علت ریزش برگ بونسای: درمان و علت زرد شدن و ریختن برگ بونسای + تصویر

عاشق بونسای هستید؟ کاملاً درکتان می‌کنم. چه کسی می‌تواند جذب برگ‌ها، ساقه و ریشه کوچک این درختچه آپارتمانی مینیاتوری نشود؟ با این وجود نگهداری از بونسای کار راحتی هم نیست و مشکلات خود را دارد. در این متن می‌خواهیم به بررسی علت ریزش برگ بونسای بپردازیم.

علت ریزش برگ بونسای چیست؟

برای حل هر مشکل، اول باید بدانیم که دلیل بروز آن چیست! بنابراین، اول باید متوجه علت ریزش بونسای شویم. بعد از فهمیدن اینکه علت ریزش برگ بونسای چیست، باید راه درمان ریختن برگ بونسای را هم اعمال کنیم.  اگر دوستدار بونسای هستید و این گیاه زیبا را در خانه‌تان پرورش می‌دهید با گل باما در ادامه متن همراه باشید تا به شما انواع علت ریزش برگ بونسای را توضیح دهیم.

احیای بن سای

اگر در فکر نجات بونسای خود هستید و علت ریزش برگ بونسای خود را نمی‌دانید، ما در این متن به شما کمک کنیم تا متوجه شوید که چگونه این اتفاق می‌افتد. همین که شما تشخیص دهید که بونسای شما گیاهی است که می‌توان آن را در داخل یا بیرون از خانه نگهداری کرد، علت‌های ریزش برگ بونسای را هم می‌توانید به راحتی شناسایی کرده و برای درمان ریختن برگ بونسای اقدام کنید. در بخش‌های بعدی، ما علت‌های ریزش برگ بونسای را بیشتر برایتان توضیح خواهیم داد.

(برای سفارش تاج گل با قیمت ارزان به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از خزان گیاه بونسای؛ علت ریزش برگ بونسای

علت قهوه ای شدن و ریختن برگ های بونسای: ۱٫ نرسیدن نور کافی به گیاه

آیا بونسای شما داخل خانه است و مدتی است که متوجه شدید که برگ‌های آن در حال ریختن هستند؟ اگر اینطور است، به احتمال زیاد به بونسای شما نور کافی نمی‌رسد. زمانی که به بونسای نور کافی نمی‌رسد، برگ‌های آن شروع به ریختن می‌کنند. از سوی دیگر، نور آفتاب بیش از حد باعث رشد افراطی برگ های بونسای‌تان خواهد شد.

در این صورت هم برگ های بونسای شروع به ریختن خواهند کرد. بنابراین، شما برای درمان ریختن برگ بونسای در این سناریو باید به بونسای نور کافی برسانید، اما این میزان نباید خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد.

(برای سفارش انواع متنوع باکس گل به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از درخت بونسای در زیر نور؛ علت ریزش برگ بونسای

علت ریختن برگ بونسای چیست: ۲٫ زهکشی گیاه نامناسب است

یکی از انواع علت زرد شدن برگ بونسای و ریختن آنها عدم زهکشی مناسب برای گلدان است. اگر شما گلدان‌های بونسای را دیده باشید، ما متوجه شده‌اید که این گیاه معمولاً در گلدان‌های نسبتا کوچکی نگهداری می‌شود. کوچک بودن گلدان بونسای باعث می‌شود که مواد غذایی و فضای رشد گیاه کمتر باشد. بنابراین، گلدان بونسای باید به خوبی زهکشی شده باشد تا ریشه‌های بونسای سریعاٌ بتوانند مواد غذایی و آب را جذب کنند.

راه حل علت ریزش برگ بونسای: راه درمان ریزش برگ بونسای: گلدان بونسای شما باید زهکشی خوبی داشته باشد

زهکشی نامناسب گلدان باعث می‌شود که ریشه آنها نتواند سریع و راحت آب و مواد غذایی را جذب کند. بنابراین، این عدم جذب ناکارآمد باعث می‌شود مواد غذایی به قسمتهای مختلف درخت نرسد. در نتیجه، شما زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنها را در بونسای را مشاهده خواهید کرد. در نتیجه، شما برای برطرف کردن مشکل ریزش بونسای باید از این اطمینان حاصل کنید که گلدان آن به خوبی زهکشی شده است.

