انواع ساکولنت : معرفی ۴۲ نوع ساکولنت آپارتمانی و فضای باز + عکس

ساکولنت‌ها نوعی از گیاهان با برگ‌های گوشتی ضخیم هستند که معمولا در شرایط گرم و خشک رشد خوبی دارند. همه‌ی گونه‌های ساکولنت آب را در برگ‌ها، ریشه یا ساقه‌ی خود ذخیره می‌کنند. اگرچه بیشتر انواع ساکولنت برگ‌دار و دارای برگ‌های سبز هستند اما برخی از آنها نیز با سایه‌هایی از رنگ قرمز، آبی، بنفش و نارنجی وجود دارند. . در ادامه‌ی این مطلب تصمیم داریم شما را با بسیاری از انواع ساکولنت ها با اسم و عکس، انواع ساکولنت کراسولا، انواع ساکولنت مخملی، انواع ساکولنت آپارتمانی، انواع ساکولنت سدوم، انواع ساکولنت گوشتی، رشد سریع ساکونت و تکثیر انواع ساکولنت ها آشنا کنیم.

انواع ساکولنت

ساکولنت چیست؟

یک ساکولنت (succulent) معمولا با ویژگی غیرعادی گوشتی و ضخیم بودن آن شناسایی می‌شود. برخلاف سایر گیاهان که دارای برگ‌های ظریف و کاغذی هستند، برگ‌های ساکولنت‌ها ضخیم و کلفتند. این ویژگی‌های گیاهی آنها را قادر می‌سازد در زیستگاه‌های مختلف و در شرایط آب و هوایی مختلف رشد کنند.

واژه‌ی ساکولنت از کلمه‌ی یونانی sucus به معنای شیره گرفته شده است. این اصطلاح به برگ‌های پر از شیره‌ی این گیاهان اشاره دارد که منبع تغذیه‌ی آنهاست. درحالی که بسیاری از گیاهان از طریق برگ‌های خود فتوسنتز می‌کنند، ساکولنت‌ها بیشترین فتوسنتز را از طریق ساقه‌های خود تجربه می‌کنند زیرا آنها بیشترین سطوح را دارند.

انواع ساکولنت‌ها

خانواده‌های گیاهی بسیار زیادی وجود دارد که گونه‌های مختلف ساکولنت را شامل می‌شوند و از جمله‌ی آنها می‌توان به کاکتسه، کراسولاسه و آیزواسه اشاره کرد. ساکولنت‌ها در برابر خشکی به شدت مقاوم هستند و می‌توانند در بسیاری از زیستگاه‌هایی که سایر گیاهان رشد نخواهند کرد، زنده بمانند.

ساکولنت‌ها به طور کلی گیاهان جمع‌وجور و کوچکی هستند که به عنوان گیاهان آپارتمانی پرورش داده می‌شوند و نیاز به نگهداری کمی دارند. تخمین زده می‌شود که ۶۰ خانواده از انواع ساکولنت‌ها وجود دارد که برخی از انواع معروف آنها شامل آلوئه‌ورا و آگاوه (agave)، گل یشم (jade plants) و کالانکوئه (kalanchoes) می‌شود.

(پیشنهاد می‌کنیم مطلب انواع کاکتوس را که در آن به معرفی ۱۳۱ نوع کاکتوس پرداخته‌ایم را از دست ندهید.)

انواع ساکولنتها

برخی از ویژگی‌های انواع ساکولنت ها

ساکولنت‌ها گیاهانی هستند که می‌توان به راحتی آنها را تشخیص داد. اگرچه اغلب به اشتباه آنها را بخشی از جنس کاکتوس‌ها می‌دانند اما از بسیاری جهات با کاکتوس‌ها متفاوت هستند. در اینجا برخی از ویژگی‌های ساده‌ی ساکولنت‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • عادات رشد ستونی یا کروی که اغلب ماهیت فراکتال دارند.
  • شکل برگ‌های آنها گوشتی است که شبیه کوسن و کروی شکل است.
  • کاهش روزنه‌های هوایی
  • ویژگی‌های دنده مانند که باعث رشد سریع در حجم کلی گیاه می‌شود.
  • ریشه‌ها در نزدیکی سطح خاک قرار دارند که باعث می‌شود گیاه آب را به سرعت جذب کند.
  • روی سطح گیاه خار، کرک یا لایه‌ای موم مانند وجود دارد.
  • ساقه‌ها محل اصلی فتوسنتز گیاه هستند.

ویژگی‌های انواع ساکولنت ها

محل رشد انواع ساکولنت‌ها

ساکولنت‌ها می‌توانند در تمام قاره‌ها به غیر از قطب جنوب زندگی کنند. این گیاهان معمولا در مناطقی مانند بیابان، نیمه بیابان، استپ و مناطق خشک قابل رشد، یافت می‌شوند اما خشک‌ترین مناطق برای ساکولنت‌ها مناسب نیستند. اگرچه آنها نمی‌توانند بدون آب زنده بمانند اما می‌توانند در شرایط دشواری که گیاهان دیگر تحمل نمی‌کنند، دوام بیاورند. برخی از انواع ساکولنت ها می‌توانند نزدیک به ۲ سال بدون آب زنده بمانند و برخی از آنها نیز رطوبت کافی را از طریق شبنم و مه دریافت می‌کنند.

برخی گونه‌های ساکولنت‌ها حتی می‌توانند در امتداد سواحل دریا و در کف دریاچه‌های خشک‌شده نیز رشد کنند. اگرچه این موضوع شاید خیلی خاص به نظر نرسد اما این مکان‌ها به خاطر سطوح بالای مواد معدنی محلول، باعث از بین رفتن سایر گیاهان می‌شوند.

رشد سریع ساکولنت

روش‌های نگهداری از انواع ساکولنت

ساکولنت‌ها معمولا به عنوان گیاهان آپارتمانی نگهداری می‌شوند. شکل، بافت و رنگ‌های جذاب این گیاهان در هر اتاقی زیبا به نظر می‌رسد. ساکولنت‌ها عموما به عنوان گیاهان کوچک خریداری می‌شوند و می‌توان به راحتی و با کم‌ترین زحمت، تعداد زیادی از آنها را رشد و پرورش داد و تکثیر انواع ساکولنت‌ها را انجام داد. اکثر انواع ساکولنت ها نیاز به مراقبت‌های مشابهی دارند تا رنگ خود را حفظ کرده و به خوبی رشد کنند. بهتر است ساکولنت خود را در زیر نور روشن آفتاب قرار دهید و هر چند وقت یکبار هم آنها را بچرخانید تا تمام قسمت‌های گیاه در معرض نور خورشید قرار گیرد.

ساکولنت‌ها همچنین باید در خاکی با زهکشی مناسب کاشته شوند تا از پوسیدگی ریشه‌های آنها جلوگیری شود. معمولا خاک معمولی کاکتوس برای پرورش ساکولنت در خانه مناسب است. وقتی که حدود ۲٫۵ سانتی‌متر از عمق خاک خشک شد می‌توانید آن را آبیاری کنید. برای اینکه مطمئن شوید ساکولنت شما به اندازه‌ی کافی آب دریافت کرده است، به اندازه‌ی کافی در گلدان آب بریزید تا آب اضافی آن از سوراخ‌های زهکشی گلدان بیرون بریزد. ساکولنت‌هایی که در خانه نگهداری می‌شوند باید از گرد و غبار نیز پاک شوند؛ این کار را می‌توانید با یک پارچه‌ی مرطوب انجام دهید. این کار باعث می‌شود گیاه شما رشد بهتری داشته باشد و سالم‌تر بماند.

در ادامه به شرایط مناسب نگهداری انواع ساکولنت اشاره می‌کنیم.

(پیشنهاد می‌کنیم مطلب شپشک آرد آلود را از دست ندهید.)

