نگهداری از گیاه فیلودندرون: اصول نگهداری از فیلودندرون + عکس

فیلودندرون‌ها گیاهانی سریع با نگهداری آسان هستند. آنها از نظر رشد معمولا شبیه پتوس‌ها هستند و با ظاهر زیبا و خاص خود، زینت‌بخش هر محیطی خواهند بود. این گیاه شرایط مختلف را تحمل می‌کند اما برای رشد بهتر گیاه، بهتر است در مورد نگهداری از گیاه فیلودندرون بیشتر بدانید که در ادامه‌ی این مطلب گل باما بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

گیاه فیلودندرون چیست؟

فیلوندرون (Philodendron) گیاهی گرمسیری بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است. این گیاه چندساله همیشه سبز متعلق به خانواده‌ی گل شیپوریان (Araceae) است و با گیاهان پتوس در یک خانواده قرار می‌گیرد. صدها گونه از گیاه فیلودندرون در دنیا وجود دارد که هر کدام منحصربفرد هستند. رایج‌ترین گیاهان فیلودندرون، گیاهانی رونده با ساقه‌هایی پوشیده با برگ‌های ضخیم، مومی شکل و سبز تیره هستند.

این گیاه را می‌توان در تمام طول سال در داخل خانه کاشت و رشد سریعی دارند. بسته به گونه‌ی فیلودندرون و اندازه‌ی گلدانی که در آن کاشته می‌شوند، این گیاه می‌تواند از ۳۰ سانتی‌متر تا ۱۸۰ سانتی‌متر رشد طولی و عرضی داشته باشد.

دو گونه‌ی فیلودندرون

گیاهان فیلودندرون به یکی از دو دسته‌ی رونده یا غیررونده تقسیم می‌شوند:

فیلودندرون بالارونده: فیلودندرون‌های رونده معمولا دارای ریشه‌های هوازی هستند و شاخه‌های آنها به شکل آبشاری رشد می‌کند. این گیاهان آویز آپارتمانی را می‌توان در سبدهای آویز کاشت و یا آنها را به گونه‌ای به دیوار متصل کرد تا رشد بالا رونده داشته باشند. معمولا افراد گیاه برگ انجیری را با فیلودندرون اشتباه می‌گیرند اما این دو گیاه با هم متفاوت هستند.

فیلودندرون غیررونده: این گیاه رشد بالا رونده ندارد و به صورت معمولی به طور عمودی رشد می‌کند.

معرفی گیاه فیلودندرون

انواع فیلودندرون با عکس

انواع مختلفی از گیاه فیلودندرون وجود دارد که می‌توانید آنها را در خانه خود پرورش دهید. اگر به فکر نگهداری از گیاه فیلودندرون هستید، این گونه‌های فیلودندرون، گونه‌های واقعی از این گیاه و انتخاب خوبی برای شما هستند:

گل فیلودندرون سلوم (Philodendron selloum)

فیلودندرون برگ انجیری (Lacy tree philodendron) که با عنوان فیلودندرون سلوم نیز شناخته می‌شود، یک گونه‌ی غیررونده از این گیاه است که با برگ‌های سبز براق و دندانه‌دار آن شناخته می‌شود. نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری مشابه با سایر گیاهان فیلودندرون است که در ادامه‌ی مطلب در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

گل فیلودندرون سلوم

فیلودندرون برگ قلبی (Heartleaf philodendron)

فیلودندرون برگ قلبی که با نام علمی فیلودندرون اسکاندس (Philodendron hederaceum) نیز شناخته می‌شود، یکی از محبوب‌ترین گونه‌های انواع فیلودندرون است. این گیاه رونده فیلودندرون برگ پهن، برگ‌های قلبی شکل و سبز تیره‌ی خود شناخته می‌شود و به دلیل داشتن ویژگی‌های مشابه با گیاه پتوس، معمولا با آن اشتباه گرفته می‌شود.

فیلودندرون برگ قلبی

فیلودندرون ابلق (Philodendron Brasil)

فیلودندرون ابلق که با عنوان فیلودندرون برگ قلبی متنوع یا (Philodendron hederaceum ‘Brasil’) نیز شناخته می‌شود، دارای برگ‌های زیبایی با تنوع رنگ زرد در آن است. بدین معنی که برخی مناطق روی برگ‌های گیاه متنوع و به رنگ زرد درمی‌آید و مانند پتوس ابلق، جلوه‌ی زیبایی دارد.

