نکات نگهداری از بونسای: با بن سای و اصول نگهداری آن آشنا شوید + عکس

انواع گیاه آپارتمانی و درختچه‌ها وجود دارند که زیبایی‌بخش محیط داخلی خانه‌های ما هستند. با این حال حتی افرادی که از انواع گیاهان آپارتمانی نگهداری می‌کنند در مورد خرید و نگهداری از بونسای تردید دارند چرا که فکر می‌کنند این گیاهان نگهداری سختی دارند. با ادامه‌ی این مطلببلاگ گل باماهمراه ما باشید تا در مورد نگهداری از بونسای، انواع بن سای و روش نگهداری از گل بن سای بیشتر بخوانید. برای اطلاع از قیمت گیاه بونسای و خرید بن سای نیز به گلفروشی آنلاین گل باما سر بزنید.

نکات نگهداری از بونسای – درخت بونسای چیست؟

درخت بونسای یک درخت مینیاتوری است که در یک ظرف کاشته می‌شود. در واقع اصطلاح بونسای در زبان ژاپنی به معنای کاشته شده در ظرف است. بونسای به هنر پرورش این درختان کوچک اشاره دارد و بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ ژاپنی است که قدمت آن به اوایل قرن چهاردهم بازمی‌گردد.

در آن زمان تنها ثروتمندان و اشراف و اعضای عالی‌رتبه‌ی جامعه می‌توانستند از نگهداری از بونسای لذت ببرند اما امروزه مراقبت از گل بن سای هنری است که مردم سراسر جهان از آن لذت می‌برند.

درخت بونسای و نکات نگهداری از ان

نحوه نگهداری از گیاه بن سای

مراقبت از گیاه بونسای ممکن است در ابتدا ترسناک و سخت به نظر برسد چراکه این درختان به ظرافت شهرت دارند. این گیاهان نیز به توجه ویژه نیاز دارد اما هنگامی که اصول نگهداری از بونسای را یاد بگیرید، این کار ساده می‌شود. بونسایی یک کلمه‌ی ژاپنی است که در لغت به معنای کاشته شده در ظرف است. این کار به نگهداری از نمونه‌های گیاهی بزرگ، معمولا درختان، در اندازه‌ی کوچک و به معنای کوتوله‌ی مصنوعی اشاره دارد. با این حال بونسای کوتوله نیست و تنها یک نسخه‌ی مینیاتوری از یک درخت است که به شیوه‌ای خاص هرس و نگهداری می‌شود.

انواع بونسای اغلب دارای کیفیتی افسانه‌ای و جادویی هستند و به همین خاطر محبوبیت و شهرت بونسای به عنوان یک هنر گیاه‌شناسی است. نیازهای ویژه در شرایط نگهداری از بن سای به شرایط ایده‌آل رشد درخت مادر خود مشابه است. این موارد شامل شرایط خاص نور، رطوبت یا خاک باشد که برای شادابی و طول عمر گیاه مهم است. هرس مناسب نیز برای حفظ شکل درخت و تشویق به گلدهی و باردهی در زمان مناسب مهم است.

در ادامه در خصوص نکات انتخاب و طریقه نگهداری از بن سای بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نگهداری از گیاه بن سای

انتخاب درخت بونسای

انتخاب بونسای مناسب برای محیطی که می‌خواهید از آن نگهداری کنید، برای اطمینان از مراقبت موثر از آن مهم است. انواع بونسای آسان و کم مراقبت مانند بونسای فیکوس یا یشم وجود دارد. شما می‌توانید یک بونسای بنجامین، گرمسیری یا نیمه‌گرمسیری انتخاب کنید و روش‌های مراقبت از آنها را بررسی کنید. با این حال برای نگهداری از بونسای شرایط محلی خود را در نظر بگیرید.

