معرفی ۱۰ گیاه آپارتمانی مناسب برای رفع استرس و اضطراب

همه‌ی ما در زندگی روزمره‌ی خود گاهی خستگی، استرس و اضطراب را تجربه می‌کنیم. راه‌های زیادی برای رفع این تنش‌ها وجود دارد و می‌توان با ورزش کردن یا پیاده‌روی و خرید و غیره تغییری در حال و روحیه‌ی خود بدهیم. اما همیشه نیاز نیست کار خاصی انجام داد؛ گاهی اوقات باز کردن پنجره یا پرده و مهم‌تر از همه خرید یک گیاه آپارتمانی می‌تواند برای رفع استرس ما کافی باشد. بنابراین در ادامه این مطلب بلاگ گل باما تصمیم داریم در خصوص گیاهان آپارتمانی ضد استرس صحبت کنیم و چند نمونه از گیاهان آپارتمانی برای استرس را معرفی کنیم.

درختچه آپارتمانی

آیا گیاهان آپارتمانی برای سلامت روان و رفع استرس خوب هستند؟

استفاده از گیاهان آپارتمانی برای استرس و اضطراب و به طور کلی سلامت روان یکی از ساده‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای کاهش علائم و تجربه‌ی حس آرامش است. این ویژگی عمدتا به این خاطر است که بسیاری از گیاهان آپارتمانی و همینطور گیاهان فضای باز باعث بهبود کیفیت هوا می‌شوند و هر چه هوا بهتر باشد، ذهن و بدن انسان قادر به عملکرد بهتری خواهد بود.

فقط به این فکر کنید که پس از گذراندن چند ساعت در طبیعت و هوای باز چه احساس خوبی به شما دست می‌دهد و این به خاطر هوای تازه و خواص درمانی طبیعی است که از هوای آزاد و گیاهان می‌آید. برعکس اگر زمان زیادی از روز را داخل خانه یا فضای بسته می‌گذرانید و از هوای بسته تنفس می‌کنید، سلامت روان خود را قربانی می‌کنید.

این مساله به ویژه در فصول سرد که پنجره‌ها و درب‌ها به طور کلی بسته هستند، بدتر نیز هست. بنابراین نگهداری از گیاهان آپارتمانی برای رفع استرس می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

(با نکات نگهداری از گیاه برگ انجیری آشنا شوید.)

تاثیر گیاهان آپارتمانی بر سلامت جسم و روان

کیفیت هوا و گیاه آپارتمانی برای استرس

کیفیت هوا نقش مهمی در سلامت کلی بدن دارد. به نفس کشیدن در یک شهر با هوای آلوده فکر کنید و سپس استشمام هوای تازه‌ی صبحگاهی در یک روستا. اما برای استشمام هوای تازه نمی‌شود شهر به شهر مسافرت کرد ولی می‌توان با نگهداری از گیاهان آپارتمانی هوای داخلی خانه را برای تنفس سالم‌تر ساخت.

گیاهان آپارتمانی هوا را فیلتر می‌کنند و کیفیت هوا را بهبود می‌بخشند که در نهایت باعث بهبود کیفیت سلامتی شده و با کاهش استرس و اضطراب همراه خواهد بود.

(در گل باما با انواع ساکولنت آشنا شوید.)

اهمیت کیفیت هوا و گیاهان آپارتمانی برای استرس

مزایای نگهداری از گیاهان آپارتمانی برای استرس

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که گیاهان آپارتمانی برای اضطراب و استرس فواید زیادی به همراه دارند که از جمله‌ی انها می‌توان به بهبود توجه، کاهش فشار خون، افزایش بهره‌وری، بهبود ادراک، کاهش اضطراب، کاهش افسردگی‌های خفیف، بهبود خلق و خو و غیره اشاره کرد.

حتی گفته می‌شود خاک حاوی باکتری‌هایی است که باعث ترشح سروتونین می‌شوند. بنابراین نگهداری از گیاهان آپارتمانی برای رفع استرسمی‌تواند بر بهبود روحیه تاثیر فراوانی داشته باشد.

(اگر گیاه گندمی دارید در مورد اصول نگهداری از گل گندمی بیشتر بخوانید.)