(دسته گل خاص و لاکچری می‌خواهید؟ به این صفحه سری بزنید.)

نمایی از گلدان بونسای روی میز باغبان؛ علت ریختن برگ بونسای

علت قهوه ای شدن و ریختن برگ های بونسای: ۳٫ کم بودن میزان آبیاری

آبیاری کم هم یکی دیگر از انواع علت زرد شدن برگ بونسای و ریختن برگ‌های آن است. بسته به گونه‌ بونسای و آب و هوای مکان نگهداری آن، میزان آبیاری بونسای هم متفاوت است. علاوه بر این، شما باید به فصل‌های آبیاری هم دقت کنید. اگر بونسای شما در داخل خانه باشد عواملی مثل وجود سیستم‌های گرمایشی و خنک‌کننده می‌تواند بر خشک شدن گیاه یا میزان رطوبت آن تأثیر بگذارند.

اگر شما به خاک بونسای به اندازه کافی آب ندهید، خاک بونسای خشک می‌شود و برگ‌های آن شروع به ریختن و زرد شدن می‌کنند. بنابراین، برای درمان ریزش برگ بونسای به این توجه کنید که در چه مکانی آن را قرار داده‌اید و در چه فصلی می‌خواهید به آن آب دهید. بهترین نوع آب برای آبیاری بونسای آب باران و بعد از آن آب معدنی است.

(برای خرید انواع گل رز به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از درختچه‌ی بن سای سالم بر روی میز؛ علت ریزش برگ بونسای

علت ریختن برگ بونسای چیست: ۴٫ آبیاری بیش از حد

بونسای جزو گیاهانی است که احتیاج به مراقبت دقیق دارد. بنابراین، تنظیم آبیاری یکی از عوامل مهم در نگهداری از آن است. برای همین، در نگهداری از بونسای شما نباید به آن بیش از حد آب بدهید. وقتی به بونسای خود خیلی آب می‌دهید، آبیاری بیش از حد ممکن است باعث پوسیدگی ریشه آن شود.

همچنین، نگه داشتن رطوبت اضافی در ریشه‌های بونسای هم عامل دیگر ریزش برگ‌های آن است. یکی از روش‌های جلوگیری از ریزش و درمان بونسای گذاشتن خاکی با کیفیت در گلدان آن است. همچنین، گلدان بونسای شما هم باید زهکشی خوبی داشته باشد.

علت ریزش برگ بونسای: در طول روز چندین بار به میزان مناسب به بونسای خود آب دهید

برای نجات بونسای، شما در زمانی که خورشید به شدت به بونسای می‌تابد نباید به آن آب بدهید چون ممکن است باعث سوختن برگ‌های آن شود. علاوه بر این یک راه درمان ریزش برگ های بونسای این است که در طول روز به آن به میزان مناسب آب بدهید. در واقع، پوسیدگی ریشه بونسای از این حاصل می‌شود که این گیاه نمی‌تواند تمام مواد غذایی برای آن را جذب کند. و این مسئله باعث پوسیدگی ریشه بونسای خواهد شد. شما با چندین بار آبیاری مناسب در روز می‌توانید از پوسیدگی ریشه‌ای بونسای جلوگیری کند.

(برای آشنایی با بازارهای گل تهران به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از بونسای کنار پنجره و در حال اسپری شدن؛ علت ریزش برگ بونسای

علت ریزش برگ بونسای چیست: ۵٫ کوددهی کم یا زیاد بونسای

اگر شما می‌خواهید بونسای‌تان سالم باشد باید به آن کود بدهید. اما در چه زمان و چه نوع کودی را باید به بونسای‌مان بدهیم؟ بسته به نوع کود، نوع بونسای و فصل رشد این پاسخ متفاوت است. شما می‌توانید به بونسای خود هم کود مایع و هم کود جامد بدهید. اگر شما به خاک بونسای کود ندهید و در آن غذای کافی نباشد، رنگ برگ‌های بونسای روشن شده و جوانه هایش به خوبی رشد نخواهند کرد.