آیا حیاط خلوت شما به طور طبیعی در زمستان آفتابی است؟ این به ویژه یک امتیاز مثبت برای نگهداری از بونسای بنجامین است. آیا تابستان‌های گرم و مرطوب دارید؟ پس یک درخت نیمه گرمسیری برای شما خوب است. آیا پنجره‌ای آفتابی دارید که در یک بعدازظهر زمستانی نور روشن دریافت می‌کند؟ پس می‌توانید یک درخت بونسای استوایی پرورش دهید که در زمستان آن را به داخل خانه منتقل کنید.

بونسای فقط برای زنده ماندن نیست، بلکه برای شکوفا شدن و زیبایی است. بونسای یک اثر هنری است و با توجه به نحوه نگهداری از بن سای می‌توانید این گیاهان را سرزنده داشته باشید.

(برای خرید سرخس به صفحه‌ی مورد نظر سر بزنید.)

انواع درخت بونسای

نکات نگهداری از بونسای در منزل: محل مناسب برای قرار دادن بونسای

برای تعیین بهترین مکان برای قرار دادن بونسای باید بدانید که بونسای شما چه نوع درختی است و آیا یک گیاه برای نگهداری در داخل خانه است یا نگهداری در فضای باز. رایج‌ترین انواع بونسای مانند سرو، کاج و صنوبر گیاهانی برای فضای باز هستند و باید همانند همتایان بزرگتر خود در معرض فصول سال قرار گیرند.

نگهداری از بونسای در فضای باز شامل درختان برگریز می‌شود؛ به این معنی که برگ‌های این درختان با فصول تغییر می‌کند و شامل درختانی مانند بونسای افرا، نارون و کهن‌دار می‌شود. درختان بونسای داخلی نیز معمولا گونه‌های نیمه گرمسیری هستند که در طول سال در دمای پایدار رشد می‌کنند و شامل گیاهان یشم یا درخت پول، بونسای شفلرا و درختان فیکوس می‌شود.

هنگامی که متوجه شدید چه نوع درخت بونسای باید انتخاب کنید، بقیه‌ی کارها نسبتا ساده است. چند نکته‌ی کلی در مورد موقعیت درخت بونسای وجود دارد که معمولا برای همه‌ی انواع بن سای اعمال می‌شود:

  • موقعیت: بونسای شما باید دور از گرمای مستقیم یا جریان هوا قرار گیرد.
  • نور و روشنایی: بونسای خود را در محلی با نور زیاد خورشید نگهداری کنید.
  • رطوبت: بونسای‌ها به رطوبت نیاز دارند و خاک آنها باید مرطوب نگه داشته بشود.

محل مناسب برای قرار دادن و نگهداری از بونسای

نکات نگهداری از بونسای: طریقه اب دادن گل بن سای

علت اصلی از بین رفتن درختان بونسای، آبیاری کم است. از آنجایی که لایه‌ی خاک کم‌عمق است، بونسای در معرض خشک شدن زیادی قرار دارد. درختان بونسای باید درست زمانی آبیاری شوند که لایه‌ی بالایی خاک خشک به نظر می‌رسد. بسته به نوع درخت و اندازه‌ی آن و همینطور نوع خاکی که استفاده شده، دفعات آبیاری می‌تواند متفاوت باشد و حتی این کار یک بار در روز انجام شود. بنابراین بهتر است به جای پایبند بودن به یک روال، برای نگهداری از هر بونسای یک برنامه‌ی آبیاری جداگانه داشته باشید.

هنگام آبیاری بونسای، هدف اصلی آبیاری کامل ریشه‌های گیاه است. برای اطمینان از این موضوع تا زمانی که آب از سوراخ‌های زهکشی زیر ظرف خارج شود، به آن آب بدهید.