 نگهداری انواع ساکولنت ها

نوع خاک مناسب برای انواع ساکولنت

انواع ساکولنت می‌توانند در خاک‌های مختلف زنده بمانند. اگرچه ویژگی مشترک این خاک‌ها باید این باشد که زهکشی بسیار خوبی داشته باشند. ساکولنت‌ها در خاک‌های سنگین مثل خاک رس زنده نمی‌مانند. بهترین نوع خاک برای انواع ساکولنت، خاک مخصوص کاکتوس است، مخلوط گلدانی معمولی که با ماسه، پوکه یا پرلیت مخلوط می‌شود. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد وگرنه ریشه‌های ظریف گیاه خیلی زود از بین رفته و می‌پوسد. اگر ساکولنت را به عنوان گیاهی آپارتمانی پرورش می‌دهید، لازم است که خاک آن خیلی فشرده نباشد. با ریختن یک مشت سنگریزه در ته گلدان نیز، اطمینان حاصل کنید زهکشی آن به خوبی انجام می‌شود.

خاک مناسب برای انواع ساکولنت و کاکتوس

قرارگیری در معرض نور خورشید برای انواع ساکولنت

ساکولنت‌ها موجوداتی خورشید دوست هستند. این بدان معناست که آنها باید حداقل ۶ ساعت در روز در معرض نور خورشید قرار گیرند. این گیاهان می‌توانند در سایه‌ی جزئی زنده بمانند اما در این شرایط گیاه شما رشد خوبی نخواهد داشت. اگر از ساکولنت به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می‌کنید، مطمئن شوید که آنها را در نزدیکی پنجره‌ای رو به جنوب قرار دهید که با پرده پوشانده نشده باشد. این کار باعث می‌شود به اندازه‌ی کافی نور به ساکولنت شما برسد.

(الآن که در فصل زمستان هستیم نگهداری گل و گیاه منزلمان اهمیت بیشتری دارد؛ در مقاله‌ی نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان به این موضوع پرداخته‌ایم.)

انواع سالوکنت ها با اسم

سطح آب برای انواع ساکولنت

همانطور که گفتیم ساکولنت‌ها نسبت به خشکی مقاوم هستند. این بدان معنی است که ساکولنت‌ها معمولا ترجیح می‌دهند به جای آبیاری بیش از حد، آبیاری کمی داشته باشند و آبیاری زیاد می‌تواند باعث از بین رفتن ساکولنت شما شود. اغلب اوقات، رطوبت ساده در هوا برای راضی نگه داشتن ساکولنت کافی است. خاک ساکولنت نباید همیشه مرطوب باشد به همین خاطر می‌توانید در شرایط خاص ساکولنت خود را آبیاری کنید. اگر برگ‌ها و گوشت گیاه شما سفت و محکم است نیازی به آبیاری ندارد اما هنگامی که چروکیده شده و یا حجم آنها کم شده، وقت آن است که به گیاه خود آب بدهید.

 انواع ساکولنت ها با اسم و عکس

دمای مناسب نگهداری انواع ساکولنت ها

ساکولنت‌ها بهترین شرایط را در دمایی بین ۱۵ تا ۲۷ درجه‌ی سانتی‌گراد خواهند داشت. با این حال برخی از گونه‌های ساکولنت‌ها هستند که می‌توانند تا دمای ۴ درجه‌ی سانتی‌گراد یا ۳۲ درجه‌ی سانتی‌گراد هم دوام بیاورند. یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای آسیب رساندن و از بین بردن ساکولنت‌ها، قراردادن سریع آنها در معرض دماهای شدید است؛ یعنی با آوردن گیاه از بیرون به داخل خانه و یا انتقال آنها از داخل خانه به بیرون. به این ترتیب گیاه شما شوکه شده و برگ‌های آن به رنگ زرد یا قهوه‌ای درمی‌آید.

دمای مناسب برای نگهداری انواع ساکولنت

معرفی انواع ساکولنت به عنوان گیاهان آپارتمانی با اسم و عکس

اکثر ساکولنت‌ها در آب و هوی گرم و خشک بهترین رشد را دارند. این بدان معنی است که برخی از انواع ساکولنت‌ها را می‌توان به عنوان گیاه آپارتمانی در داخل خانه رشد و پرورش داد. از آنجایی که ساکولنت‌ها معمولا نیاز به نگهداری کمی دارند گزینه‌ی خوبی برای پرورش به عنوان گیاهان آپارتمانی هستند. در ادامه برخی از بهترین گیاهان آپارتمانی از نوع ساکولنت‌ها را معرفی می‌کنیم تا با استفاده از آنها به دکوراسیون داخلی خانه‌ی خود رنگ و رویی زیباتر بدهید. ضمنا عکس از انواع ساکولنت نیز برای تشخیص بهتر شما وجود دارد.

(مطلب کاکتوس‌های گران‌قیمت را نیز از دست ندهید.)

 انواع ساکولنت آپارتمانی

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۱٫ آلوئه ورا (Aloe Vera)

آلوئه‌ورا یکی از معروف‌ترین انواع ساکولنت‌ها است؛ یک گیاه آبدار سبز گوشتی که برگ‌های پر از ژل آن به عنوان طبیعی‌ترین تسکین‌دهنده‌ی پوست شناخته می‌شود. آلوئه‌ورا تنها یکی از بیش از ۵۰۰ نوع گیاه آلوئه در گونه‌ی  آلوئه‌ها است. آلوئه‌ورا گونه‌ی ساکولنت استوایی است که با برگ‌های ضخیم بلندش که لبه‌های کمی ناهموار دارند، قابل تشخیص است. آلوئه‌ورا ساقه ندارد اما برگ‌های گوشتی آن مستقیما از زمین به شکل رزت (ترکیب دایره‌ای) رشد می‌کنند.

گیاهان آلوئه‌ورا همچنین در فصل تابستان گل می‌دهند. سنبله‌های بلند تا ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر از گیاه آلوئه رشد می‌کنند و گل‌های لوله‌ای زردرنگی دارند که از انتهای آنها آویزان می‌شود.

آلوئه ورا را می‌توان در خاک گلدان کاکتوس یا خاک گلدان معمولی با پرلیت اضافی، کاشت. همانطور که گفتیم آلوئه‌ورا یکی از انواع ساکولنت گوشتی است که با ساقه‌های گوشتی ضخیم سبز مایل به آبی آن شناخته می‌شود و به راحتی قابل تشخیص است و این ساقه‌ها حاوی ماده‌ای ژل‌مانند هستند. در حاشیه‌ی برگ‌ها نیز خوشه‌های دندان‌مانند وجود دارد.

انواع آلوئه‌ورا

  • آلوئه‌ی توری (Lace aloe) نیز با نقوش توری سفید روی برگ‌های نوک‌تیز سبزرنگ مشخص می‌شود. این نوع از آلوئه دارای برجستگی‌های کوچک و برجسته‌ی سفید رنگ است که برگ‌های گوشتی آن را می‌پوشاند.
  • آلوئه‌ی دندان طلایی (Golden toothed) نیز دارای برگ‌های مثلثی پهن با حاشیه‌های تیغ‌دار است.

گیاه آلوئه‌ورا جز انواع ساکولنت گوشتی می‌باشد.

انواع ساکولنت: آلوئه ورا (Aloe Vera)

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۲٫ گیاه دم الاغی (Burro’s Tail)

دم الاغی به خاطر ساقه‌های بلند و آویزانی که دارد یکی از بهترین انواع ساکولنت ها برای کاشت در گلدان‌های آویز است. این ساکولنت زیبا دارای برگ‌های کوچک آبی مایل به سبز است که به آن شکلی دم مانند می‌دهد. ساقه‌های بلند ساکولنت زیبای دم الاغی می‌تواند تا ۶۰ سانتی‌متر رشد کند. این گونه‌ی ساکولنت از نوع گیاهان چند ساله است که گل‌دهی نیز دارد. معمولا گل‌های کوچک صورتی یا قرمز آن در طول تابستان ظاهر می‌شوند. این گونه از ساکولنت‌ها نیز مانند سایر ساکولنت‌ها برای حفظ رنگ سالم برگ‌ها، به نور کامل خورشید نیاز دارد. اگر در آب و هوایی گرم زندگی می‌کنید، می‌توانید این گیاه را در فضای باز پرورش دهید.