علت زرد شدن و ریختن برگ های بونسای: چرا نباید به بونسای خود بیش از حد کود دهیم؟

در حالت نرمال، فرایند تراوندگی در گیاه باعث می‌شود که مایعات از ریشه‌ درخت به برگ‌های آن تراوش کنند. اما اگر شما بیش از حد به بونسای خود کود بدهید پدیده پلاسمولیز رخ می‌دهد. در این پدیده، حرکت غذا و مایعات از برگ‌ها برعکس خواهد شد و به سمت ریشه خواهد رفت. در طول پدیده پلاسمولیز برگ های بونسای زرد شده و میریزند. در نتیجه، شما نباید در کوددهی به بونسای خود زیاده روی کنید.

(برای سفارش گل از بازار گل محلاتی و بازار گل بابایی با گل باما تماس بگیرید.)

علت زرد شدن و ریختن برگ های بونسای: بهترین زمان کوددهی به گیاه بونسای چه موقع است؟

برای زمان کود دهی به بونسای شما در فصل رشد باید به آن ماهی یکبار کود دهید. بهترین کود برای بونسای کودهای ارگانیک با ریزجانداران مفید برای خاک است. اگر شما می‌خواهید کود صنعتی را برای این کار انتخاب کنید، حتما کودی را تهیه کنید که میزان نیتروژن آن کم است. در نتیجه، برای برطرف کردن مشکل بونسای در زمان کوددهی حتماً به نوع کود و زمان آن هم توجه کنید.

کوددهی کم یا زیاد بونسای علت ریزش برگ بونسای

دلایل ریزش برگ بونسای: ۶٫ هجوم آفات و بیماری ها

برای مراقبت از بونسای لازم است که شما شش دانگ حواستان جمع باشد. حتی با آبیاری، خاک، زهکشی، نور و کودهای مناسب، عواملی مثل آفت و بیماری‌ها هم می‌توانند تمام زحمت‌های شما را هدر دهند. بیماری‌هایی مثل پوسیدگی ریشه، قارچ زنگار و لکه‌های سیاه روی برگ بیماری‌های معمولی هستند که می‌توانند گیاه بونسای را خراب کنند.

علاوه بر این، آفت‌هایی مثل شته، شته‌های کاج و شته ریشه هم باعث ریزش برگ و آسیب رسیدن به آن هم خواهند شد. بنابراین، در مراقبت از بونسای خود نسبت به هجوم آفات و بیماری‌های گیاهی هم هوشیار باشید.

(برای آشنایی با گیاهان آپارتمانی بزرگ به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

هجوم آفات و بیماری ها، علت ریزی برگ بونسای

علت ریزش برگ بونسای و زد شدن آن: ۷٫ تعویض اخیر گلدان بونسای

آیا به تازگی گلدان بونسای‌تان را عوض کرده اید؟ اگر اینطور است و مشاهده کردید که برگ های بونسای ریخته‌اند یا زرد شده‌اند به احتمال زیاد دلیلش تعویض گلدان و هرس کردن ریشه‌های بونسای است. یکی از روش‌های جلوگیری از ریزش یا درمان بونسای به خاطر تعویض گلدان عوض کردن آن در اوایل بهار است. در این فصل بونسای از حالت خواب در آمده و رشد تازه‌ای پیدا می‌کند.

