گیاهان آپارتمانی سمی و حساسیت زا برای حیوانات خانگی + عکس

گل های آپارتمانی دکورهای طبیعی ارزشمندی هستند که در کنار وسایل بی‌جان خانه روح طراوت و سرزندگی به ادم می‌دهند. برخی از آن‌ها علارغم زیبایی و حتی جنبه‌ی درمانی برای انسان‌ها، برای حیوان خانگی سمی هستند که بلعیدن برگ یا لمس آن به قیمت جان‌شان تمام می‌شود! بنابراین بجای اینکه لبخند به لبتان بیاورند، باعث ناراحتی می‌شود! با گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی آشنا شوید.

درختچه آپارتمانی

گل های آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی

اگرچه گیاهان آپارتمانی برای تزئین دکور، تصفیه هوا و نشاط بخشیدن محیط، بی‌نظیر هستند، اما اگر حیوانات خانگی را نگهداری می‌کنید، به طور بالقوه بجای اینکه مفید باشند، باعث ضرر و ناراحتی می‌شوند.

تعداد زیادی از گیاهان، چه در مجموعه گیاهان آپارتمانی و چه گیاهانی که در  فضای باز پرورش پیدا می‌کنند، برای حیوانات خانگی سمی هستند.

نگهداری گیاهان آپارتمانی و حیوانات خانگی

خیلی از گیاهان آپارتمانی شیره، برگ و ساقه‌ی سمی دارند که موجب حساسیت، مسمومیت و حتی مرگ حیوانات خانگی می‌شوند. البته این مشکل فقط به حیوانات محدود نمی‌شود؛

اگر بیمار آلزایمری و یا کودکان بازیگوشی دارید که احتمال دست زدن یا بلعیدن برگ‌ها وجود دارد، این گیاهان را باید به مراتب از دسترس آن‌ها نیز دور نگه دارید.

گیاهان سمی خانگی: اگر طبیعت و حیوانات را در کنار هم دوست دارید، باید مدیریت خوبی در نگهداری هر دو اجرا کنید، یا به دنبال خرید گیاهان خانگی دوستدار حیوانات خانگی باشید یا گیاهان زیبا اما سمیبرای حیوانات را کاملا از دسترس آن‌ها دور نگهدارید!

 

نگهداری از حیوانات خانگی و گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات: ۱٫ آلوئه ورا (Aloe Vera)

حتما با دیدن نام گیاه آلوئه ورا (Aloe Vera) با آن همه ویژگی ناب برای درمان، شگفت‌زده شده‌اید، بله گیاه آلوئه ورا برای گربه‌ها یا سگ‌ها اصلا خوش‌آیند نیست.

مجموعه گیاهان آلوئه ورا حاوی ماده‌ی شیمیایی گلیکوزیدهای آنتراکینون، است، این ماده یک تصفیه کننده‌ی قوی است و در صورت مصرف، منجر به استفراغ و اسهال می‌شود.

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات: گیاه آلوئه ورا که خیلی از ما برای مصرف درمانی پرورش می‌دهیم، برای حیوانات حسابی مضر و سمی هستند. فراموش نکنید که آن را از دسترس حیوانات خانگی دور نگه دارید.

(برای نگهداری از گیاه سرخس به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از گیاه آلوئه ورا: گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی: ۲٫ پتوس (Pothos)

 گیاه پتوس (Pothos) محبوب‌ترین و سازگارترین گیاه آپارتمانی است و خیلی‌ها با دیدن نام آن در لیست گیاهان آپارتمانی سمی ناراحت می‌شوند! اگر می خواهید این گیاه رونده‌ی زیبا را در خانه خود نگه دارید، آن را به دور از دسترس حیوانات خانگی خود آویزان کنید.

علائم مسمویت بعد از بلع، بلافاصله قابل مشاهده است که شامل: پنجه زدن در صورت، کف کردن از دهان و استفراغ می‌شود. تورم متوسط ​​تا شدید در دهان نیز ممکن است رخ دهد که تنفس یا بلع را دشوار می‌کند.

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات: اگر می‌خواهید گیاه پتوس را در خانه خود نگه دارید آن‌را باید در نقطه‌ای از خانه که مطمئن هستید، حیوانات خانگی به آنجا نمی‌رود، مثلا حمام نگه دارید.

(برای نگهداری از گیاه دراسنا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از گیاه پتوس: گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی

گل های آپارتمانی سمی برای حیوانات: ۳٫ گیاه آگلونما (Agalonema)

و اما گیاه آگلونما (Agalonema) که این روزها خیلی ترند است. متأسفانه این گیاه زیبا نیز در لیست گیاهان آپارتمانی سمی قرار می‌گیرد.

همانند گیاه پتوس، علائم مسمومیت بلافاصله بعد از بلع قابل مشاهده باشد و همچنین شامل پنجه زدن در صورت، کف کردن و استفراغ است.

