علت ریزش برگ گیاه کاج مطبق: دلیل زرد شدن و افتادگی برگ کاج مطبق + تصویر

کاج مطبق اگرچه درختچه‌ آپارتمانی سازگار و ماندگار است و از آنجاییکه کمی حساس است، نگهداری از آن نیازمند یکسری اطلاعات حیاتی است. مثلا نوسانات دما (سرد و گرم شدن هوا)، نبود نور و رطوبت کافی باعث ریزش برگ کاج مطبق می‌شود. برای آشنایی با راهکارهای باغبان حرفه‌ای برای نگهداری از کاج مطبق و روشهای جلوگیری از ریزش و زرد شدن برگ‌های آن با گل باما همراه شوید.

علت ریزش برگ کاج مطبق

پیش از آنکه علت ریزش برگ گیاه مطبق را با دقت مورد بررسی قرار دهیم، در ابتدا بگوییم که کاج مطبق از لحاظ مقاومت و نگهداری اصلا شبیه کاج‌های دیگر که در سرمای زمستان همیشه سبز و باطراوت می‌ماند نیست و خیلی خیلی نسبت به سرما حساس است و شاید فقط یک بار قرار گرفتن در معرض سرما، آن‌را برای همیشه از پا درآورد! البته این گیاه انقدرها هم بی‌صدا نمی‌میرد بلکه با افتادن شاخه‌ها و ریزش برگ‌ها اعتراض می‌کند. در اهمین ابتدا اگر بخواهم زیاد دردسرتان ندهیم، به جزء دمای پایین عوامل دیگری مثل نور کم، آبیاری نامناسب، رطوبت کم و نوسانات دما باعث ریزش برگ کاج مطبق می‌شود.

(در این صفحه با گیاهان آپارتمانی نیازمند به نور مستقیم آشنا شوید.)

علت ریختن برگ های کاج مطبق

کاج مطبق را نجات دهید!

در این متن قرار است که با تجربیات باغبان‌های حرفه‌ای کاج مطبق را که به‌نام کاج نورفولک نیز معروف است، از خطر ریزش برگ نجات دهیم. برای اینکه ببینم چه ترفندهایی برای نجات کاج نورفولک بکار ببریم تا اتمام این متن با ما همراه شوید:

علت ریزش برگ های پایینی کاج مطبق

ریزش برگ کاج مطبق چه دلیلی دارد؟

ریزش برگ گل های آپارتمانی در مواردیکه خیالمان از نور، آب، خاک و دما راحت، ذهن آدم را می‌برد به این سمت که حتما نرمال و طبیعی است. اگر ریزش برگ کاج مطبق فقط به چند عدد قابل شمارش منتهی ‌شود، بله کاملا عادی است؛ اما اگر برگ‌های سوزنی شکل و شاخه‌هایش از قسمت‌های مختلف ریزش دارند و قهوه‌ای و خشک به نظر می‌رسند، ممکن است که اساسی دچار مشکل شده باشد.

عوامل مختلفی مانند شرایط نوری، رطوبت کم، آبیاری نامنظم و نبود خاک غنی می‌تواند در ریختن برگهای کاج مطبق دخیل باشد. کاج های مطبق، از آنجاییکه بومی آب و هوای گرمسیری هستند، در کل با رطوبت، حتی رطوبت زیاد مشکلی ندارند. بنابراین احتمال اینکه از کم آبی و کم نوری یا سوز سرما به این حال درآمده باشند خیلی بالا است.

بنابراین باید همه جوره شرایط گیاه را سنجید تا به علت اصلی پی برد. در ادامه بصورت مجزا علت بیماری کاج مطبق را بررسی می‌کنیم:

تغذیه گیاه، شرایط نور، درجه حرارت و سطح رطوبت در خاک و فضای اطراف گیاه را بررسی کنید. در اکثر موارد، مقصر ریختن برگهای کاج مطبق‌، شرایط محیطی نامطلوب است.

(در این صفحه لیستی از گیاهان آپارتمانی برای محل کار برایتان فراهم کرده‌ایم.)

دلیل ریزش برگهای کاج مطبق

علت ریزش برگ های پایینی کاج مطبق: نور ناکافی

وقتی صحبت از نگهداری گیاه کاج مطبق به میان می‌آید، وجود نور مناسب و کافی برای رشد سالم‌تر آن‌ها جزء نکات کلیدی است. این گیاه مثل سایر گیاهان آپارتمانی نور غیر مستقیم روشن را به نور مستقیم خورشید ترجیح می‌دهد؛ برای رشد بهتر، ۱۶ ساعت نور غیر مستقیم روشن و ۴ تا ۵ ساعت نور مستقیم خورشید عالی است.

