اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: با این روش‌ها گیاهان آپارتمانی را آبیاری نکنید!

باغبانان تازه کار، در مورد نحوه آبیاری صحیح گل های آپارتمانی بسیار سردرگم هستند. مشکل اینجا است که به راحتی می‌توان بسیاری از جنبه‌های مراقبت از گیاهان آپارتمانی را به طور کلی اشتباه تفسیر کرد. در این متن از گل فروشی آنلاین گل باما، با اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی آشنا شوید.

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی

برخی اوقات همه‌ی شرایط برای رشد گیاه مهیا است، اما باز هم آن‌ها سرحال نیستند، باید روش نگهداری خود را بررسی کنید. حواستان باشد که توصیه‌های عجیب و غریب افراد غیر متخصص که ما آن را اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی می‌نامیم، جان گیاه شما را به خطر نیاندازد.

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: بهترین نوع آبیاری، روشی است که متناسب با طبیعت و خاستگاه گیاه باشد. برای حفظ جان گیاه خود، از توصیه‌های افراد غیر متخصص دوری کنید.

(برای خرید باکس گل رز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: به ساکولنت‌ها کم آب دهید!

توصیه اینکه به ساکولنت‌ها (گیاهان گوشتی) کم آب دهید، تقریبا بدون استثنا، کاملا اشتباه است! توصیه می‌کنم گیاه آپارتمانی ساکولنت خود را تمام و کمال آب دهید. این توصیه بر اساس تجربه و تحقیق است.

اگر گیاه خود را کامل آبیاری نکنید و فقط کمی آب به آن اضافه کنید، موجب رشد ضعیف ریشه می‌شود و اگر ریشه ضعیف و کم عمقی شود، کل گیاه آسیب خواهد دید.

بدون ریشه‌ای سالم، گیاه سالمی نخواهد ماند. بله، درست است که ساکولنت‌ها به اندازه گیاهان پر شاخ و برگ گرمسیری به آب نیاز ندارند، با این حال، اما فراموش نکنید که ساکولنت‌ها هم گیاه هستند و به آب کافی نیاز دارند.

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: گیاه ساکولنت خود را بدون ترس و اضطراب از آسیب دیدن گیاه، آن را کامل آبیاری کنید.

(برای آشنایی با گل آویز آپارتمانی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

طرز آبیاری گیاهان آپارتمانی ساکولنت

نکته مهم دیگر برای آبیاری ساکولنت‌ها این است که پس از آبیاری، باید کمی صبر کنید تا خاک گلدان کاملاً خشک شود و دوباره آن را آبیاری کنید. منتظر بمانید تا آب از منافذ زهکشی گلدان خارج شود و سپس آب اضافی را دور بریزید. آبیاری کمتر، اما کامل، بهتر از آبیاری‌های مکرر و ناکافی است.

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: برای آبیاری ساکولنت ها آن‌ها را آنقدر کامل آبیاری کنید تا آب از منافذ گلدان خارج شود.

(با رشد گیاهان آپارتمانی در آب آشنا شوید.)

اشتباهات رایج آبیاری ساکولنت‌ها

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: گیاهان آپارتمانی باید هفته ای یک بار آبیاری شوند

توصیه‌ی هفته‌ای یکبار آبیاری گیاهان آپارتمانی کاملا اشتباه است. در پاسخ باید گفت همه چیز به عادات گیاه بستگی دارد! در برخی موارد، این تصویه ممکن است جواب دهد، اما فقط تحت شرایط خاص. بهتر آن است که یک بررسی منظم داشته باشید تا ببینید آیا گیاهان آپارتمانی واقعا به آب نیاز دارند یا نه.

اگر گیاهی را آبیاری کردید و یک هفته بعد سطح خاک هنوز مرطوب است، نشان می‌دهد که این گیاه تشنه نیست. نه تنها گیاهان مختلف نیاز آبی متفاوتی دارند، بلکه گلدان‌ها و نوع خاک نیز ظرفیت نگهداری آب متفاوتی دارند.

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: قانون هفته‌ای یکبار آبیاری برای همه گیاهان جوابگو نیست. به عنوان یک باغبان، عادات آبدهی گیاه خود را با بررسی رطوبت خاک، دریابید.