گیاه دم الاغی یکی از انواع ساکولنت آپارتمانی بوده که تا ارتفاع ۶۰ سانتی متر توانایی رشد دارد.

انواع ساکولنت : گیاه دم الاغی (Burro’s Tail)

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۳٫ کالانکوئه (Kalanchoe blossfeldiana)

کالانکوئه یا کتی آتشین (Flaming Katy) یک رقم شاداب گلدار و جذاب است که دارای برگ‌های سبز تیره و براق و گل‌های زیبایی است که در فصل پاییز شکوفا می‌شود. گل‌های این نوع ساکولنت می‌تواند به رنگ قرمز، صورتی، نارنجی، سفید یا زرد باشد. برگ‌های کالانکوئه بیضی شکل و دارای لبه‌ی دندانه‌دار هستند. هنگامی که این گیاه بالغ می‌شود، یک شکل فنجانی جالب را تشکیل می‌دهد. یک رقم زیبا از کتی آتشین با نام کالاندیوا (Calandiva) شناخته می‌شود که از نوع گل‌های آن قابل تمایز از کتی آتشین است؛ کتی آتشین دارای گل‌های تک برگ است درحالی که کالاندیوا دارای گل‌هایی با گلبرگ‌های دوتایی مانند گل رز است.

اگرچه می‌توان این نوع از ساکولنت کالانکوئه را در فضای باز هم پرورش داد اما این گیاه نسبت به سرما بسیار حساس است. پس بهتر است کالانکوئه را در مخلوط خاک ساکولنت بکارید و از زیبایی آن در فضای داخلی خانه‌ی خود لذت ببرید.

(دوست دارید بدانید گل ماه تولد شما چیست؟ پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را در وبلاگ گل با ما از دست ندهید.)

 

انواع ساکولنت : کالانکوئه (Kalanchoe blossfeldiana)

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۴٫ کراسولا اواتا (Crassula ovata) یا گیاه یشم

کراسولا اواتا که با عناوینی مانند گیاه درخت پول (Money Tree plant) یا گیاه پول (Money Plant) نیز نامیده می‌شود، یکی از انواع ساکولنت کراسولا همیشه سبز و چندساله است. برگ‌های سبز براق ضخیم این گیاه بیضی شکل یا مثلثی است و نوک آن دارای لبه‌های قرمز ظریف است. شناسایی گیاه یشم از طریق تنه‌ی ضخیم و ساقه‌های پربرگ آن است. برگ‌ها می‌توانند تا ۴ سانتی‌متر عرض و ۹ سانتی‌متر طول داشته باشند. برای نگهداری از گیاه یشم در داخل خانه، باید آن را در دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه‌ی سانتی‌گراد پرورش دهید.

شاید جالب باشد بدانید در بسیاری از فرهنگ‌ها، گیاه یشم نماد خوش‌شانسی است و بنابراین، این ساکولنت گیاه خوش‌شانسی نیز نامیده می‌شود.

بنابراین گیاه درخت پول، جز انواع ساکولنت کراسولا می‌باشد.

انواع ساکولنت : کراسولا اواتا (Crassula ovata) یا گیاه یشم

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۵٫ اچوریا (Echeveria)

اچوریا یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های ساکولنت گل‌دار در خانواده‌ی کراسولاسه (Crassulaceae) است. شناسایی اچوریا معمولا از طریق شکل رزت مانند و فشرده‌ی برگ‌های گوشتی آن انجام می‌شود. ساکولنت‌ها در جنس اچوریا بعلاوه به عنوان رنگارنگ‌ترین گونه‌ها نیز شناخته می‌شوند. به عنوان مثال گیاه مخملی (Echeveria pulvinate) دارای برگ‌های سبز لیمویی با لبه‌های صورتی است. اچوریا لاوی (Echeveria laui) نیز برگ‌های آبی رنگ دارد و برخی از گونه‌ها نیز دارای برگ‌های صورتی زیبا هستند.

اچوریا می‌تواند به خوبی در فضای باز رشد کند، با این حال معمولا به عنوان یک گیاه آپارتمانی با نگهداری کم، شناخته می‌شود.

(در جدیدترین مطلب گل‌ باما به انواع کاکتوس گلدار پرداخته‌ایم.)

انواع ساکولنت : اچوریا (Echeveria)

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۶٫ گیاه مخملی (Echeveria pulvinate)

یکی از انواع ساکولنت مخملی، گیاه مخملی (Plush plant) بومی مکزیک است و که با برگ‌های بیضی شکل با ته‌رنگ صورتی در لبه‌های آن شناخته می‌شود. کرک‌های ریز روی برگ‌های این ساکولنت به آن ظاهری کرکی می‌دهد. اگر گیاه به اندازه‌ی کافی آفتاب بگیرد، رنگ‌آمیزی زیبای آن بیشتر مشخص می‌شود. این ساکولنت همچنین گل‌های نارنجی رنگ وخیره‌کننده‌ای نیز می‌دهد.

گیاه مخملی با گل‌های نارنجی رنگش یکی از انواع ساکولنت مخملی می‌باشد.

انواع ساکولنت : گیاه مخملی (Echeveria pulvinate)

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۷٫ گیاه مخملی قرمز (Echeveria pulvinata ‘Ruby’)

گیاه مخملی قرمز یک ساکولنت قرمز و کرک‌دار با برگ‌های گوشتی نیزه‌ای شکل و گل‌های نارنجی کوچک است. برخلاف سایر گونه‌های اچوریا، برگ‌های گیاه مخملی قرمز به طور متناوب روی ساقه‌های عمودی رشد می‌کند. برگ‌های ساکولنت سبز یشمی دارای حاشیه‌های ضخیم صورتی مایل به قرمز است که ظاهر جذابی به آن می‌دهد. اچوریا پولویناتا با نام‌های دیگری مانند اچوریا یاقوت سرخ (Echeveria ruby)، مخمل قرمز (red velvet) و دمپایی یاقوتی (ruby slippers) نیز شناخته می‌شود.

این ساکولنت گرمادوست در مکان‌های گرم و آفتابی به خوبی رشد می‌کند و می‌تواند خشکسالی را تحمل کند.

انواع ساکولنت : گیاه مخملی قرمز (Echeveria pulvinata ‘Ruby’)

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۸٫ لیتوپس (Lithops)

برخی از گونه‌های ساکولنت با شکل غیرمعمولی، گونه‌هایی از جنس لیتوپس هستند. این ساکولنت‌ها به دلیل ظاهر سنگ شکلی که دارند با عناوینی مانند سنگرخ، سنگ زنده یا گیاه سنگریزه نیز نامیده می‌شوند. در واقع، نام این گیاه از زبان یونانی به معنای صورت سنگ آمده است. برای بسیاری از مردم، لیتوپس یکی از جالب‌ترین انواع ساکولنت است که می‌توان در خانه نگهداری کرد. ظاهر لیتوپس‌ها از دو برگ چاق و گوشتی تشکیل می‌شود که به هم جوش خورده‌اند. برگ‌ها و گل‌ها از میان این دو برگ بیرون می‌آیند و باعث جدا شدن آنها می‌شوند. برگ‌های این ساکولنت می‌تواند به رنگ قهوه‌ای، خاکستری، کرمی یا سبز باشد و معمولا دارای بافتی ناهموار هستند.