تحت این شرایط، مراقب صورت آنها باشید، زیرا ممکن است تورم شدیدی در دهان ایجاد کرده و برای نفس کشیدن و قورت دادن، حیوانات را دچار مشکل کند.

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات: اگر گیاه آگلونما یا گیاه همیشه سبز چینی را در خانه نگهداری می‌کنید، حواستان باشد که این گیاه به شدت برای حیوانات خانگی سمی است.

(برای نگهداری از گیاه گل گندمی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از گلدان گیاه آگلونما: گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی: ۴٫ گیاه گوجه فرنگی (Tomato Plant)

اگر در باغچه خانه خود، گیاه گوجه فرنگی کاشته‌اید، حواستان باشد که حیوانات خانگی آنجا تردد نکنند! میوه‌ی رسیده، مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما قسمت‌های سبز گیاه، حاوی سولانین است که برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی است. برای مسمومیت شدید، باید مقدار زیادی از آن خورده شود.

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات: جدیدا خیلی‌ها گیاه گوجه فرنگی را در داخل آپارتمان یا در حیاط خانه پرورش می‌دهند، اما نمی‌دانند که بلعیدن برگ‌های این گیاه باعث مسمومیت حیوانات خانگی مخصوصا گربه‌ها می‌شود.

(برای نگهداری از گیاه برگ انجیری به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از گیاه گوجه فرنگی: گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی

گل های آپارتمانی سمی برای حیوانات: ۵٫ گیاه پیازچه (Chives)

پیازچه هم درست مانند گوجه فرنگی، یک گیاه خوراکی مخصوص انسان است و برای گربه‌ها و سگ‌ها مسمومیت‌زا است. پیازچه بخشی از خانواده آلیوم (پیاز، سیر، تره فرنگی) است که همگی برای گربه‌ها و سگ‌ها سمی هستند. مسمومیت با پیاز و سیر، منجر به آسیب به گلبول‌های قرمز خون می‌شود.

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات: گیاهان سمی خانگی برای گربه مجموعه خانواده آلیوم مثل پیاز، سیر و تره فرنگی است. اگر عادت به کاشت این گیاهان در خانه دارید، حواستان باشد گربه‌ها آنجا تردد نکنند.

(برای نگهداری از گیاه حسن یوسف به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

گیاه پیازچه: گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی

برای دور نگه داشتن حیوانات از باغچه چه گیاهی بکاریم؟

کاشت گیاهان تند، مانند رزماری و مریم گلی، به دلیل بوی متمایزشان، حیوانات خانگی را از بستر باغ دور نگه می‌دارد. یک گیاه دیگری از خانواده نعناع به‌نام Coleus canina است، این گیاه آنقدر بوی تندی دارد که  گربه ها نمی‌توانند آن را تحمل کنند و به اسم گربه ترسناک معروف است.

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات: اگر برای باغچه‌تان به دنبال گل نگهبان هستید، رزماری و مریم گلی در اطراف باغچه بکارید، گربه‌ها از عطر آن‌ها بیزار هستند.

(برای نگهداری از فیکوس الاستیکا این صفحه را از دست ندهید.)

حیوانات خانگی را با کاشتن گل‌های مناسب از باغچه دور کنید.

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی: ۶٫ گل داوودی (Chrysanthemum)

از گل داوودی (Chrysanthemum) برای درست کردن آفت کش‌ها و داروهای کک و کنه سگ استفاده می‌شود. این واقعیت، دلیل کافی برای دور نگهداشتن حیوانات از این گیاه زیبا است!

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات: گل داودی به همان اندازه که زیبا و جذاب است، برای حیوانات خانگی سمی و خطرناک است. حواستان باشد زیبایی گل داودی حیوانات را به خود جلب می‌کند.

(برای نگهداری از گیاه یوکا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از گل‌ها زرد داوودی: گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی

گل های آپارتمانی سمی برای حیوانات: ۷٫ دراسنا (Dracaena)

گیاه دراسنا (Dracaena) که ‌به‌نام درخت اژدها نیز شناخته می‌شود، هنگامی که توسط دوستان پشمالوی ما بلعیده شود، باعث ترشح، استفراغ، ضعف و گشاد شدن مردمک چشم، مخصوصا در گربه‌ها می‌شود.

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات: اگر به دنبال یک درختچه آپارتمانی بزرگ هستید، درختچه دراسنا فوق‌العاده است، مگر اینکه حیوان خانگی داشته باشید!

نمایی از گلدان دراسنا: گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی: ۸٫ سرخس مارچوبه (Asparagus Fern)

گیاهانی که به عنوان “سرخس واقعی” در نظر گرفته می شوند‌، مثل سرخس بوستون یا سرخس برگ شمشیری اگرچه بلعیدن آن‌ها توصیه نمی‌شود، برای حیوانات خانگی غیر سمی هستند.