علت زرد شدن و ریختن برگ های بونسای: بعد از تعویض گلدان بونسای باید چکار کنیم؟

شما برای درمان ریختن برگ بونسای به مدت ۲ تا ۳ هفته بعد از تعویض گلدان بهتر است آن را در محیطی بین دمای ۱۰ تا ۱۸ درجه سانتیگراد قرار دهید. سعی کنید در این محیط به گیاه رطوبت کافی برسد، اما بیش از حد آن به آب ندهید. همچنین، بعد از تعویض گلدان سه تا چهار هفته صبر کنید و بعد به آن کود بدهید. کودی که شما انتخاب می‌کنید نباید میزان زیادی نیتروژن داشته باشد یا بهتر است از کود ارگانیک استفاده کنید. به این صورت، کود شما می‌تواند باعث افزایش رشد گیاه و رشد باکتری‌های مفید در آن شود.

(برای از بین بردن شته گلدان روشهای کاربردی را در این صفحه نوشته‌ایم.)

تعویض گلدان علت ریزش برگ بونسای

علت ریختن برگ بونسای چیست: ۸٫ جابجایی مکان بونسای در داخل خانه

به طور کلی، خیلی از گیاهان دلشان نمی‌خواهد مکان رشد خود را عوض کنند و بونسای هم از این مسئله مستثنی نیست. گیاهان بونسای گیاهانی هستند که در مکان‌های پر نور رشد می‌کنند. این به خاطر آن است که در این مکان‌ها فرایند فتوسنتز آنها انرژی زیادی را به بونسای می‌رساند. همچنین، بونسای از این انرژی برای رشد برگ‌های خود استفاده می‌کند.

علت زرد شدن و ریختن برگ های بونسای: گیاه بونسای برای سوخت و ساز و رشد بهتر به انرژی زیادی نیاز دارد

حالا فرض کنید که شما گیاه بونسای را از یک محیط پر نور که معمولاً در گلخانه است وارد آپارتمان خود کرده‌اید که اصولاً محیطی کم نورتر است. در این موقع هنوز هم گیاه بونسای برای رشد به انرژی زیادی دارد. اما وقتی میزان تولید انرژی آن کم شده باشد چگونه می‌تواند این انرژی را به بخش‌های دیگر گیاه برساند؟ با نور کمتر برای بونسای انرژی کمتری هم در آن تولید می‌شود، اما هم چنان سوخت و ساز گیاه بونسای بالا است. در نتیجه، وقتی مکان بونسای عوض شود این احتمال هم زیاد است که به خاطر انرژی کمی که برای گیاه تولید می‌شود برگ‌های آن زرد شوند و بریزند.

راه حل علت ریزش برگ بونسای: بهترین محیط برای رشد بونسای چه نوع محیطی است؟

راه برطرف کردن مشکل ریزش برگ بونسای در این مورد این است که برگ‌های آن را بچینید. وقتی برگ های بونسای را بچینید دیگر گیاه بونسای نیاز نخواهد داشت که انرژی زیادی را از بونسای بگیرد. به طور کلی، بهترین شرایط نگهداری بونسای این است که از یک طرف، محیط رشدش خنک باشد و از طرفی دیگر هم در محیطی با نور غیر مستقیم زیاد رشد کند.

(روش‌های نگهداری از گیاه فیلودندرون را در این صفحه آموزش ببینید.)

نمایی از بونسای کاج؛ علت ریختن برگ بونسای

علت ریزش برگ بونسای در پاییز: ۹٫ ریزش طبیعی برگ های بونسای در فصل پاییز

اگر دیدید که بونسای شما در پاییز برگ‌هایش میریزد وحشت نکنید! علت ریزش برگ بونسای در پاییز طبیعی است. معمولاً همه بونسای‌ها در روزهای پاییزی در طول این فصل برگ‌هایشان به طور طبیعی می‌ریزد. بونسای تیره مخروطیان هم از این گونه‌ها است. بنابراین، دلیل ریزش برگ بونسای در پاییز کاملاٌ طبیعی است و شما مجبور نیستید که نگران آن باشید.