اگر این گیاه در طبیعت رشد کند معمولا تشخیص آن از سنگ دشوار است. لیتوپس یا سنگرخ گل‌های شادابی می‌دهد که به رنگ‌های سفید یا زرد هستند و به طور معمول در فصل پاییز شکوفا می‌شوند.

لیتوپس یکی از جالب‌ترین انواع ساکولنت آپارتمانی است.

(به مطلب معنی رنگ گل رز رجوع کنید.)

انواع ساکولنت : لیتوپس (Lithops)

انواع ساکولنت‌های آپارتمانی: ۹٫ ساکولنت پنجه خرسی (Cotyledon Ladismithiensis)

با نگاهی به تصاویر این ساکولنت به راحتی می‌توان متوجه شد که چرا به آن ساکولنت پنجه خرسی گفته می‌شود. برگ‌های این نوع ساکولنت پوشیده از کرک‌های ریز است و نوک آن دارای لبه‌های قرمز دندان مانند است که آن را شبیه پنجه می‌سازد. هنگامی که ساکولنت پنجه خرسی در شرایط مناسب داخلی پرورش داده شود، می‌تواند تا ۱ متر رشد کند. برگ‌های گوشتی این ساکولنت روی ساقه‌ها رشد می‌کنند و ظاهری بوته‌ای به این ساکولنت می‌دهند. همانند رشد بیشتر ساکولنت‌های آپارتمانی، گیاه پنجه خرسی را در ظرفی بزرگ‌تر بکارید و برای حفظ سلامت آن در فصل تابستان آبیاری هفته‌ای یک بار را فراموش نکنید.

انواع ساکولنت‌ : ساکولنت پنجه خرسی (Cotyledon Ladismithiensis)

انواع ساکولنت‌های آپارتمانی: ۱۰٫ گل غوره‌ای (Senecio rowleyanus)

یکی از زیباترین ساکولنت‌های آویزان، گل غوره‌ای است که با نام‌های دیگری مانند دانه تسبیحی یا رشته مرواریدی نیز شناخته می‌شود. این ساکولنت خزنده دارای توپ‌های سبز مروارید مانند یا نخودی است که به ساقه‌های نازکی متصل هستند. این ساکولنت زینتی از خانواده‌ی کاسنیان (Asteraceae) است که آن را بیشتر با گل مینا هم‌خانواده می‌سازد تا با کاکتوس‌ها. ساقه‌های دنباله‌دار گل غوره‌ای تا ۹۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند و تعداد زیادی برگ‌های کوچک نخودی روی خود دارند. در شرایط داخلی مناسب، ساکولنت شاداب گل غوره‌ای در فصل تابستان گلدهی دارد.

گل‌های سفید این ساکولنت به شکل شیپور است و به عنوان گل‌های مرکب طبقه‌بندی می‌شوند. گل غوره‌ای یک ساکولنت بسیار زیبا است و یکی از بهترین گیاهان برای آویز گلدان محسوب می‌شود.

انواع ساکولنت‌های آپارتمانی: گل غوره‌ای (Senecio rowleyanus)

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۱۱٫ مامیلاریا کرینیتا (Mammillaria crinite)

کاکتوس پینکوشیون (pincushion cactus) نوعی کاکتوس ساکولنت است که به خاطر ظاهر پشمالوی متمایزش مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. این ساکولنت تیغ‌دار یکی از حدود ۲۵۰ کاکتوس خانواده‌ی مامیلاریا و بومی مکزیک است. یکی از مزایای افزودن کاکتوس پینکوشیون یا کاکتوس توپی به باغچه‌ی ساکولنت‌ها این است که این گیاه بسیار کوچک و ظریف است و ارتفاع آن بیش از ۱۵ سانتی‌متر رشد نخواهد کرد. بعلاوه هنگام شکوفه دادن، گل‌های زیبای صورتی رنگی خواهد داشت.

انواع ساکولنت : مامیلاریا کرینیتا (Mammillaria crinite)

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۱۲٫ گیاه ماری (Sansevieria trifasciata)

گیاه ماری یکی از نام‌های رایج سانسوریا است و از خانواده‌ی مارچوبگان (Asparagaceae) محسوب می‌شود. ویژگی بارز گونه‌ی سانسوریا، برگ‌های سبز شمشیر مانند با لبه‌های زرد است. این گیاه زیبا در واقع یک ساکولنت از نوع رزت است و برگ‌های بلند آن می‌توانند تا ۹۰ سانتی‌متر و یا در برخی موارد تا ۲ متر رشد کنند. یکی از دلایل نگهداری ساکولنت ماری در داخل خانه این است که این گیاه در شرایط نامناسب نیز به خوبی رشد می‌کند و به مراقبت و نگهداری بسیار کمی نیاز دارد. این ساکولنت زیبا به رنگ‌های سبز و زرد جذاب، ظاهر زیبایی به دکوراسیون داخلی خانه می‌دهد.

گیاه ماری یکی از انواع ساکولنت آپارتمانی بوده که به دلیل زیبایی‌اش در دکوراسیون داخلی منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

(اگر به نگهداری از گل گیاه شاخه‌ای علاقه دارین، مقاله‌ی وبلاگ ما در این خصوص را از دست ندهید.)

انواع ساکولنت : گیاه ماری (Sansevieria trifasciata)

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۱۳٫ هاورتیا فاسیاتا (Haworthia Fasciata)

اگر به دنبال یک ساکولنت کوچک با ظاهری چشمگیر و زیبا هستید هاورتیا یا گیاه زبرا یا گورخری انتخاب خوبی برای شماست. این ساکولنت عجیب و غریب بومی آمریکای جنوبی است و یک ساکولنت کوچک است که تنها حدود ۱۰ سانتی‌متر رشد می‌کند و دارای برگ‌های مثلثی سبز تیره با نوارهای سفید است. برگ‌های گوشتی این ساکولنت به شکل رزت رشد می‌کند. این ساکولنت گلدار ممکن است در اواخر پاییز یا اوایل زمستان گل‌هایی زرد تولید کند. ساکولنت زبرا بهترین گیاه آپارتمانی برای آپارتمان‌های کوچک است.

انواع ساکولنت : هاورتیا فاسیاتا (Haworthia Fasciata)

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۱۴٫ هاورتیا کوپری (Haworthia cooperi) یا ساکولنت شفاف

هاورتیا کوپری یک گیاه ساکولنت کمیاب با برگ‌های نیمه شفاف گوشتی است. این ساکولنت دارای برگ‌های شفاف و درخشانی است که در خاک شنی و به شکل رزت رشد می‌کنند. گیاه هاورتیای شفاف برای نگهداری در خانه بسیار مناسب است و نیاز به نگهداری کمی دارد. تمام آنچه این گیاه از شما می‌خواهد نور غیرمستقیم، گرما و آبیاری منظم است. هاورتیا کوپری شامل ارقام مختلف با ظاهر جالب و غیرمعمول می‌شود که بسته به رقم آنها ممکن است برگ‌های گوشتی آن به شکل مثلثی یا کروی باشد.

انواع ساکولنت : هاورتیا کوپری (Haworthia cooperi) یا ساکولنت شفاف

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۱۵٫ گیاه هویا کری (Hoya Kerrii) یا قلب خوش‌شانس

هویا کری (گیاه دلبر یا قلب خوش‌شانس) یک نوع ساکولنت با ظاهری جذاب است که در داخل خانه پرورش داده می‌شود. برگ‌های قلب شکل این نوع ساکولنت دلیل نامگذاری آن به گیاه قلب عشق است. ساکولنت گیاه دلبر در نور مستقیم روشن و خاک با زهکشی مناسب به خوبی رشد می‌کند و نیاز به آبیاری گاه به گاه دارد. این گیاهان آپارتمانی منحصربفرد و غیرمعمول را در محدوده‌ی دمایی ۱۸ تا ۲۷ درجه‌ی سانتی‌گراد و رطوبت متوسط نگهداری کنید و در فصل رشد تا چهار بار در سال کوددهی کنید.

