اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: کدام گیاهان نیاز به اسپری دارند + عکس

برای اینکه یک باغبان خانگی درجه یکشوید باید موارد زیادی را در ذهن داشته باشید، مثل تأثیر اسپری آب روی گیاهانی آپارتمانی یا کدام گیاهان آپارتمانی باید اسپری شوند؟ بله، اینگونه نیست که تا وقت زیاد آوردید و هوای باغبانی به سرتان زد اسپری به دست، به سراغ گل های آپارتمانی خود بروید. در این متن با گیاهان آپارتمانی که از آبدهی با اسپری لذت می‌برند آشنا خواهید شد.

درختچه آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی که باید اسپری شوند

حتما زیاد شنیده‌اید که اسپری کردن آب و مه‌پاشی گیاهان آپارتمانی خوب است و باعث طراوات و شادی آن‌ها می‌شود. اما باید یاد آور شویم که این روش بر روی همه‌ی گیاهان آپارتمانی جواب نمی‌دهد. مثلا خانواده‌ی کاکتوس ها، اصلا از اسپری کردن آب لذت نمی‌برند.

حالا چرا مه پاشی گیاهان آپارتمانی مهم است؟ چون آن‌ها حداقل به ۳۰ درصد و برخی حتی تا ۴۰ درصد به رطوبت نیاز دارند.

اگر جزو افرادی هستید که از اسپری کردن آب به گل های آپارتمانی خود لذت می‌برید، باید دنبال گیاهان آپارتمانی آب دوست باشید! آن‌ها در هر زمان، با روی باز، پذیرای اسپری کردن آب بر روی برگ‌ها و ساقه‌های خود هستند.

(برای نگهداری از کاکتوس به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گیاهانی که باید اسپری شوند: تأثیر اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

معرفی ۱۸ گیاه آپارتمانی که نیاز به اسپری آب دارند

مه پاشی یا اسپری آب روی برگ گیاهان آپارتمانی، رطوبت و دمایی که این گیاهان برای زنده ماندن نیاز دارند را فراهم می‌کند. ما در این متن می‌خواهیم مجموعه‌ای از گیاهان آپارتمانی که عاشق اسپری شدن آب هستند، خدمتتان معرفی کنیم:

  • بگونیا (Begonia)
  • کروتون (Corton)
  • کالادیوم (Caladium)
  • پیله آ (Pilea)
  • سینگونیوم (Arrowhead plant)
  • شفلرا (Dwarf umbrella tree)
  • گیاه موزی (Banana Plant)
  • سته نانته یا ستاره خاکستری (Ctenanthe)
  • دراسنا بلالی (Corn Plant)
  • اسپاتی فیلوم (Peace Lily)
  • فیلودندرون (Philodendron)
  • سرخس (Ferns)
  • بنفشه آفریقایی (African violet)
  • نخل های داخلی (Indoor Palms)
  • فیتونیا (Fittonia)
  • ارکیده (Orchids)
  • آنتوریوم (Laceleaf)
  • گیاه گورخری یا آفلاندرا (Zebra plant)

گیاه آپارتمانی نیازمند مه پاشی: اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: ۱٫ بگونیا (Begonia)

بیایید با بگونیا زیبا شروع کنیم. این گیاه جزو گیاهان آپارتمانی گلدار چند ساله است که شامل بیش از ۱۸۰۰ گونه است. پس خانواده Begoniaceae یک خانواده کاملاً متنوع است. مانند تمام گیاهان آپارتمانی، بگونیا نیز محیط های گرمسیری را ترجیح می‌دهد. بگونیا عاشق فضاهای مرطوب و نیمه گرمسیری است.

