زرد شدن برگ یوکا: بررسی دلایل زرد شدن برگ یوکا + عکس

گیاه یوکا از آن مدل درختچه آپارتمانی سازگار و ماندگار است که اگر شرایط رشدش فراهم باشد، می‌تواند سال‌ها مهمان خانه شما باشد. زرد شدن برگ یوکا نشانه‌ی اعتراض گیاه به شرایط زندگی‌اش است، اگر دیر رسیدگی کنید از دست می‌رود! برای بررسی علت رنگ پریدگی یوکا تا پایان این متن با گل باما همراه شوید.

دلیل زرد شدن برگ یوکا

از محتمل‌ترین دلایل زرد شدن برگ های یوکا آبیاری و رطوبت بیش از حد اطراف ریشه یوکا به عنوان نشانه ای از استرس گیاه است. مجموعه گیاهان یوکا، به خشکی مقاوم هستند و برای جلوگیری از زرد شدن برگ‌هایشان به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارند. دلیل دیگر برگ‌های زرد یوکا، نیاز به نور بیشتر است.

یوکا اگرچه برگ‌های شمشیری و تیزی دارد، اما برای حفظ طراوات و زیبایی خانه‌ی شما یک درختچه‌ی مهربان، صبور و مقاوم است. اهل کویر است و با بیشتری ناملایمات کنار می‌آید، فقط نور را از آن دریغ نکنید که برایش جانکاه است.

(برای سفارش انواع دسته گل لاکچری به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

دلیل زرد شدن برگ یوکا

چرا برگ های یوکا زرد می‌شوند؟

شایع‌ترین دلیل زرد شدن برگ‌های یوکا، رطوبت بیش از حد اطراف ریشه‌ها است که ناشی از موارد زیر است:

  • آبیاری مکرر بیش از حد
  • رشد یوکا در گلدان بدون سوراخ زهکشی
  • استفاده از زیر گلدانی و افزایش رطوبت
  • کمپوست غنی یا مخلوط گلدانی که رطوبت بیش از حد را در اطراف ریشه های یوکا نگه می‌دارد

گیاه یوکا بومی محیط های گرم و خشک بیابان‌های مکزیک و مناطق خشک تگزاس و دشت‌ها و مناطق کوهستانی است، بخاطر همین ریشه‌هایش با رطوبت زیاد بیمار می‌شوند.

(خرید انواع گل رز هلندی و ایرانی را از گل باما بخواهید.)

دلایل زرد شدن برگ های گیاه یوکا

دلیل زرد شدن برگ یوکا از پایین

گیاه یوکا تا زمانی که در کنار یک پنجره آفتابی رو به جنوب با دسترسی به حداکثر نور مستقیم باشد، آرام و بی‌تلاطم است. در زمستان هم، اگر در داخل خانه در یک مکان آفتابی باشد قوی و پابرجا می‌ماند. مگر اینکه نور را از آن دریغ کنید. اگر موضوع آنچنا حاد نباشد با زرد شدن برگهای پایینی اعتراض می‌کند.

از آنجاییکه ساعات آفتاب گرفتن او در زمستان به میزان قابل توجهی کمتر از فصل رشد است. به عنوان یک استراتژی بقا، انرژی خود را به سمت برگ‌های بالایی هدایت می‌کند. با چنین چالشی در پاسخ به نور کمتر، برگ‌های پایین از بین می‌روند. اگر شاهد چنین وضعیتی هستید، برگ‌های پایینی را هرس کنید، چون خوب نمی‌‌شوند. گیاه پس از تابش آفتاب بیشتر در بهار احیا می‌شود.

یوکا عاشق هوای گرم و خشک است، اما اگر این وضعیت از حالت مطلوبش خارج شود، مثلا دمای بالاتر از ۳۵ درجه سانتیگراد، گیاه را دچار آسیب می‌کند.

(برای آشنایی با بازارهای  گل تهران به این صفحه مراجعه کنید.)

دلیل زرد شدن برگ یوکا از پایین

شوک گیاه؛ دلیل زرد شدن برگ یوکا

یک مشکل رایج در مورد گیاهان یوکا این است که برگ‌های آن بعد از خرید و آوردنشان به جای جدید شروع به زرد شدن می‌کند. برگ‌های یوکا در واکنش به تضاد در شرایط خود استرس می‌گیرند. گیاه یوکا با شرایط خاص گلخانه‌ای که در آن رشد کرده سازگار است، بنابراین زمانی که از آنجا به خانه یا باغ شما منتقل می‌شود ممکن است دچار شوک شود.