فیلودندرون ابلق

فیلودندرون بلک (Blushing philodendron)

فیلودندرون بلک که به آن فیلودندرون برگ قرمز (red-leaf philodendron) نیز گفته می‌شود، یکی از گونه‌های زیبای این گیاه است که از نوع بالارونده است و با ساقه‌ها و برگ‌های زیبای مایل به قرمز خود شناخته می‌شود. نگهداری از فیلودندرون قرمز مشابه با سایر انواع فیلودندرون‌ها است. با این حال قیمت گل فیلودندرون قرمز به خاطر خاص بودن و کمیاب بودن نسبت به سایر انواع گیاه فیلودندرون ممکن است بیشتر باشد.

فیلودندرون بلک

فیلودندرون زانادو (Philodendron Xanadu)

گیاه فیلودندرون زانادو یک گیاه فشرده و بوته مانند است که با برگ‌های کشیده‌ی لوب‌دار متوسط تا بزرگ با لبه‌های عمیق شناخته می‌شود. نگهداری از فیلودندرون زانادو با وجود نور روشن، غیرمستقیم و آبیاری مداوم بسیار آسان است. این گیاه برگ‌های سبز زیبایی دارد.

فیلودندرون زانادو

فیلودندرون لیمویی (Philodendron hederaceum ‘Lemon-Lime’)

یکی دیگر از انواع گیاه فیلودندرون، گیاه فیلودندرون برگ قلبی لیمویی است که با شاخ و برگ‌های سبز و زرد نئونی روشن خود می‌تواند زیبایی‌بخش و روشن‌کننده هر اتاقی باشد. این گیاه از انواع فیلودندرون بالا رونده است و می‌توانید آن را در گلدان آویز یا قفسه‌ها بکارید. در نگهداری فیلودندرون لیمویی باید به این نکته دقت کنید که برای روشن ماندن رنگ برگ‌های گیاه، باید در معرض نور روشن و غیرمستقیم فراوان قرار گیرد.

فیلودندرون اکوادورنس

فیلودندرون اکوادورنس به دلیل شاخ و برگ‌های زیبایی که دارد بسیار محبوب است. این گیاه بالارونده است و با برگ‌های سبز بزرگ و نقره‌ای درخشان رنگارنگ شده است. فیلودندرون اکوادورنس علاوه بر زیبایی، نگهداری آسانی نیز دارد. برای نگهداری فیلودندرون اکوادورنس کافی است آن را در نور روشن و غیرمستقیم خورشید قرار دهید و تنها زمانی آن را آبیاری کنید که چند سانتی‌متر بالای خاک آن خشک شده باشد.

فیلودندرون لیمویی

شرایط نگهداری از فیلودندرون

فیلودندرون‌ها گیاهانی با نگهداری کم هستند و به همین خاطر می‌توانند گزینه‌ای عالی برای نگهداری در آپارتمان‌ها باشند. با این حال برای سالم نگه داشتن گیاه لازم است شرایط مناسبی برای آن فراهم کنید. شرایط نگهداری از گیاه فیلودندرون باید مشابه با شرایط طبیعی گرمسیری آن باشد و در عین قرار گرفتن در مقابل یک پنجره‌ی آفتابی، گرما و رطوبت زیادی دریافت کند.

در طول هوای گرم، گیاهان آپارتمانی فیلودندرون را در یک مکان سایه‌دار قرار دهید تا هوای تازه و نور طبیعی دریافت کنند. مراقب نور مستقیم خورشید باشید چرا که آفتاب مستقیم می‌تواند باعث سوختن برگ‌های فیلودندرون شود.

با پاک کردن مرتب برگ‌های گیاه با پارچه‌ی مرطوب، به فیلودندرون کمک کنید تا ظاهر و عملکرد بهتری داشته باشد.

(در مورد گیاهان آپارتمانی آلرژی زا بیشتر مطالعه کنید.)

شرایط نگهداری از گیاه فیلودندرون

نگهداری از گیاه فیلودندرون: نور مناسب

این گونه‌ی گیاه معمولا در نور جزئی بهترین عملکرد را دارد. فیلودندرون به نور خورشید نیاز دارد اما به طور طبیعی در زیستگاه خود به جای نور مستقیم، در زیر سایه‌بان‌های گرمسیری، نور کم دریافت می‌کند. بنابراین در داخل خانه این گیاهان را در کنار پنجره‌ای قرار دهید که بتواند نور روشن و غیرمستقیم دریافت کند.