فواید نگهداری از گیاهان آپارتمانی برای رفع استرس

معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی برای استرس

همانطور که گفتیم گیاهان دارای فواید زیادی برای کاهش استرس هستند که انواع درمان‌های طبیعی را به خانه‌ی شما می‌آورند. وقتی با گیاهان آپارتمانی آرامبخش آشنا می‌شوید و آنها را به خانه‌ی خود اضافه می‌کنید، به مزایای فراوان آنها پی خواهید برد و متعجب می‌شوید که چطور تا حالا این گیاهان را نداشتید! در ادامه به معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی برای استرس و اضطراب می‌پردازیم.

بهترین گیاهان آپارتمانی برای رفع استرس

گیاهان آپارتمانی برای استرس: ۱٫ گل چمچه‌ای (Peace lily)

اسپاتی فیلوم، گیاه صلح یا گل چمچه‌ای گیاهی است که بنا به گفته‌ی ناسا یکی از موثرترین گیاهان برای فیلتر کردن سموم و آلاینده‌های مضر هوا شناخته می‌شود. یکی از مزایای اصلی نگهداری از این گیاه برای سلامت انسان، مبارزه با مواد شیمیایی خطرناکی مانند بنزن، زایلن و مونوکسیدکربن است.

علاوه بر اینکه گیاه صلح از نظر زیبایی فضای خانه‌ی شما را دلپذیرتر و زیباتر می‌سازد، به از بین بردن هاگ‌های کپک در هوا نیز کمک می‌کند. بنابراین کاهش علائم مرتبط با قرار گرفتن در معرض کپک از جمله تحریک چشم‌ها، سرفه، عطسه، تحریک گلو و تحریک پوست نیز از مزایای این گیاه است.

نگهداری از گیاه صلح نسبتا اسان است و لازم است بدون آبیاری بیش از حد، خاک آن را به اندازه کافی مرطوب نگه دارید و به شاخ و برگ آن نور غیرمستقیم روشن زیادی بدهید.

(با محبوب‌ترین گل های دنیا آشنا شوید.)

گل چمچه‌ای از گیاهان آپارتمانی مفید برای استرس

گیاهان آپارتمانی برای استرس: ۲٫ آلوئه ورا (Aloe vera)

آلوئه ورا معمولا به خاطر عناصر ضدالتهابی و خواص متعدد برای پوست، التیام زخم‌ها و بیماری‌های پوستی مانند آفتاب سوختگی، آکنه و اگزما شناخته می‌شود. اما ویژگی تصفیه کنندگی هوا و نگهداری آسان از آن باعث می‌شود، گیاه ایده‌آلی برای نگهداری در خانه باشد.

تحقیقات متعدد نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آلودگی‌ها خطر بروز علائم اضطراب مانند ترس و استرس، میل به اجتناب یا نگرانی را در افراد افزایش می‌دهد. گیاه آلوئه ورا یکی از گیاهان آپارتمانی برای رفع استرس است که مواد شیمیایی مضر هوا را که ممکن است بر سیستم تنفسی ما تاثیر گذاشته و باعث تحریک استرس و ناراحتی شوند را حذف می‌کند.

آلوئه ورا را در آشپزخانه یا حمام نگهداری کنید. این گیاه از نور روشن و آبیاری هفتگی استقبال می‌کند و بعلاوه می‌توانید با قلمه زدن گیاه خود را تکثیر کنید.

(اگر آپارتمان کم نوری دارید با گیاهان آپارتمانی سایه دوست آشنا شوید.)

نگهداری از آلوئه ورا برای کاهش استرس

گیاهان آپارتمانی برای استرس: ۳٫ سانسوریا یا گیاه ماری (Snake plants)

سانسوریا یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی برای استرس است که علاوه بر افزودن رنگ سبز زیبا به خانه‌ی شما، با جذب آلاینده‌های سمی موجود در هوا مانند فرمالدئید و تولوئن باعث بهبود خواب، خلق و خو و سطح انرژی شده و مهم‌تر از همه به بهبود هوای داخل خانه کمک می‌کند.

گیاه سانسوری خاک خشک را معمولا ترجیح می‌دهد و گزینه‌ی مناسب برای افراد تازه کار هستند که می‌خواهند این گیاه خاص و زیبا را در خانه خود داشته باشند و از ویژگی‌های مثبت آن بر سلامت روان و رفع استرس استفاده کنند.

علاوه بر ظاهر زیبا نگهداری از گیاه سانسوریا نیز آسان است. این گیاه زمانی به آبیاری نیاز دارد که خاک آن کاملا خشک شده باشد اما لزوما همیشه به نور غیرمستقیم روشن و کوددهی نیاز ندارد.

