گیاه بابا آدم: هر آنچه می‌خواهید درباره گیاه بابا آدم بدانید + عکس

گیاه بابا آدم درختچه‌ آپارتمانی با شاخ و برگ‌های بزرگ و جسورانه است که زیبایی بی‌نظیری را به نمایش می‌گذارد. عاشق دکورهای جان‌دار بزرگ و چشمگیر هستید؟ خرید گیاه بابا آدم مناسب شما است! آنقدر برگ‌های آن چشمگیر هستند که گویا قطعه‌ای از جنگل آمازون را به خانه آورده‌اید! گل بابا آدم (با نام  گیاه شناسی آلوکازیا) در بین باغبانان به نام گیاه گوش فیلی هم معروف است.

آلوکازیا یا گل بابا آدم

وقتی صحبت از زیبایی گیاه بابا آدم که گیاه آلوکازیا آمازونیکا یا آلوکازیا پولی نیز شناخته می‌شود، به میان می‌آید، تنها چیزیکه نظرها را به خود جلب می‌کند، برگ‌های بزرگ و گرمسیری آن است. گیاه آلوکازیا هیبریدی هنگامی که در شرایط مطلوب رشد قرار می‌گیرد، برای سال‌ها می‌تواند با برگ‌های رنگارنگ و خوش فرم خود، فضای داخلی خانه را زیبا نگه دارد. گل بابا آدم خارجی همانند سایر گل  آپارتمانی نیست که بخواهید آن را حفاظت کنید تا صدمه نبیند، بلکه در زیر برگ‌های پهنش برای مدتی آن شما را از فکر و خیال‌های این زندگی شلوغ حفاظت می‌کند.

گیاه بابا آدم چیست: گیاه بابا آدم همان درختچه‌ی لاکچری با برگ‌های پهن است که در کنار اکثر مدلینگ‌ها و در عکس دکورهای مدرن قرار دارد. مراقبت از گیاه بابا آدم کار آسانی است حتی اگر یک باغبان تازه کار باشید.

(با گیاهان آپارتمانی ضد استرس در این صفحه آشنا شوید.)

معرفی گیاه بابا آدم

خرید گل بابا آدم ارزان

آلوکازیا (Alocasia) یک جنس از گیاهان گلدار چند ساله پهن برگ از خانواده Araceae (در غیر این صورت به عنوان aroids شناخته می‌شود)، حاوی ۹۷ گونه شناخته شده است که بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا و شرق استرالیا هستند.

انواع مختلف بابا ادم از طریق هیبریداسیون وجود دارد. اندازه آن‌ها بسیار بزرگ است، از گونه‌هایی که فقط در ۳۰ سانتی متر تا ۱ متر قد می‌کشند تا گیاهانی که بیش از ۶ متر رشد کرده و برگ‌هایی به طول ۱٫۵ متر تولید می‌کنند. با این حال، انواع بابا ادم که در مراکز باغ گل فروخته می‌شوند، خیلی کوچک‌تر هستند.

گیاه بابا آدم: گیاه با برگ‌های پهن، ساقه‌ای ضخیم و کرکی و ریشه‌ای شبیه به هویچ دارد.

بابا آدم بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری

انواع گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم یا آلوکازیا به عنوان یکی از محبوب‌ ترین گیاهان آپارتمانی دنیا است و تقریبا از سال ۱۹۵۰ برای پرورش در خانه‌ها راهی بازار گل فروشی  شده است. قیمت گیاه بابا آدم بخاطر اینکه در حال حاضر جزو گیاهان آپارتمانی لوکس به حساب می‌آید تقریبا گران است. انواع مختلف بابا آدم خیلی متنوع است و تقریبا به ۹۷ گونه مختلف می‌رسد که خیلی از آن‌ها در دسترس و برخی هم کمیاب هستند.

انواع گل بابا آدم: گیاه بابا آدم به اندازه گیاه پتوس و گل گندمی نگهداری آسانی دارد، اما اگر عاشق طبیعت استوایی هستید، نمونه‌ای بی‌نظیر است. انواع بابا ادم بسیار متنوع است.

انواع مختلف گیاه بابا آدم

انواع گیاه بابا ادم: ۱٫ Alocasia amazonica Polly

گیاه بابا ادم Polly محبوب‌ترین و در دسترس‌ترین گونه آلوکازیا است. این گیاه همچنین به نام گیاه کریس نیز شناخته می‌شود، این گیاه هیبریدی از ترکیب Alocasia watsoniana و Alocasia sanderiana در دهه ۱۹۵۰ توسط مالک مهد کودک سالوادور مائورو پرورش داده شد.

گیاه بابا آدم: آلوکازیا Alocasia Polly دارای برگ‌های باریکِ سبز تیره با لبه‌های موج‌دار و رگبرگ‌های سفید ضخیم است که از میان آن‌ها عبور می‌کند.

(برای نگهداری از گیاه پتوس به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواع گیاه بابا ادم - Alocasia amazonica Polly

انواع گیاه بابا ادم: ۲٫ Alocasia amazonica Bambino

گیاه بابا ادم Bambino کوچک‌تر از Polly است، یک نوع کوتوله از ترکیب دو گونه‌ی Alocasia x amazonica است. Alocasia ‘Bambino دارای برگ‌های سبز تیره با رگه‌های سبز نقره‌ای با زیر برگ بنفش است.

انواع گیاه بابا ادم: این گیاه مناسب برای فضاهای کوچک است! برگ‌های آن حدود ۱۲ سانتی متر طول و حدود ۴ سانتی متر عرض دارند.