نور خیلی کم می‌تواند باعث رشد ساقه‌ی گیاه و ایجاد فضای زیاد بین برگ‌ها شود اما در مقابل نور زیاد نیز با زرد شدن هم‌زمان بسیاری از برگ‌ها همراه خواهد بود.

نور مناسب برای نگهداری از گیاه فیلودندرون

نگهداری از گیاه فیلودندرون: خاک مناسب گیاه فیلودندرون

فیلودندرون‌ها خاک سست گلدان را که غنی از مواد آلی است، دوست دارند. خاک فیلودندرون باید زهکشی خوبی داشته باشد. برای گیاهان فیلودندرون که در گلدان کاشته شده‌اند، توصیه می‌شود هر چند سال یکبار خاک آن را تعویض کنید. این گیاهان به نمک‌هایی که از طریق آبیاری در خاک جمع می‌شود، حساس هستند و می‌تواند باعث قهوه‌ای و زرد شدن برگ‌ها شود.

می‌توانید به صورت دوره‌ای با آبیاری کامل، نمک‌ها را از خاک فیلودندرون خارج کتید اما در نهایت این تعویض خاک است که باعث طراوت گیاه شما می‌شود.

خاک مناسب نگهداری از گیاه فیلودندرون

نگهداری از گیاه فیلودندرون: آبیاری گیاه فیلودندرون

گیاه فیلودندرون معمولا خاک با رطوبت متوسط را ترجیح می‌دهد. بنابراین برای تعیین زمان آبیاری فیلودندرون، برنامه‌ی آبیاری را متناسب با شرایط خاک انجام دهید. هر زمان که چند سانتی‌متر بالای خاک خشک شد، می‌توانید به فیلودندرون آب بدهید. آبیاری زیاد و آبیاری کم، هر دو می‌توانند باعث ریزش برگ فیلودندرون شوند. به همین خاطر حتما آبیاری را با خشکی خاک تنظیم کنید و نه لزوما وضعیت برگ‌ها. خیس بودن خاک فیلودندرون باعث پوسیدگی ریشه‌های گیاه می‌شود.

گونه‌های غیررونده نسبت به گونه‌های فیلودندرون بالارونده بیشتر به خشکی مقاوم هستند. اما به طور کلی آبیاری در فصل زمستان را کاهش دهید.

نکات آبیاری گیاه فیلودندرون

نگهداری از گیاه فیلودندرون: دما و رطوبت مناسب

تحمل دمای گیاه فیلودندرون بر اساس گونه‌ی آنها متفاوت است اما به طور کلی این گیاهان نباید در معرض دمایی کمتر از ۱۲ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار گیرند. در داخل خانه این گیاهان را از بادهای خنک و دریچه‌های تهویه مطبوع محافظت کنید. فیلودندرون رطوبت را دوست دارد بنابراین شاید لازم باشد رطوبت اطراف فیلودندرون را افزایش دهید؛ به ویژه اگر در منطقه‌ای خشک زندگی می‌کنید.

برای فراهم کردن رطوبت مناسب فیلودندرون می‌توانید از اسپری مه‌پاش، دستگاه بخارساز یا سینی سنگریزه استفاده کنید.

دما و رطوبت مناسب مراقبت از گیاه فیلودندرون

نگهداری از گیاه فیلودندرون: کوددهی به گیاه

کوددهی به گیاهان باید در فصل رشد آنها انجام شود. در فصل بهار و تابستان می‌توانید هر ماه از کود مایع متعادل برای تغذیه‌ی گیاه فیلودندرون خود استفاده کنید. برای مقدار مصرف، دستورالعمل روی برچسب محصول را دنبال کنید. با سرد شدن هوا و آغاز فصل پاییز و زمستان، کوددهی به فیلودندرون را به هر ۶ تا ۸ هفته کاهش دهید.

اگر گیاه شما غذای کافی دریافت نکند، رشد آن کندتر از حد معمول خواهد شد و برگ‌های آن نیز کوچکتر از حد معمول به نظر می‌رسد.