سانسوریا از گیاهان آپارتمانی برای استرس

گیاهان آپارتمانی برای استرس: ۴٫ اسطوخودوس یا لاوندر (Lavender)

اگر به دنبال یک گل آرامش دهنده هستید باید بدانید رایحه آرامش‎بخش اسطوخودوس آن را یک گیاه عالی برای آروماتراپی یا رایحه درمانی می‌کند. گفته می‌شود عطر این گیاه حس آرامش و سکون را تقویت می‌کند و با خواصی مانند کاهش استرس، اضطراب و حتی تسکین دردهای خفیف همراه است.

در واقع، رایحه‌ی اسطوخودوس یا گیاه لاوندر می‌تواند ترس و اضطراب را کاهش دهد و حس آرامش طبیعی را به افراد منتقل کنید. به همین خاطر است که این گیاه به عنوان یکی از گلهای آپارتمانی شادی آور شناخته می‌شود.

گیاه اسطوخودوس گیاهی چند ساله است که به راحتی رشد می‌کند. این گیاه خشکی را به خوبی تحمل می‌کند و اگر به طور منظم آبیاری شود، شکوفه‌های زیبا و رنگارنگ خود را به نمایش می‌گذارد.

(از مطلب تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان بازدید کنید.)

تاثیر اسطوخودوس بر رفع استرس و اضطراب

گیاهان آپارتمانی برای استرس: ۵٫ رزماری (Rosemary)

رزماری از آن دسته گیاهانی است که بیشتر در فضای باز و باغچه‌ها کاشته می‌شود و البته معمولا برای طعم دادن به غذاها کاربرد دارد! اما اگر رزماری را به عنوان گیاه آپارتمانی در خانه خود نگهداری کنید، می‌تواند به کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول در خون کمک کند.

در واقع تحقیقات متعدد تایید می‌کنند که عطر رزماری می‌تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد و با کاهش علائم استرس و اضطراب همراه باشد. این گیاه به عنوان گل ضد افسردگی شناخته می‌شود.

(مطالعه مطلب گیاهان آپارتمانی مقاوم را به افراد تازه کار پیشنهاد می‌کنیم.)

گیاه رزماری برای رفع استرس

گیاهان آپارتمانی ضد استرس: ۶٫ گل یاسمن (Jasmine)

گل یاسمن از گیاهان آپارتمانی شادی آور است که فعالیت مغز را بهبود می‌بخشد، خواب را تحریک می‌کند و به کاهش علائم اضطراب و استرس در افراد کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که رایحه این گیاه دارای فواید درمانی زیادی است و این گیاه می‌تواند به عنوان جایگزین دارویی برای افسردگی، استرس، اضطراب و بی‌خوابی باشد.

رایحه‌ی گیاه یاسمن یا یاسمین به طور مستقیم بر ماده‌ی شیمیایی سیستم عصبی مرکزی مغز موسوم به گابا (GABA) تاثیر می‌گذارد که منجر به آرامش اعصاب، کاهش اضطراب و افسردگی‌های خفیف و همینطور بهبود کیفیت خواب در افراد می‌شود.

یاسمن نه تنها گیاهی زیبا برای دکوراسیون خانه و آپارتمان شماست بلکه با عطر و اکسیژن تازه خود به شاداب نگه داشتن محیط نیز کمک می‌کند.

(در گل باما مطلبی در مورد خوشبوترین گیاهان نوشته‌ایم که اگر علاقه به گیاهان معطر دارید می‌توانید به آن رجوع کنید.)

گیاهان آپارتمانی : فواید گل یاسمن برای استرس

گیاهان آپارتمانی برای استرس: ۷٫ گل داوودی (Chrysanthemum)

خرید گل داوودی به عنوان گیاه آپارتمانی فوایدی بیش از زیبا و روشن کردن خانه شما دارد. خواص این گیاه می‌تواند تاثیر مثبتی بر خلق و خو و سلامت روان داشته باشد. البته گیاه داوودی مانند سایر گیاهان آپارتمانی که برای استرس نام بردیم، کیفیت هوا را بهبود می‌بخشد و آمونیاک، تولوئن و فرمالدئید را کاهش می‌دهد. تحقیقات در مورد این گیاه نشان داده است که افرادی که از گل داوودی در خانه خود نگهداری می‌کنند، بهبود حافظه کوتاه مدت و تغییر در روحیه را تجربه می‌کنند.