اگر اختلاف بین شرایط رشد بیشتر باشد، به تناسب تأثیر آن نیز بیشتر است. به عنوان مثال، اگر یوکا با قرار گرفتن در یک دمای ثابت، نور خورشید فراوان و یک برنامه آبیاری خاص رشد کرده باشد، احتمالاً با شرایط خانه شما سخت کنار آید! این استرس، درصورتیکه شرایط رشد مهیا باشد، احتمالاً موقتی است زیرا یوکا با خانه جدید سریع خود را سازگار می‌کند.

احیای یوکا تا زمانی که به طور مناسب آبیاری شود (تقریباً هر ۲ هفته یک بار) و تا حد امکان در زیر نور روشن آفتاب، صورت می‌گیرد.  با این حال این ممکن است زمان زنده شدن دوباره‌ی آن طولانی شود. زیرا یوکا رشد نسبتا کندی دارد، بنابراین انتظار بهبود در هفته‌های بعد را داشته باشید.

چرا برگ های یوکا زرد میشود؟ علت رنگ پریدگی برگ یوکا، می‌تواند نور بیش از حد باشد! افتاب مستقیم برگ‌های یوکا را زرد و خشک می‌کند. آن‌ها را در معرض نور غیر مستقیم قرار دهید.

(برای کسب اطلاعات و استعلام قیمت گلِ در بازار گل محلاتی و بازار گل بابایی با گل باما تماس بگیرید.)

 زرد شدن برگ یوکابه دلیل شوک به گیاه

دلیل زرد شدن برگهای یوکا چیست؟ کمبود آب

یوکا از رطوبت همیشگی بیزار است اما این احتمال هم وجود دارد که دلیل زرد شدن برگ یوکا تنه دار کم آبی باشد. اگر یوکا برای مدت طولانی نادیده گرفته شده شود یا در گلدان کوچک در آب و هوای گرم  بدون آب بماند، برگ‌هایش زرد می‌شوند. اگرچه که یوکا نیازی به آبیاری مکرر ندارد (تقریباً هر دو هفته یک بار یا زمانی که خاک تا عمق دو سانتی متر خشک شود) ولی آبیاری سبک و منظم از الزامات است.

علت زرد شدن برگ یوکا، مخصوصا برگ‌های پایینی، به دلیل نور ناکافی است. اما اگر نسبت به آبیاری این گیاه مقاوم، بی‌توجهی‌ای کرده‌اید، حتما کمبود آب دلیل اصلی زرد شدن برگهای یوکا است.

کمبود آب دلیل زرد شدن برگهای یوکا

آبیاری کافی برای جلوگیری از زرد شدن برگ یوکا

روش صحیح آبیاری یوکا آپارتمانی به این ترتیب است که خاک را با آب کافی خیس کنید تا آب اضافی از پایه گلدان خارج شود. این مدل آبیاری تضمین می‌کند که آب به خاک نفوذ کرده و به ریشه‌ها رسیده است. اگر مدت طولانی است که به یوکا آب نداده‌اید، گلدان را به روش بالا بخوبی آبیاری کنید و آن را به مدت ۲ ساعت در سینی مرطوب قرار دهید تا مطمئن شوید که آب به خوبی جذب شده است.

از دلایل زرد شدن برگ یوکا می‌توان به آبیاری نامنظم و نادرست آن اشاره کرد. یوکا گیاهی خوش قلق است که به نگهداری کمی نیاز دارد. با آبیاری منظم هر دو هفته یکبار، طراوات خود را تا سال‌ها حفظ می‌کند.

(برای نگهداری از یوکا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

آبیاری کافی و جلوگیری از زرد شدن برگ یوکا

علت زرد شدن برگ یوکا در زمستان

علت زرد شدن برگهای یوکا در زمستان به احتمال زیاد به میزان نور ناکافی برمی‌گردد. از طرفی، از آنجاییکه گیاهی بومی کوهستان است، در زمستان تا از خشک شدن کاملا خاک مطمئن نشدید، به آن آب ندهید. شایع‌ترین دلایل زرد شدن برگ یوکا نور ناکافی و رطوبت زیاد است.

زرد شدن برگهای یوکا در زمستان

علت زرد شدن برگ یوکا از وسط

دلایل زرد شدن برگ یوکا چیست؟ همانطور که گفته شد، شایع‌ترین علت زردی برگ در گیاه یوکا آبیاری بیش از حد باشد. آبیاری بیش از حد یا مکرر، منجر به پوسیدگی ریشه می‌شود. حتما این مورد یکی از دلایل زرد شدن برگ یوکا تنه دار شما است. برای جلوگیری از چنین حالتی یوکای خود را در خاک شنی با زهکشی مناسب بکارید تا آب به راحتی تخلیه شود و برای مدت طولانی خیس نماند.