نکات نگهداری و کوددهی به گیاه فیلودندرون

نکات نگهداری از گیاه فیلودندرون: هرس کردن گیاه

اگر شاخه‌های رونده‌ی گیاه فیلودندرون شما بسیار بلند یا کم برگ شده است، آنها را با استفاده از قیچی یا قیچی هرس استریل شده، ببرید. بهترین زمان برای انجام این کار فصل بهار یا تابستان است. شما می‌توانید با خیال راحت در هر زمانی از سال، گیاه فیلودندرون خود را با کندن برگ‌های زرد و خشک آن هرس کنید.

برای بریدن ساقه‌ها، از بالای یک گره برش بدهید و از قلمه‌های ساقه برای تکثیر گیاه استفاده کنید.

(برای خرید سانسوریا به صفحه‌ی مربوطه رجوع کنید.)

نکات نگهداری از گیاه فیلودندرون و هرس کردن آن

نکات نگهداری از گیاه فیلودندرون: تکثیر گیاه

تکثیر فیلودندرون از طریق قلمه و تقسیم ساقه بسیار آسان است و به این ترتیب می‌توانید گیاه خود را پرپشت کنید یا گلدان‌هایی تازه از فیلودندرون را به دوستان خود هدیه بدهید. بهترین زمان برای تکثیر گیاه فیلودندرون اوایل بهار است زیرا روزها طولانی‌تر می‌شود. در ادامه در خصوص نحوه تکثیر گیاه فیلودندرون و نگهداری از گیاه فیلودندرون پس از تکثیر صحبت می‌کنیم.

تکثیر گیاه فیلودندرون از قلمه‌ها

برای تکثیر گیاه فیلودندرون به یک قیچی هرس استریل شده یا چاقوی تیز، مخلوط خاک گلدانی، گلدان مناسب و در صورت تمایل، هورمون ریشه‌زایی نیاز دارید. برای تکثیر فیلودندرون مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک قسمت ۱۵ سانتی‌متری از قلمه را ببرید و آن را در یک ظرف آب قرار دهید تا ریشه بدهد. شما می‌توانید از هورمون ریشه‌زایی برای تسریع ریشه‌زدن و افزایش شانس ریشه‌دهی قلمه‌های فیلودندرون استفاده کنید اما معمولا لازم نیست.
  2. با تبخیر آب، باز هم به ظرف قلمه آب اضافه کنید و هر چند وقت یکبار برای جلوگیری از رشد باکتری یا جلبک، آب را کاملا عوض کنید.
  3. با مشاهده‌ی ریشه‌ها، قلمه‌ها را در خاک مرطوب قرار دهید.

تکثیر گیاه فیلودندرون با تقسیم کردن

فیلودندرون‌ها اغلب گیاهچه‌هایی ایجاد می‌کنند که می‌توان آنها را با ریشه‌های سالم از گیاه اصلی جدا کرده و پس از رشد چند سانتی‌متری آنها را در گلدانی دیگر کاشت. یک روز پیش از جدا کردن گیاهچه‌های فیلودندرون، گیاه را به خوبی آبیاری کنید. تقسیم کردن می‌تواند برای گیاه آسیب‌زا باشد بنابراین گیاه شما باید در بهترین حالت خود قرار داشته باشد. برای این کار به یک چاقوی تیز، مخلوط خاک گلدانی و گلدان جدید نیاز دارید.

  1. گیاه را از گلدان فعلی درآورده و آن را روی یک سطح صاف و ثابت قرار دهید. با انگشتان خود توپ ریشه را شل کنید و گیاهچه‌ها را با ریشه‌هایش بیرون بیاورید. در صورت لزوم از یک چاقو برای بریدن ریشه‌های متراکم استفاده کنید.
  2. گیاهچه را بلافاصله در یک مخلوط گلدانی تازه و مرطوب بکارید. از این فرصت برای کاشت گیاه اصلی در خاک تازه و گلدان بزرگ‌تر استفاده کنید.

تکثیر گیاه فیلودندرون از طریق کاشت بذر

رشد فیلودندرون از بذر یک فرآیند کند است. قلمه‌ها معمولا رشد سریع‌تری دارند و برای تکثیر این گیاه روش بهتری هستند. اما اگر می‌خواهید گیاه فیلودندرون را از طریق بذر پرورش دهید، این مراحل را دنبال کنید:

  1. در یک گلدان ۱۵ سانتی‌متری می‌توانید چندین بذر بکارید. هر ۵ سانتی‌متر یک بذر را در عمق حدودا ۸ سانتی‌متری بکارید.
  2. روی ظرف را با پلاستیک بپوشانید و هر از گاهی پلاستیک را بردارید تا خاک هوا بخورد.
  3. به طور منظم خاک را اسپری کنید تا مرطوب بماند.