گل داوودی برای کاهش علائم اضطراب و استرس بسیار مفید است و می‌تواند فعالیت ژن‌های خاصی که در موقعیت‌های استرس‌زا بیش از حد تحریک می‌شوند را کاهش می‌دهد. البته چای گل داوودی هم برای کاهش استرس و افزایش متابولیسم مفید است.

(مطلب نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان می‌تواند برای شما مفید باشد.)

گل داوودی از گیاهان آپارتمانی مفید برای استرس

گیاه آپارتمانی برای استرس: ۸٫ نخل اریکا (Areca palm)

نخل اریکا با شاخ و برگ‌های زیبای خود حال و هوای گرمسیری را به خانه‌ی شما می‌افزاید و مهم‌تر از همه، یک تصفیه کننده طبیعی هوا است. بعلاوه اگر حیوان خانگی دارید گیاه نخل اریکا کاملا غیرسمّی است و خطری برای حیوانات ندارد. تا زمانی که به نخل اریکا نور غیرمستقیم روشن بدهید و خاک آن را نسبتا مرطوب نگه دارید، این گیاه می‌توانید به خوبی به رشد خود ادامه دهد و شاداب به نظر برسد.

نخل اریکا به خاطر ویژگی تصفیه‌کنندگی هوا یکی از گیاهان آپارتمانی برای رفع استرس شناخته می‌شود. این گیاه سموم مضر هوا را از بین می‌برد و می‌تواند به کاهش سطح اضطراب و فشار خون کمک کند که به نوبه‌ی خود باعث آرامش روح و جسم می‌شود.

(در مورد آفت شپشک آرد آلود مطالعه کنید.)

نخل اریکا گیاه آپارتمانی برای استرس

گیاه آپارتمانی برای استرس: ۹٫ پتوس (Pothos)

گیاه پتوس می‌تواند بنزن، فرمالدئید و زایلن را فیلتر کند و هوای محیط اطراف خود را تصفیه کند. این گیاه رونده و زیبا یکی از ساده‌ترین گیاهان برای نگهداری است و با نگهداری از گیاه پتوس می‌توانید باغبانی بدون استرس را تجربه کنید. پتوس با نور غیرمستقیم روشن و کوددهی هفتگی در فصول رشد خوشحال می‌شود اما در شرایط کم نور و بدون کود هم می‌تواند رشد خوبی داشته باشد. آبیاری گیاه پتوس را زمانی انجام دهید که خاک آن کاملا خشک شده باشد.

پتوس گیاهی عالی برای تسکین استرس است و به ویژه برای افراد تازه‌کار که با نگهداری از گیاهان آشنایی ندارند، می‌تواند بسیار مفید باشد. پتوس باعث پاکسازی هوا و افزایش کیفیت هوا می‌شود و بر کاهش استرس موثر است.

فواید نگهداری از گیاه پتوس برای رفع استرس

گیاه آپارتمانی برای رفع استرس: ۱۰٫ گیاه یشم (Jade Plant)

این درخت مینیاتوری زیبا یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی برای استرس، نیاز به مراقبت بیشتری دارد اما نگهداری از آن به طور کلی کار سخت و غیرممکنی نیست. گیاه یشم دارای برگ‌های ضخیم است اما با سایر گیاهان آپارتمانی شما متفاوت است. این گیاه رشد نسبتا کمی دارد و برای نگهداری از آن به آبیاری منظم و نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

گیاه آپارتمانی برای رفع استرس - گیاه یشم

درمان استرس با چند گیاه آپارتمانی

برای درمان اضطراب و استرس خود چه روش‌هایی بکار می‌برید؟ آیا تا به حال به تاثیر گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا برای رفع استرس و اضطراب فکر کرده‌اید؟ خرید گیاهان آپارتمانی سبز برای محیط خانه یا محل کار می‌تواند به مدیریت استرس‌ها و اضطراب‌های زندگی روزمره کمک کند. بسیاری از گیاهان آپارتمانی ضد استرس نگهداری آسانی نیز دارند و بنابراین بدون استرس نحوه نگهداری از آنها، از مزایای ضد اضطراب و ضد استرس آنها بهره‌مند شوید.

منبع مطلب

درمان استرس با گیاهان آپارتمانی
div class=”fxbtn-ew12″>خرید گیاه آپارتمانی

مقالات مرتبط

نظرات