گیاه بابا ادم Bambino

انواع گیاه بابا ادم: ۳٫ Alocasia amazonica Ivory Coast

گل بابا آدم ساحل عاج گیاهی هیبریدی از Alocasia x amazonica و Alocasia Aurora است. این گیاه، برگ‌های پیکانی شکل خیره کننده‌ای شبیه به سایر گونه‌های Alocasia x amazonica دارد. اما آن‌ها، بدون لبه‌های مواج و چروکیده هستند. این گیاه، دارای دمبرگ‌های صورتی مایل به قرمز و قهوه‌ای است.

انواع آلوکازیا: گیاه بابا ادم ساحل عاج، رشد سریعی دارد و به راحتی تکثیر می‌شود.

(برای نگهداری از گیاه دراسنا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گل بابا آدم ساحل عاج

انواع گیاه بابا آدم: ۴٫ Alocasia micholitziana Frydek

گیاه بابا آدم Alocasia micholitziana Frydek، که گیاه آلوکازیای مخملی سبز است. از نظر اندازه کلی و ظاهر برگ، شبیه آلوکازیا «Polly» است، اما یافتن آن از نظر تجاری کمی سخت‌تر است.

انواع گل بابا آدم: این گیاه دارای برگ‌های سبز تیره مخملی (بر خلاف براق) با لبه‌های موج‌دار و رگبرگ‌های سفید درخشان است.

گیاه بابا آدم Alocasia micholitziana Frydek

انواع گیاه بابا ادم: ۵٫ Alocasia reginula Black Velvet

اگر به دنبال یک گیاه تیره‌تر و مرموزتر از این خانواده هستید، آلوکازیا مخملی سیاه (ملکه کوچک) درست مناسب شما است.

شاخ و برگ‌ها رنگی تیره‌ی تقریباً سیاه، با رگه‌های سفید نقره‌ای با بافتی مخملی، از مشخصات این گیاه است. برگ‌های قلبی شکل آن از اکثر آلوکازیاها ضخیم‌تر و تقریباً آبدار است.

انواع گیاه بابا آدم: آلوکازیا مخملی سیاه ظاهری پرپشت‌تر از سایر انواع آلوکازیاها دارد.

(برای نگهداری از گیاه فیکوس الاستیکا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

آلوکازیا مخملی سیاه

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia infernalis Black Magic

گیاه بابا ادم Alocasia infernalis Black Magic تیره‌تر از Black Velvet است. شاخ و برگ‌های متالیک بنفش مایل به سیاه آن با بالغ شدن، رنگ عمیق‌تری پیدا می‌کنند و در نور مناسب، به رنگ قرمز می‌درخشند.

انواع گیاه بابا آدم: اگر عاشق یک گیاه سازگار، خوش خلق و با ظاهری جذاب هستید، گل بابا آدم Black Magic مناسب شما است!

گیاهان بابا ادم Alocasia infernalis Black Magic

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia rugosa Melo

گونه Alocasia rugosa Melo ضخیم‌ترین و عمیق‌ترین برگ‌های این خانواده را به خود اختصاص داده است،  تا جایی که ممکن است آن را با یک گیاه مصنوعی اشتباه بگیرید!

برگ‌های گیاه الوکازیا ملو دارای بافتی خشن به رنگ سبز یشمی تا سبز مایل به آبی (که تقریباً شبیه مقوا هستند) دارای رگبرگ‌های برجسته و پیچیده است.

انواع گیاه بابا ادم: بابا آدم ملو شکلی دراماتیک و بوته‌ای دارد که تا حدود ۲ متر رشد می‌کند.

(نگهداری از گیاه حسن یوسف را در این صفحه آموزش ببینید.)

گیاه الوکازیا ملو

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia maharani Grey Dragon

اگر فکر می کنید «اژدهای خاکستری» کاملاً شبیه «ملو» است، درست حدس زده‌اید. این گیاه ترکیبی از آلوکازیا روگوسا «ملو» و آلوکازیا رژینولا است. این گیاه یکی از کمیاب‌ترین مدل‌های گیاه بابا ادم است.

انواع گیاه بابا ادم: این یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های آلوکازیا است که دارای شاخ و برگ‌های سبز تیره نقره‌ای است.

Alocasia maharani Grey Dragon - بابا آدم

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia baginda Dragon Scale

گیاه بابا آدم ترازوی اژدها، به عنوان یکی از خیره‌کننده‌ترین گونه‌های گیاه  آلوکازیا است. این گیاه دارای برگ‌های سبز نقره‌ای با رگه‌های سبز تیره است که شبیه فلس‌های بزرگ خودنمایی می‌کنند. در همین حال، قسمت‌های زیرین برگ به رنگ کرم با رگه‌های شرابی پررنگ است.

انواع گیاه بابا ادم: برگ‌های گیاه ترازوی اژدها، نقره ای و مایل به سبز یشمی با رگه‌های سبز عمیق است. این گیاه بسیار زیبا و رؤیایی است.

(برای نگهداری از گیاه برگ انجیری به این صفحه مراجعه کنید.)

گیاه بابا آدمِ ترازوی اژدها

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia baginda Silver Dragon

Alocasia Silver Dragon یک گیاه خارق‌العاده است و یکی از انواع کمیاب گیاه بابا ادم است. این گیاه با برگ‌های نقره‌ای و بافت‌ خاصی که دارد قابل‌توجه است. به دلیل شاخ و برگ‌هایی که شبیه فلس‌های اژدها دارد، به اسم اژدهای نقره‌ای، نامگذاری شده است.