و اما چطوری از ریزش برگ کاج مطبق جلوگیری کنیم؟ به یاد داشته باشید که کاج مطبق آفتاب سوزان را دوست ندارد، و بهتر است از آفتاب صبح یا سایه بعد از ظهر درصدد جلوگیری از ریزش برگ کاج مطبق برآیید.

هنگامی که گیاه در معرض نور ناکافی قرار می‌گیرد، کلروفیل عملکرد خوبی ندارد، در نتیجه با کاهش سرعت فتوسنتز، برگ‌های سوزنی شکل گیاه رنگدانه سبز تیره خود را از دست می‌دهند و اگر نور کافی حال آن‌ها خوب نکند، زرد و آویزان شده و در نهایت می‌افتند.

اگر وضعیت نور کاج مطبق همچنان درست نشود، کم کم کل شاخه سقوط می‌کند. با اطمینان می‌توان گفت که، نورناکافی، علت ریزش برگ های پایینی کاج مطبق می‌شود.

(در این صفحه با انواع گل گلدان و گل باغچه آشنا شوید.)

دلیل ریختن برگهای کاج مطبق

نور کافی برای جلوگیری از ریزش برگ های کاج مطبق

  • راه حل روشن است: گیاه را به مکانی منتقل کنید که نور کافی دریافت کند!
  • پنجره رو به جنوب یا غرب عالی است. برای سرعت بخشیدن به بهبودی ریزش برگ کاج مطبق‌، آن را به مدت ۴ تا ۵ ساعت در نور صبح یا بعد از ظهر در سایه قرار دهید.
  • اگر کاج مطبق را از یک نقطه‌ی روشن‌تر به یک نقطه‌ی کم نور‌تر منتقل می‌کنید، حواستان باشد بازهم مکان روشن‌تر را انتخاب کنید. فراموش نکنید که نواسانات دما این گیاه حساس را ناراحت می‌کند!
  • اگر گیاه شما در معرض نور کافی نیست از نورهای مصنوعی استفاده کنید. مثلا قرار گرفتن کاج مطبق در ۱۲-۱۶ ساعت نورهای فلورسنت به خوبی عمل می کند.

همیشه کاج مطبق را در فضای روشن قرار داده یا از منابع نور مصنوعی استفاده کنید. برای جلوگیری از ریختن برگ های کاج مطبق و رشد نامتقارن و شاخه‌های ناسالم، گیاه را بچرخانید. گیاه را به یکباره از فضای روشن‌تر به فضای کم نور منتقل نکنید زیرا به گیاه استرس شدیدی وارد می‌کند.

(بهترین و کار راه اندازترین راهنمای خرید گل را در اینجا بخوانید.)

علت زرد شدن و ریختن برگ های کاج مطبق

علت ریختن برگ های کاج مطبق: دما

یکی دیگر از دلایل ریزش برگ گیاه کاج مطبق، نوسان دما است. دمای ایده آل برای کاج مطبق در محدوده ۱۸ تا ۲۳ درجه سانیتگراد است. راحتی کار در اینجاست که دمای داخل خانه دقیقا باب دل کاج مطبق است، بنابراین گیاه شما به راحتی می‌تواند در خانه رشد کند. تنها چیزیکه که گیاه را ناراحت می‌کند، نوسان شدید دما است که باعث ایجاد استرس در گیاه شده و در نتیجه باعث ریزش برگ گیاه کاج مطبق و سست شدن شاخه‌ها می‌شود.

استرس بیش از حد کاج نورفولک را از بین می‌برد. علاوه بر این، دمای بالای ۳۵ درجه سانتیگراد باعث زرد شدن نوک برگ گیاه می‌شود و دمای کمتر از -۱ درجه سانتیگراد کلا رشد گیاه را متوقف می‌کند.

(نگهداری از گیاه اگزالیس را در این صفحه آموزش ببینید.)