نمایی از بنسای کاج برگ فلسی؛ علت ریزش برگ بونسای

علت ریزش برگ بونسای در پاییز: ۱۰٫ ریزش ناکامل برگ ها

با توجه به توضیحات پاراگراف قبلی، شما می‌دانید که علت ریزش برگ بونسای در پاییز طبیعی است. با این حال، بعضی از انواع بونسای وجود دارند که در فصل پاییز ممکن است تمام برگ‌هایشان نریزد. برای مثال، بونسای مخروطیان بعد از ۱ یا ۲ سال تمام برگ هایش میریزد و بونسای کاج سیاه ژاپنی هم بعد از ۳ یا ۸ سال. بنابراین، نریختن کامل تمام برگ‌های پاییز امری طبیعی است و خیلی نگران آن نشوید.

(اشتباهات رایج آبیاری گیاهان آپارتمانی را در این صفحه بخوانید.)

نمایی از بونسای بنجامین، علت ریزش برگ بونسای

راه حل علت ریزش برگ بونسای: روش‌های جلوگیری از ریزش و درمان بونسای چه هستند؟

حالا که ما برای شما در مورد دلایل ریزش برگ بونسای توضیح دادیم، بیایید به سراغ نجات بونسای شما برویم. دانستن علت قهوه ای شدن و ریختن برگ های بونسای به شما کمک شایانی خواهد کرد که بونسای خود را به طور کارآمد نجات بدهید و از بقای آن اطمینان حاصل کنید. در ادامه، ما با توجه به انواع علت زرد شدن برگ بونسای که در بخش قبلی توضیح دادیم این روش‌ها را برایتان توضیح خواهیم داد.

نمایی از درخت بن سای؛ علت ریزش برگ بونسای

برطرف کردن مشکل ریزش بونسای: ۱٫ به بونسای خوب آب دهید

ما در بخش‌های قبلی گفتیم که یکی از انواع علت قهوه ای شدن و ریختن برگ های بونسای این است که ما به آنها زیاد آب می‌دهیم یا خیلی کم آب می‌دهیم. چیزی که شما باید در نگهداری بونسای به آن توجه کنید این است که باید به بونسای نه خیلی زیاد و نه خیلی کم آب بدهید. یک نکته مهم در آبیاری بونسای این است که در طول ساعات روز تابش نور خورشید آن را آبیاری نکنید. همچنین، به میزان خشکی خاک بونسای هم توجه کنید که اگر خشک شده با اسپری آب آن را مرطوب کنید. بین هر آبیاری هم اجازه دهید خاک گیاه خشک شود و بعد به آن آب بدهید.

راه حل علت ریزش برگ بونسای: برای اطمینان از وضعیت خاک بونسای از آکاداما استفاد کنید

هر از چند گاهی یک بار هم برگ‌های گیاه را در آب بخیسانید تا بتوانند رطوبت آب را جذب کنند. اگر شما از وضعیت خاک گیاه نامطمئن هستید می‌توانید از ماده معدنی به نام آکاداما استفاده کنید. آکاداما برای خاک بونسای استفاده می‌شود و وقتی که خاک خشک می‌شود رنگش قرمز و وقتی مرطوب می‌شود به رنگ قهوه ای در می‌آید. به این صورت، شما می‌توانید بفهمید در چه مواقعی باید به خاک بونسای خود آب یا در چه مواقعی نباید به آن آب بدهید.

(نگهداری از گیاه اگزالیس را در این صفحه بخوانید.)

نمایی از درختچه بن سای؛ علت ریزش برگ بونسای

درمان علت ریزش برگ بونسای: ۲٫ کیفیت خاک بونسای خود را بهتر کنید

اگر آب از گلدان بونسای شما سریع عبور می‌کند، دلیل آن این است که خاک بونسای نمی‌تواند به خوبی آب و مواد غذایی آن را جذب کند. قبلاً هم در قسمت انواع دلایل ریزش برگ بونسای، ما گفتیم که این مسئله می‌تواند به خاطر این باشد که آب جذب ریشه شده و این که کیفیت خاک خوب نیست. برای راه درمان ریختن برگ بونسای در این مورد شما باید گلدان بونسای را تعویض و ریشه‌های آسیب دیده آن را هرس کنید. برای گلدان جدید بسته به نوع بونسای‌تان شما می‌توانید از ترکیب خاک با موادی مثل آکاداما، سنگ آتشفشانی، سنگ پا، شن رودخانه و زغال استفاده کنید.