بذر فیلودندرون پیش از کاشت نیاز به خیس شدن ندارد. حدود ۲ تا ۸ هفته طول می‌کشد تا بذرها در دمای ۲۰ تا ۲۳ درجه‌ی سانتی‌گراد جوانه بزنند.

وقتی بذرها جوانه زدند و به اندازه‌ی کافی محکم شدند، هر کدام را به گلدان کوچکی منتقل کنید تا رشد ریشه‌های قوی ایجاد شود.

(برای خرید انواع درختچه آپارتمانی به صفحه مربوط رجوع کنید.)

تکثیر گیاه فیلودندرون

نکات نگهداری از گیاه فیلودندرون: تعویض گلدان فیلودندرون

برای تعویض گلدان فیلودندرون، لازم است آن را در گلدانی بزرگ‌تر از توپ ریشه‌ی آن بکارید. زمانی که ریشه‌های گیاه از سوراخ‌های زهکشی زیر گلدان خارج می‌شود، نشان‌دهنده‌ی این است که زمان تعویض گلدان فرا رسیده است. زمان ایده‌آل برای تعویض گلدان فیلودندرون اواخر بهار یا اوایل تابستان است. یک گلدان بزرگ‌تر استفاده کنید. گیاه خود را به آرامی از گلدان قدیمی خارج کنید و در گلدان جدید با خاک تازه بکارید. سپس گیاه را به طور کامل آبیاری کنید.

تعویض گلدان فیلودندرون

نکات نگهداری از گیاه فیلودندرون در فصل زمستان

اگر در مناطق گرمسیری زندگی نمی‌کنید، برای نگهداری از گیاهان گرمسیری مانند فیلودندرون باید نکاتی را رعایت کنید. گیاهان گرمسیری که به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شوند، معمولا به سرعت با شرایط داخل خانه سازگار می‌شوند. با کوتاه شدن روزها و سرد شدن دما، فیلودندرون‌ها آب کمتری نسبت به فصل گرم‌تر نیاز دارند.

همچنین فقط زمانی آبیاری کنید که سطح بالای خاک خشک شده باشد. پیش از انتقال گیاهان به داخل خانه، سعی کنید برگ‌های زرد یا ساقه‌هیا بلند را هرس کنید و از نظر علائم پوسیدگی، کپک، آفات و حشرات آنها را بررسی کنید.

نگهداری از گیاه فیلودندرون در فصل زمستان

نگهداری از گیاه فیلودندرون بالا رونده و غیررونده: مشکلات رایج گیاه

فیلودندرون‌ها گیاهانی هستند که به راحتی به محیط داخل خانه عادت می‌کنند و روش تکثیر آنها نیز آسان است. نگهداری از گیاه فیلودندرون بلک یا سایر انواع فیلودندرون بسیار ساده است و همه می‌توانند این گیاه را پرورش دهند. با این حال اگر شرایط آب، نور و خاک برآورده نشود، مستعد ابتلا به برخی از مشکلات سلامتی است. در ادامه به چند نمونه از مشکلات نگهداری از فیلودندرون سبز اشاره می‌کنیم.

نگهداری فیلودندرون بلک و زرد شدن برگ‌ها

مشکلات متعددی می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌های گیاه فیلودندرون شود. برای مثال آبیاری گیاه با آب خیلی سرد، میزان کم نور خورشید یا برعکس دریافت نور زیاد. اگر برگ‌های قدیمی‌تر زرد می‌شوند، ممکن است به خاطر آبیاری کم گیاه باشد. اگر مجموعه‌ی جوان‌تر پایین برگ‌ها زرد شده‌اند، ممکن است به خاطر آبیاری بیش از حد گیاه باشد. با تنظیم فاکتورهای آبیاری و نور می‌توانید به رشد سلامت گیاه فیلودندرون خود کمک کنید.

اگر به فیلودندرون خود کود می‌دهید، دقت کنید که اول خاک را آبیاری کنید. کود را به آب اضافه کنید و سپس گیاه را دوباره ابیاری کنید. این مراحل کمک می‌کند ریشه‌ها با مواد شیمیایی کود نسوزند و باعث زرد شدن برگ‌ها نشوند.