اسپری گیاهان: دستگاه بخار ساز یا اسپری آب

بسته به گونه، برخی از گل‌های بگونیا، حتی می‌توانند در هوای سرد هم مقاومت کنند، که این نوع بگونیا بهترین گونه برای پرورش در خانه هستند. بنابراین قبل از شروع مه پاشی بررسی کنید که کدام گونه بگونیا را پرورش می‌دهید. چون مثلا اگر بگونیا رکس زیاد مه پاشی شود، امکان دارد که کپک بزند.

اگر خیلی به گیاه‌ آپارتمانی خود اهمیت می‌دهید، دستگاه بخار ساز روشی مطمئن و بدون چالش است. دیگر نه می‌خواهد نگران پوسیدگی ریشه باشید نه نگران بیماری قارچی و آفت‌ها!

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: شاید اولین راه برای تأمین نیاز رطوبت گیاه، اسپری کردن آب یا مه‌پاشی باشد، اما مطمئنا بهترین راه‌حل نیست.

(زیباترین کاکتوس های جهان را در گل باما بیابید.)

بگونیا: اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

کدام گیاهان آپارتمانی باید اسپری شوند: ۲٫ کروتون (Corton)

گیاه کروتون مناسب برای فضای باز یا Codiaeum variegatum رنگ و رویی به باغچه حیاط شما می‌بخشد. با برگ‌های بزرگ و قطره ای شکلش در رنگ هایی مانند سبز، زرد روشن، نارنجی کم رنگ و قرمز روشن و درخشان است. این بخشی از خانواده Euphorbiaceae و جنس Codiaeum است. کروتون را می‌توانید در مناطق مختلفی از جهان مانند جزایر اقیانوس آرام، استرالیا، مالزی و اندونزی پیدا کنید.

بجای اسپری آب گیاه کروتون، ایجاد بخار سرد با دستگاه بخارساز بهترین راه کار است. برای اسپری کردن گیاه کروتون، حواستان باشد که با زمان آبیاری یکباره انجام نشود.

چه گیاهانی را نباید غبارپاشی کرد؟

اگر قرار باشد که کروتون را در خانه نگهداری کنید، حواستان باشد که نسبت به آب‌پاشی حساس است. برخی از باغبانان می‌گویند غبارپاشی و مه‌پاشی را حداقل دو بار در روز انجام دهید، در حالی که برخی دیگر یکبار در روز و گاهی اوقات حتی دو روز یکبار را توصیه می‌کنند.

یک قانون کلی که شما را سرگردان نکند این است که هر وقت احساس کردید که برگ‌ها خیلی خشک می‌شوند، به آن‌ها آب بپاشید. کروتون می‌تواند مدتی را در حمام باشد تا رطوبت طبیعی را حس کند. برای نگهداری از گیاه کروتون به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: چه گیاهان آپارتمانی به اسپری آب نیاز دارند؟ برای دانستن این مطلب باید شرایط نگهداری از گیاه و شناخت نیاز رطوبتی گیاه را بدانیم.

(با گل و گیاه مناسب فصل پاییز در این صفحه آشنا شوید.)

کروتون؛ اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: ۳٫ کالادیوم (Caladium)

گیاه کالادیوم از نظر رنگ و سبک خیلی شبیه کروتون است. این عضو خانواده Araceae بیش از هزار گونه دارد. کالادیوم Caladium در واقع نام علمی این گیاه است. بسیاری از باغبانان این گیاه را به دلیل ظاهر چشمگیرش، یعنی برگ‌های قلبی شکل با حاشیه سبز تیره که داخل آن قرمز/صورتی کم رنگ است، قلب عیسی می‌نامند.

مه‌ پاشی گیاه کالادیوم خوب جواب می‌دهد. فقط مطمئن شوید که دمای حداقل ۶۵ درجه فارنهایت را برای این گیاه از طریق مه پاش یا وسایل دیگر حفظ می‌کنید.