اما حواستان باشد که سرخس مارچوبه (Asparagus fern) کاملاً سمی است، بنابراین حیوانات خانگی خود را دور نگه دارید تا از شر مشکلات پس از آن خلاص شوید.

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات: سرخس گیاهی جذاب و پرطرفدار است، البته مجموعه گیاهان سرخس برای حیوانات خانگی سمی نیستند ولی سرخس مارچوبه به شدت سمی است.

(برای نگهداری از گیاه شفلرا  به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

سرخس مارچوبه: گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی

گل های آپارتمانی سمی برای حیوانات: ۹٫ سانسوریا (Sansevieria)

شما فکر می کنید حیوانات خانگی از گیاه آپارتمانی سانسوریا (Sansevieria) دوری می‌کنند؟ هرگز! سانسوریا، هنگامی که توسط حیوانات خانگی خورده شود، منجر به علائم گوارشی مانند آبریزش، استفراغ و اسهال می‌شود. این گیاه آپارتمانی محبوب را روی استند تزئینی، همیشه بالاتر از سطح عبور و مرور حیوانات خانگی نگه دارید.

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات: سانسوریا بخاطر برگ‌های چشمگیری که دارد، نظر حیوانات را به خود جلب می‌‍کند. گیاه سانسوریا برای حیوانات خانگی سمی است.

سانسوریا: گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی: ۱۰٫ اسپاتی فیلوم (Pease Lily)

گیاه اسپاتی فیلوم (Pease Lily) که به نیلوفر صلح نیز معروف است، طبیعت زیبا، تصفیه کردن هوا از مواد مسموم و هر آنچه که از یک گیاه توقع دارید برایتان فراهم می‌کند، به جزو آرامش برای حیوانات خانگی‌!

بلعیدن شدن برگ این گیاه، باعث استفراغ، درد دهان، آبریزش آب دهان و از دست دادن اشتها در حیوانات خانگی می‌شود. انواع خطرناک دیگر نیلوفرها که معروف به نیلوفر عید پاک، روز، آسیایی، نمایش ژاپنی و نیلوفرهای ببر است.

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات: اگر در خانه حیوان خانگی ندارید، اسپاتی فیلوم یک پارچه آرامش و طبیعت است. اما با داشتن حیوان خانگی نگهداری از این گیاه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 اسپاتی فیلوم: گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی

گل های آپارتمانی سمی برای حیوانات: ۱۱٫ گیاه فیکوس الاستیکا (Rubber Tree Plant)

ترکیباتی مانند پسورالن یا فیکوسین که در شیره درخت الاستیکا و همچنین درخت فیکوس بنجامین یافت می‌شود، می‌تواند به DNA سلول‌ها حمله کند. تمام قسمت‌های درخت الاستیکا و فیکوس بنجامین در صورت بلعیدن برای حیوانات خانگی سمی است.

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات: اگرچه درختچه فیکوس الاستیکادر مجموعه گیاهان آپارتمانی لوکس قرار می‌گیرد. اما در کنار نگهداری گربه‌ها و سگ‌ها اصلا مناسب نیست.

گیاه فیکوس الاستیکا: گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی: ۱۲٫ گیاه هیدرانژیا (Hydrangea)

بلعیدن و لمس کردن گیاه هیدرانژیا توسط حیوانات، خیلی بعید به‌نظر می‌رسد، اما اگر نگران هستید، بهتر است حیوانتان را از باغ دور نگه دارید.

این درختچه حاوی ترکیبات گلیکوزیدهای سیانوژنیک در برگ‌ها و گل‌های خود است. بلعیدن قسمتی از این گیاه می‌تواند باعث استفراغ، اسهال و بی‌حالی شدید می‌شود.

گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات: گل هیدرانژیا زیبا و فریبنده است اما اگر کمی از این برگ‌های زیبا را حیوانات خانگی شما ببلعند، باعث مسمومیت آن‌ها می‌شود.

گیاه هیدرانژیا: گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی

گل های آپارتمانی سمی برای حیوانات: ۱۳٫ سیکلامن (Cyclaman)

فریب گل‌های پر جنب و جوش زیبای گیاه سیکلامن (Cyclaman) را نخورید! هر بخشی از گیاه (به ویژه غده‌ها یا ریشه ها) توسط سگ و گربه جویده یا خورده شود، منجر به علائم بالینی ترشح آب دهان، استفراغ و اسهال می‌شود.

برای رفع مسمومیت حیوانات چه کنیم؟ اگر حیوان خانگی شما علائم مسمومیت را نشان داد و فکر می‌کنید ممکن است قسمتی از گیاه خانگی را بلعیده است، فوراً آن‌ها را نزد دامپزشک ببرید.

منبع مطلب

سیکلامن: گل های آپارتمانی سمی برای حیوانات
div class=”fxbtn-ew12″>خرید گیاه آپارتمانی

مقالات مرتبط

نظرات