گیاه هویا کری یکی از انواع ساکولنت آپارتمانی می‌باشد که به آن گیاه دلبر نیز گفته می‌شود.

(برای دفع آفات گیاهانتان می‌توانید سری به مطلب آفت گیاهان آپارتمانی بزنید.)

انواع ساکولنت : گیاه هویا کری (Hoya Kerrii) یا قلب خوش‌شانس

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۱۶٫ اوربیکولاتا لپه‌ای (Cotyledon orbiculate) یا گوش خوک

برگ‌های گرد و ضخیم این ساکولنت لپه‌ای، شباهت زیادی به گوش خوک دارد و به همین خاطر این ساکولنت با نام گوش خوک نیز شناخته می‌شود. برگ‌های سبز و خاکستری بیضی شکل این گیاه می‌تواند تا ۱۳ سانتی‌متر رشد کند و دارای یک خط قرمز در اطراف لبه‌ها است. اوربیکولاتا لپه‌ای می‌تواند تا ۱٫۳ متر ارتفاع رشد کند و در یک باغچه‌ی ساکولنت بسیار زیبا به نظر می‌رسد. یکی از بهترین نکات در مورد ساکولنت گوش خوک این است که زمانی که این گیاه شکوفا می‌شود، ساقه‌های بلند انبوهی از گل‌های نارنجی نازک تولید می‌کند که ظاهر بسیار زیبایی به آن می‌دهد.

انواع ساکولنت : اوربیکولاتا لپه‌ای (Cotyledon orbiculate) یا گوش خوک

انواع ساکولنت‌های آپارتمانی: ۱۷٫ آئونیوم آربوریوم (Aeonium arboretum) یا گل بشقابی

یکی از قابل توجه‌ترین انواع ساکولنت که می‌تواند در باغ شما رشد کند، آئونیوم آربورئوم یا گل بشقابی است. این نوع ساکولنت به خاطر برگ‌های تیره و شکل رزت آن به رز سیاه نیز شهرت دارد. چیزی که حتی خیره‌کننده‌تر است، زمانی است که این ساکولنت بنفش تیره، گل‌های زرد روشن تولید می‌کند. گونه‌های رایج این ساکولنت نیمه گرمسیری دارای برگ‌های لیمویی روشن است و به صورت بوته‌ای کوچک رشد می‌کند. گونه‌های معمولی آئونیوم آربوریوم را با نام رز ایرلندی و تره‌ی درختی نیز می‌خوانند.

انواع ساکولنت‌: آئونیوم آربوریوم (Aeonium arboretum) یا گل بشقابی

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۱۸٫ ساکولنت خورشیدی (Sunburst Succulent)

ساکولنت خورشیدی دارای برگ‌های سبز با لبه‌های قرمز یا صورتی روشن است که به صورت دایره‌ای از مرکز بیرون می‌زنند. این ساکولنت آئونیوم ترکیبی، دارای شاخه‌هایی با رزت‌های بزرگ است که می‌توانند تا قطر ۳۰ سانتی‌متر رشد کنند. شکل فرفره‌ای متمایز ساکولنت خورشیدی نمایانگر اکثر ساکولنت‌ها در جنس آئونیوم است.

(قرار است به عیادت کسی بروید اما نمی‌دانید چه گلی مناسب است؟ در مطلب گل عیادت، به شما در انتخاب گل مناسب کمک می‌کنیم.)

انواع ساکولنت : ساکولنت خورشیدی (Sunburst Succulent)

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۱۹٫ کالانکوئه دایگرمونتیانا (Kalanchoe daigremontiana) یا مادر هزاران گیاه

مادر هزاران گیاه (Mother of Thousands Plant) یا کالانکوئه دایگریمونتیا یک ساکولنت با شکل زیبا و جذاب است که به عنوان گیاه آپارتمانی می‌توان از آن نگهداری کرد. ویژگی غیرمعمول این ساکولنت، گیاهچه‌های ریزی است که در امتداد حاشیه‌ی برگ‌ها رشد می‌کنند. این گیاهچه‌ها دارای ریشه هستند و تکثیر گیاه را آسان می‌سازند. مادر هزاران گیاه گیاهی بسیار تهاجمی است. گیاهچه‌های کوچک به سرعت رشد می‌کنند و رشد سریع ساکولنت باعث می‌شود گیاه به سرعت تکثیر شود. بنابراین اگر گیاه را در فضای باز پرورش می‌دهید، بهتر است آن را در یک گلدان بکارید.

مادر هزاران گیاه یک گیاه تهاجمی بوده که در دسته‌ی انواع ساکولنت آپارتمانی قرار می‌گیرد.

کالانکوئه دایگرمونتیانا (Kalanchoe daigremontiana) یا مادر هزاران گیاه

انواع ساکولنت‌های آپارتمانی: ۲۰٫ کالانکوئه تیرسی فلورا (Kalanchoe thyrsiflora) یا گیاه پارویی

گیاه پارویی (Paddle Plant) که با نام ساکولنت فلپ‌جک (flapjack succulent) نیز شناخته می‌شود، دارای برگ‌های پهن و بزرگ با حاشیه‌های قرمز است که مشخصه‌ی بسیاری از انواع ساکولنت ها است. برگ‌های سبز مایل به یشمی این گیاه هنگام رشد در دمای سرد می‌توانند به رنگ‌های تیره‌تری از قرمز و بنفش تبدیل شوند. گیاه پارویی تا ارتفاع ۲۵ سانتی‌متر در گلدان خود رشد می‌کنند. این ساکولنت زیبا با نام‌های دیگری مانند کلم صحرایی، بانوی سفید و پنکیک قرمز نیز شناخته می‌شود.

(پیشنهاد می‌کنیم مطلب محبوب‌ترین گل‌های دنیا را نیز مطالعه کنید.)

انواع ساکولنت‌: کالانکوئه تیرسی فلورا (Kalanchoe thyrsiflora) یا گیاه پارویی

انواع ساکولنت آپارتمانی: ۲۱٫ کاپوتیا تومنتوسا (Caputia tomentosa) یا سنسیو پشمی یا گیاه پیله

سنسیو پشمی یک ساکولنت کرک‌دار با برگ‌های استوانه‌ای سفید و نمدی کوچک است که به صورت توده‌هایی از ساقه‌های چوبی رشد می‌کنند. این ساکولنت سفید رنگ با برگ‌های سفید و خاکستری کرک‌دار خود، ظاهری چشمگیر و خیره‌کننده دارد. ارتفاع سنسیوی پشمی بین ۱۰ تا ۲۵ سانتی‌متر رشد می‌کند. این ساکولنت همچنین با نام گیاهی سنسیو هاوارتی نیز شناخته می‌شود. نام‌های رایج این گیاه به خاطر برگ‌های پیله مانند و کرک‌دار کوچک آن گرفته شده است. گیاه پیله‌ای نسبت به سرما مقاوم نیست و برای رشد به نور خورشید زیادی احتیاج دارد.

کاپوتیا تومنتوسا (Caputia tomentosa) یا سنسیو پشمی یا گیاه پیله

انواع ساکولنت آپارتمانی‌: ۲۲٫ کالانکوئه تومنتوزا (Kalanchoe tomentosa) یا گوش گربه‌ای

همانطور که از نام این ساکولنت مشخص است، کالانکوئه تومنتوزا یک ساکولنت کرک‌دار با برگ‌های کوچک و کمی تا شده شبیه به گوش گربه است. مشخصه‌ی اصلی ساکولنت گوش گربه‌ای، لبه‌ی قرمز تیره در اطراف حاشیه‌ی برگ‌های آن است. نوع دیگری از ساکولنت گوش گربه به نام گیاه پاندا دارای برگ‌های خاکستری یا سبز مایل به آبی است. کالانکوئه تومنتوزا تا ۴۵ سانتی‌متر ارتفاع رشد می‌کند و برگ‌های کرک‌دار و بیضی شکل آن روی ساقه‌های چوبی و ضخیم درمی‌آیند. بهترین مکان برای گیاه گوش گربه‌ای در یک نقطه‌ی آفتابی در نزدیکی پنجره‌ای رو به جنوب است.