انواع گیاه بابا آدم: گیاه کمیاب اژدهای نقره‌ای، یکی از گونه‌های منحصر به فرد خانواده‌ی گیاه بابا آدم است.

Alocasia Silver Dragon

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia zebrina

گیاه آلوکازیا Zebrina یک گیاه منحصر به فرد با شاخ و برگ‌های سپری شکل است. برگ‌های این گیاه با رگه‌های سفید نقش داری است. با یک نگاه به Alocasia zebrina می‌توانید حدس بزنید که نام خود را از کجا گرفته است: دمبرگ‌های آن با رده‌های سیاه و زرد تزئین شده است که شبیه به پوست گورخر است.

انواع گیاه بابا ادم: گیاه آلوکازیا گورخری برگ‌هایی ضخیم با رگبرگ‌های عمیق دارد.

(نگهداری از گیاه سرخس را در این صفحه آموزش ببینید.)

گیاه آلوکازیا Zebrina

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia zebrina Reticulata

گیاه بابا آدم Alocasia Zebrina Recticulata از نظر طرح و اندازه شبیه به مدل قبلی است. با این حال، چیزی که آن را متفاوت می‌‍کند، شبکه‌بندی برگ است (الگویی در هم آمیخته شبیه به تور) که در سایر گیاهان آلوکازیا نمی‌توانید آن را پیدا کنید.

انواع گیاه بابا آدم: نوع کمیابی دیگر از خانواده جسور آلوکازیا مدل Alocasia Zebrina Recticulata است. برگ‌های جذاب با ظاهری منحصر به فرد توری شکل.

گیاه بابا آدم Alocasia Zebrina Recticulata

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia macrorrhiza Stingray and Baby Ray

این آلوکازیا Baby Ray از این جهت منحصر به فرد است که دارای همان علائم گورخر مانند Alocasia zebrina است، اما با برگ‌های کاملاً متفاوت.

برگ‌های گردتر و آجدار به سمت بالا، با دمی بلند و شلاق مانند در انتهای آن، که با بال‌ها و دم تیزش شبیه به ماهی است.

انواع گیاه بابا آدم: گیاه آلوکازیا برگ‌های گورخری اما شبیه به دم ماهی دارد، که آن را نسبت به گونه‌های دیگر متمایز می‌کند.

(برای آشنایی با آفت کنه تار عنکبوتی به این صفحه مراجعه کنید.)

آلوکازیا Baby Ray

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia cuprea Red Secret

گیاه بابا آدم Alocasia cuprea Red Secret، با شاخ و برگ‌های قرمز متمایل به صورتی در بین آلوکازیاها چشمگیر و برجسته است.

برگ‌های جوان آن به رنگ سبز مسی با درخشندگی صورتی ظاهر می‌شوند.

با گذشت زمان، در حالی که رنگ صورتی خود را هنوز حفظ کرده‌اند، به رنگ سبز عمیق‌تر و اشباع‌شده‌‌ای در می‌آیند. رگبرگ‌ها به قدری تیره هستند که تقریباً سیاه به نظر می‌رسند.

انواع گیاه بابا آدم: گیاه بابا آدم با برگ‌های مسی و صورتی و رگبرگ‌های برجسته‌ی تیره، باغ شگفت انگیزی برای شما می‌سازند.

گیاه بابا آدم Alocasia cuprea Red Secret

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia cucullata Hooded Dwarf

نوع دیگری از گیاه بابا آدم بنام Alocasia cucullata که به عنوان دست بودا نیز شناخته می‌شود.

تصور بر این است که نگهداری از این گیاه، ثروت خوبی به همراه دارد. این گیاه در معابد بودایی، در سراسر تایلند و لائوس یافت می‌شود.

انواع گیاه بابا آدم: گیاه آلوکازیا Alocasia cucullata با برگ‌های سبز زمردی براق دارای رگبرگ‌های برجسته در قسمت‌های زیرین و لبه‌های برگ‌های مواجِ رو به بالا است.

(برای نگهداری از گیاه دیفن باخیا به این صفحه مراجعه کنید.)

گیاه آلوکازیا Alocasia cucullata

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia macrorrhizos Giant Taro

گیاه بابا آدم Alocasia macrorrhiza به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین گونه‌های آلوکازیا، به دلیل جثه حیرت‌انگیزش به نام «تارو غول‌پیکر» نیز شناخته می‌شود. دارای برگ‌های سبز براق، پیکانی شکل و حجیم است.

انواع گیاه بابا آدم: گیاه بابا آدم Macrorrhiza با آن برگ‌های پهن و براق شما را شیفته‌ی خود می‌کند، این مدل یکی از رایج‌ترین گونه‌های بابا آدم است.

گیاه بابا آدم Alocasia macrorrhiza

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia longiloba

گیاه آلوکازیا Alocasia Longiloba به‌خاطر شاخ و برگ‌های سپر مانند و باریکش شناخته شده است. سطح بالای برگ‌ها به رنگ سبز مایل به آبی با حاشیه سفید-نقره‌ای و رگبرگ‌های برجسته است، جالب است بدانید که سطح زیرین این گیاه رنگ بنفش عمیق چشمگیری دارد.

انواع گیاه بابا آدم: گیاه آلوکازیا Alocasia Longiloba با برگ‌های سپری شکل و رگبرگ‌های برجسته یکی از مدل‌های جذاب این خانواده است.

(برای نگهداری از گیاه لیندا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گیاه آلوکازیا Alocasia Longiloba

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia wentii

محال است که گیاه Alocasia Wentii را ببینید و بتوانید از آن دل بکنید! این گیاه به دلیل شاخ و برگ‌های بزرگ که به رنگ سبز براق با سطوح زیرین بنفش مایل به برنز، شگفت انگیز است. برگ‌های آن شکل قلب کشیده‌ای دارند.

