویض گلدان گیاه گل قاشقی به دنبال نشانه‌ها باشید.

(برای آشنایی با اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

چه زمانی گلدان گیاه را تعویض کنیم

۹٫ زمان تعویض گلدان گیاه فیکوس

فیکوس‌های گرانقیمت، باید حداقل هر سه سال یک‌بار گلدان‌های تازه‌ای داشته باشند، زیرا رشد بسیار کندی دارند. برای جابجایی فیکوس از مراحل زیر استفاده کنید: یک گلدان جدید به قطر چند سانتیمتر بزرگتر از گلدان قبلی خریداری کنید.

فیکوس را خیلی با احتیاط از گلدان قدیمی‌اش خارج کنید. بنابراین دقت کنید که زمان تعویض گلدان بعد از خرید نیست! و امکان دارد صدمات زیادی به گل وارد شود.

وقت تعویض خاک گلدان گیاه فیکوس

تعویض خاک گیاه فیکوس را برای نگهداری ایده‌آل از آن در ذهن داشته باشید: مخلوط خاک برگ، پیت ماس و خاک معمولی گیاهان آپارتمانی مناسب این گیاه لاکچری است. اگر با وجود شرایط خوب نور و آب گیاه شما بیجان است، به فکر تغییر خاک باشید.

گیاه فیکوس را با وسواس زیاد برای تغییر گلدان راهی کنید. این گیاه حداقل به سه سال زمان برای رفتن به گلدان جدید نیاز دارد.

۱۰٫ زمان تعویض گلدان گیاه دیفن باخیا

برای تعویض گلدان دیفن باخیا، باید منتظر باشید تا ریشه‌ها از سوراخ زهکش گلدان خارج شوند تحت این شرایط است که گیاه نیازمند گلدان جدید است. خاک دیفن باخیا باید خیلی سریع زهکشی شود تا آب اضافه موجب پوسیدگی ریشه‌ها نشود! خاک های مخصوص گلدان با مخلوط کودهای گیاهان آپارتمانی خاک مناسب دیفن باخیا است.

وقت تعویض خاک دیفنباخیا

دیفن باخیا زیاد نیاز به تغییر خاک محتاج نیست. اگر آب و هوا مناسب حالش باشد، کم پیش می‌آید که بخاطر خاک بدقلقی کند. اما اگر احساس کردید که دیگر مواد معدنی خاک جوابگوی سلامتی آن نیست و برگ‌های زرد و افتاده شده‌اند، برای تغییر خاک اقدام کنید.

خاک قلیایی و کمی اسید که ترکیبی از خاک معمولی، پیت ماس است، می‌تواند برای گیاه شما فضای مطلوبی را بسازد.

دیفن باخیا خاکی را ترجیح می‌دهد که زهکشی خوبی داشته باشد و خیلی متراکم نباشد. مخلوط خاکی از پیت ماس، پرلیت و ماسه درشت یا پوست برای این گونه بهترین است.

۱۱٫ زمان تعویض گلدان کاکتوس

تکلیف تعویض گلدان کاکتوس‌ها بخاطر آن همه تیغ‌هایی که دارند چه می‌شود؟ سخت‌ترین پروژه تعویض گلدان، جابجایی کاکتوس است! اما اگر راه درست را پیدا کنید، لذت‌بخش می‌شود. دستکش های چرمی ضخیم گاهی اوقات دست شما را از خارهای کاکتوس محافظت می‌کنند! اما روش دیگری که خوب جواب می‌دهد این است که کاکتوس را در یک تی شرت یا حوله قدیمی بپیچید.

سپس با استفاده از دستکش (برای محافظت بیشتر) کاکتوس را به آرامی از گلدان قدیمی خارج کرده و به گلدان جدید منتقل کنید. موچین یا انبر بلند می‌تواند برای کاکتوس‌های کوچک مفید باشد. اما برای  انواع کاکتوس بلند، باید تمامی شاخه‌هایش را با مقوای ضخیم بپیچید تا بدون آسیب، راحت بتوان آن را به گلدان جدید منتقل کرد.

وقت تعویض خاک گلدان کاکتوس

به شدت از تغییر خاک گلدان کاکتوس‌ها خودداری کنید، هر سه تا چهار سال یک‌بار یا زمانی که ریشه‌ها به کنار گلدان می‌رسند، خاک آن‌ها را تغییر دهید، در غیر اینصورت کاکتوس از بین می‌رود.

برای تعویض گلدان کاکتوس حواستان به دستتان باشد، تیغ‌های کاکتوس می‌تواند حسابی به پوستتان آسیب وارد کند، پوشیدن دست کش و همینطور پوشاندن ساقه‌های کاکتوس را فراموش نکنید!