نمایی از بونسای نارون؛ علت ریزش برگ بونسای

راه درمان ریزش برگ بونسای: ۳٫ به بونسای خود نور مناسب را برسانید

رساندن نور مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل رشد بونسای است. بسته به نوع گونه بونسایی که شما دارید آن را پرورش می‌دهید این میزان نور می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی، دمای هوا برای بونسای نباید خیلی سرد و خیلی گرم باشد. برای رساندن نور مناسب به بونسای، شما می‌توانید آن را در طاقچه پنجره بگذارید.

اما اگر در مناطق سردتری زندگی می‌کنید می‌توانید بونسای را در خانه و در معرض نور مهتابی قرار دهید که برای رشد گیاه مناسب است. اگر بونسای شما به نور حساس است، پیشنهاد ما به شما این است که آن را در بالکنی قرار دهید که سایه‌دار باشد و گیاه بونسای بتواند چند ساعت را در سایه سپری کند. به طور کلی، اگر بونسای شما شروع به ریختن برگ کرد، شما می‌توانید جای آن را عوض کنید و آن را در مکان پرنورتری بگذارید.

(نگهداری از گیاه سیکلامن را در این صفحه آموزش ببینید.)

نمایی از بونسای کاج در گلدان، علت ریزش برگ بونسای

روش‌های نجات بونسای: ۴٫ دادن کود به میزان مناسب به بونسای

یکی از انواع دلایل ریزش برگ بونسای عدم تغذیه مناسب بونسای است. کود دهی مناسب به خاک بونسای باید باعث ایجاد فرآیند تراوندگی در آن شود. اگر شما به خاک بونسای بیش از حد کود دهید، کود دهی بیش از حد باعث افزایش نمک خاک و به وجود آمدن فرآیند پلاسمولیز می‌شود. در نهایت، پلاسمولیز هم منجر به زرد شدن و ریختن برگ های بونسای خواهد شد. برای کود دادن مناسب به بونسای می‌توانید هم از کود‌های جامد و هم از کودهای مایع استفاده کنید.

(روش های نگهداری گیاه سیکاس را در این صفحه بخوانید.)

برطرف کردن علت زیرش برگ بونسای : چه نوع کودی برای بونسای مناسب است؟

در طول فرآیند رشد بونسای، شما باید کود مایع رقیق را دوبار در ماه به خاک بونسای و کود جامد را دو بار در سال به آن بدهید. برای این کار، شما می‌توانید هم از کودهای ارگانیک و هم از کودهای سنتزی استفاده کنید. کودهای سنتزی خیلی زود جذب خاک می‌شوند، اما باکتریها و قارچهای خاک را از بین می‌برند.

برای همین، پیشنهاد ما به شما این است که از کودهای ارگانیک استفاده کنید. کودهای ارگانیک با اینکه سرعت انتشارشان در خاک کند است، اما این خطر را ندارند. همچنین، کود ارگانیک تناسب عناصرش متوازن‌تر و دارای ریزجانداران مفیدی برای خاک است. علاوه بر این، در اعمال کود حتما به راهنمایی‌های محصول کود توجه کنید و یادتان باشد که در زمستان به بونسای خود کود ندهید.

(نکات نگهداری از گیاه آرالیا زیبا را در این صفحه بخوانید.)

نمایی از خزان بونسای در گلدان؛ علت ریزش برگ بونسای

علت ریزش برگ بونسای چیست و چگونه آن را درمان کنیم: ۵٫ راه های درمان آفات و بیماری ها

ما قبلا هم گفتیم که یکی از انواع علت ریختن برگ بونسای می‌تواند آفت‌ها و بیماری‌های گیاهی باشد که هر کدام نشانه‌ها و روش درمان خود را دارند. ما در این بخش، آن‌ها را به طور مختصر توضیح می‌دهیم.