انواع گیاه بابا آدم: هر آنچه از زیبایی طبیعت توقع دارید در گیاه Alocasia Wentii جمع است: رنگ سبز درخشان، شاخ و برگ‌های بزرگ و ساقه‌ای تنومند!

گیاه Alocasia Wentii

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia lauterbachiana Purple Sword

گیاه آلوکازیا شمشیر بنفش lauterbachiana از کجا آمده است: برگ‌های بلند و باریک با لبه‌های شمشیر مانند دلیل نامگذاری این گیاه است. از لحاظ رنگ‌آمیزی، قسمت بالایی آن سبز براق و قسمت زیرین آن یک رنگ بنفش مسی متضاد دارد. این نوع خیلی جسور و خشن به نظر می‌آید.

انواع گیاه بابا آدم: گیاه بابا آدم شمشیر بنفش نوعی شگفت انگیز از این گیاه جسور با ترکیبی از رنگ سبز و بنفش است. برگ‌های کشیده و تنومند با لبه‌های شمشیری!

گیاه آلوکازیا شمشیر بنفش

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia plumbae Flying Squid

شاید با دیدن مدل Alocasia Plumbae Flying Squid اصلا تصور نکنید که این گونه متعلق به خانواده آلوکازیا است. این گونه غیرمعمول قطعا شما را یاد گیاه هوازی تیلاندسیا می‌اندازد.

دمبرگ‌های عجیب و غریب و خمیده‌اش که شبیه بازوهای ماهی مرکب است می‌اندازد. اگر با دقت نگاه کنید، خواهید دید که ساقه‌های قهوه‌ای لوله‌ای آن به برگ‌های ریز و نوک تیز ختم می‌شوند.

انواع گیاه بابا آدم: در خانواده گیاه آلوکازیا گیاهی شبیه به ماهی مرکب وجود دارد که باور نمی‌کنید این ساقه‌های ظریف متعلق به این خانواده باشد.

(برای آشنایی با آفت مگس سفید به این صفحه مراجعه کنید.)

Alocasia Plumbae Flying Squid گیاه بابا ادم

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia portei

گیاه بابا ادم Alocasia portei که به نام هیولای مالزی نیز شناخته می‌شود، با شاخ و برگ‌ها جالبش مدلی متنوع در بین تمام آلوکازیاها است. این مدل گونه‌ای نسبتا نایاب است.

گیاه بابا ادم: گیاه بابا ادم Alocasia portei گونه‌ای بزرگ با برگ‌های متمایز است. این گیاهِ نسبتا نایاب از جنگل‌های بارانی فیلیپین است.

گیاه بابا ادم Alocasia portei

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia odora variegata

 آلوکازیای Alocasia odora variegata همان گیاه بابا آدم ابلق است که با برگ‌های بزرگ قلبی شکل و به رنگ سبز تیره و روشن است که با لکه‌ها سفید تا سبز کم‌رنگ چشم‌ها را به خود جلب می‌کند. هر برگ الگو و نسبت رنگ متفاوتی دارد. برخی از برگ‌ها سبز یکدست و برخی تقریباً یکدست سفید از کار درمی‌آیند. آلوکازیا ابلق کاملاً منحصر به فرد است.

انواع گیاه بابا آدم: گیاه الوکازیا ابلق طبیعتی زیبا و رؤیایی دارد. گیاه بابا ادم ابلق در دسته‌ی گیاهان لوکس گران قیمت قرار می‌گیرد.

 آلوکازیای Alocasia odora variegata

انواع گیاه بابا آدم: Alocasia nebula Imperialis

آخرین و نایاب‌ترین گونه بابا آدم Alocasia nebula Imperialis است که اغلب به عنوان یکی از زیباترین آلوکازیاهای جهان معرفی می‌شود. برگ‌های بسیار ضخیم و چرمی آن دارای رنگ سبز تیره تا خاکستری مایل به آبی رو به بالا با سطح زیرین قرمز شرابی و رگه‌های غالب است.

انواع گیاه بابا آدم: آلوکازیای Alocasia Nebula یک گیاه کاملاً نادر با برگ‌های خاکستری-سیاه قابل توجه است. این گیاه در زمان بلوغ تا حدود ۷۰ سانتی‌متر رشد می‌کند.

(برای مبارزه با آفت شپشک آرد آلود به این صفحه مراجعه کنید.)

نایاب‌ترین گونه بابا آدم Alocasia nebula Imperialis

نگهداری از گیاه آلوکازیا آمازونیکا

گیاه بابا آدم اگرچه گیاهی گلده نیست، مخصوصا در داخل خانه، اما فقط با آن برگ‌‌های چرمی و پیکانی شکلی که به رنگ سبز تیره با لبه‌های موج دار عالی است. در زمان بلوغ و با مراقبت مناسب، این گیاه می‌تواند به اندازه‌ی ۳۰ سانتی متر تا ۱٫۵ متر قد بکشد و رشد کند.

مانند سایر اعضای خانواده آروید، آلوکازیا آمازونیکا هوای گرم را تحمل می‌کند، بنابراین فقط کسانی که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند می‌توانند آن را در تمام طول سال در فضای باز و در گلدان نگهداری کنند.

با این حال، اگر می‌خواهید به گیاه آپارتمانی خود کمی استراحت دهید، می‌توانید ظرف را در فضای باز و در مکانی نیمه سایه قرار دهید. فقط مطمئن شوید که قبل از فرا رسیدن زمستان آن را به داخل خانه برگردانید.

