گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه: معرفی گیاهان آپارتمانی که پشه ها را فراری می‌دهند + تصاویر

خیلی شیک و اوپن مایند بجای کشتن پشه‌ها با دست و یا حشره‌کش‌ها، از گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها یا به قولی گیاهان آپارتمانی که پشه ها را فراری می‌دهند، استفاده کنید. آن‌ها زیبا و خوش عطر هستند، و پرورش آسانی دارند!

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه

گیاه آپارتمانی که به‌طرز باورنکردنی پشه‌ها را دفع می‌کند

خیلی وقت‌ها، مخصوصا تابستان‌ها، بخاطر تجمع حشرات و پشه‌ها، از خیر پیک نیک در فضای باز می‌گذریم، اما وقتی آن‌ها به داخل خانه راه پیدا می‌کنند، شرایط خیلی بد می‌شود. همیشه که نمیشه به سراغ حشره‌کش‌ها رفته و فضای خانه را با بو و ذرات سم، نامطبوع کرد.

ما در این متن می‌خواهیم شما را با گل های آپارتمانی آشنا کنیم که علاوه بر عطر و بوی خوب و ایجاد دکوری زیبا، پشه‌ها را هم پر بدهند و از محل زندگی شما دور کنند: با گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها در ادمه با ما همراه باشید.

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها: انتخاب گیاهی آپارتمانی که پشه را فراری می‌ دهد نشاندهنده‌ی سلیقه‌ و حس طبیعت دوستی شما است. گلدان‌های خوش عطر و رنگ، علاوه بر زیبایی بخشی به خانه شما را از شر حشرات موذی نیز نجات می‌دهند.

(گیاه مناسب اتاق خواب را در صفحه مورد نظر بیابید.)

نمایی از گیاه آپارتمانی رو میزی: گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها: ۱٫ گیاه سیترونلا (Citronella)

گیاه سیترونلا (Citronella) یکی از شناخته‌ شده‌ترین گیاه دفع کننده‌ی پشه است. این گیاه دارای یک عنصر رایج  در ترکیبات برگ‌های خودش است که حتی در صنایع تجاری مثل ساخت شمع دفع کننده‌ی حشرات استفاده می‌شود. سیترونلا، عطر مطبوعی همانند عطر لیمو دارد و در دفع پشه‌ها بسیار قوی است.

سیترونلا، گیاهی گرمسیری است و در هوای گرم و آفتاب کامل رشد خوبی دارد. اگر پنجره‌های چندان نورگیری ندارید، می‌توانید با کود‌دهی منظم و نور مصنوعی، از وجود آن بهره‌مند شود.

گیاهان آپارتمانی ضد پشه

اگر به دنبال خرید گیاه سیترونلا هستید، در انتخاب گیاه دقت کنید. برخی انواع مختلفی از گیاه شمعدانی معطر  را با نام گیاه پشه یا حتی گیاه سیترونلا به فروش می‌رسانند ولی آن‌ها گیاه مد نظر ما نیستند! گیاه سیترونلا بدون برگ‌های موج‌دار و پهن، بیشتر شبیه به علف‌های ضخیم است.

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها: خیلی ها دوست دارند که بدانند پشه از چه بویی بدش می‌آید؟گیاه سیترونلا با عطر مطبوع لیمو، همان عطری است که پشه‌ها دوست ندارند!

(برای آشنایی با گیاهان آپارتمانی ضد استرس این صفحه را از دست ندهید.)

گیاه سیترونلا: گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها

گیاهان فراری دهنده حشرات: ۲٫ گیاه لوندر (Lavender)

گیاه لوندر (Lavender) به عنوان یک گیاه در فضای باز بسیار رایج‌تر از گیاه آپارتمانی است (و می تواند یک بازدارنده موثر حشرات برای فضای باز باشد)، با این حال می‌توانید چند گلدان کوچک از آن را در داخل  اتاق خوابتان نگه دارید تا به دفع حشرات کمک کند.