۱۲٫ زمان تعویض خاک گلدان شمعدانی

همانطور که در طول متن هم به دائما تکرار شد، زمان تعویض گلدان گیاه، زمانی است که ریشه‌ها با بیرون زدن از سوراخ زهکش گلدان به دنبال جای بیشتری باشند! گلدان شمعدانی را نباید زود به زود تعویض کرد ولی در عوض به هرس زود به زود نیاز دارد.

زمان تغییر خاک گلدان شمعدانی

خاک مناسب برای گل شمعدانی، خاکی سبک با مواد آلی فراوان است. اگر خاک گلدان شمعدانی شما سنگین است، از ذغال سنگ نارس، کمپوست یا پرلیت استفاده کنید.
گلدان شمعدانی نباید زیاد بزرگ باشد، تقریبا هم اندازه‌ی ریشه‌ها! و خاکش باید آنقدر سبک باشد که خیلی راحت آب از میان ریشه‌ها عبور کرده و منجر به خیس ماندن طولانی مدت آن‌ها نشود!

بهترین زمان تغییر گلدان گیاه

زمان تعویض گلدان گیاه در زمستان

پاییز و زمستان اصلا زمان تعویض گلدان نیست، زیرا گیاهان در حال خواب هستند و واقعاً ترجیح می‌دهند کسی مزاحم آن‌ها نشود. در زمستان، حتی رطوبت موجود در خاک تازه می‌ماند. برخی از گیاهان را تحت تأثیر قرار داده و باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

چه زمانی گلدان گیاه را تعویض کنیم؟ برای دانستن این تصمیم مهم همین بس که ریشه ها از سوراح زهکش بیرون آمده باشند و درضمن، زمستان و پاییز اصلا زمان خوبی برای اینکار نیست!

بهترین زمان تعویض گلدان گیاه

زمان تعویض گلدان و شوک گیاه

یک تصور غلط رایج این است که اگر گیاه بی‌حال و رنجور شد، زمان تعویض گلدان فرا رسیده است! در اکثر موارد آبیاری بیش از حد، آفات و قارچ و مواردی از این قبیل موجب ناراحتی گیاه شده است. شاید گیاه واقعاً مشکل تعویض گلدان داشته باشد (نیاز به خاک تازه و گلدان بزرگتر) اما در بسیاری از موارد، تعویض گلدان در آن زمان،  باعث ایجاد استرس و شوک بیشتر به گیاه می‌شود.

گلدان مجدد تغییر بزرگی برای گیاه و سیستم ریشه ظریف آن است و فقط در صورت لزوم باید انجام شود. در زمان شوک تعویض گلدان باید گیاه را در محلی مناسب، بدون کمترین نوسانات دمایی قرار دهید و به آن زمان دهید تا با محل زندگی جدیدش کنار آید.

انتخاب خاک مناسب به همراه تعویض گلدان

باور کنید یا نه، گیاهان در همه خاک‌ها عملکرد یکسانی ندارند. بنابراین انتخاب خاک مناسب همراه با زمان تعویض گلدان گیاه خیلی مهم است. در غیر اینصورت شوک عجیبی به گیاه وارد شده و آن را از زندگی ساقط می‌کند! به عنوان مثال، کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها به خشکی خاک مقاوم هستند و با کمی آبیاری بیش از حد به راحتی در معرض پوسیدگی ریشه قرار می‌گیرند.

واحتمال اینکه در خاک‌های خشک با کیفیت پایین زنده بمانند بیشتر است تا در خاک مرغوب همیشه خیس! بنابراین در مخلوط‌های خاک گلدان با زهکشی خوب که مواد آلی کمی دارند، بهترین عملکرد را دارند.

برعکس، گیاهان خانواده آروید (مانند پتوس، زاموفیلیا و برگ انجیری) از خاک غنی سرشار از مواد آلی و مغذی، همیشه مرطوب با زهکشی مناسب که هوادهی کافی را برای ریشه‌ها فراهم می‌کند، عالی است.

قبل از تعویض گلدان گیاه آپارتمانی، کمی در مورد نیازهای منحصر به فرد گیاه خود تحقیق کرده و اطمینان حاصل کنید که خاک مناسب برای رشد گیاه خود فراهم کرده‌اید یا نه!