چه گیاهانی به اسپری آب نیاز دارند؟

گیاه کلادیوم، از آن گیاهان عاشق آب و رطوبت است، این گیاه ترجیح می‌دهد که همیشه زیر گلدانی‌اش پر از آب و سنگریزه باشد. اگر در خانه ترموستات هوشمند دارید، آن‌را طوری تنظیم کنید که وقتی خانه نیستید، دما را بالا ببرد، تا فضایی استوایی برای گیاه فراهم شود.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: چه گیاهانی به غبار پاشی نیاز دارند؟ غبارپاشی و مه پاشی به گیاه حس طراوات می‌دهد، اما در صورتیکه از آب بدون املاح استفاده شده و گیاه غرقاب نشود.

(برای دکور خانه به دنبال گیاهی ایده آل هستید؟ انواع کاکتوس های بلند را از دست ندهید!)

کالادیوم ؛ اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

کدام گیاهان آپارتمانی باید اسپری شوند: ۴٫ پیله آ (Pilea)

گیاه پیله آ Pilea peperomioides یا گیاه پول چینی نیز دارای نام‌های مستعار مختلفی مانند گیاه بشقاب پرنده یا علف آینه دارد. این گیاه یکی از اعضای خانواده Urticaceae است. گیاه پیله آ دارای برگ‌های کوچک و مدور به رنگ سبز روشن با بافتی صاف است.

شما می‌توانید پیله آ را دو بار در هفته مه پاشی کنید، اما به شرط اینکه در این دوره فقط یک بار آن را آبیاری کنید. اگر در آبیاری و مه پاشی گیاه پول چینی زیاده روی کنید، باعث پوسیدگی ریشه می‌شود، بنابراین به میزان آب دریافتی توجه کنید.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانیبرای تهیه‌ی آب مناسب برای مه پاشی، آب را مدتی راکد نگه دارید تا املاح آن ته نشین شود. زمانی را برای مه پاشی در نظر بگیرید که گیاه در زیر آفتاب نباشد، چون در این صورت برگ‌هایش می‌سوزند.

(برای باغچه و خانه به دنبال خرید انواع گل هستید؟ صفحه مورد نظر را از دست ندهید!)

گیاه پول چینی؛ اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: ۵٫ سینگونیوم (Arrowhead plant)

گیاه سینگونیوم Syngonium podophyllum یکی از پیچک‌های جذاب در خانه است که در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود. این گیاه همیشه سبز با برگ‌های سایه دار همانند فلش‌های باریک و مدل‌دار هستند.

گیاه سینگونیوم عضو خانواده Araceae، عاشق محیط‌های گرم و مرطوب است. به همین خاطر، آن را در هاوایی، تگزاس، فلوریدا، هند غربی، بولیوی، مکزیک و سایر نقاط آمریکای لاتین پیدایش می‌کنید.

اسپری آب گیاهان آپارتمانی

شما دو روش برای رساندن رطوبت مورد نیاز گیاه سینگونیوم دارید: اولین مورد این است که از سینی یا زیرگلدانی حاوی آب و سنگریزه استفاده کنید یا می‌توانید از مه پاش‌های خوب و قدیمی استفاده کنید. روزی یک مرتبه آن‌ها را به یک مه پاشی جانانه دعوت کنید. در زمستان‌ها، ترجیحا مورد دوم مناسب تر است.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: گیاه آپارتمانی آب دوست، از پاشیدن آب تمیز و بدون املاح لذت می‌برند، اما به شرط اینکه این کار باعث افت دمای گیاه در فصل‌های سرد سال نشود! بنابراین در فصل‌های سرد سال، مه پاشی را همانند فصل‌های گرم سال پیش نبرید.

(اسپری آب روی گیاه زاموفیلیا خوب است یا بد؟ در نگهداری از گیاه زاموفیلیا مطالعه کنید.)

