گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: معرفی ۱۹ گل آپارتمانی برای بهبود کیفیت هوای خانه و محل کار + عکس

برخی از دانشمندان معتقدند که انتخاب گیاه تصفیه کننده هوا می‌تواند به سم‌زدایی هوای محل زندگی کمک کند. به این ترتیب گیاهان آپارتمانی نه تنها زیبایی بخش خانه می‌شوند بلکه برای تمیز کردن هوایی که تنفس می‌کنیم نیز موثر هستند. مطالعه‌ی هوای پاک ناسا نشان داده است که تعدادی از گیاهان تصفیه‌کننده‌ی هوا وجود دارند که می‌توانند خانه را از سموم موجود در هوا، گرد و غبار و میکروب‌هایی که وجود دارد، سم‌زدایی کنند. به این ترتیب ما تصمیم داریم در ادامه‌ی این مطلب در مورد تصفیه کننده‌های طبیعی هوا، یعنی گیاهان آپارتمانی صحبت کنیم و بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا را معرفی کنیم.

گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

منظور از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا چیست؟

گیاهان آپارتمانی این روزها بخشی از دکوراسیون داخلی هر خانه‌ای هستند و نگهداری از آنها برای خیلی از افراد بسیار لذت‌بخش است. با این حال، زمانی که ناسا در مجموعه‌ای از مطالعات بیان کرد که گیاهان آپارتمانی می‌توانند هوا را تصفیه کنند، مردم بیشتر به سمت گیاهان رفتند و نگهداری از گیاهان سبز و زیبا بیشتر شد.

اگرچه تحقیقات جدیدتر نشان داده است که برای تصفیه کردن هوای یک فضای بسته به گیاهان زیادی نیاز است اما همچنان گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا می‌توانند مزایای دیگری برای بهبود هوا و سلامتی داشته باشند و برای لذت بردن از آنها نیاز نیست خانه‌ی خود را به شکل یک جنگل درآورید. حتی تعداد کمی از این گیاهان برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه مناسب هستند. بنابراین چرا چند گیاه با مراقبت آسان را به فضای داخلی خانه‌ی خود اضافه نکنید؟

(مطلب نگهداری از گیاه شفلرا نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

گیاه آپارتمانی تصفیه کننده هوا چیست

چرا کیفیت هوای داخل خانه مهم است؟

چه در حال خواب، تماشای تلویزیون، کار کردن در اداره و غیره، ما معمولا ۹۰ درصد از زمان خود را در داخل خانه می‌گذرانیم و این زمان صرف شده در محیط‌های بسته ما را در معرض آلودگی هوای داخلی قرار می‌دهد. برخی از علل آلودگی‌های داخلی شامل اثاثیه، فرش، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، مواد شوینده، باکتری‌ها، آفت‌کش‌ها و آلودگی‌های فضای باز است که وارد خانه می‌شود. به این ترتیب رنگ روی دیوارها و اثاثیه یا لوازم داخلی و مبلمان تنها برخی از موارد دیگر در خانه یا محل کار هستند که ترکیبات آلی فرار مانند فرمالئید، آزاد می‌کنند.

سطح ترکیبات آلی فرار معمولا در داخل خانه دو تا پنج برابر بیشتر از فضای خارجی است. همه‌ی ما در معرض مقداری آلودگی هوای داخل خانه هستیم و احتمالا باعث ایجاد مشکلات نمی‌شود. اما در برخی موارد، وقتی تهویه دچار مشکل است یا برای افرادی که ممکن است بسیار حساس باشند، این آلودگی‌ها می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود. سردرد، حالت تهوع، و خستگی برخی از علائم هستند و گاهی اوقات به آن سندروم بیماری ساختمان گفته می‌شود و به این ترتیب گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا می‌توانند بسیار مفید باشند.

(به مطلب نگهداری از گیاه حسن یوسف نیز رجوع کنید.)