میزان آبیاری بونسای

آبیاری بیش از حد می‌تواند برای درخت بونسای شما مضر باشد. علائم آبیاری بیش از حد بونسای عبارت است از زرد شدن برگ‌ها و چروک شدن شاخه‌های کوچکتر. اگر یک بونسای بیش از حد آبیاری شود، ریشه‌های آن در آب غرق می‌شود و اکسیژن به ریشه‌ها نمی‌رسد. این مساله باعث جلوگیری از رشد درخت می‌شود. آبیاری بیش از حد و غرقاب شدن خاک می‌تواند به خاطر زهکشی ضعیف خاک نیز باشد.

در مراقبت از گل بونسای و اطمینان از آبیاری درست، باید روزانه گیاه خود را ارزیابی کنید و به محض خشک شدن خاک به آن آب بدهید.

(برای آشنایی با انواع گل آویز آپارتمانی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نگهداری از بونسای و نکات آبیاری آن

نکات نگهداری از بونسای: هرس و شکل دادن به درخت بونسای

هرس کردن برای کوچک نگه داشتن درختان بونسای و حفظ شکل جمع‌وجور آنها ضروری است. دو نوع هرس اصلی وجود دارد که شامل هرس نگهدارنده و هرس ساختاری می‌شود و در ادامه در مورد هر کدام توضیح خواهیم داد.

هرس نگهدارنده درخت بونسای

هرس نگهدارنده درخت را با تشویق به رشد جدید، تقویت می‌کند. با قطع شاخه‌ها و برگ‌های جوان، برگ‌های زیرین در معرض هوا و نور خورشید قرار می‌گیرند که باعث تقویت بیشتر درخت و سلامت کلی گیاه می‌شود. مناطقی که نیاز به هرس نگهدارنده دارند شامل شاخه‌ها، جوانه‌ها و برگ‌ها می‌شود.

هرس کردن شاخه‌ها رشد شاخه‌های کوچکتر را تقویت می‌کند و به شما امکان می‌دهد شکل درخت خود را کنترل کنید. هرس جوانه‌ها از شاخه‌ها نیز باعث رشد فشرده‌تر برگ‌ها می‌شود و رشد برگ‌های کوچکتر را تقویت می‌کند. به طور معمول این نوع هرس برای نگهداری از بن سای در خانه باید زمانی انجام شود که رشد جدید مشاهده شده و باعث تغییر شکل نامطلوب درخت شده است.

برای گلدهی بونسای، هرس باید در فصل بهار انجام شود تا گل‌های بیشتری در سال بعد رشد کند.

(گیاهان آپارتمانی نیازمند به نور مستقیم به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

هرس ساختاری درخت بونسای

هرس ساختاری یک تکنیک پیشرفته‌تر است که تنها زمانی انجام می‌شود که گیاه در خواب است. این کار شامل حذف شاخه‌های ساختاری اولیه‌ی درخت است و به مهارت‌های یک متخصص نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که درخت می‌تواند بهبود پیدا کند.

راه دیگر برای شکل دادن به درخت بونسای، سیم‌کشی شاخه‌های آن است. درواقع می‌توان با پیچاندن یک سیم نازک دور شاخه‌ها، شکل و الگوی رشد آنها را کنترل کرد. سیم‌کشی بهتر است در زمستان انجام شود که برگ‌های درخت بونسای ریخته است.

در سیم‌کشی بونسای برای هرس ساختاری، مراقب شاخه‌ها باشید و در صورت لزوم سیم‌ها را بردارید. اگر شاخه خیلی سریع رشد کند، می‌تواند در سیم رشد کند و باعث ایجاد زخم شود.

(از مطلب گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا بازدید کنید.)

هرس درخت بونسای

نکات نگهداری از بونسای: انتخاب خاک مناسب برای بن سای

در طریقه نگهداری از گل بن سای، فراهم کردن خاک مناسب نیز یک مساله‌ی مهم است. برای این گیاه باید از خاکی با زهکشی خوب استفاده کنید. برای بهبود زهکشی و ورود هوا به خاک، ذرات بزرگی مانند سنگ یا سنگ آتشفشانی را به خاک اضافه کنید. مخلوط خاک ایده‌آل همچنین باید بتواند آب را تا حدی در خود نگه دارد که با افزودن خاک رس قابل بهبود است.