نمایی از گیاه سینگونیوم؛ اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

کدام گیاهان آپارتمانی باید اسپری شوند: ۶٫ شفلرا (Dwarf umbrella tree)

گیاه شفلرا یک درختچه‌ی جذاب با برگ‌ها چتر مانند است، نام علمی این گیاه Schefflera arboricola است. شفلرا عضو زیبای خانواده Araliaceae است. در مورد مه پاشی و اسپری کردن درخت چتر مانند شفلرا باید گفت که این گیاه قرار گرفتن در زیر باران اسپری را دوست دارد.

مه پاشی شفلرا همچنین آن را از کنه‌ تار عنکبوتی (از آفت‌های رایج شفلرا) دور نگه می‌دارد. کنه‌های تار عنکبوتی از هر زمانی برای حمله کردن به گیاه آپارتمانی دوست‌داشتنی شما استفاده می‌کنند، اما اسپری آب باعث دور شدن کنه‌های عنکبوتی می‌شود. پس به مه پاشی منظم شفلرا ادامه دهید.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: حواستان باشد که همه‌ی گیاهان مه پاشی و اسپری آب را دوست ندارند، مخصوصا انواع ساکولنت ها و کاکتوس‌ها!

(برای آشنایی نکات طلایی در نگهداری از گیاه شفلرا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از گیاه شفلرا؛ اسپری آب گیاهان آپارتمانی

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: ۷٫ گیاه موزی (Banana Plant)

گیاه موزی، بزرگترین گیاه علفی در نوع خود است و اصلا شبیه درختان نیستند. این ظاهر علفی شکل مردم را گیج می‌کند که چطور می‌تواند تا هفت متر قد بکشد و از آن موز بروید! در واقع این ساقه کاذب گیاه موز است که تا این حد قد می‌کشد.

کدام گیاهان آپارتمانی به اسپری آب نیاز دارند؟

اگر قصد دارید یک گیاه موزی را به خانه یا آپارتمان خود بیاورید تا فضایی گرمسیری و استوایی بسازید،حواستان باشد که گرما و رطوبت گیاه را تأمین کنید. برای جلوگیری از گرد و غبار، آن‌ها را زیاد مه پاشی کنید. مه پاشی باعث حفظ دما و هیدراته شدن گیاه می‌شود.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: مه پاشی و اسپری کردن بر روی گیاهان آب دوست، باعث افزایش رشد، تمیز شدن برگ‌ها و حفظ طراوت و زیبایی گیاه می‌شود.

(برای آشنایی با گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا صفحه مورد نظر را از دست ندهید.)

 گیاه موزی؛ اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

کدام گیاهان آپارتمانی باید اسپری شوند: ۸٫ سته نانته یا ستاره خاکستری (Ctenanthe)

در این بخش ما گیاه سته نانته یا ستاره خاکستری centanthe را داریم. این گیاه بسیار قدیمی، برای اولین بار در سال ۱۸۸۴ طبقه‌بندی شد، هیچ کسی نمی‌داند تا قبل از اینکه کسی آن را پیدا کند، چقدر عمر کرده است. این گیاه‌، یکی از اعضای خانواده Maranthaceae است و به عنوان یک نوع از گیاهان آپارتمانی گلدار توصیف می‌شود.

تأثیر اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

این گیاه با وجود نوار مرمری به رنگ سبز تیره، حالت برجسته می‌گیرند. زمینه‌ی برگ این گیاه سبز روشن است و در اشکال کشیده با لبه‌های گرد خودنمایی می‌کند. هیچ قانون سفت و سختی برای مه پاشی این گیاه وجود ندارد.

برای مه پاشی همیشه ابتدا ببینید گیاه شما چقدر مرطوب است. معمولا هر دو یا سه روز در میان زمان مناسبی برای مه‌پاشی است.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: اگر گیاه شما با رطوبت زیادی موافق نباشد، لکه‌های قهوه‌ای، سوختگی، بیماری قارچی و کدر شدن رنگ در ظاهرش نمایان می‌شود.