نگهداری از گیاه لوندر کمی نیاز به دقت دارد. لوندر عاشق آفتاب است و جریان هوای آزاد را دوست دارد. آن‌را کنار پنجره اتاق‌تان بگذارید تا هر از گاهی با یک نسیم کوچک هم فضا را خوشبوکند و هم حشرات را دفع!

گیاهان آپارتمانی ضد پشه

در شرایط مطلوب، اسطوخودوس یا همان لوندر، خیلی خوب رشد می‌کند. بنابراین چیزی نمی‌گذرد که باید به دنبال یک گلدان بزرگ‌تر برای آن باشید. لوندر، گیاهی چند ساله است و به راحتی می‌توانید آن‌را به گیاهان کوچکتر تقسیم کنید.

در خرید لوندر، اسطوخودوس فرانسوی را انتخاب کنید، چون راحت‌ترین روش نگهداری در داخل خانه را دارد و لوندر انگلیسی، عطر قوی‌تری دارد (و می‌تواند در دفع حشرات بهتر عمل کند).

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها: اگر به دنبال خواب راحت در اتاق خوابخود هستید، فقط کافی است که یک گلدان لوندر را کنار پنجره بگذارید، مخصوصا در تابستان‌ها که نور آفتاب فراوان است.

(علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی چیست؟ برای نگهداری بهتر از گیاهان‌تان این صفحه را از دست ندهید.)

گیاه لوندر: گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه: ۳٫ گیاه علف گربه یا سنبل طیب (Catnip)

علف گربه (Catnip) یا نام آشنای گیاه سنبل طیب که عضوی از خانواده نعناع است، جزو قدرتمند گیاهان ضد پشه است! این گیاه به سرعت رشد می‌کند و بوی مناسبی برای دور کردن پشه ها دارد. گلدان گیاه سنبل طیب را در مقابل یک پنجره آفتابی قرار دهید. این گیاه به آبیاری منظم نیاز دارد.

مانند اسطوخودوس، گیاه علف گربه هم اگر از شرایطش راضی باشد، در مدت زمان کوتاهی کاملاً بزرگ می‌شود، بنابراین بزودی باید آن را به گلدان بزرگی قرار داده و یا در گلدان‌های کوچکی تقسیم کنید.

راستی حواستان باشد که گلدان سنبل طیب را از گربه خود دور نگه دارید! گربه‌ها عاشق نعناع گربه‌ای هستند، اگر می‌خواهید گلدان‌تان سالم بماند آن را آویز کنید یا روی استند قرار دهید.

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها: پنجره بزرگ و آفتاب گیر دارید؟ پرورش گیاه علف گربه را برای دفع کردن حشرات موذی فراموش نکنید. این گیاه در مقابل آفتاب و با آبیاری منظم، به سرعت رشد می‌کند.

(گل آپارتمانی برای محل کار را در این صفحه بیابید.)

گیاه علف گربه یا سنبل طیب: گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه

گیاهان آپارتمانی ضد پشه: ۴٫ گیاه ریحان (Basil)

ریحان یک گیاه پرطرفدار و خوش عطر برای آشپزخانه است، و حالا می‌توانید آن را به عنوان گیاه آپارتمانی که پشه ها را دور می‌ کند، در نظر بگیرید. دکورتان را طوری بچینید که گلدان ریحان نزدیک پنجره آفتابی قرار بگیرد. گیاه ریحان عاشق نور و آب زیاد است.

حواستان باشد که ریحان، خشک بودن خاک را زیاد تاب نمی‌آورد، اما ریشه‌هایش را هم در آب غرق نکنید. خاک مرطوب و دارای زهکشی خوب رمز نگهداری ریحان است.

گلدان ریحان محیط گرم را ترجیح می‌دهد، بنابراین اگر در زمستان خانه‌ای سرد دارید، گیاه آپارتمانی خوبی برایتان نیست. اما اگر فضای خانه‌ی شما گرم است، آنقدر رشد خوبی دارد که می‌توانید همیشه چند برگ از آن را در آشپزی هم خرج کنید.

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها: بجای اینکه به دنبال مواد دور کننده حشرات باشید، یک گلدان ریحان را در آشپزخانه جای دهید، این گونه همیشه هم ریحان تازه دارید و هم از شر حشرات خلاص می‌شوید!