اهمیت گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

فواید خرید گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده‌ هوا

اگرچه همانطور که گفتیم، برای تاثیرگذاری بر سطوح ترکیبات آلی موجود در هوای خانه یا محل کار، به گیاهان زیادی نیاز هست اما این گیاهان آپارتمانی همچنان می‌توانند کیفیت هوای خانه را بهبود بخشند. گیاهان آپارتمانی می‌توانند با فواید زیر همراه باشند:

  • کاهش تحریک چشم‌ها، گوش‌ها، بینی و گلو
  • جلوگیری یا کاهش سرفه و احتقان
  • کاهش استرس
  • بهبود توجه و تمرکز

(در وبسایت گل باما مدل های مختلفی از شاخه گل، سبد گل، باکس گل، دسته گل، جام گل و تاج گل را مشاهده خواهید کرد.)

چرا باید در منزل از گلهای آپارتمانی تصفیه کننده هوا استفاده کرد؟

گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده‌ی هوا باعث کاهش سطح گاز مونوکسیدکربن و افزایش رطوبت نسبی می‌شوند. به عبارت دیگر، این گیاهان کمک می‌کنند از شر هوای کهنه خلاص شوید و به عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی عمل می‌کنند که می‌توانند از تحریک چشم، بینی، گلو و حتی ریه‌ها جلوگیری کرده یا این مشکلات را کاهش دهند. علاوه بر بهبود کیفیت هوا، این گیاهان سرسبز و زیبا باعث می‌شوند افراد احساس بهتری داشته باشند و تعامل با گیاهان آپارتمانی باعث کاهش استرس می‌شود.

البته این بدان معنی نیست که با گل و گیاه خود صحبت کنید اما کارهایی مثل تعویض گلدان، هرس کردن گیاه، آبیاری و مه‌پاشی گیاهان باعث می‌شود احساس بهتری را تجربه کنید. همچنین، گیاهی مثل فیکوس در اتاق شما، می‌تواند به افزایش تمرکز و توجه شما کمک کند.

(از مطلب نگهداری از گیاه یوکا نیز بازدید کنید.)

فواید خرید گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده‌ی هوا

معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

نگهداری از گیاهان آپارتمانی بسیار لذت‌بخش است، با این حال برخی از افراد این کار را دشوار می‌دانند و ترجیح می‌دهند گیاهان کمتری داشته باشند. در هر صورت، برخی از گیاهان آپارتمانی هستند که نیاز به مراقبت کمتری دارند و البته بسیار مقاوم هستند و به سختی ممکن است از بین بروند. هر گیاهی به شرایط خاصی احتیاج دارد و بنابراین در وهله‌ی اول لازم است بدانید گیاه شما به چه مقدار نور و آبیاری نیاز دارد. ما هم در ادامه‌ی این مطلب به معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده‌ی هوا می‌پردازیم که نیاز به کمترین مراقبت دارند.

(به مطلب نگهداری از گیاه برگ انجیری نیز مراجعه کنید.)

انواع گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۱٫ گیاه گندمی (Spider Plant)

گیاه عنکبوتی یا گندمی یکی از آسان‌ترین گیاهان خانگی برای تصفیه‌ی هوا است که می‌توان آن را انتخابی عالی برای تازه‌کارها یا فراموشکار‌ها دانست. گیاه گل گندمی به نقطه‌ای روشن و نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد و شاخه‌های گلدار آن در نهایت به یک گیاه گندمی جدید تبدیل می‌شوند که آن را زیباتر و پرپشت‌تر می‌سازد. شما می‌توانید این شاخه‌ها را در حالی که هنوز به گیاه مادر متصل هستند در خاک گلدان قرار دهید و زمانی که ریشه‌دار شدند آنها را جدا کنید.

گیاه عنکبوتی، بسیار زیبا است و علاوه بر پاکیزه کردن هوای محیط، برای حیوانات خانگی هم خطرناک نیست. مطالعات ناسا نشان داده است که گیاه گندمی می‌تواند ۹۵ درصد از مواد شیمیایی موجود در هوا را در طی ۲۴ ساعت از بین ببرد. از جمله سمومی که این گیاه فیلتر می‌کند شامل مونوکسید کربن، بنزن، استایرن، فرمالدئید، زایلن و تولوئن می‌شود.

(از مطلب نگهداری از گل گندمی نیز بازدید کنید.)