اکثر گیاهان بابا آدم از هر گونه‌ای که باشند، نیازها و دستورالعمل‌های مراقبتی مشابهی دارند. با این حال، وقتی گیاه جدیدی را به خانه می آورید، نحوه مراقبت از آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آیا همه‌ی شرایط رشد و مراقبت از آن را دارید یا خیر.

(با انواع گل آویز آپارتمانی در این صفحه آشنا شوید.)

نکات نگهداری از گیاه آلوکازیا آمازونیکا

خاک مناسب برای گیاه بابا آدم (آلوکازیا آمازونیکا)

وقتی صحبت از بهترین خاک برای رشد آلوکازیا آمازونیکا به میان می‌آید، بهترین عملکرد و سالم‌ترین رشد متعلق به خاکی با هوادهی خوب و سرعت زهکشی بالا است. خاک سنگین تمایل به حفظ رطوبت بیش از حد دارد که می‌تواند منجر به مشکلات پوسیدگی و حتی مرگ گیاه شود.

بسیاری از فروشگاه‌های لوازم باغبانی، مخلوط‌های خاکی سبک با برچسب «مخلوط جنگلی» دارند که مخلوط خوبی برای گیاه بابا آدم است.

خاک مناسب برای گیاه بابا آدم

نور مناسب برای گیاه بابا آدم

برای بهترین عملکرد و برای اینکه شاخ و برگ‌ها رنگ سبز تیره خود را حفظ کنند، بهتر است گیاه بابا آدم را در مکانی قرار دهید که نور روشن غیر مستقیم اما همه‌گیر دارد. اگر گیاه در مکانی قرار گیرد که نور کافی نداشته باشد، رنگ خود را از دست می‌دهد و در نهایت می‌میرد.

از آنجایی که  گیاه بابا آدم به طور طبیعی در مناطق استوایی و نیمه گرمسیری در زیر درختان می‌رویند، سعی کنید این محیط را در خانه برای آن فراهم کنید.

نور مناسب برای نگهداری از بابا آدم

دمای مناسب برای گیاه بابا آدم

گیاه آلوکازیا در یک محیط گرم بهترین رشد را دارد. هنگامی که دما خیلی سرد است، که معمولاً زیر ۵۵ درجه فارنهایت است، گیاه به خواب کامل رفته و شاخ و برگ‎‌‌های آن می‌ریزند.

در این دما، اگرچه شاخ و برگ‌ها ناپدید می‌شوند، اما امکان اینکه پیاز گیاه زنده باشد خیلی زیاد است. شاخ و برگ‌ها فقط زمانی دوباره جوانه می‌زنند که دما دوباره مثل فصل بهار بالا رفته و گرم شود. راستی فراموش نکنید که این گیاه دمای ثابت را دوست دارد، از قرار دادن آن در نزدیکی درب و پنجره‌های تک جداره جدا خودداری کنید.

برای شاد نگه داشتن گیاه بابا آدم، بهتر است دمای داخل خانه را بین ۶۵ تا ۸۰ درجه فارنهایت حفظ کنید.

(راهنمای رشد گیاهان آپارتمانی در آب  را در این صفحه بخوانید.)

دمای مناسب برای مراقبت از گیاه بابا آدم

آب مناسب گیاه آلوکازیا آمازونیکا

گیاه بابا ادم در محیط بومی خود، در نزدیکی منبع آبی می‌رویند تا که ریشه‌هایشان دائما مرطوب بماند. بنابراین، آبیاری مکرر برای حفظ رطوبت یکنواخت خاک، به ویژه در فصول رشد بهار در طول تابستان، مهم است. فقط حواستان باشد که منظور رطوبت دائمی است نه خیس ماندن خاک!

در طول زمستان، رشد فعال متوقف می‌شود، بنابراین نیازی نیست به اندازه‌ی فصل بهار و تابستان آن را آبیاری کنید. با این حال، اجازه ندهید که خاک به طور کامل خشک شود. بررسی میزان رطوبت خاک با رطوبت سنج آسان است.

با این اوصاف، در طول فصل زمستان، فقط یک بار تا دو هفته نیاز به آب دارد. بررسی منظم رطوبت خاک و آبدهی در صورت نیاز، گیاه آلوکازیا آمازونیکای شما را در بهترین عملکرد خود نگه می‌دارد.

بسته به دمای بیرون و شرایط نوری پنجره‌ای که آلوکازیا در نزدیکی آن قرار دارد، در طول فصل رشد، شاید مجبور شوید هفته‌ای یک تا دو بار گیاه بابا آدم را آبیاری کنید.

نکات آبیاری گیاه آلوکازیا آمازونیکا

رطوبت مناسب گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم برای رشد مناسب و حفظ شاخ و برگ سالم، به شرایط رطوبتی خاصی نیاز دارد. اگرچه که تأمین شرایط رشد همانند شرایط جنگل‌های بارانی در داخل خانه ناممکن است، اما ایجاد رطوبت برای گیاهان آپارتمانی آنقدرها هم سخت نیست:

  • گلدان آلوکازیا آمازونیکا را روی یک سینی سنگریزه قرار دهید. همانطور که آب در اطراف گیاه تبخیر می‌شود، رطوبت مورد نیاز آن نیز تأمین خواهد شد.
  • روش دیگر، استفاده از یک بطری اسپری است که با آن هفته‌ای یک یا دو بار شاخ و برگ گیاه را غبارپاشی کنید.
  • اگر حمام شما نور کافی برای رشد مناسب دارد، هر از گاهی آن را به حمام ببرید! استفاده مداوم از آب، باعث ایجاد رطوبت دلچسب این گیاه می‌شود.