علت ریزش برگ های کاج نوئل

راه حل ریزش برگ گیاهان کاج مطبق با دما و رطوبت ثابت

  • برای جلوگیری از ریزش برگ کاج مطبق و درمان شل شدن برگ کاج مطبق، آن را به دور از وسایل گرمایش یا سرمایش قرار دهید.
  • شاخه‌های آویزان و قهوه‌ای رنگ را قطع کنید چون آن‌ها دیگر سبز نمی‌شوند و فقط انرژی بیشتری از گیاه می‌گیرد.
  • دمای بالای خانه را با افزایش رطوبت متعادل کنید. گیاه خود را از مناطقی که دمای آن اغلب در نوسان است مثل درب ورودی و پنجره‌‎ها، دور نگه دارید.
  • قرار دادن کاج مطبق در کنار پنجره در زمستان باعث ایجاد استرس در گیاه می‌شود، به خصوص اگر دما در شب سرد و در روز گرم شود.

برای نگهداری بی‌نقص از کاج مطبق از قرار دادن آن در نواحی که نوسان دما دارد، اجتناب کنید. از قرار دادن کاج  مطبق در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

(نگهداری از سیکلامن را در این صفحه آموزش ببینید.)

علت پژمردگی کاج مطبق

علت ریزش برگ گیاه کاج مطبق: رطوبت ناکافی

کاج مطبق بومی آب و هوای گرمسیری است که با درجه حرارت و رطوبت بالا عجین است. برای رشد مناسب به حدود ۵۰ درصد رطوبت نسبی نیاز دارد. در اکثر موارد علت بی حالی و افتادگی برگهای کاج مطبق رطوبت ناکافی است.

رطوبت ناکافی در داخلی خانه، معمولا موجب افتادگی شاخه‌ها و در نهایت ریزش برگ کاج مطبق می‌شود. رطوبت کم باعث افزایش سرعت تعرق در گیاه می شود و کاج مطبق برای جلوگیری از اتلاف بیش از حد آب در اثر تعرق، فرو می ریزد.

دلیل ریزش برگ کاج مطبق

راه حل ریزش برگ کاج مطبق با رطوبت کافی

  • رطوبت اطراف گیاه کاج مطبق را افزایش دهید. می‌توانید این کار را با استفاده از یک مه پاش یا قرار دادن یک سینی سنگریزه مرطوب در زیرگلدانی گیاه انجام دهید.
  • شاخه‌های آویزان پایینی را قطع کنید، این کار باعث کاهش سرعت تعرق را در هوای خشک می‌شود.
  • راه حل دیگر، این است که گیاهان آپارتمانی خود را در کنار کاج مطبق قرار دهید، تا به افزایش رطوبت کمک کنند.

گاهی علت خشک شدن برگ های کاج مطبق رطوبت ناکافی است. برای اندازه‌گیری رطوبت اطراف گیاه از رطوبت سنج استفاده کنید و در صورت لزوم رطوبت را افزایش دهید. اگر در زمستان خشکی زیادی را تجربه می کند، به رطوبت اطراف گیاه توجه ویژه‌ای داشته باشید.

(برای نگهداری از سیکاس مطلب جامعی برایتان نوشته‌ایم.)

ریزش برگ کاج مطبق چه دلیلی دارد؟

دلیل ریزش برگهای کاج مطبق: کم آبی

آیا برنامه آبیاری مناسبی دارید؟ آیا کاج مطبق شما آب کافی دریافت می‌کند؟ خوب، اگر در مورد پاسخ این سؤالات شک دارید، کاج نورفولک شما احتمالاً مشکلات عمده‌ای برای آبیاری نامناسب داشته باشد: کم آبی منجر به ریزش برگ کاج مطبق می‌شود. زمانی که گیاه با کم آبی روبرو است، برگ قهوه‌ای و آویزان شده و در نهایت می‌افتد.

کاج مطبق با ریزش برگ اقدام به یک مکانیسم دفاعی برای جبران کم آبی می‌کند. کاج های مطبق نمی‌توانند مواجهه شدید با خشکسالی و آبیاری نامنظم را تاب آورند. بنابراین اگر کاج مطبق شما افتاده و رنجور است، بررسی کنید آخرین باری که به آن آب دادید، چه زمانی بوده است. برای کاج مطبق اصلا خوب نیست که خاکش خشک بماند.