کوددهی به بونسای تضمین می‌کند که گیاه شما مقادیر کافی مواد مغذی را برای سالم ماندن دریافت کرده است. یک کود متعادل بونسای حاوی مقادیر مساوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. پیش از کوددهی به گیاه، مطمئن شوید که گیاه را کاملا آبیاری کرده‌ای زیرا کوددهی به گیاه در صورت خشک بودن خاک می‌تواند برای آن مضر باشد.

برای کوددهی به درخت بونسای سعی کنید از دستورالعمل‌های روی کود پیروی کنید تا از کوددهی بیش از حد به آن اجتناب شود.

(برای آشنایی با آفت گیاهان آپارتمانی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

خاک مناسب برای نگهداری از بونسای

نکات نگهداری از بونسای: نور مناسب برای بن سای

اگر از گیاه بونسای در حیاط خلوت نگهداری می‌کنید، در زمستان لازم است آن را به داخل خانه و در محیطی با نور کافی منتقل کنید. بهترین چیز برای نگهداری از گیاه بونسای یک پنجره‌ی آفتابی است که چندین ساعت در طول روز نور خوشید دریافت کند.

اگر بونسای شما بومی مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری است، بهتر است آن را در معرض پنجره‌ی باز یا تهویه دار قرار ندهید چرا که باد سرد و سرما می‌تواند باعث آسیب برگ‌های آن شود. بونسای در تمام طول سال می‌تواند در داخل خانه به خوبی عمل کند البته به شرطی که نیازهای نور و آبیاری آن به خوبی تامین شود.

در نظر داشته باشید که هر از گاهی گیاه بونسای خود را جابجا کنید. برای هوای تازه، کمی قطرات باران یا نور ملایم خورشید آن را به بیرون منتقل کنید تا شاهد درخشش رشد آن باشید.

(در مورد گیاهان آپارتمانی آلرژی زا بیشتر مطالعه کنید.)

نور مناسب برای نگهداری از بن سای

روش نگهداری از بن سای: تعویض گلدان بونسای

تعویض گلدان فاکتور مهمی در فرایند نگهداری از بونسای است و به حفظ سلامت گیاه شما کمک می‌کند. هدف از تعویض گلدان، حذف ریشه‌های اضافی است که می‌تواند باعث گرسنگی درخت شود و یا ممکن است مانع از دریافت مواد مغذی کافی شود.

تعویض گلدان بونسای همچنین تضمین می‌کند که درخت شما می‌تواند در یک گلدان کوچک به رشد خود ادامه دهد. گلدان درختان بونسای بسته به سرعت رشد، باید هر ۲ یا ۵ سال تعویض شود. مراحل تعویض گلدان بونسای به صورت زیر است:

  1. با احتیاط درخت را از گلدان آن خارج کنید.
  2. با استفاده از قیچی تیز، لایه‌های بیرونی ریشه‌ها را هرس کنید.
  3. در صورت نیاز، توده‌ی ریشه‌ها را از نظر آثار پوسیدگی بررسی کنید. این نواحی نشان می‌دهند درخت بونسای شما از کجا زهکشی خوبی نداشته است.
  4. گلدان را تمیز کنید و لکه‌های قهوه‌ای یا سبز را از بین ببرید.
  5. لایه‌ی مشبک را روی سوراخ‌های زهکشی قرار دهید تا از ریزش خاک جلوگیری شود.
  6. کف گلدان را با خاک بپوشانید و درخت را روی آن قرار دهید.
  7. سوراخ‌ها و شکاف‌های باقی‌مانده را با خاک پر کنید.