(برای نگهداری از گیاه یوکا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

سته نانته؛ اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: ۹٫ دراسنا بلالی (Corn Plant)

گیاه دراسنا بلالی علیرغم نامش، میوه ذرت نمی‌دهد. هنگامی که در فضای بیرون کاشته می‌شود، می‌تواند بسیار بلند شده و شبیه به ساقه ذرت شود. در واقع، این شباهت به قدری واضح است که به نام دراسنا بلالی معروف است.

آن برگ‌های بلند نیاز به مراقبت دارند، بنابراین حواستان باشد که هر از گاهی آن‌ها را مه پاشی کنید. اگر می‌خواهید خاک گیاه را مه‌پاشی کنید و رطوبت آن را بدون غرقابی حفظ کنید.

اگر خاک در هنگام لمس خشک به نظر آید، متوجه خواهید شد که به مقداری آب نیاز دارد. در غیر این صورت، آن را رها کنید، زیرا گیاه دراسنا بلالی ممکن است دچار پوسیدگی ریشه شود.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: معمولا زمان مناسب برای اسپری کردن گیاهان آپارتمانی، اول صبح است. البته حواستان باشد که آفتاب نباشد، چون برگ گیاهان می‌سوزد.

(برای نگهداری از گیاه دراسنا صفحه مورد نظر را از دست ندهید.)

گیاه دراسنا، اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

کدام گیاهان آپارتمانی باید اسپری شوند: ۱۰٫ اسپاتی فیلوم (Peace Lily)

گیاه اسپاتی فیلوم یا نیلوفر صلح، آنقدر معروف است که نیازی به معرفی ندارد. این گیاه، نوعی گیاه گلدار تک لپه‌ای است. برگ‌ها و خاک اسپاتی فیلوم هر دو می‌توانند مه ‌پاشی شوند، به خصوص زمانی که شروع به خشک شدن می‌کنند.

برای اینکه متوجه شوید اسپاتی فیلوم به آب نیاز دارد یا نه، نیازی نیست خاک را لمس کنید، چون به محض اینکه کم آب شود با افتادن برگ‌هایش شما را متوجه خواهد کرد.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: چه گیاهانی به رطوبت نیاز دارند؟ گیاهان آپارتمانی اکثرا از مناطق استوایی به خانه‌های ما می‌آیند، آن‌ها همگی رطوبت را دوست دارند، فقط نه اینکه برگ‌ها و ریشه‌هایشان از شدت آبیاری زیاد خیس بماند و غرقاب شوند.

(دلیل قهوه ای شدن برگ گیاهان چیست؟)

اسپاتی فیلوم، اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: ۱۱٫ فیلودندرون (Philodendron)

گیاه فیلودندرون به برنامه‌ی رطوبتی خاصی نیاز دارد. با در نظر گرفتن این واقعیت که فیلودندرون ابتدا در انواع جزایر گرمسیری مثل ونزوئلا، کلمبیا و هند غربی در سال ۱۶۴۴ یافت شده، نگهداری از این گیاه با قانون رطوبت‌بخشی متنوع، برایتان آسان می‌شود.

گیاهان نیازمند به اسپری آب

از آنجایی که آنها به دمای ۵۵ تا ۹۰ درجه فارنهایت در فضای باز عادت دارند، سعی کنید دمای خانه یا آپارتمان را در طول شب بین ۶۵ تا ۷۰ درجه فارنهایت و اگر تحمل‌اش را دارید تا دمای ۸۵ درجه فارنهایت در روز حفظ کنید.

مه پاشی گیاه فیلودندرون، مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر با برگ‌های بزرگ و نقش‌دار، باعث می‌شود که برگ‌ها، سبز، زیبا و سالم به نظررسند.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: گیاه فیلودندرون از آن گیاهان آپارتمانی است که نیازمند توجه است. هر چقدر برگ‌هایش را به موقع و منظم غبارپاشی و مه پاشی کنید زیباتر خواهد شد.

(اسپری آب روی گیاه سانسوریا خوب است یا بد؟ به صفحه نگهداری از گیاه سانسوریا مراجعه کنید.)