گیاه گندمی یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

انواع گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۲٫ دراسنا (Dracaena)

بیش از ۴۰ نوع مختلف از گیاهان دراسنا وجود دارد و یافتن یک دراسنای مناسب برای نگهداری در خانه کاری بسیار ساده است. با این حال کسانی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند شاید ترجیح بدهند گیاه آپارتمانی دیگری تهیه کنند چرا که مصرف دراسنا برای گربه‌ها و سگ‌ها سمّی است. گیاهان دراسنا اغلب تا یک متر رشد می‌کنند و به همین خاطر به گلدان‌های بزرگتر و فضای بیشتری احتیاج دارند. این گیاهان مه‌پاشی را به آبیاری شدن ترجیح می‌دهند.

دراسنا علاوه بر تصفیه‌ی هوا برای بهبود دامنه‌ی توجه و تقویت حافظه نیز بسیار مفید است و این گیاه را انتخابی بسیار عالی برای محیط اداره و محل کار می‌سازد. دراسنا برای از بین بردن سمومی از قبیل فرمالدئید، زایلن، تریکلرواتیلن و بنزن مناسب است.

(از مطلب نگهداری از گیاه دراسنا نیز بازدید کنید.)

دراسنا یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۳٫ فیکوس بنجامین (Ficus Benjamina)

فیکوس یا انجیر برگ‌ریز درختی بومی جنوب آسیا و بخش‌هایی از استرالیا است. گیاه فیکوس به عنوان یک گیاه آپارتمانی بسیار مقاوم است و در نهایت می‌تواند به ارتفاع سه متر برسد. این گیاه مناسب برای تصفیه‌ی هوا را در یک نقطه‌ی روشن و در برابر نور غیر مستقیم آفتاب قرار دهید و اجازه دهید خاک آن بین دو آبیاری خشک شود. اگر هوا سرد و یخبندان نباشد می‌تواند فیکوس را به بالکن یا حیاط منتقل کنید و آنجا را زیبا کنید.

فیکوس بنجامین یکی از شناخته‌شده‌ترین اعضای خانواده‌ی فیکوس‌ها است که شبیه به یک درختچه‌ی کوچک است اما در واقع یک گیاه است. گونه‌های مینیاتوری این گیاه تا ۱ متر و گونه‌های استاندارد آن تا ۳ متر ارتفاع رشد می‌کنند. فیکوس بنجامین برای تصفیه‌ی سمومی مانند بنزن، فرمالدئید و تری کلرواتیلن مناسب است.

فیکوس بنجامین یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

انواع گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۴٫ اسپاتی فیلوم (Spathiphyllum)

اسپاتی‌فیلوم در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی اندازه‌ی نسبتا کوچکی دارد و به همین خاطر برای آپارتمان‌های کوچک و اتاق‌های جمع‌وجور ایده‌آل است. این گیاه زیبا را در یک نقطه‌ی سایه قرار دهید و خاک را بدون آبیاری بیش از حد، مرطوب نگه دارید. این گیاه نیاز به نگهداری و مراقبت کمی دارد و در تابستان گل‌های زیبایی می‌دهد. فقط توجه داشته باشید که اسپاتی‌فیلوم رایحه و گرده در هوا پخش می‌کند و اگر توسط کودکان یا حیوانات خانگی خورده شود می‌تواند سمّی باشد.

این گیاه خیره‌کننده تا ۴۰ سانتی‌متر ارتفاع رشد می‌کند و همانطور که گفتیم در تابستان شکوفه‌های زیبای سفید می‌دهد. اسپاتی‌فیلوم سمومی از جمله بنزن، کلرواتیلن و فرمالدئید را از محیط تصفیه می‌کند.

اسپاتی فیلوم یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۵٫ سرخس (Boston Fern)

این گیاهان ترجیح می‌دهند هوا را در یک نقطه‌ی سرد دارای رطوبت بالا و نور غیرمستقیم خورشید، تصفیه کنند. نگهداری سرخس نسبتا آسان است اما این گیاهان باید مرطوب بمانند. لازم است هر روز خاک سرخس را بررسی کنید تا ببینید به آب احتیاج دارد یا خیر و ماهی یک بار آن را کاملا آبیاری کنید. سرخس یک گیاه گلدانی یا گیاه آویز بسیار زیبایی است و می‌تواند در هوای آزاد و محیط بیرونی نیز آن را نگهداری کرد اما معمولا به عنوان یک گیاه آپارتمانی از آن نگهداری می‌شود. سرخس می‌تواند سمومی از قبیل زایلن، فرمالدئید، تولوئن و بنزن را تصفیه کند.