تعویض گلدان بونسای

نگهداری از بونسای در زمستان

مراقبت از بونسای در زمستان با نگهداری از سایر گیاهان در فصل سرد تفاوت چندانی ندارد. به طور کلی نگهداری از بونسای ساده است و فقط باید چند نکته‌ی ساده را در نظر داشته باشید. ابتدا باید مشخص شود که آیا می‌توان بونسای را به عنوان یک گیاه مقاوم در برابر سرما در بیرون نگهداری کرد یا خیر. بسته به مقاومت زمستانی بونسای شما، مراقبت انواع بن سای متفاوت است.

بسته به آب و هوای خانه، انواع بونسای کم و بیش در برابر سرما مقاوم هستند. به طور کلی این گیاهان را می‌توان با توجه به سختی زمستانی به ۳ گروه تقسیم کرد:

درخت بونسای غیرمقاوم در برابر سرما

گونه‌های درختان بونسای که بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند، در برابر سرما مقاوم نیستند. این گیاهان از نظر ژنتیکی مقاومت کافی در برابر سرما ندارند و نمی‌توانند به سرما عادت کنند. بسیاری از انواع بونسای آپارتمانی در این گروه قرار می‌گیرند.

انواع بونسای آپارتمانی باید در مکانی روشن در نزدیکی پنجره قرار گیرند. دما نباید خیلی گرم باشد و دمای ۱۰ تا ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برای نگهداری بونسای فیکوس، یشم یا سریسا و دمای ۴ تا ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برای بونسای برگ‌نو و فلفل پروئی مناسب است. اتاق‌های گرم‌نشده مانند اتاق خواب، راه‌پله و راهروها برای این گیاهان مناسب است.

درخت بونسای با مقاومت کم در برابر سرما

این دسته از انواع بن سای آپارتمانی می‌توانند در زمان‌های کوتاه دمای سرد را تحمل کنند. چنین گونه‌هایی متعلق به مناطقی هستند که به ندرت یخبندان رخ می‌دهد. به این گونه از انواع بونسای، درختان بونسای مدیترانه‌ای گفته می‌شود. رایج‌ترین گونه‌های درختی مدیترانه‌ای شامل مواردی مانند درخت انار، توت، زیتون و همینطور بستل (Sageretia)، نارون چینی و زبان گنجشک چینی هستند.

بونسای مدیترانه‌ای نیاز به محافظت در برابر یخبندان‌های شدید و طولانی‌مدت دارد. گلخانه‌ها معمولا برای نگهداری از این دسته از بونسای‌ها مناسب هستند. محیط را تنها در صورتی گرم کنید که دما به طور مداوم و واضح کمتر از صفر درجه‌ی سانتی‌گراد شود.

درخت بونسای کاملا مقاوم در برابر سرما

این دسته از انواع بونسای‌ها از مناطقی با یخبندان شدید در زمستان می‌آیند و می‌توانند دمای کمتر از منفی ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد یا حتی کمتر را در طول زمستان تحمل کنند. معمولا به این دسته از گیاهان بونسای، درخت بونسای فضای باز گفته می‌شود.

بونسای‌های فضای باز مقاوم در برابر زمستان (بونسای افرا، درخت سیب، آزالیا ژاپنی، لیموترش و همینطور کاج سفید و سنجد) به خوبی در چادرهای فویل یا گلخانه‌های گرم‌نشده نگهداری می‌شوند و می‌توانند کمترین دما را هم تحمل کنند. البته بهتر است دمای نگهداری از بونسای فضای باز بالا نرود چرا که ممکن است گیاه دچار جوانه زدن زودرس شود و در نتیجه در مقابل سرما حساس خواهد شد.