علت ریزش برگ بونسای: بیماری لکه روی برگ، بیماری سفیدک سطحی و کپک دودی

نشانه بیماری لکه‌های کوچک قهوه ای بر روی برگهای بونسای است که توسط قارچ‌ها به وجود می‌آیند و باعث از بین رفتن رنگ برگ‌ها می‌شوند. برای درمان این بیماری شما باید به برگ های بونسای خود قارچ‌کش بزنید.

در بیماری سفیدک سطحی هم کپک پودری سفید بر روی پشت برگ بونسای پدیدار می‌شود. برای درمان این عارضه شما باید از ماده ضد سفیدک استفاده کنید و آن را روی برگ های بونسای اعمال کنید.

یک راه دیگر هم گذاشتن بونسای در محیط‌هایی با نور و جریان هوای خوب است. کپک دودی هم این بیماری است که درآن بافت‌هایی با رنگ دودی بر روی برگ‌ها و شاخه‌ها و تنه بونسای پدیدار می‌شوند. برای درمان این عارضه شما باید از حشره کش برای کشتن آفات استفاده کنید.

(انواع گل رز را بشناسید.)

علت ریزش برگ بونسای و درمان آن: پوسیدگی ریشه

یک بیماری شایع دیگر برای بونسای است. قبل از این هم گفتیم که این عارضه می‌تواند به خاطر زهکشی ضعیف گلدان و چسبیدن آب به ریشه‌ها رخ دهد که در نتیجه آن قارچ‌ها به ریشه حمله می‌کنند. شاید شما در این بیماری ریشه‌های گیاه‌های بونسای را دیده باشید که به هم گره خورده‌اند. اگر پوسیدگی ریشه برای بونسای شما رخ داده باشد یک بیماری جدی است و در اکثر مواقع درمان کردن آن غیر ممکن است.

برای همین، پیشنهاد ما به شما این است که قبل از هر چیزی سعی کنید از رخ دادن این بیماری برای بونسای‌تان جلوگیری کنید. شما برای این کار می‌توانید کاری کنید که گلدان بونسای زهکشی مناسب داشته باشد.

علت ریزش برگ بونسای و برطرف کردن آن: بیماری قارچ زنگار و لکه‌های سیاه

در این بیماری شما می‌توانید آن را با زرد شدن رنگ برگ های بونسای تشخیص دهید. نشانه دیگر این بیماری هم برگ‌هایی است که نرسیده هستند و در وسط تابستان این برگ‌ها زودتر از موعد میریزند. برای روش درمان این بیماری‌ها شما می‌توانید به بونسای خود یک قارچ کش اعمال کنید تا بتوانید قارچ‌ها را از بین ببرید و همچنین، می‌توانید برگ‌های آلوده بونسای‌تان را بچینید.

(با راهنمای نگهداری از پدیلانتوس این گیاه را برای همیشه باطراوت داشته باشید.)

نمایی زیبا از درخت بونسای در گلدان؛ علت ریزش برگ بونسای

علت ریزش برگ بونسای و راه‌های درمان آن: ۶٫ آفات معمول برای بونسای و برطرف کردن مشکل آنها

یکی از معمول‌ترین آفاتی که به گیاهان و درختان بونسای حمله می‌کنند شته‌ها هستند. برای از بین بردن شته‌ها شما می‌توانید از حشره کش استفاده کنید و آنها را با یک برس مخصوص از روی گیاه بردارید. یک نوع دیگر آفت تارتنچه قرمز است.

اگر شما بین شاخه‌های گیاه بونسای مشاهده کردید که تارهای سفیدی وجود دارند، احتمالا این حشره در بونسای شما لانه کرده است. شما می‌توانید با اعمال کردن داروی مالاتیون از شر این حشرات موذی خلاص شوید.

نوع دیگر معمول آفت بونسای شپشک است که مانند شته از مایعات گیاهان تغذیه می‌کند و بیشتر می‌توان آن را روی تنه و ساقه‌های گیاه بونسای یافت. برای از بین بردن شپشک هم شما می‌توانید از حشره کش و روش برداشتن دستی استفاده کنید.

(با گل آویز آپارتمانی دکور زیبا بسازید!)