دلیل بیماری و ریزش برگ کاج مطبق

راه حل ریزش برگ گیاه کاج مطبق با آبیاری منظم

  • اگر گیاه مدت زیادی خشک مانده، بلافاصله آن‌را آبیاری کنید اما تا جاییکه که آب از سوراخ‌های زهکشی خارج نشود.
  • خاک را مرطوب اما نه خیس، نگه دارید. خیسی احتمال پوسیدگی ریشه را افزایش می‌دهد.
  • اگر خاک در اثر خشکی زیاد از گلدان جدا بود، قبل از آبیاری خاک را به آرامی در اطراف محیط گلدان فشار دهید. این تضمین می‌کند که آب به خوبی در خاک جذب شود.
  • برای جلوگیری از خشکی خاک یک برنامه آبیاری مناسب تنظیم کنید. همیشه گیاه را به طور کامل آبیاری کنید تا رطوبت خاک حفظ شود. زمانی که سطح بالایی خاک ۲۵ درصد خشک بود، گیاه را آبیاری کنید.

برای جلوگیری از ریزش برگ کاج مطبق، آن را هر ۱ تا ۲ بار در هفته در تابستان و یک یا دو بار در زمستان آبیاری کنید. آبیاری مناسب برای جلوگیری از ریزش برگ های کاج مطبق خیلی مؤثر است.

(نگهداری از آرالیا را در این صفحه آموزش ببینید.)

علت خشک شدن برگ های کاج مطبق

چرا برگ گیاه کاج مطبق می‌ریزید: آبیاری بیش از حد

افتادگی برگ کاج مطبق عموماً به دلیل مسائل مربوط به آبیاری است. با این حال، از آنجایی که  مشکلات کم آبی یا آبیاری بیش از حد شبیه هم است، گاهی اوقات شناسایی علت اصلی چالش برانگیز است. اما اکثرا، گیاهی که از کم آبی رنج می‌برد زرد، قهوه ای یا خشک می‌شود، گیاهی که  با آبیاری زیاد بیمار است زرد، قهوه ای و نرم به نظر می‌رسد. اما در نهایت هر دو علت منجر به ریزش برگ‌ کاج مطبق می‌شود.

ساده ترین راه برای تعیین اینکه آیا گیاهان به آبیاری نیاز دارند یا خیر، قرار دادن یک چوب در گلدان است. اگر چوب مرطوب به نظر رسد، نیازی به آبیاری ندارید.

علت بی حالی و افتادگی برگهای کاج مطبق

راه حل ریزش برگ گیاه کاج مطبق با آبیاری مناسب

  • شاخه‌های آویزان و شل شده را جدا کنید.
  • تا زمانی که لایه بالایی خاک خشک نشده است، گیاه خود را آبیاری نکنید.

برای جلوگیری از ریزش برگ کاج مطبق، یک برنامه آبیاری تنظیم کنید و حواستان باشد که خاک مرطوب بماند، نه اینکه خیس باشد! هر بار که آب از گلدان خارج شد، زیر گلدانی را خالی کنید.

(برای خرید باکس گل رز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

احیای کاج مطبق خشک شده

دلیل ریختن برگ های کاج مطبق: کود ناکافی

چگونه می‌توان انتظار داشت که گیاه بدون تغذیه مناسب سالم باشد؟ گیاهان مانند انسان، برای رشد، به آب و غذا نیاز دارند. کمبودهای غذایی در گیاه باعث توقف رشد همراه با ریزش برگ‌ها می‌شود. البته، کود بیش از حد نیز گاهی منجر به سوختگی و افتادگی برگ گیاه کاج مطبق می‌شود.

کودها حاوی مواد معدنی و نمک هستند. هنگامی که گیاه خود را بیش از حد کود می‌دهید، نمک‌های کود انباشته شده در بافت ها باعث اسمز معکوس و از دست دادن رطوبت می‌شوند. پس کوددهی زیاد و نبود تغذیه مناسب هر دو منجر به افتادگی و پژمردگی برگهای کاج مطبق می‌شود.

کودناکافی می‌تواند علت ریزش برگ های کاج نوئل و سایر درختچه‌های تزئینی باشد. شیر دادن به کاج مطبق به عنوان یک باور اشتباه برای درمان ریزش برگ کاج مطبق جا افتاده، که اصلا راهکار خوبی نیست و در خیلی موارد بیماری این گیاه را تشدید می‌کند.