(از مطلب نگهداری از گیاه سرخس نیز بازدید کنید.)

سرخس یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

انواع گیاه تصفیه کننده هوا: ۶٫ گیاه ماری (Snake Plant)

گیاه ماری یکی از سرسخت‌ترین گیاهان آپارتمانی و یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا است. این گیاه به آبیاری گاه به گاه نیاز دارد اما به طور کلی شرایط خشک را ترجیح می‌دهد. گیاه ماری بسیاری از سطوح نور را تحمل می‌کند و به همین خاطر برای نگهداری در هر اتاقی با هر میزان نور می‌تواند مناسب باشد. گیاه ماری از عرض فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و برای فضاهای کوچک مناسب است و همچنین یک گیاه تصفیه‌ی کننده‌ی خوب برای هوا هم هست. گیاه ماری سم‌هایی مانند بنزن، فرمالدئید، تری کلرواتیلن و زایلن را تصفیه می‌کند.

گیاه ماری یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۷٫ آلوئه ورا (Aloe Vera)

آلوئه ورا علاوه بر اینکه نگهداری آسانی دارد، مزایای زیادی برای سلامتی هم به همراه دارد. برگ‌های این گیاه زیبا حاوی ماده‌ای ژل‌مانند و شفاف مملو از ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، اسیدهای آمینه و سایر ترکیبات است که دارای خواص ترمیم‌کننده‌ی زخم، ضدباکتری و ضدالتهابی هستند. آلوئه ورا همانقدر که برای سلامت پوست و تسکین زخم‌ها و سوختگی‌ها مفید است، یک تصفیه کننده‌ی عالی برای هوا هم هست و می‌تواند سمومی مانند بنزن، فرمالدئید و مونوکسیدکربن را از محیط تصفیه کند.

آلوئه ورا یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

انواع گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۸٫ گل داوودی (Chrysanthemum)

یکی از زیباترین گل‌ها برای نگهداری در خانه، گل داوودی است. این شکوفه‌های زیبا برای فیلتر کردن تعداد زیادی از سموم از جمله آمونیاک و بنزن که اغلب در پلاستیک‌ها، مواد شوینده و پسب یافت می‌شود، کمک می‌کنند. برای نگهداری از گل داوودی بهتر است آن را در نزدیکی یک پنجره‌ی آفتاب‌گیر قرار دهید چرا که این گیاه نور خورشید را دوست دارد.

پس اگر می‌خواهید با یک گیاه تصفیه‌کننده‌ی هوا، خانه‌ی خود را زیبا کنید گل داوودی یک انتخاب مناسب برای شماست. گل‌های داوودی یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی هستند که به خاطر گل‌های زیبا و متنوع از جمله سفید، زرد، قرمز، نارنجی، بنفش و یاسی بسیار پرطرفدارند.

گل داوودی یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۹٫ آگلونما (Aglaonema)

آگلونما یا گیاه همیشه سبز چینی انواع مختلفی دارد و یکی از ساده‌ترین گیاهان تصفیه کننده هوا برای نگهداری در خانه است. این گیاه اکثر شرایط موجود را تحمل می‌کند اما در خاکی با زهکشی خوب، دمای مرطوب و شرایط نور متوسط تا کم بهترین رشد را خواهد داشت.

ثابت شده است که این گیاه گرمسیری یک پاک‌کننده‌ی موثر برای سمومی مانند فرمالدئید و بنزن است که در مواد شوینده و لوازم آرایشی یافت می‌شود. همانطور که گفتیم برای نگهداری از آلگولنما یا گیاه همیشه سبز چینی لازم است آن را در شرایط کم‌نور و محیطی مرطوب قرار دهید. اگر اتاق شما رطوبت کافی ندارد، برای جلوگیری از قهوه‌ای شدن برگ‌های آلگلونما، گهگاهی آن را مه‌پاشی کنید.