تعویض گلدان گل آپارتمانی

زمان تعویض گلدان گیاه و دقت در انتخاب جنس گلدان

گلدان‌های جورواجوری در بازار گل فروشی (بازار گل محلاتی و بازار گل بابایی) موجود است، اما چه نوع گلدانی مناسب گیاه ما است؟ گلدان پلاستیکی یا سفالی؟ با منافذ زهکشی یا بدون زهکشی؟ عمیق یا کم عمق؟ کوچک یا بزرگ؟ پاسخ این سوالات به دو چیز بستگی دارد: اول نیازهای گیاه و دوم سبک مراقبت شما.

گلدان سفالی

گلدان‌های سفالی برای کنترل رطوبت عالی هستند. زیرا به سرعت رطوبت اضافی را در خاک جذب می کنند و اغلب برای گیاهانی انتخاب می‌شوند که ریشه‌های حساسی دارند و از خاک خشک لذت می‌‌برند. اگر جزء افرادی هستید که به آبیاری بیش از حد گیاهان را دوست دارد، خرید گلدان تراکوتا بدون لعاب ایده خوبی است.

خاک رس بدون لعاب رطوبت را از خاک خارج کرده و خیلی سریعتر از گلدان سفالی پلاستیکی یا لعابی خشک می‌شود. زمان تعویض گلدان سفالی هم وقتی است که ریشه‌ها از زهکش گلدان خارج شده‌اند.

گلدان پلاستیکی

انتخاب گلدان پلاستیکی هم خوب است اما هیچ مزیتی برای کنترل رطوبت ندارد! بنابراین معمولاً برای گیاهانی انتخاب می‌شوند که از فضای مرطوب لذت می‌برند. به خاطر داشته باشید که اگر گلدان سفالی را برای گیاه دوستدار رطوبت انتخاب می‌کنید، باید به مراتب بیشتر از زمانی که گلدان پلاستیکی داشت، آن را آبیاری کنید.

و اگر گلدان پلاستیکی را برای گیاهی که از شرایط خشک لذت می‌برد انتخاب می‌کنید، باید زمان آبیاری را کمی بیشتر کنید. بنابراین علاوه بر زمان تعویض گلدان گیاه، انتخاب جنس گلدان هم بسیار اهمیت دارد.

گلدان لعابی

گلدان لعابی رطوبت را برای مدت طولانی‌تری در خاک نگه می‌دارد. بنابراین اضافه کردن کمی سنگ یا پوکه در پایین گلدان برای کمک به زهکشی سریعتر ایده‌ی خوبی است.

آیا تعویض گلدان در زمستان کار درستی است؟ حواستان باشد که علاوه بر رشد گیاه، عواملی مثل فصل، جنس گلدان و نوع خاک هم بسیار قابل اهمیت است. فصل زمستان اصلا زمان تعویض گلدان گیاه نیست.

(برای خرید گل رز هلندی یا ایرانی همیشه روی گل باما حساب کنید.)

زمان تعویض گلدان گیاه و دقت در انتخاب جنس گلدان

گلدان با منافذ زهکشی یا بدون زهکشی؟

جدا از تحقیق و وارسی برای زمان تعویض گلدان گیاه، انتخاب گلدان خودش موضوع مهمی است! برخی از گلدان‌ها با منافذ زهکشی و برخی دیگر بدون منافذ در بازارهای گل تهران موجود هستند. هنگامی که مشتاقی‌اید گیاه خود را به گلدانی انتقال دهید که ظاهر خوبی داشته باشد، این جزئیات قضیه را پیچیده می‌کنند!

به زبان ساده، گلدان با منافذ زهکش همیشه بهترین گزینه برای سلامت گیاه نسبت به گلدان بدون زهکش است. این بدان معنا نیست که نمی‌توانید گلدانی را بدون زهکشی انتخاب کنید، اما اگر باغبان تازه کاری هستید، سوراخ‌های زهکشی به شما در مراقبت گیاه کمک شایانی می‌کنند.

اگر احساس کردید که دلیل زرد شدن گیاهان فقط و فقط جای تنگ ریشه‌ها است، آنگاه با انتخاب گلدان مناسب برای جابجایی گیاه به گلدان جدید اقدام کنید.

چرا این همه گلدان بدون زهکش وجود دارد؟

باغبانان مدت‌ها پیش به این اعتقاد داشتند که پوشش گلدان با سنگریزه یا تکه های خاک رس به اندازه زهکشی واقعی خوب است. این موضوع از آن زمان توسط منابع متعددی از جمله دانشگاه ایالتی واشنگتن و فاین باغبانی رد شده است. اما این باور غلط همچنان ادامه دارد!