نمایی از بونسای نارون در گلدان؛ علت ریزش برگ بونسای

روش‌های جلوگیری از ریزش و درمان بونسای: ۷٫ برطرف کردن مشکل ریزش بونسای در تابستان

اگر مشاهده کردید که برگ های بونسای در تابستان شروع به ریزش کرده‌اند نگران این موضوع نباشید. ریزش برگ های بونسای در تابستان امری معمول است و می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. این دلایل معمولاً همان دلایلی هستند که ما در بخش‌های قبلی برایتان توضیح دادیم.

برای مثال، شما ممکن است به بونسای‌تان بیش از حد یا خیلی کم آب داده باشید. شاید هم ممکن است بونسای شما در بیرون از خانه آفتاب شدید بخورد و باید آن را در مکانی با نور مناسب قرار دهید.

بنابراین، اگر دیدید که در تابستان برگ های بونسای شما شروع به ریختن کرده‌اند، تمام این موارد را چک کنید و با توجه به علت ریختن برگ های بونسای راه درمان مربوط به آن را در پیش بگیرید.

(بهترین ایده سورپرایز روز پدر را در اینجا بیابید.)

نمایی زیبا از بونسای کراسولا در گلدان، علت ریزش برگ بونسای

برطرف کردن علت ریزش برگ بونسای: ۸٫ روش‌های جلوگیری از ریزش و درمان بونسای در زمستان

ریزش برگ‌های گیاهان بونسای در زمستان یک مسئله کاملاً عادی است. در زمستان به خاطر اینکه طول روز کمتر می‌شود گیاهان بونسای به حالت خواب می‌روند. در این حالت آنها فرایند فتوسنتز و تولید انرژی را دیگر انجام نمی‌دهند.

بنابراین، به برگ‌های آنها هم انرژی زیادی نمی‌رسد. برای همین، شما می‌بینید که برگهای بونسای زرد می‌شوند و می‌ریزند. این جزئی از چرخه طبیعی زندگی بونسای است. برای همین، اگر این پدیده را مشاهده کرده‌اید نترسید.

(راهنما رشد گیاهان آپارتمانی در آب را در این صفحه بخوانید.)

روش‌های جلوگیری از ریزش و درمان بونسای: در زمستان از بونسای خود در برابر یخ زدگی محافظت کنید

اگر بونسای شما در بیرون از خانه بود آن را در بیرون خانه نگه دارید و سعی کنید مکان آن را تکان ندهید. اما اگر دیدید که دمای هوا به زیر صفر درجه رسید می‌توانید بونسای‌تان را به فضای گلخانه جابجا کنید یا با پارچه یا پلاستیک از یخ زدن آن جلوگیری کنید.

اما حواستان باشد که در در زمستان بونسای را وارد یک فضای گرم نکنید چون ممکن است گیاه روال زندگی‌اش به هم بخورد و نابود شود.

(با گیاهان آپارتمانی سمی آشنا شوید.)

نمایی زیبا از گلدان درخت بونسای در حیاط؛ علت ریزش برگ بونسای

خرید گیاهان آپارتمانی و بونسای از گل باما

امیدواریم که موارد این متن در مورد ریختن برگ های بونسای و راه‌های درمان آن برایتان مفید واقع بوده باشند. همه ما گیاه دوستان ممکن است این مشکل را بارها تجربه کرده باشیم. اما برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد و گیاهان بونسای هم از این مسئله مستثنی نیستند.  فقط کافی است که شما به این موارد دقت کنید و راه‌های درمان متناسب با آنها را برای بونسای‌تان اعمال کنید.

اگر شما به خرید گیاهان آپارتمانی و بونسای علاقه دارید، به شما توصیه می‌کنیم که حتماً به گل باما مراجعه کنید. ما در این فروشگاه انواع گیاهان آپارتمانی را در انواع و اندازه‌های مختلف و با قیمت مناسب در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم.

منبع
div class=”fxbtn-ew12″>خرید بونسای

مقالات مرتبط

نظرات