گیاه بابا آدم در محیط های خشک خوب رشد نمی‌کند. مراقب باشید آلوکازیا خود را خیلی نزدیک به منبع گرما (مانند دریچه یا شومینه) قرار ندهید زیرا این کار، هوا را بیش از حد برای آن خشک می‌کند.

(با گیاهان آپارتمانی نیازمند به نور مستقیم آشنا شوید.)

تامین رطوبت مورد نیاز گیاه بابا آدم

کود مناسب گیاه بابا آدم

برای رشد کامل گیاه آپارتمانی آلوکازیا آمازونیکا، بهتر است به طور منظم در طول فصل رشد بهار تا تابستان آن را تغذیه کنید. زمانی که گیاه رشد فعال خود را متوقف کرد، از کوددهی دست بکشید. برای گیاه آلوکازیا از کود مایع متعادل یا مخلوط کود مایع برای گیاهان آپارتمانی به مدت هر دو تا چهار هفته یکبار استفاده کنید. حواستان باشد که همیشه دستورالعمل‌های بسته‌بندی کود را دنبال کنید.

مراقب باشید که از کودهای خیلی قوی استفاده نکنید، در غیر این صورت ممکن است از طریق تجمع نمک، شاخ و برگ‌ها را بسوزانید. صرف نظر از اینکه از چه کودی استفاده می‌کنید، توصیه می‎‌‌کنم هر چند ماه یکبار خاک را شستشو دهید تا نمک‌های موجود در آن شسته شود. برای انجام این کار، گلدان را روی سینک بگذاردید و اجازه دهید آب به مدت پنج دقیقه آهسته در خاک جاری شود.

برای کوددهی گیاه بابا آدم، ماهیانه از کود مایع رقیق شده گیاهان آپارتمانی در بهار، تابستان و پاییز استفاده کنید. در زمستان که گیاهان به طور فعال رشد نمی‌کنند، نیازی به کود دهی نیست.

 کوددهی به گیاه باباآدم

طریقه هرس کردن گیاه بابا آدم

به غیر از حذف برگ‌های مرده یا آسیب دیده، نیاز به هرس گیاه آلوکازیا بسیار کم است. هنگامی که نیاز به جدا کردن برگ دارید، مطمئن شوید که ابزارهای هرس تمیز باشند تا هیچ بیماری یا آفتی به گیاه منتقل نشود. به سادگی تیغه‌ها را با الکل یا یک ماده‌ی ضدعفونی کننده خانگی پاک کنید.

به غیر از حذف برگ‌های مرده یا آسیب دیده، نیاز به هرس گیاه آلوکازیا بسیار کم است.

(با روش‌های اسپری آب روی گیاهان آپارتمانی آشنا شوید.)

هرس گیاه بابا آدم

گلدان مناسب گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم به تعویض گلدان نیازی ندارد مگر تازمانیکه دیگر گلدان بسیار کوچک باشد، مثلا به راحتی از گلدان خود بیرون نیاید و ریشه ها از آن خارج شده باشند. بسته به اینکه سرعت رشد آن چقدر است، نیاز به تعویض گلدان هر ساله نیست. البته این دلیلی برای تعویض خاک گلدان نیست. برای تعویض گلدان گیاه بابا آدم، به چند نکته دقت کنید:

  • گیاه را در گلدانی قرار دهید که فقط یک سایز بزرگ‌تر از گلدان فعلی باشد.
  • جابجایی مجدد در گلدانی که خیلی بزرگ است احتمال آنکه خاک را مدت طولانی خیس و خیلی مرطوب نگهدار زیاد است. اگرچه آلوکازیا آمازونیکا رشد در محیط مرطوب را ترجیح می‌دهد، اما دوست ندارد ریشه‌هایش دائما خیس باشند.
  • گیاه آلوکازیا در هر نوع گلدانی به خوبی رشد می‌کند، به شرطی که سوراخ زهکشی خوبی داشته باشد. فقط حواستان باشد گلدان‌هایی که از مواد متخلخلی مانند خاک رس ساخته شده‌اند، خاک را سریعتر از گلدان‌های پلاستیکی خشک می‌کنند.

بهتر است تا زمانی که گیاه بابا آدم در فصل بهار و یا فصل رشد فعال خود است، برای تعویض گلدان اقدام کنید.

(با گیاهان آپارتمانی سمی آشنا شوید.)

انتخاب گلدان مناسب برای گیاه بابا آدم

مراحل تعویض گلدان آلوکازیا آمازونیکا

  • گیاه بابا آدم را با دقت از گلدان خارج کنید و ریشه‌ها را برای قرار دادن مجدد در گلدان بررسی کنید. اگر ریشه‌ها در حال پیچیده شدن هستند، آنها را به آرامی با انگشتان خود جدا کنید.
  • گلدان جدید را حدود یک ربع از مخلوط خاک مناسب پر کنید و سپس آب دهید تا ته نشین شود.
  • آلوکازیا آمازونیکا را در گلدان قرار دهید و در صورت نیاز خاک را اضافه یا حذف کنید تا عمیق‌تر از رشد اولیه‌اش کاشته نشود.
  • جالی خالی گلدان را با خاک پر کنید و آن را در اطراف آلوکازیا آمازونیکا سفت کنید.
  • خاک را دوباره آبیاری کنید و تا زمانی که از منافذ زهکشی پایین تراوش کند.
  • آن را در محلی که در ابتدا رشد می‌کرد، در مکانی روشن و سرپوشیده قرار دهید.