(در این متن با گیاهان آپارتمانی نیازمند به نور مستقیم آشنا شوید.)

نحوه آبیاری گیاهان گلدانی

وقتی خاک گیاه خیلی خیس بماند، اکسیژن را از ریشه‌ها می‌گیرید و موجب پوسیدگی آن می‌شود. به عنوان یک قانون کلی، باید صبر کنید تا زمانیکه دو سانتی‌متر از سطح خاک (بسته به اندازه گلدان) خشک شده باشد، سپس آبیاری را زمانی انجام دهید تا خاک کاملا خشک شود.

هر چند در این مورد استثناهاتی هم وجود دارد: مثلا برخی از گیاهان، مانند ساکولنت‌ها یا کاکتوس‌ها که روش آبیاری خاص خودشان را دارند و گیاهان آپارتمانی مانند نخل مرداب که زود به زود تشنه می‌شود.

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: مفهوم “آبیاری بیش از حد” دلیل مرگ شایع گیاهان آپارتمانی است. آبیاری بیش از حد ریشه را می‌پوساند.

(اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی به بیشتر شدن رشد و طراوات آن‌ها کمک می‌کند.)

آبیاری گیاهان آپارتمانی گلدانی

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: ارکیده ها را با یخ آبیاری کنید

نه! نباید ارکیده‌های خود را با یخ آبیاری کنید. این یکی از بدترین ترفندهای بازاریابی است که تا به حال با آن روبرو شده‌ایم. از یخ برای آبیاری ارکیده خود استفاده نکنید. اولا اینکه، زمانی که یخ ذوب می‌شود، آب کافی برای خیس کردن محیط گلدان و مرطوب کردن کامل ریشه‌های ارکیده فراهم نمی‌کند.

ثانیاً، یخ در تماس مستقیم با ریشه‌ها، به گیاه آسیب می‌رساند. آبیاری ارکیده با یخ اصلا منطقی نیست. این طرح عمدتاً برای ارکیده Phalaenopsis یا پروانه ذر بازار توصیه می‌شود. ارکیده Phalaenopsis از مناطق استوایی جنوب شرقی آسیا می‌آیند و تا بحال حتی یک قالب یخ کوچولو را هم به‌خود ندیده‌ است.

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: ارکیده‌ را با یخ آبیاری نکنید، ریشه های در معرض مستقیم با یخ آسیب می‌بینند.

(با گیاهان آپارتمانی سمی در این صفحه آشنا شوید.)

آبیاری ارکیده با یخ از اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: همه چیز در اینترنت در دسترس است

اطلاعات نادرست زیادی در اینترنت وجود دارد. بنابراین اگر در حال تحقیق آنلاین هستید، به منابع معتبر مراجعه کنید. گیاهان زیبا و گرانقیمت خود را با اطلاعات نادرست به تباهی نکشانید. برای حفظ طراوات گیاه نور کافی، دمای متعادل و خاک غنی را در نظر بگیرد. در مورد آبیاری گیاهان نیز حواستان به ریشه‌ها و برگ‌ها باشد، بعد از مدت کوتاهی عادات گیاه دستتان خواهد آمد.

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: برای حفظ طراوات گیاه و مدل آبیاری آن، اگر اینترنت را منبع خود می‌دانید، به سایت‌های معتبر مراجعه کنید.

(با گیاهان آپارتمانی آلرژی زا در این صفحه آشنا شوید.)

اشتباهات رایج آبیاری از گل‌های آپارتمانی

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: آبیاری را با تقویم تنظیم نکنید

گیاهان زمانی که هوا گرم و خشک است خیلی سریع‌تر از زمانی که هوا سرد و ابری است رطوبت خود را از دست می‌دهند. دفعات آبیاری خود را با تقویم تنظیم نکنید! حواستان به نوع آب و هوا باشد. هر چقدر هوا رو به گرمی باشد، گیاه آب بیشتری را از دست می‌دهد.

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: آبیاری گیاهان تا حد قابل توجهی به نوع آب و هوا بستگی دارد. هر چقدر هوا خشک و گرم باشد، گیاه به آب بیشتری نیاز دارد.