آگلونما یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

انواع گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۱۰٫ پوتوس یا پتوس (Devil’s ivy)

پتوس یکی از گیاهان زیبا و پرطرفداری است که به خاطر برگ‌های بزرگ و مومی شکلش مشهور است و برای تصفیه‌ی هوای داخل خانه نیز یک گیاه عالی است. اگر در مراقبت از گیاهان آپارتمانی مهارت زیادی ندارید، پوتوس یک گیاه بسیار مناسب برای شماست که در اکثر شرایط نوری مقاوم است و نیاز به نگهداری و مراقبت کمی هم دارد.

اگرچه پتوس در شرایط نوری مختلف دوام خواهد آورد اما با این حال این گیاه نقاط روشن‌تر را ترجیح می‌دهد. پتوس بعلاوه عاشق رطوبت است و لازم است به صورت هفته‌ای و یا هر زمان که خاک آن خشک شد، پتوس را آبیاری کنید.

گلدان مناسب گل پتوس

پتوس را می‌توان در گلدان‌های آویز کاشت و یا آن را در قفسه‌ای قرار داد تا از آن بالا برود. این گیاه که با نام پیچک شیطان هم شناخته می‌شود در نور کم یا نور فلورسنت هم می‌تواند رشد کند و یکی از ساده‌ترین گیاهان تصفیه‌کننده‌ی هوا برای نگهداری در خانه است. گیاه پتوس برای تصفیه‌ی سمومی از جمله تولوئن، فرمالدئید، زایلن، تری کلرواتیلن و بنزن مناسب است.

(از مطلب نگهداری از گیاه پتوس نیز بازدید کنید.)

پوتوس یا پتوس یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۱۱٫ ژربرا جامزونی (Barberton Daisy)

ژربرا جامزونی یا دیزی باربرتون یک گیاه زیبا است که رنگ‌های زنده و شادابی مانند قرمز، نارنجی، زرد یا صورتی را به خانه‌ی شما اضافه می‌کند و بعلاوه یک پاک‌کننده‌ی موثر سموم فرمالدئید، تری کلرواتیلن و بنزن است که در طیف وسیعی از مواد خانگی از رنگ گرفته تا الیاف مصنوعی، یافت می‌شود. این گیاه را در اتاقی با نور طبیعی فراوان قرار دهید تا از زیبایی آن بیشتر بهره‌مند شوید و خاک مرطوب با زهکشی مناسب را فراموش نکنید. این گیاه گلدار، یکی از شاد‌ترین گل‌ها را تولید می‌کند و یک تصفیه‌کننده‌ی خوب هوا هم هست.

ژربرا جامزونی یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

انواع گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۱۲٫ فیکوس الاستیکا (Ficus elastic)

این گیاه آپارتمانی مقاوم و کم مراقبت، به خاطر ظاهر زیبا و چشمگیری که دارد، یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود. فیکوس الاستیکا یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوای خانه و اداره از نگاه ناسا است و می‌توان آن را در هر نقطه‌ای از خانه یا اداره قرار داد.

نگهداری گل آپارتمانی فیکوس الاستیکا

نگهداری از فیکوس الاستیکا آسان است و این گیاه در سطوح کم نور هم به خوبی رشد می‌کند. اما لازم است بدانید این گیاه برای حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه سمّی است و بنابراین اگر از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید بیشتر مراقب باشید.

این درخت همیشه سبز بومی کشور هندوستان است و گیاهی بسیار مقاوم است که عاشق نور روشن و فیلتر شده و آبیاری هفتگی در تابستان و دو هفته‌ای در زمستان است. فیکوس الاستیکا می‌تواند در یک گلدان کوچک به خوبی رشد کند و بعلاوه می‌توان آن را به عنوان یک درخت در گلدانی بزرگ‌تر یا در باغچه کاشت. این گیاه زیبا برای تصفیه‌ی سمومی مانند زایلن، بنزن، فرمالدئید و تری کلرواتیلن بسیار مناسب است.