تعویض گلدان آلوکازیا آمازونیکا

پاکسازی برگ

مقدار گرد و غباری که در هوای خانه با آن روبرو هستید، تعیین می‌کند که چند بار در ماه مجبور هستید که برگ‌های گیاه بابا آدم را تمیز کنید. تمیز نگه ‌داشتن شاخ و برگ نه تنها باعث می‌شود که برگ‌ها به بهترین شکل ظاهر شوند، بلکه به فتوسنتز آن‌ها نیز کمک می‌کند و گیاه را سالم و شاد نگه می‌دارد.

برای غبارپاشی گیاه استفاده از محصولات براق کننده گیاهی توصیه نمی‌شود زیرا بسیاری از آن‌ها بقایای مومی روی برگ‌ها دارند و مانع تبادل هوا در سلول‌های گیاه می‌شوند.

برای غبار پاشی گیاه باباآدم، ساده‌ترین روش این است که کل گیاه را روی سینک بگذارید و شاخ و برگ‌های آن را با ملایم بشویید.

(گیاهان آپارتمانی آلرژی زا را در این صفحه بشناسید.)

پاکسازی برگهای آلوکازیا

بیماری گیاه بابا آدم

پوسیدگی ریشه

اگر مراقبت از گیاه آلوکازیا به درستی انجام شود، با هیچ مشکل بیماری عمده‌ای مواجه نمی‌شود. بزرگ‌ترین تهدید، پوسیدگی ریشه به دلیل آبیاری بیش از حد است.

اگرچه آلوکازیا آمازونیکا برای رشد سالم نیاز به خاکی دارد که به طور مداوم مرطوب باشد، اما به این معنی نیست که در دوره‌های طولانی خاک خیس را تحمل کند.

پوسیدگی ریشه گیاه بابا آدم، عمدتاً ناشی از روش‌های نگهداری نادرست است و پیشگیری از آن نسبتاً آسان است.

مشکلات و بیماری‌های رایج گیاه بابا آدم

خاک مناسب

آلوکازیای آمازونیکا را در خاک سبک که زهکشی خوبی دارد پرورش دهید. خاک‌های سنگین مانند بسیاری از خاک‌های گلدانی که تمایل به حفظ رطوبت بیش از حد دارند و باعث خیس شدن خاک می‌شوند، برای این گیاه نامناسب است. به طور مکرر رطوبت و میزان آب خاک را بررسی کنید. برای رشد بهتر، خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگهدارید.

خاک‌های سنگین که تمایل به حفظ رطوبت بیش از حد دارند و باعث خیس ماندن خاک می‌شوند، برای گیاه بابا ادم نامناسب است.

(با گیاهان سمی برای حیوانات خانگی آشنا شوید.)

صدمه به ریشه در هنگام تعویض گلدان

آلوکازیا آمازونیکا را با احتیاط از گلدانش جدا کنید و به آرامی خاک را از پیاز و ریشه جدا کنید. ریشه‌ها را بررسی کنید، اگر علائم آسیب و پوسیدگی، مثل اینکه بخشی از ریشه و پیاز نرم شده باشد دیدید، آن‌ها را با ابزار تمیز هرس، جدا کنید. اما اگر پوسیدگی بخش‌های بزرگی از ریشه و پیاز را گرفته است، کاری نمی‌شود کرد و گیاه از بین رفته است.

ریشه‌های گیاه بابا ادمرا بررسی کنید، اگر علائم آسیب پوسیدگی را مشاهده کردید، آن‌ها را با ابزار تمیز هرس، جدا کنید.

صدمه به ریشه در زمان تعویض گلدان بابا آدم

آفات گیاه بابا آدم

تنها آفت عمده‌ای که آلوکازیا آمازونیکا را در محیط داخلی تحت تأثیر قرار می‌دهد کنه‌های عنکبوتی هستند. این آفات ریز شیره‌ی گیاه را می‌مکد و در صورت عدم کنترل سریع می‌توانند آن را ضعیف کند و منجر به مرگ آن شوند.

آن‌ها حتی می‌توانند سایر گیاهان آپارتمانی در جوار گیاه آلوکازیا را نیز آلوده کنند، بنابراین دائما گیاه را بررسی کرده و درصدد درمان برآیید. شناسایی مشکل کنه تار عنکبوتی آسان است زیرا این آفت، تار ظریفی را روی شاخ و برگ گیاه میتند.

برای رفع مشکل آفت کنه عنکبوتی، گیاه بابا آدم را با اسپری صابون حشره‌کش یا چریش بر رو و سطح زیرین برگ‌ها درمان کنید. همیشه دستورالعمل‌های روی بسته را مربوط به میزان مخلوط و دفعات استفاده را دنبال کنید.

(با گیاهان آپارتمانی دفع کننده پشه آشنا شوید.)

آفات گیاه بابا آدم

آیا گیاه بابا ادم سمی است؟

با توجه به کریستال‌های اگزالات کلسیم موجود در کل گیاه، بابا آدم برای انسان، گربه ها، سگ ها و اسب ها بسیار سمی است.

مصرف این گیاه باعث سوزش شدید دهان می‌شود و در موارد شدید، می‌تواند منجر به تورم راه‌های تنفسی و در نهایت مرگ شود. شیره گیاه بابا ادم باعث تحریک پوست می‌شود. حتما گیاه را در دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

گیاه بابا آدم برای انسان، گربه، سگ و اسب به شدت سمی است و در صورت خوردن برگ، منجر به تورم راه‌های تنفسی و حتی مرگ می‌شود.