کالانکوئه تومنتوزا (Kalanchoe tomentosa) یا گوش گربه‌ای

انواع ساکولنت‌ها‌ی آپارتمانی: ۲۳٫ کاکتوس ماه (Moon Cactus)

کاکتوس ماه یک کاکتوس رنگارنگ غیرعادی است که دارای قسمت‌های بالایی کروی رنگارنگ صورتی، نارنجی، زرد یا قرمز و یک ساقه‌ی تیغ‌دار سبز تیره است. انواع کاکتوس‌های ماه با پیوند یک کاکتوس با رنگ روشن ژیمنوکالیسیوم میهانوویچی (Gymnocalycium mihanovichii) روی یک کاکتوس معمولی ایجاد می‌شود. این گیاهان کلروفیل تولید نمی‌کنند بنابراین از طریق پیوندزدن می‌توان سر رنگی این کاکتوس را به هر نوع کاکتوس دیگری پیوند زده و پرورش داد. کاکتوس‌های ماه یکی از متنوع‌ترین انواع ساکولنت ها هستند و می‌توان آنها را با کله‌های توپی چندرنگ هم پیدا کرد. ویژگی مشترک همه‌ی کاکتوس‌های ماه، دنده‌های برجسته و خوشه‌های کوچک خارها در قسمت رنگی کاکتوس است.

برای کمک به رشد بهتر کاکتوس ماه، آن را در نقطه‌ای روشن و آفتابی پرورش دهید و گاه به گاه به آن آب بدهید. از آنجایی که بخش پایین معمولا یک کاکتوس عمودی با شکل ستاره در سطح مقطع آن است، کاکتوس‌های ماه نیز به کاکتوس گل ستاره‌ای هم شناخته می‌شوند.

(اگر به گیاهان آپارتمانی لوکس علاقه دارین، مقاله‌ی وبلاگ ما در این خصوص را از دست ندهید.)

انواع ساکولنت‌: کاکتوس ماه (Moon Cactus)

انواع ساکولنت‌ها برای کاشت در فضای باز

ساکولنت‌ها گیاهانی عالی برای کاشت در باغ‌های سنگی رو به جنوب در آب و هوای گرم و خشک هستند. برخی از انواع ساکولنت ها مانند آگاوه (agave) نیز برای رشد در فضای باز مناسب هستند زیرا معمولا رشد زیادی دارند و فضای زیادی را نیز اشغال می‌کنند. اگر در آب و هوای سرد یا خنک زندگی می‌کنید اما تابستان‌های گرمی دارید، می‌توانید ساکولنت‌ها را در گلدان و در فضای بیرونی نگهداری کنید و در فصل زمستان آنها را به داخل خانه منتقل کنید. برخی از ساکولنت‌ها نیز آنقدر مقاوم هستند که در زمستان‌های سرد دوام بیاورند. در ادامه به برخی از ساکولنت‌های مناسب برای فضای باز اشاره می‌کنیم که البته می‌توانید آنها را به عنوان ساکولنت آپارتمانی نیز پرورش دهید.

انواع ساکولنت‌های مناسب برای فضای باز

انواع ساکولنت فضای باز: ۱٫ آگاوه (Agave)

آگاوه یک سرده از ساکولنت‌ها از خانواده‌ی مارچوبگان (Asparagaceae) محسوب می‌شود و می‌تواند رشد زیادی داشته باشد. شناسایی آگاوه از طریق برگ‌های بزرگ، گوشتی و مثلثی آن انجام می‌شود. برخی از انواع آگاوه‌های فضای باز در برابر سرما بسیار مقاوم هستند اما بیشتر آنها هوای گرم‌تر و مدیترانه‌ای را ترجیح می‌دهند. یکی از ویژگی‌های بارز ساکولنت‌های آگاوه، زمان گلدهی آنها است. در طول این اتفاق نادر، یک سنبله‌ی بلند به ارتفاع ۷ متر از مرکز رزت گیاه آگاوه بیرون می‌آید.

برخی از گونه‌های آگاوه مانند گیاه قرن گل طلایی، به شکل رزت است و برگ‌های گوشتی آبی رنگ و زیبایی دارد. پادشاه آگاوه نیز نوعی از این ساکولنت زیبا است که به شکل رزت تیغ‌دار است. آگاوه‌ی کنگر فرنگی نیز یک ساکولنت چندساله با برگ‌های مثلثی شکل و به صورت رزت است.

انواع ساکولنت : آگاوه (Agave)

انواع ساکولنت فضای باز: ۲٫ رزئوم سدوم (Roseum Sedum)

ساکولنت‌های رزئوم هم به عنوان گیاه آپارتمانی و هم برای کاشت در فضای باز و باغچه مناسب و زیبا هستند. برگ‌های شاداب سبز روشن آنها دارای لبه‌هایی با سایه‌های صورتی کم‌رنگ است. این برگ‌ها به شکل رزت و کمی دندانه‌دار هستند. اگر ساکولنت رزئوم سدوم در آفتاب کامل رشد کند، رنگ برگ‌های آن بیشتر می‌شود و هنگام شکوفه دادن نیز گل‌هایی به رنگ صورتی روشن و زیبا خواهد داشت. این گیاه برای رشد در فضای باز و در محیط‌هایی با آفتاب کامل نیز مناسب است. این ساکولنت همچنین برای کاشت در گلدان‌های آویز نیز گزینه‌ی خوبی است.

بنابراین سالوکنت رزئوم جز انواع ساکولنت سدوم می‌باشد.

انواع ساکولنت فضای باز: رزئوم سدوم (Roseum Sedum)

انواع ساکولنت فضای باز: ۳٫ آریستالوئه آریستاتا (Aristaloe aristate) یا گیاه مشعل

گیاه مشعل یکی از انواع ساکولنت است که از خانواده‌ی آلوئه‌ورا محسوب می‌شود و ظاهری مشابه با آن نیز دارد. برگ‌های مثلثی و گوشتی و بلند این گیاه در شرایط مناسب می‌توانند تا ۳ متر رشد کنند. برگ‌های نیزه‌ای شکل و سبز این ساکولنت با لبه‌های دندانه‌دار شناخته می‌شوند که به این گیاه ظاهر و شمایلی درخشان می‌بخشد. گیاه مشعل مناطق گرم را ترجیح می‌دهد و اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید و حیاطی آفتاب‌گیر دارید، این ساکولنت می‌تواند ظاهر چشم‌نوازی برای باغچه‌ی شما ایجاد کند.

انواع ساکولنت : آریستالوئه آریستاتا (Aristaloe aristate) یا گیاه مشعل

انواع ساکولنت فضای باز: ۴٫ سمپرویووم تکتوروم (Sempervivum tectorum) یا ساکولنت مرغ و جوجه

یکی از جذاب‌ترین انواع ساکولنت برای رشد در یک باغ سنگی و یا یک گلدان، ساکولنت مرغ و جوجه (Hens and Chicks Succulent) است. از آنجایی که این گیاه بسیار مقاوم است و در شرایط سخت مختلف به خوبی دوام می‌آورد، به آن گیاه همیشه سبز نیز گفته می‌شود. حتی در آب و هوای سرد و یخبندان نیز این ساکولنت در تمام سال سبز می‌ماند. ساکولنت مرغ و جوجه یک ساکولنت جذاب است که به شکل رزت زیبا با قطر ۱۰ سانتی‌متری رشد می‌کند. برگ‌های گوشتی آن می‌تواند به رنگ‌های مختلفی مانند آبی، قرمز و سبز با سایه‌های صورتی یا سبز و بنفش باشد. اگرچه این ساکولنت زیبا فقط حدود ۳ سال رشد می‌کند اما تعداد بچه‌هایی که از آن به جا می‌ماند باعث می‌شود اینطور به نظر برسد که این گیاه برای همیشه زنده است.