نگهداری از گیاه فیلودندرون کنگره ای و مشکل زرد شدن و بوی پوسیدگی گیاه

اگر برگ‌های گیاه شما خیلی زود زرد می‌شود، این می‌تواند نشانه‌ی پوسیدگی ریشه‌ها باشد. اگر سریع این مساله را متوجه شوید، می‌توانید گیاه خود را نجات دهید. خاک را از نظر بوی پوسیدگی استشمام کنید و برای بررسی ریشه‌ها خاک‌ها را کنار بزنید.

برای رفع مشکل پوسیدگی ریشه، لازم است بخش‌های خراب آن را جدا کرده و بخش‌های سالم ریشه را در گلدانی دیگر حاوی خاک تازه بکارید.

(با انواع کاکتوس بلند آشنا شوید.)

نگهداری از گیاه فیلودندرون بلک و مشکل لکه‌ها یا الگوهای زرد روی برگ‌ها

اگر متوجه ضایعات یا طرح‌های زرد کوچک روی برگ‌های گیاه فیلودندرون خود شدید، این می‌تواند نشانه‌ای از ویروس موزائیک باشد. شما می‌توانید به گیاه خود کمک کنید تا از این ویروس خلاص شود. برای این کار اگر هوا هنوز گرم است، فیلودندرون را برای دریافت نور مستقیم و طبیعی به بیرون خانه منتقل کنید.

گیاه آلوده را حداقل ۶۰ سانتی‌متر دورتر از سایر گیاهان قرار دهید. برگ‌های آسیب‌دیده را جدا کنید و بقیه‌ی برگ‌ها را با آب بشویید تا گرد و غبار روی سطح برگ‌ها پاک شود.

برای کمک به رشد گیاه و نگهداری از گیاه فیلودندرون از کود غنی از نیتروژن به خاک اضافه کنید.

قهوه‌ای شدن برگ‌های فیلودندرون

یکی از مشکلات گیاهان آپارتمانی، قهوه ای شدن برگ گیاهان است. این مشکل معمولا در لبه‌های برگ ایجاد می‌شود. مشکل قهوه‌ای شدن برگ‌های فیلودندرون می‌تواند به خاطر آبیاری گیاه با آب خیلی سرد باشد. همچنین اگر برگ‌های گیاه شما شروع به قهوه‌ای شدن و نرم شدن کرد، احتمالا بیش از حد به آن آب می‌دهید. لبه‌های قهوه‌ای برگ که شروع به پیچ خوردن می‌کند، نشان می‌دهد گیاه به آب بیشتر و آفتاب کمتر نیاز دارد و این تغییرات را برای گیاه خود ایجاد کنید.

قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها با هاله‌های زرد نشان می‌دهد که گیاه شما به رطوبت بیشتری نیاز دارد. می‌توانید برگ‌های گیاه را مه‌پاشی کنید یا ظرف را روی سینی سنگریزه قرار دهید تا رطوبت آن افزایش پیدا کند.

(از مطلب گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا بازدید کنید.)

مشکلات رایج نگهداری از گیاه فیلودندرون

خرید گیاه فیلودندرون از گلفروشی آنلاین گل باما

فیلودندرون گیاهی گرمسیری بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و گونه‌های مختلفی از آن در دنیا وجود دارد. رایج‌ترین گیاهان فیلودندرون، بالا رونده هستند و با برگ‌های سبز و مومی شکل خود شناخته می‌شوند. با مشاهده‌ی عکس گل فیلودندرون می‌توانید متوجه تفاوت آن با پتوس شوید، اگرچه هر دوی این گیاهان از یک خانواده هستند. نگهداری از گل فیلودندرون برای همه‌ی افراد با هر میزان تجربه آسان است اما به شرطی که اصول نگهداری از آنها را رعایت کنید.

در این مطلب بلاگ گل باما در مورد نگهداری از گیاه فیلودندرون صحبت کردیم؛ قیمت گل فیلودندرون را می‌توانید در فروشگاه گل باما بررسی کرده و برای خرید گیاه فیلودندرون از این گلفروشی آنلاین اقدام کنید.

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید فیلودندرون

مقالات مرتبط

نظرات