(چرا گیاهان آپارتمانی زرد می‌ شوند؟)

 گیاه ریحان: گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها: ۵٫ گیاه رزماری (Rosemary)

یکی دیگر از گیاهانی که چاشنی خوبی هم است و خاصیت دفع حشرات را دارد، گیاه رزماری است. گیاه رزماری شاید بهترین انتخاب برای یک باغبان تازه کار نباشد، اما ارزش امتحان کردن را دارد.

گیاه رزماری و یا پونه کوهی در گلدانی کوچک نزدیک پنجره به خوبی رشد می‌کنند.شما برای پرورش رزماری به مکانی نیاز دارید که تا حد ممکن غرق نور خورشید باشد. از نظر آبیاری هم به دقت نیاز دارد.

مخلوط خاک گلدان با زهکشی خوب انتخاب مناسبی برای گیاه رزماری است. حواستان باشد به محض اینکه که سطح خاک خشک شد آن‌را آبیاری کنید. رزماری ممکن است به آب زیاد یا کم حساس باشد.

گیاهان آپارتمانی ضد پشه

رزماری همچنین مستعد ابتلا به کپک پودری است، بنابراین باید هوای زیادی در اطراف گیاه رد و بدل شود تا از ته نشین شدن آن جلوگیری کنید. گیاه رزماری مثل لوندر، در کنار آفتاب، به نسیم و هوای خنک هم نیاز دارد، اگر هوا زیادی راکد است از پنکه استفاده کنید.

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها: از مجموعه گیاهان فراری دهنده حشرات، روی گیاه رزماری حساب کنید. البته نگهداری آن کمی قلق می‌خواهد، اما در عوض شما را به خوابی راحت بدون وجود حشرات دعوت می‌کند.

(به دنبال گل و گیاه مناسب فصل پاییز هستید؟ این صفحه بهترین ها را برایتان گلچین کرده است.)

گیاه رزماری: گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها

گیاهی آپارتمانی که پشه ها را فراری می‌ دهد: ۶٫ لمون بالم (Lemon Balm)

باز هم، عطر دلچسب لیمو و پر دادن پشه‌ها! گیاه لمون بالم، گیاه علف لیمو و یا گیاه بادرنجبویه یکی دیگر از چاشنی‌ها معطر در مجموعه گیاهان آپارتمانی است که پشه ها را دور می‌‌کند. در رابطه با نعناع، ​​این گیاه به راحتی رشد می‌کند. یک پنجره آفتابی بهترین محل برای پرورش این گیاه است، اما زیاد هم به آفتاب داغ وابسته نیست.

این گیاه در حالت برگی، دفع کننده‌ی حشرات است، اگر اجازه دهید که گل دهد، عطر قوی خود را از دست می‌دهد.‌ اگر گیاه بادرنجبویه محیط رشدش را دوست داشته باشد، بزرگ می‌شود.

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها: از گروه گیاهان فراری دهنده حشرات، گیاه لمون بالم می‌تواند رضایت شما را جلب کند. فقط حواستان باشد که این گیاه با گلدهی عطر خودش را از دست ندهد.

(با زیباترین کاکتوس های جهان در این صفحه آشنا شوید.)

لمون بالم : گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه: ۷٫ گیاه پونه پنی رویال (Pennyroyal)

آخرین پیشنهاد گیاهی ما کمی چالش‌ برانگیز است: گیاه پونه پنی رویال! پونه پنی رویال گل‌های بنفش زیبایی دارد و در انواع آمریکایی و اروپایی عرضه می‌شود. البته هر دو عالی هستند، اما نوع اروپایی برای کنترل آفات بهتر است.

آنها در برابر نور مستقیم خورشید عالی هستند، هر چند که با نور غیر مستقیم نیز رابطه‌ی خوبی دارند. پنی رویال یک گیاه کم رشد و رونده است، اگر فضایی برای آویز دارید، انتخاب خوبی است. برخی از پزشکان طب سنتی، از پنی رویال برای چای استفاده می‌کنند، اما مصرف آن در صورت بارداری توصیه نمی‌شود.