زمان تعویض گلدان زهکشی و بدون زهکشی

اندازه گلدان

هنگام انتخاب گلدان مناسب برای گیاه آپارتمانی، یک نکته کلیدی برای تعیین اندازه گلدان جدید نسبت به قدیمی وجود دارد و آن اینکه: باید از گلدانی استفاده کنید که حداقل یک تا دو سانتی‌متر از گلدان قبلی بزرگ‌تر باشد.

آیا گلدان بزرگ‌تر به بزرگ و قوی شدن گیاه شما کمک می‌کند؟

خیلی‌ها بر این باور هستند که اگر گیاهان در گلدان بزرگ‌تر قرار گیرند، بزرگ‌تر و تنومندتر می‌شوند. این  موضوع منطقی به نظر می‌رسد، اما در واقع بیشتر گیاهان آپارتمانی یک شرایط راحت‌تر را ترجیح می‌دهند! ریشه‌ها وقتی فضای بیشتری به آن‌ها داده شود به سرعت فضا را پر نمی‌کنند، بلکه به آرامی و با گذشت زمان رشد می‌کنند. بنابراین وقتی در گلدان بزرگ‌تر از فضای مورد نیاز خود قرار می‌گیرند، ریشه‌ها زیر خاک زیاد طوری احاطه می‌شوند که نمی‌توانند به اندازه کافی آب را از آن بیرون بکشند.

برای همین در مدتی طولانی بدون آب و اکسیژن می‌مانند. مقدار کمتری از خاک، سریعتر خشک می‌شود؛ اجازه می‌دهد تا اکسیژن بیشتری به ریشه‌ها رسیده و طراوت بیشتری داشته باشند.

(نگهداری از گیاه آرالیا را در این صفحه آموزش ببینید.)

اندازه و زمان تعویض گلدان گیاه

نحوه صحیح تعویض خاک گلدان

هنگامی که تشخیص دادید که حالا زمان تعویض گلدان گیاه شما است؛ خاک مناسب و گلدان جدید خود را آماده کنید. خارج کردن گیاه از ریشه را با غلطاندن آرام  گلدان به طرفین و یا چرخاندن آرام گیاه در گلدان، شروع کنید. اگر حسابی به خاک قدیمی چسبیده، به آرامی با یک چاقوی کره دور لب گلدان بکشید تا خاک آن شل شود. یا آن را خیلی آرام  به یک سطح سخت بکوبید یا از کسی برای نگه داشتن گیاه کمک بگیرید.

خاک خشک خیلی سرسخت است، برای راحتی بیشتر، آن را خیس کنید. اگر گیاه شما ساقه ضخیم و محکمی دارد، به آرامی آن را در حین تلاش از گلدانش بیرون بکشید. برای گیاهان بزرگ‌تر، آن‌ها را به پهلو بچرخانید و بغلتانید. برای گیاهانی که ریشه‌ی زیادی دارند، تعویض گلدان کمی دشوار است.

زمان تعویض خاک گلدان در منزل

بنابراین تمام سعی‌تان را کنید تا بدون آسیب رسیدن به ریشه‌ها، آن را از گلدان خارج کنید. زمان تعویض خاک گلدان در منزل، وقتی است که گیاه زرد و رنجور است و حال آن با نور کافی و آبیاری منظم خوب نمی‌شود.

هنگامی که گیاه خود را از گلدان قدیمی خود خارج کردید. تا جایی که ممکن است ساقه ریشه را، بدون اینکه ریشه‌ها بشکند، شل و از خاک کهنه پاک کنید. سپس ته گلدان کمی خاک بریزید، به اندازه ای که کف گلدان را بپوشاند. ریشه را در گلدان جدید قرار دهید و خاک جدید را در اطراف گیاه بریزید و در حین حرکت آن را در جای خود قرار دهید. گیاه خود را کاملاً آبیاری کنید و آن را در همان مکانی قرار دهید که قبل از تعویض گلدان در آنجا حالش خوب بوده است.

بهترین فصل برای تعویض گلدان، فصل بهار تا تابستان است. حواستان باشد که گلدان جدید فقط باید یک یا نهایتا دو سایز از توپ ریشه‌ها بزرگ‌تر باشد، وگرنه گیاه احساس ناراحتی می‌کند.

(برای سفارش دسته گل همین الان با گل باما تماس بگیرید.)

فصل مناسب تعویض گلدان گیاه

منبع

div class=”fxbtn-ew12″>خرید گل و گیاه آپارتمانی

مقالات مرتبط

نظرات

مسیح
01 سپتامبر 2023

با سلام مطالب بسیار مفیدی که ارائه کردید. سپاسگزارم 💕🌹💐

اضافه کردن نظر جدید