علت زرد شدن برگ یوکا از وسط

علت زرد و خشک شدن نوک برگ های گل یوکا

شاید برایتان عجیب باشد اما دلیل اینکه چرا نوک برگ یوکا زرد و قهوه‌ای می‌شود این است که آب حاوی فلوراید است. اگر آبی که یوکای خود را با آن آبیاری می کنید، (مخصوصا یوکا در فضای باز) دارای مقدار زیادی فلوراید باشد، می‌تواند علت زرد شدن نوک برگ‌های یوکا باشد. این لکه‌ها در ابتدا می‌توانند به صورت لکه‌های قهوه‌ای کوچک در حاشیه و نوک برگ ظاهر شوند، اما خیلی زود تمام برگ را فرا می‌گیرند.

(برای نگهداری از گیاه پپرومیا یک مطلب کامل برایتان نوشته‌ایم.)

علت زرد و خشک شدن نوک برگ های گل یوکا

علت خشک شدن برگ یوکا

چرا برگ های یوکا زرد میشود؟ عوامل مهم در خشک شدن برگ یوکا، آبیاری نامناسب، کمبود نور خورشید یا  زهکشی خاک است. یوکا را با سخاوت آب دهید و اجازه دهید تا نوبت بعدی، خاک کاملا خشک شود. خاک خیلی مرطوب یا بیش از حد خشک، گیاه را دچار استرس می‌کند و از عوامل پژمردگی یوکا است.

دلایل خشک شدن برگ یوکا

علت لوله شدن برگ یوکا

چه چیزی باعث پیچ خوردن و لوله شدن برگ یوکا می‌شود؟ طبق نظر کارشناسان، آفتاب زیاد یا کم، یا تغذیه یا آبیاری نامناسب می‌تواند منجر به علائم غیرعادی در این گیاه شود. در یوکا، کمبود نور و آب بیش از حد هر دو ممکن است باعث پیچ‌خوردن برگ‌ها شوند. مطمئن شوید که گیاه شما حداقل هشت ساعت نور خورشید روشن و غیرمستقیم و  آب کافی برای زنده ماندن دریافت می‌کند.

علت لوله‌ای شدن برگ یوکا

علت سفیدک زدن برگ یوکا

یوکا، گیاه آفت داری نیست اما گاها با حمله‌ی آن‌ها روبرو می‌شود. حشرات نرم و زره پوش، خطرناک‌ترین آفت‌ها هستند و ممکن است دلیل ایجاد لکه‌های سفید روی برگ یوکا باشند. شپشک‌های آردآلود و کنه‌های عنکبوتی نیز به گیاه یوکا حمله می‌کنند و البته مشاهده لکه‌های سفید قابل تشخیص هستند. فقط بمحض مشاهده‌ی این نشانه‌ها با الکل برگ‌ها را تمیز کرده و با روغن چریش درصدد مبارزه برآیید.
(در این صفحه با انواع گل رز آشنا شوید.)

علت سفیدک زدن برگ یوکا

جلوگیری از زرد شدن برگ یوکا

خاک مناسب برای جلوگیری از زرد شدن برگ های یوکا

یوکا به خشکی مقاوم است و به طور خاص برای رشد در خاک‌های شنی خشک که رطوبت زیادی را حفظ نمی‌کنند و آب و هوای با بارندگی نسبتا کم سازگار شده‌اند. اگر ریشه‌های یوکا در خاک دائماً مرطوب باشد، برخلاف سرشتش است و می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌های آن شود.

از طرفی، یوکاهایی که برای مدت طولانی در خاک مرطوب قرار می‌گیرند، مستعد ابتلا به بیماری قارچی پوسیدگی ریشه هستند؛ بنابراین دلیل زرد شدن برگ یوکا در خیلی از موارد خاک نامناسب است که مانع اکسیژن‌رسانی و زندگی سالم ریشه‌های می‌شود، که در نهایت منجر به مرگ این گیاه می‌شود.

آبیاری مناسب گیاه یوکا

برای جلوگیری از زرد شدن برگهای یوکا چه کنیم؟ کلید نجات گیاه یوکا از برگ های زرد، تدارک شرایط زندگی مطابق، محل زندگی بومی آن از نظر نور، آبیاری و خاک است.اگر به آبیاری زیاد عادت دارید،  آبیاری گیاه یوکا را تا حدالامکان کم کنید. یوکاها نسبت به خشکی مقاوم هستند و فقط زمانی باید آبیاری شوند که خاک خشک شده باشد. به طور معمول تقریباً هر دو هفته یک بار زمان مناسب آبیاری یوکا است،

البته با توجه به متغیرهای مختلف مثل شدت نور خورشید و رطوبت آب و هوا می‌تواند کاملا متفاوت باشد، بنابراین دفعات آبیاری را با شرایط مناسب تنظیم کنید. بهترین قانون، خشک شدن خاک تا عمق دو سانتی بین دو آبیاری است.