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها: اگر باغ دارید که باید به فکر درخت ضد حشره یا گیاه گوشت خوارباشید! اما اگر برای خانه و آشپزخانه به دنبال گلدانی کوچک و خوش عطر هستید، گیاه پونه پنی رویال عالی است.

(انواع کاکتوس های بلند را بشناسید.)

گیاه پونه پنی رویال؛ گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه

گیاهان آپارتمانی که پشه ها را فراری می‌دهند کجا قرار دهیم؟

بدیهی است که شما باید گیاهان خود را در بهترین شرایط رشد نگهداری کنید. اما هدف ما از نگهداری این گیاهان دفع کردن حشرات است! مثلا نگهداری از گلدان لوندر دوست‌داشتنی در اتاق خواب، در برابر پشه‌هایی که وارد آشپزخانه طبقه پایین می‌شوند، فایده‌ای ندارد.

اتاق‌های خواب و قسمت‌های نشیمن مشترک مکان‌های مناسبی برای نگهداری این گیاهان است. به یاد داشته باشید، این گیاهان فقط پشه‌ها را دفع می‌کنند، نه اینکه آن‌هارا از بین ببرد.

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها: گیاهان خود را در نزدیکی ورودی‌های شلوغ نگه دارید تا هنگام آمد و شد مردم، از وزوز حشرات جلوگیری کنید.

(آیا شرایط نگهداری از کاکتوس را می‌دانید؟)

نمایی از گلدان رزماری در کنار پنجره: گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها: جذب حشرات را متوقف کنید

از جذب پشه‌ها خودداری کنید! آن‌ها به سمت رنگ‌های تیره، گرما و طیف وسیعی از عطرها (از جمله عطرها، لوسیون ها و حتی بوی شدید بدن) جذب می‌شوند. البته که این‌ موارد چیزهایی نیستند که موجب ورود مستقیم‌ آن‌ها به خانه شما شوند.

اما اگر بیرون از خانه لباس‌های تیره می‌‎پوشید و بوی ادکلن می‌دهید، هر بار که به خانه برمی‌گردید، پشه‌ها را با خود به داخل می‌کشانید. راستی گل داودی هم می‌تواند دفع کننده‌ی حشرات باشد، اما حواستان باشد که به شدت برای حیوانات خانگی سمی است.

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها: پشه‌ها در هنگام غروب و شب پرواز می‌کنند، اگرچه همه گونه‌ها دقیقاً یکسان نیستند. بنابراین مراقب باشید با باز کردن زیاد درب‌ها آنها را به داخل خانه نکشید.

(با گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا در این صفحه آشنا شوید.)

دفع حشرات با ترفندهای ساده: گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها

با گیاهان آپارتمانی خوش عطر، حشرات را دفع کنید

پشه‌ها علاوه بر وزوز، تهدیدی برای سلامتی هستند. شیوع برخی از بیماری‌ها از طریق حشراتی مانند نیل غربی، زیکا و مالاریا اتفاق می‌افتد. بهترین راه برای محافظت خانه از حضور پشه‌ها، مناسب سازی درب پنجره‌ها و تهویه‌ها است.

گام بعدی این است که تا حد امکان از شر هر گونه آب راکد خلاص شوید. چون پشه‌ها تخم گذاری می‌کنند، که منجر به تولید جمعیتی عظیم می‌شود.

حوضچه‌های تزئینی و استخرهای بادی بچه‌ها، همگی یک مکان بالقوه برای پرورش پشه‌ها هستند. یک «حباب‌ساز» کوچک با انرژی خورشیدی، آب را به اندازه‌ای در حوضچه در حرکت نگه می‌دارد تا از رشد حشرات بدون برهم زدن ترکیب آب جلوگیری کند. پشه‌ها در آب متحرک تخم نمی‌گذارند.

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها: با استفاده از گیاهان معطر و تغییرات ساده در اطراف خانه، می‌توانید تابستان بدون پشه‌ای را بدون استفاده از اسپری‌های شیمیایی داشته باشید.

(منبع مطلب)

گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه ها
div class=”fxbtn-ew12″>خرید گیاه آپارتمانی

مقالات مرتبط

نظرات