فیلودندرون؛ اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

کدام گیاهان آپارتمانی باید مه پاشی شوند: ۱۲٫ سرخس (Ferns)

چه نوع سرخسی دوست دارید؟ شاید شما طرفدار سرخس شمشیری باشید که در یک سبد آویزان عالی به نظر می‌رسد. یا از طرفداران سرخس لانه پرنده باشید که برگ‌های بلند و دندانه‌دار دارد.

بسته به گونه‌هایی که انتخاب می‌کنید، آن‌ها نگهداری متفاوتی دارند. اما سرخس‌ها در کل دوست دارند چند بار در هفته مه پاشی شوند. با این حال، باید از مه پاشی هر روزه آن‌ها خودداری کنید.

برای حفظ سلامت سرخس‌ها، مطمئن شوید که خزه‌هایی با رطوبت فراوان دارند. آن‌ها را به دور از فن و دریچه‌های تهویه هوا قرار دهید.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: تمیز کردن برگ گیاهان با سرکه یا واکس زدن برگ گیاهان روش خوبی برای طراوت بخشی به گیاه نیست. اگر گیاه‌تان آفت زده شده باشد تمیز کردن با سرکه می‌تواند راهکاری مناسب باشد. اما در غیر اینصورت، آب مقطر بهترین پاک کننده است.

(اسپری آب روی گیاه پتوس خوب است یا بد؟ به صفحه نگهداری از گیاه پتوس مراجعه کنید.)

 سرخس، اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: ۱۳٫ بنفشه آفریقایی (African violet)

بنفشه آفریقایی که اخیراً نگهداری از آن‌ها در آپارتمان‌ها زیاد شده است، یک گیاه آپارتمانی زیبا است. گل‌های جذاب با گلبرگ‌های بنفش و مرکزیت زردشان آن‌ها را به طبعیت دلفریبی تبدیل کرده است. از نظر علمی، اینها به عنوان Saintpaulia شناخته می‌شوند. بنفشه آفریقایی حدود ۲۰ گونه مختلف دارد.

این گیاه برای رشد به دمای بالایی نیاز ندارد، بنابراین لازم نیست که ترموستات خانه را بخاطر ایجاد دمای مطلوب گیاه، دستکاری کنید.

اگر احساس می‌کنید که گیاه بنفشه آفریقایی به رطوبت و فضایی استوایی نیاز دارد، حداقل دو بار در هفته آن را مه پاشی کنید.

گیاهانی که به غبارپاشی نیاز دارند

بسته به شرایط آب و هوایی خانه‌‌تان یک بار مه پاشی در هفته نیز برای گیاه آپارتمانی بنفشه آفریقایی مناسب است. فقط حواستان باشد که بنفشه آفریقایی را خیس نگه ندارید، زیرا نباید آب روی برگ‌های گیاه بنشیند. یک اسپری خوب، از پس این کار برمی‌آید.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: برگ‌های پرزی شکل گیاه بنفشه آفریقایی در صورتیکه قطره‌های آب از روی آن‌ها پاک نشود، لکه لکه جا می‌اندازند! آن‌ها را بعد از اسپری پاک کنید تا هم غبار از روی آن‌ها زدوده شود و هم از رطوبت کیف کنند.

(اسپری کردن آب روی گیاه برگ انجیری خوب است یا بد؟ به صفحه نگهداری از گیاه برگ انجیری مراجعه کنید.)

بنفشه آفریقایی؛ اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

کدام گیاهان آپارتمانی باید اسپری شوند: ۱۴٫ نخل های آپارتمانی (Indoor Palms)

نگهداری نخل در خانه، احساس نشستن در نزدیکی ساحل شنی را برای آدم تداعی می‌کند. نخل آپارتمانی زینتی انواع مختلفی دارند مثل: نخل اریکا، نخل شامادورا، نخل ماداگاسکار و امثالهم.