(با گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه آشنا شوید.)

تقویم بندی آبیاری از اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی

آبیاری نادرست چه عواقبی دارد: مراقب درختان باشید

گیاهان در زیر درختان، اغلب سریع‌تر خشک می‌شوند، نه تنها به این دلیل که تاج درخت در وهله اول مانع از بارش باران می‌شود، بلکه به این دلیل که ریشه‌های درختان بزرگ برای رطوبت با ریشه‌های گل و بوته رقابت می‌کنند. بنابراین ممکن است مجبور شوید آن گیاهان را حتی بیشتر از گیاهان در یک منطقه آفتابی و باز آبیاری کنید.

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: اگر در باغچه در زیر درختان گیاه کاشته‌اید، نسبت به آبیاری آن‌ها کمی وسواس بخرج دهید. درختان علاوه بر مانع شدن ریزش باران، ریشه‌هایشان رقیبی جدی برای گیاهان کوچک هستند.

(با گیاهان آپارتمانی مناسب اتاق خواب آشنا شوید.)

عواقب آبیاری نادرست گیاهان آپارتمانی

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: چمن سبز شاخص نیست

این مورد برای آبیاری گیاهان در فضای باز مفید است. فقط به این دلیل که چمن هنوز سبز است به این معنی نیست که ریشه درختان و درختچه های شما به آب نیاز ندارند. باران‌های مکرر ولی کم عمق ممکن است برای سبز نگه داشتن علف‌ها با ریشه‌های سطحی کافی باشد و ریشه‌های عمیق را سیراب نکند.

اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی: فقط به این دلیل که چمن هنوز سبزاست به این معنی نیست که ریشه درختان و درختچه‌ها به آب نیاز ندارند. 

(با گیاهان آپارتمانی ضد استرس آشنا شوید.)

نکات مهم در آبیاری گیاهان آپارتمانی

آبیاری گیاهان به چه مواردی بستگی دارد

آبیاری گیاهان بسته به موارد زیر متفاوت است:

  • دما: هر چه دمای بالاتر، خاک سریع‌تر خشک می‌شود و گیاه بیشتر به آب نیاز دارد.
  • اندازه گلدان: گلدان‌های کوچک‌تر خیلی سریع‌تر خشک می‌شوند.
  • جنس گلدان: گلدان‌های تراکوتا (گلدان سفالی) خیلی سریع خشک می‌شوند زیرا متخلخل هستند. گلدان‌های سرامیکی پلاستیکی یا لعاب‌دار برای خشک شدن بیشتر زمان می‌برند. انتخاب یک نوع گلدان بر اساس گیاه خاص، در نوع آبیاری، خیلی مؤثر است.
  • فصل رشد: بسته به جایی که در آن زندگی می‌کنید، رشد گیاهان در اواسط یک زمستان تاریک/سرد کاهش یافته یا متوقف می‌شود. بنابراین آن‌ها به آب زیادی مصرف نخواهند کرد و باید مراقب باشید که به خصوص در این مدت، آن‌ها را بیش از حد آبیاری نکنید. از طرفی در طول فصل رشد، گیاهان آب بیشتری مصرف خواهند کرد.
  • اندازه سیستم ریشه: به عنوان نمونه، درخت بزرگ هیبیسکوس را در اواسط زمستان در داخل خانه آبیاری شده است ولی ۳-۴ روز بعد بسیار خشک شده بود و نیاز به آبیاری داشت. این گیاه سیستم ریشه‌ای وسیعی دارد و در گلدان بزرگی قرار دارد. نگهداری گیاه در گلدان، به تناسب افزایش رشد و طولانی شدن روزها، نیاز به آبیاری بیشتری دارد.
  • رطوبت: در یک جو مرطوب‌تر، خشک شدن خاک معمولاً زمان بیشتری می‌برد.
  • میزان نور: هر چه میزان نور بالاتر باشد، گیاه آب بیشتری مصرف خواهد کرد. گیاهی که در سایه است نسبت به گیاهی که در نور روشن‌تری قرار دارد و به طور فعال در حال فتوسنتز و رشد است، آب کمتری مصرف می‌کند.

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید گیاه آپارتمانی

مقالات مرتبط

نظرات