(مطلب نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

فیکوس الاستیکا یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۱۳٫ آنتوریوم آندرانوم (Anthurium andraeanum)

آنتوریوم آندرانوم یا گل فلامینگو (Flamingo Lily) یک گیاه عالی برای اضافه کردن رنگ‌های زیبا به اتاق شماست. این گیاه علاوه بر داشتن برگ‌های قرمز رنگ و قلب شکل، یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده‌های هوا نیز هست. گل فلامینگوی خود را در نزدیکی مناطق روشن قرار دهید اما سعی کنید آن را در نقطه‌ای دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. برای اطمینان از رشد آن، هفته‌ای یک یا دو بار به گیاه خود آب بدهید.

این گیاه به طور طبیعی در جنگل‌های بارانی یافت می‌شود و برای رشد به نور غیرمستقیم خورشید، دمای مرطوب و آب نیاز دارد. آنتوریوم می‌تواند در تمام طول سال شکوفا شود و گل‌های قرمز خیره‌کننده‌ای تولید کند که فضای آپارتمان شما را زیباتر می‌کند. گیاه فلامینگو برای از بین بردن سمومی مانند آمونیاک، تولوئن و فرمالدئید مناسب است.

آنتوریوم آندرانوم یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

انواع گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۱۴٫ نخل بامبو (Bamboo Palm)

نخل بامبو یک انتخاب عالی برای آپارتمان‌ها یا اتاق‌های کم‌نور است. برگ‌های زیبا و قوس‌دار یاین نخل زیبا، پاک‌کننده‌های فوق‌العاده‌ی هوا هستند که به ویژه به حذف سم فرمالدئید مشهورند. این گیاه در طول فصل رشد باید به طور منظم آبیاری شود اما توصیه می‌شود پیش از هر آبیاری، از خشک بودن سطح خاک اطمینان حاصل شود. نخل بامبو بسیار بزرگ می‌شود و ارتفاع آن می‌تواند بین ۱۲۰ سانتی‌متر تا سه متر و نیم رشد کند. نخل بامبو برای حیوانات خانگی خطری به همراه ندارد و یکی از معدود پاک‌کننده‌های هوا است که دوز مناسبی از نور خورشید را ترجیح می‌دهد.

نخل بامبو یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۱۵٫ فیلودندرون (Philodendron)

فیلودندرون که به داشتن برگ‌های سبز براق و بزرگ معروف است، یکی از تصفیه‌کننده‌های خوب هوا از سم فرمالدئید است که به طور معمول در مصالح ساختمانی وجود دارد. این گیاه علاوه بر اینکه ظاهری زیبا به خانه می‌بخشد، برای تمیز کردن هوا هم بسیار مناسب است. نگهداری و مراقبت از فیلودندرون بسیار ساده است زیرا این گیاه به راحتی می‌تواند با هر محیطی سازگار شود اما برای رشد بهتر آن اطمینان حاصل کنید که نور خورشید، کود و آب فراوان دریافت کند.

فیلودندرون یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

انواع گیاهان آپارتمانی تصفیه‎‌کننده هوا: ۱۶٫ کالاتیا (Calathea)

گیاهان کالاتیا که به خاطر حرکات برگ منحصربفرد و شاخ و برگ‌های طرح‌دار آن شناخته می‌شوند، زیبایی خاصی دارند که هر اتاقی را روشن می‌کند. این گیاه علاوه بر رنگ‌بندی زیبا و منحصربفرد خود، یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا محسوب می‌شود که ترکیبات سمی زیادی را از هوا حذف می‌کند. برای اینکه کاتالیای شما رشد خوبی داشته باشد باید در یک نقطه‌ی به طور مداوم گرم و روشن قرار گیرد اما از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.

کالاتیا یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۱۷٫ زامیفولیا (ZZ plant)

زامیفولیا که گاهی به اشتباه به آن زاموفیلیا نیز گفته می‌شود، با برگ‌های پهن، جذاب و سبز تیره‌ای که دارد یک گیاه آپارتمانی چشم‌نواز و عالی است. این گیاه نه تنها بسیار مقاوم است بلکه برای دفع سمومی مانند زایلن، تولوئن و بنزن از هوا نیز بسیار مفید است. زامیفولیا هر دو تا ۳ هفته به آبیاری احتیاج دارد اما اگر در نقطه‌ای روشن‌تر آن را نگهداری می‌کنید باید آبیاری بیشتری داشته باشد. زامیفولیا یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه‌ی سموم از هوای خانه است.