سمیت گیاه باباادم

مشکلات رایج گیاه بابا آدم

چرا برگ‌ های گیاه بابا آدم زرد می شوند؟

زرد شدن برگ‌های گیاه بابا آدم می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که گیاه یا آب کافی دریافت نمی‌کند یا زیاد آبیاری می‌شود. این گیاه خاکی را ترجیح می‌دهد که دائماً مرطوب باشد، اما دوست ندارد در خاکی باشد که دائماً خیس است.

برای جلوگیری از زرد شدن برگ گیاه آلوکازیا، زمانی که سطح خاک شروع به خشک شدن کرد آبیاری را آغاز کنید و مطمئن شوید که گلدان دارای زهکشی خوبی است.

(با گیاه مناسب اتاق خواب آشنا شوید.)

مشکل زرد شدن برگهای بابا آدم

چرا برگ های گیاه بابا آدم قهوه ای می شوند؟

قهوه ای شدن لبه های برگ در آلوکازیا آمازونیکا دو عامل عمده دارد:

  • اگر گیاه رطوبت کافی دریافت نکند. بابا ادم برای داشتن بهترین رشد خود، به محیطی مرطوب نیاز دارد. می‌توانید با قرار دادن گلدان روی سینی سنگریزه که آب را جمع آوری می‌کند رطوبت را افزایش دهید یا چندین بار در هفته گیاه را با اسپری آب، غبارپاشی کنید.
  • اگر گیاه Alocasia Amazonica شما رطوبت لازم را دریافت می‌کند، قطعا تجمع نمک کود در خاک باعث قهوه ای شدن لبه های برگ شده است. تقریباً هر دو تا سه ماه یکبار خاک را با جریان آهسته آب به مدت حدوداً پنج دقیقه بشویید تا نمک‌ها از بین بروند.

دلیل قهوه ای شدن نوک برگ گیاه بابا آدم دو عامل مهم وجود دارد یا رطوبت کافی ندارد و یا تجمع نمک در خاک باعث این اتفاق شده است.

چرا برگ های گیاه بابا آدم افتاده است؟

کمبود نور یا آب کافی می‌تواند باعث شود که برگ های گیاه آلوکازیا شروع به افتادن کنند. مطمئن شوید که گیاه در مکانی رشد می‌کند که نور روشن دارد.

با این حال، اگر در آب و هوای بسیار گرم زندگی می‌کنید، اجازه دهید گیاه نور غیر مستقیم روشن دریافت کند. اگر نور کافی دارد، احتمالا آب کافی برای مرطوب نگه داشتن خاک به طور مداوم نداشته است.

به طور مکرر سطح بالای خاک گیاه بابا آدم را بررسی کنید و اگر احساس کردید تازه شروع به خشک شدن کرده، آنقدر به گیاه آب دهید تا از ته گلدان خارج شود.

(دلایل قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی را در این صفحه بخوانید.)

علت ریزش برگ‌های گیاه بابا ادم

دلیل زرد شدن و ریختن برگ های گل بابا ادم

اگر گیاه شما رطوبت کافی دریافت نکند، برگ‌ها زرد می‌شوند. می‌توانید با قرار دادن گلدان روی سینی از سنگریزه‌ها شرایط مرطوب را تکرار کنید. همچنین می‌توانید چندین بار در هفته گیاه را با آب غبارپاشی کنید. گیاه آلوکازیا آمازونیکا را نزدیک دریچه گرمایش یا خنک کننده قرار ندهید.

البته با بالا رفتن سن گیاه، برگ‌های قدیمی‌تر به طور طبیعی زرد می‌شوند و شروع به افتادن می‌کنند و در نهایت می میرند و از گیاه می ریزند. بنابراین اگر گیاه آلوکازیا شما سالم است، جای نگرانی نیست. می‌توانید برگ‌های در حال مرگ را با ابزارهای هرس تمیز از روی گیاه جدا کنید.

اگر برگ‌های قدیمی زرد شده و می‌ریزند چندان جای نگرانی نیست، چون دلیلی برای رشد و قد کشیدن گیاه است.

دلیل لکه های قهوه ای و زرد روی برگ های گیاه آلوکازیا

اگر متوجه لکه‌های کوچک زرد یا قهوه ای شده‌اید که روی برگ های آلوکازیا را پوشانده‌اند، مشکل کنه عنکبوتی دارید. هنگامی که نگاه دقیق‌تری می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که بخش‌هایی از شاخ و برگ را احاطه کرده‌اند. این آفات ریز مکنده شیره می‌توانند به سرعت گیاه شما را ضعیف کرده و حتی از بین ببرند.

برای ریشه کن کردن آفات از روی برگ گیاه بابا آدم، به صابون حشره کش یا چریش نیاز دارید. بر طبق دستورالعمل روی بسته، مقدار مخلوط و تعداد دفعات استفاده را اجرا کنید.

(برای انتخاب گل آپارتمانی برای محل کار به این صفحه مراجعه کنید.)

علت ایجاد لکه های قهوه ای و زرد روی برگ های گیاه آلوکازیا

چرا برگ های آلوکازیا آمازونیکای من رنگ سبز عمیق خود را از دست می دهند؟

اگر متوجه شدید که شاخ و برگ بابا ادم شما، رنگ سبز براق و مفرح خود را از دست داده‌اند، بطور حتم، گیاه نور کافی دریافت نمی‌کند.

گیاه بابا ادم بهترین رشد خود را در نور روشن حفظ می‌کند. اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، آن را در مکانی قرار دهید که نور غیر مستقیم روشن دریافت کند.

از دست رفتن رنگ سبز برگ‌های آلوکازیا

منبع مطلب

مقالات مرتبط

نظرات