نخل‌ها عاشق مه پاشی هستند و علاوه بر آن باید کوددهی منظم را در نظر داشته باشید. در صورت خشک شدن خاک،  آبیاری را بصورت منظم انجام داده و از لحاظ نور هم هر چه بیشتر بهتر! فقط همیشه گیاه را خوب وارسی کنید چون کنه‌های عنکبوتی ناگهان پاتک می‌زنند.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: نخل‌های آپارتمانی زینتی بهترین گزینه برای سالن‌های بزرگ است. این گیاهان با مه پاشی رو می‌آیند! فقط حواستان باشد که این کار بیش از حد انجام نشود تا گیاه دچار آفت قارچی شود.

(برای آشنایی با گیاهان آپارتمانی مقاوم این صفحه را از دست ندهید.)

نخل های آپارتمانی، اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: ۱۵٫ فیتونیا (Fittonia)

گیاه فیتونیا نوعی گیاه گلدار است که می‌تواند با غنای رنگی خود، شما را خیره کند. فیتونیا دارای برگ‌های سبز با رگه‌های قرمز است، برخی از گونه‌های دیگر به رنگ بنفش کم رنگ یا صورتی مایل به قرمز هستند. این گیاه عضو خانواده Acanthaceae است و محیط های بسیار گرم مانند جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی را دوست دارد.

این برگ‌های الهام بخش آرامش، متأسفانه بدون مراقبت ویژه، سریعا شروع به پژمرده شدن و سست شدن می‌کنند. یعنی، شما باید حداقل یک بار در روز، گاهی اوقات حتی دو بار، آن‌ها را مه پاشی کنید. مه پاشی جایگزین آبیاری فیتونیا نمی‌شود. در غیر این صورت، برگ‌ها همچنان غمگین به نظر می‌رسند.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: گیاه فیتونیا از مه پاشی لذت می‌برد، با یک اسپری تمیز و مناسب آن را روزی یکبار و در زمستان‌ها دو روز یکبار مه‌پاشی کنید.

(برای آشنایی با گیاهان آپارتمانی ضد استرس به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

فیتونیا؛ اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

کدام گیاهان آپارتمانی باید اسپری شوند: ۱۶٫ ارکیده (Orchids)

اگر طرفدار گیاهان رنگارنگ هستید، یکی دیگر از انتخاب‌هایی که باید برای باغ آپارتمانی خود داشته باشید، گل آپارتمانی ارکیده است. اگر در آپارتمان، خانه یا محل کار خود گل ارکیده پرورش می‌دهید، بطری اسپری خود را همیشه در دسترس داشته باشید.

آنها هر روز به مه پاشی نیاز دارند. این کار ریشه‌ها را مرطوب نگه می‌دارد، اما حواستان باشد که آن‌ها را خیلی خیس نکنید چون منجر به پوسیدگی ریشه می‌شود. تحت این شرایط، رطوبت مناسبی را که ارکیده‌ها برای رشد به آن نیاز دارند، فراهم می‌شود.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: گیاه ارکیده زیبا و چشمگیر است. این گیاه چون گرانقیمت است آدم را ترغیب می‌کند که دائما به آن برسد! حواستان باشد که با اسپری مدوام باعث پوسیدگی ریشه این گیاه نشوید!

(برای طراحی دکور اتاق، به سراغ گیاه مناسب اتاق خواب بروید.)

نمایی از گل ارکیده، اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی: ۱۷٫ آنتوریوم (Laceleaf)

گیاه آنتوریوم نیز همانند ارکیده است. این گیاه عضوی از خانواده بزرگ Araceae که بزرگترین گیاهان گلدار را با بیش از هزار گونه در خود جای داده است. گیاه آنتوریوم گلی برگ مانند به رنگ قرمز و ساقه سبز یا زرد است. بسته به گونه‌ای که انتخاب می‌کنید، این گیاه می‌تواند در رنگ‌‍‌های متفاوت دیگری نیز رشد کند.