شیر دادن به کاج مطبق

کود مناسب کاج مطبق

به طور کلی، کاج مطبق نیازی به کود‌دهی مکرر ندارد، به خصوص زمانی که در فضای باز رشد کند. اما درباره کاج مطبق آپارتمانی بیشتر نیاز به تغذیه دارد. بنابراین، کود دادن به کاج مطبق ۲ تا ۳ بار در طول فصل رشد عالی است. خیلی از

راه حل ریزش برگ کاج مطبق با کوددهی

اگر مدتها است که نسبت به خاک گیاه خود بی‌تفاوت بوده‌اید همین الان آن را با کود متعادل NKP (15-15-15) غنی کنید. ۱ ½ قاشق چایخوری کود متعادل را در یک گالن آب اضافه کنید. همچنین می‌توانید از کود آلی، کمپوست یا کود سبک استفاده کنید. در صورت کوددهی بیش از حد گلدان را در حوضچه آب خیس کنید. کود و املاح بیش از حد موجود در خاک را از بین می‌برد.

هر ۲ تا ۳ بار در سال کاج مطبق خود را با کود سبک تغذیه کنید. فراموش نکنید که گیاه در فصل استراحت نیازی به کود ندارد!

(برای خرید سبد گل تولد به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

علت افتادگی برگهای کاج مطبق

علت زردشدن و ریختن برگ های کاج مطبق: آسیب های ریشه و پوسیدگی ریشه

ریشه های کاج نورفولک بسیار حساس و ضعیف هستند و مهم‌ترین علت پژمردگی کاج مطبق است. هنگامی که گیاه را به طور مکرر از گلدانی به گلدان دیگر جابجا می‌کنید، ممکن است به ریشه آسیب برسد. افتادگی شاخه‌ها و توقف رشد کاج مطبق مخصوصا در قسمت بالایی گیاه، نشانی از ریشه‌های آسیب دیده است. اگرچه پوسیدگی ریشه، می‌تواند علت افتادگی برگ‌های کاج مطبق باشد، اما چندان شایع نیست.

هنگامی که کاج مطبق دچار پوسیدگی تدریجی ریشه می‌شود، گیاه را تحت فشار قرار می‌دهد. در نتیجه ریشه‌ها نمی‌توانند تغذیه لازم را برای گیاه فراهم کنند. گیاه از طریق از دست دادن برگ‌های سوزنی و شاخه قادر به آب‌رسانی است.

درمان شل شدن برگ کاج مطبق

علل پوسیدگی ریشه در کاج نورفولک

دو علت برجسته برای پوسیدگی ریشه کاج مطبق وجود دارد. رایج‌ترین آن آبیاری بیش از حد است که در نهایت منجر به پوسیدگی ریشه می‌شود. پیتیوم قارچی است که در خاک خیس و کم زهکشی رشد می‌کند و بیماری گیاه را تشدید می‌کند. گونه قارچ پیتیوم باعث پوسیدگی ریشه در گیاه و در نهایت ریزش برگ کاج مطبق می‌شود.

جلوگیری از ریزش برگهای کاج مطبق

راه حل ریختن برگهای کاج مطبق

  • برخی از شاخه‌های پایینی را قطع کنید و بگذارید گیاه به طور طبیعی بهبود یابد. با این حال، اگر ریشه به شدت آسیب ببیند، گیاه ممکن است زنده نماند.
  • برای احیای گیاه خود از حمله پوسیدگی ریشه پیتیوم، ریشه‌های مرده را بردارید و شاخه‌های پایینی گیاه را قطع کنید.
  • در مرحله بعد، گیاه را با خاکی با زهکشی بالا در گلدانی که دارای منافذ زهکشی خوب است، قرار دهید.

برای جلوگیری از ریزش برگ کاج مطبق، گیاه را مرتبا جابجا نکنید؛ نقطه‌ای را در خانه انتخاب کنید که از محیط رشد مطلوب گیاه شما پشتیبانی کند.

(تاج گل تبریک را از این صفحه خریداری کنید.)

درمان ریزش برگهای کاج مطبق

علت ریختن برگ کاج مطبق: آلودگی به بیماری و آفات

گاهی بیماری‌ها و آفات نیز می‌توانند تنها دلیل ریزش برگ کاج مطبق و یا زردی، پژمردگی و افتادن برگ این گیاه شوند. به طور کلی، درمان بیماری ریختن برگ کاج مطبق اگر بخاطر آفات باشد، در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، می‌توان آن‌ها را درمان کرد. هنگامی که به شدت مورد حمله قرار گرفته و مورد بی‌توجهی قراربگیرد، متأسفانه، نمی‌تواند احیا شود و می‌میرد!