(با گیاهان آپارتمانی نیازمند به نور مستقیم آشنا شوید.)

گلدان مناسب یوکا

دلیل زرد شدن برگهای یوکا چیست؟ یوکا باید در گلدان‌های سفالی با سوراخ‌های زهکشی پرورش داده شود تا آب اضافی از پایه گلدان خارج شود.، اگر غیر از این است، شما با چالش انتخاب گلدان مناسب روبرو هستید! اگر گلدان دارای سوراخ زهکشی نباشد، خاک، از آب اشباع شده و برگ‌ها زرد می‌شوند. تحت این شرایط یوکا دچار پوسیدگی ریشه شده و در نهایت می‌میرد. یوکا خود را به گلدانی با سوراخ های زهکشی در پایه منتقل کنید و اجازه دهید قبل از آبیاری مجدد، خاک خشک شود.

جلوگیری از زرد شدن برگ یوکا با انتخاب گلدان مناسب

حفظ رطوبت یوکا

اغلب گلدان گیاه یوکا آپارتمانی یک زیرگلدانی یا سینی دارد،  تا آب اضافی را بگیرند. اگر زیرگلدانی به موقع خالی نشود و گلدان در گودال آب قرار گیرد، خاک مانند گلدان بدون سوراخ زهکشی اشباع شده و به نشانه‌ی ناراحتی برگ‌ها زرد می‌شوند. استفاده از سینی برای جلوگیری از نشت آب به داخل خانه تا زمانی که گلدان در آب راکد نباشد، اشکالی ندارد.

(برای نگهداری از سیکلامن به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نور کافی برای جلوگیری از زرد شدن برگهای یوکا

هنگامی که شرایط برای حمایت از مخلوط خاک خشک در اطراف ریشه‌های یوکا تنظیم شد، وقت تنظیم نور است! اگر گیاه در مقابل مقدار مناسبی از آفتاب مستقیم (پنجره رو به جنوب) قرار بگیرد، باید علائم بهبودی در آن ظاهر شود. برگ‌های یوکا بدون نور کافی به سرعت زرد می‌شوند. گیاهان یوکا بومی مناطق گرم و آفتابی قاره آمریکا و کارائیب هستند که در زیر نور مستقیم خورشید رشد می‌کنند. اگر یوکا در سایه بیش از حد باشد، برگ‌های آن زرد می‌شوند که نشانه استرس است.

یوکا از سری گیاهان آپارتمانی مقاوم است و بدون کمترین دردسری، تا سال‌ها زنده می‌ماند. مهم‌ترین علت زرد شدن برگهای یوکا تنه دار عدم نور کافی، آبیاری بیش از حد و گلدان نامناسب است. قرار گرفتن در نور غیرمستقیم و روشن، بهترین مکان زندگی یوکا است.

نکات کلیدی جلوگیری از زرد شدن برگ یوکا

نکات کلیدی برای جلوگیری از زرد شدن برگ یوکا

به دلیل آبیاری زیاد، کمبود آب، خاک نامناسب و با زهکشی کند یا گلدان های بدون زهکش برگ های یوکا زرد می‌شوند، برای جلوگیری از این حالت، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • یوکا به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد، بنابراین مرطوب بودن مداوم خاک، دلیل زرد شدن برگ یوکا است.
  • گیاه یوکا اگر زیاد در سایه  باشد برگ‌هایش زرد می‌شوند. یوکا با آفتاب کامل سازگار است، بنابراین اگر نور روشن و کامل وجود نداشته باشد، برگها زرد شده و می‌ریزند. (البته نور مستقیم و سوزان خودش دلیل زرد شدن نوک برگهای یوکا)
  • جابجایی محل زندگی به گیاه شوک وارد کرده و دلیل زرد شدن برگهای گل یوکا است. یوکا با مقدار مشخصی از نور، آبیاری و دما سازگار می‌شود. هنگامی که به یک مکان جدید منتقل می‌شود، برگ ها ممکن است به عنوان نشانه‌ی از استرس زرد شوند.
  • اگر گیاه نادیده گرفته شده و برای مدت طولانی آبیاری نشود، ممکن است برگهایش زرد شوند. برای جلوگیری از تنش خشکی، یوکا را به یک آبیاری سخاوتمندانه هر دو هفته یکبار، مهمان کنید.

منبع
div class=”fxbtn-ew12″>خرید یوکا

مقالات مرتبط

نظرات