 سمپرویووم تکتوروم (Sempervivum tectorum) یا ساکولنت مرغ و جوجه

انواع ساکولنت فضای باز: ۵٫ یوفوربیا تیروکالی (Euphorbia tirucalli) یا چوب آتش

ساکولنت چوب آتش (firestick plant) که به آن کاکتوس مدادی (pencil cactus) هم گفته می‌شود، نوعی ساکولنت است که ساقه‌هایی مداد مانند به رنگ نارنجی مایل به قرمز دارد که به نظر می‌رسد در آتش هستند. گیاه چوب آتشین، ساکولنت زینتی بزرگ است که می‌تواند هر هر باغ یا فضای محوطه‌سازی شده کاشته شود و فضای اطراف خود را زیبا کند. بوته‌های گیاه چوب آتش به خاطر رشد چشمگیر و رنگ‌های عمدتا قرمز، شبیه مرجان‌های دریایی به نظر می‌رسند.

این ساکولنت به نگهداری کمی نیاز دارد و بهتر است در فضایی باز با آب و هوای گرم پرورش داده شود زیرا این ساکولنت حاوی ماده‌ی سفید رنگی است که برای سگ‌ها و گربه‌ها سمّی است و بعلاوه می‌تواند پوست و چشم انسان را نیز به شدت تحریک کند.

انواع ساکولنت فضای باز: یوفوربیا تیروکالی

انواع ساکولنت فضای باز: ۶٫ یوفوربیا تریگونا (Euphorbia Trigona) یا کاکتوس شمعدانی

کاکتوس شمعدانی (Candelabra cactus) یا کاکتوس یوفوربیا نوعی ساکولنت است و در دسته‌ی کاکتوس‌ها قرار نمی‌گیرد. این گیاه با نام درخت شیر آفریقایی (African milk tree) نیز شناخته می‌شود و به صورت یک ساکولنت شاخه‌دار با رشد زیاد است که می‌توان آن را در آب و هوای گرم پرورش داد. یوفوربیا تریگونا دارای ساقه‌ای مرکزی با شاخه‌هایی است که به سمت بالا رشد می‌کنند. در امتداد برآمدگی ساقه‌ها، خارها و برگ‌های کوچک بیضی شکل دیده می‌شود.

این گیاه در زمان بلوغ به ارتفاعی تا ۱٫۸ متر می‌رسد. ساکولنت یوفوربیای بلند در محیط داخلی خانه نیز رشد می‌کند. این گیاه به یک نقطه‌ی روشن نیاز دارد که نور غیرمستقیم خورشید به اندازه‌ی زیادی دریافت کند.

انواع ساکولنت : یوفوربیا تریگونا (Euphorbia Trigona) یا کاکتوس شمعدانی

انواع ساکولنت فضای باز: ۷٫ اپی‌فیلوم اکسی‌پتالوم (Epiphyllum oxypetalum) یا ملکه‌ی شب

کاکتوس ملکه‌ی شب (Queen of the night cactus) یک ساکولنت بسیار خیره‌کننده با برگ‌های پهن و آویزان و گل‌های سفید بزرگ است که فقط در شب شکوفا می‌شود. ملکه‌ی شب به خاطر ماهیت هوازی و گل‌های ارکیده مانند خود به عنوان کاکتوس ارکیده طبقه‌بندی می‌شود. برگ‌های بالارونده یا آویزان کاکتوس ارکیده تا ۶ متر رشد می‌کند. اگرچه این گیاه ظاهر یک ساکولنت معمولی را ندارد اما دارای برگ‌های گوشتی ساکولنتی است که در آن رطوبت را ذخیره می‌کند.

ملکه‌ی شب همچنین با نام‌های دیگری مانند بانوی شب، سرئوس شکوفه‌ی شب و کاکتوس پیپ هلندی هم شناخته می‌شود.

انواع ساکولنت: ملکه‌ی شب

انواع ساکولنت فضای باز: ۸٫ دیسوکاکتوس فیلانتوید (Disocactus phyllanthoides) یا ملکه‌ی آلمانی

ملکه‌ی آلمانی یا کاکتوس ارکیده‌ی گل‌دار دارای ساقه‌های صاف و برگ‌مانند است که تا ۱ متر رشد می‌کند و گل‌هایی به رنگ صورتی می‌دهد. این کاکتوس بر خلاف کاکتوس ملکه‌ی شب، در طول روز شکوفا می‌شود اما با این حال، برای گلدهی باید در طول سال در شرایط بسیار ایده‌آلی قرار داشته باشد.

(می‌دانستید پخش موسیقی می‌تواند بر روی طراوت و شادابی گیاه شما اثر بگذارد؟ ما در مقاله‌ی تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان به این موضوع می‌پردازیم.)

انواع ساکولنت فضای باز: دیسوکاکتوس فیلانتوید

انواع ساکولنت فضای باز: ۹٫ پورتولاکاریا افرا (Portulacaria afra) یا بوته فیل

بوته فیل (Elephant bush) یک گیاه ساکولنت بوته مانند با برگ‌های سبز بیضی یا تخم‌مرغی شکل کوچک و خوشه‌هایی از گل‌های سفید یا صورتی ستاره‌ای مانند است. ساقه‌های دنباله‌دار و زیبای این ساکولنت برای کاشت در گلدان و نگهداری در داخل خانه مناسب هستند و حتی می‌توان آنها را در سبدهای آویز نیز قرار داد. این ساکولنت به شکل بوته و بین ۲٫۵ تا ۴٫۵ متر رشد می‌کند. نام ساکولنت بوته‌ی فیل از این مساله می‌آید که فیل‌ها از خوردن آن لذت می‌برند. این ساکولنت همچنین با نام‌های دیگری مانند spekboom و porkbush نیز نامیده می‌شود. از آنجایی که این گیاه بوته‌ای شبیه گیاه یشم به نظر می‌رسد به آن گیاه یشم کوتوله نیز گفته می‌شود. بوته‌ی فیل رنگین‌کمانی نوع دیگری از این گیاه است که با برگ‌های سبز و کرم و سفید متمایز می‌شود.

انواع ساکولنت فضای باز: پورتولاکاریا افرا

انواع ساکولنت‌های آویزان

بسیاری از ساکولنت‌ها برگ‌های گوشتی دارند یا برگ‌های نگهدارنده‌ی رطوبت روی ساقه‌های آویزان آنها می‌روید. برخی از ساکولنت‌های آویزان مانند گیاه دم الاغی، ریسه‌ی هندو (Hindu rope) و ملکه‌ی شب، دارای ساقه‌های ضخیم هستند که طول آنها تا چندین متر هم می‌رسد. این دسته از ساکولنت‌ها برای کاشتن در گلدان‌های آویز بسیار مناسب هستند. ساکولنت‌های آویزان دیگر نیز دارای ساقه‌های نازک و نخ مانند و برگ‌های غیرمعمول و ظریف هستند. در ادامه به معرفی انواع ساکولنت آویزان اشاره می‌کنیم که دارای ساقه‌هایی رشته مانند و زیبا هستند.

انواع ساکولنت‌ آویزان: ۱٫ سنسیو رادیکانس (Senecio radicans)

ساقه‌های نخ مانند و بلند این ساکولنت دارای برگ‌های هلالی شکلی شبیه موز است و به همین خاطر به سنسیو رادیکانس خوشه‌ی موز نیز گفته می‌شود.