درمان بیماری ریختن برگ کاج مطبق

دلایل بیماری و ریزش برگ کاج مطبق

در اینجا لیستی از بیماری ها و آفات کاج مطبق به همراه علائم و راه حل‌های آن‌ها برای درمان ریزش برگ های کاج مطبق آمده است:

  • شپشک آردآلود مانع رشد، پژمردگی و افتادگی برگهای کاج مطبق می‌شود. شپشک‌های آردآلود قابل مشاهده را با استفاده از پنبه‌ی آغشته به الکل بردارید. روغن چریش را به کل گیاه اسپری کنید(
  • آفات سپردار، باعث می‌شود که گیاه پژمرده به نظر رسد و در نهایت منجر به ریزش برگهای گیاه می‌شود. برای مقابله، از اسپری روغن باغبانی استفاده کنید.
  • قارچ آنتراکنوز برگ‌های سوزنی را قهوه‌ ای و شاخه‌ها را آویزان و سطح برگ‌ها و شاخه‌ها را خشک می‌کند.

(برای مبارزه با آفت گیاهان آپارتمانی مطلب کاربردی برایتان نوشته‌ایم.)

چطوری از ریزش برگ کاج مطبق جلوگیری کنیم

محیط مناسب برای جلوگیری از ریزش برگ کاج مطبق

کاج مطبق گیاهی است که نیاز به مراقبت بالایی ندارد. با این حال، محیط باید از نظر رطوبت و نور کافی مساعد باشد. جزء در مواردیکه آفت گیاه را از پا درآورده باشد، احیای کاج مطبق خشک شده اگر به موقع به فریادش برسید، پاسخگو است. از آنجاییکه قیمت کاج مطبق ارزان نیست، بنابراین باید نکات نگهداری از آن را با دقت زیادی مورد بررسی قرار دهید. در اینجا مروری اجمالی از شرایطی که کاج مطبق برای رشد سالم تر به آن نیاز دارد آورده شده است:

جلوگیری از ریختن برگهای کاج مطبق

نکاتی برای نگهداری کاج مطبق در باغچه

  • ۱۲ تا ۱۸ ساعت نور غیر مستقیم روشن با ۴ تا ۵ ساعت نور صبح یا سایه‌ی بعد از ظهر
  • دمای ۱۶ تا ۲۵ درجه سانتیگراد
  • آبیاری ۱ تا ۲ بار در هفته در تابستان و یک یا دو بار در ماه در زمستان
  • نوع خاک متخلخل با زهکشی سریع که هوادهی را پشتیبانی کند
  • رطوبت بالاتر از ۵۰ درصد
  • کود‌دهی هر ۲ تا ۳ بار در طول دوره رشد

(چرا گیاه آپارتمانی زرد می‌شوند؟ برای بررسی دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی به این صفحه مراجعه کنید.)

ریزش برگ گیاه آپارتمانی کاج مطبق

نکاتی برای مراقبت از کاج مطبق آپارتمانی

  • برای رشد متعادل، گیاه خود را هفته‌ای یکبار بچرخانید.
  • کاج مطبق سالم ۵ تا ۶ شاخه در هر گره دارد. اگر کاج مطبق شما فاقد این ویژگی است، شرایط نور را بررسی کنید.
  • اگر گیاه شما نور کافی دریافت نمی‌کند، نور مصنوعی را انتخاب کنید.
  • کاج مطبق در خاک سبک، دارای زهکشی خوب و متخلخل رشد می‌کند. اگر بتوانید خاک را کمی اسیدی نگه دارید بهتر است؛ با این حال، در خاک قلیایی نیز رشد خوبی دارد..
  • سیستم ریشه کاج نورفولک ضعیف است، بنابراین خیلی کم پیش می‌آید که نیاز به تعویض گلدان داشته باشد، تعویض گلدان در فواصل کوتاه، موجب تشدید ریزش برگ کاج مطبق می‌شود.
  • کاج مطبق برخلاف سایر گیاهان زیاد وابسته به هرس کردن نیست، با این حال، بهتر است شاخ و برگ‌های مرده را کوتاه و جدا کنید.

قیمت کاج مطبق

منبع

 
div class=”fxbtn-ew12″>خرید کاج

مقالات مرتبط

نظرات