نگهداری از بونسای در زمستان

معرفی انواع بونسای

انواع بن سای بسیار زیبا وجود دارد که می‌تواند ویژگی منحصربفردی را به خانه یا باغ شما بیافزاید. نه تنها درختان بونسای از بهترین درختان برای رشد در گلدان هستند، بلکه به دلیل ظاهر مینیاتوری و زیبای خود، می‌توانند برای کاشت در باغچه نیز جذاب باشند. چه در نگهداری از گیاهان آپارتمانی مبتدی هستید و چه به دنبال درختان بونسای چالش‌برانگیز هستید، انواع مختلفی از درختان بن سای وجود دارد که می‌توانید در داخل خانه یا در فضای باز از آنها نگهداری کنید.

اگر می‌خواهید بونسای خود را در خانه خانه نگه دارید، باید اطمینان حاصل کنید که درخت شما از یک پنجره‌ی بزرگ نور خورشید کافی دریافت می‌کند یا یک چراغ LED برای تامین نور آن وجود دارد. در غیراین‌صورت بهتر است آنها را در فضای باز مانند بالکن یا حتی زیر یک درخت در حیاط نگهداری کنید.

در ادامه ضمن مشاهده‌ی عکس انواع بن سای، می‌توانید با روش نگهداری از بونسای های محبوب نیز آشنا شوید.

انواع درخت بونسای

مراقبت از بونسای افرا (Japanese Maple Trees)

درخت افرا و به ویژه افرای ژاپنی، یکی از زیباترین درخت‌ها است و می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای نگهداری به عنوان بونسای باشد. افرا معمولا برگ‌هایی با رنگ زیبا دارد و افرای ژاپنی یکی از زیباترین درخت‌ها با رنگ پاییزی است. بونسای افرا می‌تواند تا دمای منفی ده درجه‌ی سانتی‌گراد نسبت به سرما مقاوم باشد بنابراین برای نگهداری در بالکن یا پاسیو گزینه‌ی ایده‌آلی است. با این حال اگر دما از ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد بالاتر برود، برای جلوگیری از اسیب به برگ‌ها باید آنها را به مکانی امن‌تر و خنک‌تر منتقل کنید.

برای مراقبت از بونسای افرا در روزهای گرم هر روز به آن آب بدهید و در تمام طول سال در صورت نیاز آن را هرس کنید. تعویض گلدان هر دو سال یکبار نیز برای نگهداری از بونسای افرا ژاپنی لازم است.

(برای خرید انواع درختچه آپارتمانی به صفحه مربوط رجوع کنید.)

بونسای افرا و مراقبت از آن

نگهداری از بونسای فیکوس (Ficus Bonsai)

مراقبت از بونسای فیکوس بسیار ساده است و این گیاه به خاطر تطبیق‌پذیری و البته اشکال منحصربفرد تنه، محبوب‌ترین نوع بونسای است. یکی از ویژگی‌های این گیاهان که باعث محبوبیت آنها می‌شود، توانایی رشد ریشه‌های هوازی است که تنها در صورت قرار گرفتن در یک محیط مرطوب امکان‌پذیر است.

بونسای فیکوس شامل فیکوس رتوزا می‌شود که معمولا دارای تنه‌ی S شکل است و برگ‌های بیضی شکل بسیار تیره رنگی دارد. جینسینگ با تنه‌ی شکم گلدانی که شبیه به ریشه‌ی جینسنگ است و فیکوس بنجامین که می‌تواند به شکل گریان یا راست رشد کند و شاخ و برگ‌های منحصربفرد خود را دارد. روش نگهداری بونسای بنجامین نیز مشابه است.

برای نگهداری از بونسای فیکوس باید آن را به طور منظم آبیاری کنید اما این گیاه می‌تواند گهگاهی آبیاری کم یا زیاد را نیز تحمل کند. این درختان در رطوبت بالا رشد بهتری دارند و در هوای خشک عملکرد خوبی نخواهند داشت.

مه‌پاشی کردن برگ‌ها می‌تواند به تامین رطوبت بونسای فیکوس کمک کند اما زیاده‌روی در این کار احتمال عفونت‌های قارچی را افزایش می‌دهد.