سنسیو رادیکانس (Senecio radicans)

انواع ساکولنت‌ آویزان: ۲٫ سنسیو هیپوگریف (Senecio hippogriff)

سنسیوو هیپوگریف نوع دیگری از ساکولنت آویزان است که به آن رشته‌ی دلفین‌ها نیز گفته می‌شود. برگ‌های ساکولنتی این گیاه شبیه دلفین‌هایی هستند که از آب بیرون می‌پرند. به این گیاه گردنبند دلفین هم گفته می‌شود.

انواع ساکولنت آویزان :‌ سنسیو هیپوگریف (Senecio hippogriff)

انواع ساکولنت‌ آویزان: ۳٫ سنسیو هریانوس (Senecio herreianus)

سنسیو هریانوس با نام رشته‌ی اشک نیز شناخته می‌شود چرا که ساقه‌های دنباله‌دار این ساکولنت دارای انبوهی از برگ‌های اشک مانند است که شبیه قطره‌ی آب هستند.

انواع ساکولنت آویزان : سنسیو هریانوس (Senecio herreianus)

انواع ساکولنت‌ آویزان: ۴٫ دیسکیدیا نومولاریا (Dischidia nummularia) یا خوشه‌ی سکه‌ای

این نوع ساکولنت بیشتر با نام رشته‌ی سکه‌ای نامیده می‌شود و همانطور که از نام این ساکولنت پیداست، شاخ و برگ‌های رشته مانند آن دارای برگ‌های بیضی شکل مانند سکه است.

(اگر برای نگه‌داری اصولی از گیاهتان اطلاعات کافی ندارید، مطلب راهنمای کامل برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی به کمکتان خواهد آمد.)

انواع ساکولنت آویزان : دیسکیدیا نومولاریا (Dischidia nummularia)

انواع ساکولنت‌ آویزان: ۵٫ سروپژیا وودی (Ceropegia woodii) یا خوشه‌ی قلب‌ها

سرئپژیا وودی یا رشته‌ی قلب‌ها دارای برگ‌های زیبای قلبی شکل است که روی ساقه‌های نازک به صورت آبشاری رشد می‌کنند. برگ‌های این ساکولنت در قسمت بالایی به رنگ سبز مایل به خاکستری و در قسمت زیرین بنفش هستند.

انواع ساکولنت آویزان : سروپژیا وودی (Ceropegia woodii)

انواع ساکولنت‌ آویزان: ۶٫ کراسولا پرفوراتا (Crassula perforate)

رشته‌ی دکمه‌ها یک ساکولنت بوته مانند با برگ‌های گوشتی ضخیم است که به نظر می‌رسد روی ساقه‌ها چیده شده‌اند. برگ‌های دکمه مانند این ساکولنت به رنگ سبز یشمی با رگه‌هایی از رنگ صورتی هستند و به صورت جفت مخالف در امتداد ساقه رشد می‌کنند. ساقه‌های پراکنده‌ی این ساکولنت می‌تواند تا ۶۰ سانتی‌متر رشد کند و به مرور زمان آویزان می‌شود. کراسولا پروفورتا یا رشته‌ی دکمه با نام‌های دیگری مانند کراسولای انباشته، گیاه پاگودا یا گردنبند تاک نیز خوانده می‌شود.

انواع ساکولنت آویزان : کراسولا پرفوراتا (Crassula perforate)

انواع ساکولنت‌ آویزان: ۷٫ هویا کورنوزا (Hoya carnosa) یا ریسه‌ی هندو

گیاه ریسه‌ی هندو یا طناب هندو نوعی گیاه موم هویا با برگ‌های پیچ‌دار تماشایی و زیبا است که روی تاک‌های ساکولنت رشد می‌کند و دارای گل‌های صورتی ستاره‌شکل است. برگ‌های بیضی شکل یا تخم‌مرغی این گیاه به اندازه‌ی ۳ تا ۵ سانتی‌متر عرض و ۳ تا ۱۳ سانتی‌متر طول رشد می‌کنند. هویا خوشه‌هایی از گل‌های خوش‌بو را به شکل چتری تولید می‌کند.

انواع ساکولنت آویزان : هویا کورنوزا (Hoya carnosa)

انواع ساکولنت‌ آویزان: ۸٫ هویا پاچیکلادا (Hoya pachyclada) یا گیاه موم دنباله‌دار

گیاه موم دنباله‌دار دارای برگ‌های بیضی شکل شمعی است که روی ساقه‌های چوبی دنباله‌دار و دسته‌هایی از گل‌های سفید معطر رشد می‌کنند. گیاه هویا رشد فشرده و جمع‌وجوری دارد و کاشت آن در گلدان یا سبدهای آویز بسیار زیبا و خیره‌کننده خواهد بود. یکی از ویژگی‌های برگ‌های گیاه هویا این است که لبه‌هایی قرمز روی برگ‌های گرد آن ایجاد می‌شود. گل‌های گیاه موم دنباله‌دار به شکل یک توپ از گل‌های سفید و ستاره‌ای هستند. زمانی که در بهار شکوفا می‌شوند، عطر مطبوعی دارند و ممکن است چندین بار در این فصل شکوفا شوند.

انواع ساکولنت آویزان : هویا پاچیکلادا (Hoya pachyclada)

انواع ساکولنت‌ آویزان: ۹٫ کراسولا پلوسیدا (Crassula pellucida) یا بچه گربه‌ی کالیکو

یکی از زیباترین انواع ساکولنت، بچه گربه‌ی کالیکو با برگ‌های کوچک کرمی و سفید، سبز و صورتی است. این ساکولنت رشد خوبی دارد و ساقه‌های آن از لبه‌ی گلدان آویزان می‌شود. برگ‌های کراسولا پلوسیدا ممکن است بسته به شرایط رشد به رنگ صورتی تیره یا زرد کم‌رنگ با مرکز سبز باشند. کراسولا پلوسیدا را می‌توان در یک باغ سنگی به عنوان پوششی رنگارنگ برای باغچه و در آفتاب کامل پرورش داد. برای اکثر مردم نیز، گیاه بچه گربه‌ی کالیکو یک گیاه گلدانی زیبا است که روی طاقچه‌های افتابی رشد می‌کنند.

انواع ساکولنت آویزان : کراسولا پلوسیدا (Crassula pellucida)

انواع ساکولنت‌ آویزان: ۱۰٫ سروپژیا هایگارتی (Ceropegia haygarthii) یا گل فانوس

گیاه گل فانوس یک ساکولنت جمع‌وجور و مناسب برای سبدهای اویزان است و روی ساقه‌های آن برگ‌های تخم‌مرغی شکل و گل‌های ساکولنتی غیرمعمولی رشد می‌کند. گل‌های این گونه از انواع ساکولنت، قیفی شکل با گلبرگ‌های کرم رنگ و پوشیده از لکه‌های بنفش است. ویژگی غیرمعمولی این گل‌ها این است که نوع گل‌ها جمع شده است و گل کوچک بنفش و برجسته‌ای روی ساقه‌ای کوتاه از آن بیرون آمده است. ساقه‌ای این ساکولنت تا ۳ متر طول رشد می‌کند و برگ‌های گرد سبز کوچک به صورت پراکنده روی تاک‌های ضخیم آن درمی‌آید. گل‌های جذاب این گیاه نیز تا ۴ سانتی‌متر طول و ۲٫۵ سانتی‌متر قطر می‌رسند.

انواع ساکولنت آویزان : سروپژیا هایگارتی (Ceropegia haygarthii)

منبع

مقالات مرتبط

نظرات

بهروز آبو
24 فوریه 2023

بسیار جامع بود،از نظر سیستماتیک کاملتر مینوشتید مفیدتر واقع میشد

اضافه کردن نظر جدید