شاخ و برگ آنتوریوم را بطور منظم مه پاشی کنید تا نهایت طراوات و شادابی‌اش را ببینید. ریشه‌های هوایی این گیاه به دنبال رطوبت هستند. فقط حواستان باشد تا در ماه‌های سردتر، حتی اگر در داخل خانه هستند، مه پاشی را به یک بار در هفته محدود کنید.

اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی : مه پاشی آنتوریوم هفته‌ای یکبار مناسب است. هنگامی که هوا گرم می‌شود، تعداد دفعات مه پاشی را زیاد کنید. هرگز اجازه ندهید دمای خانه یا محل کار کمتر از ۶۰ درجه فارنهایت شود.

(گل آپارتمانی محل کار را در گل باما بیابید.)

نمایی از گیاه آنتوریوم، اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی آب دوست: ۱۸٫ گیاه گورخری یا آفلاندرا (Zebra plant)

اگر صاحب گیاه گورخری یا Aphelandra squarrosa هستید، مه پاشی جزو وظایف هر روزه شما است. این گیاه عضو خانواده Acanthaceae است که در جنگل‌های اقیانوس اطلس برزیل یافت می‌شود.

برگ‌های مثلثی شکل، نوارهای سفیدی روی زمینه سبز تیره گیاه آن‌ها را شبیه پوست گورخر کرده است. برخی از گیاهان گورخری قابلیت جوانه زدن گل‌های زرد جذابی هم هستند.

وقتی گیاه گورخری را مه پاشی می‌کنید، حواستان باشد که گل‌ها خیس نشوند. در غبارپاشی و مه پاشی آنقدر هم زیاده روی نکنید که گیاه را غرقاب کنید تا به بیماری پوسیدگی ریشه‌ها مبتلا شود. به همین دلیل است که برخی از باغبانان توصیه می‌کنند که بجای مه پاشی گیاه گورخر، یک ظرف حاوی آب و سنگریزه در زیر گلدان آن قرار دهید.

اسپری آب روی گیاهانی آپارتمانی: هفته‌ای یکبار اسپری آب گیاهان گورخری مناسب است، فقط حواستان باشد که غرقاب نشود.

(برای نگهداری از گیاه لیندا این صفحه را از دست ندهید.)

گیاه گورخری یا آفلاندرا ؛ اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

مه پاشی و تامین رطوبت گیاه

مطمئناً مه پاشی به عنوان یک روش مؤثر برای تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی عمل می‌کند، اما فقط تا زمانی که این کار را بصورت مداوم انجام دهید؛

از آنجایی که داشتن مشغله‌های مختلف و سایر مسئولیت های زندگی شما را از انجام مداوم اینکار باز می‌دارد، باید به فکر روش‌ها دیگری بود. مثلا قرار دادن یک زیر گلدانی پر از سنگ ریزه و آب و یا استفاده از دستگاه رطوبت ساز، بهتر می‌تواند رطوبت مورد نیاز گیاه را برآورده کند.

(لیستی جالب و متنوع از گیاهان آپارتمانی لوکس برایتان در نظر گرفته‌ایم.)

تامین رطوبت گیاه، اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی

چه زمانی گیاه به اسپری آب نیاز دارد؟

گیاهان با قهوه‌ای شدن برگ‌ها (به خصوص در نوک و لبه‌ها)، و در مواردی با زرد شدن، بسته شدن و یا افتادن برگ‌ها، نیاز به رطوبت را فریاد می‌زنند! اگر با چنین مواردی آشنا شدید، پیش از هر اقدامی،رطوبت گیاه را تأمین کنید.

(منبع مطلب)

چه زمانی گیاه به اسپری آب نیاز دارد؟
div class=”fxbtn-ew12″>خرید گیاه آپارتمانی

مقالات مرتبط

نظرات