(به مطلب نگهداری از گیاه زاموفیلیا نیز رجوع کنید.)

زامیفولیا یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

انواع گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا: ۱۸٫ کروتون (Croton)

کروتون یکی از محبوب‌ترین گیاهان برای نگهداری در خانه و آپارتمان است که به خاطر شاخ و برگ‌های رنگارنگ و فرم برگ‌هایش، بسیار مورد علاقه‌ی گل دوستان است. کروتون علاوه بر داشتن برگ‌هایی پررنگ و درخشان، یکی از بهترین تصفیه‌کننده‌های سموم از هوا هم به شمار می‌رود. این گیاه آپارتمانی گرمسیری است و به همین خاطر نیاز به آبیاری و رطوبت مناسب دارد. اگرچه این گیاه به آبیاری مکرر نیاز دارد اما آب زیاد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌های آن شود و به همین خاطر بهتر است خاک آن دارای زهکشی مناسب باشد.

(مطلب نگهداری از گیاه کروتون نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

کروتون یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده‌ی هوا: ۱۹٫ دیفن باخیا (Dieffenbachia)

دیفن باخیا گیاهی سرسبز و زیبا با برگ‌های بیضی شکل است که لبه‌های آن با رنگ سبز تیره مشخص می‌شود. اگر دوست دارید آپارتمان شما ظاهری استوایی داشته باشد، گیاه دیفن باخیا یک گزینه‌ی عالی است. دیفن باخیا بعلاوه برای حذف سموم از هوای خانه بسیار مناسب است و برای تنفس بهتر اعضای خانواده‌ی خود می‌توانید یک گلدان دیفن باخیا را در خانه‌ی خود داشته باشید. این گیاه معمولا رطوبت معمولی را دوست دارد و ترجیح می‌دهد خشک نباشد اما مطمئن شوید که آن را بیش از حد آبیاری نمی‌کنید چرا که باعث از بین رفتن ریشه‌ها و گیاه خود می‌شوید.

(به مطلب نگهداری از گیاه دیفن باخیا نیز رجوع کنید.)

دیفن باخیا یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

آیا کاکتوس هوا را تصفیه می‌کند؟

ما در عصر گیاهان آپارتمانی زندگی می‌کنیم. گیاهان آرامش‌بخش و زیبا هستند و طبیعت را به خانه‌ها می‌آورند و به همین خاطر است که امروزه به بخشی جدایی‌ناپذیر از دکوراسیون‌های داخلی تبدیل شده‌اند.

کاکتوس؛ گیاه تصفیه کننده هوا

داشتن هوای پاک را می‌توان یکی دیگر از مزایای گیاهان دانست و همانطور که مطالعات ناسا در سال ۱۹۸۹ نشان داده است، گیاهانی مانند پتوس، اسپاتی‌فیلوم، بامبو و غیره به طور موثری برای فیلتر کردن مواد شیمیایی مانند بنزن، تری کلرواتیلن و فرمالدئید مناسب هستند. یکی از انواع گیاهان آپارتمانی که طرفداران خاص خود را دارند، کاکتوس‌ها هستند؛ یکی از اعضای خانواده‌ی ساکولنت‌ها که معمولا جمع‌وجور و کوچک هستند و نیاز به نگهداری کمی دارند. اما آیا کاکتوس هوا را تصفیه می‌کند؟ بله.

این تصور که تنها برخی از گیاهان برای فیلتر و تصفیه‌ی هوا مناسب هستند اشتباه است. علاوه بر گیاهانی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، انواع کاکتوس را نیز می‌توانید به عنوان بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا در خانه‌ی خود نگهداری کنید و از زیبایی بی‌نظیر آنها لذت ببرید.

استفاده از کاکتوس بعنوان یکی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

منبع
div class=”fxbtn-ew12″>خرید گل آپارتمانی

مقالات مرتبط

نظرات

مریمی
29 نوامبر 2022

متشکرم🌹 واقعا توضیحاتتون عالی و کامل بود. موفق باشید

اضافه کردن نظر جدید