(برای آشنایی با گیاهان آپارتمانی زینتی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

بونسای فیکوس

نگهداری از بونسای کاج (Pine Bonsai Trees)

کاج‌ها از رایج‌ترین بونسای‌هایی هستند که دیده می‌شوند و البته برای افراد مبتدی نحوه مراقبت از بونسای کاج بی‌دردسرتر و ساده‌تر است. درختان کاج از درختان همیشه سبز هستند و در دسته تک رشد یا چند رشد قرار می‌گیرند. به این معنا که بیش از یک رشد در سال دارند. کاج‌های قرمز و سیاه ژاپنی نمونه‌هایی هستند که دو دوره‌ی رشد را تجربه می‌کنند و در تابستان برای تشویق رشد جدید و متعادل کردن شاخه‌های جدید و قدیمی نیاز به هرس دارند.

کاج سفید ژاپنی، کاج‌های موگو و کاج‌های اسکاتلندی، کاج کوهستانی هستند که رشد کندی دارند و هرس کردن آنها با احتیاط باید انجام شود. به طور کلی باید ویژگی‌های هرس درختان بونسای کاج را بدانید چرا که این تکنیک بسته به نوع کاج شما متفاوت می‌تواند باشد.

درختان بونسای کاج به طور کلی عملکرد خوبی دارند. در تابستان باید در معرض آفتاب کامل قرار بگیرند و زیاده از حد آبیاری نشوند.

(برای خرید گیاهان آپارتمانی لوکس این صفحه را از دست ندهید.)

بونسای کاج

نگهداری از بونسای جنسینگ (Ficus Ginseng Bonsai)

مراقبت از بونسای جنسینگ ساده و راحت است. ابتدا لازم است مکانی مناسب برای درخت خود پیدا کنید. این گیاه به طور طبیعی در آب و هوای گرم رشد می‌کند. پس برای نگهداری بونسای جنسینگ آن را در جایی قرار دهید که خیلی سرد نباشد و در معرض جریان باد قرار نگیرد. مطمئن باشید گیاه شما نور غیرمستقیم زیادی دریافت می‌کند و از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.

این گیاه در گرمای خانه و نور کافی به خوبی رشد می‌کند اما قرار دادن آن در فضای باز هم ایده‌ی خوبی است. در ماه‌های تابستان بونسای جینسنگ را در فضای باز و در مکانی روشن با نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید و رطوبت کافی نیز برای آن تامین کنید.

برای مرطوب کردن هوا می‌توانید گلدان بونسای جنسینگ را روی سینی سنگریزه قرار دهید. البته مطمئن شوید ریشه‌ها در آب ننشینند.

نگهداری از بونسای جنسینگ

نگهداری از بونسای آدنیوم (Adenium Bonsai)

بونسای آدنیوم یا رز صحرایی (Desert Rose Bonsai) باید مانند ساکولنت رفتار کنید. ساقه‌ی پیازی این گیاه آب را در خود نگه می‌دارد، بنابراین اجازه دهید بین دو آبیاری خاک خشک شود تا از پوسیدگی ریشه‌ها جلوگیری شود. این گیاه احتمالا در زمستان نور کمتری دریافت می‌کند و بنابراین رشد فعالی نخواهد داشت و به آبیاری کمتری نیاز دارد. وقتی خاک کمی خشک شد و زمان آبیاری گیاهتان فرا رسید، آبیاری را به طور کامل انجام دهید تا زمانی که آب از سوراخ‌های زهکشی زیر گلدان خارج شود.

یک بار در ماه در فصول رشد با استفاده از کود معمولی گیاهان آپارتمانی که به اندازه‌ی نصف قدرت رقیق شده باشد، گیاه خود را تغذیه کنید و در فصل زمستان کوددهی را قطع کنید.

نگهداری از بونسای آدنیوم

روش نگهداری بونسای شمشاد (Boxwood Bonsai)

نگهداری بن سای شمشاد ساده است و این گیاه مناسب افراد مبتدی است اما با این حال برای رشد سالم بونسای شمشاد لازم است به نکاتی دقت داشته باشید. بهتر است برای نگهداری از بونسای شمشاد آن را در مکانی با نور خورشید یا نیمه سایه قرار دهید. در زمستان باید گیاه را از سرما و یخ‌زدگی محافظت کنید و دمای اطراف آن نباید از ۱۰ درجه‌ی سانتی‌گراد کمتر شود.

آبیاری و نگهداری بونسای شمشاد ژاپنی مشابه با سایر انواع بن سای است و با بررسی خشک شدن خاک می‌توانید آن را آبیاری کنید.

(برای نگهداری از گیاه لیندا به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

بونسای شمشاد

نگهداری از بونسای میخک هندی (Australian laurel bonsai)

گیاه میخک هندی یک درختچه‌ی همیشه سبز گلدار است که زیبایی بی‌نظیری دارد و به عنوان بونسای طرفداران خاص خود را دارد. این گیاه زینتی معمولا برای تزیین فضای سبز یا برای کاشت در تراس پرورش داده می‌شود اما نگهداری از بونسای میخک هندی در خانه نیز مورد توجه زیادی قرار دارد. این گیاه نسبت به سرمای طولانی حساس است و بنابراین باید در محیطی باشد که در معرض سرما قرار نگیرد.

قرار دادن بونسای میخک هندی در مکانی نیمه سایه می‌تواند ایده‌آل باشد چرا که نور مستقیم می‌تواند باعث آسیب به برگ‌های آن شود. آبیاری بونسای میخک هندی مشابه با سایر انواع بونسای است و باید با بررسی خشک بودن خاک زمان آبیاری را تشخیص دهید.

بونسای میخک هندی

نگهداری از بونسای شفلرا (Schefflera Bonsai)

برای مراقبت از بونسای شفلرا لازم است آن را در محیطی مرطوب قرار دهید. گلخانه‌ای که آب و هوا در آن قابل کنترل است یا نگهداری بن سای در شیشه آکواریوم برای آن مناسب است. اگر این امکان وجود ندارد، تنه‌ی درخت را با کاغذ پلاستیکی بپیچید تا داخل آن گرم بماند. کل درخت باید هر روز مه‌پاشی شود و آبیاری دو بار در هفته نیز برای آن کافی است.

برای مراقبت از این گیاه نیاز به کود نیز هست. شما می‌توانید از غذای گیاهی مایع با نیمه قدرت آن استفاده کنید و هر چند هفته یکبار به آن کود بدهید. همانطور که ریشه‌های هوازی از تنه و ساقه رشد می‌کنند، شکلی که می‌خواهید بونسای شفلرا داشته باشد، به آن بدهید. ریشه‌های هوازی ناخواسته را هرس کنید تا ریشه‌های جذاب‌تر و ضخیم‌تری ایجاد شود.

بونسای شفلرا

خرید بونسای از گلفروشی آنلاین گل باما

در این مطلب در خصوص طرز نگهداری از بن سای صحبت کردیم. با شناخت نوع بن سای و اطلاع از نکات نگهداری از آن، می‌توانید گیاهانی سالم و جذاب پرورش دهید. قیمت گل بن سای بسته به اندازه و نوع آن متفاوت است و به طور کلی می‌توان گفت انواع بونسای از دسته گیاهان لاکچری محسوب می‌شوند. قیمت بونسای را می‌توانید در گلفروشی گل باما بررسی کنید و برای خرید بونسای اقدام کنید. اصلا کی گفته بونسای نخرید! بونسای بخرید و از زیبایی این درخت مینیاتوری حسابی لذت ببرید.

منبع مطلب
div class=”fxbtn-ew12″>خرید بونسای

مقالات مرتبط

نظرات